0.2 is gewoon laag.oeps schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:46:
[...]
Net even de drukverschilregelaar van 0,35 naar 0,2 gezet.Als refentie het geluid zelf. Na het afstellen is het wel korter en wat zachter:
- Daar begon direct wat doorstroom te ontstaan, nog voordat ik vraag naar de CV had veroorzaakt (luisteren en de koude kant werd wat warmer).
- Dat verbaast mij. In de woonkamer staan er altijd 4 radiatoren geheel open (thermostaatknoppen eraf gehaald, pinnetjes keurig naar buiten). Het drukvat zit in de retour van de Quatt.
- Daarnaast in de hal en badkamer de thermostaatknoppen redelijk ver open. Slaapkamers veel minder.
- Mijn kWh prijs even met een euro verhoogd en optimize savings aan in app, thermostaat halve graad hoger: cv vraag creëren.
- Het geluid in de cv ketel was er helaas weer. Tijdens de CV vraag bleef de ketel branden met eens in de paar minuten het geluid gedurende 3 a 4 seconden.
- Ik zal de drukverschilregelaar stand ook voorleggen aan de cv monteur zodra die langs komt. Nu cv weer op alleen ww voor de zekerheid zodat we kunnen slapen vannacht als het toch koud wordt 😊
Geluid van een week geleden.
Het geluid zojuist.
Dank je voor het meedenken!
Meestal wordt 0.4 aangehouden als nivo dat doorstroming voorkomt.
De quatt wil 800liter/uur pompen. Dat is behoorlijk veel. Het leiding netwerk heeft behoorlijk wat druk nodig om die flow in gang te kunnen zetten. Als je dan een klep vlak bij de ketel zet die bij 0.2bar de meglijkheid geeft tot een kortsluiting dan gaat dat ook gebeuren.
Nb… vroeger was 0.4 een “normale” waarde voor een klep die helemaal” aan het eind van het circuit zat (dus niet vlak op de ketel) en met een cv die de helft van de flow had.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV