Weerkaatsing lijkt me bij een afstand van 5,5m mee te vallen, dus 2 geen gekke optie.Rofid schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:08:
Hallo allemaal,
Wij zijn voor onze tussenwoning in de markt voor een warmtepomp, maar worstelen een beetje met de plaatsing van de unit. Het interessante van onze achtertuin is dat we een grote schuur achter het huis hebben staan, die nagenoeg even hoog is als onze tuin lang is. We hebben buren aan beide kanten.
Ik heb hieronder een schema van onze achtertuin toegevoegd, met in rood onze potentiële opties voor de unit. Ik heb getracht aan te geven welke gedeelte van onze schutting relatief dicht is (ofwel stenen of dichtgetimmerd met hout) in zwart, terwijl het lichtgrijze gedeelte een typische schutting is waar je zo doorheen kan kijken. We neigen om de unit aan de linkerkant van de tuin te plaatsen voor twee redenen: Het krijgt de minste zon (dus meest onbenut!) en de CV ketel zit aan de linkerkant van ons huis, dus efficienter qua bekabeling.
[Afbeelding]
Ik heb de tool ingevuld van de rijksoverheid voor een geluidsvermogenniveau van 55 dB(A), waaruit bleek dat alleen optie 1 binnen de normen zou blijven. Optie 2 en 3 zouden werken, maar dan moeten we ofwel de beschutting verstevigen of een omkasting zelf maken (kopen is enorm duur!).
Dus, hierbij een paar vragen:Alvast bedankt!
- Als we de unit installeren op positie 1, ben ik bang dat het geluid gelijk terugkaatst van de schuur, wat overlast bij ons of bij onze buren zou kunnen opleveren. Neemt de rekentool van de overheid deze weerkaatsing mee?
- Heeft iemand ervaring met het zelf bouwen van een omkasting met significante geluidsreductie tot gevolg? Ik ben mij ervan bewust dat dit tot efficientieverlies zal leiden, maar dat zijn we bereid tot zekere hoogte.
- Mijn buurvrouw aan de linkerkant is best gevoelig voor geluid, en ook al is het geluidsniveau waarschijnlijk theoretisch binnen de normen, wil ik de buren graag te vriend houden! Hoe ruim zijn de geluidsnormen? Hoor je een unit nog aanzienelijk als je raam +- 3-4 meter verderop zit?
- We hadden bij Quatt geopperd om de unit aan de voorkant van onze huis te plaatsen, en de bekabeling dan door onze kruipruimte naar de achtergevel te sturen. Zij leken hier niet heel erg happig om onder de mom van efficientieverlies. Heeft iemand dit gedaan, of kan iemand toelichten hoeveel efficientieverlies er zou zijn als we richting de max 20m aan bekabeling gaan?
Een schutting waar je doorheen kunt kijken telt niet in geluidsberekeningen, dus dan valt links af. Rechtsonder valt af? (15m afstand naar CVketel moet wel kunnen; heb zelf 12 en weet niet wat 'record' is zonder dat je heel dure leidingen gaat gebruiken)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s