NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Precies
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dat was niet mijn punt. Mijn punt is dat als de Quatt-app zegt dat je op een dag 4 euro hebt bespaard, dat dat feitelijk maar € 3,60 is.MacD007 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:20:
[...]
Helaas, dat wordt echt omdenken, bij een warmtepomp heb je nu een keer een heel ander verwarmingssysteem met veel lagere temperaturen, dus de door zo gewenste "hete stralingswarmte" heb je bij een warmtepomp gewoon niet meer (tenminste als je deze op goedkoop verwarmen zet) en ja, daar heb je wel gelijk in dat dit door veel mensen als zeer prettig word ervaren, kijk maar waarom ook een open haard zo'n fijne warmte (juist, hoge stralingswarmte afgeeft) produceerd.
[...]
Niet mee eens, door juist de ander soort verwarming met een warmtepomp wordt je min of meer ook gedwongen naar een ander stookregime dus dat je die dan ook meerekend is eigenlijk ook heel normaal.
Het is dus een vergelijk van hoe je het eerst had met alleen de CV en nu dan in hybride met warmtepomp en een beetje CV nog. Lijkt me niets verkeerd en ja je eigen gedrag is daar zeker ook een onderdeel van.
Als ik kijk hoeveel gas ik 15 jaar geleden verbruikt heb, ik zat toen op bijna 2.000 m3 gas per jaar en dat is met en met door anders met de verwarming om te gaan en vooral gedreven dat het toch allemaal een stuk duurder is geworden uiteindelijk met stapjes naar circa 1.200 m3 per jaar gezakt, dus toch een mooie 800 m3 minder verbruik. Nu met de Quatt heb ik nog maar net iets boven de 150 m3 gas verbruik in het jaar, dus ruim 1.000 m3 gas minder en ruim 1.800 m3 gas minder tegen 15 jaar geleden.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Ik snap je punt m.b.t. het bouwkundige en daar ben ik het wel mee eens.Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:56:
[...]
Dat heeft NIETS met een Wuatt specifiek te maken Dat zal elke warmtepomp hebben
Tegelijkertijd zit er wel verschil tussen Quatts onderling. Er is er bij mij namelijk 1 die een laagfrequente zoem laat horen (527Hz) en de ander heeft last van die hoge pieptoon. Ze komen bij mij alleen de elektronica van degene met de hoge pieptoon vervangen.
Ik denk dat men dat onderlinge verschil bedoeld. De ene Quatt is (gek genoeg) de ander niet.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Precies, en dan kan iedereen steeds weer willen vertellen dat 'een' Quatt geen geluid maakt, maar dat is de Quatt die jij bijvoorbeeld hebt @Bennobang maar dat geeft geen garantie voor andere Quatts die helaas wel een naar bijgeluid hebben en dwars door geïsoleerde spouwmuren heen gaan. En.... tot nu toe niet opgelost is.VindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:43:
[...]
Ik snap je punt m.b.t. het bouwkundige en daar ben ik het wel mee eens.
Tegelijkertijd zit er wel verschil tussen Quatts onderling. Er is er bij mij namelijk 1 die een laagfrequente zoem laat horen (527Hz) en de ander heeft last van die hoge pieptoon. Ze komen bij mij alleen de elektronica van degene met de hoge pieptoon vervangen.
Ik denk dat men dat onderlinge verschil bedoeld. De ene Quatt is (gek genoeg) de ander niet.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
En daarom is een vraag mbt geluid niet te beantwoorden. Is voor iedereen anders.VindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:43:
[...]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Het is juist zo lekker dat Quatt lekker doorpruttelt met optimalisatie stop op uit en start op aan.SBL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:25:
[...]
Ik zou eerder de dalende buitentemperatuur als input voor CiC verdenken om Quatt op te toeren. (of watertemperatuur??)
(Optimalisatie-instellingen van T6 heb ik nooit mee gespeeld. Staat uit. Ik denk dat dit niets doet, behalve misschien ControlSetpoint al vroeg wat verhogen.)
Kamertemperatuur is 21, maar zopas ook een tijdje 21,4. Pruttelde lekker 300W door: blijft vloer lekker op temperatuur.
De Quatt gaat echt zelden uit hier: de run van nu startte zondag 18.40 uur. Die daarvoor liep dik een week.
Toen ik optimalisatie nog niet aangepast had (op thermostaat zelf) zakte kamertemperatuur soms tot 0,5°C onder de ingestelde kamertemperatuur. Dat is over. Te hoog vind ik geen probleem
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
De Quatt app rekent met de bedragen die JIJ invult.AlfredPteD schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:26:
[...]
Dat was niet mijn punt. Mijn punt is dat als de Quatt-app zegt dat je op een dag 4 euro hebt bespaard, dat dat feitelijk maar € 3,60 is.
Wanneer je gas op €5 zet, is besparing nog hoger
Ik ben van voorschot €270 naar €158 p/maand gedenderd, daar kijk ik wel naar 😉
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
@jjb dit zijn hele mooie plaatjes! Wij hebben nu een paar weken een Quatt en zijn heel tevreden. Geluid is op 3 mtr niet te horen!jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:55:
[...]
Buitentemp doet niet zoveel rond die tijd (2:50)
[Afbeelding]
Watertemperatuur is de Quatt zo te zien al wel 'mee bezig'. Af en toe springt de pomp even aan (controlmode: Anti-freeze protection - water circulation)
[Afbeelding]
Om kennis te krijgen van het Quatt systeem volg ik al een paar weken dit forum. Van @jjb en ook @Friezin ben ik onder de indruk van de grafieken. Graag zou ik die ook willen maken, maar hoe. Graag info hoe je data voor deze grafieken kunt downloaden. Ik gebruik ook json, maar dat zijn momentane waarden. Wie kan mij uitleg geven?
Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge
Daar is zelfs een heel topic voorArjen_Sijtsma schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:14:
[...]
@jjb dit zijn hele mooie plaatjes! Wij hebben nu een paar weken een Quatt en zijn heel tevreden. Geluid is op 3 mtr niet te horen!
Om kennis te krijgen van het Quatt systeem volg ik al een paar weken dit forum. Van @jjb en ook @Friezin ben ik onder de indruk van de grafieken. Graag zou ik die ook willen maken, maar hoe. Graag info hoe je data voor deze grafieken kunt downloaden. Ik gebruik ook json, maar dat zijn momentane waarden. Wie kan mij uitleg geven?
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
In het kort: ik gebruik Home Assistant (HA). Daar kun je door middel van een Quatt integratie deze informatie loggen en zichtbaar maken.
Maar, learning curve voor HA is wel stijl... dus afhankelijk van je ervaring met dit soort systemen kan het best een project zijn om een en ander in te richten.
Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge
(Tip @Arjen_Sijtsma: Wanneer je eerst @ typt, krijg je een rood venster te zien: begin dan de naam te typen en klik op de juiste: de naam wordt blauw, en degene die je noemt krijgt een seintje)Arjen_Sijtsma schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:14:
[...]
@jjb dit zijn hele mooie plaatjes! Wij hebben nu een paar weken een Quatt en zijn heel tevreden. Geluid is op 3 mtr niet te horen!
Ik zie mijn naam toevallig voorbij komen (
Hier enkel de Homewizard en de Quatt app.
Door aanschaf HW- P1, Energy Socket en de HW-monitor (en heatfans met wifi) heb ik alles (op een luie manier) inzichtelijk genoeg.
Zie ook: Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Oke, en hoe kom je dan aan die wijsheid van 3,60 ipv 4 euro ?AlfredPteD schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:26:
[...]
Dat was niet mijn punt. Mijn punt is dat als de Quatt-app zegt dat je op een dag 4 euro hebt bespaard, dat dat feitelijk maar € 3,60 is.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Zou een factory reset kunnen helpen? Iemand hier ervaringen mee? Moet ik behalve de "optimise start" en "optimise stop" op OFF nog iets wijzigen naar een factory reset?
Kleine tip; Dat staat anders wel in de TS, dus mogelijk dat je deze ook eens kunt doornemen.Arjen_Sijtsma schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:26:
@jj85, goede tip. Ik kende het bestaan van dat forum niet. Hier ga ik eens rustig voor zitten. Bedankt!
kijk eens op deze site: hier vind je eea ook over calibratie van je T6.SalmonAce schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:56:
Ik heb het idee dat mijn Honeywell lyrics t6 niet de juiste temperatuur meet. Toen ik hem aansloot vond ik het al vreemd dat hij 1.5 graad hoger uitkwam dan de originele thermostaat.
Zou een factory reset kunnen helpen? Iemand hier ervaringen mee? Moet ik behalve de "optimise start" en "optimise stop" op OFF nog iets wijzigen naar een factory reset?
https://support.resideo.c...hermostaat?language=nl_BE
Hier uitgebreid omschrevenMacD007 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:55:
[...]
Oke, en hoe kom je dan aan die wijsheid van 3,60 ipv 4 euro ?
AlfredPteD in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Met alle respect, maar ik denk dat je de boodschap van @AlfredPteD gemist hebtFriezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:05:
[...]
De Quatt app rekent met de bedragen die JIJ invult.
Wanneer je gas op €5 zet, is besparing nog hoger.
Ik ben van voorschot €270 naar €158 p/maand gedenderd, daar kijk ik wel naar 😉

Deze site heb ik ook gevonden, ik vind het toch een beetje vreemd voor een apparaat van circa 170 euro dat ik zelf de temperatuur moet gaan aanpassen voor iets wat nagenoeg enkel als functie heeft om de temperatuur te meten...MacD007 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:59:
[...]
kijk eens op deze site: hier vind je eea ook over calibratie van je T6.
https://support.resideo.c...hermostaat?language=nl_BE
Ik heb hem hier ook met een graad aangepast. Hij zit op een relatief koude muur, dus hij gaf snel lager aan dan de daadwerkelijke temperatuur in de woonkamer.SalmonAce schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:12:
[...]
Deze site heb ik ook gevonden, ik vind het toch een beetje vreemd voor een apparaat van circa 170 euro dat ik zelf de temperatuur moet gaan aanpassen voor iets wat nagenoeg enkel als functie heeft om de temperatuur te meten...
ps. het duurt even voordat de temp op het scherm daadwerkelijk aangepast wordt, nadat je de kalibratie hebt ingesteld...
Ja hoor, hier hoor ik hem. Plat dak, houten constructie met de bigfoots en veren. Is al 95% beter dan het was, verder ook niet meer storend. De cv hoorde ik ook branden, de pomp van de vv hoorde ik ook in de wc beneden. In de badkamer waar die pal boven staat hoor je iets, bij de buren gelukkig niks. In de slaapkamer hoor je soms heel licht de ventilator als ie wat hoger dan 1300watt draait en het raam open staat. Maar bij die temperaturen komt dat niet heel veel voor.
In de wc beneden suist het wat, de vv verdeler moet eigenlijk nog vervangen voor een versie zonder "mengen" en zonder pomp. Daar zit wat weerstand in dus dat hoor je wat suizen.
Helaas, deze data is leuk maar uitsluitend op zijn situatie gebaseerd en natuurlijk krijg je met dit soort gegevens, zeker als je dan weer alles gemiddeld maakt daar wel afrondingsverschillen. de aangegeven 10% verschil tussen dezeberekening en de data van Quatt (welke op één dag gebasseerd zijn) lijkt me deze 10% afwijking nog prima en ik zou daar dus niet zijn conclusie aan willen hangen.jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:04:
[...]
Hier uitgebreid omschreven
AlfredPteD in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[...]
Met alle respect, maar ik denk dat je de boodschap van @AlfredPteD gemist hebt
Je moet je afvragen of een dergelijke blik wel enig zin maakt, mij lijkt om dat bv op maand of nog beter op jaarbasis veel meer zinvol is.
overigens bekijk ik het op jaarbasis via mijn jaarafrekening van mijn energienota; want dan zie ik echt wat de Quatt mij heeft bespaart.
en dat is vrij eenvoudig; gasverbruik versus vorig jaar en idem voor stroomverbruik. waarbij ik zelf zeer naukeurig het stroomverbruik van mijn Quatt kan monitoren.
aan de andere kant ben ik het wel met hem eens dat in vele gevallen (mede afhankelijk van je warmteverlies van je huis) een niet al te lage cq geen nachtverlaging voordelen heeft, mn is mijn eigen ervaring (maar ik zit een een redelijk oud huis met maar matige isolatie, dus toch het nodige warmteverlies) dat mn bij lage buitentemperaturen (met een steeds hoger oplopende deltaT je beter geen nachtverlaging kunt hebben maar de warmtepomp op een (iets) lager en lange runs kunt laten lopen dan steeds korte runs met ondersteuning van de CV (vorig jaar speelt ook nog het feit mee dat de Quatt het pas bij 18 gr deed, dus als je watertemperatuur onder die 18 graden kwam kwam automatisch de CV aan.
Maar vergeet aub niet dat de Quatt nog steeds een hybride WP is, als ik nu kijk dat afgelopen jaar de CV voor verwarmen net circa 60 m3 gas heeft gebruikt, dat is net iets meer dan 5%, wat dus betekend dat de Quatt voor 95% verantwoordelijk was voor het verwarmen van het huis, mag ik in feite onder de streep helemaal niet klagen, ik was met 80% ook al erg blij geweest.
[ Voor 32% gewijzigd door MacD007 op 26-11-2024 16:56 ]
Denk je dat het zin heeft om de Honeywell een factory reset te geven? Of gaat dat dat niks doen met de temp waarneming?jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:18:
[...]
Ik heb hem hier ook met een graad aangepast. Hij zit op een relatief koude muur, dus hij gaf snel lager aan dan de daadwerkelijke temperatuur in de woonkamer.
ps. het duurt even voordat de temp op het scherm daadwerkelijk aangepast wordt, nadat je de kalibratie hebt ingesteld...
Komt wat jij aan besparing ziet op de jaarafrekening in de buurt van wat de Quatt app laat zien als besparing in dat jaar?MacD007 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:21:
[...]
overigens bekijk ik het op jaarbasis via mijn jaarafrekening van mijn energienota; want dan zie ik echt wat de Quatt mij heeft bespaart.
en dat is vrij eenvoudig; gasverbruik versus vorig jaar en idem voor stroomverbruik. waarbij ik zelf zeer naukeurig het stroomverbruik van mijn Quatt kan monitoren.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
vind je ?SalmonAce schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:12:
[...]
Deze site heb ik ook gevonden, ik vind het toch een beetje vreemd voor een apparaat van circa 170 euro dat ik zelf de temperatuur moet gaan aanpassen voor iets wat nagenoeg enkel als functie heeft om de temperatuur te meten...
Dit is eigenlijk voor meetapparatuur heel gebruikelijk dat je die als deze uit de doos komt gaat caliberen, zoals hier ook al is aangegeven spelen daar ook nog andere aspecten een meer of mindere rol in.
Vergeet niet dat je in een gemiddelde kamer met gemak temperatuurverschillen van + of - 2 graad makelijk kunt hebben, bv een ongelukkige keuze van de locatie kan daar al heel veel uitwerkingen hebben (koude muur bv)
Nee, lijkt me zinloos, acht de kans zeer klein dat de T6 een of andere automatische calibratie uitvoert bij een factory resetSalmonAce schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:25:
[...]
Denk je dat het zin heeft om de Honeywell een factory reset te geven? Of gaat dat dat niks doen met de temp waarneming?
Precies en daarom is jou waarheid niet ieders waarheid. Waarom moet ik dat wel snappen en jij hoef dat niet? Antwoord maar niet trouwens gaat wel erg lang door dit straks winnen we het van het EV draadje

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Hier begon de discussie, weet je nog?Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:42:
[...]
Bijna bij allemaal wel bouwkundig! Dat van die muren van de buren oud halfsteens en tussen twee huizen!hoezo niet bouwkundig? Ik ben 39 jaar bouwgerelateerd werkzaam in diverse disciplines dus weet er ondertussen wel iets vanaf denk ik zelf
Ik kijk niet naar de besparing in de app. Heb cic en Quatt op 1 HW meter staan zodat ik zie hoeveel kWh ik verbruik voor verwarmingstoestel. Dat is voldoende met mijn voorheen jaarlijks gebruik van 730/750 m3. Dan zie echt mijn besparingAlfredPteD schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:26:
[...]
sorry, ik kijk in feite helemaal niet naar deze getallen, ik vertrouw daar veel meer op mijn eigen waardes, dus ja, ik neem dit soort getallen altijd met een korrel zout.TeslaNerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:26:
[...]
Komt wat jij aan besparing ziet op de jaarafrekening in de buurt van wat de Quatt app laat zien als besparing in dat jaar?
Nu speelt bij mij ook nog een rol dat mijn meetpunt midden in het jaar plaats vind. Ik neem dus altijd het volledige stookseizoen mee in mijn vergelijking.
De app van Quatt is echter op jaartal gebasserd. vorig jaar kwam het echter behoorlijk dicht (minder als 5% afwijking) met de werkelijke cijfers overeen. Dus voor een over de duim simpele meting nog helemaal niet zo verkeerd.
het is ook wat je van een dergelijke benadering verwacht.
Het gasverbruik wordt namelijk niet via een telwerk bepaald maar wordt berekend. Het stroomgebruik heeft een afwijking van minder dan 2%.
Het lijkt erop dat in de loop van de tijd diverse onderdelen van ander type (kwaliteit flowmeter en wat meer?) vervangen zijn in de nieuwe warmtepompen. Het valt inderdaad wel op dat er meer klachten daarover zijn met de nieuwere leveringen omdat je er in het begin nooit over gelezen hebt.VindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:43:
[...]
@AlfredPteDAlfredPteD schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:57:
Veel vragen komen langs over wel of geen nachtverlaging. De meeste antwoorden geven aan dat je geen nachtverlaging moet toepassen omdat anders in de ochtend de warmtevraag zo groot wordt dat de CV ketel moet bijspringen.
In dit gedachtenexperiment (nou het is eigenlijk een feitelijk experiment) ga ik uit van geen nachtverlaging en van wel een nachtverlaging. Stel je zet de thermostaat continu op 20 graden, ook in de nacht. De gemiddelde binnentemperatuur is dan uiteraard ook 20 graden. De gemiddelde buitentemperatuur is in de 6 wintermaanden iets van 8,8 grC. Het verschil is dan 20-8,8=11,2 graden. De hoeveelheid benodigde energie is rechtevenredig met dit verschil, dus zeg A*11,2. (A heb ik straks niet meer nodig dus ga ik die ook niet verder benoemen.
Als we nu wel nachtverlaging toepassen, zeg tussen 11 uur 's avonds en 7 uur 's ochtend gaan we naar 15 graden. De gemiddelde binnentemperatuur is dan 18,33 graden. De hoeveelheid energie die we per dag nodig hebben om die gemiddelde temperatuur te bereiken is : A * (18,33-8,8) = A * 9,53.
Zonder nachtverlaging moet je dus (A*11,2)/(A*9,53) = 11,2/9,53 = 1,17 meer stoken.
Je moet dus zonder nachtverlaging 11,7 % meer energie in je huis pompen. Met een COP van 4 komt dat overeen met een 4,3% meer stroom als je een warmtepomp hebt.
Geen nachtverlaging kost dus geld. Wel nachtverlaging is goedkoper, maar de CV ketel zal eerder bijspringen en dat kost ook geld. Ergens zit daar een omslagpunt. Je zou kunnen overwegen om wel nachtverlaging toe te passen en dat geld dat je daarmee bespaart te gebruiken om de CV ketel te laten bijspringen.
Hieronder mijn stooklijn van vorig jaar en van dit jaar (met minimale nachtverlaging). Met nog weinig data, maar het patroon is zichtbaar.
[Afbeelding]
En toch waag ik het een opmerking te maken. Volgens mij mis ik wat
Inderdaad, zet je de thermostaat flink omlaag gebruik je geen energie............ van het net op DAT moment.
Echter de verliezen gaan gewoon door, je huis blijft zijn kieren, slechte isolatie enz, behouden. Het het blok beton, wat je huis is moet echt weer opgewarmd worden.
Stel, dat je elke nacht elk uur 5 kwh "kwijt "raakt, en deze warmte wordt geleverd door..... je huis, het blok beton, waar je in woont.
Hoe krijg je die warmte er weer in??........ inderdaad extra stoken als de wp weer gaat branden. Dus elk uur met nachtverlaging moet gecompenseerd worden door extra stoken als de wp wel brandt.
Hoeveel???.... , zoveel als nodig om die blok beton weer op te warmen.
En daar moet de capaciteit van de wp dan weer op berekend zijn, buiten de warmte , die je al nodig hebt voor je normale warmtebehoefte.
Dus nachtverlaging,.....ben er voorzichtig mee.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Dat klopt ook niet, ik ben één van de eersten (1599,-)Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:41:
[...]
Het lijkt erop dat in de loop van de tijd diverse onderdelen van ander type (kwaliteit flowmeter en wat meer?) vervangen zijn in de nieuwe warmtepompen. Het valt inderdaad wel op dat er meer klachten daarover zijn met de nieuwere leveringen omdat je er in het begin nooit over gelezen hebt.
Oh dan heb ik het dus volledig mis met die gedachte (ik maart 2023). Mijn excuus en laat ik duidelijk zijn dat ik het voor eenieder bijzonder vervelend vind dit soort klachten. Ik weet hoe slecht de service is als je wat vraag via een ticket oidokijokii schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:49:
[...]
Dat klopt ook niet, ik ben één van de eersten (1599,-)
@AlfredPteDBennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:36:
[...]
Ik kijk niet naar de besparing in de app. Heb cic en Quatt op 1 HW meter staan zodat ik zie hoeveel kWh ik verbruik voor verwarmingstoestel. Dat is voldoende met mijn voorheen jaarlijks gebruik van 730/750 m3. Dan zie echt mijn besparing
@Bennobang
Wat je normaal zou verstoken en hoe je dat kunt vergelijken met vroeger zie je het beste in een onafhankelijke site.
Ik gebruik "mindergas.nl". Kun je nog eigen ideeen hebben over ongewogen/gewogen dagen, maar er worden wel knmi gegevens gebruikt, en dagelijks beschikbaar.
Dat vergelijk je met je eigen stookgedrag.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Vertel!jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:04:
[...]
Met alle respect, maar ik denk dat je de boodschap van @AlfredPteD gemist hebt
Ik had 2 of 3 stappen teruggeklikt in het onderwerp, maar geen relatie met de prijzen in de Quatt-app gevonden. Het leek me dus een losse flodder.
Maar bij drukte mis ik nog wel eens wat
[ Voor 146% gewijzigd door Friezin op 26-11-2024 18:20 ]
Hier ook een graad aangepast:SalmonAce schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:12:
[...]
de draad naar cv loopt hier door zo'n electrabuisje: daar "woeide" het behoorlijk uit.
Heb ook een tochtstrip rondom geplakt.
Thlinx voorbeeldje van een Quatt op een plat dak.wesleytjuh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:01:
Hier staat hij op het platte dak van de aanbouw van de keuken, als hij hard(er) aan het werk is (zeg vanaf 700W per stuk) hoor je dit zachtjes binnen brommen. Maar de oude koelkast maakt bijvoorbeeld al een stuk meer herrie. De CV ketel die verderop is ingebouwd trouwens ook.
Buiten hoor je voornamelijk de ventilator, ook wel op een aantal meter afstand. Nu staat de Quatt bij ons behoorlijk vrij van buren, waardoor ik er wel zeker van ben dat niemand er maar dan ook iets van kan horen. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer de Quatt aan de voor of achterkant van een huis, dichter in de buurt van buren gemonteerd wordt deze zeker wel hoorbaar is, al helemaal wanneer er een paar reflectiepunten (muren) in de buurt zijn.
WIj hebben ook een aantal oudere aircos hangen van zo'n 20 jaar oud, deze maken eigenlijk net zo veel / weinig lawaai.
[ Voor 3% gewijzigd door verguldebarman op 26-11-2024 17:21 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Dank voor de tip maar had ik ook alharv schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:58:
[...]
@AlfredPteD
@Bennobang
Wat je normaal zou verstoken en hoe je dat kunt vergelijken met vroeger zie je het beste in een onafhankelijke site.
Ik gebruik "mindergas.nl". Kun je nog eigen ideeen hebben over ongewogen/gewogen dagen, maar er worden wel knmi gegevens gebruikt, en dagelijks beschikbaar.
Dat vergelijk je met je eigen stookgedrag.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
AlfredPteD in "Ervaringen met Quatt Deel 2"Friezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:12:
[...]
Vertel!
Ik had 2 of 3 stappen teruggeklikt in het onderwerp, maar geen verdere uitleg hoe de prijzen in de Quatt-app ontstonden gevonden. Het leek me dus een losse flodder.
Maar bij drukte mis ik nog wel eens wat
zie hier bijgevoegde afbeeldingen vanuit quatt app
:strip_exif()/f/image/gjIsG8tR6GR585jR5qwtV9mv.jpg?f=fotoalbum_large)
Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west
En waar is de €4 besparing die de Quatt-app aangeeft maar eigenlijk geen €4 maar 3,60 is?
Ik zou eerst een ding doen voordat je conclusies trekt; kies voor een constante 24x7 verwarming van het huis, of maak slechts hele kleine stapjes (0,5/max 1 graden per uur).Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:02:
Afgelopen zaterdag is mijn Quatt (1 unit) geinstalleerd. Ben nog niet blij omdat die niet levert zoals verwacht. Een negatieve besparing bij een COP van 0,2. De monteurs hadden zaterdag al gezien via hun installatie app dat de parameters die zij daar zagen niet overeenkwamen met wat zij in de praktijk real=time constateerden, hetgeen ze aan Quatt zouden melden. Als test heb ikzelf mijn woning op laten warmen tot 20 graden, en dit afgelopen nacht zo laten houden. De CV-ketel sloeg regelmatig aan tussen 23:00 avonds en 6:30 'smorgens. Het gasverbruik over deze periode van 7,5 uur bedroeg 1,6 kuub gas. Mijn conclusie is dat de QUATT niet werkt. Heeft iemand diezelfde ervaring gehad.? Vooralsnog zie ik me genoodzaakt om maar verder met mijn airco te verwarmen totdat het probleem opgelost wordt door Quatt. Ik heb de kanerthermostaat maar heel laag gezet, ik hoop niet dat de buitenleiding de komende dagen bevriest, of zou ik hem dan maar weer een beetje laten lopen? Misschien nog maar even de restbetaling opschorten... Hoe is jullie ervaring met hun service ?
[Afbeelding]
Van 13 naar 20 is vragen om gasverbruik, want dat is wat je dan vraagt; dat is hier al vaker CV-denken genoemd.....
Even los daarvan, zou het vannacht wel goed moeten zijn gegaan, want toen was de temp constant. Er is dus idd wel iets aan de hand.
Lees ook ajb de gehele TS even goed door, want dat zal wellicht veel helderheid geven hoe een warmtepomp werkt. 💪
Deze; MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Kan je ook wat meer over jouw situatie/huis vertellen? Zie uitvraag script in dezelfde TS.
[ Voor 7% gewijzigd door verguldebarman op 26-11-2024 18:24 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Doorpruttelen lukt hier ook zonder optimalisatie. Kamertemp 20,65 (door koken), roomsetpoint 20. Quatt draait rustig door op 390We.Friezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:58:
[...]
Het is juist zo lekker dat Quatt lekker doorpruttelt met optimalisatie stop op uit en start op aan.
Kamertemperatuur is 21, maar zopas ook een tijdje 21,4. Pruttelde lekker 300W door: blijft vloer lekker op temperatuur.
De Quatt gaat echt zelden uit hier: de run van nu startte zondag 18.40 uur. Die daarvoor liep dik een week.
Toen ik optimalisatie nog niet aangepast had (op thermostaat zelf) zakte kamertemperatuur soms tot 0,5°C onder de ingestelde kamertemperatuur. Dat is over. Te hoog vind ik geen probleem
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Het antwoord is simpel: laat ze de boel eerst eens oplossen. Ze constateren toch dat het niet goed zit? Dus het kan van alles zijn.Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:02:
De monteurs hadden zaterdag al gezien via hun installatie app dat de parameters die zij daar zagen niet overeenkwamen met wat zij in de praktijk real=time constateerden, hetgeen ze aan Quatt zouden melden.
[Afbeelding]
Mocht je daarna nog problemen hebben:
CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
En qua vriezen: de temperaturen vallen nog mee, zou me er niet druk om maken.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Woning standaard dubbelglas, beneden en boven. Dak en vloer isolatie conform die tijd uit piepschuim. Spouwmuur isolatie is 6cm glaswol.
[ Voor 29% gewijzigd door Parsley op 26-11-2024 19:02 ]
Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west
Zoals de soundslider zou ik er wel een voor opwarmsnelheid willen hebben. De CV ketel kan wel prettig zijn voor snelle opwarming; is toch nodig in hybride installatie dus waarom niet gebruiken. Je kan dan met radiatoren wel een nacht/afwezigheid temperatuurverlaging gebruiken zonder dat ohet opwarmen met lang duurt.
Hier kon de Quatt het prima alleen en dan de ketel naar 61 graden willen stoken (t6) is toch onzin tenzij je wilt dat het snel gaat.
/f/image/pwobNEAJHLKxbczQMwjcPn6s.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qooVzXNH346jPGiokeZtlkSe.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien is er dan verschil tussen gedrag icm vvw en radiatoren.SBL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:24:
[...]
Doorpruttelen lukt hier ook zonder optimalisatie. Kamertemp 20,65 (door koken), roomsetpoint 20. Quatt draait rustig door op 390We.
Bij mij werkt optimalisatie juist beter.
Dan blijft nog steeds de conclusie die ik dit voorjaar al trok:
Test het of het wat is (minimaal een week). Iedere situatie en woning is anders
Quatt moet dit oplossen.Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:02:
Afgelopen zaterdag is mijn Quatt (1 unit) geinstalleerd. Ben nog niet blij omdat die niet levert zoals verwacht. Een negatieve besparing bij een COP van 0,2. De monteurs hadden zaterdag al gezien via hun installatie app dat de parameters die zij daar zagen niet overeenkwamen met wat zij in de praktijk real=time constateerden, hetgeen ze aan Quatt zouden melden. Als test heb ikzelf mijn woning op laten warmen tot 20 graden, en dit afgelopen nacht zo laten houden. De CV-ketel sloeg regelmatig aan tussen 23:00 avonds en 6:30 'smorgens. Het gasverbruik over deze periode van 7,5 uur bedroeg 1,6 kuub gas. Mijn conclusie is dat de QUATT niet werkt. Heeft iemand diezelfde ervaring gehad.? Vooralsnog zie ik me genoodzaakt om maar verder met mijn airco te verwarmen totdat het probleem opgelost wordt door Quatt. Ik heb de kanerthermostaat maar heel laag gezet, ik hoop niet dat de buitenleiding de komende dagen bevriest, of zou ik hem dan maar weer een beetje laten lopen? Misschien nog maar even de restbetaling opschorten... Hoe is jullie ervaring met hun service ?
[Afbeelding]
App ziet geen warmte, maar er wordt wel elektriciteit verbruikt, gemiddeld 200W, wat doet ie daarmee??
Voelen de leidingen warm?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Rare cijfers.Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:02:
[Afbeelding]
Ik zie 0,25m3 gas in totaal, geen 1,6.
Wel stroomverbruik, geen geproduceerde warmte, op eerste kolom na.
Als ik zo lees heb je zelf besloten de boel aan te zwengelen?
Wat hebben de monteurs verder besproken?
Kun je een foto posten van het leidingwerk rondom de ketel?Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:02:
[Afbeelding]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Hoi Parsley,Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:02:
[Afbeelding]
.
Bijzondere waardes en erg benieuwd naar het vervolg. Laat je ons weten als er updates en/of bericht is van Quatt?
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Ja, de leidingen zijn lauw-warm. Ik denk aan meer nawarmte van de CV dan dat de Quatt die warmte levert. Ik heb geen idee hoeveel de pomp in deQuatt verbruikt, maar 200 watt lijkt mij ook teveel. Op dit moment staan CV en Quatt volgens de app beide uit, en meldt de app een stroomverbruik van 0,01 kW.SBL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:07:
[...]
Quatt moet dit oplossen.
App ziet geen warmte, maar er wordt wel elektriciteit verbruikt, gemiddeld 200W, wat doet ie daarmee??
uit het eerste plaatje was te zien dat de quatt in het begin wel heeel even warmte heeft geleverd, maar dat was het dan ook wel
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uXZ62PXtG1dPWUsPJup66Mle.jpg?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Parsley op 26-11-2024 19:55 ]
Flowmeter gaf in HA aan dat er geen flow was, terwijl je merkbaar een flow kan horen en voelen door de leidingen.
Ik was helaas de 3e persoon met deze klacht en ze verwachten dat het een softwarematig probleem is sinds de laatste firmware. Versie 2.20.2 staat er bij ons op.
Oplossing volgens support was de flowmeter vervangen, echter is dit uiteindelijk niet nodig geweest. Als de monteur met hun app de Quatt volledig laat doortesten wordt de Quatt daarna opnieuw commissioned (of zoiets). Hierna werkte alles weer naar behoren, bij een andere klant was dit exact dezelfde situatie. De monteur heeft dit gemeld en hoopt dat er snel een fix komt. Voor nu probeer ik de CiC aan mijn kant niet meer uit te zetten of te herstarten zolang deze release erop staat.
[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 26-11-2024 20:16 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Zijn er überhaupt redenen geweest om de CiC uit te zetten of te resetten? Ik blijf al lange tijd overal vanaf en de Quatt begint steeds beter te werken. Reset nooit de CiC. Ook niet na updates.bundit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:01:
Vandaag heb ik een monteur van Quatt op bezoek gehard. Mijn Quatt duo wilde niet meer aangaan na een herstart van de CiC.
Flowmeter gaf in HA aan dat er geen flow was, terwijl je merkbaar een flow kan horen en voelen door de leidingen.
Ik was helaas de 3e persoon met deze klacht en ze verwachten dat het een softwarematig probleem is sinds de laatste firmware. Versie 2.20.2 staat er bij ons op.
Oplossing volgens support was de flowmeter vervangen, echter is dit uiteindelijk niet nodig geweest. Als de monteur met hun app de Quatt volledig laat doortesten wordt de Quatt daarna opnieuw commissioned (of zoiets). Hierna werkte alles weer naar behoren, bij een andere klant was dit exact dezelfde situatie. De monteur heeft dit gemeld en hoopt dat er snel een fix komt. Voor nu probeer ik de CiC aan mijn kant niet meer uit te zetten of te herstarten zolang deze release erop staat.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Die 0,25 is dat wat de quatt app meldt als een schatting. De 1,6 kuub die ik opgeef is gebaseerd op mijn gasmeter. Op verschillende tijden heb ik er foto's gemaakt van gasmeter, om zo een beter beeld van het gasverbruik te hebben. De CV is de enige gasverbruiker in mijn huis, en deze heeft geen waakvlam. Koken doen we op inductie.Friezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:19:
[...]
Rare cijfers.
Ik zie 0,25m3 gas in totaal, geen 1,6.
Wel stroomverbruik, geen geproduceerde warmte, op eerste kolom na.
Als ik zo lees heb je zelf besloten de boel aan te zwengelen?
Wat hebben de monteurs verder besproken?
De monteurs hebben gemeld dat ze het zouden doorgeven. Ze hebben de installatie in bedrijf (verwarmend) achtergelaten met praktisch alle radiatoren volledig open. Ben toen zelf de app nader gaan bekijken, en ben toen ook de gasmeterstanden in de gaten gaan houden. Toen viel me al op dat de CV ketel regelmatig aanging. De radiatoren maakten ook een luid suizend geluid, waarbij niet viel te slapen. Dus heb ik de thermostaat omlaag gezet. De app op de telefoon is moeilijk afleesbaar, maar ook toen al had ik het vermoeden dat zowat alle warmte uit mijn CV kwam. Zondag nog een melding aangemaakt op hun website, waarna ik ook toegang kreeg op hun ticket-site. Eveneens zondag het waterzijdig inregelen ongedaan gemaakt en de doorstroming op maximaal gezet bij betreffende radiatoren. En maandag maar eens de thermostaat hoger gezet om de boel aan te zwengelen en de daarop volgende nacht gebruikt om wat data te genereren voor wat er aan de hand is. Ik had de ijdele hoop dat er misschien al een software update uitgevoerd zou zijn van de kant van Quatt. En dat ik ik dan het mij mogelijke gedaan had wat betreft maximale doorstroming. Helaas, het geluid is wel iets minder, dwz sleepable . En als de pomp in quatt terug moduleert ? is het wellicht acceptabel. Ik weet niet of die wel kan moduleren
Kan ook een defecte tempsensor zijn.SBL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:07:
[...]
Quatt moet dit oplossen.
CIC schakelt daarom CV ketel in, terwijl de quatt het wel doet.
Wat ik niet begrijp is dat je het zo oplevert op zaterdag, ze er 'melding van maken' en dat was dat.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb nog nooit iet met JSON gedaan, Ik ga me daar eens in verdiepen, Thnxwesleytjuh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:01:
@Parsley Wat zie je in de Json data betreffende in en uitgangstemperatuur? In de topic start staat hoe je bij die data komt.
Normaal doe ik dat ook niet, maar gezien er enkele aanpassingen nodig waren aan wat stopcontacten had ik in dit geval geen keuze anders dan veilig de groep uitzetten in de meterkast.pietjm schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:05:
[...]
Zijn er überhaupt redenen geweest om de CiC uit te zetten of te resetten? Ik blijf al lange tijd overal vanaf en de Quatt begint steeds beter te werken. Reset nooit de CiC. Ook niet na updates.
VindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:25:
[...]
Kun je een foto posten van het leidingwerk rondom de ketel?
:strip_exif()/f/image/EYmchWXSxeqzPC7xH1m8LiNq.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortste manier (kun je later ip adres wel opzoeken)Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:20:
[...]
Ik heb nog nooit iet met JSON gedaan, Ik ga me daar eens in verdiepen, Thnx
Ga naar Quatt app.
Derde icoontje onder aanklikken
CIC aanklikken
Daarna op onderste keuze (je krijgt melding dat id is gekopieerd
Toets in Firefox of Chrome oid in (zonder spaties):
Http:// <plak CiC id> :8080 <enter>
Bij screenshots, poets CIC id even weg.
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 26-11-2024 20:35 ]
Op hoeveel bar druk staat de ketel?
De monteurs zijn na installatie nog echt langer gebleven om het goed te krijgen en te blijven testen, en ze probeerden ook telefonisch nog hulp te krijgen.Maar zij konden het niet oplossen, en ze moesten ook nog door naar een andere klant voor service. Bij mijn weten hadden ze alles er aan gedaan wat ze konden en lag het probleem buiten hun mogelijkheden. Volgens hen lag het probleem bij de software, en wie ben ik om dat tegen te sprekenn. Al met al waren ze zo'n 6 en een half uur bezig geweest hier. En dat had zonder deze tegenspoed zo'n 2 uur korter kunnen zijn schat ik.paQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:19:
[...]
Kan ook een defecte tempsensor zijn.
CIC schakelt daarom CV ketel in, terwijl de quatt het wel doet.
Wat ik niet begrijp is dat je het zo oplevert op zaterdag, ze er 'melding van maken' en dat was dat.
Ik suggereerde hen bij het testen ook al dat een defecte sensor die op de aanvoerleiding van de CV geplaatst de veroorzaker kon zijn, maar de monteur zei dat die goed was..
Ik heb wel een beetje de neiging (omdat je wel airco's hebt hangen) om te zeggen: trek de stekker eens uit de cv en zet verwarming aan.
Volgens @RobertowNL zorgt dat in ieder geval voor contact met Quatt.
RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik ken het merk cv niet.
Iemand wel?
Hadden de monteurs wel kennis van dit merk en is er misschien iets verkeerd aangesloten?
Ik zie niets vreemds. Alles aangesloten zoals het moet.Friezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:46:
[...]
Ik heb wel een beetje de neiging (omdat je wel airco's hebt hangen) om te zeggen: trek de stekker eens uit de cv.
Volgens @RobertowNL zorgt dat in ieder geval voor contact met Quatt.
RobertowNL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik ken het merk cv niet.
Iemand wel?
Hadden de monteurs wel kennis van dit merk en is er misschien iets verkeerd aangesloten?
De installateurshandleiding schrijft wel voor dat het expansievat direct op de retour (van de ketel) moet, en die zie ik (überhaupt) niet zitten. Desondanks zou dat niet het vreemde gedrag van de Quatts moeten verklaren, dus dat staat er los van. Anders dan bij de valiant ketel van gisteren.
@Parsley Als je druk lager is dan 1,6 bar, dan ben je waterdruk verloren. Immers persen ze deze ketel af op 1,6-1,8 bar. Kan als gevolg van het ontluchten zijn en als er nog steeds lucht in het systeem zit, verklaart dat ook (deels) het ruizende geluid in de radiatoren.
Gewoon voor de zekerheid, welke leiding bij de radiatoren wordt het eerst warm? Die bij de knop, of de andere leiding?
1,5 Bar. Toen ik zondag via de thermostaat de CV/Quatt aanzette ging de druk meteen omhoog van 1,5 bar naar 2.0 bar. met ook wat druppelvorming onder de cv en suizen van het leiding werk. Daarna heb ik het waterzijdig ingeregelde radiatoren op maximale flow ingesteld en de thermostaat knoppen van de radiatoren eraf gelaten.
Druppelvorming onder de CV?Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:53:
[...]
1,5 Bar. Toen ik zondag via de thermostaat de CV/Quatt aanzette ging de druk meteen omhoog van 1,5 bar naar 2.0 bar. met ook wat druppelvorming onder de cv en suizen van het leiding werk. Daarna heb ik het waterzijdig ingeregelde radiatoren op maximale flow ingesteld en de thermostaat knoppen van de radiatoren eraf gelaten.
Bij het overstortventiel, of letterlijk onder de CV?
:strip_exif()/f/image/cFFkH7kQM33DM5MS37qYoQHK.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker omdat je aangeeft dat de druk 1,5 bar is, zal die wel flink wat lucht eruit gegooid hebben en dan kan er ook wat (minimaal) water meekomen.
Al met al valt mij aan de ketelzijde / het leidingwerk niets schokkends op. Misschien iemand anders nog.
Ben benieuwd waar Quatt mee komt (en wanneer).
[ Voor 12% gewijzigd door VindiGoosh op 26-11-2024 21:01 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MEa7IrBQVgQpFPea8kZawVov.jpg?f=user_large)
Doorgaans is bij leidingwerk boven/links de aanvoer en onder/rechts de retour. Dan zou het in jouw situatie moeten zitten zoals ik hierboven getekend heb. Het verkijkt nu een beetje, maar normaal voer je een leiding verticaal aan met de aanvoer links.
Als dat niet het geval is, dan zou ik voor de zekerheid de leidingen volgen naar de Quatts toe om te checken of dat wel goed zit.
Ik kan me alleen echt niet voorstellen dat ze dat verkeerd om doen.
Tegelijkertijd klinken de symptomen wel als een stroming die verkeerd om loopt.
[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 26-11-2024 21:32 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik heb de HW app inderdaad ook en ben er inmiddels (weer) achter hoe ik wat details kan bekijken. Zie de bijgaande afbeeldingen van gisteren, van zowel de Quatt als van HW.Friezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:18:
[...]
Heb je de bijbehorende HW app?
Want daarin kun je de dag terugkijken.
Ik heb de Quatt op een HW-stekker.
HW samen met Quatt-app:
- gas is geen gas voor verwarming (is mijn boiler)
- meer stroom Quatt rond 6 uur komt door verhoging kamertemperatuur.
- bij mij raadselachtig: zon op de ramen om 12.00 uur, kamertemperatuur woonkamer stijgt, maar toch gaat ook Quatt harder werken (thermostaat in eetkamer, maar kamers-en-suite deuren staan wagenwijd open)
(Kamertemperatuur komt van dat HW-stationnetje in woonkamer en zonnepanelen vanaf SolarEdge)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zie in HW inderdaad ook het gasverbruik van 3 douche sessies staan 😆 en het Quatt piekje rond 11:00u., waarvan ik nog steeds de reden niet begrijp.
![]() | ![]() |
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
En hoe is het bij jou afgelopen? @DVL14DVL14 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:30:
Druk was 1.7 bar en monteur had er tijdelijk meer bar ingedaan, 2.2. Dat helpt even maar als hij daarna weer moet aanslaan komt de foutmelding terug. Ontluchten had hij ook gedaan. Morgen komt dus mijn cv monteur, ben benieuwd wat hij kan doen. En ook benieuwd hoe snel Quatt reageert op mijn melding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hou het op een schrikreactie: gedrag Quatt is gerelateerd aan buitentemperatuur: die maakte net toen een enorme duikeling.Gregory76 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:22:
[...]
Ik heb de HW app inderdaad ook en ben er inmiddels (weer) achter hoe ik wat details kan bekijken. Zie de bijgaande afbeeldingen van gisteren, van zowel de Quatt als van HW.
Ik zie in HW inderdaad ook het gasverbruik van 3 douche sessies staan 😆 en het Quatt piekje rond 11:00u., waarvan ik nog steeds de reden niet begrijp.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wanneer je de duikeling en 3 douchebeurten binnen 0,8m3 kunt doen, chapeau
PS: de screenshot uit Quatt-app is volkomen onleesbaar. Volgende keer niet via WhatsApp (gok!) aan jezelf versturen, maar opslaan of via mail.
Via ..meer.. in deelvenster en dan potlood rechtsboven, kun je exportlocaties toevoegen
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 26-11-2024 21:44 ]
Stuur me evt een DM.
Onder de CV bij de retourleiding onder de pomp . binnen in de kast was alles droog. Misschien een oude lekkage dat door de hoge druk verergert. In ieder geval voorheen geen lekkage en plas water onder de cv gehad. Bij het overdrukventiel heb ik geen water kunnen constaterenVindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:54:
[...]
Druppelvorming onder de CV?
Bij het overstortventiel, of letterlijk onder de CV?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oRoHUQPPmNwkDZ2x8eZmlCOT.jpg?f=user_large)
De aansluiting van de rode en blauwe lijnen kan ik niet volgen. Ik geef op de volgende foto de warmwaterleiding en retourleiding van de CV aan. In combinatie met de eerdere foto moet het dan helder zijn of er iets verkeerd is.. Ik snap de aansluiting van de Quatt op deze leidingen zelf (nog) niet.
:strip_exif()/f/image/aPX17oPxUUtlF7GC0yMAkL1M.jpg?f=fotoalbum_large)
De bovenste blauwe lijn is nu de aanvoer vanuit de Quatt, ben wel benieuwd waar jouw expansievat zit.Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:55:
[...]
Onder de CV bij de retourleiding onder de pomp . binnen in de kast was alles droog. Misschien een oude lekkage dat door de hoge druk verergert. In ieder geval voorheen geen lekkage en plas water onder de cv gehad. Bij het overdrukventiel heb ik geen water kunnen constateren
[Afbeelding]
De aansluiting van de rode en blauwe lijnen kan ik niet volgen. Ik geef op de volgende foto de warmwaterleiding en retourleiding van de CV aan. In combinatie met de eerdere foto moet het dan helder zijn of er iets verkeerd is.. Ik snap de aansluiting van de Quatt op deze leidingen zelf (nog) niet.
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Die bij de knop. Ik zag zojuist dat de druk inmiddels gedaald is tot 1,3 barVindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:52:
[...]
Gewoon voor de zekerheid, welke leiding bij de radiatoren wordt het eerst warm? Die bij de knop, of de andere leiding?
Mijn expansievat werd iets verderop op zo'n 3 a 4 meter links van de ketel op de retourleiding gemonteerdGerardwaz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:09:
[...]
De bovenste blauwe lijn is nu de aanvoer vanuit de Quatt, ben wel benieuwd waar jouw expansievat zit.
Als de monteur aangeeft dat er iets met de aanbevolen instellingen niet klopt zou ik niet verder zoeken. Morgen even het noodnummer bellen en ook even aangeven dat je lekkage hebt.Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:14:
[...]
Mijn expansievat werd iets verderop op zo'n 3 a 4 meter links van de ketel op de retourleiding gemonteerd
[ Voor 5% gewijzigd door Gerardwaz op 26-11-2024 22:18 ]
Voilá the JSON nu de thermostaat laag staat. Ik zal morgen eens kijken wat hier gebeurd als ik um weer eens laat verwarmen. Tis al laat nu, en weer veel bijgeleerd. ThnxFriezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:30:
[...]
Kortste manier (kun je later ip adres wel opzoeken)
Ga naar Quatt app.
Derde icoontje onder aanklikken
CIC aanklikken
Daarna op onderste keuze (je krijgt melding dat id is gekopieerd
Toets in Firefox of Chrome oid in (zonder spaties):
Http:// <plak CiC id> :8080 <enter>
Bij screenshots, poets CIC id even weg.
:strip_exif()/f/image/bSCgP9JQ8jvPwJcgkblFCLVG.jpg?f=fotoalbum_large)
Als aanvulling op andere reacties: ik vind de onderste ribbelbuis heel slordig gemonteerd.
Ik zou zelfs zeggen dat die geknikt is en dat er dus veel minder doorstroming moet zijn.
Of is dat alleen gezichtsbedrog?
En dan is natuurlijk de vraag of dat je problemen verklaard.
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Bij mij is de variatie in druk zelden meer dan 0.3 bar
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Bedankt voor het meedenken in elk geval 👍🏼Friezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:40:
[...]
Ik hou het op een schrikreactie: gedrag Quatt is gerelateerd aan buitentemperatuur: die maakte net toen een enorme duikeling.
Wanneer je de duikeling en 3 douchebeurten binnen 0,8m3 kunt doen, chapeau
PS: de screenshot uit Quatt-app is volkomen onleesbaar. Volgende keer niet via WhatsApp (gok!) aan jezelf versturen, maar opslaan of via mail.
Via ..meer.. in deelvenster en dan potlood rechtsboven, kun je exportlocaties toevoegen
Laten we het dan voor nu inderdaad maar op een glitch houden. Ik zal in de gaten houden of dit nou vaker gebeurd of het echt een uitzondering geweest is.
Wij douchen vlot! 😁
Ik had in WhatsApp even 'HD' moeten selecteren. Eerder wel gegaan, nu inderdaad vergeten.
Thanks!
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Dit is wel problematisch en niet zonder reden. Dit is echt een daling die je of bij extreem veel ontluchting ziet of bij lekkage.Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:11:
[...]
Die bij de knop. Ik zag zojuist dat de druk inmiddels gedaald is tot 1,3 bar
Nieuwe dag nieuwe kansen, ben benieuwd waar Quatt mee komt. Je moet nu wel even het noodnummer bellen van Quatt en aangeven dat de druk van de CV inmiddels is gedaald tot onder de werkdruk. Eigenlijk functioneert jouw CV nu niet meer en er kan verdere schade ontstaan.
Overdrijf maar een beetje, om te voorkomen dat ze er geen prio aan geven. I.v.m. drukte is er moeilijk doorheen komen bij Quatt de laatste tijd.
-Mocht- je je expansievat nog willen controleren, dat doe je op de volgende manier:
https://streamable.com/poan3w
Met iets hards kloppen op de bovenkant en onderkant.
Moet onder klinken als “ding ding ding” (hoog) en boven als “dang dang dang” (laag).
- Klinkt het andersom, dan is hij lek.
- Klinkt het zowel boven als onder “dang dang dang”, dan is hij lek
- klinkt hij zowel boven als onder “ding ding ding”, dan is de voordruk te hoog. Dit wil heel soms nog wel eens voor komen bij installaties die zich op de eerste of tweede verdieping bevinden.
Als je dit test moet de pomp in rust zijn, of al een tijdje draaien. Als je het maar niet test als hij net aan- of uitspringt.
In elk geval succes en houd ons op de hoogte!
[ Voor 40% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 05:34 ]
0.5 Bar drukopbouw valt m.i. nog onder normaal en moet geen probleem zijn. Maar het controleren van het expansievat is inderdaad wel goed advies gezien zijn situatie.m10tech schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:49:
En dan ook nog het enorme drukverschil dat optreedt. Is je expansievat niet stuk??
Bij mij is de variatie in druk zelden meer dan 0.3 bar
[ Voor 18% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 05:08 ]
Bedankt voor het vragenGerardwaz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:09:
[...]
De bovenste blauwe lijn is nu de aanvoer vanuit de Quatt, ben wel benieuwd waar jouw expansievat zit.
🤣
Bevestig gekregen dat het gesprek is geannuleerd en ik zou mijn 25 euro terug krijgen.
Inmiddels zijn we bijna een maand verder en word ik genegeerd door de sales afdeling en heb ik mijn centen ook nog niet terug.
Verkopen willen ze wel, maar afspraken nakomen is teveel gevraagd. Deze cowboys komen er bij mij niet meer in. Als ze al moeilijk doen om 25 euro, hoe gaat het dan straks met garantie als er iets kapot is wat 2500 euro kost..
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ze moeten doen wat ze zeggen natuurlijk.St@m schreef op woensdag 27 november 2024 @ 05:49:
25 euro aanbetaald om een gesprek te krijgen. Gesprek afgezegd (door mij) omdat het nog geen zin heeft voor mij om een WP aan te schaffen.
Bevestig gekregen dat het gesprek is geannuleerd en ik zou mijn 25 euro terug krijgen.
Inmiddels zijn we bijna een maand verder en wordt ik genegeerd door de sales afdeling en heb ik mijn centen ook nog niet terug.
Verkopen willen ze wel, maar afspraken nakomen is teveel gevraagd. Deze cowboys komen er bij mij niet meer in. Als ze al moeilijk doen om 25 euro, hoe gaat het dan straks met garantie als er iets kapot is wat 2500 euro kost..
Wat mij wel verbaast is dat je die €25,- überhaupt zou terugkrijgen.
Mij niet, ik heb toch geen gesprek gehad?VindiGoosh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:02:
[...]
Ze moeten doen wat ze zeggen natuurlijk.
Wat mij wel verbaast is dat je die €25,- überhaupt zou terugkrijgen.
En ze weten dondersgoed dat ze hier mee gaan wegkomen helaas.. makkelijk geld verdienen zo. Niets meer dan ordinaire oplichtingspraktijken.Bedankt voor het doorgeven.
We hebben de terugbetaling ingevoerd en je zal het binnen 14 dagen terug op je rekening ontvangen.
Een fijne dag gewenst!
[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 27-11-2024 06:09 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Je zegt toch zelf af?
Ik denk dat je gewoon even wat meer geduld moet hebben. Die €25,- krijg je echt wel terug als ze dat beloofd hebben.En ze weten dondersgoed dat ze hier mee gaan wegkomen helaas.. makkelijk geld verdienen zo. Niets meer dan ordinaire oplichtingspraktijken.
Hoe is de andere leiding van de Quatt (even groen gemaakt voor de duidelijkheid) bij jou aangesloten, want dat kan ik niet helemaal volgen op jouw foto.Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:55:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/N5SoRNp3OgTJi2vL2pyFvCHr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is de retour van de Quatt. Als ze het bij de Quatts zelf goed hebben aangesloten, althans.verguldebarman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:13:
[...]
Hoe is de andere leiding van de Quatt (even groen gemaakt voor de duidelijkheid) bij jou aangesloten, want dat kan ik niet helemaal volgen op jouw foto.
[Afbeelding]
Die brug die je ziet is om bij een groot drukverschil tussen aanvoer en retour kortsluiting te kunnen maken d.m.v. een overdrukregelaar.
Deze staat standaard afgesteld op 0.2-0.3 bar, maar dat is m.i. te laag. Maar dat is een andere discussie
Edit: als ik goed kijk hierboven lijkt hij overigens afgesteld te zijn op 0.4 bar.
[ Voor 20% gewijzigd door VindiGoosh op 27-11-2024 07:38 ]
Zelfs wel eens gelezen over fractie gas bij updaten CIC.Gregory76 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:52:
[...]
Bedankt voor het meedenken in elk geval 👍🏼
Laten we het dan voor nu inderdaad maar op een glitch houden. Ik zal in de gaten houden of dit nou vaker gebeurd of het echt een uitzondering geweest is.
Wij douchen vlot! 😁
Ik had in WhatsApp even 'HD' moeten selecteren. Eerder wel gegaan, nu inderdaad vergeten.
Thanks!
Hier vannacht weer hikjes gas vanwege defrosts (volgens mij ook onnodig 😉).
Zolang het te overzien is: de Quatt is en blijft een hybride.
Ik zie net boven je post, de wijze raad van @Gerardwaz .Parsley schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:03:
[...]
Voilá the JSON nu de thermostaat laag staat. Ik zal morgen eens kijken wat hier gebeurd als ik um weer eens laat verwarmen. Tis al laat nu, en weer veel bijgeleerd. Thnx
[Afbeelding]
Probeer dat noodnummer eerst.
EIS een oplossing en vraag om een probleem-eigenaar die je mag aanspreken.
(Wel nieuwsgierig of ze die hebben 🤡)
Hier is vannacht geen gas gebruikt, ook al haalde hij de ingestelde temperatuur net niet. Maar daar klaag ik niet over 👍🏼 We hebben het niet koud gehad ofzo.Friezin schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:48:
[...]
Zelfs wel eens gelezen over fractie gas bij updaten CIC.
Hier vannacht weer hikjes gas vanwege defrosts (volgens mij ook onnodig 😉).
Zolang het te overzien is: de Quatt is en blijft een hybride.
:strip_exif()/f/image/QmtH4AS2humnJHCZWsDH60bq.jpg?f=fotoalbum_large)
De CiC heb ik een dag of 10 (gok ik) geleden naar 2.20.2 laten updaten door de stroom er even af te halen, dus dat zal mijn 'pufje' niet geweest zijn.
Zelf heb ik een werkende Quatt. Vóór installatie door de adviseur salesman altijd direct een vraag beantwoordt per mail, vaak binnen een paar uur. Nu na installatie een simpele vraag die niet (zo snel meer) beantwoordt wordt.St@m schreef op woensdag 27 november 2024 @ 05:49:
25 euro aanbetaald om een gesprek te krijgen. Gesprek afgezegd (door mij) omdat het nog geen zin heeft voor mij om een WP aan te schaffen.
Inmiddels zijn we bijna een maand verder en word ik genegeerd door de salesafdeling en heb ik mijn centen ook nog niet terug.
Ja.. drukte, maar dat maken ze er zelf naar. Als ze over 5 jaar nog willen bestaan dan moeten ze de service wel op orde houden. Ik ben tevreden met de Quatt en ben blij dat er nu niets mis mee is.
Ik ga wel uit van de goede intenties, maar ben soms wel bang voor VanMoof-taferelen.
Vantevoren al, maar gezien de lage aanschafprijs vond ik het risico dit waard. Het gaat trouwens ook vaak goed. Denk dat mensen bij problemen vaak geneigd zijn een forum op te zoeken.
https://nos.nl/artikel/25...rhoud-tekort-aan-monteurs
[ Voor 3% gewijzigd door vanquishsdiv op 27-11-2024 08:25 ]
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Dat is echt niet nodig. CiC update zichzelf, ook na een update is geen reset nodig.Gregory76 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:01:
[...]
De CiC heb ik een dag of 10 (gok ik) geleden naar 2.20.2 laten updaten door de stroom er even af te halen, dus dat zal mijn 'pufje' niet geweest zijn.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.