Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:34
bite schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Hier stond die gisteren ook aan bij 5.8 graden. Ik hield m’n hand op de sensor achterop en zag dat quatt een hogere buitentemperatuur registreerde en zag met warmtebeeld camera dat de warmtespiraal afkoelde en uit bleef.
Ik zal het doorgeven via de beta feedback. Of is er al een reactie van Quatt support?
Ik heb deze reactie ontvangen van Quatt op mijn ticket dat de bpv onnodig lang aan blijft en dat dit bij de nieuwe Quatt buitenunits is aangepast naar bpv AAN als Tbuiten onder nul:
Ik neem contact op over ticket: Unnecessary energy consumption

Bedankt voor je vraag. We willen graag meer inzicht krijgen in de situatie en horen graag waarom je denkt dat het onnodig lang duurt. Kun je dit toelichten met een duidelijke onderbouwing van je bevindingen, met feiten en cijfers?

Onze regeltechniek is zo ontworpen dat je hier zelf niets aan hoeft te doen. We zien uit naar je reactie zodat we de situatie verder kunnen beoordelen.

Met vriendelijke groet,
Quatt Support

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Wie heeft het over bypassen?
Jij.
Ik zou op die manier voorkomen dat het hele afgiftesysteem leegloopt waar @Monaliza het over heeft.
Heb ze hier her en der zitten: ontzettend gemakkelijk.
Wat win je daarmee dan? Want dan kun je nog steeds geen kant op met je systeem en heb je geen verwarming.
Ps: en je cv doet ook niks bij een fikse stroomstoring.
Hele punt is juist, hoe krijg je het systeem weer aan de gang NA een langdurige stroomstoring midden winter? Waarbij je CV-systeem deels leegbloedt via de antivriesklep bij de Quatt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:26
nairolf schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Vermogen van een CV systeem
Je moet bedenken dat voor warmte-energie zoals in een CV systeem geldt:
Vermogen ("energie snelheid", in kW, dus zegmaar "kWh/h", niet kWh) = flow (in L/h of L/min, "debiet" in het nederlands) * deltaT (verschil in graden celcius/kelvin tussen de temperatuur die de WP binnenkomt en de temperatuur die de WP uit gaat) * C (een constante. Als flow in L/h is dan is de constante ongeveer 1.159. Deze constante is niet afhankelijk van de WP, maar is een natuurkundige eigenschap van water).
Warmtebron
Voorbeeld: Quatt houdt aan +-800 L/h flow, dus als de Quatt dan 3.5 graden deltaT "maakt" dan is dat ongeveer 3245 W, oftewel 3.245 kW.

Wat gebeurt er als flow lager of hoger is? Nou, dan gaat het water ook langzamer door de "warmtebron" (WP of ketel), en zal het dus langer hebben om op te warmen. Het effect is dat je WP/ketel meer "deltaT" toevoegt. Het resultaat is dus dat een lagere flow niet direct leidt tot een evenredig lager vermogen, maar mogelijk wel tot een iets lager vermogen.

Het resultaat van een lagere flow is ook dat de watertemperatuur hoger wordt (want de bron voegt meer deltaT toe). Voor een WP is dat typisch niet gewenst, want hoe hoger de temperatuur, hoe slechter je COP wordt. Dat is ook waarom een WP typisch een (veel) hogere flow heeft dan de CV ketel heeft/had, want dan kan de deltaT klein blijven, en dan blijft de watertemperatuur ook wat lager. Al kan deze bij slechte afgifte alsnog oplopen naar 45/50/55 graden, wat echt wel vij hoog is.
Warteafgifte
Als je warmtebron het water warm heeft gemaakt, dan moet je afgifte dat ook weer afnemen. De bedoeling is dat je warmtebron en je warmteafgifte een "equilibrium", een evenwicht, bereiken. Er zijn een aantal factoren die hier samenwerken:
- Buitentemperatuur: Hoe lager de buitentemperatuur, hoe sneller je huis afkoelt.
- Warmtebron: hierboven al besproken
- Afgiftesysteem.

De buitentemperatuur bepaalt hoeveel energie je iedere seconde/uur verliest (warmteverlies in kW).
Je afgiftesysteem bepaalt hoe hoog de watertemperatuur moet zijn om dat verlies te compenseren.
Je warmtebron probeert die verhouding goed te houden.

Een goed afgiftesysteem betekent dat er "veel" van de watertemperatuur "gebruikt" wordt door je verwarming. Voorbeeld: Vloerverwarming kan vaak bij een watertemperatuur van 28 graden daar al 4 graden van gebruiken, waardoor er 24 graden water weer uit de vloerverwarming komt. In dit voorbeeld wordt zegmaar 50% van de warmte gebruikt: Ten opzichte van de kamertemperatuur (zeg even 20 graden) is het water met 50% afgenomen, want van die 8 graden verschil is 4 graden (50%) in de vloer/lucht gegaan.

Maar radiatoren hebben meestal meer moeite daarmee: Bij 28 graden water wordt er meestal maar bijv. 1.6 graden, dus maar 20%. Wat moet er dus gebeuren om in die radiator ook 4 graden afgifte te hebben? Dan moet 4 graden 20% zijn, dus dan moet het water 20 + 4 / 20% = 20 + 4 / 0.2 = 40 graden worden.
offtopic:
Dit is niet helemaal hoe het werkt, er zit iets met "tot de macht" in en andere natuurkunde, maar ik probeer een concept uit te leggen.
Daarnaast kan je met waterzijdig inregelen veel effect halen, maar dat is vooral om de verschillende radiatoren/afgiftebronnen in huis onderling in evenwicht te brengen, dus dat ze allemaal ongeveer evenveel warmte afgeven. Maar dat is een heel ander topic.
Verwarmings-equilibrium
Dus hoe ziet zo'n equilibrium er dan uit? Stel we hebben alleen radiatoren, en we houden die 20% aan, en de buitentemperatuur bepaalt dat er 3.7 kW warmteverlies is. We gaan er even vanuit dat de WP/Quatt dit snapt en dus in dit voorbeeld de hele tijd 3.7 kW vermogen gaat maken. Dat is ongeveer 4 graden deltaT bij 800 L/h (Quatt). Even een versimpeld voorbeeld over de tijd:
- minuut 0: WP start: watertemperatuur is 20 graden. Quatt voegt 4 graden toe: Water is 24 graden
- minuut 2: Na een half rondje komt het water met 24 graden aan bij de radiator. Die geeft 20 % af, dus daar komt 23.2 graden water uit.
- minuut 4: Na een heel rondje komt het water met 23.2 graden terug bij de Quatt, die voegt 4 graden toe: Water is 27.2 graden
- minuut 6: 27.2 graden water komt bij radiator aan. Die geeft 20% af, dus daar komt 25.76 graden water uit
- minuut 8: Quatt: 25.76 -> 29.72
- minuut 10: Radiator: 29.72 -> 27.808
- minuut 12: Quatt: 27.808 -> 31.808
- minuut 14: Radiator: 31.772 -> 29.446
- minuut 16: Quatt: 29.446 -> 33.446
- minuut 18: Radiator: 33.446 -> 30.757
- minuut 20: Quatt: -> 34.757
- minuut 22: Radiator: -> 31.806
- minuut 24: Quatt: 35.806
etc...
- Uiteindelijk is het evenwicht gevonden op: Quatt maakt van 36 graden water 40 graden, en de radiator maakt daarvan weer 36 graden, en zo gaat het evenwicht op deze temperatuur verder.

Je afgiftesysteem bepaalt dus hoe warm je water moet zijn om je warmteverlies te compenseren. In principe is het niet belangrijk voor je WP hoe warm het water is om zijn werk te doen, hij voegt gewoon toe wat "nodig" is. Dit hangt natuurlijk af van hoe slim de software van Quatt/CiC of je WP control unit is, wat hij vindt dat er aan kW en dus deltaT aan toegevoegd moet worden.

Waar de watertemperatuur wel relevant voor is, is je COP. Want een lagere watertemperatuur zorgt voor een hogere COP, dus dan is er minder electricit nodig om diezelfde 4 graden aan het water toe te voegen.

Stel je kan die 20% verhogen tot 30% met ventilatoren, dan ligt het equilibrium (in dit versimpelde voorbeeld) niet rond 40/36 graden maar op 33.333/29.333 graden. Dat scheelt bijna 7 graden en dus al snel een hoop COP!

Op basis van de theorie geldt: COP is ongeveer gelijk aan C / (T_water_uit_WP - T_buiten), met C weer een of andere constante. Dat verschil waar we door delen heeft "T_lift". Stel dit voorbeeld was bij buitentemperatuur 0 graden. Dan gaat de Tlift van 40 graden naar 33.333 graden, dus je COP stijgt met 40/33.333 = 1.2, oftewel is 20% hoger, en je energieverbruik voor diezelfde dag tussen met en zonder ventilatoren daalt met 1/1.2 = 0.8333, oftewel is 16.666% lager in theorie
Wow, wat een topuitleg. Zeer leerzaam, dankjewel!

Is die "20%" in dit voorbeeld een waarde die vaststaat voor een bepaald type radiator af fabriek of afhankelijk van andere factoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:04
Toby-Wan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:55:
[...]

hoezo "als full electric ipv hybride (mis)bruiken"?? dit is echt een non-argument

als de quatt als pure hybride-only bedoeld was (a la Elga), dan was die nooit als 'all-electric ready' in de markt gezet en hadden ze ook geen all-electric module ontwikkelt..
Onzin. Hij wordt verkocht als hybride warmtepomp met 60% a 80% gasbesparing. Niet als full electric.

Als je hem dan zo gaat instellen dattie voor 100% gas bespaart is het logisch dat het rendement omlaag gaat.

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:29
--Christiaan-- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:25:
[...]

Wow, wat een topuitleg. Zeer leerzaam, dankjewel!

Is die "20%" in dit voorbeeld een waarde die vaststaat voor een bepaald type radiator af fabriek of afhankelijk van andere factoren?
Nee die 20% is echt een voorbeeld getal. Dat is onder andere te beinvloeden met "waterzijdig inregelen". Dat is een heel apart topic op hier op tweakers. Maar het komt erop neer: Je zorgt dat je je flow (of het nu 800 L/h is of meer of minder) netjes verdeelt over alle radiatoren, zodat het "in balans" is, dus zodat niet 1 radiator maar 5% van de temperatuur verliest, en een andere 50%.

Met name die denkbeeldige radiator die maar 5% verliest (dat noem je dan een "kortsluiting", omdat het water bijna onverandert weer terug gaat) zorgt ervoor dat de watertemperatuur van je CV systeem oploopt, want mijn voorbeeld scenario met 5% zou zelfs zorgen voor een evenwicht pas bij T=96 graden!! (maar wederom, dat is een heel cru voorbeeld, daar heb ik echt wel wat stukken natuurkunde overgeslagen)

Bij een gasketel is dat nauwelijks een probleem, want die kan gewoon 80 graden maken en uiteindelijk wordt dan alles wel warm, dus geen klachten.

Met een WP is dit belangrijker, want die hogere temperatuur zorgt meteen dat je COP zakt en komen er klachten van exorbitante electriciteitsrekeningen. Waterzijdig inregelen is dus belangrijk om tot een efficiente WP te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Wat win je daarmee dan? Want dan kun je nog steeds geen kant op met je systeem en heb je geen verwarming.

[...]

Hele punt is juist, hoe krijg je het systeem weer aan de gang NA een langdurige stroomstoring midden winter? Waarbij je CV-systeem deels leegbloedt via de antivriesklep bij de Quatt...
Lees de vraag nog eens: die gaan voornamelijk over de verstoringen zelf.

Je voorkomt in ieder geval "leegbloeden": oftewel, je hebt/houdt veel warm(er) opstart-water in de leidingen binnen (edit: hier ongeveer 200 liter). Water zo uit de kraan is rond 10-12°C?

En hoe vaak is het nu echt winter?
Zo'n winter dat het ook in onze woningen gaat vriezen: dan zijn er aggregaten te over.

Ow, en bij een echte storing kun je hoe dan ook geen kant op met je systeem. Ook niet met je cv.

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 16-01-2025 15:00 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Dieg000 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Onzin. Hij wordt verkocht als hybride warmtepomp met 60% a 80% gasbesparing. Niet als full electric.

Als je hem dan zo gaat instellen dattie voor 100% gas bespaart is het logisch dat het rendement omlaag gaat.
Maar waarom zou je niet elektrisch verwarmen als dat financieel nog steeds voordeliger is? Met ons huis zonder glas in de ramen (;)) doe ik nog steeds 99% elektrisch en ik heb optimalisatie aanstaan.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Wie heeft het over bypassen?
Jij.
Ik zou op die manier voorkomen dat het hele afgiftesysteem leegloopt waar @Monaliza het over heeft.
Heb ze hier her en der zitten: ontzettend gemakkelijk.

Ps: en je cv doet ook niks bij een fikse stroomstoring.
Met jouw 'oplossing' hebben die kogelkranen geen enkele zin want het systeem is nog steeds onbruikbaar, dus waarom zou je die dan toepassen ?

Deze discussie hebben we een maand geleden hier ook gevoerd. Daar kwam dezelfde soort reactie van jou. Gun het een ander om een oplossingsgericht advies te geven.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Met jouw 'oplossing' hebben die kogelkranen geen enkele zin want het systeem is nog steeds onbruikbaar, dus waarom zou je die dan toepassen ?

Deze discussie hebben we een maand geleden hier ook gevoerd. Daar kwam dezelfde soort reactie van jou. Gun het een ander om een oplossingsgericht advies te geven.
Tijdens een fikse en lange stroomstoring is het hele systeem nu eenmaal onbruikbaar: hoe het ook wendt of keert. Er is geen stroom.

Zie de post van @Monaliza
Monaliza in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Het idee is dat ook de rest van het cv-systeem leegloopt en daarmee ook de leidingen buiten

De kogelkranen voorkomen dat het interne afgiftesysteem met nog warm water leegloopt zodat opstarten later met iets warmer water kan dan met koud leidingwater.
Dat er mensen de keuze "laat maar leeglopen" nemen, dat is een keuze.
Ik kies er niet voor, ik heb er kogelkranen tussen zitten en mocht na dagenlang stroomuitval de stroom weer terugkomen kan ik met de 200 liter warmere water wat nog in mijn systeem zit weer proberen te starten.

Verder nog geen enkel advies gezien behalve "geen idee, je kunt er slecht bij".

Ieder staat vrij advies te geven.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:12
[...]

dus volgens deze logica heb ik voor altijd een "hybride warmtepomp" ookal laat ik de all-electric upgrade installeren, wordt dan alle warmte nog steeds door dezelfde buitenunit geproduceerd en bespaar ik 100% op gas, want tja hij is als een 'hybride' verkocht 8)7
nogal wiedes, want: s020506 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:41:
Ik volg deze topic al een tijdje. Dat heeft me al zoveel goede inzichten opgeleverd dat ik het bijna aandurf ook een Quatt te laten plaatsen 😉. Sterker nog, het traject is zelfs al gestart (stadium: plaatsingsplan goed te keuren). Maar 1 kwestie zit me nog niet lekker en, zover ik kan nagaan, komt dat ook in de 100-en pagina’s van deze topic nauwelijks aan de orde. Nl. hoe krijg je na een langdurige stroom/warmtepompstoring en bij flinke vorst het systeem weer aan de praat. Volgens Quatt (https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen) is dat voor de warmtepomp zelf geen probleem. Vorstbeveiligingskleppen laten de warmtepomp leeglopen en voorkomen zo beschadiging. Het idee is dat ook de rest van het cv-systeem leegloopt en daarmee ook de leidingen buiten. Na herstel van de verstoring is het dan een kwestie van de installatie weer op druk brengen en de zaak loopt weer.

Ik heb hierover de volgende vragen:
  • Ik lees dat onder 18 graden de warmtepomp niet wil werken. Als je geen vloerverwarming hebt, is er maar een beperkt warmtebuffer en zal het (restende) cv-water snel afkoelen tot onder 18 graden. En bijvullen van het systeem doe je met leidingwater wat zeker onder 18 graden is. Hoe los je dit op?
  • Als na herstel het buiten nog vriest, staan de vorstbeveiligingskleppen nog open. Krijg je het systeem dan wel op druk?
  • Afhankelijk van de plek van de warmtepomp zullen mogelijk niet alle (buiten)leidingen leeglopen. Bijvoorbeeld als er een ‘zak’ of S-bocht in de leidingen zit (dakdoorvoer). Daarin (en delen ervoor) kan water blijven staan en bevriezen. Watercirculatie is zo niet mogelijk en de warmtepomp zal niet werken. Je zult moeten wachten op warmer weer ☹. Of met een föhn aan de gang, maar dat werkt alleen op een klein stukje en de isolatie van de leidingen werkt je tegen. Hoe los je dit op
Van Quatt krijg ik geen bevredigend antwoord. Zij verwijzen naar de vorstbeveiliging en daarmee is de warmtepomp gered…

Misschien dat een langdurige storing niet waarschijnlijk is, maar kans 0 is het zeker niet:
  • De circulatiepomp begeeft het (staat Quatt binnen een paar uur op de stoep?)
  • Overbelasting van het stroomnet bij koude (lage COP dus iedereen trekt flink stroom)
  • Dreiging uit het oosten (gehackte centrale/verdeelstations)
  • ‘Gewone’ stroomstoringen. Hoor ik toch regelmatig over in onze regio
Ik wil toch wel een idee hebben hoe dit in voorkomende gevallen is op te lossen. Iemand ervaring hiermee of goede tips?
Op 31 december is er een discussie gevoerd over risico's mbt de warmtepomp. Ik heb toen ook bedacht om mijn systeem te voorzien van enkele kranen en een stukje pijp, waarmee de warmtepomp 'kortgesloten' kan worden. De tekening van jj85 geeft dat duidelijk weer: hier

Oude discussie
zie ook hier

Kennelijk mag je niet zo denken. Maar beter bewust riscio nemen dan onbewust risico lopen, zeg ik altijd maar.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Op 31 december is er een discussie gevoerd over risico's mbt de warmtepomp. Ik heb toen ook bedacht om mijn systeem te voorzien van enkele kranen en een stukje pijp, waarmee de warmtepomp 'kortgesloten' kan worden. De tekening van jj85 geeft dat duidelijk weer: hier

Oude discussie
zie ook hier

Kennelijk mag je niet zo denken. Maar beter bewust riscio nemen dan onbewust risico lopen, zeg ik altijd maar.
Leuk dat daar nog steeds de door mij genoemde kogelkranen in zitten, wat geen goed advies was? Dit is dus een aanvulling (die enkel werkt zonder stroomstoring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:26:
[...]
Misschien een firmware update? (ow dat was ook al je eigen interpretatie blijkbaar :+ )
Welke versie zit je nu op?
Ik heb nu versie 2.20.2
Ik weet niet welke versie ik hiervoor had.

Ik heb inmiddels 5x deze mode gehad in de afgelopen maanden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdBtlLnREAdFvobUE8xzqz6WfFY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s45e1aSFPFv08OEio9K0u5YZ.png?f=user_large

Deze werden steeds voorafgegaan door een periode dat de CiC geen feed meer gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Leuk dat daar nog steeds de door mij genoemde kogelkranen in zitten, wat geen goed advies was? Dit is dus een aanvulling (die enkel werkt zonder stroomstoring)
Of na een stroomstoring als je het systeem weer moet vullen terwijl de Quatt antivriesklep open staat. Als ik het verhaal van @MarnixB. lees zou die zomaar vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Tja, waar zouden we zijn zonder jou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:29:
[...]

Tja, waar zouden we zijn zonder jou ?
Of jou d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
[...]

Ik vind het ook geen misbruiken. Bij mij over geheel 2024 een cop van 5,2 dus dat is totaal geen slecht rendement. En maar 10m3 gas omdat Quatt telkens beloofde dat het goed zou komen dus niet. Daarom sinds begin 2024 geen cv meer bij gestuurd en alles Quatt

[ Voor 13% gewijzigd door Bennobang op 16-01-2025 17:37 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamer2 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Of na een stroomstoring als je het systeem weer moet vullen terwijl de Quatt antivriesklep open staat. Als ik het verhaal van @MarnixB. lees zou die zomaar vervangen moeten worden.
Bij een flinke (stroom)storing van enkele dagen zou ik sowieso Quatt langs laten komen voor nacontrole voordat ik start.

Edit: gelukkig was daar wel stroom: heb paneelradiatoren en voor stroomuitval ook een zibro.

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 16-01-2025 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:32:
[...]

Bij een flinke (stroom)storing van enkele dagen zou ik sowieso Quatt langs laten komen voor nacontrole voordat ik start.
Zit je 2mnd zonder verwarming met het huidige serviceniveau en de rest van NL die ook om nacontrole vraagt :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:37:
[...]

Zit je 2mnd zonder verwarming met het huidige serviceniveau en de rest van NL die ook om nacontrole vraagt :o
Wanneer heel NL dagen- of maandenlang plat heeft gelegen qua stroom, speelt hetzelfde bij iedere leverancier vermoed ik... ik stook mijn Zibro wel op en heb ook nog wel 5 petroleumstelletjes en 2 aidalampen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 23:16
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:41:
[...]

Wanneer heel NL dagen- of maandenlang plat heeft gelegen qua stroom, speelt hetzelfde bij iedere leverancier vermoed ik... ik stook mijn Zibro wel op en heb ook nog wel 5 petroleumstelletjes en 2 aidalampen
Heb een 2Kw Hyunday generator klaar staan in de schuur voor nood. Die zou het net moeten kunnen trekken met 1 Quatt. (Hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Notaname schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Heb een 2Kw Hyunday generator klaar staan in de schuur voor nood. Die zou het net moeten kunnen trekken met 1 Quatt. (Hoop ik)
Goed idee!
Dan maar wat lagere kamertemperatuur.
Ik zal me er even in verdiepen.

(Zonder dat ik het door had, ben ik eigenlijk wel een prepper...
Kelder vol eten en drinken, grote regenput)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Nieuwe App versie 1.23.0 (build 511) uitgebracht 14-01-25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
dreamer2 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:21:
Nieuwe App versie 1.23.0 (build 511) uitgebracht 14-01-25
What's new
We have enabled Intercom for better support.
Geen idee wat dat mag betekenen :)

Ow, eindelijk echt Quatt AI? -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36V9yoU2WyCf3NgN91l089E2T20=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mF8Sn2SQIXr2XfJOCXtQoQB0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYMwS_sXzxQO0fulojR8b32tTpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EaAuCRZ7YnT0sA4PpfyZuq0M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door jj85 op 16-01-2025 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
AlfredPteD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Ik heb nu versie 2.20.2
Ik weet niet welke versie ik hiervoor had.

Ik heb inmiddels 5x deze mode gehad in de afgelopen maanden :
[Afbeelding]

Deze werden steeds voorafgegaan door een periode dat de CiC geen feed meer gaf.
Update of update-check zou me niks verbazen.
Op 5 november is er bij meerdere tweakers een update doorgedrukt halverwege de middag
ZIe CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Op dat moment heb jij een 400 melding ;)

4 november was er ook een update
zie VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ook dan heb jij een melding.

Dus, of puur toeval, of het heeft idd met CIC updates te maken

Edit: Kan hem reproduceren bij een herstart van de CIC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U59ZSLTQZVUsC4131IRFr8k8jME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lajzCOJLc78vURvw6jSMPGLb.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door jj85 op 16-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:15:
[...]

Update of update-check zou me niks verbazen.
Op 5 november is er bij meerdere tweakers een update doorgedrukt halverwege de middag
ZIe CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Op dat moment heb jij een 400 melding ;)

4 november was er ook een update
zie VindiGoosh in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Ook dan heb jij een melding.

Dus, of puur toeval, of het heeft idd met CIC updates te maken

Edit: Kan hem reproduceren bij een herstart van de CIC
[Afbeelding]
HA laat m bij mij ook zien; zonder herstart van de CiC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monaliza
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 19:54
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Ben het wel eens met je beschouwing/zorgen, als je in deze situatie terecht komt is het mogelijk lastig om er waar uit te komen. (hoewel de kans klein is).

Bij het eerste puntje (temp onder 18grC) zal de CiC de CV inschakelen om het CV-circuit op te warmen.
Maar hoe je die vorstbeveiligingskleppen dicht moet krijgen... geen idee. Ze zitten (tegenwoordig) ook nog eens in de Quatt, dus je komt er niet makkelijk bij.
Wat misschien werkt is om CV-systeem een tijd te 'spoelen' met koud leidingwater (via vulslang). In de hoop dat dit water dan warm genoeg is om de vorstbeveiligingsklep weer te laten sluiten.
Dank! Ah, natuurlijk de vorstbeveiligingsklep wordt bij vullen vanzelf warm(er) en zal weer sluiten. En dan maar hopen dat de circulatiepomp meteen aanslaat om warmer water aan te blijven voeren.

GN, 2-onder-1-kap, 2 bouwlagen, plat dak, 1989, 162m2 , HR++ glas, Vloerisolatie Icynene H2Foam Lite 15 cm, Netfit Topline HRC25, Radiatoren+ventilatoren, 19°C, 12x 390 wp , Growatt 3600tl-x, (nog) geen Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monaliza
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Koop 2 kogelkranen en laat de Quatt-monteurs die ertussen zetten.
Bij problemen kun je ze sluiten.
Hmm, goed idee wel! Maar zal de CiC de CV-ketel wel willen starten. Immers er is geen flow door de warmtepomp en (na leegloop via de vorstbeveiligingsklep) ook geen druk...

GN, 2-onder-1-kap, 2 bouwlagen, plat dak, 1989, 162m2 , HR++ glas, Vloerisolatie Icynene H2Foam Lite 15 cm, Netfit Topline HRC25, Radiatoren+ventilatoren, 19°C, 12x 390 wp , Growatt 3600tl-x, (nog) geen Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Vraagje voor de warmptepomp/compressor experts.

Wat voor systeem kan er actief zijn als de Quatt in standby staat. Het is soms actief tijdens standby en vraagt ongeveer 40W vraagt?

Nu na 20 minuten standby gaat 'het' aan.
Gisteren tijdens 8 uur standby gaat 'het' niet aan...

Vermoed zelf de crankcase heater (op L6, rechts in schema).

Maar op basis van wat zou zoiets dan in/uit schakelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYr7yWNHbMixK8USx1OnS1iNSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJMnkT474l-PwgTprtC4pbg0u0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZWNDWFabTcPKGVOnPrE4Sxf1.png?f=fotoalbum_large

Gas discharge temperatuur in compressor neemt iets toe tijdens deze fase, wat mijn idee voor een heater-element versterkt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5SgekRRjQmIG26gPu3L-ZUhr5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/heM7gTBXFgVT3HuDdXU7dP6G.png?f=fotoalbum_large

Iemand hier een idee over?

[ Voor 16% gewijzigd door jj85 op 16-01-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monaliza
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Waar ga je die plaatsen? De Quatt zit 'in' je CV-circuit. Dus je kunt hem niet zomaar bypassen.

Zou je het zo moeten doen:

[Afbeelding]
Dus 3 kogelkranen? 2 om de Quatt buiten te sluiten en de 3e om de flow buiten de Quatt om te leiden? Of is die 3e een bypass?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Dus 3 kogelkranen? 2 om de Quatt buiten te sluiten en de 3e om de flow buiten de Quatt om te leiden? Of is die 3e een bypass?
Correct.
In tekening de 2 horizontale sluit je om de Quatt af te sluiten.
De verticale open je om de Quatt te bypassen.

Is nodig omdat de Quatt in serie staat met je CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Hmm, goed idee wel! Maar zal de CiC de CV-ketel wel willen starten. Immers er is geen flow door de warmtepomp en (na leegloop via de vorstbeveiligingsklep) ook geen druk...
Tja, zonder stroom doet CIC noch cv echt niks.
Dit is om te voorkomen dat je afgiftesysteem leeg gaat lopen (bij langdurige stroomuitval tijdens zware vorst) en warm water binnen blijft.
Ik heb voor mezelf die zekerheid voor ongeveer €15 in laten bouwen onder het mom: baat het niet..
Ook bij aanpassingen in een afgiftesysteem zijn die dingen ideaal. Mijn installatie-jongens zitten iedere keer met een big smile, wanneer ze iets moeten doen en er door dichtzetten van zo'n ding geen waterballet ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:15:
[...]
Correct.
In tekening de 2 horizontale sluit je om de Quatt af te sluiten.
De verticale open je om de Quatt te bypassen.

Is nodig omdat de Quatt in serie staat met je CV-ketel.
offtopic:
maar vermoed dat Quatt dit niet aan gaat leggen: moet later, na installatie Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monaliza
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Tja, zonder stroom doet CIC noch cv echt niks.
Dit is om te voorkomen dat je afgiftesysteem leeg gaat lopen (bij langdurige stroomuitval tijdens zware vorst) en warm water binnen blijft.
Ik heb voor mezelf die zekerheid voor ongeveer €15 in laten bouwen onder het mom: baat het niet..
Ook bij aanpassingen in een afgiftesysteem zijn die dingen ideaal. Mijn installatie-jongens zitten iedere keer met een big smile, wanneer ze iets moeten doen en er door dichtzetten van zo'n ding geen waterballet ontstaat.
Zoals eerder gemeld, vind ik de kogelkranen een goed idee (plus de 3e van @jj85 ) _/-\o_ Maar mij gaat het vooral om wat ik moet doen als de storing al verholpen is terwijl de buitenleidingen nog bevroren zijn. De flow door de warmtepomp is dan nul evenals de waterdruk. Wil de CiC dan de CV-ketel wel starten? Immers die heeft geen weet van de truuk en ziet waarschijnlijk een defecte installatie... Dan zit ik alsnog in de kou :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:34
Kan iemand dit plaatsen/hier wat over zeggen? :) (gedrag T6 optimalisatie start aan, optimalisatie stop uit)

Quatt heeft sinds gisteren 21.30u een vrij lange run gehad: tot vanmiddag 15.00u. Vervolgens gaat de Quatt uit, zo rond 0,2 boven setpoint (20.0). Rond 20.00u zie ik vervolgens het volgende, en dat snap ik zelf niet helemaal:

- Setpoint dus 20.0
- Ik zie de temperatuur in de kamer afnemen tot 19.75: Quatt slaat niet aan
- Ik zie de temperatuur kort oplopen tot 20.0 (iemand loopt langs de temp sensor/kleine afwijking meetdata..? zeg het maar ;) )
- Vervolgens loopt de temperatuur weer terug naar 19.75: Quatt slaat nu opeens wel aan? Waarom sloeg hij bij de eerst daling naar 19.75 dan niet aan? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Zoals eerder gemeld, vind ik de kogelkranen een goed idee (plus de 3e van @jj85 ) _/-\o_ Maar mij gaat het vooral om wat ik moet doen als de storing al verholpen is terwijl de buitenleidingen nog bevroren zijn. De flow door de warmtepomp is dan nul evenals de waterdruk. Wil de CiC dan de CV-ketel wel starten? Immers die heeft geen weet van de truuk en ziet waarschijnlijk een defecte installatie... Dan zit ik alsnog in de kou :(
Tegen de tijd dat alles bij jou zo enorm bevroren is, heb jij waarschijnlijk Quatt al kunnen inseinen of een aggregaat kunnen regelen. Alles uitsluiten is echt onmogelijk.

Want wat doe je wanneer NU de stroom 3 dagen uitvalt met je cv?
Zag zopas een opmerking over een gekochte aggregaat voorbij komen.

Kleine anekdote: ik heb de loeier van een (diesel)noodstroomaggregaat naar stroompunten laten uitbreiden op het bedrijf waar ik werkte, ivm met millennium. Was inderdaad op extra ontstane kritieke punten (oa nwe telefooncentrale). Men vreesde NL brede uitval.
Millenniumcoördinator was tevreden en vroeg of ik het was: ook een "ik wil alles uitsluiter".

Ik vroeg hem: "heb je gecheckt of het tankstation in de buurt een aggregaat heeft? Want zonder dat, krijg jij geen extra diesel voor dat aggregaat uit die pomp na een week"...... (ja, ik weet het: ik ben erg eh lastig?)

PS: zo'n winter zou Fryslân juichen: een Elfstedentocht!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 16-01-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
[...]

Quatt: https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen

Wanneer de antivries klep is geactiveerd, loopt ook je cv-systeem leeg. Dat zal daarna weer aangevuld moeten worden. De klep zal automatisch sluiten wanneer het cv-water ongeveer 7°C is.

Het bevriezen van de buitenleidingen wordt juist voorkomen doordat de installatie leeg loopt. Dus los van de kogelkranen die handig kunnen zijn, moet je de installatie weer bijvullen en ik neem aan dat leidingwater minstens 7°C is. De CV zal (even) aan gaan om weer op te starten en via de app kan je dat evt. forceren door stroom heel duur te maken. Zeker als er langere tijd een stroomstoring is geweest lijkt het mij handig om met de CV op te starten om het huis op temperatuur te krijgen. Ik ga er vanuit dat Quatt deze procedure heeft getest.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
[...]

Er zal niet veel ervaring zijn op dit gebied. Stel dat je waterpomp bevroren is, en er is geen druk meer op de CV leidingen. De volgende stappen zijn mogelijk
- ontkoppel de warmtepomp van de CV met bovengenoemde kogelkranen met een kortsluiting van de warmtepomp.
- Je kunt nu de CV weer bijvullen.
- Dan hopen dat de CiC het snapt.
- Snapt de CiC het niet: ontkoppel de CiC van je CV ketel, en sluit de oude thermostaat weer aan,
- of sluit de thermostaat direct aan.
- Lukt dat niet: zet de ketel op aan/uit en zorg voor een schakelaar tussen de aan/uit. Je kunt nu handmatig de ketel bedienen. Heb je geen schakelaar ? Een paperclip zal volstaan.
- Boek ondertussen een reis naar Spanje en wacht topt het weer warm is in Nederland

Stap 1 is eigenlijk : Bedenk wat je kunt bedenken. In zo'n situatie is het ieder voor zich. Energieplunderaars trekken waarschijnlijk al door de straat. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:08:
Vraagje voor de warmptepomp/compressor experts.

Wat voor systeem kan er actief zijn als de Quatt in standby staat. Het is soms actief tijdens standby en vraagt ongeveer 40W vraagt?

Nu na 20 minuten standby gaat 'het' aan.
Gisteren tijdens 8 uur standby gaat 'het' niet aan...

Vermoed zelf de crankcase heater (op L6, rechts in schema).

Maar op basis van wat zou zoiets dan in/uit schakelen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gas discharge temperatuur in compressor neemt iets toe tijdens deze fase, wat mijn idee voor een heater-element versterkt ;)
[Afbeelding]

Iemand hier een idee over?
Reageert het op de buitentemperatuur?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Er zal niet veel ervaring zijn op dit gebied. Stel dat je waterpomp bevroren is, en er is geen druk meer op de CV leidingen. De volgende stappen zijn mogelijk
- ontkoppel de warmtepomp van de CV met bovengenoemde kogelkranen met een kortsluiting van de warmtepomp.
- Snapt de CiC het niet: ontkoppel de CiC van je CV ketel, en sluit de oude thermostaat weer aan,
- Lukt dat niet: zet de ketel op aan/uit en zorg voor een schakelaar tussen de aan/uit. Je kunt nu handmatig de ketel bedienen. Heb je geen schakelaar ? Een paperclip zal volstaan.
- Boek ondertussen een reis naar Spanje en wacht topt het weer warm is in Nederland

Stap 1 is eigenlijk : Bedenk wat je kunt bedenken. In zo'n situatie is het ieder voor zich. Energieplunderaars trekken waarschijnlijk al door de straat. >:)
Enne: koop een fiets die dusdanig werkt dat je stroom op kunt wekken.
Want stroom erbij is wel handig bij stroomuitval 😉

https://www.facebook.com/share/v/1AHg9YHyDh/

(Wel even op datum bericht letten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monaliza
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Tegen de tijd dat alles zo enorm bevroren is, heb jij waarschijnlijk Quatt al kunnen inseinen of een aggregaat kunnen regelen. Alles uitsluiten is echt onmogelijk.
Inderdaad, alles uitsluiten zal niet gaan. Maar strenge vorst is niet onwaarschijnlijk en tijdelijke stroomuitval ook niet en derhalve ook bevroren buitenleidingen niet... Als je met beperkte middelen dan toch weer warm kunt zitten, vind ik dat het overwegen waard. Maar dan moet het wel werken! In dit geval: Wil de CIC de CV-ketel wel starten als de warmtepomp is kortgesloten. Er is nl. geen flow en geen druk in de warmtepomp.

Overigens ook benieuwd wat een ingeseinde Quatt doet/adviseert in zo'n situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monaliza
WAF1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Het bevriezen van de buitenleidingen wordt juist voorkomen doordat de installatie leeg loopt.
Het valt te bezien of het hele systeem leegloopt. Het hangt helemaal van de installatie af. Lopen de leidingen vanaf de Quatt naar beneden, dan loopt dat water echt niet weg via de hoger gelegen veiligheidskleppen. De Quatt loopt leeg, maar de leiding niet. Ben je er op tijd bij, kan je misschien lager gelegen aftapkranen open zetten. Gebeurt het 's nachts of ben je niet thuis, heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Inderdaad, alles uitsluiten zal niet gaan. Maar strenge vorst is niet onwaarschijnlijk en tijdelijke stroomuitval ook niet en derhalve ook bevroren buitenleidingen niet... Als je met beperkte middelen dan toch weer warm kunt zitten, vind ik dat het overwegen waard. Maar dan moet het wel werken! In dit geval: Wil de CIC de CV-ketel wel starten als de warmtepomp is kortgesloten. Er is nl. geen flow en geen druk in de warmtepomp.

Overigens ook benieuwd wat een ingeseinde Quatt doet/adviseert in zo'n situatie...
Je hebt het nu plotseling over tijdelijke stroomuitval.
Nogmaals de vraag: wat doet dat met enkel cv?
Woon je in een open hut, waar temperatuur binnen binnen 1 uur gelijk is aan temperatuur buiten en jijzelf ook bevriest?
Heb je een hybride warmtepomp op het oog wat alles garandeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monaliza
AlfredPteD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Dank voor het meedenken! Gelukkig genoeg aanknopingspunten om iets mee te doen. Inderdaad kan je niet alles voorzien. Maar beginnend met de kogelkranen, kom je al ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:28:
Ik zou me er ook niet al te veel zorgen om maken bij water temperaturen die als het goed is nooit veel boven de 28 of 30 uit zullen komen.

Maar... begrijp ik nou dat je de Quatt ook op watertemperatuur zou kunnen aansturen?
(Als dat zo is... waarom doen mensen dat dan niet :? )
Dankjewel voor de aanmoediging!

Vandaag liep mijn Quatt op het laagste vermogen maar had met de dalende temperatuur wel wat hogere watertemperatuur nodig en toen sloeg ook de bodempaatverwarming weer aan :+

Mooi moment om wat te tweaken aan de besturing op watertemperatuur.
Ik ben dus aan het experimenteren geslagen en kwam er op uit om in plaats van de Quatt op laag vermogen continue te laten draaien maar met lage COP van 2,5, mijn Quatt te laten pendelen op een hoger vermogen (compressor niveau 5, 6 of 7) met pendelsessies van 10-15 minuten en pauzes van 10-15 minuten: 2 a 3 starts per uur.

@paQ en @Stefannn, wat is jullie ervaring met het optimaliseren van het pendelritme voor een warmtepomp?

Ik krijg nu de indruk dat het niet alleen op dagen dat het boven de 10 graden is dat pendelen met 2 a 3 starts per uur efficienter kan zijn maar voor mijn situatie met radiatoren en beperkte warmteafgifte ook nu met lagere temperaturen een beter resultaat geeft als ik mijn Quatt laat pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Dank voor het meedenken! Gelukkig genoeg aanknopingspunten om iets mee te doen. Inderdaad kan je niet alles voorzien. Maar beginnend met de kogelkranen, kom je al ver.
Dank u.
Kleine moeite, groot effect in noodgevallen.
Mijn installatie-jongens waren, toen ik het voorstelde bij mij, verrast maar volkomen eens.

Oude post, maar hier zitten ze bij mij: witte leidingen gaan naar woonhuis.
Friezin in "Ervaringen met Quatt?"

[ Voor 13% gewijzigd door Friezin op 16-01-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:15
[...]

@Monaliza

Goed idee, ik weet het niet, ik betwijfel het zelfs.

Op dat moment loopt er zeker geen water door het quatt circuit, dus bevriezing gegarandeerd! 8)7 8)7 .
Maar het ligt natuurlijk ook aan waar je quatt staat, onder :? , of boven ;)

Hier in nederland zou ik nu nog de risicos nemen, en zeker niet risicos vergroten door het drie kogelkranen systeem.

Maar ja...

[ Voor 4% gewijzigd door harv op 16-01-2025 23:23 ]

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monaliza
Friezin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Je hebt het nu plotseling over tijdelijke stroomuitval.
Inderdaad. De oorspronkelijke vraag was:
hoe krijg je na een langdurige stroom/warmtepompstoring en bij flinke vorst het systeem weer aan de praat
Woon je in een open hut, waar temperatuur binnen binnen 1 uur gelijk is aan temperatuur buiten en jijzelf ook bevriest?
Nee, niet ik bevries, maar het stukje cv-leiding buiten. Daar hoef je met strenge vorst niet lang op te wachten.
Heb je een hybride warmtepomp op het oog wat alles garandeert?
Nee, ik heb een Quatt op het oog. En probeer met vragen naar jullie ervaringen/kennis/slimheid er achter te komen welke (on)mogelijkheden er zijn. Ik moet zeggen dat loopt prima. Naast die van jou ook al andere tips gehad. Dank _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monaliza
harv schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:15:
[...]

@Monaliza

Goed idee, ik weet het niet, ik betwijfel het zelfs.

Op dat moment loopt er zeker geen water door het quatt circuit, dus bevriezing gegarandeerd! 8)7 8)7 .
Maar het ligt natuurlijk ook aan waar je quatt staat, onder :? , of boven ;)

Hier in nederland zou ik nu nog de risicos nemen, en zeker niet risicos vergroten door het drie kogelkranen systeem.

Maar ja...
Het ging om de situatie dat de buitenleidingen al bevroren zijn. Strikt genomen zijn de 2 kogelkranen van @Friezin dan niet nodig. Afsluiten doet de ijsprop al... Maar die van @jj85 juist wěl, die bypassed de Quatt van de serie-schakeling en maakt stand-alone werking van de cv-ketel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:12
Met alle post over bevriezende leidingen, wellicht is het een (beter) idee om extra 12V pomp met auto accu(s) te installeren. Stromend water bevriest niet..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
en bevroren water stroomt niet
(kon het even niet laten)

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:57:
[...]
@paQ en @Stefannn, wat is jullie ervaring met het optimaliseren van het pendelritme voor een warmtepomp?
Ik heb geen quatt maar 2 aan/uit niet modulerende water/water warmtepompen. Die heb ik wel compleet kunnen “ont pendelen”. Ze doen maximaal 1 start/stop per dag. Het kan dus wel. Zie hier

Overigens is dat wel een puntje wat ik “lichtelijk verontrustend” vind. Veel start/stops was voorheen slecht voor warmtepompen. Maximaal 1x per uur, liever minder was de leidraad. Dat was voor mij ook de motivatie deze 1x per dag controller te maken.
De quatt, maar ook weheat en andere moderne lucht/water modellen doen heel veel meer start/stops. Kennelijk zijn de inzichten veranderd. Maar ze staan er ook nog geen 10 jaar. We zullen zien.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:17:
[...]

Ik heb geen quatt maar 2 aan/uit niet modulerende water/water warmtepompen. Die heb ik wel compleet kunnen “ont pendelen”. Ze doen maximaal 1 start/stop per dag. Het kan dus wel. Zie hier

Overigens is dat wel een puntje wat ik “lichtelijk verontrustend” vind. Veel start/stops was voorheen slecht voor warmtepompen. Maximaal 1x per uur, liever minder was de leidraad. Dat was voor mij ook de motivatie deze 1x per dag controller te maken.
De quatt, maar ook weheat en andere moderne lucht/water modellen doen heel veel meer start/stops. Kennelijk zijn de inzichten veranderd. Maar ze staan er ook nog geen 10 jaar. We zullen zien.
Dankjewel voor jouw snelle reactie @Stefannn ik begrijp de zorgen om de start/stops en heb ook van Quatt bevestigd gekregen dat 2-3 starts per uur geen probleem is.
Met dat uitgangspunt wil ik graag onderzoeken hoe ik het optimale pendelritme kan bepalen.
Is dat voor iedere installatie verschillend en kan dat alleen proefondervindelijk worden vastgesteld? Of bestaan er pendel best practices of optimale pendelstrategien die ik voor mijn systeem kan toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:37:
[...]

Dankjewel voor jouw snelle reactie @Stefannn ik begrijp de zorgen om de start/stops en heb ook van Quatt bevestigd gekregen dat 2-3 starts per uur geen probleem is.
Met dat uitgangspunt wil ik graag onderzoeken hoe ik het optimale pendelritme kan bepalen.
Is dat voor iedere installatie verschillend en kan dat alleen proefondervindelijk worden vastgesteld? Of bestaan er pendel best practices of optimale pendelstrategien die ik voor mijn systeem kan toepassen?
Ik bekeek je eerdere post nog eens en geloof dat ik het niet goed begreep.
Maar…
Volgens mij is “zo stabiel mogelijk op hetzelfde nivo draaien” het beste. Immers… in dat geval trek je het laagste vermogen. Daardoor de laagste temperatuurval bij zowel afgifte kant (radiator of vloerverwarming) en bron (de buiten unit). En met temperatuurval bedoel ik dan het warmteverschil over de luchtlaag tussen radiator/vloerverwarming versus de bulk van de kamer die op de ingestelde temperatuur moet staan, en buiten dus ook zoiets.
En om in bursts dezelfde energie te leveren zal je tijdens die bursts een hogere temperatuur moeten stoken.
Beide effecten leiden ertoe dat je energie levert met een lagere cop.
Dat zegt naar mijns inziens de theorie.

Jij zegt dat je in praktijk iets anders ervaart. Tja… ik geloof direct dat je dat ervaart. Maar vanuit de theorie kan ik dat niet verklaren. Dus ofwel ik zie iets over het hoofd met de theorie danwel je waarneming heeft een foutje.
Meer kan ik er zo niet van maken.

(Nb,… ik zit nu voor werk in New York. Vandaar een wat maffe posting tijd :) )

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
rombow schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:03:
Ik kreeg wat feedback over mijn nogal pessimistische COP constateringen in mijn Quatt-Single system. Daarna vond ik op klimaatexpert.com de volgende COP grafiek. Daarin heb mijn zojuist geconstateerde COP ingetekend met een rood sterretje (verwacht was, volgens klimaatexpert, groen sterretje). De COP in de app was terwijl het systeem rustig en constant draait zonder defrosting. Het zit me niet heel erg dwars en de grafiek van klimaatexpert is natuurlijk niet voor Quatt specifiek, maar ik ben toch benieuwd of andere Tweakers betere resultaten zien. Mijn systeem staat op "building 78" (super-stil dus). Maar als ik Normaal 100% vermogen toesta met de SoundSlider wordt de COP alleen maar slechter dus dat kan het niet zijn lijkt me.[Afbeelding]
Ik weet niet waar je die grafiek vandaan hebt, maar dat is wellicht de theoretisch maximaal haalbare thermodynamische grafiek? Die is Tbinnen / (Tbinnen - Tbuiten).
Dat getal zal altijd hoger zijn dan wat je daadwerkelijk haalt. Eerlijk gezegd vind ik het rode sterretje best dicht bij het groene sterretje liggen.

De suboptimaliteit wordt veroorzaakt door:
- compressor die geen 100% rendement heeft (een deel van de energie gaat verloren als opwarming van de pomp in plaats van druk/flow).
- energie voor de circulatiepomp
- energie voor de electronica,
- defrosts, bodemplaatverwarmer
- isolatie verliezen, thermische kortsluiting tussen warme en koude deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:34:
[...]

Het ging om de situatie dat de buitenleidingen al bevroren zijn. Strikt genomen zijn de 2 kogelkranen van @Friezin dan niet nodig. Afsluiten doet de ijsprop al... Maar die van @jj85 juist wěl, die bypassed de Quatt van de serie-schakeling en maakt stand-alone werking van de cv-ketel mogelijk.
Benieuwd waar je woont 🥶 en hoe eea tzt wordt aangesloten wanneer je op voorhand al weet dat er ijsproppen ontstaan voordat je afgiftesysteem is leeggelopen.
Loopt hier netjes af. Hier is, na sluiten kranen, het verlies hooguit water uit 6 meter leiding richting Quatt en heb 200 liter warmer water achter de hand om weer te starten.
Succes er maar mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:58
Beste Quatters,

Momenteel is men het standaard onderhoud aan de ketel aan het uitvoeren.
Ik heb het Quatt document onderhoud CV ketel doorgenomen

Hierbij een aantal vragen:
Ipv het garagedak op te moeten om de werkschakelaar uit te zetten, heb ik de stop in de meterkast uitgezet.
Zien jullie daar problemen in?
#Quatt. Ik zou Quatt aanbevelen om ook een werkschakelaar ergens binnen te plaatsen zodat de stroom er op een handiger plaats afgehaald kan worden dan buiten, en buiten natuurlijk een werkschakelaar te houden in geval men buiten aan de Quatt werkt en daar de stroom eraf wilt halen. 2 werkschakelaars dus.

Verder heb ik gelijk de stroom van de CiC gehaald.
De Quatt app laat na ca 20 min nog steeds zien dat de Quatt draait en geeft bij “verbinding” aan dat “alles werkt zoals het hoort” heel vreemd, hoe vaak wordt de app gerefreshed, want dit kan natuurlijk niet.

Overigens heb ik de optie “diagnose” niet in het geavanceerd menu.

Benieuwd hoe jullie dit zien/wat jullie doen bij CV ketel onderhoud.

Groeten

[ Voor 3% gewijzigd door MartindM op 17-01-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 01:20:
[...]

Ik bekeek je eerdere post nog eens en geloof dat ik het niet goed begreep.
Maar…
Volgens mij is “zo stabiel mogelijk op hetzelfde nivo draaien” het beste. Immers… in dat geval trek je het laagste vermogen. Daardoor de laagste temperatuurval bij zowel afgifte kant (radiator of vloerverwarming) en bron (de buiten unit). En met temperatuurval bedoel ik dan het warmteverschil over de luchtlaag tussen radiator/vloerverwarming versus de bulk van de kamer die op de ingestelde temperatuur moet staan, en buiten dus ook zoiets.
En om in bursts dezelfde energie te leveren zal je tijdens die bursts een hogere temperatuur moeten stoken.
Beide effecten leiden ertoe dat je energie levert met een lagere cop.
Dat zegt naar mijns inziens de theorie.

Jij zegt dat je in praktijk iets anders ervaart. Tja… ik geloof direct dat je dat ervaart. Maar vanuit de theorie kan ik dat niet verklaren. Dus ofwel ik zie iets over het hoofd met de theorie danwel je waarneming heeft een foutje.
Meer kan ik er zo niet van maken.

(Nb,… ik zit nu voor werk in New York. Vandaar een wat maffe posting tijd :) )
Ik kan het theoretisch mogelijk verklaren dat de optelsom van ineffecienties bij continu draaien op hetzelfde lage vermogen groter is dan de inefficientie van het laten pendelen van de warmtepomp op een hoger vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Voor de preppers @Friezin @Monaliza en hun aggregaat: je kunt niet zo maar elk aggregaat gebruiken om een CV aan te slingeren. Daarvoor heb je een inverter aggregaat nodig omdat anders je apparatuur kan beschadigen vanwege het schommelende voltage.

On-topic: kan je je T6 één op één vervangen door een Tado V3+? Of moet je Quatt inschakelen?
Ik ga toch een gok wagen met de Tado om zo ook te kunnen werken met een warmte vraag uit een andere kamer/zone. En daarnaast de watertemperatuur te kunnen limiteren.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 23:16
CPM schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:00:
Voor de preppers @Friezin @Monaliza en hun aggregaat: je kunt niet zo maar elk aggregaat gebruiken om een CV aan te slingeren. Daarvoor heb je een inverter aggregaat nodig omdat anders je apparatuur kan beschadigen vanwege het schommelende voltage.
Klopt, goede aanvulling!

Echter niet alleen Prepper, ook bij vorst en stroomuitval ter bescherming van de installatie, al is dat laatste scenario nauwelijks nog te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37

On-topic: kan je je T6 één op één vervangen door een Tado V3+? Of moet je Quatt inschakelen?
Ik ga toch een gok wagen met de Tado om zo ook te kunnen werken met een warmte vraag uit een andere kamer/zone. En daarnaast de watertemperatuur te kunnen limiteren.
Ik zou het minimaal even melden bij quatt, ik weet niet of de aansturing bij de T6 anders is dan bij de Tado V3+. Een van de laatste gepinde posts bevat documentatie hoe je de V3+ dient aan te sluiten en configureren.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:36

De T6 kan je gewoon vervangen door de Tado, hoef je niet te melden.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
Toby-Wan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:39:
Met alle post over bevriezende leidingen, wellicht is het een (beter) idee om extra 12V pomp met auto accu(s) te installeren. Stromend water bevriest niet..
Of een lasapperaat + en - op uiteindes van stalen ribbelbuis en de zooi ontdooit ook

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Reageert het op de buitentemperatuur?
Zou kunnen
Dan zou de grenswaarde <3grC kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRIseoNTrn2CPlgvf1TDQ80GPd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/79egYhLLnyDNyvyWrSIs22nF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Zou kunnen
Dan zou de grenswaarde <3grC kunnen zijn.

[Afbeelding]
Zie jij dit alleen bij HP2? Ik heb even gezocht in mijn HA-historie maar kon geen ON-state vinden voor deze sensor op mijn HP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Zie jij dit alleen bij HP2? Ik heb even gezocht in mijn HA-historie maar kon geen ON-state vinden voor deze sensor op mijn HP1
Waarschijnlijk alleen relevant als hij enige tijd uit of standby staat. Vooralsnog enkel op HP2 deze dagen.
(Kan zelf nu niet ver terugkijken in de historie, iets te enthousiast opgeruimd :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:25:
[...]

Ik kan het theoretisch mogelijk verklaren dat de optelsom van ineffecienties bij continu draaien op hetzelfde lage vermogen groter is dan de inefficientie van het laten pendelen van de warmtepomp op een hoger vermogen
Ah.. op zich wel. Maar dat komt denk ik verkeerd in de cop berekening in de app.

Bij continu bedrijf is er een constant warmte verlies (het ding staat immers buiten). Bij puls bedrijf is dat warmteverlies “tijdens dat hij aan staat” ongeveer gelijk. En met het hogere vermogen relatief kleiner.
Echter… dat warmteverlies gaat gewoon door als hij uit staat. En dat zie je niet in de cop. Als de warmtepomp weer aan gaat moet hij eerst “de unit weer op temperatuur brengen”.
Kortom…. Als je hem in plaats van continu op pulsbedrijf gaat zetten met 2x het vermogen, zal hij niet 50% van de tijd aan gaan staan maar bijvoorbeeld 55%.
Dat zie je niet in de cop berekening.

Of dat echt zo is is erg lastig te bepalen. Je zou dan op 2x onder volstrekt vergelijkbare omstandigheden een run van 6 a 10 uur moeten doen. Dat is erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Waarschijnlijk alleen relevant als hij enige tijd uit of standby staat. Vooralsnog enkel op HP2 deze dagen.
(Kan zelf nu niet ver terugkijken in de historie, iets te enthousiast opgeruimd :+ )
Dan zou het het periodiek draaien van de waterpomp kunnen zijn zodat die niet vast gaat zitten. Dat herken ik van mijn Quatt tijdens het niet-stookseizoen.
Maar dan zou jij ook iets in de flow moeten zien

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 17-01-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Ah.. op zich wel. Maar dat komt denk ik verkeerd in de cop berekening in de app.

Bij continu bedrijf is er een constant warmte verlies (het ding staat immers buiten). Bij puls bedrijf is dat warmteverlies “tijdens dat hij aan staat” ongeveer gelijk. En met het hogere vermogen relatief kleiner.
Echter… dat warmteverlies gaat gewoon door als hij uit staat. En dat zie je niet in de cop. Als de warmtepomp weer aan gaat moet hij eerst “de unit weer op temperatuur brengen”.
Kortom…. Als je hem in plaats van continu op pulsbedrijf gaat zetten met 2x het vermogen, zal hij niet 50% van de tijd aan gaan staan maar bijvoorbeeld 55%.
Dat zie je niet in de cop berekening.

Of dat echt zo is is erg lastig te bepalen. Je zou dan op 2x onder volstrekt vergelijkbare omstandigheden een run van 6 a 10 uur moeten doen. Dat is erg lastig.
Ja, de COP is slechts een grove indicatie. Ik kijk dan vooral naar het verloop van het opgenomen electrisch vermogen uitgedrukt in kwh/graaddagen en naar de opwarmsnelheid van mijn huis op basis van de kamertemperatuur.
De winst die ik direct zie bij slim pendelen is dat de bodemplaatverwarming niet meer aan staat en dat ik geen defrosts meer heb.
Overigens staat de Quatt niet uit als de compressor uit gaat maar blijft met een software update van vorig jaar water rondpompen op halve flow als de buitentemperatuur lager is. De warmteafgifte van mijn radiatoren gaat dan natuurlijk ook gewoon door

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 17-01-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Ja, de COP is slechts een grove indicatie. Ik kijk dan vooral naar het verloop van het opgenomen electrisch vermogen uitgedrukt in kwh/graaddagen.
Dat is dan inderdaad de juiste methode.
Maar om dat overtuigend aan te tonen ben je wel een seizoen of zo aan het meten gok ik. Met om de dag een ander pendel regime. (Of om de paar dagen om beïnvloeding van regimes te voorkomen).
Dat mag je natuurlijk doen, sterker… tweakers zijn tweakers omdat ze eigenwijs zijn.
Maar ik heb er een heel hard hoofd in. De theorie op dit punt is mijns inziens vrij fundamenteel. De kans dat je bij het meten ergens iets over het hoofd ziet is vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Dan zou het het periodiek draaien van de waterpomp kunnen zijn zodat die niet vast gaat zitten. Dat herken ik van mijn Quatt tijdens het niet-stookseizoen.
Maar dan zou jij ook iets in de flow moeten zien
Dat is het niet. Dan zou de (stilstaande) compressor temp ook niet heel iets oplopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Dat is dan inderdaad de juiste methode.
Maar om dat overtuigend aan te tonen ben je wel een seizoen of zo aan het meten gok ik. Met om de dag een ander pendel regime. (Of om de paar dagen om beïnvloeding van regimes te voorkomen).
Dat mag je natuurlijk doen, sterker… tweakers zijn tweakers omdat ze eigenwijs zijn.
Maar ik heb er een heel hard hoofd in. De theorie op dit punt is mijns inziens vrij fundamenteel. De kans dat je bij het meten ergens iets over het hoofd ziet is vrij groot.
Met Home Assistant heb ik een actueel beeld van de kwh/graaddag dat direct reageert op het verbruik van mijn Quatt. Daar hoef ik niet tot het einde van het seizoen op te wachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-wxFnZqdm0xxG7wSbdfBak0pUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Agl0zV0qUBW71CCPbgMaOOyi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
MartindM schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:01:
Beste Quatters,

Momenteel is men het standaard onderhoud aan de ketel aan het uitvoeren.
Ik heb het Quatt document onderhoud CV ketel doorgenomen

Hierbij een aantal vragen:
Ipv het garagedak op te moeten om de werkschakelaar uit te zetten, heb ik de stop in de meterkast uitgezet.
Zien jullie daar problemen in?
#Quatt. Ik zou Quatt aanbevelen om ook een werkschakelaar ergens binnen te plaatsen zodat de stroom er op een handiger plaats afgehaald kan worden dan buiten, en buiten natuurlijk een werkschakelaar te houden in geval men buiten aan de Quatt werkt en daar de stroom eraf wilt halen. 2 werkschakelaars dus.

Verder heb ik gelijk de stroom van de CiC gehaald.
De Quatt app laat na ca 20 min nog steeds zien dat de Quatt draait en geeft bij “verbinding” aan dat “alles werkt zoals het hoort” heel vreemd, hoe vaak wordt de app gerefreshed, want dit kan natuurlijk niet.

Overigens heb ik de optie “diagnose” niet in het geavanceerd menu.

Benieuwd hoe jullie dit zien/wat jullie doen bij CV ketel onderhoud.

Groeten
Hier een week geleden ook het 1,5 jaarlijkse onderhoud gehad aan de cv ketel. De stroom is niet van de Quatt of CIC af geweest. Ging allemaal prima. Kreeg te horen dat de cv inderdaad weinig gebruikt werd.
Nog wat afvoer extra gebeugeld en tot over 1,5 jaar 👍

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofid
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-07 20:01
Hallo allemaal,

Wij krijgen binnenkort onze Quatt! En heb op voorhand een aantal vragen. We hebben een A-label tussenwoning van 1972 en alleen maar radiatoren.
  • Werkt zoneregeling enigszins? We moeten een nieuwe thermostaat kopen, dus we zaten te kijken naar een Tado, maar we staan open voor andere ideeën. Is er een algemene consensus over de "beste" thermostaat voor Quatt?
  • Op wat voor temperatuur zet men de thermostaat 's nachts? Normaliter zetten wij het altijd op 16 graden, en dan krijgen we het huis binnen 3-4 uur weer op 19 graden met een aanvoertemperatuur van 35 graden. Is het beter om de thermostaat hoger te zetten 's nachts met een Quatt?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Rofid schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:19:
Hallo allemaal,

Wij krijgen binnenkort onze Quatt! En heb op voorhand een aantal vragen. We hebben een A-label tussenwoning van 1972 en alleen maar radiatoren.
  • Werkt zoneregeling enigszins? We moeten een nieuwe thermostaat kopen, dus we zaten te kijken naar een Tado, maar we staan open voor andere ideeën. Is er een algemene consensus over de "beste" thermostaat voor Quatt?
  • Op wat voor temperatuur zet men de thermostaat 's nachts? Normaliter zetten wij het altijd op 16 graden, en dan krijgen we het huis binnen 3-4 uur weer op 19 graden met een aanvoertemperatuur van 35 graden. Is het beter om de thermostaat hoger te zetten 's nachts met een Quatt?
Alvast bedankt!
Welke thermostaat heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
Het is voor iedereen anders. Ik heb een Tado en heb de tempartuur continu op 19.5 graden. Dat is na testen beter gebleken voor mijn situatie (woning) dan verlagen / verhogen in stapjes.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
Tado en Honeywell lijken de twee beste kandidaten hier op het forum, al zijn de meningen daarover flink verdeeld.....

@SBL , wellicht aardig om ook een thermostaat poll te doen? En dan niet welke thermostaat je hebt, maar welke thermostaat de beste is? 🤪🤔

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofid
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-07 20:01
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Welke thermostaat heb je nu?
Een Nefit Easy.

Gebruilkt men dan een Tado zonder de zoneregeling? Want het is een duur grapje om al die radiatorknoppen te kopen en het vervolgens nooit gebruiken.
verguldebarman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Tado en Honeywell lijken de twee beste kandidaten hier op het forum, al zijn de meningen daarover flink verdeeld.....

@SBL , wellicht aardig om ook een thermostaat poll te doen? En dan niet welke thermostaat je hebt, maar welke thermostaat de beste is? 🤪🤔
Welke Honeywell wordt dan vaak gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Rofid schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Een Nefit Easy.

Gebruilkt men dan een Tado zonder de zoneregeling? Want het is een duur grapje om al die radiatorknoppen te kopen en het vervolgens nooit gebruiken.

[...]

Ik gebruik Tado voornamelijk als limiet switch per ruimte / verdieping. Verder geeft het veel inzicht doordat je daardoor veel temperatuursensoren in huis hebt.

Honewell gaat meestal over de T6.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:53

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Een Nefit Easy.

[...]

Ik begrijp, dat 800 pagina’s forumbladzijden niet echt uitnodigt om te lezen.

Maar zoeken kan altijd. Zoek voor Tado op Tado. Typ voor de Honeywell T6 in.

Nog veel pagina’s, maar wel meer gericht. Bedenk dat er zoveel variabelen zijn, dat op jouw vragen weer vele bladzijden kunnen volgen, terwijl de antwoorden hier al vele malen voorbij zijn gekomen. Succes.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:29

WouterB

3680 Wp

Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
Ik heb een hoekwoning uit 1972, ook alleen radiatoren; zo goed mogelijk na-geisoleerd. Bij mij komt een nachtverlaging wel goed uit blijkt uit mijn experimenten en statistieken. Ik had eerst nog een isense, maar na een paar maanden werkte dat niet lekker meer (verbinding met CiC was niet stabiel), en vervangen voor een tado v3. (Alleen als thermostaat). Mijn schema is vanaf 6.00 met kleine stapjes ophogen totdat om 18.00 het 20 graden is. Om 22.30 terug naar 17; als het iets warmer is, dan bereikt mijn huis die 17 graden niet. Met dit weer met temperaturen richting de 0 wel, dan springt om 6.00 de quatt aan.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
[...]
Ik gebruik de zoneregeling vanTado X met Quatt tot grote tevredenheid. Zie mijn bijdragen elders in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
[quote]Rofid schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Een Nefit Easy.

[...]

Nefit (Bosch) Easy heeft zijn eigen opentherm protocol welke spijtig genoeg niet goed werkt met Quatt.

Ik heb een seizoen ervaring met de T6 en nu inmiddels een aantal maanden met de Tado X (zonder zoneregeling)
HarryInia in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

P.S. heb je ook de TS bekeken en wat Quatt zelf over thermostaten zegt?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 21:33
[...]

Een Nefit Easy.

In mijn geval hebben de Tado radiatorknoppen geen meerwaarde gehad, en heb ik ze gedemonteerd. Ze staan nu los (op vorstbeveiliging) in de slaapkamers en geven nog enkel de temperatuur door. Doordat er minimaal 3 radiatoren open moeten staan om een minimale flow van 800 liter per uur te bereiken wordt er op mijn benedenverdieping (ingesteld op 19 graden met Tado V3+) met 2 T21-radiatoren in de woonkamer en 1 T11-radiator in het halletje al zoveel warmte en uitstraling naar boven gerealiseerd dat het op de eerste verdieping (slaapkamers) al niet koud genoeg wordt. Daar kunnen de radiatoren met gewone radiatorknoppen praktisch gewoon helemaal dichtgeknepen worden, m.u.v. de badkamer. Oftewel "het is een duur grapje om al die radiatorknoppen te kopen en het vervolgens nooit gebruiken."

Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:15
Monaliza schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:34:
[...]

@Monaliza

Snap ik wel, maar als er nog water in je quatt zit , bevriest toch de hele boel buiten verder??
Of praten we langs elkaar??

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
Ik heb sinds een half jaar de Quatt draaien met een Honeywell T6, op advies van Quatt. En ik ben zeer tevreden over de T6. Hoewel de temperatuurinstelling in stapjes van 0,5 grC gaan.

Maar het is ook wat je zelf wil: wil je een kamer, of kamers, met een zeer constante temperatuur binnen hele kleine marges, of vind je de oude temperatuuursregeling die je had met je CV ketel ook voldoende. Ik kies voor dat laatste. En ik ben dus tevreden.

Ik ben trouwens ook heel tevreden met mijn Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
AlfredPteD schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Ik heb sinds een half jaar de Quatt draaien met een Honeywell T6, op advies van Quatt. En ik ben zeer tevreden over de T6. Hoewel de temperatuurinstelling in stapjes van 0,5 grC gaan.

Maar het is ook wat je zelf wil: wil je een kamer, of kamers, met een zeer constante temperatuur binnen hele kleine marges, of vind je de oude temperatuuursregeling die je had met je CV ketel ook voldoende. Ik kies voor dat laatste. En ik ben dus tevreden.

Ik ben trouwens ook heel tevreden met mijn Quatt.
Ik ben heel tevreden met de Honeywell chonotherm modulation. Ook daarmee rekening houden met de 0,5 graden stapjes. Ik voel geen verschil in 0,2 graden maar het is net hoe makkelijk je bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
Ik had vandaag enkele uren lang een bevroren Quatt. Het viel me vanochtend op nadat de woonkamer maar niet op temperatuur wilde komen, dat de quatt helemaal wit was.
Ook met gebruik van gas wilde het maar niet echt warm worden.
Een bericht naar Quatt gestuurd en vanmiddag zag ik dat de quatt aan het defrosten was. Daarna liep alles weer goed.
Eventueel een software update vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
Nog niet eerder meegemaakt. Wij waren de hele dag weg en de Quatt mist duidelijk onze warme aanwezigheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVDsnm4c_GgBDhRNT5Nq4LB1DGI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LsoQ2PMuvBQeZrK7daf2XlVL.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
pietjm schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:38:
Nog niet eerder meegemaakt. Wij waren de hele dag weg en de Quatt mist duidelijk onze warme aanwezigheid:
Ja, dat had ik dus ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nb0NuhvHnA3TshCsQWzlsex_1vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GuR4KyImfsTyaZ3kB1eyOy2.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wellicht toch een software update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
kwetterpletter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Ja, dat had ik dus ook:
[Afbeelding]

Dus wellicht toch een software update.
@kwetterpletter @pietjm Op welke max watertemperatuur staat jullie CV-ketel ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:26
@kwetterpletter @pietjm
Ik weet niet waar jullie wonen. Maar hier in Brabant was het de hele dag onder 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:53

Mickel moen

mickelmoen.nl

Parsley schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:25:
[...]

In mijn geval hebben de Tado radiatorknoppen geen meerwaarde gehad, en heb ik ze gedemonteerd. Ze staan nu los (op vorstbeveiliging) in de slaapkamers en geven nog enkel de temperatuur door. Doordat er minimaal 3 radiatoren open moeten staan om een minimale flow van 800 liter per uur te bereiken wordt er op mijn benedenverdieping (ingesteld op 19 graden met Tado V3+) met 2 T21-radiatoren in de woonkamer en 1 T11-radiator in het halletje al zoveel warmte en uitstraling naar boven gerealiseerd dat het op de eerste verdieping (slaapkamers) al niet koud genoeg wordt. Daar kunnen de radiatoren met gewone radiatorknoppen praktisch gewoon helemaal dichtgeknepen worden, m.u.v. de badkamer. Oftewel "het is een duur grapje om al die radiatorknoppen te kopen en het vervolgens nooit gebruiken."
Als je de Tado-knoppen nog niet hebt, zou ik inderdaad niet overhaast tot aanschaf gaan.

Ik had ze al, maar niet voor het hele huis. Doordat er op de begane grond knoppen voor de master-ruimtes vervielen, zijn er een paar verhuisd naar de verdieping. Daar heb ik een aantal minder gebruikt kamers op minimaal 15C staan. De Tado-knoppen houden daar de kamers mooi op de ingestelde temperatuur. Dat had echter ook prima met mechanische knoppen gekund.

Voor mijn werkkamer is zo'n Tado-knop weer ideaal. Kamer gebruik ik onregelmatig maar wel frequent. Minimum daar 17C. Uurtje vooraf aanzetten. Bovendien zit ie wat om een minder bereikbare plaats.

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 17-01-2025 19:19 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Zweitse schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:13:
@kwetterpletter @pietjm
Ik weet niet waar jullie wonen. Maar hier in Brabant was het de hele dag onder 0
En mistig, kneiterslecht weer eigenlijk voor de Quatts. Die zijn de hele dag aan het defrosten ;)
Teller staat op 39 defrosts vandaag (Quatt Duo)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNcvP7sFVBgEfKpyOEQqq7P_xFc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8pTSsaaUYbHhYnjEEULhsy06.png?f=user_large

Helaas geeft Quatt nog steeds een COP en Output aan die 10% te hoog ligt op zulke defrostdagen :|

[ Voor 27% gewijzigd door jj85 op 17-01-2025 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwetterpletter
jj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:07:
[...]

@kwetterpletter @pietjm Op welke max watertemperatuur staat jullie CV-ketel ingesteld?
Die van mij stond op 45 en die heb ik later op 55 ingesteld. Dat leek echter niet veel uit te maken.
Tot vandaag was er geen probleem met 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
Zweitse schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:13:
@kwetterpletter @pietjm
Hoofddorp.
Hier echter ook heel vochtig en mistig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
kwetterpletter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Die van mij stond op 45 en die heb ik later op 55 ingesteld. Dat leek echter niet veel uit te maken.
Tot vandaag was er geen probleem met 45.
Hoe laat heb je ongeveer die stap van 45 naar 55 gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
jj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:07:
[...]

Ik dacht 60 graden, maar al 2 jaar niet meer gewijzigd. Dit is voor het eerst dat ik dit zie. En midden Noord Holland.
Wel hele dag mist.

[ Voor 5% gewijzigd door pietjm op 17-01-2025 19:30 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Op een Intergas kun je op het display aflezen wat de aanvoertemperatuur is. Als je huis enigszins op temperatuur is dan zou het gek zijn als ie de 60 graden aan tikt toch? Die dingen moduleren toch?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monaliza
harv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:29:
[...]

@Monaliza

Snap ik wel, maar als er nog water in je quatt zit , bevriest toch de hele boel buiten verder??
Of praten we langs elkaar??
In de door mij beschreven (fictieve!) situatie is de Quatt al leeggelopen via de vorstbeveiligingskleppen, daarin zal dus geen ijsvorming zijn. Het ging mij om het stukje buitenleiding waar mogelijk nog wel water in stond en dus wél bevroor. Lees anders de betreffende posts nog 's terug.

Pagina: 1 ... 200 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.