Dank. Duidelijk. Zover was ik ook wel. Goed dat je het weer eens herhaalt.Toby-Wan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:07:
[...]
dit is inderdaad het probleem
[...]
volgens mij is dit niet helemaal juist verwoord.
@Mickel moen
het "probleem" met Tado is dat die zo ingesteld kan (let op: kan, hoeft niet) worden dat elke zone een warmtevraag bij de CIC/Quatt kan genereren. Wanneer juist een (te) kleine zone (die niet voldoet aan de minimale afgiftecapaciteit die de Quatt nodig heeft) een warmtevraag kan genereren, dan krijg je een pendelende warmtepomp en/of onnodig gasverbruik.
Heb je twee grote zones die beide afzonderlijk genoeg afgiftecapaciteit hebben, dan zal het waarschijnlijk wel kunnen werken. Beste is alsnog om gewoon 1 ruimte (doorgaans woonkamer) te hebben die een warmtevraag kan genereren, de rest van het huis loopt daar dan gewoon op mee (al dan niet met tado thermosstaatknoppen). Goed waterzijdig inregelen doet waarschijnlijk al wonderen.
Wat veel mensen niet snappen (of willen snappen, kijk maar eens op de FB pagina) is dat ook de combinatie van Quatt en Tado een verandering in stookgedrag vraagt. Dat een Tado systeem goed werkt met een CV ketel is geen garantie dat het Tado systeem op dezelfde wijze goed werkt met een warmtepomp (Quatt of anders). Enige problemen of onnodig gasverbruik hebben zeer waarschijnlijk het eigen stookgedrag / tado instellingen als oorzaak en niet de Quatt.
er zijn voorbeelden te over in dit forum of op FB waar Tado (or andere naregeling als Evohome) een volledige vloerverwarming dicht zet (want op temperatuur) maar de kleinste (slaap)kamer met een enkele radiator vraagt nog warmte, en vervolgens klagen over het gas verbruik en dat Quatt de verwachte besparingen niet haalt...
dus kan Tado goed met Quatt samen? in principe wel, maar let op je instellingen en focus op compenseren van warmteverlies in plaats van actief ruimtes verwarmen-afkoelen-repeat
De restricties die je aangeeft, gelden m.i. niet alleen voor Tado, maar voor ieder systeem.
Ik begrijp geheel de waarschuwing dat je er niet vanuit moet gaan, dat je het Tado systeem zo kunt gebruiken zoals bij een cv-ketel, dus waarbij iedere ruimte met een actieve warmtevraag kan komen.
Dat je het ‘s nachts 15C wilt hebben en ‘s ochtends 20C en daarbij voor iedere ruimte een apart dag/en of werkschema’s. Maar dat is niet specifiek een Tado verhaal.
Wat ook al in de TS wordt aangegeven, geen grote temperatuurverschillen, niet te veel wisselingen enz, eigen aan het gebruik van een warmtepomp.
Naar mijn idee, kun je met in achtneming van voldoende warmteafgifte Tado prima blijven gebruiken. Immers anders zou Quatt de Tado thermostaat toch niet in het rijtje hebben.
Of wel.
Je hangt de Tado regelthermostaat in de ruimte die daar het meest geschikt voor is. De radiatoren die daar hangen zet je volledig open. Desgewenst pak je er nog een radiator ergens bij. De overige ruimtes kun je regelen met Tado thermostaatkranen, normale thermostaatkranen, of als je die nog hebt een draaiventiel.
Dat is een interessante.de "minimaal 3 radiatoren" is inderdaad ongelukkig gekozen, omdat het erg afhangt van formaat etc. Ik gebruik zelf de IMI HyTools app om vermogen van mijn radiatoren op lage temperaturen te schatten. Tezamen moet dit minstens pak m beet 2400W zijn: minimale modulatie +/-400W * COP 6 = 2400 W thermische afgifte nodig
Die app heb ik. Ik ga dit eens narekenen.
Echter je zegt pak’m beet en komt op 2400Watt.
Dat komt op mij over als een schatting. Is hier niet iets meer feitelijks over te zeggen. Waarom een COP van 6? Welke aanvoer temperatuur nemen?
[ Voor 10% gewijzigd door Mickel moen op 07-02-2024 14:09 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard