Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:36
oeps schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Net even de drukverschilregelaar van 0,35 naar 0,2 gezet.
  • Daar begon direct wat doorstroom te ontstaan, nog voordat ik vraag naar de CV had veroorzaakt (luisteren en de koude kant werd wat warmer).
  • Dat verbaast mij. In de woonkamer staan er altijd 4 radiatoren geheel open (thermostaatknoppen eraf gehaald, pinnetjes keurig naar buiten). Het drukvat zit in de retour van de Quatt.
  • Daarnaast in de hal en badkamer de thermostaatknoppen redelijk ver open. Slaapkamers veel minder.
  • Mijn kWh prijs even met een euro verhoogd en optimize savings aan in app, thermostaat halve graad hoger: cv vraag creëren.
  • Het geluid in de cv ketel was er helaas weer. Tijdens de CV vraag bleef de ketel branden met eens in de paar minuten het geluid gedurende 3 a 4 seconden.
  • Ik zal de drukverschilregelaar stand ook voorleggen aan de cv monteur zodra die langs komt. Nu cv weer op alleen ww voor de zekerheid zodat we kunnen slapen vannacht als het toch koud wordt 😊
Als refentie het geluid zelf. Na het afstellen is het wel korter en wat zachter:
Geluid van een week geleden.
Het geluid zojuist.

Dank je voor het meedenken!
0.2 is gewoon laag.
Meestal wordt 0.4 aangehouden als nivo dat doorstroming voorkomt.

De quatt wil 800liter/uur pompen. Dat is behoorlijk veel. Het leiding netwerk heeft behoorlijk wat druk nodig om die flow in gang te kunnen zetten. Als je dan een klep vlak bij de ketel zet die bij 0.2bar de meglijkheid geeft tot een kortsluiting dan gaat dat ook gebeuren.

Nb… vroeger was 0.4 een “normale” waarde voor een klep die helemaal” aan het eind van het circuit zat (dus niet vlak op de ketel) en met een cv die de helft van de flow had.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
Stefannn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:55:
[...]

0.2 is gewoon laag.

De quatt wil 800liter/uur pompen. Dat is behoorlijk veel. Het leiding netwerk heeft behoorlijk wat druk nodig om die flow in gang te kunnen zetten. Als je dan een klep vlak bij de ketel zet die bij 0.2bar de meglijkheid geeft tot een kortsluiting dan gaat dat ook gebeuren.

Nb… vroeger was 0.4 een “normale” waarde voor een klep die helemaal” aan het eind van het circuit zat (dus niet vlak op de ketel) en met een cv die de helft van de flow had.
Het is geen bypass deze is geplaatst om doorstroming te voorkomen bij geen warmtevraag van de cv, 0.4 is daarom te hoog.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 17:22
Stefannn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:55:
[...]

0.2 is gewoon laag.

Voor de goede orde, bij een Intergas ketel zouden er twee drukverschil regelaars moeten zijn. De eerste meteen onder de ketel vanwege het ontbreken van een driewegklep, de tweede op de bypass om te zorgen voor voldoende flow als er teveel geknepen wordt in het systeem. De regelaar die @Gerardwaz bedoeld vanwege het cv geluid is die meteen onder de ketel. Mag op 0,2 staan. De regelaar op de bypass mag wel hoger staan. 0,3-0,4 bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 20:28
TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:47:
[...]

Goeie tip! Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn 20 jaar oude Intergas HR36/30. Mijn cv-monteur had nog een gebruikte warmtewisselaar en die kon eenvoudig de kromme vervangen.
Dat kostte ongeveer €150 incl arbeidsloon
Dat is een goede tip inderdaad! Was al bereidt om minimaal €2000 te investeren voor een nieuwe ketel, de cv monteur die langskwam gaf aan dat een nieuwe wisselaar €900 zou kosten en dat met arbeid erbij het logischer zou zijn om een nieuwe ketel te kopen ivm de kosten en leeftijd, heb ook vloerverwarming, maar nog geen twee-weg klep ertussen, maar ik zal eens rondmailen Misschien een andere monteur die mij inderdaad kan helpen hiermee op een scherpere prijs! Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
m10tech schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:15:
[...]

CW5 betekend een hoop sanitair warm water. Als je dat niet nodig hebt kun je ook een CW3 overwegen.
Die is een stuk goedkoper, want de maximale ketelcapaciteit is evenredig kleiner.
Maar, als niet deskundige denk ik dan, heb je genoeg capaciteit samen met de Quatt(s).
Ikzelf heb een Vaillant Ecotec PLUS 25-30 CW4 en zou nu een kleinere nemen, want tijdens het douchen komt hij nooit boven een modulatie van 50% uit...
Dankjewel voor je advies. Hebben een badkamer met regendouche en een badkuip.
Ze staan nooit te gelijk aan, maar begreep dat meer CW wel gunstig is bij regendouche of badkuip? Keuken heeft geen warmwater, zit een Quooker Combi ketel dus enkel badkamer warmwater, zit direct onder de CV ketel die op de zolder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gerardwaz schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Het is geen bypass deze is geplaatst om doorstroming te voorkomen bij geen warmtevraag van de cv, 0.4 is daarom te hoog.
@oeps
Ehh… als het geen bypass is dan klopt dat.
In dat geval staat hij in serie met de cv en voorkomt “stroming door de cv ketel” als die geen 3 weg klep heeft.

Ik heb de posts van @oeps even doorgenomen en kan dat daaruit niet concluderen.

Kortom… praten we langs elkaar?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
verguldebarman schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:20:
[...]

Ik zou een kleinere CV kiezen..... Ik heb een Integas Extreme36, maar die is nu eigenlijk te zwaar als deze samen met de Quatt draait. Ik kan hem redelijk laag laten draaien, maar nog steeds gaat het soms te hard.

Ik ben namelijk 92% van het gas af door de Quatt en heb eigenlijk alleen nog maar gas voor warm water over, ca 250m3. Alleen in januari doet de CV nog mee.

Je kan ook voor een electrische CV gaan, maar dan moet je pas aan laten sluiten, nadat de Quatt is geplaatst. Officieel ondersteund Quatt dit namelijk niet.

Alternatief, kan je de huidige CV niet gewoon nog even laten oplappen? Dan gaat ie misschien nog 5-10 jaar mee, omdat die toch veel minder hoeft te doen straks.....
Dankjewel voor je advies. Ik zat te kijken ook naar vooral Intergas ivm de positieve reviews online en prijs/kwaliteit. Misschien dan toch de beste keus om een Intergas Xtreme 19 te nemen icm een Quatt hybride pomp. Dacht alleen dat 19 kW nogal aan de lage kant is voor een vrijstaande woning waar nu een 24 kW in zit, alleen is huidige ketel natuurlijk ook al 15 jaar oud...

Stof om over na te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Tempestus schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Dat is een goede tip inderdaad! Was al bereidt om minimaal €2000 te investeren voor een nieuwe ketel, de cv monteur die langskwam gaf aan dat een nieuwe wisselaar €900 zou kosten en dat met arbeid erbij het logischer zou zijn om een nieuwe ketel te kopen ivm de kosten en leeftijd, heb ook vloerverwarming, maar nog geen twee-weg klep ertussen, maar ik zal eens rondmailen Misschien een andere monteur die mij inderdaad kan helpen hiermee op een scherpere prijs! Dankjewel
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
Stefannn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:17:
[...]

@oeps
In dat geval staat hij in serie met de cv en voorkomt “stroming door de cv ketel” als die geen 3 weg klep heeft.

Ik vraag welke ketel hij heeft en dat is een Intergas, vandaar mijn conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:30
Stefannn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:17:
[...]

@oeps

Zelf ben ik geen cv installatie deskundige dus weet niet waarom hij er exact zit in de Quatt logica. Zelf kom niet verder dan voorkomen van problemen als er teveel radiatoren dicht staan.
Vòòr de Quatt zat er ook een maar 35 jaar oud. Quatt heeft hem vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 17:22
oeps schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:57:
[...]

Zelf ben ik geen cv installatie deskundige dus weet niet waarom hij er exact zit in de Quatt logica. Zelf kom niet verder dan voorkomen van problemen als er teveel radiatoren dicht staan.
Post anders een foto van de installatie. Volgens mij heb je een intergas, en dan moeten er twee drukverschil regelaars zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
harv schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:07:
[...]

@Star65
@jj85

Gisteren uitgebreid bestudeerd door het raam.

Was voor het eerst tegelijk en met cv ondersteuning. (waar ik de ketel verder niet werkend krijg :( )

Oplossing; zet een half uur lang een quatt-wp uit bij duo, en je doen het keurig afwisselend voorlopig.

Geen cv ondersteuning meer!! ;) ;)
Misschien heb je mijn post niet helemaal goed begrepen, maar bij mij heb ik ze nog nooit tegelijk zien defrosten, altijd afwisselend. Dat gedrag wil ik ook graag. CV ondersteuning heb ik in zo'n geval ook nog nooit gezien. De CV verwarmt hier eigenlijk alleen bij als de CIC meent ineens het setpoint flink omhoog te moeten gooien en de Quatts het niet binnen een bepaald tijdsbestek verwarmd krijgen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

• Daar begon direct wat doorstroom te ontstaan, nog voordat ik vraag naar de CV had veroorzaakt (luisteren en de koude kant werd wat warmer).
  • Dat verbaast mij. In de woonkamer staan er altijd 4 radiatoren geheel open (thermostaatknoppen eraf gehaald, pinnetjes keurig naar buiten). Het drukvat zit in de retour van de Quatt.
  • Daarnaast in de hal en badkamer de thermostaatknoppen redelijk ver open. Slaapkamers veel minder.
  • Mijn kWh prijs even met een euro verhoogd en optimize savings aan in app, thermostaat halve graad hoger: cv vraag creëren.
  • Het geluid in de cv ketel was er helaas weer. Tijdens de CV vraag bleef de ketel branden met eens in de paar minuten het geluid gedurende 3 a 4 seconden.
  • Ik zal de drukverschilregelaar stand ook voorleggen aan de cv monteur zodra die langs komt. Nu cv weer op alleen ww voor de zekerheid zodat we kunnen slapen vannacht als het toch koud wordt 😊
Als refentie het geluid zelf. Na het afstellen is het wel korter en wat zachter:
Het geluid zojuist.

Dit klinkt als een slechte afstelling gas/lucht verhouding. Kan te maken hebben met een te hoge instelling (teveel weerstand) van de drukverschilregelaar waardoor hij niet goed is af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
oeps schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:57:
[...]

Dan is het handig een foto te sturen.
jouw eerste post mbt "minimaal 4 radiatoren open" zetten mij op het been van "bypass ventiel". En dat is consistent met een ding dat er jaren zat want dat is ook zo bij CV installaties.
bypass ventiel is niet perse nodig bij warmtepompen. Ik ben er tegen maar anderen vinden het nuttig.

@Gerardwaz verwacht een "serie ventiel" op basis van het feit dat je een intergas hebt waar geen 3weg klep in zit. Dat heb ik enkel van horen zeggen maar @Gerardwaz weet dat zeker en die weet waar hij over praat.

Maar... het kan goed zijn dat we dingen door elkaar halen.
Een serie ventiel moet op 0.2
Een bypass ventiel op 0.4 of 0.5
en ik zou niet met zekerheid durven zeggen wat jij nu hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43
TeslaNerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Ik heb nu 2 alternatieve controle scenario’s waar ik de controle van de Quatt overneem door iedere 10 seconden de ingestelde temperatuur met een offset te laten meebewegen met de kamertemperatuur:

- ik kan de Quatt dwingen op het laagste vermogen te draaien (30Hz) door de offset net wat hoger te zetten dan de negatieve offset waarbij de thermostaat onder zijn hysterese zakt en de Quatt uitschakelt,
- ik kan de hysterese van de bodemplaatverwarming met 3 graden beperken zodat mijn Quatt niet tot een buitentemperatuur van 7 graden wacht met het stoppen van 150Watt onnodig energieverbruik maar al bij 4grC.

Nb bij die tweede laat ik Home Assistant de Quatt kort uit en weer aanzetten als de buitentemperatuur boven de 4grC uitstijgt door de offset op de thermostaat op -1 te zetten en daarna weer te laten starten met een offset op +0.5
Ja mooi, maar 'controle' is dus aan houden ipv uit slaan. Het is een afwijkende waarde pushen tussen thermostaat en CIC, met als resultaat dt de CIC een andere waarde aanneemt.
Deze discussie ontstond adhv een bepaalde thermostaat en HA om zo het geluid niet meer te hebben, maar dat is niet wat dit is toch?
En als wel, dan mis je dus een significant modulatiebereik wat toch al in best flinke happen gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-01-2025 20:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
[...]

Het geluid zojuist.

Waar staan je minimale en maximale pompsnelheid op?
Lijkt als of de pomp niet tegen de Quatt druk op kan en terug draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
Ehbrands schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:07:
[...]

Post anders een foto van de installatie. Volgens mij heb je een intergas, en dan moeten er twee drukverschil regelaars zijn.
Ik had eerder een foto moeten plaatsen!
Voor en twee zij aanzichten. Hopelijk staat alles erop.
Dank vast voor het meedenken @Ehbrands , @Gerardwaz , @Stefannn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqpgQPeN4cTTAgSxmkdN4oZhTdE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQl3U5tBZyYejzDEyXUSHl7l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z2DkcZHokNnTmMDmQR0BkUIbu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ACqnQcXJ6Gcoi17rWjTEEms.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlxPEdOrs_cLvSX4m896mH-zYVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLQ2lvyOasbOnUms8XYBy1ea.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 18% gewijzigd door oeps op 12-01-2025 20:43 . Reden: plaatje aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
oeps schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:33:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ah je hebt geen drukverschilregelaar op de aanvoer maar een tweewegklep. Zet die drukverschilregelaar maar weer terug op de oude stand. Nu eerst kijken of die tweewegklep goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Ik ben kwh/graaddag gaan bijhouden voor mijn Quatt hybrid in Home Assistant. Nu heb ik altijd IETS om te vergelijken 🥳

Misschien kunnen wij een COP-competitie starten hier op tweakers. Met aparte divisies voor warmtepompen met betere en slechtere afgiftesystemen
Een competitie verdeeld in divisies is wel een aardig idee, maar hoe weet je wat een goed of slecht afgifte systeem is? Of dat de bewoners tot 15C stoken en zich met een flessen whisky warm houden, dan kun je wel winnen. De competitie prijs laten uitreiken door de grootste klimaat ontkenner van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:03
Hoe krijg ik deze integratie In HA?
Heb HACS geïnstalleerd maar kan integratie Degree-days niet vinden.
Zie geen Explore and download repositories button.
Bij voorbaat dank

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Fragger123 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:45:
[...]

kwh/graaddag is denk ik een goede vergelijking. COP daarin-tegen iets minder, hier vandaag COP van 2.8 (midden limburg, bijna hele dag mistig geweest) dit terwijl gisteren vergelijkbare temperatuur COP van 3.7 maar dan zonder mist ;)

Ik ben wel geintresseerd in graaddagen, hoe hou je die bij in HA? Kan er nog wel bij op mijn Quatt / CV Dashboardje

Edit: Overigens, niet gerelateerd aan COP, maar soms zie ik dat mijn CV bijspringt wat opzich niet verkeerd is, met name tijdens defrosts. Echter als de CV bij spring tijdens niet-defrosts dus voor een iets langere periode zie ik dat mijn Quatt ook met een maximaal power (voor mijn tussen 1400 en 1600wh) mee staat te blazen. Dat is toch vreemd gezien mijn CV ook al 55graden water uitgeeft.. dan zet die Quatt toch geen zoden meer aan de dijk?
De kwh/graaddag is feitelijk gewoon de richtingscoëfficiënt (steilheid) van je stooklijn, alleen met een verschoven x-as (T_graaddag = 18-T_buitentemperatuur indien T_buitentemperatuur kleiner is dan 18).
Neem dan wel de KNMI buitentemperatuur, en niet de door de quatt gemeten buitentemperatuur want die wordt beïnvloed door de warmtepomp zelf.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-08 20:17
rombow schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:37:
@netappie @harv @Gerardwaz @jj85 @Mickel moen

Dank voor jullie meedenken en tips! Ik heb nog niet alles gelezen maar al wel wat aanpassingen gedaan. De COP steeg van 1.6 naar 3.0 (onder vergelijkbare omstandigheden !) Ik heb nu een aanzet voor een draaiboek hoe ik moet stoken met Quatt + TADO die vruchten lijkt af te werpen zonder de (mij zeer aansprekende en tot dusver zeer succesvolle) TADO "on-demand" filosofie over boord te zetten.

Doel 1
Geen methaan verbranding met de cv-ketel.
(Vanwege Klimaat & ketel-afschrijving & ketel-onderhoud)

Doel 2
Hoge COP : Houd de cv-water temperatuur zo laag mogelijk.

Doel 3
Minimale gedragsverandering voor de bewoners in mijn huis (alleen het systeem reageert langzamer dan voorheen dus je moet of vooruit denken of geduld hebben en evt. radiatoren bijplaatsen waar nodig)

Absurd is dat de Quatt doel 1 & 2 niet helpt af te dwingen (Terwijl dat toch makkelijk zou zijn).

Maar met 2 hacks kom ik in de buurt!

Hack-1 :
Ik heb het cv-gedeelte in mijn ketel weten uit te zetten zonder dat de CIC daar notie van heeft (of aanstoot aan neemt). Quatt-Defrost werkt ook prima zo te zien. Als de Siberische winter komt kan de methaan-ketel zo weer aan.

Hack 2:
Door de "soundslider" op "Silent" (ik schat ~50% vermogen) te zetten levert de Quatt minder vermogen wat wonderen doet voor de cv-water-temp en de COP. De soundslider waarschuwt weliswaar voor verlaagd rendement omdat normaal gesproken, de ongeduldige CIC royaal methaan zal bijstoken om onmiddelijk kokend-heet cv-water te leveren maar die route heb ik met hack-1 nou net afgesloten :-).

Dus nu heb ik de CIC waar ik haar hebben wil. 100% Electrisch, Zuinig, Goedkoop, g-e-d-u-l-d-i-g en zonder paradigm shift! Schande dat het zo moet. Maar als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

De vier standen van de "SoundSlider" beteken voor mij nu : lente, herfst, winter, elfstedenwinter. (Ook meer aansprekende namen dan "building 87", nietwaar?). De hysterische "nu, nu, nu" "zelfdenkende" CIC kan nu niet meer het vermogen opvoeren, niet via de "methaan route" en niet via de "COP=1" route.

Probleempje resteerde dat als alle kamers op temperatuur zijn dat de CIC stug door blijft stoken terwijl de TADO de cv-ventielen stijf dicht heeft. Dat fakkel ik nu af in (normaal gesproken onverwarmde) badkamers met gefixeerde ventiel-kranen 15% open. Beetje warmte en droogte in de badkamer heeft best nut.

Het kan zijn dat dit verhaal (van een TADO brainwashed believer) je hallucinant voorkomt. Ik heb hetzelfde gevoel bij de posts op dit forum die ik lees vanuit de "24/7 alles warm" filosofie ;-).

Ik maak nu voor iedere dag een stookplannetje waarin ik meeneem : verwacht gebruik van kamers (rekeninghoudend met ziekte, bedrijfsuitjes en thuiswerk schemas), verwachte dynamische stroomprijzen, verwachte zoninstraling, buiten-temperatuur, wind, verwachte zonneboiler temperatuur & opbrengst, verwachte warmwaterbehoefte voor douchen, hot-fill vaatwassen, hot-fill-wasmachine, gepland gebruik houtkachel voor warm-water (rekening houdend met stook advies!). Ja, het is een soort mini Apolly 13 vlucht elke dag opnieuw. Maar dat half uurtje elke dag noem ik dan mijn hobby en vind het leuk als het op nul uitkomst (zoals gisteren)

In elk geval nogmaals dank, ik maak voortgang (in mijn beleving ;-) )
Klinkt als een fijne optie om de Quatt zo langer te laten lopen.

Welke ketel heb je ?

Zou dit met mijn Intergas ook wel eens willen proberen.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:41
oeps schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:10:
[...]

Klopt, die staat op 0,35.
Vermoed je iets waardoor er wel een relatie is tussen cv ketel gedrag en montage/aansturing van Quatt?
(Dan wordt het een leuke, eigenlijk zouden dan de cv monteur en Quatt monteur er tegelijk moeten zijn. Zal wel een uitdaging zijn).
Mission impossible 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
s020506 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Waar baseer je dit op?

Zolang ik geen nachtverlaging toepas, presteert de Quatt samen met T6 veel beter dan met de Tado.

En laten we eerlijk wezen, die halve graad nachtverlaging is eigenlijk de moeite niet. En het systeem moet hard(er) werken om later die halve graad er weer bij moet pompen. En aangezien mijn wekker van 3,5 variabele wektijden heeft, is het gewoon fijn dat het warm is beneden.
Ik heb het over de temperatuur constant houden. De hysterese van de T6 is ruimer dan de Tado die een PiD-regeling heeft. Met vloerverwarming buffer je en zul je als het goed is daar niet veel van merken. Bij radiatoren, in mijn huis, is het verschil van in 0,5 graden onaangenaam. Dat constant houden heeft dus ook een nadeel dat de temperatuur eerder wordt afgekapt. Dus eerder pendelgedrag.

En ik weet niet waarom je het over nachtverlaging hebt want die pas ik sinds half november niet toe en spreek ik niet over. Uiteraard heb je met de Tado wel meer flexibiliteit. Maar sommige hebben daar helemaal geen behoefte aan en dat is natuurlijk prima. Neem en thermostaat die het beste bij je situatie past. We bespreken de voor- en nadelen van de twee thermostaten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
Star65 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Misschien heb je mijn post niet helemaal goed begrepen, maar bij mij heb ik ze nog nooit tegelijk zien defrosten, altijd afwisselend. Dat gedrag wil ik ook graag. CV ondersteuning heb ik in zo'n geval ook nog nooit gezien. De CV verwarmt hier eigenlijk alleen bij als de CIC meent ineens het setpoint flink omhoog te moeten gooien en de Quatts het niet binnen een bepaald tijdsbestek verwarmd krijgen.
@Star65

We begrijpen elkaar even niet. Even proberen te verduidelijken.

Ik heb tot vandaag steeds de beide quatts NIET tegelijk zien defrosten, en geen cv ondersteuning daarbij gehad.
Gisteren zag ik ze toevallig beiden tegelijk defrosten, BINNEN 5 seconden. De temperatuur van het cv water daalde dus snel, en de ketel begon (nutteloze) hulp te geven, Een minuut later was er weer voldoende warm cv water aan de quatts toegevoerd, stopte de cv ketel na 30 liter gas.

Niet tegelijk defrosten kun je dus kunstmatig voorkomen door een quatt netjes uit te zetten en en na half uur weer netjes aan. Dan defrosten ze weer geruime tijd, normaal om de 55 tot 60 minuten, maar lekker om de beurt.
Overigens zag ik vandaag, toen het 5 graden werd dat de defrost om de 80 minuten kwam.

De rest was meer een opmerking, dat ik mijn cv nog nooit brandende heb gezien voor zijn eigenlijke werk; het huis opwarmen wat ik ook aan instellingen verander. (Thermostaat op 25, Optimajisatie aan/uit, elektro duur, goedkoop, een quatt uit gezet, bedrading getest). >>>> json qc supervicery controlmode= 3, verder geen actie

Maar verwar de laatste opmerking niet met de rest van het verhaal!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 07:28
WAF1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Ik heb het over de temperatuur constant houden. De hysterese van de T6 is ruimer dan de Tado die een PiD-regeling heeft. Met vloerverwarming buffer je en zul je als het goed is daar niet veel van merken. Bij radiatoren, in mijn huis, is het verschil van in 0,5 graden onaangenaam. Dat constant houden heeft dus ook een nadeel dat de temperatuur eerder wordt afgekapt. Dus eerder pendelgedrag.

En ik weet niet waarom je het over nachtverlaging hebt want die pas ik sinds half november niet toe en spreek ik niet over. Uiteraard heb je met de Tado wel meer flexibiliteit. Maar sommige hebben daar helemaal geen behoefte aan en dat is natuurlijk prima. Neem en thermostaat die het beste bij je situatie past. We bespreken de voor- en nadelen van de twee thermostaten.
Wat is je ervaring van het verschil tussen T6 en Tado? Ik merk bij een T6 niets van de ruimere hysterese. En toen ik de tado had kon de temperatuur ook behoorlijk schommelen.

En ik snap niet wat je bedoelt dat de temperatuur wordt afgekapt. En waarom dan eerder pendelgedrag.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

rombow schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:37:
@netappie @harv @Gerardwaz @jj85 @Mickel moen

Dank voor jullie meedenken en tips! Ik heb nog niet alles gelezen maar al wel wat aanpassingen gedaan. De COP steeg van 1.6 naar 3.0 (onder vergelijkbare omstandigheden !) Ik heb nu een aanzet voor een draaiboek hoe ik moet stoken met Quatt + TADO die vruchten lijkt af te werpen zonder de (mij zeer aansprekende en tot dusver zeer succesvolle) TADO "on-demand" filosofie over boord te zetten.

Doel 1
Geen methaan verbranding met de cv-ketel.
(Vanwege Klimaat & ketel-afschrijving & ketel-onderhoud)

Doel 2
Hoge COP : Houd de cv-water temperatuur zo laag mogelijk.

Doel 3
Minimale gedragsverandering voor de bewoners in mijn huis (alleen het systeem reageert langzamer dan voorheen dus je moet of vooruit denken of geduld hebben en evt. radiatoren bijplaatsen waar nodig)

Absurd is dat de Quatt doel 1 & 2 niet helpt af te dwingen (Terwijl dat toch makkelijk zou zijn).

Maar met 2 hacks kom ik in de buurt!

Hack-1 :
Ik heb het cv-gedeelte in mijn ketel weten uit te zetten zonder dat de CIC daar notie van heeft (of aanstoot aan neemt). Quatt-Defrost werkt ook prima zo te zien. Als de Siberische winter komt kan de methaan-ketel zo weer aan.

Hack 2:
Door de "soundslider" op "Silent" (ik schat ~50% vermogen) te zetten levert de Quatt minder vermogen wat wonderen doet voor de cv-water-temp en de COP. De soundslider waarschuwt weliswaar voor verlaagd rendement omdat normaal gesproken, de ongeduldige CIC royaal methaan zal bijstoken om onmiddelijk kokend-heet cv-water te leveren maar die route heb ik met hack-1 nou net afgesloten :-).

Dus nu heb ik de CIC waar ik haar hebben wil. 100% Electrisch, Zuinig, Goedkoop, g-e-d-u-l-d-i-g en zonder paradigm shift! Schande dat het zo moet. Maar als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

De vier standen van de "SoundSlider" beteken voor mij nu : lente, herfst, winter, elfstedenwinter. (Ook meer aansprekende namen dan "building 87", nietwaar?). De hysterische "nu, nu, nu" "zelfdenkende" CIC kan nu niet meer het vermogen opvoeren, niet via de "methaan route" en niet via de "COP=1" route.

Probleempje resteerde dat als alle kamers op temperatuur zijn dat de CIC stug door blijft stoken terwijl de TADO de cv-ventielen stijf dicht heeft. Dat fakkel ik nu af in (normaal gesproken onverwarmde) badkamers met gefixeerde ventiel-kranen 15% open. Beetje warmte en droogte in de badkamer heeft best nut.

Het kan zijn dat dit verhaal (van een TADO brainwashed believer) je hallucinant voorkomt. Ik heb hetzelfde gevoel bij de posts op dit forum die ik lees vanuit de "24/7 alles warm" filosofie ;-).

Ik maak nu voor iedere dag een stookplannetje waarin ik meeneem : verwacht gebruik van kamers (rekeninghoudend met ziekte, bedrijfsuitjes en thuiswerk schemas), verwachte dynamische stroomprijzen, verwachte zoninstraling, buiten-temperatuur, wind, verwachte zonneboiler temperatuur & opbrengst, verwachte warmwaterbehoefte voor douchen, hot-fill vaatwassen, hot-fill-wasmachine, gepland gebruik houtkachel voor warm-water (rekening houdend met stook advies!). Ja, het is een soort mini Apolly 13 vlucht elke dag opnieuw. Maar dat half uurtje elke dag noem ik dan mijn hobby en vind het leuk als het op nul uitkomst (zoals gisteren)

In elk geval nogmaals dank, ik maak voortgang (in mijn beleving ;-) )
Goed bezig.

Dat stookplan per dag! Heel bijzonder. Mijn doel is juist het tegenovergestelde. Instellingen die het hele jaar voldoen. Dag in dag uit / zomer en winter.

Maar als het hobby is: altijd doen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
oeps schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:33:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dit verklaart veel.

1/ de drukverschil regelaar is een “bypass ventiel”, geen “serie ventiel”. Dat betekent dat die op 0.4 moet, niet op 0.2. Dat is consistent met de input van @Gerardwaz. Op basis van de informatie dat het een intergas betrof dacht hij dat het een “serie ventiel” betrof maar dat is niet zo. Zijn laatste post geeft ook aan dat hij het ermee eens is dat de drukregelaar weer naar 0.4 mag.

2/ @Gerardwaz heeft volledig gelijk dat er bij een intergas iets extra’s nodig is. Het meest gebruikelijke is dus een “serie ventiel” maar in dit geval is daar een “2weg klep” voor gekozen. Die zie je op de 2de foto zitten. Het betreft het grijs/groenige doosje op de meeste linkse leiding direct onder de cv ketel.
Als die klep hapert kan hij al jouw verschijnselen verklaren:
- bij haperende klep blokkeert die de cv-flow. Uit ervaring weet ik dat je dan inderdaad een flink bonkend geluid krijgt. De cv pomp probeert te pompen maar het water gaat niet weg.
- warm water bedrijf werkt dan inderdaad nog wel, dat gaat immers niet door die klep
- het wordt binnen niet warm als de cv aan staat, het warme water komt immers niet door de klep.

Kortom… dikke kans dat betreffende klep hapert.
Je kan dat checken.
Aan de zijkant van de klep zit een “pennetje”. Je kan het op foto 2 niet zien dus ik denk dat het aan de andere kant van de klep zit.
Als het goed is staat dat pennetje “omhoog”, dat wil zeggen “van de leiding af”, dus richting achterwand als de klep open staat. Volgens mij betreft het een “normaal open” klep dus dat zou tijdens cv bedrijf moeten zijn.
Het pennetje staat “omlaag”, dat wil zeggen “naar de leiding toe”, dus van de achterwand naar je toe als de klep dicht staat. Dat zou zo moeten zijn als de klep dicht staat dus dat zou zo moeten zijn als de cv uit staat.

Als je constateert dat de klep hapert moet de installateur het oplossen.
Je kan het tijdelijk wel een beetje oplossen door de kop van de klep (de bediening) eraf te halen (het doosje dus). Dat zit met een soort klik-verbinding op het koperen ventiel. In de ring zit een palletje dat je moet indrukken, dan kan je de klep er met een draai van een kwart slag afhalen. Als je het palletje goed indrukt gaat dat heel makkelijk.

Gebruiksaanwijzing klep hier. Daarin staat ook hoe je de kop eraf haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:41
VindiGoosh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:36:
[Afbeelding]

Iemand enige idee wat hier gebeurt? Thermostaat stond op 20 graden. Vandaag een COP van 2,5 :?
Is dit inmiddels opgelost @VindiGoosh?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:34
s020506 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Wat is je ervaring van het verschil tussen T6 en Tado? Ik merk bij een T6 niets van de ruimere hysterese. En toen ik de tado had kon de temperatuur ook behoorlijk schommelen.

En ik snap niet wat je bedoelt dat de temperatuur wordt afgekapt. En waarom dan eerder pendelgedrag.
Ik heb gisteren het voordeel en het nadeel van de T6 gezien ;)

‘s ochtends een mooie run tot 14:00u -> 20,5 graden. Quatt uit. Veel mensen in huis gehad —> 21,5 graden binnen. Rond 22.00u zakte de temp naar 19,85 -> Quatt slaat aan, dus ik dacht mooi 🙂 bleek dat maar voor 1-2 min te zijn. Daarna sloeg de Quatt pas om 23.30u aan toen de kamertemperatuur zakte naar 19,65.

De vloer was dusdanig afgekoeld dat de duo er aardig aan moest trekken. Veel energieverbruik (want stuk kouder buiten rond 0:00).
Vanmorgen was het 19,65 graden volgens Json in de woonkamer (setpoint 20).

Optimalisatie opwarmen staat aan, zoals mooi omschreven door @Friezin. Nu hopen dat de T6 hiervan “leert” 😅

Misschien is de Tado voor deze koude dagen voor mij wel een betere keus.. maar wil de T6 niet meteen afschieten. Moeilijk te vergelijken ook, want ik heb de T6 net voor het weekend opgehangen en sindsdien is het een stuk kouder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkRVNeyDitZp0jopoObokGejlRo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Gw0AswWVPRS2qQcSUonmVuiU.jpg?f=user_large

Dit kan ik ook niet echt duiden: waarom gaat de watertemperatuur opeens zo naar beneden? Terwijl de vraag er wel is.. of een toevallig meetpunt tijdens een defrost?

[ Voor 12% gewijzigd door Frozen-Bullet op 13-01-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Frozen-Bullet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:35:
[...]

‘s ochtends een mooie run tot 14:00u -> 20,5 graden. Quatt uit. Veel mensen in huis gehad —> 21,5 graden binnen. Rond 22.00u zakte de temp naar 19,85 -> Quatt slaat aan, dus ik dacht mooi 🙂 bleek dat maar voor 1-2 min te zijn. Daarna sloeg de Quatt pas om 23.30u aan toen de kamertemperatuur zakte naar 19,65.

De vloer was dusdanig afgekoeld dat de duo er aardig aan moest trekken. Veel energieverbruik (want stuk kouder buiten rond 0:00).

Optimalisatie opwarmen staat aan, zoals mooi omschreven door @Friezin. Nu hopen dat de T6 hiervan “leert” 😅

Misschien is de Tado voor deze koude dagen voor mij wel een betere keus.. maar wil de T6 niet meteen afschieten. Moeilijk te vergelijken ook, want ik heb de T6 net voor het weekend opgehangen en sindsdien is het een stuk kouder.
Het is tijdje gelden sinds ik tijd had om hier in in detail mee te lezen maar met mijn huidige probleme met Quatt en T6 was ik hier toch maar terug.
Wat bedoel je met T6 die leert, ik dacht dat de T6 helemaal niets doet met de Quatt, alleen de meting van de temperatuur en de gewenste temperatuur worden doorgegeven toch, voor de rest doet de CIC er niets mee?
Vergeef me als ik iets gemis heb, misschien is dit eerder aan bod geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:57
Derk GTT schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:32:
[...]

Klinkt als een fijne optie om de Quatt zo langer te laten lopen.

Welke ketel heb je ?

Zou dit met mijn Intergas ook wel eens willen proberen.
@Derk GTT
Intergas Kompakt HRE.
Moet 3 dingen doen, Het geheime installateur menu in. "Su"mmer optie enabelen, "Su" optie aanzetten.
Is altijd weer een puzzeltje wat ik steeds weer vergeet.
Maar staat na enig zoeken beschreven hier : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64128088
Als het gelukt is staat ziet het er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r96-CMv4KHFbiRsq7YYUwxiFWMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNYKSgBwZIffDxSqxLp91p1g.jpg?f=fotoalbum_large

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Ik weet niet waarom mensen zoveel ellende hebben met de TADO, hier werkt ie prima. Ik heb volgens mij een single run van de Quatt sinds vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
Ben even op zoek naar advies van het forum vanwege abominabele en zeer dure regeling van de Quatt/CIC:

Ik heb bijna elke dag dezelfde cyclus: Overdag warmt het huis lekker op (buiten temperatuur hoger, heel soms zonnetje) en doet de Quatt weinig (ik heb een dubbele 9 KW). Als gevolg zakt de vloerverwarming flink terug.
Als we naar bed gaan is de vloer dus kouder en gedurende de nacht zakt de temperatuur beneden vanwege lagere buiten temperatuur en VVW temperatuur.

Dan gaat de Quatt als een gek bijstoken (dat is lastig snachts vanwege lagere buiten temperatuur), ramt de CV erbij voor vele uren.
De vloer wordt dan veel te warm (vanochtend 28 graden) en het huis is te warm waarna het hele feest zich weer herhaalt gedurende de dag.

Het vervelendste is dat ik veel gas gebruik snachts (ondanks dat ik tegen het uitdrukkelijk advies van Quatt voor de 9 KW ben gegaan terwijl zij 1 unit meer dan genoeg vonden).

De cost optimalisatie staat aan met gas prijs is €1,35 en electra prijs is €0,05.Ik heb een t6r thermostaat.

Grootste probleem is dat de Quatt/CIC niet snapt dat mijn VVW 100 M2 is en dat het een halve dag duurt om die af te koelen of op te warmen. Ik heb altijd zelfde binnen temperatuur (20), hoewel ik hem savonds wel eens even verhoog om de Quatt te dwingen de vloer alvast wat warmer te maken.

Uiteindelijk oplossing is dat ik de vloerverwarming temperatuur ga regelen ipv de kamer, maar mijn werk en tiener kids geven me niet genoeg tijd om de CIC aantepassen.

Nog ideeen voor een 1e oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
[...]

[Afbeelding]

Dit kan ik ook niet echt duiden: waarom gaat de watertemperatuur opeens zo naar beneden? Terwijl de vraag er wel is.. of een toevallig meetpunt tijdens een defrost?
Hier eigenlijk wel hetzelfde beeld met een Tado. Watertemperatuur kan hier ook behoorlijk zakken en daarna redt de Quatt het niet om binnen bepaald tijdsbestek water op te warmen en vanwege trage vvw wordt er dan ook gas bijgestookt bij deze lage buitentemperaturen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

patrickvdhart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:08:
Ben even op zoek naar advies van het forum vanwege abominabele en zeer dure regeling van de Quatt/CIC:

Ik heb bijna elke dag dezelfde cyclus: Overdag warmt het huis lekker op (buiten temperatuur hoger, heel soms zonnetje) en doet de Quatt weinig (ik heb een dubbele 9 KW). Als gevolg zakt de vloerverwarming flink terug.
Als we naar bed gaan is de vloer dus kouder en gedurende de nacht zakt de temperatuur beneden vanwege lagere buiten temperatuur en VVW temperatuur.

Dan gaat de Quatt als een gek bijstoken (dat is lastig snachts vanwege lagere buiten temperatuur), ramt de CV erbij voor vele uren.
De vloer wordt dan veel te warm (vanochtend 28 graden) en het huis is te warm waarna het hele feest zich weer herhaalt gedurende de dag.

Het vervelendste is dat ik veel gas gebruik snachts (ondanks dat ik tegen het uitdrukkelijk advies van Quatt voor de 9 KW ben gegaan terwijl zij 1 unit meer dan genoeg vonden).

De cost optimalisatie staat aan met gas prijs is €1,35 en electra prijs is €0,05.Ik heb een t6r thermostaat.

Grootste probleem is dat de Quatt/CIC niet snapt dat mijn VVW 100 M2 is en dat het een halve dag duurt om die af te koelen of op te warmen. Ik heb altijd zelfde binnen temperatuur (20), hoewel ik hem savonds wel eens even verhoog om de Quatt te dwingen de vloer alvast wat warmer te maken.

Uiteindelijk oplossing is dat ik de vloerverwarming temperatuur ga regelen ipv de kamer, maar mijn werk en tiener kids geven me niet genoeg tijd om de CIC aantepassen.

Trage vloer; kan me voorstellen dat dat niet prettig werkt.
Ideeën ter verbetering:
T6R op de vloer zetten? zodat hij eerder ziet dat deze afkoelt/opwarmt
Halve graad nachtverlaging? zodat hij opwarmen overdag doet

Je vvw mengt niet te veel (zodat warme water dat Quatts maken de vloer maar moeilijk in komt)?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

medu80 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:07:
Ik weet niet waarom mensen zoveel ellende hebben met de TADO, hier werkt ie prima. Ik heb volgens mij een single run van de Quatt sinds vorig jaar.
Ik denk dat de "ellende" niet zozeer aan een specifieke thermostaat hangt.

Het beeld wat bij mij boven komt, is dat de "ellende" meer in de combinatie; huis - afgiftesysteem - warmtewensen - Quatt en tenslotte de thermostaat zit.

En dat dit hier opvallend veel bij vloerverwarming is.

Dat vloerverwarming en een warmtepomp zonder meer een ideale combinatie is, is wat mij betreft daarom een fabeltje.

Mij hoor je overigens niet klagen. Uitermate tevreden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:57

@patrickvdhart

Pas op, Ik ben een groentje hier, Pas op wat je doet.
Klinkt alsof je meerdere problemen hebt.
Iets waar ik ook mee worstelde is dat de CIC veel te veel vermogen inschakelt (meneertje ongeduld) als hij warmtevraag ervaart. Ik heb sinds een paar dagen mijn cv-ketel-gedeelte uitgeschakeld (pas op! ik weet niet watvoor side effects er zijn, Raadplaag altijd eerst uw behandelend arts! Maar voor mij, so far so good) en daarnaast ook het WP vermogen drastisch teruggeschroefd met de "soundslider". Dan zou je vloer met bijna gratis stroom langzaam en met hoge COP kunnen "opladen" 'snachts zonder overshoot in de ochtend.
Het Zon-instralings probleem los je daarmee niet mee op. Misschien wel je onnodige gasverbuik en lage COP

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Het beeld wat bij mij boven komt, is dat de "ellende" meer in de combinatie; huis - afgiftesysteem - warmtewensen - Quatt en tenslotte de thermostaat zit.

Dat vloerverwarming en een warmtepomp zonder meer een ideale combinatie is, is wat mij betreft daarom een fabeltje.
En zo komt er nog meer anekdotisch 'bewijs'...

LT VVW + een WP is idd de optimale combinatie.
Maar dan (liefst) wel een zonder inmenging van weer een extra mengpomp en liever ook geen bemoeienis van een CV-ketel. Gewoon WP > rechtstreeks de vloer in.
Met @medu80 dus. Hier draait de wp ook al weken onafgebroken. Ik denk dat ie 1 keer ergens een uurtje heeft uitgestaan omdat het een middag plotseling 12 graden was. En volgens mij kan @Friezin daar ook over meepraten.

Ik weet dat je tevreden bent over je 82 stapjes opwarming gedurende de dag en zo hoopt onder de 12 starts te blijven, en dan is helemaal prima, begrijp me niet verkeerd. Voor jou werkt dat. Maar dat is een suboptimale werking voor een WP systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Laatst online: 06:04

Ja, laat de T6 eerst eens de optimalisatie die hij heeft "geleerd' vergeten en kijk het 2 dagen aan.:

1. Ga fysiek naar de thermostaat, ga naar optimalisatie start, zet op uit
2. Ga naar optimalisatie stop, zet die aan.
3. Ga naar optimalisatie start, zet die aan
4. Ga naar optimalisatie stop, zet die uit.

@mrdop Mijn experiment met slimme stekker op de thermostaat en die even elke nacht aan/uit te doen is gestopt. Ik ben van mening dat de T6 uitzetten niet hetzelfde effect heeft als de optimalisatie settings te flippen. Is alleen heel lastig te onderbouwen voor mij gezien de wisselende weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
SBL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Trage vloer; kan me voorstellen dat dat niet prettig werkt.
Ideeën ter verbetering:
T6R op de vloer zetten? zodat hij eerder ziet dat deze afkoelt/opwarmt
Halve graad nachtverlaging? zodat hij opwarmen overdag doet

Je vvw mengt niet te veel (zodat warme water dat Quatts maken de vloer maar moeilijk in komt)?
Dank voor je snelle reactie:
Op de vloer zetten is lastig, ik weet de temperatuur van de vloer via sensoren op de vloer maar krijg die helaas niet zo naar mijn T6. Ook is de temp vd vloer afhankelijk van de buitentemperatuur dus dan moet je de hele tijd de temp setpoint aanpassen (kan wel automatisch overigens).

Je opmerking over je VVW verdeler mengt niet te veel is spot on: Hij is ontworpen op CV bedrijf en mengt een sloot retour water weer bij de toevoer, is helaas niet te veranderen zonder hele verdeler te veranderen (in de toekomst ga ik naar een hybride maar dat duurt nog even).
Ter illustratie, aanvoer temp VVW is 36 graden, ,temperatuur vloer in is dan 27,2, dat is natuurlijk jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
Mickel moen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:40:
[...]

In grote lijnen mee eens, ik denk dat de 'ellende' zit dat de CIC uberhaupt luistert naar de warmtevraag aan/uit van welke thermostaat dan ook. wellicht wat gechargeerd: de CIC is als een 'slaaf' van de nukken van een specifieke thermostaat. veel terugkomend in dit topic:
- T6: grote hysterese, dus langere runs, maar ook meer afkoeling & overshoots, hoger in modulatieniveau. als ik mag samenvatten: hollen of stilstaan
- tado: kleine hysterese, lager in modulatie, maar meer aan/uit schakelingen (bij constante temperatuur), aantal schakelingen is dit goed te beperken door een oplopend schema (a la @Mickel moen & @Gerardwaz )

Andere warmtepompen gebruiken een thermostaat alleen als sensor voor binnentemperatuur en hebben andere regelingen, zoals WAR of een vaste TA. (als Quatt WAR zou hebben, dan zouden ze met meer recht het hele AI verhaal kunnen verkopen)

in principe is WP met VVW een goede combinatie, maar je moet het wel als een integraal geheel beschouwen. Quatt heeft 0 aandacht voor het inregelen/aanpassen van de afgifte en daar wringt de schoen. dus bij vvw wil je idealiter geen menging en/of pomp: alle warmte met zo laag mogelijke Ta direct de vloer in. dit hangt overigens weer samen met de manier van regeling en enige controle over de Ta (die Quatt niet biedt, maar bijv. @TeslaNerd wel zelf geregeld heeft)

hoewel ik zelf alleen radiatoren met T6 heb, wilt de WAF graag warme voeten en zit ik dus te kijken naar vloerverwarming en zal opnieuw bekijken welke thermostaat daarbij het beste zou passen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
patrickvdhart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Dank voor je snelle reactie:
Op de vloer zetten is lastig, ik weet de temperatuur van de vloer via sensoren op de vloer maar krijg die helaas niet zo naar mijn T6. Ook is de temp vd vloer afhankelijk van de buitentemperatuur dus dan moet je de hele tijd de temp setpoint aanpassen (kan wel automatisch overigens).

Je opmerking over je VVW verdeler mengt niet te veel is spot on: Hij is ontworpen op CV bedrijf en mengt een sloot retour water weer bij de toevoer, is helaas niet te veranderen zonder hele verdeler te veranderen (in de toekomst ga ik naar een hybride maar dat duurt nog even).
Ter illustratie, aanvoer temp VVW is 36 graden, ,temperatuur vloer in is dan 27,2, dat is natuurlijk jammer.
als je een bahco kan gebruiken:
https://www.heima24.de/in...schlussset-waagrecht.html

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
s020506 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Dat is dus het verschil, in mijn situatie schommelt de binnentemperatuur nauwenlijks en dat is erg comfortabel en ik ben erg onder de indruk hoe de Tado dat regelt. Maar om die temperatuur zo te houden zal de Tado vaker het seintje geven dan de T6, stop met verwarmen of ga verwarmen. Als het huis nauwenlijks warmte nodig heeft zal de Tado nerveus reageren. De Tado heeft dus zijn nadelen, maar zolang er voor mij belangrijke voordelen zijn, de Tado weet de binnentemperatuur in de winter mooi constant houden, zie ik geen reden om de gratis Tado om te ruilen voor een T6. Deze heeft namenlijk ook zijn eigen nadelen en dat lees en zie (grafieken) in dit topic terug. Ik wacht daarom liever waar Quatt zelf mee komt voor dat ik opnieuw geld uitgeef , want ik heb begrepen dat Quatt ook zelf een thermostaat aan het ontwikkelen is. Ik beaamde wat @Mickel moen aangaf (Ik snap ook waarom zijn schema werkt want je creëert voordurend warmtevraag) maar ik geef ook aan dat de Tado bij mij in staat is om lange runs te maken, als deze op een constante temperatuur staat, zolang de warmtevraag maar groot genoeg is. Samengevat zeg ik dus, voldoende warmtevraag is bepalend voor de rustige werking van de Tado. Ik erken volledig dat er situaties zullen zijn waar de T6 geschikter is, dat zal jezelf thuis moeten uitproberen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Maar dan (liefst) wel een zonder inmenging van weer een extra mengpomp en liever ook geen bemoeienis van een CV-ketel. Gewoon WP > rechtstreeks de vloer in.
Met @medu80 dus. Hier draait de wp ook al weken onafgebroken. Ik denk dat ie 1 keer ergens een uurtje heeft uitgestaan omdat het een middag plotseling 12 graden was. En volgens mij kan @Friezin daar ook over meepraten.

Ik weet dat je tevreden bent over je 82 stapjes opwarming gedurende de dag en zo hoopt onder de 12 starts te blijven, en dan is helemaal prima, begrijp me niet verkeerd. Voor jou werkt dat. Maar dat is een suboptimale werking voor een WP systeem.
In theorie zul je helemaal gelijk hebben, maar de praktijk blijkt weerbarstiger, althans naar wat ik hier zo voorbij zie komen. Dat is waarop ik reageer naar @medu80

Er zijn nu eenmaal zeer veel variabelen. Bovendien gaat het hier meestal over het implementeren van een nieuwe techniek in een systeem wat voor een oude situatie ontworpen is. Soms kan dit ook een voordeel zijn, zoals overbemeten radiatoren na isolatiemaatregelen.

De start is veelal suboptimaal, of je moet het hele systeem van de grond af nieuw opbouwen, zoals bij nieuwbouw of grondige renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Dersan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Ja, laat de T6 eerst eens de optimalisatie die hij heeft "geleerd' vergeten en kijk het 2 dagen aan.:

1. Ga fysiek naar de thermostaat, ga naar optimalisatie start, zet op uit
2. Ga naar optimalisatie stop, zet die aan.
3. Ga naar optimalisatie start, zet die aan
4. Ga naar optimalisatie stop, zet die uit.

@mrdop Mijn experiment met slimme stekker op de thermostaat en die even elke nacht aan/uit te doen is gestopt. Ik ben van mening dat de T6 uitzetten niet hetzelfde effect heeft als de optimalisatie settings te flippen. Is alleen heel lastig te onderbouwen voor mij gezien de wisselende weersomstandigheden.
Ik heb de optimalisatie ook "uit" staan. Geen problemen met de T6. Maar ik kijk niet op tienden van graden.

Als de optimalisatie "aan" staat, dan heb je weer een extra kapitein (of stuurman :)) die denkt slim te zijn.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:42:
[...]

In theorie zul je helemaal gelijk hebben, maar de praktijk blijkt weerbarstiger, althans naar wat ik hier zo voorbij zie komen. Dat is waarop ik reageer naar @medu80

Er zijn nu eenmaal zeer veel variabelen. Bovendien gaat het hier meestal over het implementeren van een nieuwe techniek in een systeem wat voor een oude situatie ontworpen is. Soms kan dit ook een voordeel zijn, zoals overbemeten radiatoren na isolatiemaatregelen.
Zeker, en daarom doet iedereen er verstandig aan een WP CV-systeem zo simpel mogelijk te houden.
(tot aan een vaste fanspeed toe)
Een hybride systeem maakt het -met 'behulp' van- een verkeerde thermostaat aansturing al snel veel te complex, springerig en weerbarstig. Je leest het in dit topic haast dagelijks intussen, terwijl het bij een ander allemaal kalm loopt.
En als je het zoals je schrijft probeert te implementeren op een bestaand systeem waar ook al vanalles gebeurt, zoals verschillende radiatoren open of dicht, al dan niet met zonering, een VVW met een thermostaat kraan ervoor, een retourventiel en ook graag nog een mengpomp voor het retourwater ertussen, en dan een thermostaat die daar ook vanalles van vindt, op een wartmepomp met (maar) 10 standen, nou ga d'r maar aan staan. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
WAF1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Samengevat zeg ik dus, voldoende warmtevraag is bepalend voor de rustige werking van de Tado. Ik erken volledig dat er situaties zullen zijn waar de T6 geschikter is, dat zal jezelf thuis moeten uitproberen.
Die eerste zin klopt niet, kan ik je uit ervaring mededelen. En de 2e zin is te zwak, voor sommige situaties werkt een bepaalde thermostaat gewoon niet.

De rest van je verhaal klopt volgens mij niet echt. Het enige waar de CiC naar luistert vanuit de thermostaat is de max water temperatuur en of de ketel uit moet. Of hij aan gaat en met welke power bepaald de CiC helemaal zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mckrsta
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-09 23:56
Mijn verhaal is hetzelfde als bij de T6, de enige lange duur (87 uur het langst) was vorige week, maar om daar te komen moet ik de fysieke T6 uit de stopcontact halen (niet het elektriciteitscontact, maar de daadwerkelijke T6), een paar minuten laten liggen en het dan weer in het stopcontact steken. Op die manier blijft de chEnable aan, zelfs met 0,5°C boven de ingestelde temperatuur. Ik heb ook de building87 geprobeerd, maar die beperkt gewoon het vermogen dat geleverd kan worden, wat uiteindelijk resulteert in 22,1x en daarna wordt de chEnable op UIT gezet. Ik probeer het patroon te begrijpen waarom het uit- en weer inpluggen werkt, maar ik snap het niet helemaal. Optimalisatie is uitgeschakeld op zowel de Quatt als de T6.

De volgende stap: ik heb al een DIYless besteld, waar ik met de beta-firmware (op basis van de opmerkingen/verzoeken op GitHub) van plan ben om de hysterese in te stellen om +0,5 te gaan, en om de chEnable in te stellen op ON bij 22°C, dus eigenlijk een lagere hysterese. Het idee is dat de Quatt geen verschil zal zien tussen de kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur, zodat het een stille start zal maken met minimaal vermogen en zich aanpast als de temperatuur daalt. We zullen zien hoe dat werkt.

Misschien zou Quatt op een dag geavanceerde opties hebben in de app zelf (bijvoorbeeld vergrendelen met een PIN, FaceID, TouchID...) waar je het in- en uit kunt schakelen naar behoefte, en de chEnable-bit kunt negeren, deze alleen gebruikt als je het moet uitschakelen in geval van een noodsituatie. Het zou afhankelijk zijn van het internet, en Quatt zou in feite een back-up hebben met hun 4G SIM in de CIC.

Als DIYless niet werkt, dan is het wat het is. De volgende keer koop ik een goed gevestigd/bekend product waar ik volledige controle over heb, zelfs om de verwarmingscurve/-lijn zelf aan te passen.

Ik was van plan om dit jaar alle radiatoren te upgraden naar Jaga, of misschien vloerverwarming (ik geef de voorkeur aan Jaga omdat ik de radiatoren zelf kan vervangen), maar dat zal wat serieus nadenken en rekenen vergen, vooral met de beperkte hoeveelheid water die het systeem zal hebben en de mogelijke strijd met het ontdooien, plus het feit dat Jaga zeer snel zal reageren op de plotselinge verandering van de watertemperatuur van 30°C naar 20°C.

P.S. Met building87 vraagt Quatt om een warmtepomp + boiler, maar ik heb de Remeha uitgeschakeld zodat deze alleen warm water levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
@mckrsta Ik heb nog een Tado liggen met 1 thermostaatknop die je wel voor een zacht prijsje mag overnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Dank voor de suggestie, behoorlijk goedkoop die idd..
Daar komt iets meer bij kijken al een Bahco maar ik moet sowieso wachten tot een warmere tijd. Maar dit lijkt op een LTV VVW verdeler, ik heb liever een hybride die alleen water bijmengt als aanvoer te hoog is voor de vloer. Bijv een Therminon Vloerverwarmingsunit Composiet Hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mckrsta
s020506 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:15:
@mckrsta Ik heb nog een Tado liggen met 1 thermostaatknop die je wel voor een zacht prijsje mag overnemen ;)
Ik had Tado, dat ik voor het nieuwe jaar had gekocht, en ik heb het teruggestuurd, dat was echt een ramp, haha...
Dus T6, Tado, DIYless... Ik begin een thermostaat-tester te worden.

En om eerlijk te zijn, hier op het forum weet 90% van de mensen gewoon waar ze naar moeten kijken, waar ze moeten zoeken, en proberen het beste uit het systeem te halen en het te optimaliseren. Er zijn veel, veel gebruikers die zien dat ze geen gas gebruiken, en dat was het belangrijkste doel, maar optimalisatie, levensduur en tweaks, daar zijn ze niet in geïnteresseerd, of ze denken dat het zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zet kostenoptimalisatie eens uit, dan gaat ie proberen om zoveel mogelijk met de Quatt te doen wat met jouw opstelling makkelijk zo moeten kunnen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
s020506 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Die eerste zin klopt niet, kan ik je uit ervaring mededelen. En de 2e zin is te zwak, voor sommige situaties werkt een bepaalde thermostaat gewoon niet.

De rest van je verhaal klopt volgens mij niet echt. Het enige waar de CiC naar luistert vanuit de thermostaat is de max water temperatuur en of de ketel uit moet. Of hij aan gaat en met welke power bepaald de CiC helemaal zelf.
Kan zijn, daarom moet je het uit proberen. Zolang er voldoende warmtevraag is werkt het bij wel lekker. En naar de CV-ketel zelf kijk ik niet, kan mij goed voorstellen dat als deze in zijn lage bereik zit wel pendelt. Nog nooit druk over gemaakt, ga ik nu ook niet doen, hij is ook al afgeschreven.

Pendelen is aan en uit. Dus als de kamerthermostaat zegt we zijn op ons setpoint dan geeft deze dat aan de CiC door en gaat de wp inderdaad uit. De Tado zal dat met zijn PID-regeling eerder zeggen dan de TS die een ruimere hysterese heeft. De thermostaat is een slaaf, maar bepaalt wel samen met de buitensensor wanneer de wp aan en uit gaat. Welk vermogen er gegeven moet worden dat bepaalt de CiC. Volgens mij zeg ik helemaal niet iets anders dan jij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
Een paar dagen geleden vroeg ik hier om Quatt vs Tado wat behoorlijk wat antwoorden heeft gebracht. Ironsich genoeg is mijn Tado ermee opgehouden: Uitgevallen, geen signaal meer, gaat niet meer aan.

Dan toch maar een Honeywell, en we zien het t.z.t. wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Hetisookwat schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:41:
Een paar dagen geleden vroeg ik hier om Quatt vs Tado wat behoorlijk wat antwoorden heeft gebracht. Ironsich genoeg is mijn Tado ermee opgehouden: Uitgevallen, geen signaal meer, gaat niet meer aan.

account name checks out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
paQ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:43:
[...]

account name checks out
hehehehehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 16:12
Hoe kun je trouwens zien of de Quatt zijn warmte niet kwijt kan?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
WAF1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Kan zijn, daarom moet je het uit proberen. Zolang er voldoende warmtevraag is werkt het bij wel lekker. En naar de CV-ketel zelf kijk ik niet, kan mij goed voorstellen dat als deze in zijn lage bereik zit wel pendelt. Nog nooit druk over gemaakt, ga ik nu ook niet doen, hij is ook al afgeschreven.

Pendelen is aan en uit. Dus als de kamerthermostaat zegt we zijn op ons setpoint dan geeft deze dat aan de CiC door en gaat de wp inderdaad uit. De Tado zal dat met zijn PID-regeling eerder zeggen dan de TS die een ruimere hysterese heeft. De thermostaat is een slaaf, maar bepaalt wel samen met de buitensensor wanneer de wp aan en uit gaat. Welk vermogen er gegeven moet worden dat bepaalt de CiC. Volgens mij zeg ik helemaal niet iets anders dan jij zegt.
Als je je niet druk maakt over pendelen van de CV ketel, waarom dan wel van de WP? Zomaar een vraag.

De thermostaat is ontworpen om de baas te zijn in je warmtevoorziening. Normaal is de CV-ketel de slaaf die netjes luistert naar de thermostaat. Nu heeft Quatt er een Commander in Chief tussen geprakt die de rol van baas eigenlijk wil overnemen. Heb je nu mooi twee bazen. De buitenunit nog steeds de slaaf, dat wel.

En volgens mij weet je niet echt hoe een (PID)regeling werkt. Als deze goed werkt, met een goede feedback loop (en niet zoals bij de CiC dat de hoeveelheid gevraagde warmte van Tado hopelijk overeen komt met de hoeveelheid geleverde warmte van bepaald door de CiC) wordt de temperatuur netjes geregeld. Er is geen enkele reden dat een Tado dat eerder of vaker zegt dat de WP uit moet. Als de regelsystemen de kans krijgen om goed te werken tenminste.

Als de kamertemperatuur wordt bereikt gaat de warmtevraag niet meteen naar nul. De tijden van de ouwerwetse thermostaat met bimetaal (zo'n ronde die vroeger overal hing) is al even geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Hetisookwat schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:41:

Batterij leeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
s020506 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Als je je niet druk maakt over pendelen van de CV ketel, waarom dan wel van de WP? Zomaar een vraag.

De thermostaat is ontworpen om de baas te zijn in je warmtevoorziening. Normaal is de CV-ketel de slaaf die netjes luistert naar de thermostaat. Nu heeft Quatt er een Commander in Chief tussen geprakt die de rol van baas eigenlijk wil overnemen. Heb je nu mooi twee bazen. De buitenunit nog steeds de slaaf, dat wel.

En volgens mij weet je niet echt hoe een (PID)regeling werkt. Als deze goed werkt, met een goede feedback loop (en niet zoals bij de CiC dat de hoeveelheid gevraagde warmte van Tado hopelijk overeen komt met de hoeveelheid geleverde warmte van bepaald door de CiC) wordt de temperatuur netjes geregeld. Er is geen enkele reden dat een Tado dat eerder of vaker zegt dat de WP uit moet. Als de regelsystemen de kans krijgen om goed te werken tenminste.

Als de kamertemperatuur wordt bereikt gaat de warmtevraag niet meteen naar nul. De tijden van de ouwerwetse thermostaat met bimetaal (zo'n ronde die vroeger overal hing) is al even geleden.
Interfacing is a bitch

Hier overigens een PID regeling op een COP1 heater.
Dat illustreert hoe efficient dat is. (kan zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_DHkkimm-z5x9T0QNdHjaUJFrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7g4kqwn5tfKwMgGYIQHfkdK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Dacht ik ook maar nee, helaas. Ook met verse batterijen werkte het niet. Voor de zekerheid nog een setje nieuwe gekocht bij de winkel. Werkte ook niet in TADO, wel in een ander apparaat. Dan maar afscheid nemen en vergeten. Helpt wel dat ik al twijfelend was, dus er was ook geen wonder nodig om me over de streep te trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• medu80
[...]

Ik ben het met je eens. Warmtepomp en VVW is ideaal. De woonkamer wordt warm met 31 graden aanvoer en blijft warm met 27 graden continue. Tado gaat hier vaak naar 20.7, terwijl 20.5 gevraagd wordt. Hierna draait Quatt langzamer waardoor iets afkoeling optreed en kamertemp schommelt tussen 20.5 en 20.7.

Bij tado kun je wel iets instellen: Misschien maakt dat het verschil, ik zelf denk niet dat het wat uitmaakt, maar toch maar delen:

Instellingen -> Care en Protect -> Verwarmingsketel : Ja = Quatt Hybrid Control Unit
Instellingen -> Care en Protect -> Vloerverwarming: Ja
Instellingen -> Aanvoertemp Optimalisatie -> Geen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Ik weet het niet zeker, maar het draait wel weer.

CiC lijkt onderdeel van het probleem te zijn in ieder geval

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
medu80 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:59:

Bij tado kun je wel iets instellen: Misschien maakt dat het verschil, ik zelf denk niet dat het wat uitmaakt, maar toch maar delen:

Instellingen -> Care en Protect -> Verwarmingsketel : Ja = Quatt Hybrid Control Unit
Instellingen -> Care en Protect -> Vloerverwarming: Ja
Instellingen -> Aanvoertemp Optimalisatie -> Geen
Ik heb bij mijn TADO
vloerverwarming : nee (heb radiatoren)
Aanvoer Optimalisatie: 40°

Wat me wel opvalt is dat als ik de aanvoer optimalisatie wijzig de hele buiten unit uit gaat. Alleen de pomp blijft draaien, als of de CIC alles reset / herberekend, want het duurt even voordat de boel weer wordt opgestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Op het bakje neem ik aan.
Optimalisatie Stop staat daar op uit.
In Resideo app staat hij aan.

En die watertemperatuur?
Er wordt 1 keer per uur gemeten.
De grafiek werd steeds op het hele uur bijgewerkt, maar bij nwe app-versie plotseling, net als watertemperatuur en kamertemperatuur, pas 7 minuten na het hele uur.
Oftewel: zowel dalen als toppen (gas bij defrost) zijn normaal.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
mckrsta schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Ik had Tado, dat ik voor het nieuwe jaar had gekocht, en ik heb het teruggestuurd, dat was echt een ramp, haha...
Dus T6, Tado, DIYless... Ik begin een thermostaat-tester te worden.

En om eerlijk te zijn, hier op het forum weet 90% van de mensen gewoon waar ze naar moeten kijken, waar ze moeten zoeken, en proberen het beste uit het systeem te halen en het te optimaliseren. Er zijn veel, veel gebruikers die zien dat ze geen gas gebruiken, en dat was het belangrijkste doel, maar optimalisatie, levensduur en tweaks, daar zijn ze niet in geïnteresseerd, of ze denken dat het zo werkt.
Ik heb ook een Diyless 3 en ben actief met de ontwikkelaar als tester.
Op zich bevalt de Diyless erg goed omdat de ontwikkelaar op mijn verzoek een aantal functies heeft ingebouwd zoals step 0,1⁰C, instelbare hysteresis, hysteresis under limit die ik boven setpoint kan configureren (handig om mijn Quatt te jumpstarten na zoninslag of pellet kachel gebruik), instelbare heat curve die ik niet gebruik om de Quatt aan te sturen maar die je wel kan gebruiken als validatie van de Quatt stooklijn (mijne klopt goed, alleen compenseert Quatt niet voor wind).

Maar wel even ter info, het is zeker niet alleen maar positief: de Diyless 3 is gebaseerd op standaard hardware componenten (voeding, ESP32, led drive, 4 inch display etc.) maar heeft als gevolg daarvan ook last van warmte opbouw als je zijn interne sensor gebruikt en die ook weer beïnvloed wordt door configuratie (wel of geen processor sleep time, wel of geen always on, enz.). En die warmte opbouw is echt fors, van +0,8⁰C tot 2,5⁰C.
In de nieuwe versie wordt temperatuurcalibratie ingebouwd maar doordat de warmte opbouw iets varieert afhankelijk van de configuratie zal er bij gebruik van de interne sensor altijd enige afwijking zijn.
Bij gebruik van een externe sensor (aangepaste Xiaomi BLE thermometer) heb je hier natuurlijk geen last van.

Ik zal hem dus nooit adviseren of afraden, maar omdat ik van experimenteren houd is ondanks dit 'euvel' voor mijn situatie (a-typisch huis) de Diyless de betere thermostaat en ik accepteer de beperking hiervan.
Ik heb ook Evohome, T6, DT4M en Comfort Touch gebruikt maar daarmee lag het comfort voor mijn huis aanzienlijk lager.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
Stefannn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:13:
[...]

Dit verklaart veel.

1/ de drukverschil regelaar is een “bypass ventiel”, geen “serie ventiel”. Dat betekent dat die op 0.4 moet, niet op 0.2. Dat is consistent met de input van @Gerardwaz. Op basis van de informatie dat het een intergas betrof dacht hij dat het een “serie ventiel” betrof maar dat is niet zo. Zijn laatste post geeft ook aan dat hij het ermee eens is dat de drukregelaar weer naar 0.4 mag.

2/ @Gerardwaz heeft volledig gelijk dat er bij een intergas iets extra’s nodig is. Het meest gebruikelijke is dus een “serie ventiel” maar in dit geval is daar een “2weg klep” voor gekozen. Die zie je op de 2de foto zitten. Het betreft het grijs/groenige doosje op de meeste linkse leiding direct onder de cv ketel.
Als die klep hapert kan hij al jouw verschijnselen verklaren:
- bij haperende klep blokkeert die de cv-flow. Uit ervaring weet ik dat je dan inderdaad een flink bonkend geluid krijgt. De cv pomp probeert te pompen maar het water gaat niet weg.
- warm water bedrijf werkt dan inderdaad nog wel, dat gaat immers niet door die klep
- het wordt binnen niet warm als de cv aan staat, het warme water komt immers niet door de klep.

Kortom… dikke kans dat betreffende klep hapert.
Je kan dat checken.
Aan de zijkant van de klep zit een “pennetje”. Je kan het op foto 2 niet zien dus ik denk dat het aan de andere kant van de klep zit.
Als het goed is staat dat pennetje “omhoog”, dat wil zeggen “van de leiding af”, dus richting achterwand als de klep open staat. Volgens mij betreft het een “normaal open” klep dus dat zou tijdens cv bedrijf moeten zijn.
Het pennetje staat “omlaag”, dat wil zeggen “naar de leiding toe”, dus van de achterwand naar je toe als de klep dicht staat. Dat zou zo moeten zijn als de klep dicht staat dus dat zou zo moeten zijn als de cv uit staat.

Als je constateert dat de klep hapert moet de installateur het oplossen.
Je kan het tijdelijk wel een beetje oplossen door de kop van de klep (de bediening) eraf te halen (het doosje dus). Dat zit met een soort klik-verbinding op het koperen ventiel. In de ring zit een palletje dat je moet indrukken, dan kan je de klep er met een draai van een kwart slag afhalen. Als je het palletje goed indrukt gaat dat heel makkelijk.

Gebruiksaanwijzing klep hier. Daarin staat ook hoe je de kop eraf haalt.
Dank voor alle tips!
Storing gemeld. Warmgarant zit nog ff te overleggen of ze zelf iemand sturen of van Intergas zelf.
Ik neem alle zaken mee.
Zal update geven zodra er iemand is geweest.
Nu in elk geval weer een nachtje FE gedraaid 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat wanneer je kamertemperatuur wat verhoogt op tijdstip dat de zon binnenkomt, zodat Quatt aanblijft? Of verwarmt de zon echt stevig?

(Ik stook zelf op 21,5°C continue, maar Quatt blijft sudderen tot 22,3°C ongeveer wanneer zon binnenknalt rond 10.00 uur. Optimalisatie aan.

Vandaag wel heel zonnig: Quatt is net na 11.00 uur in freeze protection gegaan, maar nog wel rond 500 flow (en ik vermoed dat de zon zo goed die vloer opwarmt, dat op zonkracht mijn vloer water van 24°C maakt volgens flowmeter, Quatt-in en Quatt-uit)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Mijn Quatt is toch echt vandaag uitgegaan: run vanaf 9 januari, maar zowel toen als nu draaide het knallende zonnetje rondom 3 meter hoge kamerramen: woonkamer 24°C nu :Y. Blijft ook nog wel even kamer verwarmen. Bij 22,3°C vond Quatt dat hij niks meer kon bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickvdhart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Is dat ook temperatuur Quatt-uit?
Heb je waterzijdig ingeregeld? Want iedere graad winst telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Wat wanneer je kamertemperatuur wat verhoogt op tijdstip dat de zon binnenkomt, zodat Quatt aanblijft? Of verwarmt de zon echt stevig?

(Ik stook zelf op 21,5°C continue, maar Quatt blijft sudderen tot 22,3°C ongeveer wanneer zon binnenknalt rond 10.00 uur. Optimalisatie aan.

Vandaag wel heel zonnig: Quatt is net na 11.00 uur in freeze protection gegaan, maar nog wel rond 500 flow (en ik vermoed dat de zon zo goed die vloer opwarmt, dat op zonkracht mijn vloer water van 24°C maakt volgens flowmeter, Quatt-in en Quatt-uit)
Ik heb dat zelf gesprobeerd, echter 2 problemen:
1. Ik raak afgeleid en de temperatuur zakt verder onder setpoint en Quatt denkt "laat ik die arme wp eens helpen met de CV..." dus te vaak opeens geconstateerd dat de CV boiler overdag aan was.
2. Vaak is het setpoint savonds bij het naar bed gaan nog hoger dan 20, zeg 20,5 of zo. Als ik hem dan terug breng naar 20 voor het oogjes dichtdoen dan zegt Quatt, "mooi, vermogen eruit" en krijgen we weer herhaling van zetten. Of als ik hem laat staan redt hij de 20,5 niet sochtends (hij red 20 al niet).

En ik vind het ook gewoon te veel gedoe, ik overweeg het te automatiseren, maar tijdgebrek.

Ideaal zou ik de DIYless gateway (die ik al heb) tussen de themostaat en de CIC steken en de T6 waarde vervangen door de vloerverwarming waarde en het gewenste vloerverwarming temp. setpoint zetten nav buitentemperatuur. Maar geen tijd gehad om uit te vogelen hoe ik de DIYless in mijn home assistant integreer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Friezin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Is dat ook temperatuur Quatt-uit?
Heb je waterzijdig ingeregeld? Want iedere graad winst telt.
Ja, Temp gemeten door Quatt idd rond de 37 graden, dat is dus aanvoer VVW, en de gemengde temperatuur vloer in is dan rond de 27 graden (HT verdeler helaas).
Wel enigszing waterzijdig geregeld, helaas hebben aantal radiatoren geen voetventiel en dan gaat het niet met die. Of bedoel je iets anders met waterzijdig inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Quatt heeft 0 aandacht voor het inregelen/aanpassen van de afgifte en daar wringt de schoen.
Oftewel: je cv-boer had de afgifte al prima ingeregeld ooit?
Waterzijdig ingeregeld etc?

(Ik vind persoonlijk nog steeds dat je pre-Quatt afgiftesysteem je eigen pakkie aan is: Wanneer het in je cv-tijd al niet goed was ingeregeld achteraf, kun je alleen jezelf dat aanrekenen. Ik heb bijvoorbeeld wel eens de indruk dat een vvw vaak wordt aangelegd waarna de installateur zonder veel uitleg weer vertrekt, na alleen achterlaten schema opwarmprotocol.
Dat kun je Quatt niet aanrekenen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickvdhart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Ja, Temp gemeten door Quatt idd rond de 37 graden, dat is dus aanvoer VVW, en de gemengde temperatuur vloer in is dan rond de 27 graden (HT verdeler helaas).
Wel enigszing waterzijdig geregeld, helaas hebben aantal radiatoren geen voetventiel en dan gaat het niet met die. Of bedoel je iets anders met waterzijdig inregelen?
Voetventielen, daar heb ik ook maar 2 van, van de 12 radiatoren.
Ik blijf zeggen dat het bij mij prima zo: YouTube: TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen! is gelukt, dus dat het enkel met voetventielen goed wil is een fabel.

Hetzelfde gedaan met mijn vloerverwarming: dat scheelt ongeveer 4°C met eerder, dus dat Quatt nu wat warmer water maakt.

(Edit: bij mij werden radiatoren op slaapkamer niet warm: met die 3-4°C extra lukt het wel. )

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 13-01-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickvdhart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Ik heb dat zelf geprobeerd, echter 2 problemen:
1. Ik raak afgeleid en de temperatuur zakt verder onder setpoint en Quatt denkt "laat ik die arme wp eens helpen met de CV..." dus te vaak opeens geconstateerd dat de CV boiler overdag aan was.
Ben je hier even kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Was reactie op jouw suggestie om bij overshoot van de temperatuur in de kamer (bijv. van de zon) de thermostaat setpoint naar boven aan te passen om te zorgen dat Quatt blijft lopen en de vloer op temperatuur blijft.
Ik ben dan de hele dag de temperatuur aan het aanpassen en werkt niet zo goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:33

KL643

beeldaandemuur

patrickvdhart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Was reactie op jouw suggestie om bij overshoot van de temperatuur in de kamer (bijv. van de zon) de thermostaat setpoint naar boven aan te passen om te zorgen dat Quatt blijft lopen en de vloer op temperatuur blijft.
Een soort open haard stand zou prettig zijn waarbij je zelf kan aangeven hoeveel de Quatt moet blijven draaien (minimale stand).

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
[...]

Probeer eens die optimalisatie settings te flippen wat ik aangaf, durf te wedden dat hij dan netjes blijft lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Heb hier wel eens ad hoc temperatuur omhoog gegooid.
Bijvoorbeeld als opperhoofd koudkleum (moeders) kwam eten:
In app staat dan onder die nieuwe temperatuur "hou vast tot tijdstip".
Onderaan kun je dat wijzigen naar een bepaalde tijd: Daar zette ik dan tijdstip vertrek (moeders of zonnetje?) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
s020506 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Leuke vraag. Destijds was ik daar helemaal niet mee bezig, ik wist tot voor kort geen eens wat pendelen was. Nu ben ik mij er bewust van. En een wp zonder subsidie is heel wat duurder dan de aanschaf van een CV-ketel. De CV-ketel die we hebben is denkbeeldig na 15 jaar al afgeschreven, die heeft zijn geld opgebracht en behalve de aanschaf weinig kosten aan gehad. De huidige ketel zal voor verwarming nog weinig gebruikt worden, en als het een modulerende ketel is, ik weet het niet eens, zal in onze huidige situatie in het onderste bereik moeten opereren. Dit evt. pendelen is in die zelzame situatie gewoon niet te voorkomen. Dit kortdurig pendelen is heel anders dan een warmtepomp, die 6 maanden per jaar staat te pendelen omdat je door isolatiemaatregelen onder de grens bent gekomen, die de wp in 24 uur op zijn ondergrens van zijn opgenomen vermogen kan leveren. Ook dit pendelen kan ik niet volledig voorkomen maar het is pas irritant als je niet snapt waarom het gebeurt. Daar is nu helderheid over en het staat vast dat mijn installatie goed werkt en hoef ik mij daarover dus geen zorgen te maken. Ik kan evt. work arounds zoeken, een en ander optimaliseren, het overige accepteren.

Met de Tado heb je een thermostaat met een PID-regeling, onder de PID-regeling van de CIC. Deze heeft daardoor geen ruime "hyperese". Houdt de kamertemperatuur bij mij thuis wel heel constant. De temperatuur uitlag naar boven of naar beneden is bij mij thuis 0,2 graden dus bij 20,7 gaat de wp/CIC al terugschakelen om de ingestelde 20,5 setpiont weer te bereiken. Je snapt zelf ook dat als de verwarmingsbehoefte voldoende is de wp niet uit gaat, maar is deze onder het minimum van het opgenomen vermogen gekomen komt deze wel uitgaat. En als je een groot deel van het jaar op de ondergrens van het opgenomen vermogen draait, zoals in mijn situatie, zal dat vaker voorkomen dus vaker pendelen. Makkenlijker kan ik het niet uitleggen. De Hyperese van de T6 is 0,4 graden dus iets ruimer maar dat kan in de winter dan weer een comfort nadeel zijn als je radiator/vloer te veel afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Dan is ook alle slimmigheid de deur uit, en moet je geluk hebben dat dat bij je huis past.
Normaliter acteert de WP regeling op gegevens van de thermostaat / controller van de WP zelf, en is dan niet afhankelijk van een externe thermostaat die daar zijn eigen visie op heeft.
Bijv dat de gemeten waarde 0,2 graden achterblijft bij de wenstemp, of juist langzaam afkoelt terwijl het stabiel was, of het wordt buiten ietsje kouder of vochtiger, dat de WP daarop acteert en bijv de Ta met hele kleine stapjes verhoogt, en integraal bijhoudt welke verandering dat teweeg brengt.
En daar zit ook de bottleneck mbt de 10-stappen regeling. Het is niet even 1 of 2Hz erbij, maar meteen 9. Dat kan bij stabiel weer al gauw teveel zijn, dus komt/dreigt overshoot. En als je thermostaat dat ook ziet aankomen zal die eerder het UIT signaal geven, terwijl de CIC misschien de intentie had weer 9Hz terug te schakelen.

edit:
Dergelijke slimme thermostaten 'leren' met name je comfortwensen. Ik ziet dat zelfde ook terug ind e app van Quatt voor hun AE. De screenshots laten zien dat ie je douchegedrag probeert te achterhalen om daarop te anticiperen.
Daarnaast leert je thermostaat de opwarmsnelheid / true radiant. Een Nest bijv weet op enig moment: ah je wilt 21,8 graden, dat duurt nog ongeveer 2 uur en 11 min. Dat gebruiken ze dan vervolgens weer om aan je comfort'schema' te voldoen. Alleen dan hebben we het dus over opwarming. En juist bij een wp wil je alleen maar je verlies compenseren, en liever niet naar de opwarming kijken. Althans, het blijkt nogal lastig te zijn dit door een extern apparaat te laten vaststellen op een wijze dat dat bij de regeling van de warmtepomp past. Ik heb zelf ervaren dat de hysterese van de nest thermostaten hier daardoor nogal varieert / dynamisch meebeweegt. Ik denk dat daarom ook de nest niet officieel wordt ondersteund door Quatt.

Voorbeeld:
De nest meet 21.2, wens 21.5. De thermostaat van de WP zelf staat op 21. Als om welke reden dan ook de nest ineens 21.3 meet, kan het zijn dat de vraag stopt, want hij detecteert immers opwarming, dus op basis van vorige metingen kan hij nu zonder vraag nog even teren op de traagheid van het afgiftesysteem en zo denkt ie overshoot te voorkomen. De thermostaat van de WP zelf weet echter prima wat ie aan het doen is, want die krijgt alle terugkoppeling die hij nodig heeft, en zal misschien langzaam een paar Hz aftoeren bijv. Of niet, en alles blijft zoals het was. Maar de WP blijft wel gewoon draaien.

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 13-01-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Dersan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Probeer eens die optimalisatie settings te flippen wat ik aangaf, durf te wedden dat hij dan netjes blijft lopen.
Ik zal het straks proberen maar heb altijd gedacht dat CIC niets doet met water temperatuur gevraagd door T6 thermostaat, alleen gevraagde kamer temperatuur (setpoint) en eigenlijke temperatuur.
Begrijp dat dat niet helemaal klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dersan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Op het bakje zelf heb ik ze staan zoals je al aangaf (start aan, stop uit).
Hij start hier, als hij ooit uit gaat zoals nu, 0,2 boven setpoint, soms 0,1: grappig genoeg verschieten die cijfers achter de komma wel eens.

En wil ik 'm wat eerder aan (0,3° bijv.) is in app de optimalisatie uit en aan zetten vaak voldoende om weer weken goed te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
dreamer2 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Ik heb bij mijn TADO
vloerverwarming : nee (heb radiatoren)
Aanvoer Optimalisatie: 40°

Wat me wel opvalt is dat als ik de aanvoer optimalisatie wijzig de hele buiten unit uit gaat. Alleen de pomp blijft draaien, als of de CIC alles reset / herberekend, want het duurt even voordat de boel weer wordt opgestart.
Zet'm eens op vloerverwarming ja, misschien draait ie dan wel langer. En niet alles is de schuld van de CiC. Als jij aanvoer optimalisatie veranderd. Dan herstart je TADO en stuurt ie geen "aan" signaal meer naar de CiC en daarmee zet je'm uit.

[ Voor 14% gewijzigd door medu80 op 13-01-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
[...]

Ik weet niet of het bij jouw thermostaat kan maar ik heb de hysteresis lower limit boven setpoint staan. Dan hoef je setpoint nooit aan te passen maar dan start de Quatt wel eerder.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KL643 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Een soort open haard stand zou prettig zijn waarbij je zelf kan aangeven hoeveel de Quatt moet blijven draaien (minimale stand).
Of een verschil tussen bezitters van radiatoren of vloerverwarming.
De eerste kan snel, de tweede daar moet actie eerder plaatsvinden door traagheid vloer. Dus echt anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Zelf heb ik alleen radiatoren (alleen vvw in de badkamer) en herken ik het "probleem" dat als de zon even schijnt zoals nu, de kamer opwarmt en de quatt lager gaat of ermee stopt om daarna weer voluit moet om het e.a. in te halen. Dito als ik de bio ethanol haard aanzet 's avonds. Ik zou dan liever zien dat je de quatt aan kan sturen door op een zelf in te stellen (lees smart) niveau waardoor hij contanter draait.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
patrickvdhart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Ik zal het straks proberen maar heb altijd gedacht dat CIC niets doet met water temperatuur gevraagd door T6 thermostaat, alleen gevraagde kamer temperatuur (setpoint) en eigenlijke temperatuur.
Begrijp dat dat niet helemaal klopt?
Nee, dat wordt hier wel beweerd door sommigen maar in mijn beleving is dat niet het geval. Als ik de T6 op deze manier elke 2 dagen reset loopt de pomp mooi rustig, toert hij af bij bereiken/overstijgen setpoint in plaat van uit gaan en maakt hij derhalve mooie langs runs.

Als ik dit niet doe wordt hij heel zenuwachtig na 2 dagen en gaat hij elke keer net boven/onder setpoint aan/uit. En doordat ik radiatoren heb en geen vloerverwarming zijn dat dan veel starts/stops op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
WAF1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:05:
[...]
Met de Tado heb je een thermostaat met een PID-regeling, onder de PID-regeling van de CIC. Deze heeft daardoor geen ruime "hyperese". Houdt de kamertemperatuur bij mij thuis wel heel constant. De temperatuur uitlag naar boven of naar beneden is bij mij thuis 0,2 graden dus bij 20,7 gaat de wp/CIC al terugschakelen om de ingestelde 20,5 setpiont weer te bereiken. Je snapt zelf ook dat als de verwarmingsbehoefte voldoende is de wp niet uit gaat, maar is deze onder het minimum van het opgenomen vermogen gekomen komt deze wel uitgaat. En als je een groot deel van het jaar op de ondergrens van het opgenomen vermogen draait, zoals in mijn situatie, zal dat vaker voorkomen dus vaker pendelen. Makkenlijker kan ik het niet uitleggen. De Hyperese van de T6 is 0,4 graden dus iets ruimer maar dat kan in de winter dan weer een comfort nadeel zijn als je radiator/vloer te veel afkoelt.
Als je regeling bij 0.2 graden boven setpoint pas ingrijpt, heb je een verrekt slechte regeling. Een goede regelaar zou al gas terug nemen als je het setpoint nadert, maar daar is bij de CiC geen sprake van. Lijkt me heel sterk dat er een PID regelaar in de de CiC zit. Heel veel P, maar heel weinig I en D.

Maar goed, deze discussie met jou is zinloos. Ik laat het hier bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

medu80 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Zet'm eens op vloerverwarming ja, misschien draait ie dan wel langer.............
Dat is een interessante. Betreft dus een instelling in Tado.

Wat zou die instelling doen?
Iemand dit al eens geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 13-01-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:38:
[...]

Dat is een interessante. Betreft dus een instelling in Tado.

Wat zou die instelling doen?
Iemand dit al eens geprobeerd?
Naar ik aanneem rekening houdend met de traagheid van het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

KL643 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:02:
Zelf heb ik alleen radiatoren (alleen vvw in de badkamer) en herken ik het "probleem" dat als de zon even schijnt zoals nu, de kamer opwarmt en de quatt lager gaat of ermee stopt om daarna weer voluit moet om het e.a. in te halen. Dito als ik de bio ethanol haard aanzet 's avonds. Ik zou dan liever zien dat je de quatt aan kan sturen door op een zelf in te stellen (lees smart) niveau waardoor hij contanter draait.
Ik heb hier al eens eerder over gepost. Als je Tado hebt, kun je overwegen twee master-ruimtes in te stellen. Bijvoorbeeld de woonkamer en een kamer aan de koude kant van het huis. Dan moet je wel extra de Tado draadloze sensor aanschaffen.

Ik had een vergelijkbare situatie.

In de woonkeuken hangt de thermostaat. Daar komt de zon er aan het eind van de winter weer eerder in, dan in de woonkamer. Bovendien wordt hier gekookt. Hierdoor kwam de woonkamer niet altijd op de gewenste temperatuur.

Andersom staat in de woonkamer de houtkachel. Als die aangaat, is de situatie omgekeerd.

Ik heb het als volgt opgelost.

Ik heb beide ruimtes master-ruimte gemaakt. De woonkeuken dus met de Tado hoofdthermostaat, de woonkamer met de Tado draadloze sensor/thermostaat. Dingen doen exact hetzelfde. Enige verschil is dat de thermostaat bedraad verbonden is met de CIC. Beide kunnen dus een warmtevraag naar de CIC sturen.

Vervolgens heb ik beide ruimtes vrijwel exact hetzelfde schema gegeven. Het mooie is, dat de CIC reageert op de warmtevraag van de ruimte met de laagste temperatuur.

De woonkeuken heeft het grootste warmteverlies. Deze bepaalt dus het meest. Komt de zon hier echter binnen en wordt de temperatuur hoger dan de woonkamer, wordt dan de woonkamer bepalend. Idem als er in de keuken gekookt wordt. Zet ik hierna de houtkachel aan in de woonkamer, is de temperatuur hier zomaar boven de ingestelde temperatuur, waarna de woonkeuken het dus weer overneemt. Zo is er ook steeds voldoende warmtevraag voor de rest van het huis.

Enige nadeel, wat ik overigens niet als nadeel ervaar, is dat de ruimte zonder warmtevraag in de regel iets warmer is, dan de andere ruimte. Dit komt, omdat in beide ruimtes de radiatoren natuurlijk geheel open staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Mickel moen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Ik heb hier al eens eerder over gepost. Als je Tado hebt, kun je overwegen twee master-ruimtes in te stellen. Bijvoorbeeld de woonkamer en een kamer aan de oude kant van het huis. Dan moet je wel extra de Tado draadloze sensor aanschaffen.

Ik had een vergelijkbare situatie.

In de woonkeuken hangt de thermostaat. Daar komt de zon er aan het eind van de winter weer eerder in, dan in de woonkamer. Bovendien wordt hier gekookt. Hierdoor kwam de woonkamer niet altijd op de gewenste temperatuur.

Andersom staat in de woonkamer de houtkachel. Als die aangaat, is de situatie omgekeerd.

Ik heb het als volgt opgelost.

Ik heb beide ruimtes master-ruimte gemaakt. De woonkeuken dus met de Tado hoofdthermostaat, de woonkamer met de Tado draadloze sensor/thermostaat. Dingen doen exact hetzelfde. Enige verschil is dat de thermostaat bedraad verbonden is met de CIC. Beide kunnen dus een warmtevraag naar de CIC sturen.

Vervolgens heb ik beide ruimtes vrijwel exact hetzelfde schema gegeven. Het mooie is, dat de CIC reageert op de warmtevraag van de ruimte met de laagste temperatuur.

De woonkeuken heeft het grootste warmteverlies. Deze bepaalt dus het meest. Komt de zon hier echter binnen en wordt de temperatuur hoger dan de woonkamer, wordt dan de woonkamer bepalend. Idem als er in de keuken gekookt wordt. Zet ik hierna de houtkachel aan in de woonkamer, is de temperatuur hier zomaar boven de ingestelde temperatuur, waarna de woonkeuken het dus weer overneemt. Zo is er ook steeds voldoende warmtevraag voor de rest van het huis.

Enige nadeel, wat ik overigens niet als nadeel ervaar, is dat de ruimte zonder warmtevraag in de regel iets warmer is, dan de andere ruimte. Dit komt, omdat in beide ruimtes de radiatoren natuurlijk geheel open staan.
Mooie tweakers oplossing maar ik opteer toch op een extra functie in de quatt app om het e.a. zelf in te stellen :+

Edit: uiteindelijk kent iedereen zijn eigen huis en situatie het best. Hoe moeilijk kan het zijn om een functie in de app in te bouwen zodat we zelf een beetje meer controle hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door KL643 op 13-01-2025 15:55 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:40:
[...]

Naar ik aanneem rekening houdend met de traagheid van het systeem?
Ja dat snap ik. De vraag is, wat doet de regeling dan anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofid
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-07 20:01
Hallo allemaal,

Wij zijn voor onze tussenwoning in de markt voor een warmtepomp, maar worstelen een beetje met de plaatsing van de unit. Het interessante van onze achtertuin is dat we een grote schuur achter het huis hebben staan, die nagenoeg even hoog is als onze tuin lang is. We hebben buren aan beide kanten.

Ik heb hieronder een schema van onze achtertuin toegevoegd, met in rood onze potentiële opties voor de unit. Ik heb getracht aan te geven welke gedeelte van onze schutting relatief dicht is (ofwel stenen of dichtgetimmerd met hout) in zwart, terwijl het lichtgrijze gedeelte een typische schutting is waar je zo doorheen kan kijken. We neigen om de unit aan de linkerkant van de tuin te plaatsen voor twee redenen: Het krijgt de minste zon (dus meest onbenut!) en de CV ketel zit aan de linkerkant van ons huis, dus efficienter qua bekabeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAEe4voTP-xJJ9NpmidL34KUtLA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pROYzfpgi5JZ0SbbFDZYhFvS.png?f=user_large

Ik heb de tool ingevuld van de rijksoverheid voor een geluidsvermogenniveau van 55 dB(A), waaruit bleek dat alleen optie 1 binnen de normen zou blijven. Optie 2 en 3 zouden werken, maar dan moeten we ofwel de beschutting verstevigen of een omkasting zelf maken (kopen is enorm duur!).

Dus, hierbij een paar vragen:
  • Als we de unit installeren op positie 1, ben ik bang dat het geluid gelijk terugkaatst van de schuur, wat overlast bij ons of bij onze buren zou kunnen opleveren. Neemt de rekentool van de overheid deze weerkaatsing mee?
  • Heeft iemand ervaring met het zelf bouwen van een omkasting met significante geluidsreductie tot gevolg? Ik ben mij ervan bewust dat dit tot efficientieverlies zal leiden, maar dat zijn we bereid tot zekere hoogte.
  • Mijn buurvrouw aan de linkerkant is best gevoelig voor geluid, en ook al is het geluidsniveau waarschijnlijk theoretisch binnen de normen, wil ik de buren graag te vriend houden! Hoe ruim zijn de geluidsnormen? Hoor je een unit nog aanzienelijk als je raam +- 3-4 meter verderop zit?
  • We hadden bij Quatt geopperd om de unit aan de voorkant van onze huis te plaatsen, en de bekabeling dan door onze kruipruimte naar de achtergevel te sturen. Zij leken hier niet heel erg happig om onder de mom van efficientieverlies. Heeft iemand dit gedaan, of kan iemand toelichten hoeveel efficientieverlies er zou zijn als we richting de max 20m aan bekabeling gaan?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mckrsta
Flesym schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Ik heb ook een Diyless 3 en ben actief met de ontwikkelaar als tester.
Op zich bevalt de Diyless erg goed omdat de ontwikkelaar op mijn verzoek een aantal functies heeft ingebouwd zoals step 0,1⁰C, instelbare hysteresis, hysteresis under limit die ik boven setpoint kan configureren (handig om mijn Quatt te jumpstarten na zoninslag of pellet kachel gebruik), instelbare heat curve die ik niet gebruik om de Quatt aan te sturen maar die je wel kan gebruiken als validatie van de Quatt stooklijn (mijne klopt goed, alleen compenseert Quatt niet voor wind).

Maar wel even ter info, het is zeker niet alleen maar positief: de Diyless 3 is gebaseerd op standaard hardware componenten (voeding, ESP32, led drive, 4 inch display etc.) maar heeft als gevolg daarvan ook last van warmte opbouw als je zijn interne sensor gebruikt en die ook weer beïnvloed wordt door configuratie (wel of geen processor sleep time, wel of geen always on, enz.). En die warmte opbouw is echt fors, van +0,8⁰C tot 2,5⁰C.
In de nieuwe versie wordt temperatuurcalibratie ingebouwd maar doordat de warmte opbouw iets varieert afhankelijk van de configuratie zal er bij gebruik van de interne sensor altijd enige afwijking zijn.
Bij gebruik van een externe sensor (aangepaste Xiaomi BLE thermometer) heb je hier natuurlijk geen last van.

Ik zal hem dus nooit adviseren of afraden, maar omdat ik van experimenteren houd is ondanks dit 'euvel' voor mijn situatie (a-typisch huis) de Diyless de betere thermostaat en ik accepteer de beperking hiervan.
Ik heb ook Evohome, T6, DT4M en Comfort Touch gebruikt maar daarmee lag het comfort voor mijn huis aanzienlijk lager.
Ik weet het, ik heb elke opmerking gelezen die er is voor de gevraagde functie onder de repo.
Ik heb een muurbeugel, thermostaat 3 en temperatuursensor besteld, zodat ik kan kijken wat de beste optie voor mij is. Als ik de externe sensor moet gebruiken, dan is dat het, ik zet hem op de plank en laat het daar liggen. Ik hoop dat ik controle heb wanneer de setTemp 22 is, start bij 22, uitgaat bij 22,5, dat zou moeten voorkomen dat de CIC op volle kracht springt. Nogmaals, misschien kijk ik er verkeerd naar, maar in mijn hoofd, als de kamerTemp 22 is, setPoint 22 met chEnable AAN, dan zou de CIC moeten berekenen dat het geen volle kracht nodig heeft. Als het weer gek doet, dan begin ik met de tickets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:47
berrieberrie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Hoe krijg ik deze integratie In HA?
Heb HACS geïnstalleerd maar kan integratie Degree-days niet vinden.
Zie geen Explore and download repositories button.
Bij voorbaat dank
In HACS op de drie punten klikken in de rechter bovenhoek en klikken op aangepaste repositories.
Dan https://github.com/Ernst79/degree-days.git invullen bij repository en bij type intergration.

Even de boel herstarten en dan kun je hem wel vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
mckrsta schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Ik weet het, ik heb elke opmerking gelezen die er is voor de gevraagde functie onder de repo.
Ik heb een muurbeugel, thermostaat 3 en temperatuursensor besteld, zodat ik kan kijken wat de beste optie voor mij is. Als ik de externe sensor moet gebruiken, dan is dat het, ik zet hem op de plank en laat het daar liggen. Ik hoop dat ik controle heb wanneer de setTemp 22 is, start bij 22, uitgaat bij 22,5, dat zou moeten voorkomen dat de CIC op volle kracht springt. Nogmaals, misschien kijk ik er verkeerd naar, maar in mijn hoofd, als de kamerTemp 22 is, setPoint 22 met chEnable AAN, dan zou de CIC moeten berekenen dat het geen volle kracht nodig heeft. Als het weer gek doet, dan begin ik met de tickets.
Klopt en werkt, maar toch gaat bij mij regelmatig de Quatt hard stoken. Quatt kijkt vooral naar de stook lijn en de buitentemperatuur. Vandaar dat ik de hysteresis start limit 0,2⁰C boven setpoint heb staan. Dan begint de Quatt wel altijd rustig en schaalt hij rustig op. De hysteresis stop limit heb ik 0,5⁰C boven setpoint staan.
Mijn observatie is dat de Quatt regeling alleen kijkt naar kamer en buitentemperatuur maar zaken als zoninval, wind, luchtvochtigheid ,, koken, mensen, etc. niet meeneemt is de energieberekening. En als ik er zo naar kijk kan ik meestal wel begrijpen 'waarom hij gek doet'. Dus ik verander niets aan de Quatt zijn eigen regeling maar gebruik de Diyless om invloed uit te oefenen op het gedrag van de Quatt (door de hysteresis truk, door step 0,2 temperatuurveranderingen, enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 17:45
Rofid schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:08:
Hallo allemaal,

Wij zijn voor onze tussenwoning in de markt voor een warmtepomp, maar worstelen een beetje met de plaatsing van de unit. Het interessante van onze achtertuin is dat we een grote schuur achter het huis hebben staan, die nagenoeg even hoog is als onze tuin lang is. We hebben buren aan beide kanten.

Ik heb hieronder een schema van onze achtertuin toegevoegd, met in rood onze potentiële opties voor de unit. Ik heb getracht aan te geven welke gedeelte van onze schutting relatief dicht is (ofwel stenen of dichtgetimmerd met hout) in zwart, terwijl het lichtgrijze gedeelte een typische schutting is waar je zo doorheen kan kijken. We neigen om de unit aan de linkerkant van de tuin te plaatsen voor twee redenen: Het krijgt de minste zon (dus meest onbenut!) en de CV ketel zit aan de linkerkant van ons huis, dus efficienter qua bekabeling.

[Afbeelding]

Ik heb de tool ingevuld van de rijksoverheid voor een geluidsvermogenniveau van 55 dB(A), waaruit bleek dat alleen optie 1 binnen de normen zou blijven. Optie 2 en 3 zouden werken, maar dan moeten we ofwel de beschutting verstevigen of een omkasting zelf maken (kopen is enorm duur!).

Dus, hierbij een paar vragen:
  • Als we de unit installeren op positie 1, ben ik bang dat het geluid gelijk terugkaatst van de schuur, wat overlast bij ons of bij onze buren zou kunnen opleveren. Neemt de rekentool van de overheid deze weerkaatsing mee?
  • Heeft iemand ervaring met het zelf bouwen van een omkasting met significante geluidsreductie tot gevolg? Ik ben mij ervan bewust dat dit tot efficientieverlies zal leiden, maar dat zijn we bereid tot zekere hoogte.
  • Mijn buurvrouw aan de linkerkant is best gevoelig voor geluid, en ook al is het geluidsniveau waarschijnlijk theoretisch binnen de normen, wil ik de buren graag te vriend houden! Hoe ruim zijn de geluidsnormen? Hoor je een unit nog aanzienelijk als je raam +- 3-4 meter verderop zit?
  • We hadden bij Quatt geopperd om de unit aan de voorkant van onze huis te plaatsen, en de bekabeling dan door onze kruipruimte naar de achtergevel te sturen. Zij leken hier niet heel erg happig om onder de mom van efficientieverlies. Heeft iemand dit gedaan, of kan iemand toelichten hoeveel efficientieverlies er zou zijn als we richting de max 20m aan bekabeling gaan?
Alvast bedankt!
Mr. Expert Op Het Gebied Van Geluidbekeningen, @MacD007, is even afwezig in het forum. Anders had hij jou kunnen helpen met de rekentool en advies kunnen geven.....

@Friezin , weet jij of er nog andere experts in het forum rondzwerven?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Pagina: 1 ... 196 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.