Bij alle warmtepompen met vaste Ta is dit makkelijker te doen dan bij Quatt: hoeveel van de Tr wijziging 6? of 8? minuten later is toeval en hoeveel veroorzaakt door radiator en hoeveel door reactie CiC op diverse factoren.TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:47:
Ik loop al een tijdje met de vraag of het niet mogelijk is het waterzijdig afregelen te ondersteunen met de Taanvoer en de Tretour data die wij in de json van de Quatt met 2 cijfers achter de komma nauwkeurig voorbij zien komen.
Zou daar niet een modelletje van te maken zijn met de theoretische vermogens per radiator en vvw-lus en dat na een eerste grove afstelling met een ir-thermometer met de Taanvoer en Tretour een fijne afstelling mogelijk is waarmee de warmteafgifte kan worden verbeterd?
Dit stel ik mij dan voor door bijvoorbeeld per radiator in Excel of HA te registeren wat een kwart of een halve slag open of dichtdraaien per radiator of vvw-lus met de Taanvoer en Tretour doet. En dat met de theoretische vermogens en de Tflow dan is uit te rekenen of die radiator of vvw dan meer open of meer dicht moet worden gezet.
Geen idee of dit iets oplevert maar ik dacht ik gooi het eens hier in de groep.
Impact op flow ook nog meenemen?
En als dit lukt, dan nog: radiator in garage (of slaapkamer) meer opendraaien zorgt voor betere afgifte, dat kun je wellicht ook wel meten, maar is toch geen goed idee (5 of 16 graden is zat).
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s