Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:47:
Ik loop al een tijdje met de vraag of het niet mogelijk is het waterzijdig afregelen te ondersteunen met de Taanvoer en de Tretour data die wij in de json van de Quatt met 2 cijfers achter de komma nauwkeurig voorbij zien komen.

Zou daar niet een modelletje van te maken zijn met de theoretische vermogens per radiator en vvw-lus en dat na een eerste grove afstelling met een ir-thermometer met de Taanvoer en Tretour een fijne afstelling mogelijk is waarmee de warmteafgifte kan worden verbeterd?

Dit stel ik mij dan voor door bijvoorbeeld per radiator in Excel of HA te registeren wat een kwart of een halve slag open of dichtdraaien per radiator of vvw-lus met de Taanvoer en Tretour doet. En dat met de theoretische vermogens en de Tflow dan is uit te rekenen of die radiator of vvw dan meer open of meer dicht moet worden gezet.

Geen idee of dit iets oplevert maar ik dacht ik gooi het eens hier in de groep.
Bij alle warmtepompen met vaste Ta is dit makkelijker te doen dan bij Quatt: hoeveel van de Tr wijziging 6? of 8? minuten later is toeval en hoeveel veroorzaakt door radiator en hoeveel door reactie CiC op diverse factoren.
Impact op flow ook nog meenemen?
En als dit lukt, dan nog: radiator in garage (of slaapkamer) meer opendraaien zorgt voor betere afgifte, dat kun je wellicht ook wel meten, maar is toch geen goed idee (5 of 16 graden is zat).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• los-palos
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-07 10:36
Nu ik er naar kijk, als deze gegevens 1 op 1 in de quatt app uitkomen verklaart dit wel waar het mis zou kunnen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX64K4Z08OxXx6VeyGXOO4vdKPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Kjb6Ss51BjYp0JT70HbtRNp.jpg?f=fotoalbum_large

@jj85 1 van de 2 quatts lijkt inderdaad vals te spelen qua cop. De vraag is waarom, en waarom gebeurt dat bij meerdere. Ik ga ook die van die kennis even opvragen om te vergelijken of het sensor stuk of software bug is.

Als hij als single draait en denkt dat zn cop 2 punten hoger is dan werkelijk heeft dat behoorlijk gevolgen voor de berekeningen :9~

[ Voor 27% gewijzigd door los-palos op 14-01-2025 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:35:
Het is mooi dat een Quatt 6 kW levert bij 7 graden buiten, maar met wat inzet heb je dergelijk vermogen dan nooit nodig. (en bij -6 juist wel)

Ik ben daarom ook wel benieuwd wat een Quatt in de praktijk aan vermogen levert bij -6.
Vannacht 4,9kWh/h bij -2,5 buiten en 40 graden water, uurCOP 3,2 (defrost warmte is hier niet afgehaald).
Eerder bij -7 nog ruim 4kW gezien (grafiekje al eerder gedeeld).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
los-palos schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Heb alleen HP1 bij de hand, maar ze staan naast elkaar dus als de ene van 1kw er 3 kan maken (cop 3.0) dan moet de unit die ernaast staat dat ook kunnen...
Zou moeten ja... maar als bijv T-sensoren niet goed zijn, dan vervalt de aanname. Daarom dat het interessant is om te zien wat HP2 doet.
Als het zou kloppen zou het betekenen dat de ene unit op cop 2.3 draait en de andere richting de 4.5 om op gemiddelde Cop Van 3.5 te komen. Kan uiteraard vanwege een hoop redenen niet.
Kan wel als je T-sensoren afwijken. Niet de 'echte' COP, maar wel de waarde die je terugziet in de app.
Kennis hier om de hoek heeft een veel lagere water temperatuur (28ish), ook duo, zelfde periode geplaatst en heeft een stuk lagere COP dan ik.
Zou je kunnen verklaren door onjuiste T-meting ;) Ik begin een patroon te zien.
Het vervelende is vooraldat als die cop niet klopt je ook niets hebt aan alle berekeningen qua besparing en wanneer hij over moet springen op gas.
Klopt, en op dagen dat de Quatt moet defrosten is de waarde ook nog eens te optimistisch omdat de Quatt niet helemaal eerlijk rekent.
Vind het vooral vreemd dat er zoveel verschil in zit, maar vooral ook het verschil tussen App en de gegevens die home assistent uitleest. Home assistent lijkt juist tov de quatt app.
Zou min of meer gelijk moeten zijn. Al vergelijk je nu een instantane COP met een dagCOP... HA gebruikt dezelfde gegevens als de Quatt app.
Dus wil je dit helder krijgen, dan moet je toch echt die HP2 data boven water krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
los-palos schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:52:
Nu ik er naar kijk, als deze gegevens 1 op 1 in de quatt app uitkomen verklaart dit wel waar het mis zou kunnen gaan.

[Afbeelding]
Zet even bij elkaar
Heatpump FlowMeter temperature
HP1 water in
HP1 water out
HP2 water in
HP2 water out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:41
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Heeft mogelijk wel invloed bij het starten van de Quatt. Door de hoger gemeten buitentemperatuur zal hij met een lager vermogen starten dat de stooklijn aangeeft. Maar dat zou de CiC regeling vervolgens wel snel bijstellen.
Wat zijn nu de gemeten ervaringen dat de CiC regeling snel bijstelt als het vermogen obv de stooklijn te laag (of te hoog is)?
Hier op het forum zie ik vooral veel ervaringen dat de CiC juist niet bijstelt en dat daarom tickets bij Quatt support aangemaakt worden om de stooklijn aan te passen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• los-palos
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Zet even bij elkaar
Heatpump FlowMeter temperature 45.76
HP1 water in 40.69
HP1 water out 43.37 (delta 2.68)
HP2 water in 41.17
HP2 water out 46.44 (delta 5.27)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
Heatpump FlowMeter temperature 45.76
HP1 water in 40.69
HP1 water out 43.37 (delta 2.68)
HP2 water in 41.17
HP2 water out 46.44 (delta 5.27)
Oei, dat is niet goed. HP1 out moet gelijk zijn aan HP2 in.
Eerste gok: Tempsensor HP2_in is niet goed ;)

Zit er veel leidingwerk tussen Quatts en CV? VInd T-verschil tussen CV (Heatpump FlowMeter temperature) en HP2_out ook wel groot. Bij mij is die 0,2-0,3grC, maar leidingwerk is relatief kort.

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 14-01-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Bij alle warmtepompen met vaste Ta is dit makkelijker te doen dan bij Quatt: hoeveel van de Tr wijziging 6? of 8? minuten later is toeval en hoeveel veroorzaakt door radiator en hoeveel door reactie CiC op diverse factoren.
Impact op flow ook nog meenemen?
En als dit lukt, dan nog: radiator in garage (of slaapkamer) meer opendraaien zorgt voor betere afgifte, dat kun je wellicht ook wel meten, maar is toch geen goed idee (5 of 16 graden is zat).
Goede opmerking over de radiatoren in garage (of slaapkamer).
Waarom is het makkelijker bij warmtepompen met een vaste Taanvoer?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:59

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Ook hier een tussenwoning waar we in gesprek zijn over het plaatsen van een Duo. Er liggen een aantal mogelijkheden op tafel, allemaal in de tuin aan de achterkant van de woning. Vanwege de geluidsdruk kan dit in principe niet aan de zijkant van de tuin, want: buren.

Dan kom ik dus in het midden van de woning en de tuin uit. Dit zou volgens de berekening van Quatt ook precies uitkomen. Dan blijven er voor ons 2 opties over:

Optie 1: Helemaal achterin de tuin. Waar we een sleuf van 10 meter moeten gaan graven, tegels eruit moeten halen en een stuk tuin op moeten offeren voor de 2 units. Hier heeft Quatt ook al van aangegeven dat dit mogelijk is.

Optie 2: Aan de achtergevel, ter hoogte van de eerste verdieping. Hier wil Quatt tot nu toe nog niet in meegaan, want 2 units zou een zware belasting zijn voor de muur en er zou veel resonantie op kunnen treden.

Zijn er Tweakers die al wel een Duo aan de gevel hebben hangen? De belasting lijkt me zeker geen probleem, 2x 60KG. En de resonantie is te voorkomen met goede beugels/dempers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
royco_100 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:11:
Ook hier een tussenwoning waar we in gesprek zijn over het plaatsen van een Duo. Er liggen een aantal mogelijkheden op tafel, allemaal in de tuin aan de achterkant van de woning. Vanwege de geluidsdruk kan dit in principe niet aan de zijkant van de tuin, want: buren.

Dan kom ik dus in het midden van de woning en de tuin uit. Dit zou volgens de berekening van Quatt ook precies uitkomen. Dan blijven er voor ons 2 opties over:

Optie 1: Helemaal achterin de tuin. Waar we een sleuf van 10 meter moeten gaan graven, tegels eruit moeten halen en een stuk tuin op moeten offeren voor de 2 units. Hier heeft Quatt ook al van aangegeven dat dit mogelijk is.

Optie 2: Aan de achtergevel, ter hoogte van de eerste verdieping. Hier wil Quatt tot nu toe nog niet in meegaan, want 2 units zou een zware belasting zijn voor de muur en er zou veel resonantie op kunnen treden.

Zijn er Tweakers die al wel een Duo aan de gevel hebben hangen? De belasting lijkt me zeker geen probleem, 2x 60KG. En de resonantie is te voorkomen met goede beugels/dempers etc.
Als je een WP in de tuin op de grond kwijt kan, dan zou ik dat altijd doen.
Veruit het minste / geen last.
Als het (half) vrijstaand is, en je komt net niet weg met de geluidsdruk van een duo, dan kun je ook naar een ('normale') stillere warmtepomp kijken. tussenwoning zie ik

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• los-palos
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:05:
[...]

[...]

Zit er veel leidingwerk tussen Quatts en CV? VInd T-verschil tussen CV (Heatpump FlowMeter temperature) en HP2_out ook wel groot. Bij mij is die 0,2-0,3grC, maar leidingwerk is relatief kort.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Als de temp out van 1 met de temp in van 2 overeen komt dan hebben ze daarna ook ongeveer dezelfde delta T en op die 50 cm leiding zou je niets mogen verliezen. De leiding naar de cv zijn wel lang. Ongeveer 15 meter dus daar kan zeker een stukje verlies in zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door los-palos op 14-01-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
los-palos schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Als de temp out van 1 met de temp in van 2 overeen komt dan hebben ze daarna ook ongeveer dezelfde delta T en op die 50 cm leiding zou je niets mogen verliezen. De leiding naar de cv zijn wel lang. Ongeveer 15 meter dus daar kan zeker een stukje verlies in zitten.
Ticket aanmaken bij Quatt en je T-overzichtje toevoegen. Dan komen ze hopelijk tot dezelfde conclusie en krijg je een nieuwe T-sensor ;-)

Wat je ook nog kan testen, vandaag is daar de buitentemp goed voor, zet de thermostaat even flink omlaag. Dan gaan de Quatts uit en in anti-vries circulatie.
Dan moeten alle 5 T-sensoren na een tijdje min of meer gelijk aangeven. Dan kun je mooi zien welke eruit springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Yep, allemaal eens :)
Alhoewel ik denk dat ie een stukje hoger dan 4.5 moet scoren om op die 3.6 uit te komen.
Die 2.5 actueel met elk uur een defrost valt ook lager uit. (2.2 eerder)

Ik kan er ook met mijn pet niet bij eigenlijk dat het allemaal zo'n hit&miss is. Daarin is Quatt geen uitzondering overigens, maar de Quatts vliegen alle kanten op als het aankomt op berekeningen. Het is nooit eenzelfde afwijking 1 kant op.
Heb nog wel een gas-dag plaatje van Quatt op top kunnen op 1 na koudste dag vorig jaar. Koudste dag (11de) schoot temperatuur van -7°C naar +1.
Defrosts nog oude (negatieve) waarden. Morgenzonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXuKdjPpVa40quoS5r7Vu4Qy8yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cRBJhhYtAhto0qExfv7mNQb.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
royco_100 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:11:
Je moet even met @VindiGoosh babbelen
VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

standaard doen ze geen duo aan de muur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Goede opmerking over de radiatoren in garage (of slaapkamer).
Waarom is het makkelijker bij warmtepompen met een vaste Taanvoer?
Omdat het makkelijker meten is als Ta vaststaat en dus weet met welke verwachte Tr je de gemeten Tr moet vergelijken. Met een Ta die intussen 2 graden hoger is en een Tr die dan misschien 1,7 hoort mee te gaan, is dit lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Ideetje: Is het een idee om punt 18 "verklarende woordenlijst en begrippen" in de topicstart aan te vullen met zaken zoals CIC, COP, Ta, Tr, vvw etc etc die hier vaak gebruikt worden?
Zie dat nieuwkomers vaak moeite hebben met wat bedoeld wordt met deze begrippen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Mijn HP2_in is een paar tienden te hoog, dus HP2 power/COP zijn iets te optimistisch.
Overige sensoren heb ik 'gevalideerd' met externe temp-metingen, die zijn goed genoeg.

Je bent zeker niet de enige. Bij @CPM is er ook een T-sensor en flowmeter vervangen, die gaven ook niet goed aan.
Verder denk ik dat het bij de meeste gewoon niet opvalt ;)
Neem maar van mij aan dat ik niet de enige ben/was met afwijkende temperatuur sensoren. Zal niet verklappen hoe ik aan die info kom maar er zijn er zoveel dat het "normaal" is. :+
Maar het valt dus alleen op bij een DUO opstelling en mensen die er naar kijken. ;)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
los-palos schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:52:

[Afbeelding]

@jj85 1 van de 2 quatts lijkt inderdaad vals te spelen qua cop. De vraag is waarom, en waarom gebeurt dat bij meerdere. Ik ga ook die van die kennis even opvragen om te vergelijken of het sensor stuk of software bug is.

Als hij als single draait en denkt dat zn cop 2 punten hoger is dan werkelijk heeft dat behoorlijk gevolgen voor de berekeningen :9~
@los-palos
@jj85

Fijn dat we zachtjes aan meer aandacht krijgen voor de berekeningen / metingen van de Quatt / CIC.

Ik ben er al lang uit. Nu de anderen nog, het beinvloedt werking en instellingen, en dat is niet goed.

@los-palos
Hoe kom je overigens aan bijgevoegd plaatje, lijkt op de quatt-app, maar daar zie ik dat niet!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:05:
[...]

[...]

@los-palos
@jj85

En op basis van ervaring: sensor (ntc) is goed, denkwerk in quatt is niet goed.

Overigens kan er aan een ntc niet zoveel kapot, en je kunt zie bij ali voor 2,50 krijgen

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 17:47
Hebben jullie ook al eens onderstaand fenomeen gezien? Dat het lijkt alsof de cic 2 uur eruit is?
Is dat iets om contact met Quatt op te nemen of is het bekend gedrag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZs01eMZkzUvauuqqzEYvRfuNjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qktskw9hmoMjsHCBMmBUzsi1.jpg?f=fotoalbum_large

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
ment0 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:51:
Hebben jullie ook al eens onderstaand fenomeen gezien? Dat het lijkt alsof de cic 2 uur eruit is?
Is dat iets om contact met Quatt op te nemen of is het bekend gedrag?
[Afbeelding]
Yep. Gisteren. Daarvoor slechts een paar keer gezien. De data wordt dan in het eerstvolgende uur erbij opgeteld.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Gerardwaz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Maak jij in de Tado app gebruik van aanvoertemperatuur optimalisatie?
@Gerardwaz

Nee, ik ben sowieso geen voorstander van veel kapiteins op een schip, wel van controle erop.

Maar toch nog even beter gekeken. Een onderdeel van auto assist, en ben niet voor abonnementjes van 3 euro per maand zonder bewezen werking.

Maar even doorgaan, de tado zou dus zijn tempmeting zonder pid of hystereseinvloeden dan wel met die invloeden gaan sturen???
Dat was dus vroeger eigenlijk een normale functie van een kamerthermostaat, die je nu alleen maar krijgt als je betaalt?? Met het risico dat de wp of cic bij quatt er weer anders over denkt???

Ik vind dat Quatt ons een advies moet geven wat nou echt een goede thermostaat is met de juiste mogelijkheden, liefst met toelichting prijs en waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
harv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:55:
[...]

@Gerardwaz

Nee, ik ben sowieso geen voorstander van veel kapiteins op een schip, wel van controle erop.

Maar toch nog even beter gekeken. Een onderdeel van auto assist, en ben niet voor abonnementjes van 3 euro per maand zonder bewezen werking.

Maar even doorgaan, de tado zou dus zijn tempmeting zonder pid of hystereseinvloeden dan wel met die invloeden gaan sturen???
Dat was dus vroeger eigenlijk een normale functie van een kamerthermostaat, die je nu alleen maar krijgt als je betaalt?? Met het risico dat de wp of cic bij quatt er weer anders over denkt???

Ik vind dat Quatt ons een advies moet geven wat nou echt een goede thermostaat is met de juiste mogelijkheden, liefst met toelichting prijs en waarom.
Ook zonder abonnement kun je deze gebruiken en staat standaard op 50. Je kan hem het best op geen zetten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

harv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:55:
[...]

@Gerardwaz

Inderdaad. Abonnement is niet nodig. Ik heb hem ook op "geen" gezet. Dat ben ik wel met je eens. De ketel heb ik al op een maximum watertemperatuur en de CIC moet het verder maar uitzoeken.

Wat de thermostaat betreft. Ik betwijfel of die beste thermostaat bestaat voor al die verschillende huizen, afgifte systemen, persoonlijke wensen.

De T6 en de Tado komen hier het meest voorbij. Het lijkt, dat Tado het vooral goed doet bij radiatorverwarming en variatie in temperaturen. De T6 lijkt het vooral goed te doen bij vloerverwarming en meer continu temperaturen. Maar eenduidigheid is er zeker niet.

En misschien is dat juist wel een voordeel. Veel merken hebben een eigen thermostaat. Het is maar afwachten of die voor jouw situatie en wensen voldoen.

Ik ben uitermate tevreden met Tado V3+, dus heb ik ook geen enkele behoefte naar een andere om te kijken. Maar, disclaimer, Tado doet het goed in mijn huis, met mijn afgifte systeem en warmtewensen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 14-01-2025 16:06 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb een T6(R) aangeschaft via marktplaats en ga die binnenkort even monteren. Ik ben niet zo tevreden over de Tado V3+ i.c.m. flinke vloerverwarmingsbuffer. Maar kan mogelijk ook aan warmteverliesinstelling van de Quatt liggen. Hij pompt er teveel warmte in (maar lijkt dus ook op de PID regeling van de Tado te reageren). Doordat er teveel warmte wordt gepland, pakt Quatt (in de nacht voornamelijk) het gas erbij, maar is ie overdag helemaal uit....

En dat gaat dus ook bij temperaturen rond het vriespunt zo.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 12:53
Precies dat daar heb ik ook last van. De vloerverwarming zorgt voor 3-4 uur vertraging, en de combinatie van het regelgedrag van de CiC en de thermostaat (Honeywell Touch Modulation) resulteert in flinke overshoot met gas en dan in de middag meestal 4-6 uur alles uit.
Ik ben benieuwd of de T6 beter voldoet !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geen idee wat beide posters hierboven voor afgiftesystemen hebben buiten vvw (en 1 of 2 Quatts) maar ben heel tevreden over de T6 in de eetkamer.
De woonkamer zelf zit heerlijk steeds op 22,2-22,5°C.
Omdat vloer continue warm is (rond 26°C), merk je geen fluctuatie.
T6 lijkt bijna voorspellende gaven te hebben 😉.
Vloer duurt 1,5-2 uur voor er warmte vanaf komt.
Ben echt ontzettend benieuwd naar de prestaties wanneer er een tweede Quatt arriveert: heb zelf de hoop dat het optimaliseren van de afgifte met een enkele Quatt zijn vruchten gaat afwerpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXVmG7y9Yj6gnwSNgNZoY95hxac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJpuJM4rUkCNSOAzrXSE3hfo.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Omdat het makkelijker meten is als Ta vaststaat en dus weet met welke verwachte Tr je de gemeten Tr moet vergelijken. Met een Ta die intussen 2 graden hoger is en een Tr die dan misschien 1,7 hoort mee te gaan, is dit lastiger.
Daar kan Home Assistant of Excel een goede rol spelen door de ontwikkeling van de delta T te laten zien.
Of als je liever een vaste Taanvoer ziet dan met HA of Excel een Taanvoer_vast kiezen bijvoorbeeld op het moment dat het voetventiel wordt bijgesteld en de Tretour laten meebewegen met wat de Taanvoer doet

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 14-01-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• los-palos
harv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:27:
[...]

@los-palos
Hoe kom je overigens aan bijgevoegd plaatje, lijkt op de quatt-app, maar daar zie ik dat niet!
Dit is vanuit home assistent. Via die weg kun je alle individuele sensors uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
sbijlsma schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:57:
Precies dat daar heb ik ook last van. De vloerverwarming zorgt voor 3-4 uur vertraging, en de combinatie van het regelgedrag van de CiC en de thermostaat (Honeywell Touch Modulation) resulteert in flinke overshoot met gas en dan in de middag meestal 4-6 uur alles uit.
Ik ben benieuwd of de T6 beter voldoet !
Ik heb een Tado X en die werkt bij mij uitstekend samen met vvw.
Quatt moet alleen mijn stooklijn nog iets naar beneden bijstellen en dan is het helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 12:53
Dank voor die info @raven22 ! Als @JanHenk de T6 heeft kunnen testen zal ik de thermostaat vervangen door ofwel een T6 ofwel een Tado X.
Ter info: huis uit 2012, vrijstaand, 1000 m3 inhoud, voorheen 1000 m3 gas voor verwarming. Beneden en in badkamer vvw, verder T33 radiatoren die prima blijken te werken met 30C water. Enkele Quatt met Intergas Kombi kompakt HRE 30/36.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
sbijlsma schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:06:
Dank voor die info @raven22 ! Als @JanHenk de T6 heeft kunnen testen zal ik de thermostaat vervangen door ofwel een T6 ofwel een Tado X.
Ter info: huis uit 2012, vrijstaand, 1000 m3 inhoud, voorheen 1000 m3 gas voor verwarming. Beneden en in badkamer vvw, verder T33 radiatoren die prima blijken te werken met 30C water. Enkele Quatt met Intergas Kombi kompakt HRE 30/36.
Hier ongeveer gelijk. Huis uit 2016, twee-onder-eenkap, 630 m³ inhoud, voorheen 950 m³ gasverbruik voor puur verwarming. Begane grond vloerverwarming (10 groepen oid) en de twee bovengelegen verdiepingen radiatoren, T22. Tevens ook Intergas HRE 30/36.

Op zich ben ik niet ontevreden, maar volgens mij kan er nog wel wat geoptimaliseerd worden met de juiste thermostaat. Ik had voorheen een relatief ingewikkeld systeem met BDR91 en zoneklep op de vloerverwarming en losse thermostaat voor de verdiepingen, dat heb ik allemaal eruit gehaald en de zoneklep permanent open. De Tado V3+ stuurt nu de verwarming aan, maar heeft dus heel erg van die 'golfpatronen'. De Quatt gaat daar gewoon in mee.

Dat golfpatroon wordt erger omdat de Quatt reageert op de warmtevraag van de Tado, die de temperatuur niet zo snel op ziet lopen (door de buffer) als hij wenst...

Andersom begint de Quatt eigenlijk te laat, omdat Tado pas onder setpoint weer 'een beetje' vermogen vraagt. Het zou rustiger zijn als de Tado gewoon warmte blijft vragen en de Quatt gewoon doordraait op laag vermogen.

Hou je op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Laatst online: 19:34
JanHenk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Hier ongeveer gelijk. Huis uit 2016, twee-onder-eenkap, 630 m³ inhoud, voorheen 950 m³ gasverbruik voor puur verwarming. Begane grond vloerverwarming (10 groepen oid) en de twee bovengelegen verdiepingen radiatoren, T22. Tevens ook Intergas HRE 30/36.

Op zich ben ik niet ontevreden, maar volgens mij kan er nog wel wat geoptimaliseerd worden met de juiste thermostaat. Ik had voorheen een relatief ingewikkeld systeem met BDR91 en zoneklep op de vloerverwarming en losse thermostaat voor de verdiepingen, dat heb ik allemaal eruit gehaald en de zoneklep permanent open. De Tado V3+ stuurt nu de verwarming aan, maar heeft dus heel erg van die 'golfpatronen'. De Quatt gaat daar gewoon in mee.

Dat golfpatroon wordt erger omdat de Quatt reageert op de warmtevraag van de Tado, die de temperatuur niet zo snel op ziet lopen (door de buffer) als hij wenst...

Andersom begint de Quatt eigenlijk te laat, omdat Tado pas onder setpoint weer 'een beetje' vermogen vraagt. Het zou rustiger zijn als de Tado gewoon warmte blijft vragen en de Quatt gewoon doordraait op laag vermogen.

Hou je op de hoogte.
Ik zit hier met dezelfde uitdaging ;) heb inmiddels de T6 en Tado v3+ in huis.

Had voorheen honeywell evohome met zones: alles er tussenuit gehaald en 1 grote zone van gemaakt (90m2 VVW beneden en de badkamer boven neemt ie ook mee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x8nyYF-VcliEm2pabkxe_2sLWo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Uy42JKMxuaSMte33r9SgQtaJ.jpg?f=user_large

Overzichtje Tado app: Volle bak in de avond en nacht, maar overdag dus voornamelijk uit. Met temperaturen boven 0 zit de Tado te klooien met aan/uit rondom de doeltemperatuur: zenuwachtig gedrag.

Heb Quatt erover gemaild en die geven aan dat het probleem is dat de thermostaat setpoint naar 0 gaat. Ik moet de Tado naar fabrieksinstellingen zetten. Vervolgens moet ik een stappenplan volgen: Tado instellen op opentherm communicatie, de CiC moet tijdens de comissioning worden ingesteld op kamertemperatuurregeling.

E.e.a. Moet via de Tado pro app voor installateurs worden gedaan. Zal dat stappenplan vanavond even volgen.

Geen idee of het gaat helpen…

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen-Bullet op 14-01-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
los-palos schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Dit is vanuit home assistent. Via die weg kun je alle individuele sensors uitlezen
@los-palos

Waar staat de opleiding assistent van Home voor beginners??
Ik kan niet wachten!!
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Frozen-Bullet schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Ik zit hier met dezelfde uitdaging ;) heb inmiddels de T6 en Tado v3+ in huis.

Had voorheen honeywell evohome met zones: alles er tussenuit gehaald en 1 grote zone van gemaakt (90m2 VVW beneden en de badkamer boven neemt ie ook mee).

[Afbeelding]

Overzichtje Tado app: Volle bak in de avond en nacht, maar overdag dus voornamelijk uit. Met temperaturen boven 0 zit de Tado te klooien met aan/uit rondom de doeltemperatuur: zenuwachtig gedrag.

Heb Quatt erover gemaild en die geven aan dat het probleem is dat de thermostaat setpoint naar 0 gaat. Ik moet de Tado naar fabrieksinstellingen zetten. Vervolgens moet ik een stappenplan volgen: Tado instellen op opentherm communicatie, de CiC moet tijdens de comissioning worden ingesteld op kamertemperatuurregeling.

E.e.a. Moet via de Tado pro app voor installateurs worden gedaan. Zal dat stappenplan vanavond even volgen.

Geen idee of het gaat helpen…
Toen ik hier van Evohome (watertemperatuur regeling) naar Tado V3+ (kamertemperatuur regeling) ben gegaan heb ik van te voren contact gehad met Quatt. Ze hebben me netjes een document gestuurd met hoe de instellingen van de Tado moeten staan en als ik geïnstalleerd had even melden zodat zij ook hun aanpassingen konden doen. Dat hebben ze binnen 1 dag uitgevoerd, kon ik ook zien in de app van Quatt waar ineens kamertemperatuur tevoorschijn kwam.

Op zich heel tevreden, maar ook wel een beetje het verschijnsel van in de nacht gasverbruik en overdag soms uit, zelfs bij deze buitentemperaturen van onder vriespunt.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Star65 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Toen ik hier van Evohome (watertemperatuur regeling) naar Tado V3+ (kamertemperatuur regeling) ben gegaan heb ik van te voren contact gehad met Quatt. Ze hebben me netjes een document gestuurd met hoe de instellingen van de Tado moeten staan en als ik geïnstalleerd had even melden zodat zij ook hun aanpassingen konden doen. Dat hebben ze binnen 1 dag uitgevoerd, kon ik ook zien in de app van Quatt waar ineens kamertemperatuur tevoorschijn kwam.

Op zich heel tevreden, maar ook wel een beetje het verschijnsel van in de nacht gasverbruik en overdag soms uit, zelfs bij deze buitentemperaturen van onder vriespunt.
Misschien een idee om deze instellingen te delen?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
harv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:46:
[...]

@los-palos

Ik kan niet wachten!!
Staat op de startpagina van het zusterforum Quatt en HA:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76981226

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 14-01-2025 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
Getrapeerd dat ik ook niet alles lees!! :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
harv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:46:
[...]

@los-palos

Ik kan niet wachten!!
Kijk vooral eerst wat instructievideos op YouTube. En als je wilt lezen, dan hieronder:

Hier kan je lezen hoe je HA kunt installeren: https://www.home-assistant.io/installation/

Lees ook dit stuk even door, dan begrijp je hoe je HA kunt benaderen: https://www.home-assistant.io/getting-started/onboarding/

Vervolgens de app downloaden op Android of iOS en via hetzelfde webadres als hierboven om HA benaderen. Zie https://companion.home-assistant.io/

De app en webadres zijn identiek en gebruiken zg dashboards om info details van jouw spullen op te tonen. Zie https://www.home-assistant.io/dashboards/

Devices, zoals Quatt of de T6, voeg je toe als integraties. Die kan je in de app of webadres vinden onder Settings, Devices & Services en vervolgens integraties. Begin maar eens met de integratie van de T6. Die wordt namelijk standaard vanuit HA geleverd. Lees hier over meer de integratie van de T6:
https://www.home-assistant.io/integrations/lyric/

Tado heb ik zelf niet, maar die zal hetzelfde werken....

De integratie van de Quatt is een ander verhaal en lastiger, want die wordt niet standaard door HA geleverd, maar door een totaal andere developer. Dan moet je een zogenaamde custom integrations installeren. De Quatt integratie kan je hier vinden: https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt

Mocht je er niet verder uitkomen, plaats dan hier even een hulpvraag;

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

In de OP van dat forum staan ook nog wat tips en links trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door verguldebarman op 14-01-2025 19:06 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:22
Heb je nog geen hardware waar HA op kan draaien, dan is Home Assistant Green een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
Star65 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Ze hebben me netjes een document gestuurd met hoe de instellingen van de Tado moeten staan en als ik geïnstalleerd had even melden zodat zij ook hun aanpassingen konden doen. Dat hebben ze binnen 1 dag uitgevoerd, kon ik ook zien in de app van Quatt waar ineens kamertemperatuur tevoorschijn kwam.
Iedereen heeft tegenwoordig toch de kamertemperatuur zichtbaar in de app?

[ Voor 7% gewijzigd door timobiel op 14-01-2025 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Star65
Gerardwaz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:33:
[...]

Misschien een idee om deze instellingen te delen?
Bij deze de docs die ik van Quatt heb gekregen:
- Tado V3+
- Tado V3+ Wireless
- Tado V3 Open Therm instellingen
timobiel schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Iedereen heeft tegenwoordig toch de kamertemperatuur zichtbaar in de app?
Volgens mij niet bij diegene die een watertemperatuur regeling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Star65 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:47:
[...]

- Tado V3+
- Tado V3+ Wireless

[...]

Ik heb de Tado V3+ vanaf het begin van de Quatt, hij staat al die tijd reeds op OpenTherm.

Toch oprecht bedankt voor het delen, wellicht heeft iemand er iets aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Star65 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:47:
[...]

- Tado V3+
- Tado V3+ Wireless

[...]
Echt waar? Dat heb ik in maart vorig jaar al bij Quatt Support doorgegeven toen mijn Quatt een paar weken op waterbesturing heeft gedraaid.

Dat ook al wordt de kamertemperatuur via opentherm doorgegeven door de thermostaat de Quatt app dit niet in de app laat zien maar wel doorgeeft in de json

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 14-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
TeslaNerd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Echt waar? Dat heb ik in maart vorig jaar al bij Quatt Support doorgegeven toen mijn Quatt een paar weken op waterbesturing heeft gedraaid.

Dat ook al wordt de kamertemperatuur via opentherm doorgegeven door de thermostaat de Quatt app dit niet in de app laat zien maar wel doorgeeft in de json
Pin me er even niet op vast (mijn geheugen wordt al wat minder >:) ) maar volgens mij kon ik het niet zien in de json toen ik evohome had, maar wellicht zijne er hier die nog steeds met evohome draaien die daar uitsluitsel over kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zal je zien... Ik een week van huis, vrouw een paar dagen van huis... Maandag kreeg ik melding van wat apparaten dat ze offline waren gegaan. Dinsdag einde dag komt mijn vrouw thuis, blijkt de aardlek op de groep van de Quatt eruit te liggen. Dit terwijl ik dacht dat het dus een storing aan het internet was...

Alles weer aan gezet en er komt geen warmte, ook nog eens de pech dat we het feitelijk pas na 1,5 dag constateren dus het huis is al aardig afgekoeld. De CV-ketel springt af en toe wel aan, echter gaat deze ook snel weer uit. Samen met de monteur (die belde mij 1,5u na het melden van de storing) en die constateerde eigenlijk met het verhaal (aardlek) én het feit dat er geen flow is dat zeer waarschijnlijk de circulatiepomp defect is.

Op een paar dagen na zou het dus een jaar zijn dat ik met de Quatt gedaan heb (installatie was 18 januari 2024). Ik ga er morgen direct achteraan. Eventueel zou ik nog kunnen kijken of ik de CV-pomp hoger kan zetten, maar ik wil niet zondermeer daarmee gaan experimenteren).

Dit is even een smet op de tot op heden prima Quatt-ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
fredkroket schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:45:
Zal je zien... Ik een week van huis, vrouw een paar dagen van huis... Maandag kreeg ik melding van wat apparaten dat ze offline waren gegaan. Dinsdag einde dag komt mijn vrouw thuis, blijkt de aardlek op de groep van de Quatt eruit te liggen. Dit terwijl ik dacht dat het dus een storing aan het internet was...

Alles weer aan gezet en er komt geen warmte, ook nog eens de pech dat we het feitelijk pas na 1,5 dag constateren dus het huis is al aardig afgekoeld. De CV-ketel springt af en toe wel aan, echter gaat deze ook snel weer uit. Samen met de monteur (die belde mij 1,5u na het melden van de storing) en die constateerde eigenlijk met het verhaal (aardlek) én het feit dat er geen flow is dat zeer waarschijnlijk de circulatiepomp defect is.

Op een paar dagen na zou het dus een jaar zijn dat ik met de Quatt gedaan heb (installatie was 18 januari 2024). Ik ga er morgen direct achteraan. Eventueel zou ik nog kunnen kijken of ik de CV-pomp hoger kan zetten, maar ik wil niet zondermeer daarmee gaan experimenteren).

Dit is even een smet op de tot op heden prima Quatt-ervaring.
Dat is pech maar netjes dat het snel wordt opgelost. Laat wel even uitzoeken waarom de ketel het niet overneemt. Misschien ook een leuke test voor anderen, maak de Quatt stroomloos en kijk of de ketel het overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:54
Gerardwaz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Dat is pech maar netjes dat het snel wordt opgelost. Laat wel even uitzoeken waarom de ketel het niet overneemt. Misschien ook een leuke test voor anderen, maak de Quatt stroomloos en kijk of de ketel het overneemt.
Kleine aanvulling hierop: als je de gevolgen van een aardfout wilt simuleren zul je de aardlekschakelaar (of evt aardlekautomaat) van de betreffende elektrische groep spanningsloos moeten maken in plaats van alleen de Quatt warmtepomp.

Dat is o.a. relevant voor de Quatt mono omdat die standaard via een stekker is aangesloten op een bestaande elektrische groep waardoor ik de kans groot acht dat de CiC daar ook op aangesloten is.

Maar ook nog omdat in de meeste groepenkasten één aardlekschakelaar tot vier groepen bewaakt. Een aardfout op één van de groepen heeft tot gevolg dat maximaal vier groepen spanningsloos worden gemaakt. (kan opgelost worden middels een aardlekautomaat)

Zoals @fredkroket al aangaf: meerdere apparaten in huis gingen offline, niet alleen de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens de poll van @SBL van april vorig jaar (zie pins) wisten we dit al:

https://www.ad.nl/economi...er-dan-verwacht~a4868d36/

Ook de problemen klinken bekend 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
jbtbnl schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 03:21:
[...]

Kleine aanvulling hierop: als je de gevolgen van een aardfout wilt simuleren zul je de aardlekschakelaar (of evt aardlekautomaat) van de betreffende elektrische groep spanningsloos moeten maken in plaats van alleen de Quatt warmtepomp.

Dat is o.a. relevant voor de Quatt mono omdat die standaard via een stekker is aangesloten op een bestaande elektrische groep waardoor ik de kans groot acht dat de CiC daar ook op aangesloten is.

Maar ook nog omdat in de meeste groepenkasten één aardlekschakelaar tot vier groepen bewaakt. Een aardfout op één van de groepen heeft tot gevolg dat maximaal vier groepen spanningsloos worden gemaakt. (kan opgelost worden middels een aardlekautomaat)

Zoals @fredkroket al aangaf: meerdere apparaten in huis gingen offline, niet alleen de Quatt.
Ik heb het een aantal keer gelezen, maar het valt niet helemaal.

Ik heb inderdaad 1 aardlekschakelaar die 3 groepen beschermd. 1 groep was uit (meterkast (modem etc zit daarop aangesloten)) en de aardlek van die groep was uit. De 2 andere groepen stonden nog aan, maar die deden uiteraard niets meer.

Dus wat zou ik nu nog moeten doen? De gehele groepenkast stroomloos maken door de hoofdautomaat uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
fredkroket schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:57:
[...]

Ik heb het een aantal keer gelezen, maar het valt niet helemaal.

Ik heb inderdaad 1 aardlekschakelaar die 3 groepen beschermd. 1 groep was uit (meterkast (modem etc zit daarop aangesloten)) en de aardlek van die groep was uit. De 2 andere groepen stonden nog aan, maar die deden uiteraard niets meer.

Dus wat zou ik nu nog moeten doen? De gehele groepenkast stroomloos maken door de hoofdautomaat uit te zetten?
Jij moet niks doen (behalve zorgen voor een nieuwe pomp ;) ).
@jbtbnl reageert op @Gerardwaz die andere Tweakers voorstelt hun Quatt stroomloos te maken om te zien of de CV het dan overneemt.
Jij hebt dit experiment (niet vrijwillig) al gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:02:
[...]

Jij moet niks doen (behalve zorgen voor een nieuwe pomp ;) ).
@jbtbnl reageert op @Gerardwaz die andere Tweakers voorstelt hun Quatt stroomloos te maken om te zien of de CV het dan overneemt.
Jij hebt dit experiment (niet vrijwillig) al gedaan :)
Ah ok!

Ik heb gisteravond mijn vrouw nog wel even de Home Wizard Engery Socket voor de stekker van de warmtepomp laten plaatsen. Dit zodat ik op afstand (nadat hij een x-aantal uur uit had gestaan) hem nog aan kon zetten. Helaas werkte dat ook niet.

Wel is het minder dat je vanuit Quatt niet eens een e-mail krijgt met daarin de bevestiging van een melding, of een meldingsnummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:47:

ja en dit komt uit de koker van Remeha & Intergas, waar hun hybrides 'erom bekend staan' dat ze bij +/- 2 graden ermee stoppen en vol op gas doorgaan

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Nav de posts hierboven..... Er bestaan losse aardlekschakelaars voor in het stopcontact. Deze bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CI9ap1aGWkqDfB-RrA9vGOX-J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FdvnSXBoFOmSftlsii9FLs9k.webp?f=fotoalbum_large
https://www.busch-jaeger....zen-met-aardlekschakelaar

Of nog gemakkelijker, deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAn8bhVxERAad2Ao9Ui0YJ714LI=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/JwUx4B1ypPoC5EEJV3StnJsL.webp?f=fotoalbum_large
https://www.elektramat.nl...0ua76fePitCEaAuLNEALw_wcB

Heeft iemand ervaring met zoiets?

Zou dat een oplossing kunnen zijn (alleen bij een Quatt mono!!) om te voorkomen dat de hoofd aardlekschakelaar wordt onderbroken en daarmee nog meer uit gaat in het huis?

[ Voor 57% gewijzigd door verguldebarman op 15-01-2025 09:03 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@verguldebarman Lijkt me niet direct een zinvolle toevoeging...Als de ALS eruit knalt, dan is er wat mis. Dan moet je misschien de stekker maar uit de Quatt trekken. Kun je daarna de overige groepen weer inschakelen. Het is ook maar hopen dat die stekker-aardlek als eerste gaat ipv de ALS in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
jj85 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:04:
@verguldebarman Lijkt me niet direct een zinvolle toevoeging...Als de ALS eruit knalt, dan is er wat mis. Dan moet je misschien de stekker maar uit de Quatt trekken. Kun je daarna de overige groepen weer inschakelen. Het is ook maar hopen dat die stekker-aardlek als eerste gaat ipv de ALS in de meterkast.
Ik twijfel over wat je zegt. De zinvolle toepassing is dat ALLEEN de Quatt gaat uitvallen. Alle andere apparaten en groepen blijven dan (theoretisch, mis de hoofd aardlekschakelaar niet eerst was idd) aan. Inclusief de CIC.

En als de CIC aanblijft, maar de Quatt is onbeschikbaar, dan wordt het huis mogelijk verwarmt door alleen de CV.

Ideetje???

[ Voor 3% gewijzigd door verguldebarman op 15-01-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
jj85 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:04:
Het is idd de vraag wie het eerst gaat: deze aardlek of die in de meterkast. In de beschrijving van het product wordt de lekstroom waarop de aardlek moet aanslaan, niet gespecificeerd. Dat is al twijfelachtig. Waarschijnlijk is dat de standaardwaarde die ook de aardlek in de meterkast heeft.

Ik heb voor mij zonnepanelen in de meterkast een speciale aardlek met hogere lekstroom. Wellicht is dat ook het euvel met de warmtepomp: die zou misschien op een groep moeten die een hogere lekstroom aankan. Hopelijk is er hier iemand die die regels precies kent.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Ik heb voor mij zonnepanelen in de meterkast een speciale aardlek met hogere lekstroom. Wellicht is dat ook het euvel met de warmtepomp: die zou misschien op een groep moeten die een hogere lekstroom aankan. Hopelijk is er hier iemand die die regels precies kent.
Nee dankje! Die waterpomp draait in het CV-circuit en is ook via leidingwerk etc 'gekoppeld' (bij CV) aan m'n waterleiding. En met die waterleiding heb ik dagelijks contact :) Dus ik wil zeker geen hogere lekstromen toelaten bij de Quatt.

De standaard 30mA wordt verondersteld als veilig voor de mens.
Bij 300mA wordt het wel een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
AlfredPteD schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Het is idd de vraag wie het eerst gaat: deze aardlek of die in de meterkast. In de beschrijving van het product wordt de lekstroom waarop de aardlek moet aanslaan, niet gespecificeerd. Dat is al twijfelachtig. Waarschijnlijk is dat de standaardwaarde die ook de aardlek in de meterkast heeft.

Het euvel met de warmtepomp is dat ze weten dat van een partij warmtepompen de pomp niet goed is. Daar is iets bij het testen van de pomp mis gegaan. Ze hebben er ook al heel veel vervangen. In de nieuwere schijnen andere pompen te zitten. (Dat heb ik opgestoken door o.a. mee te lezen in dit topic)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Er is al veel gesproken over de Honewell Lyric T6 en de hysterese. Deze zou ruimer zijn dan bijv. een Tado V3+. ik dacht dit gedrag al eens gezien te hebben maar nu begin ik te twijfelen.
De eerste situatie heeft geen "ruime" hysterese en de tweede weer wel. En dan ruimer bedoel ik met namen de "overshoot" in temperatuur (die juist prettig is).
Hieronder een screenshot van de logging:

heatpump_thermostat_room_temperature is de groene lijn.

Rond 17:34 is de woonkamer temperatuur 19.6. (ingestelde temperatuur is 19.5).
Om 20:32 schakelen de Quatts uit. 19.6.
Om 21:16 is de temperatuur 19.4.
Om 21:36 schakelen de Quatts in.
Om 21:37 is de temperatuur 19.2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW7JHZH52WBNrqwpbxKVxYBcrL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/as0y8JNQeGRITGfvHtHqxkV7.png?f=fotoalbum_large

En hieronder vanochtend:
Gemeten temperatuur 19.6 vanaf 8:30.
8:58 19.9 en de Quatts schakelen af.
9:25 19.3 en de Quatts schakelen weer in. (eigenlijk ergens tussen 19.5 en 19.3 want er is geen gelogde meetmoment ertussen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BO_4d8sLd8lDFq-awXoGYeIpejM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVxHXwVHlVWKLTB6AODk1Chk.png?f=fotoalbum_large

Zouden de metingen niet helemaal accuraat zijn? Of is bij snel dalende temperaturen het aantal schakelmomenten van de T6 (3,6,9,12) belangrijk?

Als ik in de CiC live meekijk zie ik de thermostat.otFtRoomTemperature ook niet vaak wijzigen.

En ik sluit mij aan bij de post hieronder: kun je de T6 gewoon vervangen door een Tado of moet Quatt dan iets wijzigen?

Verder gewoon tevreden, hieronder eenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JABGiwJTb7hWFngabQJB9AwBxXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KWgtILIThPBHDXk25H6oEr9X.png?f=fotoalbum_large overzicht van afgelopen 24u:

[ Voor 19% gewijzigd door CPM op 15-01-2025 10:03 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-07 14:41
Ik overweeg om mijn T6 te vervangen door een Tado 3+. Ik wil in ieder geval uitproberen of dat beter werkt. Ik vind het feit dat hij pas nieuwe temperaturen doorgeeft bij wijzigingen van 0.2 graad en de vele vreemde pieken en dalen in temperatuur echt heel irritant. Wij hebben in de woonkamer alleen vloerverwarming die echt heel traag opwarmt en dan is dit heel irritant.

Mijn vraag is: hoe sluit je die Tado aan op de CiC? Ik heb in dit topic gezocht, maar kan het niet vinden. Is daar ergens een schema van of kan iemand een foto maken van hoe hij het aangesloten heeft? Dan ga ik eens op marktplaats kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
CPM schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:53:

Rond 17:34 is de woonkamer temperatuur 19.6. (ingestelde temperatuur is 19.5).
Om 20:32 schakelen de Quatts uit. 19.6.
Om 21:16 is de temperatuur 19.4.
Om 21:36 schakelen de Quatts in.
Om 21:37 is de temperatuur 19.2.
Een deelreactie nav het de temperatuur om 21:37. Als je quatts aangaan, dan moet het verwarmde water eerst nog in je radiatoren aankomen, om dan de boel te gaan verwarmen. Daar kan wel een paar minuten duren. Het is dus niet gek dat de daling van je binnentemperatuur nog even doorgaat ondanks dat je waterpomp al draait.

Bij vloerverwarming zal er nog veel meer traagheid in je systeem zitten.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
Friezin schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:14:
Geen idee wat beide posters hierboven voor afgiftesystemen hebben buiten vvw (en 1 of 2 Quatts) maar ben heel tevreden over de T6 in de eetkamer.
De woonkamer zelf zit heerlijk steeds op 22,2-22,5°C.
Omdat vloer continue warm is (rond 26°C), merk je geen fluctuatie.
T6 lijkt bijna voorspellende gaven te hebben 😉.
Vloer duurt 1,5-2 uur voor er warmte vanaf komt.
Ben echt ontzettend benieuwd naar de prestaties wanneer er een tweede Quatt arriveert: heb zelf de hoop dat het optimaliseren van de afgifte met een enkele Quatt zijn vruchten gaat afwerpen.

[Afbeelding]
Komt die goede samenwerking met de T6 ook, omdat je warmteverlies vrij hoog is? In huizen waar je niet 24 uur lang, de ondergrens van het vermogen kwijt kan, zal de wp een poos uit staan. Als dat zo is dan moet je de wp sturen, door bijv. een kleine nachtverlaging toe te passen. Daarmee maak je de kans kleiner dat de wp gas gaat bij pakken want in de nacht is met het koude weer, het verschil tussen binnen en buiten groter dan overdag. Omdat de vloer dan nog niet vol gebufferd is, gaat de wp overdag vaker aan. Maar misschien wil je dat helemaal niet omdat s' nachts het tarief lager is (dynamisch) of juist wel omdat je nog een beetje zonopbrengst over hebt. Ik denk dat een goede samenwerking met de thermostaat dus ook te maken heeft met je warmteverlies.

En een andere vraag die ik zou hebben, ik denk dat er verschillende vloerverwarmingsystemen bestaan. En zou het ene systeem niet trager werken dan het andere systeem? We hebben het dan nog niet over mengverdelers e.d. gehad. En als er een mengverdeler wordt gebruikt, gooit deze de berekening van de CiC dan niet in de war?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Star65
dzuijlek schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:58:
Ik overweeg om mijn T6 te vervangen door een Tado 3+. Ik wil in ieder geval uitproberen of dat beter werkt. Ik vind het feit dat hij pas nieuwe temperaturen doorgeeft bij wijzigingen van 0.2 graad en de vele vreemde pieken en dalen in temperatuur echt heel irritant. Wij hebben in de woonkamer alleen vloerverwarming die echt heel traag opwarmt en dan is dit heel irritant.

Mijn vraag is: hoe sluit je die Tado aan op de CiC? Ik heb in dit topic gezocht, maar kan het niet vinden. Is daar ergens een schema van of kan iemand een foto maken van hoe hij het aangesloten heeft? Dan ga ik eens op marktplaats kijken.
Mijn post 1 pagina eerder is gepind. Daar kun je de handleiding downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barendrp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-03 07:56
Onlangs is bij ons de Quatt Duo geinstalleerd. Vandaag is er vloerverwarming gelegd en morgen wordt nieuwe dekvloer aangebracht. Nu hebben we dan te maken met een opstookprotocol wat gevolgd moet worden. Het probleem is alleen dat ik volgens mij op geen enkele manier de aanvoertemperatuur van het water vanuit Quatt ergens kan regelen. De verdeler is er 1 zonder pomp en zonder thermostaat, dus ook daar kan ik de temperatuur niet knijpen. Nu is het water uit de Quatt uiteraard niet bijzonder warm, maar er moet gestart worden met een temperatuur van 20 graden gedurende 24 uur, vervolgens 25 graden gedurende 24 etc. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:03
barendrp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:24:
Onlangs is bij ons de Quatt Duo geinstalleerd. Vandaag is er vloerverwarming gelegd en morgen wordt nieuwe dekvloer aangebracht. Nu hebben we dan te maken met een opstookprotocol wat gevolgd moet worden. Het probleem is alleen dat ik volgens mij op geen enkele manier de aanvoertemperatuur van het water vanuit Quatt ergens kan regelen. De verdeler is er 1 zonder pomp en zonder thermostaat, dus ook daar kan ik de temperatuur niet knijpen. Nu is het water uit de Quatt uiteraard niet bijzonder warm, maar er moet gestart worden met een temperatuur van 20 graden gedurende 24 uur, vervolgens 25 graden gedurende 24 etc. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Welke thermostaat heb je?
Ik heb onlangs in de Tado app de optie "aanvoertemperatuur optimalisatie" geprobeerd, en daar leek zowel de ketel als de Quatt zich netjes aan te houden.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
Verkeerde verdeler voor een Quatt.

Die kan je niet begrenzen qua aanvoertemperatuur en je CV ketel begrenzen op 20 graden gaat ook vrij lastig worden met het minimum vermogen dat die levert.
Ik zou het zowel bij Quatt als bij de installateur van je vloerverwarming voorleggen.

Misschien kunnen ze bij Quatt snel een programmeur aan het werk zetten of heeft de installateur een mogelijkheid om er toch nog een pomp tussen te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Even Quatt contacten, je bent vast niet de eerste die hier mee te maken heeft.
Wat @Dylanf97 zegt icm met watertemperatuurregeling kan misschien helpen.

Of... Quatt buiten spel zetten en het opwarmprotocol met de CV uitvoeren. Stel je op de CV de maximale watertemperatuur in (al weet ik niet of deze zo laag kan...).

Is een verdeler zonder thermostaat wel handig met een hybride warmtepomp? Hier kan hij soms nog wel de 60grC wtatertemperatuur aantikken (situatie deur ergens open, thermostaat schiet omlaag, watertemperatuur schiet omhoog). Lijkt me niet wenselijk met vloerverwarming / vloer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
Zonder extra spullen zou ik de thermostaat laag instellen, maximaal een halve graad boven de kamertemperatuur en dan in de Quatt app kijken hoe warm het water wordt. Als het water te warm wordt de thermostaat iets lager zetten. Als het water warmer moet de thermostaat iets omhoog en dan een kwartiertje afwachten hoe de watertemperatuur reageert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
TeslaNerd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:41:
[...]

Zonder extra spullen zou ik de thermostaat laag instellen, maximaal een halve graad boven de kamertemperatuur en dan in de Quatt app kijken hoe warm het water wordt. Als het water te warm wordt de thermostaat iets lager zetten. Als het water warmer moet de thermostaat iets omhoog en dan een kwartiertje afwachten hoe de watertemperatuur reageert
@barendrp Dit gaat volgens mij niet werken.

Je zou eventueel wel de vloerwarming los kunnen koppelen als er nog radiatoren in de ruimte zijn en de vloer dus indirect verwarmen. De vloer blijft namelijk niet ijskoud als de rest van de ruimte opwarmt door je thermostaat steeds hoger te zetten.
Of dit het gewenste resultaat geeft weet ik niet zeker.

Een andere optie is het warmteverlies extreem laten verlagen bij Quatt zodat de CiC de watertemperatuur laag houdt ondanks veel warmtevraag. Maar dan is het probleem weer dat je de ruimte misschien helemaal niet op temperatuur krijgt.

Ik vrees dus dat er weinig anders op zit dan de installateur er bij halen. Hier hoort gewoon een mengverdeler tussen, in ieder geval totdat Quatt een optie biedt om de aanvoertemperatuur hard te begrenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Nee dankje! Die waterpomp draait in het CV-circuit en is ook via leidingwerk etc 'gekoppeld' (bij CV) aan m'n waterleiding. En met die waterleiding heb ik dagelijks contact :) Dus ik wil zeker geen hogere lekstromen toelaten bij de Quatt.

De standaard 30mA wordt verondersteld als veilig voor de mens.
Bij 300mA wordt het wel een ander verhaal.
Ik weet niet of ik het goed zie hoor, maar ik kan altijd leren. Mij lijkt het dat je CV pijpen goed geaard zijn. Enige lekstroom via die pijpen zal rechtstreeks de grond (aarde) ingaan. daar heb jij geen last van als je die pijpen aanraakt.

Het gaat bij aardlekstromen pas mis als jij (of vocht oid) tussen een apparaat en de aarde zit. In dit geval zou je met de warmtepomp in aanraking moeten komen en gelijktijdig met iets dat geaard is, wat meestal wel het geval is, tenzij je zweeft.

Een warmtepomp staat buiten in een erg natte omgeving (condenswater, vocht, ijs). Dus die kan makkelijk een lekstroom genereren, waarna de aardlek uitvalt. Als de warmtepomp op een makkelijk bereikbare plek staat (op de grond bv), dan kan ik me voorstellen dat de aardlek 30mA moet zijn, anders zou een hogere aardlekstroom ook voldoen, met als gevolg dat die minder snel zal afslaan. De kast van de warmtepomp is overigens ook geïsoleerd, dus gaat het mis in de warmtepomp dan heb je daar, in principe, aan de buitenkant geen last van.

Tenminste zo denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Woon je daar al?
Ik gok van niet.

Heb je toegang tot thermostaat en de temperatuurmeter op de verdeler? Want dat is een must. Mag fysiek of digitaal (via de apps bijv.).

(Ik had thermostaat hier in de gang hangen, hier zit verdeler ook)

Begin met lage kamertemperatuur en check metertje op vvw-verdeler/app.
Te hoog? Dan kamertemperatuur naar beneden stellen tot je 20°C binnenkrijgt. Dag erna graadje omhoog etc.
Ik had hier wel een thermostaatkraan, dus daarmee geknepen: rest woning moest wel warm. Woonde boven zolang.

Cv op lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Ik weet niet of ik het goed zie hoor, maar ik kan altijd leren. Mij lijkt het dat je CV pijpen goed geaard zijn. Enige lekstroom via die pijpen zal rechtstreeks de grond (aarde) ingaan. daar heb jij geen last van als je die pijpen aanraakt.

Het gaat bij aardlekstromen pas mis als jij (of vocht oid) tussen een apparaat en de aarde zit. In dit geval zou je met de warmtepomp in aanraking moeten komen en gelijktijdig met iets dat geaard is, wat meestal wel het geval is, tenzij je zweeft.

Een warmtepomp staat buiten in een erg natte omgeving (condenswater, vocht, ijs). Dus die kan makkelijk een lekstroom genereren, waarna de aardlek uitvalt. Als de warmtepomp op een makkelijk bereikbare plek staat (op de grond bv), dan kan ik me voorstellen dat de aardlek 30mA moet zijn, anders zou een hogere aardlekstroom ook voldoen, met als gevolg dat die minder snel zal afslaan. De kast van de warmtepomp is overigens ook geïsoleerd, dus gaat het mis in de warmtepomp dan heb je daar, in principe, aan de buitenkant geen last van.

Tenminste zo denk ik.
offtopic:
Ik ga ook wel mee in jou benadering. Toch ga ik componenten die m'n CV/waterleiding hangen niet achter een 300mA ALS zetten. Misschien meer onderbuikgevoel...

Zit hier met een onlangs gerenoveerde badkamer. Daar hebben ze de potentiaalvereffening (conform NEN1010) niet toegepast. Er ontbreekt tevens een centraal aardingspunt in de badkamer.
Alle (water/cv/gas) leidingen zijn door mij nog eens extra aan elkaar en aarde verbonden.
Ik krijg het niet helder wat nou de risico's zijn in mijn badkamer. Elektrische installaties allemaal achter 30mA aardlek, alle leidingen degelijk geaard, maar niet conform de NEN1010. Hoofdpijndossier :+
PS. mocht iemand hier toevallig veel ervaring/deskundigheid over hebben, dan ontvang ik graag een PM :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Verkeerde verdeler voor een Quatt.

Die kan je niet begrenzen qua aanvoertemperatuur en je CV ketel begrenzen op 20 graden gaat ook vrij lastig worden met het minimum vermogen dat die levert.
Ik zou het zowel bij Quatt als bij de installateur van je vloerverwarming voorleggen.

Misschien kunnen ze bij Quatt snel een programmeur aan het werk zetten of heeft de installateur een mogelijkheid om er toch nog een pomp tussen te zetten.
Ik zie geen probleem eerlijk gezegd.
Been there, done that: weliswaar met cv, maar principe is hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Woon je daar al?
Ik gok van niet.

Heb je toegang tot thermostaat en de temperatuurmeter op de verdeler? Want dat is een must. Mag fysiek of digitaal.

(Ik had thermostaat hier in de gang hangen, hier zit verdeler ook)

Begin met lage kamertemperatuur en check metertje op vvw-verdeler.
Te hoog? Dan kamertemperatuur naar beneden stellen tot je 20°C binnenkrijgt. Dag erna graadje omhoog etc.
Ik had hier wel een thermostaatkraan, dus daarmee geknepen: rest woning moest wel warm. Woonde boven zolang.
Maar dan moet je daar 24/7 bij blijven toch om continu de temperatuur te checken en thermostaat omhoog/omlaag te drukken?
Quatt zal dan ook nog eens op basis van buitentemperatuur of een zuchtje wind in de woonkamer de sturing bjistellen en warmer/kouder water maken
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Ik zie geen probleem eerlijk gezegd.
Been there, done that: weliswaar met cv, maar principe is hetzelfde
Maar wel een thermostaatkraan op de verdeler, dat maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Maar dan moet je daar 24/7 bij blijven toch om continu de temperatuur te checken en thermostaat omhoog/omlaag te drukken?
Quatt zal dan ook nog eens op basis van buitentemperatuur of een zuchtje wind in de woonkamer de sturing bjistellen en warmer/kouder water maken

[...]

Maar wel een thermostaatkraan op de verdeler, dat maakt een wereld van verschil.
Jij hebt duidelijk geen vvw 😉
Waarom zou je daar 24 uur bij moeten blijven?
Ik zet vanuit vakantieadres mijn kamertemperatuur ook wel eens omhoog.
Quatt app geeft watertemperatuur.

Zoek maar ff op opstookprotocol.

PS: Een graadje plus of min geeft die hele bak cement echt weinig om.
Ik heb mijn protocol afgeraffeld want wilde met Kerst weer in kamer zitten.

Thermostaatkraan: zorg dat cv heel laag staat. Geen probleem

[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 15-01-2025 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Ik zou me er ook niet al te veel zorgen om maken bij water temperaturen die als het goed is nooit veel boven de 28 of 30 uit zullen komen.

Maar... begrijp ik nou dat je de Quatt ook op watertemperatuur zou kunnen aansturen?
(Als dat zo is... waarom doen mensen dat dan niet :? )

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 15-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:28:
Ik zou me er ook niet al te veel zorgen om maken bij water temperaturen die als het goed is nooit veel boven de 28 of 30 uit zullen komen.

Maar... begrijp ik nou dat je de Quatt ook op watertemperatuur zou kunnen aansturen?
Hangt van je thermostaat af en is duidelijk niet de default van Quatt (en je kan het zelf niet aanpassen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6vQvNztlp24UIsGe5fx4DtwMSQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x0zQ3jjXNFZ4LpFO0CFvKOi7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd

Ja, de Quatt heeft twee instellingen voor de controller:
- besturing op kamertemperatuur
- besturing op watertemperatuur

Deze instelling kan alleen door Quatt Support op afstand worden aangepast.

En Quatt heeft een eigen beleid wanneer de instelling voor besturing op watertemperatuur wordt toegestaan.

In de Quatt Quick Start Guide staat dat besturing op watertemperatuur wordt toegestaan voor thermostaten die de kamertemperatuur niet doorgeven zoals bijvoorbeeld de Evo Home of een Nest thermostaat.

Maar het werkt ook prima met een thermostaat die de kamertemperatuur wel doorgeeft.

Ik heb dit gedaan door bij Quatt Support met een ticket aan te geven dat ik een thermostaat had waarmee ik mijn Quatt op waterbesturing wilde laten besturen. Quatt Support heeft dat een dag later aangepast. Daarna heeft mijn Quatt een paar weken probleemloos op watertemperatuur gewerk tot iemand bij Quatt Support heeft bedacht dat Quatt de besturing op watertemperatuur niet langer geschikt vond voor mijn installatie.

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 15-01-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
m.a.w. je kunt dan nog steeds niet zelf je eigen stooklijn volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Dylanf97 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Ik heb onlangs in de Tado app de optie "aanvoertemperatuur optimalisatie" geprobeerd, en daar leek zowel de ketel als de Quatt zich netjes aan te houden.
Bij mij gaat de quatt zonder problemen naar een hogere temperatuur dan ik met deze instelling aangeef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:59
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:47:

En positieve reacties van mensen met een Quatt!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
raven22 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Bij mij gaat de quatt zonder problemen naar een hogere temperatuur dan ik met deze instelling aangeef.
Bij mij ook. Ruimschoots. Na een aantal dagen gelijk weer uitgezet aangezien het niks leek te doen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:52:
m.a.w. je kunt dan nog steeds niet zelf je eigen stooklijn volgen?
Als het aan Quatt ligt dan kan dat niet.

Maar tweakers kunnen dat nu wel met Home Assistant en een geschikte thermostaat.

Is uitgebreid gedocumenteerd in dit forum en het zusterforum Quatt en HA.

Zoek op pseudo waterbesturing en alternatieve controle CiC

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 15-01-2025 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Zou hier wel voorzichtig mee omgaan. Waarom zou hij niet boven de 28-30grC uitkomen? Zit hier vaak boven (35-40grC is op deze dagen geen uitzondering). Hoe dan ook, je hebt gewoon 0 begrenzing met een Quatt (in standaard configuratie)
  • Je wil je vloer voorzichtig opwarmen vanuit een lage temperatuur / koude start.
  • Thermostaat net iets instellen boven kamertemperatuur.
  • Quatt gaat draaien, op basis van stooklijn/buitentemp op een X vermogen.
  • Vloer komt heel langzaam op temperatuur, ruimte erboven (inclusief thermostaat) komen nog langzamer op temperatuur.
  • CiC wordt ongeduldig, immers wordt setpoint niet snel genoeg bereikt. Vermogen wordt flink opgekrikt, daarmee ook de watertemperatuur. Misschien zet de CiC er zelfs de CV wel bij aan...
Maargoed, heb geen vvw, dus bovenstaande zal wel onjuist zijn ;)
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Jij hebt duidelijk geen vvw 😉
Waarom zou je daar 24 uur bij moeten blijven?
Ik zet vanuit vakantieadres mijn kamertemperatuur ook wel eens omhoog.
Quatt app geeft watertemperatuur.
Ook goed, kijk je de halve dag in je Quatt app.
Zoek maar ff op opstookprotocol.
Gedaan. Begin 5grC boven kamertemp. Dus dan begin je met 20-25grC? Hoe regel je dat met je Quatt zonder thermostaatkraan op je verdeler? Tuurlijk maakt een graadje meer/minder niet uit. Maar zou beetje lullig zijn als je cementdekvloer al vrij snel naar de kloten is doordat Quatt/CiC eens even lekker z'n eigen gang gaat.
PS: Een graadje plus of min geeft die hele bak cement echt weinig om.
Ik heb mijn protocol afgeraffeld want wilde met Kerst weer in kamer zitten.

Kan de CV op 25grC watertemp draaien dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Zou hier wel voorzichtig mee omgaan. Waarom zou hij niet boven de 28-30grC uitkomen? Zit hier vaak boven (35-40grC is op deze dagen geen uitzondering). Hoe dan ook, je hebt gewoon 0 begrenzing met een Quatt (in standaard configuratie)
Daarom schrijf ik ook: als het goed is.

En 40 gr, dan heb je neem ik aan radiatoren?
Met alleen vvw ben ik (ondanks -7) nog niet boven de 32.5 geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Voor mijn huis met radiatoren draait mijn Quatt nu op pseudo waterbesturing met de watertemperatuur maximaal op 40grC minus de gevoelstemperatuur van het KNMI voor mijn locatie. Werkt prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:05:
[...]

• Je wil je vloer voorzichtig opwarmen vanuit een lage temperatuur / koude start.
  • Thermostaat net iets instellen boven kamertemperatuur.
  • Quatt gaat draaien, op basis van stooklijn/buitentemp op een X vermogen.
  • Vloer komt heel langzaam op temperatuur, ruimte erboven (inclusief thermostaat) komen nog langzamer op temperatuur.
  • CiC wordt ongeduldig, immers wordt setpoint niet snel genoeg bereikt. Vermogen wordt flink opgekrikt, daarmee ook de watertemperatuur. Misschien zet de CiC er zelfs de CV wel bij aan...
Maargoed, heb geen vvw, dus bovenstaande zal wel onjuist zijn ;)

[...]

Ook goed, kijk je de halve dag in je Quatt app.

[...]

Gedaan. Begin 5grC boven kamertemp. Dus dan begin je met 20-25grC? Hoe regel je dat met je Quatt zonder thermostaatkraan op je verdeler? Tuurlijk maakt een graadje meer/minder niet uit. Maar zou beetje lullig zijn als je cementdekvloer al vrij snel naar de kloten is doordat Quatt/CiC eens even lekker z'n eigen gang gaat.

[...]

Kan de CV op 25grC watertemp draaien dan?
Ben heel benieuwd waar je die "5°C boven kamertemperatuur" hebt opgedaan.
@barendrp schrijft duidelijk: 20°C, dat is watertemperatuur.
Het huis is ongetwijfeld koud: zet thermostaat eerst eens op 15°C en kijk wat Quatts doen qua watertemperatuur. Vloer moet sowieso eerst 6 weken drogen wanneer het bijv. schuimbeton is.

En wat heeft draaien cv hier mee van doen?
Je wilt eerst juist NIET dat hij draait: dus zo laag mogelijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:11:
[...]

En de vloer is hier, zelfs met cv er zo nu en dan 45°C knallend erop, nog niet boven 26°C geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:24:
[...]

En de vloer is hier, zelfs met cv er zo nu en dan 45°C knallend erop, nog niet boven 26°C geweest.
Ja de vloer zelf. Ik bedoel de Ta.

Ik denk dat een vloer van 32 graden echt onaangenaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Ja de vloer zelf. Ik bedoel de Ta.

Ik denk dat een vloer van 32 graden echt onaangenaam is.
Klopt: ik gaf die vloertemperatuur ook alleen om te duiden hoe traag dat gaat en dat vloer echt niet snel meebeweegt qua temperatuur.
Quatt levert momenteel 34°C

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 15-01-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
Dylanf97 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Dat heb ik ook ingesteld bij de Tado X. Maar daar kan je ook niet 100% op vertrouwen helaas. Al een paar keer gehad dat de Quatt gewoon naar 55°C ging. Dat heeft alleen totaal geen zin, want dan gaat er niks meer door de vvw doordat de thermostaat knop dan de flow afknijpt naar de vvw. Uiteindelijk gaat er niks meer naar toe en wordt het alleen maar kouder in de woonkamer. Oplossing was om de thermostaat lager te zetten, waardoor de Quatt uitgaat. Daarna weer de thermostaat met een halve graad verhogen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Ben heel benieuwd waar je die "5°C boven kamertemperatuur" hebt opgedaan.
Hier, hier, hier en hier. (de eerste Google hits)
Maar dat zal al snel op die initiele 20grC uitkomen.
En wat heeft draaien cv hier mee van doen?
Je wilt eerst juist NIET dat hij draait: dus zo laag mogelijk zetten.
Je had het hier over de cv laag. Je bedoeld blijkbaar thermostaat heel laag / CV uit ipv CV op lage watertemperatuur instellen. :)
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barendrp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-03 07:56
Hartelijk bedankt iedereen alvast voor het meedenken. Ondertussen ook reactie gekregen van Quatt die ik gister had gemaild. Het zou moeten kunnen, maar in mijn app heb ik in ieder geval niet de optie waar men het over heeft. Misschien dat ze dat nog moeten activeren zodat ik wel op deze manier de aanvoertemperatuur kan regelen.

Als er een nieuwe cementvloer wordt gestort en een opstookprotocol wordt gevolgd, is het belangrijk om de temperatuur geleidelijk te verhogen om scheuren in de vloer te voorkomen. Hier is hoe meneer de temperatuur in de Quatt kan aanpassen om het opstookprotocol te volgen:
Stappen om de temperatuur aan te passen via de Quatt:

Open de Quatt-app:
• Zorg ervoor dat de Quatt-app op de smartphone is geïnstalleerd en ingelogd.
• Ga naar de temperatuurinstellingen:
• In de app kun je naar de instellingen van de verwarmingsmodus gaan. Dit wordt vaak aangeduid als "aanvoertemperatuur" of "verwarmingsinstellingen".
• Temperatuur instellen volgens het opstookprotocol:
• Begin met een lage aanvoertemperatuur, bijvoorbeeld 20-25 °C.
• Verhoog de temperatuur dagelijks met 5 °C, afhankelijk van het protocol dat de vloerverwarmingsinstallateur of cementleverancier heeft gegeven.
• Zorg ervoor dat de maximale temperatuur het opgegeven limiet niet overschrijdt (meestal 40-45 °C voor vloerverwarming).
• Controleer de voortgang:
• Houd de vloer en de app goed in de gaten tijdens het opstoken. Als je een waarschuwing krijgt in de app, stop dan en neem contact op met een specialist.
• Temperatuurhandmatig aanpassen indien nodig:
• In de Quatt-app kun je ook handmatig de gewenste aanvoertemperatuur invoeren. Dit maakt het gemakkelijk om het protocol nauwkeurig te volgen.
• Na het opstookprotocol:
• Stel de normale aanvoertemperatuur in voor vloerverwarming (meestal rond de 30-35 °C, afhankelijk van je comfortvoorkeur en isolatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
Mooi klusje voor home-assistant. In HA heb je de watertemperatuur beschikbaar. Dan is het een simpele automatisering om daarmee een smart plug waar je warmtepomp aan hangt, te schakelen. Het is maar voor een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Hier, hier, hier en hier. (de eerste Google hits)
Maar dat zal al snel op die initiele 20grC uitkomen.

[...]

Je had het hier over de cv laag. Je bedoeld blijkbaar thermostaat heel laag / CV uit ipv CV op lage watertemperatuur instellen. :)

[...]
Eerste link geeft al aan dat watertemperatuur start bij 20°C is.
Dus rest zal dat ook wel zeggen: het is namelijk een standaardprotocol.

CV laag: mijn cv kan niet lager ingesteld dan 40°C. Dit heeft ook niks te maken met thermostaat. Bij testen of huis wp aankon, stond hij dik een jaar op 50°C ingesteld. Zet 'm zo laag mogelijk om ongelukken te voorkomen.

En thermostaat lijkt me volkomen logisch: in een koude woning start je laag om te kijken wat Quatt-water gaat doen qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barendrp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Hartelijk bedankt iedereen alvast voor het meedenken. Ondertussen ook reactie gekregen van Quatt die ik gister had gemaild. Het zou moeten kunnen, maar in mijn app heb ik in ieder geval niet de optie waar men het over heeft. Misschien dat ze dat nog moeten activeren zodat ik wel op deze manier de aanvoertemperatuur kan regelen.

Als er een nieuwe cementvloer wordt gestort en een opstookprotocol wordt gevolgd, is het belangrijk om de temperatuur geleidelijk te verhogen om scheuren in de vloer te voorkomen. Hier is hoe meneer de temperatuur in de Quatt kan aanpassen om het opstookprotocol te volgen:
Stappen om de temperatuur aan te passen via de Quatt:

Open de Quatt-app:
• Zorg ervoor dat de Quatt-app op de smartphone is geïnstalleerd en ingelogd.
• Ga naar de temperatuurinstellingen:
• In de app kun je naar de instellingen van de verwarmingsmodus gaan. Dit wordt vaak aangeduid als "aanvoertemperatuur" of "verwarmingsinstellingen".
• Temperatuur instellen volgens het opstookprotocol:
• Begin met een lage aanvoertemperatuur, bijvoorbeeld 20-25 °C.
• Verhoog de temperatuur dagelijks met 5 °C, afhankelijk van het protocol dat de vloerverwarmingsinstallateur of cementleverancier heeft gegeven.
• Zorg ervoor dat de maximale temperatuur het opgegeven limiet niet overschrijdt (meestal 40-45 °C voor vloerverwarming).
• Controleer de voortgang:
• Houd de vloer en de app goed in de gaten tijdens het opstoken. Als je een waarschuwing krijgt in de app, stop dan en neem contact op met een specialist.
• Temperatuurhandmatig aanpassen indien nodig:
• In de Quatt-app kun je ook handmatig de gewenste aanvoertemperatuur invoeren. Dit maakt het gemakkelijk om het protocol nauwkeurig te volgen.
• Na het opstookprotocol:
• Stel de normale aanvoertemperatuur in voor vloerverwarming (meestal rond de 30-35 °C, afhankelijk van je comfortvoorkeur en isolatie).
"Ga naar watertemperatuur" is nieuw voor mij.
Evohome bezitters? Hebben jullie die keuze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:36
AlfredPteD schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Tenminste zo denk ik.
My 2cents mbt aardlek..

Dat die afging is gewoon fout. En dat moet gerepareerd worden. Dat is exact de functie van de aardlek.

Persoonlijk zou ik niet “extra” maatregelen treffen. Hooguit zorgen dat de quatt op een aparte groep met aparte aardlek staat (in plaats van zoals gebruikelijk op een aparte groep maar wel achter de gezamenlijke aardlek). Want daarmee voorkom je dat als een ander apparaat de aardlek door laat slaan de quatt ook uit is. Hetgeen met name bij vorst toch niet fijn is want als dat te lang duurt vriest de boel kapot cq loopt je cv circuit leeg.

Maar… met goede componenten en aanleg is “aardlek eruit klappen” geen groot probleem.

Ik heb al 20 jaar een jacuzzi buiten in de regen staan op een normale 30mA aardlek en nooit een probleem gehad.
Dat heeft dus een metalen heater en metalen pomp op 230V in direct contact met geaard water. Isolatie werkt dus perfect.

Wel ooit aardlek eruit bij een vol geregend buiten stopcontact dat tussen de planten was “verdwenen”.

Kortom:
- Aardlek is mijne inziens geen inherent probleem.
- Als je er last van hebt zit er iets fout en dan moet je DAT oplossen. Niet eromheen werken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:48
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:01:
[...]

"Ga naar watertemperatuur" is nieuw voor mij.
Evohome bezitters? Hebben jullie die keuze?
Nope, ik zie het niet, net nog even gekeken. Had overigens graag gewild dat ik de watertemperatuur zou kunnen begrenzen.

Hier tikt hij nog wel eens de 55 graden aan, ik heb om die reden voor een hybride verdeler gekozen waarbij hij boven de 40 graden aanvoer gaat bijmengen. Zones heb ik allemaal verwijderd, alleen nog maar de evohome thermostaat...

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Pagina: 1 ... 198 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.