Acties:
  • 0 Henk 'm!
pietjm schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:20:
[...]

Dat laatste heb ik nooit. Wel defrosts, wel die controlmode op 3, maar boiler false en niks geen gas erbij. Nog steeds 0 m3 vanaf half oktober.
Moest ff zoeken.
Geen defrost, wel pufje en de 2 tijdvakken erna zogenaamd ook pufjes gas.

Die grote piek is de boiler rond 14.00 uur
Dat ene piekje in de ochtend om 4.50 uur wordt niet 1 keer getoond in de app, maar 3 keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejwUYivGBSZOThSJZcf7dkoZs04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLea0JQSBntmEEoHPKUTjHvh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhpfxjAeTRUN3O2TrzbdJg2HF-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTxrwtRkIL6Xvyk9bvHiECCR.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gregory76 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:20:
[...]

Het klopt dat het maar weinig was, maar ik wil graag weten waarom. Het is ook niet dat dit elke dag structureel het geval is ofzo, dus verder zeker geen ramp.
Zie hier bijv. gisteren. Gewoon de hele dag zonder. Het was ook relatief warm natuurlijk.

Ik zou gewoon graag willen weten waarom hij dat doet. Het is niet zo dat er opeens een warmtevraag was ofzo. Ik vond het gewoon raar. Vandaar mijn vraag.[Afbeelding]
Tja, met 1x per uur een puntje wat wordt gezet in de Quatt app is dat moeilijk te herleiden. Geen andere tooltje om te monitoren?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Gregory76 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:12:
Ik had vandaag een vreemde piek in gasverbruik die ik niet kan verklaren. Zie mijn screenshot. Heeft er iemand enig idee hoe doe kan?
Er was op dat moment niemand thuis, dus er heeft geen deur open gestaan ofzo.

Let trouwens niet op de bedragen bij "besparing" bovenin, want ik heb die data niet goed ingevuld staan.

[Afbeelding]
Da‘s wel raar inderdaad, die gaspiek tijdens het uit/zachtjes aan.
Ook raar dat hij elk uur wel draait, maar toch geen watertemperatuur logt.
Buitentemp daalde wel hard, bij mij ook, maar hier geen heftige reactie van Quatt, dus dat lijkt me niet de oorzaak.
Wilde gok: CiC was contact met Quatt even kwijt, wilde wel warmte leveren dus ketel maar aan gedaan?

En defrosts zijn in Quatt app alleen live te herkennen. Met HomeWizard of HomeAssistant kun je ze in log terugzien.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gregory76 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:20:
[...]

Het klopt dat het maar weinig was, maar ik wil graag weten waarom. Het is ook niet dat dit elke dag structureel het geval is ofzo, dus verder zeker geen ramp.
Zie hier bijv. gisteren. Gewoon de hele dag zonder. Het was ook relatief warm natuurlijk.

Ik zou gewoon graag willen weten waarom hij dat doet. Het is niet zo dat er opeens een warmtevraag was ofzo. Ik vond het gewoon raar. Vandaar mijn vraag.[Afbeelding]
Ook bij staatje 2 gaat om 11.00 uur de Quatt (bijna) uit.
Is er iets externs? Zon? Iets wat aanslaat of uitslaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
AlfredPteD schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:57:
Veel vragen komen langs over wel of geen nachtverlaging. De meeste antwoorden geven aan dat je geen nachtverlaging moet toepassen omdat anders in de ochtend de warmtevraag zo groot wordt dat de CV ketel moet bijspringen.

In dit gedachtenexperiment (nou het is eigenlijk een feitelijk experiment) ga ik uit van geen nachtverlaging en van wel een nachtverlaging. Stel je zet de thermostaat continu op 20 graden, ook in de nacht. De gemiddelde binnentemperatuur is dan uiteraard ook 20 graden. De gemiddelde buitentemperatuur is in de 6 wintermaanden iets van 8,8 grC. Het verschil is dan 20-8,8=11,2 graden. De hoeveelheid benodigde energie is rechtevenredig met dit verschil, dus zeg A*11,2. (A heb ik straks niet meer nodig dus ga ik die ook niet verder benoemen.
Als we nu wel nachtverlaging toepassen, zeg tussen 11 uur 's avonds en 7 uur 's ochtend gaan we naar 15 graden. De gemiddelde binnentemperatuur is dan 18,33 graden. De hoeveelheid energie die we per dag nodig hebben om die gemiddelde temperatuur te bereiken is : A * (18,33-8,8) = A * 9,53.

Zonder nachtverlaging moet je dus (A*11,2)/(A*9,53) = 11,2/9,53 = 1,17 meer stoken.

Je moet dus zonder nachtverlaging 11,7 % meer energie in je huis pompen. Met een COP van 4 komt dat overeen met een 4,3% meer stroom als je een warmtepomp hebt.

Geen nachtverlaging kost dus geld. Wel nachtverlaging is goedkoper, maar de CV ketel zal eerder bijspringen en dat kost ook geld. Ergens zit daar een omslagpunt. Je zou kunnen overwegen om wel nachtverlaging toe te passen en dat geld dat je daarmee bespaart te gebruiken om de CV ketel te laten bijspringen.

Hieronder mijn stooklijn van vorig jaar en van dit jaar (met minimale nachtverlaging). Met nog weinig data, maar het patroon is zichtbaar.

[Afbeelding]
In de basis heb je gelijk er zal ergens een omslagpunt zitten, wat goedkoper is.

Maar als je wil uitvinden of je huis zonder gas kan dan is de prioriteit om geen gas te gebruiken. Dus moet je een methode vinden waarbij dat zo is.

Qua comfort kunnen mensen het fijn vinden om met iets koelere temperatuur te slapen.

Het kan ook dat je in de nacht een goedkoper energietarief hebt en dat je warmte wil bufferen.

Ik geef dus aan dat er meer redenen zijn om wel of niet voor nachtverlaging te kiezen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:43
jj85 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:01:
[...]

Heeft jouw overdrukventiel nog staan 'afblazen'?
Nee niets van gemerkt.
Heb wel hier en daar al wat ontlucht (maar kwam maar bar weinig uit)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WAF1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:34:
[...]

Dan maak je plan, dat waterzijdig inregelen gaan we in het weekend doen, dan is mijn man ook thuis en dan loopt toch alles anders. Samengevat het was in het weekend niet koud genoeg. Het weer past zich niet aan mijn planning aan, dus moet ik mij aan het weer aanpassen. 8)7
Ik plan niets: ik pakte mijn IR-meter, keek eerste ronde of bij de radiatoren overal water-in gelijk was aan Quatt-uit. Dichtgedraaid, kwart open, bakje koffie, nogges meten.
Temperatuur goed? Dan nog tikkie dichter, te laag vergeleken met Quatt? Tikkie open. Bakje koffie. Etc. ... Ow, ik moet weg!! Nou, morgen verder maar.

(Later retouren en vvw aangepakt maar daar heb ik al tig keer wat over gezegd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
jj85 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:05:
[...]
Kans is wel aanwezig dat je hem gaat horen... Vooral ook trillingen die worden doorgegeven door je dak.
Vraag Quatt in ieder geval om maximale ontkoppeling met het dakoppervlak, door bijv veerdempers toe te passen.

Gezien de afstand tot je buren... Dat is best dichtbij? @MacD007 jij hebt hier een beter gevoel bij gok ik zo :)

Flinkt met 37dB klinkt best ongeloofwaardig :o
Jup, klopt ook niet; de LwAmax is 48 dB(A); dat vermeld tenmiste de site van WeHeat; ik heb daar wel mijn vraagtekens bij; jammer dat ze hier ook het Kiwa Meetrapport niet laten zien. Met een dergelijk laage waarde is dat namelijk een uniek selling point, ik zou het als WeHeat wel weten.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:06:
[...]

Is dit expliciet een Quatt-probleem of een warmtepomp-issue?
Ik lees hier 3x Quatt
Ik vrees dat dit bij meer dan alleen Quatt voorkomt. Ik verwacht dat dit probleem eigenlijk alleen daar voorkomt waar de expansievat eigenlijk direct voor de intake van de CV is gemaakt (om wat voor reden dan ook).
Ik ben het wel eens dat Quatt hier wel op moet letten en desnoods ook de leiding van de Expansievat op de retourleiding moet aanpassen.
In feite zou dit vooraf al bekend moeten zijn aan de hand van de foto's van de bestaande CV.
Als ze de retourleiding na de aansluiting van de expansievat aansluiten zitten ze eigenlijk altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:07:
[...]

Ik plan niets: ik pakte mijn IR-meter, keek eerste ronde of bij de radiatoren overal water-in gelijk was aan Quatt-uit. Dichtgedraaid, kwart open, bakje koffie, nogges meten.
Temperatuur goed? Dan nog tikkie dichter, te laag vergeleken met Quatt? Tikkie open. Bakje koffie. Etc.
Ow, moet weg!! Morgen verder maar.

(Later retouren en vvw aangepakt maar daar heb ik al tig keer wat over gezegd)
Gisteren kwam ik er dus achter dat bij een buitentemperatuur van 8 of 9 graden de wp nog staat de pendelen. Dus voor dat inregelen heb ik mogenlijk vorst nodig. Maar met mijn schema sprong dan de ketel regelmatig bij o.a. omdat optimalisatie aanstond en dat is natuurlijkook niet handig. (Misschien doet hij dat ook bij constante temperatuur) Dus dat precieze moment vinden is lastig. Ook vandaag dus geen geschikte dag. Eigenlijk probeer ik jouw advies op te volgen, regel in op een koude dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58lOB8CtUlnglYmUSTZZ5c9vl7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZniaXPwGTNW4fdUiSLyDHFq7.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Flesym schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:59:
[...]

Maar dat heeft niets met stooklijn te maken. Iedere WP komt op een punt waar hij op zijn laagste niveau toch meer warmte produceert dan het huis nodig heeft en moet dus aan en uitschakelen.
Dat hij bij jou op het laagste punt 400W gebruikt komt door je afgifte systeem. Die raakt zijn warmte niet genoeg kwijt dus loopt de CV-watertemperatuur op en hoe warmer het water hoe meer energie het kost om dit te verwarmen.
Dat hij in het begin soms harder begint komt mogelijk door de hysteresis van de thermostaat of door de plaatsing van de thermostaat. Als deze een paar tienden onder setpoint inschakelt of snel een paar tienden afkoelt is de warmtevraag voor de Quatt groter en begint hij iets hoger. Hij probeert alleen maar het comfort (zo stabiel mogelijke temperatuur) te leveren.

Dus zoek dit 'probleem' niet in de stooklijn maar optimaliseert je afgiftesysteem of kijk naar je thermostaat. Ook bij mij schakelt de Quatt nu vakeromdat hij wordt gestopt door de thermostaat. Alleen is mijn CV-watertemperatuur lager. En ja, goed geoptimaliseerd dus minder frequent dan bij jou, maar ook bij mij zie je de electra in oplopen omdat het CV water warmer wordt. Maar waar het om gaat is de relatie tussen de verschillende entiteiten in ogenschouw te nemen en daar op te sturen. Alleen kijken naar het aantal Watts heeft niet zoveel zin.
[Afbeelding]
Wat ik zie in het vroege najaar, als de thermostaat op 20 graden staat dat hij bij 19 graden al gaat verwarmen. Natuurlijk gaat de wp dan snel uit want deze zal die 20 graden snel bereiken. Dat is volgens mij typisch een probleem met een te hoge instelling van de stookgrens. En natuurlijk kan je zeggen de CIC volgt de thermostaat, maar ik wil dus dat de temperatuur lager kan zakken, de stookgrens, voordat de CIC weer opdracht geeft om te gaan verwarmen. Als je warmteverlies te hoog staat, kan het zijn dat je ondergrens ook net iets hoger staat, maar dat laatste is inderdaad niet zeker, dat zullen we in de praktijk moeten zien. Maar het zijn wel dingen die betrekking hebben op de stooklijn waar Quatt even naar moet kijken. Beide instellingen (indirect) zetten de monteurs in je CIC en is bepalend voor je "stooklijn".

Dat inregelen. Ik kan dus niet inregelen met een buitentemperatuur van 8 graden buiten omdat mijn wp dan nog pendelt en op zijn ondergrens draait. Hij pendelt dus niet omdat het systeem niet is goed ingeregeld is want dat zou je aan een lage COP zien. Met de behaalde COP is niet zoveel aan de hand en natuurlijk kan misschien beter worden als ik het systeem verder optimaliseer. Maar met een COP van 6 (alleen radiatoren) was ik gisteren blij maar dan pendelt hij dus ook nog heftig. En dat is er naar mijn oordeel een probleem met de instelligen.Toen het vorige week vroor sprong het gas bij dus dat "probleem" moest ik eerst onder controle brengen zodat ik waterzijdig kan inregelen. Ik heb toen de temperatuur dus constant gezet. Maar het warmteverlies van mijn huis, is met de huidige temperaturen is te klein om een goede meting te doen, de wp staat rond zijn ondergrens te pendelen.

Dit is dus precies de rede waarom ik jou schema niet kan aanhouden, ook met een buitentemperatuur van 7 graden heb ik naar mijn indruk maar een lage warmtevraag. En die vraag is al wat verhoogd door de thermostaat wat hoger te zetten. 20,5 graden. Zou ik net zo hoog "stoken" als met de CV-ketel 19,5 graden, de wp pedelen als een gek. Het gaat er dus niet om dat je toevallig een pendelent beeld ziet, maar het gaat erom bij welke ingestelde binnentemperatuur en buitentemperatuur je dat beeld ziet, rechtstreeks te herleiden naar je COP. Een COP van 6 (alleen radiatoren) betekent dat het systeem heel aardig zijn warmte kwijt kan, al kan het natuurlijk altijd beter. Maar je moet wel betrouwbare metingen kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58lOB8CtUlnglYmUSTZZ5c9vl7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZniaXPwGTNW4fdUiSLyDHFq7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door WAF1 op 26-11-2024 01:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Mickel moen schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:43:
[...]

Ja. De één in de woonkeuken en de ander in de efterkeamer. Dat is de helft van een kamer ensuite.

Woonkeuken en woonkamer zijn geheel gescheiden, maar hebben wel vrijwel hetzelfde schema. Woonkeuken wordt ''s avonds meestal niet meer gebruikt, dus die gaat na het avondeten naar nachtstand. Woonkamer heeft dan nog wel actieve warmtevraag. Zet ik daar echter de houtkachel aan, dan gaat de Quatt uit,tot het moment dat een van de kamers weer op de temperatuur van het schema komt.

Mijn grafiek is dus altijd het resultaat van twee kamers. Vanavond geen houtkachel.

[Afbeelding]

En 12 runs, dus helemaal tevreden.

[Afbeelding]
Bedankt weer voor je uitgebreide uitleg!

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:56:
[...]

Da‘s wel raar inderdaad, die gaspiek tijdens het uit/zachtjes aan.
Ook raar dat hij elk uur wel draait, maar toch geen watertemperatuur logt.
Buitentemp daalde wel hard, bij mij ook, maar hier geen heftige reactie van Quatt, dus dat lijkt me niet de oorzaak.
Wilde gok: CiC was contact met Quatt even kwijt, wilde wel warmte leveren dus ketel maar aan gedaan?

En defrosts zijn in Quatt app alleen live te herkennen. Met HomeWizard of HomeAssistant kun je ze in log terugzien.
Quatt app logt 1 keer per uur: of dat op een heel uur is, weet ik niet.
Wel dat, wanneer hij temperatuur logt, de app dit 5 minuten na het hele uur pas toont.
Brandt bij mij dan net 1 minuut de cv door bijv. defrost, dan heb ik een 40°C-piek in warmte in de app te pakken.

Voor hetzelfde draait de Quatt van @Gregory76 zo onrustig, dat hij uit is tijdens dat log-moment.

Tip: Black friday bij HW.
Koop een p1: Dan heb je veel meer zicht op stroom- en gasverbruik. Je hebt dan wel een slimme meter nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@WAF1 je kunt ook de ramen openzetten tijdens het inregelen, zo haal je mogelijk de ingestelde temperatuur niet en blijft de Quatt stoken.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
MacD007 schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:26:
[...]

Jup, klopt ook niet; de LwAmax is 48 dB(A); dat vermeld tenmiste de site van WeHeat; ik heb daar wel mijn vraagtekens bij; jammer dat ze hier ook het Kiwa Meetrapport niet laten zien. Met een dergelijk laage waarde is dat namelijk een uniek selling point, ik zou het als WeHeat wel weten.
Spec blad van de Flint zegt inmiddels 56 dB. Wellicht onlangs bijgewerkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svn7eb7VOp19ZGeEftMIDe3LcAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RbVB2xcMeP2iR98Sbf4SsWxu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 26-11-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WAF1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:19:
[...]

Gisteren kwam ik er dus achter dat bij een buitentemperatuur van 8 of 9 graden de wp nog staat de pendelen. Dus voor dat inregelen heb ik mogenlijk vorst nodig. Maar met mijn schema sprong dan de ketel regelmatig bij o.a. omdat optimalisatie aanstond en dat is natuurlijkook niet handig. (Misschien doet hij dat ook bij constante temperatuur) Dus dat precieze moment vinden is lastig. Ook vandaag dus geen geschikte dag. Eigenlijk probeer ik jouw advies op te volgen, regel in op een koude dag.

[Afbeelding]
- Heb je de adviezen (oa van @Mickel moen over je schema (oa verwijderen stapsgewijs nachtverlaging) al opgevolgd?
- misschien langere periodes tussen verhogingen en dan stapjes 0,2°C of 0,3°C? Dan moet Quatt ook echt wat doen (bij 0,1°C misschien niet en slaat niet aan)
- Had je, voor je dit schema ging testen, überhaupt al een keer een stabiele situatie?
- al eens een week continue gedraaid?
- staan alle radiatoren open?

Afgelopen 2 dagen waren niet geschikt om verwarmingssysteem in te regelen, maar komt wel weer.
Zo lang je nog niets hebt aangepast, kun je blijven veronderstellen, maar wijzigt er niets in uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

@WAF1

Wat ik mij ook afvraag, is in hoeverre je de rest van het huis mee laat doen.

Zo heb ik drie ruimtes waar dus alle radiatoren helemaal open staan. In totaal 4 radiatoren.
Daarnaast is er meestal ook nog niet actieve warmtevraag van nog 1 of 2 ruimtes en vaak nog meer. Dat kan ook gewoon voor 17C zijn.

Mijn warmtevraag op dit moment. De efterkeamer staat dus ook helemaal open, maar heeft op dit moment geen actieve warmtevraag. De keuken heeft volgens Tado zojuist de doeltemperatuur bereikt, maar de Quatt is wat eigenwijzer en neemt de door de thermostaat doorgegeven temperatuur iets serieuzer en kachelt dus nog door. De gang staat er niet bij. Wel helemaal open, maar geen Tadoknop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFcJIT_C7gTf7OzQGFFV33SWhFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5dGZF7DnUS7bWoYCESMoTVU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ms3TXL0g4NcCLAPfdN7sUq0ZG58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51xePCH7JsYd5z0SWIPzVbna.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Mickel moen op 26-11-2024 07:53 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:36
WAF1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:02:
[...]

In de basis heb je gelijk er zal ergens een omslagpunt zitten, wat goedkoper is.

Maar als je wil uitvinden of je huis zonder gas kan dan is de prioriteit om geen gas te gebruiken. Dus moet je een methode vinden waarbij dat zo is.

Qua comfort kunnen mensen het fijn vinden om met iets koelere temperatuur te slapen.

Het kan ook dat je in de nacht een goedkoper energietarief hebt en dat je warmte wil bufferen.

Ik geef dus aan dat er meer redenen zijn om wel of niet voor nachtverlaging te kiezen.
@AlfredPteD
Jouw redenering klopt, maar zoals @WAF1 zegt zijn er nog meer zaken:
- ‘s nachts is het kouder. Je cop zal gauw 20% slechter zijn.> extra reden om snacht te verlagen
- een nachtverlaging van 18 naar 15 weer op peil brengen gaat gepaard met best veel vermogen. Je quatt zal dan net zoveel uren op dubbel vermogen moeten draaien als dat hij uit heeft gestaan, dat geeft dus hogere temperatuur dus slechtere cop > reden om de nacht verlaging niet te gek te maken.
- zeker na salderen ga je wellicht naar dynamisch contract, dan is energie tussen 24:00 en 7:00 gauw 20% goedkoper > reden om geen nacht verlaging te doen

En ergens wil je ook nog comfort.

Overigens….
Iets dat eigenlijk in geen enkele regeling wordt meegenomen…
“Het regelen op setpoint is ‘s nachts absolute onzin”. Er is geen hond (of eigenlijk alleen nog maar een hond) die profijt heeft van het nauwkeurig volgen van een setpoint.

Nb… gaat beetje ver, maar in deze post beschrijf ik de radicale regelaar die ik zelf gemaakt heb. Vooral als illustratie dat je echt heel veel dingen kan verzinnen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Thlinx schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:11:
[...]

Duidelijke taal thx :) Aandachtspuntje dus. Zal ze hierover wel even goed aan de tand voelen. Geen zin om mijn bed uit getrild te worden en ik wil mijn buren ook te vriend houden.
Ik moet zeggen dat ruk wel heel erg overdreven klinkt. Alles hangt af van de bouwkundige situatie. Alles eraan doen om overdracht geluid te voorkomen is natuurlijk altijd goed. Maar elke warmtepomp of airco of koelkast en ga zo maar door maakt geluid. Quatt is daarin wel redelijk stil. Maar wat voor mij stil is is voor een ander veel lawaai

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mickel moen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:32:
@WAF1

Wat ik mij ook afvraag, is in hoeverre je de rest van het huis mee laat doen.

Zo heb ik drie ruimtes waar dus alle radiatoren helemaal open staan. In totaal 4 radiatoren.
Daarnaast is er meestal ook nog niet actieve warmtevraag van nog 1 of 2 ruimtes en vaak nog meer. Dat kan ook gewoon voor 17C zijn.

Mijn warmtevraag op dit moment. De efterkeamer staat dus ook helemaal open, maar heeft op dit moment geen actieve warmtevraag. De keuken heeft volgens Tado zojuist de doeltemperatuur bereikt, maar de Quatt is wat eigenwijzer en neemt de door de thermostaat doorgegeven temperatuur iets serieuzer en kachelt dus nog door. De gang staat er niet bij. Wel helemaal open, maar geen Tadoknop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Hilly hat trije kear in lll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:01:
[...]

Ik moet zeggen dat ruk wel heel erg overdreven klinkt. Alles hangt af van de bouwkundige situatie. Alles eraan doen om overdracht geluid te voorkomen is natuurlijk altijd goed. Maar elke warmtepomp of airco of koelkast en ga zo maar door maakt geluid. Quatt is daarin wel redelijk stil. Maar wat voor mij stil is is voor een ander veel lawaai
En toch lees ik een toenemend aantal berichten van gebruikers die bij bepaalde compressorsnelheden irritante bijgeluiden krijgen die door het hele huis trekken. En zelfs door de muren van de buren. Dat heeft nog maar weinig te maken met de bouwkundige situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 26-11-2024 08:18 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:45

Gregory76

Sony PlayStation freak

Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:55:
[...]

Tja, met 1x per uur een puntje wat wordt gezet in de Quatt app is dat moeilijk te herleiden. Geen andere tooltje om te monitoren?
Ik heb nog een P1 meter en een slimme stekker op de Quatt en CV, maar meer dan mijn energieverbruik daarmee controleren kan ik volgens mij niet?

Daarvoor zou ik de Quatt in een HW stekker moeten doen zeker?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
Hoe doen jullie het qua schema als je een aantal dagen weg bent? Gewoon laten?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Gregory76 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:18:
[...]

Ik heb nog een P1 meter en een slimme stekker op de Quatt en CV, maar meer dan mijn energieverbruik daarmee controleren kan ik volgens mij niet?

De slimme stekker geeft je een beter beeld van het daadwerkelijke stroomverbruik, ondanks dat de stekker geen ge-ijkte meting doet.
Maar binnen het HW eco systeem kun je de stekker ook inzetten bij bepaalde tarieven en PV overschot. Voor de WP niet per se handig, wel op apparaten met een droogcontact voor PV bijv. Zoals bijv een (WP)boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Erik1805 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:18:
Ik zet alles terug naar 15 graden met als tijdsspanne “oneindig” cq. “Tot je het schema hervat”

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
Dan gaat de thermostaat bij mij omlaag met 1 tot 1,5 graad. Vervolgens geautomatiseerd dat ie, 6 uur voordat we thuis komen, weer volgens schema gaat opwarmen.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik heb een afwezig schema. De meest gebruikte ruimtes op 17,5C, de rest op 15,5C gebruik ik als we een paar nachten weggegaan. Gaan we lang weg gaat de Tado op uitschakelen en dat is naar 5C. Dan zet ik 48 uur voor aankomst op afwezig, zodat het huis weer wat kan opwarmen. 24 uur voor aankomst weer op aanwezig.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 26-11-2024 08:39 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
WAF1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:02:
[...]

Daar heb jij ook weer helemaal gelijk in. Ik vond (vond ;( ) het altijd fijn als 's ochtends de radiatoren lekker heet waren en er veel stralingswarmte was. Dat zou een reden zijn om de CV 's ochtends mee te laten doen. Maar bij FE kan dat natuurlijk niet meer.

Wat ik impliciet ook bedoelde is dat de door quatt opgegeven besparing te rooskleurig is. We berekenen nu hoe veel de afgegeven energie kost met en zonder warmtepomp. Het verschil is de besparing. Maar eigenlijk moet je de afgegeven energie eerst corrigeren voor het feit dat je een andere stookregime hebt, en dan pas de besparing berekenen. Het corrigeren is iets van 10%, afhankelijk van je oude en nieuwe stookregime. De besparing is dan ook iets van 10% lager dan wat quatt aangeeft. De terugverdientijd is ook 10% langer.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gregory76 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:18:
[...]

Yep.
Of je HW-stekker gaan gebruiken voor Quatt ipv cv (wat meet je daarmee bij de cv? Enkel stroomverbruik cv-pomp?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
paQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:17:
[...]

En toch lees ik een toenemend aantal berichten van gebruikers die bij bepaalde compressorsnelheden irritante bijgeluiden krijgen die door het hele huis trekken. En zelfs door de muren van de buren. Dat heeft nog maar weinig te maken met de bouwkundige situatie.
Bijna bij allemaal wel bouwkundig! Dat van die muren van de buren oud halfsteens en tussen twee huizen! 7(8)7 hoezo niet bouwkundig? Ik ben 39 jaar bouwgerelateerd werkzaam in diverse disciplines dus weet er ondertussen wel iets vanaf denk ik zelf

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
Nb… gaat beetje ver, maar in deze post beschrijf ik de radicale regelaar die ik zelf gemaakt heb. Vooral als illustratie dat je echt heel veel dingen kan verzinnen.
Zeer interessant verhaal. Ik kan dit niet een op een overnemen maar geeft me wel inspiratie om mijn eigen regeling te bedenken!

[ Voor 56% gewijzigd door maxtrash op 26-11-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
Met 1 of 2 dagen wel.

Bij meer gewoon handmatig de temperatuur naar 17 graden (moet ook niet te koud worden) en dan minstens een dag van tevoren naar 18, de avond er voor naar 19 en voor de rit naar huis het schema weer hervatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:17:
[...]

Het is soms erg specifiek.
Hier staat de Duo op onze dakuitbouw. Eronder twee kinderkamers. Gaat best aardig, je hoort ze wel iets als je goed luistert, maar storend is het normaliter niet (mijn beleving).
Vorige week met de koude dagen was het wel iets anders. Dan kwam er een wat zwaarder / lagere brom de kamer in, maar echt heel afhankelijk waar je in de kamer staat. De ene kamer wel, de andere niet / significant minder.
Quatts staan al op veren, bigfoots, stoeptegel, rubber tegel... Vraag me wel een beetje af of het trillingen zijn die doorgegeven worden via het onderstel of geluidsgolven vanuit de Quatt. Weet nog niet helemaal wat ik ermee aan moet momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:01:
[...]

Maar de buurman op 2 meter gaat hem horen. Hier nu 4 Quatts in de buurt en je hoort ze alle 4 op 2 meter (en meer) en dat is nog niet eens tijdens een stille nacht.
Andere warmtepompen hoor je overigens ook prima op 2 meter afstand.

Of de buurman zich er aan gaat storen is een ander punt. Maar wanneer dat gebeurt (en ik denk dat je je misschien eerder stoort aan het geluid van een ander dan van je eigen aangeschafte warmtepomp) is het te laat en kom je in een nare situatie terecht.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:42:
[...]

Bijna bij allemaal wel bouwkundig! Dat van die muren van de buren oud halfsteens en tussen twee huizen! 7(8)7 hoezo niet bouwkundig? Ik ben 39 jaar bouwgerelateerd werkzaam in diverse disciplines dus weet er ondertussen wel iets vanaf denk ik zelf
Hier komt het geluid binnen met een geïsoleerde spouwmuur en ramen met dubbel glas wat 's nacht dicht staat.... En staat helemaal vrij...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:42:
[...]

Je snapt m'n punt toch wel?
Ik heb het over mensen die nieteens in het betreffende huis wonen, maar juist anderen, die ineens de quatt van de buren horen.
Quatt plaatst prima die warmtepomp 2 meter van de dakkapel van de buren hoor, onder de noemer: dit voldoet
En over 3 weken komt er een nieuw topic over een boze buur.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 26-11-2024 09:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tweekapper 2015, 171 m², vloerverwarming BG.

Quatt sinds gisteren in bedrijf hier.

Vanochtend pakte mijn Quatt opeens het gas erbij. Waarschijnlijk omdat de Soundslider op "Silent" stond voor de nacht en hij meende net iets meer vermogen nodig te hebben. Ik heb nu zowel dag als nacht gewoon omhoog gezet, ik hoor het ding vooralsnog compleet niet.

Nadat ik die Soundslider omhoog had gezet, ging de HR-ketel weer uit en het opgenomen vermogen van de Quatt omhoog. :)

Vooralsnog maakt ie mooi lange runs.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
JanHenk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:31:

Vanochtend pakte mijn Quatt opeens het gas erbij. Waarschijnlijk omdat de Soundslider op "Silent" stond voor de nacht en hij meende net iets meer vermogen nodig te hebben. Ik heb nu zowel dag als nacht gewoon omhoog gezet, ik hoor het ding vooralsnog compleet niet.

Nadat ik die Soundslider omhoog had gezet, ging de HR-ketel weer uit en het opgenomen vermogen van de Quatt omhoog. :)

Heb de soundslider ook dag en nacht op normaal staan. Je hoort hem toch bijna niet.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
WAF1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:27:
[...]

Wat ik zie in het vroege najaar, als de thermostaat op 20 graden staat dat hij bij 19 graden al gaat verwarmen. Natuurlijk gaat de wp dan snel uit want deze zal die 20 graden snel bereiken. Dat is volgens mij typisch een probleem met een te hoge instelling van de stookgrens.
Ik denk dat je echt een verkeerd beeld hebt hoe dit werkt. Maar succes met het inregelen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:12:
[...]

Spec blad van de Flint zegt inmiddels 56 dB. Wellicht onlangs bijgewerkt
[Afbeelding]
WeHeat maakt er nu wel een erg potje ervan; volgens mij meer met het idee, kies er maar ééntje uit die het beste bij je past.
Maar ik had al wat twijfels voor hun claim van 48 dB, wat ze (zie hier onder, van sept 24)) op hun site zetten, en ja op de spec staat dus duidelijk wat anders en nu ook met de juiste benaming. En dat ligt ook wat meer in verwachting, dus ik denk dat deze 56 dB (okt 24) ook meer klopt.
WeHeat heeft hier wel een behoorlijk probleem; omdat ze blijkbaar geld wilden besparen en geen geteste silent modus kunnen tonen moet deze warmtepomp wel aan de strengere dag limiet van 40 dB voldoen, ipv aan 45 dB limiet, wat een behoorlijk verschil van 5 dB uitmaakt. Die moet je in de WPAC tool namelijk daar nog wel bij optellen, omdat deze automatisch uitgaat van de 45/40 dB limiet die toen in het bouwbesluit nog van toepassing was echter in de Bbl (die nu geldig is) niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFi2Mmu91A78NbTPXLAqgzbfCw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rXCV01AmhZyYrSjRSjL99QSw.png?f=fotoalbum_large
bron

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 26-11-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Erik1805 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:36:
[...]

Heb de soundslider ook dag en nacht op normaal staan. Je hoort hem toch bijna niet.
Ja, dat is ook het mooie van deze toepassing, juist omdat het in elke situatie toch weer anders is, kun je hem mooi voor jou situatie aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JanHenk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:31:

Zou het niet eerder kunnen zijn dat je water in onder de 18 gr. C gekomen was en dan heeft de Quatt een kleine boost van de CV nodig om naar die 18 gr start temperatuur te komen, daarna gaat eigenlijk de CV dan ook weer uit.
Een tweede punt kan liggen in het feit dat bij een nachtverlaging de sprong te hoog is (zeker ook nog met de slider op silent modus, en ja, dan heb je dus ook minder vermogen), wat daarbij helpt is maximaal met 0,5gr.C verhoging (stapjes) te werken, en geef de warmtepomp dan ook even de tijd (dat is natuurlijk per woning verschillend). Dit werkt bij mij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:05:
[...]
Zou het niet eerder kunnen zijn dat je water in onder de 18 gr. C gekomen was en dan heeft de Quatt een kleine boost van de CV nodig om naar die 18 gr start temperatuur te komen, daarna gaat eigenlijk de CV dan ook weer uit.
Een tweede punt kan liggen in het feit dat bij een nachtverlaging de sprong te hoog is (zeker ook nog met de slider op silent modus, en ja, dan heb je dus ook minder vermogen), wat daarbij helpt is maximaal met 0,5gr.C verhoging (stapjes) te werken, en geef de warmtepomp dan ook even de tijd (dat is natuurlijk per woning verschillend). Dit werkt bij mij in ieder geval.
Nee, de watertemperatuur op de uitgang van de Quatt was vlak voorafgaand aan dat de ketel aansprong 29 graden met delta T van 4. Niets meer aan doen dacht ik... Quatt dacht er iets anders over. Ruimtetemperatuur was 0,1 graden onder setpoint en zelfs al oplopend.

Daarnaast heb ik geen nachtverlaging toegepast, gewoon 20,5 graad constant. Dat doe ik overigens al ruim 2 jaar :+

Maar verder goede suggesties om even te checken. Heb ik dus ook even gedaan. En ik denk dat mijn eerste reactie, de soundslider, in dit geval de juiste was.

Edit: is die 18 graden nog een ding eigenlijk? Ik dacht meerdere berichten hier te lezen dat de pomp gewoon opstart met kouder water.

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 26-11-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
JanHenk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:14:
[...]

Nee, de watertemperatuur op de uitgang van de Quatt was vlak voorafgaand aan dat de ketel aansprong 29 graden met delta T van 4. Niets meer aan doen dacht ik... Quatt dacht er iets anders over. Ruimtetemperatuur was 0,1 graden onder setpoint en zelfs al oplopend.

Daarnaast heb ik geen nachtverlaging toegepast, gewoon 20,5 graad constant. Dat doe ik overigens al ruim 2 jaar :+
Dit gedrag hebben we afgelopen week wel vaker gezien. Bij overgang van nacht/silent naar normaal, dat hij even wat gas erbij pakt. Wat eigenlijk onnodig is...

Kun je eens je kamertemp/setpoint grafiek uit de Quatt app erbij zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
AlfredPteD schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:22:
[...]

Daar heb jij ook weer helemaal gelijk in. Ik vond (vond ;( ) het altijd fijn als 's ochtends de radiatoren lekker heet waren en er veel stralingswarmte was. Dat zou een reden zijn om de CV 's ochtends mee te laten doen. Maar bij FE kan dat natuurlijk niet meer.
Helaas, dat wordt echt omdenken, bij een warmtepomp heb je nu een keer een heel ander verwarmingssysteem met veel lagere temperaturen, dus de door zo gewenste "hete stralingswarmte" heb je bij een warmtepomp gewoon niet meer (tenminste als je deze op goedkoop verwarmen zet) en ja, daar heb je wel gelijk in dat dit door veel mensen als zeer prettig word ervaren, kijk maar waarom ook een open haard zo'n fijne warmte (juist, hoge stralingswarmte afgeeft) produceerd.
Wat ik impliciet ook bedoelde is dat de door quatt opgegeven besparing te rooskleurig is. We berekenen nu hoe veel de afgegeven energie kost met en zonder warmtepomp. Het verschil is de besparing. Maar eigenlijk moet je de afgegeven energie eerst corrigeren voor het feit dat je een andere stookregime hebt, en dan pas de besparing berekenen. Het corrigeren is iets van 10%, afhankelijk van je oude en nieuwe stookregime. De besparing is dan ook iets van 10% lager dan wat quatt aangeeft. De terugverdientijd is ook 10% langer.
Niet mee eens, door juist de ander soort verwarming met een warmtepomp wordt je min of meer ook gedwongen naar een ander stookregime dus dat je die dan ook meerekend is eigenlijk ook heel normaal.
Het is dus een vergelijk van hoe je het eerst had met alleen de CV en nu dan in hybride met warmtepomp en een beetje CV nog. Lijkt me niets verkeerd en ja je eigen gedrag is daar zeker ook een onderdeel van.

Als ik kijk hoeveel gas ik 15 jaar geleden verbruikt heb, ik zat toen op bijna 2.000 m3 gas per jaar en dat is met en met door anders met de verwarming om te gaan en vooral gedreven dat het toch allemaal een stuk duurder is geworden uiteindelijk met stapjes naar circa 1.200 m3 per jaar gezakt, dus toch een mooie 800 m3 minder verbruik. Nu met de Quatt heb ik nog maar net iets boven de 150 m3 gas verbruik in het jaar, dus ruim 1.000 m3 gas minder en ruim 1.800 m3 gas minder tegen 15 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JanHenk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:14:
[...]

Maar verder goede suggesties om even te checken. Heb ik dus ook even gedaan. En ik denk dat mijn eerste reactie, de soundslider, in dit geval de juiste was.

Edit: is die 18 graden nog een ding eigenlijk? Ik dacht meerdere berichten hier te lezen dat de pomp gewoon opstart met kouder water.
oke, nee dan is deze drempelwaarde dus zeker geen oorzaak geweest, welke thermostaat gebruik je ?
Vandaag zag ik overigens bij mij het zelfde, ook een ongewone gasverbruik terwijl de setpoint nog niet eens onderschreden was en ik gebruik altijd maar kleine stapjes van 0,5 grC omhoog.
Dus hier heeft de CIC blijkbaar een verkeerde beslissing genomen.
Toch maar weer een melding bij Quatt neerleggen, helaas zijn ze de laatste weken erg langzaam, we zijn blijkbaar niet de enige die problemen hadden. Mogelijk dat de laatste update van de CIC toch niet zo werkt als de bedoeling was, wat dit gedrag heb ik eigenlijk nog niet eerder gezien.
CIC versie: 2.20.2

ik zie vaak (maar niet altijd meer) dat die drempelwaarde van 18 gr C nog wel gebruikt wordt, vorige week kon je dat nog goed zien.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 26-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
VindiGoosh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:36:
Ik heb een 3-tal vragen openstaan, waaronder een vraag van 2 november waar ik vraag om gegevens met betrekking tot mijn stooklijn. Ik heb na 3(!) weken nog steeds geen antwoord. Telefonisch beloven ze terug te bellen, wat nooit gebeurd.

Wat betreft service is Quatt echt het meest waardeloze bedrijf waar ik ooit klant ben geweest.

Eigenlijk is het gewoon triest.

In mijn geval kunnen overigens al mijn 3 vragen linea recta de prullenbak in als ze ons als klanten meer mogelijkheden geven in de app.
Inmiddels antwoord op mijn vraag gekregen. 6kW om 17C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Laatst online: 20:34
Weet iemand of Quatt Hybrid Duo ook boven elkaar gemonteerd kan worden? d.w.z. één op de grond, één op de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Hetisookwat schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:32:
Weet iemand of Quatt Hybrid Duo ook boven elkaar gemonteerd kan worden? d.w.z. één op de grond, één op de muur?
Ja dat kan. Wilde ze bij mij in eerste instantie doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
VindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:36:
[...]

Ja dat kan. Wilde ze bij mij in eerste instantie doen
TOP! Dan wordt zo'n duo toch wel héél interessant ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Hetisookwat schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:37:
[...]

Ik weet niet of je het voorbij hebt zien komen, maar via VEH is er momenteel een aantrekkelijke aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door VindiGoosh op 26-11-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:38:
[...]

Ik weet niet of je het voorbij hebt zien komen, maar via VEH is er momenteel een aantrekkelijke aanbieding
Scheelt best veel geld, aangezien je eigelijk Quatt Care erbij krijgt (3 jaar (extra) productgarantie) a >269 euro (2 jaar extra garantie bovenop de wettelijke garantietermijn, Quatt biedt zelf de 3 jaar extra niet aan).

Bij Quatt + Quatt Care = 4168 euro
Via VEH = 3449
719 euro korting... niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hetisookwat schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:37:
[...]

Klopt, zeker als je nu nog van de hoge subsidie ( is toch 1.400 euro meer in 2024) zolang je voor eind van dit jaar besteld, de plaatsing mag dan in 2025 plaats vinden, krijg je toch nog de subsidie van 2024.
zie de site van de RVO over deze overgangsregeling.
Zeker als je later de stap naar FE wilt gaan doen is dit zeker zeer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:47:
[...]

WeHeat maakt er nu wel een erg potje ervan; volgens mij meer met het idee, kies er maar ééntje uit die het beste bij je past.
Maar ik had al wat twijfels voor hun claim van 48 dB, wat ze (zie hier onder, van sept 24)) op hun site zetten, en ja op de spec staat dus duidelijk wat anders en nu ook met de juiste benaming. En dat ligt ook wat meer in verwachting, dus ik denk dat deze 56 dB (okt 24) ook meer klopt.
WeHeat heeft hier wel een behoorlijk probleem; omdat ze blijkbaar geld wilden besparen en geen geteste silent modus kunnen tonen moet deze warmtepomp wel aan de strengere dag limiet van 40 dB voldoen, ipv aan 45 dB limiet, wat een behoorlijk verschil van 5 dB uitmaakt. Die moet je in de WPAC tool namelijk daar nog wel bij optellen, omdat deze automatisch uitgaat van de 45/40 dB limiet die toen in het bouwbesluit nog van toepassing was echter in de Bbl (die nu geldig is) niet meer.
[Afbeelding]
bron
Nou, Lwa 48dB bij A7/W35 kan toch best kloppen?
Dat het wat WC-eend achtig wordt gebracht is zo, maar ik zou me dan meer druk maken om de foutieve informatieverstrekking van Quatt ipv onvolledige -en daarmee positieve-, maar niet per se onware informatie van een concurrent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuL4lA-Yfx6YxeaRrfanV1RQCJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4D9SIN7840BrK6Oim5zmDbug.png?f=fotoalbum_large

of neem dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxXwrfIeUP1_v7EIMXWKfcQDUo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RV8w2rRmcEDUWZnkIYOdN3h4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqH1F-MgDsWfRxwgfA7gxbElt64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WsAynBJvE6rGIEhOSH5Gj7yy.png?f=fotoalbum_large

"4 x minder geluid dan de elga ace", terwijl die een Lwa van 57dB opgeeft.

Verder nog steeds geen idee wat "zijn klasse" inhoudt. Er zijn stillere warmtepompen met dergelijk vermogen (en niet hybride)

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 26-11-2024 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisookwat
MacD007 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:45:
[...]

Klopt, zeker als je nu nog van de hoge subsidie ( is toch 1.400 euro meer in 2024) zolang je voor eind van dit jaar besteld, de plaatsing mag dan in 2025 plaats vinden, krijg je toch nog de subsidie van 2024.
zie de site van de RVO over deze overgangsregeling.
Zeker als je later de stap naar FE wilt gaan doen is dit zeker zeer interessant.
Nou, aanvraag via VEH gedaan. Nu hopen dat Quatt snel loskomt ;). Gezien VEH aangeeft "reactie voor 31 januari"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:19:
[...]

Dit gedrag hebben we afgelopen week wel vaker gezien. Bij overgang van nacht/silent naar normaal, dat hij even wat gas erbij pakt. Wat eigenlijk onnodig is...

Kun je eens je kamertemp/setpoint grafiek uit de Quatt app erbij zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SERICvDo5zQI7ts1BlH1yD0jNTg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PxFQVsCF4z6xkfSkz4gwqpTL.png?f=fotoalbum_medium
Even aanklikken voor het volledige beeld.

Om 6:10 ging de HR-ketel aan. Ik zag om 6:00 gek genoeg ook wat een relatief scherpe daling van de buitentemperatuur. Wellicht dat ie daarvoor op hoger vermogen wilde draaien. Om 6:50 heb ik de soundslider op "normaal" gezet en toen ging de ketel per direct uit.

Is dit iets wat jullie vaker zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 14:17
Als alles volgens planning verloopt word ik eerdaags gebeld voor afspraak opname/offerte.

De planning is om voor de duo (liefst direct all-electric) te gaan.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten/doen/vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
madbwr schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:13:
Als alles volgens planning verloopt word ik eerdaags gebeld voor afspraak opname/offerte.

oe!, wordt daar mee begonnen nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
paQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:15:
[...]

oe!, wordt daar mee begonnen nu?
Quatt gaf bij mij aan: Door de drukte is dit uitgesteld. Vanaf eind januari zullen wij de eerste adviesgesprekken hebben voor de All-E, kort daarna beginnen we met installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:55:
[...]

Nou, Lwa 48dB bij A7/W35 kan toch best kloppen?
Dat het wat WC-eend achtig wordt gebracht is zo, maar ik zou me dan meer druk maken om de foutieve informatieverstrekking van Quatt ipv onvolledige -en daarmee positieve-, maar niet per se onware informatie van een concurrent.

[Afbeelding]

of neem dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

"4 x minder geluid dan de elga ace", terwijl die een Lwa van 57dB opgeeft.

Verder nog steeds geen idee wat "zijn klasse" inhoudt. Er zijn stillere warmtepompen met dergelijk vermogen (en niet hybride)
blijkbaar klopt die LwA dan toch niet, want in hun eigen spec sheet geven ze (stand okt 2024) aan dat de LwAmax 56 dB(A) blijkt te zijn. Helaas passen ze in hun andere post wat over geluid gaat dit dan niet aan (en dat was stand sept 2024, dus ouder).
Qua uitspraken van zowel Quatt als WeHeat en net zo als alle andere merken (de meeste dan) wordt door marketing met een hoop dingen gegooit waar je wel eens wat vraagtekens bij kunt zetten. Maar dat zie je eigenlijk overal gebeuren.
Helaas wordt daar door onze toezichthouders veel te laks op gehandhaafd cq ontbreken er de juiste straffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:41
JanHenk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:03:
[...]
Om 6:10 ging de HR-ketel aan. Ik zag om 6:00 gek genoeg ook wat een relatief scherpe daling van de buitentemperatuur. Wellicht dat ie daarvoor op hoger vermogen wilde draaien. Om 6:50 heb ik de soundslider op "normaal" gezet en toen ging de ketel per direct uit.

Ja, dat zijn app ontwikkelaars die geen idee hebben hoe het product werkt waar zij een app voor ontwikkelen 🥳

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 26-11-2024 11:25 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
TeslaNerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:23:
[...]

Ja, dat zijn app ontwikkelaars die geen idee hebben hoe het product werkt waar zij een app voor ontwikkelen 🥳
Heftige stelling. Kun je dat toelichten ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:23:
[...]

blijkbaar klopt die LwAmax dan toch niet, want in hun eigen spec sheet geven ze (stand okt 2024) aan dat de LwAmax 56 dB(A) blijkt te zijn. Helaas passen ze in hun andere post wat over geluid gaat dit dan niet aan (en dat was stand sept 2024, dus ouder).
Qua uitspraken van zowel Quatt als WeHeat en net zo als alle andere merken (de meeste dan) wordt door marketing met een hoop dingen gegooit waar je wel eens wat vraagtekens bij kunt zetten. Maar dat zie je eigenlijk overal gebeuren.
Helaas wordt daar door onze toezichthouders veel te laks op gehandhaafd cq ontbreken er de juiste straffen.
Ja, maar je haalt die van Weheat erbij alszijnde 'problematisch'.

In het screenshot wat je post staat het geluidsvermogen vermeld geldend bij A7/W35.
Dat de Lwa max overall 56 is neem ik meteen aan.

Mijn punt: alle partijen proberen hun eigen warmtepomp zo stil mogelijk te doen lijken. Quatt spant wat mij betreft wel de kroon vwb windowdressing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:44:
[...]

Scheelt best veel geld, aangezien je eigelijk Quatt Care erbij krijgt (3 jaar (extra) productgarantie) a >269 euro (2 jaar extra garantie bovenop de wettelijke garantietermijn, Quatt biedt zelf de 3 jaar extra niet aan).

Bij Quatt + Quatt Care = 4168 euro
Via VEH = 3449
719 euro korting... niet slecht.
Ho ho....je krijgt product garantie. Dus een defect onderdeel gratis. De uren mag je dan gewoon gaan aftikken. Moet er iemand langskomen ben je al snel €120 verder.
Bij Quatt Care zit dat er bij in.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
madbwr schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:13:

Wil je gebruik maken van de subsidie van de Quatt warmtepomp Duo zul je dus echt nog dit jaar de opdracht aan Quatt moeten geven, want alleen dan kun je gebruik maken van de overgangsregeling.
De installatie en dat mogelijk dan ook voor de FE upgrade mag dan in 2025 gebeuren. Verschil alleen al voor de Quatt Duo is dus 1.400 euro in je eigen voordeel.

Bedenk dat je voor de Quatt Duo ook een eigen groep (mijn advies, gebruik een alamat) nodig hebt, daar zit dus de FE update nog niet in, normaal gezien zou je daarvoor de huidige CV groep kunnen gebruiken mits deze al niet te veel belast is, we weten op dit moment nog niet hoeveel A de FE upgrade (en ja dat is dus een 3de warmtepomp) nodig heeft. Ik gok dat als je een 10-12A vrij hebt op de CV groep je daarmee wel weg kunt komen. (vraag het anders aan Quatt).
denk ook aan de werkschakelaar voor de Quatt Duo (je hebt hier slechts één werkschakelaar nodig) en denk aub ook aan de vuilfilter als je deze nog niet hebt.
Edit: voor de update FE (binnenunit heb je geen werkschakelaar nodig).

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 27-11-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
CPM schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:29:
[...]

Ho ho....je krijgt product garantie. Dus een defect onderdeel gratis. De uren mag je dan gewoon gaan aftikken. Moet er iemand langskomen ben je al snel €120 verder.
Ok, dat had ik niet uit die VEH tekst opgemaakt...
Quat Care heeft het ook over extra productgarantie namelijk..
Quatt Care
2 jaar extra garantie bovenop de wettelijke garantietermijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:32:
[...]

Ok, dat had ik niet uit die VEH tekst opgemaakt...
Quat Care heeft het ook over extra productgarantie namelijk..

[...]
En bij VEH ook een duo? Anders gaat de vergelijking helemaal niet op.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
AlfredPteD schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:26:
[...]

Heftige stelling. Kun je dat toelichten ?
Bij de (toelichting bij de) Soundslider in de app wordt geen woord gerept over het sneller inschakelen van de cv ketel met extra gasverbruik. Wel veel niet relevante tekst over “Library”, “Sssssssssst... Muissssstil!“ en “Building 87”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMvkdgG5wtCCQS-MnqsXxrjAc6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TcvjfhrjCkrz9G9WhZx2MyCE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 26-11-2024 11:36 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
TeslaNerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:34:
[...]

Bij de (toelichting bij de) Soundslider in de app wordt geen woord gerept over het sneller inschakelen van de cv ketel met extra gasverbruik. Wel veel niet relevante tekst over “Library”, “Sssssssssst... Muissssstil!“ en “Building 87”.

[Afbeelding]
De pijltjes geven duidelijk aan dat er minder besparing is. Dat kan dus ook extra gas zijn naast extra stroom.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
pietjm schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:34:
[...]

En bij VEH ook een duo? Anders gaat de vergelijking helemaal niet op.
Ja :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

VindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:31:
[...]
Inmiddels antwoord op mijn vraag gekregen. 6kW om 17C
Sooooooowww dat is snel zeg! >:) ;)

Ik heb die vraag ook al 3 keer gesteld maar geen antwoord gekregen.
Hun ticketsysteem is een puinbak. Contact momenten niet inzichtelijk, oude reacties niet inzichtelijk. Opleverticket staat bij mij na 1,5 maand nog steeds open terwijl ik een maand geleden heb aangegeven dat die gesloten mocht worden.

Er harkt volgens mij niemand even effectief door die bak heen om puin te ruimen. De nachtmerrie van elke Service Coordinator (Valentina Martin), zo blijven je rapportages toch in het rood lopen. :+

Hier dus wat je moet doen als je een probleem hebt:
https://youtu.be/aINDfQIjUjA?si=6Hx_1aQvJkAmhkaw&t=2482

[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 26-11-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
pietjm schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:38:
[...]

De pijltjes geven duidelijk aan dat er minder besparing is. Dat kan dus ook extra gas zijn naast extra stroom.
Haha, ja “voor de 99% van onze gebruikers die de warmtepomp nauwelijks hoort als deze gewoon in de maximale prestatiemodus draait” is dat zeker duidelijk. Maar zoek zelf anders even terug op dit en deel 1 van het forum met de zoekwoorden soundslider / cv / gas.

Is hier ook al vaker besproken waarom het niet duidelijk is en hoe dat beter kan worden geformuleerd. Zie bijvoorbeeld deze post:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTnMw4zT-oKEg9GIslOnuB-MLGg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Be97gQVdQPEnJUxsWqdrYK6J.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 26-11-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Ok. In kan die aanbieding overigens niet vinden. Is het soms een persoonlijke aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
pietjm schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:59:
[...]

Ok. In kan die aanbieding overigens niet vinden. Is het soms een persoonlijke aanbieding?
Correct CPM in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:29:
[...]

Scherp.

Ik was er met open ogen ingestonken lol

Niet dat het dan geen goede aanbieding is overigens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
VindiGoosh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:10:
[...]

Scherp.

Ik was er met open ogen ingestonken lol

Niet dat het dan geen goede aanbieding is overigens
In het shoppingforum zal dat worden afgedaan als een sigaar uit eigen doos. ;)
2, 3 of 4 jaar; je mag in die periode geen problemen verwachten of defecte onderdelen bij juist gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:45

Gregory76

Sony PlayStation freak

Friezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 06:56:
[...]

Quatt app logt 1 keer per uur: of dat op een heel uur is, weet ik niet.
Wel dat, wanneer hij temperatuur logt, de app dit 5 minuten na het hele uur pas toont.
Brandt bij mij dan net 1 minuut de cv door bijv. defrost, dan heb ik een 40°C-piek in warmte in de app te pakken.

Voor hetzelfde draait de Quatt van @Gregory76 zo onrustig, dat hij uit is tijdens dat log-moment.

Tip: Black friday bij HW.
Koop een p1: Dan heb je veel meer zicht op stroom- en gasverbruik. Je hebt dan wel een slimme meter nodig
Een P1 heb ik. Ik ben er denk ik alleen nog niet zo handig mee. :X
Kan ik die dag terugkijken en dan wellicht nog iets meer ontdekken m.b.t. die gas piek?

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
JanHenk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
Even aanklikken voor het volledige beeld.

Lijkt wel op het gedrag dat @Toby-Wan ook zag vorige week
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Hele nacht zit hij onder setpoint (beperkt door de silent mode?) om aan het einde van de nacht (bij jou blijkbaar 6 uur) maar even flink het gas in te drukken (letterlijk) om de temperatuur omhoog te krikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx2krhoJ099y31h42cdMm-S2o9Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AGyVD77KSrZ8yRJAFLJJywgJ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 09:43
TeslaNerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:52:
[...]

Haha, ja “voor de 99% van onze gebruikers die de warmtepomp nauwelijks hoort als deze gewoon in de maximale prestatiemodus draait” is dat zeker duidelijk. Maar zoek zelf anders even terug op dit en deel 1 van het forum met de zoekwoorden soundslider / cv / gas.

Is hier ook al vaker besproken waarom het niet duidelijk is en hoe dat beter kan worden geformuleerd. Zie bijvoorbeeld deze post:

[Afbeelding]
De soundslider doet volgens mij niets meer en niets minder dan in 4 stapjes het maximale vermogen
van de Quatt aan te passen

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
robmaas schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:29:
[...]
De soundslider doet volgens mij niets meer en niets minder dan in 4 stapjes het maximale vermogen
van de Quatt aan te passen
Dat denk ik ook ja.
Bijv compressor 100%, 80%, 70%, 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:08:
[...]

Even hierop inhakend, als het goed is kan je de configuratie van je OTGW device/integration in HA aanpassen dat je via de GUI kan aanpassen met 0.1 graad ipv 0.5. Dat werkt bij mij goed met de Honeywell Round Modulation (geen Quatt).

Daarnaast kan je via de "Action" (voorheen "Service") "OpenTherm Gateway Send Transparent Command" met bijv. command TT=20.01 de temperatuur "temporary" overrulen. Een thermostaat schedule zal dat overriden. Met TC=20.01 gaat een schedule er niet overheen, en moet je dus fysiek of met zo'n command het weer veranderen.

Op deze manier kan je met 0.01 graad precisie programmas maken in HA. Het duurt even voordat het doorgevoerd is (bij mij soms wel 1 minuut), maar daarna zie ik in HA history ook dat de "sensor.room_setpoint_thermostat_ketel" (het device heet "ketel" bij mij) daadwerkelijk geupdate is. Het setpoint van de "climate" entity lijkt niet geupdate te zijn, want die rond nogsteeds af naar 0.1 of 0.5, maar zet je hem naar 20.51 dan zal de climate entity ook geupdate worden.

Zal zo even in een edit wat screenshots plaatsen.

EDIT: De screenshots. Wel even samen in 1 plaatje geperst.

Wat je ziet is wat ik voor Service heb uitgevoerd als eerste. In de history graph zie je de sensor die ik noemde omhoog gaan, maar de gele "target" van de climate entity niet. Daarna heb ik TT=19.72 uitgevoerd, en dan zie je de sensor netjes naar die waarde gaan, en de climate entity naar 19.7, conform mijn settings dat hij per 0.1 moet afronden.

[Afbeelding]
Ik begrijp dat de Honeywell Round Modulation in verschillende uitvoeringen/ typenummers bestaat. Welk typenummer heb jij die per 0,1grC jouw warmtepomp kan aansturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:33:
[...]

Dat denk ik ook ja.
Bijv compressor 100%, 80%, 70%, 60%.
Het is een combinatie van het verlagen van de compressor frequentie en het verlagen van de fan speed

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 26-11-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:21:
[...]

Lijkt wel op het gedrag dat @Toby-Wan ook zag vorige week
Toby-Wan in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Hele nacht zit hij onder setpoint (beperkt door de silent mode?) om aan het einde van de nacht (bij jou blijkbaar 6 uur) maar even flink het gas in te drukken (letterlijk) om de temperatuur omhoog te krikken.
[Afbeelding]
Nu ga ik me toch afvragen of de Quatt zelf regelt op basis van thermostaat temperatuur (otFtRoomTemperature) + setpoint (otFtRoomSetpoint) of dat hij gebruik maakt van het otFtControlSetpoint dat uit de thermostaat komt (eerdere discussie hier gaven aan dat de Quatt hier niks mee zou doen).

Kijk ik naar afgelopen nacht, dan zit de temperatuur (19,7grC) eigenlijk continu boven het setpoint van 19,5grC (wel heel strak dankzij de T6 :/ ). Om 4.00 gaat het setpoint naar 20,0grC.

Toch begint de Quatt al om iets voor 3 met verwarmen. Enige dat verandert is het control setpoint (otFtControlSetpoint) vanuit de T6. Verder heeft de Quatt op dat moment niet zoveel om te regelen...

Zou dit door de optimalisatie start/stop settings van de T6 komen? Dat hij toch al wat voorbereidend werk doet om het systeem op te warmen rond 4 uur?
(of het is echt AI :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBOgLZeZaCqUgcZyPqS-86WgzPU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8PIc9pwHVPI2Yg8YKowSvy3U.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0tRSZAigjxswRo8I2uaIAlnJ1Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6pNmdAV47sW3tKKaVsV7qykW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLXL0p17cKe6H_VbVgnSs_M2Oas=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fI9s1srivJTOhmk8pDUXfo4b.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:26
TeslaNerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:35:
[...]

Ik begrijp dat de Honeywell Round Modulation in verschillende uitvoeringen/ typenummers bestaat. Welk typenummer heb jij die per 0,1grC jouw warmtepomp kan aansturen?
Eerst even kleine correctie: Ik heb helaas geen warmtepomp. Was een voortraject gestart maar uiteindelijk niet doorgegaan na beslissing van de VdH.

Verder staat er binnenin een label met de volgende codes: "T87M 1003 3355429 1255 0508". Geen idee of dat voldoende info geeft voor je.

Edit: Je zou eens de OTMonitor kunnen aanslingeren om zo alle berichten te loggen. Kijken wat er gebeurt dat je setpoint steeds weer op 0.5 afgerond wordt na het setten. Ik weet dat mijn OTGW een Setpoint Override stuurt als ik via HA wat aanpas, dus wellicht stuurt de CiC die ook, en override die hem op die manier steeds weer.

[ Voor 22% gewijzigd door nairolf op 26-11-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gregory76 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:14:
[...]

Een P1 heb ik. Ik ben er denk ik alleen nog niet zo handig mee. :X
Kan ik die dag terugkijken en dan wellicht nog iets meer ontdekken m.b.t. die gas piek?
Heb je de bijbehorende HW app?
Want daarin kun je de dag terugkijken.
Ik heb de Quatt op een HW-stekker.

HW samen met Quatt-app:
- gas is geen gas voor verwarming (is mijn boiler)
- meer stroom Quatt rond 6 uur komt door verhoging kamertemperatuur.
- bij mij raadselachtig: zon op de ramen om 12.00 uur, kamertemperatuur woonkamer stijgt, maar toch gaat ook Quatt harder werken (thermostaat in eetkamer, maar kamers-en-suite deuren staan wagenwijd open)

(Kamertemperatuur komt van dat HW-stationnetje in woonkamer en zonnepanelen vanaf SolarEdge)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv9YnLJ41_Uo1DtWt9YmY6wrygo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AR1dsAqPDCc9nTQ0rjJIK96f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppVw2OHWVlTJB288nrgK4UtUIN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOdXQnCDhaIQp8UoRGrTS4nZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
nairolf schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:54:
[...]
Edit: Je zou eens de OTMonitor kunnen aanslingeren om zo alle berichten te loggen. Kijken wat er gebeurt dat je setpoint steeds weer op 0.5 afgerond wordt na het setten. Ik weet dat mijn OTGW een Setpoint Override stuurt als ik via HA wat aanpas, dus wellicht stuurt de CiC die ook, en override die hem op die manier steeds weer.
Ja, daar lijkt het idd op. Ik zie in de HA thermostaat op de OTGW integratie dat de setpoint wel eerst met 0,1 graad wordt aangepast maar even later is er een override die de setpoint weer afrond naar de dichtstbijzijnde 0,5 graden. Maar in jouw setup zonder warmtepomp zie jij die override naar afronden op 0,5 graden dus niet?

Ik zal eens kijken of de OTMonitor laat zien of de Quatt/CiC die override stuurt.

NB en ik durf het bijna niet te vragen maar hoeveel heb jij al bespaard door te tweaken op jouw cv installatie zonder Quatt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uyx7vixxveTfjH6NCLfg9-v6dPY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HQGaww7NrWKDrx0cbnqLvIix.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 26-11-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

nairolf schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:54:
[...]
Eerst even kleine correctie: Ik heb helaas geen warmtepomp. Was een voortraject gestart maar uiteindelijk niet doorgegaan na beslissing van de VdH.

Verder staat er binnenin een label met de volgende codes: "T87M 1003 3355429 1255 0508". Geen idee of dat voldoende info geeft voor je.

@TeslaNerd Ik heb een momenteel ongebruikte Honeywell Round Modulation Connected, met wifi-module. Maakt de app hem op 0,1 instelbaar? (ik weet het niet meer)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:26
TeslaNerd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:20:
[...]

Ja, daar lijkt het idd op. Ik zie in de HA thermostaat op de OTGW integratie dat de setpoint wel eerst met 0,1 graad wordt aangepast maar even later is er een override die de setpoint weer afrond naar de dichtstbijzijnde 0,5 graden. Maar in jouw setup zonder warmtepomp zie jij die override naar afronden op 0,5 graden dus niet?

Ik zal eens kijken of de OTMonitor laat zien of de Quatt/CiC die override stuurt.
Ik heb bij deze acties nog nooit OTMonitor aangehad, dus ik weet niet of er misschien wel stiekem een Setpoint Override nog van de ketel af gestuurd wordt of helemaal niet, maar hij wordt bij mij voor zover ik tot nu toe zie niet meer aangepast nadat ik hem in HA override. Hoe lang duur het ongeveer voordat je hem ziet verschieten naar dichtstbijzijnde 0.5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:42:
[...]
Nu ga ik me toch afvragen of de Quatt zelf regelt op basis van thermostaat temperatuur (otFtRoomTemperature) + setpoint (otFtRoomSetpoint) of dat hij gebruik maakt van het otFtControlSetpoint dat uit de thermostaat komt (eerdere discussie hier gaven aan dat de Quatt hier niks mee zou doen).

Kijk ik naar afgelopen nacht, dan zit de temperatuur (19,7grC) eigenlijk continu boven het setpoint van 19,5grC (wel heel strak dankzij de T6 :/ ). Om 4.00 gaat het setpoint naar 20,0grC.

Toch begint de Quatt al om iets voor 3 met verwarmen. Enige dat verandert is het control setpoint (otFtControlSetpoint) vanuit de T6. Verder heeft de Quatt op dat moment niet zoveel om te regelen...

Zou dit door de optimalisatie start/stop settings van de T6 komen? Dat hij toch al wat voorbereidend werk doet om het systeem op te warmen rond 4 uur?
(of het is echt AI :+ )
Ik zou eerder de dalende buitentemperatuur als input voor CiC verdenken om Quatt op te toeren. (of watertemperatuur??)
(Optimalisatie-instellingen van T6 heb ik nooit mee gespeeld. Staat uit. Ik denk dat dit niets doet, behalve misschien ControlSetpoint al vroeg wat verhogen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
[quote]WAF1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:19:
[...]

@WAF1

Grofregeling kan best op een dag dat het warmer is.
Maar zorg dat je het zelf niet te warm krijgt en neem de tijd tussen de meetsessies.

Zet de thermostaat een 4 uren eerst twee graden lager (dan je wenstemperatuur)
Dan 2 graden hoger dan je wenstemperatuur.
Laat de wp minstens een uur werken op alles op temp te laten komen.
Pak je ir meter, je voorbereide aantekenlijst voor temp en veranderingen per radiator en/of eventueel vvw groep, en begin van voor naar achter en werk alles af.
Doe dat na 4 uur opnieuw, en kijk naar de veranderingen.

Dit natuurlijk wel met niet meedenkende thermostaatknoppen, evohome, veel zon.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
SBL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:25:
[...]

Ik zou eerder de dalende buitentemperatuur als input voor CiC verdenken om Quatt op te toeren. (of watertemperatuur??)
(Optimalisatie-instellingen van T6 heb ik nooit mee gespeeld. Staat uit. Ik denk dat dit niets doet, behalve misschien ControlSetpoint al vroeg wat verhogen.)
Buitentemp doet niet zoveel rond die tijd (2:50)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPk7UHE6TbvXVA9PT_FLz_IU6Fw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U0HWgyCiVQEtBZeEgIdKtkmc.png?f=user_large

Watertemperatuur is de Quatt zo te zien al wel 'mee bezig'. Af en toe springt de pomp even aan (controlmode: Anti-freeze protection - water circulation)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvj7-vOAqXsTsF_i9yJCSHuWxoo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D5BchacQonOJ4FuQ8FaiJUGY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:18:
[...]

Maar de buurman op 2 meter gaat hem horen. Hier nu 4 Quatts in de buurt en je hoort ze alle 4 op 2 meter (en meer) en dat is nog niet eens tijdens een stille nacht.
Andere warmtepompen hoor je overigens ook prima op 2 meter afstand.

Of de buurman zich er aan gaat storen is een ander punt. Maar wanneer dat gebeurt (en ik denk dat je je misschien eerder stoort aan het geluid van een ander dan van je eigen aangeschafte warmtepomp) is het te laat en kom je in een nare situatie terecht.
Dat heeft NIETS met een Wuatt specifiek te maken Dat zal elke warmtepomp hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:21:
[...]

Hier komt het geluid binnen met een geïsoleerde spouwmuur en ramen met dubbel glas wat 's nacht dicht staat.... En staat helemaal vrij...
Hier staat ie op een plat dak een paar meter van de slaapkamer af en ik hoor hem nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:56:
[...]

Dat heeft NIETS met een Wuatt specifiek te maken Dat zal elke warmtepomp hebben
Dat is toch precies wat ik hierboven ook beweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:57:
[...]

Hier staat ie op een plat dak een paar meter van de slaapkamer af en ik hoor hem nooit
Dus hoort niemand hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
paQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:25:
[...]

Je snapt m'n punt toch wel?
Ik heb het over mensen die nieteens in het betreffende huis wonen, maar juist anderen, die ineens de quatt van de buren horen.
Quatt plaatst prima die warmtepomp 2 meter van de dakkapel van de buren hoor, onder de noemer: dit voldoet
En over 3 weken komt er een nieuw topic over een boze buur.
Ik meldde ook niet dat ik het daar over eens ben. Alleen dat ik het geluid niet erger vind dan een ander merk. Dat had jij toch wel door hoop ik! Het is een warmtepomp cq airco probleem niet specifiek Quatt. Dat is wat ik schreef!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
Hier staat hij op het platte dak van de aanbouw van de keuken, als hij hard(er) aan het werk is (zeg vanaf 700W per stuk) hoor je dit zachtjes binnen brommen. Maar de oude koelkast maakt bijvoorbeeld al een stuk meer herrie ;). De CV ketel die verderop is ingebouwd trouwens ook.

Buiten hoor je voornamelijk de ventilator, ook wel op een aantal meter afstand. Nu staat de Quatt bij ons behoorlijk vrij van buren, waardoor ik er wel zeker van ben dat niemand er maar dan ook iets van kan horen. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer de Quatt aan de voor of achterkant van een huis, dichter in de buurt van buren gemonteerd wordt deze zeker wel hoorbaar is, al helemaal wanneer er een paar reflectiepunten (muren) in de buurt zijn.

WIj hebben ook een aantal oudere aircos hangen van zo'n 20 jaar oud, deze maken eigenlijk net zo veel / weinig lawaai.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 26-11-2024 14:13 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Bennobang schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:00:
[...]

Ik meldde ook niet dat ik het daar over eens ben. Alleen dat ik het geluid niet erger vind dan een ander merk. Dat had jij toch wel door hoop ik! Het is een warmtepomp cq airco probleem niet specifiek Quatt. Dat is wat ik schreef!
ik doelde op de toon die nogal Quatt afhankelijk lijkt te zijn. De een heeft daar last van, de ander niet.
Het heeft de schijn dat dat niet aan de mensen ligt, maar dat de ene quatt wel en de andere quatt niet dat probleem heeft.

Pagina: 1 ... 156 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.