Ik had hetzelfde probleem.kaylakeman schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:55:
Goedemiddag!
Een van mijn eerste posts hier op het forum, ondanks dat ik het al heel vaak gebruikt hebt om informatie tot me te nemen.
Op 8 november heb ik een Quatt Duo installatie laten plaatsen, met de gedachten om in de toekomst helemaal van het gas af te gaan. Deze staan bij mij in de achtertuin, en de leidingen lopen ondergronds (+/- 15 meter) naar mijn CV toe. Ik moet zeggen het ziet er top uit, want je ziet nergens een leiding lopen.
Sinds de Quatt aanstaat heb ik geen gas meer gebruikt, vooral de afgelopen echt koude dagen ben ik daar toch van onder de indruk.
Nu mijn situatie:
Woonkamer
- Altijd +/- 20 graden (dus lekker warm)
- Vloerverwaming
- Tado V3 thermostaat
3 Slaapkamers
- 2 slaapkamers met beide 1 Jaga LTV
- 1 slaapkamer met een type 22 radiator
- Op de koudere dagen begint het hier echt wel af te koelen
- De watertempratuur die de Quatt gebruikt is +/- 24 graden, op de koudste dagen is deze ongeveer 26 graden
De vraag:
Hoe kan ik er voor gaan zorgen dat het in de slaapkamers weer wat warmer wordt?
- Heeft de aanschaf van radiatorventilatoren zin? Zelf neig ik nu naar de Heatfan, omdat deze met de nieuwe Wi-Fi module zelf op temperatuur in te stellen is. Speedcomfort reageert bijv. niet op mijn lage temperaturen.
- Is het een idee om Tado radiatorknoppen te kopen? Deze geven dan wel de temperatuur door, maar dat verandert weinig aan de watertemperatuur + voor zover ik weet is er geen tado knop voor op mijn vloerverwaming.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
- Allereerst: als je ventilatoren wil gebruiken; kies dan voor Heatbooster van SDR als controller. Zelfbouw is voor maximale efficiëntie aanbevolen, maar als je daar geen zin in hebt kun je met een universele adapter (die SDR ook verkoopt) speedcomforts gebruiken bij lage temperaturen.
- Met betrekking tot jouw bovenverdieping: ikzelf heb overal slimme radiatorknoppen van Tado opgezet, hier 1 zone van gemaakt met een temperatuursensor op een logische plek als voeler. Deze heeft dan als zoneregelaar jouw thermostaat.
Als je hier schema’s voor wilt maken, moet je er voor zorgen dat deze niet tegelijk loopt met een ander schema en er niet al te grote verschillen zijn in temperatuur, want dit gaat ten koste van de efficiëntie. Lees hiervoor de posts van @Mickel moen even terug. Van hem heb ik veel geleerd wat dat betreft en hier werkt het super.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2