Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Bennobang schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:53:
[...]

Helaas moet ik je daar gelijk in geven. Ook slechte ervaring mee
Hopelijk verbetert dit als ze de chaos m.b.t. de subsidieregelingen van dit jaar achter de rug hebben.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:54:
[...]

Is je verdeler voorbereid op een DVR-ventiel/LTV?
(Heb ik gemist, maar @Safe_grut niet vermoed ik 😉)
Hahaha 🙈

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]jj85 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:55:
[...]

offtopic:
En Tweakers doet er ook nog een schepje bovenop. Want als je in je fotoalbum de afbeelding erbij zoekt, dan zie je daar ook een link naar 'originele afbeelding'
En die is weer van prima kwaliteit (hier als vb de whatsapp afbeelding)
https://tweakers.net/foto...bLhqKop4POG1qdfjV7ZE3.jpg

Dat had ik gezien ja, maar die comprimeren niet zover dat een origineel onleesbaar wordt: maar een low-pixel, die nogmaals wordt gecomprimeerd, daar blijft niks van over!
Tnx!

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

AlfredPteD schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:50:
[...]

Dank voor je oplettendheid. Ik heb idd de deltaT genomen. Hieronder het plaatje met de juiste Tlift. dat geeft idd een mooie smalle wolk.

[Afbeelding]
Ook bij jouw datapunten, zeker bij wat hogere Tlift geldt: COP * Tlift > 130.
Je Quatt presteert dus vergelijkbaar goed als die van mij. Leuk om dit ook in andere datawolk terug te zien.
En jij hebt wat lagere Tlift nodig, dus op jaarbasis haal je een betere SCOP.

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 24-11-2024 20:06 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
MeTooPV schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:37:
Even over het geluid van een Quatt op een dakkapel. Vandaag is de duo geïnstalleerd (goede vakmensen, keurig installatiewerk). Hoewel Quatt zei dat het allemaal niet nodig was heb ik eerst 1 cm rubbertegel, dan 2 stoeptegels nasast elkaar, dan de bigfoots en dan trillingsdempers (Zelf aangeschaft). Ze zijn volkomen stil, Je kunt alleen heel ver weg het geluid van de fan zelf horen. Er staat ook een airco op dat dak, als die voluit gaat , dan hoor je dat wel zacht trillen, bij de Quatt wilde ik dat absoluut niet .
[Afbeelding]
Dak is nu wel vol (PV op dak huis, dan paneel zonneboiler, daarnaast airo, dan Quatt duo en dan nog 4 oude Shell paneeltjes)
Uitblaasrichting warmtepomp meteen goed voor het rendement van je zonnepanelen, die stijgen bij lagere temperaturen!

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:11:
[...]

Het blijft raadselachtig 🙃.
Gistermorgen rond half 5-5 uur thermostaat een slinger gegeven (niet persoonlijk hoor 💤) naar 21,5°C.
Gas erbij, water 45°C en Quatt vermogen van wel 1596W!! Waar jij 1800W pakt. Ik heb een uk!

Afdruk Quatt is uurgemiddelde

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb jij een uk? Je hebt ook een extra hoge flow, toch, groter dan 800l/uur.
Dat zou je vermogen niet slechter moeten maken, maar misschien dat daar ergens een omrekening niet goed gaat?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:49
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:19:
[...]

[...]

Zitten jullie expansievaten op de retour van de CV, of op de retour van de warmtepomp?

@Fragger123 Reken er overigens niet op dat je wordt teruggebeld. Quatt belooft dit altijd te doen, maar dit gebeurt zelden tot nooit.
Ohw, dat vind ik eigenlijk wel balen om te horen. Beste dan via mail support contact opnemen?

Bij mij zit expansievat wel op retour van CV aangesloten ja. Daarna komt retour richting de Quatt denk ik. Ik heb laatst die discussie over expansievat op retour in dit topic gezien maar niet actief geregistreerd, ga hem even teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Graag jullie advies bij het volgende;

Situatie
Wij hebben 2 jaar geleden een boerderij (975m3) gekocht, welke wij al grotendeels verbouwd/geisoleerd hebben.

Het achterdeel is compleet gestript,voorzien van vloerissolatie en vloerverwarming. (+- 90m2)
De steensmuren zijn voorzien van een binnenmuur (hout skeletbouw) met isolatie.
Het dak is eveneens compleet vernieuwd (RC 6.3)

De voorkant pakken we aankomend jaar aan (houten vloer, met kruipruimte, en buitenmuur met luchtspouw)
Hier wordt alles gestript, en komt net als achter een betonvloer met vloerverwarming (50m2)
Ook voor de luchtspouwmuur komt een houtskeletbouw wand met isolatie.

De bovenverdieping hebben wij voorzien van Airco's, maar zou later eventueel nog vloerverwarming in kunnen.

Het plan was destijds om over te gaan naar een volledige elektische warmtepomp, maar nu gebruiken we nog een bestaande CV voor verwarming en boiler voor warm water. De CV die er hangt sinds 2010 heeft vorige week de geest gegeven, waardoor er wat "druk" achter zit te kijken naar een oplossing/alternatief.

Het idee is om de huidige ketel te vervangen voor een Remeha Ace All-In-One (35C, 8KW), maar vandaag werd ik door een Quatt gebruiker getipt, en zodoende kwam ik hier.

Quatt systeem de oplossing?
Het Quatt systeem ziet er mooi uit, en zeker met de subsidie nog het overwegen waard.

De afstand waar de units geplaatst kunnen worden is echter een meter of 8 van de ketel (via de kelder naar buiten)
Is dit nog iets om rekening mee te houden?

Gezien de huidige cv ketel vervangen dient te worden, hebben jullie hier nog tips voor? (icm optimale werking Quatt)

Ik las ergens dat je +- 50Watt per m2 nodig hebt bij een warmtepomp.
50 x +- 140m2 = 7000Watt. Moet ik de (onverwarmde) bovenverdieping daar nog in meenemen? Ik kom uit op een Quatt Duo denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Fragger123 schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:16:
[...]

Ohw, dat vind ik eigenlijk wel balen om te horen. Beste dan via mail support contact opnemen?

Bij mij zit expansievat wel op retour van CV aangesloten ja. Daarna komt retour richting de Quatt denk ik. Ik heb laatst die discussie over expansievat op retour in dit topic gezien maar niet actief geregistreerd, ga hem even teruglezen.
Nouja, dat is inderdaad de reden dat ik er even om vraag. Als jouw expansievat op de retour van de CV zit, dan zit hij nu feitelijk op de aanvoer na het installeren van de Quatts. Immers wordt de aanvoer van de Quatts aangesloten op de retour van de CV.

Dit gaat in de toekomst (bij duizenden klanten) voor problemen zorgen. Quatt is hier inmiddels ook van op de hoogte.

Of dit bij jou ook de oorzaak van het probleem is, kan ik zonder meer informatie niet beoordelen. Echter gaat deze fout door Quatt op termijn wel zorgen voor dit soort symptomen.

Een daarvan die ik eerder al eens heb uitgelegd in dit topic, is een lek expansievat die met het tikken goed lijkt te klinken, maar waarbij in werkelijkheid het verschil in geluid precies verkeerd om is (water beneden, gas boven).

In dit topic gekscherend de “expansievatnachtmerrie” genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door VindiGoosh op 24-11-2024 20:34 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-09 09:43
Gerardwaz schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:29:
[...]

Je kan ze ook overal de schuld van geven, waarom zou je die dichtdoen om een sensor te vervangen?
Duh, Omdat ie daarvoor van alles losgekoppeld had en me vroeg nog een keer te ontluchten de volgende dag, en omdat er sinds de installatie van de Quatts ook niemand in de buurt is geweest . .

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
@Fragger123 Oh en ik heb geen advies voor je met betrekkIng tot contact met Quatt.

Ik wacht al sinds 2 November op een antwoord op een van de meest simpele vragen die je als klant kan stellen, maar na ruim 3 weken heb ik daar nog steeds geen antwoord op. Wel wat algemene uitleg alsof ze me verwarren met een andere klant.

Ik heb afgelopen vrijdag aangegeven dat ik voor aankomende vrijdag een antwoord wil. Als ik die niet krijg, ga ik langs bij hun op kantoor om mijn vraag te stellen (ben er dan toevallig in de buurt).

Dus eigenlijk gewoon niets verwachten, dan kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
Safe_grut schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:43:
[...]

Zie dit post @dzuijlek

Eventueel zou jij het bij de fabrikant kunnen vragen welke ventiel 🤷

Ik heb het met mijn 2 Linke handen kunnen doen :)
Dank, ik ga dat eens navragen bij Robot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
( Test zonder tussenstap Whats App. ) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPb8uocZyl7ll3f6Kf6wHyUWx3c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XVimL40amrJTBsAVveQqkDrP.png?f=fotoalbum_large

Effect van de SoundSlider instellingen Quatt DUO:

Silent 's-nachts,19:00-7:00
Library overdag 7:00- 19;00 uur,
- Uitgezet 's-,middags om 14:00 uur.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:26:
[...]

Nouja, dat is inderdaad de reden dat ik er even om vraag. Als jouw expansievat op de retour van de CV zit, dan zit hij nu feitelijk op de aanvoer na het installeren van de Quatts. Immers wordt de aanvoer van de Quatts aangesloten op de retour van de CV.

Dit gaat in de toekomst (bij duizenden klanten) voor problemen zorgen. Quatt is hier inmiddels ook van op de hoogte.

Of dit bij jou ook de oorzaak van het probleem is, kan ik zonder meer informatie niet beoordelen. Echter gaat deze fout door Quatt op termijn wel zorgen voor dit soort symptomen.

Een daarvan die ik eerder al eens heb uitgelegd in dit topic, is een lek expansievat die met het tikken goed lijkt te klinken, maar waarbij in werkelijkheid het verschil in geluid precies verkeerd om is (water beneden, gas boven).

In dit topic gekscherend de “expansievatnachtmerrie” genoemd.
Oke, klinkt niet heel goed. Hebben ze ook een oplossing? Ik heb geen zin in dat het overstortventiel mijn zolder laat onderlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Fragger123 schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:52:
[...]

Oke, klinkt niet heel goed. Hebben ze ook een oplossing? Ik heb geen zin in dat het overstortventiel mijn zolder laat onderlopen.
De oplossing is om tijdens de installatie het expansievat niet op de verkeerde plek te laten zitten, maar deze aan te sluiten op de retour, waar hij hoort.

Zie ook deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80627262

En deze post over waarom een expansievat op de aanvoer niet lek klinkt, maar wel lek kan zijn: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80592366

Jouw probleem kan natuurlijk ook gewoon een lek overstortventiel zijn. Neemt niet weg dat het expansievat op de aanvoer vroeg of laat ook voor problemen gaat zorgen.

[ Voor 45% gewijzigd door VindiGoosh op 24-11-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:36
stanman23 schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:35:
[...]

Zeker, staat ook vermeld maar mogelijk overheen gelezen. Ik gebruik de Heatbooster van SDR.

Veel gezocht en vele manieren. Zelfbouw met ali onderdelen en potmeters. Maar zag deze controller voorbij komen en moet zeggen heeft z'n geld al opgeleverd. Fijn spulleke.

[Afbeelding][Afbeelding]

Kan je op vele manieren instellen en ik moet zeggen werkt best goed. Hij is voor max 15 ventilatoren maar heb berekend dat de ventilatoren die ik heb erg zuinig zijn en binnen het kunnen vallen. Aansluiten met een 4 pins PWM kabel zoals deze. De andere (3 maal 2 pin) aansluitingen zijn voor temperatuur sensoren die erbij zitten. Zodat de fans aan gaan als er warm water doorheen stroomt (of koud bij koelen mocht je dat willen).
Ouch… dat is wel een goede optie. Ouch… beetje te laat voor mij.
Ik heb 4 sets van 4 a 5 fans met een “thermisch relais” van Conrad van ongeveer dezelfde prijs. En dimmen doe ik met netadapter met instelbare spanning. Dat werkt wel… maar is peanuts vergeleken bij jouw oplossing.
Cool. Ik ga het niet veranderen (kost een hoop geld en zo slecht functioneert het nou ook weer niet) maar wel heel goede tip voor als ik weer iets wil maken.
Ik had “heatbooster” wel gelezen maar dacht dat de fan was. Niet begrepen dat dat de controller was.

Je hebt arctic fans gekozen. Die heb ik recent ook gevonden. Vorige week een besteld en die moet ik nog testen. Die zijn zo te zien veel beter dan veel anderen omdat ze een 2x zo grote statische druk hebben dan de meesten. Dat is vooral voor een situatie als de jouwe: “veel platen op korte afstand naast elkaar” erg slim.

Goed bezig dus!
En bedankt voor de info.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 16:12
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:40:
@Fragger123 Oh en ik heb geen advies voor je met betrekkIng tot contact met Quatt.

Ik wacht al sinds 2 November op een antwoord op een van de meest simpele vragen die je als klant kan stellen, maar na ruim 3 weken heb ik daar nog steeds geen antwoord op. Wel wat algemene uitleg alsof ze me verwarren met een andere klant.

Ik heb afgelopen vrijdag aangegeven dat ik voor aankomende vrijdag een antwoord wil. Als ik die niet krijg, ga ik langs bij hun op kantoor om mijn vraag te stellen (ben er dan toevallig in de buurt).

Dus eigenlijk gewoon niets verwachten, dan kan het alleen maar meevallen.
Tja hier ook. Je krijgt 1 of ander standaard antwoord en daarna blijft het stil. Installatie prima. Maar aftersales is dramatisch

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Afgelopen zomer is bij mij de installatie gedaan van mijn Quatt. Dat liep best wel goed allemaal. Later die dag bleek dat er geen warm water was. Er was een kraan uit de CV ketel dichtgedraaid bij de installatie en vergeten open te zetten. Gebeld naar Quatt en de volgende ochtend om 7 uur stond een van de monteurs voor de deur om het euvel te verhelpen (ik moet erbij zeggen dat ik er niet bij kon vanwege de hoeveelheid buizen die om de kraan was gelegd, en eea niet durfde te forceren, anders had ik dat wel zelf gedaan). Mooie service van Quatt vond ik.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
AlfredPteD schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:09:
Afgelopen zomer is bij mij de installatie gedaan van mijn Quatt. Dat liep best wel goed allemaal. Later die dag bleek dat er geen warm water was. Er was een kraan uit de CV ketel dichtgedraaid bij de installatie en vergeten open te zetten. Gebeld naar Quatt en de volgende ochtend om 7 uur stond een van de monteurs voor de deur om het euvel te verhelpen (ik moet erbij zeggen dat ik er niet bij kon vanwege de hoeveelheid buizen die om de kraan was gelegd, en eea niet durfde te forceren, anders had ik dat wel zelf gedaan). Mooie service van Quatt vond ik.
Ik ben blij dat ze dit zo snel voor je hebben opgelost, maar ik zie dit meer als het minimale wat je mag verwachten wanneer je als gevolg van zo’n fout zonder warm water zit.

Immers laat je iemand zonder warm water niet wachten.

Maar misschien ben ik daarin te veeleisend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Gisteren is onze Quatt geïnstalleerd door 2 aardige jongens uit Slowakije. Ze vertelden dat Quatt 15 installatie teams heeft waarvan 3 Nederlandse en 13 Slowaakse. Ze spreken trouwens redelijk goed Engels.
Ze waren in 2 uurtjes klaar, super simpele installatie vonden ze.
Ik had een vuilfilter/ontluchter en een nieuw expansie vat gekocht (was 10 jaar oud) om er zelf tussen te plaatsen / vervangen.
Wilden ze niet hebben, het was niet installeren of zij deden de installatie / vervanging. Dit om er zeker van te zijn dat de installatie goed was gedaan en er geen problemen zouden zijn bij oplevering.
Ik heb ze het maar laten doen. _/-\o_
Ze vertelden dat de druk in het systeem rond de 2 bar moest liggen. Ook maximale pomp snelheid van de CV hebben ze verhoogd naar de maximale waarde.

Ik heb ook foto's van de binnenkant van de Quatt mogen maken toen de deksel er af was. Geen probleem vonden ze het was tenslotte mijn machine.

Vandaag klacht van de VdH, ze vond het (te) warm in huis. 8)7
Thermostaat heeft, sinds installatie, constant op 18 graden gestaan. VdH moet nog wennen. :+

[ Voor 7% gewijzigd door dreamer2 op 24-11-2024 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:32:
[...]

Eens hoor, met uitzondering van de service. Daar is echt een duidelijke negatieve rode draad. Die is zo slecht dat het triest begint te worden imo.
Ook hier zitten veel goede verhalen tussen die minder benadrukt worden, het gaat toch vaak om wat fout gaat.
Ik heb een service verzoek ingediend omdat de CIC de CV ketel niet aanstuurde onder de 18 en de quattt dus ook niet aanging. Binnen een dag antwoord en weer een dag later een serviceteam op de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
dreamer2 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:18:
en een nieuw expansie vat gekocht (was 10 jaar oud) om er zelf tussen te plaatsen / vervangen.
Wilden ze niet hebben, het was niet installeren of zij deden de installatie / vervanging. Dit om er zeker van te zijn dat de installatie goed was gedaan en er geen problemen zouden zijn bij oplevering.
Ik heb ze het maar laten doen. _/-\o_
Ik hoop dat ze het expansievat op de goede plek hebben gemonteerd. Als ze hem hebben gemonteerd waar die zat (op de retour van de CV), dan is het helaas fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
raven22 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:19:
[...]

Ook hier zitten veel goede verhalen tussen die minder benadrukt worden, het gaat toch vaak om wat fout gaat.
Ik heb een service verzoek ingediend omdat de CIC de CV ketel niet aanstuurde onder de 18 en de quattt dus ook niet aanging. Binnen een dag antwoord en weer een dag later een serviceteam op de stoep.
Blij om te lezen over positieve voorbeelden, want de laatste tijd hoor en lees ik uitsluitend slechte verhalen over de service, inclusief mijn eigen ervaring hierbij.

Is jouw geval recent? Zoja: wat doe jij anders dan ik en anderen om wel geholpen te worden?

Want de laatste tijd lijkt het eerder regel dan uitzondering, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:21:
[...]

Ik hoop dat ze het expansievat op de goede plek hebben gemonteerd. Als ze hem hebben gemonteerd waar die zat (op de retour van de CV), dan is het helaas fout.
Is een oud systeem met stalen buizen, expansie vat aansluiting zit vast gelast op de retour dus die zit wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:25:
[...]

Blij om te lezen over positieve voorbeelden, want de laatste tijd hoor en lees ik uitsluitend slechte verhalen over de service, inclusief mijn eigen ervaring hierbij.

Is jouw geval recent? Zoja: wat doe jij anders dan ik en anderen om wel geholpen te worden?

Want de laatste tijd lijkt het eerder regel dan uitzondering, helaas.
Zo'n 4 weken terug. In eerste instantie aangemeld als zijnde geen verwarming. Later bleek dat de quatt wel werkte in ik gewoon verwarming had en het aan de cv lag. Toch kwamen ze snel kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv

Ze vertelden dat de druk in het systeem rond de 2 bar moest liggen. Ook maximale pomp snelheid van de CV hebben ze verhoogd naar de maximale waarde.
Bij mij zeiden ze 1,7 bar :)

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
dat heet WAF :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:55:
[...]

De oplossing is om tijdens de installatie het expansievat niet op de verkeerde plek te laten zitten, maar deze aan te sluiten op de retour, waar hij hoort.

Zie ook deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80627262

En deze post over waarom een expansievat op de aanvoer niet lek klinkt, maar wel lek kan zijn: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80592366

Jouw probleem kan natuurlijk ook gewoon een lek overstortventiel zijn. Neemt niet weg dat het expansievat op de aanvoer vroeg of laat ook voor problemen gaat zorgen.
Bij mij gaat het expansievat via een aparte leiding naar de CV-ketel (eigen ingang naast aanvoer en retour). Is dat dan wel OK? ATAG i28ECZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS2fz_ZQx00Zl_Y11dQkPy3EODQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fzu51cdk3zewG9qYShZyZ1kF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door vanquishsdiv op 24-11-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
SBL schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:12:
[...]

Heb jij een uk? Je hebt ook een extra hoge flow, toch, groter dan 800l/uur.
Dat zou je vermogen niet slechter moeten maken, maar misschien dat daar ergens een omrekening niet goed gaat?
Wat is een uk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
dreamer2 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:27:
[...]

Is een oud systeem met stalen buizen, expansie vat aansluiting zit vast gelast op de retour dus die zit wel goed.
Als hij op de retourleiding naar de Quatt toe zit en niet op de retourleiding direct voor de CV, dan zit tie inderdaad goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
vanquishsdiv schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:35:
[...]

Bij mij gaat het expansievat via een aparte leiding naar de CV-ketel (eigen ingang naast aanvoer en retour). Is dat dan wel OK? ATAG i28ECZ
Bij mijn vader hetzelfde geval. Ook een Atag.

Het is de in de nieuwe situatie die ook de verkeerde plek. Binnenkort ga ik dit bij hem aanpassen.

Om “safe” te zitten gaan we er een bij hangen op de retour, en de oude tussen een klep zetten. Ik weet namelijk niet of er consequenties zijn als je het vat bij die specifieke ketel permanent weghaalt.

Als je daar geen ruimte voor hebt kun je het leidingwerk natuurlijk ook achter een klep zetten. Dan houd je maar 1 expansievat die je met een klep kunt wisselen tussen aanvoer en retour.

Maar hoe je het wendt of keert: ook hier moet het veranderd worden naar mijn mening.

[ Voor 5% gewijzigd door VindiGoosh op 24-11-2024 21:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

uk = een klein Quattje
Dat is de term die @Friezin gebruikte voor een Quatt die geen 1800W elektrisch haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
Ze zeiden dat ik moest opletten tijdens / na ontluchten, het mocht niet lager komen dan 1,7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:36
Gisteren is onze Quatt geïnstalleerd door 2 aardige jongens uit Slowakije. Ze vertelden dat Quatt 15 installatie teams heeft waarvan 3 Nederlandse en 13 Slowaakse.
15 x 2 installaties per dag? x 30 dagen = ongeveer 900 installatie per maand momenteel?
Best fors.
Ik heb ook foto's van de binnenkant van de Quatt mogen maken toen de deksel er af was. Geen probleem vonden ze het was tenslotte mijn machine.
Wil je die delen? Scheelt mij weer m'n Quatt tzt openschroeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:39:
[...]

Bij mijn vader hetzelfde geval. Ook een Atag.

Het is de in de nieuwe situatie die ook de verkeerde plek. Binnenkort ga ik dit bij hem aanpassen.

[[....]]

Maar hoe je het wendt of keert: ook hier moet het veranderd worden naar mijn mening.
Dank! Dat wilde ik vragen, is er consensus dat het expansievat op de retour moet zitten of is het jouw mening. Als er geen zekerheid is laat ik het zo, heb nu ook al een vuilfilter waar discussie over is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 16:46
Clock schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:28:
Ik ga nu het tweede stookseizoen in met de Quatt - so far so good! Heb vorig jaar wel de nodige tweaks gedaan, maar lijkt nu allemaal goed te draaien.
- Vloerverwarming waterzijdig ingeregeld
- Switch van zoned Evohome naar single zone Lyric T6
- Vloerverwarming pompen aan/uit schakelen met Quatt

Heb ook een Quatt bij mijn moeder laten installeren in ouderlijk huis. Draait goed in basis, maar ben niet happy met de mee-geinstalleerde (no-zoning) Tado thermostaat. Deze lijkt te werken op een miniem kleine hysterese, waardoor de Quatt gaat pendelen tot wel 20 - 30 keer per dag. Quatt zegt: "works as designed because Tado is modern technology" ( :Y). Tado zegt: "aangesloten via OpenTherm, dus wij kunnen parameters niet aanpassen"

Heb een paar searches gedaan op GoT en zie herkenbare problematiek maar weinig oplossing zonder HA tweaking. Iemand hier nog tips? Anders kortste klap toch op Tado te verkopen en Lyric T6 of DT4M?

[Afbeelding]
Heb inmiddels de Tado vervangen door de Lyric T6 met het gewenste resultaat. Een veel grotere hysterese waardoor de Quatt langere runs maakt en beter moduleert ipv pendelt. Scheelt zo'n 15 ~ 20 aan/uit schakelingen per dag en komt COP ten goede.

Tado
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdVckgCNrEVG3ew_xVs4kqb-FYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bsx6WfdPdf9ipUe7b8yKFTVo.png?f=fotoalbum_large

Lyric T6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3c-GpoODJWCpw6wUWIAqxaYpm9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MIwx0UHcIix7pAxSFu3jckva.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:36
@Clock Interessant!
Wel even een vraagje; weer je zeker dat dit effect door de thermostaat komt en niet bijv door finetuning / updates van de CiC software? Of anders... van wanneer is screenshot 1 en wanneer is screenshot 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
vanquishsdiv schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:47:
[...]

Dank! Dat wilde ik vragen, is er consensus dat het expansievat op de retour moet zitten of is het jouw mening. Als er geen zekerheid is laat ik het zo, heb nu ook al een vuilfilter waar discussie over is.
Nou, het expansievat moet op de retour van de pomp zitten. Dat is geen mening, maar dat is waar een expansievat zijn functie nodig is en waar die op gemaakt is.

De vraag is alleen: als je hem bij deze atag van de retour (van de ketel) weghaalt en op de retour van de warmtepomp zet, heeft dat gevolgen voor de ketel?

Immers heeft Atag deze ketels niet zo gemaakt met het idee dat er later nog een warmtepomp voor wordt gezet.

Maar zoals ik al zei: linksom of rechtsom moet er een expansievat op de retour. Het loopt niet gelijk zo’n vaart, maar vroeg of laat ga je er problemen door krijgen als je het niet doet.

Maar als ik het bij mn vader heb geregeld laat ik het je wel weten anders! Dat is nagenoeg dezelfde situatie namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 24-11-2024 22:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 16:46
jj85 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:50:
@Clock Interessant!
Wel even een vraagje; weer je zeker dat dit effect door de thermostaat komt en niet bijv door finetuning / updates van de CiC software? Of anders... van wanneer is screenshot 1 en wanneer is screenshot 2?
Heb twee dagen van vergelijkbare temperatuur gepakt, max 10 dagen uit elkaar. Ceterus paribus, behalve de thermostaat niks veranderd.

Stemt overeen met mijn verwachting. De Tado heeft zo'n minieme hysterese dat de boel steeds aanslaat als ik de deur opendoe of te hard langs de thermostaat loop - om vervolgens na 15 min weer te stoppen. Kende de T6 vanuit eigen woning, dus bekend terrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:52:
[...]

Nou, het expansievat moet op de retour van de pomp zitten. Dat is geen mening, maar dat is waar een expansievat zijn functie nodig is.
[..]

Immers heeft Atag deze ketels niet zo gemaakt met het idee dat er later nog een warmtepomp voor wordt gezet.

Maar zoals ik al zei: linksom of rechtsom moet er een expansievat op de retour. Het loopt niet gelijk zo’n vaart, maar vroeg of laat ga je er problemen door krijgen als je het niet doet.

[..]
Maar ATAG heeft in de reklame-uitingen wel rekening gehouden met een warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nttDAezEDqCbWcfMn7DahOgyR7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7nYT3Rl7HDqZz2OktMlx7Me.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor problemen kan ik vroeg of laat verwachten? En bij hoeveel % van de eigenaren zit het vat niet op de juiste plek? Wat is dan ideaal? Twee expansievaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
vanquishsdiv schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:02:
[...]

Maar ATAG heeft in de reklame-uitingen wel rekening gehouden met een warmtepomp.
[Afbeelding]

Wat voor problemen kan ik vroeg of laat verwachten? En bij hoeveel % van de eigenaren zit het vat niet op de juiste plek? Wat is dan ideaal? Twee expansievaten?
Voor alle duidelijkheid: bij specifiek deze ketel weet ik het nog niet. Ik heb nog geen tijd gehad om me daarin te verdiepen.

Over de noodzaak van een expansievat op de retour in plaats van op de aanvoer moet je ff googlen, en anders mijn posts teruglezen. Het is niet dat ik je niet wil helpen, maar hierover heb ik al (veel) meer dan genoeg geschreven en aangetoond met een FLIR camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
@vanquishsdiv Wat ik zo even snel kan vinden (nu ga ik slapen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVPtGYP-CfwEVaaHuG6WDxllIIY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sEzC5eRsb2GsObMiD2gKSf8v.png?f=fotoalbum_large

https://atag.compano.com/...RIE%20NL%20A5%20V0118.pdf

Hij hoeft daar dus niet te zitten, maar kennelijk garanderen ze dan geen garanties als je ‘m op de gebruikelijke plek installeert.

Als dat je nerveus maakt, kun je er beter een tweede bij plaatsen op de retour.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 24-11-2024 22:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mijn jargon.
Net als kabbelen, fröbelen etc.

(Wanneer je als nitwit iets zoekt, zoek je echt niet op hysterese, overshoots, Tlift, ta, tr, etc. Ik probeer mensen met een simplistische omschrijving te helpen. Dus mijn Quatt is een uk 😉).

Ik snap oprecht dat iedereen heel erg goed het dure jargon wil gebruiken (kijk mij: ik snap het) maar heel erg vaak is het volkomen overbodig.

Bij berekening? Ja. Bij uitleg van iets simpels? Waarom?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamer2
Foto's van mijn Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPcHwM-dklwwBkiNnYkUNbm24e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSQQ9XyTXr2tjHlmLoBdWHgk.jpg?f=fotoalbum_large

Linkerdeel: ventilator ophanging in het midden, verdamper loopt van links naar achter, bodem verwarming onder de verdamper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofJqH0LwjcqwG2sMZr0kRpHdthE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSbAEDLDFAdnnhCJN0zSLQ0O.jpg?f=fotoalbum_large

Rechterdeel: aansluitschema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asqxfaVALvHjq20C4BxByXth18k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXtTunBAFZVxTV4PT2M0cNk4.jpg?f=fotoalbum_large

Schema + aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ot99RncJZaoo5-M0zPLWh3OTfd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKMRcWQYpBfxYgHOpROQlygo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3kBAwAxC3tvwo-teQh0ZkzsuZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCWH5ftye7ChNm0rM1ViJozk.jpg?f=fotoalbum_large

Detail bodem verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VukGTd988D-DnQ2S_RcvWDZwRGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8q2AKUhqbPxjCTcgNlFbRVx.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuursensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKyu9K0mtyotcWOq6mfocnFQMGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKoESfk4ROfeRAs2s0QGMtMb.jpg?f=fotoalbum_large

Links achter.

Achterkant bij de verdamper is open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Laatst online: 13-05 16:20
SBL schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:11:
[...]

En is je verbruik van 800m3 inclusief gas voor warmwater?
Is in elk geval al relatief weinig, dus je warmteverbruik zal niet heel hoog staan. (en dat lijkt wel passend, gezien je lage verbruik bij koud weer)
COP uit je JSONs zijn niet goed voor jouw watertemperatuur: COP 3,0 * Tlift (32-2) = maar 90, terwijl dat ruim boven de 100 zou moeten zijn. Ligt niet aan de flow. Hoe staat je Quatt opgesteld?
(Tip van @jj85 om tempsensoren te checken is ook een goede)
@SBL hij staat op het platte dak van de aanbouw.
800m3 inclusief warm water inderdaad, al ben ik wel 4 weken in december niet thuis geweest en dus minder verbruikt. Mijn Quatt staat op het platte dak van de aanbouw. Wat bedoel je precies met de tempsensoren checken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

SalmonAce schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:17:
[...]
@SBL hij staat op het platte dak van de aanbouw.
800m3 inclusief warm water inderdaad, al ben ik wel 4 weken in december niet thuis geweest en dus minder verbruikt. Mijn Quatt staat op het platte dak van de aanbouw. Wat bedoel je precies met de tempsensoren checken?
Op het dak van de aanbouw lijkt niet verdacht, klinkt alsof er voldoende ruimte is om de uitgeblazen koude lucht te laten verdwijnen.

Je COP/rendement lijkt laag. Dus je warmteproductie lijkt relatief laag.
Die warmteproductie wordt door Quatt berekend op basis van flow en het temperatuurverschil in de Quatt.
Als die tempsensoren=thermometers afwijken, kan de gemeten warmte afwijken van de werkelijk geproduceerde warmte.
Dan lijkt het alsof je een slecht rendement hebt, terwijl dat in het echt niet zo hoeft te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:41
Bennobang schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:30:
[...]

Waar maar de goede dingen worden minder gepost hoor. Die zijn in de meerderheid. Bij mij ook netjes geplaatst in maart 2023! _/-\o_
Volgens mij wordt hier over het algemeen juist erg veel goede dingen over Quatt gepost? Soms wel iets 'te' zelfs.

Maar dat gaat nooit over het oplossen van problemen achteraf. En daar heeft @VindiGoosh het volgens mij over en daar geef ik hem helemaal gelijk in.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
vanquishsdiv schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:47:
[...]

Voor zover ik hier kan lezen:
- retour is de juiste plek.
- maar bij velen zit hij daar niet en gaat er niet echt iets mis.
(Nb,… er gaat sowieso niks stuk, enig risico is dat er wat onregelmatigheden zijn maar als die er niet zijn is er dus niet veel aan de hand)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
robmaas schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:27:
[...]

Duh, Omdat ie daarvoor van alles losgekoppeld had en me vroeg nog een keer te ontluchten de volgende dag, en omdat er sinds de installatie van de Quatts ook niemand in de buurt is geweest . .
Kogelkraan bij het expansievat openzetten leverde enorme daling waterdruk op ( was te verwachten) Er moest nu flink wat water bij. Druk lijkt nu veel stabieler. Kortom het lijkt OK te zijn. Betekent wel dat je best lang zonder expansie/drukvat kunt zolang je de temperatuur in het systeem niet te veel laat fluctueren. (geen aanrader, maar het kan wel)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV50BQHHFZp6H9tBfGEVAYxxCs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zgc7wAFQWFYHS1W262HBEzeG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
pjeterinfo schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:18:
@WAF1 ik zit/zat wat betreft vermeende pendelen met het zelfde probleem.
Tussenwoning 1960 met veel glas op het zuiden, HR++ , redelijk nageisoleerd.
Zodra de zon gaat schijnen warmt de woning snel op en als het dan alsnog nodig is om de Quatt in te schakelen is het steeds maar korte momenten.

Meestal koelt de woning pas af als de buiten temperatuur tussen 12 en 14 komt.
Ik heb dit voorgelegd aan Quatt met de vraag wat het ingestelde warmteverlies was.

Het eerste antwoord was "Dat staat in het technische rapport". Bij mij is dit is dit niet het geval en dat heb ik aangegeven.
Hierna kreeg ik inderdaad de instellingen terug , 6kW en 17C.

Ik heb opnieuw een case aangemaakt en gevraagd om de stookgrens aan te passen, het antwoord was "we zien inderdaad dat jouw huis niet snel afkoelt" . en hebben een aanpassing gemaakt naar 6kW en 15C.
Dit was 1-nov-2024 nog.

Het is lastig te vergelijken maar het lijkt er op dat bij vergelijkbare temperaturen voor en na de aanpassing minder vermogen wordt gebruikt. Op momenten zelfs tussen 250-280W.
Dit is inderdaad het eerste wat ik wil corrigeren. En inderdaad mijn huis koelt niet snel af. Hij gaat als ik de thermostaat op 20 graden heb staan al bij 19 graden verwarmen, ik vind het niet gek als de wp dan snel aan en weer uit gaat. En dan is het balen als je op zo'n eenvoudige vraag het antwoord krijgt we kunnen helemaal niks aanpassen en hier heeft u de handleiding. En als je dan terug reageerd krijg je gewoon geen antwoord. Met gevolg dat ik weer een ticket in moet schieten, als ik al in het ticketsysteem kom. Als de wp rustiger draait kan ik daarna kijken of er mogenlijk ook iets anders aan de hand is. En ik zeg eerlijk aan zoiets als wind of zoninval kan Quatt niet veel doen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
[quote]jj85 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:43:
Wat is jouw definitie van onrustig / hoe zie je dat?
Jouw plaatje van 24 nov ziet er stabiel uit.
Jouw plaatje van 22 nov is wat minder stabiel, maar met een hoekwoning uit 1993 met matige isolatie en guur weer afgelopen vrijdag... misschien niet zo'n heel gek beeld. Ook best een aardige COP.
Afgelopen 24 uur was er ook meer wind, dat zag ik in mijn (1991) woning ook wel terug op de warmtevraag. Die lag net wat hoger. Die wind helpt het warmteverlies wel een handje ;)
Mijn woning is niet het beste geïsoleerd maar na het plaatsen van het hr++ glas, 29m3, viel mijn huis wel in de hoogste categorie qua isolatie van Quatt. Het probleem is dat die extra isolatie niet daadwerkenlijk in de berekening is meegenomen. Ik wist dus dat ik te hoog qua warmteverlies was ingeschat, ook met mijn verkoper besproken, maar hij begreep niet wat ik zei. Ik dacht het zal wel los lopen, maar mijn wp werkt draait in de praktijk wel erg vaak op zijn ondergrens. Simpel, dan laat je dat corrigeren maar dan |:(

Zodra er serieuze warmtevraag is gaat de wp natuurlijk al wat rustiger lopen, dat zijn mogelijk de grafieken waar jij naar verwijst. Waar ik dus op doel is een wp die telkens uit gaat en weer aan en overdag staat te pendelen eerder in het stookseizoen. De thermostaat staat dan overdag op 20,2 graden ingesteld en in de avond loopt de temperatuur ik kleine stapjes op naar 21 graden en begint om 22.30 weer gelijdenlijk te dalen. Maar je ziet dat wp vaak veel te veel gas geeft en dat het allemaal wel gelijkmatiger kan. Ik draai, ook al is het buiten tussen de 8 en 9 graden nog te veel rond of net boven mijn ondergrens van elektrisch opgenomen vermogen van 400 W. Mijn grafieken lijken dus niet op die van anderen, gisteren was een positieve uitzondering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouugn4enO7jHjqnccDNNe67STGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tIQUyXdXqxlgDduiyMrmk70.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acs7UkpCAf_iDsBHNZJsZYaxAfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wxqZJZXsYPQr3CS6ze7sFjN.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
okijokii schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:48:
[...]

Volgens mij wordt hier over het algemeen juist erg veel goede dingen over Quatt gepost? Soms wel iets 'te' zelfs.

Maar dat gaat nooit over het oplossen van problemen achteraf. En daar heeft @VindiGoosh het volgens mij over en daar geef ik hem helemaal gelijk in.
Precies dat inderdaad.

Voor alle duidelijkheid: ik ben dik en dik tevreden over het product en de installatie, en groot en deels tevreden over het voortraject. Ik heb de Quatt aan diverse mensen aangeraden, maar ook de slechte service achteraf benoemd.

Dus (en ik spreek hiermee alleen over mezelf), voordat ik als een Quatt-apostel het evangelie verspreid, mogen ze echt wel wat doen aan hun after sales en service. Ik vind dat dit negative punt (helaas) ook benoemd moet worden.

[ Voor 34% gewijzigd door VindiGoosh op 25-11-2024 05:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:59:
[...]

(Nb,… er gaat sowieso niks stuk, enig risico is dat er wat onregelmatigheden zijn maar als die er niet zijn is er dus niet veel aan de hand)
Ehm… het expansievat zal beduidend minder lang mee gaan op de aanvoer. Immers wordt de werking precies andersom: volgeduwd met water, in plaats van dat het eruit gezogen wordt en later weer langzaam terug loopt.

Ik neem aan dat je bekend bent met de aparte vorm van het membraan: die is niet voor niets met zo’n specifieke ronding die aansluit aan de binnenkant van het expansievat. Als hij andersom werkt, dan slijt hij bij de randen van de bolling van het membraan vele malen sneller, want daar wordt tie als het ware “dubbelgevouwen”.

Dit onderstaande is niet specifiek naar jou, maar in het algemeen:

Ik heb al meerdere malen uitgelegd dat je bij een lek expansievat op de aanvoer vele malen minder snel opmerkt dat hij lek is, dan bij een op de retour, omdat hij zijn functie nog goeddeels behoudt. Op de langere termijn is een lek expansievat finest voor andere onderdelen in het systeem.

Maar daarin lijken we lekker eigenwijs te willen zijn met z’n allen. Quatt komt er goed mee weg ,terwijl dit gewoon bij duizenden mensen fout is gegaan. Ook leuk voor mensen die nog aan de beurt zijn, immers is de fout nu bekend maar zal het alsnog verkeerd worden geïnstalleerd, want de tendens wordt gecreëerd dat “het toch niet uitmaakt”.

Het maakt wel degelijk uit. Ook voor de levensduur van het systeem. En zolang we met zn allen blijven doen alsof het niet uitmaakt, zal deze fout en de gevolgen ervan structureel blijven.

[ Voor 50% gewijzigd door VindiGoosh op 25-11-2024 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind VdH (NL) wel mooier klinken hoor @dreamer2.
Ik ben zelf ook meer VdH en geen WAF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dreamer2 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:17:
Foto's van mijn Quatt.

[Afbeelding]

Linkerdeel: ventilator ophanging in het midden, verdamper loopt van links naar achter, bodem verwarming onder de verdamper.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schema + aansluitingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Detail bodem verwarming.

[Afbeelding]

Temperatuursensor.

[Afbeelding]

Links achter.

Maar even weer gepind.
Voor wie ooit de foto's wil bekijken.

(Tip: heb je een vraag die niet in TS beantwoord wordt, kijk even bij de gepinde posts)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 18:34
VindiGoosh schreef op maandag 25 november 2024 @ 04:43:
[...]

Ehm… het expansievat zal beduidend minder lang mee gaan op de aanvoer. Immers wordt de werking precies andersom: volgeduwd met water, in plaats van dat het eruit gezogen wordt en later weer langzaam terug loopt.

Ik neem aan dat je bekend bent met de aparte vorm van het membraan: die is niet voor niets met zo’n specifieke ronding die aansluit aan de binnenkant van het expansievat. Als hij andersom werkt, dan slijt hij bij de randen van de bolling van het membraan vele malen sneller, want daar wordt tie als het ware “dubbelgevouwen”.

Ik heb al meerdere malen uitgelegd dat je bij een lek expansievat op de aanvoer vele malen minder snel opmerkt dat hij lek is, dan bij een op de retour, omdat hij zijn functie nog goeddeels behoudt. Op de langere termijn is een lek expansievat finest voor andere onderdelen in het systeem.

Maar daarin lijken we lekker eigenwijs te willen zijn met z’n allen. Quatt komt er goed mee weg ,terwijl dit gewoon bij duizenden mensen fout is gegaan. Ook leuk voor mensen die nog aan de beurt zijn, immers is de fout nu bekend maar zal het alsnog verkeerd worden geïnstalleerd, want de tendens wordt gecreëerd dat “het toch niet uitmaakt”.

Het maakt wel degelijk uit. Ook voor de levensduur van het systeem. En zolang we met zn allen blijven doen alsof het niet uitmaakt, zal deze fout en de gevolgen ervan structureel blijven.
Mee eens, het epansievat hoort aan de zuigzijde van de circulatiepomp. Aangezien die in de Quatt zit, moet deze dus mee. Het is als een aanhanger aan je auto hangen. De verlichting moet mee naar achter om schade te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
netappie schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:32:
[...]

Mee eens, het epansievat hoort aan de zuigzijde van de circulatiepomp. Aangezien die in de Quatt zit, moet deze dus mee. Het is als een aanhanger aan je auto hangen. De verlichting moet mee naar achter om schade te voorkomen.
Mooie verduidelijking, dan is het bij mij in ieder geval goed aangesloten.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 17:45
PurpleBlue schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:25:
Graag jullie advies bij het volgende;

Situatie
Wij hebben 2 jaar geleden een boerderij (975m3) gekocht, welke wij al grotendeels verbouwd/geisoleerd hebben.

Het achterdeel is compleet gestript,voorzien van vloerissolatie en vloerverwarming. (+- 90m2)
De steensmuren zijn voorzien van een binnenmuur (hout skeletbouw) met isolatie.
Het dak is eveneens compleet vernieuwd (RC 6.3)

De voorkant pakken we aankomend jaar aan (houten vloer, met kruipruimte, en buitenmuur met luchtspouw)
Hier wordt alles gestript, en komt net als achter een betonvloer met vloerverwarming (50m2)
Ook voor de luchtspouwmuur komt een houtskeletbouw wand met isolatie.

De bovenverdieping hebben wij voorzien van Airco's, maar zou later eventueel nog vloerverwarming in kunnen.

Het plan was destijds om over te gaan naar een volledige elektische warmtepomp, maar nu gebruiken we nog een bestaande CV voor verwarming en boiler voor warm water. De CV die er hangt sinds 2010 heeft vorige week de geest gegeven, waardoor er wat "druk" achter zit te kijken naar een oplossing/alternatief.

Het idee is om de huidige ketel te vervangen voor een Remeha Ace All-In-One (35C, 8KW), maar vandaag werd ik door een Quatt gebruiker getipt, en zodoende kwam ik hier.

Quatt systeem de oplossing?
Het Quatt systeem ziet er mooi uit, en zeker met de subsidie nog het overwegen waard.

De afstand waar de units geplaatst kunnen worden is echter een meter of 8 van de ketel (via de kelder naar buiten)
Is dit nog iets om rekening mee te houden?

Gezien de huidige cv ketel vervangen dient te worden, hebben jullie hier nog tips voor? (icm optimale werking Quatt)

Ik las ergens dat je +- 50Watt per m2 nodig hebt bij een warmtepomp.
50 x +- 140m2 = 7000Watt. Moet ik de (onverwarmde) bovenverdieping daar nog in meenemen? Ik kom uit op een Quatt Duo denk ik?
Volgens mij is jouw vraag ietswat ondergesneeuwd. Ik doe een poging.

Allereerst het laatste stuk. Als je wilt weten hoe groot jouw warmtepomp moet zijn, dan kan je beter een warmteberekening maken. Dat kan je doen met onderstaande sheet doen. Een warmteberekening maak je om het warmteverlies ( stooklijn) van jouw huis te bepalen en daarmee hoe groot jouw warmtepomp moet zijn.

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Voor het vervangen van de CV ketel zou ik vooral een goedkope oplossing zoeken. Met een hybride warmtepomp zal deze niet heel veel meer te doen hebben.... Wellicht kan je goede tweedehands vinden op Marktplaats en die laten plaatsen door een specialist? Er zijn ook mensen hier op het forum die een e-CV of doorstroomverwarmer hebben genomen, maar helaas accepteert Quatt dat niet. Dat moet je dus achteraf doen. Bij jou niet echt een optie, want dan moet je twee keer de CV vervangen....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
[...]

Ja, maar mijn expansievat zit op de retour van de CV-ketel. Dus niet op de aanvoer. Maar retour CV blijkt ook niet optimaal, want het moet retour warmtepomp zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@Friezin

Android? Na de screenshot en editten van het formaat kan de kwaliteit naar beneden gaan. Onderstaande settings loste het bij mij op.

Deel je rechtstreeks vanuit de Quatt app, dan kan je via WhatsApp het plaatje naar jezelf appen en dan de optie HD aan klikken tijdens het delen in WhatsApp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jjrsukwss6ypzB03HeIs0i8E10=/x800/filters:strip_exif()/f/image/exffBuV9yXhUQeTGH8Y8xKVK.png?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
vanquishsdiv schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:39:
[...]

Ja, maar mijn expansievat zit op de retour van de CV-ketel. Dus niet op de aanvoer. Maar retour CV blijkt ook niet optimaal, want het moet retour warmtepomp zijn..
Ja, die moet dus verplaatst worden tenzij het van de CV-ketel fabrikant niet mag, maar dat lijkt mij sterk. Er komt immers een circulatiepomp voor, wat waarschijnlijk een aanpak is waar zij nooit specifiek op gerekend hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefannn schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:59:
[...]

Ik kwam deze tegen en dat lijkt me juist:
Echter keer- en/of driewegkleppen kunnen dus een oorzaak zijn dat u het vat elders moet plaatsen, een altijd open verbinding met het expansie vat is het belangrijkst!

Bron: https://warmtepomp-weetje...ips/#Expansie_Expansievat
(Ik lees heel vaak "bij voorkeur" _/-\o_ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
[...]

Jawel, jouw expansievat zit nu WEL op de aanvoer. Om een of andere reden lijkt men (no offense) dit maar niet aan te willen nemen.

Ik post de tekeningen nog maar een keer:

Expansievat op de retour

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CQjmcYTteLaxcpbbI_LqoRGnE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wum718Xlzt3cs2rEBR7jrzrx.jpg?f=fotoalbum_large

Expansievat op de aanvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N0LI1_O-C5whcXU9vsbRB0h7Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNUThMbwmTfLIxqYOREPV0b6.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder dat het expansievat fysiek van plek is gewisseld, is de locatie functioneel veranderd van retour naar aanvoer.

Ook in het geval van de Atag i-Series

Het expansievat moet niet op de retour van de KETEL, maar op de retour van de POMP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robmaas schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:45:
[...]

Kogelkraan bij het expansievat openzetten leverde enorme daling waterdruk op ( was te verwachten) Er moest nu flink wat water bij. Druk lijkt nu veel stabieler. Kortom het lijkt OK te zijn. Betekent wel dat je best lang zonder expansie/drukvat kunt zolang je de temperatuur in het systeem niet te veel laat fluctueren. (geen aanrader, maar het kan wel)[Afbeelding]
Was het @harv niet, die aanstipte dat hij al jarenlang een kapot expansievat heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:41:
@Friezin

Android? Na de screenshot en editten van het formaat kan de kwaliteit naar beneden gaan. Onderstaande settings loste het bij mij op.

Deel je rechtstreeks vanuit de Quatt app, dan kan je via WhatsApp het plaatje naar jezelf appen en dan de optie HD aan klikken tijdens het delen in WhatsApp.

[Afbeelding]
"Kan"

Het probleem is dat niet iedereen van alles heeft zitten aanpassen in de instellingen van screenshots en whatsapp, omdat de kennis ontbreekt.

Gewoon zeggen: "gebruik geen Whatsapp om je Quatt-app-plaatjes hier te delen want de kwaliteit gaat achteruit", is m.i. simpel te snappen.

(Maar voel je vrij om je verhaal uit te leggen aan mensen die onleesbare plaatjes delen hoor _/-\o_ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
WAF1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 02:31:

[...]

Mijn woning is niet het beste geïsoleerd maar na het plaatsen van het hr++ glas, 29m3, viel mijn huis wel in de hoogste categorie qua isolatie van Quatt. Het probleem is dat die extra isolatie niet daadwerkenlijk in de berekening is meegenomen. Ik wist dus dat ik te hoog qua warmteverlies was ingeschat, ook met mijn verkoper besproken, maar hij begreep niet wat ik zei. Ik dacht het zal wel los lopen, maar mijn wp werkt draait in de praktijk wel erg vaak op zijn ondergrens. Simpel, dan laat je dat corrigeren maar dan |:(

Zodra er serieuze warmtevraag is gaat de wp natuurlijk al wat rustiger lopen, dat zijn mogelijk de grafieken waar jij naar verwijst. Waar ik dus op doel is een wp die telkens uit gaat en weer aan en overdag staat te pendelen eerder in het stookseizoen. De thermostaat staat dan overdag op 20,2 graden ingesteld en in de avond loopt de temperatuur ik kleine stapjes op naar 21 graden en begint om 22.30 weer gelijdenlijk te dalen. Maar je ziet dat wp vaak veel te veel gas geeft en dat het allemaal wel gelijkmatiger kan. Ik draai, ook al is het buiten tussen de 8 en 9 graden nog te veel rond of net boven mijn ondergrens van elektrisch opgenomen vermogen van 400 W. Mijn grafieken lijken dus niet op die van anderen, gisteren was een positieve uitzondering.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar dat heeft niets met stooklijn te maken. Iedere WP komt op een punt waar hij op zijn laagste niveau toch meer warmte produceert dan het huis nodig heeft en moet dus aan en uitschakelen.
Dat hij bij jou op het laagste punt 400W gebruikt komt door je afgifte systeem. Die raakt zijn warmte niet genoeg kwijt dus loopt de CV-watertemperatuur op en hoe warmer het water hoe meer energie het kost om dit te verwarmen.
Dat hij in het begin soms harder begint komt mogelijk door de hysteresis van de thermostaat of door de plaatsing van de thermostaat. Als deze een paar tienden onder setpoint inschakelt of snel een paar tienden afkoelt is de warmtevraag voor de Quatt groter en begint hij iets hoger. Hij probeert alleen maar het comfort (zo stabiel mogelijke temperatuur) te leveren.

Dus zoek dit 'probleem' niet in de stooklijn maar optimaliseert je afgiftesysteem of kijk naar je thermostaat. Ook bij mij schakelt de Quatt nu vakeromdat hij wordt gestopt door de thermostaat. Alleen is mijn CV-watertemperatuur lager. En ja, goed geoptimaliseerd dus minder frequent dan bij jou, maar ook bij mij zie je de electra in oplopen omdat het CV water warmer wordt. Maar waar het om gaat is de relatie tussen de verschillende entiteiten in ogenschouw te nemen en daar op te sturen. Alleen kijken naar het aantal Watts heeft niet zoveel zin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ-Z4mk99sMvgdAv7XddkG_4lMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xw0Clh1ASzcFio3o7mWxW73p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Flesym op 25-11-2024 09:18 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Sorry Guys…
Een expansievat wordt in beide gevallen evenveel belast.
Op retour eerst leeg gezogen en daarna vol geduwd.
Op quat exit eerst vol geduwd en daarna weer leger.

Gemiddeld blijft het ding op zijn plek. Afgezien van de volgorde zijn er altijd evenveel plussen als minnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:00:
[...]

Sorry Guys…
Een expansievat wordt in beide gevallen evenveel belast.
Op retour eerst leeg gezogen en daarna vol geduwd.
Op quat exit eerst vol geduwd en daarna weer leger.

Gemiddeld blijft het ding op zijn plek. Afgezien van de volgorde zijn er altijd evenveel plussen als minnen.
Oneens. Bij een volmembraan heb je daarin wel gelijk, maar die heeft (bijna) niemand.

Mijn opmerking heeft betrekking tot de expansievaten met half-membraan:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSjoYI9J_51Bzw0eRLiP-kyjCr5FYnx34bR4g&s

(Halfmembraan) expansievaten op de aanvoer slijten harder bij het blauw omcirkelde gedeelte en gaan daar lek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n4NkO-AZEpLrGC8FE30b2fNAcI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tsfb4SIu89zDUaZZSfanPmpX.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door VindiGoosh op 25-11-2024 08:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 16:44
[...]

Andere fabrikant, maar wel het goede aansluitschema waar hier ook op gedoeld wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9E2-45D8oxJdLwVpBaFi2_T6gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvKWLQSLJKrBliubBoNIXY5x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:12:
[...]

Een oil return cycle in een warmtepomp is een proces waarbij de compressor van de warmtepomp periodiek olie terugvoert naar de compressor om ervoor te zorgen dat deze goed gesmeerd blijft. Dit is belangrijk voor de levensduur en efficiëntie van de warmtepomp.
Tijdens deze cyclus kan de warmtepomp tijdelijk minder efficiënt werken of zelfs stoppen met verwarmen of koelen.

een mooi filpje van vaillant laat eenvoudig zien hoe dat principe werkt.
YouTube: Hoe werkt een warmtepomp?
Nog een bijvangst uit de controller van de Heatfan, die resulteert in een vraag over die oil return cycle.
Je zegt hier dat de warmtepomp zelfs kan stoppen met verwarmen, maar waarom zie ik dan een piekje in de temperatuur (zelfs tot in de slaapkamer, 20 meter verwijderd van de Quatt) en geen dalletje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zTSfe9JLKhkSwCCzlF6MeF8ZCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWHacfuUvAYFqNx3IDaO33b6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTXKJWUX0JMgeoc-zJJ-VNTIl-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOo9UbiTuhY1Zzfx421nuN38.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:57:
[...]

"Kan"

Het probleem is dat niet iedereen van alles heeft zitten aanpassen in de instellingen van screenshots en whatsapp, omdat de kennis ontbreekt.

Gewoon zeggen: "gebruik geen Whatsapp om je plaatjes hier te delen want de kwaliteit gaat achteruit", is m.i. simpel te snappen.

(Maar voel je vrij om je verhaal uit te leggen aan mensen die onleesbare plaatjes delen hoor _/-\o_ )
In whatsapp kun je ook documenten verzenden. Stuur je plaatjes en foto's als document en de resolutie blijft gelijk aan het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlfredPteD schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:34:
[...]

In whatsapp kun je ook documenten verzenden. Stuur je plaatjes en foto's als document en de resolutie blijft gelijk aan het origineel.
Leg jij dat het vervolg dan even uit hoe je dat doet in WhatsApp, bij delen vanuit de Quatt-app, wanneer mensen onscherpe afbeeldingen delen?

(En ik krijg steeds de oplossingen als antwoord, maar ik weet wel hoe je fatsoenlijk screenshots uit je tablet krijgt 😂. Maar daarvoor gebruik ik juist GEEN Whatsapp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0gS00uDqg5DWReeRtTkyQtKKGo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hp5tc3Gp7zx14Egkj2k6nTdq.jpg?f=user_large

Hier nog een duidelijker voorbeeld van een halfmembraan expansievat. In rust is het membraan (bij de juiste voordruk) in het midden.

Wanneer dit expansievat op de aanvoer zit, wordt het membraan naar beneden geduwd tegen de vorm van het rubber in. Op die naad slijt deze dan sneller en raakt hij lek.

Wanneer dit expansievat op de retour zit, wordt het membraan naar boven gezogen met de vorm van het rubber mee. Deze slijt dus veel minder snel, want die naad wordt niet tegen zijn vorm in belast.

Dus nogmaals: er is maar 1 juiste plek van een (halfmembraan) expansievat en dat is op de retour van de pomp.

Ik weiger mee te gaan in de consensus “dat dit niet uitmaakt”, want het maakt wel uit.

En daarmee wil ik niet de kennis en ervaring van anderen terzijde schuiven, of in wat voor manier dan ook respectloos overkomen, want ik leer ontzettend veel van jullie allemaal. Maar dat ik jullie daarin toffe lui vind, moet geen reden zijn om daarin dan maar mee te bewegen. Dat is ook niet eerlijk naar jullie toe, denk ik dan.

Imo zijn we hier om van elkaar te leren en een ongeschoolde beunhaas kan het ook wel eens bij het juiste eind hebben :P

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 25-11-2024 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/hybride/hybride_voorbeeld_luchtwater_warmtepomp_ketel_A.png

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/hybride/__renovatie_hybride_voorbeeld_luchtwater_warmtepomp_cvketel_schema_d.png

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/hybride/renovatie_hybride_voorbeeld_met_ht_lt_warmtepomp_ketel.png

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/hybride/Hybride_renovatie_voorbeeld_ketel_warmtepomp_LT_HT_Eww.png

Bron: https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/

[ Voor 196% gewijzigd door CPM op 25-11-2024 09:17 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNwpb-xlr0rQ3vqMc3zqtCjHpBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liHUr3IcXGjMf36wXd92Yrlv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem toch wel op de retour, toch? Gaat het bij Intergas ketels dan wel standaard goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:00:
[...]

Leg jij dat het vervolg dan even uit hoe je dat doet in WhatsApp, bij delen vanuit de Quatt-app, wanneer mensen onscherpe afbeeldingen delen?

(En ik krijg steeds de oplossingen als antwoord, maar ik weet wel hoe je fatsoenlijk screenshots uit je tablet krijgt 😂. Maar daarvoor gebruik ik juist GEEN Whatsapp)
Stappenplan om een schermafdruk via whatsapp te versturen (werkt voor android, iphone weet ik niet).
1. maak je screenshot met de knoppen die bij het mobieltje horen. Onderin het scherm staat dan een knop met een dubbele pijl. Hiermee kun je tijdens het maken van een schermafdruk omlaag scrollen zodat het hele scherm op de screenshot staat. (deze tip was eerder in dit topic gedeeld, dank daarvoor)
2. de screenshot staat nu in je fotogallery.
3 open whatsapp en ga naar de groep of persoon met wie je de schermafdruk wilt delen.
4. open de paperclip, selecteer document (dus NIET gallery), selecteer daar wel gallery (want daar staat het document dat je wilt sturen) en selecteer het screenshot dat je wilt verzenden
5. verzenden maar
De ontvanger ontvangt de originele schermafdruk, als bijlage, dus niet als plaatje.

Met telegram gaat dit makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

AlfredPteD schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:16:
[...]

Stappenplan om een schermafdruk via whatsapp te versturen (werkt voor android, iphone weet ik niet).
1. maak je screenshot met de knoppen die bij het mobieltje horen. Onderin het scherm staat dan een knop met een dubbele pijl. Hiermee kun je tijdens het maken van een schermafdruk omlaag scrollen zodat het hele scherm op de screenshot staat. (deze tip was eerder in dit topic gedeeld, dank daarvoor)
2. de screenshot staat nu in je fotogallery.
3 open whatsapp en ga naar de groep of persoon met wie je de schermafdruk wilt delen.
4. open de paperclip, selecteer document (dus NIET gallery), selecteer daar wel gallery (want daar staat het document dat je wilt sturen) en selecteer het screenshot dat je wilt verzenden
5. verzenden maar
De ontvanger ontvangt de originele schermafdruk, als bijlage, dus niet als plaatje.

Met telegram gaat dit makkelijker.
Bij stap 4 is het voldoende om de HD functie te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Friezin schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:00:
[...]

Zullen we stoppen met die watchapp dingen?! Gewoon niet gebruiken we hebben genoeg onscherpe afbeeldingen gezien en is niet een beetje veel offtopic.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dersan schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:15:
[Afbeelding]

Ik heb hem toch wel op de retour, toch? Gaat het bij Intergas ketels dan wel standaard goed?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bennobang schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:18:
[...]

Zullen we stoppen met die watchapp dingen?! Gewoon niet gebruiken we hebben genoeg onscherpe afbeeldingen gezien en is niet een beetje veel offtopic.
Volkomen eens (edit: en lees nu pas die hele verhandeling: rechtstreeks vanuit fotogalerij tweakers in: zo heurt het, stap 2 en verder volkomen overbodig)

[ Voor 19% gewijzigd door Friezin op 25-11-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:41
dreamer2 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:17:
Foto's van mijn Quatt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schema + aansluitingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Detail bodem verwarming.

[Afbeelding]

Temperatuursensor.

[Afbeelding]

Links achter.

Is er bij de compressor voldoende ruimte om na te isoleren?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
Ik vermoed dat hij bij mij dan onjuist zit? Hij zit op retour vanuit het huis, en daarna komt pas de retour richting Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1OjT-ARjOXbr-7W9NYzKlph1VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwDWE1071mqQesy1RCZo5DnT.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: hier zie je de druk van mijn CV in grafiekje, je ziet de 20e rond 14:00 de druk oplopen naar 2.5bar. Rond 18:00 heb ik water afgelaten tot 1.6 en de 22e om 02:00 weer aangevuld tot 1.8/1.9 daar is hij daarna redelijk constant op gebleven. Nu heeft de CV afgelopen dagen ook niet meer aangestaan behalve vrijdag. Maar zelfs als deze aanstaat gaat de druk niet meer zo hard omhoog. Mede door aanvoertemp van 75 > 55 te zetten uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOSqqbD1l03-yXlmIgvo5AQ3XWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Mg396mUD8REJXkhEBEN9Njm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Fragger123 op 25-11-2024 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

Fragger123 schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:52:
[...]
Ik vermoed dat hij bij mij dan onjuist zit? Hij zit op retour vanuit het huis, en daarna komt pas de retour richting Quatt.

[Afbeelding]
Het koude water komt terug uit je huis.
De goede volgorde voor het koude water (bij niet-intergas ketels): expansievat - Quatt - ketel
Fout: Quatt - expansievat - ketel

Impact? Dat gaan we meemaken.
Bij jou en bij mij (installatie jun23) zit hij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
[...]

[Afbeelding]

Edit: hier zie je de druk van mijn CV in grafiekje, je ziet de 20e rond 14:00 de druk oplopen naar 2.5bar. Rond 18:00 heb ik water afgelaten tot 1.6 en de 22e om 02:00 weer aangevuld tot 1.8/1.9 daar is hij daarna redelijk constant op gebleven. Nu heeft de CV afgelopen dagen ook niet meer aangestaan behalve vrijdag. Maar zelfs als deze aanstaat gaat de druk niet meer zo hard omhoog. Mede door aanvoertemp van 75 > 55 te zetten uiteraard.

[Afbeelding]
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is jouw situatie dan zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZuo0xtp8kX-G0R4rr8P4UJKG8U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o1tqhBh0klsaF7HwhSWC5Ce4.jpg?f=user_large

Dan zit hij dus op de retour. Wellicht wat ver weg, maar dat zie je wel vaker bij oude situaties.

Installateurs geven vaak aan dat het bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de (retour van de) pomp moet, maar ik ik weet niet in hoeverre dat een heel groot verschil maakt. Dan moet je de lengte van het leidingwerk weten om de weerstand uit te kunnen rekenen.

Maar in jouw geval (als ik ‘m goed inschat) had ik hem lekker laten hangen, want hij zit netjes op de retour van de pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
[...]

Hangt daar helemaal goed. De reden dat hij vaak strak naast de ketel hangt is gewoon beperkte ruimte. Een paar meter (dikke) retourleiding maakt niks uit ten opzichte van de weerstand in het hele systeem van radiatoren en leidingen door het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fragger123
Top! Wel een stukje geruster. Dank voor jullie inzichten en informatie wederom.

@VindiGoosh daar zit hij inderdaad in het schema. Reden waarom hij "zo ver weg zit" is omdat toen wij het huis kochten was het nog een losse verwarmingsketel + warm water boiler van vaillant uit '86 deze verwarmingsketel stond precies waar het stukje zeil ontbreekt op het beton. Toen wij gingen verbouwen hebben wij dit gemoderniseerd met deze CV ketel. En nu dus met de Quatt erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Fragger123 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:20:
Top! Wel een stukje geruster. Dank voor jullie inzichten en informatie wederom.

@VindiGoosh daar zit hij inderdaad in het schema. Reden waarom hij "zo ver weg zit" is omdat toen wij het huis kochten was het nog een losse verwarmingsketel + warm water boiler van vaillant uit '86 deze verwarmingsketel stond precies waar het stukje zeil ontbreekt op het beton. Toen wij gingen verbouwen hebben wij dit gemoderniseerd met deze CV ketel. En nu dus met de Quatt erbij.
Graag gedaan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 02:31:

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben het met @Flesym eens.

Eerst zou ik ergens nog een radiator open gooien, om te kijken wat daar het effect van is. Verder.

Je gebruikt dit schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pySV-LuVOO42HqNtCOeF7cbqfCU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v3n54zbzyaVoEmlemfFOxepq.jpg?f=user_large

Wat mij eerst opvalt is het afbouwen in begin nacht naar nachttemperatuur. Dit afbouwen is vrij zinloos. Je kunt net zo goed meteen naar de nachttemperatuur gaan.
Jouw "onrust" zit vooral op het midden van de dag, als je het continu hebt. Hierna komt een relatief sterke stijging.

Zoals je weet heb ik een concequent stijgend schema. Voor sommigen hier zal dat een idioot schema zijn, maar mij bevalt het uitstekend.
Eigenlijk is wat jij wilt, een lagere temperatuur in de nacht en een hogere in de avond, niet heel anders.

Ik zou zeggen probeer mijn schema eens. Ik zie dat jouw nachtverlaging op iets van 19,5 zit en in de avond op 21C. Verdeel dat nu eens in gelijke stappen per 0,1C/tijdseenheid. Mijn schema is op 0,1/45 minuten. Jouw schema zou iets vlakker worden. Bijvoorbeeld 0,1/60minuten of zoiets. Het handigst is om zo'n schema eerst even in een notitie te maken. Linker rij de temp beginnend bij de hoogst gewenste temperatuur. Rechts het tijdstip beginnend bij het laatste moment in de avond dat je wilt verwarmen.
Vervolgens bouw je dit naar onderen af, totdat je weer bij het tijdstip hoogste avondtemperatuur bent.

Is het schema te vlak, verklein je de tijdseenheid. Is het schema te stijl vergroot je de tijdseenheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKNDnCOV3escbNUEiNaHGx_YdNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ds37ZL2owDuWSBt2KPG6zH82.jpg?f=fotoalbum_large

Bedenk, dat hoe stijler het schema hoe korter de tijdseenheid, hoe vaker de Quatt een warmtevraag krijgt. Met name bij lagere watertemperaturen is dit een voordeel, omdat zo eerder er een nieuwe warmtevraag komt, voordat de thermostaat zegt stop er maar mee. Mijn ervaring is, dat ik zo als het wat warmer is minder runs heb. Mijn streven is max 12 runs op een dag en dat lukt meestal goed. Met de kou van afgelopen week, speelt het niet.

Zaterdag had ik zelfs één run over de hele dag. Dat was wel hybride.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQGkpPrIklXdrbJlskBacczE00k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g68QYoWZB9grKveRzHm40BHM.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Clock schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:56:
[...]

Heb twee dagen van vergelijkbare temperatuur gepakt, max 10 dagen uit elkaar. Ceterus paribus, behalve de thermostaat niks veranderd.

Stemt overeen met mijn verwachting. De Tado heeft zo'n minieme hysterese dat de boel steeds aanslaat als ik de deur opendoe of te hard langs de thermostaat loop - om vervolgens na 15 min weer te stoppen. Kende de T6 vanuit eigen woning, dus bekend terrein.
Het maakt hier naar mijn mening veel uit of je vvw hebt of niet. Als ik mijn Honeywell chronoterm modulation gebruik dan is er een hysterese van meer dan 0.5 graad, wel tot 0,8. Dat betekend met vvw een over of undershoot van 1 graad. En een quatt die nogal hard gaat draaien om de achterstand in temperatuur in te halen.

Mijn Tado x reageert heel vlot, maar aangezien vvw traag is geeft dat toch lange runs en een veel rustiger draaiende Quatt

[ Voor 3% gewijzigd door raven22 op 25-11-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 17:22
Nee dat is toeval. Zelf een intergas en daar zit het vat nog steeds op retour ketel. Bij mij zit bij de retour een aansluitblok waar de inlaatcombinatie gecombineerd is met een vul en aflaatkraan voor het cv water. Dan hoef je maar een kogelkraan om te zetten zonder dat je een losse slang nodig hebt. Op die blok zit ook de aansluiting voor het expansievat. Of het wel of niet goed zit hangt ook af van de oude situatie en de hoeveelheid plaats waar ze kunnen aftakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ehbrands schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:38:
[...]

Nee dat is toeval. Zelf een intergas en daar zit het vat nog steeds op retour ketel. Bij mij zit bij de retour een aansluitblok waar de inlaatcombinatie gecombineerd is met een vul en aflaatkraan voor het cv water. Dan hoef je maar een kogelkraan om te zetten zonder dat je een losse slang nodig hebt. Op die blok zit ook de aansluiting voor het expansievat. Of het wel of niet goed zit hangt ook af van de oude situatie en de hoeveelheid plaats waar ze kunnen aftakken.
Sorry mijn reactie was te kort af. Met ja bedoelde ik als antwoord dat zijn expansievat op de juiste plek zit

Had eigenlijk “ja” en “geen idee” moeten zijn :P Ik heb niet zoveel (beun)ervaring dat ik per type ketel weet hoe het zit. Daar moet ik altijd eerst even induiken, nu ook bijvoorbeeld met de Atag i-serie van mijn pa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamer2
okijokii schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:36:
[...]

Dat weet ik niet. Is vanaf de bovenkant niet te zien. Daarvoor moet het front los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
raven22 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:31:
[...]

Het maakt hier naar mijn mening veel uit of je vvw hebt of niet. Als ik mijn Honeywell chronoterm modulation gebruik dan is er een hysterese van meer dan 0.5 graad, wel tot 0,8. Dat betekend met vvw een over of undershoot van 1 graad. En een quatt die nogal hard gaat draaien om de achterstand in temperatuur in te halen.

Mijn Tado x reageert heel vlot, maar aangezien vvw traag is geeft dat toch lange runs en een veel rustiger draaiende Quatt
Hier, met T6 en vvw, gewoon gelijkmatige runs, net als bij @Clock.
Kamertemperatuur zakt niet terug. Zit wel eens 0,2 onder of boven die 21°C, maar dat merk ik verder niet.
Zelfs tijdens die rare zondag gisteren, waarbij buitentemperatuur maar bleef oplopen, weinig ups en downs.
Heb wel optimalisatie op de T6 (het bakje) aan staan voor start en uit voor stop en aan in de app.
Tussen 17 en 18 uur is Quatt heel kort uit geweest, maar pruttelt vanaf dat moment op 310W tot nu aan toe, op 1 uurtje na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6zVyJWdnUHEt9lMPa32IoWuyvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adcDyfi8SH077XUv1MGUJmxY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

okijokii schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:36:
[...]

Op de fotos zie je veel onderdelen niet zitten. Wat ik heb gezien is dat leidingen e.d. ingepakt zitten in een soort zwarte zachte foam isolatie. Zeer netjes afgewerkt overigens. Daar kan menig airco maker nog van leren.

Toevoeging: meen zelfs een goudkleurige geruitte bitumen dempingsmat gezien te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 25-11-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjacka
  • Laatst online: 16-09 22:38
Ook in ben sinds 2 maanden in het bezit van een quatt. Het is even wennen met stoken tov een cv ketel maar de afgelopen koude dagen was het erg comfortabel in het hele huis.
Maar ik heb een vraagje aan de experts. Wat denken jullie van de levensduur van de Quatt, zou die vergelijkbaar zijn met de bekende merken of is er bezuinigd op de kwaliteit van de toegepaste materialen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Korte vraag: de Quatt is hier geïnstalleerd, ben zeer content met de installatie. Netjes gewerkt door twee Slowaken.

Nu had ik een HomeWizard Energy Socket al ingestoken, die heeft de monteur eruit gehaald voordat ie de warmtepomp inplugde. Toen ik zei dat ik hem er weer tussen wilde, schakelde de automaat (dus niet de aardlekschakelaar) direct af toen ie de stekker van de Quatt weer inplugde.

Volgens de monteur was dit altijd zo met die dingen, dus haalde ie ze er daarom uit.

Hebben meer mensen die ervaring? Kan ik die socket er nog tussen krijgen en wat is de werkwijze qua spanningsloos maken?

Edit @SBL en @Dirkde , is inmiddels gelukt. Toch even 'spannend' (letterlijk :+) om voor het eerst wat stekkers eruit te trekken. Gek dat nu de zekeringsautomaat niet doorsloeg, maar eerder wel.

Goed, eerst maar even lekker op constante temperatuur laten draaien de komende tijd en zien wat ie doet. :)

[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 25-11-2024 14:14 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

JanHenk schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:17:
Korte vraag: de Quatt is hier geïnstalleerd, ben zeer content met de installatie. Netjes gewerkt door twee Slowaken.

Nu had ik een HomeWizard Energy Socket al ingestoken, die heeft de monteur eruit gehaald voordat ie de warmtepomp inplugde. Toen ik zei dat ik hem er weer tussen wilde, schakelde de automaat (dus niet de aardlekschakelaar) direct af toen ie de stekker van de Quatt weer inplugde.

Volgens de monteur was dit altijd zo met die dingen, dus haalde ie ze er daarom uit.

Hebben meer mensen die ervaring? Kan ik die socket er nog tussen krijgen en wat is de werkwijze qua spanningsloos maken?
Nee, ik heb die ervaring niet. En gezien de diverse screenshots die hier langs komen, werkt hij ook bij anderen probleemloos.
Ertussen zetten is niet zo spannend, maar lees eventueel vraag van Johnn 20nov en de antwoorden terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
  • Laatst online: 15-09 19:34
JanHenk schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:17:

Hier had de monteur hem er ook uit gehaald.
Ik heb daarna gewoon themostaat verlaagd, zodat de Quatt uit ging en vervolgens de socket erin gedaan. Werkt probleemloos.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaylakeman
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-04 16:29
Goedemiddag!

Een van mijn eerste posts hier op het forum, ondanks dat ik het al heel vaak gebruikt hebt om informatie tot me te nemen.

Op 8 november heb ik een Quatt Duo installatie laten plaatsen, met de gedachten om in de toekomst helemaal van het gas af te gaan. Deze staan bij mij in de achtertuin, en de leidingen lopen ondergronds (+/- 15 meter) naar mijn CV toe. Ik moet zeggen het ziet er top uit, want je ziet nergens een leiding lopen.

Sinds de Quatt aanstaat heb ik geen gas meer gebruikt, vooral de afgelopen echt koude dagen ben ik daar toch van onder de indruk.

Nu mijn situatie:
Woonkamer
- Altijd +/- 20 graden (dus lekker warm)
- Vloerverwaming
- Tado V3 thermostaat

3 Slaapkamers
- 2 slaapkamers met beide 1 Jaga LTV
- 1 slaapkamer met een type 22 radiator
- Op de koudere dagen begint het hier echt wel af te koelen

- De watertempratuur die de Quatt gebruikt is +/- 24 graden, op de koudste dagen is deze ongeveer 26 graden

De vraag:
Hoe kan ik er voor gaan zorgen dat het in de slaapkamers weer wat warmer wordt?

- Heeft de aanschaf van radiatorventilatoren zin? Zelf neig ik nu naar de Heatfan, omdat deze met de nieuwe Wi-Fi module zelf op temperatuur in te stellen is. Speedcomfort reageert bijv. niet op mijn lage temperaturen.

- Is het een idee om Tado radiatorknoppen te kopen? Deze geven dan wel de temperatuur door, maar dat verandert weinig aan de watertemperatuur + voor zover ik weet is er geen tado knop voor op mijn vloerverwaming.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 16:12
Dit kreeg ik net terug van Quatt:

Na het bekijken van de gegevens van uw Quatt-systeem, hebben we opgemerkt dat de temperatuur in uw woning slechts met 0,1 graad per keer wordt verhoogd. Dit is erg weinig en kan worden aangepast om efficiënter te verwarmen.

Advies voor radiatoren:

Wij adviseren onze klanten om de temperatuur geleidelijk te verhogen, met ongeveer één graad per uur tot anderhalf uur, en niet meer dan dat. Deze aanpak zorgt ervoor dat de Quatt optimaal wordt gebruikt en de cv-ketel minder vaak hoeft in te schakelen. Door iets grotere stappen te nemen, zoals hierboven beschreven, kunt u uw huis comfortabeler verwarmen zonder in te boeten op efficiëntie.

Het is wel goed om te zien dat het warmteverlies in uw woning minimaal is. Dit betekent dat de energie die wordt gebruikt om te verwarmen, effectief wordt benut.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Pagina: 1 ... 154 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.