Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:57
Bertwilja schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:39:
Ik overweeg om een Quatt duo aan te schaffen voor op een plat dak. Dit is boven een slaapkamer. Mbt tot extra demping en massa is geadviseerd om op het dak eerst betontegels en dan rubbertegels te leggen. Ik heb nog een aantal grindbetontegels van 30x30x3 cm liggen. Hier zou ik er dan 3 per bigfoot onder plaatsen. Is dit voldoende of moeten de betontegels in 1 stuk zijn zoals bv opsluitband?
@Bertwilja
Je kan wellicht de tegels in piramide configuratie leggen om de betonmassa wat te coherenter te maken (zie schets). Ik zou zelf ook nog overwegen om ook rubber tegels tussen de bestaande waterdichte daklaag en de grindtegels te doen. Lekkage is voor mij een grotere angst dan geluid. Mijn installatie is pas een maand oud dus geluidsproblemen komen misschien pas na veroudering van het systeem maar ik sta versteld van de stilte van het systeem. Mijn buren waren zeer bezorgd over geluid ivm. plaatsing op plat houten dak vlak bij de erfgrens maar tot nu toe geen klachten! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNamnnwX3Qyef9cQe-6ywn9lUCM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/65LdM4NAg7z5EudTX0m0k4xl.png?f=user_large

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Midway123 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Nope, ik zie het niet, net nog even gekeken. Had overigens graag gewild dat ik de watertemperatuur zou kunnen begrenzen.

Hier tikt hij nog wel eens de 55 graden aan, ik heb om die reden voor een hybride verdeler gekozen waarbij hij boven de 40 graden aanvoer gaat bijmengen. Zones heb ik allemaal verwijderd, alleen nog maar de evohome thermostaat...
@ app testers: hebben jullie die optie?
Zie:
barendrp in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

55°C: vinnik knap met vvw.
Weinig afgifte verder?

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 15-01-2025 13:26 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:34
[...]

Nope, ik zie het niet, net nog even gekeken. Had overigens graag gewild dat ik de watertemperatuur zou kunnen begrenzen.

Hier tikt hij nog wel eens de 55 graden aan, ik heb om die reden voor een hybride verdeler gekozen waarbij hij boven de 40 graden aanvoer gaat bijmengen. Zones heb ik allemaal verwijderd, alleen nog maar de evohome thermostaat...
Met een Intergas cv kan de Evohome de maximale watertemperatuur van de cv-instelling overnemen als de cv via opentherm is aangesloten op de Quatt CiC.

Als de maximale watertemperatuur op een Intergas cv dan op 40 graden staat dan laat de Evohome het water van de Quatt ook tot maximaal 40 graden opwarmen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
[...]

@Midway123
Ja waarom kan de CIC (optioneel) de cv-water-temperatuur niet begrenzen (voor zover mogelijk gezien het minimum WP vermogen). Zonder mijn aanpassingen draaide ik regelmatig 55 graden met COP=0.95. Als anderen dit ook vinden is het misschien een meer dwingende suggestie for Quatt support.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:48
Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:22:
[...]

@ De app testers: hebben jullie die optie?

55°C: vinnik knap met vvw.
Weinig afgifte verder?
VVW staat vol open, 2 radiatoren op de bovenverdieping open. Woonkamer ingesteld op 20,5 en boven varieert de temperatuur tussen de 18 en 19 graden. het lijkt er op dat hij in (forse) stappen schakelt op de buitentemperatuur. Gisteren 50+ graden bij ca. +1 buiten, nu 30 graden bij +7 buiten.

Comfort is overigens prima, ik overweeg nog wel, omdat ik nu toch alleen nog de evohome thermostaat gebruik, deze te vervangen voor een T6 of Tado, maar gezien de recente posts wacht ik de ervaringen nog even af :)

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midway123
TeslaNerd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Met een Intergas cv kan de Evohome de maximale watertemperatuur van de cv-instelling overnemen als de cv via opentherm is aangesloten op de Quatt CiC.

Als de maximale watertemperatuur op een Intergas cv dan op 40 graden staat dan laat de Evohome het water van de Quatt ook tot maximaal 40 graden opwarmen
Ik heb een Nefit van 20 jaar oud, CV water temp wel op de laagst mogelijke stand, maar CiC stuurt de nefit bij mijn weten aan/uit aan (ivm. Nefit protocol wat geen opentherm ondersteunt)

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
rombow schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:29:
[...]

@Midway123
Ja waarom kan de CIC (optioneel) de cv-water-temperatuur niet begrenzen (voor zover mogelijk gezien het minimum WP vermogen). Zonder mijn aanpassingen draaide ik regelmatig 55 graden met COP=0.95. Als anderen dit ook vinden is het misschien een meer dwingende suggestie for Quatt support.
Vind ik ook jammer, nu jaagt de quatt de temp boven de 40 graden, zodat de verdeler bij gaat mengen, had de quatt beter op 39 kunnen stoppen in mijn optiek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:26
Ik ben me aan het oriënteren op een Quatt, en lees hierboven verhalen over Evohome. Ik meende eerder te hebben gelezen dat je met een warmtepomp in principe alle radiatoren constant open moet hebben staan en de temperatuur constant, klopt dat niet?

Ben nu aan het testen met de CV op 40 graden, daarmee blijft het huis goed warm, kan ik daarmee veilig aannemen dat het met Quatt ook wel moet lukken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midway123
--Christiaan-- schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:35:
Ik ben me aan het oriënteren op een Quatt, en lees hierboven verhalen over Evohome. Ik meende eerder te hebben gelezen dat je met een warmtepomp in principe alle radiatoren constant open moet hebben staan en de temperatuur constant, klopt dat niet?

Ben nu aan het testen met de CV op 40 graden, daarmee blijft het huis goed warm, kan ik daarmee veilig aannemen dat het met Quatt ook wel moet lukken?
Ik ben zeker geen expert, maar kan wel zeggen dat de zoneregeling in mijn geval de boel erg inefficient maakten (lage COP). Ik heb bewust niet alle (8) radiatoren opengezet om het in de eerste plaats niet te warm te maken boven, en ook om voldoende warmte over te houden voor de vvw (zit het verst van de ketel/quatt aansluiting). Voor mij werkt het prima qua comfort, en rendement is acceptabel. Dit forum heeft het nadeel dat je steeds weer kansen ziet voor nog een verbetering ;) . In het kort, comfort is bij mij toegenomen (iets minder kritisch op stookgedrag) en kosten beduidend afgenomen. Maar zoals anderen mij hier geleerd hebben, je moet wel anders gaan denken dan alleen CV. Ik ben nu 3 maanden onderweg, en leer nog iedere dag bij...

Ben net zo begonnen als jij, CV in de laagste stand, dat werkte bij mij en toen de overstap gewaagd, weet natuurlijk niet hoe jouw huis/verwarmingssysteem in elkaar zit

[ Voor 5% gewijzigd door Midway123 op 15-01-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rombow

@--Christiaan--
Ik ben ook geen expert en nieuw met Quatt. maar de 40 graden is geen probleem. De vraag is of de Quatt genoeg water van 40 graden kan maken voor jouw systeem. In mijn installatie betekent 40 graden COP=2-2.5 bij huidig weertype. Reken een uit aan de hand van je gemiddeld gasverbuik per dag hoeveel vermogen je huidige gasketel levert. Dan terugrekenen met COP=2. Dan weet je hoeveel Quatts je nodig hebt (van 1500 W geloof ik) aannemende dat je vooral gasloos wilt draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Ja, geschikt voor warmtepomp. En als je alles open hebt, is dat prima.Met zonering moet je voorzichtig zijn inderdaad.

Nu is nog de vraag hoe groot die warmtepomp moet zijn.
Als je een heel groot huis hebt waar je heeel veel water van 40graden in moet stoppen, dan schiet de 4,5kW van 1 Quatt wellicht tekort ten opzichte van de CVketel (30kW); dan is duo Quatt nog goede oplossing.
Als indicatie voor de grootte van je huis: wat was je gasverbruik? (heel jaar, of op een ijskoude dag zoals 10jan2024, toen was het stuk kouder dan deze winter)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

rombow schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:46:
[...]

@--Christiaan--
Ik ben ook geen expert en nieuw met Quatt. maar de 40 graden is geen probleem. De vraag is of de Quatt genoeg water van 40 graden kan maken voor jouw systeem. In mijn installatie betekent 40 graden COP=2-2.5 bij huidig weertype. Reken een uit aan de hand van je gemiddeld gasverbuik per dag hoeveel vermogen je huidige gasketel levert. Dan terugrekenen met COP=2. Dan weet je hoeveel Quatts je nodig hebt (van 1500 W geloof ik) aannemende dat je vooral gasloos wilt draaien.
COP 2 is wel heel laag, ook bij 40 graden. En als je nu 40 graden nodig hebt, dan kun je in november en maart met veel minder toe.
Ik heb januariCOP van 3,5 (zonder vloerverwarming) en regelmatig meer dan 40graden water.
Mijn SCOP (jaarrond) is nog beter.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
Dat ligt er maar net aan hoeveel afgifte je hebt, en hoeveel warmt je weer kwijt raakt.
Onze woonkamer wordt bij weer rondom het vriespunt wat minder snel warm, terwijl de rest van het huis wel het setpoint bereikt. Dit lijkt te komen omdat de watertemperatuur simpelweg niet hoog genoeg raakt voor de radiatoren in de woonkamer omdat het hele huis best wat afgifte heeft.

Om dit op te lossen heb ik iets meer flow richting de woonkamer gestuurd(ten koste van de flow elders), waardoor het water wel iets warmer terug komt bij de Quatts, en dus de CoP iets zakt, maar de woonkamer nu wel prima warm wordt en de gasketel niet meer bijspringt.
Uiteindelijk moduleert de Quatt hierdoor zelfs iets eerder terug, dus de iets lagere CoP is geen enkel probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door wesleytjuh op 15-01-2025 14:39 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
rombow schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:46:
[...]

@--Christiaan--
Dank! Ik heb dit even op zitten zoeken. Ik begrijp dat ik voor 1 kuub gas 8,8 kWh moet rekenen. De afgelopen dagen zat het verbruik op ongeveer 16,5 kuub per dag. Ik betaal 1,20 per kuub en 0,27 per kWh.

Ik zou dan dus voor 1 8,8 kWh E1,20 betalen, Elektrisch kost dat 8,8*0,27=E2,36. Dan zou ik op een SPF van 1,97 uitkomen.

Bij een COP van 2 zou ik dan 8,8*16,5=145,2/2=72,6kWh gebruiken per dag, ofwel 72,6/24=3,025kW aan vermogen nodig hebben.

Als ik zo lees levert hij bij zeer matige omstandigheden 2,7kW en zou het dus niet uitkomen. Kan ik dan beter voor 2 gaan of is dat verschil tussen 2,7 en 3,025 in de praktijk verwaarloosbaar en komt hij meestal boven de 3,025kW uit? En kloppen al mijn berekeningen? Ben nog erg nieuw ;).
SBL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Ja, geschikt voor warmtepomp. En als je alles open hebt, is dat prima.Met zonering moet je voorzichtig zijn inderdaad.

Nu is nog de vraag hoe groot die warmtepomp moet zijn.
Als je een heel groot huis hebt waar je heeel veel water van 40graden in moet stoppen, dan schiet de 4,5kW van 1 Quatt wellicht tekort ten opzichte van de CVketel (30kW); dan is duo Quatt nog goede oplossing.
Als indicatie voor de grootte van je huis: wat was je gasverbruik? (heel jaar, of op een ijskoude dag zoals 10jan2024, toen was het stuk kouder dan deze winter)
De afgelopen 5 dagen (sinds we temperatuur constant hebben gezet) steeds rond de 16,5 kuub. 10-1-24 ook toevallig 16,5 kuub, maar toen stond de verwarming nog niet de hele dag aan en zijn we denk ik overdag niet thuis geweest.

[ Voor 24% gewijzigd door --Christiaan-- op 15-01-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

--Christiaan-- schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Dank! Ik heb dit even op zitten zoeken. Ik begrijp dat ik voor 1 kuub gas 8,8 kWh moet rekenen. De afgelopen dagen zat het verbruik op ongeveer 16,5 kuub per dag. Ik betaal 1,20 per kuub en 0,27 per kWh.

Ik zou dan dus voor 1 8,8 kWh E1,20 betalen, Elektrisch kost dat 8,8*0,27=E2,36. Dan zou ik op een SPF van 1,97 uitkomen.

Bij een COP van 2 zou ik dan 8,8*16,5=145,2/2=72,6kWh gebruiken per dag, ofwel 72,6/24=3,025kW aan vermogen nodig hebben.

Als ik zo lees levert hij bij zeer matige omstandigheden 2,7kW en zou het dus niet uitkomen. Kan ik dan beter voor 2 gaan of is dat verschil tussen 2,7 en 3,025 in de praktijk verwaarloosbaar en komt hij meestal boven de 3,025kW uit? En kloppen al mijn berekeningen? Ben nog erg nieuw ;).
[...]

De afgelopen 5 dagen (sinds we temperatuur constant hebben gezet) steeds rond de 16,5 kuub. 10-1-24 ook toevallig 16,5 kuub, maar toen stond de verwarming nog niet de hele dag aan en zijn we denk ik overdag niet thuis geweest.
Berekening gaat niet goed. Zoals gezegd is COP2 niet juiste factor, maar je haalt ook kW(h) warmte en elektriciteit door elkaar, net als @rombow. En je houdt geen rekening met het feit dat het nog een stuk kouder kan worden dan afgelopen week. Heb nu even geen tijd om het te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Midway123 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:29:
[...]

VVW staat vol open, 2 radiatoren op de bovenverdieping open. Woonkamer ingesteld op 20,5 en boven varieert de temperatuur tussen de 18 en 19 graden. het lijkt er op dat hij in (forse) stappen schakelt op de buitentemperatuur. Gisteren 50+ graden bij ca. +1 buiten, nu 30 graden bij +7 buiten.

Comfort is overigens prima, ik overweeg nog wel, omdat ik nu toch alleen nog de evohome thermostaat gebruik, deze te vervangen voor een T6 of Tado, maar gezien de recente posts wacht ik de ervaringen nog even af :)
Ah, dat scheelt nogal: een radiator of 10 😉.

Hier kan Quatt die 5-7°C verhoging die hij aanmaakt gemakkelijk kwijt: wat dat betreft mag er zo nu en dan wel een graadje of 2 bij, vooral bij vorst: kamer prima, rest huis koelt 1 of 2 graden af: niet spannend, maar Quatt loopt dan echt op top kunnen.
Rest woning (oa grote bijkeuken) ook minder goed geïsoleerd dan het woonhuis zelf. Maar daar komt een oplossing voor.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
wesleytjuh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:31:
Dat ligt er maar net aan hoeveel afgifte je hebt, en hoeveel warmt je weer kwijt raakt.
Onze woonkamer wordt bij weer rondom het vriespunt wat minder snel warm, terwijl de rest van het huis wel het setpoint bereikt. Dit lijkt te komen omdat de watertemperatuur simpelweg niet hoog genoeg raakt voor de radiatoren in de woonkamer omdat het hele huis best wat afgifte heeft.

Om dit op te lossen heb ik iets meer flow richting de woonkamer gestuurd(ten koste van de flow elders), waardoor het water wel iets warmer terug komt bij de Quatts, en dus de CoP iets zakt, maar de woonkamer nu wel prima warm wordt en de gasketel niet meer bijspringt.
Uiteindelijk moduleert de Quatt hierdoor zelfs iets eerder terug, dus de iets lagere CoP is geen enkel probleem.
Dat verfijnen is anders wel de manier.
Danwel meer flow in de woonkamer, danwel minder op de overige plekken. Als de inhoud / druk maar niet wijzigt alsook het aantal afgiftepunten niet vermindert. (De systeeminhoud kleiner wordt)
Als je dan ook nog de afgifte vergroot van de plekken in de woonkamer (meer / groter / fans) dan draagt dat weer bij aan de efficiency.

Het zou ook nog kunnen dat het leidingensysteem nu eenmaal zo is ingericht dat de flow bij de woonkamer sowieso al het laagst is.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 15-01-2025 15:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
[...]

[...]

Zoals @SBL al zegt, je haalt wat dingetjes door elkaar.
- Voor 8,8 Kw warmte verstook je bij gas 1 kuub a €1,20
- Als je een warmtepomp hebt die gemiddeld een COP van 3 (aanname) haalt heb je dus 1Kwh nodig om 3 Kw warmte te genereren. Indien je dus aan de 8,8Kw warmte wil komen met die warmtepomp heb je dus 3kwh elektra nodig, is dus 3 * €0.27 = €0.81.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:26
[...]

[...]

Getallen kloppen nog niet helemaal.

Warmte

1 kuub gas is 8.8 kWh thermische energie, dus hoeveelheid warmte. Je hebt dus op die dag 16.5 * 8.8 = 145.2 kWh aan warmte-energie nodig gehad. Dat is gemiddeld 6.05 kW (145.2 kWh / 24h = 6.05 kWh per uur = 6.05 kWh/h = 6.05 kW)

Eigenlijk wil je weten wat je warmte behoefte bij -10 graden buitentemperatuur is, dat zal namelijk nog wel wat hoger liggen.

Electriciteit

Om 145.2 kWh aan warmte energie op te wekken heb je electriciteit nodig. Hoeveel dat hangt af van de COP. Als je rekent met een COP van 2 (niet geheel representatief denk ik, maar ik probeer vooral uit te leggen hier hoe de rekensom moet) dan betekent dat 2 kWh warmte-energie per 1 kWh electrische-energie.

We hebben COP = 2 = 145.2 kWh warmte-energie / (hoeveelheid electrische energie) ----> hoeveelheid electrische energie = 145.2 / 2 = 72.6 kWh electrische energie

Euros

Je verbruikte 16.5 kuub gas voor 1.20 EUR/kuub ---> EUR 19.80 op een dag
Je nieuwe verbruik wordt dan geschat op 72.6 kWh voor 0.27 EUR/kWh --> EUR 19.60 op een dag

Conclusie

- Je hebt op een vergelijkbare dag als je aanhaalt al 6.05 kW nodig, dus een Duo zou je goed kunnen gebruiken, laat staan bij een koudere dag.
- Met een COP van 2 speel je net quite. Maar laten we wel wezen, een COP van 2 is slecht, en de meeste dagen van het jaar haal je over het algemeen veel betere COPs

Als je zelf wil rekenen: Besparing voor een dag van G kuub gas is waarbij je met een COP van C werkt geldt:
G * 1.2 - G * 8.8 / C * 0.27 EUR besparing op die dag

Met jouw getallen: 0.2 EUR besparing op die dag
Met G=16.5, C=3: 6.732 EUR besparing op die dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Getallen kloppen nog niet helemaal.

Warmte

1 kuub gas is 8.8 kWh thermische energie, dus hoeveelheid warmte. Je hebt dus op die dag 16.5 * 8.8 = 145.2 kWh aan warmte-energie nodig gehad. Dat is gemiddeld 6.05 kW (145.2 kWh / 24h = 6.05 kWh per uur = 6.05 kWh/h = 6.05 kW)

Eigenlijk wil je weten wat je warmte behoefte bij -10 graden buitentemperatuur is, dat zal namelijk nog wel wat hoger liggen.

Electriciteit

Om 145.2 kWh aan warmte energie op te wekken heb je electriciteit nodig. Hoeveel dat hangt af van de COP. Als je rekent met een COP van 2 (niet geheel representatief denk ik, maar ik probeer vooral uit te leggen hier hoe de rekensom moet) dan betekent dat 2 kWh warmte-energie per 1 kWh electrische-energie.

We hebben COP = 2 = 145.2 kWh warmte-energie / (hoeveelheid electrische energie) ----> hoeveelheid electrische energie = 145.2 / 2 = 72.6 kWh electrische energie

Euros

Je verbruikte 16.5 kuub gas voor 1.20 EUR/kuub ---> EUR 19.80 op een dag
Je nieuwe verbruik wordt dan geschat op 72.6 kWh voor 0.27 EUR/kWh --> EUR 19.60 op een dag

Conclusie

- Je hebt op een vergelijkbare dag als je aanhaalt al 6.05 kW nodig, dus een Duo zou je goed kunnen gebruiken, laat staan bij een koudere dag.
- Met een COP van 2 speel je net quite. Maar laten we wel wezen, een COP van 2 is slecht, en de meeste dagen van het jaar haal je over het algemeen veel betere COPs

Als je zelf wil rekenen: Besparing voor een dag van G kuub gas is waarbij je met een COP van C werkt geldt:
G * 1.2 - G * 8.8 / C * 0.27 EUR besparing op die dag

Met jouw getallen: 0.2 EUR besparing op die dag
Met G=16.5, C=3: 6.732 EUR besparing op die dag
Tja, op die manier heeft Quatt mij ook een terugverdientijd van 4-6 jaar voorgerekend maar kwam ik met de Quatt vorig jaar in januari niet hoger dan een COP van 2,3 en met een sCOP van 2,7 voor het hele stookseizoen op een terugverdientijd van 15-20 jaar 🥳

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Iemand ervaring met hoeveel te laat service-monteurs kunnen zijn en of ze je daarover berichten?

[ Voor 19% gewijzigd door VindiGoosh op 15-01-2025 16:20 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

Poll: Wat was je sCOP met Quatt over 2024 (alleen heel jaar)
<2,5
2,6-2,8
2,9-3,1
3,2-3,4
3,5-3,7
3,8-4,0
4,1-4,3
4,4-4,6
4,7-4,9
>5,0

Tussenstand 16jan25, klink op link onder afbeelding voor update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHgumgWeUBI8Ui0GoFbY6riC2Eo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CTSc3q0MILfkWntuZOgqzt1A.png?f=user_large
[up-to-date afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 16% gewijzigd door SBL op 16-01-2025 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:56
VindiGoosh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:20:
Iemand ervaring met hoeveel te laat service-monteurs kunnen zijn en of ze je daarover berichten?
Bij mij meermaals een paar uur te laat🎶
Met als toppunt om 19:15 aankomen (zouden er om 14 zijn) om nog een gehele installatie te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
TeslaNerd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Tja, op die manier heeft Quatt mij ook een terugverdientijd van 4-6 jaar voorgerekend maar kwam ik met de Quatt vorig jaar in januari niet hoger dan een COP van 2,3 en met een sCOP van 2,7 voor het hele stookseizoen op een terugverdientijd van 15-20 jaar 🥳
Dan komen ze hun belofte niet na, aanmanen en anders koop ontbinden. [/s]
Ja dat is balen. Nu heeft een klein vogeltje mij ingefluisterd dat je vrij slim bent en dus ongeveer weet wat je hieraan allemaal kan doen? ;)

Maar ik probeerde vooral de rekenmethode uit te leggen, de gebruikte cijfers ontleen ik geen rechten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
SBL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:27:
<2,5
2,6-2,8
2,9-3,1
3,2-3,4
3,5-3,7
3,8-4,0
4,1-4,3
4,4-4,6
4,7-4,9
>5,0
Tussenstand:
[Afbeelding]
Gelijk dan ook een poll voor percentage warmtebehoefte voorzien door Quatt 2024 erbij :)?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
VindiGoosh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:20:
Dat ligt denk ik aan de persoon van de service-monteur. Het is nog geen 17u dus je zou nog kunnen bellen naar het noodnummer van Quatt Support 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Star65 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Zoals @SBL al zegt, je haalt wat dingetjes door elkaar.
- Voor 8,8 Kw warmte verstook je bij gas 1 kuub a €1,20
- Als je een warmtepomp hebt die gemiddeld een COP van 3 (aanname) haalt heb je dus 1Kwh nodig om 3 Kw warmte te genereren. Indien je dus aan de 8,8Kw warmte wil komen met die warmtepomp heb je dus 3kwh elektra nodig, is dus 3 * €0.27 = €0.81.
@--Christiaan--
Samenvatting van wat @Star65 schrijft, maar nu met juiste eenheden:
Je kunt 8,8kWh warmte maken met 1m3 gas in CVketel = € 1,20.
Of met 3kWh elektriciteit in warmtepomp = € 0,81

En als je afgelopen week dagelijks 145kWh warmte nodig hebt / 22uur om wat tijd te hebben voor defrosts = bij deze temperaturen (rond 0) al 6,6kW.
Bij -10graden (da's bijna nooit) heb je dan ruim 10kW nodig. Mijn advies: Quatt duo, tenzij je grote isolatieplannen hebt of andere verwarmingsopties.
Een enkele Quatt zal moeite hebben zoveel water van 40 graden te maken (blijft dan hangen op 35 of 38) en zal dus regelmatig de CVketel bijgeschakeld worden om je huis warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Dan komen ze hun belofte niet na, aanmanen en anders koop ontbinden. [/s]
Ja dat is balen. Nu heeft een klein vogeltje mij ingefluisterd dat je vrij slim bent en dus ongeveer weet wat je hieraan allemaal kan doen? ;)

Maar ik probeerde vooral de rekenmethode uit te leggen, de gebruikte cijfers ontleen ik geen rechten aan.
Ik heb al aangemaand en gevraagd de prestaties van mijn Quatt te verbeteren zodat ze hun belofte wel na komen.
Ik wacht daar nog steeds op en dat kleine vogeltje had mij ook al ingefluisterd dat ik tijdens het lange wachten op de support van Quatt beter gebruik kon maken van de kennis & kunde hier op tweakers.

Deze vraag komt van een aspirant Quatt koper en ik weet niet wat zijn ambities zijn met het zelf tweaken van een Quatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

wesleytjuh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:35:
[...]

Gelijk dan ook een poll voor percentage warmtebehoefte voorzien door Quatt 2024 erbij :)?
Die hebben we 30 april 2024 nog gedaan: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78855998

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesleytjuh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:35:
[...]

(Vlgs mij heb je, door quote, een extra poll aangemaakt?
Meen me te herinneren dat ik dan 2x aan kon klikken, ga niet testen.
Warmtebehoefte vorige winter: zie gepinde posts)
@SBL hoor je niet bijna gelijk wat uitslagen te zien? Vermoed dat er al mensen geklikt hebben, in ieder geval 1 😉

[ Voor 15% gewijzigd door Friezin op 15-01-2025 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
McMark schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Bij mij meermaals een paar uur te laat🎶
Met als toppunt om 19:15 aankomen (zouden er om 14 zijn) om nog een gehele installatie te doen :+
TeslaNerd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Dat ligt denk ik aan de persoon van de service-monteur. Het is nog geen 17u dus je zou nog kunnen bellen naar het noodnummer van Quatt Support 😜
Noodnummer vind ik ook zo wat, als ze van de service kennelijk nog zo laat kunnen komen aankakken.

Ze wilden de service inplannen. Ik heb aangegeven dat ze 3 dagen in de week (di/do/vr) op elk moment van de dag langs kunnen komen, maar ze vroegen om woensdag vanwege hun planning.

Ik gaf aan dat ik daarvoor vrij moest nemen, in een periode dat het eigenlijk absoluut niet kan, maar dat ik me daarin flexibel wil opstellen als ze absoluut hun afspraak zouden nakomen. Dit werd mij verzekerd.

Als ze nu niet komen en nog belangrijker; niet even afbellen, dan ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Je afspraak niet na(kunnen)komen is 1, maar niet de moeite nemen om even te bellen, zeker gezien de flexibiliteit die ik hun biedt, is bij mij echt de grens over.

De dag duurt nog even, dus wie weer, maar ik heb er een hard hoofd in.

Edit:

De heren waren er om 17:00 ongeveer en zijn hard aan het werk om het allemaal te regelen, heel fijn.

Gebrek aan communicatie blijft wel een ergernis om bovengenoemde reden, maar m’n vermoeidheid zal dit misschien ook iets groter maken dan het eigenlijk is.

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 15-01-2025 18:00 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
Midway123 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Ik heb een Nefit van 20 jaar oud, CV water temp wel op de laagst mogelijke stand, maar CiC stuurt de nefit bij mijn weten aan/uit aan (ivm. Nefit protocol wat geen opentherm ondersteunt)
@Midway123

Fout, het vermogen, de vlam, moet in de laagste stand, anders reageert de cv met veel te veel vermogen.
De watertemp moet ongeveer op 50. Je quatt produceert tot ongeveer 40, maar de cv mag niet in alarm gaan staan.

Plaats overigens een signature, ik weet behalve nefit totaal niet wat je in huis hebt.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
[...]

[...]

@--Christiaan--

Ik zag zelf geen fout in je berekening. Wellicht zijn termen niet helemaal correct maar ik kan het volgen. Maar anderen vonden mijn 2 tot 2.5 COP wat aan de lage kant. Ok laten we het dan wat optimistischer narekenen met COP=2.8 voor een typische januari (met vaak de-icing bij temp ~4 graden)

Als je nou van je 16.5 kuub gasverbruik vandaag 1 kuub aftrekt voor warm water (gokje)
benodig je per etmaal 15.5 kuub * 8.8 kwh / kuub = 136 kwh aan cv-warmte. Dat is 5.7 kw continue (/24).
Gegeven COP 2.8 is dat 2 kw benodigd electrisch vermogen. Bij 1 Quatt van 1.5 kw electrisch kom je dan, denk ik, net iets tekort voor gasloos in typische januari (maar misschien wel genoeg in herfst en lente).
Geen probleem, in de winter kan de CIC een beetje bijgassen met methaan en lukt het dus prima.

Zelf wilde ik graag gasloos vanwege de kick en ook omdat ik al geen warmwater meer maak de cv (met methaan). Ik kan de methaan-cv-ketel dus vergeten en alleen voor Elfsteden winter achter de hand houden (hopelijk komt tie ooit!).
Dus ja 1 Quatt lijkt me (net al de anderen hier) voor jou inderdaad een beetje krap
(indien je gaat voor 100% electrisch! 100% of the time, typically).
Maar Quatt rekent het graag voor je na in de offerte.
Mijn zoon overweegt ook een dubbele Quatt alleen al omdat die door subsidie niet gek veel duurder is
en de mogelijkheid voor all-electric openlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:55:
[...]

(Vlgs mij heb je, door quote, een extra poll aangemaakt?
Meen me te herinneren dat ik dan 2x aan kon klikken, ga niet testen.
Warmtebehoefte vorige winter: zie gepinde posts)
@SBL hoor je niet bijna gelijk wat uitslagen te zien? Vermoed dat er al mensen geklikt hebben, in ieder geval 1 😉
Is die eerste regel ook aan mij gericht? Ik heb poll vanaf scratch gemaakt.
Bedoel je dat ik direct naar het oude bericht link?

Ik heb de pagina ook al vaak ververst, maar kan me van vorige keer herinneren dat dat toen eerst ook zo was.
Bericht ziet er onder water (in mijn niet-codeer ogen) hetzelfde uit.
Als hij het morgen nog niet doet, zal ik een nieuwe poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Is die eerste regel ook aan mij gericht? Ik heb poll vanaf scratch gemaakt.
Bedoel je dat ik direct naar het oude bericht link?

Ik heb de pagina ook al vaak ververst, maar kan me van vorige keer herinneren dat dat toen eerst ook zo was.
Bericht ziet er onder water (in mijn niet-codeer ogen) hetzelfde uit.
Als hij het morgen nog niet doet, zal ik een nieuwe poging doen.
Eerste regel is voor @wesleytjuh : onlangs quote iemand je april-2024 poll en kon ik nogmaals stemmen 😉.

Bij opnieuw klikken geeft hij aan dat ik gestemd heb.
In mijn herinnering was je stem onmiddellijk zichtbaar in het totaal.
Maar goed: kan ook wat zijn aangepast

Hij zegt dat ik gestemd heb, maar mis 1:
https://poll.dezeserver.nl/index.cgi?action=viewmine

En uitslag tot nu? :
https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406881

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 15-01-2025 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Heb layout aangepast van originele bericht en nu laat hij wel uitslag zien.
Met een mooiere volgorde dan via jouw link :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:35:
[...]

Heb layout aangepast van originele bericht en nu laat hij wel uitslag zien.
Met een mooiere volgorde dan via jouw link :9
Hihi, werkt ook door in mijn gequote link 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Zou je ook een poll kunnen maken voor die mensen die sinds de zomer een Quatt hebben en wat hun score is over de tweede helft van 2024?
Ik snap dat dat ook een dilemma in zich heeft want wat als je de Quatt pas sinds december hebt...
Maar je hebt dan zeker allemaal nieuwe versies met interne flowmeter en bodemplaatverwarming die pas bij nul aan- en uitgaat...
Zie maar of dat interessant genoeg is...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

m10tech schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:46:
Zou je ook een poll kunnen maken voor die mensen die sinds de zomer een Quatt hebben en wat hun score is over de tweede helft van 2024?
Ik snap dat dat ook een dilemma in zich heeft want wat als je de Quatt pas sinds december hebt...
Maar je hebt dan zeker allemaal nieuwe versies met interne flowmeter en bodemplaatverwarming die pas bij nul aan- en uitgaat...
Zie maar of dat interessant genoeg is...
Ik snap dat je ook graag wilt vergelijken, zeker als je de Quatt nog niet zo lang hebt.
Maar dan: half jaar? 3 maanden? 1 maand?
December 2024 is volgens mij qua COP goed vergelijkbaar met een heel jaar. Dan kun jij jouw maandCOP vergelijken met uitslag van de poll en heb je een goede verwachting wat je over een heel jaar kunt verwachten.
Ik ga niet nog een poll maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
m10tech schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:45:
[...]

Aan @Friezin , @jj85 , @Bennobang, @AlfredPteD
Dank voor jullie enthousiaste inzichten in wat een vloer, al dan niet, zou kunnen doorgeven aan een thermostaat.
Na jullie hints ben ik verder gaan zoeken en misschien is het een ander effect.
Ik heb namelijk mijn eigen thermostaat gebouwd, en de DS18B20 sensor is misschien beïnvloed door de netspanning. En tijdens een defrost gaat het stroomverbruik omlaag en de netspanning dus omhoog, waardoor misschien de temperatuurmeting omlaag gaat.

Ik doe nadere onderzoeken, en kom hier op terug.

Maar de belangrijkste waarneming was dat de thermostaat al omlaag ging voordat er kouder water werd teruggeleverd (30s eerder)...
Ik ben het dus primair eens met de langzame vloer en koude stijgt niet ideeën.
Ik heb er nog steeds niet mijn vinger achter wat nou echt de oorzaak is, maar het gevolg is wel goed te zien op bijvoorbeeld de onderstaande grafiek.

De roze lijn is de DS18B20 die aan mijn thermostaat is verbonden en die via OpenTherm wordt doorgegeven aan de CiC. De grijze lijn is een losse DS18B20 die op 2 mm van de eerste zit.
Deze wordt uit een woonkamer stopcontact gevoed, de thermostaat hangt aan een andere groep, en direct naast de Quatt-stekker.

Hoe hoger de compressor, hoe groter de delta tussen de twee metingen, maar het is verder een goede weerspiegeling van hetzelfde meetpunt.

Ik moet maar eens met een verlengsnoer de thermostaat gaan voeden uit een alternatieve groep...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQVgDg1BBnr_T-Fz_vXmt0Hu0sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YXZEyk8qq5W4XxpV8Ah6Qo6W.png?f=fotoalbum_large

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
[...]

[...]

Klinkt erg vergelijkbaar met mijn situatie, circa 17.5 m3 per dag equivalent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZVysS3q-jmS5bAjnTtmY2OrOBY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IbFYegi7n0eKX7W9Kr8koeqV.png?f=fotoalbum_large

Daar is in mijn geval zeker wel een Duo voor nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
wesleytjuh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:25:
[...]

[Afbeelding]

Daar is in mijn geval zeker wel een Duo voor nodig.
305 kWh per week is nogal wat, zit er wel glas in je kozijnen?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerardwaz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Wat ben je toch een heerlijke droogkloot: ik lig weer es in een deuk 😂😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gerardwaz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Ik vraag het me af en toe ook af :+ .

De grootste oppervlaktes (zo’n 12 m2) in de woonkamer helaas nog ouderwets dubbelglas. Maar ik klaag niet, het hele huis is comfortabel en het maandbedrag is een stuk lager dan het historische maandbedrag.

Eind dit jaar staat spouwmuur isolatie en wellicht hier en daar wat HR++ glas op de planning, dat moet het verlies weer wat lager maken.

[ Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 15-01-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
m10tech schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:05:
[...]
Hoe hoger de compressor, hoe groter de delta tussen de twee metingen, maar het is verder een goede weerspiegeling van hetzelfde meetpunt.

Ik moet maar eens met een verlengsnoer de thermostaat gaan voeden uit een alternatieve groep...
Laatste post over dit onderwerp, het heeft niets meer te maken met Quatt:

In dit plaatje zie je dat ik de thermostaat op een andere groep achter een andere aardlekschakelaar koppel.
De kamerthermostaat gaat acuut 0,4 graden omhoog, de tweede sensor 0,15 graden. Breedte van de piek is 35 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcMSc-OdOVck22saukCK5GpoY8g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QFOaFovZ5WtZBC9Uo8rlMGSy.png?f=user_large
Dit is een referentie die erg op deze situatie lijkt.
Waarschijnlijk niet-originele sensoren (ja, gekocht bij Ali...)
Heb je interesse is het vervolg, dan een PB
Over en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
<2,5
2,6-2,8
2,9-3,1
3,2-3,4
3,5-3,7
3,8-4,0
4,1-4,3
4,4-4,6
4,7-4,9
>5,0
Tussenstand:
[Afbeelding]
Wil je dit bericht even pinnen @Friezin ?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
wesleytjuh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:25:
[...]

[Afbeelding]

Daar is in mijn geval zeker wel een Duo voor nodig .
Hier vergelijkbare warmtevraag, met een enkele Quatt (met ramen dicht :-) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBOaz7S_xAebyYPEZRXCLuxTV4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHEmhIRMtu0RBgo580RlDAAt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Mijn verbruik voor week 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqvwMhClwhIaG-skHV_3MSdUvXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cPZIdKp1o3WykLUPs5C2FW5q.png?f=fotoalbum_large

Wel of niet upgrade naar duo? Keuzes, keuzes, keuzes.

[ Voor 7% gewijzigd door dreamer2 op 15-01-2025 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Omgeving Denbosch 170m2 1989
En alle radiatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaM0iXmwIetTnJW8FiiNad0gRdI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GtfgQTNZs4cgSuOFZWFoPdQg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 116% gewijzigd door Zweitse op 15-01-2025 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
Week 2. Friesland. Alleen radiatoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7UDN_bldHuQzJtoQP-ADdskusw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dr8MoJZazIvNWS8ErOs7gWgV.png?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc576PcGizY_WY9Pw8QBAsidybA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/whh1JpyKrxyTfgZdGNyeZL31.png?f=fotoalbum_large
110m2 tussenwoning 1986 met alleen vvw. Gasverbruik 0, Quatt registreerd klein verbruik door sensor afwijkingen. E-cv staat uit. Thermostaat constant 20,5°C. Verschillen per dag voornamelijk door afwisseling lange runs en perioden dat de wp niets doet, die wel/niet binnen een etmaal vallen. Regio A'dam.

[ Voor 16% gewijzigd door Onno ! op 15-01-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Zie signature,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1dWDXVDfYNHtpaXZGAs1KlUcsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XeVpLMiBbtuXrH0Lie66GrCy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:04
De Quatt draait hier goed, maar ik begin me steeds meer te storen aan het rendementsverlies door de "domme" regeling van bodemplaat verwarming (aan onder 4 gr, uit boven 7 gr).

Omdat het de afgelopen weken net niet boven de 7 komt staat deze continue aan, ookal is het dagenlang boven de 4 graden. Mijn COP daalt door de bodemplaatverwarming van 5,8 naar 3,9.

Vandaag even getest (om 13u) door de temperatuur 1 minuut te verlagen en daarna te verhogen. De pomp draait daarna urenlang een stuk efficiënter. Dit zou de CiC toch zelf een stuk slimmer moeten kunnen regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G59mJAxDO-1YU8C0j7ixyssN03Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUeAVnIwIYazjwxg4aoWA2OI.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dieg000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:34:
De Quatt draait hier goed, maar ik begin me steeds meer te storen aan het rendementsverlies door de "domme" regeling van bodemplaat verwarming (aan onder 4 gr, uit boven 7 gr).

Omdat het de afgelopen weken net niet boven de 7 komt staat deze continue aan, ookal is het dagenlang boven de 4 graden. Mijn COP daalt door de bodemplaatverwarming van 5,8 naar 3,9.

Vandaag even getest (om 13u) door de temperatuur 1 minuut te verlagen en daarna te verhogen. De pomp draait daarna urenlang een stuk efficiënter. Dit zou de CiC toch zelf een stuk slimmer moeten kunnen regelen.

[Afbeelding]
Join the club! Maak een ticket aan bij Quatt
Er zijn duizenden Quatts die dit hebben maar zolang maar een paar eigenaren dit een probleem vinden zie ik nog weinig aktie bij Quatt Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:08
TeslaNerd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:08:
[...]

En @Friezin..
Waar zijn de verhalen van “gemiddelde cop over seizoen van rond de 4” gebleven?
Daar stond dit forum in de herst nog vol mee?
Ik heb geen quatt maar kennissen vragen mij als “energie tweaker” vaak om raad. Ik werd eigenlijk best enthousiast over de quatt..
Maar waar is de 4 gemiddeld gebleven????

Nb: 8kWh per kuub gas is in mijn ervaring realistischer.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
m10tech schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Ik heb er nog steeds niet mijn vinger achter wat nou echt de oorzaak is, maar het gevolg is wel goed te zien op bijvoorbeeld de onderstaande grafiek.

De roze lijn is de DS18B20 die aan mijn thermostaat is verbonden en die via OpenTherm wordt doorgegeven aan de CiC. De grijze lijn is een losse DS18B20 die op 2 mm van de eerste zit.
Deze wordt uit een woonkamer stopcontact gevoed, de thermostaat hangt aan een andere groep, en direct naast de Quatt-stekker.

[Afbeelding]
Zoals eerder gezegd..
Ik heb iets van 15 ds18b20 in huis. De componenten zijn op 0.1 a 0.2 graad nauwkeurig.
Opwarming via aansluit draden? Heb ik last van gehad. Of nabijgelegen warmtebron, als ingebouwd in thermostaat heb je dikke kans dat een andere component heet wordt.
Ik heb ook last gehad van onder-temperatuur door koude muur met aangrenzend halletje.
De component is vrijwel zeker ok. Zijn totaal ongevoelig voor voeding spanning. Je hebt vrijwel zeker thermische lek.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Stefannn schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:45:
[...]

En @Friezin..
Ik heb geen quatt maar kennissen vragen mij als “energie tweaker” vaak om raad. Ik werd eigenlijk best enthousiast over de quatt..

😇 (ps. ik heb de poll van @SBL niet goed ingevuld, had naar 2025 gekeken #nietslim)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btpEaRB3APMmSszWWtxUlnqF1Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1zZbF2JvhgTR3axFYIxAU1m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 15-01-2025 23:39 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

En @Friezin..

Ik ben geen Friezin, slechts Fries om útens, maar het is gemiddeld SCOP 4,2 geworden.
https://poll.dezeserver.n...s.cgi?pid=406881&sort=org
En in januari is het iets lager, ~3,8 als ik wat extrapoleer.

Ja, dat is bij mij minder dan Quatt mij in het begin voorspiegelde (en wat ik toen al niet geloofde).
Het is echter beter dan ik had verwacht.
Ook het percentage gas dat wordt vervangen, is hoger dan door Quatt en mij verwacht.

De tegenvallende COP voor mensen die weinig warmte nodig hebben, die verbaast me wel.
Hopelijk kan Quatt daar nog wat aan verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timobiel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-06 20:15
Gemiddeld 4,7 😁
Wel pas begin februari geplaatst, dus mis net een (koude) maand. Daardoor zal hij waarschijnlijk iets lager uitvallen over het hele jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeRVPmq3R_1JbmyFLtzZhcditSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W8EltZ0g3cMiX7ZCvxF84gbX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door timobiel op 16-01-2025 04:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

En @Friezin..
En omdat 1 knutselaar van een zelfgemaakte aansturing van Quatt hierdoor bewust zijn eigen sCOP verder om zeep helpt en dan ook nog klaagt, vind jij dat een maatstaf voor de rest? Ik niet.

Ik zie inmiddels in eerdere reacties dat er meer bezitters het niet met je eens zijn.

Mijn nette sCOP van 3,9 vind je hier:
sCOP van Friezin
"Rond 4" genoeg lijkt me voor dit oude huis.

Op diezelfde 1 januari zie je aansluitend veel schermafdrukken en ook de poll van @SBL
(https://poll.dezeserver.n...s.cgi?pid=406881&sort=org) bewijst dat, mocht ik dat ooit gezegd hebben, ik zelfs nog stelliger kan zeggen dat het gros zelfs een sCOP van 4 en hoger haalt. (edit: Want hoeveel van de 3,8-4.0 stemmers hebben exact 4?)

Maar nu we het toch over sCOP hebben...
Ik vroeg het al eerder, maar vraag het nu weer:

@Stefannn wat is jouw sCOP over 2024?
Willen we vast allemaal weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 16-01-2025 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:04
Vergeet niet dat de meeste mensen hier de Quatt als full electric ipv hybride (mis)bruiken. Daardoor gaat het gasverbruik naar praktisch 0 maar wel ten koste van de COP.

Mijn Quatt single heeft het afgelopen jaar volledig zelfstandig gedaan (ook op nachten van -6). COP 4,3. Ik schat dat het in hybride modus richting de 6 zou zijn geweest.

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:50

OmeJoyo

This is me

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9F6f7kRMWcPzwD9HLxPBvF6jQiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoFdNRI7gQPeqil6v2Lq8qNo.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn week twee.

Twee onder 1 kap 174m2 uit 1993 met origineel dubbel glas en vloer, dak en spouwisolatie vanaf de bouw. Overal radiatoren, sommige nog t11 die staan op de lijst voor vervanging, beneden ook nog een convector maar wel met HeatBooster. Na veelvuldig testen gebruik ik nog steeds een nachtverlaging, waar ik varieer tussen 18,5 tot 20 graden.

Quatt DUO, aankomend jaar gaat die naar de Full Electric en komen er meerdere Chills :)

Over het jaar 99%+ warmte uit de Quatt en ik weet dat het dus nog beter wordt wanneer de radiatoren worden vervangen en het glas op de duur. Dus ik heb absoluut geen klagen, behalve over de T6, dat vind ik echt nog steeds een vreselijk ding.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
Dieg000 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:38:
Vergeet niet dat de meeste mensen hier de Quatt als full electric ipv hybride (mis)bruiken. Daardoor gaat het gasverbruik naar praktisch 0 maar wel ten koste van de COP.

Mijn Quatt single heeft het afgelopen jaar volledig zelfstandig gedaan (ook op nachten van -6). COP 4,3. Ik schat dat het in hybride modus richting de 6 zou zijn geweest.
Goed punt. Ik ga mijn warmtepomp alleen maar aanzetten als het +10 buiten. Ik bespaar geen klote, maar ik kan wel de blits maken hier met een sCOP van boven de 7. :+

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
Ik heb een COP van 4,2 over 2024. Maar dat cijfer boeit natuurlijk geen klote.

Ik heb een excel gemaakt met geschat verbruik (op basis van historisch verbruik) en energiekosten. Ik weet dat dit geen eerlijk vergelijk is, want ik zou andere beslissingen hebben gemaakt in het verleden. En ik heb graaddagen enzo niet meegenomen, dus we nemen de cijfers maar met een korrel zout. Maar ik neem zo wel mee dat het stookgedrag verandert.

Met deze dikke duim methode kom ik erop uit dat de Quatt zichzelf terugverdiend heeft na ongeveer 6 jaar. Let wel, ik was naïef genoeg om vroeg in te stappen en de Quatt was meer dan de helft goedkoper dan wat hij nu kost. Met de huidige prijs zou ik er bijna 10 jaar over doen om quitte te spelen....

Zonder zonnepanelen is de business case dramatisch trouwens. Ik zou er 16 jaar over doen met de huidige prijs voor een Quatt. Kun je beter meteen naar all electric.

[ Voor 10% gewijzigd door s020506 op 16-01-2025 08:15 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

Wel laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen. Ik zet de Quatt dus duidelijk wel hybride in. Soundslider op Silent.
Minimum ingestelde temperatuur in de master-ruimtes 18,5C. Maximum ingestelde temperatuur 22C. Bovendien regelmatig ''s avonds de houtkachel aan.

Ik heb de Quatt sinds 12 maart. COP over die periode 4,2. Mij hoor je niet klagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqVPhoA_3E21TOk6Og5_cO_A2xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1nA04WQKUrkgyJAqZzMaEfbM.png?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
<2,5
2,6-2,8
2,9-3,1
3,2-3,4
3,5-3,7
3,8-4,0
4,1-4,3
4,4-4,6
4,7-4,9
>5,0
Tussenstand:
[Afbeelding]
Zou jij jouw post willen aanpassen, zodat altijd de laatste stand van de poll wordt getoond, ipv een statische afbeelding?

Jouw post is namelijk gepinned, zodat anderen deze snel kunnen vinden. Zou mooi zijn dat dan altijd de laatste stand zichtbaar is.

Wellicht de link van Friezin gebruiken?

Deze: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406881

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verguldebarman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Zou jij jouw post willen aanpassen, zodat altijd de laatste stand van de poll wordt getoond, ipv een statische afbeelding?

Jouw post is namelijk gepinned, zodat anderen deze snel kunnen vinden. Zou mooi zijn dat dan altijd de laatste stand zichtbaar is.

Het maffe, @SBL, is dat als je bent gequote, het klikken daarbinnen op je geposte [afbeelding] wel correct werkt.
Dan heeft mijn link een incorrecte volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
Balen; quatt moet nog geïnstalleerd worden maar hoor net dat mijn ketel richting zijn eind loopt.
"Warmtewisselaar is gescheurd, reparatie set uitgevoerd, advies nieuwe ketel" staat op de bon. Hopelijk houdt hij het nog lang genoeg vol zodat ik over kan naar all electric straks.. Helaas was ik er niet bij om te vragen hoe lang die reparatieset zijn best blijft doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52

hoezo "als full electric ipv hybride (mis)bruiken"?? dit is echt een non-argument

als de quatt als pure hybride-only bedoeld was (a la Elga), dan was die nooit als 'all-electric ready' in de markt gezet en hadden ze ook geen all-electric module ontwikkelt..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

verguldebarman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:01:
[...]

O, gaat het nog niet goed? Ik pas het graag aan.
Het script van bootz haalt een img van die url en sorteert hem (dat vind ik mooier dan de volgorde in de link van Friezin).
Als ik die iets langere url in browser intyp doet, ie het gewoon en laat up-to-date plaatje zien met 45 stemmers, maar op Tweakers werkt hij niet bij?
Wat moet ik veranderen aan "[img=550,260]undefinedxxxxs://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406881&sort=org[/img]" behalve de xxxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ja, veel Quatts vervangen hoog% gas voor verwarming.
Maar bij full electric moet je heet water maken voor douchen, die COP ligt meestal onder 3. Dat stuk doet een Quatt niet (in 2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Hetisookwat schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:54:
Balen; quatt moet nog geïnstalleerd worden maar hoor net dat mijn ketel richting zijn eind loopt.
"Warmtewisselaar is gescheurd, reparatie set uitgevoerd, advies nieuwe ketel" staat op de bon. Hopelijk houdt hij het nog lang genoeg vol zodat ik over kan naar all electric straks.. Helaas was ik er niet bij om te vragen hoe lang die reparatieset zijn best blijft doen.
Het is ook wat....

Super balen, ik zou alleen echt even goed overwegen of je een nieuwe ketel neemt. De CV zal namelijk een stuk minder gebruikt worden als de Quatt is geïnstalleerd.

Als de CV nog niet al te oud is, zou je kunnen overwegen om toch de warmtewisselaar te laten vervangen. Goedkoper dan een nieuwe cv.

Alternatief is een tweedehands CV laten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
verguldebarman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Het is ook wat....

Super balen, ik zou alleen echt even goed overwegen of je een nieuwe ketel neemt. De CV zal namelijk een stuk minder gebruikt worden als de Quatt is geïnstalleerd.

Als de CV nog niet al te oud is, zou je kunnen overwegen om toch de warmtewisselaar te laten vervangen. Goedkoper dan een nieuwe cv.

Alternatief is een tweedehands CV laten plaatsen?
Precies, maar de all-electric oplossing wordt naar mijn weten pas geplaatst als er genoeg data is om te bewijzen dat het daadwerkelijk kan.

Ik wist niet eens dat een tweedehands ketel een oplossing was. CV is nu 12 jaar oud, dus nog niet zo heel gek, en een brander loopt best in de papieren.. We gaan er eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
@Allen hierboven. Erg veel dank voor de uitleg, ik snap het nu een stuk beter. Het zal een Duo worden dan :).

Ik las in de OP ook over hogere flow en ventilatoren om goede afgifte van warmte te hebben. Zal dat ook nodig zijn als ik nu met aanvoertemperatuur 40 graden (en ik ga denk ik komende week eens 35 proberen) het huis goed warm houdt, of kan dat door de hogere flow roet in het eten gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

--Christiaan-- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:19:
@Allen hierboven. Erg veel dank voor de uitleg, ik snap het nu een stuk beter. Het zal een Duo worden dan :).

Ik las in de OP ook over hogere flow en ventilatoren om goede afgifte van warmte te hebben. Zal dat ook nodig zijn als ik nu met aanvoertemperatuur 40 graden (en ik ga denk ik komende week eens 35 proberen) het huis goed warm houdt, of kan dat door de hogere flow roet in het eten gooien?
Op gas is 40 graden goed. Water komt koud genoeg terug om warmte uit rook terug te winnen. 35 helpt niet veel. Je ketel is snel bij 40 graden en kan misschien niet lager. Gaat veel aan/uit?
Test is met 40 al geslaagd.

Quatt bepaalt continu het geschikte vermogen en de watertemperatuur is een gevolg. Vandaag lager dan vorige week bijvoorbeeld. Bij een warmtepomp scheelt het wel veel efficiency of je het vermogen dat je nodig hebt om je huis warm te houden bij 40 graden kwijt kunt of al bij 35. Ventilatoren kunnen daarbij helpen. Of meer radiatoren open zetten. Of grotere radiatoren. Of vloerverwarming.

edit: En de grotere flow van de warmtepomp zorgt dat je water 2x met 38 weggaat en met 34 terugkomt, terwijl een ketel 40 wegstuurt en 32 terugkrijgt. Allebei gemiddeld 36.

[ Voor 7% gewijzigd door SBL op 16-01-2025 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er lijkt meer mis @SBL .

Wanneer ik naar de uitslagen van de vorige polls kijk en via "bekijk" de poll.server open, zijn de standen (iets) anders dan getoond.

Deze is met http ipv https:

Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406881

Edit: en via "toon voorbeeld" klopte hij de eerste keer en gaf 46 aan, nu 18 hahaha.
Tweakers maakt er weer https van!

Edit 2: sort er even uitgehaald: 45 stemmen.
Dan maar gewoon klikken om te kijken

https://poll.dezeserver.n...s.cgi?pid=406881&sort=org

[ Voor 33% gewijzigd door Friezin op 16-01-2025 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:51:
[...]

En omdat 1 knutselaar van een zelfgemaakte aansturing van Quatt hierdoor bewust zijn eigen sCOP verder om zeep helpt en dan ook nog klaagt, vind jij dat een maatstaf voor de rest? Ik niet.

Ik zie inmiddels in eerdere reacties dat er meer bezitters het niet met je eens zijn.

sCOP van Friezin

Op diezelfde 1 januari zie je aansluitend veel schermafdrukken en ook de poll van @SBL
(https://poll.dezeserver.n...s.cgi?pid=406881&sort=org) bewijst dat, mocht ik dat ooit gezegd hebben, ik zelfs nog stelliger kan zeggen dat het gros zelfs een sCOP van 4 en hoger haalt. (edit: Want hoeveel van de 3,8-4.0 stemmers hebben exact 4?)

Zonder toelichting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwnGubGKioJBdBIGFPCjXUYhEg8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9qoMIcuLpxcSjWeJEl4H4f42.png?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:04

Trackerfire

BTC HODLER

TeslaNerd schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Join the club! Maak een ticket aan bij Quatt
Er zijn duizenden Quatts die dit hebben maar zolang maar een paar eigenaren dit een probleem vinden zie ik nog weinig aktie bij Quatt Support
Hoe kan ik checken of mijn Quatt dit doet? Of heb ik iets gemist in de posts?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
Hetisookwat schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Precies, maar de all-electric oplossing wordt naar mijn weten pas geplaatst als er genoeg data is om te bewijzen dat het daadwerkelijk kan.

Ik wist niet eens dat een tweedehands ketel een oplossing was. CV is nu 12 jaar oud, dus nog niet zo heel gek, en een brander loopt best in de papieren.. We gaan er eens induiken.
Er zijn fabrikanten die 15 jaar garantie geven op de warmtewisselaar.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:51:
[...]

sCOP van Friezin

Nee hoor ik “vind” het geen maatstaf. Ik kreeg het idee dat er opeens meerdere mensen “met hangen en worgen 3” wel normaal vonden. En eerlijk gezegd geloofde ik dat ook niet want dat was niet consistent met de eerdere verhalen.

“Rond de 4” had ik geconcludeerd en lijkt dus nog steeds geen slechte aanname. En dan geloof ik direct dat er veel zijn met hoger maar als guideline voor mensen die aan het overwegen zijn lijkt het me fair.

A…
Mijn scop… die vraag had ik gemist.

Ter herinnering… ik heb geen quatt.. ik zit hier als “energie tweaker”.
Kortom.. hier onder het antwoord. Maar het is off topic. Verdere reactie ofwel in water/water forum danwel in dm graag.

Ik heb een 2x water/water Vaillant Vws36/4.1 in combinatie met zelf ingegraven horizontaal leiding netwerk van 300m tyleen. Foto’s zijn off topic maar ze staan op water/water forum hier en hier

Scop is een beetje lastig bepalen. Dit zijn heel oude units. Ik heb dit in 2017 aangelegd. Ik heb er geen enkele data connectie mee, ook geen app dus. Het zijn aan/uit units. Ik heb dus slechts 3 nivos: uit, 1x aan, 2x aan. Kwa “pendelen” heb ik het wel goed voor elkaar, mijn eigen controller regelt de temperatuur met slechts maximaal 1 start/stop per dag. Dat staat hier uitgelegd.

Maar goed… ik heb wel monitoring gedaan door de getalletjes van het display over een seizoen elke zaterdag op te schrijven. Ik haal cop van 3 tot 3.7. Scop zal daarmee 3.3 a 3.5 zijn.
Voor een water/water warmtepomp is dat aan de lage kant. Maar dan heb je het wel over en systeem dat 8 jaar oud is. Er is heel veel verbeterd sindsdien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Stefannn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:14:
[...]
Nee hoor ik “vind” het geen maatstaf. Ik kreeg het idee dat er opeens meerdere mensen “met hangen en worgen 3” wel normaal vonden. En eerlijk gezegd geloofde ik dat ook niet want dat was niet consistent met de eerdere verhalen.
Een L/W warmtepomp heeft meer last van koude dagen dan jouw W/W.
Dus een COP van 3 met een L/W kan in een koude week in januari best normaal zijn en niet in tegenspraak met een SCOP van 4.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• nairolf
--Christiaan-- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:19:

Vermogen van een CV systeem
Je moet bedenken dat voor warmte-energie zoals in een CV systeem geldt:
Vermogen ("energie snelheid", in kW, dus zegmaar "kWh/h", niet kWh) = flow (in L/h of L/min, "debiet" in het nederlands) * deltaT (verschil in graden celcius/kelvin tussen de temperatuur die de WP binnenkomt en de temperatuur die de WP uit gaat) * C (een constante. Als flow in L/h is dan is de constante ongeveer 1.159. Deze constante is niet afhankelijk van de WP, maar is een natuurkundige eigenschap van water).
Warmtebron
Voorbeeld: Quatt houdt aan +-800 L/h flow, dus als de Quatt dan 3.5 graden deltaT "maakt" dan is dat ongeveer 3245 W, oftewel 3.245 kW.

Wat gebeurt er als flow lager of hoger is? Nou, dan gaat het water ook langzamer door de "warmtebron" (WP of ketel), en zal het dus langer hebben om op te warmen. Het effect is dat je WP/ketel meer "deltaT" toevoegt. Het resultaat is dus dat een lagere flow niet direct leidt tot een evenredig lager vermogen, maar mogelijk wel tot een iets lager vermogen.

Het resultaat van een lagere flow is ook dat de watertemperatuur hoger wordt (want de bron voegt meer deltaT toe). Voor een WP is dat typisch niet gewenst, want hoe hoger de temperatuur, hoe slechter je COP wordt. Dat is ook waarom een WP typisch een (veel) hogere flow heeft dan de CV ketel heeft/had, want dan kan de deltaT klein blijven, en dan blijft de watertemperatuur ook wat lager. Al kan deze bij slechte afgifte alsnog oplopen naar 45/50/55 graden, wat echt wel vij hoog is.
Warteafgifte
Als je warmtebron het water warm heeft gemaakt, dan moet je afgifte dat ook weer afnemen. De bedoeling is dat je warmtebron en je warmteafgifte een "equilibrium", een evenwicht, bereiken. Er zijn een aantal factoren die hier samenwerken:
- Buitentemperatuur: Hoe lager de buitentemperatuur, hoe sneller je huis afkoelt.
- Warmtebron: hierboven al besproken
- Afgiftesysteem.

De buitentemperatuur bepaalt hoeveel energie je iedere seconde/uur verliest (warmteverlies in kW).
Je afgiftesysteem bepaalt hoe hoog de watertemperatuur moet zijn om dat verlies te compenseren.
Je warmtebron probeert die verhouding goed te houden.

Een goed afgiftesysteem betekent dat er "veel" van de watertemperatuur "gebruikt" wordt door je verwarming. Voorbeeld: Vloerverwarming kan vaak bij een watertemperatuur van 28 graden daar al 4 graden van gebruiken, waardoor er 24 graden water weer uit de vloerverwarming komt. In dit voorbeeld wordt zegmaar 50% van de warmte gebruikt: Ten opzichte van de kamertemperatuur (zeg even 20 graden) is het water met 50% afgenomen, want van die 8 graden verschil is 4 graden (50%) in de vloer/lucht gegaan.

Maar radiatoren hebben meestal meer moeite daarmee: Bij 28 graden water wordt er meestal maar bijv. 1.6 graden, dus maar 20%. Wat moet er dus gebeuren om in die radiator ook 4 graden afgifte te hebben? Dan moet 4 graden 20% zijn, dus dan moet het water 20 + 4 / 20% = 20 + 4 / 0.2 = 40 graden worden.
offtopic:
Dit is niet helemaal hoe het werkt, er zit iets met "tot de macht" in en andere natuurkunde, maar ik probeer een concept uit te leggen.
Daarnaast kan je met waterzijdig inregelen veel effect halen, maar dat is vooral om de verschillende radiatoren/afgiftebronnen in huis onderling in evenwicht te brengen, dus dat ze allemaal ongeveer evenveel warmte afgeven. Maar dat is een heel ander topic.
Verwarmings-equilibrium
Dus hoe ziet zo'n equilibrium er dan uit? Stel we hebben alleen radiatoren, en we houden die 20% aan, en de buitentemperatuur bepaalt dat er 3.7 kW warmteverlies is. We gaan er even vanuit dat de WP/Quatt dit snapt en dus in dit voorbeeld de hele tijd 3.7 kW vermogen gaat maken. Dat is ongeveer 4 graden deltaT bij 800 L/h (Quatt). Even een versimpeld voorbeeld over de tijd:
- minuut 0: WP start: watertemperatuur is 20 graden. Quatt voegt 4 graden toe: Water is 24 graden
- minuut 2: Na een half rondje komt het water met 24 graden aan bij de radiator. Die geeft 20 % af, dus daar komt 23.2 graden water uit.
- minuut 4: Na een heel rondje komt het water met 23.2 graden terug bij de Quatt, die voegt 4 graden toe: Water is 27.2 graden
- minuut 6: 27.2 graden water komt bij radiator aan. Die geeft 20% af, dus daar komt 25.76 graden water uit
- minuut 8: Quatt: 25.76 -> 29.72
- minuut 10: Radiator: 29.72 -> 27.808
- minuut 12: Quatt: 27.808 -> 31.808
- minuut 14: Radiator: 31.772 -> 29.446
- minuut 16: Quatt: 29.446 -> 33.446
- minuut 18: Radiator: 33.446 -> 30.757
- minuut 20: Quatt: -> 34.757
- minuut 22: Radiator: -> 31.806
- minuut 24: Quatt: 35.806
etc...
- Uiteindelijk is het evenwicht gevonden op: Quatt maakt van 36 graden water 40 graden, en de radiator maakt daarvan weer 36 graden, en zo gaat het evenwicht op deze temperatuur verder.

Je afgiftesysteem bepaalt dus hoe warm je water moet zijn om je warmteverlies te compenseren. In principe is het niet belangrijk voor je WP hoe warm het water is om zijn werk te doen, hij voegt gewoon toe wat "nodig" is. Dit hangt natuurlijk af van hoe slim de software van Quatt/CiC of je WP control unit is, wat hij vindt dat er aan kW en dus deltaT aan toegevoegd moet worden.

Waar de watertemperatuur wel relevant voor is, is je COP. Want een lagere watertemperatuur zorgt voor een hogere COP, dus dan is er minder electricit nodig om diezelfde 4 graden aan het water toe te voegen.

Stel je kan die 20% verhogen tot 30% met ventilatoren, dan ligt het equilibrium (in dit versimpelde voorbeeld) niet rond 40/36 graden maar op 33.333/29.333 graden. Dat scheelt bijna 7 graden en dus al snel een hoop COP!

Op basis van de theorie geldt: COP is ongeveer gelijk aan C / (T_water_uit_WP - T_buiten), met C weer een of andere constante. Dat verschil waar we door delen heeft "T_lift". Stel dit voorbeeld was bij buitentemperatuur 0 graden. Dan gaat de Tlift van 40 graden naar 33.333 graden, dus je COP stijgt met 40/33.333 = 1.2, oftewel is 20% hoger, en je energieverbruik voor diezelfde dag tussen met en zonder ventilatoren daalt met 1/1.2 = 0.8333, oftewel is 16.666% lager in theorie

[ Voor 5% gewijzigd door nairolf op 16-01-2025 11:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
Trackerfire schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Als alles werkt en je hebt er geen “last” van, lekker niets doen. Als iedereen voor dit soort dingen tickets gaat aanmaken, snap ik Quatt wel dat het allemaal langer duurt of het gewoon links laat liggen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nairolf schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Vermogen van een CV systeem
Je moet bedenken dat voor warmte-energie zoals in een CV systeem geldt:
Vermogen ("energie snelheid", in kW, dus zegmaar "kWh/h", niet kWh) = flow (in L/h of L/min, "debiet" in het nederlands) * deltaT (verschil in graden celcius/kelvin tussen de temperatuur die de WP binnenkomt en de temperatuur die de WP uit gaat) * C (een constante. Als flow in L/h is dan is de constante ongeveer 1.159. Deze constante is niet afhankelijk van de WP, maar is een natuurkundige eigenschap van water).
Warmtebron
Voorbeeld: Quatt houdt aan +-800 L/h flow, dus als de Quatt dan 3.5 graden deltaT "maakt" dan is dat ongeveer 3245 W, oftewel 3.245 kW.

Wat gebeurt er als flow lager of hoger is? Nou, dan gaat het water ook langzamer door de "warmtebron" (WP of ketel), en zal het dus langer hebben om op te warmen. Het effect is dat je WP/ketel meer "deltaT" toevoegt. Het resultaat is dus dat een lagere flow niet direct leidt tot een evenredig lager vermogen, maar mogelijk wel tot een iets lager vermogen.

Het resultaat van een lagere flow is ook dat de watertemperatuur hoger wordt (want de bron voegt meer deltaT toe). Voor een WP is dat typisch niet gewenst, want hoe hoger de temperatuur, hoe slechter je COP wordt. Dat is ook waarom een WP typisch een (veel) hogere flow heeft dan de CV ketel heeft/had, want dan kan de deltaT klein blijven, en dan blijft de watertemperatuur ook wat lager. Al kan deze bij slechte afgifte alsnog oplopen naar 45/50/55 graden, wat echt wel vij hoog is.
Warteafgifte
Als je warmtebron het water warm heeft gemaakt, dan moet je afgifte dat ook weer afnemen. De bedoeling is dat je warmtebron en je warmteafgifte een "equilibrium", een evenwicht, bereiken. Er zijn een aantal factoren die hier samenwerken:
- Buitentemperatuur: Hoe lager de buitentemperatuur, hoe sneller je huis afkoelt.
- Warmtebron: hierboven al besproken
- Afgiftesysteem.

De buitentemperatuur bepaalt hoeveel energie je iedere seconde/uur verliest (warmteverlies in kW).
Je afgiftesysteem bepaalt hoe hoog de watertemperatuur moet zijn om dat verlies te compenseren.
Je warmtebron probeert die verhouding goed te houden.

Een goed afgiftesysteem betekent dat er "veel" van de watertemperatuur "gebruikt" wordt door je verwarming. Voorbeeld: Vloerverwarming kan vaak bij een watertemperatuur van 28 graden daar al 4 graden van gebruiken, waardoor er 24 graden water weer uit de vloerverwarming komt. In dit voorbeeld wordt zegmaar 50% van de warmte gebruikt: Ten opzichte van de kamertemperatuur (zeg even 20 graden) is het water met 50% afgenomen, want van die 8 graden verschil is 4 graden (50%) in de vloer/lucht gegaan.

Maar radiatoren hebben meestal meer moeite daarmee: Bij 28 graden water wordt er meestal maar bijv. 1.6 graden, dus maar 20%. Wat moet er dus gebeuren om in die radiator ook 4 graden afgifte te hebben? Dan moet 4 graden 20% zijn, dus dan moet het water 20 + 4 / 20% = 20 + 4 / 0.2 = 40 graden worden.
offtopic:
Dit is niet helemaal hoe het werkt, er zit iets met "tot de macht" in en andere natuurkunde, maar ik probeer een concept uit te leggen.
Daarnaast kan je met waterzijdig inregelen veel effect halen, maar dat is vooral om de verschillende radiatoren/afgiftebronnen in huis onderling in evenwicht te brengen, dus dat ze allemaal ongeveer evenveel warmte afgeven. Maar dat is een heel ander topic.
Verwarmings-equilibrium
Dus hoe ziet zo'n equilibrium er dan uit? Stel we hebben alleen radiatoren, en we houden die 20% aan, en de buitentemperatuur bepaalt dat er 3.7 kW warmteverlies is. We gaan er even vanuit dat de WP/Quatt dit snapt en dus in dit voorbeeld de hele tijd 3.7 kW vermogen gaat maken. Dat is ongeveer 4 graden deltaT bij 800 L/h (Quatt). Even een versimpeld voorbeeld over de tijd:
- minuut 0: WP start: watertemperatuur is 20 graden. Quatt voegt 4 graden toe: Water is 24 graden
- minuut 2: Na een half rondje komt het water met 24 graden aan bij de radiator. Die geeft 20 % af, dus daar komt 23.2 graden water uit.
- minuut 4: Na een heel rondje komt het water met 23.2 graden terug bij de Quatt, die voegt 4 graden toe: Water is 27.2 graden
- minuut 6: 27.2 graden water komt bij radiator aan. Die geeft 20% af, dus daar komt 25.76 graden water uit
- minuut 8: Quatt: 25.76 -> 29.72
- minuut 10: Radiator: 29.72 -> 27.808
- minuut 12: Quatt: 27.808 -> 31.808
- minuut 14: Radiator: 31.772 -> 29.446
- minuut 16: Quatt: 29.446 -> 33.446
- minuut 18: Radiator: 33.446 -> 30.757
- minuut 20: Quatt: -> 34.757
- minuut 22: Radiator: -> 31.806
- minuut 24: Quatt: 35.806
etc...
- Uiteindelijk is het evenwicht gevonden op: Quatt maakt van 36 graden water 40 graden, en de radiator maakt daarvan weer 36 graden, en zo gaat het evenwicht op deze temperatuur verder.

Je afgiftesysteem bepaalt dus hoe warm je water moet zijn om je warmteverlies te compenseren. In principe is het niet belangrijk voor je WP hoe warm het water is om zijn werk te doen, hij voegt gewoon toe wat "nodig" is. Dit hangt natuurlijk af van hoe slim de software van Quatt/CiC of je WP control unit is, wat hij vindt dat er aan kW en dus deltaT aan toegevoegd moet worden.

Waar de watertemperatuur wel relevant voor is, is je COP. Want een lagere watertemperatuur zorgt voor een hogere COP, dus dan is er minder electricit nodig om diezelfde 4 graden aan het water toe te voegen.

Stel je kan die 20% verhogen tot 30% met ventilatoren, dan ligt het equilibrium (in dit versimpelde voorbeeld) niet rond 40/36 graden maar op 33.333/29.333 graden. Dat scheelt bijna 7 graden en dus al snel een hoop COP!

Op basis van de theorie geldt: COP is ongeveer gelijk aan C / (T_water_uit_WP - T_buiten), met C weer een of andere constante. Dat verschil waar we door delen heeft "T_lift". Stel dit voorbeeld was bij buitentemperatuur 0 graden. Dan gaat de Tlift van 40 graden naar 33.333 graden, dus je COP stijgt met 40/33.333 = 1.2, oftewel is 20% hoger, en je energieverbruik voor diezelfde dag tussen met en zonder ventilatoren daalt met 1/1.2 = 0.8333, oftewel is 16.666% lager in theorie
Mooie duidelijke uitleg.
Het pinnen waard.
Quatt stelt ook niet voor niks dat er minimaal 3 grote radiatoren vol open moeten staan: oververhitting (55°C+) ligt bij minder (of dichtslaande thermostaatknoppen) op de loer, waardoor Quatt stopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
[...]

Lijkt relevant te zijn bij de oudere modellen
Zie jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Bij oudere Quatts dus (grens onbekend).

Test: als het koud geweest is (<4) en het warmt weer op, tot 5 graden, verbetert je COP dan substantieel als je de Quatt even uit zet door thermostaat 1 minuut laag te zetten? Dan heb jij het probleem met bodemplaatverwarming die te lang aanblijft ook.
Kan relatief veel impact hebben als je Quatt zelfs bij koud weer slechts zachtjes hoeft te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pietjm schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Als alles werkt en je hebt er geen “last” van, lekker niets doen. Als iedereen voor dit soort dingen tickets gaat aanmaken, snap ik Quatt wel dat het allemaal langer duurt of het gewoon links laat liggen.
Nooit gemerkt.
Zie Quatt ook pas flink water verliezen zodra de fan stilstaat en defrost start.
Blijkbaar wordt er dan pas echt verwarmd.
Zit er ook niet zo mee: pomp cv heeft ook steeds stroom gepakt (een 43 doet 70-110W) naast gasverbruik 😉 en iedereen kijkt enkel naar het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monaliza
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 19:54
Ik volg deze topic al een tijdje. Dat heeft me al zoveel goede inzichten opgeleverd dat ik het bijna aandurf ook een Quatt te laten plaatsen 😉. Sterker nog, het traject is zelfs al gestart (stadium: plaatsingsplan goed te keuren). Maar 1 kwestie zit me nog niet lekker en, zover ik kan nagaan, komt dat ook in de 100-en pagina’s van deze topic nauwelijks aan de orde. Nl. hoe krijg je na een langdurige stroom/warmtepompstoring en bij flinke vorst het systeem weer aan de praat. Volgens Quatt (https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen) is dat voor de warmtepomp zelf geen probleem. Vorstbeveiligingskleppen laten de warmtepomp leeglopen en voorkomen zo beschadiging. Het idee is dat ook de rest van het cv-systeem leegloopt en daarmee ook de leidingen buiten. Na herstel van de verstoring is het dan een kwestie van de installatie weer op druk brengen en de zaak loopt weer.

Ik heb hierover de volgende vragen:
  • Ik lees dat onder 18 graden de warmtepomp niet wil werken. Als je geen vloerverwarming hebt, is er maar een beperkt warmtebuffer en zal het (restende) cv-water snel afkoelen tot onder 18 graden. En bijvullen van het systeem doe je met leidingwater wat zeker onder 18 graden is. Hoe los je dit op?
  • Als na herstel het buiten nog vriest, staan de vorstbeveiligingskleppen nog open. Krijg je het systeem dan wel op druk?
  • Afhankelijk van de plek van de warmtepomp zullen mogelijk niet alle (buiten)leidingen leeglopen. Bijvoorbeeld als er een ‘zak’ of S-bocht in de leidingen zit (dakdoorvoer). Daarin (en delen ervoor) kan water blijven staan en bevriezen. Watercirculatie is zo niet mogelijk en de warmtepomp zal niet werken. Je zult moeten wachten op warmer weer ☹. Of met een föhn aan de gang, maar dat werkt alleen op een klein stukje en de isolatie van de leidingen werkt je tegen. Hoe los je dit op
Van Quatt krijg ik geen bevredigend antwoord. Zij verwijzen naar de vorstbeveiliging en daarmee is de warmtepomp gered…

Misschien dat een langdurige storing niet waarschijnlijk is, maar kans 0 is het zeker niet:
  • De circulatiepomp begeeft het (staat Quatt binnen een paar uur op de stoep?)
  • Overbelasting van het stroomnet bij koude (lage COP dus iedereen trekt flink stroom)
  • Dreiging uit het oosten (gehackte centrale/verdeelstations)
  • ‘Gewone’ stroomstoringen. Hoor ik toch regelmatig over in onze regio
Ik wil toch wel een idee hebben hoe dit in voorkomende gevallen is op te lossen. Iemand ervaring hiermee of goede tips?

GN, 2-onder-1-kap, 2 bouwlagen, plat dak, 1989, 162m2 , HR++ glas, Vloerisolatie Icynene H2Foam Lite 15 cm, Netfit Topline HRC25, Radiatoren+ventilatoren, 19°C, 12x 390 wp , Growatt 3600tl-x, (nog) geen Quatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
pietjm schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Met Quatt heb je altijd de meest moderne warmtepomp. Dit dankzij de software-updates die ze uitvoeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YSnCvoXsAjN5TqE1pWRnI4SmeE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9fASkR5CXsdBS1sSq9YX0vRM.png?f=user_large

Jammer dat die updates bij @TeslaNerd niet zijn binnengekomen en hij met een domme/inefficiente bodemplaatverwarming zit. Dus dan mag hij toch gewoon een ticket aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:41:
Ik volg deze topic al een tijdje. Dat heeft me al zoveel goede inzichten opgeleverd dat ik het bijna aandurf ook een Quatt te laten plaatsen 😉. Sterker nog, het traject is zelfs al gestart (stadium: plaatsingsplan goed te keuren). Maar 1 kwestie zit me nog niet lekker en, zover ik kan nagaan, komt dat ook in de 100-en pagina’s van deze topic nauwelijks aan de orde. Nl. hoe krijg je na een langdurige stroom/warmtepompstoring en bij flinke vorst het systeem weer aan de praat. Volgens Quatt (https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen) is dat voor de warmtepomp zelf geen probleem. Vorstbeveiligingskleppen laten de warmtepomp leeglopen en voorkomen zo beschadiging. Het idee is dat ook de rest van het cv-systeem leegloopt en daarmee ook de leidingen buiten. Na herstel van de verstoring is het dan een kwestie van de installatie weer op druk brengen en de zaak loopt weer.

Ik heb hierover de volgende vragen:
  • Ik lees dat onder 18 graden de warmtepomp niet wil werken. Als je geen vloerverwarming hebt, is er maar een beperkt warmtebuffer en zal het (restende) cv-water snel afkoelen tot onder 18 graden. En bijvullen van het systeem doe je met leidingwater wat zeker onder 18 graden is. Hoe los je dit op?
  • Als na herstel het buiten nog vriest, staan de vorstbeveiligingskleppen nog open. Krijg je het systeem dan wel op druk?
  • Afhankelijk van de plek van de warmtepomp zullen mogelijk niet alle (buiten)leidingen leeglopen. Bijvoorbeeld als er een ‘zak’ of S-bocht in de leidingen zit (dakdoorvoer). Daarin (en delen ervoor) kan water blijven staan en bevriezen. Watercirculatie is zo niet mogelijk en de warmtepomp zal niet werken. Je zult moeten wachten op warmer weer ☹. Of met een föhn aan de gang, maar dat werkt alleen op een klein stukje en de isolatie van de leidingen werkt je tegen. Hoe los je dit op
Van Quatt krijg ik geen bevredigend antwoord. Zij verwijzen naar de vorstbeveiliging en daarmee is de warmtepomp gered…

Misschien dat een langdurige storing niet waarschijnlijk is, maar kans 0 is het zeker niet:
  • De circulatiepomp begeeft het (staat Quatt binnen een paar uur op de stoep?)
  • Overbelasting van het stroomnet bij koude (lage COP dus iedereen trekt flink stroom)
  • Dreiging uit het oosten (gehackte centrale/verdeelstations)
  • ‘Gewone’ stroomstoringen. Hoor ik toch regelmatig over in onze regio
Ik wil toch wel een idee hebben hoe dit in voorkomende gevallen is op te lossen. Iemand ervaring hiermee of goede tips?
Ben het wel eens met je beschouwing/zorgen, als je in deze situatie terecht komt is het mogelijk lastig om er waar uit te komen. (hoewel de kans klein is).

Bij het eerste puntje (temp onder 18grC) zal de CiC de CV inschakelen om het CV-circuit op te warmen.
Maar hoe je die vorstbeveiligingskleppen dicht moet krijgen... geen idee. Ze zitten (tegenwoordig) ook nog eens in de Quatt, dus je komt er niet makkelijk bij.
Wat misschien werkt is om CV-systeem een tijd te 'spoelen' met koud leidingwater (via vulslang). In de hoop dat dit water dan warm genoeg is om de vorstbeveiligingsklep weer te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
Ik kreeg wat feedback over mijn nogal pessimistische COP constateringen in mijn Quatt-Single system. Daarna vond ik op klimaatexpert.com de volgende COP grafiek. Daarin heb mijn zojuist geconstateerde COP ingetekend met een rood sterretje (verwacht was, volgens klimaatexpert, groen sterretje). De COP in de app was terwijl het systeem rustig en constant draait zonder defrosting. Het zit me niet heel erg dwars en de grafiek van klimaatexpert is natuurlijk niet voor Quatt specifiek, maar ik ben toch benieuwd of andere Tweakers betere resultaten zien. Mijn systeem staat op "building 78" (super-stil dus). Maar als ik Normaal 100% vermogen toesta met de SoundSlider wordt de COP alleen maar slechter dus dat kan het niet zijn lijkt me.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCvzukay0G5ZvEZ7g-eU7pAJqvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4r4DIIvV7hzhXGOpXuP8KSLv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
rombow schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:03:
Ik kreeg wat feedback over mijn nogal pessimistische COP constateringen in mijn Quatt-Single system. Daarna vond ik op klimaatexpert.com de volgende COP grafiek. Daarin heb mijn zojuist geconstateerde COP ingetekend met een rood sterretje (verwacht was, volgens klimaatexpert, groen sterretje). De COP in de app was terwijl het systeem rustig en constant draait zonder defrosting. Het zit me niet heel erg dwars en de grafiek van klimaatexpert is natuurlijk niet voor Quatt specifiek, maar ik ben toch benieuwd of andere Tweakers betere resultaten zien. Mijn systeem staat op "building 78" (super-stil dus). Maar als ik Normaal 100% vermogen toesta met de SoundSlider wordt de COP alleen maar slechter dus dat kan het niet zijn lijkt me.[Afbeelding]
Beter even in de specificatie kijken waar je zit dan zo'n algemene grafiek
https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Vandaag had ik in mijn json-feed een qc.supervisoryControlMode=400 in mijn logging. Die periode duurde iets van 6 s.

Daaraan voorafgaand leverde de CiC gedurende 50 sec geen json berichten.

Weet iemand wat deze mode betekent ? Was dit wellicht een update van de CiC ?

Is er een overzicht van alle speciale modes van de feed (modes boven de 100), of heeft iemand een totaaloverzicht van de modes ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:20:
Vandaag had ik in mijn json-feed een qc.supervisoryControlMode=400 in mijn logging. Die periode duurde iets van 6 s.

Daaraan voorafgaand leverde de CiC gedurende 50 sec geen json berichten.

Weet iemand wat deze mode betekent ? Was dit wellicht een update van de CiC ?

Is er een overzicht van alle speciale modes van de feed (modes boven de 100), of heeft iemand een totaaloverzicht van de modes ?
Misschien een firmware update? (ow dat was ook al je eigen interpretatie blijkbaar :+ )
Welke versie zit je nu op?

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 16-01-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:41:
Ik volg deze topic al een tijdje. Dat heeft me al zoveel goede inzichten opgeleverd dat ik het bijna aandurf ook een Quatt te laten plaatsen 😉. Sterker nog, het traject is zelfs al gestart (stadium: plaatsingsplan goed te keuren). Maar 1 kwestie zit me nog niet lekker en, zover ik kan nagaan, komt dat ook in de 100-en pagina’s van deze topic nauwelijks aan de orde. Nl. hoe krijg je na een langdurige stroom/warmtepompstoring en bij flinke vorst het systeem weer aan de praat.

Koop 2 kogelkranen en laat de Quatt-monteurs die ertussen zetten.
Bij problemen kun je ze sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Koop 2 kogelkranen en laat de Quatt-monteurs die ertussen zetten.
Bij problemen kun je ze sluiten.
Waar ga je die plaatsen? De Quatt zit 'in' je CV-circuit. Dus je kunt hem niet zomaar bypassen.

Zou je het zo moeten doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quQkapnjgT9pZoSBareTOkT4zMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NDexaRAWZqIROst3AJrmZ9D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Waar ga je die plaatsen? De Quatt zit 'in' je CV-circuit. Dus je kunt hem niet zomaar bypassen.

[Afbeelding]
Moet je ook niet de bypass bij de CV ketel weghalen ? Of gaat dat vanzelf goed ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sup-sJDEuHPHJiEKZ-SxHOp8nmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V9vAjtFEa3wrObxUPKSm7GXX.png?f=user_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
AlfredPteD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Moet je ook niet de bypass bij de CV ketel weghalen ? Of gaat dat vanzelf goed ?

[Afbeelding]
Dat gaat wel goed zolang de CV-pomp draait, daar zit immers je drijvende kracht als de Quatt buiten spel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding]
Wie heeft het over bypassen?
Jij.
Ik zou op die manier voorkomen dat het hele afgiftesysteem leegloopt waar @Monaliza het over heeft.
Heb ze hier her en der zitten: ontzettend gemakkelijk.

Ps: en je cv doet ook niks bij een fikse stroomstoring.

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 16-01-2025 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dieg000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:34:
Hier stond die gisteren ook aan bij 5.8 graden. Ik hield m’n hand op de sensor achterop en zag dat quatt een hogere buitentemperatuur registreerde en zag met warmtebeeld camera dat de warmtespiraal afkoelde en uit bleef.
Ik zal het doorgeven via de beta feedback. Of is er al een reactie van Quatt support?
Pagina: 1 ... 199 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.