Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Rofid schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:08:
Hallo allemaal,

Wij zijn voor onze tussenwoning in de markt voor een warmtepomp, maar worstelen een beetje met de plaatsing van de unit. Het interessante van onze achtertuin is dat we een grote schuur achter het huis hebben staan, die nagenoeg even hoog is als onze tuin lang is. We hebben buren aan beide kanten.

Ik heb hieronder een schema van onze achtertuin toegevoegd, met in rood onze potentiële opties voor de unit. Ik heb getracht aan te geven welke gedeelte van onze schutting relatief dicht is (ofwel stenen of dichtgetimmerd met hout) in zwart, terwijl het lichtgrijze gedeelte een typische schutting is waar je zo doorheen kan kijken. We neigen om de unit aan de linkerkant van de tuin te plaatsen voor twee redenen: Het krijgt de minste zon (dus meest onbenut!) en de CV ketel zit aan de linkerkant van ons huis, dus efficienter qua bekabeling.

[Afbeelding]

Ik heb de tool ingevuld van de rijksoverheid voor een geluidsvermogenniveau van 55 dB(A), waaruit bleek dat alleen optie 1 binnen de normen zou blijven. Optie 2 en 3 zouden werken, maar dan moeten we ofwel de beschutting verstevigen of een omkasting zelf maken (kopen is enorm duur!).

Dus, hierbij een paar vragen:
  • Als we de unit installeren op positie 1, ben ik bang dat het geluid gelijk terugkaatst van de schuur, wat overlast bij ons of bij onze buren zou kunnen opleveren. Neemt de rekentool van de overheid deze weerkaatsing mee?
  • Heeft iemand ervaring met het zelf bouwen van een omkasting met significante geluidsreductie tot gevolg? Ik ben mij ervan bewust dat dit tot efficientieverlies zal leiden, maar dat zijn we bereid tot zekere hoogte.
  • Mijn buurvrouw aan de linkerkant is best gevoelig voor geluid, en ook al is het geluidsniveau waarschijnlijk theoretisch binnen de normen, wil ik de buren graag te vriend houden! Hoe ruim zijn de geluidsnormen? Hoor je een unit nog aanzienelijk als je raam +- 3-4 meter verderop zit?
  • We hadden bij Quatt geopperd om de unit aan de voorkant van onze huis te plaatsen, en de bekabeling dan door onze kruipruimte naar de achtergevel te sturen. Zij leken hier niet heel erg happig om onder de mom van efficientieverlies. Heeft iemand dit gedaan, of kan iemand toelichten hoeveel efficientieverlies er zou zijn als we richting de max 20m aan bekabeling gaan?
Alvast bedankt!
Weerkaatsing lijkt me bij een afstand van 5,5m mee te vallen, dus 2 geen gekke optie.
Een schutting waar je doorheen kunt kijken telt niet in geluidsberekeningen, dus dan valt links af. Rechtsonder valt af? (15m afstand naar CVketel moet wel kunnen; heb zelf 12 en weet niet wat 'record' is zonder dat je heel dure leidingen gaat gebruiken)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Mijn Quatt is toch echt vandaag uitgegaan: run vanaf 9 januari, maar zowel toen als nu draaide het knallende zonnetje rondom 3 meter hoge kamerramen: woonkamer 24°C nu :Y. Blijft ook nog wel even kamer verwarmen. Bij 22,3°C vond Quatt dat hij niks meer kon bijdragen.
Nou, @Friezin

Oude woning, 3 meter hoge ramen, quatt!!, heb je ook een B&B?? ;)

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43
verguldebarman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:48:
[...]

Mr. Expert Op Het Gebied Van Geluidbekeningen, @MacD007, is even afwezig in het forum. Anders had hij jou kunnen helpen met de rekentool en advies kunnen geven.....

@Friezin , weet jij of er nog andere experts in het forum rondzwerven?
Het grote geluidseisen airco en wp topic

[ Voor 74% gewijzigd door paQ op 13-01-2025 18:06 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Een fenomeen dat hier al enkele malen genoemd is, is de zonneverwarming van de buitensensor.
Zeker omdat de werking van de Quatt/CiC daar direct op reageert is een afscherming erg nuttig.
Voor die mensen waar dat niet 'natuurlijk' vanzelf gaat door een muur of zo, zat ik aan een ontwerp als dit te denken.
Een hoekprofiel zorgt voor een stevige horizontale basis op enige hoogte boven de sensor.
Een plaat van bijv 20x20 of 303x30 houdt de zon buiten vanaf het moment dat deze een paar graden hoog staat. De plaat verstoort de luchtstroom niet, toch?
Bij mij blaast de Quatt uit naar het westen, dus ik heb dit probleem tot pakweg 13:00.

Vraag: zijn er nog problemen te verwachten van deze life-hack?
En zijn er al andere ontwerpen om dit probleem op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPUZBX4KuMv1mBCCm9LJkN1CTUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8xefuKOuZKyiai7yIyRwdCC.png?f=fotoalbum_large

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
m10tech schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:13:
Een fenomeen dat hier al enkele malen genoemd is, is de zonneverwarming van de buitensensor.
Zeker omdat de werking van de Quatt/CiC daar direct op reageert is een afscherming erg nuttig.
Voor die mensen waar dat niet 'natuurlijk' vanzelf gaat door een muur of zo, zat ik aan een ontwerp als dit te denken.
Een hoekprofiel zorgt voor een stevige horizontale basis op enige hoogte boven de sensor.
Een plaat van bijv 20x20 of 303x30 houdt de zon buiten vanaf het moment dat deze een paar graden hoog staat. De plaat verstoort de luchtstroom niet, toch?
Bij mij blaast de Quatt uit naar het westen, dus ik heb dit probleem tot pakweg 13:00.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit.

Lijkt mij dat dit geen noemenswaardig effect heeft op de luchtaanvoer. Daarvoor heb je het compact genoeg gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Misschien moet Quatt deze aanbieden aan alle relevante klanten.
Beetje puntlassen van wat blikwerk... juiste RAL kleur verfje....

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58

[Afbeelding]
Als je de maatvoering van de bestaande gaten doorgeeft, kan ik evt wat plaatwerk snijden en kanten op mn werk.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Als je de maatvoering van de bestaande gaten doorgeeft, kan ik evt wat plaatwerk snijden en kanten op mn werk.
Vouw er dan meteen iets aan zodat water niet aan de onderzijde blijft plakken, maar eraf drupt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hallo allemaal,

Wij zijn voor onze tussenwoning in de markt voor een warmtepomp, maar worstelen een beetje met de plaatsing van de unit. Het interessante van onze achtertuin is dat we een grote schuur achter het huis hebben staan, die nagenoeg even hoog is als onze tuin lang is. We hebben buren aan beide kanten.

Ik heb hieronder een schema van onze achtertuin toegevoegd, met in rood onze potentiële opties voor de unit. Ik heb getracht aan te geven welke gedeelte van onze schutting relatief dicht is (ofwel stenen of dichtgetimmerd met hout) in zwart, terwijl het lichtgrijze gedeelte een typische schutting is waar je zo doorheen kan kijken. We neigen om de unit aan de linkerkant van de tuin te plaatsen voor twee redenen: Het krijgt de minste zon (dus meest onbenut!) en de CV ketel zit aan de linkerkant van ons huis, dus efficienter qua bekabeling.

[Afbeelding]

Ik heb de tool ingevuld van de rijksoverheid voor een geluidsvermogenniveau van 55 dB(A), waaruit bleek dat alleen optie 1 binnen de normen zou blijven. Optie 2 en 3 zouden werken, maar dan moeten we ofwel de beschutting verstevigen of een omkasting zelf maken (kopen is enorm duur!).

• Als we de unit installeren op positie 1, ben ik bang dat het geluid gelijk terugkaatst van de schuur, wat overlast bij ons of bij onze buren zou kunnen opleveren. Neemt de rekentool van de overheid deze weerkaatsing mee?
  • Heeft iemand ervaring met het zelf bouwen van een omkasting met significante geluidsreductie tot gevolg? Ik ben mij ervan bewust dat dit tot efficientieverlies zal leiden, maar dat zijn we bereid tot zekere hoogte.
  • Mijn buurvrouw aan de linkerkant is best gevoelig voor geluid, en ook al is het geluidsniveau waarschijnlijk theoretisch binnen de normen, wil ik de buren graag te vriend houden! Hoe ruim zijn de geluidsnormen? Hoor je een unit nog aanzienelijk als je raam +- 3-4 meter verderop zit?
  • We hadden bij Quatt geopperd om de unit aan de voorkant van onze huis te plaatsen, en de bekabeling dan door onze kruipruimte naar de achtergevel te sturen. Zij leken hier niet heel erg happig om onder de mom van efficientieverlies. Heeft iemand dit gedaan, of kan iemand toelichten hoeveel efficientieverlies er zou zijn als we richting de max 20m aan bekabeling gaan?
Alvast bedankt!
En als je toch voor 2 of 3 gaat, over een tijdje post buurvrouw hier dat ze last heeft van een Quatt....
Dat hebben we eerder gezien.

Wanneer je tool hebt gebruikt, lijkt het me wel duidelijk dat het 1 moet worden vwb jouw voorstellen. Daar komt ook bij Mac geen andere uitslag uit vermoed ik @verguldebarman ....
Weerkaatsing? Nee, lijkt me stug.
En lawaai? Daar weten anderen weer over mee te praten.
Even zoeken op 317.

De optie om voor het huis te plaatsen: 20 meter inpandig levert warmte binnen 😉. De buis, net als cv-leidingen gewoon goed isoleren en aan Quatt voorstellen om zelf er voor te zorgen dat hij klaar ligt?

Optie 4: plaatsen tegen de schuurmuur ongeveer onder de 5 (van 5 meter), maar die muur is "doorzichtig"? Want grijs.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
En wat voor materiaal is de Quattbehuizing? Aluminium of Staal?
Kan van belang zijn in het kader van roestvorming...

Antiwaterplak kan ook middels een afhelling van 10 graden, minder gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Plaatstaal lijkt me.
Ik zou het hoekprofiel links niet een hoek laten zijn, maar alleen een strip, anders krijg je weer hetzelfde water-issue. Dat het zo langs het hoekprofiel alsnog de onderkant van het plaatste vult. Onder het plateautje dan wel een hoek natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 13-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
harv schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:58:
[...]

Nou, @Friezin

Oude woning, 3 meter hoge ramen, quatt!!, heb je ook een B&B?? ;)
Nee, geen B&B, misschien ooit eens een open tuin of zo.
Lekkere taarten bakken 🍰 🧁 ☕️ 🫖, zitplekken genoeg hier.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

[Afbeelding]
Ik heb mijn bedenkingen. Als de zon op dat plaatje staat zal het wellicht juist warmte naar beneden afstralen.

Maar probeer het eens zou ik zeggen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
Oh ja, en ook de vraag wat de eigenfrequenties van zo'n plaat zijn.
Beter niet 317 Hz!
Misschien ook beter om de plaat van kunstof te maken, isoleert beter, want een metalen plaat straalt misschien weer flink door naar onder...
En nog beter, zo'n constructie als in de James Webb met 5 lagen platen... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
paQ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:43:
Plaatstaal lijkt me.
Ik zou het hoekprofiel links niet een hoek laten zijn, maar alleen een strip, anders krijg je weer hetzelfde water-issue. Dat het zo langs het hoekprofiel alsnog de onderkant van het plaatste vult. Onder het plateautje dan wel een hoek natuurlijk.
Het hele hoekprofiel op 80 graden ipv 90 doet het ook prima.
Vraag is alleen hoe je daar aankomt...
Maar als @VindiGoosh voor ons bezig is met de zetbank, dan is dat zo gepiept denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mickel moen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Ja dat snap ik. De vraag is, wat doet de regeling dan anders?
Ik kom even terug op mijn zelf gestelde vraag.

Als ik de toelichting onder de instelling zo lees, doet het helemaal niets. Louter en alleen ter info aan de ontwikkelaars zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU-YPRJRI4KAXRCj0jr4lA8T3x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZN0bpTUZOdStfppxFqIbPwL.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]
Gewoon een overstekend stukje trespa-plaat op de Quatt leggen?
Bloempot erop, klaar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:51:
[...]
Gewoon een overstekend stukje trespa-plaat op de Quatt leggen?
Bloempot erop, klaar 😉
Windbestendig? Hoe leg je uit dat een voorbijganger een stuk plaat (best groot) in zijn nek kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m10tech schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Windbestendig? Hoe leg je uit dat een voorbijganger een stuk plaat (best groot) in zijn nek kreeg...
Of een complete Quatt met extra vleugeltjes 😉

Maak er wat moois van.

(PS: Maar heb je dit goed getest?
Of is eerst testen of het wel helpt, met stukje trespa oid, handiger?
Heb hier er wel isolatie om gehad: geen effect.

En uitrekenen hoe groot hij moet, daar moet je stand zon in de winter voor weten: https://www.weerman.nu/zonnepanelen/zonuren3.html)

[ Voor 36% gewijzigd door Friezin op 13-01-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
Mickel moen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Ik kom even terug op mijn zelf gestelde vraag.

Als ik de toelichting onder de instelling zo lees, doet het helemaal niets. Louter en alleen ter info aan de ontwikkelaars zelf.

[Afbeelding]
Heb deze instelling een tijd geprobeerd zowel aan als uit en doet inderdaad niets.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertwilja
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-02 06:50
Ik overweeg om een Quatt duo aan te schaffen voor op een plat dak. Dit is boven een slaapkamer. Mbt tot extra demping en massa is geadviseerd om op het dak eerst betontegels en dan rubbertegels te leggen. Ik heb nog een aantal grindbetontegels van 30x30x3 cm liggen. Hier zou ik er dan 3 per bigfoot onder plaatsen. Is dit voldoende of moeten de betontegels in 1 stuk zijn zoals bv opsluitband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:34
In totaal 8, waarvan er 1 dicht staat (hal).

[ Voor 93% gewijzigd door Frozen-Bullet op 13-01-2025 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-08 20:17
rombow schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:59:
[...]

@Derk GTT
Intergas Kompakt HRE.
Moet 3 dingen doen, Het geheime installateur menu in. "Su"mmer optie enabelen, "Su" optie aanzetten.
Is altijd weer een puzzeltje wat ik steeds weer vergeet.
Maar staat na enig zoeken beschreven hier : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64128088
Als het gelukt is staat ziet het er zo uit: [Afbeelding]
Dank. Zal eens kijken of ik dat bij mijn Intergas ook voor elkaar weet te krijgen.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Frozen-Bullet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:41:
Ik ben even benieuwd.. Op welke stand staat bij jullie de pomp bij de vloerverwarmingverdeler? Ik heb hier zelf een Wilo pomp, maar de monteurs van Quatt gaven daar verder geen advies over.

Momenteel staat hij op deze stand:

[Afbeelding]
Hoeveel groepen heb je?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Bertwilja schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:39:
Ik overweeg om een Quatt duo aan te schaffen voor op een plat dak. Dit is boven een slaapkamer. Mbt tot extra demping en massa is geadviseerd om op het dak eerst betontegels en dan rubbertegels te leggen. Ik heb nog een aantal grindbetontegels van 30x30x3 cm liggen. Hier zou ik er dan 3 per bigfoot onder plaatsen. Is dit voldoende of moeten de betontegels in 1 stuk zijn zoals bv opsluitband?
Ik heb op een houten dakkapel een airco staan op bigfoots. Als die voluit gaat hoor ik dat eronder.
De Quatt duo is als volgt geplaatst:
een rubber mat
dan stoeptegels (2 per steun)
dan de bigfoots
dan dempers
dan de Quatt's

Wellicht is het overkill. Maar ik hoor nu echt niks.
De dempers en rubber mat (deel van een speel mat van 1x1 m) heb ikzelf geregeld en de monteurs van Quatt hebben alles geplaatst, was geen enkel probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxTms2Nx_UXpBBx-Di1zT6x4wmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aBcgl0yWXAvtF9ZWHPLTyCZO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
Hallo allemaal,

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Mijn Quatt hangt onder mijn woonkamer aan de buitenmuur, waarbij de muur van de buren ca 8 meter verderop is. De Quatt hangt daarmee dus in een soort koker. Bijzonder situatie, beste met een tekening uit te leggen, als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wd76szGK6CohGb4iWmzVmThFi7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QK3dhvs2REqXKSnTBRiyfa9Y.png?f=fotoalbum_large

Ik heb op geen enkele wijze last van geluid, weerkaatsing of resonantie. En de buren ook niet!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Frozen-Bullet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:41:
[...]

In totaal 8, waarvan er 1 dicht staat (hal).
Dat is prima, niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
Willen jullie eens meeluisteren? :)

https://jumpshare.com/s/0RgCfybYDjVHhnWMMFqM

Eerste drie seconden zijn vanaf zijkant Quatt.. Daarna achter de Quatt (dus vlakt achter de 'lamellen')
Toon dringt flink door, is ook binnen goed te horen. Daarnaast hoor je het pulserende geluid (soort pulserende basstonen) ook goed binnen. --> Compressor? Of toch de ventilatoren.

De Quatt monteur vond het gewoon 'werkgeluid'. Maar het is allesbehalve een stille warmtepomp.

Unit 1 heeft er meer last van dan unit 2..

[ Voor 92% gewijzigd door Frozen-Bullet op 13-01-2025 21:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
m10tech schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Het hele hoekprofiel op 80 graden ipv 90 doet het ook prima.
Vraag is alleen hoe je daar aankomt...
Maar als @VindiGoosh voor ons bezig is met de zetbank, dan is dat zo gepiept denk ik.
Als we er hier uit zijn hoor ik het wel :P Teken ik even wat en als het akkoord is idd ff snijden en zetten, als het met spuitwerk mee kan is het ook nog gemoffeld.

@ me maar als je zo ver is :P

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Frozen-Bullet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:13:

Eerste drie seconden zijn vanaf zijkant Quatt.. Daarna achter de Quatt (dus vlakt achter de 'lamellen')
Toon dringt flink door, is ook binnen goed te horen. Daarnaast hoor je het pulserende geluid (soort pulserende basstonen) ook goed binnen. --> Compressor? Of toch de ventilatoren.

De Quatt monteur vond het gewoon 'werkgeluid'. Maar het is allesbehalve een stille warmtepomp.

Nee, dit is gewoon een stille warmtepomp. Je hoort hem niet.

Aldus wij van WC-eend. /s

Ik herken dit geluid helaas ook. Met name die resonantie dringt erg door. Nu hoor ik het binnen gelukkig niet, maar dat geldt helaas niet voor iedereen.

Quatt kan mooi lullen, maar ze komen die mooie woorden wat dat betreft gewoon absoluut niet na.

[ Voor 5% gewijzigd door VindiGoosh op 13-01-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:41
Ik loop al een tijdje met de vraag of het niet mogelijk is het waterzijdig afregelen te ondersteunen met de Taanvoer en de Tretour data die wij in de json van de Quatt met 2 cijfers achter de komma nauwkeurig voorbij zien komen.

Zou daar niet een modelletje van te maken zijn met de theoretische vermogens per radiator en vvw-lus en dat na een eerste grove afstelling met een ir-thermometer met de Taanvoer en Tretour een fijne afstelling mogelijk is waarmee de warmteafgifte kan worden verbeterd?

Dit stel ik mij dan voor door bijvoorbeeld per radiator in Excel of HA te registeren wat een kwart of een halve slag open of dichtdraaien per radiator of vvw-lus met de Taanvoer en Tretour doet. En dat met de theoretische vermogens en de Tflow dan is uit te rekenen of die radiator of vvw dan meer open of meer dicht moet worden gezet.

Geen idee of dit iets oplevert maar ik dacht ik gooi het eens hier in de groep.

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2025 21:49 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
VindiGoosh schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Nee, dit is gewoon een stille warmtepomp. Je hoort hem niet.

Aldus wij van WC-eend. /s

Ik herken dit geluid helaas ook. Met name die resonantie dringt erg door. Nu hoor ik het binnen gelukkig niet, maar dat geldt helaas niet voor iedereen.

Quatt kan mooi lullen, maar ze komen die mooie woorden wat dat betreft gewoon absoluut niet na.
De monotone toon die je hoort. Zouden dempers daarvoor een oplossing bieden? Of misschien extra betonbanden onder de Bigfoots? (Quatt duo staat op de grond/in een grindbak). Heb de Bigfoots gedeeltelijk ingegraven in het grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frozen-Bullet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:13:

Hmmmm, ik heb dus gewoon een stille.
Want al die gepresenteerde geluiden horen mijn oude oortjes ook.

Ik slaap voor, Quatt staat hemelsbreed 20 meter verderop, achter het huis. Buren 30 meter qua woningen.
(En na defrosting januari weet ik het zeker: Quatt nr 2 komt er naast te staan).

Edit:
Ik heb betonnen stapelblokken, daarop rubber tegel van 3-4 cm.
Met handje op Quatt op full speed geen trillingen

De bevroren versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jofuwNq41I6BMxySZHAwpxEUR1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wk136AgpqgC8oeTut1CwXfL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Friezin op 13-01-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Hmmmm, ik heb dus gewoon een stille.
Want al die gepresenteerde geluiden horen mijn oude oortjes ook.

Ik slaap voor, Quatt staat hemelsbreed 20 meter verderop, achter het huis.
(En na defrosting januari weet ik het zeker: Quatt nr 2 komt er naast te staan)
Dan heb je geluk inderdaad. Ik heb inmiddels al 3-4 maanden een ticket openstaan. 3 weken na installatie geopend. “Bewijs” aangeleverd, meerdere fragmenten, wanneer precies, op welke kWh input etc.

Ik heb hier in de hal nu wel een extra fan liggen + nog wat extra componenten voor het verhelpen van mosquito sound terwijl ik daar helemaal geen last van heb :| (of dat geluid komt niet boven het andere geluid uit :+ )

De laatste 4 weken helemaal geen reactie ontvangen. Ik blijf het ticket updaten met ontwikkelingen.. begint inmiddels wel irritant te worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frozen-Bullet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Dan heb je geluk inderdaad. Ik heb inmiddels al 3-4 maanden een ticket openstaan. 3 weken na installatie geopend. “Bewijs” aangeleverd, meerdere fragmenten, wanneer precies, op welke kWh input etc.

Ik heb hier in de hal nu wel een extra fan liggen + nog wat extra componenten voor het verhelpen van mosquito sound terwijl ik daar helemaal geen last van heb :| (of dat geluid komt niet boven het andere geluid uit :+ )

De laatste 4 weken helemaal geen reactie ontvangen. Ik blijf het ticket updaten met ontwikkelingen.. begint inmiddels wel irritant te worden :X
Had nog wat toegevoegd aan mijn post.
Heb je wat aan de demper-opties zoals genoemd?
Al geprobeerd een dikke betontegel (eerst rubber matje) oid op de Quatt te leggen?
(Om de resonantie uit die kast te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Frozen-Bullet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:56:
[...]

De monotone toon die je hoort. Zouden dempers daarvoor een oplossing bieden? Of misschien extra betonbanden onder de Bigfoots? (Quatt duo staat op de grond/in een grindbak). Heb de Bigfoots gedeeltelijk ingegraven in het grind.
Ben bang van niet... Het is hét geluid (we noemen hem hier 317). En werkgeluid is het niet, want er zijn frequenties waarop het niet te horen is en vele hier horen het niet. Die hebben een Quatt met normaal werkgeluid.
Ook lekker makkelijk, de monteur heeft geen oplossing en dan is het ineens werkgeluid. Denk niet dat we hier akkoord mee hoeven te gaan. Geen oplossing is wat mij betreft non-conformiteit. Het moet gewoon opgelost worden. De monteur heeft er geen last van wanneer hij weer wegrijdt.

En echt bizar, wanneer ik 's nachts wakker word van het geluid dan weet ik dat hij op 1.34 of 1.35 staat qua vermogen.... Krankjorum word je ervan... Bizar....

[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 13-01-2025 22:25 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:18:
[...]

Had nog wat toegevoegd aan mijn post.
Heb je wat aan de demper-opties zoals genoemd?
Al geprobeerd een dikke betontegel (eerst rubber matje) oid op de Quatt te leggen?
(Om de resonantie uit die kast te halen).
Helpt allemaal niet....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
okijokii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Ben bang van niet... Het is hét geluid (we noemen hem hier 317). En werkgeluid is het niet, want er zijn frequenties waarop het niet te horen is en vele hier horen het niet. Die hebben een Quatt met normaal werkgeluid.
Ook lekker makkelijk, de monteur heeft geen oplossing en dan is het ineens werkgeluid. Denk niet dat we hier akkoord mee hoeven te gaan. Geen oplossing is wat mij betreft non-conformiteit. Het moet gewoon opgelost worden. De monteur heeft er geen last van wanneer hij weer wegrijdt.
Die van jou was uiteindelijk vervangen toch? Maar de nieuwe vertoont dus weer hetzelfde geluid (maar dan iets minder hard?)

Ik meen iets te hebben gelezen in dit topic dat het bij sommige units pas later ontstond na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Met handje op Quatt op full speed geen trillingen

De bevroren versie:

[Afbeelding]
Op full speed wordt mijn Quatt ook weer stil

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
VindiGoosh schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Als we er hier uit zijn hoor ik het wel :P Teken ik even wat en als het akkoord is idd ff snijden en zetten, als het met spuitwerk mee kan is het ook nog gemoffeld.

@VindiGoosh mijn huidige plan is alleen en metalen hoekprofiel met interne hoek van 80° en daar dan een plastic plank (deel van een snijplank??) op monteren.
Ik kan niet bij mijn Quatt komen zonder een ladder te lenen (kan even duren) dus als iemand de afstand tussen de schroefgaten kan opgeven? En de afstand van de schroef tot de verdamper (~5cm?).
Dan weten we genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Frozen-Bullet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Die van jou was uiteindelijk vervangen toch? Maar de nieuwe vertoont dus weer hetzelfde geluid (maar dan iets minder hard?)

Ik meen iets te hebben gelezen in dit topic dat het bij sommige units pas later ontstond na een jaar.
Klopt, maar de unit werd in mei vervangen, dan hoop en verwacht je dat het is opgelost en voor je het weet zit je in een koude periode weer in dezelfde film.

Momenteel wel mailwisseling met Quatt dat ze een oplossing hebben voor het geluid, maar dat lijkt voor het mosquito geluid te zijn. Het lijkt nog niet te lukken met dit geluid. Ik heb in ieder geval nog geen succesverhaal gelezen.

Je hebt gelijk dat het geluid ook pas na een jaar is ontstaan bij iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
okijokii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:22:
[...]
En echt bizar, wanneer ik 's nachts wakker word van het geluid dan weet ik dat hij op 1.34 of 1.35 staat qua vermogen.... Krankjorum word je ervan... Bizar....
In het HA forum heeft @TeslaNerd een heel verhaal over hoe hij het compressorlevel precies kan sturen.
Op deze wijze moet het ook mogelijk zijn bepaalde compressorlevels uit te sluiten. Ik heb dat met mijn thermostaat ook toegepast en het werkt inderdaad.

Wordt wel even uitzoekwerk en je hebt er de infra voor nodig, maar moet te doen zijn.

Dat gezegd zijnde, als Quatt zorgt dat de CiC via de app kan weten welke frequenties 'verboden' zijn, dan is dat natuurlijk een goede workaround vanuit customer-care zolang de hardware niet meewerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door m10tech op 13-01-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
m10tech schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:40:
[...]

In het HA forum heeft @TeslaNerd een heel verhaal over hoe hij het compressorlevel precies kan sturen.
Op deze wijze moet het ook mogelijk zijn bepaalde compressorlevels uit te sluiten. Ik heb dat met mijn thermostaat ook toegepast en het werkt inderdaad.

Wordt wel even uitzoekwerk en je hebt er de infra voor nodig, maar moet te doen zijn.

Dat gezegd zijnde, als Quatt zorgt dat de CiC via de app kan weten welke frequenties 'verboden' zijn, dan is dat natuurlijk een goede workaround vanuit customer-care zolang de hardware niet meewerkt.
Ja ik ben blij dat er een workaround mogelijk is. Misschien voor nu nog iets te moeilijk voor mij om te realiseren. Heb (nog) geen verstand van HA.
Zou fijn zijn dat Quatt in de app deze mogelijkheid inbouwt. Dat scheelt voor veel mensen een hoop ergernis denk ik.
Mocht dat of een andere oplossing niet komen, dan maak ik heel graag gebruik van het aanbod van @TeslaNerd om deze 'oplossing' te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
okijokii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Klopt, maar de unit werd in mei vervangen, dan hoop en verwacht je dat het is opgelost en voor je het weet zit je in een koude periode weer in dezelfde film.

Momenteel wel mailwisseling met Quatt dat ze een oplossing hebben voor het geluid, maar dat lijkt voor het mosquito geluid te zijn. Het lijkt nog niet te lukken met dit geluid. Ik heb in ieder geval nog geen succesverhaal gelezen.

Je hebt gelijk dat het geluid ook pas na een jaar is ontstaan bij iemand.
Een soort roulette dus.. volgens de Quatt monteur die ik sprak werden de F-gassen in de fabriek heel precies afgevuld en zou daar dus een minimale foutmarge moeten zijn. Maarja, zul je net zien dat een aantal van ons pech hebben ;)

Laten we elkaar in ieder geval op de hoogte houden zodra iemand iets meer weet/Quatt een oplossing heeft :) (eventueel elkaar taggen in dit topic, er wordt hier enorm veel gedeeld wat ik lang niet allemaal bij kan houden :))

Ben in ieder geval “blij” dat ik niet de enige ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helpt misschien niet bij jou, maar je weet niet of iets ervan bij een ander wel helpt toch?
Wanneer je niet zelf test, weet je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:28:
[...]

Op full speed wordt mijn Quatt ook weer stil
Bij mij blijft hij dat op iedere speed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:45:
[...]

Helpt misschien niet bij jou, maar je weet niet of iets ervan bij een ander wel helpt toch?
Wanneer je niet zelf test, weet je het niet.
Ik heb nog geen enkel succes gehoord, behalve de o-ringen van @bite. Benieuwd of het nog steeds stil is bij hem.
Ook optillen, verzwaren, iets kantelen, niks helpt.

Hier staat de Quatt inmiddels zo hoog opgestapeld dat ik er bijna niet meer bij kan (grapje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:46:
[...]

Bij mij blijft hij dat op iedere speed
Dan is die te stil, het normale werkgeluid is een monotone 317hz geluid. Ik zou een ticket inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Dan is die te stil, het normale werkgeluid is een monotone 317hz geluid. Ik zou een ticket inschieten.
Dan koop ik gewoon nog 1 wanneer dit het werkgeluid is.
Buren noch ik horen hem.
Buren willen ook 1 na beluisteren, dus referentie gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
m10tech schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Wat heb je precies gedaan met je thermostaat en welke infra is er nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:58:
[...]

Dan koop ik gewoon nog 1 wanneer dit het werkgeluid is.
Buren noch ik horen hem.
Buren willen ook 1 na beluisteren, dus referentie gestuurd
Ook dit was een grapje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Dat van de buren?
Nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
Nee van mij... En ja, het is inmiddels duidelijk dat die van jou stil is. Ik ben benieuwd wat er met jou gebeurt wanneer jij of je buren ook zo'n jankding krijgen. Die kans is er namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
okijokii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:59:
[...]

[ Voor 48% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2025 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
okijokii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:58:
[...]
Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Wat heb je precies gedaan met je thermostaat en welke infra is er nodig?
Aan extra infra heb ik daarvoor een raspberry pi4 en een modbusboardje van @thehog via Tindie. De software voor deze extra infra plus alle documentatie is terug te vinden op het Quatt en HA-forum. En laat maar weten wanneer jij er niet uitkomt dan helpen wij jou verder.

O ja, en een thermostaat die per 0.01grC is aan te sturen. Ik gebruik een Honeywell T87M1003 van Marktplaats met een OTGateway. @m10tech gebruikt een zelfbouw thermostaat obv een ESP boardje.

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 13-01-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
TeslaNerd schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Aan extra infra heb ik daarvoor een raspberry pi4 en een modbusboardje van @thehog via Tindie. De software voor deze extra infra plus alle documentatie is terug te vinden op het Quatt en HA-forum. En laat maar weten wanneer jij er niet uitkomt dan helpen wij jou verder.
Super! Bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Nee van mij... En ja, het is inmiddels duidelijk dat die van jou stil is. Ik ben benieuwd wat er met jou gebeurt wanneer jij of je buren ook zo'n jankding krijgen. Die kans is er namelijk.
Wanneer hij buiten hangt en ik binnen zit en zij of ik 20 meter verderop?
Ik betwijfel het.
Oneindige discussie: we wonen niet in hetzelfde huis onder dezelfde omstandigheden.
Waar ze 'm ook neerhangen: ik kan 'm onmogelijk horen, tenzij het een sirene wordt.
En zelfs die hoor ik niet meer wanneer ze langs komen janken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:09:
[...]

Wanneer hij buiten hangt en ik binnen zit en zij of ik 20 meter verderop?
Ik betwijfel het.
Oneindige discussie: we we wonen niet in hetzelfde huis onder dezelfde omstandigheden.
Waar ze 'm ook neerhangen: ik kan 'm onmogelijk horen, tenzij het een sirene wordt.
En zelfs die hoor ik niet meer wanneer ze langs komen janken.
Never mind

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Geloof me, ik weet beslist wel hoe vervelend en hinderlijk sommige geluiden kunnen zijn. Vooral wanneer het ook nog in hetzelfde bed ligt....

Al eens oordopjes overwogen voor de broodnodige nachtrust?
https://www.kruidvat.nl/o...sic-geluiddempers/p/21582
(Geen grapje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kostj01
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 21:37
Even over het geluid:
Hier zijn op 3 januari beide ciculatiepompen vervangen, dit na een storing.
De eerste en beste nacht een hoog storend geluid wat er voorheen nooit was.
Als reactie heb ik toen de soundslider wat lager gezet tijdens de nachtelijke uren, ook dat hielp niks.
Toen ben ik na gaan denken over wat er nu precies was veranderd in de situatie.
Twee circulatie pompen vervangen, zou dat het zijn?
Verder was de situatie toch hetzelfde gebleven?
Nou niet helemaal want ik had ook de cv installatie weer op druk gezet, en wel op 2,2 bar terwijl hij voordien op 1.5 bar stond.
Lang verhaal kort druk verlaagd naar 1. 5 bar en het hoge geluid is weg.
Ik hoop dat je hiermee wat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• los-palos
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-07 10:36
Zijn er meer mensen die een afwijkende / onmogelijke cop in de app hebben? Cop lijkt dik 1 hoger dan realistisch kan. (hybrid duo)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zkkoj-BE6E3tNszS6wUj5M0dBLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rFcKN8lIfGr0ue8SKgEOUC6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnhRh4lZAjyzJ5XHJESnGiOAZs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHdBTPlrtySsUxDaXPdaEhuj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
m10tech schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:31:
[...]

@VindiGoosh mijn huidige plan is alleen en metalen hoekprofiel met interne hoek van 80° en daar dan een plastic plank (deel van een snijplank??) op monteren.
Ik kan niet bij mijn Quatt komen zonder een ladder te lenen (kan even duren) dus als iemand de afstand tussen de schroefgaten kan opgeven? En de afstand van de schroef tot de verdamper (~5cm?).
Dan weten we genoeg...
schroefgaten hoh: 233 mm
laatste schroef tot verdamper: 40mm

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kostj01 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:01:
Even over het geluid:
Hier zijn op 3 januari beide ciculatiepompen vervangen, dit na een storing.
De eerste en beste nacht een hoog storend geluid wat er voorheen nooit was.
Als reactie heb ik toen de soundslider wat lager gezet tijdens de nachtelijke uren, ook dat hielp niks.
Toen ben ik na gaan denken over wat er nu precies was veranderd in de situatie.
Twee circulatie pompen vervangen, zou dat het zijn?
Verder was de situatie toch hetzelfde gebleven?
Nou niet helemaal want ik had ook de cv installatie weer op druk gezet, en wel op 2,2 bar terwijl hij voordien op 1.5 bar stond.
Lang verhaal kort druk verlaagd naar 1. 5 bar en het hoge geluid is weg.
Ik hoop dat je hiermee wat kan.
Dat is stromingsgeluid / suis. Dat komt niet van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
los-palos schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:38:
Zijn er meer mensen die een afwijkende / onmogelijke cop in de app hebben? Cop lijkt dik 1 hoger dan realistisch kan

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een enkele of duo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
[...]
[...]
Ik zag elders op het forum deze oplossing waarbij iemand de buitentemperatuur-sensor in een zgn. 'weerhut' heeft geplaatst: Jaap19 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Om trillingen op een platdak tegen te gaan is eigenlijk het enige wat werkt om een frame te maken en daar veerdempers onder te zetten:
_Ernst_ in "Trillingen warmtepomp dempen"
Verwijderd in "Trillingen warmtepomp dempen"

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Maakt dat veel uit in dit geval?
Die andere zou dan al steeds aan de COP 5 moeten zitten wil je op 3.6 gemiddeld uit kunnen komen.
Kunnen sensorfouten zijn natuurlijk, maar de afwijking hier is wel heel erg groot.

Geen idee hoe koud het was op de screenshot, hier was het -6 iig. Ik moet de eerste Quatt (mono) nog zien die dan zoveel vermogen opwekt.

edit: vv OK een duo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• los-palos
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Duo. Orgineel bericht aangevuld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
los-palos schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Duo. Orgineel bericht aangevuld
wat zegt HP2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Zijn er meer mensen die een afwijkende / onmogelijke cop in de app hebben? Cop lijkt dik 1 hoger dan realistisch kan. (hybrid duo)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit vandaag tot nu toe op 3,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Die andere zou dan al steeds aan de COP 5 moeten zitten wil je op 3.6 gemiddeld uit kunnen komen.
Kunnen sensorfouten zijn natuurlijk, maar de afwijking hier is wel heel erg groot.

Geen idee hoe koud het was op de screenshot, hier was het -6 iig. Ik moet de eerste Quatt (mono) nog zien die dan zoveel vermogen opwekt.

ZOu dan op z'n minst ook het COP plaatje van HP2 erbij willen zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:41:
[...]

#metoo.
Dat grafiekje COP van HP1 zal op een COP van ca 2.2~2.3 uitkomen schat ik in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:41:
[...]

En leeftijd Quatt + buitentemperatuur 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:48

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor wat het waard is onderstaand mijn waarden van vandaag, en gisteren als referentie (Duo)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kn-yFew2n7TaIQN6uadNRCWUh3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T0txRrKygY3KMWDWcfcERFUZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFlfrKnBBm9FTFb5WDzA18a1Qmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aO8aWOwmZkFacTN6rcAmMJcG.png?f=fotoalbum_large

Ik weet natuurlijk niet wat in jouw situatie "normaal" is, daarom mijn referentie van gisteren erbij..

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
raven22 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Ik zit vandaag tot nu toe op 3,5.
Vandaag is vergelijken wat lastig met een deltaT van >10grC in NL ;)
(-4grC in Limburg en 7grC aan de kust)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@los-palos
@jj85

Hier op dit moment gem cop 3,6, zegt quatt.
Geloof er niets van; resultaat van verkeerde berekeningen.
Wie dat doet, quatt of cic weet ik niet.

Er zit bij mij structureel verschil in de temperaturen in en uit van beide quatts in identieke constante omstandigheden. Mijn hp2 UIT is veel te positief , en hp2 IN misschien wat te negatief, waardoor vermogen en dus cop heel gunstig uitvallen.

Sensors hp1 uit en hp2 in reeds vervangen >> geen resultaat.
Zelf sensors nagemeten; zijn beide bij 20 graden ongeveer 600 ohm met max afwijking 1 procent. Ook bij lagere temperatuur identiek gedrag.
Storing loopt nog, maar druk tot in de 3e macht :(

Overigens werkt de boel verder goed behoudens andere klachten (mijn ketel wil maar niet helpen), maar mijn criterium is wat je er aan energie in stopt in vergelijking met vorige jaren.

Ik heb hier al vaker gevraagd wie nog meer hier last van had, maar had voorzichtig de conclusie getrokken dat ik de enige was gezien de weinige reacties. (Valt ook niet op bij enkele quatt).

Ben wel benieuwd of meerdere tweakers goed naar hun temperaturen gekeken hebben.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Niks mis mee hier en flink vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2D7YZu34SNhQvFgU1Vq5q1SwM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1taG9Ml67y3U0l7gOcVDl5gf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Nqgm_Yuos2avQ3vimqstE84zAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhXBjYv1LpzY9zAsSUldIy2j.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
harv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:00:
[...]

@los-palos
@jj85

Er zit bij mij structureel verschil in de temperaturen in en uit van beide quatts in identieke constante omstandigheden. Mijn hp2 UIT is veel te positief , en hp2 IN misschien wat te negatief, waardoor vermogen en dus cop heel gunstig uitvallen.

Zelf sensors nagemeten; zijn beide bij 20 graden ongeveer 600 ohm met max afwijking 1 procent. Ook bij lagere temperatuur identiek gedrag.

Overigens werkt de boel verder goed behoudens andere klachten (mijn ketel wil maar niet helpen), maar mijn criterium is wat je er aan energie in stopt in vergelijking met vorige jaren.

Ik heb hier al vaker gevraagd wie nog meer hier last van had, maar had voorzichtig de conclusie getrokken dat ik de enige was gezien de weinige reacties. (Valt ook niet op bij enkele quatt).

Ben wel benieuwd of meerdere tweakers goed naar hun temperaturen gekeken hebben.
Mijn HP2_in is een paar tienden te hoog, dus HP2 power/COP zijn iets te optimistisch.
Overige sensoren heb ik 'gevalideerd' met externe temp-metingen, die zijn goed genoeg.

Je bent zeker niet de enige. Bij @CPM is er ook een T-sensor en flowmeter vervangen, die gaven ook niet goed aan.
Verder denk ik dat het bij de meeste gewoon niet opvalt ;)

PS. Quatt geeft ons eigenlijk best veel inzicht. Het lijkt erop dat de WeHeat warmtepompen niet eens een flowmeter hebben...
Geen idee hoe die dan hun power/COP berekenen... op basis van pompsturing misschien, maar dat kan nooit heel nauwkeurig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPad schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:29:
[...]

Ik zag elders op het forum deze oplossing waarbij iemand de buitentemperatuur-sensor in een zgn. 'weerhut' heeft geplaatst: Jaap19 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik lees dat dit een WAR betreft, waarbij de bijbehorende draad niet langer is dan 6 meter.
Lijkt dus niet echt vergelijkbaar met de Quatt temperatuurvoeler die vastgelast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Mijn HP2_in is een paar tienden te hoog, dus HP2 power/COP zijn iets te optimistisch.
Overige sensoren heb ik 'gevalideerd' met externe temp-metingen, die zijn goed genoeg.

Je bent zeker niet de enige. Bij @CPM is er ook een T-sensor en flowmeter vervangen, die gaven ook niet goed aan.

PS. Quatt geeft ons eigenlijk best veel inzicht. Het lijkt erop dat de WeHeat warmtepompen niet eens een flowmeter hebben...
Geen idee hoe die dan hun power/COP berekenen... op basis van pompsturing misschien, maar dat kan nooit heel nauwkeurig zijn.
@los-palos
@jj85

Mijn hp2 doet bij lage temperaturen (32) ongeveer 1 graad te hoog, bij hoge temperaturen (40) gaat het wel over 2 graden.
En je weet: elke foutgraad is 930 watt vermogen positief of negatief

De afwijking van hp1 is kleiner, maar moeilijker te controleren op basis van json. Neem aan dat die redelijk correct is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
bij buiten temp?

;)

+7 en -6 is nogal een verschilletje he

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 14-01-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:18:
[...]

@los-palos
@jj85

Mijn hp2 doet bij lage temperaturen (32) ongeveer 1 graad te hoog, bij hoge temperaturen (40) gaat het wel over 2 graden.
En je weet: elke foutgraad is 930 watt vermogen positief of negatief

De afwijking van hp1 is kleiner, maar moeilijker te controleren op basis van json. Neem aan dat die redelijk correct is.
Ik zou gewoon twee externe sensoren aankoppelen in jouw geval. 1 bij de inlaat van HP1, 1 aan de uitlaat van HP2, en die goed isoleren met bijv wat armaflex. Dat zijn immers toch de punten tussen uitgang huis, en ingang huis.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 14-01-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Ik lees dat dit een WAR betreft, waarbij de bijbehorende draad niet langer is dan 6 meter.
Dus niet echt vergelijkbaar met de Quatt temperatuurvoeler die vastgelast zit.
Vastgelast? Zit gewoon met een plaatje en een schroefje aan de kast en de sensor zit aan een 2-aderige kabel die met een kroonsteentje kan worden verlengd.
Als het de werking van de Quatt beinvloed kun je dat eenvoudig losschroeven, de kabel doorknippen en met een langere kabel op een gunstigere plaats ophangen zoals deze Jaap met een keurig weerhuisje heeft gemaakt. Mooie oplossing!

NB de afkorting WAR verwijst naar een Weer Afhankelijke Regeling voor een cv/warmtepomp waar de buitentemperatuur sensor voor wordt gebruikt. Dat is bij een Quatt niet anders

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9r50jDU-hUa5ysACHZZ0m66iis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1m8ejx3Loelq6WGNGUhhT8J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door TeslaNerd op 14-01-2025 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Lijkt dus niet echt vergelijkbaar met de Quatt temperatuurvoeler die vastgelast zit.
De sensor op de Quatt is om de aanzuiglucht temp te meten, zodat de wp kan berekenen hoe daar mee om te gaan.
Sommige warmtepompen hebben daarnaast nog een separate sensor, die ergens uit de zon moet worden opgehangen. Die meten de buitentemperatuur voor de WAR.
Ik heb (nog) geen zin gehad om die hoog tegen de gevel te monteren, dus die van mij zit voorlopig nog ergens tegen de behuizing van de wp geplakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Misschien doet WeHeat dat op basis van watertemperatuur, buitentemperatuur en electrisch vermogen. Dan krijg je ook een bewegende COP-waarde die er best acceptabel uit zal zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Kun je er dan ook direct een groot frame aan bevestigen voor wat spiegels? :+
YouTube: I Strapped MIRRORS to a Heat Pump - Never Expected THIS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:56:
[...]

De sensor op de Quatt is om de aanzuiglucht temp te meten, zodat de wp kan berekenen hoe daar mee om te gaan.
Sommige warmtepompen hebben daarnaast nog een separate sensor, die ergens uit de zon moet worden opgehangen. Die meten de buitentemperatuur voor de WAR.
Ik heb (nog) geen zin gehad om die hoog tegen de gevel te monteren, dus die van mij zit voorlopig nog ergens tegen de behuizing van de wp geplakt :+
Welke warmtepomp heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Arotherm Plus 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Vastgelast? Zit gewoon met een plaatje en een schroefje aan de kast en de sensor zit aan een 2-aderige kabel die met een kroonsteentje kan worden verlengd.
Als het de werking van de Quatt beinvloed kun je dat eenvoudig losschroeven, de kabel doorknippen en met een langere kabel op een gunstigere plaats ophangen zoals deze Jaap met een keurig weerhuisje heeft gemaakt. Mooie oplossing!

NB de afkorting WAR verwijst naar een Weer Afhankelijke Regeling voor een cv/warmtepomp waar de buitentemperatuur sensor voor wordt gebruikt. Dat is bij een Quatt niet anders

[Afbeelding]
Waarom dan moeilijk doen met plaatjes eraan schroeven?
Knip eraf en hang elders op.
Maar de meningen over de functie ervan zijn wat verdeeld geloof ik.

Heb zelf ooit WAR gehad maar die mocht beslist niet in de zon.
Quatt maakt zich niet druk om zon erop of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Waarom dan moeilijk doen met plaatjes eraan schroeven?
Knip eraf en hang elders op.
Maar de meningen over de functie ervan zijn wat verdeeld geloof ik.

Heb zelf ooit WAR gehad maar die mocht beslist niet in de zon.
Quatt maakt zich niet druk om zon erop of niet.
Ik zou de sensor voor de aanzuiglucht dicht bij de verdamper laten eerlijk gezegd.
Zodra de fan aan gaat zal de daadwerkelijke luchttemp de overhand hebben / krijgen neem ik aan. (vs zon)
ergo: als je die tegen een enkele graden warmere gevel hangt, klopt de sturing niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Ik zou de sensor voor de aanzuiglucht dicht bij de verdamper laten eerlijk gezegd.
Zodra de fan aan gaat zal de daadwerkelijke luchttemp de overhand hebben / krijgen neem ik aan. (vs zon)
ergo: als je die tegen een enkele graden warmere gevel hangt, klopt de sturing niet meer.
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Heeft mogelijk wel invloed bij het starten van de Quatt. Door de hoger gemeten buitentemperatuur zal hij met een lager vermogen starten dat de stooklijn aangeeft. Maar dat zou de CiC regeling vervolgens wel snel bijstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:35:
[...]

Ik zou gewoon twee externe sensoren aankoppelen in jouw geval. 1 bij de inlaat van HP1, 1 aan de uitlaat van HP2, en die goed isoleren met bijv wat armaflex. Dat zijn immers toch de punten tussen uitgang huis, en ingang huis.
@paQ
@jj85
@los-palos

Dat kan, maar het is geen oplossing. Dat helpt alleen een juiste opbrengstberekening na toevoeging van veel techneuteninbreng; HA wifi, boardjes, enz.
De echte oplossing; die moet vanuit Quatt komen. Ook omdat ook Quatt met deze info beslissingen neemt, op afstand instellingen doet.

Ter info:

Vroeger had ik ongeveer 1150 m3 gas nodig >>> 11.500 kwh

Tegelijkertijd extra muurisolatie laten aanbrengen in hele huis en
nu, comfortverbetering door meer, gelijkmatiger en vrijwel continue temperatuur.
Naar mijn mening energieneutraal.

Alleen: nu wordt volgens de berekeningen van de quatt app in het hele seizoen ongeveer 16.000 kwh verbruikt.
Dat geloof ik dus niet, dit zijn de gevolgen van verkeerde berekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:10:
[...]

@paQ
@jj85
@los-palos

Dat kan, maar het is geen oplossing. Dat helpt alleen een juiste opbrengstberekening na toevoeging van veel techneuteninbreng; HA wifi, boardjes, enz.
De echte oplossing; die moet vanuit Quatt komen. Ook omdat ook Quatt met deze info beslissingen neemt, op afstand instellingen doet.

Ter info:

Vroeger had ik ongeveer 1150 m3 gas nodig >>> 11.500 kwh

Tegelijkertijd extra muurisolatie laten aanbrengen in hele huis en
nu, comfortverbetering door meer, gelijkmatiger en vrijwel continue temperatuur.
Naar mijn mening energieneutraal.

Alleen: nu wordt volgens de berekeningen van de quatt app in het hele seizoen ongeveer 16.000 kwh verbruikt.
Dat geloof ik dus niet, dit zijn de gevolgen van verkeerde berekeningen.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar dan heb je in elk geval een aantoonbaar verschil.
Alhoewel ik het op basis van je gasverbruik op 10MWh thermische energie zou houden. (1150*8.7)

Als je nu met de Quatts 16 MWh energie hebt opgewekt (volgens Quatt), dan zijn er enkele opties:
- er klopt geen hout van die meting
- je hebt daadwerkelijk meer thermische energie in je huis gehad / meer comfort (?)
- een combinatie van bovenstaanden

Door zelf extern te meten kun je iig nakijken welke situatie van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:32:
[...]

bij buiten temp?

;)

+7 en -6 is nogal een verschilletje he
+6. Daarom blijft vergelijken lastig zo niet onmogelijk.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
harv schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:00:
[...]

@los-palos
@jj85

Maak jij in de Tado app gebruik van aanvoertemperatuur optimalisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pietjm schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:28:
[...]

+6. Daarom blijft vergelijken lastig zo niet onmogelijk.
Wat moet je vergelijken dan?
Het ging over een plaatje, nog onbekend mono of duo, met een vermogen van 6kW.
Dat levert 1 Quatt niet bij vrieskoude. (althans, ik ben het nog niet tegen gekomen)

Het is mooi dat een Quatt 6 kW levert bij 7 graden buiten, maar met wat inzet heb je dergelijk vermogen dan nooit nodig. (en bij -6 juist wel)

Ik ben daarom ook wel benieuwd wat een Quatt in de praktijk aan vermogen levert bij -6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• los-palos
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:46:
[...]

#metoo.
Dat grafiekje COP van HP1 zal op een COP van ca 2.2~2.3 uitkomen schat ik in.
Heb alleen HP1 bij de hand, maar ze staan naast elkaar dus als de ene van 1kw er 3 kan maken (cop 3.0) dan moet de unit die ernaast staat dat ook kunnen...

Gegevens zijn van afgelopen nacht bij - 2, water temp rond de 40 graden. Quatt zijn paar maanden oud

Als het zou kloppen zou het betekenen dat de ene unit op cop 2.3 draait en de andere richting de 4.5 om op gemiddelde Cop Van 3.5 te komen. Kan uiteraard vanwege een hoop redenen niet.

Kennis hier om de hoek heeft een veel lagere water temperatuur (28ish), ook duo, zelfde periode geplaatst en heeft een stuk lagere COP dan ik.

Het vervelende is vooraldat als die cop niet klopt je ook niets hebt aan alle berekeningen qua besparing en wanneer hij over moet springen op gas.

Vind het vooral vreemd dat er zoveel verschil in zit, maar vooral ook het verschil tussen App en de gegevens die home assistent uitleest. Home assistent lijkt juist tov de quatt app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
los-palos schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Heb alleen HP1 bij de hand, maar ze staan naast elkaar dus als de ene van 1kw er 3 kan maken (cop 3.0) dan moet de unit die ernaast staat dat ook kunnen...

Gegevens zijn van afgelopen nacht bij - 2, water temp rond de 40 graden. Quatt zijn paar maanden oud

Als het zou kloppen zou het betekenen dat de ene unit op cop 2.3 draait en de andere richting de 4.5 om op gemiddelde Cop Van 3.5 te komen. Kan uiteraard vanwege een hoop redenen niet.

Kennis hier om de hoek heeft een veel lagere water temperatuur (28ish), ook duo, zelfde periode geplaatst en heeft een stuk lagere COP dan ik.

Het vervelende is vooraldat als die cop niet klopt je ook niets hebt aan alle berekeningen qua besparing en wanneer hij over moet springen op gas.

Vind het vooral vreemd dat er zoveel verschil in zit, maar vooral ook het verschil tussen App en de gegevens die home assistent uitleest. Home assistent lijkt juist tov de quatt app.
Yep, allemaal eens :)
Alhoewel ik denk dat ie een stukje hoger dan 4.5 moet scoren om op die 3.6 uit te komen.
Die 2.5 actueel met elk uur een defrost valt ook lager uit. (2.2 eerder)

Ik kan er ook met mijn pet niet bij eigenlijk dat het allemaal zo'n hit&miss is. Daarin is Quatt geen uitzondering overigens, maar de Quatts vliegen alle kanten op als het aankomt op berekeningen. Het is nooit eenzelfde afwijking 1 kant op.

Pagina: 1 ... 197 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.