Ik weet niet echt meer hoe laat dat was. Ik schat ergens tussen 1 en 2 vanmiddag.jj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Hoe laat heb je ongeveer die stap van 45 naar 55 gemaakt?
Wel bijzonder idd. Je ketel lijkt sowieso mee te doen voor defrost-ondersteuning, maar doet te weining om je woning op temperatuur te krijgen...kwetterpletter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:06:
[...]
Ik weet niet echt meer hoe laat dat was. Ik schat ergens tussen 1 en 2 vanmiddag.
Welke CIC versie heb je?
Het punt is dus dat er geen defrost was tot 's avonds; de hele middag was de quatt bevroren en de ketel ging slechts zo nu en dan aan. Pas nadat de defrost eindelijk gebeurde ging de temperatuur omhoog.jj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:20:
[...]
Wel bijzonder idd. Je ketel lijkt sowieso mee te doen voor defrost-ondersteuning, maar doet te weining om je woning op temperatuur te krijgen...
Welke CIC versie heb je?
CiC is 2.20.2
Heb je een vermoeden wat er aan de hand is?
Weet je dat heel zeker? Want dan zou je Quatt nog behoorlijk goed functioneren zonder defrostskwetterpletter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:56:
[...]
Het punt is dus dat er geen defrost was tot 's avonds; de hele middag was de quatt bevroren en de ketel ging slechts zo nu en dan aan. Pas nadat de defrost eindelijk gebeurde ging de temperatuur omhoog.
Nee, sorry.CiC is 2.20.2
Heb je een vermoeden wat er aan de hand is?

Maar zie dat je in april ook al soortgelijke plaatjes had
kwetterpletter in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Werkt je afgiftesysteem naar behoren?
Las ergens dat je een flow hebt van 470L/h? Wat is die flow nu?
Dat is namelijk veel te laag, moet zo'n 800L/h zijn.
Elke keer dat ik ging kijken was hij helemaal wit. Maar ik zit daar niet de hele dag dus ik kan het mis hebben.jj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:25:
Weet je dat heel zeker? Want dan zou je Quatt nog behoorlijk goed functioneren zonder defrosts
[/quote]
[/quote]
Die flow is laag wanneer ik alleen de radiatoren op de begane grond opendraai. Wij slapen met het raam open en overdag zijn we voornamelijk beneden dus doen we alleen daar de radiatoren aan.
Het is wel eerder zo koud geweest en toen was het geen probleem.
Dat de Quatt wit is op zo'n dag als vandaag is normaal. Zelfs na defrost was de warmtewisselaar vandaag nog deels wit. 5 minuten na de defrost alweer helemaal wit. Min 2 en mist.....brrrr, min 8 en blauwe lucht is gunstiger.
Dit is een foto van mijn installatie op het dak.Monaliza schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:33:
[...]
In de door mij beschreven (fictieve!) situatie is de Quatt al leeggelopen via de vorstbeveiligingskleppen, daarin zal dus geen ijsvorming zijn. Het ging mij om het stukje buitenleiding waar mogelijk nog wel water in stond en dus wél bevroor. Lees anders de betreffende posts nog 's terug.
Het grootste deel van mijn installatie zal dus niet leeglopen, en dat geldt t/m de aansluitpunten van de Quatt.
Dat betekent toch een 75cm in de buitenlucht vol water...
Het scenario van @Monaliza is dus best relevant voor sommigen onder ons...
:strip_exif()/f/image/zgtWUirTSOk0xuFbDVTiwUgM.png?f=user_large)
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Er kan hooguit een stuk leiding kapot vriezen en dat zijn de kosten niet. Het gaat om de bescherming van de wp.m10tech schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:30:
[...]
Dit is een foto van mijn installatie op het dak.
Het grootste deel van mijn installatie zal dus niet leeglopen, en dat geld t/m de aansluitpunten van de Quatt.
Dat betekend toch een 75cm in de buitenlucht vol water...
Het scenario van @Monaliza is dus best relevant voor sommigen onder ons...
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
In het scenario.... hoe krijg je de boel weer aan de gang.../ of je huis weer warm totdat er is gerepareerd.
Ik denk dat die 3 kogelkranen hier wel een kans maken...
[ Voor 46% gewijzigd door m10tech op 17-01-2025 22:39 ]
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Gezien het weer (wat @sbijlsma ook zegt) is die Quatt het grootste gedeelte van de dag wit/bevroren. Moet je dus net op het juiste moment kijken om te zien dat hij aan het defrosten is.kwetterpletter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:10:
[...]
Elke keer dat ik ging kijken was hij helemaal wit. Maar ik zit daar niet de hele dag dus ik kan het mis hebben.
Ten tweede wordt een defrost door de Quatt volledig zelf gedaan en geïnitieerd, hier komt de CiC dus niet aan te pas. Een CiC software-update gaat hier ook niks in veranderen.
Ik denk dat er dus niks mis is met de defrosts
Dit is wel een probleem. Met zo'n lage flow kan de Quatt mogelijk niet fatsoenlijk functioneren. Jouw COP/prestaties van april 2024 waren wat dat betreft ook zeer matig.Die flow is laag wanneer ik alleen de radiatoren op de begane grond opendraai. Wij slapen met het raam open en overdag zijn we voornamelijk beneden dus doen we alleen daar de radiatoren aan.
Dus je zult je afgiftesysteem moeten verbeteren/aanpakken om meer uit je Quatt te halen.
Vandaag is voor Quatt wel een 'slechte dag' met de temp rond 0grC + mist. Met ongeveer elk uur een defrost en een zwaar aangevroren verdamper, gaat de prestatie snel achteruit.
Blijft in mijn ogen raar dat jouw CV niet meer doet in dit geval...
Inderdaad maar hoe groot is de kans dat de Quatt en ketel tegelijk kapot gaan. Dan moet je al gaan denken aan een grote stroomstoring en die kans is klein.m10tech schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:38:
In het scenario.... hoe krijg je de boel weer aan de gang.../ of je huis weer warm totdat er is gerepareerd.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dat was nou exact het begin van deze discussieGerardwaz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:48:
[...]
Inderdaad maar hoe groot is de kans dat de Quatt en ketel tegelijk kapot gaan. Dan moet je al gaan denken aan een grote stroomstoring en die kans is klein.
Monaliza in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Dit is het punt waar ik zelf ook vaak af ben gehaakt.
Mijn post was een reactie op een nieuwe (alhoewel tweede keer) vraag van MonaLiza.
In die context was mijn antwoord.
Mijn post was een reactie op een nieuwe (alhoewel tweede keer) vraag van MonaLiza.
In die context was mijn antwoord.
Als de warmtepomp zelfstandig bepaalt of een defrost nodig is, dan moeten in de warmtepomp de juiste sensoren, samen met logica (of intelligentie), inzitten. Is het bekend welke dat zijn ?jj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:39:
[...]
Gezien het weer (wat @sbijlsma ook zegt) is die Quatt het grootste gedeelte van de dag wit/bevroren. Moet je dus net op het juiste moment kijken om te zien dat hij aan het defrosten is.
Ten tweede wordt een defrost door de Quatt volledig zelf gedaan en geïnitieerd, hier komt de CiC dus niet aan te pas. Een CiC software-update gaat hier ook niks in veranderen.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
@m10techjj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:52:
[...]
Dat was nou exact het begin van deze discussie
Monaliza in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Inderdaad, ik maak me daar geen zorgen over, kan meer mensen met die vragen als dit als dat als zus als zo. Je kan je niet tegen alles wapenen.
In de Quatt zelf zit een [edit] logica compressor driver bord van MegmeetAlfredPteD schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:56:
[...]
Als de warmtepomp zelfstandig bepaalt of een defrost nodig is, dan moeten in de warmtepomp de juiste sensoren, samen met logica (of intelligentie), inzitten. Is het bekend welke dat zijn ?
De sensoren staan op het logische schema...
/f/image/x6cGL3B0FFa6haL07KlZuziq.png?f=fotoalbum_large)
En daar ben ik het niet mee eens. Een grote stroomstoring zal niet zomaar ontstaan, dat klopt wel. Sabotage van het elektriciteitsnet is een heel ander verhaal, en dan bedoel ik cybercriminaliteit. Om in geologische termen te spreken : het is niet de vraag of het gebeurt, maar wanneer het gebeurtGerardwaz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:48:
[...]
Inderdaad maar hoe groot is de kans dat de Quatt en ketel tegelijk kapot gaan. Dan moet je al gaan denken aan een grote stroomstoring en die kans is klein.

Vandaag (en gisteren) lag surfnet plat...
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Maar surfnet levert geen stroom toch?AlfredPteD schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:03:
[...]
En daar ben ik het niet mee eens. Een grote stroomstoring zal niet zomaar ontstaan, dat klopt wel. Sabotage van het elektriciteitsnet is een heel ander verhaal, en dan bedoel ik cybercriminaliteit. Om in geologische termen te spreken : het is niet de vraag of het gebeurt, maar wanneer het gebeurt![]()
Vandaag (en gisteren) lag surfnet plat...
Nee, surfnet levert kennis.
Die drie puntjes staan er niet voor niks. Daarmee bedoel ik te zeggen: wat zal het volgende systeem zijn dat platgelegd wordt. Tennet ? Excuses dat dat niet duidelijk was.
Kwa bevriezen.. stroomstoring..
Ik heb nog gas, ondanks verbruik van maar 45m3 per jaar. Dat kost aardig wat vastrecht maar anders moet ik mijn smeg 6 pits gasfornuis vervangen. Dat is ook duur.
Mooie backup. Ik heb een gashaard zonder Electra. En ook nog houtkachel.
Verder zou ik iedereen aanraden een paar straal kacheltjes aan te schaffen. Mooie backup verwarming. En daar ontdooi je die quatt ook wel mee mocht dat nodig zijn.
Voor de echte preppers: een gasfles met verwarming unit.
Voor iets van 100euro ben je met een keuze uit het bovenstaande wel klaar.
Ik heb nog gas, ondanks verbruik van maar 45m3 per jaar. Dat kost aardig wat vastrecht maar anders moet ik mijn smeg 6 pits gasfornuis vervangen. Dat is ook duur.
Mooie backup. Ik heb een gashaard zonder Electra. En ook nog houtkachel.
Verder zou ik iedereen aanraden een paar straal kacheltjes aan te schaffen. Mooie backup verwarming. En daar ontdooi je die quatt ook wel mee mocht dat nodig zijn.
Voor de echte preppers: een gasfles met verwarming unit.
Voor iets van 100euro ben je met een keuze uit het bovenstaande wel klaar.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Nee was wel duidelijk, maar je hebt gelijk alleen wat doe je er aan, helemaal niets. Als het zo is dan is het zo en dan zien we wel verder. En kou is emotie dat kan je uitschakelen.AlfredPteD schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:19:
[...]
Nee, surfnet levert kennis.
Die drie puntjes staan er niet voor niks. Daarmee bedoel ik te zeggen: wat zal het volgende systeem zijn dat platgelegd wordt. Tennet ? Excuses dat dat niet duidelijk was.
[ Voor 4% gewijzigd door Gerardwaz op 17-01-2025 23:34 ]
Het probleem met de flow zijn de leidingen van de zolder waar de quatt aan de CV aangesloten is, naar de begane grond, waar voornamelijk gestookt wordt. Die leidingen zijn maar 22 millimeter waardoor meer flow op die verdieping gewoon niet lukt. Ik kan de radiatoren op de 1ste verdieping openen en dan krijg ik wel die 800 l/h.jj85 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:39:
Dit is wel een probleem. Met zo'n lage flow kan de Quatt mogelijk niet fatsoenlijk functioneren. Jouw COP/prestaties van april 2024 waren wat dat betreft ook zeer matig.
Dus je zult je afgiftesysteem moeten verbeteren/aanpakken om meer uit je Quatt te halen.
Vandaag is voor Quatt wel een 'slechte dag' met de temp rond 0grC + mist. Met ongeveer elk uur een defrost en een zwaar aangevroren verdamper, gaat de prestatie snel achteruit.
Blijft in mijn ogen raar dat jouw CV niet meer doet in dit geval...
Om dezelfde reden (te dunne leidingen) wil een vloerverwarming installateur ook niet aan de slag. Is er een reden dat de quatt niet direct aan de begane grond aangesloten kan worden? Daar is tenslotte de bulk van de warmte nodig,
Technisch kan dat. Maar zal voor een Quatt installateur een beetje exotisch zijn.kwetterpletter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 06:31:
[...]
Het probleem met de flow zijn de leidingen van de zolder waar de quatt aan de CV aangesloten is, naar de begane grond, waar voornamelijk gestookt wordt. Die leidingen zijn maar 22 millimeter waardoor meer flow op die verdieping gewoon niet lukt. Ik kan de radiatoren op de 1ste verdieping openen en dan krijg ik wel die 800 l/h.
Om dezelfde reden (te dunne leidingen) wil een vloerverwarming installateur ook niet aan de slag. Is er een reden dat de quatt niet direct aan de begane grond aangesloten kan worden? Daar is tenslotte de bulk van de warmte nodig,
Uiteindelijk moet de quatt:
- NA alle gebruikers.
- VOOR je de cv in gaat.
Je moet een goed kloppende tekening hebben van hoe alle leidingen lopen.
En dan moet je het wat aanpassen.
Zet maar een tekening hier. Is wel een leuk puzzeltje.
Nb… alternatief plan maken kost niets. Of je het daarna echt gaat doen hoef je daarna pas te beslissen.
Lijkt me iets om komende zomer uit te voeren. Als het warm is. En als je zeker weet dat je installatie storingsvrij is.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Je begane grond radiatoren verwarmen indirect ook de verdiepingen er boven.kwetterpletter schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:10:
[...]
Elke keer dat ik ging kijken was hij helemaal wit. Maar ik zit daar niet de hele dag dus ik kan het mis hebben.
[/quote]
[/quote]
Die flow is laag wanneer ik alleen de radiatoren op de begane grond opendraai. Wij slapen met het raam open en overdag zijn we voornamelijk beneden dus doen we alleen daar de radiatoren aan.
Tenzij het daar nu 0 graden is omdat je het plafond zodanig in de isolatie hebt zitten dat er niks naar boven lekt, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Als je afgiftesysteem te klein is door het dichtzetten van radiatoren, dan gaat de CiC proberen om de woning toch warm te houden door de aanvoertemperatuur te verhogen. Hierdoor krijgen de radiatoren die wel open staan meer vermogen, maar stort de COP volledig in.
Ik heb deze vaker gepost: YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)
Overigens heb ik de thermostaat zo geprogrammeerd dat de Quatt uit gaat rond bedtijd. Niet dat de slaapkamer super warm wordt met de aanwezig T11 radiator, maar ook hier is frisse lucht een vereiste.
Door alles een beetje mee te laten doen gaat de aanvoertemperatuur zodanig omlaag dat die maar net genoeg vermogen heeft om de ruimte op temperatuur te houden, in tegenstelling tot jaren geleden toen de CV ketel nog water van 70 graden door de CV leidingen leverde.
[ Voor 14% gewijzigd door netappie op 18-01-2025 08:00 ]
Een mengverdeler lost dit op. Die kan dan door de Quatt opgewarmd water aanmengen met water dat afgekoeld uit de vloer komt.kwetterpletter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 06:31:
[...]
Het probleem met de flow zijn de leidingen van de zolder waar de quatt aan de CV aangesloten is, naar de begane grond, waar voornamelijk gestookt wordt. Die leidingen zijn maar 22 millimeter waardoor meer flow op die verdieping gewoon niet lukt. Ik kan de radiatoren op de 1ste verdieping openen en dan krijg ik wel die 800 l/h.
Vloerverwarming heeft een hoge flow nodig maar een lage aanvoertemperatuur en mag ook niet boven een bepaalde temperatuur komen als je garantie wilt.
Maar overschat het vermogen van vloerverwarming ook niet. Je mag blij zijn met 100W per m2. Dat is niet voldoende om het warmteverlies van een hele woning op te vangen als je bijvoorbeeld maar 50 m2 van de 150 m2 vol legt (voor zover dit al werkt met meubels, keukens en andere objecten).
Door boven je radiatoren een beetje mee te laten doen kan je de flow van 800 liter per uur garanderen en een moderne mengverdeler kan je vrij nauwkeurig instellen zodat die het maximale haalt uit de flow die wel haalbaar is via de leiding die naar beneden loopt.
Als je plan is om de radiatoren op de BG te verwijderen, dan moet je wel even goed laten rekenen of dit haalbaar is qua warmteverlies. Dat hangt ook nog af van de vloer die je er in legt. Stenen tegels laten meer door dan een dikke parketvloer.
Mijn systeem, 22mm hoofdleiding, vertakt op elke verdieping naar 15mm richting radiatoren.kwetterpletter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 06:31:
[...]
Bestaat vervolgens uit 4 loops (2 boven, 2 beneden) met elk 2 of 3 radiatoren (staan in serie / 1-pijps systeem).
Geen enkel probleem met de flow. Zit zelfs op 850 tot 900 L/h.
Dus begrijp niet helemaal waarom die 22mm een restrictie is.
:strip_exif()/f/image/XNF6XMuPS2gCywROQuFNxfQf.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaand plaatje is vlak voor een defrost.AlfredPteD schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:56:
[...]
Als de warmtepomp zelfstandig bepaalt of een defrost nodig is, dan moeten in de warmtepomp de juiste sensoren, samen met logica (of intelligentie), inzitten. Is het bekend welke dat zijn ?
Wat opvalt is dat
Verdamper temperatuur schiet snel omlaag
Zuigdruk compressor gaat omlaag
Persdruk compressor gaat omlaag
Uitgaande temperatuur compressor gaat omlaag
Allemaal natuurkundig te verklaren als de verdamper dicht vriest.
Ik vermoed dat een combinatie van deze factoren (of rate of change ) + mogelijk een timer + misschien de buitentemperatuur de trigger vormen voor een defrost.
/f/image/LAdhMk2YMzQLHpBaamyeMs0W.png?f=fotoalbum_large)
Gewoon een powerstation op de cv aansluiten en je hebt gewoon warmte tijdens een stroomstoring.
Vloerverwarming heeft meer flow nodig op lage temperaturen, meer buislengte (weerstand) en de afstand tot de ketel is groter op de BG.jj85 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:53:
[...]
Mijn systeem, 22mm hoofdleiding, vertakt op elke verdieping naar 15mm richting radiatoren.
Bestaat vervolgens uit 4 loops (2 boven, 2 beneden) met elk 2 of 3 radiatoren (staan in serie / 1-pijps systeem).
Geen enkel probleem met de flow. Zit zelfs op 850 tot 900 L/h.
Dus begrijp niet helemaal waarom die 22mm een restrictie is.
[Afbeelding]
Zie bijvoorbeeld: https://www.robotclimate....zorg-voor-de-juiste-flow/
Hoeveel flow moet ik aan denken dan?netappie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:22:
[...]
Vloerverwarming heeft meer flow nodig op lage temperaturen, meer buislengte (weerstand) en de afstand tot de ketel is groter op de BG.
Zie bijvoorbeeld: https://www.robotclimate....zorg-voor-de-juiste-flow/
Bij -3 graden redt de Quatt het niet meer mijn huis op warmte te houden en dat is logisch. Maar wat ik me alleen afvraag is waarom hij alleen bij defrosts wat gas gebruikt maar niet als hybride werkt om weer terug naar setpoint te gaan. Hij staat toch gewoon op optimale besparing en sound sliders op normaal. De baas begint terecht de klagen over de temperatuur.
:strip_exif()/f/image/HTkkhGxnSXIOollUYA8zPi2D.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
In dat voorbeeld heb je met een delta T van 5 ipv een delta T van 10 dus 900 liter nodig ipv 450 liter.
Dat is op zich net haalbaar met 22 mm buis, maar dan zou je een pomp in serie moeten zetten en dan kan je dus net zo goed gewoon een hydraulisch neutrale mengverdeler nemen qua stroomverbruik.
Je hebt hetzelfde probleem als @pietjm en @kwetterpletter. Is niet goed dit.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:45:
Bij -3 graden redt de Quatt het niet meer mijn huis op warmte te houden en dat is logisch. Maar wat ik me alleen afvraag is waarom hij alleen bij defrosts wat gas gebruikt maar niet als hybride werkt om weer terug naar setpoint te gaan. Hij staat toch gewoon op optimale besparing en sound sliders op normaal. De baas begint terecht de klagen over de temperatuur.
[Afbeelding]
Kan het zijn dat je CV ketel op een te lage temperatuur begrensd staat?Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:45:
[Afbeelding]
Probeer eens de thermostaat een graad hoger te zetten, naar 21.5Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:45:
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Lijkt me niet, staat op 60 gradennetappie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Kan het zijn dat je CV ketel op een te lage temperatuur begrensd staat?
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ow, nu zie ik pas wat dat artikel bedoeld... 450 liter per uur.netappie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:45:
[...]
In dat voorbeeld heb je met een delta T van 5 ipv een delta T van 10 dus 900 liter nodig ipv 450 liter.
Dat is op zich net haalbaar met 22 mm buis, maar dan zou je een pomp in serie moeten zetten en dan kan je dus net zo goed gewoon een hydraulisch neutrale mengverdeler nemen qua stroomverbruik.

Voor @kwetterpletter zou dat best een oplossing kunnen zijn toch?
Mengverdeler met pomp ipv nieuw leidingwerk trekken.
Ok, Waar zit je watertemperatuur nu volgens de Quatt app?
Misschien handig om ook even een Quatt inzicht screenshot van vandaag en gisteren te plakken.
Deze nacht al 13 kWh en 2 kuub gas verbruikt, terwijl ik hiervoor de cv ketel ‘s nachts terugdraaide naar 16 en bijna niks verbruikte.
Ik ben er nog niet echt tevreden over als het buiten onder de 3 graden is. Het kost me meer ipv minder.
Als ik dan thuis overdag weg was liet ik hem ook op 16 staan, terwijl die nu vol loopt te draaien 24/7. Ik moet er nog aan wennen.
Ik ben er nog niet echt tevreden over als het buiten onder de 3 graden is. Het kost me meer ipv minder.
Als ik dan thuis overdag weg was liet ik hem ook op 16 staan, terwijl die nu vol loopt te draaien 24/7. Ik moet er nog aan wennen.
/f/image/fAbxa3VYnbb5LWWyWQLtTRof.png?f=fotoalbum_large)
120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |
En kijk in HA of de sensor Heatpump Boiler CIC heating (binary_sensor.heatpump_boiler_heating_2) wel aan gaat
[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 18-01-2025 09:55 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ja, dat gaat hier ook gebeuren. Voor de kosten van nieuw leidingwerk trekken door mijn betonnen plafonds heb ik op alle verdiepingen vloerverwarming en een mengverdeler volgens een van de installateursjj85 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:51:
[...]
Ow, nu zie ik pas wat dat artikel bedoeld... 450 liter per uur.(superslecht dat een fabrikant zn eenheden niet eens op orde heeft... Dat geeft vertrouwen
)
Voor @kwetterpletter zou dat best een oplossing kunnen zijn toch?
Mengverdeler met pomp ipv nieuw leidingwerk trekken.

Dat werkt natuurlijk omdat hij snel het gat moet overbruggen, net als vorig jaar het advies van Quatt om wat radiatoren te knijpen om meer warmte naar mijn kamer te brengen. Maar het is een hybride systeem, setpoint zou de target moeten zijn en daar moet hij naartoe regelen ook als de Quatt capaciteit onvoldoende is.TeslaNerd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:49:
[...]
Probeer eens de thermostaat een graad hoger te zetten, naar 21.5
Dacht dat die alleen werkt voor OT aangesloten CV ketelsTeslaNerd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:53:
[...]
En kijk in HA of de sensor Heatpump Boiler CIC heating (binary_sensor.heatpump_boiler_heating_2) wel aan gaat
Ik moet kijken naar binary_sensor.heatpump_boiler_on_off_mode
(aan/uit aangesloten)
Klopt, en het grappige is, dat de meesten zich totaal niet druk om grote stroomstoringen maakten toen ze enkel op cv draaiden.Gerardwaz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:58:
[...]
@m10tech
Inderdaad, ik maak me daar geen zorgen over, kan meer mensen met die vragen als dit als dat als zus als zo. Je kan je niet tegen alles wapenen.
(en dat cv-pompje is echt stroom nodig hoor, heb zelf een keer een fikse storing meegemaakt in 1 enkele fase. Dat duurt even voor je dat in het snotje hebt: alles werkt op klein deel huis na. Bedrijven in de buurt hadden het sneller door)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Nee, alleen tijdens defrostsTeslaNerd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:53:
[...]
:strip_exif()/f/image/mw3Svtm8ttHse0aYBpKz5JxU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dat klopt, maar nu staat de warmtepomp buiten, en dan krijg je een heel ander verhaal.Friezin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:57:
[...]
Klopt, en het grappige is, dat de meesten zich totaal niet druk om grote stroomstoringen maakten toen ze enkel op cv draaiden.
(en dat pompje is echt stroom nodig hoor, heb zelf een keer een fikse storing meegemaakt in 1 enkele fase. Dat duurt even voor je dat in het snotje hebt: alles werkt op klein deel huis na. Bedrijven in de buurt hadden het sneller door)
En cv binnen: ook net zoveel weken stroomloos.AlfredPteD schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Ja dat klopt, maar nu staat de warmtepomp buiten, en dan krijg je een heel ander verhaal.
Koop een aggregaat en sla flink brandstof in wanneer je zo'n curling persoon bent. Wat ander prep-spul en ga rustig slapen. Aansluiten zodra stroom weg is: kan er niks bevriezen
[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 18-01-2025 10:09 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
De CiC controller werkt op delta setpoint naar kamertemperatuur. De 0.4 graden (20.5 - 20.1) die jij nu hebt is nog niet genoeg voor de CiC om de cv er bij te vragen.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:55:
[...]
Dat werkt natuurlijk omdat hij snel het gat moet overbruggen, net als vorig jaar het advies van Quatt om wat radiatoren te knijpen om meer warmte naar mijn kamer te brengen. Maar het is een hybride systeem, setpoint zou de target moeten zijn en daar moet hij naartoe regelen ook als de Quatt capaciteit onvoldoende is.
En helemaal met jou eens: Het is een hybride systeem, setpoint zou de target moeten zijn en daar moet hij naartoe regelen ook als de Quatt capaciteit onvoldoende is.
Ik zou een ticket hiervoor aanmaken bij Quatt Support.
[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 18-01-2025 10:14 ]
Ik heb even al je posts op dit topic doorgenomen.Dirkde schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:52:
Deze nacht al 13 kWh en 2 kuub gas verbruikt, terwijl ik hiervoor de cv ketel ‘s nachts terugdraaide naar 16 en bijna niks verbruikte.
[Afbeelding]
Doen alle radiatoren in huis mee en koelen ze ongeveer even veel af van boven tot onder?
Ik vind de aanvoertemperatuur namelijk aan de hoge kant en de COP erg laag.
Als er bijvoorbeeld een kleine handdoekradiator te hard doorstroomt dan zorgt dit ook voor problemen.
Die slokt dan te veel van het water op en stuurt dat heet retour.
Het beste is meten met een infrarood thermometer en zorgen dat alle radiatoren in huis even koud retour sturen. Als er geen retourventiel op zit dan kan het ook eenvoudig met de draaiknoppen. Geef de radiatoren wel een kwartier tot een half uur voordat je weer gaat meten en stellen en meet ze zo snel mogelijk na elkaar voor een goede vergelijking.
Met de huidige buitentemperaturen moet je een radiator die heet retour stuurt of niet goed opwarmt ook wel met de hand kunnen vinden, maar voor 15 euro heb je een mooie infrarood thermometer waarmee je de fijnafstelling kan doen.
Gisteren een behoorlijke koude dag met de hele dag mist. De warmtepomp draaide continu, maar kon het makkelijk bijbenen. 22 defrosts, met een energie-opname van iets meer dan 0,5kWh. Tijdens de defrosts is 4,3 kWh warmte uit het huis (eigenlijk alleen uit het CV water) getrokken. De temperatuur van het CV water bij de ingang van de radiator daalde in die periode 8 graden. Opgeteld duurden de defrost fasen 1 uur en 13 minuten.
Vandaag is het voor het eerst onder nul, en nog steeds mistig. Ook nu loopt de warmtepomp als een zonnetje. Eén lange run, slechts onderbroken door regelmatige defrosts. Soms schakelt de warmtepomp over naar heatpump+boiler, maar de CV ketel is nog niet aan gegaan. Zal misschien vanmiddag of vanavond wel gebeuren, want dat stook ik 1 tot 1,5 graad hoger dan in de nacht en ochtend.
Vandaag is het voor het eerst onder nul, en nog steeds mistig. Ook nu loopt de warmtepomp als een zonnetje. Eén lange run, slechts onderbroken door regelmatige defrosts. Soms schakelt de warmtepomp over naar heatpump+boiler, maar de CV ketel is nog niet aan gegaan. Zal misschien vanmiddag of vanavond wel gebeuren, want dat stook ik 1 tot 1,5 graad hoger dan in de nacht en ochtend.
Vraag me niet waarom, maar ik heb de soundslider ooit eens op Normal gehad en mijn indruk was toen, dat hij minder snel en mooi hybride reageerde als met de soundslider op Silent.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:55:
[...]
Dat werkt natuurlijk omdat hij snel het gat moet overbruggen, net als vorig jaar het advies van Quatt om wat radiatoren te knijpen om meer warmte naar mijn kamer te brengen. Maar het is een hybride systeem, setpoint zou de target moeten zijn en daar moet hij naartoe regelen ook als de Quatt capaciteit onvoldoende is.
Ik heb hem dus mooi, ook om het lawaai, op Silent staan.
Ook bij deze lage temperaturen loopt ie prachtig.
/f/image/RGb0KEkl3tI0uJlPu0NavvuU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hoNrqmGfwC0Rj2IWSYIU68AW.jpg?f=fotoalbum_large)
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Je snap het andere verhaal niet. Ik zal het nog een keer zeggen: een warmtepomp die BUITEN staat kan bevriezen. Quatt heeft er zelfs een voorziening ingebouwd dat de warmtepomp niet kapot gaat als dat gebeurt. Waarom zouden ze dat doen als de kans daarop nihil is ?Friezin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:07:
[...]
En cv binnen: ook net zoveel weken stroomloos.
Koop een aggregaat en sla flink brandstof in wanneer je zo'n curling persoon bent. Wat ander prep-spul en ga rustig slapen. Aansluiten zodra stroom weg is: kan er niks bevriezen
Als een post je niet interesseert; ga dan naar de volgende post. Jouw reactie lijkt meer op bashing, ipv advies of antwoord geven.
Omdat de buitentemperatuur oploopt loopt de kamertemperatuur ook op (maar langzaam omdat de Quatt nog steeds op max draait). Maar goed te weten dat hij voor undershoots -0,4⁰C hanteert. De overshoots zijn bij mij prima onder controle (max +0,2⁰C) maar 0,4 graden undershoots is inderdaad veel. Ik snap het wel van Quatt maar wordt een interessante zaagtand als het nog wat kouder wordt, afkoeling gaat langzaam omdat de Quatt zijn best doet maar opwarming gaar met CV (en heatboosters) heel snel.TeslaNerd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:09:
[...]
De CiC controller werkt op delta setpoint naar kamertemperatuur. De 0.4 graden (20.5 - 20.1) die jij nu hebt is nog niet genoeg voor de CiC om de cv er bij te vragen.
En helemaal met jou eens: Het is een hybride systeem, setpoint zou de target moeten zijn en daar moet hij naartoe regelen ook als de Quatt capaciteit onvoldoende is.
Ik zou een ticket hiervoor aanmaken bij Quatt Support.
@Friezin doet een nuttige suggestie. Gewoon een noodstroomvoorziening nemen als je niet in de kou wil zitten. Dan heb je met een warmtepomp ook geen probleem als de pompen van het aardgas netwerk plat liggen.AlfredPteD schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:26:
[...]
Je snap het andere verhaal niet. Ik zal het nog een keer zeggen: een warmtepomp die BUITEN staat kan bevriezen. Quatt heeft er zelfs een voorziening ingebouwd dat de warmtepomp niet kapot gaat als dat gebeurt. Waarom zouden ze dat doen als de kans daarop nihil is ?
Als een post je niet interesseert; ga dan naar de volgende post. Jouw reactie lijkt meer op bashing, ipv advies of antwoord geven.
Een warmtepomp binnen kan ook bevriezen als er maar lang genoeg geen stroom is. Alles kan stuk als het maar koud genoeg is. Wat dat betreft is een antivriesklep gewoon een handige beveiliging die je waarschijnlijk nooit nodig zal hebben in Nederland, zeker als de de Quatt in de hybride opstelling laat staan met een kleine accu aan je CV ketel om een dag door te komen.
Mijn ketel gebruikt zo'n 30W, dus om 24 uur te overbruggen is dat grofweg 0,75 kWh . Een beetje thuisaccu die off-grid kan begint bij 5 kWh en er zijn ook losse powerstations van 1 kWh en groter die een stopcontact hebben.
Klopt: zolang er water door de Quatts stroomt (door een werkende cv-pomp) bevriezen de leidingen niet. Dit was dan ook serieus bedoeld.netappie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:36:
[...]
@Friezin doet een nuttige suggestie. Gewoon een noodstroomvoorziening nemen als je niet in de kou wil zitten. Dan heb je met een warmtepomp ook geen probleem als de pompen van het aardgas netwerk plat liggen.
Een warmtepomp binnen kan ook bevriezen als er maar lang genoeg geen stroom is. Alles kan stuk als het maar koud genoeg is. Wat dat betreft is een antivriesklep gewoon een handige beveiliging die je waarschijnlijk nooit nodig zal hebben in Nederland, zeker als de de Quatt in de hybride opstelling laat staan met een kleine accu aan je CV ketel om een dag door te komen.
Mijn ketel gebruikt zo'n 30W, dus om 24 uur te overbruggen is dat grofweg 0,75 kWh . Een beetje thuisaccu die off-grid kan begint bij 5 kWh en er zijn ook losse powerstations van 1 kWh en groter die een stopcontact hebben.
Maar als er, door de malloten die momenteel overal aan de macht komen een algehele hel losbreekt, ben ik blij met een dak boven mijn hoofd wanneer ik zo Oekraïne en Gaza in gedachten heb, ook al heb ik geen kachel.
Ps: Ik had het in eerdere posts erover om een aggregaat te huren (want alles is niet binnen 1 uur bevroren), de eerste suggestie van aanschaffen deed @Notaname : Notaname in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 18-01-2025 11:06 ]
Ik heb er ook wel wat mee gespeeld maar het blijft werken met compensatie op een onderliggend probleem die ook nog eens sterk situationeel is. Bij mij is de oorzaak dat ik een a-typisch huis heb waarin de Quatt meestal (zolang hij de capaciteit heeft) supermooi loopt, maar die soms door verschillende oorzaken een warmteverlies heeft die kan oplopen tot 0,1⁰C per 8 minuten (soms wind, soms kou, en mist heeft ook flink effect). Tot nu toe ging dat (na de nodige aanpassingen) sinds eind vorige winter altijd goed omdat ik nooit echt op de max van de Quatt kwam.Mickel moen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:15:
[...]
Vraag me niet waarom, maar ik heb de soundslider ooit eens op Normal gehad en mijn indruk was toen, dat hij minder snel en mooi hybride reageerde als met de soundslider op Silent.
Ik heb hem dus mooi, ook om het lawaai, op Silent staan.
Ook bij deze lage temperaturen loopt ie prachtig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar als inderdaad Quatt werkt met een ondergrens van -0,4⁰C en de Quatt op max zit vind ik mijn ingestelde setpoint overdag van 20,5 (effectief dus nu 20,1⁰C) oncomfortabel. Aan de andere kant komt hier in het westen tegenwoordig vorst nog maar heel weinig voor, zeker in combinatie met mist.
Bij voorkeur laat ik de standaard regeling van Quatt het oplossen en gebruik ik geen compensatie-maatregelen als het niet nodig is. Ik had er een aantal maar inmiddels heb ik die afgebouwd omdat de Quatt regeling (in ieder geval voor mijn huis) de afgelopen tijd flink is verbetert. Maar goed, nu weer een nieuwe uitdaging gekregen 👍
Het gaat helemaal niet om een noodstroomvoorziening. De warmtepomp hangt gewoon buiten aan je gevel. Of staat tegen je gevel. Als het een keer flink vriest en de stroom valt uit en dat duurt een dag, heb je wel kans dat het ding dicht vriest. Daar heb je binnen nog niet zo'n last van. En ook in Nederland is dit de kans dat gebeurt best wel aanwezig.netappie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:36:
[...]
@Friezin doet een nuttige suggestie. Gewoon een noodstroomvoorziening nemen als je niet in de kou wil zitten. Dan heb je met een warmtepomp ook geen probleem als de pompen van het aardgas netwerk plat liggen.
We snappen allemaal dat zonder stroom het koud wordt in huis. Maar een dag zonder stroom dan vriest je waterleiding binnen nog niet kapot. Als je pech hebt buiten wel.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Zolang hij binnen die 0,5°C te laag blijft, vind de CIC een tekort van 0,4°C wel prima volgens mij: wanneer dat te lang duurt schakelt hij cv waarschijnlijk wel wat langer bij.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:45:
[Afbeelding]
Dit is 1 van de redenen waarom ik nu 21,5 heb ipv 21°C: ik vond 20,6 net niet lekker maar 21,1 vind ik prima. Misschien moet jij bij vrieskou naar 21°C.
PS: in mijn cv-tijd zette ik daarvan ook de watertemperatuur 5°C hoger bij vorst.
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 18-01-2025 11:34 ]
@FlesymFlesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:45:
[Afbeelding]
Ik denk dat we (en meerdere ) lotgenoten zijn / waren.
Ik heb al een kleine 2 maanden een klacht lopen bij Quatt. CV wil niet gaan helpen als de quatt het niet meer bij kan benen.
Zelf gaan zoeken.
CV ketel AAN/UIT aangesloten.
Bekabeling, zelf kortgesloten bij de cic, alles werkt.
Constateerde wel dat (heb duo) als de beide quatts tegelijk defrosten ineens een pufje gas gebruikt werd.
Dus cic KON wel aansturen, terwijl ik dacht aan defecte cic of software.
Hier vooral verhalen van @SBL en @jj85 gelezen over het orftcontrolsetpoint. Met die info verder gezocht.
Bleek op 33 te staan, zo opgeleverd. Nooit naar gekeken omdat , dacht ik, dit achter de betaalmuur van TADO zat.
Het controlsetpoint bleek over het algemeen de instelling van tado " optimale aanvoertemperatuur" te volgen.
Gekeken naar maximale ketel temperatuur. Stond en staat op stand 4 (nefit aan/uit), is ongeveer 55 graden. Laagste vermogen, stand 1.
Voorzichtig gedraaid aan tado, max aanvoertemperatuur. Eerst met stapjes, daarna naar 45. Om te testen dit alles bij de duo in building 87.
PATS, het werkt ineens!!
Beetje verder geexperimenteerd, maar nog niet klaar!!, dus voorlopige conclusie.
De meegestuurde max aanvoertemperatuur zie je in de quatt app terug in het controlsetpoint en wordt gebruikt OM DE CV ketel aan te sturen.
Deze waarde gaat zachtjes aan terug naar 30 als de cic (denk ik) tevreden is. Betekent: huistemperatuur tov gevraagde temperatuur is oke.
De cic probeert EERST het huis te verwarmen met de quatts, natuurlijk afhankelijk van je instellingen
Het temperatuurbereik CV MET Quatts gaat dan ongeveer + of - 7 graden vanaf controlsetpoint.
Hoe te wijzigen:
Welke watertemeratuur heb je nu nodig om het huis warm te krijgen en kun je maximaal bereiken met je quattinstellingen.
Stel 38 graden. Zet dan de maximale watertemperatuur in tado op 45, dus 7 a 10 graden hoger.
DE ketel gaat stoken tot ongeveer 50 graden tot hij opdracht krijgt te stoppen.
De cv maximale temperatuur moet dan iets hoger liggen, bv 55 graden.
Succes, ik hoor graag resultaat!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Precies dat probeerde ik je enkele dagen geleden duidelijk te maken.harv schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:39:
[...]
@Flesym
Ik heb al een kleine 2 maanden een klacht lopen bij Quatt. CV wil niet gaan helpen als de quatt het niet meer bij kan benen.
Zelf gaan zoeken.
Constateerde wel dat (heb duo) als de beide quatts tegelijk defrosten ineens een pufje gas gebruikt werd.
Hier vooral verhalen van @SBL en @jj85 gelezen over het orftcontrolsetpoint. Met die info verder gezocht.
Bleek op 33 te staan, zo opgeleverd. Nooit naar gekeken omdat , dacht ik, dit achter de betaalmuur van TADO zat.
Het controlsetpoint bleek over het algemeen de instelling van tado " optimale aanvoertemperatuur" te volgen.
Gekeken naar maximale ketel temperatuur. Stond en staat op stand 4 (nefit aan/uit), is ongeveer 55 graden. Laagste vermogen, stand 1.
Voorzichtig gedraaid aan tado, max aanvoertemperatuur. Eerst met stapjes, daarna naar 45. Om te testen dit alles bij de duo in building 87.
PATS, het werkt ineens!!![]()
![]()
![]()
![]()
Beetje verder geexperimenteerd, maar nog niet klaar!!, dus voorlopige conclusie.
De meegestuurde max aanvoertemperatuur zie je in de quatt app terug in het controlsetpoint en wordt gebruikt OM DE CV ketel aan te sturen.
Deze waarde gaat zachtjes aan terug naar 30 als de cic (denk ik) tevreden is. Betekent: huistemperatuur tov gevraagde temperatuur is oke.
De cic probeert EERST het huis te verwarmen met de quatts, natuurlijk afhankelijk van je instellingen
Het temperatuurbereik MET Quatts gaat dan ongeveer + of - 7 graden vanaf controlsetpoint.
Hoe te wijzigen:
Welke watertemeratuur heb je nu nodig om het huis warm te krijgen en kun je maximaal bereiken met je quattinstellingen.
Stel 38 graden. Zet dan de maximale watertemperatuur in tado op 45, dus 7 a 10 graden hoger.
De CiC is sneller tevreden dan de baas bij jou thuis.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:45:
[Afbeelding]
„Hij zit nog geen halve graad onder de doeltemperatuur“.
Als je de baas toch tevreden wilt stellen moet de temperatuur op de thermostaat wat omhoog.
Ik vind het wel fijn dat CVketel-gebruik in principe wordt beperkt, behalve als er gezeurd wordt om veel meer. En jij misschien niet. Quatt moet een modus kiezen, en wij moeten dan de thermostaatstand vinden die bij Quatt en ons past.
edit: zoals anderen schrijven: je CVketel moet wel een max temperatuur hebben die hoger ligt dan wat de Quatt(s) kunnen maken, zodat hij ook echt kan helpen als hij wordt ingeschakeld
[ Voor 7% gewijzigd door SBL op 18-01-2025 12:23 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Eerst maar even naar ControlSetpoint gekeken. Snap jij dit?harv schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:39:
[...]
@Flesym
Zelf gaan zoeken.
![]()
![]()
![]()
Het temperatuurbereik CV MET Quatts gaat dan ongeveer + of - 7 graden vanaf controlsetpoint.
Hoe te wijzigen:
CV staat op 60⁰C en in mijn thermostaat (Diyless 3) ook. Zie ik ook op HA terug
:strip_exif()/f/image/dyOUHfapUa9xPNDFjr5yYXud.jpg?f=fotoalbum_large)
@GerardwazGerardwaz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:53:
[...]
Precies dat probeerde ik je enkele dagen geleden duidelijk te maken.
Teruglezende zie ik inderdaad dat je me dat duidelijk probeerde te maken.
Dus ook jij dank.
Alleen, het bericht was zo kort, dat het kwartje nog niet bij mij viel.
Maar met hulp van allen, en helaas niet van Quatt zijn we er uitgekomen.
Nu de anderen, daarom schrijf ik mijn verhaal!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Heeft overens geen effect, wordt waarschijnlijk een reset van de CIC.TeslaNerd schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:49:
[...]
Probeer eens de thermostaat een graad hoger te zetten, naar 21.5
:strip_exif()/f/image/bCkDFZHwdaJtzBQzxxPdAZsb.jpg?f=fotoalbum_large)
@FlesymFlesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Eerst maar even naar ControlSetpoint gekeken. Snap jij dit?
[Afbeelding]
Erlijk gezegd niet.
Maar ik zie verder in je signature geen gegevens van je ketel, of deze ook ot wordt aangestuurd en ken je thermostaat niet.
Lijkt echter op watertemperaturen en dan zijn ze hoog met jouw installatie.
Stook je met constante temp?
Anderen meer kennis??
Is een Remeha Tzerra Ace C5, OpenTherm aangestuurd en max CV op 60⁰C. Lijkt er op dat mijn CIC wat de weg kwijt isharv schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:09:
[...]
@Flesym
Erlijk gezegd niet.
Maar ik zie verder in je signature geen gegevens van je ketel, of deze ook ot wordt aangestuurd en ken je thermostaat niet.
Lijkt echter op watertemperaturen en dan zijn ze hoog met jouw installatie.
Stook je met constante temp?
Anderen meer kennis??
@FlesymFlesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Is een Remeha Tzerra Ace C5, OpenTherm aangestuurd en max CV op 60⁰C. Lijkt er op dat mijn CIC wat de weg kwijt is
Mijn koppeling cic cv is dus aan/uit.
En met de OT koppeling heb ik geen ervaring mee. Denk dat je het wel ongeveer hetzelfde moet zoeken.
[ Voor 3% gewijzigd door harv op 18-01-2025 12:24 ]
Kan zo een uur duren voordat CIC de cv wakker kust, na verhoging.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:08:
[...]
Heeft overens geen effect, wordt waarschijnlijk een reset van de CIC.
[Afbeelding]
Zoals gezegd: ik draai, vanwege dit gedrag, mijn continue temperatuur 0,5°C hoger in de winter.
PS: heb je een T6? Dan wil in app flippen van optimalisatie wel eens helpen.
Want CIC heeft kamertemperatuur wel doorgegeven
[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 18-01-2025 12:29 ]
Nee, ik heb Evohome, T6 en DT4M geprobeerd maar die gaven alle drie bij de baas de reaktie de WP eruit of jij eruit. Temperatuur varieerde onvoorspelbaar. Ik gebruik de Diyless, zou ik een 'leek' niet aanbevelen (heeft ook wat aandachtspunten) maar werkt top in mijn situatieFriezin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:27:
[...]
Kan zo een uur duren voordat CIC de cv wakker kust, na verhoging.
Zoals gezegd: ik draai, vanwege dit gedrag, mijn continue temperatuur 0,5°C hoger in de winter.
PS: heb je een T6? Dan wil in app flippen van optimalisatie wel eens helpen.
Want CIC heeft kamertemperatuur wel doorgegeven
Heb je eventueel een andere thermostaat liggen? Denk dat je het in die richting moet zoeken.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Is een Remeha Tzerra Ace C5, OpenTherm aangestuurd en max CV op 60⁰C. Lijkt er op dat mijn CIC wat de weg kwijt is
Edit: duidelijk al wat geprobeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Gerardwaz op 18-01-2025 12:41 ]
Die pieken in de grafieken lijken ongeveer per uur.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Eerst maar even naar ControlSetpoint gekeken. Snap jij dit?
[Afbeelding]
Als je weinig radiatoren open hebt staan dan is er ook weinig volume om de defrosts mee te doen.
Het kan zijn dat de CIC hier wat heftig op reageert, maar aangezien je ook een unsupported thermostaat hebt is het wel erg gissen wat de oorzaak precies is.
Heb je een Inzicht screenshot uit de Quatt app?
Was dus niet de CIC, na de reset blijft hij nog steeds op 43,10⁰C staan. Dus ik ga even verder zoeken wat de 43,10⁰C betekent en wie dat bepaaltFlesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:08:
[...]
Heeft overens geen effect, wordt waarschijnlijk een reset van de CIC.
[Afbeelding]
Tja... Diyless er maar uit gooien?Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:39:
[...]
Nee, ik heb Evohome, T6 en DT4M geprobeerd maar die gaven alle drie bij de baas de reaktie de WP eruit of jij eruit. Temperatuur varieerde onvoorspelbaar. Ik gebruik de Diyless, zou ik een 'leek' niet aanbevelen (heeft ook wat aandachtspunten) maar werkt top in mijn situatie
Juist vanwege die aandachtspunten?
Hij werkt blijkbaar de CIC tegen krijg ik het gevoel.
Gewoon iets doms: dat heeft kapitein CIC het liefst.
Hier vanaf gistermorgen 10.00 uur strak op 21,43°C
:strip_exif()/f/image/V5coK5ls4Be8kbXVfmAcePUM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Friezin op 18-01-2025 13:05 . Reden: Plaatje erbij ]
Hier nog een huis dat langzaam afkoelt en de CV wil niet bijspringen.harv schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:39:
[...]
@Flesym
Zelf gaan zoeken.
CV ketel AAN/UIT aangesloten.
![]()
![]()
![]()
Hoe te wijzigen:
Omdat ik mijn eigen thermostaat heb kan ik doen wat ik wil, en heb tot nog toe niets gedaan.
Dat wil zeggen, ik heb de thermostaat OT wenstemperatuur die ik doorstuur aan de CiC vast op 35 graden staan.
Er staat immers op diverse plaatsen dat de CiC hier toch niets mee doet.
In mijn situatie wordt mijn ketel aangestuurd met aan/uit, en niet met OT.
Ik interpreteer je post hier dat de thermostaat naar CiC waarde de CV bijschakeling bestuurt.
Wat ik wil verifiëren is dat dit is wat je bedoelt en dat dit ook zou kunnen gelden voor aan/uit ketel sturing.
Dan ga ik straks eens kijken wat dat doet, indien bevestigd.
Wil ik best delen maar ik heb meer dan voldoende flow capaciteit, mijn afgiftesysteem is goed waterzijdig ingeregeld en mijn Quatt draait al weken zonder onderbreking (alleen nu net ivm CIC restart). En ik heb ook met supported thermostaten gedraaid maar daar bij problemen geen support op gehad. Vandaar mijn keuze af te wijken en dat bevalt goed.netappie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Die pieken in de grafieken lijken ongeveer per uur.
Als je weinig radiatoren open hebt staan dan is er ook weinig volume om de defrosts mee te doen.
Het kan zijn dat de CIC hier wat heftig op reageert, maar aangezien je ook een unsupported thermostaat hebt is het wel erg gissen wat de oorzaak precies is.
Heb je een Inzicht screenshot uit de Quatt app?
En ongetwijfeld kan ik de CV bij laten schakelen door het setpoint flink te verhogen maar wil weten wanneer de CIC vindt dat dat nodig is. Dan kan ik daarop in het vervolg anticiperen.
/f/image/Ul3htfnQb3s9Uykkhrc1Gpdy.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UhyJsqYwvATYA3WIVx7s6zuY.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou dat is wel erg jumping to conclusions. Meten is weten en de Diyless laat juist alles over aan de CIC en bemoeit zich nergens mee. In dat deel heeft kapitein CIC niets te klagen, er is niets dat kapitein CIC verbiedt om de CV aan te zetten, het is zijn keuze dit niet te doen.Friezin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:00:
[...]
Tja... Diyless er maar uit gooien?
Juist vanwege die aandachtspunten?
Hij werkt blijkbaar de CIC tegen krijg ik het gevoel.
Gewoon iets doms: dat heeft kapitein CIC het liefst.
Hier vanaf gistermorgen 10.00 uur strak op 21,43°C
[Afbeelding]
En zo als je zelf al aangaf waarschijnlijk is kapitein CIC luinals het wel een uur kan duren voordat hij de CV bij jou aanslingert.
Dan is het afwachten, ik ken een diyless niet en je geeft zelf al aan dat er aandachtspunten zijn (waardoor een andere indruk dan "dom" ontstaat).Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:14:
[...]
Nou dat is wel erg jumping to conclusions. Meten is weten en de Diyless laat juist alles over aan de CIC en bemoeit zich nergens mee. In dat deel heeft kapitein CIC niets te klagen, er is niets dat kapitein CIC verbiedt om de CV aan te zetten, het is zijn keuze dit niet te doen.
En zo als je zelf al aangaf waarschijnlijk is kapitein CIC luinals het wel een uur kan duren voordat hij de CV bij jou aanslingert.
Zou wel 21°C aan blijven houden, om de lieve vrede thuis te bewaren.
Ik ben deze week mijn enthousiasme in Quatt wel een beetje verloren. Iets meer dan 11 maanden heeft het eigenlijk prima gewerkt - in de zomermaanden is er uiteraard geen werking geweest, maar in de koudere periodes alles prima.
Maandag zijn de stoppen van de Quatt groep eruit gegaan. Hier zijn wij dinsdag achter gekomen en is alles weer ingeschakeld door mijn partner. Tussen uitvallen en inschakelen heeft ongeveer 30 uur gezeten, dus het huis was al wel aardig koeler geworden.
Dinsdagavond met de noodlijn van Quatt gebeld, want ondanks dat de Quatt niet werkte werd ook de CV-ketel niet ingeschakeld door de CiC.
Monteur heeft gekeken en er was geen flow, en icm het verhaal van de de stoppen geconcludeerd dat de circulatiepomp vervangen moet worden. Gezien de CV-ketel wel warm water geeft aan het CV-circuit had de monteur geadviseerd de Quatt stroomloos te laten.
Echter, de CV-ketel geeft af en toe wel wat warm water af aan het CV-circuit (en dat is ook zichtbaar in de JSON-feed), maar dit doet hij maar voor even. Dus de buizen even verderop zijn al vrij snel weer koel en de CV-ketel gaat dan ook weer uit.
Woensdag 3x gebeld naar de noodlijn in de hoop dat ik teruggebeld zou worden door een technisch dienstdoend persoon. Helaas, geen enkele respons. Immers doet de verwarming het in het geheel niet.
Donderdagochtend een e-mail gestuurd dat ik me niet kan vinden in de gang van zaken. Immers is er geen verwarming en de CV wordt niet aangestuurd door de CiC tot het afgeven van warmte. Tegen de verwachting in kreeg ik vrij snel reactie dat ze de circulatiepomp gaan vervangen en dat ik aan moest geven wanneer ik NIET thuis ben. Direct aangegeven dat ik vrijdag en de gehele volgende week gewoon beschikbaar ben dus dat het zsm ingepland kan worden. De donderdagmiddag en de vrijdag erna niets meer vernomen.
Het in het ongewisse laten vanuit Quatt is in mijn ogen het meest qualijke van de zaak. Ja, het was een steal de Quatt warmtepomp t.o.v. vele vergelijkbare oplossingen (op dat moment), maar zou ik eea nogmaals doen dan zou ik denk ik toch voor een merk gaan waarbij er een gedegen serviceapparaat klaar staat (ondanks dat het misschien niet eens heel veel sneller gemaakt kan worden).
Ik twijfel of er uberhaupt een flow is door de Quatt, want de temperatuur ingaand en uitgaand zijn steeds vergelijkbaar van waarde.
Als test heb ik vrijdagochtend de pomp van de CV van nadraaien aangepast naar continue pompen en de pompkracht staat (daar heb ik niets aan veranderd) op 50%. Echter, het geeft geen resultaat.
Ook als de CV aan slaat (en dat doet hij af en toe wel voor een minuut of wat), dan is dat ook niet zichtbaar in de app. Ik zou haast denken dat de Quatt letterlijk verstopt zit.
Daarbij heb ik een aanpassing gemaakt aan de soundslider, de tarieven en het slim besparen. Dit alles om ervoor te zorgen dat de CV aangestuurd wordt.
{"boiler":{"oTtbTurnOnOffBoilerOn":false,"otFbChModeActive":true,"otFbDhwActive":false,"otFbFlameOn":false,"otFbSupplyInletTemperature":64.589844,"otFbSupplyOutletTemperature":0.0,"otTbCH":true},"flowMeter":{"waterSupplyTemperature":66.115379},"hp1":{"getMainWorkingMode":0,"limitedByCop":false,"modbusSlaveId":1,"power":0.0,"powerInput":0.0,"silentModeStatus":true,"temperatureOutside":2.79,"temperatureWaterIn":17.69,"temperatureWaterOut":23.25},"qc":{"flowRateFiltered":0.0,"stickyPumpProtectionEnabled":false,"supervisoryControlMode":4},"system":{"hostName":"CIC-ec7e92fc-84b1-5ce9-b809-25e0932a8ef2"},"thermostat":{"otFtChEnabled":true,"otFtControlSetpoint":70.0,"otFtCoolingEnabled":false,"otFtDhwEnabled":false,"otFtRoomSetpoint":20.0,"otFtRoomTemperature":12.796875},"time":{"ts":1737202546177,"tsHuman":"2025-01-18T12:15:46Z"}}
Voor nu red ik mezelf redelijk met de gaskachel in de woonkamer, airco in de hoofdslaapkamer en warmtepanelen in 2 slaapkamers... Quatt moet misschien even wat (startup)keuzes maken; even zorgen nu dat het serviceapparaat ook een boost krijgt, ik ben niet de enige heb ik zo gezien op dit moment.
Maandag zijn de stoppen van de Quatt groep eruit gegaan. Hier zijn wij dinsdag achter gekomen en is alles weer ingeschakeld door mijn partner. Tussen uitvallen en inschakelen heeft ongeveer 30 uur gezeten, dus het huis was al wel aardig koeler geworden.
Dinsdagavond met de noodlijn van Quatt gebeld, want ondanks dat de Quatt niet werkte werd ook de CV-ketel niet ingeschakeld door de CiC.
Monteur heeft gekeken en er was geen flow, en icm het verhaal van de de stoppen geconcludeerd dat de circulatiepomp vervangen moet worden. Gezien de CV-ketel wel warm water geeft aan het CV-circuit had de monteur geadviseerd de Quatt stroomloos te laten.
Echter, de CV-ketel geeft af en toe wel wat warm water af aan het CV-circuit (en dat is ook zichtbaar in de JSON-feed), maar dit doet hij maar voor even. Dus de buizen even verderop zijn al vrij snel weer koel en de CV-ketel gaat dan ook weer uit.
Woensdag 3x gebeld naar de noodlijn in de hoop dat ik teruggebeld zou worden door een technisch dienstdoend persoon. Helaas, geen enkele respons. Immers doet de verwarming het in het geheel niet.
Donderdagochtend een e-mail gestuurd dat ik me niet kan vinden in de gang van zaken. Immers is er geen verwarming en de CV wordt niet aangestuurd door de CiC tot het afgeven van warmte. Tegen de verwachting in kreeg ik vrij snel reactie dat ze de circulatiepomp gaan vervangen en dat ik aan moest geven wanneer ik NIET thuis ben. Direct aangegeven dat ik vrijdag en de gehele volgende week gewoon beschikbaar ben dus dat het zsm ingepland kan worden. De donderdagmiddag en de vrijdag erna niets meer vernomen.
Het in het ongewisse laten vanuit Quatt is in mijn ogen het meest qualijke van de zaak. Ja, het was een steal de Quatt warmtepomp t.o.v. vele vergelijkbare oplossingen (op dat moment), maar zou ik eea nogmaals doen dan zou ik denk ik toch voor een merk gaan waarbij er een gedegen serviceapparaat klaar staat (ondanks dat het misschien niet eens heel veel sneller gemaakt kan worden).
Ik twijfel of er uberhaupt een flow is door de Quatt, want de temperatuur ingaand en uitgaand zijn steeds vergelijkbaar van waarde.
Als test heb ik vrijdagochtend de pomp van de CV van nadraaien aangepast naar continue pompen en de pompkracht staat (daar heb ik niets aan veranderd) op 50%. Echter, het geeft geen resultaat.
Ook als de CV aan slaat (en dat doet hij af en toe wel voor een minuut of wat), dan is dat ook niet zichtbaar in de app. Ik zou haast denken dat de Quatt letterlijk verstopt zit.
Daarbij heb ik een aanpassing gemaakt aan de soundslider, de tarieven en het slim besparen. Dit alles om ervoor te zorgen dat de CV aangestuurd wordt.
{"boiler":{"oTtbTurnOnOffBoilerOn":false,"otFbChModeActive":true,"otFbDhwActive":false,"otFbFlameOn":false,"otFbSupplyInletTemperature":64.589844,"otFbSupplyOutletTemperature":0.0,"otTbCH":true},"flowMeter":{"waterSupplyTemperature":66.115379},"hp1":{"getMainWorkingMode":0,"limitedByCop":false,"modbusSlaveId":1,"power":0.0,"powerInput":0.0,"silentModeStatus":true,"temperatureOutside":2.79,"temperatureWaterIn":17.69,"temperatureWaterOut":23.25},"qc":{"flowRateFiltered":0.0,"stickyPumpProtectionEnabled":false,"supervisoryControlMode":4},"system":{"hostName":"CIC-ec7e92fc-84b1-5ce9-b809-25e0932a8ef2"},"thermostat":{"otFtChEnabled":true,"otFtControlSetpoint":70.0,"otFtCoolingEnabled":false,"otFtDhwEnabled":false,"otFtRoomSetpoint":20.0,"otFtRoomTemperature":12.796875},"time":{"ts":1737202546177,"tsHuman":"2025-01-18T12:15:46Z"}}
Voor nu red ik mezelf redelijk met de gaskachel in de woonkamer, airco in de hoofdslaapkamer en warmtepanelen in 2 slaapkamers... Quatt moet misschien even wat (startup)keuzes maken; even zorgen nu dat het serviceapparaat ook een boost krijgt, ik ben niet de enige heb ik zo gezien op dit moment.
Zet de pomp eens op 100%fredkroket schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:20:
Ik ben deze week mijn enthousiasme in Quatt wel een beetje verloren. Iets meer dan 11 maanden heeft het eigenlijk prima gewerkt - in de zomermaanden is er uiteraard geen werking geweest, maar in de koudere periodes alles prima.
Zou kunnen dat 43.10⁰C de max aanvoertemperatuur is bepaald door de thermostaat, misschien is deze verhogen de oplossing.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:49:
[...]
Was dus niet de CIC, na de reset blijft hij nog steeds op 43,10⁰C staan. Dus ik ga even verder zoeken wat de 43,10⁰C betekent en wie dat bepaalt
[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 18-01-2025 13:27 ]
Dat was inderdaad een goede tip. Anders dan ik altijd heb begrepen bij kamertemperatuur sturing neemt Quatt wel degelijk de Thermostat Control Setpoint over. Maar niet alleen als setpoint maar gebruikt deze ook als bovengrens (vandaar dat deze bij mij op 43,10⁰C stond, dat was de minimaal benodigde watertemperatuur op room setpoint te kunnen bereiken). Dus deze ook op 60 graden gezet een direct zet de CIC de CV bij.m10tech schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:02:
[...]
Hier nog een huis dat langzaam afkoelt en de CV wil niet bijspringen.
Omdat ik mijn eigen thermostaat heb kan ik doen wat ik wil, en heb tot nog toe niets gedaan.
Dat wil zeggen, ik heb de thermostaat OT wenstemperatuur die ik doorstuur aan de CiC vast op 35 graden staan.
Er staat immers op diverse plaatsen dat de CiC hier toch niets mee doet.
In mijn situatie wordt mijn ketel aangestuurd met aan/uit, en niet met OT.
Ik interpreteer je post hier dat de thermostaat naar CiC waarde de CV bijschakeling bestuurt.
Wat ik wil verifiëren is dat dit is wat je bedoelt en dat dit ook zou kunnen gelden voor aan/uit ketel sturing.
Dan ga ik straks eens kijken wat dat doet, indien bevestigd.
Was inderdaad de oorzaak. Alleen is een setpoint niet bedoeld als bovengrens, anders zou de CIC ook niet boven room setpoint mogen moduleren 😂Gerardwaz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:27:
[...]
Zou kunnen dat 43.10⁰C de max aanvoertemperatuur is bepaald door de thermostaat, misschien is deze verhogen de oplossing.
Ik ga je niet de credits geven voor de "oplossing", maar na het typen van mijn eigen post heb ik de pomp verhoogt van 50% naar 60% en bam --> het ging werken. Dus de radiatoren werden vrijwel direct warm een de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming steeg ook direct
Het lijkt er dus op dat de pomp in de Quatt letterlijk het systeem verstopt. @Gerardwaz Toch bedankt
Ik twijfel nu alleen of ik de Quatt weer zou moeten inschakelen, de Quatt app "ziet" niet dat de CV het doet bijvoorbeeld.
Voor mij is de Diyless juist een ideale thermostaat omdat hij veel slimme instelmogelijkheden heeft (zoals bv een instelbare hysteresis, een hysteresis lower limit die je boven setpoint kunt instellen zodat bv na externe warmte inval door zoninslag of pelletkachel de CV alvast wordt gejumpstart, instelbaar Via HA op 0,1⁰C, gevoeligheid op 0,01⁰C, enz.).Friezin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Dan is het afwachten, ik ken een diyless niet en je geeft zelf al aan dat er aandachtspunten zijn (waardoor een andere indruk dan "dom" ontstaat).
Zou wel 21°C aan blijven houden, om de lieve vrede thuis te bewaren.
De aandachtpunten komen voort uit het feit dat het (net als bv de heat booster) een uit de hand gelopen (software) hobbie is van iemand die het ook als produkt op de markt zet:
- documentatie is op techneuten niveau (dus niet gelikt)
- support is 2 man en op techneutenniveau
- hardware is open source gebaseerd dus de interne sensor heeft last van opwarming door de electronica. Maar je kunt er ook externe of remote sensors aan hangen.
- geen toegang op afstand, wel via HA met bv Tailscale.
Maar zoals een echte techneut betaamt houdt hij zich exact aan het protocol.
Dus mooi als je de aandachtspunten accepteert (het is zeker niet 'productized') maar niet geschikt voor fire and forget.
[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 18-01-2025 14:19 ]
Even een gedachte naar aanleiding van dit verhaal.fredkroket schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:20:
Als de Quatt ermee stopt en reparatie laat op zich wachten, kun je de thermostaat toch weer op de CV-ketel aansluiten. Heb je weer gewoon ketel-verwarming.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik denk dat het probleem gewoon zat in het feit dat de CV zijn warme water bijna niet kwijt kon. Dus de CiC stuurde de CV wel aan, maar het warme water "kwam niet weg". Vervolgens gaat dan de CV uit. De pomp krachtiger laten pompen heeft waarschijnlijk het verschilgemaakt.Mickel moen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Even een gedachte naar aanleiding van dit verhaal.
Als de Quatt ermee stopt enreparatie laat opzich wachten, kun je de thermostaat toch weer op de CV-ketel aansluiten. Heb je weer gewoon ketel-verwarming.
Overigens neemt dit niet weg dat ik nog steeds denk dat Quatt's serviceapparaat en communicatie niet op niveau zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door fredkroket op 18-01-2025 14:42 ]
Bij een defecte circulatiepomp is het ook aan te bevelen om de installatie naar CV only bedrijf te forceren mbv de optimalisatie knop in de app. Omdat er nu weer flow is door de cv pomp zal de Quatt ook weer mee gaan doen. Vervolgens wordt de cv weer uitgeschakeld omdat de Quatt het weer alleen zou kunnen. Flow valt weer weg en Quatt gaat watertemperatuur opkrikken tot maximum en zal dan uitschakelen. CV komt er weer bij en de cyclus begint weer opnieuw. Onnodige slijtage dus.fredkroket schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Ik denk dat het probleem gewoon zat in het feit dat de CV zijn warme water bijna niet kwijt kon. Dus de CiC stuurde de CV wel aan, maar het warme water "kwam niet weg". De pomp krachtiger laten pompen heeft waarschijnlijk het verschilgemaakt.
Overigens neemt dit niet weg dat ik nog steeds denk dat Quatt's serviceapparaat en communicatie niet op niveau zijn.
Dus optimalisatie aan , gas prijs naar 1 cent en kwh naar 1 euro.
Toen mijn pomp defect was heeft de techneut aan de telefoon dit ook aanbevolen.
Ik vind dat soort dingen echt superkwalijk. Afgezien van dat je ju nog steeds niet weet wanneer het wordt opgelost , komt er niet eens een tussentijdse oplossing vanuit Quatt.
Hier op dit forum draait men er doorgaans zijn hand niet voor om. Zelf even wat tweaken of omsluiten, maar daar hoef je bij de doorsnee gebruiker niet mee aan te komen.
Dit zijn ook de klachten tussen de tig “wat hebben de installateurs hard gewerkt!” Reviews.
Hier op dit forum draait men er doorgaans zijn hand niet voor om. Zelf even wat tweaken of omsluiten, maar daar hoef je bij de doorsnee gebruiker niet mee aan te komen.
Dit zijn ook de klachten tussen de tig “wat hebben de installateurs hard gewerkt!” Reviews.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik ben nog steeds op zoek naar de ideale thermostaat. Heb de DT4M geprobeerd, maar die veroorzaakte teveel starts en stops.
Heb nu de T6 hangen, maar jammer daarvan vind ik dat hij te vroeg stopt met verwarmen en te laat pas weer begint.
Nou zocht ik op het forum op de Honeywell Chronotherm modulation en zie dat er een (zeer beperkt) aantal gebruikers deze thermostaat hebben. En deze dan ingesteld op weersafhankelijke regeling, waardoor hij vroeg en lang warmte vraagt.
Waarom gebruiken niet meer mensen deze thermostaat als er in de installateursinstellingen zoveel parameters aan te passen zijn? Klinkt als de ideale thermostaat in combinatie met de Quatt?
Heb nu de T6 hangen, maar jammer daarvan vind ik dat hij te vroeg stopt met verwarmen en te laat pas weer begint.
Nou zocht ik op het forum op de Honeywell Chronotherm modulation en zie dat er een (zeer beperkt) aantal gebruikers deze thermostaat hebben. En deze dan ingesteld op weersafhankelijke regeling, waardoor hij vroeg en lang warmte vraagt.
Waarom gebruiken niet meer mensen deze thermostaat als er in de installateursinstellingen zoveel parameters aan te passen zijn? Klinkt als de ideale thermostaat in combinatie met de Quatt?
/f/image/g8Jc9XCbHhRkEGfP2KYfnfRl.png?f=fotoalbum_large)
Kan het zijn dat er elders in het systeem te veel weerstand was?fredkroket schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Ik denk dat het probleem gewoon zat in het feit dat de CV zijn warme water bijna niet kwijt kon. Dus de CiC stuurde de CV wel aan, maar het warme water "kwam niet weg". Vervolgens gaat dan de CV uit. De pomp krachtiger laten pompen heeft waarschijnlijk het verschilgemaakt.
Vooral wanneer mensen veel radiatoren dicht draaien gaat het nog weleens mis.
De ketel springt dan in storing op de eerste koude dag van het stookseizoen.
Ook iets te enthousiast waterzijdig inregelen wil nog weleens problemen geven.
Zeer interessant!! Klinkt zowel als de "A" en "I" die de CIC mist..timobiel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:12:
Ik ben nog steeds op zoek naar de ideale thermostaat. Heb de DT4M geprobeerd, maar die veroorzaakte teveel starts en stops.
[Afbeelding]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Zomaar even een hersenspinsel na de problematiek van vandaagSBL schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:58:
[...]
edit: zoals anderen schrijven: je CVketel moet wel een max temperatuur hebben die hoger ligt dan wat de Quatt(s) kunnen maken, zodat hij ook echt kan helpen als hij wordt ingeschakeld
Dit laatste punt kan nog wel eens een 'bug' zijn voor de CV's die aan/uit zjin aangesloten op de CiC.
Als ik in mijn T6 kijk, dan staat daar (via advanced menu -> OpenTherm) dat mijn max ketel temp op 70grC staan. Deze waarde krijgt de T6 (nu) uit de CiC.
In een reactie van Quatt kreeg ik ooit de opmerking dat mijn keteltemp met 70grC te hoog is, advies om te verlagen.
In werkelijkheid staat deze max temperatuur al maanden op een flink lagere temperatuur. Maar de OT gegevens in de T6 maar ook de CiC en Quatt geven nog steeds 70grC aan.
Wat blijkt, die 70grC komt overeen met de max CV temperatuur voordat Quatt geïnstalleerd werd en werd als dusdanig door de T6 uitgelezen.
Nu met een aan/uit verbinding tussen CiC en ketel, wordt deze waarde dus niet meer bijgewerkt. De CiC 'weet' dus niet meer wat de max keteltemp is en houdt nog steeds de 70grC aan.
Prima, heb er geen last van
Maar omgekeerd zou natuurlijk ook kunnen. Als je voorheen je ketel op bijv 40grC had staan (om te kijken of je woning geschikt is voor LT verwarmen bijv.), dan is dit mogelijk de waarde waar Quatt sindsdien mee werkt. Als je CV bij installatie van de Quatt vervolgens aan/uit is aangesloten, dan blijft de CiC voor altijd denken dat de ketel max 40grC water maakt. Hier houdt hij dan mogelijk ook rekening mee in het inschakelen (of juist niet) van de CV.
:strip_exif()/f/image/SGx5V3zSPcUcOwydWe4a1uUf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap het even niet. Als de Quatt niks doet met ControlSetpoint, wat is dan de meerwaarde van de Chronotherm die op basis van een stooklijn een ControlSetpoint uitstuurt?Toby-Wan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Zeer interessant!! Klinkt zowel als de "A" en "I" die de CIC mist..
Als je een chronotherm met war regeling gebruikt, waar haalt deze de buitentemperatuur vandaan?
Uit de Quatt/CiC, of een aparte voeler ?
Dat dacht ik dus ook. En als dat ding onder een bepaalde temperatuur een nagenoeg continue warmtevraag geeft, kan de CIC lekker aan de hand van de kamertemperatuur gaan moduleren.Toby-Wan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Zeer interessant!! Klinkt zowel als de "A" en "I" die de CIC mist..
En met een veel hogere updatefrequentie dan de T6 als ik dit bericht moet geloven.
/f/image/byvLaux9SgW79n30CpBYHXHW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yCRCWgF5mAl3ZFEmrGQBSsfP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door timobiel op 18-01-2025 15:43 ]
Uit het gequote bericht maak ik op dat hij die uit de cic haalt.Ehbrands schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:39:
Als je een chronotherm met war regeling gebruikt, waar haalt deze de buitentemperatuur vandaan?
De screenshots zijn duidelijk. Lage COP tov de buitentemperatuur.Flesym schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:05:
[...]
Wil ik best delen maar ik heb meer dan voldoende flow capaciteit, mijn afgiftesysteem is goed waterzijdig ingeregeld en mijn Quatt draait al weken zonder onderbreking (alleen nu net ivm CIC restart). En ik heb ook met supported thermostaten gedraaid maar daar bij problemen geen support op gehad. Vandaar mijn keuze af te wijken en dat bevalt goed.
En ongetwijfeld kan ik de CV bij laten schakelen door het setpoint flink te verhogen maar wil weten wanneer de CIC vindt dat dat nodig is. Dan kan ik daarop in het vervolg anticiperen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarschijnlijk kan de Quatt zijn vermogen niet lekker kwijt.
Veel warmtepomp merken schrijven een minimum volume voor, maar Quatt doet dit (helaas) niet.
Als onderstaande info nog steeds klopt dan is de COP misschien eenvoudig omhoog te krijgen door de slaapkamers meer zelfstandig te laten verwarmen en mee te laten doen in het volume van het systeem:
"Verwarmd (20,5 ⁰C) vloeroppervlak is 75 m³, alle slaapkamers op 15 ⁰C.
Verwarming met 4 T22 radiatoren van 2 meter met ventilatoren (2 in de kamer, 1 in de keuken en 1 in de gang en overloop)"
Mbt json-signalen boiler.otFbSupplyInletTemperature en boiler.otFbSupplyoutletTemperature:
De inlet-temp is bij mij hoger dan de outlett-temp ook als de ketel brandt
Volgens definitie is:
otFbSupplyInletTemperature: The temperature of the water going into the boiler (in degrees Celsius).
otFbSupplyOutletTemperature: The temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius).
Lijkt me niet in orde. Zien jullie dat ook zo?
Volgens definitie is:
otFbSupplyInletTemperature: The temperature of the water going into the boiler (in degrees Celsius).
otFbSupplyOutletTemperature: The temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius).
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Jawel, heeft volgens mij met tapwater te maken.Freeckje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:19:
Mbt json-signalen boiler.otFbSupplyInletTemperature en boiler.otFbSupplyoutletTemperature:
Volgens definitie is:
Ook als de ketel brandt voor de verwarming?Gerardwaz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:25:
[...]
Jawel, heeft volgens mij met tapwater te maken.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.