Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je verslaat mijn 13,7°C 🙃
Zie: Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Heatlink grafiekje waar ik in link naar verwijst (deze radiator hangt gelijk onder CV en volgt Quatt op ongeveer 1°C verschil)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAalgOY19rU31GwaQDuF1mqcds8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tdh64KPW94Esn8UGce2nvOwT.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

Evaluatie één jaar Quatt Warmtepomp.

Op 12 maart 2024 is bij ons een Quatt warmtepomp geïnstalleerd. Tijd om te evalueren.
Ik heb een uitgebreide evaluatie op mijn website gezet.

In deze evaluatie de volgende onderdelen:
  • Doelen
  • Energiedata/besparingen
  • Quatt, stooklijn, soundslider
  • Cv-ketel
  • Schema’s TadoV3+ thermostaat(en)
  • Thermostaatknoppen
  • Waterzijdig inregelen
  • Heatfan
  • Conclusie
De belangrijkste data, instellingen, behaalde doelen en conclusies stip ik hier aan. Voor de hier niet genoemde onderdelen, zie dus mijn website

Doelen

Het primaire doel van de aanschaf was natuurlijk minder gasverbruik en daarmee lagere energielasten. Voor het goed inregelen van de Installatie is dit geen doel op zich meer. Zijdelings enigszins. Voor de rest van het verhaal zijn mijn doelen:

* Optimaal comfort.
* Een stille Quatt. Kadastraal grenst ons perceel aan 11 andere percelen, exclusief openbare weg. Voor daadwerkelijke overlast moet ik rekening houden met 5 a 6 buren.
* Maximaal +/- 12 runs per etmaal.
* Ik wil het zo ingeregeld hebben, dat ik voor het gehele jaar dezelfde instellingen heb. Alleen handmatige aanpassingen van een thermostaat bij incidenteel gebruik van een ruimte. Ofwel, ik wil er geen omkijken meer naar hebben.

Energiedata/besparingen

Uit het technische rapport van Quatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO5cymdlyv0Nn71ciq5ZR7HUf3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24hFfUhfvEw8AzlxOvwtW5HI.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat op 12 maart 2025, dus precies een jaar Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obyun0DMaidjArTVSv8s9P1sjnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgiSmUwve2XZcZgHCgDblB83.jpg?f=fotoalbum_large

Een besparing van 1067 m3 aan gas is nogal een verschil met de eerste schatting. Conclusie, omwille van het comfort, hogere ingestelde temperaturen, meer verwarmen binnen de schil i.p.v. per ruimte, is het warmteverbruik behoorlijk toegenomen. Dat hebben we er graag voorover.
Zetten we de hier door Quatt gegeven besparing om in terugverdientijd, kom ik op 4 jaar en 6 maanden.

En wat heeft het op de teller gedaan. Dat is een gegeven, waar nog veel meer factoren een rol spelen. O.A.: Veranderend gebruik, teruglevering zonnepanelen, eigen gebruik zonne-energie, gemiddelde buitentemperaturen. Daarbij nog, dat de soundslider het gehele jaar op Building en Silent heeft gestaan. Dit laatste zou meer gasverbruik en minder elektriciteitsverbruik moeten geven. t.o.v. de eerste schatting van Quatt. Een overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWwNvTF-RPj8L50WmpzCvrMC6jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O4elop5jz0qKVK4VTEfWG9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Verschil met de schatting van Quatt: 300kWh meer elektriciteitsverbruik. Dat is met een tarief van 25 cent €75 meer voor toename in comfort. Minder gasverbruik klopt nagenoeg. Het verschil van €489 geeft een terugverdientijd van 6 jaar en 8 maanden.

Conclusie. Omdat je je huis anders gaat verwarmen en in ons geval het comfort behoorlijk is toegenomen, is het eigenlijk appels met peren vergelijken van energiekosten en terugverdientijd. Uiteindelijk zeer tevreden met €489 minder energiekosten. Daar komt vanaf 2025 dan nog €75 minder vastrecht op gas bij. Dat geeft een terugverdientijd van 4 jaar en 8 maanden.

Quatt, stooklijn, soundslider

Op de Quatt zelf kun je niet veel instellen. Vooraf is er een stooklijn bepaald. Deze blijkt behoorlijk accuraat voor ons huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ep4ZzFa_g5JQX1udIRirdBsyVDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OewMlJaPvO9EuPaaOKPgbNeK.jpg?f=fotoalbum_large

Omwille van de buren staat de Soundslider continu op Silent. Iets meer gasverbruik bij temperaturen onder de 4°C vind ik geen probleem.

Schema’s Tado V3+

Voor het regelen van de temperatuur, maak ik gebruik van Tado V3+. Een groot verschil met het gebruik van Tado met alleen cv-ketel is dat nu niet meer iedere ruimte een eigen actieve warmtevraag kan genereren. Na lang experimenteren ben ik tot een systeem gekomen met twee master-ruimtes met een actieve warmtevraag. Namelijk de woonkeuken en de woonkamer. De rest van het huis wordt geregeld met Tado-knoppen of Danfoss mechanische thermostaatknoppen. De basis van de verschillende ruimtetemperaturen komt verrassend goed overeen met dit wel bekende schema van Danfoss.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI_wpW5qD6ml8wdENpOAMsC5DJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDxG3sWKn3QdcEMpq2uVlYVg.webp?f=fotoalbum_large

In eerste instantie had ik alleen de woonkeuken met daarin de bedrade thermostaat aangewezen als master-ruimte. Echter in deze ruimte treed de zon eerder binnen, er wordt gekookt, met als gevolg dat dan de woonkamer en de rest van het huis onvoldoende verwarmd werd. Voor de master-ruimtes maak ik gebruik van nachtverlaging, of liever gezegd dagverhoging. De ingestelde temperatuur gaat van minimaal 18,5°C naar 21,60°C in stappen van 0,1°C/45 minuten. Startend en eindigend om 23.15 uur. De motivatie hiervoor.
  • Wij hebben het ''s ochtends liever wat koeler, dan zijn we actiever, en we willen het ''s avonds lekker knus.
  • Verschil nachttemperatuur en buitentemperatuur is kleiner, minder warmteverlies, meer besparing. Aangezien de verhogingsstappen zeer klein zijn en dus zeer geleidelijk gaat, binnen de Hysterese van de thermostaat, zijn er geen grote sprongen die extra energie vragen.
  • Mijn ervaring is, dat dit met name bij de hogere buitentemperaturen langere en dus minder runs geeft op een dag.
  • Met deze minimale stappen creëer ik voldoende warmtevraag om ook de rest van het huis stabiel te bedienen.
Hieronder achtereenvolgend schema woonkamer en woonkeuken. Tot 18:45 uur zijn de schema’s exact gelijk. Na dat tijdstip bouwt de woonkeuken af naar 18,5°C om 23:15 uur. Dit is in stappen, om voldoende te kunnen voldoen aan warmtevraag elders in het huis. Zetten we in de woonkamer de houtkachel aan, wordt het schema van de woonkeuken gevolgd. Voor alle andere dagen geldt dus het bovenste schema, van de woonkamer. Zo hoef ik niets bij te regelen en heb ik 24/7 voor het gehele jaar de juiste instellingen voor het gehele huis. Opmerking; de gemeten temperatuur in de schema’s is die van de ruimte met de laagste actuele temperatuur. In de andere ruimte is het vaak iets warmer. Afhankelijk van warmteverlies en incidentele opwarming. Aangezien in beide ruimtes de radiatoren open staan, worden beide ruimtes verwarmd, maar is de ruimte met de laagste temperatuur leidend. Het schema is dus het resultaat van beide master-ruimtes.

Conclusie: Het werken met twee master-ruimtes is een gouden greep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBR6aCwM7W-xrnrJ4S2p8H0hGcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tyk8cOIRZqqSXBRWab3V3yd7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAvdVSGmKcAZ2_UDH_nBAGYpauA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2s9zgg7M72ObTy0GTbegphcP.jpg?f=fotoalbum_large

Tot zover de belangrijkste zaken. Conclusie generaal:.

In comfort zijn we er behoorlijk op vooruit gegaan. In het gehele huis is de gemiddelde temperatuur hoger dan voorheen. De verwarming is ook gelijkmatiger en meer in balans. De benodigde energie is hiermee welliswaar toegenomen, maar dit wordt natuurlijk gecompenseerd doordat de Quatt een behoorlijk deel hiervan uit de buitenlucht haalt. De totale energiebesparing is naar verwachting, dus ook in die zin dik tevreden.
Verder was een belangrijk doel, dat alle componenten zo ingeregeld en ingesteld zijn, dat ik daar geen omkijken meer naar heb. Of het nu zomer of winter is, de zon al dan niet binnenkomt, er al dan niet gekookt wordt en de houtkachel aangaat. Het incidenteel extra verwarmen van ruimtes daargelaten natuurlijk, zoals werkkamers/logeerkamers.
Voor dit inregelen heb ik een jaar genomen, om zo voor alle buitentemperaturen en alle ruimtes de ideale instellingen te creëeren. Dit is naar volle tevredenheid gelukt. Bovendien, met het oog op de buren, een stille Quatt en ook in runs een rustig draaiende warmtepomp. Kortom, uitermate tevreden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikkoo
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-07 11:23
Hier een tevreden Quatt gebruiker sinds december 2023, wel is afgelopen januari de complete buitenunit vervangen omdat deze niet meer goed werkte.
De complete warmtewisselaar was één grote ijsklomp geworden, geen defrost cycles meer en de buitentemperatuursensor gaf -16 aan. Vervanging van de unit was best snel geregeld.
Alleen wordt de oude unit maar niet opgehaald, ben al weken met Quatt service aan het mailen om dit geregeld te krijgen, heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
erikkoo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:14:
Hier een tevreden Quatt gebruiker sinds december 2023, wel is afgelopen januari de complete buitenunit vervangen omdat deze niet meer goed werkte.
De complete warmtewisselaar was één grote ijsklomp geworden, geen defrost cycles meer en de buitentemperatuursensor gaf -16 aan. Vervanging van de unit was best snel geregeld.
Alleen wordt de oude unit maar niet opgehaald, ben al weken met Quatt service aan het mailen om dit geregeld te krijgen, heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Vast wel iemand die het voor je komt ophalen. Welke regio woon je?

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikkoo
Ja dat denk ik ook, in mijn laatste mail naar Quatt heb ik aangegeven dat ik 'm op marktplaats ga zetten als die niet snel wordt opgehaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
erikkoo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:15:
Ja dat denk ik ook, in mijn laatste mail naar Quatt heb ik aangegeven dat ik 'm op marktplaats ga zetten als die niet snel wordt opgehaald.
Mooi studie-object voor een aantal Tweakers ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:13
Bij mij is in November een nieuwe buitenunit geplaatst. 3 dagen na de nieuwe plaatsing is de oude opgehaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:52
jj85 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Mooi studie-object voor een aantal Tweakers ;-)
Zeg dat wel! Binnenkort de eerste handleiding eigen aansturing bouwen: hoe ont-Quatt ik mijn Quatt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:53
ik zou m uit elkaar halen voor reserve-onderdelen (waterpomp kuch)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikkoo
Toby-Wan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:36:
[...]

ik zou m uit elkaar halen voor reserve-onderdelen (waterpomp kuch)
Dat vind ik op zich een prima idee, alleen wat moet ik met het R32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Even een vraag.
Ik zie met deze temperaturen veel aan/uit gedrag met de Quatts.
700-800 watt, 28 graden water temperatuur. Even 30 minuten stoken, 5 minuten rust, en weer stoken.
Stooklijn 8kW@17 graden. Deze hou ik bij en komt tot nu toe redelijk overeen. Maar heeft wel een gespreid beeld.

Kan het zin hebben om het vermogen of de temperatuur aan te laten passen om zo een rustiger beeld te krijgen?
Als ik zo naar de grafiek kijk springt de Quatt van 400 naar 700/800 en even daarna begint het gedoe. Beter gewoon door pruttelen op 400 toch?

En als het vermogen te laag is ingesteld en je stookt continu, blijft het huis dan nog wel goed warm? Of zijn de units dan begrensd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8TAlrHlAznwOAV2guAa__3g40U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n3k9ly0iqEsW7G89wyoKXc8u.png?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:31
CPM schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:54:
Even een vraag.
700-800 watt, 28 graden water temperatuur. Even 30 minuten stoken, 5 minuten rust, en weer stoken.
Stooklijn 8kW@17 graden. Deze hou ik bij en komt tot nu toe redelijk overeen. Maar heeft wel een gespreid beeld.

Kan het zin hebben om het vermogen of de temperatuur aan te laten passen om zo een rustiger beeld te krijgen?
Als ik zo naar de grafiek kijk springt de Quatt van 400 naar 700/800 en even daarna begint het gedoe. Beter gewoon door pruttelen op 400 toch?

En als het vermogen te laag is ingesteld en je stookt continu, blijft het huis dan nog wel goed warm? Of zijn de units dan begrensd?

[Afbeelding]
Misschien even spelen met de SoundSlider.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Even een vraag.

[Afbeelding]
Met zulke schommelende buitentemperaturen en af en toe zon, is het toch niet gek dat Quatt ook schommelt?
Hier vanmorgen vroeg nog 5 defrosts (+2 buiten) en later vandaag 2x bijna een uur uit omdat de kamertemperatuur wordt gehaald (zon schijnt kamer in).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

SBL schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Met zulke schommelende buitentemperaturen en af en toe zon, is het toch niet gek dat Quatt ook schommelt?
Hier vanmorgen vroeg nog 5 defrosts (+2 buiten) en later vandaag 2x bijna een uur uit omdat de kamertemperatuur wordt gehaald (zon schijnt kamer in).
Kijk eens bij 14:00. Uit. En kijk dan eens naar de vermogens. En dat dan in de relatie met een paar graden verschil in buitentemperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 12-03-2025 16:20 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-09 10:04
erikkoo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Opvangen in een emmer(tje). Het is zwaarder dan lucht

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Even een vraag.

[Afbeelding]
Beetje vergelijkbaar hier, vooral in de nacht. Volgens Quatt efficiënter dan gewoon doordraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAETPA-NADvv1WGbOl4wqHHW8uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eUa83DgCgii3E7OYVPU10GXJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-09 14:32
Even een vraag.

[Afbeelding]
te laag is geen probleem, duurt alleen soms iets langer voor de quatt overschakelt naar een hoger vermogen waardoor het langer duurt eer je huis op temp is. Bij een constante temperatuur is het helemaal geen issue. Heb mijn ingestelde warmteverlies laten aanpassen van 9 naar 6kw en de pomp draait nu veel rustiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
erikkoo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:54:
[...]

R32 circuit intact laten. Waterpomp, ventilator & printplaten eruithalen als reserve onderdelen.
Restant met auto naar Quatt hoofdkantoor brengen en m daar op stoep parkeren.
Wellicht even filmen en er een leuk YouTube item van maken }) dan kan @marijnflipse dat in hun nieuwe reclame filmpje gebruiken :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:57
onlinaius schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Ik durf nu wel vrij zeker te zeggen dat er verbetering is. Waar we vroeger s nachts eigenlijk alleen op building 87 konden draaien lukt 'silent' nu ook wel (je hoort het wel in de verte, maar het zit nu net op het randje van storend). Ik gok dat op de hele koude dagen (als het raam van de slaapkamer dicht zit en waar je alle warmte die kunt genereren kunt gebruiken) normaal ook wel te doen is.
Nog steeds tevreden over de extra isolatie @onlinaius?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:22:
[...]

Nog steeds tevreden over de extra isolatie @onlinaius?
Niet echt nieuwe updates na gisteravond. Ik ben blij met de kleine, maar merkbare verbetering. Omdat ik de aansturing van de Quatt ook niet zo denderend vind draai ik bij deze temperaturen 24/7 op building 87 in de soundslider. Hierdoor draait de Quatt een stuk rustiger en met een hogere COP.

Zoals ik het nu zie haal ik de soundslider alleen van building 87 af als het echt koud is (onder de 0).

Bij net wat hogere temperaturen springt de airco automatisch af en toe bij.

Het is me al regelmatig opgevallen dat als je het 'echt nodig' hebt qua temperatuur een lagere setting door de hogere COP eigenlijk nauwelijks minder vermogen oplevert dan een hogere setting. 800 watt tegen COP 4 is tenslotte maar 300 watt lager dan 1000 watt tegen COP 3.5 (en dat zijn naar mijn idee niet perse onrealistische cijfers).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Gerardwaz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Misschien even spelen met de SoundSlider.
Als ik de soundslider op Building 87 zet en optimaal besparen UIT dan krijg ik gasverbruik in de nacht. Zeker als het rond het vriespunt is met defrost. Heel irritant en totaal onnodig als je kijkt naar de watertemperatuur.
Vermogens worden afgeknapt op 900watt en beide units actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHUr7fbjvXuXX5ipQAlB1MhvWw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYqkSCFHSz9foScEWqiNZ6Sa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 13-03-2025 07:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
CPM schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:04:
[...]

Als ik de soundslider op Building 87 zet en optimaal besparen UIT dan krijg ik gasverbruik in de nacht. Zeker als het rond het vriespunt is met defrost. Heel irritant en totaal onnodig als je kijkt naar de watertemperatuur.

[Afbeelding]
Daarom werdt het 'spelen' genoemd, even uit vinden wat de beste setting is bij welke temperatuur. Het is weer 0 graden en Building87 redt het niet, dan 1 trap hoger en kan je de nacht door zonder gasverbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
Mickel moen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:01:

Op 12 maart 2024 is bij ons een Quatt warmtepomp geïnstalleerd. Tijd om te evalueren.

• Doelen
  • Cv-ketel
  • Thermostaatknoppen
  • Waterzijdig inregelen
  • Heatfan
  • Conclusie
De belangrijkste data, instellingen, behaalde doelen en conclusies stip ik hier aan. Voor de hier niet genoemde onderdelen, zie dus mijn website

Doelen

Het primaire doel van de aanschaf was natuurlijk minder gasverbruik en daarmee lagere energielasten. Voor het goed inregelen van de Installatie is dit geen doel op zich meer. Zijdelings enigszins. Voor de rest van het verhaal zijn mijn doelen:

* Optimaal comfort.
* Een stille Quatt. Kadastraal grenst ons perceel aan 11 andere percelen, exclusief openbare weg. Voor daadwerkelijke overlast moet ik rekening houden met 5 a 6 buren.
* Ik wil het zo ingeregeld hebben, dat ik voor het gehele jaar dezelfde instellingen heb. Alleen handmatige aanpassingen van een thermostaat bij incidenteel gebruik van een ruimte. Ofwel, ik wil er geen omkijken meer naar hebben.

Energiedata/besparingen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een besparing van 1067 m3 aan gas is nogal een verschil met de eerste schatting. Conclusie, omwille van het comfort, hogere ingestelde temperaturen, meer verwarmen binnen de schil i.p.v. per ruimte, is het warmteverbruik behoorlijk toegenomen. Dat hebben we er graag voorover.
Zetten we de hier door Quatt gegeven besparing om in terugverdientijd, kom ik op 4 jaar en 6 maanden.

En wat heeft het op de teller gedaan. Dat is een gegeven, waar nog veel meer factoren een rol spelen. O.A.: Veranderend gebruik, teruglevering zonnepanelen, eigen gebruik zonne-energie, gemiddelde buitentemperaturen. Daarbij nog, dat de soundslider het gehele jaar op Building en Silent heeft gestaan. Dit laatste zou meer gasverbruik en minder elektriciteitsverbruik moeten geven. t.o.v. de eerste schatting van Quatt. Een overzicht:

[Afbeelding]

Verschil met de schatting van Quatt: 300kWh meer elektriciteitsverbruik. Dat is met een tarief van 25 cent €75 meer voor toename in comfort. Minder gasverbruik klopt nagenoeg. Het verschil van €489 geeft een terugverdientijd van 6 jaar en 8 maanden.

Conclusie. Omdat je je huis anders gaat verwarmen en in ons geval het comfort behoorlijk is toegenomen, is het eigenlijk appels met peren vergelijken van energiekosten en terugverdientijd. Uiteindelijk zeer tevreden met €489 minder energiekosten. Daar komt vanaf 2025 dan nog €75 minder vastrecht op gas bij. Dat geeft een terugverdientijd van 4 jaar en 8 maanden.

Op de Quatt zelf kun je niet veel instellen. Vooraf is er een stooklijn bepaald. Deze blijkt behoorlijk accuraat voor ons huis.
[Afbeelding]

Omwille van de buren staat de Soundslider continu op Silent. Iets meer gasverbruik bij temperaturen onder de 4°C vind ik geen probleem.

Schema’s Tado V3+

Voor het regelen van de temperatuur, maak ik gebruik van Tado V3+. Een groot verschil met het gebruik van Tado met alleen cv-ketel is dat nu niet meer iedere ruimte een eigen actieve warmtevraag kan genereren. Na lang experimenteren ben ik tot een systeem gekomen met twee master-ruimtes met een actieve warmtevraag. Namelijk de woonkeuken en de woonkamer. De rest van het huis wordt geregeld met Tado-knoppen of Danfoss mechanische thermostaatknoppen. De basis van de verschillende ruimtetemperaturen komt verrassend goed overeen met dit wel bekende schema van Danfoss.

[Afbeelding]

In eerste instantie had ik alleen de woonkeuken met daarin de bedrade thermostaat aangewezen als master-ruimte. Echter in deze ruimte treed de zon eerder binnen, er wordt gekookt, met als gevolg dat dan de woonkamer en de rest van het huis onvoldoende verwarmd werd. Voor de master-ruimtes maak ik gebruik van nachtverlaging, of liever gezegd dagverhoging. De ingestelde temperatuur gaat van minimaal 18,5°C naar 21,60°C in stappen van 0,1°C/45 minuten. Startend en eindigend om 23.15 uur. De motivatie hiervoor.
  • Wij hebben het ''s ochtends liever wat koeler, dan zijn we actiever, en we willen het ''s avonds lekker knus.
  • Verschil nachttemperatuur en buitentemperatuur is kleiner, minder warmteverlies, meer besparing. Aangezien de verhogingsstappen zeer klein zijn en dus zeer geleidelijk gaat, binnen de Hysterese van de thermostaat, zijn er geen grote sprongen die extra energie vragen.
  • Mijn ervaring is, dat dit met name bij de hogere buitentemperaturen langere en dus minder runs geeft op een dag.
  • Met deze minimale stappen creëer ik voldoende warmtevraag om ook de rest van het huis stabiel te bedienen.
Hieronder achtereenvolgend schema woonkamer en woonkeuken. Tot 18:45 uur zijn de schema’s exact gelijk. Na dat tijdstip bouwt de woonkeuken af naar 18,5°C om 23:15 uur. Dit is in stappen, om voldoende te kunnen voldoen aan warmtevraag elders in het huis. Zetten we in de woonkamer de houtkachel aan, wordt het schema van de woonkeuken gevolgd. Voor alle andere dagen geldt dus het bovenste schema, van de woonkamer. Zo hoef ik niets bij te regelen en heb ik 24/7 voor het gehele jaar de juiste instellingen voor het gehele huis. Opmerking; de gemeten temperatuur in de schema’s is die van de ruimte met de laagste actuele temperatuur. In de andere ruimte is het vaak iets warmer. Afhankelijk van warmteverlies en incidentele opwarming. Aangezien in beide ruimtes de radiatoren open staan, worden beide ruimtes verwarmd, maar is de ruimte met de laagste temperatuur leidend. Het schema is dus het resultaat van beide master-ruimtes.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

In comfort zijn we er behoorlijk op vooruit gegaan. In het gehele huis is de gemiddelde temperatuur hoger dan voorheen. De verwarming is ook gelijkmatiger en meer in balans. De benodigde energie is hiermee welliswaar toegenomen, maar dit wordt natuurlijk gecompenseerd doordat de Quatt een behoorlijk deel hiervan uit de buitenlucht haalt. De totale energiebesparing is naar verwachting, dus ook in die zin dik tevreden.
Verder was een belangrijk doel, dat alle componenten zo ingeregeld en ingesteld zijn, dat ik daar geen omkijken meer naar heb. Of het nu zomer of winter is, de zon al dan niet binnenkomt, er al dan niet gekookt wordt en de houtkachel aangaat. Het incidenteel extra verwarmen van ruimtes daargelaten natuurlijk, zoals werkkamers/logeerkamers.
Voor dit inregelen heb ik een jaar genomen, om zo voor alle buitentemperaturen en alle ruimtes de ideale instellingen te creëeren. Dit is naar volle tevredenheid gelukt. Bovendien, met het oog op de buren, een stille Quatt en ook in runs een rustig draaiende warmtepomp. Kortom, uitermate tevreden.
De stapjes in vraagtemperatuur heb je die geprogrammeerd in de Tado app?
Ik heb dit ook geprobeerd maar met verschillende buitentemperaturen moet ik het elke keer aanpassen.
Bij warmer weer worden de stapjes te snel gehaald en gaat de quatt uit. Bij kouder weer is de vraagtemperatuur nog niet gehaald aan het eind van een stap en wordt het verschil tussen de vraagtemperatuur en actuele temp te groot en gaat de quatt onnodig hard werken. Op mijn bovenverdieping heb ik jaga's en daar koelt het veel sneller af dana beneden met vvw. Ik wil dus graag bereiken dat de quatt zo lang mogelijk draait op een zo laag mogelijk vermogen.

Ik ben dus op zoek naar een script die de vraagtemperatuur steeds met 0,1 verhoogd zodra de eerder ingestelde vraagtemperatuur wordt gehaald. Daar moeten dan nog een paar parameters in verwerkt worden zoals een of meerdere tijdstippen met een max temperatuur anders wordt het op een gegeven moment wel erg warm in huis. Ik ben dus benieuwd hoe jij dat ingesteld hebt zodat het het hele jaar door werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

raven22 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:22:
[...]

De stapjes in vraagtemperatuur heb je die geprogrammeerd in de Tado app?
Ik heb dit ook geprobeerd maar met verschillende buitentemperaturen moet ik het elke keer aanpassen.
Bij warmer weer worden de stapjes te snel gehaald en gaat de quatt uit. Bij kouder weer is de vraagtemperatuur nog niet gehaald aan het eind van een stap en wordt het verschil tussen de vraagtemperatuur en actuele temp te groot en gaat de quatt onnodig hard werken. Op mijn bovenverdieping heb ik jaga's en daar koelt het veel sneller af dana beneden met vvw. Ik wil dus graag bereiken dat de quatt zo lang mogelijk draait op een zo laag mogelijk vermogen.

Ik ben dus op zoek naar een script die de vraagtemperatuur steeds met 0,1 verhoogd zodra de eerder ingestelde vraagtemperatuur wordt gehaald. Daar moeten dan nog een paar parameters in verwerkt worden zoals een of meerdere tijdstippen met een max temperatuur anders wordt het op een gegeven moment wel erg warm in huis. Ik ben dus benieuwd hoe jij dat ingesteld hebt zodat het het hele jaar door werkt.
Kort gezegd. Het is een kwestie van uitproberen. Voorop staat bij mij comfort en wel voor het gehele huis voldoende warmtevraag creëeren, zodat je iedere ruimte naar tevredenheid kunt bedienen. Ik heb de meeste ruimtes ingeregeld vergelijkbaar met het Danfoss schema. Naast de master-ruimtes is dit 15, 17 en 18,5/19°C. Een frequent maar onregelmatig gebruikte ruimte als mijn werkkamer heb ik zo ingesteld, dat de gewenste temperatuur in een uur bereikt kan worden. Bij mij lukt dat bij 17°C om 20°C te behalen. Dat is dan met Heatfans onder de radiatoren. Zo heb ik voor iedere ruimte de ideale temperatuur en instellingen bepaald.

Na veel experimenteren ben ik voor de twee master-ruimtes uitgekomen op 0,1°C verhoging per 45 minuten. Deze stapgrootte en frequentie zorgt er bij mij voor, dat er gedurende de gehele dag voldoende warmtevraag is voor het gehele huis. Bovendien haal ik hiermee vrijwel altijd mijn doel van maximaal 12 runs per dag. Een enkele keer is het iets meer. Deze week een dag 15 keer. Met die kleine stapjes van 0,1°C blijf je ook altijd binnen de hysteresis van de twee thermostaten. De CIC wordt zo niet geconfronteerd met een plotselinge grote warmtevraag.

Ik ben dus uiteindelijk uitgekomen op stapjes van 45 minuten, na kleinere en grotere stappen geprobeerd te hebben. Het paste uiteindelijk ook het beste in de temperatuurwensen over de dag. Nogmaals, wij hebben het ‘s ochtends liever wat koeler en ‘s avonds lekker knus. Een constante temperatuur vinden wij maar duf. Maar wij hebben dus geen vloerverwarming, wat ik in het geheel ook niet mis.

Ik heb dus twee master-ruimtes met voor het grootste deel van de dag een identiek schema. In de ene thermostaat programmeer je het schema en vervolgens kopieer je dat naar de andere. In Tado ziet dat er dus zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tMnH5lI-AVGTstqlDCcSzGKUtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcQT5nbzB0XzsFtoNHsLiO3Y.jpg?f=fotoalbum_large

In Quatt op de dagen zonder houtkachel zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBR6aCwM7W-xrnrJ4S2p8H0hGcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tyk8cOIRZqqSXBRWab3V3yd7.jpg?f=fotoalbum_large

In de master-ruimtes staan dus de radiatoren geheel open. Op 1 na. De radiator in de woonkamer heeft een mechanische thermostaatknop die op 22°C staat. Is het buiten onder het vriespunt, springt de CV-ketel bij, wil deze radiator nog wel eens te warm worden. Dan gaat ie dus wat knijpen. Evenzo als de houtkachel aangaat. Dan knijpt ie ook wat, als er in de keuken wel warmtevraag is. Dit is ook inherent aan het werken met twee master-ruimtes. De ruimte met de warmtevraag is iets koeler dan de andere. Wordt het daar warmer, omdat de zon binnentreedt of omdat er gekookt wordt, neemt de andere ruimte het over. Het laatste plaatje is daarom ook het resultaat van twee ruimtes. De CIC weet niet welke ruimte een warmtevraag heeft.

Om tot de ideale instellingen te komen, moet je veel tijd nemen. Ik heb mij daarvoor een jaar gegeven, zodat alle situaties en buitentemperaturen voorbij kwamen. Mijn instellingen voldoen voor ons huis, ons afgiftesysteem en onze warmtewensen. Op incidentele warmtewensen na hoef ik niet meer aan knoppen en instellingen te draaien. Het geheel redt zich 24/7, 365dagen. Zo zal ieder het voor zichzelf moeten uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 13-03-2025 11:56 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-09 15:19
Mickel moen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:01:

• Doelen
  • Cv-ketel
  • Thermostaatknoppen
  • Waterzijdig inregelen
  • Heatfan
  • Conclusie

Doelen

* Optimaal comfort.

Energiedata/besparingen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schema’s Tado V3+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Geestig, we hebben dezelfde installatieweek gehad en ik heb ook de balans opgemaakt deze week. Met een vermoedelijk iets beter geïsoleerd huis (2o1-kap, 1996, grotendeels HR++) en een ander afgiftesysteem: VVW beneden (oorspronkelijk bijverwarming!) en badkamer en verschillende typen radiatoren in garage en slaapkamers. Virtuele besparing in dezelfde orde, maar minder gasverbruik en een gemiddelde COP van 5. Mijn Tado schema ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPjulofnUoBD_qj_T_ERcgijNic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/480cWZnFKfNtl4cx2Cj2izmJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik doe dit zodat de badkamer lekker comfortabel wordt op het moment dat hij gebruikt wordt (Tado-kraan op de handdoekradiator zonder zoneregeling gaat dan ook naar 21,5C). Ik heb geëxperimenteerd met grotere nachtverlagingen, maar bij nachtvorst blijft het of te lang onder streeftemperatuur of pakt ie een dot gas (waarbij de Remeha 40C snel pendelt, want ondanks optimalisatie is die nog flink over bemeten).

Al met al zeer tevreden, want het is zo eigenlijk altijd comfortabel en het is een prima besparing geweest.

Mijn buurman is ook erg te spreken over het gebrek aan geluidsoverlast, hij staat het geschakelde garagedak, dat vorig jaar opnieuw is bedekt en geisoleerd (10cm PIR). Rubbergranulaatmat, betonbanden en vervolgens de bigfoots. Volgens de installateur was het niet nodig, maar het werkt voor ons perfect. Het enige waar ik nu "spijt" van heb, is dat we geen tweede buitenunit hebben neergezet om all-electric ready te zijn (ik was bang voor overlast). |:( Maar gezien sommige klachten hier, wel mazzel gehad met de unit.

De chill staat in pre-order. Ik zie er naar uit voor onze slaapkamer op het zuiden, maar baal er wel een beetje van dat er niet ook een in de slaapkamer op zolder geïnstalleerd kan worden (genoeg leidingen, geen radiator), toch nog maar eens kijken voor een BreezeHub, maar die verwarmt geloof ik niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

marklakeman schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Geestig, we hebben dezelfde installatieweek gehad en ik heb ook de balans opgemaakt deze week. Met een vermoedelijk iets beter geïsoleerd huis (2o1-kap, 1996, grotendeels HR++) en een ander afgiftesysteem: VVW beneden (oorspronkelijk bijverwarming!) en badkamer en verschillende typen radiatoren in garage en slaapkamers. Virtuele besparing in dezelfde orde, maar minder gasverbruik en een gemiddelde COP van 5. Mijn Tado schema ziet er als volgt uit:
[Afbeelding]
Ik doe dit zodat de badkamer lekker comfortabel wordt op het moment dat hij gebruikt wordt (Tado-kraan op de handdoekradiator zonder zoneregeling gaat dan ook naar 21,5C). Ik heb geëxperimenteerd met grotere nachtverlagingen, maar bij nachtvorst blijft het of te lang onder streeftemperatuur of pakt ie een dot gas (waarbij de Remeha 40C snel pendelt, want ondanks optimalisatie is die nog flink over bemeten).

Al met al zeer tevreden, want het is zo eigenlijk altijd comfortabel en het is een prima besparing geweest.

Mijn buurman is ook erg te spreken over het gebrek aan geluidsoverlast, hij staat het geschakelde garagedak, dat vorig jaar opnieuw is bedekt en geisoleerd (10cm PIR). Rubbergranulaatmat, betonbanden en vervolgens de bigfoots. Volgens de installateur was het niet nodig, maar het werkt voor ons perfect. Het enige waar ik nu "spijt" van heb, is dat we geen tweede buitenunit hebben neergezet om all-electric ready te zijn (ik was bang voor overlast). |:( Maar gezien sommige klachten hier, wel mazzel gehad met de unit.

De chill staat in pre-order. Ik zie er naar uit voor onze slaapkamer op het zuiden, maar baal er wel een beetje van dat er niet ook een in de slaapkamer op zolder geïnstalleerd kan worden (genoeg leidingen, geen radiator), toch nog maar eens kijken voor een BreezeHub, maar die verwarmt geloof ik niet...
Mooi. _/-\o_

Ieder huis, afgiftesysteem en warmtewensen vraagt zo een eigen benadering.

Wij hebben ook een Chili in pre-order staan. Voor op onze slaapkamer op zolder. Aansluiten vlak op de radiator wordt moeilijk en heeft qua plaatsing ook geen voorkeur. Maar aansluiting op de retour achter het knieschot moet volgens mij prima te doen zijn. Ik had gehoopt op plaatsing voor de zomer, maar als ik het zo volg, kan dat wel eens zijn, als de hitte al weer uit het land is. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-09 10:04
raven22 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:22:
[...]
Ik weet niet hoe precies en frequent de temperatuursensor van Tado in Home Assistant de temperatuur laat zien. Ik heb met Honeywell een extra sensor in Home Assistant gemaakt die de afkoel- / opwarmsnelheid als extra parameter gebruikt in mijn automatiseringen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elO3nzXMD1IH9h0UCVFQ2n93d3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IfiGAwwHuEa4fW4lSVEetpaw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gs7_yOW0qrmGFx8UdIZ6lrJIO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r6xQKyIhQ6Zxt6CM3wviyJNA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrCGAjyGem2SrT5t2ndvEn1ZctA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/79h9Tcwc1Pu1PI4j6MvW0fYJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door TeslaNerd op 13-03-2025 12:03 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raven22
Mickel moen schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Kort gezegd. Het is een kwestie van uitproberen. Voorop staat bij mij comfort en wel voor het gehele huis voldoende warmtevraag creëeren, zodat je iedere ruimte naar tevredenheid kunt bedienen. Ik heb de meeste ruimtes ingeregeld vergelijkbaar met het Danfoss schema. Naast de master-ruimtes is dit 15, 17 en 18,5/19°C. Een frequent maar onregelmatig gebruikte ruimte als mijn werkkamer heb ik zo ingesteld, dat de gewenste temperatuur in een uur bereikt kan worden. Bij mij lukt dat bij 17°C om 20°C te behalen. Dat is dan met Heatfans onder de radiatoren. Zo heb ik voor iedere ruimte de ideale temperatuur en instellingen bepaald.

Na veel experimenteren ben ik voor de twee master-ruimtes uitgekomen op 0,1°C verhoging per 45 minuten. Deze stapgrootte en frequentie zorgt er bij mij voor, dat er gedurende de gehele dag voldoende warmtevraag is voor het gehele huis. Bovendien haal ik hiermee vrijwel altijd mijn doel van maximaal 12 runs per dag. Een enkele keer is het iets meer. Deze week een dag 15 keer. Met die kleine stapjes van 0,1°C blijf je ook altijd binnen de hysteresis van de twee thermostaten. De CIC wordt zo niet geconfronteerd met een plotselinge grote warmtevraag.

Ik ben dus uiteindelijk uitgekomen op stapjes van 45 minuten, na kleinere en grotere stappen geprobeerd te hebben. Het paste uiteindelijk ook het beste in de temperatuurwensen over de dag. Nogmaals, wij hebben het ‘s ochtends liever wat koeler en ‘s avonds lekker knus. Een constante temperatuur vinden wij maar duf. Maar wij hebben dus geen vloerverwarming, wat ik in het geheel ook niet mis.

Ik heb dus twee master-ruimtes met voor het grootste deel van de dag een identiek schema. In de ene thermostaat programmeer je het schema en vervolgens kopieer je dat naar de andere. In Tado ziet dat er dus zo uit.

[Afbeelding]

In Quatt op de dagen zonder houtkachel zo:

[Afbeelding]

In de master-ruimtes staan dus de radiatoren geheel open. Op 1 na. De radiator in de woonkamer heeft een mechanische thermostaatknop die op 22°C staat. Is het buiten onder het vriespunt, springt de CV-ketel bij, wil deze radiator nog wel eens te warm worden. Dan gaat ie dus wat knijpen. Evenzo als de houtkachel aangaat. Dan knijpt ie ook wat, als er in de keuken wel warmtevraag is. Dit is ook inherent aan het werken met twee master-ruimtes. De ruimte met de warmtevraag is iets koeler dan de andere. Wordt het daar warmer, omdat de zon binnentreedt of omdat er gekookt wordt, neemt de andere ruimte het over. Het laatste plaatje is daarom ook het resultaat van twee ruimtes. De CIC weet niet welke ruimte een warmtevraag heeft.

Om tot de ideale instellingen te komen, moet je veel tijd nemen. Ik heb mij daarvoor een jaar gegeven, zodat alle situaties en buitentemperaturen voorbij kwamen. Mijn instellingen voldoen voor ons huis, ons afgiftesysteem en onze warmtewensen. Op incidentele warmtewensen na hoef ik niet meer aan knoppen en instellingen te draaien. Het geheel redt zich 24/7, 365dagen. Zo zal ieder het voor zichzelf moeten uitzoeken.
Dank voor duidelijke uitleg. Helaas werkt het zo niet in mijnn situatie met vvw. Als de vloer redelijk is afgekoeld kan een eerste stap van 0,1 wel 3 uur duren, maar als de vloer al redelijk op temperatuur is dan is zo'n stap misschien al in 30-45 minuten gedaan. Vandaar dat ik meer naar een dynamische instelling wil.
Ben nu met hulp van chatgtp een aardig eind op weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
CPM schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik sluit mij aan bij het antwoord van @Toby-Wan

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-09 18:55
Android-gebruiker hier. Ik word wakker met een heel gekke app. Kleuren worden apart weergegeven en het lettertype is veranderd. Jammer. Niet een verbetering.

[ Voor 6% gewijzigd door vanquishsdiv op 14-03-2025 07:33 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 18:19
vanquishsdiv schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:32:
Android-gebruiker hier. Ik word wakker met een heel gekke app. Kleuren worden apart weergegeven en het lettertype is veranderd. Jammer. Niet een verbetering.
Hetzelfde op IOS.

Ik vind het echt onbruikbaar geworden, ook qua layout.
Dit ga ik niet als screenshot doorsturen om Quatt te promoten. Dat stopt tot ze het terug draaien.

Er zit een feedback knop onder aan de Quatt Hybrid tab. Misschien werkt dat als we het massaal melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35
Misschien zie ik het over het hoofd, maar waar kun je dynamisch tarief invullen?

Ik dacht de hele tijd dat het er nog niet was, maar in de AppStore staat het er toch heel duidelijk vermeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzKBdWCIycb0hH2X89uKnVncqPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aWHLLPDoLtaJsKlOczDZzpXc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:49
netappie schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:47:
[...]

Hetzelfde op IOS.

Ik vind het echt onbruikbaar geworden, ook qua layout.
Dit ga ik niet als screenshot doorsturen om Quatt te promoten. Dat stopt tot ze het terug draaien.

Er zit een feedback knop onder aan de Quatt Hybrid tab. Misschien werkt dat als we het massaal melden.
Toen ik dit weken geleden hier gepost zag worden dacht ik dat het een foutje was maar deze drek wordt dus werkelijk waar nog actief gepusht als update? _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

vanquishsdiv schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:32:
Mijn angst is werkelijkheid geworden. Die kleuren zijn niet om aan te zien. Daar op het hoofdkantoor zal het wel hip zijn ofzo maar mijn ogen kunnen dit gewoon niet goed verwerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Dersan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:00:
[...]

Toen ik dit weken geleden hier gepost zag worden dacht ik dat het een foutje was maar deze drek wordt dus werkelijk waar nog actief gepusht als update? _O-
offtopic:
Voor iedereen die moeite heeft met de layout van de vernieuwde app, raad ik de volgende site aan : https://autismestart.nl/l...-verandering-bij-autisme/ _O-

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-09 23:21
Met dit droge winterweer en relatief hoge temperatuur overdag is de buitenunit geen ijsklomp en heb ik geen last van de 317 Hz toon. Ik moet het raam open doen om het zacht te horen.

Als ik massa ga toevoegen heb ik kans dat ik het vaker ga horen. Ik laat het er maar ff bij. We hebben er niet minder om geslapen (denk ik), die paar nachten met gefluit overleven we dan wel. Misschien heb ik volgende winter wel zin om hier verder in te duiken.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-09 16:20
Hen3s schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:55:
Misschien zie ik het over het hoofd, maar waar kun je dynamisch tarief invullen?

Ik dacht de hele tijd dat het er nog niet was, maar in de AppStore staat het er toch heel duidelijk vermeld.[Afbeelding]
Heeft Quatt helaas nog niet

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Ik dacht de hele tijd dat het er nog niet was, maar in de AppStore staat het er toch heel duidelijk vermeld.[Afbeelding]
Er staat (dynamisch) tussen haakjes. Maar uit de bijbehorende screenshot blijkt dit niet. De screenshot toont gewoon de app zoals die nu is. Misschien hebben ze een andere perceptie van dynamisch..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

s020506 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:32:
Met dit droge winterweer en relatief hoge temperatuur overdag is de buitenunit geen ijsklomp en heb ik geen last van de 317 Hz toon. Ik moet het raam open doen om het zacht te horen.

Als ik massa ga toevoegen heb ik kans dat ik het vaker ga horen. Ik laat het er maar ff bij. We hebben er niet minder om geslapen (denk ik), die paar nachten met gefluit overleven we dan wel. Misschien heb ik volgende winter wel zin om hier verder in te duiken.
Onderstaande demping heb ik al eens toegevoegd aan resonerende/rammelende airco's. Destijds in de behuizing geplakt.
Let wel op, dit krijg je er niet zomaar meer af.

https://www.amazon.nl/ABM...8dd0af730432&gad_source=1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• netappie
CPM schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:06:
[...]

Mijn angst is werkelijkheid geworden. Die kleuren zijn niet om aan te zien. Daar op het hoofdkantoor zal het wel hip zijn ofzo maar mijn ogen kunnen dit gewoon niet goed verwerken.
Ik heb de kleur gevonden:
https://primary.jwwb.nl/p...rlimewitteachtergrond.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie

Ik gok dat dit in de app komt met de uitrol van de FE optie. Dan kan je lekker goedkoop warm water maken.

Eerder mag van mij ook wel. Ik ken iemand met een dynamisch contract en een Quatt.

Die moet nu met het thermostaat programma zorgen dat de extreem dure uren ontweken worden, maar het zou mooier zijn als die met optimaal besparen naar gas omschakelt voor dat uurtje per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
raven22 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Dank voor duidelijke uitleg. Helaas werkt het zo niet in mijnn situatie met vvw. Als de vloer redelijk is afgekoeld kan een eerste stap van 0,1 wel 3 uur duren, maar als de vloer al redelijk op temperatuur is dan is zo'n stap misschien al in 30-45 minuten gedaan. Vandaar dat ik meer naar een dynamische instelling wil.
Ben nu met hulp van chatgtp een aardig eind op weg.
Met dank aan Chatgpt, ik wist niet dat die zoveel van HA afweet...
Na enige trial en error lijkt deze code het prima te doen.
Samenvattend:
-tussen 22 en 8 uur is de vraagtemperatuur vast op 19 gr, en tussen 8 en 22 wordt de vraagtemperatuur steeds met 0,1 opgehoogd zodra de actuele temperatuur groter of gelijk is aan de vraagtemperatuur. Dit tot een max van 20 graden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Dynamische Temperatuurregeling Woonkamer
triggers:
  - entity_id: sensor.woonkamer_temperature
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "21:59:00"
            before: "22:01:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id: climate.woonkamer
            data:
              temperature: 19
            action: climate.set_temperature
      - conditions:
            after: "07:59:00"
            before: "22:00:00"
          - condition: template
            value_template: >
              {% set ta = states('sensor.woonkamer_temperature') | float |
              round(1) %} {% set tv = state_attr('climate.woonkamer',
              'temperature') | float | round(1) %} {{ ta >= tv }}
        sequence:
          - target:
            data:
              temperature: >
                {% set tv = state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') |
                float | round(1) %} {% set new_tv = tv + 0.1 %} {% if new_tv >
                20 %}
                  20
                {% else %}
                  {{ new_tv }}
                {% endif %}
mode: single

Ik denk door afronding kan het soms lijken of de vraag temperatuur gelijk blijft aan de actuele, maar na enige tijd zie je dan dat de vraagtemperatuur wel 0,1 omhoog gaat. De quatt blijft wel doordraaien in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door raven22 op 14-03-2025 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb feedback ingevuld in app.
Op tablet (die gebruik ik het meest) updates uitgeschakeld.
Telefoon even door laten gaan (voor het geval er ook andere zaken meekomen)
Met gas erbij (knaloranje) is het echt afzichtelijk.
Er heeft niet iemand naar gekeken die verstand heeft van kleurgebruik en mooie kleurencombinaties.
Meer van: wij doen nu alles in Quatt-logo-kleur <punt>

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Friezin schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Er heeft niet iemand naar gekeken die verstand heeft van kleurgebruik en mooie kleurencombinaties.
Jullie zeggen het wel even als er belangrijke functionaliteit bijkomt in de (android) app? Of als ze weer normale kleuren gebruiken? Dan kan ik het updaten weer aanzetten. :P

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jj85
Wat een gezever over die kleurtjes 🤦‍♂️

Subsidiebedrag voor de all-E is ook bekend
725 euro

https://www.rvo.nl/meldco...eatcharger-heatbattery-xl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZ5Agpho1QnA9eSCTOyR9fT332o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BOSJTcGaQzoOlPe235Qi6obb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
jj85 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:30:

Subsidiebedrag voor de all-E is ook bekend
725 euro
Dat schiet niet bepaald op.
jj85 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:30:
Wat een gezever over die kleurtjes 🤦‍♂️
Misschien wel, maar voor mij is het vooral deel van een veel breder probleem: bedrijven die verandering doorvoeren puur om te veranderen / developers aan het werk te houden.

Ik word niet goed van al dat "woeehoeee, gmail (vul willekeurig andere app / website in) heeft een nieuwe layout, tof he? Je kunt het gelijk proberen, weet je hoe gaaf!" gezeur.

Zeker zakelijke toepassingen moeten hier eens mee ophouden. Knopje toevoegen omdat je extra functionaliteit hebt? Prima! Alles omgooien puur omdat je een nieuwe look wil? Pleur toch op, steek je tijd in nuttigere dingen.

Als ze mij vragen om feedback is mijn reactie 90% van de keren hetzelfde: ik zie geen verbetering, of een hele minieme, die volledig teniet wordt gedaan omdat ik al 300x naast het knopje heb gedrukt wat ik in de oude layout blindelings wist te vinden. Tuurlijk, daar raak je wel aan gewend, maar een 5% verbetering is over het algemeen niet waard om nieuwe routines aan te moeten leren.

Oproep aan Quatt (en anderen die zich bezig houden met apps / websites ontwikkelen) het is geen schande om een app een paar jaar hetzelfde te houden qua looks: if it works, don't fix it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Gelukkig kan "slim omgekeerd" ook per app ingesteld worden in IOS 😅:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Kx6OBNUACUGmgkh8mkBLvMvsX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wa1cLLNuFRjVeLInZStbvITS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-09 16:20
Antwoord van Quatt aangaande de waterontharder:

Ik kan niets vinden wat zou aangeven dat het niet werkt in combinatie met een waterontharder, maar ik ga het voor de zekerheid navragen bij een technische collega.

Ik kom er zo snel mogelijk op terug!

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Jullie zeggen het wel even als er belangrijke functionaliteit bijkomt in de (android) app? Of als ze weer normale kleuren gebruiken? Dan kan ik het updaten weer aanzetten. :P
Ik heb even gekeken: misschien iets voor @pietjm: je kunt je CIC loskoppelen van je account (ivm verhuizen of ander telefoonnummer).

Net wel even Quatt van stroom gehad: ik loop in T-shirt steeds naarbuiten, maar Quatt vindt dat het -0,78°C is en blijft. Herstart CIC hielp niet. Nu weer 8,1°C, dat geloof ik eerder.
(Rest JSON ververste wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-09 13:20
Friezin schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:11:
[...]

Ik heb even gekeken: misschien iets voor @pietjm: je kunt je CIC loskoppelen van je account (ivm verhuizen of ander telefoonnummer).

Net wel even Quatt van stroom gehad: ik loop in T-shirt steeds naarbuiten, maar Quatt vindt dat het -0,78°C is en blijft. Herstart CIC hielp niet. Nu weer 8,1°C, dat geloof ik eerder.
(Rest JSON ververste wel.)
Helaas gaat dat niet als je niet op hetzelfde netwerk zit. En ik ben al verhuisd. Ik heb Quatt weer gemaild en weer geen antwoord. Ook bijna 1 uur aan de lijn in de wacht gehangen. Toch maar opgegeven toen. Ik denk dat ik de CEO maar weer mail.

A.s. maandag komt Quatt wel de aansluiting aanpassen. Ook zij zagen nu dat het fout zat en hun monteurs dat hadden moeten zien. Wel zeggen zij dat voor de montage van de Quatt het al fout zat, maar toen had ik geen probleem en dus hete radiatoren boven. We zullen zien.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
pietjm schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Helaas gaat dat niet als je niet op hetzelfde netwerk zit. En ik ben al verhuisd. Ik heb Quatt weer gemaild en weer geen antwoord. Ook bijna 1 uur aan de lijn in de wacht gehangen. Toch maar opgegeven toen. Ik denk dat ik de CEO maar weer mail.

A.s. maandag komt Quatt wel de aansluiting aanpassen. Ook zij zagen nu dat het fout zat en hun monteurs dat hadden moeten zien. Wel zeggen zij dat voor de montage van de Quatt het al fout zat, maar toen had ik geen probleem en dus hete radiatoren boven. We zullen zien.
Met de onvolprezen nieuwe app van quatt kun je zelf regelen dat je gaat verhuizen. Geen idee hoe dat werkt, maar het knopje is aanwezig.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
raven22 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Samenvattend:
-tussen 22 en 8 uur is de vraagtemperatuur vast op 19 gr, en tussen 8 en 22 wordt de vraagtemperatuur steeds met 0,1 opgehoogd zodra de actuele temperatuur groter of gelijk is aan de vraagtemperatuur. Dit tot een max van 20 graden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
                20 %}
                  20
                {% else %}
                  {{ new_tv }}
                {% endif %}

Ik denk door afronding kan het soms lijken of de vraag temperatuur gelijk blijft aan de actuele, maar na enige tijd zie je dan dat de vraagtemperatuur wel 0,1 omhoog gaat. De quatt blijft wel doordraaien in ieder geval.
Nog een kleine optimalisatie, de vraagtemperatuur wordt nu aangepast in de actuele temperatuur +0.1 en niet meer in de 'oude' waarde van vraagtemperatuur +0.1. Zo blijf je dus altijd minimaal 0,1 boven de actuele temperatuur.
Werkt perfect, Quatt is om 8 uur begonnen met opwarmen vanaf 19 graden en nu 8 uur later is de actuele temperatuur 19,8 en vraag temperatuur 19,9. De max van 20 gaan we vanavond nog wel halen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kx0CndZVlLDGqm3HYD2uYg2SSS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FI9BbyhzE45oUR9vhkQi2HFn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pietjm schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Heeft de nieuwe bewoner wel al verbinding met de Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delroystar
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-08 08:18
Mijn Quatt Duo is sinds afgelopen maandag in werking en ik zie steeds een gemiddelde COP van 3-3.6. Vandaag is het tot nu toe 2.9 gemiddeld. Is dit een beetje te verwachten met dit weer? Ik ben vrij nieuw met het geheel. Het gaat om een woning van 180m2 uit 2003 waarbij de badkamer verwarming en vloerverwarming (70m2) de gehele dag aan staan op 21 graden. De Quatt geeft over het algemeen een water temperatuur van 30-35 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08Ms11XuGyopVbhKsU_Bo-_qFY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yIBumXIHvDPXBM4MzC6v3AkI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-09 00:35
raven22 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:35:
[...]

Nog een kleine optimalisatie, de vraagtemperatuur wordt nu aangepast in de actuele temperatuur +0.1 en niet meer in de 'oude' waarde van vraagtemperatuur +0.1. Zo blijf je dus altijd minimaal 0,1 boven de actuele temperatuur.
Werkt perfect, Quatt is om 8 uur begonnen met opwarmen vanaf 19 graden en nu 8 uur later is de actuele temperatuur 19,8 en vraag temperatuur 19,9. De max van 20 gaan we vanavond nog wel halen denk ik.

[Afbeelding]
Interessant script, ik ben ook van plan om met HA aan de slag te gaan maar dan met als doel om de COP van de Quatt zo hoog mogelijk te krijgen, dus rustig aan als het 's nachts vriest en volle bak als het overdag opwarmt en zeker als de zon schijnt. Zolang de gemiddelde temperatuur over 24u gelijk blijft mag de temperatuur in huis best schommelen. Weersvoorspellingen erbij om te kijken of de Quatt 's-nachts helemaal uit kan of dat het huis dan teveel afkoelt. Ik denk eraan om de sturing te doen via het temperatuur setpoint dat via Tado binnenkomt.

Wat me bij anderen opvalt is dat de Quatt het setpoint goed volgt en af en toe eroverheen gaat.
Bij mij blijft hij er vaak een halve graad onder hangen en gaat dan al rustig aan doen. Zal wel met een te laag in de CIC ingesteld warmteverlies te maken hebben.

En o ja, die kleuren in de app. Juist de belangrijke data zoals KWH en gasgebruik zijn laag-contrasterend grijs gemaakt in de text, en ook in de balkjes wat eerst duidelijk in blauw aangaf hoe hard de Quatt werkt is nu donkerpoepgeel. Heb de feedback knop zeker gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Heeft de nieuwe bewoner wel al verbinding met de Quatt?
Die is nog aan het klussen. Ik weet dat ik het dan bij hem kan doen op zijn netwerk, maar Quatt moet gewoon zelf hun werk doen. Bijna vijf en een halve maand ben ik er al mee bezig.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
AlfredPteD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Met de onvolprezen nieuwe app van quatt kun je zelf regelen dat je gaat verhuizen. Geen idee hoe dat werkt, maar het knopje is aanwezig.
Dat kan alleen als je nog verbinding met de CiC hebt. En dat heb ik niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

raven22 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Samenvattend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
                20 %}
                  20
                {% else %}
                  {{ new_tv }}
                {% endif %}

Interessant, kun je hier in het Quatt HA zuster topic meer uitleg over geven? Klein stappenplan er bij zodat wat minder HA vaardigen het ook kunnen inregelen,?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 16:44
Greenchoice heeft als eerste zijn Electra terugleververgoeding gecommuniceerd vanaf 2027. Icm de terugleverkosten kom je dan uiteindelijk op een kwart cent uit...., m.a.w. je zonnepanelen worden dan flink waardeloos als je niet 100% van je stroom direct gebruikt.

Nu heeft Quatt natuurlijk zijn All-electric systeem maar met 5.000 euro vind ik dat nog vrij prijzig (voor in principe alleen een warmtepompboiler met extra techniek)

Zijn er al mensen in dit forum die hun Quatt hebben gecombineerd met een warmtepompboiler of doorstroomboiler en zo de 18 graden start voorwaarde hebben gehaald?

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ardjuno schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:59:
Greenchoice heeft als eerste zijn Electra terugleververgoeding gecommuniceerd vanaf 2027. Icm de terugleverkosten kom je dan uiteindelijk op een kwart cent uit...., m.a.w. je zonnepanelen worden dan flink waardeloos als je niet 100% van je stroom direct gebruikt.

Nu heeft Quatt natuurlijk zijn All-electric systeem maar met 5.000 euro vind ik dat nog vrij prijzig (voor in principe alleen een warmtepompboiler met extra techniek)

Zijn er al mensen in dit forum die hun Quatt hebben gecombineerd met een warmtepompboiler of doorstroomboiler en zo de 18 graden start voorwaarde hebben gehaald?
dit is al eens vaker voorbij gekomen, en ja, als je veel zelf kunt doen krijg je het zeker goedkoper maar je hebt dan geen opelkaar afgesteld systeem. zie de post van @Toby-Wan, die door @jj85 net hier boven ook al vriendelijk is gepost.

echter je krijgt dan ook nadelen, en die afweging zul je dus zelf moeten maken wat voor jou zwarder gaat wegen.
- je zit dan veelal met het probleem dat je een toe en afvoer van de lucht voor je warmtepompboiler moet hebben, dus afhaneklijk van je locatie waar je eea kunt plaatsen zou dat wel eens een uitdaging gaan worden.
Helaas is nog helemaal niets over de technische uitvoering van de Quatt HeatCharger beschikbaar, wat ik op dit moment wel kwalijk vind, deze info zou zeker omdat de meldcode opdertussen ook al aanwezig is en dus technisch de ontwikkeling voor deze versie afgesloten is zou dat gewoon moeten. Kom op Quatt doe daar wat aan, dan weten we ook het verbruik, COP ed.

Op basis van de in de meldcodelijst van de RVO opgegeven subsidie heeft deze warmtepompboiler slechts een energielabel A+. Wat ik zo snel zag komt echter een standaard L/W warmtepompboiler ook niet hoger.

- daarnaast heb je wel nog een electrische CV of doorstroomverhitter nodig, hoewel de oude eis van 18 gr C start ondertussen ook losgelaten is, alleen heeft Quatt dat nog steeds niet formeel bevestigd. :?

wil je echter een meer plug & play systeem waar je alles via één app kunt besturen is de prijsstelling helemaal niet zo verkeerd (maar zeker ook weer niet super goedkoop). Zelf had ik het wat scherper geprijst gezien, maar helaas dat is er dus niet. En ja, daar zit dus dan wel een meerprijs aan van circa 500-1000 euro (even grof gerekend)

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 15-03-2025 11:31 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardjuno
Bedankt voor de post! Interessant om te lezen :)

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:19
MacD007 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:27:
[...]

dit is al eens vaker voorbij gekomen, en ja, als je veel zelf kunt doen krijg je het zeker goedkoper maar je hebt dan geen opelkaar afgesteld systeem. zie de post van @Toby-Wan, die door @jj85 net hier boven ook al vriendelijk is gepost.

echter je krijgt dan ook nadelen, en die afweging zul je dus zelf moeten maken wat voor jou zwarder gaat wegen.
- je zit dan veelal met het probleem dat je een toe en afvoer van de lucht voor je warmtepompboiler moet hebben, dus afhaneklijk van je locatie waar je eea kunt plaatsen zou dat wel eens een uitdaging gaan worden.
Helaas is nog helemaal niets over de technische uitvoering van de Quatt HeatCharger beschikbaar, wat ik op dit moment wel kwalijk vind, deze info zou zeker omdat de meldcode opdertussen ook al aanwezig is en dus technisch de ontwikkeling voor deze versie afgesloten is zou dat gewoon moeten. Kom op Quatt doe daar wat aan, dan weten we ook het verbruik, COP ed.

Op basis van de in de meldcodelijst van de RVO opgegeven subsidie heeft deze warmtepompboiler slechts een energielabel A+. Wat ik zo snel zag komt echter een standaard L/W warmtepompboiler ook niet hoger.

- daarnaast heb je wel nog een electrische CV of doorstroomverhitter nodig, hoewel de oude eis van 18 gr C start ondertussen ook losgelaten is, alleen heeft Quatt dat nog steeds niet formeel bevestigd. :?

wil je echter een meer plug & play systeem waar je alles via één app kunt besturen is de prijsstelling helemaal niet zo verkeerd (maar zeker ook weer niet super goedkoop). Zelf had ik het wat scherper geprijst gezien, maar helaas dat is er dus niet. En ja, daar zit dus dan wel een meerprijs aan van circa 500-1000 euro (even grof gerekend)
COP van zo'n systeem is ook zeer veranderlijk, net als bij een WPB.
Bij mijn WPB is het opgegeven COP geldig als ik van 10 naar 42 graden opwarm. Wie doet dat :?
In de praktijk warm je van bijv 30 naar 52, en dan komt daar een heel ander COP uit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]
Wel iets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezTTddD5meHYv6t_eL8jsMZezYQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E2X1o9RWTd7icIMufdQsFNvS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
[...]

Een op elkaar afgesteld systeem of bedienbaar via 1 app is natuurlijk prettig, en ongetwijfeld zal de Heat battery van Quatt een mooi rendement kunnen leveren. Maar 500 tot 1000 euro meerprijs die je berekent begrijp ik niet?

Quatt rekent 5000 euro (in of ex subsidie kan ik niet vinden) voor het gehele systeem.

Een warmtepompboiler kost
+ Aanschaf 1500 a 2000
+ Installatie 500 a 1000
- Subsidie a 750

Netto dus tussen de € 1250 - 2250.

Dan zit je nog met je de eis van 18 graden start, maar kan je dat technisch niet oplossen met je WPB ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
ardjuno schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Een op elkaar afgesteld systeem of bedienbaar via 1 app is natuurlijk prettig, en ongetwijfeld zal de Heat battery van Quatt een mooi rendement kunnen leveren. Maar 500 tot 1000 euro meerprijs die je berekent begrijp ik niet?

Quatt rekent 5000 euro (in of ex subsidie kan ik niet vinden) voor het gehele systeem.

+ Aanschaf 1500 a 2000
+ Installatie 500 a 1000
- Subsidie a 750

Dan zit je nog met je de eis van 18 graden start, maar kan je dat technisch niet oplossen met je WPB ook?
Ik zag meerdere mensen posten dat die 18 graden grens er niet meer is. (lijkt te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:59:
[...]

COP van zo'n systeem is ook zeer veranderlijk, net als bij een WPB.
Bij mijn WPB is het opgegeven COP geldig als ik van 10 naar 42 graden opwarm. Wie doet dat :?
In de praktijk warm je van bijv 30 naar 52, en dan komt daar een heel ander COP uit.
klopt, alleen weten we nu eigenlijk niets van deze quatt warmtepompboiler, en dat is gewoon jammer en in mijn ogen ook een gemiste kans, of ook weer niet als de gegevens dermate slecht zijn. (maar dat weten we nu dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Ik zag meerdere mensen posten dat die 18 graden grens er niet meer is. (lijkt te zijn)
Ja, daar lijkt het wel op, alleen vanuit Quatt is het op dat punt heel stil, ze blijven communicatie blijkbaar lastig te vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

+ Aanschaf 1500 a 2000
+ Installatie 500 a 1000
- Subsidie a 750

ja, dat is ook mijn berekening, alleen zit daar dus wel nog een electrische CV er bij, ivm de (soms) noodzakelijke boost anders loop je de kans dat je WP niet gaat starten.
volgens mij kun je dat probleem niet met een WPB oplossen omdat deze geen W/W maar veelal een L/W warmtepomp is, dus je hebt eoa boostfunctie nodig, dat zou eventueel voor de hobbiest een doorstroomverwarmer kunnen zijn.
mijn rekening was dus:
WPB aanschaf 2.000 euro
Electrische CV aanschaf 1.000 euro.
Installatie 1.000 euro
min. subsidie 750 euro.
kom ik uit op een verschil van 1.750 euro plus/min. dus ja, ik zat er een 1.000 naast. sorry. _/-\o_ dus zitten we denk ik niet al te ver uit elkaar. (let wel zeer grof berekend, als je goed gaat zoeken zul je waarschijnlijk nog wel goedkoper uitkomen)
De Quatt prijs is zover ik het kon nagaan (staat in het klein in een voetnoot) incl. de subsidie, aangezien nu de meldcode bekend is van deze 3 systemen zie je dat de subsidie hier ook gewoon 750 euro is.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 15-03-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jup, deze kende ik al, maar wat wil je met een COP van W30/35 voor een warmtepompboiler waar het water minimaal op circa 50 gr.C zou moeten worden. Daar had dus W30/50 moeten staan, maar zelf komen ze niet hoger dan een COP met W47/55, waar je ook niet echt op zit te wachten, want mijn Quatt zit normaal gezien niet op die 47gr.C aanvoer.
overigens vind ik die standaard range :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDUloK34Sm3xHwOEegDu5XWGA2c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7zuSKtJlPaVMlXRpecuGmf2x.jpg?f=user_large
10 tot 40 graden C wel aan de lage kant, of bedoelen ze hier de aanvoer kant mee.
de water output zit ook maar net aan de 60 gr. C wat je nodig hebt voor de legionellarun. zie hierover deze tweakers topic: Voorkomen legionella in boilers.
en ja, ze hebben er iets staan, alleen is dat dus sterk onvoldoende.

[ Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 15-03-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardjuno
MacD007 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:38:
[...]

ja, dat is ook mijn berekening, alleen zit daar dus wel nog een electrische CV er bij, ivm de (soms) noodzakelijke boost anders loop je de kans dat je WP niet gaat starten.
volgens mij kun je dat probleem niet met een WPB oplossen omdat deze geen W/W maar veelal een L/W warmtepomp is, dus je hebt eoa boostfunctie nodig, dat zou eventueel voor de hobbiest een doorstroomverwarmer kunnen zijn.
mijn rekening was dus:
WPB aanschaf 2.000 euro
Electrische CV aanschaf 1.000 euro.
Installatie 1.000 euro
min. subsidie 750 euro.
kom ik uit op een verschil van 1.750 euro plus/min. dus ja, ik zat er een 1.000 naast. sorry. _/-\o_ dus zitten we denk ik niet al te ver uit elkaar. (let wel zeer grof berekend, als je goed gaat zoeken zul je waarschijnlijk nog wel goedkoper uitkomen)
De Quatt prijs is zover ik het kon nagaan (staat in het klein in een voetnoot) incl. de subsidie, aangezien nu de meldcode bekend is van deze 3 systemen zie je dat de subsidie hier ook gewoon 750 euro is.
Ale je die elektrische CV/doorstromer nog nodig hebt..., want als je die niet nodig hebt zit je op een verschil van 2750.., en dat is toch wel een aanzienlijk bedrag.

Ik weet niet precies wat de techniek erachter is, maar even simpel gedacht: zou je WPB bij extreem koude dagen, warmte kunnen afgeven aan de leidingen van de Quatt, zodat die alsnog aanspringt?

Deze winter is mijn CV ketel ook nooit aangesprongen om bij te verwarmen. Maar goed echt extreem koude dagen hebben we niet meegemaakt volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door ardjuno op 15-03-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
ardjuno schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:10:
[...]

Ale je die elektrische CV/doorstromer nog nodig hebt..., want als je die niet nodig hebt zit je op een verschil van 2750.., en dat is toch wel een aanzienlijk bedrag.

Ik weet niet precies wat de techniek erachter is, maar even simpel gedacht: zou je WPB bij extreem koude dagen, warmte kunnen afgeven aan de leidingen van de Quatt, zodat die alsnog aanspringt?

Deze winter is mijn CV ketel ook nooit aangesprongen om bij te verwarmen. Maar goed echt extreem koude dagen hebben we niet meegemaakt volgens mij.
Ideetje:
Als je nou je CV water door een spiraal in het boilervat laat stromen, gekoppeld aan een 3-wegklep. Dan kun je het warme WPB water gebruiken om op die 18grC te komen (welke nu overigens waarschijnlijk een stuk lager ligt). De 3-wegklep kan je aansluiten op het aan/uit CV contact van de CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Ideetje:
Als je nou je CV water door een spiraal in het boilervat laat stromen, gekoppeld aan een 3-wegklep. Dan kun je het warme WPB water gebruiken om op die 18grC te komen (welke nu overigens waarschijnlijk een stuk lager ligt). De 3-wegklep kan je aansluiten op het aan/uit CV contact van de CiC.
Dat. Moet je wel een WPB nemen met een extra spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Dat. Moet je wel een WPB nemen met een extra spiraal.
Die bestaan wel denk ik? (Geen ervaring met die dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ardjuno schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:10:
[...]

met dat laatste is dat in mijn regio toch wel heel anders geweest, en ik heb slechts een enkele Quatt, dus de CV ketel heeft deze winter zijn best gedaan, zonder deze was het thuis een vrieskist geworden vrees ik.

met je idee voor de warmtepompboiler, nee, je zit hier echt met twee onafhankelijke systemen, cv verwarmingssysteem versu SWW systeem, en die wil je echt niet gaan combineren in één systeem.
daartussen zou je tenminste een warmtewisselaar moeten hebben, ik vraag me af of dat energetisch wel zo'n slim idee gaat worden, de optie voor een doorstroomverhitter, zelf met een COP = 1 is dan vrees ik een betere oplossing. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
[...]

Ik denk dat ik zelf liever voor een E-CV zou gaan als het de Quatt oplossing niet wordt.
Dan meteen 3 fase zodat het genoeg vermogen heeft voor de douche.

Het verschil in prijs steek ik dan wel in accu opslag en de ruimte die het vat niet in neemt is ook een voordeel.

Ik denk dat de prijs van de Quatt FE uitbreiding nog omlaag moet. Tot 4000 euro na teruggave subsidie vind ik goed, daarboven is het nog niet aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Die bestaan wel denk ik? (Geen ervaring met die dingen)
Zeker.
Die extra spiraal is normaliter om middels een andere bron (bijv een BU of zonnecollector) het vat op te warmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

+ Aanschaf 1500 a 2000
+ Installatie 500 a 1000
- Subsidie a 750

Mijn doorstroomverwarmer is net zo goed op de Quatt 'afgestemd' als elk andere CV ketel die aan het aan/uit contact hangt

Deze zomer ga ik een boiler installeren en dan van het gas af.
Wat ik fijn vind is dat ik zelf 100% controle heb om mijn PV opwek en boiler warm water slim op elkaar af te stemmen. Dit is niet mogelijk wat de Quatt all-E (want geen koppeling met eigen PV). Daarnaast is warm huis en warm water volledig van elkaar losgekoppeld.
Dus het is maar wat je verstaat onder 'op elkaar afgesteld/afgestemd'

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 15-03-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Ik denk dat ik zelf liever voor een E-CV zou gaan als het de Quatt oplossing niet wordt.
Dan meteen 3 fase zodat het genoeg vermogen heeft voor de douche.

Het verschil in prijs steek ik dan wel in accu opslag en de ruimte die het vat niet in neemt is ook een voordeel.

Ik denk dat de prijs van de Quatt FE uitbreiding nog omlaag moet. Tot 4000 euro na teruggave subsidie vind ik goed, daarboven is het nog niet aantrekkelijk.
Een vat heeft ook zo zijn voordelen. De grote nadelen zijn ruimte en verlies van warmte. Er staat me iets van bij dat bij de meeste (WP)B's het verlies zo'n 2 tot 2.5 KWh per dag is (thermisch).

De grootste voordelen (naar mijn idee) zijn
- Minder beperkt qua vermogen. Je hebt niet bepaald een forse straal / hebt een behoorlijke stroomaansluiting nodig als je het met een doorstroomverwarmer wilt doen.

Als ik even google: normale douchekop: 6 liter per minuut, regendouche 15 liter. Uiteraard hangt het sterk af welke douchekop zowel voor de normale douche als de regendouche.

Stel dat in de winter de temperatuur van het water 10 graden is. Dan moet je dus het water 28 graden opwarmen.

Als ik even wat rondzoek zie ik dat een krachtgroep tot 11KW kan leveren.

11000 / 60 / 28 / 1.16 = 5.64 liter per minuut. Dat is niet echt denderend om te douchen (in de zomer is de watertemp hoger, en zal het een beetje schelen).

- Dit vergt ook nog het leggen van een krachtgroep.

- Mocht zonnepaneelenergie inderdaad praktisch waardeloos worden in de zomer (tenzij je het zelf verbruikt) dan zal je warm water het grootste deel van de zomer, en een deel van de lente en herst zo ongeveer gratis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:56:
[...]
Dit is niet mogelijk wat de Quatt all-E (want geen koppeling met eigen PV)
Dus het is maar wat je verstaat onder 'op elkaar afgesteld/afgestemd'
Dat is de vraag. Quatt zou dit natuurlijk kunnen implementeren met een P1 meter.

Hoeveel kans ik het geef, gezien hun huidige 'o zo slimme AI, goed afgestemde, slim gebouwde' systeem?

Minder dan 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:56:
[...]
Deze zomer ga ik een boiler installeren en dan van het gas af.
WPB? Ik zit zelf nog een beetje te twijfelen. Met onze (nog geen 10 kuub gas per maand) SWW gedrag is een normale boiler ook het overwegen waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:28:
[...]

Ja, daar lijkt het wel op, alleen vanuit Quatt is het op dat punt heel stil, ze blijven communicatie blijkbaar lastig te vinden :?
Over die 18 graden temperatuur is het van belang om het volgende onderscheid te maken:
- minimale temperatuur waarbij Quatt de warmte productie start (voorheen 18 graden)
- volgorde van acties

Voorheen werd de temperatuur gemeten en gelijk de CV ingeschakeld wanneer de temperatuur onder de 18 graden was, daarná werd pas de waterpomp ingeschakeld. Is was al vroeg aangetoond door gebruikers met (o.a.) een Intergas Xtreme, die een vertraging op de warmtevraag konden instellen en daarmee gasverbruik konden voorkomen

Nu gaat eerst de waterpomp aan en wordt er warmte uit het huis richting de Quatt gepompt, water temperatuur stijgt richting 16-18(??) graden en Quatt slaat aan.

Edit: zie ook jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Volgorde van acties is software matig omgedraaid, de exacte temperatuur kan best een beperking van buitenunit zijn (net als bodemplaat verwarming bijvoorbeeld)

[ Voor 13% gewijzigd door Toby-Wan op 15-03-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Dat is de vraag. Quatt zou dit natuurlijk kunnen implementeren met een P1 meter.

Hoeveel kans ik het geef, gezien hun huidige 'o zo slimme AI, goed afgestemde, slim gebouwde' systeem?

Minder dan 30%.
In de toekomst is alles mogelijk: een P1 meter van Quatt, of zelfs een goed geolied ticket systeem.. 8)7

Tot nu hebben ze alleen dynamisch als slimmigheid aangekondigd (voor warm water deel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:03:
[...]

WPB? Ik zit zelf nog een beetje te twijfelen. Met onze (nog geen 10 kuub gas per maand) SWW gedrag is een normale boiler ook het overwegen waard.
Gewone boiler, aanleggen luchtkanalen is wat problematisch. Zit hier ook aan 9-10 M3 gas per maand.
Boiler tot 31-12-2026 gewoon z'n werk laten doen en exact verbruik in kaart brengen met Homewizard. Dan vanaf 01-01-2027 slim aansturen met HW op basis van PV export & mogelijk dynamische tarieven

Laat ik nog 1000 euro uitgeven aan boiler & meters (hoge schatting), dan ben ik voor 1700 all electric

[ Voor 12% gewijzigd door Toby-Wan op 15-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
Toby-Wan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Over die 18 graden temperatuur is het van belang om het volgende onderscheid te maken:
- minimale temperatuur waarbij Quatt de warmte productie start (voorheen 18 graden)
- volgorde van acties

Voorheen werd de temperatuur gemeten en gelijk de CV ingeschakeld wanneer de temperatuur onder de 18 graden was, daarná werd pas de waterpomp ingeschakeld. Is was al vroeg aangetoond door gebruikers met (o.a.) een Intergas Xtreme, die een vertraging op de warmtevraag konden instellen en daarmee gasverbruik konden voorkomen

Nu gaat eerst de waterpomp aan en wordt er warmte uit het huis richting de Quatt gepompt, water temperatuur stijgt richting 16-18(??) graden en Quatt slaat aan.
Edit: zie ook jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Nope hij gaat echt heel duidelijk onder de 18 graden aan. Bij mij met watertemperatuur van 14 a 16 graden zelfstandig gestart. Huis was op thermostaat hoogte 18 graden en vloer nog kouderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxRf96QL76njRb0P64hx3lxXpKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7dOqpKHmPV0dbl3ERQo8mhy5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BhEDHuTYAROG6vZPGuHNHv8qIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wa2NbyCJOqLLTGTc5uEDR8EC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Bennobang op 15-03-2025 16:47 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Een vat heeft ook zo zijn voordelen. De grote nadelen zijn ruimte en verlies van warmte. Er staat me iets van bij dat bij de meeste (WP)B's het verlies zo'n 2 tot 2.5 KWh per dag is (thermisch).

De grootste voordelen (naar mijn idee) zijn
- Minder beperkt qua vermogen. Je hebt niet bepaald een forse straal / hebt een behoorlijke stroomaansluiting nodig als je het met een doorstroomverwarmer wilt doen.

Als ik even google: normale douchekop: 6 liter per minuut, regendouche 15 liter. Uiteraard hangt het sterk af welke douchekop zowel voor de normale douche als de regendouche.

Stel dat in de winter de temperatuur van het water 10 graden is. Dan moet je dus het water 28 graden opwarmen.

Als ik even wat rondzoek zie ik dat een krachtgroep tot 11KW kan leveren.

11000 / 60 / 28 / 1.16 = 5.64 liter per minuut. Dat is niet echt denderend om te douchen (in de zomer is de watertemp hoger, en zal het een beetje schelen).

- Dit vergt ook nog het leggen van een krachtgroep.

- Mocht zonnepaneelenergie inderdaad praktisch waardeloos worden in de zomer (tenzij je het zelf verbruikt) dan zal je warm water het grootste deel van de zomer, en een deel van de lente en herst zo ongeveer gratis zijn.
Het is inderdaad aan de krappe kant met een e-CV.

Maar met een goede thermostaatkraan kom je ook een heel eind en de badkamer moet ook weer een keer.

Mooie kans om er een douche WTW in te laten monteren en de koof open te trekken en nieuwe kabels naar zolder te leggen.

Een andere optie is een watervoorraad in een liggende boiler onder het knieschot met overschot uit de zonnepanelen. Maar zoals je al schrijft zijn de stilstandverliezen vaak hoog.

Ik wacht dus nog rustig de ervaringen met de Quatt FE af en eventuele prijsontwikkelingen die er nog zijn voordat mijn overschot in 2027 echt waardeloos is.

Er staan nu al 2 HomeWizard thuisaccu's die de Quatt ook in de avond voeden na een zonnige dag.

Werkt uitstekend maar als de FE dit aan kan vullen door bij overschot een voorraadje aan te leggen dan is dat nog mooier. Als ze de CiC met de HomeWizard P1 meter kunnen laten communiceren dan hoeft er geen kWh onnodig verloren te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 17:56
JanHenk schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Er staat (dynamisch) tussen haakjes. Maar uit de bijbehorende screenshot blijkt dit niet. De screenshot toont gewoon de app zoals die nu is. Misschien hebben ze een andere perceptie van dynamisch..
Mijn verkoper vertelde destijds dat deze optie actief wordt als de All Electric op de markt komt. De All Electric zullen ze nu waarschijnlijk aan het testen zijn en daarom zal het voornemen, dynamische tarieven, al te zien zijn.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncappedivy
  • Laatst online: 10-04 22:53
Gerelateerd aan de volledig elektrische opstelling voor de Quatt. In onze situatie is de cv-ketel nu geïnstalleerd op de derde verdieping op een uitbouw dakopbouw. Ik vraag me af of iemand een vergelijkbare situatie heeft, omdat het onduidelijk is of de vloer een ~200 kg tank kan dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
uncappedivy schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:31:
Gerelateerd aan de volledig elektrische opstelling voor de Quatt. In onze situatie is de cv-ketel nu geïnstalleerd op de derde verdieping op een uitbouw dakopbouw. Ik vraag me af of iemand een vergelijkbare situatie heeft, omdat het onduidelijk is of de vloer een ~200 kg tank kan dragen.
Meestal is dat dicht bij een muur niet zo'n probleem tenzij je echt een hele oude woning hebt met alleen houten planken als vloer.

Ik heb wel platforms gezien die voor dat soort situaties gebouwd zijn om de last beter te verdelen.

Als je twijfels hebt dan is wat meer info nuttig zoals bouwjaar, materialen en een plattegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Bennobang schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Nope hij gaat echt heel duidelijk onder de 18 graden aan. Bij mij met watertemperatuur van 14 a 16 graden zelfstandig gestart. Huis was op thermostaat hoogte 18 graden en vloer nog kouder[Afbeelding]

[Afbeelding]
12 graden en gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVXeU8yIf5168xlr2_qL5I9Zcw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkuX3hO18GScvjhG2GhX01bs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
uncappedivy schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:31:
Dat neem ik aan. Als een beetje bouwer daar naar gekeken moet er marge in zitten. Als in: je wilt niet dat de vloer naar beneden komt als je 4 amerikanen op bezoek hebt. 200 kilo is ook weer niet zoveel. Dat is 2 dikke / gespierde mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-09 14:29
Bennobang schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Nope hij gaat echt heel duidelijk onder de 18 graden aan. Bij mij met watertemperatuur van 14 a 16 graden zelfstandig gestart. Huis was op thermostaat hoogte 18 graden en vloer nog
De Quatt is inderdaad minder kieskeurig dan ik had gedacht. Mijn combiketel staat al de hele winter al op zomerbedrijf en de Quatt heeft nog geen enkele keer geklaagd dat er geen hulp is van de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
MeTooPV schreef op zondag 16 maart 2025 @ 00:11:
[...]

De Quatt is inderdaad minder kieskeurig dan ik had gedacht. Mijn combiketel staat al de hele winter al op zomerbedrijf en de Quatt heeft nog geen enkele keer geklaagd dat er geen hulp is van de CV ketel.
Precies, bij mij al tweede winter zo en al mijn stroom salderen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncappedivy
  • Laatst online: 10-04 22:53
netappie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Meestal is dat dicht bij een muur niet zo'n probleem tenzij je echt een hele oude woning hebt met alleen houten planken als vloer.

Ik heb wel platforms gezien die voor dat soort situaties gebouwd zijn om de last beter te verdelen.

Als je twijfels hebt dan is wat meer info nuttig zoals bouwjaar, materialen en een plattegrond.
Ik zal proberen enkele tekeningen te vinden. Helaas was de uitbouw al rond 2010, en het lijkt erop dat de tekeningen niet zijn doorgegeven. Van wat ik heb gezien, lijkt de vloer van de dakopbouw ondersteund te worden door houten planken. Het huis is uit de jaren 1920. Hoe heten de platforms die je noemde en die kunnen helpen met de gewichtsverdeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53

Animal_X

Rodin

Wie herkent dit scenario? Hartje winter wanneer het de hele dag koud is een COP van rond de 4.5 waarbij de Quatt de gehele dag loopt te pruttelen. Echter, nu met koude nachten en warme en zonnige dagen een lagere COP.

Mijn inziens wat er gebeurt is het volgende: gedurende de dag is er binnen veel stralingswarmte door de zon. Hierdoor blijft de temperatuur boven setpoint en draait de Quatt de hele dag niet. Echter, de vloer koelt wel af naar 20-21 graden. Vervolgens in de avond wanneer het koud wordt en de temperatuur 0.1 graden onder setpoint komt probeert Quatt met water van 26-28 graden de vloer op te warmen. Dit duurt natuurlijk veel te lang door de massa van de vloer en daardoor gaat de Quatt steeds meer vermogen leveren om op setpoint te blijven, met een lagere COP als gevolg. Klinkt dit logisch?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:39
Animal_X schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:03:
Wie herkent dit scenario? Hartje winter wanneer het de hele dag koud is een COP van rond de 4.5 waarbij de Quatt de gehele dag loopt te pruttelen. Echter, nu met koude nachten en warme en zonnige dagen een lagere COP.

Mijn inziens wat er gebeurt is het volgende: gedurende de dag is er binnen veel stralingswarmte door de zon. Hierdoor blijft de temperatuur boven setpoint en draait de Quatt de hele dag niet. Echter, de vloer koelt wel af naar 20-21 graden. Vervolgens in de avond wanneer het koud wordt en de temperatuur 0.1 graden onder setpoint komt probeert Quatt met water van 26-28 graden de vloer op te warmen. Dit duurt natuurlijk veel te lang door de massa van de vloer en daardoor gaat de Quatt steeds meer vermogen leveren om op setpoint te blijven, met een lagere COP als gevolg. Klinkt dit logisch?
Ik heb precies hetzelfde. Lage cop (3-3.5) en gasverbruik. In de winter en beduidend hogere cop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53

Animal_X

Rodin

Rowwan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Lage cop (3-3.5) en gasverbruik. In de winter en beduidend hogere cop
Ik lees toevallig net in het Quatt HA topic de volgende post wat over hetzelfde onderwerp gaat in iets andere bewoording:

raven22 in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Dit is een oplossing voor een stabieler gedrag en betere CoP wanneer je vloerverwarming te traag opwarmt. Echter, daar heb je dan wel een Tado en HA voor nodig begrijp ik...

[ Voor 3% gewijzigd door Animal_X op 16-03-2025 15:48 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Animal_X schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:03:

Gedeeltelijk klopt dat wel denk ik, maar de pomp draait nu alleen als het koud is buiten en minder overdag. Je verbruikt dus in totaal minder energie, maar omdat de pomp vooral draait als het koud is krijg je een lagere cop.
Dat is ook de reden dat ik nu met een script in Homeassistant een nachtverlaging van 1 graad toepas en vanaf 8 of 9 uur de temperatuur 'dynamisch' steeds met stapjes van 0,1 laat oplopen waardoor en de pomp op laag nivo blijft draaien en vooral overdag (bij hogere buitentemperaturen) draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

De monteur die hier vandaag was vertelde mij dat de grens op 17 graden watertemperatuur lag. Maar 100% zekerheid durf ik het niet te zeggen iets met taalbarrière.

CiC op 2.26.0. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
Animal_X schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:46:
[...]

Ik lees toevallig net in het Quatt HA topic de volgende post wat over hetzelfde onderwerp gaat in iets andere bewoording:

raven22 in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Dit is een oplossing voor een stabieler gedrag en betere CoP wanneer je vloerverwarming te traag opwarmt. Echter, daar heb je dan wel een Tado en HA voor nodig begrijp ik...
Klopt inderdaad, home assistant voor de automatisering en tado omdat je die op 0,1 graad kunt aansturen.
Je krijgt dan wel dit stabiele gedrag. Je ziet dat het voor 8 uur nog wat schommelt.

Afbeelding van van vandaag met een COP van 4,3 tot nu toe. Nou is de cop niet echt te vergelijken met andee huizen, dus die moet jezelf met andere dagen vergelijken. Mijn doel is opzich ook geen hogere cop, maar een gelijkmatige verwarming over de hele dag zodat mijn jaga radiatoren op de bovenverdieping de hele dag warm water tot hun beschikking hebben.

Ik denk er over om de automatisering wat eerder in te laten gaan, of een nog iets grotere nachtverlaging toe te passen. Misschien is de grootte van de nachtverlaging koppelen aan de buitentemperatuur ook nog een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny7QCKtSIrIM8taALq15haxqyA8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tXkPb5RhCK2m9brhOpm9Wo9R.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 232 ... 276 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.