Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Hier boven de ca 5 graden geen vervelend geluid van de Quatt. Eerder was die verplaatst en ik dacht dat het probleem was opgelost tot het weer kouder werd.TeslaNerd schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:09:
[...]
En met de thermostaat 2 graden boven de kamertemperatuur gaat jouw Quatt ook vandaag wel op 1300Watt draaien
[Afbeelding]
Door een paar rubber ringetjes tussen schroeven was het al veel verbeterd maar dus nog niet 100% opgelost. Ik denk toch iets te maken met ijsvorming aan de binnenkant waardoor die demping nog minder werkt en vooral ook de bovenste plaat geluid gaat maken maar nog niet aan toegekomen om verder iets te proberen. (dat nav wat iemand met een ander merk had beschreven wat het probleem was)
Overigens vreemd dat mn Quatt 2 dagen de aardlekschakelaar liet uitschakelen maar daarna weer werkt. De Quatt zit op alamat, maar met verlengkabel op een andere groep zelfde probleem en sinds december een nieuwe groepenkast dus nog nieuw materiaal.
Hopelijk kunnen ze vinden waar het aan ligt. Eerder was de pomp vervangen, nu een Wilo maar misschien toch weer dat probleem? De binnenkant, ook bij de printplaat was droog en daar zit een coating op.
Misschien een condensator die een probleem heeft en na 48 uur wel ontladen was? Als iemand nog suggesties heeft wat het zou kunnen zijn dan hoor ik het graag.
Dat is inderdaad een idee, en dan kan ik die laatste inschijning ook oplossen door een extra rand aan de zuidkant te maken.MacD007 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:16:
[...]
[Zonnekapje] zou je eventueel ook van kunststof kunnen maken (om in tweakers termen te gaan - 3-D print)
"probleem" is dat er meerdere ontwerpen moeten komen voor de diverse oriëntaties...
Afhankelijk van hoe goed deze het (niet) doet zet ik wel een githib repo op met .sit files. But don't count on it!
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Dempers waren uiteindelijk vrijdag bezorgd.jj85 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:52:
[...]
En de inefficiëntie continues...
Nieuwe afspraak gepland om de dempers op de 2e Quatt te vervangen. En wel op aanstaande zondag (blijkbaar doen ze tegenwoordig ook service op zondag?).
Krijg net de onderdelen toegestuurd![]()
0 dempers en 1 flowmeter... wie snapt het nog![]()
[Afbeelding]
Het is echt een bende op de service/planningsafdelingen...
Vanmiddag twee monteurs van Roke.
Die hadden een installatie achter de rug en deden nu nog een servicebeurt. De jongens hadden hun thuisbasis in Zutphen (hier om de hoek).
Momenteel zijn er zo'n 20 Roke teams en zo'n 5 Quatt teams. De Roke teams werken zo ongeveer 7 dagen per week en doen 1 a 2 installaties per dag. Dus gaat wel rap momenteel.
Monteur heeft nieuwe dempers geplaatst en nog eens goed gekeken of hij nog andere oorzaken voor trillingsgeluiden kon vinden. Hij heeft onder andere de dakdoorvoer (schuin dak) onder handen genomen. Deze leek, vanwege de constructie (polystyreen met hardboard oid), de stromings/trillingsgeluiden door te geven. De leidingen zaten daar behoorlijk vast met een flinke klodder PURschuim. Dit is weggehaald en het is met ander isolatiemateriaal opgevuld. Hopelijk geeft dit een effect, doordat de leidingen nu niet meer rechtstreeks aan de dakplaten gePURt zitten.
Kortom, erg positief over hoe deze heren te werk gingen. Nu hopen dat de geluids/trillings-issues iets minder worden.
Dit had ik ook, maar ik krijg met geen mogelijkheid de app meer opgestart. Ik krijg op de iPhone het loginscherm te zien waar om mijn telefoonnummer gevraagd wordt om deze vervolgens niet te accepteren:verguldebarman schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Waarschijnlijk heeft de CIC een firmware update gehad. Even herstarten en voor alle zekerheid de thermostaat ook.
Dit blijft hij herhalen na opnieuw proberen, totdat ik op een keer zelfs te lezen krijg dat ik teveel pogingen heb gedaan en het later maar weer moet proberen.Error
[auth/internal-error] An internal error has occurred, please try again.
[OK]
Doet dit een belletje rinkelen bij mensen hier?
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Misschien een conflict met een ip adres?DUX schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:34:
[...]
Dit had ik ook, maar ik krijg met geen mogelijkheid de app meer opgestart. Ik krijg op de iPhone het loginscherm te zien waar om mijn telefoonnummer gevraagd wordt om deze vervolgens niet te accepteren:
[...]
Dit blijft hij herhalen na opnieuw proberen, totdat ik op een keer zelfs te lezen krijg dat ik teveel pogingen heb gedaan en het later maar weer moet proberen.
Doet dit een belletje rinkelen bij mensen hier?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
![]() | ![]() |
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Staat uitgebreid inzicht aan op je nieuwe telefoon?rinkh schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:41:
Ik heb sinds zaterdag een nieuwe iPhone en heb de oude gebruikt om mijn gegevens over te zetten, maar bij het openen van de Quatt app zie ik daar de watertemperatuur niet, die blijft alleen zichtbaar op mijn oude telefoon. Kan ik dit zelf oplossen of moet ik bij Quatt zijn?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Held, mercinetappie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:43:
[...]
Staat uitgebreid inzicht aan op je nieuwe telefoon?
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Thanks, een herstart heeft het opgelost.verguldebarman schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Waarschijnlijk heeft de CIC een firmware update gehad. Even herstarten en voor alle zekerheid de thermostaat ook.
Ik gebruik de Quatt nu een maand en ben er erg tevreden over. We hebben de thermostaat verhoogd van 19 naar een constante 20 graden, wat merkbaar meer comfort biedt. Daarnaast werkt de vloerverwarming veel beter met een continue stroming van lagere temperatuur, in tegenstelling tot bij gas, waarbij de temperatuur slechts op bepaalde momenten van de dag naar 40 graden ging. Tijdens de echt koude dagen draaide de Duo vaak op vol vermogen wat een groot verbruik veroorzaakte. Hier zouden we nog wat aan kunnen doen met isoleren maar dat komt misschien over een paar jaar wel. Voor nu is het helemaal prima zo.
/f/image/E8eGPI8Fk1EQFQ8ZBoJkl6yk.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt, en is het gelukt om het bedrag van de factuur af te krijgen?
Keurig gemeld door de monteurs.
Kreeg me geld terug maar dit heeft wel wat belletjes gekost en heel lang wachten. (denk zeker 3 maanden)
dan zal het vast wel sneller gaan...
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Mijn installatie is 28-Jan uitgevoerd en bij mij zat er ook een fout in de factuur. Ik heb inmiddels vier keer gevraagd om een aangepaste factuur en heb deze ondanks een toezegging tot vandaag de dag nog steeds niet ontvangen... Ik heb ook nog niet betaald en dus ook nog geen subsidieaanvraag kunnen doen... Feedback van Quatt: geduld, komt er aan. Hoe moeilijk kan het zijn. Blijkbaar maken ze zich niet druk om hun financiele positief begrijp ik.bulletcather schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:04:
Ik heb gehad dat ze een betonboring er op hadden staan en het bleek later geen beton te zijn.
Keurig gemeld door de monteurs.
Kreeg me geld terug maar dit heeft wel wat belletjes gekost en heel lang wachten. (denk zeker 3 maanden)
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
En, al eerste bevindingen?okijokii schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:41:
Ze zitten er onder. Nu wachten op 1300 watt vermogen...
[Afbeelding]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ja toevallig net even weer het dak op geweest. Het typische 317hz geluid lijkt weg te zijn. Maar hij had nu weer een ander geluid (volgens spectroid iets van 144hz). Minder irritant en een stuk zachter, maar nog niet helemaal wat ik zoek (doodse stilte
Nu heb ik op beide uiteinden van de kunstofbalken een betonband gelegd en dat doet ook weer wat in positieve zin zoals het nu lijkt. Nu even weer afwachten wat er gebeurt. Eén bepaalde frequentie vinden en vasthouden valt niet mee

De veren doen dus wel wat qua veranderen van het geluid.
Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer
Edit: zojuist de betonbanden onder de balken gelegd, lijkt beter. De buurt zal wel denken... Wat doet die man toch continu op dat dak 😅
[ Voor 10% gewijzigd door okijokii op 10-03-2025 21:38 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
De monteurs van Quatt hebben tools om bepaalde frequentie opdrachten te sturen naar de unit.okijokii schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:45:
[...]
Ja toevallig net even weer het dak op geweest. Het typische 317hz geluid lijkt weg te zijn. Maar hij had nu weer een ander geluid (volgens spectroid iets van 144hz). Minder irritant en een stuk zachter, maar nog niet helemaal wat ik zoek (doodse stilte)
Nu heb ik op beide uiteinden van de kunstofbalken een betonband gelegd en dat doet ook weer wat in positieve zin zoals het nu lijkt. Nu even weer afwachten wat er gebeurt. Eén bepaalde frequentie vinden en vasthouden valt niet mee
De veren doen dus wel wat qua veranderen van het geluid.
Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer
Edit: zojuist de betonbanden onder de balken gelegd, lijkt beter. De buurt zal wel denken... Wat doet die man toch continu op dat dak 😅
Misschien dat je Quatt wel kan vragen om een monteur langs te sturen om e.e.a. Samen te onderzoeken?
Zal misschien geen prio zijn voor Quatt, maar wellicht dat ze over een paar weken wat meer ruimte hebben?
Ik heb hier pas geleden 2 monteurs (1 monteur en zijn leidinggevende) gehad en dit gevraagd, maar zij gaven aan dat dit niet mogelijk was 🤷Frozen-Bullet schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:54:
[...]
De monteurs van Quatt hebben tools om bepaalde frequentie opdrachten te sturen naar de unit.
Misschien dat je Quatt wel kan vragen om een monteur langs te sturen om e.e.a. Samen te onderzoeken?
Zal misschien geen prio zijn voor Quatt, maar wellicht dat ze over een paar weken wat meer ruimte hebben?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik heb het hier met eigen ogen gezien dat ze dat wel kunnen 😅 Daar hebben ze een tool voor beschikbaar (maar misschien heeft niet elke monteur die tool?)okijokii schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:56:
[...]
Ik heb hier pas geleden 2 monteurs (1 monteur en zijn leidinggevende) gehad en dit gevraagd, maar zij gaven aan dat dit niet mogelijk was 🤷
Dat zal het dan zijn. Ik had dat hier op het forum al eens gelezen en vroeg daar om, maar de reactie was een beetje neerbuigend over Tweakers. Daar worden wel vaker dingen gezegd die niet kloppen was de reactie.Frozen-Bullet schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:32:
[...]
Ik heb het hier met eigen ogen gezien dat ze dat wel kunnen 😅 Daar hebben ze een tool voor beschikbaar (maar misschien heeft niet elke monteur die tool?)
Dat is gewoon 1 frequentiestap lager.okijokii schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:45:
[...]
Ja toevallig net even weer het dak op geweest. Het typische 317hz geluid lijkt weg te zijn. Maar hij had nu weer een ander geluid (volgens spectroid iets van 144hz). Minder irritant en een stuk zachter, maar nog niet helemaal wat ik zoek (doodse stilte)
Dus wellicht liep hij op dat moment gewoon 1 stapje lager.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Denk dat je gelijk hebt, het geluid is nog niet weg, wel anders dan het was, maar nog niet naar wenspaQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:54:
[...]
Dat is gewoon 1 frequentiestap lager.
Dus wellicht liep hij op dat moment gewoon 1 stapje lager.

Om eventuele overlast door dit geluid te verminderen, kan een mogelijke oplossing zijn om de warmtepomp te verplaatsen. Laat het ons weten als u interesse heeft in deze optie, dan starten wij het proces
Dit dan wel op eigen kosten, niet geweldig, maar dat is het geluid van de Quatt ook niet. Geen idee wat het moet gaan kosten, dat zal ik tzt wel horen.
Paar vragen, zijn de leidingen op de één of andere manier te verlengen? Of betekent verplaatsten weer alles overhoop op zolder (waar de CV ketel hangt).
Ik heb 2 opties om de Quatt naar toe te verplaatsen. 1 is achter het huis, maar ben bang dat door schuttingen en overkapping het geluid wordt versterkt en dan lost het voor buren niks op.
Nog even wat experimenteren met de veren en wat toevoegen van rubber matten eronder en dan eens goed nadenken of ik hem nog wil verplaatsen (hangt ook van de offerte af) of dat ik mijn verlies pak en afscheid ga nemen van de Quatt (wat zeker een reële optie is). Wat zal een tweedehands Quatt waard zijn
Zelf zat ik te denken aan de plek rechts naast de containerbak. Iemand goede tips/suggesties?
:strip_exif()/f/image/YH8JKY5oouovD2p3DqyHVOPM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MynxIFXYwRwzZU3NYhHBWjY8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit even mee te lezen met je geluidsproblemen.okijokii schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:41:
Ze zitten er onder. Nu wachten op 1300 watt vermogen...
[Afbeelding]
Met resonantie speelt de constructie van het dak waarschijnlijk ook een grote rol.
Met wat extra balken onder het dak zou je ook behoorlijk wat weg kunnen nemen.
Zit daar een woonvertrek of is het iets waar je gemakkelijker kan werken zoals een garage?
Daarnaast ziet het dak er niet geweldig uit, maar van de foto kan ik niet zien of dat gewoon vuil is en hoe lang het nog mee gaat.
Mocht je daar onderhoud op uit laten voeren waarbij alles er toch vanaf moet, dan is dat natuurlijk ook een mooi moment om het te verstevigen.
Meestal kan je bij de gemeente wel bouwtekeningen inzien van je woning. Dat dak is natuurlijk niet ontworpen om een warmtepomp op te zetten, dus misschien kan je daarmee ontdekken waarom je binnen zo veel overlast hebt.
144Hz is een harmonische verdubbeling uit 72Hz
316Hz uit 79Hz
Heb je dit topic al eens doorgebladerd?okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:54:
Nog even wat experimenteren met de veren en wat toevoegen van rubber matten eronder en dan eens goed nadenken of ik hem nog wil verplaatsen (hangt ook van de offerte af) of dat ik mijn verlies pak en afscheid ga nemen van de Quatt (wat zeker een reële optie is). Wat zal een tweedehands Quatt waard zijn
Trillingen warmtepomp dempen
Klopt, het dak zal een keer vervangen moeten worden. Zelf had ik de gedachte dat te gaan doen wanneer het echt noodzakelijk is, maar duurt inderdaad geen jaren meer. Onder het dak zit onze garage.netappie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:56:
[...]
Ik zit even mee te lezen met je geluidsproblemen.
Met resonantie speelt de constructie van het dak waarschijnlijk ook een grote rol.
Met wat extra balken onder het dak zou je ook behoorlijk wat weg kunnen nemen.
Zit daar een woonvertrek of is het iets waar je gemakkelijker kan werken zoals een garage?
Daarnaast ziet het dak er niet geweldig uit, maar van de foto kan ik niet zien of dat gewoon vuil is en hoe lang het nog mee gaat.
Mocht je daar onderhoud op uit laten voeren waarbij alles er toch vanaf moet, dan is dat natuurlijk ook een mooi moment om het te verstevigen.
Meestal kan je bij de gemeente wel bouwtekeningen inzien van je woning. Dat dak is natuurlijk niet ontworpen om een warmtepomp op te zetten, dus misschien kan je daarmee ontdekken waarom je binnen zo veel overlast hebt.
Om nou een hele verbouwing te gaan doen om van het geluid van de Quatt af te komen vind ik ook nogal wat. Daarnaast is het niet zeker dat dit echt gaat helpen, mocht het resonantie zijn van materialen van de Quatt zelf, wat ze zelf ook aangeven:
Bedankt voor uw observatie. U heeft gelijk dat bepaalde componenten in de warmtepomp bij specifieke vermogensniveaus in resonantie kunnen komen. Dit komt door natuurlijke productietoleranties—kleine variaties in de afmetingen en materialen van de componenten. Hierdoor kan het geluidsniveau enigszins variëren tussen verschillende units, en in sommige gevallen kan een specifiek vermogensniveau samenvallen met een resonantiefrequentie. Dit betekent echter niet dat er sprake is van een defect of een functioneel probleem met de warmtepomp; het is een inherent kenmerk van mechanische systemen met bewegende onderdelen.
Zeker, ook al eens wat gepost daarjj85 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:04:
[...]
Heb je dit topic al eens doorgebladerd?
Trillingen warmtepomp dempen
Dat betekent dat de enige optie nog is om alles wat van metaal is en geen isolatie heeft vol te plakken met verzwarende isolatiematerialen?paQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:04:
Al verplaats je hem, dan gaat ie op een andere plek dat geluid maken.
144Hz is een harmonische verdubbeling uit 72Hz
316Hz uit 79Hz
Je moet ofwel de compressor zelf aanpakken, (bijv ontkoppelen en/of isoleren van de constructie van de wp zelf) of op alles dat aan de compressor vast zit resonanties proberen te absorberen. Dus massa en absorptie in de warmtepomp zelf.
edit: Dat eerste is overigens wel iets wat echt aan de ontwerpzijde van de wp zou moeten gebeuren. maar als je denkt: 'fuck it', dan kun je ook natuurlijk zelf kijken hoever je kunt komen om tot bij de compressor zelf te komen en die anders / beter / geisoleerder te monteren.
editedit: OF!.... kijk of je kunt aantonen met een ruime marge dat hij niet voldoet aan opgegeven specs, en eis vervanging.
[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 11-03-2025 10:12 ]
De leidingen zijn hier 4m verlengd ivm geluidsklachten en dat was wellicht gratis omdat die te dicht bij een te openen raam van de buren stond.okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:30:
[...]
Paar vragen, zijn de leidingen op de één of andere manier te verlengen? Of betekent verplaatsten weer alles overhoop op zolder (waar de CV ketel hangt).
Een deel van het probleem was toen ook resonantie door het dak wat ook in de keuken van de buren wat te horen was.
Nu overigens 10 dagen van melden van een probleem (aardlek) tot er iemand langskomt. In plaats van de vraag om data door te geven was er nu ineens een mogelijkheid en de vraag of ze konden langskomen.
Als je zelf een beetje handig bent en er vanuit de garage bij kan, dan kan je gewoon wat balken toevoegen en die dwars op de bestaande balken monteren:okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:04:
[...]
Klopt, het dak zal een keer vervangen moeten worden. Zelf had ik de gedachte dat te gaan doen wanneer het echt noodzakelijk is, maar duurt inderdaad geen jaren meer. Onder het dak zit onze garage.
Om nou een hele verbouwing te gaan doen om van het geluid van de Quatt af te komen vind ik ook nogal wat. Daarnaast is het niet zeker dat dit echt gaat helpen, mocht het resonantie zijn van materialen van de Quatt zelf, wat ze zelf ook aangeven:
Bedankt voor uw observatie. U heeft gelijk dat bepaalde componenten in de warmtepomp bij specifieke vermogensniveaus in resonantie kunnen komen. Dit komt door natuurlijke productietoleranties—kleine variaties in de afmetingen en materialen van de componenten. Hierdoor kan het geluidsniveau enigszins variëren tussen verschillende units, en in sommige gevallen kan een specifiek vermogensniveau samenvallen met een resonantiefrequentie. Dit betekent echter niet dat er sprake is van een defect of een functioneel probleem met de warmtepomp; het is een inherent kenmerk van mechanische systemen met bewegende onderdelen.
https://www.hornbach.nl/c...beslag/balkdragers/S4793/
Als het een droge garage is, dan is vuren prima:
https://www.hornbach.nl/s/vuren%20balken
Kost allemaal relatief weinig en de kans dat je resonantie vermindert door de constructie van binnen te verstevigen is behoorlijk groot, zelfs al doe je maar wat zonder enige berekening.
Wat resoneert er dan volgens jou als hij duidelijk 316 en 144 Hz meet? (Zelfs na veerpoten op separate balken)netappie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:13:
[...]
Als je zelf een beetje handig bent en er vanuit de garage bij kan, dan kan je gewoon wat balken toevoegen en die dwars op de bestaande balken monteren:
https://www.hornbach.nl/c...beslag/balkdragers/S4793/
Als het een droge garage is, dan is vuren prima:
https://www.hornbach.nl/s/vuren%20balken
Kost allemaal relatief weinig en de kans dat je resonantie vermindert door de constructie van binnen te verstevigen is behoorlijk groot, zelfs al doe je maar wat zonder enige berekening.
Dus verlengen is mogelijk. Dat scheelt weer. Bij jou is het geluid ook nog niet weg toch? Je buren wel tevreden?bite schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:12:
[...]
De leidingen zijn hier 4m verlengd ivm geluidsklachten en dat was wellicht gratis omdat die te dicht bij een te openen raam van de buren stond.
Een deel van het probleem was toen ook resonantie door het dak wat ook in de keuken van de buren wat te horen was.
Nu overigens 10 dagen van melden van een probleem (aardlek) tot er iemand langskomt. In plaats van de vraag om data door te geven was er nu ineens een mogelijkheid en de vraag of ze konden langskomen.
Het dak zelf is vaak niet meer dan een houten plaat. Dat geeft bijna alles door als het niet goed ondersteund is.paQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:14:
[...]
Wat resoneert er dan volgens jou als hij duidelijk 316 en 144 Hz meet? (Zelfs na veerpoten op separate balken)
Precies dezelfde harmonische frequenties?netappie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Het dak zelf is vaak niet meer dan een houten plaat. Dat geeft bijna alles door als het niet goed ondersteund is.
Als de constructie maar zwak genoeg is dan geeft het bijna alles door.
Een typisch plat dak werd vroeger eigenlijk alleen maar gebouwd om de regen buiten te houden en niet in te storten als er iemand op loopt of er een laagje water op blijft staan.
Als je er dan een zware warmtepomp met trillende onderdelen op zet is het er dus gewoon niet op berekend.
Ik raad dan ook altijd af om warmtepompen op oude dakkapellen te zetten. Dat is vragen om herrie in huis en vaak heb je daar niet de ruimte om goed te verstevigen.
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 11-03-2025 10:29 ]
Het klopt wat je zegt, maar dat beantwoordt niet de vraag dat het exact die twee specifieke frequenties zou doorgeven die aantoonbaar uit de compressor komen zonder dat je het zelf hoeft te zien.netappie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:27:
[...]
Als de constructie maar zwak genoeg is dan geeft het bijna alles door.
Een typisch plat dak werd vroeger eigenlijk alleen maar gebouwd om de regen buiten te houden en niet in te storten als er iemand op loopt of er een laagje water op blijft staan.
Als je er dan een zware warmtepomp met trillende onderdelen op zet is het er dus gewoon niet op berekend.
Ik raad dan ook altijd af om warmtepompen op oude dakkapellen te zetten. Dat is vragen om herrie in huis.
Want: harmonische verdubbelingen van de compressorsnelheid.
Daarbij, @okijokii is echt niet de enige met exact die twee meetbare frequenties die overlast veroorzaken.
Ik zou dat toch echt apart van elkaar proberen te zien.
Als die warmtepomp magnetisch in de lucht zou zweven, dan hoorde hij binnen waarschijnlijk niks.paQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:31:
[...]
Het klopt wat je zegt, maar dat beantwoordt niet de vraag dat het exact die twee specifieke frequenties zou doorgeven die aantoonbaar uit de compressor komen zonder dat je het zelf hoeft te zien.
Daarbij, @okijokii is echt niet de enige met exact die twee meetbare frequenties die overlast veroorzaken.
het houten dak geeft het geluid door aan wat er ook resoneert als het dat zelf al niet doet.
Je kan proberen om het te ontkoppelen zoals nu gedaan, maar dat werkt dus alleen als de basis stevig genoeg is.
En ja, ik ben het met je eens dat je waarschijnlijk niet het dak zelf hoort, maar iets dat er mee in verbinding staat. Vandaar verstevigen zodat het zo min mogelijk door kan geven. Kleine moeite, weinig kosten en baat het niet, dan schaad het niet.
Hier staan nog mooie dingen als je de diepte in wilt over geluidsisolatie:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/geluidsisolatie.shtml
Ik denk dat @paQ een punt heeft. Het geluid is buiten hetzelfde als binnen. Wanneer ik de Quatt op til verandert er niets (of ik moet dan allerlei Trillingen doorgeven aan het dak?). Het is een zoem (geen brom). Het verandert wel iets door de veren.paQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:31:
[...]
Het klopt wat je zegt, maar dat beantwoordt niet de vraag dat het exact die twee specifieke frequenties zou doorgeven die aantoonbaar uit de compressor komen zonder dat je het zelf hoeft te zien.
Nu is het zo:
Quatt
Veerdempers
Kunststof balken
Wagner matjes
Betonbalken
Ik kan daar nog rubber matten onder leggen en dan zijn de opties eerst weer op 😇
Massa verminderde het geluid wel iets, dus een brakke constructie is zeker niet helpend. Daar heeft @netappie een punt.
Ja, even de fundering verstevigen.okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:39:
[...]
Ik denk dat @paQ een punt heeft. Het geluid is buiten hetzelfde als binnen. Wanneer ik de Quatt op til verandert er niets (of ik moet dan allerlei Trillingen doorgeven aan het dak?). Het is een zoem (geen brom). Het verandert wel iets door de veren.
Nu is het zo:
Quatt
Veerdempers
Kunststof balken
Wagner matjes
Betonbalken
Ik kan daar nog rubber matten onder leggen en dan zijn de opties eerst weer op 😇
Massa verminderde het geluid wel iets, dus een brakke constructie is zeker niet helpend. Daar heeft @netappie een punt.
Ik neem aan dat je het huis verder goed dicht hebt zitten. Dus overal minstens dubbel glas, spouwmuurisolatie en geen kieren die alles zo door laten.
Mocht je nog ergens oud glas gaan vervangen en ben je gevoelig voor geluid dan kan ik dit aanbevelen:
https://www.duco.eu/nl/pr...geluiddempende-ventilatie
Kost wel wat, maar je hoort echt niks meer. Meestal zit het tegenwoordig standaard in hoogbouw, maar als je een hekel hebt aan herrie dan is dit echt een uitkomst. Het enige nadeel is dat je de vogeltjes ook niet meer hoort.
Brommen e.d. wordt idd door houten constructies met name doorgegeven ja, maar oorzaak van dit probleem ligt niet in het dak maar in de warmtepomp.netappie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Als die warmtepomp magnetisch in de lucht zou zweven, dan hoorde hij binnen waarschijnlijk niks.
het houten dak geeft het geluid door aan wat er ook resoneert als het dat zelf al niet doet.
Je kan proberen om het te ontkoppelen zoals nu gedaan, maar dat werkt dus alleen als de basis stevig genoeg is.
En ja, ik ben het met je eens dat je waarschijnlijk niet het dak zelf hoort, maar iets dat er mee in verbinding staat. Vandaar verstevigen zodat het zo min mogelijk door kan geven. Kleine moeite, weinig kosten en baat het niet, dan schaad het niet.
Hier staan nog mooie dingen als je de diepte in wilt over geluidsisolatie:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/geluidsisolatie.shtml
Zie het filmpje van @onlinaius hoe het geluid vrijwel direct wijzigt zodra hij tegen een koperen leiding drukt. Daar helpt geen enkele aanpassing aan de dakconstructie bij hoor.
gpt analyse van dat filmpje
:strip_exif()/f/image/IRmKwkRYpHym29TULOHsnfua.jpg?f=fotoalbum_large)
Compressorfrequentie 90Hz zou deze grafiek precies verklaren.
Daarom, warmtepomp er even vanaf (dan krijg je de balken strakker tegen de dakplaat). Dak verstevigen voor een paar tientjes en warmtepomp er weer op.paQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Brommen e.d. wordt idd door houten constructies met name doorgegeven ja, maar oorzaak van dit probleem ligt niet in het dak maar in de warmtepomp.
Zie het filmpje van @onlinaius hoe het geluid vrijwel direct wijzigt zodra hij tegen een koperen leiding drukt. Daar helpt geen enkele aanpassing aan de dakconstructie bij hoor.
gpt analyse van dat filmpje
[Afbeelding]
Compressorfrequentie 90Hz zou deze grafiek precies verklaren.
Want als het dak niet stevig genoeg is, dan geeft het vrijwel alles door aan wat er wel resoneert.
Vooral lagere frequenties kunnen gemakkelijk doorgegeven worden en dan kan je massa op zo'n multiplex plaat neer gaan leggen wat je wilt, maar dat doet niks. Moet ook iets deugdelijks onder zitten om die energie op te nemen.

Dan heb je het stilste dak in zijn klasse!

ik weet werkelijk niet meer hoeveel onderbouwing je nodig hebt om in te zien waar het issue zit
[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 11-03-2025 11:05 ]
Ik heb net afgelopen week mijn airco op dakkapel het zwijgen opgelegd: ThinkPad in "Trillingen warmtepomp dempen". Dat is een vrij licht dak (ik kan er de vogels op horen lopen).
Je moet minstens net zoveel massa toevoegen als dat de unit weegt. Iets als opsluitbanden scoren, die op het dak leggen met een flap EPDM o.i.d. tussen dak en massa. Vervolgens de unit daar op monteren met je veren.
Wat ook een hoge succesrate heeft is een H-frame gecombineerd met veren: tcw82 in "Trillingen warmtepomp dempen"
[ Voor 63% gewijzigd door ThinkPad op 11-03-2025 11:16 ]
Haha, ik denk dat hij eerst maar eens het onderliggende garagedak van binnen moet verstevigen. Anders ligt die warmtepomp straks binnenThinkPad schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:05:
@okijokii Je bent met de veren al op de goede weg, maar wat ontbreekt is massa.
Ik heb net afgelopen week mijn airco op dakkapel het zwijgen opgelegd: ThinkPad in "Trillingen warmtepomp dempen"
Je moet minstens net zoveel massa toevoegen als dat de unit weegt.

Dat lijkt een flinke afstand. Even uitmeten waar de Quatt ongeveer boven staat en dan minimaal 3 dwarsbalken met 40 cm afstand er tussen op de plekken waar het op het dak rust. Lekker strak aandrukken als je kan.
P.S. Eventueel de Quatt met onderconstructie even tijdelijk verplaatsen zodat het dak na terug plaatsen goed op de nieuwe dwarsbalken rust.
[ Voor 14% gewijzigd door netappie op 11-03-2025 11:19 ]
Is een reguliere constructie, niets mis mee.netappie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:14:
[...]
Dat lijkt een flinke afstand. Even uitmeten waar de Quatt ongeveer boven staat en dan minimaal 3 dwarsbalken met 40 cm afstand er tussen op de plekken waar het op het dak rust.
Frequenties worden alleen doorgegeven als ze overeenkomen met de eigenfrequenties van de gebruikte materialen in het dak.
Ergo: Als je denkt dat je binnen 144Hz en 316Hz weg kunt nemen door de dakconstructie aan te pakken, dan zou dat betekenen dat de huidige constructie, bijv de vezelplaten, momenteel een eigenfrequentie van 144Hz hebben.
niet heel waarschijnlijk
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 11-03-2025 11:21 ]
Oh, dan heb je net een oplossing gevonden voor alle geluidsproblemen. Gewoon een velletje papier onder je Quatt.paQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:18:
[...]
Is een reguliere constructie, niets mis mee.
Frequenties worden alleen doorgegeven als ze overeenkomen met de eigenfrequenties van de gebruikte materialen in het dak.
De oplossing is je al meerdere malen voorgehouden inclusief onderbouwing. Je hebt een hyperfocus op het aspect: OH plat dak, eigen schuld!netappie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:21:
[...]
Oh, dan heb je net een oplossing gevonden voor alle geluidsproblemen. Gewoon een velletje papier onder je Quatt.
Check even of de andere in dit topic met dezelfde problematiek ook op een plat staan.
Kan me zo een buurman herinneren waar de wp hoog aan de gevel tussen twee woningen hing bijv.
Mooi man. Liever een paar klanten opzadelen met een herrieschopper ipv je product beter specificeren en het dus voor iedereen duurder maken. Maar goed, dit kun je verwachten als je het goedkoopste product aanschaft.okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:04:
[...]
Daarnaast is het niet zeker dat dit echt gaat helpen, mocht het resonantie zijn van materialen van de Quatt zelf, wat ze zelf ook aangeven:
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Nee, niet eigen schuld. Het is gewoon een bestaand dak dat er niet op berekend is.paQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:23:
[...]
De oplossing is je al meerdere malen voorgehouden inclusief onderbouwing. Je hebt een hyperfocus op het aspect: OH plat dak, eigen schuld!
Check even of de andere in dit topic met dezelfde problematiek ook op een plat staan.
Kan me zo een buurman herinneren waar de wp hoog aan de gevel tussen twee woningen hing bijv.
Verstevigen is in deze situatie verstandig (er staat continu veel extra gewicht op), niet zo moeilijk en ook niet kostbaar.
Dus zelfs als het niet alles oplost of maar weinig toevoegt is het een goede optie om mee te beginnen.
Of @okijokii er daar mee is, laat ik in het midden.
Een warmtepomp van 60 kg aan statische belasting is echt geen enkel probleem hoor!netappie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Nee, niet eigen schuld. Het is gewoon een bestaand dak dat er niet op berekend is.
Verstevigen is in deze situatie verstandig (er staat continu veel extra gewicht op), niet zo moeilijk en ook niet kostbaar.
Dus zelfs als het niet alles oplost of maar weinig toevoegt is het een goede optie om mee te beginnen.
Of @okijokii er daar mee is, laat ik in het midden.
Jaag nou iemand niet op allerlei kosten om structurele zaken aan een woning aan te pakken om de stilste warmtepomp van Europa* koest te krijgen.
* niet mijn woorden
Wat voor kosten? Een paar tientjes aan vuren balken, balkdragers en schroeven?paQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:34:
[...]
Een warmtepomp van 60 kg aan statische belasting is echt geen enkel probleem hoor!
Jaag nou iemand niet op allerlei kosten om structurele zaken aan een woning aan te pakken om de stilste warmtepomp van Europa* koest te krijgen.
* niet mijn woorden
Als je er een professional naar laat kijken dan ben je al meer kwijt aan voorrijkosten.
De gemeten resonanties hebben een andere oorzaak en vergen een andere oplossing om ze te dempen.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Redenen:
- 'Mijn' geluid verandert niet wat ik ook met de Quatt doe (verplaatsen, optillen, druk uitoefenen op panelen, etc)
- Ik had OOK een resonantieprobleem. Dat was een zware brom (alsof er een auto verderop stationair stond te draaien) die ik hoorde als ik recht onder de Quatt in de garage stond. De Quatt monteur heeft om mijn geluidsprobleem op te lossen veerpootjes geplaatst, waarmee de zware brom sterk afnam. Ik had met dit geluid echter sowieso weinig problemen, aangezien ik het alleen hoorde als ik behoorlijk recht onder de Quatt stond, en het is toch maar mijn garage, dus ik had er ook nooit moeilijk over gedaan.
- Resonantieproblemen los je op met massa en / of aanpassing van de constructie. Mijn probleem los je deels zo op:
Die 100 gram isolatiemateriaal is qua massa verwaarloosbaar.
Verder ben ik er na wat DM'en met @okijokii achter gekomen dat dit soort geluidsproblemen minder 'bij iedereen hetzelfde' zijn als ik had verwacht.
Ik dacht ook het 317HZ geluid te hebben, maar het lijkt bij mij net op een iets andere frequentie te liggen.
Daarnaast is het bij mij vrij lineair met het vermogen waarop de Quatt loopt (bij mij wordt het storend vanaf ongeveer 1200 watt elektrisch, bij @okijokii zit het meer in een bepaalde range), en bij mij lijkt het geen enkel verband te hebben met trillingen in de behuizing (bij @okijokii is het geluid te beinvloeden door schroeven in de Quatt met rubberen ringen te isoleren / schroeven aan te draaien, bij mij veranderd duwen, trekken, massa of schroeven aandraaien niets aan het geluid).
Op dat punt snap ik wel waar Quatt mee zit: cases die gelijk lijken zijn dat lang niet altijd.
Dat sluit niet uit dat ik ze nog steeds een stelletje *********** vind vanwege hun 'stik-er-maar-in' houding.
Aan de andere kant geeft het ook wel wat 'rust'.
Ik beschouw mijn aankoopbedrag als verloren, en hoef niets meer te maken te hebben met Quatt als bedrijf.
Dat maakt sommige keuzes ook wel makkelijker: ik hoef niet na te denken over garantieuitbreidingen / onderhoudscontracten, kan me vrij uitlaten over Quatt, kan bovenstaande fotootjes tonen zonder dat ik na hoef te denken over een Quatt medewerker die daar moeilijk over kan gaan doen, en kan vrij aanpassen aan mijn Quatt zonder gedoe.
Zolang de Quatt het doet (en ik het geluid er zelf wat uit kan houden) werkt het, en zodra het niet meer werkt zet ik zelf een fatsoenlijke warmtepomp op het dak.
Gek genoeg vind ik nog steeds niet dat ik een miskoop heb gedaan. Ik heb de Quatt voor een hele scherpe prijs gekregen, en heb pech gehad met mijn exemplaar. Het zorgt er echter wel voor dat ik Quatt aan niemand in mijn omgeving aanraad. Voor mij is Quatt echt een onder de 2000 euro product, de huidige prijzen vind ik deze bij verre na niet waard.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik heb daar van Quatt uit nooit iets over gelezen, maar als zeer zacht water voor CVketels wordt afgeraden, dan is het voor een Quatt wellicht ook niet goed.Erik1805 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:54:
Ik kan het eigenlijk nergens vinden maar weet iemand of zacht water ( waterontharder) slecht is voor een Quatt?
“Bij een lage zuurgraad kunnen bepaalde metalen loskomen van leidingen en in het water belanden”
https://happydrops.nl/warmtepomp/onthard-water
edit:
:strip_exif()/f/image/NmUBej4iGBzf2ZoyFl90JTLZ.png)
[ Voor 13% gewijzigd door SBL op 11-03-2025 17:09 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik zou eigenlijk alleen mogelijke problemen verwachten met hard water, omdat de warmtewisselaar daardoor minder effectief kan worden?Erik1805 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:54:
Ik kan het eigenlijk nergens vinden maar weet iemand of zacht water ( waterontharder) slecht is voor een Quatt?
Best een interessante vraag eigenlijk: zou een ontkalkingsvloeistof een positieve invloed kunnen hebben op het rendement van een warmtepomp?
Dus geen zuuroplossing in het cv circuitSBL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:33:
[...]
Ik heb daar van Quatt uit nooit iets over gelezen, maar als zeer zacht water voor CVketels wordt afgeraden, dan is het voor een Quatt wellicht ook niet goed.
“Bij een lage zuurgraad kunnen bepaalde metalen loskomen van leidingen en in het water belanden”
Aan de andere kant is een cv systeem natuurlijk een gesloten loop. Je vult niet zovaak bij dat er een constante toevoer is van nieuw kalk, dus afzetten zal al snel ophouden.
We zitten op 1 lijn qua Quatt en de boom in met zeonlinaius schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:33:
Ik ben hierin toch ook echt team @paQ : ik weet 97% zeker dat mijn geluidsprobleem geen resonantieprobleem is.
Redenen:Wel ben ik er na wat DM'en met @okijokii achter gekomen dat dit soort geluidsproblemen minder 'bij iedereen hetzelfde' zijn als ik had verwacht.
- 'Mijn' geluid veranderd niet wat ik ook met de Quatt doe (verplaatsen, optillen, druk uitoefenen op panelen, etc)
- 'Ik had OOK een resonantieprobleem. Dat was een zware brom (alsof er een auto verderop stationair stond te draaien) die ik hoorde als ik recht onder de Quatt in de garage stond. De Quatt monteur heeft om mijn geluidsprobleem op te lossen veerpootjes geplaatst, waarmee de zware brom sterk afnam. Ik had met dit geluid echter sowieso weinig problemen, aangezien ik het alleen hoorde als ik behoorlijk recht onder de Quatt stond, en het is toch maar mijn garage, dus ik had er ook nooit moeilijk over gedaan.
- Resonantieproblemen los je op met massa en / of aanpassing van de constructie. Mijn probleem los je deels zo op: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Die 100 gram isolatiemateriaal is qua massa verwaarloosbaar.
Ik dacht ook het 317HZ geluid te hebben, maar het lijkt bij mij net op een iets andere frequentie te liggen.
Daarnaast is het bij mij vrij lineair met het vermogen waarop de Quatt loopt (bij mij wordt het storend vanaf ongeveer 1200 watt elektrisch, bij @okijokii zit het meer in een bepaalde range), en bij mij lijkt het geen enkel verband te hebben met trillingen in de behuizing (bij @okijokii is het geluid te beinvloeden door schroeven in de Quatt met rubberen ringen te isoleren / schroeven aan te draaien, bij mij veranderd duwen, trekken, massa of schroeven aandraaien niets aan het geluid).
Op dat punt snap ik wel waar Quatt mee zit: cases die gelijk lijken zijn dat lang niet altijd.
Dat sluit niet uit dat ik ze nog steeds een stelletje *********** vind vanwege hun 'stik-er-maar-in' houding.
Aan de andere kant geeft het ook wel wat 'rust'.
Ik beschouw mijn aankoopbedrag als verloren, en hoef niets meer te maken te hebben met Quatt als bedrijf.
Dat maakt sommige keuzes ook wel makkelijker: ik hoef niet na te denken over garantieuitbreidingen / onderhoudscontracten, kan me vrij uitlaten over Quatt, kan bovenstaande fotootjes tonen zonder dat ik na hoef te denken over een Quatt medewerker die daar moeilijk over kan gaan doen, en kan vrij aanpassen aan mijn Quatt zonder gedoe.
Zolang de Quatt het doet (en ik het geluid er zelf wat uit kan houden) werkt het, en zodra het niet meer werkt zet ik zelf een fatsoenlijke warmtepomp op het dak.
Gek genoeg vind ik nog steeds niet dat ik een miskoop heb gedaan. Ik heb de Quatt voor een hele scherpe prijs gekregen, en heb pech gehad met mijn exemplaar. Het zorgt er echter wel voor dat ik Quatt aan niemand in mijn omgeving aanraad. Voor mij is Quatt echt een onder de 2000 euro product, de huidige prijzen vind ik deze bij verre na niet waard.
Helpt de isolatie zoals jij het hebt aangebracht iets?
Ik weet wel dat de zuurgraad (pH-waarde) niet veranderd bij een waterontharderSBL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:33:
[...]
Ik heb daar van Quatt uit nooit iets over gelezen, maar als zeer zacht water voor CVketels wordt afgeraden, dan is het voor een Quatt wellicht ook niet goed.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik heb het idee dat het behoorlijk scheelt (maar er zit ook een stuk isolatie tussen de 2 drukleidingen in gepropt, omdat druk op die leidingen uitoefenen bij mijn vorige Quatt-open-event leek te helpen).okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:38:
[...]
We zitten op 1 lijn qua Quatt en de boom in met ze![]()
Het kan echter ook placebo zijn. Vannacht nog eens samen met mijn partner luisteren als het stil is buiten.
PH waarde veranderd niet. Alleen hardheid (kalk) naar 0. Ik heb Quatt de vraag gesteld maar zal wel even duren voordat ik antwoord krijg. En kan altijd nog hardwater via de bypass gebruiken om bij te vullen.onlinaius schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:36:
[...]
Dus geen zuuroplossing in het cv circuitIk was het ook niet direct van plan, maar ik vond het idee gewoon wel interessant, ik neem toch aan dat bij hard water ook de warmtewisselaar van de Quatt mogelijk wat dicht kan gaan zitten.
Aan de andere kant is een cv systeem natuurlijk een gesloten loop. Je vult niet zovaak bij dat er een constante toevoer is van nieuw kalk, dus afzetten zal al snel ophouden.
Maar minder kalk lijkt mij altijd wel goed voor apparatur.
[ Voor 4% gewijzigd door Erik1805 op 11-03-2025 12:44 ]
Als je nog metalen leidingen in huis hebt dan moet je het niet lager stellen dan dh 4.Erik1805 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:42:
[...]
PH waarde veranderd niet. Alleen hardheid (kalk) naar 0. Ik heb Quatt de vraag gesteld maar zal wel even duren voordat ik antwoord krijg. En kan altijd nog hardwater via de bypass gebruiken om bij te vullen.
Maar minder kalk lijkt mij altijd wel goed voor apparatur.
Warmtepompen vinden te hard water ook niet fijn, dus als je in een gebied zit met zeer hard water, dan is het zeker een aanrader.
Er zijn installateurs die er bij zweren, maar natuurlijk altijd checken wat de fabrikanten van de ketel en warmtepomp er over zeggen.
Er is vast al wel eens geopperd wat de oorzaak zou kunnen zijn. Als die bekend is dan ligt de oplossing misschien ook voor de hand, maar dan voor een nadere hand.
Wat we weten : het gezoem wordt veroorzaakt door de aansturing van de compressor. De aansturing van de compressor komt ergens vandaan. Volgens een foto van het elektrisch schema van de warmtepomp zit er een "compressor driver" in de warmtepomp.
Het zou zomaar kunnen dat deze driver niet een mooi sinusvormig signaal produceert, maar meer een blok-vorm. Een signaal met een dergelijke vorm heeft heel veel energie in de hogere harmonischen. Deze kunnen dan door de mechanische constructie in de compressor, of in de "compressor driver" trillingen veroorzaken en dus geluid.
Heeft iemand wel eens een scope op de compressor gezet om de signaal vorm te bekijken ? Of een microfoon tegen de compressor gehouden (of tegen de "compressor driver" want die kan net zo goed de oorzaak zijn)?
Het is maar een ideetje.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Heb je hier wat aan?Erik1805 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:54:
https://mooiwater.nl/feit...ht-water-cv-ketel-boiler/
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Heb je daar niet net een vuilfilter voor aangeschaft @Erik1805?SBL schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:33:
[...]
En onthard een ontharder naar 0°DH?
Ik heb ook wel eens over zoiets nagedacht.
Nu is het natuurlijk wel zo dat er (bij mij) al water van 7°DH in het verwarmingssysteem zit.
https://www.aquacell-wate...sthardheid-instellen-0-dh?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Dat zou best wel eens een hele goede kunnen zijn eigenlijk.AlfredPteD schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:58:
We zijn allemaal erg naar oplossingen voor het zoemgeluid het zoeken. En terecht.
Er is vast al wel eens geopperd wat de oorzaak zou kunnen zijn. Als die bekend is dan ligt de oplossing misschien ook voor de hand, maar dan voor een nadere hand.
Wat we weten : het gezoem wordt veroorzaakt door de aansturing van de compressor. De aansturing van de compressor komt ergens vandaan. Volgens een foto van het elektrisch schema van de warmtepomp zit er een "compressor driver" in de warmtepomp.
Het zou zomaar kunnen dat deze driver niet een mooi sinusvormig signaal produceert, maar meer een blok-vorm. Een signaal met een dergelijke vorm heeft heel veel energie in de hogere harmonischen. Deze kunnen dan door de mechanische constructie in de compressor, of in de "compressor driver" trillingen veroorzaken en dus geluid.
Heeft iemand wel eens een scope op de compressor gezet om de signaal vorm te bekijken ? Of een microfoon tegen de compressor gehouden (of tegen de "compressor driver" want die kan net zo goed de oorzaak zijn)?
Het is maar een ideetje.
Ruis op de driver bijv, maar gezien de compressor in een doosje zit als 'module' denk ik ook niet dat je daar iets mee kan zonder het hele ding uiteen te halen. Wel relatief eenvoudig te testen inderdaad.
En zou ook kunnen verklaren dat @onlinaius pas na 1 seizoen hiermee te maken kreeg.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 11-03-2025 13:31 ]
Nee een vuilfilter had ik al, voordat ik een warmtepomp kreeg. Ik zit hier op 7.2°DHFriezin schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:14:
[...]
Heb je daar niet net een vuilfilter voor aangeschaft @Erik1805?
En onthard een ontharder naar 0°DH?
Ik heb ook wel eens over zoiets nagedacht.
Nu is het natuurlijk wel zo dat er (bij mij) al water van 7°DH in het verwarmingssysteem zit.
https://www.aquacell-wate...sthardheid-instellen-0-dh?
Amysoft zegt naar 0°DH / 1°DH te ontharden. Ik heb deze net dus moet nog testen over een aantal dagen hoe hard het water is.
@AlfredPteDpaQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:27:
[...]
Dat zou best wel eens een hele goede kunnen zijn eigenlijk.
Ruis op de driver bijv, maar gezien de compressor in een doosje zit als 'module' denk ik ook niet dat je daar iets mee kan zonder het hele ding uiteen te halen. Wel relatief eenvoudig te testen inderdaad.
En zou ook kunnen verklaren dat @onlinaius pas na 1 seizoen hiermee te maken kreeg.
Zou dat niet de reden zijn geweest dat Quatt bij een aantal personen de compressor driver en transducer (whatever that may be) vervangen heeft aantal maanden terug? Linksboven in het schema
:strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, zijn twee printplaten een een losse spoelpaQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:50:
oh die zit los?
Toevallig vanochtend een opname gemaakt op vol vermogen, om als referentiemateriaal te gebruiken voor toekomstige problemen. Nog geen twee uur later hoorden we door de hele onderverdieping een indringende toon, die we nog niet eerder gehoord hadden.
Opname vanochtend zonder toon:
https://streamable.com/my5fki
En met:
https://streamable.com/ek5egu
Nu maar een mailtje sturen... had gehoopt dat dit pas later zou verschijnen.
Weet je toevallig ook op welk (elektrisch) vermogen hij draaide bij die toon?Rofid schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:53:
Twee weken geleden is onze Quatt geïnstalleerd, en helaas hebben we sinds vandaag last van het befaamde 317Hz geluid.
Toevallig vanochtend een opname gemaakt op vol vermogen, om als referentiemateriaal te gebruiken voor toekomstige problemen. Nog geen twee uur later hoorden we door de hele onderverdieping een indringende toon, die we nog niet eerder gehoord hadden.
En met:
heb je een plat dak?Rofid schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:53:
Twee weken geleden is onze Quatt geïnstalleerd, en helaas hebben we sinds vandaag last van het befaamde 317Hz geluid.
En met:
Niet exact, maar rond de 1000. In ieder geval niet boven de 1100. Ik heb wel de tijdstippen van beide opnames, dus ik ga ervan uit dat Quatt dit zou kunnen achterhalen.jj85 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:57:
[...]
Weet je toevallig ook op welk (elektrisch) vermogen hij draaide bij die toon?
:strip_exif()/f/image/5HI5JtPUN6yc3DaSrvx2o6VI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pDiqHV5h0tngo9AhoRWR5Ghp.jpg?f=fotoalbum_large)
Als CV aan is, staat er CV Aan en brand het rode lampje (nog iets te fel) en voor defrost geld hetzelfde, is er geen defrost dan wordt Power getoond. Is er geen CV aan, LED uit, en display leeg.
Ja klopt, kabeltjes een beetje opzij, en dan voorzichtig er tussen duwen. Intern zit nog meer (vooral rond de compressor)okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:55:
Heb je dit ook vanaf de zijkant er tussen gepropt?
[Afbeelding]
De transducer zit als ik het goed heb gezien links bovenin, in mijn foto. Helemaal links in de door @okijokii getekende rode cirkel.paQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:50:
oh die zit los?
ghegehe. noicemedu80 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:07:
Ik heb zelf maar een Quatt-mostaat gemaakt. In principe kan ik elke waarde tonen, dat ik ook kan uitlezen. COP, Temp in/uit, Flow. Pumplevel etc. Ik heb zelf gekozen voor wat ik relevant vind. Temperatuur wijzigingen gingen eerst via de TADO, dat ik helaas met de knoppen alleen met 1 graad per keer kan verhogen en verlagen. Nu dus per 0.1 graad per druk. Wijzigingen in hass of de app voor de TADO worden ook gesynct. Temperatuurwaarde komt van thermostat.otFtRoomSetpoint en de grote temperatuurwaarde is otFtRoomTemperature. Deze is wat accurater als dat van TADO, die heeft nog wel eens een delay...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als CV aan is, staat er CV Aan en brand het rode lampje (nog iets te fel) en voor defrost geld hetzelfde, is er geen defrost dan wordt Power getoond. Is er geen CV aan, LED uit, en display leeg.
Welke controllers zijn dit eigenlijk?
Je weet ongeveer wat er gaat gebeuren (als je hebt meegelezen, duurt allemaal erg lang en het eindbericht is dat het normaal werkgeluid is. Sterkte met alles en mocht er wel wat opgelost worden, houd ons op de hoogteRofid schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:53:
En met:
Hier las ik op een ander forum ook goede dingen over:onlinaius schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:08:
[...]
Ja klopt, kabeltjes een beetje opzij, en dan voorzichtig er tussen duwen. Intern zit nog meer (vooral rond de compressor)
https://www.amazon.nl/dp/...X6X912T86A&language=nl-NL
Ik denk nu: alle metaaldelen volplakken met een dubbele laag van dit spul en daarna volproppen zoals jij hebt gedaan...

Maar het is inderdaad dat geluid... Mooi shit voor jeRofid schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:53:
En met:
Ik moet wel zeggen dat de 2 opnames naast elkaar het voor Quatt waarschijnlijk moeilijker maakt om vol te houden dat het werkgeluid is.okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:15:
[...]
Je weet ongeveer wat er gaat gebeuren (als je hebt meegelezen, duurt allemaal erg lang en het eindbericht is dat het normaal werkgeluid is. Sterkte met alles en mocht er wel wat opgelost worden, houd ons op de hoogte
Nogmaals de tip aan iedereen die een nieuwe Quatt heeft: maak dit soort opnames. Als het even kan toon je in die opname ook nog de Quatt app zodat je vermogen en gemeten buitentemp kunt zien, en probeer te filmen bij een aantal verschillende vermogens, zodat je opnames die later bij geluidsproblemen gemaakt worden 1 op 1 naast eerdere opnames kunt leggen. Probeer iedere smoes van Quatt vooraf te ondervangen: de Quatt is NIET verplaatst, draait op EXACT hetzelfde vermogen en de buitentemperatuur is ook niet anders. En nu fixen, stelletje *******!
Je verwarmingssysteem is in ieder geval gevuld met 7.2°DH neem ik aan dan. Dat ben je niet snel allemaal kwijt.Erik1805 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:28:
[...]
Nee een vuilfilter had ik al, voordat ik een warmtepomp kreeg. Ik zit hier op 7.2°DH
Amysoft zegt naar 0°DH / 1°DH te ontharden. Ik heb deze net dus moet nog testen over een aantal dagen hoe hard het water is.
Leveranciers dekken zichzelf tot in het onmogelijke tegenwoordig.
Je kunt tzt altijd die ontharder een tijdje uitschakelen voor het opnieuw vullen van je verwarmingssysteem, mocht je het zekere voor het onzekere willen nemen
@netappie hier staat de Quatt op de grondonlinaius schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:24:
[...]
Ik moet wel zeggen dat de 2 opnames naast elkaar het voor Quatt waarschijnlijk moeilijker maakt om vol te houden dat het werkgeluid is.
Nogmaals de tip aan iedereen die een nieuwe Quatt heeft: maak dit soort opnames. Als het even kan toon je in die opname ook nog de Quatt app zodat je vermogen en gemeten buitentemp kunt zien, en probeer te filmen bij een aantal verschillende vermogens, zodat je opnames die later bij geluidsproblemen gemaakt worden 1 op 1 naast eerdere opnames kunt leggen. Probeer iedere smoes van Quatt vooraf te ondervangen: de Quatt is NIET verplaatst, draait op EXACT hetzelfde vermogen en de buitentemperatuur is ook niet anders. En nu fixen, stelletje *******!
Sorry verkeerde gequote, ik bedoel de post hierboven met het filmpje
[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 11-03-2025 14:41 ]
Zijn er al Android bezitters met deze mooie nieuwe kleuren? Krijg het idee dat ze even pas op de plaats makenTeslaNerd schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:31:
Wow, inderdaad niet een verbetering de kleuren van de grafieken in de nieuwe versie van de (iphone)app.
Wie keurt zoiets goed?
@betatesters?
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja zit een bypass op de waterontharder dus dat is geen probleem. Even omzetten en je hebt weer hard water.Friezin schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:36:
[...]
Je verwarmingssysteem is in ieder geval gevuld met 7.2°DH neem ik aan dan. Dat ben je niet snel allemaal kwijt.
Leveranciers dekken zichzelf tot in het onmogelijke tegenwoordig.
Je kunt tzt altijd die ontharder een tijdje uitschakelen voor het opnieuw vullen van je verwarmingssysteem, mocht je het zekere voor het onzekere willen nemen
Kreeg vanmorgen de update-melding op mijn telefoon binnen.jj85 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:42:
[...]
Zijn er al Android bezitters met deze mooie nieuwe kleuren? Krijg het idee dat ze even pas op de plaats maken
Omdat ik daarop weinig in de app kijk, maar laten gaan en mijn scherm dan maar wat donkerder zetten. Ik vind het persoonlijk een combi van niks: te knalle kleur (#bee349?). De G uit RGB wat minder prominent zou fijn zijn 🫣.
Geluid buiten houden is altijd een uitdaging. Op de grond is wel gemakkelijker zonder contactgeluiden en met een stabiele basis.okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:40:
[...]
@netappie hier staat de Quatt op de grond
Sorry verkeerde gequote, ik bedoel de post hierboven met het filmpje
Ik zou gewoon proberen wat je weg krijgt met van binnen uit plaatselijk verstevigen van het garagedak.
Dat kost zo weinig als je het zelf kan en ook minder tijd dan de discussie over het dak al heeft geduurd. Als je er iemand voor in moet huren dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Wat zou je hiermee kunnen doen?AlfredPteD schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:58:
We zijn allemaal erg naar oplossingen voor het zoemgeluid het zoeken. En terecht.
Het is maar een ideetje.
Pinpointen wat de zoem veroorzaakt.
De oplossing ligt hoe dan ook bij Quatt. Gewoon hun eigen beloften en superlatieven voorhouden.
Ja, verplaatsen en rubber ringetjes heeft wel geholpen.okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:17:
[...]
Dus verlengen is mogelijk. Dat scheelt weer. Bij jou is het geluid ook nog niet weg toch? Je buren wel tevreden?
Het is nu meer de ~1kW en ~1,5kW en die vind ik minder hinderlijk. Maar ik let er nu ook meer op en wil toch proberen dat nog te verbeteren.
edit: die van je amazon link besteld en ga ik in ieder geval op de bovenste plaat proberen, ben benieuwd.
[ Voor 10% gewijzigd door bite op 11-03-2025 19:10 ]
Ik durf nu wel vrij zeker te zeggen dat er verbetering is. Waar we vroeger s nachts eigenlijk alleen op building 87 konden draaien lukt 'silent' nu ook wel (je hoort het wel in de verte, maar het zit nu net op het randje van storend). Ik gok dat op de hele koude dagen (als het raam van de slaapkamer dicht zit en waar je alle warmte die kunt genereren kunt gebruiken) normaal ook wel te doen is.okijokii schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:38:
[...]
We zitten op 1 lijn qua Quatt en de boom in met ze![]()
Iedere verbetering is meegenomen 🙏onlinaius schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:49:
[...]
Ik durf nu wel vrij zeker te zeggen dat er verbetering is. Waar we vroeger s nachts eigenlijk alleen op building 87 konden draaien lukt 'silent' nu ook wel (je hoort het wel in de verte, maar het zit nu net op het randje van storend). Ik gok dat op de hele koude dagen (als het raam van de slaapkamer dicht zit en waar je alle warmte die kunt genereren kunt gebruiken) normaal ook wel te doen is.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.