Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 23:11

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:07:
[...]

dit is inderdaad het probleem

[...]

volgens mij is dit niet helemaal juist verwoord.

@Mickel moen
het "probleem" met Tado is dat die zo ingesteld kan (let op: kan, hoeft niet) worden dat elke zone een warmtevraag bij de CIC/Quatt kan genereren. Wanneer juist een (te) kleine zone (die niet voldoet aan de minimale afgiftecapaciteit die de Quatt nodig heeft) een warmtevraag kan genereren, dan krijg je een pendelende warmtepomp en/of onnodig gasverbruik.

Heb je twee grote zones die beide afzonderlijk genoeg afgiftecapaciteit hebben, dan zal het waarschijnlijk wel kunnen werken. Beste is alsnog om gewoon 1 ruimte (doorgaans woonkamer) te hebben die een warmtevraag kan genereren, de rest van het huis loopt daar dan gewoon op mee (al dan niet met tado thermosstaatknoppen). Goed waterzijdig inregelen doet waarschijnlijk al wonderen.

Wat veel mensen niet snappen (of willen snappen, kijk maar eens op de FB pagina) is dat ook de combinatie van Quatt en Tado een verandering in stookgedrag vraagt. Dat een Tado systeem goed werkt met een CV ketel is geen garantie dat het Tado systeem op dezelfde wijze goed werkt met een warmtepomp (Quatt of anders). Enige problemen of onnodig gasverbruik hebben zeer waarschijnlijk het eigen stookgedrag / tado instellingen als oorzaak en niet de Quatt.
er zijn voorbeelden te over in dit forum of op FB waar Tado (or andere naregeling als Evohome) een volledige vloerverwarming dicht zet (want op temperatuur) maar de kleinste (slaap)kamer met een enkele radiator vraagt nog warmte, en vervolgens klagen over het gas verbruik en dat Quatt de verwachte besparingen niet haalt...

dus kan Tado goed met Quatt samen? in principe wel, maar let op je instellingen en focus op compenseren van warmteverlies in plaats van actief ruimtes verwarmen-afkoelen-repeat
Dank. Duidelijk. Zover was ik ook wel. Goed dat je het weer eens herhaalt.

De restricties die je aangeeft, gelden m.i. niet alleen voor Tado, maar voor ieder systeem.

Ik begrijp geheel de waarschuwing dat je er niet vanuit moet gaan, dat je het Tado systeem zo kunt gebruiken zoals bij een cv-ketel, dus waarbij iedere ruimte met een actieve warmtevraag kan komen.

Dat je het ‘s nachts 15C wilt hebben en ‘s ochtends 20C en daarbij voor iedere ruimte een apart dag/en of werkschema’s. Maar dat is niet specifiek een Tado verhaal.

Wat ook al in de TS wordt aangegeven, geen grote temperatuurverschillen, niet te veel wisselingen enz, eigen aan het gebruik van een warmtepomp.

Naar mijn idee, kun je met in achtneming van voldoende warmteafgifte Tado prima blijven gebruiken. Immers anders zou Quatt de Tado thermostaat toch niet in het rijtje hebben.

Of wel.
Je hangt de Tado regelthermostaat in de ruimte die daar het meest geschikt voor is. De radiatoren die daar hangen zet je volledig open. Desgewenst pak je er nog een radiator ergens bij. De overige ruimtes kun je regelen met Tado thermostaatkranen, normale thermostaatkranen, of als je die nog hebt een draaiventiel.
de "minimaal 3 radiatoren" is inderdaad ongelukkig gekozen, omdat het erg afhangt van formaat etc. Ik gebruik zelf de IMI HyTools app om vermogen van mijn radiatoren op lage temperaturen te schatten. Tezamen moet dit minstens pak m beet 2400W zijn: minimale modulatie +/-400W * COP 6 = 2400 W thermische afgifte nodig
Dat is een interessante.
Die app heb ik. Ik ga dit eens narekenen.
Echter je zegt pak’m beet en komt op 2400Watt.

Dat komt op mij over als een schatting. Is hier niet iets meer feitelijks over te zeggen. Waarom een COP van 6? Welke aanvoer temperatuur nemen?

[ Voor 10% gewijzigd door Mickel moen op 07-02-2024 14:09 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:42
Kris-NL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:57:
[...]

de CIC benaderen via het CIC-xxxx adres is me nog nooit gelukt ondanks dat hier mensen zijn die dat blijkbaar wel kunnen.

Ik doe het altijd via het ip adres dat ik via de router een fixed dhcp ip adres gegeven heb.
Helaas kan ik dit niet voor je in jip en janneke taal uitleggen hoe je jouw adres kunt achterhalen. en helaas staat het ip adres ook niet ergens in de app.
wat je kunt proberen is in een command prompt venster (windows) of terminalvenster (MacOs/Linux) het CIC-xxxxx uit de app te pingen
code:
1
ping CIC-b7acd0d2-cab7-544d-b682-xxxxxxxxxxxx

x-jes aanpassen uiteraard. Met een beetje geluk zie je dan het interne IP adres van de CiC

Pingen van de CiC werkt hier overigens nog steeds.

[ Voor 4% gewijzigd door jk-d op 07-02-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris-NL
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
jk-d schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:12:
[...]

wat je kunt proberen is in een command prompt venster (windows) of terminalvenster (MacOs/Linux) het CIC-xxxxx uit de app te pingen
code:
1
ping CIC-b7acd0d2-cab7-544d-b682-xxxxxxxxxxxx

x-jes aanpassen uiteraard. Met een beetje geluk zie je dan het interne IP adres van de CiC
Dit heb ik zo geprobeerd te doen. Met het volledige CIC adres volgens de JSON, of ook een gedeelte van het CIC-adres wat door mijn router als naampje herkend werd. Beide 0 reactie.

Geen probleem verder omdat het via het ip prima werkt ( nadat ik hem gefikst had via DHCP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
Kreeg nu net, als beta tester, een update mailtje van Quatt dat ze de beveiliging van CiC hebben verbeterd, daar zou de dus oorzaak wel eens kunnen liggen.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 22:57
kalti schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:20:
Beste Tweakers. Vorige week is bij mij de Quatt Hybrid geplaatst. Momenteel bezig om het aantal zonnepanelen te berekenen. De zullen rond mei worden geplaatst, op een plat dak en mogelijk nog op een dakkapel.

Ons verbruik voor Quatt-installatie lag ± op gas 1500-1600 m3 en stroom 3100 kwh. Dit is niet helemaal precies te zien aangezien we hier pas een half jaar wonen, maar hier zal het wel in de buurt liggen.
In de woonkamer ligt overigens (oude) vloerverwarming, in de leefkeuken + speelkamer momenteel nog radiatoren. Maar dit zal over enkele jaren ook vloerverwarming worden.

O.b.v. de huidige situatie verwacht ik uit te komen op: stroom 3100 + stroom quatt 2600 = 5700 kwh (dus 14 zonnepanelen 410 wp.

Ik verwacht echter dat ons standaard stroomverbruik ook zal stijgen; o.a. aangezien we nog nauwelijks buitenverlichting hebben, de kleine kinderen (peuters) ouder worden en ik verwacht boven wat meer electrisch te gaan verwarmen. Tevens wil ik voorbereid zijn op de toekomst en de verwachte overstap naar een full electric WP.

O.b.v. de toekomst situatie verwacht ik uit te komen op: stroom 2750 en stroom voor WP 3500 = 7250 (dus 17 á 18 panelen).

Ik ben dus van plan om 17 of 18 panelen (van 410/420wp) aan te gaan schaffen. Wie kan mij helpen? Zit ik in de juiste richting met de berekening? Of zijn er belangrijke factoren die ik over het hoofd zie? Alle advies is welkom :)
Met de huidige (lage) prijzen voor zonnepanelen zou ik adviseren om gewoon het aantal panelen te leggen dat op je dak past. Als je dan toch al bezig bent met leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
robmaas schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:24:
Kreeg nu net, als beta tester, een update mailtje van Quatt dat ze de beveiliging van CiC hebben verbeterd, daar zou de dus oorzaak wel eens kunnen liggen.
Fijn dat ze het communiceren, nu alleen nog een changelog op de website... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Mickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Ik weet het, ik ben eigenwijs, maar het blijft mij te algemeen: kans, mitsen en maren, in het algemeen, zou het kunnen.
@Toby-Wan heeft ook al eea goed uitgelegd, maar ik doe ook een poging.
Als jij nog geen Quatt+tado hebt, is het moeilijk om over jouw specifieke situatie en jouw problemen te praten.
Ik loop al heel wat jaren op diverse fora mee en heb ook vaak gezien, dat bepaalde ervaringen veralgemeniseerd worden, vaak tot vaststaande feiten voor iedere situatie. Dat wordt dan nagepraat waarbij vervolgens de natuurkundige onderbouwing geheel uit het oog verdwijnt of zelfs helemaal niet geleverd is.

Kortom ik wil het snappen.

Wat gebeurt er als de primaire afgifte te klein is?
Dan loopt in no-time de watertemperatuur omhoog in het deel dat open staat, met slechte COP tot gevolg. Als je vloerverwarming hebt, slaat deze dicht bij de hoge temperatuur. Wellicht wordt de ketel er bij aangezet. Dan is je afgifte veeeel te klein en wordt het probleem versterkt
En wat als die wel voldoende is? Zover ik begrijp is het advies om minimaal drie radiatoren geheel open te hebben.
Voldoende open is leuk, maar meer open is beter. Een stabiele temperatuur zorgt dat je dit met lage watertemperaturen in stand kunt houden = efficiente warmtepomp. Minimum 3 radiatoren is ook om op te kunnen starten en defrost te kunnen doen. Om efficient te zijn wil je veel meer open hebben, liefst (bijna) alles.
Dat zal (voornamelijk) in de ruimte zijn waar de thermostaat ook hangt. Ook dan kan het te krap zijn voor het systeem, want het getal 3 geeft toch geen garantie? Evenzo kan het toch zijn dat het wel voldoende is. Overigens heeft dat toch niets met Tado te maken, maar geldt dat voor ieder systeem.

Dat ik mijn ketel op 51C heb staan, wil niet zeggen, dat deze dit ook altijd levert. Dat is een maximum. Meestal schommelt de aanvoer temperatuur wat rond de 40C. Op dit moment meet Tado een keteltemperatuur van 37C. Ik ervaar geen problemen.
Hoe lager je watertemperatuur is, hoe efficienter het systeem is; kan 10tallen procenten schelen. Als je geen vloerverwarming hebt, moet je veel radiatoren open hebben om goedkoper uit te zijn dan met aardgas.
Dat is eigenlijk ook de kern van mijn reactie. Dat een en ander situatie afhankelijk is. Zeker er zullen genoeg situaties zijn, waar Quatt en Tado niet lekker werkt. Maar ik heb hier ook reacties gelezen, waarin men tevreden is. Dus evenzo, met inachtneming van de restricties kan het toch ook prima werken?

Je weet het pas als je het in de eigen situatie ervaren en uitgevogeld hebt.
Succes. Ga het mooi uitvogelen. Je weet nu dat je goed op moet letten als je met tado wilt werken, dat scheelt al een hoop.
Maar als je ervaring met Tado en Quatt hebt, lees ik graag waar je tegenaan gelopen bent.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Beste Tweakers. Vorige week is bij mij de Quatt Hybrid geplaatst. Momenteel bezig om het aantal zonnepanelen te berekenen. De zullen rond mei worden geplaatst, op een plat dak en mogelijk nog op een dakkapel.

Ons verbruik voor Quatt-installatie lag ± op gas 1500-1600 m3 en stroom 3100 kwh. Dit is niet helemaal precies te zien aangezien we hier pas een half jaar wonen, maar hier zal het wel in de buurt liggen.
In de woonkamer ligt overigens (oude) vloerverwarming, in de leefkeuken + speelkamer momenteel nog radiatoren. Maar dit zal over enkele jaren ook vloerverwarming worden.

O.b.v. de huidige situatie verwacht ik uit te komen op: stroom 3100 + stroom quatt 2600 = 5700 kwh (dus 14 zonnepanelen 410 wp.

Ik verwacht echter dat ons standaard stroomverbruik ook zal stijgen; o.a. aangezien we nog nauwelijks buitenverlichting hebben, de kleine kinderen (peuters) ouder worden en ik verwacht boven wat meer electrisch te gaan verwarmen. Tevens wil ik voorbereid zijn op de toekomst en de verwachte overstap naar een full electric WP.

O.b.v. de toekomst situatie verwacht ik uit te komen op: stroom 2750 en stroom voor WP 3500 = 7250 (dus 17 á 18 panelen).

Ik ben dus van plan om 17 of 18 panelen (van 410/420wp) aan te gaan schaffen. Wie kan mij helpen? Zit ik in de juiste richting met de berekening? Of zijn er belangrijke factoren die ik over het hoofd zie? Alle advies is welkom :)
Je bent je toekomstige elektrische auto nog vergeten in de opsomming?
Het is veel makkelijker. Hoeveel passen er op je dak? Zoveel wil je neerleggen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:14
Mickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Ik weet het, ik ben eigenwijs, maar het blijft mij te algemeen: kans, mitsen en maren, in het algemeen, zou het kunnen. Ik loop al heel wat jaren op diverse fora mee en heb ook vaak gezien, dat bepaalde ervaringen veralgemeniseerd worden, vaak tot vaststaande feiten voor iedere situatie. Dat wordt dan nagepraat waarbij vervolgens de natuurkundige onderbouwing geheel uit het oog verdwijnt of zelfs helemaal niet geleverd is.

Kortom ik wil het snappen.

Wat gebeurt er als de primaire afgifte te klein is?
En wat als die wel voldoende is? Zover ik begrijp is het advies om minimaal drie radiatoren geheel open te hebben. Dat zal (voornamelijk) in de ruimte zijn waar de thermostaat ook hangt. Ook dan kan het te krap zijn voor het systeem, want het getal 3 geeft toch geen garantie? Evenzo kan het toch zijn dat het wel voldoende is. Overigens heeft dat toch niets met Tado te maken, maar geldt dat voor ieder systeem.

Dat ik mijn ketel op 51C heb staan, wil niet zeggen, dat deze dit ook altijd levert. Dat is een maximum. Meestal schommelt de aanvoer temperatuur wat rond de 40C. Op dit moment meet Tado een keteltemperatuur van 37C. Ik ervaar geen problemen.

Dat is eigenlijk ook de kern van mijn reactie. Dat een en ander situatie afhankelijk is. Zeker er zullen genoeg situaties zijn, waar Quatt en Tado niet lekker werkt. Maar ik heb hier ook reacties gelezen, waarin men tevreden is. Dus evenzo, met inachtneming van de restricties kan het toch ook prima werken?

Je weet het pas als je het in de eigen situatie ervaren en uitgevogeld hebt.

Maar als je ervaring met Tado en Quatt hebt, lees ik graag waar je tegenaan gelopen bent.
Ik heb een klein afgiftesysteem met radiatoren van verschillende afmetingen en een paar m2 vvw in de badkamer. Zie mijn actuele lijst met waterzijdige afstelling hieronder.
Ik kon pre-Quatt op mijn ketel mijn woning goed warm krijgen op 35-45 graden watertemperatuur

Nu met Quatt en betere waterzijdige afstelling lukt het op 32-42 graden

Radiatoren:
T21x2000x400 woonkamerraam zuidwest, vol open
T33x800x400 keukenraan noordoost, 5 slagen dicht
T20x400x600 slaapkamer boven, 5 3/4 slagen dicht
LRx22x60x11cm keuken, 7 1/8 slagen dicht
Vvw badk, zover dicht dat afvoer lager of gelijk aan afvoer rest vh huis

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:22
Mickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:59:
Dank. Duidelijk. Zover was ik ook wel. Goed dat je het weer eens herhaalt.
De restricties die je aangeeft, gelden m.i. niet alleen voor Tado, maar voor ieder systeem.
Geen dank, is inderdaad niet verkeerd het af en toe te herhalen.
Dit geldt inderdaad voor elk systeem met zone-/naregeling, tado is in die zin de populairste / meest voorkomend.
Naar mijn idee, kun je met in achtneming van voldoende warmteafgifte Tado prima blijven gebruiken. Immers anders zou Quatt de Tado thermostaat toch niet in het rijtje hebben.

Of wel.
Je hangt de Tado regelthermostaat in de ruimte die daar het meest geschikt voor is. De radiatoren die daar hangen zet je volledig open. Desgewenst pak je er nog een radiator ergens bij. De overige ruimtes kun je regelen met Tado thermostaatkranen, normale thermostaatkranen, of als je die nog hebt een draaiventiel.
dit klopt. Quatt kan ook best met tado, maar wees je bewust van een aantal extra valkuilen en pas je systeem/instelling daarop aan.
Dat is een interessante.
Die app heb ik. Ik ga dit eens narekenen.
Echter je zegt pak’m beet en komt op 2400Watt.

Dat komt op mij over als een schatting. Is hier niet iets meer feitelijks over te zeggen. Waarom een COP van 6? Welke aanvoer temperatuur nemen?
Je hebt enerzijds je afgifte: radiatoren die altijd open zijn, bereken je afgifte vermogen HyTools app met aanvoer retour 35/30
Anderzijds heb je thermische warmte productie van de Quatt. Minimale modulatie van de Quatt is iets onder de 400W, vermenigvuldigen met de COP geeft the minimale thermische vermogen die je kwijt moet kunnen via je afgifte. Ik heb alleen radiatoren, bij 12 graden buitentemperatuur heb ik COP van 6 a 6.5 (ik heb alleen radiatoren).
Een eigenschap van een warmtepomp is dat wanneer het buiten warmer wordt, het minimale thermische vermogen stijgt doordat de efficiency/COP stijgt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

SBL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:42:
[...]

@Toby-Wan heeft ook al eea goed uitgelegd, maar ik doe ook een poging.
Als jij nog geen Quatt+tado hebt, is het moeilijk om over jouw specifieke situatie en jouw problemen te praten.

[...]

Dan loopt in no-time de watertemperatuur omhoog in het deel dat open staat, met slechte COP tot gevolg. Als je vloerverwarming hebt, slaat deze dicht bij de hoge temperatuur. Wellicht wordt de ketel er bij aangezet. Dan is je afgifte veeeel te klein en wordt het probleem versterkt

[...]

Voldoende open is leuk, maar meer open is beter. Een stabiele temperatuur zorgt dat je dit met lage watertemperaturen in stand kunt houden = efficiente warmtepomp. Minimum 3 radiatoren is ook om op te kunnen starten en defrost te kunnen doen. Om efficient te zijn wil je veel meer open hebben, liefst (bijna) alles.

[...]

Hoe lager je watertemperatuur is, hoe efficienter het systeem is; kan 10tallen procenten schelen. Als je geen vloerverwarming hebt, moet je veel radiatoren open hebben om goedkoper uit te zijn dan met aardgas.

[...]

Succes. Ga het mooi uitvogelen. Je weet nu dat je goed op moet letten als je moet tado wilt werken, dat scheelt al een hoop.

[...]
Dank. Duidelijk. We komen weer een stukje verder.

Misschien nog eens inzoomen. Situatie is nu, dat ik een WP simuleer met de ketel op 51C en een regelmatig gemeten aanvoertemperatuur van 40C. Tado moduleert de ketel. Ik weet het is nog geen WP qua gedrag, maar komt in de buurt, lijkt mij. Ik heb een dagverhoging van max 1,5C in twee ruimtes.

Van beneden naar boven.
Woonkeuken. Van 18,5C naar 20C. Hier hangt ook de Tado regelthermostaat. Hier gaan dus bij een WP alle radiatoren geheel open. Dit is ook de ruimte met meer warmte verlies dan de woonkamer.

En-suite woonkamer. Achterkamer 19,5C naar 21C; Voorkamer 18C continu. De achterkamer alleen is te klein voor de houtkachel als we die aandoen. Dan trekken we de koelere voorkamer erbij. Beide kamers Tado passief geregeld. Heatfan op de radiatoren.

Gang: Radiator 18C continu, thermostaat kraan.

Verdieping: 3 slaapkamers 17C continu, waarvan 1 met Tado passief geregeld. Deze kamer wordt wisselend gebruikt, wordt gedeeltelijk door de woonkamer opgewarmd. De andere twee slaapkamers heb ik nu express wat open en dus op 17C ook al worden ze niet gebruikt. Dit om minder temperatuurverschil binnen de schil te hebben. Badkamer uit, want die gebruiken we niet.

Zolder, is geheel onze slaapkamer. Continu 16,5C . Tado passief geregeld. Hier bevind zich ook een douchecabine, bidet en wastafel. Nu zet mijn vrouw de verwarming hier nog wel eens hoger. Mijn plan is om bij een warmtepomp hier de temperatuur continu te houden. Voor tijdelijke verwarming wil ik dan een infrarood paneel boven de wastafel hangen.

Op dit moment werkt het uitstekend.

Als de Quatt er komt, gaan de radiatoren in de woonkeuken geheel open. Als dat onvoldoende is, zoek ik er nog een radiator bij. Waarschijnlijk die in de gang.

Ik heb al waterzijdig ingeregeld.
Als de Quatt komt ga ik dat nog eens nalopen.

Dan nu de hamvraag.

Volgens mij vergt iedere installatie die niet ontworpen is voor een WP aanpassingen.
Quatt heeft aangegeven, dat de Tado thermostaat gebruikt kan worden.
Ik heb al aangegeven, nu ook zo ingesteld, dat de Tado thermostaatknoppen niet meer actief een warmtevraag kunnen genereren.

Wat maakt dan nog het verschil nog tussen een systeem met Tado knoppen en gewone thermostaatknoppen?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
jk-d schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:43:
[...]

2.11.0? Gisteren is onze CiC naar 2.10.0 gegaan en sindsdien is het hommeles met de webserver in de CiC. Dat lijkt met 2.11.0 dan niet gerepareerd? :?
hoe vraag je dit met je browser op? via het CIC-xxxx-xxxx-xxxx..xxxx:8080 adres of via het interne ip adres?
bij mij werkt het wel nog, maar ik zie dat ik nog op 2.10.0 zit. dus het kan een bug in de 2.11.0 versie zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Geen dank, is inderdaad niet verkeerd het af en toe te herhalen.
Dit geldt inderdaad voor elk systeem met zone-/naregeling, tado is in die zin de populairste / meest voorkomend.

[...]

dit klopt. Quatt kan ook best met tado, maar wees je bewust van een aantal extra valkuilen en pas je systeem/instelling daarop aan.

[...]

Je hebt enerzijds je afgifte: radiatoren die altijd open zijn, bereken je afgifte vermogen HyTools app met aanvoer retour 35/30
Anderzijds heb je thermische warmte productie van de Quatt. Minimale modulatie van de Quatt is iets onder de 400W, vermenigvuldigen met de COP geeft the minimale thermische vermogen die je kwijt moet kunnen via je afgifte. Ik heb alleen radiatoren, bij 12 graden buitentemperatuur heb ik COP van 6 a 6.5 (ik heb alleen radiatoren).
Een eigenschap van een warmtepomp is dat wanneer het buiten warmer wordt, het minimale thermische vermogen stijgt doordat de efficiency/COP stijgt.
Ik ga rekenen met jouw gegevens en die van de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
MacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:26:
[...]

hoe vraag je dit met je browser op? via het CIC-xxxx-xxxx-xxxx..xxxx:8080 adres of via het interne ip adres?
bij mij werkt het wel nog, maar ik zie dat ik nog op 2.10.0 zit. dus het kan een bug in de 2.11.0 versie zijn.
Nee, ik heb hetzelfde probleem ook al sinds de 2.10.0 (ik zit nog niet op 2.11.0, gebeurd waarschijnljk zodra de Quatt vandaag uit gaat).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:20:
[...]

Dank. Duidelijk. We komen weer een stukje verder.

Misschien nog eens inzoomen. Situatie is nu, dat ik een WP simuleer met de ketel op 51C en een regelmatig gemeten aanvoertemperatuur van 40C. Tado moduleert de ketel. Ik weet het is nog geen WP qua gedrag, maar komt in de buurt, lijkt mij. Ik heb een dagverhoging van max 1,5C in twee ruimtes.

Van beneden naar boven.
Woonkeuken. Van 18,5C naar 20C. Hier hangt ook de Tado regelthermostaat. Hier gaan dus bij een WP alle radiatoren geheel open. Dit is ook de ruimte met meer warmte verlies dan de woonkamer.

En-suite woonkamer. Achterkamer 19,5C naar 21C; Voorkamer 18C continu. De achterkamer alleen is te klein voor de houtkachel als we die aandoen. Dan trekken we de koelere voorkamer erbij. Beide kamers Tado passief geregeld. Heatfan op de radiatoren.

Gang: Radiator 18C continu, thermostaat kraan.

Verdieping: 3 slaapkamers 17C continu, waarvan 1 met Tado passief geregeld. Deze kamer wordt wisselend gebruikt, wordt gedeeltelijk door de woonkamer opgewarmd. De andere twee slaapkamers heb ik nu express wat open en dus op 17C ook al worden ze niet gebruikt. Dit om minder temperatuurverschil binnen de schil te hebben. Badkamer uit, want die gebruiken we niet.

Zolder, is geheel onze slaapkamer. Continu 16,5C . Tado passief geregeld. Hier bevind zich ook een douchecabine, bidet en wastafel. Nu zet mijn vrouw de verwarming hier nog wel eens hoger. Mijn plan is om bij een warmtepomp hier de temperatuur continu te houden. Voor tijdelijke verwarming wil ik dan een infrarood paneel boven de wastafel hangen.

Op dit moment werkt het uitstekend.

Als de Quatt er komt, gaan de radiatoren in de woonkeuken geheel open. Als dat onvoldoende is, zoek ik er nog een radiator bij. Waarschijnlijk die in de gang.

Ik heb al waterzijdig ingeregeld.
Als de Quatt komt ga ik dat nog eens nalopen.

Dan nu de hamvraag.

Volgens mij vergt iedere installatie die niet ontworpen is voor een WP aanpassingen.
Ik heb al aangegeven, nu ook zo ingesteld, dat de Tado thermostaatknoppen niet meer actief een warmtevraag kunnen genereren.

Wat maakt dan nog het verschil nog tussen een systeem met Tado knoppen en gewone thermostaatknoppen?
als je de Tado alleen gebruikt als normale kamerthermostaat waar de warmtevraag slechts door de hoofdthermostaat gegeven gaat worden werkt dat net als elke andere thermostaat.

de problemen ontstaan als elke thermostaatknop op eigen houtje zelf een warmtevraag kan doen, bij een CV is dat geen enkel probleem, omdat deze snel met veel vermogen hierop kan reageren en ook de gevraagde warmte snel en vooral ook veel kan leveren.
Bij een warmtepomp ziet dat echter niet zitten, die kan niet snel (is eigenlijk super traag) en al helemaal niet in een keer veel warmte (kan deze dus ook niet) dus wordt de warmtepomp in een situatie gedwongen om dan in een voor de warmtepomp niet bedoelde situatie te moeten werken, met gevolg dat hij dan ook niet goed doet.(even in jip en janneke taal geprobeert uit te leggen) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Geen actieve warmtevraag van Tado-knoppen is goed en beperkt verstoringen.
En dan is er weinig verschil, behalve dat Tado gevoelig is (kleine hysterese), als ik mij niet vergis. Schakelt snel aan/uit dus geeft weinig modulatieruimte (wisselende watertemperaturen=minder efficient).

Thermostaatknoppen wil je pas gebruiken als het waterzijdig inregelen tekort schiet. Liever lang warm water naar radiator dan kort heet. En ik weet niet goed hoe CiC reageert op dalende watertemperatuur omdat er weer ergens een radiator open gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online

Voordat je je helemaal rijk rekent: goed om te beseffen dat de opwek in de zomer zal zijn, en het grootste verbruik van de Quatt in de winter. Zolang er gesaldeerd mag worden geen probleem. En ook je energieleverancier even scherp bekijken: hetzelfde huis met zonnepanelen betaalt bij veel partijen een hogere electriciteits- en gas(!) prijs dan dat huis zonder zonnepanelen. Je sommetje zal waarschijnlijk nog steeds positief uitkomen, maar wellicht zijn er nog wat isolatiemaatregelen waar je eerst in wil investeren.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Zigg schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Met de huidige (lage) prijzen voor zonnepanelen zou ik adviseren om gewoon het aantal panelen te leggen dat op je dak past. Als je dan toch al bezig bent met leggen...
jup, wil je wel helpen, maar dat kunnen we beter buiten dit forum doen (off-topic), heb je belangstelling stuur maar een pm, overigens doe ik dit geheel gratis en verkoop ook niets. dus wat en waar je iets koopt is helemaal jou ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:25
Kris-NL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:57:
[...]

de CIC benaderen via het CIC-xxxx adres is me nog nooit gelukt ondanks dat hier mensen zijn die dat blijkbaar wel kunnen.

Ik doe het altijd via het ip adres dat ik via de router een fixed dhcp ip adres gegeven heb.
Helaas kan ik dit niet voor je in jip en janneke taal uitleggen hoe je jouw adres kunt achterhalen. en helaas staat het ip adres ook niet ergens in de app.
2.11.0 is alleen voor beta testers. Ik heb hem ook en json werkt ook prima. Even kijken of je ip-adres is gewijzigd.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
timobiel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:33:
[Afbeelding]
Daar is ie dan! Gisteren geïnstalleerd en inmiddels 24 uur gasloos verwarmd. Heel netjes!
Mannen hebben top gewerkt en alles netjes achtergelaten. Ook de spirocombi vuil en lucht afscheider netjes in de retour naar de WPen geïnstalleerd. En een Honeywell DT4M thermostaat.

Ik zag er verder op dit forum weinig over, maar heeft iemand op een warm moment al eens geprobeerd om op zijn OT thermostaat de koelfunctie te activeren en te kijken wat er met de waarde thermostat.otFtCoolingEnabled gebeurt?
Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaring met de DT4M thermostaat. Ik dacht dat je deze niet kan programmeren, maar er zit wel een eco stand op. Wat doet die precies?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]
Woonkeuken. Van 18,5C naar 20C. Hier hangt ook de Tado regelthermostaat.
Achterkamer 19,5C naar 21C;
En als je dan veel radiatoren open hebt staan, dan wordt opwarmen traag.
Kamertemperatuur 1,5graad verhogen, daar heb je water voor nodig met extra hoge temperatuur. Het maken van die hogere temperatuur (35 naar 45 bijvoorbeeld) is voor CVketel zo klaar, maar daar doet Quatt zo een uur over (~8 rondjes * +4graden en 2/3 afgifte) . Dus voordat je huis zover is opgewarmd, ben je zeker 2 uur verder.
Dus je kunt kiezen: snel/flexibel en inefficient, of langzaam/stabiel en efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
MacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Als ik in de browser CIC-xxxx-xxxx-xxxx..xxxx:8080 intik (en de CiC niet down is) komt bij mij de zelfde informatie naar boven als via het ip adres.
Om achter het ip adres te komen, kun je proberen te pingen of het commando arp en dan de naam van de CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

SBL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:12:
[...]

En als je dan veel radiatoren open hebt staan, dan wordt opwarmen traag.
Kamertemperatuur 1,5graad verhogen, daar heb je water voor nodig met extra hoge temperatuur. Het maken van die hogere temperatuur (35 naar 45 bijvoorbeeld) is voor CVketel zo klaar, maar daar doet Quatt zo een uur over (~8 rondjes * +4graden en 2/3 afgifte) . Dus voordat je huis zover is opgewarmd, ben je zeker 2 uur verder.
Dus je kunt kiezen: snel/flexibel en inefficient, of langzaam/stabiel en efficient.
Ook dat is mij bekend. Daarom spreek ik ook over dagverhoging.

Als ik het in mijn woonkamer voor de nacht 19,5 C neem, Om 8 uur naar 20C ga. Om 12 uur naar 20,5C ga en om 16.00 naar 21C, dan zitten er steeds 4 uur tussen. Dat moet toch kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:32:
[...]

als je de Tado alleen gebruikt als normale kamerthermostaat waar de warmtevraag slechts door de hoofdthermostaat gegeven gaat worden werkt dat net als elke andere thermostaat.

de problemen ontstaan als elke thermostaatknop op eigen houtje zelf een warmtevraag kan doen, bij een CV is dat geen enkel probleem, omdat deze snel met veel vermogen hierop kan reageren en ook de gevraagde warmte snel en vooral ook veel kan leveren.
Bij een warmtepomp ziet dat echter niet zitten, die kan niet snel (is eigenlijk super traag) en al helemaal niet in een keer veel warmte (kan deze dus ook niet) dus wordt de warmtepomp in een situatie gedwongen om dan in een voor de warmtepomp niet bedoelde situatie te moeten werken, met gevolg dat hij dan ook niet goed doet.(even in jip en janneke taal geprobeert uit te leggen) _/-\o_
Volgens mij ontstaat hier de nodige spraakverwarring, omdat men in eerste instantie bij iemand die nieuw is en over Tado begint, denkt dat hij/zij per definitie een verkeerd idee van een warmtepomp heeft. Denkt, dat een warmtepomp hetzelfde is als een cv-ketel en je dus Tado ook gelijk kunt gebruiken.

Voor een gedeelte is dit waar. Iedereen hier op dit forum zit tussen niets weten en alles weten.

Maar het begint dus met vertellen wat niet kan. Prima. Ook om dat te herhalen. Ondertussen weet ik wel zoveel, vandaar dat ik vandaag ook reageer, dat ik het stadium van “wat er niet kan” wel voorbij ben. Maar dat ik dus niet meteen meega in algemene beweringen en aannames.

Kortom, de benadering, het stadium, is nu wellicht beter, om bij Jip en Janneke te blijven: Wat kan er met Tado in de samenwerking met de Quatt wel.

Ik vermoed zo, dat diegenen die een Quatt met Tado hebben hier het beste antwoord op kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Mickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:27:
[...]

Ook dat is mij bekend. Daarom spreek ik ook over dagverhoging.

Als ik het in mijn woonkamer voor de nacht 19,5 C neem, Om 8 uur naar 20C ga. Om 12 uur naar 20,5C ga en om 16.00 naar 21C, dan zitten er steeds 4 uur tussen. Dat moet toch kunnen lijkt mij.
Ja, dat moet zeker kunnen en is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
jurjen_g schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat de L/W koeling meer kan koelen dan de W/W, omdat het vat maar beperkt warmte kan opslaan. Ik heb zelf inmiddels een Panasonic L/W WP, in combinatie met een Auer Edel Eau warmtepompboiler. Die laatste werkt ongeveer zo als de nieuwe Quatt opzet; er zit een W/W warmtepompje in, die aftakt van de retour van de Panasonic WP. In de praktijk trekt deze de retour temperatuur maximaal een graadje naar beneden tijdens een run. Dus nauwelijks koelen...

Nu zal de W/W pomp van Quatt misschien iets groter gedimensioneerd zijn, maar dan nog heb je het vat dat uiteindelijk zo warm is dat er niet meer warmte in kan.

De Pana L/W Warmtepomp zelf kan makkelijk de aanvoer naar 7 graden krijgen tijdens koelruns. Ik denk dat dit bij de Quatt ook zo zal zijn.
Fijn dat je meedenkt en je ervaring deelt. Ik snap wat je zegt maar Quatt is met een koelunit bezig, die ook bruikbaar is voor huizen met radiatoren. Daar is de oplossing zoals Panasonic die heeft en die elke L/W zou moeten kunnen, namenlijk niet voor geschikt, met radiotoren haal je niet een koeling van 7 graden. Mijn vermoeden is daarom dat jij mintens op de benedenverdieping vloerverwarming hebt. Quatt heeft die oplossing zoals jij noemt afgekeurd omdat ze weten dat veel van hun klanten radiatoren hebben.Quatt komt dus met iets anders maar ik weet niet precies wat en dat probeer dat te bedenken. Ik weet dat ze gebruik gebruik gaan maken van een extra binnenunit. Wat ze precies gaan doen maken ze pas in het tweede kwartaal bekend. Voor mijn situatie (platdak) is die koeloptie belangrijk en neem ik in mijn overwegingen mee wel of niet een Quatt. Omdat ik met geluidseisen te maken heb, ook nog een vergunningsplichtig ben, moet ik goed nadenken welke opties ik qua geluideisen heb. Bovendien moet ik rekening houden met de ruimte voor een installatie en het geluid op zolder. In eerste instantie viel daarom een wpb met een binnenunit af. In ieder geval de geen die wij op een offerte hebben gezien en die we in het trapgat moesten hangen, eentje die een onderaansluiting heeft af. Dat dwingt mij mogenlijk tot andere keuzes dan jij die hebt gedaan.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:01
pietjm schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:55:
[...]
Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaring met de DT4M thermostaat. Ik dacht dat je deze niet kan programmeren, maar er zit wel een eco stand op. Wat doet die precies?
De DT4M kan inderdaad niet geprogrammeerd worden. Hoe je andere instellingen kunt aanpassen heb ik nog niet ontdekt. Staat niet in de meegeleverde gebruikershandleiding.
Het verschil tussen de DT4M en Lyric T6 zie je hieronder. Veel grotere temperatuur schommelingen. Maar de T6 geeft een zelf berekende gevoelstemperatuur weer, dus beetje appels met peren vergelijken. Het voelt in huis wel duidelijk minder stabiel qua temperatuur. Waarschijnlijk gaat komend weekend de T6 weer terug aan de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWpbPZXeqe-MJ64YSFMby1OxlIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3J4q7CshDetM6ZxC8msty06.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC9gu8oeJ20bk3dJ-fG-qGyQJMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f61n6qhI1o3dRJBGN3xzuZtk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:30
Onno ! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:32:
[...]

De DT4M kan inderdaad niet geprogrammeerd worden. Hoe je andere instellingen kunt aanpassen heb ik nog niet ontdekt. Staat niet in de meegeleverde gebruikershandleiding.
Het verschil tussen de DT4M en Lyric T6 zie je hieronder. Veel grotere temperatuur schommelingen. Maar de T6 geeft een zelf berekende gevoelstemperatuur weer, dus beetje appels met peren vergelijken. Het voelt in huis wel duidelijk minder stabiel qua temperatuur. Waarschijnlijk gaat komend weekend de T6 weer terug aan de muur.
[Afbeelding][Afbeelding]
2e plaatje is de T6 neem ik aan? De DT4 lijkt een veel hogere update frequentie te hebben, en ook minder spikes.

Wat de T6 weergeeft, is niet wat hij uitstuurt via OT. Lijkt me wel degelijk appels met appels vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jk-d schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Als ik in de browser CIC-xxxx-xxxx-xxxx..xxxx:8080 intik (en de CiC niet down is) komt bij mij de zelfde informatie naar boven als via het ip adres.
Om achter het ip adres te komen, kun je proberen te pingen of het commando arp en dan de naam van de CiC.
sorry, ik weet hoe je dit moet doen, heb de korte introductie in de TS over dit zelf geschreven, mijn vraag was mogelijk niet duidelijk genoeg. het was de vraag naar die persoon op wie ik gepost had.
maar toch bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:01
Ja links de DT4M en rechts de T6. De DT4M geeft meerdere keren per minuut een waarde door, maar meet elke keer wat anders 8)7
Half uurtje DT4M Thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUPzxl_61FROn1eMgcK1bG6FEqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDM6fFSpu4qDld6022uB1Vx4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:08:
[...]

Fijn dat je meedenkt en je ervaring deelt. Ik snap wat je zegt maar Quatt is met een koelunit bezig, die ook bruikbaar is voor huizen met radiatoren. Daar is de oplossing zoals Panasonic die heeft en die elke L/W zou moeten kunnen, namenlijk niet voor geschikt, met radiotoren haal je niet een koeling van 7 graden. Mijn vermoeden is daarom dat jij mintens op de benedenverdieping vloerverwarming hebt. Quatt heeft die oplossing zoals jij noemt afgekeurd omdat ze weten dat veel van hun klanten radiatoren hebben.Quatt komt dus met iets anders maar ik weet niet precies wat en dat probeer dat te bedenken. Ik weet dat ze gebruik gebruik gaan maken van een extra binnenunit. Wat ze precies gaan doen maken ze pas in het tweede kwartaal bekend. Voor mijn situatie (platdak) is die koeloptie belangrijk en neem ik in mijn overwegingen mee wel of niet een Quatt. Omdat ik met geluidseisen te maken heb, ook nog een vergunningsplichtig ben, moet ik goed nadenken welke opties ik qua geluideisen heb. Bovendien moet ik rekening houden met de ruimte voor een installatie en het geluid op zolder. In eerste instantie viel daarom een wpb met een binnenunit af. In ieder geval de geen die wij op een offerte hebben gezien en die we in het trapgat moesten hangen, eentje die een onderaansluiting heeft af. Dat dwingt mij mogenlijk tot andere keuzes dan jij die hebt gedaan.
mogelijk dat ze met een fancail gaan komen, dat is een vergelijkbare binnenunit als bij een airco. hiermee wordt net als bij een airco de lucht geforceerd gekoeld, maar nu met het verwarmingswater van het cv systeem, door de geforceerde lucht hoeft het water zelf niet zo koud te zijn dat je condensatie op de leidingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:30
Onno ! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:55:
Ja links de DT4M en rechts de T6. De DT4M geeft circa elke een minuut een waarde door, maar meet elke keer wat anders 8)7
Half uurtje DT4M Thermostaat:
[Afbeelding]
Maar meestal met een nauwkeurigheid van binnen 0.1 (tenminste de volgende sample zit meestal binnen dezelfde range). De T6 heeft een vele lagere resolutie, en ik zie spikes van meer dan 0.5 graad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:42:
[...]

Volgens mij ontstaat hier de nodige spraakverwarring, omdat men in eerste instantie bij iemand die nieuw is en over Tado begint, denkt dat hij/zij per definitie een verkeerd idee van een warmtepomp heeft. Denkt, dat een warmtepomp hetzelfde is als een cv-ketel en je dus Tado ook gelijk kunt gebruiken.

Voor een gedeelte is dit waar. Iedereen hier op dit forum zit tussen niets weten en alles weten.

Maar het begint dus met vertellen wat niet kan. Prima. Ook om dat te herhalen. Ondertussen weet ik wel zoveel, vandaar dat ik vandaag ook reageer, dat ik het stadium van “wat er niet kan” wel voorbij ben. Maar dat ik dus niet meteen meega in algemene beweringen en aannames.

Kortom, de benadering, het stadium, is nu wellicht beter, om bij Jip en Janneke te blijven: Wat kan er met Tado in de samenwerking met de Quatt wel.

Ik vermoed zo, dat diegenen die een Quatt met Tado hebben hier het beste antwoord op kunnen geven?
eigenlijk vrij weinig wat je met andere thermostaten ook niet kunt, heb je een tado, prima hoef je geen andere, gebruik je de tado met tado thermostaatknopen begint de ellende cq zou kunnen.
Ja er is ook in die situatie wel iets mogelijk, alleen dat is hier zonder dat we jou huis en overige zaken die er toe doen weten, daar geen kant en klaar antwoord voor te geven is, sorry.

ik zou zelf kijken wat je zelf wil, en dat gewoon proberen, lukt het prima niets meer aan doen.
lukt het niet, zul je dus een stap terug moeten gaan. dat is dus de lastige stap, gewoon uitproberen en geef dat ook even de tijd, niet elke dag is het zelfde. try and error is hier echt de manier.

Wat je zou kunnen helpen is dat je via HA het hele zaakje eventueel met extra thermometers kunt registeren en achteraf ook kunt analyseren wat er gebeurt.

in feite kun je wel zeggen meer dan 3 zones, en dan ben ik al vrij ruim, zal er niet inzitten, maar ik zeg nooit nooit, wie weet heb je in jouw huis iets gevonden waar dit wel werkt, prima, maar dat is dus geen garantie dat het bij iemand anders ook zo werkt, helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 07-02-2024 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
Rowwan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:59:
[...]

Maar meestal met een nauwkeurigheid van binnen 0.1 (tenminste de volgende sample zit meestal binnen dezelfde range). De T6 heeft een vele lagere resolutie, en ik zie spikes van meer dan 0.5 graad
Tsja, ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Mij bevalt de DT4M uitstekend! Ik zie dat hij keurig en regelmatig een temperatuur doorgeeft aan de CIC en nooit meer gezeur met programmeren en verlaging etc. Lekker de hele dag een stabiele temperatuur. Top! En ook nog eens een lekker klein kastje op de muur.

Als ik in de CIC kijk ongeveer 3 keer per minuut een wijziging van maximaal 0,03 graad.

Er is trouwens een installatiehandleiding te vinden. Je kunt nog van alles instellen, maar ik ben er verder vanaf gebleven.
Handleiding hier: https://digitalassets.res...ginal/10001/R32350730.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door timobiel op 07-02-2024 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Onder het mom van "meer aanmeldingen is beter", heb ik vandaag ook naar even een ticket ingeschoten bij Resideo. Die temperatuur spikes op de Lyric T6 beginnen wel erg vaak voor te komen nu... frustrerend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjwYMYyDEh04g8go5q_tja1DSIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uPlbtbJHroNQaEU9YLr8yIO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVzKhO6Z9gYxMzGXBcvcS2QaVjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qb0Y7V2jkAZFfY8Q9BdSR40O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2QpfdBxawo4pOod-T3BHXL56QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ssg9ngGTuNtgTj1XeEgLTLt.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
verguldebarman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:32:
Onder het mom van "meer aanmeldingen is beter", heb ik vandaag ook naar even een ticket ingeschoten bij Resideo. Die temperatuur spikes op de Lyric T6 beginnen wel erg vaak voor te komen nu... frustrerend!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb min of meer hetzelfde aan Honeywell gemeld en zij monitoren nu mijn T6. Los van de vreemde, gemeten temperatuurwisselingen is vooral het signaal van de T6 om te stoppen en starten met verwarmen een probleem. Daar gebeurt bij mij te pas en te onpas zonder dat daar een reden voor is als je de gemeten en de ingestelde temperatuur bekijkt. Dat de DT4M en de T6 anders de temperatuur meten, zegt nog niets over het start/stop signaal dat ze aan de CiC doorgeven. Dat is nl bepalend voor de CiC om de Quatt aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
netappie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:53:
[...]

W/W kan prima koelen. Je beperking ligt vooral bij het afgiftesysteem.

Als je te laag gaat dan krijg je condensvorming, dus ofwel een kapotte vloer, dan wel kletsnatte radiatoren (voor zover dat werkt, want koud water zal meteen naar de retour zakken).

Dus verwacht niet dat je een lekke woning goed kan koelen op een hete zomerdag, daar heb je gewoon een L/L warmtepomp voor nodig, ook wel bekend als een airco.

Met genoeg isolatie en zonwering kan je er wel een paar graden uit halen, en dan is het mooi meegenomen als dit een SWW voorraad in gaat ipv dat een buitenunit herrie staat te maken.

P.,S. SWW vol = verplicht douchen om weer te kunnen koelen :)
Die airco overweeg ik dus ook. Juist door het platte dak en de goed isolatie blijft de warmte op zolder hangen ,het kan er niet uit. Sinds vorig jaar liggen er zonnepanelen op het dak wat op zolder misschien 1 of 2 graden qua warmte kan schelen. Ook hebben we op de bovenste verdiepingen rolluiken geplaats. Nu is het plan om beneden de dubbele ramen beneden te vervangen door zonwerend HR++ glas samen met het slaapkamerraam van mijn zoon. De eerste offerte heb ik vandaag binnen gekregen. Dus alles wat jij aangeeft dat zijn we al aan het doen. Maar waar ik bij het plaatsen van een evt. airco tegen aanloop, dan zijn de geluideisen als we ook nog een warmtepomp willen plaatsen en ooit gasloos willen gaan. Ik verwacht 8 kW nodig te hebben als ik ooit van het gas af wil. Via Quatt betekent dat 2 buitenpompen van samen 55 dB(A) geluidsvermogen. Het is twijfelachtig of we met die waarde aan de geluidseisen (op de beoogde plek) kunnen voldoen. laat staan dat we er ook nog een airco erbij plaatsen. Dat Quatt mogelijk dan een koeloptie heeft dat is een pré. Wat ik van jou leer is dat als ze warmte in het boilervat gaan opslaan (w/w) a je dan een zo groot mogelijk boilervat nodig hebt. Heb je dat niet wordt het verplicht douchen.

(De optie om te gaan koelen en evt. te gaan verwarmen via airco's hebben wij vorig jaar afgeschoten)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
MacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:56:
[...]

mogelijk dat ze met een fancail gaan komen, dat is een vergelijkbare binnenunit als bij een airco. hiermee wordt net als bij een airco de lucht geforceerd gekoeld, maar nu met het verwarmingswater van het cv systeem, door de geforceerde lucht hoeft het water zelf niet zo koud te zijn dat je condensatie op de leidingen krijgt.
Dat zou een goede mogenlijkheid kunnen zijn.

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55
WAF1 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:55:
[...]

Die airco overweeg ik dus ook. Juist door het platte dak en de goed isolatie blijft de warmte op zolder hangen ,het kan er niet uit. Sinds vorig jaar liggen er zonnepanelen op het dak wat op zolder misschien 1 of 2 graden qua warmte kan schelen. Ook hebben we op de bovenste verdiepingen rolluiken geplaats. Nu is het plan om beneden de dubbele ramen beneden te vervangen door zonwerend HR++ glas samen met het slaapkamerraam van mijn zoon. De eerste offerte heb ik vandaag binnen gekregen. Dus alles wat jij aangeeft dat zijn we al aan het doen. Maar waar ik bij het plaatsen van een evt. airco tegen aanloop, dan zijn de geluideisen als we ook nog een warmtepomp willen plaatsen en ooit gasloos willen gaan. Ik verwacht 8 kW nodig te hebben als ik ooit van het gas af wil. Via Quatt betekent dat 2 buitenpompen van samen 55 dB(A) geluidsvermogen. Het is twijfelachtig of we met die waarde aan de geluidseisen (op de beoogde plek) kunnen voldoen. laat staan dat we er ook nog een airco erbij plaatsen. Dat Quatt mogelijk dan een koeloptie heeft dat is een pré. Wat ik van jou leer is dat als ze warmte in het boilervat gaan opslaan (w/w) a je dan een zo groot mogelijk boilervat nodig hebt. Heb je dat niet wordt het verplicht douchen.

(De optie om te gaan koelen en evt. te gaan verwarmen via airco's hebben wij vorig jaar afgeschoten)
Een plat dak laat ontzettend veel warmte binnen. Kijk of je dat van binnen na kan isoleren.
Je kan de bovenverdieping ook verwarmen en koelen met een airco. Heel eerlijk gezegd denk ik dat dit nog weleens slimmer zou kunnen zijn in jouw situatie, vooral door de snelheid waarmee dat gaat zonder dat het onzuinig wordt.

Dan is een enkele Quatt ook eerder een optie, zeker als je een split airco met meerere binnenunits neemt die een beetje mee kan helpen voor wat de enkele Quatt of een andere warmtepomp niet lukt.

Je kan ook voor een Panasonic of Vaillant met R290 gaan als geld geen rol speelt en je gasloos wilt gaan.

Vooral de Vaillant is heerlijk stil en kan je zo groot krijgen dat het verwarmen altijd wel gaat lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
Vanmiddag een blik achter de schermen van het ticket portaal gekregen.
Eenmaal een ticket aangemaakt in de Quatt app kan het langere tijd duren voor dat er een reactie komt van Quatt support.
Dit wordt bij iedere hulpvraag ook nog steeds vooraf gemeld met de melding: het zijn drukke tijden, we vragen je begrip.
Mijn lijst met openstaande tickets in het portal is inmiddels opgelopen tot 10 stuks.
Bij het nalopen van de tickets in het portal valt direct op dat de meeste tickets alleen een nummer hebben en verder geen informatie bevatten en dat de titels leeg zijn.
Ik heb gevraagd waarom dit niet wordt overgenomen uit het formulier waarmee de ticket is aangemaakt?
De reactie was dat de prioriteiten nu nog liggen bij mensen die in de kou zitten.
Met mijn opmerking dat ik nu niet meer kan zien waar het ticket over gaat wordt uitgelegd
“Dat is sowieso niet in te zien voor jou helaas. Je ziet het ticket, maar niet de hele inhoud.”

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
MacD007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:13:
[...]

eigenlijk vrij weinig wat je met andere thermostaten ook niet kunt, heb je een tado, prima hoef je geen andere, gebruik je de tado met tado thermostaatknopen begint de ellende cq zou kunnen.
Ja er is ook in die situatie wel iets mogelijk, alleen dat is hier zonder dat we jou huis en overige zaken die er toe doen weten, daar geen kant en klaar antwoord voor te geven is, sorry.

ik zou zelf kijken wat je zelf wil, en dat gewoon proberen, lukt het prima niets meer aan doen.
lukt het niet, zul je dus een stap terug moeten gaan. dat is dus de lastige stap, gewoon uitproberen en geef dat ook even de tijd, niet elke dag is het zelfde. try and error is hier echt de manier.

Wat je zou kunnen helpen is dat je via HA het hele zaakje eventueel met extra thermometers kunt registeren en achteraf ook kunt analyseren wat er gebeurt.

in feite kun je wel zeggen meer dan 3 zones, en dan ben ik al vrij ruim, zal er niet inzitten, maar ik zeg nooit nooit, wie weet heb je in jouw huis iets gevonden waar dit wel werkt, prima, maar dat is dus geen garantie dat het bij iemand anders ook zo werkt, helaas.
Ik stelde de vraag over de Tado en wat mij betreft is er geen enkele spraakverwarring. Ik wil mij niet neerleggen bij het feit dat je hele huis een zone is die je op dezelfde temperatuur moet houden met evt. een kleine nachtverlaging. Ik ben juist op zoek naar mensen die het net anders doen.

De een raad dan thermostaatknopen aan, een heel aardig idee zolang het teperatuurverschil niet te groot is.
De ander gebruikt een Tado maar zorgt dat de kamers zelfstandig geen warmte vraag kunnen doen. (Dom)
En de ander gebruikt de Tado zoals die bedoelt is met max. 3 zones
De ander heeft zijn Tado vervangen voor een andere thermostaat.

Ik krijg allerlei verschillende menigen en ga dan later rustig kijken wat ik met die meningen kan. Ik weet dat ik een nieuwe thermosaat nodig heb. In mijn keuze weeg ik mee, wat ik evt. wil uitproberen. En misschien is er een warmtepomp die beter dan de Quatt samenwerkt met de Tado. Ook maar eens uitvinden wat normaal gesproken die Tado doet en kan. Wat die precies kost enz. Eigenlijk stel ik alle meningen op prijs. Ik weet wat ik wil en kijk via welke weg ik dat het beste kan bereiken. Durf te vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
WAF1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:54:
[...]
De ander gebruikt een Tado maar zorgt dat de kamers zelfstandig geen warmte vraag kunnen doen. (Dom)
Een warmtepomp is geen CV ketel en werkt volgens andere natuurkundige principes en heeft gewoon een minimale afgifte capaciteit nodig.
Dus dat dat invloed heeft hoe je temperatuur kan regelen is helemaal niet gek, en iedereen hier probeert jou vanuit de beste intenties en enkele honderden pagina's aan ervaringen jou te helpen.
Dus voordat je kreten als "Dom" eruit gooit, lees even het volledige deel 1 van het topic door..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Ik stelde de vraag over de Tado en wat mij betreft is er geen enkele spraakverwarring. Ik wil mij niet neerleggen bij het feit dat je hele huis een zone is die je op dezelfde temperatuur moet houden met evt. een kleine nachtverlaging. Ik ben juist op zoek naar mensen die het net anders doen.

De een raad dan thermostaatknopen aan, een heel aardig idee zolang het teperatuurverschil niet te groot is.

Ik krijg allerlei verschillende menigen en ga dan later rustig kijken wat ik met die meningen kan. Ik weet dat ik een nieuwe thermosaat nodig heb. In mijn keuze weeg ik mee, wat ik evt. wil uitproberen. En misschien is er een warmtepomp die beter dan de Quatt samenwerkt met de Tado. Ook maar eens uitvinden wat normaal gesproken die Tado doet en kan. Wat die precies kost enz. Eigenlijk stel ik alle meningen op prijs. Ik weet wat ik wil en kijk via welke weg ik dat het beste kan bereiken. Durf te vragen.
Zoals je hebt kunnen lezen, simuleer ik momenteel met de ketel een WP. Natuurlijk is dit niet hetzelfde, maar toch. De aanvoertemperatuur schommelt bij mij wat rond de 40C. Twee ruimtes met een beperkte dagverhoging van 1,5C. Naregeling met Tado thermostaatknoppen en gewone thermostaatknoppen.
Ik ervaar geen problemen. Wat je wel ziet, is dat ruimtes natuurlijk minder snel opwarmen. Een sterke nachtverlaging kan dus niet. Bovendien heb ik minder temperatuurverschil tussen de verschillende ruimtes en verdiepingen in het huis. Van verwarming per ruimte meer naar verwarming binnen de schil. Comfort is hiermee toegenomen. Wat ik als groot voordeel ervaar is dat de vochthuishouding in het huis veel stabieler is. Minder grote verschillen. O.a. s Ochtends geen condens meer onderaan bepaalde ramen.
Wel heb ik het idee, dat mijn gasverbruik iets is toegenomen.

Je kunt bij Tado de thermostaatknoppen actief of passief instellen. Bij actief kan de knop de ketel activeren. Bij passief niet. Het ventiel gaat wel open, maar is dus afhankelijk van warmtevraag elders.
Wat mij opvalt, is dat de hysteresis bij actief kleiner is dan bij passief. Ook logisch lijkt mij. Bij actief meet ik een verschil van zo’n 0,4C. Ofwel, de gemeten temperatuur schommelt tussen 0,2C boven en 0,2C onder de ingestelde temperatuur. Bij passief meet ik een verschil van max 1C, 0,5C boven en onder de ingestelde temperatuur.
Voor de duidelijkheid. Dit zijn dus metingen bij mijn systeem en mijn woning. Ik kan hier geen beweringen doen in algemene zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:36
Toby-Wan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:04:
[...]

Een warmtepomp is geen CV ketel en werkt volgens andere natuurkundige principes en heeft gewoon een minimale afgifte capaciteit nodig.
Dus dat dat invloed heeft hoe je temperatuur kan regelen is helemaal niet gek, en iedereen hier probeert jou vanuit de beste intenties en enkele honderden pagina's aan ervaringen jou te helpen.
Dus voordat je kreten als "Dom" eruit gooit, lees even het volledige deel 1 van het topic door..
Wordt er niet bedoelt dat de tado dom wordt gehouden? 😉 Niet de smart functies zoals zone regeling etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:10:
[...]

Zoals je hebt kunnen lezen, simuleer ik momenteel met de ketel een WP. Natuurlijk is dit niet hetzelfde, maar toch. De aanvoertemperatuur schommelt bij mij wat rond de 40C. Twee ruimtes met een beperkte dagverhoging van 1,5C. Naregeling met Tado thermostaatknoppen en gewone thermostaatknoppen.
Ik ervaar geen problemen. Wat je wel ziet, is dat ruimtes natuurlijk minder snel opwarmen. Een sterke nachtverlaging kan dus niet. Bovendien heb ik minder temperatuurverschil tussen de verschillende ruimtes en verdiepingen in het huis. Van verwarming per ruimte meer naar verwarming binnen de schil. Comfort is hiermee toegenomen. Wat ik als groot voordeel ervaar is dat de vochthuishouding in het huis veel stabieler is. Minder grote verschillen. O.a. s Ochtends geen condens meer onderaan bepaalde ramen.
Wel heb ik het idee, dat mijn gasverbruik iets is toegenomen.

Je kunt bij Tado de thermostaatknoppen actief of passief instellen. Bij actief kan de knop de ketel activeren. Bij passief niet. Het ventiel gaat wel open, maar is dus afhankelijk van warmtevraag elders.
Wat mij opvalt, is dat de hysteresis bij actief kleiner is dan bij passief. Ook logisch lijkt mij. Bij actief meet ik een verschil van zo’n 0,4C. Ofwel, de gemeten temperatuur schommelt tussen 0,2C boven en 0,2C onder de ingestelde temperatuur. Bij passief meet ik een verschil van max 1C, 0,5C boven en onder de ingestelde temperatuur.
Voor de duidelijkheid. Dit zijn dus metingen bij mijn systeem en mijn woning. Ik kan hier geen beweringen doen in algemene zin.
Voor mijn gevoel is 40 graden water nog steeds te hoog voor een echte test. Hieronder het verloop van mijn water in, en uit van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kW5uhDNdT3qRZ1Un3mgkoi_G_uE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w14KL09FccrwtuwyVEwxe5Rp.jpg?f=fotoalbum_large

De gemiddelde water temperature komt (muv 1x zeer kort) niet in de buurt van de 40 graden en schommelt meer rond de 32 graden.

Voor de duidelijkheid; gisteren was het gemiddeld 4,1 graden bij mij buiten.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
HBO88 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:47:
[...]

Mag ik vragen hoe je ze gekregen hebt? Zijn ze ervoor langskomen voor installatie of heb je enkel die dempers gehad. En moest je ervoor betalen?
Sorry voor de trage reactie, maar voor zowel de bigfoots als de dempers kreeg ik opgestuurd en een quatt monteur heeft deze bevestigd. Heeft niks gekost! Dat stukje service is super wmb, al is het probleem niet opgelost en staat het ticket al maanden open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

verguldebarman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:13:
[...]

Voor mijn gevoel is 40 graden water nog steeds te hoog voor een echte test. Hieronder het verloop van mijn water in, en uit van gisteren.

De gemiddelde water temperature komt (muv 1x zeer kort) niet in de buurt van de 40 graden en schommelt meer rond de 32 graden.

Begrijp ik. Echter. Ik heb een lagere instelling geprobeerd, maar dan kwam ik in de woonkeuken tekort op echt koude dagen. Met een WP zal dan de ketel moeten bijspringen.

Ik kan geen overzicht van de watertemperatuur over een periode genereren. In de Tado pro-app kan ik alleen de actuele aanvoer uitlezen.

Gisteren om 13.00 was dit 37C bij een buitentemperatuur van 5C.
Op dit moment is het ook 37C bij een buitentemperatuur van 1C.
10 minuten later 42C bij buitentemperatuur van 1C.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 08-02-2024 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik snap je frustratie, echter aan de door jou genoemde adviezen van anderen zit er wel bepaalde wetmatigheden die je helaas niet zo maar kunt negeren.
Het is en blijft toch natuurkunde, of je dat nu wel of niet wilt.
En hierbij speelt deze natuurkundige wetmatigheden wel een essentiële rol. Er zijn daar wel mogelijkheden die om deze wetmatigheden heen kunnen, maar daar zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden, als deze dus bij jou niet van toepassing zijn gaat het dus niet werken.
Ook binnen de natuurkunde heb je grenzen waar je niet aan voorbij kunt, al sta je op je kop, geen kans.
Een van de punten is het verschil tussen een snel en een (super) traag warmtesysteem, de eerste is je cv ketel op gas en de ander is de warmtepomp ( en helaas dit is voor elke warmtepomp van toepassing ( in de zelfde vermogensklasse, op dat punt kom ik zo nog terug)
Door de techniek hoe je warmte produceert ( = natuurkunde ) ligt daar het verschil, dat kun je dus met een thermostaat dus niet wijzigen, een warmtepomp krijgt dus geen boost door een tado.
Wil je zoals jij graag meerdere onafhankelijke zones in huis moet het ding wat de warmte moet leveren daar wel mee om moeten gaan.
En daar begint het zeer lastig te worden als dat ding een warmtepomp is, die kan dit gewoon niet, geen enkele warmtepomp overigens. De reden zit hem er in dat de productiesnelheid van een warmtepomp, veroorzaakt door de toegepaste techniek, gewoon niet snel genoeg de benodigde warmte kan produceren.
Daarom duurt het met een warmtepomp ook zo lang om een koude ruimte te verwarmen.
Heeft de ruimte echter de temperatuur berijkt hoeft om dit vast te houden een warmtepomp slechts de warmteverlies elke keer te leveren. Dat kan een warmtepomp echter als de beste, hij wil dat ook graag zo continu mogelijk doen op een zo laag mogelijk niveau. Zone systemen hebben echter de neiging om steeds aan en uit te gaan, er zit dus geen constante lage vraag maar steeds pieken en dalen, en een warmtepomp kan daar dus niet goed mee omgaan.

Er is wel een mogelijkheid om dat probleem te omzeilen, namelijk geeft je warmtepomp anabolen, dus koop een warmtepomp die eigenlijk een factor 5-10 groter is dan wat je eigenlijk nodig hebt. Klein nadeel, het verbruik gaat dus ook met die factor 5-19 omhoog. Wil je niet volgens mij, plus er zit nog een nadeel eraan vast, de kans dat je nu zelfs minimaal veel te veel warmte produceert die je niet verder omlaag kunt zetten, effect je huis wordt een sauna. Lijkt me ook geen beste oplossing.
Helaas zitten er bij een warmtepomp dus ook nadelen er aan vast, sommige daarvan zijn in de loop der jaren, warmtepomp bestaat al ruim 40 jaar, opgelost maar oa dit aspect loopt gewoon tegen natuurkundige grenzen aan.

En vergeet niet, ver uit de meeste thermostaten zijn in feite niet ontworpen voor een warmtepomp, ze zijn bijna allemaal ooit ontworpen voor een cv-ketel op gas.
Ondertussen zijn deze vaak wel mini of meer aangepast dat ze ook kunnen werken met een warmtepomp.
Thermostaten die met zones kunnen werken, zoals de Tado, stellen wel eisen aan het productiesysteem ( cv cq warmtepomp) waarbij je bij zones al heel snel tegen natuurkundige grenzen aanloopt als je gebruikt maakt van een traag productiesysteem (= warmtepomp)
Oa bij de Tado kunnen ze de instelling iets wijzigen zodat deze niet te vaak aan en uit gaat. (= bekend nadeel van oa de Tado) zie post hieronder van @Zigg .

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 22:57
0xygen500 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:59:
[...]

Wordt er niet bedoelt dat de tado dom wordt gehouden? 😉 Niet de smart functies zoals zone regeling etc.
Mijn Quatt komt de 28e. Ik heb recent contact gehad met Tado, ze moeten ook intern wat zaken aanpassen voor de Quatt:

Dank u dat u contact met ons opneemt.
U zal waarschijnlijk een timing aanpassing nodig hebben voor uw nieuwe warmtepomp.
Zodat uw warmtepomp niet te vaak aan/uit gaat.
Dus wanneer het gemonteerd wordt kunt u ons gelijk contacteren dan doen wij dat voor u.

Daarnaast inderdaad het systeem dom/eenvoudig houden om te beginnen. Ik ga ook alleen de warmtevraag van de woonkamer als master nemen, en de andere ruimtes liften hierop dan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik wil daar graag aan toevoegen dat het bereik voor warmtevraag van de Quatt Hybrid erg groot is en bij een lage warmtevraag de kwh aan warmte een stuk efficiënter je huis in krijgt dan een cv ketel dat zal doen. En met de Quatt Hybrid Duo kun je het electrisch bereik nog verdubbelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:00:
Ik wil daar graag aan toevoegen dat het bereik voor warmtevraag van de Quatt Hybrid erg groot is en bij een lage warmtevraag de kwh aan warmte een stuk efficiënter je huis in krijgt dan een cv ketel dat zal doen. En met de Quatt Hybrid Duo kun je het electrisch bereik nog verdubbelen
Niet helemaal juist, wat je wilt is het thermisch bereik vergroten, de keerzijde is dat je dan ook het electrisch bereik (= verbruik) moet vergroten.
De Quatt duo doet dat overigens wel slim, op basis van de thermische vraag kan hij ook op een quatt unit draaien, dus het minimale (thermische vermogen) en ook electrisch verbruik is hierbij gelijk aan een enkele Quatt. Het maximale thermisch vermogen is echter nagenoeg dubbel zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Mickel moen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:27:
[...]

Begrijp ik. Echter. Ik heb een lagere instelling geprobeerd, maar dan kwam ik in de woonkeuken tekort op echt koude dagen. Met een WP zal dan de ketel moeten bijspringen.

Ik kan geen overzicht van de watertemperatuur over een periode genereren. In de Tado pro-app kan ik alleen de actuele aanvoer uitlezen.

Gisteren om 13.00 was dit 37C bij een buitentemperatuur van 5C.
Op dit moment is het ook 37C bij een buitentemperatuur van 1C.
10 minuten later 42C bij buitentemperatuur van 1C.
Ik heb denk ik een vergelijkbare situatie met Quatt. Vanmorgen zat ik op de grens van de Quatt met een buitentemperatuur van 2 graden. CV was nog niet bijgesprongen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UEOqF7408A1aLUUeOTQsUU73qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHRtoz5cHs5jnb1flH5WuPmu.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:46
nu het wat kouder wordt zijn mijn "pufjes" gas gebruik weer terug ondanks de vertraging van de 2 minuten op mijn intergas ketel. Zijn er meer mensen die dit hebben misschien de vertraging iets hoger zetten of zijn deze kleine pufjes gas nu wel nodig met die koude weer?

ik heb alles optimalisaties uit staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Michel242186 op 08-02-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Michel242186 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:11:
nu het wat kouder wordt zijn mijn "pufjes" gas gebruik weer terug ondanks de vertraging van de 2 minuten op mijn intergas ketel. Zijn er meer mensen die dit hebben misschien de vertraging iets hoger zetten of zijn deze kleine pufjes gas nu wel nodig met die koude weer?

Waar kijk je? Volgens de Quatt app heb ik ook pufjes maar als ik in HomeWizard kijk is er geen gasgebruik.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
Flesym schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Waar kijk je? Volgens de Quatt app heb ik ook pufjes maar als ik in HomeWizard kijk is er geen gasgebruik.
ook in homewizard kan ik de piekjes terugvinden hoewel deze wel heel klein zijn natuurlijk.

elk uur even een verbruik (heb het even gecheckt maar het gas verbruik valt precies samen met een defrost)

[ Voor 14% gewijzigd door Michel242186 op 08-02-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
verguldebarman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:13:
[...]

[Afbeelding]

Maar jij hebt radiatoren en @Mickel moen niet. Met radiatoren vind ik 40 graden nog niet zo gek. Zeker niet voor een test, omdat je later mogelijk nog kunt optimaliseren met radiator ventilatoren / grotere / meer radiatoren. Maar ik vind 40 met radiatoren geen gek startpunt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik heb wel degelijk radiatoren hoor. Geen vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
Michel242186 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:22:
[...]

ook in homewizard kan ik de piekjes terugvinden hoewel deze wel heel klein zijn natuurlijk.

elk uur even een verbruik (heb het even gecheckt maar het gas verbruik valt precies samen met een defrost)
Dat zijn inderdaad defrosts. Ga je niets aan veranderen (moet je ook niet willen), want daarmee beschermd de Quatt zich tegen bevriezing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 19:38
Zigg schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:54:
[...]
Dank u dat u contact met ons opneemt.
U zal waarschijnlijk een timing aanpassing nodig hebben voor uw nieuwe warmtepomp.
Zodat uw warmtepomp niet te vaak aan/uit gaat.
Dus wanneer het gemonteerd wordt kunt u ons gelijk contacteren dan doen wij dat voor u.
Ik heb de Tado en niets laten veranderen, werkt prima. Maar ik zal Tado voor de zekerheid even berichten!

Heb al een reactie:

Hello,

Thank you for contacting us.
I see that your Smart Thermostat is controlling your heat pump via the modulating opentherm, in that case, the special on/off times are not needed or possible to adjust.
When tado° is controlling a heat pump via relay (100% ON/OFF control) we adjust the times so tado° would not turn the heating ON/OFF too frequently.
Kind regards,

edit:

Reactie toegevoegd

[ Voor 32% gewijzigd door El_BingO op 08-02-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StartUp
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-06 09:11
Hallo All,
Hierbij deel ik wat info.

Sinds installatie begin Januari geen defrosts met mijn duo Quatt. Alle mails apps, tickets en excuses tot nu toe
nooit enige terugkoppeling gehad wanneer dit opgelost gaat worden. Bij koud weer zit er 3 cm ijs aan de binnenkant.

Ze reageren al een maand niet op tickets, mailen telefoontjes. Ben ik de enige of is dit Quatt service 2024

foto bijgevoegd van status vanmorgen.
Jullie snappen wel wat dit met mijn COP en gasverbruik doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4pU6CkcHVT6XCC-KF1SrcXBEME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOUSLuJi98Y3SoOfxMMmW3qT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartUp
O ja, dit mailtje al 9x gekregen binnen een maand.
Dus hun mailingsysteem werkt wel.

De afgelopen maanden installeerden we meer dan 3.000 Quatt Hybrids. Deze zijn allemaal voor het eerst aangegaan toen het stookseizoen begon, en onze klanten zijn aan het wennen aan de werking van een warmtepomp. Zoals bij alle nieuwe producten, roept dat ook vragen op.
We doen ons best om al deze vragen zo snel mogelijk te beantwoorden, maar we vragen je begrip voor een iets langere wachttijd in deze periode. We streven ernaar om je vraag binnen 10 dagen te beantwoorden. Bij urgente problemen (zoals geen verwarming of een lekkage) zorgen we ervoor dat we sneller contact met je opnemen.
Neem ook vooral een kijkje in in onze Quick Start Guide. Hierin staan veel gebruikerstips om je op weg te helpen.

Met vriendelijke groet,
Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
StartUp schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:20:
Hallo All,

Sinds installatie begin Januari geen defrosts met mijn duo Quatt. Alle mails apps, tickets en excuses tot nu toe
nooit enige terugkoppeling gehad wanneer dit opgelost gaat worden. Bij koud weer zit er 3 cm ijs aan de binnenkant.

Ze reageren al een maand niet op tickets, mailen telefoontjes. Ben ik de enige of is dit Quatt service 2024

[Afbeelding]
heb je het noodnummer al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StartUp
Noodnummer al 4x gebeld.
Het enige wat zij doen is een berichtje sturen naar een ander afdeling die daarover gaat en die bepalen wel of zij het belangrijk genoeg vinden om er iets aan te doen.
Jij krijgt nooit een inhoudelijke reactie, behalve dat ze het heeeeeel erg druk hebben, end at ze het mailtje, bericht, app naar een andere afdeling hebben gestuurd.

Ik denk dat hier nog wel wat verbetering is aan te brengen in de customer experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
@Michel242186 ik zie in het vorige topic dat jij ook gebruik maakte van de black Friday cashback. Heb jij die wel al gekregen? Ik had een reminder in mijn agenda staan omdat ik al een voorgevoel had en inderdaad nog niet gekregen. Gisteren gemaild vandaag gebeld, nog geen antwoord.
StartUp schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:37:
Noodnummer al 4x gebeld.
Het enige wat zij doen is een berichtje sturen naar een ander afdeling die daarover gaat en die bepalen wel of zij het belangrijk genoeg vinden om er iets aan te doen.
Jij krijgt nooit een inhoudelijke reactie, behalve dat ze het heeeeeel erg druk hebben, end at ze het mailtje, bericht, app naar een andere afdeling hebben gestuurd.

Ik denk dat hier nog wel wat verbetering is aan te brengen in de customer experience.
Ik denk dat de piepende buitenunit hier ze ook al flink wat potentiële installaties heeft gekost bij buren/vrienden/familie. Op deze manier wordt 10 miljoen installaties in 2030 wel moeilijk gok ik. En dat vind ik jammer want het products spreekt mij wel heel erg aan.

[ Voor 60% gewijzigd door Dersan op 08-02-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Nu online
StartUp schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:37:
Noodnummer al 4x gebeld.

Probeer eens op social media (Google Maps, rust Pilot, X) een negatieve review te plaatsen met uitleg van jouw probleem, service-ervaring en een dringend verzoek tot hulp. Wellicht dat ze daar op reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
Dersan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:40:
@Michel242186 ik zie in het vorige topic dat jij ook gebruik maakte van de black Friday cashback. Heb jij die wel al gekregen? Ik had een reminder in mijn agenda staan omdat ik al een voorgevoel had en inderdaad nog niet gekregen. Gisteren gemaild vandaag gebeld, nog geen antwoord.
@Dersan dat is een goeie. Ik heb dus mondeling wel toezegging gehad dat ik de Green Friday Cashback zou krijgen maar dat is het dan.
Ik had hem al voor de korting besteld maar tijdens het gesprek met de vertegenwoordiger heeft hij toezegging gedaan dat ik hem zou krijgen.
Mijn Quatt draait al en subsidie heb ik ook bijna terug dus ik heb al even een mailtje gedaan naar de persoon die hier geweest is toen destijds maar het blijft angstvallig stil...dus heb er een hard hoofd in dat ik die 200 euro nog terug ga krijgen.

Ik wilde de Green Friday korting eigenlijk in mijn offerte hebben staan maar ze gaven aan dat dit een cashback is...dus is nergens terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Michel242186 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Dan zit het "kunnen" van de Quatt vast ook rond de 1400-1500W.
Hier wel pufjes gas wanneer Quatt al op volle snelheid loopt, niet wanneer Quatt zelf nog wat power "over" heeft om de defrosts aan te kunnen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel242186
Friezin schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Dan zit het "kunnen" van de Quatt vast ook rond de 1400-1500W.
Hier wel pufjes gas wanneer Quatt al op volle snelheid loopt, niet wanneer Quatt zelf nog wat power "over" heeft om de defrosts aan te kunnen.
Nee die van mij zit rond de 700-1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Heb jij HA of home wizzard waar je op een tijsschaal start Quatt en gas kunt vergelijken?
Zeker met de huidige temperaturen kom je weer in de de-frost zone terecht en als je Quatt al redelijk aan het stampen is heeft hij voor deze de-frost gewoon de cv even nodig, niet zo verwonderlijk het is een blijft een hybride, dus helemaal zonder gas gaat het dus niet worden.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Heb jij HA of home wizzard waar je op een tijsschaal start Quatt en gas kunt vergelijken?
Home wizzard ik gebruik geen HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Michel242186 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Home wizzard ik gebruik geen HA
Heb je ook een aparte stroomverbruik meter voor de Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Heb je ook een aparte stroomverbruik meter voor de Quatt?
ja met zo'n socket van homewizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Michel242186 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Nee die van mij zit rond de 700-1000W
Misschien buitentemperatuurafhankelijk (veel scrabblepunten?), bijv. onder 3 graden met gas, tussen 3 en 5 zonder wanneer je kamertemperatuur nog niet hebt bereikt?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
StartUp schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:20:
Hallo All,

[Afbeelding]
Even lastig te zien op deze foto, maar wat is je afstand tot de muur?
Het is een flinke opbouw van ijs, zou eigenlijk niet mogen, ik verwacht dat er iets in de regeling bij in de fout gaat.
Kijk ook eens naar de temperatuursensor aan de achterkant, is deze voldoende vrij?
Ik zelf zou de unit even zo ver mogelijk naar voren schuiven om de flow te bevorderen, is deze te laag kun je meer ijsvorming krijgen, gewoon omdat het vocht in de lucht onvoldoende wordt meegezogen.

Helaas laat de service op dit moment te wensen over, is een beetje de keerzijde van hun succes.
Hier moeten ze echt iets aan doen.
De warmtepomp werkt nu waarschijnlijk ook niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Michel242186 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:19:
[...]

ja met zo'n socket van homewizard
En als je beide vergelijkt zie je dan gasverbruik tijdens een de-front, of zo niet wanneer heb je die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 19:38
Michel242186 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:02:
[...]
Ik wilde de Green Friday korting eigenlijk in mijn offerte hebben staan maar ze gaven aan dat dit een cashback is...dus is nergens terug te vinden.
Ik heb per mail een bevestiging gehad dat het binnen 4 weken op mijn rekening zal worden gestort (dat is 12 dagen geleden). Heb het nog niet gekregen, maar ik verwacht dat dat wel goedkomt. Dit was een deel van het mailtje:

Goed nieuws! Jij voldoet aan de voorwaarden van onze Green Friday-actie.

Quatt Hybrid is inmiddels bij jou geïnstalleerd. Je krijgt de cashback binnen uiterlijk 4 weken op je rekening gestort. We gebruiken het rekeningnummer waarmee je de betaling hebt gedaan.

Wat zijn de voorwaarden?
Onlangs heb je een aanbod van ons ontvangen. Je accepteerde dit aanbod tijdens het Green Friday-weekend door een aanbetaling te doen. Daarom profiteer je van maximaal €200* cashback.

*Het totaal aan korting & cashback dat je kan ontvangen is €200. Dus als je al €100 korting op je offerte hebt gekregen, ontvang je €100 cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
El_BingO schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Ik heb per mail een bevestiging gehad dat het binnen 4 weken op mijn rekening zal worden gestort (dat is 12 dagen geleden). Heb het nog niet gekregen, maar ik verwacht dat dat wel goedkomt. Dit was een deel van het mailtje:

Goed nieuws! Jij voldoet aan de voorwaarden van onze Green Friday-actie.

Quatt Hybrid is inmiddels bij jou geïnstalleerd. Je krijgt de cashback binnen uiterlijk 4 weken op je rekening gestort. We gebruiken het rekeningnummer waarmee je de betaling hebt gedaan.

Wat zijn de voorwaarden?
Onlangs heb je een aanbod van ons ontvangen. Je accepteerde dit aanbod tijdens het Green Friday-weekend door een aanbetaling te doen. Daarom profiteer je van maximaal €200* cashback.

*Het totaal aan korting & cashback dat je kan ontvangen is €200. Dus als je al €100 korting op je offerte hebt gekregen, ontvang je €100 cashback.
Dat mailtje heb ik niet gehad aangezien de Green Friday korting tussen bestellen en gesprek verscheen.....maar wel toegezegd door vertegenwoordiger...maar ja dit blijft een mondeling
@El_BingO laat maar even weten wanneer je het op je rekening hebt.

@MacD007 weet niet of het goed doe maar tijdens het stroomverbruik van de Quatt heb je af en toe stroomdipjes...(dit zijn de defrosts neem ik aan).
deze dipjes komen overeen met het gasverbruik nagenoeg zelfde tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan

ja heb hier vannacht 1x puf gas (0.01 m3) gehad. vertraging staat bij mij op 5 minuten. Was ook wel koud vannacht dus dat vind ik geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Michel242186 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:37:
[...]

Dat mailtje heb ik niet gehad aangezien de Green Friday korting tussen bestellen en gesprek verscheen.....maar wel toegezegd door vertegenwoordiger...maar ja dit blijft een mondeling
@El_BingO laat maar even weten wanneer je het op je rekening hebt.

@MacD007 weet niet of het goed doe maar tijdens het stroomverbruik van de Quatt heb je af en toe stroomdipjes...(dit zijn de defrosts neem ik aan).
deze dipjes komen overeen met het gasverbruik nagenoeg zelfde tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GG4YrkSDUB2wzqEpPam7UdQqsXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUolkJyrDW1A7aMLPwhqpV5B.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je de dipjes waar ook dus gas is gebruikt.
Je hebt ook spikes, maar bij deze heb je dus geen gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:49:
[...]

[Afbeelding]

Hier zie je de dipjes waar ook dus gas is gebruikt.
Je hebt ook spikes, maar bij deze heb je dus geen gasverbruik.
ja die dipjes bedoel ik....daar heb ik gas verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuz-x10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-09-2024
Goedemiddag,

Sinds gisteren ook een Quatt in ons bezit.

Vind zelf dat er behoorlijk wat gas nodig is om onze woning warm te houden.
Vermogen van de Quatt zit bij 19,5 graden om 1500/1600 watt terwijl hij niet verder komt dan 19,2 graden volgens de Quatt app. Wil hij dan verwarmen springt de ketel (Intergas HRE 36/30) direct bij. Is dit een kwestie van dat de Quatt moet wennen aan onze woning en zichzelf moet aanpassen ?

Situatie: beneden in de woonkamer overal radiatoren en vloerverwarming en radiator in de uitbouw/keuken. Boven allemaal radiatoren.

Daarnaast zie ik nergens de optie om een ticket aan te maken via de App. Via de website moet ik inloggen, maar heb nergens inlog gegevens gekregen.

Kan iemand me helpen ? :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Bertuz-x10 op 08-02-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Michel242186 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:52:
[...]

ja die dipjes bedoel ik....daar heb ik gas verbruik
Zijn de-frost, kun je niets aan doen, dat hoort er bij bij een hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bertuz-x10 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:04:
Goedemiddag,

Vermogen van de Quatt zit bij 19,5 graden om 1500/1600 watt terwijl hij niet verder komt dan 19,2 graden volgens de Quatt app. Wil hij dan verwarmen springt de ketel (Intergas HRE 36/30) direct bij. Is dit een kwestie van dat de Quatt moet wennen aan onze woning en zichzelf moet aanpassen ?

Situatie: beneden in de woonkamer overal radiatoren en vloerverwarming en radiator in de uitbouw/keuken. Boven allemaal radiatoren.

Daarnaast zie ik nergens de optie om een ticket aan te maken via de App. Via de website moet ik inloggen, maar heb nergens inlog gegevens gekregen.

Welkom bij ons forum.
Na een dag is dat lastig te zeggen. Je verteld ook niet wat jou gasverbruik en staat van isolatie is van je huis.
De vraag is hoe ga je verwarmen.
Een klein voorbeeld kamer is het 17 graden, die wil dus warm hebben, normaal, wat je ook gewend was met alleen een cv zet je de thermostaat op 20.
Result de cv ketel gaat direct aan met de warmtepomp
Wat doe je nu fout?
Bij een warmtepomp kun je niet direct met grote stappen de temperatuur omhoog zetten, doe je dat wel komt automatisch de cv mee aan.
Wil je dat niet, ga dan steeds met kleine stapjes omhoog.
Voor een voorbeeld:
Kamer om 8:00 op 17 gr. dus thermostaat op 17,5 zetten en om 9:00 op 18 gr zetten, en om 10:00 ga je weer een stapje (0,5) omhoog.
Begin eerst maar eens met 1 uur, als je ziet dat de kamer de gewenste temperatuur eerder heeft bereikt kan kun je dat als tijd nemen, elk huis reageert hier anders.
Ook belangrijk, zeker de ruimte die je wilt verwarmen de radiatoren alle vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Nu online
Is dit een kwestie van dat de Quatt moet wennen aan onze woning en zichzelf moet aanpassen ?
Het is lastig om aan te geven of Quatt te weinig vermogen heeft om je woning te verwarmen, maar het lijkt er wel op. Hoeveel gasverbruik had je normaal gesproken?

Tickets via de app kan je aanmaken via het 3e tabblad (waarop je bv de stille modus kan inschakelen) en dan "Open help center". Je krijgt dan een knop "Chat met ons".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Mickel moen schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:49:
Ik heb wel degelijk radiatoren hoor. Geen vloerverwarming.
Excuses, ik bedoelde het andersom. Vergulde Barman heeft VVW en daarbij is 40 inderdaad aardig aan de hoge kant, voor radiatoren is dit een normalere temperatuur. Mogelijk bij dit weer inderdaad een tikje aan de hoge kant, maar ik vind het ook weer niet schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 20:04
Goedemiddag,

Wat is behoorlijk wat gas? En kan je wat meer over je huis situatie vertellen?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Timmy schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:24:
[...]

Het is lastig om aan te geven of Quatt te weinig vermogen heeft om je woning te verwarmen, maar het lijkt er wel op. Hoeveel gasverbruik had je normaal gesproken?

Tickets via de app kan je aanmaken via het 3e tabblad (waarop je bv de stille modus kan inschakelen) en dan "Open help center". Je krijgt dan een knop "Chat met ons".
nu al zeggen dat het te weinig vermogen heeft vind ik een beetje voorbarig, kan dus ook net zo goed aan zijn stookgedrag liggen. Zeker voor mensen die net zijn overgestapt is dit de meest gemaakt fout, gewoon bedienen zoals de dat normaal gewend zijn.

@Bertuz-x10 kleine tip; lees eerst eens het TS (op pagina 1 eens door), heb je dan nog vragen dan kun je deze gerust hier stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:23
Ik denk dat de piepende buitenunit hier ze ook al flink wat potentiële installaties heeft gekost bij buren/vrienden/familie. Op deze manier wordt 10 miljoen installaties in 2030 wel moeilijk gok ik. En dat vind ik jammer want het products spreekt mij wel heel erg aan.
Inderdaad, ik voel me ook nog geen ambassadeur voor het product zolang de geluidsproblemen niet worden opgelost.
Mij is beloofd dat er deze week contact met me opgenomen wordt door de technische adviseurs van Quatt. Het is al donderdag, dus ben benieuwd!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:47:
nu al zeggen dat het te weinig vermogen heeft vind ik een beetje voorbarig, kan dus ook net zo goed aan zijn stookgedrag liggen. Zeker voor mensen die net zijn overgestapt is dit de meest gemaakt fout, gewoon bedienen zoals de dat normaal gewend zijn.
Waarom zou dat overbodig zijn. Qua vermogen zit hij inderdaad op dat moment op het maximum. Als op datzelfde moment ook gas wordt verbruikt dan zou je normaal gesproken kunnen stellen dat er te weinig vermogen is. Maar het ligt meer aan het grotere plaatje, is dit voor langere tijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedemiddag,

Zoals je al las, want al gemeld door anderen: je geeft wel heel summiere info.
Ik gebruik ook iets gas vanwege defrosts, maar heb onderstaand afgiftesysteem ⤵️ bijv. waterzijdig ingeregeld.
Dat was ook niet in 1 week gepiept, maar boven 0°C kan 1 Quatt het nu redelijk af (op de defrosts na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:26

Gregory76

Sony PlayStation freak

Het volgende: wij krijgen 'binnen enkele weken' ook een Quatt. De planning wordt nu gemaakt.

Om een lang verhaal kort te maken: hoe zit het precies m.b.t. het verbruik van de pomp? Ik wil op zolder namelijk 4 stopcontacten op een eigen, extra groep laten maken/aansluiten, maar kan geen elektricien vinden die tijd heeft om dit (bijv. deze maand) te doen.

Gaat de warmtepomp "gewoon" in een stopcontact en kan deze samen met de CV (tijdelijk) samen op 1 groep, of kan dit echt niet? Zouden ze van Quatt de installatie wel gaan uitvoeren wanneer ik nog geen extra aansluitingen op zolder heb kunnen laten maken maar Quatt wil komen installeren?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55
Gregory76 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:53:
Het volgende: wij krijgen 'binnen enkele weken' ook een Quatt. De planning wordt nu gemaakt.

Om een lang verhaal kort te maken: hoe zit het precies m.b.t. het verbruik van de pomp? Ik wil op zolder namelijk 4 stopcontacten op een eigen, extra groep laten maken/aansluiten, maar kan geen elektricien vinden die tijd heeft om dit (bijv. deze maand) te doen.

Gaat de warmtepomp "gewoon" in een stopcontact en kan deze samen met de CV (tijdelijk) samen op 1 groep, of kan dit echt niet? Zouden ze van Quatt de installatie wel gaan uitvoeren wanneer ik nog geen extra aansluitingen op zolder heb kunnen laten maken maar Quatt wil komen installeren?
Het mooiste is inderdaad een eigen groep, maar technisch hoeft het niet met 1 Quatt omdat hij netjes onder de 2000W blijft.

Ik heb er zelf een PV verdeler voor gekocht zodat de zonnepanelen omvormer direct aan de warmtepomp kan leveren. Scheelt ook weer een groep en een kabel naar beneden omdat de zonnepanelen omvormer alleen energie teruglevert en de warmtepomp alleen energie gebruikt. Dat is fijn combineren op 1 groep.

Een PV verdeler installeren kan je in prinicpe zelf. Het is niet moeilijker dan een stopcontact monteren en zolang je de groepenkast helemaal uit zet en netjes doormeet dat er echt geen prik meer op staat, ben je veilig bezig. Maar mocht elektra niet je ding zijn; de halve zonnepanelen branche zit momenteel duimen te draaien, dus het kan geen kwaad om eens rond te bellen voor offertes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ja hoor, die van mij heeft 3 dagen gedraaid op een verlengsnoer met een verdeeldoos naar 3 stopcontacten

[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 08-02-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:02
Geen toegang/geen accurate update tot JSON feed is gister ook al even aan de orde geweest.

Sinds gister (gister was ook de 2.10 update..) heb ik soms wel een JSON uitleg, echter zonder live Feed of een foutmelding van server niet bereikbaar etc. Ik heb mijn vvw pomp geschakeld met een SPC op GC =2,3,4 en deze geeft nu ook foutmelding dat de pagina niet opgehaald kon worden. Nu kan ik de SPC op temp schakelen overstappen dus is nu geen probleem en het lijkt dat de Quatt-app wel werkt maar ik vertrouw het niet.
Gister oa door @jk-d , @robmaas & @onlinaius ook over gesproken.
Mijn IP adres is nog gelijk. Vanochtend na reset CiC en T6 kreeg ik even toegang met een livefeed. Na een tijdje, een paar uur..(?), weer hetzelfde probleem. Opnieuw reset echter geen resultaat.

Hebben jullie ook nog dezelfde problemen? Mogelijke oplossingen?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
HarryInia schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:25:
Geen toegang/geen accurate update tot JSON feed is gister ook al even aan de orde geweest.

Sinds gister (gister was ook de 2.10 update..) heb ik soms wel een JSON template echter zonder live Feed of een foutmelding van server niet bereikbaar etc. Ik heb mijn vvw pomp geschakeld op GC =2,3,4 echter deze geeft nu ook foutmelding dat de pagina niet opgehaald kon worden. Nu kan ik de pomp op temp schakelen overstappen dus is nu geen probleem en het lijkt de app wel werkt maar ik vertrouw het niet.
Mijn IP adres is nog gelijk. Vanochtend na reset CiC en T6 kreeg ik even toegang met een livefeed. Na een tijdje, een paar uur..(?), weer hetzelfde probleem. Opnieuw reset echter geen resultaat.

Wat zegt de Quatt app over de verbinding?
Ik heb af en toe wifi verbindingsproblemen en dan zet ik tijdelijk een netwerkkabel er bij en de stroom er een paar minuten af. Daarna gaat het dan weer een paar weken goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
---

[ Voor 97% gewijzigd door HarryInia op 08-02-2024 15:39 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
TeslaNerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:27:
[...]

Wat zegt de Quatt app over de verbinding?
Ik heb af en toe wifi verbindingsproblemen en dan zet ik tijdelijk een netwerkkabel er bij en de stroom er een paar minuten af. Daarna gaat het dan weer een paar weken goed
Quat-app zegt " Alles werkt zoals het hoort" met WiFi afgevinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

Op aansluiting van @netappie , vindt zijn idee voor een pv verdeler geen gek idee. Alleen deze mag je niet zo maar in een groep plaatsen. Kun je vanuit de groepenkast echter een aparte kabel trekken naar de zolder is dat een prima idee. Het kan ook als bv de groep van de cv daar niets anders op aangesloten is op een ander punt. Dan zou je die groep prima splitsen, je moet dan wel met bepaalde dingen rekening houden, dus niet zo maar wat spul uit de bouwmarkt kopen.
Even een vraag, op je zolder heb je vermoedelijk meerdere stopcontacten? Zitten die allemaal op een groep?
Combinatie met een cv ketel kan prima, het enige wat daar eigenlijk tegen is dat bij een aardfout, bij een buiten opgesteld apparatuur is dit niet geheel uit te sluiten heb je dus geen verwarming meer, omdat beide dan uit zijn, gebeurt dat ‘s nachts cq overdag terwijl niemand thuis is loop je de kans op een koud huis. Het risico is echter nu ook niet zo groot.
Heb je een aansluiting die niet op de cv groep is aangesloten en zit daar ook geen zware verbruikers op is dat mogelijk een betere keuze.
Overigens kun je de CIC en de ketelmodule van de thermostaat wel op die groep van de cv zetten, dus gewoon van het stopcontact (wcd) waarschijnlijk een opbouw type kun je deze zelf eenvoudig dus verlengen, wel tijdens het aansluiten netjes deze groep via de zekering uitzetten en testen ( a.u.b. geen tester type schroevendraaier met lampje gebruiken, die zijn levensgevaarlijk. ).

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:08

WouterB

3680 Wp

HarryInia schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:25:

Sinds gister (gister was ook de 2.10 update..) heb ik soms wel een JSON uitleg, echter zonder live Feed of een foutmelding van server niet bereikbaar etc. Ik heb mijn vvw pomp geschakeld op GC =2,3,4 en deze geeft nu ook foutmelding dat de pagina niet opgehaald kon worden. Nu kan ik de SPC op temp schakelen overstappen dus is nu geen probleem en het lijkt dat de Quatt-app wel werkt maar ik vertrouw het niet.

Ik zie in mijn HA dat ik vaak geen data kan ophalen - maar dan daarna weer wel. Zeg maar in 1 minuut:
0: data
10s: unavailable
20s: unavailable
30s: data
40s:data
50s:data
60s: unavailable
etc

Hiervoor kwam dat ook wel vol, maar dat ging dan om een paar keer per dag, niet elke minuut.

De intervallen hierin zijn nogal willekeurig, en ik krijg voldoende vaak wel data om de werking goed te kunnen blijven volgen - maar de uitvraag is echt wel minder stabiel sinds 2.10.0.

- update over verbinding:
HA draait op een Raspberry Pi die via WiFi op de router verbonden is. De CiC is via WiFi verbonden met de accespoint op de zolder - die vervolgens met een powerline-adapter met de router verbonden is.

[ Voor 7% gewijzigd door WouterB op 08-02-2024 16:01 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HarryInia schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:37:
[...]

Quat-app zegt " Alles werkt zoals het hoort" met WiFi afgevinkt.
Ja, dat is dus een moment opname, dat wil dus niet zeggen dat het niet fout kan gaan, een lankabel heeft denk ik toch de voorkeur, zeker als die mogelijk is.

Pagina: 1 ... 42 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.