Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Gerardwaz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Volgens mij zijn deze convectoren gebaseerd op 70C aanvoertemperatuur dus verlies je zo'n 80% aan vermogen.
Betherma Alumaxx zijn lage temperatuur convectoren, hier ook nog uitgerust met veel fans en heatbooster-modules. Er is vermogen genoeg.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:31
pietjm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Ik heb hem op 20 gezet en de temperatuur binnen steeg zoals te verwachten was. Daarna weer naar 19,5 en de temperatuur daalde langzaam naar 19,36 en bleef daar bijna een uur staan zonder dat de Quatt aansloeg. Die is nu net begonnen met verwarmen, maar met slechts 300W levert hij 2400W met een watertemperatuur van 25 graden. Ik denk niet dat het vanavond nog warmer wordt dan het nu is.
Je zit in de onnauwkeurigheden van de verschillende componenten van het systeem te werken met de verwachting dat dit 100% sluitend zal zijn?
Met de (in)toleranties (de T6; vertraging en temp onnauwkeurigheid, vertraging van verwarming, CiC, warmteverlies etc, etc) en je comfort verwachtinging zul je je weg moeten zien te vinden.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
ik had vanmiddag ook even leuke situatie...quatt had de kamer opgewarmd tot 20 graden ingestelde temp was 19.5...quatt gestopt en toen zag ik toevallig dat de T6 geen connectie meer had...rood lampje op de op honeywell module. Ik had opgezocht connectie met CV kwijt?.

Ik dacht toen laat ik eens kijken in de CiC...dat wilde dus niet. CiC was waarschijnlijk vastgelopen ofzo en tot mijn verbazing zag ik dat de CV 100% stond de gieren...1.7 kuub gas erdoorheen gejast.

Nu de CiC even een reset gegeven en lijkt het weer goed en hopelijk gebeurd dit niet te vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:49
jk-d schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:41:
Zijn er meer mensen met een Vaillant ecoTEC plus VHR (hier de 30-34 / 5-5) en weet iemand wat daarvoor de ideale instellingen zijn in combinatie met een Quatt?
Toevallig heb ik deze ook zonder opentherm die ze volgens mij ook verwijderen....

Quatt heeft een handleiding met het volgende wat wordt geadviseerd:
- Installateurmenu (017) met de bekende toetscombinatie.
- Ga naar Diagnose menu
- Verander parameters:
- D.00 op 50% vermogen (15kW)
- D.01 op 1
- D.02 op 2
- D.71 op 70 (als deze lager staat dan laten staan op de lagere setpoint!)
- Ketel op de aan-uit aansluiting (aan de zijkant) op de CiC aansluiten

[ Voor 7% gewijzigd door mklcln op 25-01-2024 20:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
pietjm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Ik heb hem op 20 gezet en de temperatuur binnen steeg zoals te verwachten was. Daarna weer naar 19,5 en de temperatuur daalde langzaam naar 19,36 en bleef daar bijna een uur staan zonder dat de Quatt aansloeg. Die is nu net begonnen met verwarmen, maar met slechts 300W levert hij 2400W met een watertemperatuur van 25 graden. Ik denk niet dat het vanavond nog warmer wordt dan het nu is.
De temperatuur is dicht genoeg bij de doel temperatuur dat je dat niet kan voelen.

Kijk eens een uurtje of 2 niet wat de thermostaat doorgeeft. Bedenk dan of je het te koud vindt. Te koud: half graadje hoger instellen. Is het prima zo: niks meer aan doen. Je maakt jezelf helemaal gek als je gaat zitten kijken naar 0,1 graad.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Cella schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:53:
[...]

Betherma Alumaxx zijn lage temperatuur convectoren, hier ook nog uitgerust met veel fans en heatbooster-modules. Er is vermogen genoeg.
Ah oke, top.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:05
WAF1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:30:
1, Is het realistisch dat als ik ga testen met de verwarming op 55 graden dat mijn huis geschikt is voor de hybride warmtepomp? Moet de temperatuur dus niet lager zijn om uiteindenlijk een goed rendement te hebben?
Het hangt ook een beetje van het weer af (bij kou heb je een hogere aanvoer nodig dan als het warmer is), maar ik vind 55 aardig hoog. Zeker bij dit weer is 40 naar mijn idee echt wel het hoogst wat je zou moeten gaan (zodat je ook nog wat over hebt voor de koudere dagen).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
2, Als ik mijn eigen verhaal lees heb ik de indruk dat ons afgitesysteem eigenlijk te beperkt is. Maar een cv-monteur zei ooit dat het prima was. Maar ons afgifte systeem was net zo groot als bij de buren, die destijds geen uitbouw hadden. En later hebben we twee kamers op zolder gemaakt. Of kan er een andere reden zijn dat de woonkamer niet zo goed warm wordt. (De verwarming zelf)
Als je het met een cv instelling van 55 graden al niet heel mooi warm krijgt lijkt de afgifte me inderdaad wel wat beperkt. Misschien is dit te boosten met radiatorboosters?

Het effect hiervan is een beetje te simuleren door eens een paar uur een (zo groot mogelijke) ventilator op de verwarming te zetten, dan kun je eens kijken of het genoeg toevoegt.

Doe je aan nachtverlaging? Want als je s nachts sterk verlaagt heb je daar ook nog wat marge omdat je met een warmtepomp over het algemeen minder nachtverlaging toepast en langer achter elkaar doorstookt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:03

SBL

Cella schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:07:
[...]

Screenshots zijn van 1 van de 2 Quatts ("Woonkamer"), we hebben geen duo maar 2 Quatts die elk aan een eigen CV-ketel hangen. De andere Quatt ("Keuken") vertoont soortgelijk gedrag, lijkt wel wat beter.

[...]

Ik vermoed het eerste, afgifte is voldoende afgestemd.

[...]

Watertemperatuur daalt in 20 minuten 10-15 graden, de boel wordt wel goed warm
[Afbeelding]

[...]

Het zijn Betherma-convectoren, vergelijkbaar met Jaga's. Ik heb geprobeerd het warmteverlies te bereken voor het hele huis, is wat ingewikkeld, omdat een deel wordt verwarmd door de ene Quatt, een ander deel door de andere Quatt en een derde deel door nog een andere CV-ketel (op 15 graden houden). Voor 17/1 kom ik dan op ca 16, dat komt dan wel weer in de buurt van wat Quatt zegt, ik weet alleen niet of ze beide Quatts hebben ingesteld op 18 (volgens het technisch rapport wel) en of dat wel zou moeten.

1 Quatt hoeft immers niet het hele warmteverlies te compenseren, dat wordt deels door de andere quatt en deels door de derde cv-ketel gedaan.
2 Quatts met elk eigen CiC en 3 CV-ketels. Ik neem even aan dat die 3 ook elk hun eigen watercircuit hebben?
Dan lijkt het me inderdaad waarschijnlijk bij dit gedrag dat ze het totale warmteverlies bij elk van de CiCs hebben ingevuld.
En dat moet dan in 3en geknipt worden als je 3 watercircuits hebt. Gebruik bijvoorbeeld de verhouding van 17januari als dat een representatieve dag was qua open deuren/ovens etc.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
3, Er zijn allerlei redenen om nu een hybride warmtepomp te gaan plaatsen (saldering, overschot zonnepanelen, subsidie, krijg nog de prijs van vorig jaar van Quatt, "hoog" gasvebruik e.d.) maar heeft het zin om het grote raam met dubbelglas te vervangen voor hr++ gals. Of moeten dan alle ramen vervangen worden om daar profeit van te hebben? Ik denk dat dat erg duur is.
Zo nu en dan hoor je dingen als 'als je ergens slechte isolatie hebt heb je geen voordeel meer van je goede isolatie'.

Dit is ronduit onzin. Ieder oppervlak verliest warmte aan de buitenlucht naar gelang de isolatiewaarde. Als je 5 ramen hebt van 1 m2, en 1 raam van 5 m2 verliezen deze exact evenveel warmte.

Wel is het vaak het interessantst om de slechtste punten van isolatie aan te pakken omdat 'van slecht naar goed' een veel grotere besparing geeft dan van 'goed naar uitstekend'.

Uiteindelijk maakt het qua besparing niet veel uit wat je aanpakt, je 'wint' gewoon het verschil tussen het oude verlies en het nieuwe verlies.

Als je het aantal m2 van het raam hebt kun je een aardige berekening maken wat je aan energie bespaart met het vervangen van dat raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:58
jk-d schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Ketel wordt inderdaad aan/uit aangestuurd.
Wat betreft vermogen zie ik alleen de instelling 'CV-deellast'. De laagste instelmogelijkheid is 6KW en kan per 1 Kw verhoogd worden tot het maximum, maar er is ook een Auto stand. Ik vraag me nu alleen af wat beter is, zo laag mogelijk of de ketel zelf laten bepalen via de Auto?
Instelling voor max vermogen zie ik zo niet terug.

[...]

Stond al 2 jaar op 55 en heb ik na de sintallatie op 50 gezet. Daarmee kon de combinatie ook op de koude dagen de afgelopen weken het huis goed op temperatuur houden. Dus die 50 laat ik dan maar zo.

[...]

Dus als de 6KW niet voldoende is, langzaam weer wat omhoog brengen?
Vermogen mag inderdaad lekker laag omdat het bovenop het vermogen van de Quatt komt.

Waar je een CV ketel normaal gesproken zo laag mogelijk wilt houden qua aanvoertemperatuur, kan dit in combinatie met de Quatt net wat onhandig zijn.

De temperatuur is ook een harde begrenzing die de ketel doet afslaan, en dat kan gebeuren als de Quatt het net niet alleen af kan en de CV ketel in zijn minimum vermogen al over de maximum temperatuur heen schiet. Gevolg is dat de CiC het weer gaat proberen en de CV weer afslaat, etc.

Zelf heb ik hier de ketel hard begrensd op 40, maar zodra de Quatt er is gaat daar 10 graden bij. Liever even hoger en dan snel uit omdat het warm genoeg is dan blijven pendelen als de Quatt er te dichtbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-10 22:44
s020506 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:32:
[...]

De temperatuur is dicht genoeg bij de doel temperatuur dat je dat niet kan voelen.

Kijk eens een uurtje of 2 niet wat de thermostaat doorgeeft. Bedenk dan of je het te koud vindt. Te koud: half graadje hoger instellen. Is het prima zo: niks meer aan doen. Je maakt jezelf helemaal gek als je gaat zitten kijken naar 0,1 graad.
Het gaat mij niet zozeer om die tiende graad, maar om het feit dat als de doeltemperatuur niet wordt gehaald, de Quatt het ook niet probeert, maar heel laag doorsuddert. Zoals nu. De Quatt werkt en de temperatuur in de kamer daalt zelfs. Dit heb ik sinds de nieuwe CiC firmware, waar het bij anderen juist beter lijkt te gaan. Dat was de aanleiding van mijn eerste bericht.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

mklcln schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Toevallig heb ik deze ook zonder opentherm die ze volgens mij ook verwijderen....

- Ga naar Diagnose menu
- Verander parameters:
- D.01 op 1
- D.02 op 2
15kW? Kan hij niet zachter?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
6. Is het mogenlijk om met Quatt toch met twee zones te werken? Boven hoeft het minder warm te zijn dan beneden. Daarnaast als de thermostaat. beneden hangt in een relatief grote ruimte, wordt het boven waaronder de werkamer op zolder te warm.
Zo lang je voldoende radiatoren beneden hebt open staan (Quatt geeft geloof ik 3 als minimum) waardoor Quatt nog voldoende warmte kwijt kan houd niets je tegen om boven thermostatische knoppen op de radiatoren te plaatsen en de temperatuur boven te limiteren. Ik zou het niet te ver onder de temperatuur van de benedenverdieping doen aangezien ik uit je verhaal denk op te maken dat de afgifte al vrij beperkt is. Als je dan ook nog veel warmte naar boven verliest gaat de aanvoertemperatuur van de Quatt omhoog, waardoor de efficientie afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
7, Het is onduidenlijk hoe ik de badkamer kan verwarmen, handoeken drogen, als we daar naar een verlaagde temperatuur gaan. Op zich is de badkamer niet zo koud en we hebben dus geen vloerverwarming. Nu hebben we een handdoekradiator.
Dat wordt inderdaad wat lastiger. Als de radiator de hele dag lauw - warm is gaat dat handdoeken drogen waarschijnlijk nog wel, maar of de ruimte echt lekker warm wordt is vraag 2. Aan de andere kant geef je al aan dat de badkamer niet zo koud is. Mocht je toch nog wat verwarming missen dan is een infraroodpaneel mogelijk ook een optie om tijdelijk aan te zetten terwijl je aan het douchen (en dan vooral het afdrogen uiteraard) bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
SBL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:10:
[...]

2 Quatts met elk eigen CiC en 3 CV-ketels. Ik neem even aan dat die 3 ook elk hun eigen watercircuit hebben?
Dan lijkt het me inderdaad waarschijnlijk bij dit gedrag dat ze het totale warmteverlies bij elk van de CiCs hebben ingevuld.
En dat moet dan in 3en geknipt worden als je 3 watercircuits hebt. Gebruik bijvoorbeeld de verhouding van 17januari als dat een representatieve dag was qua open deuren/ovens etc.
Klopt, 3 separate circuits, helaas niet koppelbaar. Het is maar even afwachten op de reactie van Quatt

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
SBL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:35:
[...]

15kW? Kan hij niet zachter?
You tell me ik zou het niet weten. Deze instellingen kreeg ik door. Ik vraag mij af wat er nog geoptimaliseerd kan worden. Maar wat doet de ketel als WP alleen maar werkt dus instellingen doen dan ook niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

De situatie:

-Hoekwoning uit 1993 met platdak (Warmte blijft boven hangen)
-Voor en achter houtskeletbouw met isolatie. (Daar kan je geen isolatie aan toevoegen)
-Zijmuren van dik gietbeton, voelt relatief koud aan. (Spouwmuur isolatie kan niet verbeterd worden)
-Vloerisolatie maar keukenvloer, tegels voelt koud aan. (Bodemisolatie Tonzon?)
-Open keuken en woonkamer met 7 ramen, dubbel glas van 30 jaar oud.
-Oppervlakte keuken en woonkamer 90 m3 (keuken is bij de bouw uitgebouwd)
-Ruimte beneden, bij het grote raam, voelt niet altijd comfortabel.
-De hoofdverwarming in de woonkamer een grote radiator, wordt niet altijd voldoende warm, zit bij groot raam, vensterbank zit er boven. Monteur geweest, oorzaak niet duidelijk, verwarming op slaapkamer dicht doen hielp. (Pomp CV mocht niet hoger)
-Radiatoren op slaapkamers meestal uit en voldoende warm.
-Koken nog op gas
-Zonnepanelen met nu nog overcapaciteit van geschat 1000 KWH of meer
-Huidige ketel uit 2010 CW5, verzorgt ook het tapwater in de keuken.
-Overal radiatoren.
-Verbruik gas afgelopen jaar minder dan 1100 m3 (zeer zuinig gedaan met SVW)
-Ga uit van 1000 m3 gas nodig voor verwarming. Elke dag is er iemand thuis. Ook werkkamer moet warm zijn.
-Geen vloerverwarming in badkamer, wel handdoekradiator.
-We kunnen het huis warm stokken met de CV op 55 graden en zou daarmee geschikt zijn voor een hybride warmtepomp. (Werd geadviseerd)
-Genoeg vrije plaatsen in groepenkast, 3 fase aansluiting.
-Werkkamer op zolder moet ook verwarmt worden.

Vragen

1, Is het realistisch dat als ik ga testen met de verwarming op 55 graden dat mijn huis geschikt is voor de hybride warmtepomp? Moet de temperatuur dus niet lager zijn om uiteindenlijk een goed rendement te hebben?
2, Als ik mijn eigen verhaal lees heb ik de indruk dat ons afgitesysteem eigenlijk te beperkt is. Maar een cv-monteur zei ooit dat het prima was. Maar ons afgifte systeem was net zo groot als bij de buren, die destijds geen uitbouw hadden. En later hebben we twee kamers op zolder gemaakt. Of kan er een andere reden zijn dat de woonkamer niet zo goed warm wordt. (De verwarming zelf)
3, Er zijn allerlei redenen om nu een hybride warmtepomp te gaan plaatsen (saldering, overschot zonnepanelen, subsidie, krijg nog de prijs van vorig jaar van Quatt, "hoog" gasvebruik e.d.) maar heeft het zin om het grote raam met dubbelglas te vervangen voor hr++ gals. Of moeten dan alle ramen vervangen worden om daar profeit van te hebben? Ik denk dat dat erg duur is.
4. Met het oog op comfort zou plaatsing van een Duo Quatt niet beter zijn? Meer vermogen die ik evt. later ook kan inzetten als ik voor Full-Eletric ga.Als Duo veel goedkoper.dan twee losse.
5. Zijn er op dit forum mensen die hun vloer, de bodem met Tonzon na hebben geïsoleerd? (Ander topic?)
6. Is het mogenlijk om met Quatt toch met twee zones te werken? Boven hoeft het minder warm te zijn dan beneden. Daarnaast als de thermostaat. beneden hangt in een relatief grote ruimte, wordt het boven waaronder de werkamer op zolder te warm.
7, Het is onduidelijk hoe ik de badkamer kan verwarmen, handoeken drogen, als we daar naar een verlaagde temperatuur gaan. Op zich is de badkamer niet zo koud en we hebben dus geen vloerverwarming. Nu hebben we een handdoekradiator.
0. Pomp CVketel mocht niet hoger? Waarom niet? Quatt pompt harder dan CVketel
1. 55graden is aan de hoge kant. Hoe gebruikte je die? Stond ketel dan uren achtereen te branden? Ging thermostaat ‘s nachts 2 graden omlaag?
2. Afgifte is niet ruim als je 55gr nodig hebt. In balans brengen kan helpen (waterzijdig inregelen) en radiatorventilatoren ook.
3. HR++ plaatsen heeft zin en is duur. Vanaf 10m2 glas kun je subsidie krijgen. Dubbel als je ook warmtepomp koopt. Maar dan is het nog steeds best duur.
4. 800 van 1000m3 gas vervangen kan met 1Quatt, maar 55graden lukt alleen met (veel) ketel erbij. 2e Quatt erbij kopen als je naar full-electric gaat.
5. Tonzon helpt bij mij niets. Wellicht wel als je vloerverwarming hebt.
6. Geen zones nodig. Radiatoren boven wat knijpen.
7. Infraroodpaneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LBE
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 23:00

LBE

[...]

- Ga naar Diagnose menu
- Verander parameters:
- D.01 op 1
- D.02 op 2
Ik heb ook dezelfde Vaillant. Sinds twee weken draait bij mij de Quatt erbij, inderdaad aan/uit. De maximale gewenste temp D.005 heb ik op 45 graden staan. Bij hogere temperaturen kreeg ik last van overshoots vanwege de trage vloerverwarming. Ik heb het vermogen bij D.000 terug op auto gezet. Bij mijn lagere maximale temperatuur maakt het volgens mij niet zo veel uit aangezien de ketel zelf terug moduleert op basis van de retour temperatuur. Dat komt bij mij in de praktijk alsnog uit rond de minimale 6 kW. Verder heb ik de pompsnelheid D.014 op 85% gezet.

Deze week heeft de ketel niet bij hoeven springen, dus ik heb alleen de ervaring van afgelopen koudere week, maar dit lijkt vooralsnog voor mijn situatie goed te werken.

Zuid-Holland, hoekhuis 160m², vv bg, Vaillant ecoTec plus, Quatt 4,5 kW, 14x Solarwatt 305 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:20:
Waar je een CV ketel normaal gesproken zo laag mogelijk wilt houden qua aanvoertemperatuur, kan dit in combinatie met de Quatt net wat onhandig zijn.

De temperatuur is ook een harde begrenzing die de ketel doet afslaan, en dat kan gebeuren als de Quatt het net niet alleen af kan en de CV ketel in zijn minimum vermogen al over de maximum temperatuur heen schiet. Gevolg is dat de CiC het weer gaat proberen en de CV weer afslaat, etc.

Zelf heb ik hier de ketel hard begrensd op 40, maar zodra de Quatt er is gaat daar 10 graden bij. Liever even hoger en dan snel uit omdat het warm genoeg is dan blijven pendelen als de Quatt er te dichtbij komt.
Ik denk dat je hem terug gaat zetten naar 40. Als je Quatt hulp nodig gaat hebben van de ketel, dan heb je het extra vermogen nodig, niet extra temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 25-01-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
LBE schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Ik heb ook dezelfde Vaillant. Sinds twee weken draait bij mij de Quatt erbij, inderdaad aan/uit. De maximale gewenste temp D.005 heb ik op 45 graden staan. Bij hogere temperaturen kreeg ik last van overshoots vanwege de trage vloerverwarming. Ik heb het vermogen bij D.000 terug op auto gezet. Bij mijn lagere maximale temperatuur maakt het volgens mij niet zo veel uit aangezien de ketel zelf terug moduleert op basis van de retour temperatuur. Dat komt bij mij in de praktijk alsnog uit rond de minimale 6 kW. Verder heb ik de pompsnelheid D.014 op 85% gezet.

Deze week heeft de ketel niet bij hoeven springen, dus ik heb alleen de ervaring van afgelopen koudere week, maar dit lijkt vooralsnog voor mijn situatie goed te werken.
Hoe ziet jouw grafiek er dan uit bij mij zijn het niet echt stabiele staven in Quatt maar vooralsnog nagenoeg geen gas gebruikt (4,36 m3) sinds plaatsing juli 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat je hem terug gaat zetten naar 40. Als je Quatt hulp nodig gaat hebben van de ketel, dan heb je het extra vermogen nodig, niet extra temperatuur.
Minimum vermogen van mijn ketel is op papier 6 kW (zelf nog wat lager gezet). Daarmee krijgt hij het CV water zonder moeite naar 50 graden. Vergeet niet dat je alleen een Deltta T moet vergroten, niet een compleet koud CV systeem opwarmen vanaf 15 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Nu online
pietjm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Het gaat mij niet zozeer om die tiende graad, maar om het feit dat als de doeltemperatuur niet wordt gehaald, de Quatt het ook niet probeert, maar heel laag doorsuddert. Zoals nu. De Quatt werkt en de temperatuur in de kamer daalt zelfs. Dit heb ik sinds de nieuwe CiC firmware, waar het bij anderen juist beter lijkt te gaan. Dat was de aanleiding van mijn eerste bericht.
Met een T6 zou een stapje omhoog betekenen betekenen dat de temperatuur 0,1 graad te hoog uitkomt, want werkt met stapjes van 0.2 graad. Zul je zien dat er iemand begint te klagen over dikke overshoots.

Ik denk dat je moet accepteren dat Quatt vindt dat als de temperatuur 0,1 graad afwijkt de temperatuur bereikt is. En ja, de temperatuur zit er vaker onder dan boven. En geef het misschien wat tijd, ik heb de indruk dat na de firmware update bij mij het verschil ook iets groter was. Is wel weer bijgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LBE

LBE

lecram24 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:37:
Hi vandaag is mijn quatt geplaatst, netjes gewerkt door de 2 monteurs.
2 vragen, de installateur heeft de watertemperatuur op mijn toon op 70 graden gezet, stond op 55
is dit inderdaad de juiste waarde.
En vraag 2 is kun je de silent mode aanpassen bv vanaf 22:00 tot 7:00 ipv 19:00 tot 7:00
Je bedoelt denk ik de maximale aanvoer temperatuur bij de handmatige instellingen op je Toon? Dat is het control setpoint. Dus wat de thermostaat maximaal vraagt aan de cic/ketel.
Maar als jij je cv ketel hebt begrenst op bijvoorbeeld 50 graden kan de Toon 70 graden vragen wat ie wil, maar de ketel gaat niet warmer dan 50 leveren. Ik weet niet precies wat de cic verder nog met het control setpoint doet. 70 kan geen kwaad denk ik, ik heb 'm zelf op 60 gezet, bij 45 graden maximale ketel temperatuur.

Zuid-Holland, hoekhuis 160m², vv bg, Vaillant ecoTec plus, Quatt 4,5 kW, 14x Solarwatt 305 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LBE

LBE

mklcln schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Hoe ziet jouw grafiek er dan uit bij mij zijn het niet echt stabiele staven in Quatt maar vooralsnog nagenoeg geen gas gebruikt (4,36 m3) sinds plaatsing juli 2023
Dit was met max aanvoer 50, met overshoots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnJ3ovSvtcv15v_OSQ4GjwHDqgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvOHmgHUdh8uj8Tph3Wy9TVy.jpg?f=fotoalbum_large

En deze van een paar dagen later met max Ta 45:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-XgukQmZzjhsx0iaf2R_bdwZ3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeI5jrlNlCcHWXOkWE4DaxD3.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe ziet het er bij jou uit als je gas verbruik hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
LBE schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had nagenoeg geen gas wel lage cop (settings zoals genoemd in eerdere post)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO_HvTXu5zXzuB3g18UcOrfc_MQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VbpDhu86Hs0SnxafskdTCPCH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TM-UNg1wyFnH13GBcDWHdiNHKgE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HluE6iMi4pGQeQRiaB7E7KGs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ7WLLkZTqmT54u1oKgotfnrfVI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1EulIGYjpVpxIzV8pUy74xwl.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Nu online
Nier raar dat je op die koude dagen een lage COP had, die had iedereen. Zal de afgelopen dagen wel iets hoger zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
s020506 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:44:
[...]

Nier raar dat je op die koude dagen een lage COP had, die had iedereen. Zal de afgelopen dagen wel iets hoger zijn geweest.
Dat klopt nu zit het rond de 5/6 met gemiddelde voor de week 5,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
mklcln schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:47:
[...]

Dat klopt nu zit het rond de 5/6 met gemiddelde voor de week 5,3
Mijn gem van de week zit op 5,9
Die 5,3 is helemaal prima hoor

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
LBE schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is behoorlijk veel gasverbruik (7 kWh in een uur). Ik denk dat je ketel staat te pendelen. Gewoon verhogen naar 60 graden, ketel herstarten (met de stekker) en dan zou het pendelen moeten stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
mklcln schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:39:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Jouw ketel staat beter.

Hoewel ik normaal gesproken de keteltemperatuur zelf zo veel mogelijk begrens en het vermogen los laat (dat regelt de OpenTherm thermostaat wel), is het in combinatie met een warmtepomp als de Quatt juist omgekeerd.

Met een Quatt moet het vermogen juist laag en mag de max aanvoertemperatuur niet te vroeg ingrijpen omdat het water al behoorlijk warm aangeleverd wordt door de Quatt. Zelfs op het minimum vermogen heb je zo'n 4 tot 8 graden naverwarming van het water, afhankelijk van je ketel.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 26-01-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:54:
[...]

Dat is behoorlijk veel gasverbruik (7 kWh in een uur). Ik denk dat je ketel staat te pendelen. Gewoon verhogen naar 60 graden, ketel herstarten (met de stekker) en dan zou het pendelen moeten stoppen.
Bij afbeelding 2 draait de Quatt op vol vermogen en kan niet hoger.
Daarom komt de ketel netjes erbij om aan te vullen zoals het hoort.....
Waar leidt jij uit af dat dit pendelen is?

Ps: @LBE heeft vloerverwarming op bg....
Je zult moeten weten wat voor soort verdeler en waar thermostaatknop op staat ingesteld, voor je temperatuur cv gaat verhogen naar 60°C: voor hetzelfde slaat de vvw dicht. Afbeelding 2 (45°C) geeft rustiger beeld volgens mij

[ Voor 20% gewijzigd door Friezin op 26-01-2024 08:44 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:42
Friezin schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Je zult moeten weten wat voor soort verdeler en waar thermostaatknop op staat ingesteld, voor je temperatuur cv gaat verhogen naar 60°C: voor hetzelfde slaat de vvw dicht. Afbeelding 2 (45°C) geeft rustiger beeld volgens mij
Omdat de boel aan het "zaagtanden" is, beter zou zijn een vlakke lijn die wat lager zit, nu is het optrekken/afremmen, optrekken/afremmen, en dat elk uur.

Als ik mijn CV ketel dit soort gedrag zie hebben, schroef ik de boel wat omlaag qua vermogen en/of max aanvoertemp, en dan blijft ie continue doorpruttelen, wat een veel stabieler en comfortabeler gevoel geeft.

Excuus, zat naar het verkeerde plaatje te kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 26-01-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-10 09:12
de iOS app heeft een update (v1.9.0). Wat zijn de veranderingen (behalve dat het woordje Beta nu een groene achtergrond heeft)?

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
olafmol schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Omdat de boel aan het "zaagtanden" is, beter zou zijn een vlakke lijn die wat lager zit, nu is het optrekken/afremmen, optrekken/afremmen, en dat elk uur.

Als ik mijn CV ketel dit soort gedrag zie hebben, schroef ik de boel wat omlaag qua vermogen en/of max aanvoertemp, en dan blijft ie continue doorpruttelen, wat een veel stabieler en comfortabeler gevoel geeft.
Edit: bovenstaand nvt, ander plaatje

Voor hetzelfde heeft ketel ieder uur 20 minuten aaneen rustig staan pruttelen om de Quatt, die op vol vermogen loopt, te helpen. Dat kan ik niet uit die afdruk uit de app afleiden.
Vvw reageert ook gewoonweg traag, dus een dot gas heeft misschien 1,5 uur later resultaat.
Bij afbeelding 2 was temperatuur cv, naar ik begreep, naar 45°C gezet (itt tot afbeelding 1: 50°C)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LBE

LBE

mklcln schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:39:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
@mklcln Twee vragen nog: heb jij ook vloerverwarming? En wat is jouw instelling bij D.005? D.071 is de maximale waarde die je bij D.005 kan ingeven, maar D.005 zelf kan lager ingesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
LBE schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:02:
[...]

@mklcln Twee vragen nog: heb jij ook vloerverwarming? En wat is jouw instelling bij D.005? D.071 is de maximale waarde die je bij D.005 kan ingeven, maar D.005 zelf kan lager ingesteld zijn.
Yep ik heb droogbouw vvw op bg.
D005: 55
D071: 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

mklcln schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:49:
[...]

You tell me ik zou het niet weten. Deze instellingen kreeg ik door. Ik vraag mij af wat er nog geoptimaliseerd kan worden. Maar wat doet de ketel als WP alleen maar werkt dus instellingen doen dan ook niet veel.
Als 4,5kW en 50 graden genoeg is, dan maakt het bar weinig uit hoe je je ketel instelt, inderdaad.
Bij mij is 4,5kW niet genoeg en is (down)tuning van de ketel wel gewenst, omdat regelmatig samengewerkt moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Friezin schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Voor hetzelfde heeft ketel ieder uur 20 minuten aaneen rustig staan pruttelen om de Quatt, die op vol vermogen loopt, te helpen. Dat kan ik niet uit die afdruk uit de app afleiden.
Vvw reageert ook gewoonweg traag, dus een dot gas heeft misschien 1,5 uur later resultaat.
Bij afbeelding 2 was temperatuur cv, naar ik begreep, naar 45°C gezet (itt tot afbeelding 1: 50°C)
Excuus ik zat naar een compleet ander plaatje te kijken. Uit die Quatt grafiekjes kan ik idd helemaal niks opmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LBE

LBE

[...]

Ik heb ook niet het idee dat de ketel pendelt. Vanwege het trage systeem stond ie een uur lang mee te doen op ongeveer het minimale vermogen van 6kW. Maar ik zal er nog eens mee spelen als het weer wat kouder wordt.
De vv verdeler is een robot pro met bijmeng ventiel, de thermostaat staat vol open op 50. Daar valt dus wel mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LBE schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb ook niet het idee dat de ketel pendelt. Vanwege het trage systeem stond ie een uur lang mee te doen op ongeveer het minimale vermogen van 6kW. Maar ik zal er nog eens mee spelen als het weer wat kouder wordt.
De vv verdeler is een robot pro met bijmeng ventiel, de thermostaat staat vol open op 50. Daar valt dus wel mee te spelen.
Moest even terugzoeken,
@medu80 Had nog deze opmerking bij Robot.
Ik weet niet of dat ook van toepassing is op jouw verdeler
⤵️

Ervaringen met Quatt Deel 2

(Mijn bijmenging kon helemaal dicht, nu is Quatt-uit (ongeveer) vloer-in. Wel op 42°C via thermostaatknop ivm cv (op 45°C). Bij 50°C cv slaat vvw dicht en koelt vloer af. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LBE

LBE

Friezin schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Moest even terugzoeken,
@medu80 Had nog deze opmerking bij Robot.
Ik weet niet of dat ook van toepassing is op jouw verdeler
⤵️

Ervaringen met Quatt Deel 2

(Mijn bijmenging kon helemaal dicht, nu is Quatt-uit (ongeveer) vloer-in. Wel op 42°C via thermostaatknop ivm cv (op 45°C). Bij 50°C cv slaat vvw dicht en koelt vloer af. )
Ja dat heb ik eerder ook gemerkt. Daarom staat het ventiel nu op 3/4 slag open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Van 5 kWh in een uur naar 12 kWh in een uur is een enorme sprong. Dit is typisch voor een ketel die wel warmtevraag krijgt maar het niet kwijt kan waardoor de ketel alsmaar opnieuw bij gaat verwarmen met onzuinige stop/start.

Voor zekerheid moet je realtime mee kijken (evt HW stekker voor de ketel voor meer detail dan een 5 min gasmeting).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
netappie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Van 5 kWh in een uur naar 12 kWh in een uur is een enorme sprong. Dit is typisch voor een ketel die wel warmtevraag krijgt maar het niet kwijt kan waardoor de ketel alsmaar opnieuw bij gaat verwarmen met onzuinige stop/start.

Voor zekerheid moet je realtime mee kijken (evt HW stekker voor de ketel voor meer detail dan een 5 min gasmeting).
Nee, dit is typisch gedrag voor een CIC die de temperatuur te ver laat wegzakken en daarna de ketel er vol bij trekt.
Uit de Quatt app kun je onmogelijk pendelgedrag afleiden zoals je zo stellig deed.
Probeer het tzt zelf maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:32
Ben ik nog de enige die zijn Quatt heeft draaien op “besturing op watertemperatuur”?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Marelli7 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:49:
de iOS app heeft een update (v1.9.0). Wat zijn de veranderingen (behalve dat het woordje Beta nu een groene achtergrond heeft)?
zolang Quatt geen (uitvoerige) Changelog geeft met hun wijzigingen van zowel de App als de CIC is dat gewoon het grote vraagteken.
De CIC zit ondertussen op op 2.9.1
De App zit op 1.9.0 ( 1.9.0 update zowel op IOS als op Android) met de vermelding "Bugfixes and verbeteringen", grappig is de fout met engels en nederlands door elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 26-01-2024 12:04 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:37

Mickel moen

mickelmoen.nl

De situatie:

-Voor en achter houtskeletbouw met isolatie. (Daar kan je geen isolatie aan toevoegen)
-Zijmuren van dik gietbeton, voelt relatief koud aan. (Spouwmuur isolatie kan niet verbeterd worden)
-De hoofdverwarming in de woonkamer een grote radiator, wordt niet altijd voldoende warm, zit bij groot raam, vensterbank zit er boven. Monteur geweest, oorzaak niet duidelijk, verwarming op slaapkamer dicht doen hielp. (Pomp CV mocht niet hoger)
-Koken nog op gas
-Overal radiatoren.
-Ga uit van 1000 m3 gas nodig voor verwarming. Elke dag is er iemand thuis. Ook werkkamer moet warm zijn.
-We kunnen het huis warm stokken met de CV op 55 graden en zou daarmee geschikt zijn voor een hybride warmtepomp. (Werd geadviseerd)

Vragen

4. Met het oog op comfort zou plaatsing van een Duo Quatt niet beter zijn? Meer vermogen die ik evt. later ook kan inzetten als ik voor Full-Eletric ga.Als Duo veel goedkoper.dan twee losse.
5. Zijn er op dit forum mensen die hun vloer, de bodem met Tonzon na hebben geïsoleerd? (Ander topic?)
7, Het is onduidenlijk hoe ik de badkamer kan verwarmen, handoeken drogen, als we daar naar een verlaagde temperatuur gaan. Op zich is de badkamer niet zo koud en we hebben dus geen vloerverwarming. Nu hebben we een handdoekradiator.
Ik reageer even op de Tonzon vraag.

Wij hebben de vloer voor het grootste gedeelte met Tonzon geïsoleerd. Nu heb ik deze week een infrarood thermometer gekocht om waterzijdig in te regelen. Daarmee kun je ook prima de vloertemperatuur meten.
Situatie:
Tussenwoning 1939. Kamer en-suite, waarvan de achterkamer als woonkamer en de voorkamer veel minder gebruikt wordt. Woonkeuken met serre aangebouwd. In het serregedeelte onder de houten vloer beton. In het andere deel meerdere lagen noppenfolie.

De vloer bestaat uit de originele plankenvloer, waarvan de spleten gekit zijn. Het is een gezeepte vloer. Dikte planken ik schat zo’n 28mm. Direct onder deze planken tussen de balken (behalve de keuken) dus Tonzon.

De meetresultaten:

Buitentemperatuur: 9C
Vloer op meerdere punten gemeten en gemiddeld.

Achterkamer: Tonzon: ruimte 20C, vloer 18,9C, Verschil 1,1C
Voorkamer: Tonzon: ruimte 18C, vloer 17C, Verschil 1C
Keuken: ruimte 19,5C, vloer met noppenfolie 17C, verschil 2,5C vloer met daaronder beton: 15,5C, verschil 4C
Gang: Tonzon. Ruimte 16,4, vloer 14,7 verschil 1,7C Nu is daar een heel klein stukje (nog) niet geïsoleerd: vloer 12,2C, verschil 4,2C

Ik heb ook de wanden gemeten. Het valt mij op, dat deze waarden in de ruimtes met Tonzon nauwelijks verschillen met die van de vloer.

Nu is dit een momentopname. Ik ga ook eens meten met een lagere buitentemperatuur.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
TeslaNerd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:20:
Ben ik nog de enige die zijn Quatt heeft draaien op “besturing op watertemperatuur”?
Ik denk dat we in afwachting zijn van je ervaringen/conclusies...;-)

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:20:
Ik wil graag eerst mijn warmteverlies aangepast hebben, Remeha ketel naar aan/uit en dan pas thermostaat-geknutsel.
Bevalt jou de "besturing op watertemperatuur" nog steeds goed? En zowel Quatt als ketel nemen het ControlSetpoint van de thermostaat over? Kun je ControlSetpoint, flowmeter.temp en kamer.temp eens laten zien in grafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:48:
[...]

zolang Quatt geen (uitvoerige) Changelog geeft met hun wijzigingen van zowel de App als de CIC is dat gewoon het grote vraagteken.
De CIC zit ondertussen op op 2.9.1
De App zit op 1.9.1 met de vermelding "Bugfixes and verbeteringen", grappig is de fout met engels en nederlands door elkaar.
Bij de Android-app update stond wel iets specifiekers. Iets als "bugfix van warmteverdeling die soms niet goed werd weergegeven" (dacht dat dat een paar updates geleden al was opgelost)

In de beschrijving van de Android app staat trouwens: "App om je Quatt Hybrid te bedienen. In- en uitschakelen, temperatuur instellen, geluidsdruk aanpassen."

Die functies heb ik nog niet ontdekt in de app, muv Stille modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
lecram24 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:37:
Hi vandaag is mijn quatt geplaatst, netjes gewerkt door de 2 monteurs.
2 vragen, de installateur heeft de watertemperatuur op mijn toon op 70 graden gezet, stond op 55
is dit inderdaad de juiste waarde.
En vraag 2 is kun je de silent mode aanpassen bv vanaf 22:00 tot 7:00 ipv 19:00 tot 7:00
vraag 1: lijkt me erg overdreven, zou deze weer terug naar 50-55 zetten, zoals al hier is aangegeven, je hebt geen extra temperatuur nodig maar vermogen van de CV (als de Quatt dus het niet meer trekt). Voor een koude start (dus het cv water naar de beruchte 18 Graden zetten, maakt het niet uit of die op 50 of op 70 staat.

vraag 2: nee, dat is niet mogelijk. Oorzaak is dat de nachtstand van de geluidseisen (wettelijke regeling) komt en daar juist exact deze tijden vermeld staan.
Je hebt hier twee opties: of je hebt ivm met de afstand tot je buren deze nachtstand nodig om aan de geluidseisen te voeldoen, dan moet je hem aanzetten.
of je hebt door voldoende afstand tot je buren deze niet nodig, en dan kun je hem gewoon uit laten, mn als het buiten kou is kan dit helpen om op de warmtepomp te blijven ipv de cv ketel nodig te hebben.
Je kunt hem ook alltijd aan hebben staan maar dan heb je wel een heel stuk kleinere warmtepomp over.
De nachtstand is dus niet voor je zelf bedoeld, sorry.

aanvulling: voor de duidelijkheid, de stille stand is gebaseerd op het geluidsvermogen van de Quatt (52 dB) en is onafhankelijk van de afstand (= eigenschap van de warmtepomp) , met dit gegeven kun je uitrekenen op basis van jouw afstand tot de erfgrens en de stelplaats van de warmtepomp of je nog aan de wettelijke eis van 40 dB ( in de avond en nachturen ) kunt voldoen. Hierbij wordt het vermogen van de warmtepomp verminderd, mn omdat het vermogen en geluidsproductie aan elkaar gekoppeld zijn, minder vermogen betekend minder geluid en anders om (op basis van de 100%). Dit kun je zelf ook merken als de warmtepomp zelf minder hard hoeft te werken zal deze behoorlijk stil zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 26-01-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

- Ga naar Diagnose menu
- Verander parameters:
- D.01 op 1
- D.02 op 2
weet jij waarom ze de OT unit uit de vaillant verwijderen ? Ik ken een kennis die graag zijn termostaat (OT) wil blijven gebruiken (volgens mij OT) en dat zou eigenlijk ook wel moeten kunnen.
iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Bij de Android-app update stond wel iets specifiekers. Iets als "bugfix van warmteverdeling die soms niet goed werd weergegeven" (dacht dat dat een paar updates geleden al was opgelost)

In de beschrijving van de Android app staat trouwens: "App om je Quatt Hybrid te bedienen. In- en uitschakelen, temperatuur instellen, geluidsdruk aanpassen."

Ik kom wel dit plaatje tegen in play store bij de app.
Nu aan t updaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AdmrAat8JiCi7irXUIAf_wiPDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbEo44GtjbINXflSY8zeJdRW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
MacD007 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:22:
[...]

weet jij waarom ze de OT unit uit de vaillant verwijderen ? Ik ken een kennis die graag zijn termostaat (OT) wil blijven gebruiken (volgens mij OT) en dat zou eigenlijk ook wel moeten kunnen.
iemand hier ervaring mee?
Goede vraag ik heb daar geen antwoord op tevens had ik ook geen opentherm. Ik gok dat de quatt daar niet goed mee kan samenwerken dat de OT pakketjes afwijken of communicatie niet goed?? Want in de handleiding die ik heb halen ze de print er uit. Je zou dit aan Quatt moeten vragen. Met misschien de vermelding naar de Vailliant Ecotec Plus VHR handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
Friezin schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Nu aan t updaten

[Afbeelding]
Dat plaatje is van de installateurs deel van de app

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
De situatie:

-Koken nog op gas
-Overal radiatoren.

Vragen

wat @onlinaius al aangegeven heeft, eigenlijk zou je het op circa 40-45 graden moeten testen, welke radiatoren heb je ? en gebruik je al radiatorventilatoren ? want die zul je zeker nodig hebben, ook met een CV op 50 of 40 graden onkom je daar gewoon niet aan. Je capaciteit berekening van je afgiftesysteem is gebaseerd op 70-90 graden, je radiatoren verliezen bij deze lageree temperaturen behoorlijk veel capaciteit en die kun je met de bekende radiatorventilatoren weer opkrikken.
2, Als ik mijn eigen verhaal lees heb ik de indruk dat ons afgitesysteem eigenlijk te beperkt is. Maar een cv-monteur zei ooit dat het prima was. Maar ons afgifte systeem was net zo groot als bij de buren, die destijds geen uitbouw hadden. En later hebben we twee kamers op zolder gemaakt. Of kan er een andere reden zijn dat de woonkamer niet zo goed warm wordt. (De verwarming zelf).
Nee, wat hier ook al gezegt is, elke soort van isolatie, zeker bij een groot raam dubbel glas naar HR++ is echt een hele grote stap, (ik kan dit uit eigen ervaring zeggen, ik heb namelijk ook het grote raam en twee andere aan de zelfde kant, ook van dubbel glas naar HR++ laten vervangen), hou rekening mee dat je minimaal 8m2 oppervlakkte nodig hebt om de subsidie te krijgen, bij mij was het dus beter om ook de andere kleinere ramen mee te nemen, zodat ik aan die 8 m2 kon komen. je krijgt dan namelijk best veel subsidie (verdubbelt zich zelf in combinatie met de warmtepomp). dit zou ik zeker doen en kijk of je totaal aan die 8 m2 kunt komen.
Met de huidige kennis en opties die er zijn zou ik, tenminste als het ook plaatsingstechnisch kan (denk aub aan de geluidseisen en een Duo maakt nu een keer 2 keer zo veel lawaai, 58 dB ipv 55 dB, dus ga dat wel berekenen (heb je hulp nodig stuur dan een PM) wel naar een Quatt Duo gaan, dan weet je tenminste dat deze min 200 euro goedkoper is, overigens is de prijs van de Duo nu niet in prijs gestegen, en denk ook aan de extra 100 euro (geld voor beide) die je via het reverral programma kunt krijgen). De subsidie voor de Quatt Duo is nu 5.850 euro ipv 2.950 euro voor een enkele Quatt. Met een dubbele Quatt ben je zeker om ready te zijn voor all-electric. ook als ik de rest van je verhaal lees heb je met een Quatt Duo meer vermogen die je waarschijnlijk ook nodig hebt.
welke vorm van isolatie is goed, kijk wat bij jou de mogelijkheden zijn, hier op tweakers vind je meer dan genoeg info in andere forums hierover, kijk daar eens naar.
warmtepomp en zones zijn niet echt een goed iddee, het kan wel met beperkingen, of dat bij jou ook kan is echt een groot vraagteken. ik zou dat doen wat @onlinaius ook al heeft aangegeven.
kijk wat @onlinaius heeft geschreven, de IR is hier een prima idee. anders voor de badkamer een LTV radiator plaatsen. (heb je wel een speciale nodig die geschikt is voor de badkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Nu aan t updaten

[Afbeelding]
kan dit helaas (wel IOS) in de nieuwe app (versie 1.9.0) de app store geeft ook aan dat 1.9.0 de nieuwste versie is, dus mogelijk dat android al op 1.9.1 zit (nee dus) en IOS nog op 1.9.0 zit.
update: even gecontroleerd: ook android zit op 1.9.0 .

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 26-01-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:18:
[...]
De nachtstand is dus niet voor je zelf bedoeld, sorry.
Als ik het me goed herinner is Quatt er wel mee bezig om je de tijden van de nachtstand zelf in te laten stellen. Indertijd gaven ze het dacht ik als een voorbeeld van extra opties binnen een betaald abonnement.

Het kan inderdaad wel handig zijn. Ik heb het met mijn buren besproken, en de nachtstand uitgezet, en zij gaven aan nergens last van te hebben, en als ze ooit last van de Quatt hebben zouden ze het direct aangeven.

Voor eigen comfort, maar ook comfort van de buren is stille modus vanaf 19:00 best wel behoorlijk vroeg, dat is eigenlijk alleen (misschien) nodig als de buren of jijzelf kleine kinderen hebben.

Ik hoop dat er ook ooit een manier komt om de nachtstand te triggeren vanuit HomeAssistant. Bij dit weer heb ik de Quatt standaard op stille modus staan, voor eigen comfort, maar vooral ook om efficient op laag vermogen draaien te bevorderen. Bij koudere omstandigheden zou het fijn zijn als ik de stille modus automatisch zou kunnen uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:13:
[...]

het blijft lastig, die geluidstermen, eigenlijk bedoelen ze geluidsvermogen, maar als je die dus veranderd dan wijzigd ook de geluidsdruk. de tekstschrijver bij Quatt heeft blijkbaar geen enkel verstand waarover hij schrijft, blijkbaar dus ook geen controlle door een inhoudelijke deskundige. (jammer). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Als ik het me goed herinner is Quatt er wel mee bezig om je de tijden van de nachtstand zelf in te laten stellen. Indertijd gaven ze het dacht ik als een voorbeeld van extra opties binnen een betaald abonnement.

Het kan inderdaad wel handig zijn. Ik heb het met mijn buren besproken, en de nachtstand uitgezet, en zij gaven aan nergens last van te hebben, en als ze ooit last van de Quatt hebben zouden ze het direct aangeven.

Voor eigen comfort, maar ook comfort van de buren is stille modus vanaf 19:00 best wel behoorlijk vroeg, dat is eigenlijk alleen (misschien) nodig als de buren of jijzelf kleine kinderen hebben.

Ik hoop dat er ook ooit een manier komt om de nachtstand te triggeren vanuit HomeAssistant. Bij dit weer heb ik de Quatt standaard op stille modus staan, voor eigen comfort, maar vooral ook om efficient op laag vermogen draaien te bevorderen. Bij koudere omstandigheden zou het fijn zijn als ik de stille modus automatisch zou kunnen uitschakelen.
ja, je hebt zeker gelijk dat het voor de eigen comfort deze functie best handig zou kunnen zijn, echter nu is deze stille functie echt alleen bedoeld om aan wettelijke eisen te kunnen voldoen. Anders zouden ze een heel stuk minder Quatt's kunnen verkopen, of die dan ook wordt gebruikt is volledig de verantwoordelijkheid van de gebruiker, daar is ook helemaal geen goede handhaving in mogelijk.
voor eigen comfort zou het overigens dan ook handig zijn om de vermogenverlaging zelf te kunnen instellen, nu is deze aan het geluidsvermogen gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Mickel moen schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Ik reageer even op de Tonzon vraag.

Wij hebben de vloer voor het grootste gedeelte met Tonzon geïsoleerd. Nu heb ik deze week een infrarood thermometer gekocht om waterzijdig in te regelen. Daarmee kun je ook prima de vloertemperatuur meten.
Situatie:
Tussenwoning 1939. Kamer en-suite, waarvan de achterkamer als woonkamer en de voorkamer veel minder gebruikt wordt. Woonkeuken met serre aangebouwd. In het serregedeelte onder de houten vloer beton. In het andere deel meerdere lagen noppenfolie.

De vloer bestaat uit de originele plankenvloer, waarvan de spleten gekit zijn. Het is een gezeepte vloer. Dikte planken ik schat zo’n 28mm. Direct onder deze planken tussen de balken (behalve de keuken) dus Tonzon.

De meetresultaten:

Buitentemperatuur: 9C
Vloer op meerdere punten gemeten en gemiddeld.

Achterkamer: Tonzon: ruimte 20C, vloer 18,9C, Verschil 1,1C
Voorkamer: Tonzon: ruimte 18C, vloer 17C, Verschil 1C
Keuken: ruimte 19,5C, vloer met noppenfolie 17C, verschil 2,5C vloer met daaronder beton: 15,5C, verschil 4C
Gang: Tonzon. Ruimte 16,4, vloer 14,7 verschil 1,7C Nu is daar een heel klein stukje (nog) niet geïsoleerd: vloer 12,2C, verschil 4,2C

Ik heb ook de wanden gemeten. Het valt mij op, dat deze waarden in de ruimtes met Tonzon nauwelijks verschillen met die van de vloer.

Nu is dit een momentopname. Ik ga ook eens meten met een lagere buitentemperatuur.
Hier ook Tonzon onder een houten vloer. De folie"doeken" die onder de vloer geniet zijn, daar geloof ik niet zo in. Wat wel goed werkt is het bodemzeil dat ze ook leggen (tenminste bij ons) om het grondvocht tegen te houden.

Ik heb toevallig laatst onder de vloer gekeken en gemeten, om te kijken of het Tonzon misschien vervangen kon worden. Alles lijkt er nog goed bij te hangen (ondanks ongewenste knaagdieren die door de kruipruimtes de straat door kunnen wandelen, lang leve jaren 30 huis), en de temperatuur in de kruipruimte was ca. 2 a 2,5C lager dan in de kamer zelf. Luchtvochtigheid was ook prima (minder dan 50%) en er is voldoende "trek" door tocht-sleuven voor en achter.

Het is wel zo dat TonZon geen vloerverwarming is, dus je vloer wordt er niet warm(er) van. Maar het verhaal van "lucht vasthouden" vind ik gewoon wat onwaarschijnlijk, ik denk dat vooral het grondzeil de meeste impact maakt.

Als ik zelf nu zou kiezen zou ik zelf voor PIR platen onder de vloer kiezen, of glaswol, of Icynene. Bewezen isolatie zonder "poespas".

Genoeg OT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-10 14:24
Vanmorgen een Quatt medewerker op bezoek gehad voor de schouw. Niets lijkt in de weg te zitten om de wp aan te schaffen. Levertijd na opdrachtverstrekking: binnen 3 weken!
Het hergebruik van mijn iSense werd afgeraden m.n. de versie met batterijen!?? Wist niet dat Remeha 2 versies had. Ik hou het voorlopig op de iSense. Hij had wel een punt: de resolutie van hun TS is 0,1 gr Celsius, de iSense 0,5 gr Celsius. Kan dus een effect hebben op het regelgedrag.

Paar praktische vragen:
- de koker voor de pijpen is grijs(?) van kleur. Heeft iemand ze bv zwart gespoten?
- even advocaat van de duivel spelen: Is er een snelle backup van de WP mogelijk door de CV, indien de WP in storing staat of langere tijd defect is? Is het hydraulisch mogelijk?

[ Voor 9% gewijzigd door Freeckje op 26-01-2024 15:27 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Freeckje schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:00:
Vanmorgen een Quatt medewerker op bezoek gehad voor de schouw. Niets lijkt in de weg te zitten om de wp aan te schaffen. Levertijd na opdrachtverstrekking: binnen 3 weken!
Het hergebruik van mijn iSense werd afgeraden m.n. de versie met batterijen!?? Wist niet dat Remeha 2 versies had. Ik hou het voorlopig op de iSense. Hij had wel een punt: de resolutie van hun TS is 0,1 gr Celsius, de iSense 0,5 gr Celsius. Kan dus een effect hebben op het regelgedrag.

Paar praktische vragen:
- de koker voor de pijpen is grijs(?) van kleur. Heeft iemand ze bv zwart gespoten?
- even advocaat van de duivel spelen: Is er een snelle backup van de WP mogelijk door de CV, indien de WP in storing staat of langere tijd defect is? Is het hydraulisch mogelijk?
De canalit kappen zijn edit: wit (RAL 9010), zie TS. Je kunt ze beplakken of schilderen, maar ik heb dat nog niet veel gezien.

Als de Quatt het niet doet, zorgt automatisch de CVketel dat het warm blijft in huis. Andersom: als de CVketel het niet doet probeert Quatt het in zijn uppie te doen (maar dan moet hij bij start wel water van 18graden hebben, dat probeert hij uit je huis te halen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Het hergebruik van mijn iSense werd afgeraden m.n. de versie met batterijen!?? Wist niet dat Remeha 2 versies had. Ik hou het voorlopig op de iSense.

Paar praktische vragen:
normaal gesproken zijn de door Quatt gebruikte canalit leidingskanalen 125*75mm wit (RAL 9010)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg6BSscVFFwwKeXoRZlbqvbNQFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WoVyPVPy5QCtj0DCIQ3gM9K.jpg?f=fotoalbum_large
Ze zijn blijkbaar nu wel ook in het grijs (RAL7016) te krijgen, ik weet alleen niet of Quatt deze ook kan leveren.
Canalit heeft deze maat niet in het zwart maar wel in de grijze Antraciet kleur (RAL 7016) beschikbaar. Dus mogelijk bedoel je deze. Je zult aan Quatt moeten vragen of zij deze ook kunnen leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctOoa09l6yLCUcZY_ueWBs-uAzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xv79dkVFe9dATv6wLvlKIpTO.jpg?f=user_large
https://www.canalit.nl/pr...leidingkanalen-voor-airco

zoals @SBL al heeft aangegeven is de Quatt en je CV één hydraulisch systeem, deze zijn gewoon aan elkaar gekoppeld. Hierdoor heb je ook 4 bedrijfsmodi:
- alles uit (0 en 1 ( dat is standby warmtepomp)
- alleen warmtepomp (2)
- warmtepomp en Cv ketel gezamelijk (3)
- warmtepomp uit en alleen CV ketel bedrijf. (4)

in json feed kun je dat ook mooi zien in de qc.supervisoryControlMode. ik heb de codes in () erbij gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 26-01-2024 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:32
Thermostaten hebben verschillende resoluties op de verschillende waarden die voor de Quatt relevant zijn. In de json data die de Quatt doorgeeft is dat goed te zien. De room temperature gaat in 1/256 graden en de room setpoint per 0,5 of soms per 0,1 graad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxTTFWS9UUasgiLdjrjPqYvuBHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHdW2CQcQG0VfDUkpEsqmXW8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door TeslaNerd op 26-01-2024 16:56 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

-

[ Voor 100% gewijzigd door SBL op 26-01-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:26
MacD007 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:54:
[...]

kan dit helaas (wel IOS) in de nieuwe app (versie 1.9.0) de app store geeft ook aan dat 1.9.0 de nieuwste versie is, dus mogelijk dat android al op 1.9.1 zit (nee dus) en IOS nog op 1.9.0 zit.
update: even gecontroleerd: ook android zit op 1.9.0 .
Net de Quatt update gedaan, Android bij mij 1.9.1 (build 234).

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:55
Na meerdere zoektermen te hebben gebruikt kan ik het helaas toch niet terugvinden. Maar ik weet dat het in dit topic eerder is behandeld:

Standaard staat bij ons de temperatuur op 19 graden incl. Honeywell T6. Ondanks dat het buiten overdag bijna 10 graden is merk ik dat de ketel in de ochtend bijspringt. Wanneer ik de temperatuur even tijdelijk terugzet naar 18,5 graden en weer naar 19 graden springt de ketel niet meer bij en verbruikt de Quatt de helft minder! van 1,2Kw naar 677wh.
Nu wil ik dit bij voorkeur niet handmatig elke ochtend (of vaker) moeten doen. Dus; was hier al een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 15:18
Sinds vandaag zie ik dat de Quatt vandaag veelvuldig stopt met het leveren van de JSON informatie. Ik dacht eerst dat het wellicht een wifi probleem was, maar nadat ik een kabel in de CiC heb gestopt bleef he5 probleem zich voordoen. Zie onderstaand beeld, de zwarte stukken zijn de momenten dat de CiC geen data meer levert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3lF3l2X9j79g__lxHpT6rglchI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VNBfkJPr11vtSCwiUt816HD.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik de CiC gereset en hoop ik dat het nu is opgelost. Heeft iemand anders dit ook bij de CiC gezien en moet ik me zorgen maken?

Update: reset heeft het probleem opgelost, geen uitval meer gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door jk-d op 26-01-2024 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia

Paar praktische vragen:
Dit is wat in mijn technish rapport stond:
"Leidinggoten
Voor de afwerking van de leidingen maken wij gebruik van witte goten die je wellicht kent van airco systemen. Deze goten zijn overschilderbaar en kunt u dus in elke gewenste kleur overschilderen. Wij plaatsen de goten zowel buiten als binnen (wanneer leidingen in het zicht lopen) zodat alle leidingen netjes zijn weggewerkt. In de omgeving van de ketel zullen wij geen goot meer plaatsen uit praktische overweging."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-10 16:23
[quote]MacD007 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:45:
[...]

wat @onlinaius al aangegeven heeft, eigenlijk zou je het op circa 40-45 graden moeten testen, welke radiatoren heb je ? en gebruik je al radiatorventilatoren ? want die zul je zeker nodig hebben, ook met een CV op 50 of 40 graden onkom je daar gewoon niet aan. Je capaciteit berekening van je afgiftesysteem is gebaseerd op 70-90 graden, je radiatoren verliezen bij deze lageree temperaturen behoorlijk veel capaciteit en die kun je met de bekende radiatorventilatoren weer opkrikken.

[...]

Ik vond het ook een opmerkelijk advies om te testen op 55-60 graden omdat ik hier op Tweakers andere dingen lees. Inderdaad zullen we ook wat aan het afgifte systeem moeten doen. In hun folder lees ik wel iets over 55 graden maar moet mij er nog meer in verdiepen. Volgens mij stort ook op het plaatje de COP dan in. Op basis van hun berekening zou ons huis goed geschikt voor een hybride warmtepomp moeten zijn. Eigenlijk zijn wij de ideale doelgroep die nog genoeg gas gebruikt om te willen besparen. Eigenlijk viel het mij op dat de schouwer zelf helemaal niet naar het afgifte systeem keek. Meer van computer zegt: ja. Toch was ik niet ontevreden over het bezoek omdat hij een mooie weg had gevonden om de pomp aan te sluiten. (achter de wasmachine en droger langs, langs de plint van de werkkamer, dat is onder het bureau, door de betonnen muur, recht naar beneden naar het afdak) De kosten van de fysieke schouw €99 worden verrekend als je inderdaad een Quatt afneemt.

[...]

Nee, wat hier ook al gezegd is, elke soort van isolatie, zeker bij een groot raam dubbel glas naar HR++ is echt een hele grote stap, (ik kan dit uit eigen ervaring zeggen, ik heb namelijk ook het grote raam en twee andere aan de zelfde kant, ook van dubbel glas naar HR++ laten vervangen), hou rekening mee dat je minimaal 8m2 oppervlakte nodig hebt om de subsidie te krijgen, bij mij was het dus beter om ook de andere kleinere ramen mee te nemen, zodat ik aan die 8 m2 kon komen. je krijgt dan namelijk best veel subsidie (verdubbelt zich zelf in combinatie met de warmtepomp). dit zou ik zeker doen en kijk of je totaal aan die 8 m2 kunt komen.

[...]

Goede tips. Nog niet in de subsidie verdiept. (Wist wel dat het er evt. was) Maar omdat ik hier op Tweakers las dat je HR++ ook in het bestaande kozijn kan laten plaatsen, was het ineens een nieuwe optie. Maar om 7 ramen te gaan vervangen is natuurlijk meteen een dure grap die ik niet snel terug verdien. Omdat we het bankstel bij het raam hebben staan (kan bijna niet anders), zou het grote raam vervangen misschien wel meer comfort geven. Omdat we in het voorjaar de buitenboel laten schilderen is het wel urgente optie om daar nu goed over na te denken. Ik denk zelfs aan licht zonwerend glas maar ook daar moet ik mij in verdiepen. Eigenlijk ben ik dus met een stappenplan bezig en heb waarschijnlijk minder geld dan de stappen die ik zou willen nemen.

[...]

Met de huidige kennis en opties die er zijn zou ik, tenminste als het ook plaatsing technisch kan (denk aub aan de geluidseisen en een Duo maakt nu een keer 2 keer zo veel lawaai, 58 dB ipv 55 dB, dus ga dat wel berekenen (heb je hulp nodig stuur dan een PM) wel naar een Quatt Duo gaan, dan weet je tenminste dat deze min 200 euro goedkoper is, overigens is de prijs van de Duo nu niet in prijs gestegen, en denk ook aan de extra 100 euro (geld voor beide) die je via het reverral programma kunt krijgen). De subsidie voor de Quatt Duo is nu 5.850 euro ipv 2.950 euro voor een enkele Quatt. Met een dubbele Quatt ben je zeker om ready te zijn voor all-electric. ook als ik de rest van je verhaal lees heb je met een Quatt Duo meer vermogen die je waarschijnlijk ook nodig hebt.

[...]

De Quatt(s) zouden evt. op de uitbouw in de keuken gezet worden, dat is de zijkant van ons huis. Onze naaste buren hebben er dus helemaal geen last van. Het dak van de keukenuitbouw is van dat eerder genoemde dikke beton met bitumen erop. Om het afdak zitten muurtjes heen (soort balkon) en je zal de Quatt(s) zelf je dan ook niet zien staan. Ik ben met de juiste voorzorgmaatrelen dus ook niet zo bang voor trillingen in huis. Direct naast de uitbouw van de keuken zit een relatief brede doorgang op gemeentegrond. Wat ik begreep heb je dan niet met de normale regels te maken die gelden voor het geluid op de erfgrens. Mijn buren, de andere hoek, hebben aan die kant geen slaapkamerramen, alleen een keukenraam die niet open kan en geen roosters heeft. Eigenlijk denk ik dus dat niemand er last van heeft. Mijn indruk is ook dat beide Quatts niet tegelijkertijd op vol vermogen draaien en daarom minder geluid produceren dan in de specs opgeven. Ik heb naar aanleiding van dit topic (dank daarvoor) dus zeker ook aan het geluid gedacht. (Voor de meeste tussenwoningen is een tweede plaatsen dus geen optie) Een andere achterbuurman (ook op de hoek) heeft twee airco's hangen en eigenlijk heb ik nog nooit geluid gehoord. In principe waag ik het er maar op maar sta zeker open voor nader advies. Op zich zou ik wel willen hoe je dat berekent. Heb je het over het tooltje die de overheid tot zijn beschikking heeft gesteld?

De evt. keuze om nu voor een duo te gaan is alleen ingegeven om het tapwater te verwarmen als ik via Quatt later naar Full Electric ga, alleen dan heb ik meer vermogen dan 4,5 KW nodig. In de huidige situatie met CV heb ik er nauwelijks voordeel van, dat stond in het antwoord van de schouwer. Thuis aan tafel wou de schouwer daarover niks zeggen of we het dan zouden redden en moesten dan eerst een winter testen zodat ze data hadden. Echter op de site vond ik dat hun doelgroep (mijn interpretatie tussenwoningen e.d.) meestal meer vermogen dan één Quatt nodig hebben en heb hem over deze tegenstrijdigheid een mail gestuurd. We willen natuurlijk ook een beetje comfort in tapwater, we hebben nu een CW5 ketel. Ik kreeg vanmorgen al een reactie binnen. Zelf had hij de optie Full Electric niet uit hem zelf besproken wat dus voor heen gemiste kans zou zijn. Maar andersom zou ik boos zijn geweest als ze mij later hadden vertelt dat ik nog een Quatt nodig had en de volle prijs had moeten betalen.

Ondertussen heb vandaag dus ook een offerte voor de duo gekregen maar die moet ik nog bekijken, maar in principe betaal ik nog de prijzen van 2023 als we redelijk snel beslissen. Op een enkele Quatt scheelt dat € 200. (Het was een actie tot en met 2 jan en we hebben dat die avond nog snel lopen invullen) Dus voor ons voordeliger dan het revaller programma. Maar er wordt een beetje geschoven met subsidie die dit jaar hoger is, die extra subsidie zie ik dus niet terug. Het betekent ook dat de huidige prijs van de Quatt een forse prijsstijging is. Je krijgt dus meer subsidie, maar als klant betaal je onder de streep dus €200 meer. Die truc bevalt mij niet erg maar het is take it or leave it. .Maar het kan zijn dat we niet meteen beslissen en dan is het programma wel interessant. Het voordeel van een duo is prijstechnisch dat ze dan wel een werkschakelaar aanleggen.

Even afgezien van de prijs (duur) lijkt de Full Electric mij wel wat. Eerder hebben we ook naar een wpb gekeken die zijn aanvoer haalde uit de binnenruimte. Die kon niet zomaar qua ruimte op de beschikbare plek geplaats worden en zou dan in het trapgat komen te hangen, met allemaal extra leidingwerk en arbeid tot gevolg. (De CV bleef dan natuurlijk wel hangen op zijn huidige plek) Het was gewoon een lelijk ding en erg onhandig in het trapgat. Ook zouden we dan meer last hebben van geluid binnen en dat is niet fijn naast een werkkamer, ik denk dat dit bij de voorgestelde oplossing minder geluid maakt maar eigenlijk weet ik dat nog niet. Het boilervat van de Quatt Full Elektrisch kunnen we qua afmeting (doorsnee) wel plaatsen en kan waarschijnlijk gewoon op de grond staan, hij wordt aan de bovenkant aangesloten. (Nog even navragen) Daarnaast komt er een soort doorstomer/booster die op de huidige plek van de CV te hangen. Hoeveel ruimte een alternatief voor de CV inneemt is, de manier van aansluitingen voor ons ook belangrijk bij onze evt. keuze. Die specifieke wpb moest worden opgehangen (onder aansluiting) en kon niet aan het gipswandje wat er stond, ook was de doorsnede groter. Dit betekent natuurlijk niet dat er misschien geen bruikbare alternatieven zijn. Maar wat Quatt slim heeft gedaan is dat je niet een extra buffervat (dus buiten boiler voor tapwater) nodig hebt om het systeem te bufferen, dat scheelt gewoon ruimte. Het is jammer dat er over de Full Electric-oplossing nog weinig informatie is.

[...}

welke vorm van isolatie is goed, kijk wat bij jou de mogelijkheden zijn, hier op tweakers vind je meer dan genoeg info in andere forums hierover, kijk daar eens naar.

[...]

Ik informeer mij breed. Ik heb o.a. eens een energieadviseur via de gemeente thuis gehad. Ook bedrijven die aan na isolatie doen. Het komt erop neer dat er eigenlijk niet meer zoveel mogelijk is. Er kan dus geen isolatie in de spouwmuur bij. Aan de muren in houtskeletbouw kan je ook niet veel doen. En volgens een bedrijf was extra vloerisolatie niet veel van toegevoegde waarde. (Geen zin in?) En toch is onze (keuken)vloer behoorlijk koud in de winter. De zeer dikke muren van gietbeton voelen in de winter ook koud. We wonen in het huis waar de isolatie (op papier) voldoende is maar die natuurlijk niet meer aan de eisen voldoet van de huidige normen. Tweakers gaan vaak een stapje verder en komen naar mijn mening met frisse ideeën. Met de makelaar laatst wel over HR+++ glas gehad maar dat is geen goede investering. Maar HR++ kan dus mogelijk in een bestaand kozijn. De kozijnen zijn nog goed.

Bij Tonzon kan je vloer o.a. met luchtkussens na isoleren en leek daarom interessant, Ondertussen in andere topics geweest waar de meningen over wat je wel of niet moet doen, flink kan verschillen. Maar met oog op evt. vloerverwarming in de toekomst lijkt mij elke extra vloerisolatie en/ of bodemisolatie gewoon mooi genomen maar die stap heeft geen haast. Dat we op een bepaalde hoek zitten met veel ramen zorgt denk ik voor comfortverlies. Maar we moeten bijv. ook kijken of we de voordeur moeten vervangen. Het huis is gewoon 30 jaar oud en we moeten nu kijken hoe we het enigszins betaalbaar, het huis toekomst bestendig kunnen krijgen. Tweakers is daarbij een grote bron voor informatie en ik dank dan ook allen die hun ervaringen willen delen.

[...]
warmtepomp en zones zijn niet echt een goed idee, het kan wel met beperkingen, of dat bij jou ook kan is echt een groot vraagteken. ik zou dat doen wat @onlinaius ook al heeft aangegeven.

[...]

Ik snap dat zoneregeling niet de voorkeur heeft. Maar in onze situatie werd (testsituatie) als je alle radiatoren open zet of op 19 á'20 graden stookt (bij CV op 55 graden) op zolder waar de werkkamer van mijn man zit te warm. Mijn eerste indruk is dus dat we mogelijk toch twee zones nodig hebben, boven en beneden. En ergens las ik in dit topic dat Quatt dat wel of mogelijk acht. Maar dan moet je natuurlijk wel een geschikte thermostaat kiezen en misschien niet automatisch de thermostaat uit de offerte nemen.(Ik ben dus op zoek naar iemand die ook twee zones in samenwerking met de Quatt heeft) Ondanks dat ik veel thuis ben gaat de CV-verwarming normaal gesproken pas s' middags aan omdat het dan beneden te koud wordt. Maar met een warmtepomp is dat lastiger in te stellen maar misschien niet onmogelijk. Welke optie is dus het beste? Ik zal toch niet de enigen zijn die het op de slaapkamer iets koeler wil? Maar misschien moet ik het gewoon terug zoeken.

[...]
kijk wat @onlinaius heeft geschreven, de IR is hier een prima idee. anders voor de badkamer een LTV radiator plaatsen. (heb je wel een speciale nodig die geschikt is voor de badkamer).

[...]
Een IR paneel kan ik eigenlijk niet in mijn kleine badkamer kwijt, het zou ook sterk afbreuk doen aan de look. Ondertussen heb ik al een filmpje gezien waar je van je huidige radiator een elektrische radiator kan maken en ik vroeg mij af of iemand op Tweakers daar al ervaring mee had. Ik heb bovendien in mijn badkamer ook niet zomaar een wcd op de juiste plaats zitten. Eigenlijk vraag dus inderdaad af hoe anderen dat hebben opgelost. Met de verbouwing 5 jaar geleden heb ik daar geen rekening mee gehouden, wist ook niet goed wat een warmtepomp precies was. Toen betaalde ik €0,80 M3 gas. Maar nu de verplichting in 2026 er aan komt ga je nadenken. Natuurlijk zijn het maar luxe problemen maar bij voorkeur ga je niet in comfort achter uit. Ik merk dat een warmtepomp toch echt iets anders als een CV-ketel is.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
wolterious schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:40:
Na meerdere zoektermen te hebben gebruikt kan ik het helaas toch niet terugvinden. Maar ik weet dat het in dit topic eerder is behandeld:

Standaard staat bij ons de temperatuur op 19 graden incl. Honeywell T6. Ondanks dat het buiten overdag bijna 10 graden is merk ik dat de ketel in de ochtend bijspringt. Wanneer ik de temperatuur even tijdelijk terugzet naar 18,5 graden en weer naar 19 graden springt de ketel niet meer bij en verbruikt de Quatt de helft minder! van 1,2Kw naar 677wh.
Nu wil ik dit bij voorkeur niet handmatig elke ochtend (of vaker) moeten doen. Dus; was hier al een oplossing voor gevonden?
Zoek eens op "flippen"

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 22:02
MacD007 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:58:
[...]

ik verwacht niet dat iemand beide geplaatst zal hebben, vandaag werd echter wel iets gepost waar de buurman (foto met glasafscheiding) een elga heeft, en die blijkt, wat we al eerder hoorden het bij 4 graden voor gezien houd en de pijp aan maarten geeft en mag het de cv lekker zelf oplossen, de Quatt draaide bij mij zelfs bij -8 graden nog lekker door, wel af en toe met ondersteuning van de Cv, bij -10 heb ik zelf (optimalisatie aan) de trigger gezet dat hij enkele uren alleen op de CV heeft gedraaid. dus dit was echt boven verwachting.
Dat is gewoon een instelling die de gebruiker/installateur kiest. Ding doet tot -15 in principe gewoon mee.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-10 15:07
Flippen kan beter niet meteen mee beginnen ( schijnt verslavend te werken)

Eerst proberen: Optimalisatie uitzetten in de App ( en eventueel Gasprijs extra hoog zetten)

en check de optimalisatie instelling in je T6.
U kunt dit uitzetten in het installateurs menu. U komt door, door de middelste knop met de 3 streepjes erin voor 5 seconden vast te houden. Dan gaat u naar het submenu optimalisatie. Daar zet u de optimalisatie stop uit.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 19:54
Wow! Mijn vriendin zei gisteren, wat hoor ik nu de hele tijd? Ik dacht wat bedoel je. Maar nu een dag later hoor ik het ook. Het is de quatt die enorm veel herrie maakt op de garage. Heb even gekeken, rond de 1200/1300w maakt hij dit geluid. Flink zoemend. Maar als ik de temp hoger zet, bij 1500 weer niet. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
DennisDCT schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:34:
Wow! Mijn vriendin zei gisteren, wat hoor ik nu de hele tijd? Ik dacht wat bedoel je. Maar nu een dag later hoor ik het ook. Het is de quatt die enorm veel herrie maakt op de garage. Heb even gekeken, rond de 1200/1300w maakt hij dit geluid. Flink zoemend. Maar als ik de temp hoger zet, bij 1500 weer niet. Hebben meer mensen hier last van?
Dat is dus blijkbaar de frequentie van je dak die dat kan veroorzaken, zal bij elk dak weer anders zijn.
Of het komt direct van de quatt zelf, echter dat kun je alleen constateren als je er direct naast staat. Ik denk dat je de eigen frequentie”band” van je dak te pakken hebt.
Iets meer massa en extra demping kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Bedankt iedereen voor de antwoorden, moet alles nog even rustig lezen maar op één van de Tweakers heb ik uitgebreid gereageerd. Nog druk bezig alles te overdenken en te onderzoeken.

Maar op de Quatt site kom ik voor mij toch weer nieuwe informatie tegen. Het lijkt (maar ik weet niet of dat waar is) dat informatie op de site steeds meer worden aangevuld. In ieder geval kwam ik dit vandaag tegen:

https://www.quatt.io/all-electric

Dit betekent dat je een extra Quatt in samenwerking met de Full Electric tegen een "gereduceerd" tarief van € 1000 kan kopen. Dus als we nu niet voor de duo gaan dan kan hij toch nog tegen een "redelijk" tarief worden bij geplaatst. Het is wel duurder dan dat je meteen een duo koopt.

Technische specificaties heb ik niet nog steeds niet gezien. Maar ik begrijp dat het boilervat, The HeatBattery., zowel een buffer kan zijn voor je tapwater als een buffer voor je verwarmingssysteem. Het lijkt er dus op dat in het vat gescheiden delen zitten anders snap ik niet hoe dat kan.

Met de huidige energiekosten kan je niet zoveel met de aanschaf van een Full Electric besparen maar wel op alle vaste kosten rond gas. En op de aanschaf- en installatiekosten van een evt. nieuwe CV-ketel. De optie is mogenlijk dus niet voor iedereen interessant. Ook ik moet met mijn man overleggen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:06
DennisDCT schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:34:
Ja,sinds een dag of 3. Super irritant. Ik heb een mail gestuurd in de hoop dat er een reactie komt....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:56:
[...]

Dat is dus blijkbaar de frequentie van je dak die dat kan veroorzaken, zal bij elk dak weer anders zijn.
Of het komt direct van de quatt zelf, echter dat kun je alleen constateren als je er direct naast staat. Ik denk dat je de eigen frequentie”band” van je dak te pakken hebt.
Iets meer massa en extra demping kan helpen.
Extra massa heb ik gedaan, heeft niets geholpen. Hij draait echt veel slechter als voorheen....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:36
okijokii schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Ja,sinds een dag of 3. Super irritant. Ik heb een mail gestuurd in de hoop dat er een reactie komt....
Ik hoor totaal geen verschil met andere keren. Kan me zeker niet voorstellen dat een cic update resonantie veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Ik hoor totaal geen verschil met andere keren. Kan me zeker niet voorstellen dat een cic update resonantie veroorzaakt.
Ik had het ook niet verwacht maar het is er wel. Een hoge toon en het idee dat hij niet helemaal meer lekker draait. Dichtbij hoor je het ook goed. Ben vandaag het dak nog opgeklommen in de hoop dat trottoirbanden zouden helpen, maar helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:21:
Bedankt iedereen voor de antwoorden, moet alles nog even rustig lezen maar op één van de Tweakers heb ik uitgebreid gereageerd. Nog druk bezig alles te overdenken en te onderzoeken.

Maar op de Quatt site kom ik voor mij toch weer nieuwe informatie tegen. Het lijkt (maar ik weet niet of dat waar is) dat informatie op de site steeds meer worden aangevuld. In ieder geval kwam ik dit vandaag tegen:

https://www.quatt.io/all-electric

Dit betekent dat je een extra Quatt in samenwerking met de Full Electric tegen een "gereduceerd" tarief van € 1000 kan kopen. Dus als we nu niet voor de duo gaan dan kan hij toch nog tegen een "redelijk" tarief worden bij geplaatst. Het is wel duurder dan dat je meteen een duo koopt.
Advies: lees eerst eens de TS op pagina1, daar vind je heel veel antwoorden op je vragen.

Als je die kant op wilt richting all full electric dan zou ik nu al voor een tweede Quatt gaan. je bent daar nu al tenminste 200 euro goedkoper uit, met een volgende prijsstijging denk ik zelfs nog meer.
Technische specificaties heb ik niet nog steeds niet gezien. Maar ik begrijp dat het boilervat, The HeatBattery., zowel een buffer kan zijn voor je tapwater als een buffer voor je verwarmingssysteem. Het lijkt er dus op dat in het vat gescheiden delen zitten anders snap ik niet hoe dat kan.
het zit iets ingewikkelder in elkaar, natuurlijk is je systeem voor tapwater gescheiden van het cv-verwarmings-water, echter kan de water/water warmtepomp uit het tapwater vat hier ook warmte terug richting de cy-systeem sturen, normaal is dat dus de andere kant op.
Daarvoor heb je wel wat meer vermogen nodig, en daarom ook vaak die tweede Quatt nodig is, omdat hier zowel warmte richting de water/water warmtepomp als ook aan het afgiftesysteem moet gaan.

technische info is er nog niet en ik verwacht deze voorlopig nog niet. De prijsstelling is zeker met de prijs van een extra Quatt niet echt scherp te noemen.
Met de huidige energiekosten kan je niet zoveel met de aanschaf van een Full Electric besparen maar wel op alle vaste kosten rond gas. En op de aanschaf- en installatiekosten van een evt. nieuwe CV-ketel. De optie is mogenlijk dus niet voor iedereen interessant. Ook ik moet met mijn man overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Op dit moment is de hoge toon niet te horen, ik heb geprobeerd om vanaf de tuintafel op 3 meter afstand wat geluid te vangen, maar dat valt nog niet mee.

Dit heb ik net opgenomen:

YouTube: 26 januari 2024

Daarnaast ook een overdreven overshoot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C9oZIytAboG5HRLnelFg-QoQW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ho9RgKC3Att4JsvfPr1xwep.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door okijokii op 26-01-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:59:

het zit iets ingewikkelder in elkaar, natuurlijk is je systeem voor tapwater gescheiden van het cv-verwarmings-water, echter kan de water/water warmtepomp uit het tapwater vat hier ook warmte terug richting de cy-systeem sturen, normaal is dat dus de andere kant op.
Daarvoor heb je wel wat meer vermogen nodig, en daarom ook vaak die tweede Quatt nodig is, omdat hier zowel warmte richting de water/water warmtepomp als ook aan het afgiftesysteem moet gaan.
Hierover zat ik mezelf wat af te vragen. Natuurlijk is de Quatt FE oplossing technisch erg mooi met als struikelblok waarschijnlijk niet kostenefficiënt. Maar op basis van het concept, als ik een (niet-Quatt) warmtepompboiler aanschaf met een tweede spiraal, kan ik die dan ook niet omgekeerd (warmte uit het boilervat onttrekken) gebruiken? Als dat zo is zou je in theorie dit (met naverwarmer) kunnen gebruiken als 'boileraansluiting' als hulp tijdens defrosts en '18 graden opstart'.
Maar ik heb onvoldoende kennis van boilers dus misschien is het wel een onzinvraag omdat het technisch niet mogelijk is.

En ja, dit gaat natuurlijk veel te kort zijn voor mode 4 (CV only) maar de kans daarop is hier aan de kust niet zo groot en zo'n richting lijkt me ook efficiënter dan een doorstroomboiler. Daarbij heb ik altijd nog mijn pelletkachel of kun je op die uitzonderlijke momenten terugvallen op bv een Qlima kachel.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
eerst een klein verzoek, gebruik aub de quote functie, het is namelijk anders ook voor andere lezers niet meer te volgen wie nu wat geschreven heeft en waarop een antwoord wordt gegeven. dit is overigens positief bedoeld. zie onderstaande balk de gele optie aub gebruiken. bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrXNveoJ18pRcyDJwcKb7TBLD0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/78C4OV1bUyRP9aWlnIUSGqgA.jpg?f=user_large

[...]

Ik vond het ook een opmerkelijk advies om te testen op 55-60 graden omdat ik hier op Tweakers andere dingen lees. Inderdaad zullen we ook wat aan het afgifte systeem moeten doen. In hun folder lees ik wel iets over 55 graden maar moet mij er nog meer in verdiepen. Volgens mij stort ook op het plaatje de COP dan in. Op basis van hun berekening zou ons huis goed geschikt voor een hybride warmtepomp moeten zijn. Eigenlijk zijn wij de ideale doelgroep die nog genoeg gas gebruikt om te willen besparen. Eigenlijk viel het mij op dat de schouwer zelf helemaal niet naar het afgifte systeem keek. Meer van computer zegt: ja. Toch was ik niet ontevreden over het bezoek omdat hij een mooie weg had gevonden om de pomp aan te sluiten. (achter de wasmachine en droger langs, langs de plint van de werkkamer, dat is onder het bureau, door de betonnen muur, recht naar beneden naar het afdak) De kosten van de fysieke schouw €99 worden verrekend als je inderdaad een Quatt afneemt.
jammer, terwijl afgifte wel behoorlijk belangrijk is. Naast het warmteverlies en gasverbruik.
[...]

Nee, wat hier ook al gezegd is, elke soort van isolatie, zeker bij een groot raam dubbel glas naar HR++ is echt een hele grote stap, (ik kan dit uit eigen ervaring zeggen, ik heb namelijk ook het grote raam en twee andere aan de zelfde kant, ook van dubbel glas naar HR++ laten vervangen), hou rekening mee dat je minimaal 8m2 oppervlakte nodig hebt om de subsidie te krijgen, bij mij was het dus beter om ook de andere kleinere ramen mee te nemen, zodat ik aan die 8 m2 kon komen. je krijgt dan namelijk best veel subsidie (verdubbelt zich zelf in combinatie met de warmtepomp). dit zou ik zeker doen en kijk of je totaal aan die 8 m2 kunt komen.

[...]

Goede tips. Nog niet in de subsidie verdiept. (Wist wel dat het er evt. was) Maar omdat ik hier op Tweakers las dat je HR++ ook in het bestaande kozijn kan laten plaatsen, was het ineens een nieuwe optie. Maar om 7 ramen te gaan vervangen is natuurlijk meteen een dure grap die ik niet snel terug verdien.
snap ik, en de bedoelde ik ook niet (heb ik zelf ook niet gedaan, maar kijk mn op welk raam (groot) de meeste wind ( = dus groter warmteverlies) staat en welke ramen daar in de buurt zitten die je eventueel dan mee kunt nemen (mn om aan die 8 m2 te komen).
Omdat we het bankstel bij het raam hebben staan (kan bijna niet anders), zou het grote raam vervangen misschien wel meer comfort geven. Omdat we in het voorjaar de buitenboel laten schilderen is het wel urgente optie om daar nu goed over na te denken. Ik denk zelfs aan licht zonwerend glas maar ook daar moet ik mij in verdiepen.
dat kan, maar dat heeft een behoorlijke impact op de prijs, mogelijk dat je voor die prijs ook andere ramen kunt vervangen waarmee je dus een betere isolatie en dus ook comfort kunt bereiken.
Eigenlijk ben ik dus met een stappenplan bezig en heb waarschijnlijk minder geld dan de stappen die ik zou willen nemen.
Dat kan, zolang het maar binnen 1 jaar (2024) gaat vallen.
[...]

Met de huidige kennis en opties die er zijn zou ik, tenminste als het ook plaatsing technisch kan (denk aub aan de geluidseisen en een Duo maakt nu een keer 2 keer zo veel lawaai, 58 dB ipv 55 dB, dus ga dat wel berekenen (heb je hulp nodig stuur dan een PM) wel naar een Quatt Duo gaan, dan weet je tenminste dat deze min 200 euro goedkoper is, overigens is de prijs van de Duo nu niet in prijs gestegen, en denk ook aan de extra 100 euro (geld voor beide) die je via het reverral programma kunt krijgen). De subsidie voor de Quatt Duo is nu 5.850 euro ipv 2.950 euro voor een enkele Quatt. Met een dubbele Quatt ben je zeker om ready te zijn voor all-electric. ook als ik de rest van je verhaal lees heb je met een Quatt Duo meer vermogen die je waarschijnlijk ook nodig hebt.

[...]

De Quatt(s) zouden evt. op de uitbouw in de keuken gezet worden, dat is de zijkant van ons huis. Onze naaste buren hebben er dus helemaal geen last van.
zonder een duidelijke omschrijving cq plattegrond kun je daar onmogelijk een goede uitspraak over zeggen, een klein muurtje (veelal rond de 60-80 cm hoog) zal hier waarschijnlijk onvoldoende demping kunnen geven, maar ook hier is zonder een betere omschrijving, fotos ed geen goede uitspraak mogelijk.
het zou mogelijk kunnen maar net zo goed dus niet., als daar behoefte is wil ik daar best bij helpen, stuur maar een pm als daar behoefte voor is (heb ondertussen al veel tweakers hier hiermee geholpen).
Het dak van de keukenuitbouw is van dat eerder genoemde dikke beton met bitumen erop. Om het afdak zitten muurtjes heen (soort balkon) en je zal de Quatt(s) zelf je dan ook niet zien staan. Ik ben met de juiste voorzorgmaatrelen dus ook niet zo bang voor trillingen in huis. Direct naast de uitbouw van de keuken zit een relatief brede doorgang op gemeentegrond. Wat ik begreep heb je dan niet met de normale regels te maken die gelden voor het geluid op de erfgrens. Mijn buren, de andere hoek, hebben aan die kant geen slaapkamerramen, alleen een keukenraam die niet open kan en geen roosters heeft. Eigenlijk denk ik dus dat niemand er last van heeft. Mijn indruk is ook dat beide Quatts niet tegelijkertijd op vol vermogen draaien en daarom minder geluid produceren dan in de specs opgeven.
Helaas houd daar de wetgeving geen rekening mee, zijn gaan altijd uit van vol vermogen. daarom ook die 58 dB ipv 55 dB.
Ik heb naar aanleiding van dit topic (dank daarvoor) dus zeker ook aan het geluid gedacht. (Voor de meeste tussenwoningen is een tweede plaatsen dus geen optie)
Juist, het is nog erger, hier is het plaatsen van 1 Quatt al een echte uitdaging.
Een andere achterbuurman (ook op de hoek) heeft twee airco's hangen en eigenlijk heb ik nog nooit geluid gehoord. In principe waag ik het er maar op maar sta zeker open voor nader advies. Op zich zou ik wel willen hoe je dat berekent. Heb je het over het tooltje die de overheid tot zijn beschikking heeft gesteld?
Ja
De evt. keuze om nu voor een duo te gaan is alleen ingegeven om het tapwater te verwarmen als ik via Quatt later naar Full Electric ga, alleen dan heb ik meer vermogen dan 4,5 KW nodig. In de huidige situatie met CV heb ik er nauwelijks voordeel van, dat stond in het antwoord van de schouwer.
zonder je verbruik en huis en isolatie te kennen is dat een groot vraagteken.
Thuis aan tafel wou de schouwer daarover niks zeggen of we het dan zouden redden en moesten dan eerst een winter testen zodat ze data hadden. Echter op de site vond ik dat hun doelgroep (mijn interpretatie tussenwoningen e.d.) meestal meer vermogen dan één Quatt nodig hebben en heb hem over deze tegenstrijdigheid een mail gestuurd. We willen natuurlijk ook een beetje comfort in tapwater, we hebben nu een CW5 ketel. Ik kreeg vanmorgen al een reactie binnen. Zelf had hij de optie Full Electric niet uit hem zelf besproken wat dus voor heen gemiste kans zou zijn. Maar andersom zou ik boos zijn geweest als ze mij later hadden vertelt dat ik nog een Quatt nodig had en de volle prijs had moeten betalen.

Ondertussen heb vandaag dus ook een offerte voor de duo gekregen maar die moet ik nog bekijken, maar in principe betaal ik nog de prijzen van 2023 als we redelijk snel beslissen. Op een enkele Quatt scheelt dat € 200. (Het was een actie tot en met 2 jan en we hebben dat die avond nog snel lopen invullen) Dus voor ons voordeliger dan het revaller programma.
die had je er boven op gekregen, maar dat terzijde. De enkele Quatt is in 2024 €200 duurder geworden, echter door de upgrade van deze warmtepomp naar A+++ krijg je in 2024 ook 225 euro meer subsidie, namelijk €2.925 ipv €2.700, deze €225 euro krijg je nu dus ook, zonder die €200 euro prijsverhoging, dus in jouw situatie zal een enkele Quatt netto €225 goedkoper worden. De Quatt Duo is niet in prijs gestegen, maar ook hier is de extra subsidie ivm A+++ op toepassing in 2024, en je krijgt dus €5.850 subsidie ipv de €5.400 subsidie die je in 2023 had gekregen, dat is dus €450 meer subsidie en dus netto 450 minder. In de TS staat dit uitvoerig uitgelegd. Je betaald dus voor de Quatt Duo netto € 3.249, dat is € 1.625 per Quatt.
Een enkele Quatt kost je netto €2.774, dus bij een Quatt duo kost je de tweede slechts €475 meer, later betaal je zeker €1.000 euro (of meer bij een verdere prijsstijging.)
Maar er wordt een beetje geschoven met subsidie die dit jaar hoger is, die extra subsidie zie ik dus niet terug. Het betekent ook dat de huidige prijs van de Quatt een forse prijsstijging is. Je krijgt dus meer subsidie, maar als klant betaal je onder de streep dus €200 meer. Die truc bevalt mij niet erg maar het is take it or leave it. .Maar het kan zijn dat we niet meteen beslissen en dan is het programma wel interessant. Het voordeel van een duo is prijstechnisch dat ze dan wel een werkschakelaar aanleggen.
Nee, die zit niet in de prijs. ik begeleid op dit moment een kennis, die ook voor een Quatt duo aan het kijken is, en daar is duidelijk aangegeven dat de werkschakelaar zelf geplaatst (gekocht) dient te worden, maar deze kost slechts circa €25 (bv ABB) of zelfs nog minder.
Even afgezien van de prijs (duur) lijkt de Full Electric mij wel wat. Eerder hebben we ook naar een wpb gekeken die zijn aanvoer haalde uit de binnenruimte.
Quatt maakt gebruik van een water/water warmtepomp voor het SWW, dus nagenoeg geen geluid, geen vreemde luchtkanalen ed.
Die kon niet zomaar qua ruimte op de beschikbare plek geplaats worden en zou dan in het trapgat komen te hangen, met allemaal extra leidingwerk en arbeid tot gevolg. (De CV bleef dan natuurlijk wel hangen op zijn huidige plek) Het was gewoon een lelijk ding en erg onhandig in het trapgat. Ook zouden we dan meer last hebben van geluid binnen en dat is niet fijn naast een werkkamer, ik denk dat dit bij de voorgestelde oplossing minder geluid maakt maar eigenlijk weet ik dat nog niet. Het boilervat van de Quatt Full Elektrisch kunnen we qua afmeting (doorsnee) wel plaatsen en kan waarschijnlijk gewoon op de grond staan, hij wordt aan de bovenkant aangesloten. (Nog even navragen) Daarnaast komt er een soort doorstomer/booster die op de huidige plek van de CV te hangen. Hoeveel ruimte een alternatief voor de CV inneemt is, de manier van aansluitingen voor ons ook belangrijk bij onze evt. keuze. Die specifieke wpb moest worden opgehangen (onder aansluiting) en kon niet aan het gipswandje wat er stond, ook was de doorsnede groter. Dit betekent natuurlijk niet dat er misschien geen bruikbare alternatieven zijn. Maar wat Quatt slim heeft gedaan is dat je niet een extra buffervat (dus buiten boiler voor tapwater) nodig hebt om het systeem te bufferen, dat scheelt gewoon ruimte. Het is jammer dat er over de Full Electric-oplossing nog weinig informatie is.

[...}

[...]

Ik informeer mij breed. Ik heb o.a. eens een energieadviseur via de gemeente thuis gehad. Ook bedrijven die aan na isolatie doen. Het komt erop neer dat er eigenlijk niet meer zoveel mogelijk is. Er kan dus geen isolatie in de spouwmuur bij. Aan de muren in houtskeletbouw kan je ook niet veel doen. En volgens een bedrijf was extra vloerisolatie niet veel van toegevoegde waarde. (Geen zin in?) En toch is onze (keuken)vloer behoorlijk koud in de winter. De zeer dikke muren van gietbeton voelen in de winter ook koud. We wonen in het huis waar de isolatie (op papier) voldoende is maar die natuurlijk niet meer aan de eisen voldoet van de huidige normen. Tweakers gaan vaak een stapje verder en komen naar mijn mening met frisse ideeën. Met de makelaar laatst wel over HR+++ glas gehad maar dat is geen goede investering. Maar HR++ kan dus mogelijk in een bestaand kozijn. De kozijnen zijn nog goed.

Bij Tonzon kan je vloer o.a. met luchtkussens na isoleren en leek daarom interessant, Ondertussen in andere topics geweest waar de meningen over wat je wel of niet moet doen, flink kan verschillen. Maar met oog op evt. vloerverwarming in de toekomst lijkt mij elke extra vloerisolatie en/ of bodemisolatie gewoon mooi genomen maar die stap heeft geen haast. Dat we op een bepaalde hoek zitten met veel ramen zorgt denk ik voor comfortverlies. Maar we moeten bijv. ook kijken of we de voordeur moeten vervangen. Het huis is gewoon 30 jaar oud en we moeten nu kijken hoe we het enigszins betaalbaar, het huis toekomst bestendig kunnen krijgen. Tweakers is daarbij een grote bron voor informatie en ik dank dan ook allen die hun ervaringen willen delen.

[...]
warmtepomp en zones zijn niet echt een goed idee, het kan wel met beperkingen, of dat bij jou ook kan is echt een groot vraagteken. ik zou dat doen wat @onlinaius ook al heeft aangegeven.

[...]

Ik snap dat zoneregeling niet de voorkeur heeft. Maar in onze situatie werd (testsituatie) als je alle radiatoren open zet of op 19 á'20 graden stookt (bij CV op 55 graden) op zolder waar de werkkamer van mijn man zit te warm. Mijn eerste indruk is dus dat we mogelijk toch twee zones nodig hebben, boven en beneden. En ergens las ik in dit topic dat Quatt dat wel of mogelijk acht. Maar dan moet je natuurlijk wel een geschikte thermostaat kiezen en misschien niet automatisch de thermostaat uit de offerte nemen.(Ik ben dus op zoek naar iemand die ook twee zones in samenwerking met de Quatt heeft) Ondanks dat ik veel thuis ben gaat de CV-verwarming normaal gesproken pas s' middags aan omdat het dan beneden te koud wordt. Maar met een warmtepomp is dat lastiger in te stellen maar misschien niet onmogelijk. Welke optie is dus het beste? Ik zal toch niet de enigen zijn die het op de slaapkamer iets koeler wil? Maar misschien moet ik het gewoon terug zoeken.

[...]

[...]
Een IR paneel kan ik eigenlijk niet in mijn kleine badkamer kwijt, het zou ook sterk afbreuk doen aan de look. Ondertussen heb ik al een filmpje gezien waar je van je huidige radiator een elektrische radiator kan maken en ik vroeg mij af of iemand op Tweakers daar al ervaring mee had. Ik heb bovendien in mijn badkamer ook niet zomaar een wcd op de juiste plaats zitten. Eigenlijk vraag dus inderdaad af hoe anderen dat hebben opgelost. Met de verbouwing 5 jaar geleden heb ik daar geen rekening mee gehouden, wist ook niet goed wat een warmtepomp precies was. Toen betaalde ik €0,80 M3 gas. Maar nu de verplichting in 2026 er aan komt ga je nadenken. Natuurlijk zijn het maar luxe problemen maar bij voorkeur ga je niet in comfort achter uit. Ik merk dat een warmtepomp toch echt iets anders als een CV-ketel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Ik had het ook niet verwacht maar het is er wel. Een hoge toon en het idee dat hij niet helemaal meer lekker draait. Dichtbij hoor je het ook goed. Ben vandaag het dak nog opgeklommen in de hoop dat trottoirbanden zouden helpen, maar helaas niet.
Als dat het geval is is er maar een mogelijkheid, maak een ticket aan bij Quatt. Want het zou ook gewoon een storing kunnen zijn die per toeval met een update van de CIC is opgetreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:02:
[...]

Als dat het geval is is er maar een mogelijkheid, maak een ticket aan bij Quatt. Want het zou ook gewoon een storing kunnen zijn die per toeval met een update van de CIC is opgetreden.
Op tickets reageren ze niet, ik heb vandaag een mail gestuurd. Hopelijk reageren ze daar wel op.

Naast de mail toch ook nog even een ticket aangemaakt. You never know

[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 27-01-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
[/quote]

die had je er boven op gekregen, maar dat terzijde. De enkele Quatt is in 2024 €200 duurder geworden, echter door de upgrade van deze warmtepomp naar A+++ krijg je in 2024 ook 225 euro meer subsidie, namelijk €2.925 ipv €2.700, deze €225 euro krijg je nu dus ook, zonder die €200 euro prijsverhoging, dus in jouw situatie zal een enkele Quatt netto €225 goedkoper worden. De Quatt Duo is niet in prijs gestegen, maar ook hier is de extra subsidie ivm A+++ op toepassing in 2024, en je krijgt dus €5.850 subsidie ipv de €5.400 subsidie die je in 2023 had gekregen, dat is dus €450 meer subsidie en dus netto 450 minder. In de TS staat dit uitvoerig uitgelegd. Je betaald dus voor de Quatt Duo netto € 3.249, dat is € 1.625 per Quatt.
Een enkele Quatt kost je netto €2.774, dus bij een Quatt duo kost je de tweede slechts €475 meer, later betaal je zeker €1.000 euro (of meer bij een verdere prijsstijging.)

[quote]

Omdat tijdens de actie gepraat werd over de nettoprijs van € 2799 van december, dacht ik inderdaad dat ik die prijs moest betalen, de nieuwe prijs zou €2990 per 1 jan zijn. In dat geval is de extra subsidie grotendeels verdampt. De nieuwe subsidie was toen wel al bekend en ik betwijlde inderdaad of ze het wel hadden afgetrokken. Maar ook voor die €200 korting toch maar even snel het formulier ingestuurd om evt, van prijsvoordeel te profiteren. In de offertte staan brutoprijzen. Inderdaad moet ik dan voor een enkele Quatt €5499-€2925 subsidie= €2574 betalen. De prijs voor de duo is dan €9099 - €5850= €3249 Inderdaad maakt dat het een stuk interresanter om evt. toch voor de duo te gaan.We moeten voor deze prijs,voor 31 jan beslissen. Fijn dat iemand even mee kijkt. (Sorry ik krijg het quoten nog niet goed voor elkaar 8)7 maar dat komt wel.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 11:02
okijokii schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:03:
[...]

Op tickets reageren ze niet, ik heb vandaag een mail gestuurd. Hopelijk reageren ze daar wel op.

Naast de mail toch ook nog even een ticket aangemaakt. You never know
Hier was gisteren de monteur voor de condenswater afvoer te fixen, de piep kon niet samen in een afspraak volgens kantoor. Maargoed, hij hoorde hem gelukkig ook maar kon moeilijk vaststellen waar hij vandaan komt. Wellicht de ventilator motor.

Ze hebben wel nadere info gevraagd over de piep maar heb helaas nog geen afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wolterious schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:40:

Had je de nieuwe versie CIC software al binnen (versie 2.9.1)?
En zo ja: daarna CIC geherstart?

Zelf merk ik echt veel verschil nu deze versie actief is, vooral bij verwarmen (temperatuur zakt niet meer eerst tot wel 0,6°C onder de ingestelde kamertemperatuur, waardoor soms gas werd verbruikt omdat Quatt het verschil niet kon oplossen).
Ook, hoewel ik niet weet of het door deze versie komt of niet al te lage temperatuur, heb ik nu geen gasverbruik bij de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Staat er bij jullie ook weer 'beta' na de app update? Dat is een tijdje weggeweest toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm25hhv-xBpqroByVrpkCW7TdEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6gePzNjtgZSV2aJSBlTNxeB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
okijokii schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 07:28:
Staat er bij jullie ook weer 'beta' na de app update? Dat is een tijdje weggeweest toch?

[Afbeelding]
Volgens mij was het rood, nu groen d:)b

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Kom ik toch nog maar een keer om de hoek met "heb je de Quatt zelf al een herstart gegeven?".
Wanneer hier, wat dan ook, plotseling rammelt, piept, of andere onverwachte geluiden maakt, trek ik eerst de stekker er 30 seconden uit voor ik naar andere oorzaken zoek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Nu online
Ik merkte het vorige week ook, dat fluiten. Ik heb de indruk dat het kwam omdat de Quatt dicht vroor. Nu het warmer is, heb ik het ook niet meer gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 11:02
s020506 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:10:
Ik merkte het vorige week ook, dat fluiten. Ik heb de indruk dat het kwam omdat de Quatt dicht vroor. Nu het warmer is, heb ik het ook niet meer gehoord.
Fluiten is ook meer door luchtstroom, wat ik heb (en Okijokii denk ik ook) is meer een elektronische piep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 19:54
Dersan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:15:
[...]

Fluiten is ook meer door luchtstroom, wat ik heb (en Okijokii denk ik ook) is meer een elektronische piep.
Ik ga het vandaag wel even proberen te filmen. Het is dus rond de 1200/1300 watt. Resoneren zoals mac zegt, zou goed kunnen. Maar als ik dan de temp hoger zet, en quatt klimt naar 1500 watt. Dan is hij compleet geruisloos. Echt niks hoor ik.

Ik heb dit echt niet eerder gehad. Ik zal een ticket inschieten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 07:59:
[...]

Kom ik toch nog maar een keer om de hoek met "heb je de Quatt zelf al een herstart gegeven?".
Wanneer hier, wat dan ook, plotseling rammelt, piept, of andere onverwachte geluiden maakt, trek ik eerst de stekker er 30 seconden uit voor ik naar andere oorzaken zoek....
Ja hoor, allemaal gedaan. CIC, Quatt en CV alles herstart

Voor nu eerst maar op de stille modus gezet. Dat scheelt al een slok op een borrel.

[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 27-01-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:55
Het is soms zo makkelijk, als je het maar weet. Thx!
robmaas schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Flippen kan beter niet meteen mee beginnen ( schijnt verslavend te werken)

Eerst proberen: Optimalisatie uitzetten in de App ( en eventueel Gasprijs extra hoog zetten)

en check de optimalisatie instelling in je T6.
U kunt dit uitzetten in het installateurs menu. U komt door, door de middelste knop met de 3 streepjes erin voor 5 seconden vast te houden. Dan gaat u naar het submenu optimalisatie. Daar zet u de optimalisatie stop uit.
Hehe, is was er al vroeg mee begonnen helaas. Maar het scheelt me wel veel onnodig verbruikte energie.
Thx voor de tip! optimalisatie stond al uit. Gasprijs nu meer naar 3,5 euro gezet.
Friezin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 07:08:
[...]

Had je de nieuwe versie CIC software al binnen (versie 2.9.1)?
En zo ja: daarna CIC geherstart?

Zelf merk ik echt veel verschil nu deze versie actief is, vooral bij verwarmen (temperatuur zakt niet meer eerst tot wel 0,6°C onder de ingestelde kamertemperatuur, waardoor soms gas werd verbruikt omdat Quatt het verschil niet kon oplossen).
Ook, hoewel ik niet weet of het door deze versie komt of niet al te lage temperatuur, heb ik nu geen gasverbruik bij de defrosts.
Die versie heb ik ook inderdaad, ik zal nog eens een herstart doen aangezien ik niet weet sinds wanneer ik die versie heb. Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-10 11:32
De update zorgt er wel voor dat de COP door het dak schiet.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69Gj1MqP87f5kO2kTIYKcIQaPpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j9eOJD1B3ZCiyh0HVesfY9SG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM9LnQVsH_8Ac8hMabDNN7zkMK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cxQURbea8ClZDqYBdDmL2ZVd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBV8cD-O56Et8wUCmlB9cYNT-Es=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P7ddkXgD4i1XKUSXBbYclc4i.png?f=fotoalbum_large

Herstart van de CIC loste het op, en alle waarden toonden weer normaal vanaf het moment van de herstart. Maar nu zijn wel alle metrics natuurlijke helemaal verziekt.... :( Ben benieuwd wat de reactie op het ticket gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 15:18
abbeyrules schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:32:
De update zorgt er wel voor dat de COP door het dak schiet.....

Herstart van de CIC loste het op, en alle waarden toonden weer normaal vanaf het moment van de herstart. Maar nu zijn wel alle metrics natuurlijke helemaal verziekt.... :( Ben benieuwd wat de reactie op het ticket gaat zijn
Oei, da’s niet fijn. Je hebt twee opties. In de database van Home Assistant gaan corrigeren, maar dat is een complex en tijdrovend klusje. Of een backup terugzetten van voor deze hogere cijfers. Je bent dan wel een deel van je metrics kwijt, maar ook die extremen.
Pagina: 1 ... 34 ... 292 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.