Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
kaylakeman schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:55:
Goedemiddag!

Een van mijn eerste posts hier op het forum, ondanks dat ik het al heel vaak gebruikt hebt om informatie tot me te nemen.

Op 8 november heb ik een Quatt Duo installatie laten plaatsen, met de gedachten om in de toekomst helemaal van het gas af te gaan. Deze staan bij mij in de achtertuin, en de leidingen lopen ondergronds (+/- 15 meter) naar mijn CV toe. Ik moet zeggen het ziet er top uit, want je ziet nergens een leiding lopen.

Sinds de Quatt aanstaat heb ik geen gas meer gebruikt, vooral de afgelopen echt koude dagen ben ik daar toch van onder de indruk.

Nu mijn situatie:
Woonkamer
- Altijd +/- 20 graden (dus lekker warm)
- Vloerverwaming
- Tado V3 thermostaat

3 Slaapkamers
- 2 slaapkamers met beide 1 Jaga LTV
- 1 slaapkamer met een type 22 radiator
- Op de koudere dagen begint het hier echt wel af te koelen

- De watertempratuur die de Quatt gebruikt is +/- 24 graden, op de koudste dagen is deze ongeveer 26 graden

De vraag:
Hoe kan ik er voor gaan zorgen dat het in de slaapkamers weer wat warmer wordt?

- Heeft de aanschaf van radiatorventilatoren zin? Zelf neig ik nu naar de Heatfan, omdat deze met de nieuwe Wi-Fi module zelf op temperatuur in te stellen is. Speedcomfort reageert bijv. niet op mijn lage temperaturen.

- Is het een idee om Tado radiatorknoppen te kopen? Deze geven dan wel de temperatuur door, maar dat verandert weinig aan de watertemperatuur + voor zover ik weet is er geen tado knop voor op mijn vloerverwaming.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik had hetzelfde probleem.

- Allereerst: als je ventilatoren wil gebruiken; kies dan voor Heatbooster van SDR als controller. Zelfbouw is voor maximale efficiëntie aanbevolen, maar als je daar geen zin in hebt kun je met een universele adapter (die SDR ook verkoopt) speedcomforts gebruiken bij lage temperaturen.

- Met betrekking tot jouw bovenverdieping: ikzelf heb overal slimme radiatorknoppen van Tado opgezet, hier 1 zone van gemaakt met een temperatuursensor op een logische plek als voeler. Deze heeft dan als zoneregelaar jouw thermostaat.

Als je hier schema’s voor wilt maken, moet je er voor zorgen dat deze niet tegelijk loopt met een ander schema en er niet al te grote verschillen zijn in temperatuur, want dit gaat ten koste van de efficiëntie. Lees hiervoor de posts van @Mickel moen even terug. Van hem heb ik veel geleerd wat dat betreft en hier werkt het super.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Erik1805 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:00:
Dit kreeg ik net terug van Quatt:

Na het bekijken van de gegevens van uw Quatt-systeem, hebben we opgemerkt dat de temperatuur in uw woning slechts met 0,1 graad per keer wordt verhoogd. Dit is erg weinig en kan worden aangepast om efficiënter te verwarmen.

Advies voor radiatoren:

Wij adviseren onze klanten om de temperatuur geleidelijk te verhogen, met ongeveer één graad per uur tot anderhalf uur, en niet meer dan dat. Deze aanpak zorgt ervoor dat de Quatt optimaal wordt gebruikt en de cv-ketel minder vaak hoeft in te schakelen. Door iets grotere stappen te nemen, zoals hierboven beschreven, kunt u uw huis comfortabeler verwarmen zonder in te boeten op efficiëntie.

Het is wel goed om te zien dat het warmteverlies in uw woning minimaal is. Dit betekent dat de energie die wordt gebruikt om te verwarmen, effectief wordt benut.
Ik vraag me af of we hierom moeten lachen, of huilen.

Of interpreteer ik hun advies verkeerd? Ze zeggen toch per uur / anderhalf uur een hele graad verhogen :?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 16:12
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:08:
[...]

Of interpreteer ik hun advies verkeerd? Ze zeggen toch per uur / anderhalf uur een hele graad verhogen :?
Ja 1 graad per uur. Dus niet in stapjes van 0,1graad / 45min wat ik nu doe.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
Goedemiddag!

Een van mijn eerste posts hier op het forum, ondanks dat ik het al heel vaak gebruikt hebt om informatie tot me te nemen.

Op 8 november heb ik een Quatt Duo installatie laten plaatsen, met de gedachten om in de toekomst helemaal van het gas af te gaan. Deze staan bij mij in de achtertuin, en de leidingen lopen ondergronds (+/- 15 meter) naar mijn CV toe. Ik moet zeggen het ziet er top uit, want je ziet nergens een leiding lopen.

Sinds de Quatt aanstaat heb ik geen gas meer gebruikt, vooral de afgelopen echt koude dagen ben ik daar toch van onder de indruk.

Nu mijn situatie:
Woonkamer
- Vloerverwaming
- Tado V3 thermostaat

3 Slaapkamers

- De watertempratuur die de Quatt gebruikt is +/- 24 graden, op de koudste dagen is deze ongeveer 26 graden

De vraag:

- Heeft de aanschaf van radiatorventilatoren zin? Zelf neig ik nu naar de Heatfan, omdat deze met de nieuwe Wi-Fi module zelf op temperatuur in te stellen is. Speedcomfort reageert bijv. niet op mijn lage temperaturen.

- Is het een idee om Tado radiatorknoppen te kopen? Deze geven dan wel de temperatuur door, maar dat verandert weinig aan de watertemperatuur + voor zover ik weet is er geen tado knop voor op mijn vloerverwaming.

1. radiator ventilatoren geeft een boost aan afgifte vermogen van je Jaga's + radiator
2. vloerverwarming iets knijpen zodat je wat meer flow(=warmte) richting je Jaga's + radiator stuurt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:08:
[...]

Ik vind het hele advies maar raar. Het lijkt een soort workaround geworden om het ding maar aan de praat te houden zonder de ketel te laten inspringen. En het dan nog net niet als een feature presenteren. Nog even afsluiten met een vermeend complimentje aan je huis, want het is supereffectief zo!

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:35:
[...]

Ik vind het hele advies maar raar. Het lijkt een soort workaround geworden om het ding maar aan de praat te houden zonder de ketel te laten inspringen. En het dan nog net niet als een feature presenteren. Nog even afsluiten met een vermeend complimentje aan je huis, want het is supereffectief zo!
Ja precies :P

Ben dus niet de enige gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Erik1805 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:17:
[...]

Ja 1 graad per uur. Dus niet in stapjes van 0,1graad / 45min wat ik nu doe.
Ik zou zeggen: test het uit.

Ikzelf merk betere resultaten met 0.1 graad / 0:45 min zoals @Mickel moen adviseert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Nu mijn situatie:
Woonkamer
- Vloerverwaming
- Tado V3 thermostaat

3 Slaapkamers

De vraag:
26graden watertemperatuur is wel indrukwekkend laag. Zeker met een duo. Gaat het er dan met 16graden in??

Ventilatoren kunnen helpen. Jaga's zijn nu ook nog zonder?
In SpeedComforts kun je eenvoudig en goedkoop andere sensoren plaatsen (aan bij 25, uit bij 19). Zoek maar eens in Quatt deel 1.
Andere oplossing, ook te combineren: je vloerverwarming wat knijpen/mengen, zodat er wat meer water naar radiatoren gaat, die zonder ventilatoren vast geen deltaT van >6graden hebben. Watertemperatuur neemt dan wat toe en COP wat af, maar die is nu vast extreem hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door SBL op 25-11-2024 14:49 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 16:12
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:42:
[...]

Ikzelf merk betere resultaten met 0.1 graad / 0:45 min zoals @Mickel moen adviseert
Dat laatste werkt bij ook erg goed. 0.1 graad / 0:45 min. Dus laat het zo.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:42:
[...]

Zonder diep in te zoomen op afgifte systeem, warmteverlies, kenmerken huis en warmtewensen en gedrag van bewoners is een advies algemeen/gemiddeld. Wat bij de een werkt hoeft niet bij de ander te werken.

Verder. Ik zie hier heel wat prioriteiten voorbijkomen: comfort, stille warmtepomp, rustig lopende warmtepomp, zo weinig mogelijk gas, zo zuinig mogelijk met electriciteit, een hoge COP.

Nou maak daar maar pap van. Bij een systeem wat niet voor een warmtepomp ontworpen is.

Begin met de hoogste prioriteit. Is die goed,kun je nog kijken of je nog iets anders kunt verbeteren. Maar zeker niet alles willen.

Mijn focus ligt primair op comfort in het hele huis op ieder moment. Vervolgens stil vanwege de buren (mijn erf grenst kadastraal gezien aan 11 andere percelen, wat mogelijke overlast betreft denk ik zo'n 4 a 5) en tot slot een rustig lopende Quatt met als streven max 12 runs op een dag.

De rest maak ik mij niet druk om. Dat zijn gegevens.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 25-11-2024 15:31 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-07 14:41
Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:54:
[...]

Is je verdeler voorbereid op een DVR-ventiel/LTV?
(Heb ik gemist, maar @Safe_grut niet vermoed ik 😉)
Ik heb antwoord gekregen van de leverancier: mijn verdeler is hier niet geschikt voor. Dan moet ik een nieuwe verdeler aanschaffen. Daarvoor heb ik eerder dit jaar al twee offertes opgevraagd, maar de kosten zijn zo hoog dat ik me afvraag of ik dat ooit terug ga verdienen. Beide leveranciers vroegen hiervoor ongeveer 2.000 euro voor het vervangen van een 9 groeps verdeler voor een hybride exemplaar van Robot.

Heeft iemand een idee hoe dit goedkoper kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dzuijlek schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:58:
[...]

Ik heb antwoord gekregen van de leverancier: mijn verdeler is hier niet geschikt voor. Dan moet ik een nieuwe verdeler aanschaffen. Daarvoor heb ik eerder dit jaar al twee offertes opgevraagd, maar de kosten zijn zo hoog dat ik me afvraag of ik dat ooit terug ga verdienen. Beide leveranciers vroegen hiervoor ongeveer 2.000 euro voor het vervangen van een 9 groeps verdeler voor een hybride exemplaar van Robot.

Heeft iemand een idee hoe dit goedkoper kan?
Waarom een hybride?

https://www.technim.nl/ve...erdeler-met-a-label-pomp/

(En er zijn vast wel andere merken die goedkoper zijn en dezelfde h-op-h afstand hebben.
Zoek op LTV en 9 groepen

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goedemiddag!

Nu mijn situatie:
Woonkamer
- Vloerverwaming
- Tado V3 thermostaat

3 Slaapkamers

De vraag:

Ik had hetzelfde euvel.
Met de heatfan controller op de slaapkamer-radiatoren de vvw zitten knijpen met dit resultaat:

(Vorige week woensdag heatfan ontvangen, op zaterdag al behoorlijk in de buurt van radiator in bijkeuken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5_FoLKpMFSJPKvQaES6I_-lybk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fk6kOuAf60pxn5YGkMJhN5Fk.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:10:
[...]

Waarom een hybride?

https://www.technim.nl/ve...erdeler-met-a-label-pomp/

(En er zijn vast wel andere merken die goedkoper zijn en dezelfde h-op-h afstand hebben.
Zoek op LTV en 9 groepen
Deze werd me toen geadviseerd:
https://www.robotclimate....e-warmtepompsystemen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:43:
[...]

Jawel, jouw expansievat zit nu WEL op de aanvoer. Om een of andere reden lijkt men (no offense) dit maar niet aan te willen nemen.

Ik post de tekeningen nog maar een keer:

Expansievat op de retour

[Afbeelding]

Expansievat op de aanvoer

[Afbeelding]

Zonder dat het expansievat fysiek van plek is gewisseld, is de locatie functioneel veranderd van retour naar aanvoer.

Ook in het geval van de Atag i-Series

Het expansievat moet niet op de retour van de KETEL, maar op de retour van de POMP.
als ik kijk hoe Quatt e.e.a. installeert dan zie ik daar eigenlijk geen probleem in en blijft het expansie vat mooi op de retour zitten.

hieronder zie je 2 situaties; de eerste zonder WP met de expansievat op de retour en in situatie twee zie je nog steeds met een warmtepomp deze op de retour zitten.
Dit is bv ook de situatie bij mij thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rFxrRtH0e1KCCfWSX1XsFbd-xA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2IJcJwhzKQL6OMFNkeZ4FgbO.png?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:37:
[...]
als ik kijk hoe Quatt e.e.a. installeert dan zie ik daar eigenlijk geen probleem in en blijft het expansie vat mooi op de retour zitten.
Heb je alle installaties gezien?
Blijkbaar is expansievat hydraulisch ook tussen Quatt en ketel geplaatst bij diverse Quatt-eigenaren.
Dus na de waterpomp van Quatt.
Dat is het probleem dat gesignaleerd wordt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:41:
[...]

Heb je alle installaties gezien?
Blijkbaar is expansievat hydraulisch ook tussen Quatt en ketel geplaatst bij diverse Quatt-eigenaren.
Dus na de waterpomp van Quatt.
Dat is het probleem dat gesignaleerd wordt.
Dat kan, maar om hoeveel gaat het hier ? weet jij dat dan wel ? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Veel vragen komen langs over wel of geen nachtverlaging. De meeste antwoorden geven aan dat je geen nachtverlaging moet toepassen omdat anders in de ochtend de warmtevraag zo groot wordt dat de CV ketel moet bijspringen.

In dit gedachtenexperiment (nou het is eigenlijk een feitelijk experiment) ga ik uit van geen nachtverlaging en van wel een nachtverlaging. Stel je zet de thermostaat continu op 20 graden, ook in de nacht. De gemiddelde binnentemperatuur is dan uiteraard ook 20 graden. De gemiddelde buitentemperatuur is in de 6 wintermaanden iets van 8,8 grC. Het verschil is dan 20-8,8=11,2 graden. De hoeveelheid benodigde energie is rechtevenredig met dit verschil, dus zeg A*11,2. (A heb ik straks niet meer nodig dus ga ik die ook niet verder benoemen.
Als we nu wel nachtverlaging toepassen, zeg tussen 11 uur 's avonds en 7 uur 's ochtend gaan we naar 15 graden. De gemiddelde binnentemperatuur is dan 18,33 graden. De hoeveelheid energie die we per dag nodig hebben om die gemiddelde temperatuur te bereiken is : A * (18,33-8,8) = A * 9,53.

Zonder nachtverlaging moet je dus (A*11,2)/(A*9,53) = 11,2/9,53 = 1,17 meer stoken.

Je moet dus zonder nachtverlaging 11,7 % meer energie in je huis pompen. Met een COP van 4 komt dat overeen met een 4,3% meer stroom als je een warmtepomp hebt.

Geen nachtverlaging kost dus geld. Wel nachtverlaging is goedkoper, maar de CV ketel zal eerder bijspringen en dat kost ook geld. Ergens zit daar een omslagpunt. Je zou kunnen overwegen om wel nachtverlaging toe te passen en dat geld dat je daarmee bespaart te gebruiken om de CV ketel te laten bijspringen.

Hieronder mijn stooklijn van vorig jaar en van dit jaar (met minimale nachtverlaging). Met nog weinig data, maar het patroon is zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFd--nuLGZO6VgaTvLZA46J-BVc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jjGxO6VyEaofpw6QVGV0m9oQ.png?f=user_large

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud-MS20
  • Laatst online: 23-06 19:07
Hoi. Iemand hier die deze maand geprobeerd heeft om de klantenservice van Quatt te bereiken? Mijn Quatt heeft geen goede doorstroom. Er is al een monteur van Quatt geweest die het probleem niet kon vinden. Vervolgens heb ik mijn cv-monteur laten kijken die het probleem vrijwel direct gevonden denkt te hebben: een verkeerd gemonteerde buis door Quatt (met een bocht naar boven) waar lucht in blijft hangen. Ook zijn collega loodgieter had dezelfde denkwijze.

Ik probeer echter al vanaf 6 november contact te krijgen met Quatt (4 mailtjes, 4 telefoontjes), maar er wordt al 2,5 week geen contact met mij opgenomen. Mijn geduld is inmiddels op :)

Nog meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:44:
[...]

Nee, ik weet niet bij hoeveel Quatt eigenaren het expansievat tussen Quatt en ketel zit. (poll?)
En ook niet hoe snel en hoeveel problemen dit oplevert.

Maar ik heb er in elk geval een aantal gezien en gehoord.
Dus zeggen dat er geen probleem is omdat Quatt expansievat mooi op retour laat zitten, dat is onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:44:
[...]

In de situaties waarbij het expansievat direct naast de CV zit, tot nu toe volgens mij allemaal.

Ik kan me 1 uitzonderingen herinneren, maar daar zat het expansievat een stuk verder op de retourleiding.

De installateur die ik sprak bij mijn vader zei dat ze expliciet geïnstrueerd worden om het expansievat te laten zitten op de leiding waar die zit. Ze mógen hem niet verplaatsen.

Al met al lijkt dat dus om 50% van de gevallen te gaan. En al is het een kwart, dan gaat het om een paar duizend gevallen.

Blader maar eens terug van de foto’s die mensen hier delen van hun installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 25-11-2024 16:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SBL

SBL

AlfredPteD schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:57:
Veel vragen komen langs over wel of geen nachtverlaging. De meeste antwoorden geven aan dat je geen nachtverlaging moet toepassen omdat anders in de ochtend de warmtevraag zo groot wordt dat de CV ketel moet bijspringen.

In dit gedachtenexperiment (nou het is eigenlijk een feitelijk experiment) ga ik uit van geen nachtverlaging en van wel een nachtverlaging. Stel je zet de thermostaat continu op 20 graden, ook in de nacht. De gemiddelde binnentemperatuur is dan uiteraard ook 20 graden. De gemiddelde buitentemperatuur is in de 6 wintermaanden iets van 8,8 grC. Het verschil is dan 20-8,8=11,2 graden. De hoeveelheid benodigde energie is rechtevenredig met dit verschil, dus zeg A*11,2. (A heb ik straks niet meer nodig dus ga ik die ook niet verder benoemen.
Als we nu wel nachtverlaging toepassen, zeg tussen 11 uur 's avonds en 7 uur 's ochtend gaan we naar 15 graden. De gemiddelde binnentemperatuur is dan 18,33 graden. De hoeveelheid energie die we per dag nodig hebben om die gemiddelde temperatuur te bereiken is : A * (18,33-8,8) = A * 9,53.

Zonder nachtverlaging moet je dus (A*11,2)/(A*9,53) = 11,2/9,53 = 1,17 meer stoken.

Je moet dus zonder nachtverlaging 11,7 % meer energie in je huis pompen. Met een COP van 4 komt dat overeen met een 4,3% meer stroom als je een warmtepomp hebt.

Geen nachtverlaging kost dus geld. Wel nachtverlaging is goedkoper, maar de CV ketel zal eerder bijspringen en dat kost ook geld. Ergens zit daar een omslagpunt. Je zou kunnen overwegen om wel nachtverlaging toe te passen en dat geld dat je daarmee bespaart te gebruiken om de CV ketel te laten bijspringen.

Hieronder mijn stooklijn van vorig jaar en van dit jaar (met minimale nachtverlaging). Met nog weinig data, maar het patroon is zichtbaar.

[Afbeelding]
Het is nog wat gecompliceerder:
Je vraagt bij nachtverlaging het meest van je warmtepomp op het minst efficiënte moment, 's morgens als het heel koud is.
Snel warmte in je huis pompen vraagt hogere watertemp dan nacht rustig doorkabbelen.
Dus je moet met verschillende COPs rekening houden.
Voor mij: nachtverlaging van een hele graad in herfst en voorjaar, halve graad in milde deel winter, geen verlaging als het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

AlfredPteD schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:57:

[Afbeelding]
Mooi. 👍

Ook mijn redenatie. Mijn laagst ingestelde temperatuur is 18,7c, de hoogste 21,8C. Geeft gemiddeld 20,25C.
Daarbij laat ik de temperatuur met 0,1C/45min stijgen. Daar schrikt de Quatt niet echt van. Soms een klein beetje gas om op te starten. Als het echt koud wordt gaat hij de hele dag hybride, maar dat is ook omdat ik het vermogen beperk met de Soundslider. Maar dan is het niet zo, dat hij ineens,s Nachts zoveel meer gebruikt. Ook omdat dus inderdaad de nachttemperatuur dichter bij de buitentemperatuur zit.

Mooi voorbeeld woensdag j.l. Laagste temperatuur in de nacht 1C. Hoogste overdag 4,5C. Gasverbruik wordt hier duidelijk bepaald omdat ik het later op de dag warmer ingesteld heb. Dip om 18.00 is omdat er toen volop gekookt werd en dus de warmtevraag minder was.

24/7 365 dagen hetzelfde schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WArtggvKP8dfd90H9dr7rXwykq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N19EsYseJWOSBhvowD7cy6y.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

En is die nachtverlaging bij vloerverwarming of bij alleen radiatoren?

Kan me voorstellen dat daar ook nog verschil in kan zitten.

Ik twijfel namelijk of ik aan de slag wil met nachtverlaging.
Continue verwarmen geeft namelijk in alle ruimtes een redelijk stabiele temperatuur.
Behalve overdag als de zon op de woonkamer staat, dan slaat de Quatt af en koelen de andere ruimtes meer af als het koud is. Dit mede door de slechtere isolatie van de ruimtes in de buitenste "schil".

Kortom meer schommelingen in de ruimtes.

Door nachtverlaging toe te passen en overdag op te bouwen blijft de Quatt mogelijk door draaien, wat weer een voordeel kan zijn.

Maarja, nachtverlaging gaat dus alleen fatsoenlijk met een Tado. Want de t6 kent geen stappen van 0,1.
( En het bijkomstige gedoe met de optimalisatie issues)

Toch maar een Tado kopen dan á €110 voor de starters kit?
(Die je overigens ook weer terug moet verdienen)

PS: hij draait nu wel lekker stabiel hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1la3hrLL5gk5YAG9w7pI51sKMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOPI9H9ylLWzrqa2pIcvY1kr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door CPM op 25-11-2024 16:39 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuurlijk, ze willen geld verdienen.
Met een "normale" LTV-verdeler regel zelf hoever je dichtdraait.
Wanneer je ontzettend vaak gas bijstookt maar heel onregelmatig, is hybride een leuk speeltje. Maar vvw is toch echt vaak (bijna) continue stoken zonder teveel rare sprongen.

Ik heb mijn mengen helemaal uitgezet (en er nooit !! weer naar gekeken).
Water-uit Quatt is verdeler-groepen in.

De thermostaatknop staat, afhankelijk van de kou, tussen 40 en 45°C: die regelt wel dat er bij gasverbruik (cv op 45°C) niet te heet water de vloer in stroomt (mocht eens iemand met de vingertjes aan mijn cv-instellingen zitten).

Max temp vloer gemeten is 28°C, ook in de afgelopen gasdagen.

Edit: ik heb deze.
En misschien kun je aanschaffen zonder pomp en je eigen verdelerpomp hergebruiken

https://www.vloerverwarmi...AvD_BwE#242.5542449951172

[ Voor 15% gewijzigd door Friezin op 25-11-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

CPM schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:33:
En is die nachtverlaging bij vloerverwarming of bij alleen radiatoren?

Kan me voorstellen dat daar ook nog verschil in kan zitten.

Ik twijfel namelijk of ik aan de slag wil met nachtverlaging.
Continue verwarmen geeft namelijk in alle ruimtes een redelijk stabiele temperatuur.
Behalve overdag als de zon op de woonkamer staat, dan slaat de Quatt af en koelen de andere ruimtes meer af als het koud is. Dit mede door de slechtere isolatie van de ruimtes in de buitenste "schil".
Kortom meer schommelingen in de ruimtes.

Door nachtverlaging toe te passen en overdag op te bouwen blijft de Quatt mogelijk door draaien, wat weer een voordeel kan zijn.

Maarja, nachtverlaging gaat dus alleen fatsoenlijk met een Tado. Want de t6 kent geen stappen van 0,1.

Toch maar een Tado kopen dan á €110 voor de starters kit?
Terechte opmerking.
Bij vloerverwarming maak je een andere afweging. Ik heb geen vvw, dus technisch geen ervaring mee. Met radiatoren werk je gemiddeld ook met hogere watertemperaturen. Het afgifte systeem reageert ook sneller bij die hogere watertemperaturen. Ook een reden om niet met te hoge temperatuursprongen te werken. Ik denk, dat ik ruzie met de T6 zou hebben, maar echter geen ervaring mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UuKj9nihNQ_lMsYeLx9YlyLcwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cbsxnHCWaLsRwHrSU6obi5pq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Mickel moen op 25-11-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Een vriend van mij wacht al drie weken op een afspraak voor een schouw voor het plaatsen van een Quatt.
Ploft er zojuist dit in mijn mailbox.

Edit: screenshot niet meer te lezen. :(

Aanbod via collectieve inkoop VEH.
€3450 Quatt Duo (na subsidie).
Na ontvangst van je aanbetaling neemt Quatt binnen 5 werkdagen contact met je op en informeert je over het vervolg. Ook zal je gevraagd worden om enkele foto's te maken van je persoonlijke situatie.

5 jaar product garantie.

Volgens mij proberen ze nog even snel klanten binnen te halen. Maar als ze het plannings technisch niet halen.....Heel erg benieuwd hoe dat volgens jaar gaat met minder subsidie en hogere prijzen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O0ErLvQBfz5QDdlY0T8hV6UFSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YD6CWCfzl4wrtFFO7c8KyZVJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door CPM op 25-11-2024 17:22 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
@CPM even leesbaar maken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/YD6CWCfzl4wrtFFO7c8KyZVJ.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 26-11-2024 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
Die 5 jaar productgarantie is wel cru voor bestaande klanten.

Maar gezien het veranderlijke subsidieklimaat wel begrijpelijk dat ze voor het eind van het jaar zoveel mogelijk orders binnen willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 16:44
Ruud-MS20 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:59:
Hoi. Iemand hier die deze maand geprobeerd heeft om de klantenservice van Quatt te bereiken? Mijn Quatt heeft geen goede doorstroom. Er is al een monteur van Quatt geweest die het probleem niet kon vinden. Vervolgens heb ik mijn cv-monteur laten kijken die het probleem vrijwel direct gevonden denkt te hebben: een verkeerd gemonteerde buis door Quatt (met een bocht naar boven) waar lucht in blijft hangen. Ook zijn collega loodgieter had dezelfde denkwijze.

Ik probeer echter al vanaf 6 november contact te krijgen met Quatt (4 mailtjes, 4 telefoontjes), maar er wordt al 2,5 week geen contact met mij opgenomen. Mijn geduld is inmiddels op :)

Situatie foto? Ook wellicht interessant voor anderen hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04

Ik heb ook een beste bocht omhoog en omlaag maar dat is 2300mm onder de Quatt. Installateur zei dat kan wel oo mijn vraag blijft daar geen lucht in hangen? Maar nooit problemen mee gehad het is er kenbaar doorheen gedrukt en stabiele druk in systeem met mijn EV na de Quatt dus op verkeerde plaats

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
Mooi voorbeeld woensdag j.l. Laagste temperatuur in de nacht 1C. Hoogste overdag 4,5C. Gasverbruik wordt hier duidelijk bepaald omdat ik het later op de dag warmer ingesteld heb. Dip om 18.00 is omdat er toen volop gekookt werd en dus de warmtevraag minder was.

24/7 365 dagen hetzelfde schema.

[Afbeelding]
[/quote]

@Mickel moen

Voorlopig trek ik de conclusie dat er heel lekker gekookt wordt!
;) ;)

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
CPM schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:45:
Een vriend van mij wacht al drie weken op een afspraak voor een schouw voor het plaatsen van een Quatt.
Ploft er zojuist dit in mijn mailbox.

Edit: screenshot niet meer te lezen. :(

Aanbod via collectieve inkoop VEH.
€3450 Quatt Duo (na subsidie).
Na ontvangst van je aanbetaling neemt Quatt binnen 5 werkdagen contact met je op en informeert je over het vervolg. Ook zal je gevraagd worden om enkele foto's te maken van je persoonlijke situatie.

5 jaar product garantie.

Volgens mij proberen ze nog even snel klanten binnen te halen. Maar als ze het plannings technisch niet halen.....Heel erg benieuwd hoe dat volgens jaar gaat met minder subsidie en hogere prijzen.....
Volgens mij hebben ze daar een garantie voor, en er is nu ook vanuit de RVO een overgangsregeling die bepaald dat bij een order die nog in 2024 is gedaan maar pas in begin 2025 geplaatst kan worden wel nog de subsidiebedragen van 2024 gelden.
"Voor warmtepompen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas in 2025 worden geïnstalleerd, geldt een overgangsregeling. Als u een bewijs van aanschaf aanlevert, ontvangt u de subsidie die gold in 2024. Dit bewijs kan zijn: een kopie van de opdracht of opdrachtbevestiging uit 2024, een digitaal getekende offerte of een digitale schriftelijke bevestiging van het installatiebedrijf. "
bron: https://www.rvo.nl/onderw...waterwarmtepomp-verandert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:59:
[...]

Nee, ik weet niet bij hoeveel Quatt eigenaren het expansievat tussen Quatt en ketel zit. (poll?)
En ook niet hoe snel en hoeveel problemen dit oplevert.

Maar ik heb er in elk geval een aantal gezien en gehoord.
Dus zeggen dat er geen probleem is omdat Quatt expansievat mooi op retour laat zitten, dat is onjuist.
Is dit expliciet een Quatt-probleem of een warmtepomp-issue?
Ik lees hier 3x Quatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:22
@CPM Waarom zou je nachtverlaging in stapjes met je thermostaat doen. Ik doe ook aan nachtverlaging van 20,5 gr naar 19 gr.
Gewoon om 22.00 setpoint terug naar 19. Om 07.00 weer in stapjes van 0.1 omhoog. Hoe veel en hoe snel het afkoelt maakt in principe niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:06:
[...]

Is dit expliciet een Quatt-probleem of een warmtepomp-issue?
Ik lees hier 3x Quatt
Gekeken naar het aansluitschema van WeHeat zetten zij het expansievat op de juiste plek.

Atag doet het ook op die manier volgens een bevriende installateur.

Verder heb ikzelf 3 warmtepompsystemen bekeken waarbij bij alledrie het expansievat naar de retour is verplaatst. Hier was hij echt specifiek voor verplaatst.

[ Voor 28% gewijzigd door VindiGoosh op 25-11-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online

Ik had dezelfde situatie bij installatie. Volgens de monteurs kon dat wel (je draait gewoon even de koppeling bij de warmtepomp los) maar ik wilde dat niet accepteren. Dus na overleg met het hoofdkantoor heeft men, ietwat onder protest over de noodzaak, wat provisorisch 2 ontluchters geplaatst. Later heb ik nog wat aanpassingen aan radiatoren gedaan en was heel blij dat ik die ontluchters had (geen probleem, bij het vervullen)

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:11:
[...]

Gekeken naar het aansluitschema van WeHeat zetten zij het expansievat op de juiste plek.
En alle anderen?
(ik probeer te zeggen: hoort dit in dit topic thuis? Ik ga mijn vat niet eens checken. Op die lage temperaturen zet water nauwelijks uit
https://www.natuurkunde.n...volgen-voor-de-zeespiegel)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik snap dat je het niet zo bedoeld, maar ik begin me hier inmiddels wel een klein beetje aan te storen.

- Eerst was er aan de locatie van het expansievat zogenaamd “niets veranderd”
- Daarna zou het expansievat zogenaamd op de aanvoer niet anders functioneren
- Vervolgens zou het expansievat niet op de retour hoeven
- Daarna zou de locatie van het expansievat geen invloed hebben op de goede werking van het systeem

En nadat dat allemaal aangetoond debunked is, komt er vandaag als klap op de vuurpijl het volgende voorbij:

- “Heeft Quatt überhaupt expansievaten op de verkeerde plek laten zitten?”

Ik heb ruim een maand lang uitgelegd en aangetoond waarom Quatt met de installatie een fout heeft gemaakt met betrekking tot het expansievat. Dit is waarschijnlijk bij een paar duizend installaties niet goed gedaan.

En op het moment dat de algehele conclusie sluitend wordt, is het “iets wat misschien wel niet in dit topic thuishoort”.

Volgens mij is dit nog steeds het “Quatt ervaringen topic” en niet het “Quatt fan topic”. No offense, maar het (ik neem aan) onbedoelde en onbewuste gedraai begint een vreemde vorm aan te nemen. En dit bedoel ik in het algemeen, en bij tijd en wijlen.

Quatt die waarschijnlijk bij een paar duizend klanten een fout geeft gemaakt en dat met de betrokkenen bespreken, hoort m.i. wel degelijk in het Quatt ervaringen topic thuis.

Nogmaals: no offense, maar dat het bespreken van deze situatie ter discussie gesteld wordt, verdiend naar mijn mening wel tegenwind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:03
dzuijlek schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:52:
[...]

Hier wat informatie over onze woning:

We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. De verdeler heeft 9 groepen. Daarnaast hebben we in de kelder nog vloerverwarming met een verdeler met 2 groepen. En ook in de badkamer hebben we vloerverwarming zonder verdeler. In andere ruimtes hebben we radiatoren, op de begane grond staan deze allemaal open. Op de eerste en tweede verdiepen zijn ze allemaal dicht. We slapen namelijk graag in een koele kamer.

Foto van de verdeler van de woonkamer:
[Afbeelding]

Ons gasverbruik was ongeveer 1.400m3 per jaar voordat we de WP kregen. We hebben het e.e.a. aan isolatie gedaan (vloerisolatie, spouwmuurisolatie en HR++ glas). Ik zou graag nog een plat dak isoleren, want daar hebben we veel warmteverlies. De vorige bewoners stookten behoorlijk veel gas, tot max 3000 cuub per jaar!

Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat de vloerverwarming niet optimaal werkt en dat er veel retourwater bijgemengd wordt. Ik heb de loodgieter er al eens bij gehad, maar die leek er niet veel verstand van te hebben. Veel meer dan het een beetje dichtdraaien van een aantal groepen deed hij niet. Met de Quatt merk ik dat er veel verschil zit tussen de aanvoertemperatuur en wat er volgens het metertje op de verdeler de vloer ingaat. Daar zit veel verschil in, er wordt 29 graden aangeleverd maar het metertje op de aanvoer van de verdeler geeft 23 graden aan en de retour iets van 21. Met de cv heb ik dit metertje ook nooit hoger gezien dan 30 graden (meestal lager). Wat ik ook vreemd vind is dat het helemaal niet uitmaakt op welke temperatuur ik de thermostaatknop bij de verdeler zet. Ik heb de thermostaatknop er ook al eens af gehad, maar die leek gewoon in orde (kon hem gewoon indrukken en hij kwam dan gewoon normaal terug).

Met mijn verdeler kan je het bijmengen helaas niet regelen. Ik heb net een locale loodgieter en het installatiebedrijf van de vloerverwarming gevraagd om een regelventiel nog te plaatsen is. Ik had namelijk op youtube dit filmpje gevonden:
YouTube: Basic verdeler ombouwen naar een LTV verdeler - krisradiator.nl

Misschien nog goed om op te merken dat er toen we het huis kochten nog 3 radiatoren in de woonkamer waren. Deze zijn echter op ons verzoek verwijderd, of eigenlijk omdat mijn vrouw dat mooier vond. Volgens de loodgieter was dit mogelijk omdat het als hoofdverwarming is aangelegd. Maakt dit verwijderen van de radiatoren nog iets uit ivm flow? Kan dat ergens voor problemen zorgen?

De ruimtes op de begane grond met radiatoren voelen allemaal warmer dan de woonkamer met alleen vloerverwarming, zeker als de cv aanstaat. Ook de vloerverwarming in de badkamer wordt lekker warm als de cv draait en voelt veel warmer dan de vloer in de woonkamer.

Dit is het verbruik van de quatt en de cv van deze maand:
[Afbeelding]

Alle hulp is welkom. Als er nog informatie ontbreekt laat het me dan weten.
Voordat je overgaat tot aanschaf van een nieuwe verdeler: ik mis in je verhaal en de reacties daarop of je wel zeker weet dat je waterzijdige inregeling correct is. Wat de loodgieter wel of niet exact gedaan heeft is n.l. nogal vaag.
Zet ALLE radiatoren en alle andere vvw-groepen eens dicht en kijk wat het effect is op de vvw c.q. de temperaturen van de mengverdeler en de toevoerleidingen naar de huiskamer.
Dat er 3 radiatoren in de huiskamer waren aangebracht had vast een reden. Controleer met een infracamera hoe het leidingwerk is aangebracht. Zo'n cam kan je mogelijk lenen via een energiecoach in je omgeving.
Kijk mbv de json data wat het effect is bij het afsluiten van een groep op de waterflow.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VindiGoosh
Zoals ik al eerder zei: ik ben dik en dik tevreden over het product, de installatie en goeddeels over het voortraject en ik heb Quatt al aan meerdere mensen aanbevolen.

Tegelijkertijd dienen de minpunten ook bespreekbaar te blijven, juist in een topic dat centraal staat om ervaringen. Ik ga er immers vanuit dat dit topic bedoeld is om van elkaar te leren, elkaar verder te helpen en lezers zo eerlijk en transparant mogelijk te voorzien van informatie.

Daar hoort het bespreken van deze minpunten helaas ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:34:
[...]

Ik snap dat je het niet zo bedoeld, maar ik begin me hier inmiddels wel een klein beetje aan te storen.

- Eerst was er aan de locatie van het expansievat zogenaamd “niets veranderd”
- Daarna zou het expansievat zogenaamd op de aanvoer niet anders functioneren
- Vervolgens zou het expansievat niet op de retour horen
- Daarna zou de locatie van het expansievat geen invloed hebben op het systeem

En nadat dat allemaal aangetoond debunked is, komt er vandaag als klap op de vuurpijl het volgende voorbij:

- “Heeft Quatt überhaupt expansievaten op de verkeerde plek laten zitten?”

Ik heb ruim een maand lang uitgelegd en aangetoond waarom Quatt met de installatie een fout heeft gemaakt met betrekking tot het expansievat. Dit is waarschijnlijk bij een paar duizend installaties niet goed gedaan.

En op het moment dat de algehele conclusie sluitend wordt, is het iets wat misschien wel niet in dit topic thuishoort.

Volgens mij is dit nog steeds het “Quatt ervaringen topic” en niet het “Quatt fan topic”. No offense, maar het (ik neem aan) onbedoelde en onbewuste gedraai begint een vreemde vorm aan te nemen.

Quatt die bij een paar duizend klanten een fout geeft gemaakt en dat met de betrokkenen bespreken, hoort m.i. wel degelijk in het Quatt ervaringen topic thuis.

Nogmaals: no offense, maar dat het bespreken van deze situatie ter discussie stellen verdiend naar mijn mening wel tegenwind.
Tja, dan heb je mijn kritiek op Quatt blijkbaar gemist.
Ik sla inmiddels de ellenlange posts met "expansievat" over.
Ik geloof je subiet, maar het lijkt er wat op dat elk probleem blijkbaar aan de plek van het expansievat ligt.
Helaas sneeuwen andere post vaak onder of worden over het hoofd gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:43:
[...]

Tja, dan heb je mijn kritiek op Quatt blijkbaar gemist.
Ik sla inmiddels de ellenlange posts met "expansievat" over.
Ik geloof je subiet, maar het lijkt er wat op dat elk probleem blijkbaar aan de plek van het expansievat ligt.
Helaas sneeuwen andere post vaak onder of worden over het hoofd gezien
Maar dat punt snap ik heel goed, en als ik erop terug kijk heb je daar ook gelijk in. Wat dat betreft bedankt dat je me erop wijst. Dan zal ik daarin wat gas terugnemen. d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:46:
[...]

Maar dat punt snap ik heel goed, en als ik erop terug kijk heb je daar ook gelijk in. Wat dat betreft bedankt dat je me erop wijst. Dan zal ik daarin wat gas terugnemen. d:)b
offtopic:
productie is best knap van je 😉:
zoeken op expansievat geeft 13 pagina's resultaat.
Eerste 2 pagina's lopen tot 25 oktober, de andere 11 pagina's van 25 oktober tot 25 november

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
Die uitzetting wordt vaak onderschat.
Binnen de industrie wordt daarom op lange buitenleidingen ,die volledig vloeistofgevuld kunnen zijn en aan beide kanten afgesloten kunnen worden, een drukontlastig geplaats. Dit om overdruk / lekkages als gevolg van thermische expansie te voorkomen, bijvoorbeeld als het zonnetje erop schijnt.

In je verwarmingssysteem speelt dit effect ook wel mee.
Dichtheid van water neemt af bij hogere temperaturen.
20grC --> Dichtheid = 0,9983 kg/liter
30grC --> Dichtheid = 0,9957 kg/liter

Als je verwarmingssysteem zo'n 50 liter water bevat dat je verwarmd van 20 naar 30grC, dan neemt het volume toe van 50,0 liter naar ongeveer 50,13 liter. Die 0,13 liter (half theekopje) is niet veel, maar omdat de meeste verwarmingssystemen van metaal zijn, geeft dit niet heel veel mee. Er is dus niet echt plek voor die extra 0,13 liter. Daarom zou de druk enorm toenemen als er geen expansievat zou zitten, ook bij relatief lage temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:26:
[...]

Die uitzetting wordt vaak onderschat.
Binnen de industrie wordt daarom op lange buitenleidingen ,die volledig vloeistofgevuld kunnen zijn en aan beide kanten afgesloten kunnen worden, een drukontlastig geplaats. Dit om overdruk / lekkages als gevolg van thermische expansie te voorkomen, bijvoorbeeld als het zonnetje erop schijnt.

In je verwarmingssysteem speelt dit effect ook wel mee.
Dichtheid van water neemt af bij hogere temperaturen.
20grC --> Dichtheid = 0,9983 kg/liter
30grC --> Dichtheid = 0,9957 kg/liter

Als je verwarmingssysteem zo'n 50 liter water bevat dat je verwarmd van 20 naar 30grC, dan neemt het volume toe van 50,0 liter naar ongeveer 50,13 liter. Die 0,13 liter (half theekopje) is niet veel, maar omdat de meeste verwarmingssystemen van metaal zijn, geeft dit niet heel veel mee. Er is dus niet echt plek voor die extra 0,13 liter. Daarom zou de druk enorm toenemen als er geen expansievat zou zitten, ook bij relatief lage temperaturen.
Maar er is een expansievat 😉, ergens in dat verwarmingssysteem.
Dus dat halve theekopje komt dat ding wel tegen.

PS: hier loopt druk, zover ik kan zien op cv, alleen op wanneer deze cv meehelpt.

PS2: en nu heb ik mijn bijdrage over expansievaten wel geleverd 😂👋🏻🖐🏻

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 25-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@Mickel moen Had jij nou 2 voelers? Een thermostaat en een temperatuursensor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:56:
[...]

offtopic:
productie is best knap van je 😉:
zoeken op expansievat geeft 13 pagina's resultaat.
Eerste 2 pagina's lopen tot 25 oktober, de andere 11 pagina's van 25 oktober tot 25 november
Komt door het tegengas richting @VindiGoosh . Heb je alle pagina's over Tado al geteld? 😉 Die sla ik dan weer over 😇

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:35
Vandaag bij ons de Quatt geïnstalleerd. Aardige kerels waarvan er een goed Engels sprak. Alles is goed verlopen tot dat er werd getest. Mijn cv pomp geeft een foutmelding (F75, Vaillant ketel) de monteur gaf aan dat er vuil in de leiding zit en daardoor de pomp niet goed werkt. Hij kon het niet voor mij oplossen. We hebben dus nu geen warmwater via de cv dus koud douchen 🥴 De Quatt werkt wel dus het is niet koud in huis. Ik heb Quatt gebeld (noodnummer want was na 16.00) maar omdat de Quatt werkt komt er geen spoed monteur en werd het doorgeven naar kantoor. Heb daarom meteen m’n onderhoudsmonteur van de cv gebeld en die komt meteen morgenochtend. Die was erg negatief over Quatt en zei dat hij vaker probleem moest oplossen van Quatt. Of dat waar is weet ik niet, want het is een product dat hij zelf niet kan verkopen. Maar goed, ik ben op zich tevreden hoe de twee monteurs de boel hebben aangelegd en netjes communiceerden met ons over wat ze doen. Alleen dat m’n pomp van m’n cv nu niet meer werkt vind ik wel heel toevallig op het moment dat de Quatt is geïnstalleerd. De cv is 1 maand geleden nog onderhouden. Ben benieuwd hoe Quatt gaat reageren. Heb ze ook meteen een mail gestuurd en bij het teken van oplevering heb ik dit ook gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
DVL14 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:08:
Vandaag bij ons de Quatt geïnstalleerd. Aardige kerels waarvan er een goed Engels sprak. Alles is goed verlopen tot dat er werd getest. Mijn cv pomp geeft een foutmelding (F75, Vaillant ketel) de monteur gaf aan dat er vuil in de leiding zit en daardoor de pomp niet goed werkt. Hij kon het niet voor mij oplossen. We hebben dus nu geen warmwater via de cv dus koud douchen 🥴 De Quatt werkt wel dus het is niet koud in huis. Ik heb Quatt gebeld (noodnummer want was na 16.00) maar omdat de Quatt werkt komt er geen spoed monteur en werd het doorgeven naar kantoor. Heb daarom meteen m’n onderhoudsmonteur van de cv gebeld en die komt meteen morgenochtend. Die was erg negatief over Quatt en zei dat hij vaker probleem moest oplossen van Quatt. Of dat waar is weet ik niet, want het is een product dat hij zelf niet kan verkopen. Maar goed, ik ben op zich tevreden hoe de twee monteurs de boel hebben aangelegd en netjes communiceerden met ons over wat ze doen. Alleen dat m’n pomp van m’n cv nu niet meer werkt vind ik wel heel toevallig op het moment dat de Quatt is geïnstalleerd. De cv is 1 maand geleden nog onderhouden. Ben benieuwd hoe Quatt gaat reageren. Heb ze ook meteen een mail gestuurd en bij het teken van oplevering heb ik dit ook gemeld.
“De druksprong bij het starten van de CV-pomp is te laag.”

https://www.vaillant.be/c...sten/foutcodes/#drop_down

Puur uit interesse: heb je een foto van het leidingwerk en zou je kunnen laten weten wat de monteur gevonden geeft morgen?

Wat is de systeemdruk? Als dit 1,7-1,8 bar is, dan kun je ‘m verder afvullen naar 2,1-2,2 bar en heb je kans dat hij wel druksprong meet.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 25-11-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
Aanvulling op vorige post.
Waterdruksensor en/of pomp defect,
lucht in de CV-installatie,
te weinig water in het product;
instelbare bypass controleren,
extern expansievat aan de retour aansluiten

Zou eerst eens beginnen met lucht in de installatie.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
Druk was 1.7 bar en monteur had er tijdelijk meer bar ingedaan, 2.2. Dat helpt even maar als hij daarna weer moet aanslaan komt de foutmelding terug. Ontluchten had hij ook gedaan. Morgen komt dus mijn cv monteur, ben benieuwd wat hij kan doen. En ook benieuwd hoe snel Quatt reageert op mijn melding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbQW2mkDgoLXIT9f8tae4-3SOrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMntUeK9Lv1nPzRg3IqdBiml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pHdyr4ZKB8iJAVgB-NmKwpVHaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7PHzwd0CGaB5jGKPchMMNBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEBK2JS22zRVbCVmbFkIRt3To_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2w1YldCx3kLpvChVfJ2UYCU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

MacD007 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:04:
[...]

Volgens mij hebben ze daar een garantie voor, en er is nu ook vanuit de RVO een overgangsregeling die bepaald dat bij een order die nog in 2024 is gedaan maar pas in begin 2025 geplaatst kan worden wel nog de subsidiebedragen van 2024 gelden.
"Voor warmtepompen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas in 2025 worden geïnstalleerd, geldt een overgangsregeling. Als u een bewijs van aanschaf aanlevert, ontvangt u de subsidie die gold in 2024. Dit bewijs kan zijn: een kopie van de opdracht of opdrachtbevestiging uit 2024, een digitaal getekende offerte of een digitale schriftelijke bevestiging van het installatiebedrijf. "
bron: https://www.rvo.nl/onderw...waterwarmtepomp-verandert

[...]
Ik bedoel meer dat als je de "reguliere" weg bewandeld je drie weken moet wachten op een reactie. Dus dat ze je gaan vertellen wanneer ze komen schouwen.
En dat via VEH je binnen 5 dagen een reactie krijgt.
Lijkt alsof je dan eerder aan de beurt bent.
Ehbrands schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:06:
@CPM Waarom zou je nachtverlaging in stapjes met je thermostaat doen. Ik doe ook aan nachtverlaging van 20,5 gr naar 19 gr.
Gewoon om 22.00 setpoint terug naar 19. Om 07.00 weer in stapjes van 0.1 omhoog. Hoe veel en hoe snel het afkoelt maakt in principe niet uit.
En hoe doe jij die stapjes van 0.1 omhoog op een Honeywell t6 dan? Want over die thermostaat heb ik het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:18:
[...]

En alle anderen?
(ik probeer te zeggen: hoort dit in dit topic thuis? Ik ga mijn vat niet eens checken. Op die lage temperaturen zet water nauwelijks uit
https://www.natuurkunde.n...volgen-voor-de-zeespiegel)
Het is gewoon een centenkwestie..
Dit hele expansievat locatie probleem zal met name een Quatt issue zijn. Waarom? Omdat Quatt zo min mogelijk wilt aanpassen aan de bestaande installatie/leidingwerk want a) dat kost tijd (=geld) en b) dat kost extra knel/pers koppelingen, de verwachting dat expansievat ook vervangen is etc (=wederom geld), c) ze willen die extra verantwoordelijkheid niet hebben.. de digitale schouwers van Quatt zullen hier ook geen weet van hebben (als ik hier het niveau van hun antwoorden af en toe lees 8)7 )

Andere (duurdere = geld) bedrijven zullen geneigd meer tijd voor een installatie te nemen en er dus ook meer werk van maken, dusdanig dat correct plaatsen van een expansievat geen issue is

Qua aantallen zullen het er niet zoveel zijn, waarschijnlijk een relatief klein aantal waarbij het expansievat heel kort onder de retour aansluiting van de CV ketel zit.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
DVL14 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:30:
Druk was 1.7 bar en monteur had er tijdelijk meer bar ingedaan, 2.2. Dat helpt even maar als hij daarna weer moet aanslaan komt de foutmelding terug. Ontluchten had hij ook gedaan. Morgen komt dus mijn cv monteur, ben benieuwd wat hij kan doen. En ook benieuwd hoe snel Quatt reageert op mijn melding.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit alleen als de warmtepomp ook aan het pompen is? De pomp in een warmtepomp is meestal nogal wat sterker dan in een CV, als ze dan beide aan het pompen zijn kan het zijn dat de de drukverhoging van de CV pomp niet op weegt tegen de drukverhoging van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@VindiGoosh misschien moet je een apart topic openen over dat expansievat. Mogelijk haken er dan meer personen aan die hier in mee kunnen denken of dat er dezelfde ervaringen zijn bij andere merken. Je hebt voldoende onderbouwing en bewijs.

[ Voor 50% gewijzigd door CPM op 25-11-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Edit: dubbel :(

[ Voor 109% gewijzigd door ErnstvV op 25-11-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@DVL14
Zie ik nou op de eerste foto dat jouw Quatt leidingwerk een buis in gaat in de grond?
Ik zie geen zwanenhals, loopt er zo geen water in? Want dat zou de isolatie aantasten volgens Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-MS20
  • Laatst online: 23-06 19:07
Razer schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:55:
[...]

Situatie foto? Ook wellicht interessant voor anderen hier :)
Ik wacht eerst even de reactie van Quatt af. Hopelijk gaan ze na ruim 2,5 week eindelijk eens reageren. Bij ontwikkelingen/vragen drop ik 'm hier even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Druk was 1.7 bar en monteur had er tijdelijk meer bar ingedaan, 2.2. Dat helpt even maar als hij daarna weer moet aanslaan komt de foutmelding terug.
Strepen we dat af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7GyoYz6StozaFkj08iIrIvbaZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gewuSlnLyZFZbLo7F3fILAPw.jpg?f=fotoalbum_large

Deze staat bijna standaard te laag afgesteld. In jouw geval lijkt hij zelfs op 0.2 bar te staan.

Onthoud even waar hij zit, draai hem naar 0.4 bar, reset de ketel en probeer het nog eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
CPM schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:39:
@VindiGoosh misschien moet je een apart topic openen over dat expansievat. Mogelijk haken er dan meer personen aan die hier in mee kunnen denken of dat er dezelfde ervaringen zijn bij andere merken. Je hebt voldoende onderbouwing en bewijs.
Ja wellicht een goed idee. Ik wil er dan wel even goed voor zitten om een goede OP neer te zetten.

Ik ga kijken of ik er dit weekend tijd voor kan vrijmaken. Bedankt voor de goeie suggestie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:08
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zet de stroomprijs even heel hoog (10 euro per kWh oid) en optimalisatie aan. Dan de ketel weer even resetten en kijken of hij dan niet in storing gaat met de Quatt uit. Kan je in ieder geval even douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dersan schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:50:
[...]

Zet de stroomprijs even heel hoog (10 euro per kWh oid) en optimalisatie aan. Dan de ketel weer even resetten en kijken of hij dan niet in storing gaat met de Quatt uit. Kan je in ieder geval even douchen.
Dit is echt een goeie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
CPM schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:35:
[...]

Ik bedoel meer dat als je de "reguliere" weg bewandeld je drie weken moet wachten op een reactie. Dus dat ze je gaan vertellen wanneer ze komen schouwen.

[...]

En hoe doe jij die stapjes van 0.1 omhoog op een Honeywell t6 dan? Want over die thermostaat heb ik het.
volgens mij kan bij de Honeywell T6 dat dus niet, maar ik laat me graag overtuigen als dat wel zo is. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 21-09 09:43
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:48:
[...]

Ja wellicht een goed idee. Ik wil er dan wel even goed voor zitten om een goede OP neer te zetten.

Ik ga kijken of ik er dit weekend tijd voor kan vrijmaken. Bedankt voor de goeie suggestie :)
Kijk dan meteen naar minder afko's en een algemenere verduidelijking van zaken:
retour,afvoer, aanvoer, heet water uit, koud water in,en pomp, waterpomp, cv-pomp, warmwaterpomp, vloerverwarmingspomp etc.

Het expansievat zit altijd tussen de CV en de Quatt in, het gaat er kennelijk om aan welke kant.

Succes, het wordt vast een mooi topic. ( sprak de man van wie het expansievat minimaal 1 1/2 maand dicht heeft gestaan.)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thlinx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Binnenkort gesprek met Quatt. Unit wordt geplaatst op plat dak en vrij dicht bij dakkapel buren (ongeveer 2 meter) - unit staat dan 90 graden gedraaid tov het dakkapel. Tevens wordt er onder het platte dak (ong 5 cm brandwerende isolatie) geslapen.
Vraag voor ervaringsdeskundigen. Hoe is het geluid van de Quatt in praktijk? Zien jullie problemen met deze opstelling?

Zo te zien is de Flint P40 een stuk stiller. 52 vs 37 db. Ben dus ook aan het onderzoeken of de Flint een betere optie is. Quatt vind ik wel fijn dat je ontzorgt wordt en buitenunit vind ik fraaier en is lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
robmaas schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:56:
[...]

Succes, het wordt vast een mooi topic. ( sprak de man van wie het expansievat minimaal 1 1/2 maand dicht heeft gestaan.)
Heeft jouw overdrukventiel nog staan 'afblazen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
robmaas schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:56:
[...]

Kijk dan meteen naar minder afko's en een algemenere verduidelijking van zaken:
retour,afvoer, aanvoer, heet water uit, koud water in,en pomp, waterpomp, cv-pomp, warmwaterpomp, vloerverwarmingspomp etc.

Het expansievat zit altijd tussen de CV en de Quatt in, het gaat er kennelijk om aan welke kant.

Dankjewel voor de tips. Ga ik meenemen!

En moest hardop lachen om je laatste zin :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:47:
[...]

Strepen we dat af.

[Afbeelding]

Deze staat bijna standaard te laag afgesteld. In jouw geval lijkt hij zelfs op 0.2 bar te staan.

Onthoud even waar hij zit, draai hem naar 0.4 bar, reset de ketel en probeer het nog eens.
Gedaan, cv pomp maakt geluid maar uiteindelijk komt de F75 melding weer in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Thlinx schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:00:
Binnenkort gesprek met Quatt. Unit wordt geplaatst op plat dak en vrij dicht bij dakkapel buren (ongeveer 2 meter) - unit staat dan 90 graden gedraaid tov het dakkapel. Tevens wordt er onder het platte dak (ong 5 cm brandwerende isolatie) geslapen.
Vraag voor ervaringsdeskundigen. Hoe is het geluid van de Quatt in praktijk? Zien jullie problemen met deze opstelling?

Zo te zien is de Flint P40 een stuk stiller. 52 vs 37 db. Ben dus ook aan het onderzoeken of de Flint een betere optie is. Quatt vind ik wel fijn dat je ontzorgt wordt en buitenunit vind ik fraaier en is lichter.
2 m vrij zicht op het raam in die dakkapel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Thlinx schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:00:Hoe is het geluid van de Quatt in praktijk?
Ruk.

Bij mn pa staan ze ook op een plat dak (uitbouw) en daaronder heeft hij zijn kantoortje. Op advies van Quatt was er naast de bigfoots niets extra’s nodig. Inmiddels heeft hij een dempingsmat besteld en net zoals @Friezin betonblokken om het geluid tegen te gaan.

Werken ging net aan maar slapen was echt onmogelijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85

Kans is wel aanwezig dat je hem gaat horen... Vooral ook trillingen die worden doorgegeven door je dak.
Vraag Quatt in ieder geval om maximale ontkoppeling met het dakoppervlak, door bijv veerdempers toe te passen.

Gezien de afstand tot je buren... Dat is best dichtbij? @MacD007 jij hebt hier een beter gevoel bij gok ik zo :)

Flinkt met 37dB klinkt best ongeloofwaardig :o

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 25-11-2024 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVL14
CPM schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:43:
@DVL14
Zie ik nou op de eerste foto dat jouw Quatt leidingwerk een buis in gaat in de grond?
Ik zie geen zwanenhals, loopt er zo geen water in? Want dat zou de isolatie aantasten volgens Quatt.
Zit een 125mm buis in de grond en daar is het leidingwerk doorheen getrokken. Beide uiteinde zijn dicht gemaakt en kan geen water inlopen. Purschuim en daarna met siliconen afgedicht.

[ Voor 4% gewijzigd door DVL14 op 25-11-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:22
CPM schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:35:
[...]

[...]

Was je niet aan het overwegen om een tado te kopen voor die stapjes van 0,1 gr ?
Mijn punt is dat je dat je dat voor de verlaging niet hoeft te doen. En als het op temperatuur brengen overdag goed werkt met de T6 met 0,5 gr stappen. Prima toch. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:05:
[...]

Ruk.

Bij mn pa staan ze ook op een plat dak (uitbouw) en daaronder heeft hij zijn kantoortje. Op advies van Quatt was er naast de bigfoots niets extra’s nodig. Inmiddels heeft hij een dempingsmat besteld en net zoals @Friezin betonblokken om het geluid tegen te gaan.

Werken gaat net aan maar slapen was echt onmogelijk geweest.
Zet er dan ook direct nog een setje veerdempers onder https://www.bodoclimate.n...warmtepompen-50-t-m-80-kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
DVL14 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:04:
[...]

Gedaan, cv pomp maakt geluid maar uiteindelijk komt de F75 melding weer in beeld.
Jammer, dan ben ik bang dat ik door de makkelijke opties heen ben.

Probeer nog even de tip van @Dersan , want dat zou best eens een slimme hack kunnen zijn om ieder geval warm te kunnen douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ga ik gelijk doorsturen! Bedankt voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:43:
[...]

Jawel, jouw expansievat zit nu WEL op de aanvoer. Om een of andere reden lijkt men (no offense) dit maar niet aan te willen nemen.

Ik post de tekeningen nog maar een keer:

Expansievat op de retour

[Afbeelding]

Expansievat op de aanvoer

[Afbeelding]

Zonder dat het expansievat fysiek van plek is gewisseld, is de locatie functioneel veranderd van retour naar aanvoer.

Ook in het geval van de Atag i-Series

Het expansievat moet niet op de retour van de KETEL, maar op de retour van de POMP.
Dankje, nu snap ik het... ja wat is nu wijsheid. En welk risico loop ik. Een kapot expansievat? Een kapotte Quatt? Kapotte CV-ketel?

Aan de andere kant.. de druk aan de aanvoerzijde van warmtepomp zal hoger zijn dan druk aan de retourzijde. Maar het zal allebei wel een hoge druk zijn. Het is niet dat er aan de retourkant een vacuüm zit. Er zit slechts een minder hoge druk dan aan de aanvoerkant.

Ik probeer mezelf ook maar gerust te stellen, want vind het wel zuur als ik nu met een ondeugdelijke installatie zit.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
Duidelijke taal thx :) Aandachtspuntje dus. Zal ze hierover wel even goed aan de tand voelen. Geen zin om mijn bed uit getrild te worden en ik wil mijn buren ook te vriend houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 14:45

Gregory76

Sony PlayStation freak

Ik had vandaag een vreemde piek in gasverbruik die ik niet kan verklaren. Zie mijn screenshot. Heeft er iemand enig idee hoe doe kan?
Er was op dat moment niemand thuis, dus er heeft geen deur open gestaan ofzo.

Let trouwens niet op de bedragen bij "besparing" bovenin, want ik heb die data niet goed ingevuld staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ddDwNGefSAgV5vALImxcJt2Yug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22jJcCty7sCLMRVWyemmZbVm.jpg?f=fotoalbum_large

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
paQ schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:04:
[...]

2 m vrij zicht op het raam in die dakkapel?
Dakkapel kijkt op mijn dak uit. Als mijn buren naar buiten kijken kijken ze dus tegen de zijkant aan van de warmtepomp op ong 2 meter afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
vanquishsdiv schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:09:
[...]

Dankje, nu snap ik het... ja wat is nu wijsheid. En welk risico loop ik. Een kapot expansievat? Een kapotte Quatt? Kapotte CV-ketel?

Aan de andere kant.. de druk aan de aanvoerzijde van warmtepomp zal hoger zijn dan druk aan de retourzijde. Maar het zal allebei wel een hoge druk zijn. Het is niet dat er aan de retourkant een vacuüm zit. Er zit slechts een minder hoge druk dan aan de aanvoerkant.

Ik probeer mezelf ook maar gerust te stellen, want vind het wel zuur als ik nu met een ondeugdelijke installatie zit.
Als je meer uitleg wilt over hoe ik ernaar kijk, kun je me het beste even DM’en (de expansievat discussie verstikt het topic teveel)

Kort gezegd zie ik het zo:

Het is niet urgent, maar het is wel belangrijk. Dus geen nood aan de man voor nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
[...]

Ik wil niet de knuppel in het hoenderhok gooien maar zie dat je expansievat in de retour van de Quatt zit. Bij een Vaillant moet hij in de retour onder de ketel anders krijg je die foutmelding.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45

Als je direct onder de Quatt (of welke warmtepomp dan ook) wilt slapen, dan zou ik alles eraan doen en het geluid te dempen. Bigfoots, tegels en rubberen matten eronder....

Ik ben zelf geen problemen met het geluid of trillingen. Al staat ie bij ons niet op een plat dak, maar hangt ie aan een muur. Tussen de Quatt en de muur hebben we rubberen matten.

Wij slapen achter een dun gipsplaat wandje en de muur waaraan de Quatt hangt. Ons slaapkamerraam (5 meter verderop) staat altijd open. En onze bank in de woonkamer staat recht boven de Quatt en staat tegen dezelfde stenen muur waaraan de Quatt is bevestigd.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVL14
Gerardwaz schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:17:
[...]

Ik wil niet de knuppel in het hoenderhok gooien maar zie dat je expansievat in de retour van de Quatt zit. Bij een Vaillant moet hij in de retour onder de ketel anders krijg je die foutmelding.
Dus ze hebben de boel niet goed aangesloten? Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
jj85 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:05:
[...]
Kans is wel aanwezig dat je hem gaat horen... Vooral ook trillingen die worden doorgegeven door je dak.
Vraag Quatt in ieder geval om maximale ontkoppeling met het dakoppervlak, door bijv veerdempers toe te passen.

Gezien de afstand tot je buren... Dat is best dichtbij? @MacD007 jij hebt hier een beter gevoel bij gok ik zo :)

Flinkt met 37dB klinkt best ongeloofwaardig :o
Goeie tip. Zal het wel even hebben over de veerdempers. Flint P40 specs staan op de weheat site. Geluidsdruk 37 dB (A). Ik neem aan dat ze daar niet over liegen. Ik weet niet of dat onder maximale belasting is, staat voor de rest niets bij. Wellicht ook even bij het weheat draadje buurten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007

Nee, de Flint heeft geen 37 dB, dat is de ErP geluidswaarde, maar die kun je dus niet gebruiken voor de berekening mbt de geluidseisen, want daar voor heb je de LwAmax ( = maximale 100% vol vermogen geluidswaarde voor nodig, ook die staat op de website van WeHeat).

Edit:
Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 48dB(A)
Tonaal waarde K1 = 0 dB(A)
bron: https://support.weheat.nl...t-de-Flint?language=nl_NL

En, ja, die 2m zal te dicht bij het dakraam zijn, ik denk zelf ook voor de Flint. Maar dat moet je dus berekenen, als je hulp nodig hebt laat het dan even weten.
ik heb hiervoor ook een speciale topic geluidseisen warmtepompen, kijk daar ook even naar.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 25-11-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik neem aan dat je de foutcodes hebt bekeken.
https://cvketelservice.nl...n%20herstart%20de%20ketel.

Ik zou oplevering niet hebben getekend, maar dat is een ander verhaal.

Hoe oud is de ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dzuijlek
Freeckje schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:34:
[...]

Voordat je overgaat tot aanschaf van een nieuwe verdeler: ik mis in je verhaal en de reacties daarop of je wel zeker weet dat je waterzijdige inregeling correct is. Wat de loodgieter wel of niet exact gedaan heeft is n.l. nogal vaag.
Zet ALLE radiatoren en alle andere vvw-groepen eens dicht en kijk wat het effect is op de vvw c.q. de temperaturen van de mengverdeler en de toevoerleidingen naar de huiskamer.
Dat er 3 radiatoren in de huiskamer waren aangebracht had vast een reden. Controleer met een infracamera hoe het leidingwerk is aangebracht. Zo'n cam kan je mogelijk lenen via een energiecoach in je omgeving.
Kijk mbv de json data wat het effect is bij het afsluiten van een groep op de waterflow.
Ik zal dat van de week eens proberen.

De loodgieter was overigens langs geweest voordat we een quatt hadden ivm het hoge gasverbruik. Veel meer dan het gedeeltelijk dichtdraaien van een aantal groepen deed hij niet. Ik denk dus zeker dat het systeem niet goed ingeregeld is. En dat is het waarschijnlijk ook nooit geweest gezien het enorme gasverbruik van de vorige bewoners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Thlinx schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:13:
[...]

Dakkapel kijkt op mijn dak uit. Als mijn buren naar buiten kijken kijken ze dus tegen de zijkant aan van de warmtepomp op ong 2 meter afstand.
Dan verwacht ik niet dat je wegkomt met slechts 2m afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dzuijlek schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:24:
[...]

Ik zal dat van de week eens proberen.

De loodgieter was overigens langs geweest voordat we een quatt hadden ivm het hoge gasverbruik. Veel meer dan het gedeeltelijk dichtdraaien van een aantal groepen deed hij niet. Ik denk dus zeker dat het systeem niet goed ingeregeld is. En dat is het waarschijnlijk ook nooit geweest gezien het enorme gasverbruik van de vorige bewoners.
Weet je zeker dat het de loodgieter was, en niet een fietsenmaker?

Hoe hoog is temperatuur Quatt-uit en hoe "hoog" klokje verdeler-in en verdeler-uit wanneer alleen Quatt draait en dezelfde vragen bij bijspringen cv?

Heb je een IR-meter? Hoe warm is de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wat is "uiteindelijk"?
Werd er wel warmte geproduceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gregory76 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:12:
Ik had vandaag een vreemde piek in gasverbruik die ik niet kan verklaren. Zie mijn screenshot. Heeft er iemand enig idee hoe doe kan?
Er was op dat moment niemand thuis, dus er heeft geen deur open gestaan ofzo.

Let trouwens niet op de bedragen bij "besparing" bovenin, want ik heb die data niet goed ingevuld staan.

[Afbeelding]
Het was ook maar een "pufje" gas: 0,25m3.
Dit pufje zie ik in mijn HW wanneer de boiler 1x per dag even aanslaat.
Bij jou gaat daarna ook gelijk de Quatt uit.
Heb je nog andere meters? Want app werkt niet altijd vlekkeloos.

Zo heb ik behoorlijk vaak een dotje gas bij een defrost, en al lopen alle defrosts daarna zonder gas (volgens HW), maar staat supervisoryControlMode nog op 3, krijgt ieder staafje onterecht een oranje gas-hoedje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVL14
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:51:
[...]

Wat is "uiteindelijk"?
Werd er wel warmte geproduceerd?
Nee, doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:02:
[...]

Zo heb ik behoorlijk vaak een dotje gas bij een defrost, en al lopen alle defrosts daarna zonder gas (volgens HW), maar staat supervisoryControlMode nog op 3, krijgt ieder staafje onterecht een oranje gas-hoedje
Dat laatste heb ik nooit. Wel defrosts, wel die controlmode op 3, maar boiler false en niks geen gas erbij. Nog steeds 0 m3 vanaf half oktober.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:02:
[...]

Het klopt dat het maar weinig was, maar ik wil graag weten waarom. Het is ook niet dat dit elke dag structureel het geval is ofzo, dus verder zeker geen ramp.
Zie hier bijv. gisteren. Gewoon de hele dag zonder. Het was ook relatief warm natuurlijk.

Ik zou gewoon graag willen weten waarom hij dat doet. Het is niet zo dat er opeens een warmtevraag was ofzo. Ik vond het gewoon raar. Vandaar mijn vraag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SndFn8kp0008CcJs_ewEMWq0o6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggc1Ug5SSj2KuOiuK7lALlvV.jpg?f=fotoalbum_large

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76

Gregory76

Sony PlayStation freak

pietjm schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:20:
[...]

Dat laatste heb ik nooit. Wel defrosts, wel die controlmode op 3, maar boiler false en niks geen gas erbij. Nog steeds 0 m3 vanaf half oktober.
Ehmm.. hoe herken ik uberhaubt een 'defrost' in mijn statistieken? 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
Gregory76 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:22:
[...]

Ehmm.. hoe herken ik uberhaubt een 'defrost' in mijn statistieken? 😬
Uit de Homewizard grafieken.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:03:
[...]

Nu ben ik aan het puzzelen waar je woont wanneer het afgelopen week niet koud genoeg was voor waterzijdig inregelen, maar vandaag wel....

Ik loop buiten in de tuin in T-shirt.

Edit: even gekeken, want hier is het warmteverlies (9,5-->9) en buitentemperatuur (19-->17, 5°C) ook aangepast, maar het verbruik van de Quatt, op het laagste niveau, is identiek gebleven aan eerder.
Dan maak je plan, dat waterzijdig inregelen gaan we in het weekend doen, dan is mijn man ook thuis en dan loopt toch alles anders. Samengevat het was in het weekend niet koud genoeg. Het weer past zich niet aan mijn planning aan, dus moet ik mij aan het weer aanpassen. 8)7

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:50:
@Mickel moen Had jij nou 2 voelers? Een thermostaat en een temperatuursensor?
Ja. De één in de woonkeuken en de ander in de efterkeamer. Dat is de helft van een kamer ensuite.

Woonkeuken en woonkamer zijn geheel gescheiden, maar hebben wel vrijwel hetzelfde schema. Woonkeuken wordt ''s avonds meestal niet meer gebruikt, dus die gaat na het avondeten naar nachtstand. Woonkamer heeft dan nog wel actieve warmtevraag. Zet ik daar echter de houtkachel aan, dan gaat de Quatt uit,tot het moment dat een van de kamers weer op de temperatuur van het schema komt.

Mijn grafiek is dus altijd het resultaat van twee kamers. Vanavond geen houtkachel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4gU-k2dtO0qEUFrqT80yRCfTFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j77kWfWvVH3Njwotuw2ti7pU.jpg?f=fotoalbum_large

En 12 runs, dus helemaal tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBX-TDAFC-w13rHM_e4z6cX0I-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWSNWjnH0hfPCc8DnPiaJM0P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Mickel moen op 25-11-2024 23:04 ]

Pagina: 1 ... 155 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.