Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie71
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 20:15
Zit dit vuilfilter nu verkeerd om geïnstalleerd of maakt dat niet uit???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEeWFadcKnYlEE8T86LCagR6Dlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgQDCxUP0jg1SIss89JgZftJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:12
Ollie71 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:40:

[Afbeelding]
uh... naja, hoe ga je het er zo uitkrijgen?
On the other hand, als je hem andersom monteert is er ook geen plek.
Of kun je hem er in zijn geheel afdraaien?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 27-11-2024 09:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-09 07:33

[Afbeelding]
Ja verkeerd om.

Hier hadden ze het leidingwerk moeten aanpassen om ruimte te creëren.

Maarja.. Leidingwerk..

[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 09:44 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:19

[Afbeelding]
Heeft Quatt dit zo geïnstalleerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ollie71
Ik kon het met de hand goed draaien, past net.
Alleen bij legen dan maar even schuin draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7xIudKw_7BtK8Vv-H8tltYnUxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5auQsWDBgaTovqg95FAKiBm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:55:
[...]
Buitentemp doet niet zoveel rond die tijd (2:50)
[Afbeelding]

Watertemperatuur is de Quatt zo te zien al wel 'mee bezig'. Af en toe springt de pomp even aan (controlmode: Anti-freeze protection - water circulation)
[Afbeelding]
Buitentemp daalt inderdaad pas vanaf 3:20, dus dat lijkt geen trigger.
Het temperatuurverschil van (10-6=) 4 graden als beide Quatts uit staan (2:00 tot 2:12) is wel vreemd, maar het verdwijnt als er wordt gepompt (2:12-2:52) en als Quatt draait (2:52-3:00) dus waarschijnlijk niet belangrijk
De pomp springt even aan (98), zeg je (bijvoorbeeld 2:29-2:26) en ik zie inderdaad geen warmteproductie, maar ik zie een flow van ruim 800l/u. Is dat normaal bij een dubbele Quatt? (bij een enkele maar 400 dan, dacht ik).
Geen oorzaak van je gas-glitch te zien.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 18:30

Gregory76

Sony PlayStation freak

jj85 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:37:
[...]

Dat is echt niet nodig. CiC update zichzelf, ook na een update is geen reset nodig. :)
"De CiC update zichzelf", uiteindelijk, misschien. Maar ik zat lang op een 'hele oude' versie, terwijl iedereen het hier al over 2.20 had, daarvoor 2.18 meen ik en ik zat geloof ik nog steeds op 2.16, als ik mij niet vergis.
Ik vond het dus te lang duren en heb de stroom er toen heel even afgehad, waarna de update gelijk kwam.
Dus helemaal "uit zichzelf".... ik weet het niet. Dat is niet mijn ervaring.

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:31

Mickel moen

mickelmoen.nl

Naar aanleiding van dit artikel.

Bezitters van warmtepompen melden zich massaal met klachten over onderhoud https://www.nu.nl/economi...chten-over-onderhoud.html

Ik verbaas mij er onderweg ook wel eens over. WP/airco's die ergens hoog tegen een gevel gemonteerd zijn.
Waar dus bij plaatsing en onderhoud een hoogwerker nodig is.

Voor wie nog niet geïnstalleerd heeft. Iets om te overdenken. Iedere plek die jezelf niet zonder hulpmiddelen kunt bereiken, zou ik overslaan.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie71
jj85 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:47:
[...]

Heeft Quatt dit zo geïnstalleerd?
Nee filter zat er al, nooit op gelet eigenlijk. Kan ook zijn dat monteur er aan gedraaid heeft om ruimte te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
SBL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:54:
[...]

Buitentemp daalt inderdaad pas vanaf 3:20, dus dat lijkt geen trigger.
Het temperatuurverschil van (10-6=) 4 graden als beide Quatts uit staan (2:00 tot 2:12) is wel vreemd, maar het verdwijnt als er wordt gepompt (2:12-2:52) en als Quatt draait (2:52-3:00) dus waarschijnlijk niet belangrijk
De pomp springt even aan (98), zeg je (bijvoorbeeld 2:29-2:26) en ik zie inderdaad geen warmteproductie, maar ik zie een flow van ruim 800l/u. Is dat normaal bij een dubbele Quatt? (bij een enkele maar 400 dan, dacht ik).
Geen oorzaak van je gas-glitch te zien.
Viel me eerder deze week ook op idd, delta_T over de Quatts zodra de pomp uit staat.
Ingaande temp daalt terwijl uitgaande temp nog redelijk lang 'warm' blijft. Zal wel restwarmte uit de warmtewisselaar / R32 circuit zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liNxZFRaAfQ9od5Sohhn7hyiNXY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1DSkfHeXlVgNz8ECF6opqagm.png?f=user_large

Voorheen heb ik ook wel 400L/h gezien in tijdens de anti-vries-circulatie. Nu is dat 800L/h geworden. Mogelijk gewijzigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Gregory76 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:59:
[...]

"De CiC update zichzelf", uiteindelijk, misschien. Maar ik zat lang op een 'hele oude' versie, terwijl iedereen het hier al over 2.20 had, daarvoor 2.18 meen ik en ik zat geloof ik nog steeds op 2.16, als ik mij niet vergis.
Ik vond het dus te lang duren en heb de stroom er toen heel even afgehad, waarna de update gelijk kwam.
Dus helemaal "uit zichzelf".... ik weet het niet. Dat is niet mijn ervaring.
Apart idd, zou niet zo moeten functioneren in ieder geval. Anders zou dat wel duidelijk in de handleiding gestaan hebben dat we elke x-dagen de stekker er even uit zouden moeten trekken.

Die 2.20.2 update werd bij meerdere users hier tegelijk naar de CiC gepusht: CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
Ollie71 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:52:
Ik kon het met de hand goed draaien, past net.
Alleen bij legen dan maar even schuin draaien.

[Afbeelding]
Ja, en voordat je hem leegt schrijven de meeste fabrikanten voor dat je de magneet eraf haalt. Dan daalt het vuil naar beneden. Maar ik denk dat door de druk van het water het er echt wel uitkomt. De eerste keer dat ik dat ding opendraaide had ik niet verwacht dat het zo hard zou gaan.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Ik lees net op vattenfall.nl dat ik 300 euro korting kan krijgen als ik in 2024 nog een warmtepomp aanschaf. Dat zal niet met terugwerkende kracht zijn, denk. Maar voor iedereen die nog een wp wil aanschaffen en klant is bij vattenfall ...

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
vanquishsdiv schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:42:
[...]

Ja, en voordat je hem leegt schrijven de meeste fabrikanten voor dat je de magneet eraf haalt. Dan daalt het vuil naar beneden. Maar ik denk dat door de druk van het water het er echt wel uitkomt. De eerste keer dat ik dat ding opendraaide had ik niet verwacht dat het zo hard zou gaan.
Het is wel de bedoeling dat je de magneet eraf haalt ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:53:
[...]

Het is wel de bedoeling dat je de magneet eraf haalt ja.
Maar daarom zou hij m.i. niet op de kop moeten hangen, toch? Dan nog beter zijwaarts (wat in dit voorbeeld heel onpraktisch zou zijn, overigens).

Ik persoonlijk had het in het leidingwerk opgelost.

Daarnaast is links/boven meestal de aanvoerleiding. Als dat in het voorbeeld van wat we nu bespreken ook zo is, dan zit het hele ding überhaupt op de verkeerde plek.

En anders zit in dit geval de aanvoer onder en de retour boven

[ Voor 12% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 11:07 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vannacht in ieder geval geen gasverbruik meer, door de soundslider op normaal te zetten kan de Quatt gewoon het vermogen leveren dat nodig is, ook al was ongeveer de hele nacht de temperatuur iets onder setpoint. Tot zover...

Ik twijfel nu wel of ik wel/niet nachtverlaging ga toepassen.

Zo was ie vannacht 'ijverig' (rond de 1000 watt elektrisch) aan het draaien met COP van rond de 4 en een aantal defrosts. Terwijl ie nu sinds 10:00 uit is gegaan, bij een stukje hogere buitentemperatuur.

De vraag is of de lagere COP opweegt tegen de lagere energieprijs in de nacht. Het zou zo een punt verschil kunnen maken.

Als het heel koud gaat worden moet ie waarschijnlijk sowieso 24/7 draaien en dan kan ik ook maar beter geen nachtverlaging toepassen. Ik frunnik liefst helemaal niet aan de thermostaat... Denk dat het eerst maar zo laat, dus... :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:46
Zoals ik al eerder schreef doet mijn cv het niet meer na de installatie van de Quatt. F75 melding van de Vaillant cv. Pomp trekt het niet en het is wel heel toevallig dat die nu moeite heeft/ ermee stopt sinds de Quatt aansluiting. Heb al meerdere keren gebeld en ook naar het noodnummer. Iedere keer zeggen ze dat ze het noteren en mij gaan terug bellen maar tot op heden nog geen afspraak voor een monteur. ik baal hier goed van want ik heb geen warm water in huis, dus koud douchen. De Quatt werkt wel gelukkig. Ik heb nog niks betaald behalve de €100,- aanbetaling en zolang mijn cv niet werkt wacht ik met de betaling. Cv installatie bedrijf is langs geweest en snapt de Quatt installatie niet echt. Heeft systeem onlucht en pomp bekeken. Hij vermoed een nieuwe pomp maar zegt dat Quatt eerst moet langskomen.

Telefonisch heeft Quatt wel toegezegd dat die kosten worden vergoed maar ik zit nu in de wachtstand en krijg niks te horen wanneer er een monteur langskomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:42:
4 graden! Nu wordt het serieus

Ik zie dat de bodemplaatverwarming met de nieuwe software pas aan gaat wanneer de buitentemperatuur onder de 4 graden komt.
Was dat bij jullie al bekend?
Dat is een verbetering ten opzichte van vorige winter toen dat verwarminglint al onder de 7 graden met 150 watt de plas water op mijn platte dak warm hield voor de vogels 🥳

[Afbeelding]
Vannacht buitentemp die volgens Quattsensor 5uur lang onder 5 graden was, met minimum van 4,5graad tegen 5uur.
Quatt draaide rustig (kamertemp vlak onder setpoint) en geen defrosts gehad. :*)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
DVL14 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:58:
Zoals ik al eerder schreef doet mijn cv het niet meer na de installatie van de Quatt. F75 melding van de Vaillant cv. Pomp trekt het niet en het is wel heel toevallig dat die nu moeite heeft/ ermee stopt sinds de Quatt aansluiting. Heb al meerdere keren gebeld en ook naar het noodnummer. Iedere keer zeggen ze dat ze het noteren en mij gaan terug bellen maar tot op heden nog geen afspraak voor een monteur. ik baal hier goed van want ik heb geen warm water in huis, dus koud douchen. De Quatt werkt wel gelukkig. Ik heb nog niks betaald behalve de €100,- aanbetaling en zolang mijn cv niet werkt wacht ik met de betaling. Cv installatie bedrijf is langs geweest en snapt de Quatt installatie niet echt. Heeft systeem onlucht en pomp bekeken. Hij vermoed een nieuwe pomp maar zegt dat Quatt eerst moet langskomen.

Telefonisch heeft Quatt wel toegezegd dat die kosten worden vergoed maar ik zit nu in de wachtstand en krijg niks te horen wanneer er een monteur langskomt.
Heb je de opmerking van @Gerardwaz nog meegenomen in dit verhaal? Want als het klopt wat hij zegt, ben je snel klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:31
JanHenk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:46:
Vannacht in ieder geval geen gasverbruik meer, door de soundslider op normaal te zetten kan de Quatt gewoon het vermogen leveren dat nodig is, ook al was ongeveer de hele nacht de temperatuur iets onder setpoint. Tot zover...

Zo was ie vannacht 'ijverig' (rond de 1000 watt elektrisch) aan het draaien met COP van rond de 4 en een aantal defrosts. Terwijl ie nu sinds 10:00 uit is gegaan, bij een stukje hogere buitentemperatuur.

De vraag is of de lagere COP opweegt tegen de lagere energieprijs in de nacht. Het zou zo een punt verschil kunnen maken.

Als het heel koud gaat worden moet ie waarschijnlijk sowieso 24/7 draaien en dan kan ik ook maar beter geen nachtverlaging toepassen. Ik frunnik liefst helemaal niet aan de thermostaat... Denk dat het eerst maar zo laat, dus... :)
Eén van de redenen dat ik wel voor nachtverlaging heb gekozen is comfort. Bij mij is de Quatt zonder nachtverlaging de hele nacht lekker aan het werk en gaat dan overdag uit, waardoor er geen stralingswarmte is en de vloer afkoelt. Daarnaast scheelt het een aantal uren geluid.

Ik heb verder niet naar kosten en COP gekeken.

In een koude periode (<4°) een halve graad, bij warmere temperaturen een hele.

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 27-11-2024 12:08 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:46
VindiGoosh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:06:
[...]

Heb je de opmerking van @Gerardwaz nog meegenomen in dit verhaal? Want als het klopt wat hij zegt, ben je snel klaar.
Ja, maar de cv monteur heeft dat niet aangepast. Quatt moet langskomen omdat te controleren en zal dit zeker benoemen. Maar dan moet er wel iemand van Quatt langskomen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ga voor jezelf eerst na, waar de prioriteit ligt.

Ligt die bij comfort, zorg er dan eerst voor, dat je de thermostaat zo inregelt, dat je gehele huis 24/7 op de gewenste temperaturen zit. En liefst ook nog het gehele jaar zonder te wijzigen.

Ligt die bij zo weinig mogelijk energie, ga je daar op inregelen en neem je minder comfort voor lief. Er zijn er die op continu 19C zitten. Geheid dat dat zuiniger is.

Wil je een hoge COP ga daar dan op sturen. Naar mijn idee niet zo slim. Ik zie de COP als een gegeven en niet als een doel.

Bovendien, je hebt voor een eindresultaat naar tevredenheid eigenlijk de buitentemperaturen van het gehele jaar nodig. Neem die tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 27-11-2024 12:17 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
SBL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:58:
[...]

Vannacht buitentemp die volgens Quattsensor 5uur lang onder 5 graden was, met minimum van 4,5graad tegen 5uur.
Quatt draaide rustig (kamertemp vlak onder setpoint) en geen defrosts gehad. :*)
Vanacht tussen de 2,5 en 4grC en ook geen defrosts gehad.
Bij <3grC, rond 23.00 uur, lijkt de bodemverwarming aan te gaan? Als dat zo is, dan is het slechts 40W per Quatt... (maar zou niet weten wat het anders moet zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZnyFyemQyb9wVv_j40hN3faAHs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8w1Ld7s4jjzUz0vSSmPDMyKU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tja, dit kan je alleen proefondervindelijk vast gaan stellen.
Trek je niks aan van mensen die probleemloos en gasloos kunnen verlagen en verhogen.
(Edit: of spelen met de slider)

Niet iedere woning en verwarmingssysteem is hetzelfde.
Bij temperaturen boven 10°C verlaag ik 's nachts ook 0,5°C (en start weer rond 05.00 uur vanwege de vvw). Beneden de 10 gaat het de Quatt niet lukken die 0,5 te overbruggen zonder gas om mijn woning (lees woonkamer) op een comfortabele temperatuur te krijgen.

Test ze! En beslis zelf 😉

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:31
Mickel moen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:12:
[...]

Ga voor jezelf eerst na, waar de prioriteit ligt.

Ligt die bij comfort, zorg er dan eerst voor, dat je de thermostaat zo inregelt, dat je gehele huis 24/7 op de gewenste temperaturen zit. En liefst ook nog het gehele jaar zonder te wijzigen.

Ligt die bij zo weinig mogelijk energie, ga je daar op inregelen en neem je minder comfort voor lief. Er zijn er die op continu 19C zitten. Geheid dat dat zuiniger is.

Wil je een hoge COP ga daar dan op sturen. Naar mijn idee niet zo slim. Ik zie de COP als een gegeven en niet als een doel.

Bovendien, je hebt voor een eindresultaat naar tevredenheid eigenlijk de buitentemperaturen van het gehele jaar nodig. Neem die tijd.
Zoals ik probeerde uit te leggen is comfort niet altijd comfortabel. Bij mij thuis in de nacht stralingswarmte van de radiatoren en een warme vloer, die overdag afkoelen doordat de Quatt vindt dat de temperatuur wel is bereikt (+0.4 graad) en mag afkoelen tot -0.4 graad onder de ingestelde temperatuur.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:25
jj85 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:17:
[...]

Vanacht tussen de 2,5 en 4grC en ook geen defrosts gehad.
Bij <3grC, rond 23.00 uur, lijkt de bodemverwarming aan te gaan? Als dat zo is, dan is het slechts 40W per Quatt... (maar zou niet weten wat het anders moet zijn)

[Afbeelding]
Ik vergelijk in HA de power input met de heating power om te signaleren of de bodemplaatverwarming aan gaat. Meestal beweegt de heating power direct mee met de power input behalve wanneer de bodemplaatverwarming aan of uit gaat

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
TeslaNerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:34:
[...]

Bij de (toelichting bij de) Soundslider in de app wordt geen woord gerept over het sneller inschakelen van de cv ketel met extra gasverbruik. Wel veel niet relevante tekst over “Library”, “Sssssssssst... Muissssstil!“ en “Building 87”.

[Afbeelding]
via de soundslider verlaag je gewoon het vermogen van de warmtepomp, daardoor hoeft de ventilator en compressor ook minder hard te draaien en dat zorgt weer voor minder geluid. Minder geluid is dus in feite een reactie op het lager instellen het vermogen van de warmtepomp, wat in bepaalde situaties waarbij bv de warmtepomp in de nacht lekker op laag vermogen lange runs maakt ook helemaal niet nadelig zal zijn.
Zolang je het met beleid toepast kan dit dus prima, vraag je echter meer dan zal daardoor ook de CV eerder gaan werken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het was hier 2-3 graden en ik heb 5 defrosts gehad. Vermogen (elektrisch) rond de 1.000 watt constant.

Bedankt voor de input allen. Wij hebben mechanische ventilatie met CO2 sensor, die draait in de avond het hardst. Daardoor koelt de woning juist tussen pak 'm beet 21:00 en 00:00 wel wat af. Zodanig dat de Quatt weer aanslaat rond middennacht. Zou ik een halve graad verlaging toepassen tot bijv. 6:00, zou ie waarschijnlijk de verwarming nog een tijdje uitstellen.

Ik laat het eerst zo. Eerst maar wat beschouwen en analyseren.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:25:
[...]

Ik vergelijk in HA de power input met de heating power om te signaleren of de bodemplaatverwarming aan gaat. Meestal beweegt de heating power direct mee met de power input behalve wanneer de bodemplaatverwarming aan of uit gaat
Nog eens wat teruggekeken in de historie. Wat jij beschrijft zie ik enkel terug vlak voor een defrost.
5 minuten voordat hij gaat defrosten gaat de powerinput 150W omhoog.
Dit bij buitentemp > 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
DVL14 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:11:
[...]

Ja, maar de cv monteur heeft dat niet aangepast. Quatt moet langskomen omdat te controleren en zal dit zeker benoemen. Maar dan moet er wel iemand van Quatt langskomen….
Als ik als loodgieter door jou gebeld was, had ik dat in overleg met jou wel geprobeerd.

Maargoed, wie ben ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

okijokii schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:23:
[...]

Zoals ik probeerde uit te leggen is comfort niet altijd comfortabel. Bij mij thuis in de nacht stralingswarmte van de radiatoren en een warme vloer, die overdag afkoelen doordat de Quatt vindt dat de temperatuur wel is bereikt (+0.4 graad) en mag afkoelen tot -0.4 graad onder de ingestelde temperatuur.
Als het comfort niet comfortabel is, is het geen comfort. Maar net wat je er onder verstaat natuurlijk. Comfort is voor mij op alle tijden en omstandigheden de gewenste temperatuur, maar inderdaad ook zoiets als stralingswarmte. Al dan niet aangenaam.

Ik zit denk ik bijna op de perfecte instellingen. Op de thermostaat, op de Quatt middels de soundslider, op de Heatfans. Waar ik nu nog aan het finetunen ben, is het thermostatische ventiel, mechanische knop, in de woonkamer.

Zoals eerder vermeld, loopt mijn woonkamer synchroon met de keuken. Geregeld middels de Tado Thermostaat en draadloze sensor, beide actieve warmtevraag. In eerste instantie in de woonkamer de thermostatische knop op max, dus geheel open. Bij warmte door alleen de Quatt prima. Nu het echter kouder wordt en de ketel er wel eens bijkomt, gaat de radiator zeer snel opwarmen en wordt de stralingswarmte daar te hoog. Ik zit er ook stijf naast, dus dat merk je wel. Ik heb de knop nu op stand IIII dat is zo'n 22 graden. Daarmee kan ik die opwarmsnelheid en hoge watertemperatuur wat beteugelen. Die knop ben ik nog steeds aan het bijstellen. De temperatuur in de keuken moet niet hoger worden dan in de woonkamer en/of dat hij de ingestelde temperatuur in de woonkamer niet meer kan halen. Dan staat hij te veel dicht. Maar ook dat hij niet te warm wordt, dan staat ie teveel open. Bovendien de Heatfan dan op 1. Het inregelen op de knop is soms minder dan millimeterwerk. Plus dat je afhankelijk bent van met name de buitentemperaturen, waarop al dan niet gas bij gestookt wordt.

Het is mijn eigen mierenneukerij, maar wel leuk en.............. We nemen er de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:03:
[...]

Voilá the JSON nu de thermostaat laag staat. Ik zal morgen eens kijken wat hier gebeurd als ik um weer eens laat verwarmen. Tis al laat nu, en weer veel bijgeleerd. Thnx

[Afbeelding]
Ik zat nog even naar deze JSON te kijken.

Even een vraagje voor de kenners:
ik meende dat de laagste waarde voor thermostat.otFtControlSetpoint 10 is.

Of kan 0 ook?

Edit : thermostaat is tado v3 lees ik

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:31:
[...]

via de soundslider verlaag je gewoon het vermogen van de warmtepomp, daardoor hoeft de ventilator en compressor ook minder hard te draaien en dat zorgt weer voor minder geluid. Minder geluid is dus in feite een reactie op het lager instellen het vermogen van de warmtepomp, wat in bepaalde situaties waarbij bv de warmtepomp in de nacht lekker op laag vermogen lange runs maakt ook helemaal niet nadelig zal zijn.
Zolang je het met beleid toepast kan dit dus prima, vraag je echter meer dan zal daardoor ook de CV eerder gaan werken.
Uitstekend samengevat!

Als de betatesters en de meelezers van Quatt (@marijnflipse) dit doorgeven aan de Quatt app ontwikkelaars dan kan de marketing-communicatie tekst over "Muisstil" en "Building87" worden vervangen door de tekst van @MacD007 hierboven

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:02:
[...]

Ik zat nog even naar deze JSON te kijken.

Even een vraagje voor de kenners:
ik meende dat de laagste waarde voor thermostat.otFtControlSetpoint 10 is.

Of kan 0 ook?

Edit : thermostaat is tado v3 lees ik
Als ik het mij goed herinner dan wordt dat op de opentherm communicatie door de ketel bepaald wat de laagste waarde is voor het control setpoint

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:34
Hoop dat de Quatt op het dak blijft staan 🙈

Volgens het KNMI gaat het in Friesland, Groningen en de kop van Noord-Holland het hardst waaien. Op het hoogtepunt worden bij de kustgebieden windstoten tot 120 kilometer per uur verwach

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TeslaNerd
Erik1805 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:21:

Volgens het KNMI gaat het in Friesland, Groningen en de kop van Noord-Holland het hardst waaien. Op het hoogtepunt worden bij de kustgebieden windstoten tot 120 kilometer per uur verwach
Tweakerstip: Draai de Quatt buitenunit zodat deze met de achterkant naar de storm gericht staat. De storm blaast dan met 120 km/u door de warmtewisselaar en geeft jouw huis storm *Bert* power! *O*

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Nog maar even een positieve ervaring over de klantenservice van Quatt (soms lees ik hier de raarste dingen).

In tegenstelling tot het plaatsingsplan (welke ik akkoord had gegeven) is ter plaatse de installatie wat anders uitgevoerd: een klein traject buitenlangs scheelde twee keer betonboren (was ik zelf wat huiverig voor, maar volgens verkoper kon het niet anders). De monteurs hebben het netjes opgelost, afgewerkt en dergelijke, dus ik ben daar wel content mee.

Nu is betonboren een meerprijs, in mijn geval € 150. Ik heb Quatt planning gemaild of ze die € 150 willen crediteren (ik had nog niet betaald). Krijg ik zojuist (een dag later) al reactie met een aangepaste factuur waarop die € 150 niet is opgenomen.

Netjes geregeld, dus zojuist ook de hele factuur voldaan. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Erik1805 @TeslaNerd als de fan flink de verkeerde kant op wordt aangedreven door de wind kan hij weigeren te starten (in het goede scenario want zelfherstellend) of doorbranden (slecht nieuws).
Beide levert gasstook of een koud huis op, bij andere warmtepompen wordt daarom voorgeschreven om bij dakmontage beschutting te regelen zoals uitblaas naar een muur of schot.

De warmtepomp op een windvaan monteren werkt natuurlijk ook...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Proton_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:40:
@Erik1805 @TeslaNerd als de fan flink de verkeerde kant op wordt aangedreven door de wind kan hij weigeren te starten (in het goede scenario want zelfherstellend) of doorbranden (slecht nieuws).
Beide levert gasstook of een koud huis op, bij andere warmtepompen wordt daarom voorgeschreven om bij dakmontage beschutting te regelen zoals uitblaas naar een muur of schot.

Ik hoef zelf niet het dak op vandaag.
Quatt heeft mijn warmtepomp keurig met de achterkant naar het westen geplaatst 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j__0ylAkP6iFFu7DBlPR77y3koc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLbzIdM13rFYxk0uyvsWtp3S.jpg?f=fotoalbum_large

En de Quatt installateur die de geluiddempers heeft gemonteerd heeft de buitenunit nog wat meer naar achteren op de bigfoots gesteld zodat het kantelmoment richting de achtertuin nog wat verbeterd is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkMKPIxJvUe1_CvynGsrw1P2Q-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3jBJiPGHtSvBAUgOlKEgmWu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 27-11-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wanneer ik hier in ZO Fryslân in buienradar de urenverwachting openklap, staat er maar 1x NW6 tussen.
Dat is om 22.00 uur.
Ik zie het wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:08:
[...]

Als ik het mij goed herinner dan wordt dat op de opentherm communicatie door de ketel bepaald wat de laagste waarde is voor het control setpoint
Een ja of nee heb ik liever 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

TeslaNerd schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:52:
[...]

Ik hoef zelf niet het dak op vandaag.
Quatt heeft mijn warmtepomp keurig met de achterkant naar het westen geplaatst 😎

[Afbeelding]

En de Quatt installateur die de geluiddempers heeft gemonteerd heeft de buitenunit nog wat meer naar achteren op de bigfoots gesteld zodat het kantelmoment richting de achtertuin nog wat verbeterd is

[Afbeelding]
Wat een ijsbaan/zwembad is het daar joh... :9 Lijkt mij niet echt gewenst?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Gregory76 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:19:
[...]

Wat een ijsbaan/zwembad is het daar joh... :9 Lijkt mij niet echt gewenst?
Ja, in mijn installatieplan was voorzien de leidingen van de Quatt met een gat door het platte dak naar binnen te brengen. De Quatt installateurs waren dat volledig met jou eens dat dat niet gewenst was. De Quatt installateurs hadden nog een dakdoorvoer voor een schuin dak in de bus liggen en hebben de leidingen toen een stukje omgeleid over de nok door het schuine dak. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:11:
[...]

Een ja of nee heb ik liever 🤪
Volgens het opentherm protocol is het antwoord JA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Er is bij sommigen wat onduidelijkheid over mijn post over mijn stelling dat de besparing die quatt opgeeft in de hun app 10% te hoog is.

Gun mij nog een poging om die onduidelijkheid weg te nemen. Als het niet helpt, dan laat ik het erbij. Het is in geen geval een losse flodder.

Neem even de periode in gedachte dat je nog geen warmtepomp had. Veronderstel dat je de thermostaat 's nachts lager hebt staan. Overdag op 20, en 's nachts op 15 graden. Je verbruikt dan een hoeveelheid gas om je huis warm te houden. Hoeveelheid gas is om te zeten naar kWh. Dat kan weer als stooklijn in een grafiek gezet worden.

Stel nu dat je het stookregime in deze situatie wijzigt door ook 's nachts de thermostaat op 20 grC te zetten (dus nog steeds zonder warmtepomp!). Dan kost het meer energie om je huis warm te houden. In mijn eerdere post kwam ik in dat voorbeeld uit op 11,7% meer, zeg 10% want dat rekent wat makkelijker.

Stel nu de huidige situatie voor, met warmtepomp, en de thermostaat de hele dag op 20grC.

Voor deze drie situaties heb ik onderstaand plot met drie stooklijnen weergegeven. De oude situatie zonder warmtepomp is de blauwe lijn. De nieuw situatie mèt warmtepomp is de gele lijn. De rode lijn is oude situatie die je zou hebben gehad indien je geen nachtverlaging had toegepast. Deze sitiuatie heeft nooit bestaan.

Mijn stelling is dat de besparing die quatt in de app opgeeft het verschil is tussen de gele lijn en de RODE lijn en niet tussen de gele en blauwe lijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_xqzfvq_TExgvFHpTMsommBzFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zT00vyPWw9Z1OX2EAlqk1ksG.png?f=fotoalbum_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 07:04
Ik heb nog steeds een ticket open staan van inmiddels een jaar geleden, namelijk het vervangen van de front plaat. Heeft iemand daar al iets meer over gehoord? Je zou toch verwachten dat je een keer, desnoods tussentijds, hier bericht over krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
AlfredPteD schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:34:
Er is bij sommigen wat onduidelijkheid over mijn post over mijn stelling dat de besparing die quatt opgeeft in de hun app 10% te hoog is.

Gun mij nog een poging om die onduidelijkheid weg te nemen. Als het niet helpt, dan laat ik het erbij. Het is in geen geval een losse flodder.

Neem even de periode in gedachte dat je nog geen warmtepomp had. Veronderstel dat je de thermostaat 's nachts lager hebt staan. Overdag op 20, en 's nachts op 15 graden. Je verbruikt dan een hoeveelheid gas om je huis warm te houden. Hoeveelheid gas is om te zeten naar kWh. Dat kan weer als stooklijn in een grafiek gezet worden.

Stel nu dat je het stookregime in deze situatie wijzigt door ook 's nachts de thermostaat op 20 grC te zetten (dus nog steeds zonder warmtepomp!). Dan kost het meer energie om je huis warm te houden. In mijn eerdere post kwam ik in dat voorbeeld uit op 11,7% meer, zeg 10% want dat rekent wat makkelijker.

Stel nu de huidige situatie voor, met warmtepomp, en de thermostaat de hele dag op 20grC.

Voor deze drie situaties heb ik onderstaand plot met drie stooklijnen weergegeven. De oude situatie zonder warmtepomp is de blauwe lijn. De nieuw situatie mèt warmtepomp is de gele lijn. De rode lijn is oude situatie die je zou hebben gehad indien je geen nachtverlaging had toegepast. Deze sitiuatie heeft nooit bestaan.

Mijn stelling is dat de besparing die quatt in de app opgeeft het verschil is tussen de gele lijn en de RODE lijn en niet tussen de gele en blauwe lijn.

[Afbeelding]
Ik begrijp wat jij bedoelt maar moet jij dan niet een rode lijn tekenen voor de situatie met warmtepomp die 10% hoger ligt dan de gele lijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Kortgezegd: Quatt rekent met je huidige stookgedrag.
Hoe dat gedrag ook is.
(En ze rekenen ermee "wat als" je dit stookgedrag vertoonde met gas)

Heeft niets te maken met 10% volgens mij.

(Edit: en wanneer je rare bedragen in je app hebt staan, klopt het al helemaal niet meer 🤪)

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 27-11-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik kan dit helemaal volgen en ben het ook wel met je eens. De besparing is natuurlijk op basis van je huidige stookgedrag. Andere informatie heeft Quatt ook niet van je. Dus wat is het alternatief..? Je kunt zelf kijken naar je gasverbruik jaar-op-jaar. Maar daar zitten ook verstorende factoren in (warm water).

Daarnaast, persoonlijk, om e.e.a. duidelijk inzichtelijk te krijgen, heb ik sinds mijn verhuizing naar ons huidige huis de thermostaat op 21 graden (en later 20,5) constant gezet. Zonder nachtverlaging. Zelfs niet omlaag bij een paar dagen weg. Al drie jaar lang... :)

Weggegooid gas (in jouw voorbeeld 10% meer dan anders, ik weet niet hoeveel het bij mij is, vrij goed geïsoleerde woning, waarschijnlijk minder), maar ik wilde exact weten wat de benodigde warmte zou zijn bij een constante temperatuur, zodat ik dat over de warmtepomp kon plakken.

Anders gezegd; mijn stookgedrag is vooralsnog exact hetzelfde gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh

[Afbeelding]
Ik snap helemaal wat je bedoelt en ik ben het hier ook mee eens.

De besparing in de app is (bij gebrek aan meer informatie) hoger dan de werkelijke besparing. Ze berekenen het verschil immers op basis van je huidige stooklijn EN stookgedrag. Maar dat is geen reële vergelijking eigenlijk.

Of dit 10% is valt te bezien natuurlijk, maar dat dit bij benadering 10% is geloof ik wel.

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

ik zou wel kijken met dit soort weer of je dingen zoals een warmtepomp nog wel veilig staan, desnoods kijken of je deze extra kunt beveiligen (mn warmtepompen en airco's, want die staan veelal los op hetdak en juist bij dit soort uitzondelijk weer verdienen deze wel wat extra aandacht, ik vrees echter dat je al te laat daarmee bent, want nu nog het dak op gaan is ook niet meer zo veilig, dus eigen veiligheid staat even voorop aub. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:29:
[...]

Tweakerstip: Draai de Quatt buitenunit zodat deze met de achterkant naar de storm gericht staat. De storm blaast dan met 120 km/u door de warmtewisselaar en geeft jouw huis storm *Bert* power! *O*
of hij ligt op zijn snuffert en dan heb je er helemaal niets meer aan en met een beetje pech heeft je buurman 3 huizen verder ploseling een warmtepomp op zijn dak (of auto), of die daar dan daarmee zo blij mee is, moet je maar afwachten :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-09 19:32
Ik heb nu sinds een week een Quatt Hybrid en ben best tevreden. Ik zie echter dat op de momenten dat de Quatt geen warmte levert (bv 's nachts) er bijna ieder uur 0,02 kubieke meter gas verbruikt wordt terwijl er geen warmtevraag is. Komt iemand dit bekend voor?
Ik gebruik overigens de Quatt in combinatie met de Toon 2 thermostaat

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
noppie63 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:30:
Ik heb nu sinds een week een Quatt Hybrid en ben best tevreden. Ik zie echter dat op de momenten dat de Quatt geen warmte levert (bv 's nachts) er bijna ieder uur 0,02 kubieke meter gas verbruikt wordt terwijl er geen warmtevraag is. Komt iemand dit bekend voor?
Zie je dat in de Quatt app of op je gasmeter?
In dat laatste geval mogelijk de comfort-stand van je ketel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik volg je volledig, maar reken graag even met je mee.....

Ik kijk liever naar mindergas.nl om na te gaan of ik efficiënter/goedkoper stook.

Mindergas.nl kijkt namelijk naar de hoeveelheid kWh aan warmte dat je in je huis hebt gestopt per graaddag.

In mijn geval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhXuJU4PKnbBvI77mHfC3LZ6RE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Bdzjggm522O2Q47OefEMpcP.jpg?f=fotoalbum_large

Gas wordt omgerekend naar kWh warmte (x 8,8) en is daarmee redelijk vergelijkbaar met de warmte die Quatt levert.

Het verschil is dat 1kWh aan warmte uit gas duurder is dan 1kWh warmte uit Quatt.

Daarmee kan ik dus mijn echte besparing uitrekenen. In mijn geval (4,2 CoP voor 2024-to-date):
- kosten verwarmen met gas in 2022: €1.369,99
- en met de Quatt in 2024: €747,62
- werkelijke besparing: €622,38

Volgens Quatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_YoYnRMrTsEXgEsoLPHKe7ta8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GQjyLFMzTBeVZTesiBGWhtb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zeg, netjes ingeschat Quatt 💪💪

Edit: voor de puristen ook even de berekening:

1 m3 kost €1,30
1m3 gas is 8,8 kWh
9273,8 kWh kost €1.369,99

1 kWh kost €0,35
Met 4,2 cop
8971,4 kWh kost €747,62

Besparing is €622,38

[ Voor 3% gewijzigd door verguldebarman op 27-11-2024 16:53 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@verguldebarman Dan is je stookgedrag dus anders, want je hebt 7,4% minder energie verbruikt per gewogen graaddag. Bijvoorbeeld: thermostaat (gemiddeld) wat lager, meer zoninstraling, betere isolatie, etc. Dat soort zaken.

Of het overige verbruik is niet goed ingeschat. Geen idee hoe dat werkt...

Jij rekent nu die 7,4% éxtra besparing toe aan de Quatt. Dat is onjuist. De besparing van de Quatt is en blijft € 594,44 en jouw extra besparing komt uit minder verbruikte warmte per graaddag...

Voor veel mensen zal het in andersom zijn, conform het punt van @AlfredPteD , dat ze juist méér warmte per gewogen graaddag verbruiken (i.v.m. geen of lagere nachtverlaging c.q. dagverhoging). De besparing van de Quatt is wel juist, maar door meer warmte per graaddag is het wellicht in werkelijkheid 10% minder...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
JanHenk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:02:
@verguldebarman Dan is je stookgedrag dus anders, want je hebt 7,4% minder energie verbruikt per gewogen graaddag. Bijvoorbeeld: thermostaat (gemiddeld) wat lager, meer zoninstraling, betere isolatie, etc. Dat soort zaken.

Jij rekent nu die 7,4% éxtra besparing toe aan de Quatt. Dat is onjuist. De besparing van de Quatt is en blijft € 594,44 en jouw extra besparing komt uit minder verbruikte warmte per graaddag...

Voor veel mensen zal het in andersom zijn, conform het punt van @AlfredPteD , dat ze juist méér warmte per gewogen graaddag verbruiken (i.v.m. geen of lagere nachtverlaging c.q. dagverhoging). De besparing van de Quatt is wel juist, maar door meer warmte per graaddag is het wellicht in werkelijkheid 10% minder...
Spijker en kop imo. Goeie uitleg

Wel een mooie en leerzame discussie trouwens. Er is ook geen goed of fout in, maar het verschil in benadering geeft (mij althans) wel nieuwe inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]
Eens. Idem voor warmte van defrosts. Die door Quatt gemaakte warmte bespaart geen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

noppie63 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:30:
Toon2 thermostaat? Ik dacht dat alleen Toon1 compatible was met Quatt.
en wat @jj85 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:02:
Met uitzondering van een grotere nachtverlaging tijdens gasverbruik (20-->16) is alles hetzelfde gebleven in mijn huis. En met uitzondering van de Quatt natuurlijk.... 😁

De thermostaat is dus gemiddeld juist omhoog gegaan nu ik de Quatt heb.
Ook mijn verbruik en stooklijn was perfect ingeschat. Zie hieronder, rood 2022, geel 2024 en blauw de instelling bij Quatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj2oNK_9V1OpNQlfXCXWMh7Ge6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8YPrMdQNhbTYv7Ygic9bSc4.jpg?f=fotoalbum_large
Hier ben ik het helaas helemaal mee oneens. Mijn werkelijke besparing is het geld wat ik uitgaf aan gas tov wat ik nu met Quatt uitgeef aan elektra.
Die kan ik niet anders dan volledig toewijzen aan de Quatt, omdat dat het enige is wat is veranderd.
Voor veel mensen zal het in andersom zijn, conform het punt van @AlfredPteD , dat ze juist méér warmte per gewogen graaddag verbruiken (i.v.m. geen of lagere nachtverlaging c.q. dagverhoging).
Dat zou inderdaad goed kunnen. In mijn geval is het toch echt anders....
De besparing van de Quatt is wel juist, maar door meer warmte per graaddag is het wellicht in werkelijkheid 10% minder...
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld. Die 10% minder gaat bij mij niet op...

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Proton_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:40:

Mijn Quattverkoper had ik gevraagd of voorkant naar het westen wel een goed idee was, maar hij zij dat dat prima kan. De quatt staat op een plat dak met 50cm randmuurtje. Regio Utrecht.
Is het dan een idee om een soort ventiel te maken zodat de wind er niet doorheen kan blazen bij zware westenwind? Want doorgebrande fan klinkt verkeerd!
Of is een plaat 'ervoor' genoeg, en moet die dan op 1 meter van het front staan, etc??

Vind je dit genoeg reden voor een ticket bij Quatt?
Ik zit nu nog in de 1 jaar installatiegarantie, denk ik dan...

bonus:
Vanuit het modbus tracen, reg2104 is de vraag rpm van de fan = 700 rpm
Ik zie dat dit niet gehaald wordt, blijft hangen rond de 650 rpm
Maar bij vlagen zie ik het terugzakken naar zelfs 540 rpm

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:27:
[...]

Ja, maar je haalt die van Weheat erbij alszijnde 'problematisch'.

In het screenshot wat je post staat het geluidsvermogen vermeld geldend bij A7/W35.
Dat de Lwa max overall 56 is neem ik meteen aan.

Mijn punt: alle partijen proberen hun eigen warmtepomp zo stil mogelijk te doen lijken. Quatt spant wat mij betreft wel de kroon vwb windowdressing.
Wat mij stoorde en zo zet het WeHeat ook in zijn eigen informatie is dat je de LwA A7/W35 kunt gebruiken ( dus de vermelde 48 dB) terwijl in de specs de werkelijk benodigde waarde (LwAmax plots een heel stuk hoger is, namelijk 56 dB. Hoe wil daar een niet kundige consument nog wijs uit worden ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:37:
[...]

Wat mij stoorde en zo zet het WeHeat ook in zijn eigen informatie is dat je de LwA A7/W35 kunt gebruiken ( dus de vermelde 48 dB) terwijl in de specs de werkelijk benodigde waarde (LwAmax plots een heel stuk hoger is, namelijk 56 dB. Hoe wil daar een niet kundige consument nog wijs uit worden ? :?
Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs.
En blijkbaar vinden diverse merken het belangrijk de grenzen op te zoeken of over te gaan aangaande juiste informatieverstrekking aan consumenten.
Dat gezegd hebbende vind ik nog steeds dat Quatt hier en daar over de grens gaat en ook ander merken de zwarte Piet toespeelt.
Die tekst opzettelijk zo op je website zetten dat de toch al bedenkelijke context bijna onzichtbaar is, is gewoon een asshole design.

En zo is/was dat ook met schaling van staafdiagrammen, foute informatie in de FAQs en nog vast wel wat zaken als je er naar gaat zoeken.

De marketing van Quatt werkt uitstekend. En zelfs ingecalculeerd fout. De website wordt constant gewijzigd waardoor je al die zaken te aller tijden kunt scharen onder “oh foutje, we passen het aan”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Ik heb nog een pomp schakelaar voor Vvw die ik niet meer gebruikt sinds installatie van Quatt.

Gebruikt iemand nog de pomp schakelaar in combinatie quatt?

Ik ben bang dat die naar een defrost niet meer aangaat hahah

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Dank voor deze link, maar hoe kijken we aan tegen de Quatt specifieke vraag of dit onder 'ondeugdelijke installatie' garantie valt?

Je maakte natuurlijk het punt dat de fan niet meer op gang komt of de motor zo hard moet zwoegen dat die doorbrand.
Indien ik dus bij Quatt aangeef dat ik dit niet deugdelijk vind en zij aangeven dat het OK is, dan moeten ze op termijn als het over een paar jaar toch mis gaat alsnog over de brug komen, toch?

Overigens, in die link staat dat het een probleem was toen de wind sterk uit het oosten kwam en het -10° was
Dan is de westelijke oriëntatie juist een voordeel...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Is er bij iemand al de elektronica vervangen die de “mosquito toon” veroorzaakte? Heeft dit geholpen?

Overigens lijkt die update van laatst er hier wel voor gezorgd te hebben dat die laagtonige piep veel minder is. Je hoort hem nog maar hij schakelt gewoon sneller verder zodat hij er niet in blijft hangen, zegmaar.

[ Voor 50% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:05:
Is er bij iemand al de elektronica vervangen die de “mosquito toon” veroorzaakte? Heeft dit geholpen?

Overigens lijkt die update van laatst er hier wel voor gezorgd te hebben dat die laagtonige piep veel minder is. Je hoort hem nog maar hij schakelt gewoon sneller verder zodat hij er niet in blijft hangen, zegmaar.
Dat is volgens mij ook de enige manier hoe je dat softwarematig kunt oplossen.. of naja... omzeilen.
Sneller langs die frequentieband fietsen.
Je mist zo wel een deel van je modulatie bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:12:
[...]

Dat is volgens mij ook de enige manier hoe je dat softwarematig kunt oplossen.. of naja... omzeilen.
Sneller langs die frequentieband fietsen.
Je mist zo wel een deel van je modulatie bandbreedte.
Ja klopt

Maar, de medewerker vertelde mij door de telefoon dat dit voor de mosquito toon weer niet hielp. Daarom vervangen ze (voor nu) alleen bij dat type geluidsoverlast de elektronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
DVL14 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:58:

Je zou, als ultieme MacGyver oplossing, kunnen kijken of jou ketel een driewegklep heeft (vast wel), de motor eraf halen en de klep met een lijmklem vast zetten in de tapwaterstand… Zo heb ik een week lang heet water gehad terwijl ik moest wachten op de motor van de driewegklep die stuk was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Even heel wat anders, voor de geïnteresseerden:

Zometeen bij Een Vandaag wordt het item over de warmtepompen besproken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Quatt is geen Mitsubishi dus die zal zijn eigen voorschriften hebben. Als zij het OK vinden ("wij hebben een betere fan" ofzo) vermoed ik dat je dat moet accepteren.
Vooralsnog staat het hier niet vol met posts met foutmeldingen :)

Het voorschrift van Mitsu over haaks op de wind is om de fan geen tegenwind te geven en omdat het voorstel van @TeslaNerd problemen met defrosts kan geven.

Tegenover de decennia ervaring van wat werkt en wat niet werkt van andere merken staat dat die extreme omstandigheden waartegen deze maatregelen beschermen misschien alleen in andere landen voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:44:
[...]

Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs.
En blijkbaar vinden diverse merken het belangrijk de grenzen op te zoeken of over te gaan aangaande juiste informatieverstrekking aan consumenten.
Dat gezegd hebbende vind ik nog steeds dat Quatt hier en daar over de grens gaat en ook ander merken de zwarte Piet toespeelt.
Die tekst opzettelijk zo op je website zetten dat de toch al bedenkelijke context bijna onzichtbaar is, is gewoon een asshole design.

En zo is/was dat ook met schaling van staafdiagrammen, foute informatie in de FAQs en nog vast wel wat zaken als je er naar gaat zoeken.

De marketing van Quatt werkt uitstekend. En zelfs ingecalculeerd fout. De website wordt constant gewijzigd waardoor je al die zaken te aller tijden kunt scharen onder “oh foutje, we passen het aan”.
ik snap je punten mbt de Quatt, maar daar ging het daar niet om, Quatt had met die infomatie van WeHeat helaal niets te maken en sorry, ik zie dat geheel op verantwoording van WeHeat zelf, en nee, ik vind het geen goede uitvlucht om dan de argumenteren (wat overigens hier niet WeHeat doet maar jezelf, van als ze het ergens anders in jouw ogen niet goed goed doel (Quatt ??) mag het dus bij WeHeat ook.
Ik geloof dat we zowel kritisch op Quatt, waar dit topic over gaat en ook over andere merken van warmtepompen mogen zijn, ik zou mogelijk dit als een verplichting moeten zien, maar dat mag een ieder zelf voor hem zelf invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Iedereen heeft het wel over besparen en terugverdientijd. Maar als de winters zacht zijn duurt het dus langer voordat je hem hebt terugverdiend. Of als je meer op vakantie gaat. Of als je gas/stroom tarief lager is.
Of als je nieuwe radiatoren plaatst of als je heatfans moet kopen of een nieuwe thermostaat koopt of als meerwerk hebt bij je Quatt of je meterkast moet aanpassen.

Allemaal zaken die je niet zult zien in de Quatt besparing of terugverdientijd.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Safe_grut schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:48:
Ik heb nog een pomp schakelaar voor Vvw die ik niet meer gebruikt sinds installatie van Quatt.

ik denk dat dit afhankelijk is van hoe jouw pompschakelaar ingesteld en waar de temperatuurvoeler zich bevind.
Helaas geeft je te weinig informatie over hoe deze bij jou is geplaatst (Merk, type, instellingen ed) zodat daar nu denk ik geen zinvol antwoord op gegeven kan worden.

Ik zelf heb een pompschakelaar op de pomp van mijn vloerverwarming en die doet het prima zolang je zelf maar een juiste instelling gekozen hebt, bij mij gaat deze bij 16gr.C aan, ik heb nog geen drop beneden deze temperatuur gemeten tijdens een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-09 19:32
jj85 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:35:
[...]

Zie je dat in de Quatt app of op je gasmeter?
In dat laatste geval mogelijk de comfort-stand van je ketel...
Ik zie het in HA in mijn gasverbruik. Zal eens kijken. Bedankt!

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 19:22
Safe_grut schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:48:

Ik heb juist vanwege de Quatt een pompschakelaar met temperatuur voeler geplaatst. Omdat ik nu wel op mijn energie gebruik let en daarvoor veel minder.
Die van mij pompt 5 minuten na daling onder de drempel na zodat ie tijdens defrost in elk geval draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:01
Zitten er verschillen tussen de Honeywell DT4M en de T6 buiten het feit dat de T6 ook via Wi-Fi enzo te bedienen is?

Momenteel heb ik een Tado thermostaat maar die gaat echt vele malen per dag aan/uit. Nu lees ik hier goede verhalen van mensen die van Tado naar T6 zijn overgestapt. Ook lees ik dat de DT4M qua hysteresis overeen lijkt te komen met de T6. Ik maak geen gebruik van schema’s of andere zaken op de Tado. De temperatuur wordt tegen de herfst eenmalig ingesteld en dat blijft zo tot het weer warmer wordt buiten.

Er zit toch € 100,- prijsverschil in deze 2 en als de DT4M prima werkt met de Quatt wil ik dat nog wel testen en proberen of dat hier ook zo is. Voor de prijs van de T6 vind ik het net te duur om ermee te gokken dat de runs mooier worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Als ik zo het item bij EenVandaag bekijk ben ik wel blij voor Quatt gekozen te hebben. Die ellende hebben we allemaal gelukkig niet.

Wat dat betreft heeft Quatt het uitstekend voor elkaar.

[ Voor 18% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Nou, Quatt is behoorlijk de plank aan het misslaan met hun planning en promotie qua overgangsregeling.

Ik heb nu iemand die drie weken geleden een huisbezoek heeft aangevraagd (en betaald). Deze persoon krijgt nu doodleuk een mailtje met dat dat huisbezoek is ingepland in januari 2025.

Extra wrang is dus dat via VEH nu ook een collectieve inkoop loopt waarbij ze aandringen op het accepteren van het aanbod voor 1 december en dat je dan wel de overgangsregeling hebt.

Hoe moet iemand die wacht op een huisbezoek een offerte accepteren om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling?

Fijn ook dat deze persoon nu in een dilemma zit en wilt annuleren en mag hopen dat ie zijn geld terug krijgt. Voor mij geen refferals meer naar vrienden en bekenden. Op de vraag of het een betrouwbare club is en toekomst vast durf ik geen antwoord meer te geven.
Laat staan dat ze hem snel kunnen plaatsen.

:(

[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 27-11-2024 19:21 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:17:
Nou, Quatt is behoorlijk de plank aan het misslaan met hun planning en promotie qua overgangsregeling.

Ik heb nu iemand die drie weken geleden een huisbezoek heeft aangevraagd (en betaald). Deze persoon krijgt nu doodleuk een mailtje met dat dat bezoek is ingepland in januari 2025.

Extra wrang is dus dat via VEH nu ook een collectieve inkoop loopt waarbij ze aandringen op het accepteren van het aanbod voor 1 december en dat je dan wel de overgangsregeling hebt.

Hoe moet iemand die wacht op een huisbezoek een offerte accepteren om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling?

Fijn ook dat deze persoon nu in een dilemma zit en wilt annuleren en mag hopen dat ie zijn geld terug krijgt. Voor mij geen refferals meer naar vrienden en bekenden. Op de vraag of het een betrouwbare club is en toekomst vast durf ik geen antwoord meer te geven.
:(
Hangt er m.i. juridisch vanaf op welk moment hij het adviesgesprek heeft aangevraagd. Als ik het me goed herinner, adverteerde Quatt op hun website met: “Vraag voor X-November een adviesgesprek aan en wij garanderen het subsidiebedrag!”

Als hij het voor die tijd heeft aangevraagd, moet Quatt het subsidiebedrag garanderen, ook al vindt een huisbezoek pas volgend jaar aan. Immers heeft hij voldaan aan de voorwaarden en dit verzilverd met een aanbetaling.

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij werd dit ook gezegd in die “wij van WC eend”-podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
CPM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:28:
Iedereen heeft het wel over besparen en terugverdientijd. Maar als de winters zacht zijn duurt het dus langer voordat je hem hebt terugverdiend. Of als je meer op vakantie gaat. Of als je gas/stroom tarief lager is.
Of als je nieuwe radiatoren plaatst of als je heatfans moet kopen of een nieuwe thermostaat koopt of als meerwerk hebt bij je Quatt of je meterkast moet aanpassen.

Allemaal zaken die je niet zult zien in de Quatt besparing of terugverdientijd.
Jup, als ik mijn verwarming totaal niet meer gebruiik heb ik dus ook geen besparing t.o.v. vroeger met de Quatt (zeker als deze nog in de doos zou zitten).
Maar daar gaat het helemaal niet om, wat je bij de kosten van de Quatt erbij moet zetten is helemaal aan jou.
Net zo goed als je deze wilt gebruiken of ook niet ( bv omdat je in de winter in Spanje aan het overwinteren bent en de Quatt alleen in het voor en najaar gebruikt.
en dan is het logisch dat je TVT verandert ? toch ? :S

Ik zou me ook kunnen voorstellen van iemand een warmtepomp koopt, maar nog helemaal geen huis heeft, zou deze dan de kosten voor het bouwen van dat huis ook bij de kosten van de Quatt moeten tellen ? :? 8)7
Ik verwacht dat iedereen hier aangeeft, nee natuurlijk niet. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ter aanvulling op mijn post hierboven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNqi_KkyaRWL51g6NpE-XYrLPvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iyCksSFXCnzTOdw7vHwsrK6A.png?f=user_large

Maar ik meen me ook te herinneren dat er een keer “vraag aan” stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hetisookwat schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:02:
[...]

[...]

Nou, aanvraag via VEH gedaan. Nu hopen dat Quatt snel loskomt ;). Gezien VEH aangeeft "reactie voor 31 januari"..
dat zou wel eens kunnen betekenen dat je naast de subsidie van 2024 piest, of heb je een bevestiging van de bestelling gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@VindiGoosh

Quatt garandeert de subsidie van 2024
Vanaf 1 januari 2025 verandert de subsidie voor warmtepompen in Nederland en wordt deze €700 lager voor Hybrid en €1.400 lager voor Hybrid Duo. Iedereen die dat wil, kan nog profiteren van de hoge subsidie van 2024 met een geaccepteerde offerte uit 2024. Als je dit jaar onze vrijblijvende offerte accepteert, garanderen wij de hogere subsidie van 2024.

Met een geaccepteerde offerte uit 2024..... ;w
Hoe dan.....
Ja doe maar een offertetje?

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 27-11-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:29:
@VindiGoosh

Vanaf 1 januari 2025 verandert de subsidie voor warmtepompen in Nederland en wordt deze €700 lager voor Hybrid en €1.400 lager voor Hybrid Duo. Iedereen die dat wil, kan nog profiteren van de hoge subsidie van 2024 met een geaccepteerde offerte uit 2024. Als je dit jaar onze vrijblijvende offerte accepteert, garanderen wij de hogere subsidie van 2024.

Ja, NU.

Maar voorheen communiceerde ze dit anders.

Daarom zei ik ook dat het er vanaf hangt wanneer jouw kennis naar het aas heeft ,,gehapt”, zegmaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
YouTube: Quatt webinar oktober 2024

Vanaf 14:20

Het is NONDEJU nét niet te horen door de “interessant”-lange frans die er net op dat moment doorheen begint te lullen.

Maar ik weet zeker dat ik op hun website heb gelezen “adviesgesprek aanvragen”. Ze hebben het alleen tig keer veranderd

Dat staat dus los van wanneer hij daadwerkelijk wordt ingepland

[ Voor 16% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:29:
@VindiGoosh

Met een geaccepteerde offerte uit 2024..... ;w
Hoe dan.....
Ja doe maar een offertetje?
Proces lijkt nu aangepast
In 1 minuut een offerte, daarna verdere gesprekken etc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewEUq938BotvDdPZI-AF0W2A0Tk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SHX8BWINSsJmOrNjpx2lPqsd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
GEVONDEN!

Mijn geheugen laat me gelukkig nog steeds niet in de steek!

Vanaf 55:50

YouTube: Quatt webinar oktober 2024

🫡

"Het belangrijkste voor nu om nog even tegen jullie kijkers te zeggen is, dat als je de besparingscheck voor 31 Oktober en een afspraak boekt, profiteer je nog van de hoge subsidie. En dan maakt het niet uit of je afspraak dan daarna valt, als je hem daarvoor hebt geboekt, dan heb je nog profijt van die subsidie."

Dus iedereen die voor 31 Oktober de besparingscheck heeft gedaan en een adviesgesprek heeft aangevraagd (en dus niet gepland), heeft profijt van de subsidiegarantie.

Ik heb helaas geen screenshot meer, maar dit zag ik dus voor me in mn geheugen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdV3fhklDhxeQOGMJuaQlLf_kA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6q80i2iVPwmSfbo2d93WOnk4.png?f=fotoalbum_large

Duitse versie in de Cache, maar dit heeft ook op de Nederlandse website gestaan

En:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hifDm9OLnWHtePjCOzNxQHgcn0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YV9jsHDoy7C647tgjG5QaQt9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:35:
[...]

Proces lijkt nu aangepast
In 1 minuut een offerte, daarna verdere gesprekken etc
[Afbeelding]
Ik zie het nu idd ja. Slim van ze. Jammer dat deze persoon tussen wal en schip valt. Ik denk dat ie gaat annuleren. Letterlijke woorden: dingen moeten vlekkeloos lopen want op dit soort onzin zit ik niet te wachten. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:10
bundit schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:09:
Zitten er verschillen tussen de Honeywell DT4M en de T6 buiten het feit dat de T6 ook via Wi-Fi enzo te bedienen is?

Momenteel heb ik een Tado thermostaat maar die gaat echt vele malen per dag aan/uit. Nu lees ik hier goede verhalen van mensen die van Tado naar T6 zijn overgestapt. Ook lees ik dat de DT4M qua hysteresis overeen lijkt te komen met de T6. Ik maak geen gebruik van schema’s of andere zaken op de Tado. De temperatuur wordt tegen de herfst eenmalig ingesteld en dat blijft zo tot het weer warmer wordt buiten.

Er zit toch € 100,- prijsverschil in deze 2 en als de DT4M prima werkt met de Quatt wil ik dat nog wel testen en proberen of dat hier ook zo is. Voor de prijs van de T6 vind ik het net te duur om ermee te gokken dat de runs mooier worden.
De dt4m kan precies... Niks :): temperatuur instellen en dat is het. Geen connectivity of zelfs programma's. Maar als je (zoals ik) dit allemaal niet nodig hebt, vind ik hem vele malen beter dan de T6. De temperatuur is veel nauwkeuriger (+/- 0.1 graden) in mijn geval dan bij de T6, die maar sporadisch update en lomp grote stappen maak. Ik heb mijn T6 vervangen door de dt4m, en vind het echt een vooruitgang.

Hier het moment dat ik hem heb vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU-K3CL7LHQIIK7EDOzJz0VRPHg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cCkvAbs18ityA3UGnAE4GiWD.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door Rowwan op 27-11-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:46:
[...]

Ik zie het nu idd ja. Slim van ze.
Ik denk echt niet dat Quatt met die intentie in de wedstrijd staat.

Ze willen zoveel mogelijk klanten binnenhalen en die wurmen ze administratief echt wel binnen de overgangsregeling. Dus dat zijn adviesgesprek volgend jaar zou vallen als hij hem 3 weken geleden al heeft aangevraagd (en betaald) doet daar niets vanaf.

M.i. een beetje een knullige reden om daarvoor af te zeggen, maar iedereen staat daar anders in natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
verguldebarman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:22:
[...]

Met uitzondering van een grotere nachtverlaging tijdens gasverbruik (20-->16) is alles hetzelfde gebleven in mijn huis. En met uitzondering van de Quatt natuurlijk.... 😁

De thermostaat is dus gemiddeld juist omhoog gegaan nu ik de Quatt heb.

[...]

Ook mijn verbruik en stooklijn was perfect ingeschat. Zie hieronder, rood 2022, geel 2024 en blauw de instelling bij Quatt:
[Afbeelding]

[...]

Hier ben ik het helaas helemaal mee oneens. Mijn werkelijke besparing is het geld wat ik uitgaf aan gas tov wat ik nu met Quatt uitgeef aan elektra.
Die kan ik niet anders dan volledig toewijzen aan de Quatt, omdat dat het enige is wat is veranderd.

[...]

Dat zou inderdaad goed kunnen. In mijn geval is het toch echt anders....

[...]

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld. Die 10% minder gaat bij mij niet op...
Ik wil je best geloven dat er verder niets gewijzigd is hoor. Laat ik dat voorop stellen.

Warmte is warmte. Of je dat nu met een gasketel, warmtepomp of een keramisch kacheltje hebt opgewekt. Jouw vergelijk tussen jaar x en jaar y is op basis van warmte. De warmtebron komt daar helemaal niet in voor. Je hebt schijnbaar 7,4% minder warmte verbruikt (gecorrigeerd naar graaddagen). Dat heeft niets met de warmteopwekker te maken. Juist door op deze manier vergelijken heb je een resultaat dat onafhankelijk is van de warmtebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:01
Rowwan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:00:
[...]

De dt4m kan precies... Niks :): temperatuur instellen en dat is het. Geen connectivity of zelfs programma's. Maar als je (zoals ik) dit allemaal niet nodig hebt, vind ik hem vele malen beter dan de T6. De temperatuur is veel nauwkeuriger (
+/- 0.1 graden) in mijn geval dan bij de T6, die maar sporadisch update en lomp grote stappen maak. Ik heb mijn T6 vervangen door de dt4m, en vind het echt een vooruitgang.

Hier het moment dat ik hem heb vervangen:
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie, dat is dan toch het overwegen waard.

Ik neem aan dat het bedraad werkt op de CiC met opentherm en zonder batterijen (smartpower).

Momenteel is de Tado ook op opentherm met de Quatt aangesloten, dus ik verwacht dat het plug en
Play moet zijn en Quatt niet nodig heb voor aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Proton_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:17:
Quatt is geen Mitsubishi dus die zal zijn eigen voorschriften hebben. Als zij het OK vinden ("wij hebben een betere fan" ofzo) vermoed ik dat je dat moet accepteren.
Vooralsnog staat het hier niet vol met posts met foutmeldingen :)

Het voorschrift van Mitsu over haaks op de wind is om de fan geen tegenwind te geven en omdat het voorstel van @TeslaNerd problemen met defrosts kan geven.

Tegenover de decennia ervaring van wat werkt en wat niet werkt van andere merken staat dat die extreme omstandigheden waartegen deze maatregelen beschermen misschien alleen in andere landen voor komen.
Hoezo problemen met defrosts? Bij defrosts wordt niet de luchtstroom omgedraaid, maar werkt alleen de compressor de andere kant op.

NB jouw voorstel voor de buitenunit op een windvaan vind ik de beste oplossing 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
bundit schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:11:
[...]

Bedankt voor je reactie, dat is dan toch het overwegen waard.

Ik neem aan dat het bedraad werkt op de CiC met opentherm en zonder batterijen (smartpower).

Momenteel is de Tado ook op opentherm met de Quatt aangesloten, dus ik verwacht dat het plug en
Play moet zijn en Quatt niet nodig heb voor aanpassingen.
Je kan hem zo overzetten, heb er een liggen. Laat maar weten of je interesse hebt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:23:
[...]

@TeslaNerd Ik heb een momenteel ongebruikte Honeywell Round Modulation Connected, met wifi-module. Maakt de app hem op 0,1 instelbaar? (ik weet het niet meer)
Ik had zelf ook nog zo een ouder model Honeywell Round Modulation waar ik met de Quatt mee ben gestart. Dezelfde model T87M1003 die bij @nairolf per 0,1grC de setpoint laat regelen.
Ik had die vervangen door de moderne versie T87M2018 met het grotere display.

Dat oudere model 1003 kan dus wel stapjes van 0,1grC waar het nieuwere model 2018 alleen stappen van 0,5grC kan.

Ik heb de 1003 terug gezet en ben weer helemaal blij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

SBL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:19:
[...]

Toon2 thermostaat? Ik dacht dat alleen Toon1 compatible was met Quatt.
en wat @jj85 zegt.
Nee hoor. De Toon 2 wordt ook ondersteund. Ik gebruik hem ook (geroot). Mocht er iemand vragen over de instellingen van de Toon 2 hebben, dan barst maar los 😁 daar worden we wellicht allemaal weer wijzer van 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie71
Na de berichtgeving over slechte service achteraf bij warmtepompen van vanmorgen, nu deze mailing van Quatt binnen gekregen.

Marketing en service-afdeling zijn dus nog helemaal op elkaar voorbereid ingespeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDCvnN1LdTFKs2W3Y0_xBYEMOWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIii2nI54TBBYoMayMi89Tar.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 158 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.