Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:36
CPM schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:09:
[...]

Voila, van afgelopen 2 dagen. 23,77kWh met COP 3.6 (vandaag)

[Afbeelding]
Cop 3.6 met de temperaturen van afgelopen dagen is heel netjes.
Je “probleem” is weg volgens mij.
Je kan nu echt instellingen en flows optimaliseren.
Gaat al al heel netjes nu.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:21:
[...]
Maar luchtintrede vanwege onderdruk lijkt me wel iets ver gezocht. Dan zouden koppeling lekdicht zijn bij overdruk en lekken bij onderdruk. Het kan bij sommige typen koppelingen wellicht, maar bij de veel toegepaste knel- en perskoppelingen zie ik dit eerlijk gezegd niet gebeuren.
Dacht ik eerst ook, maar een automatische ontluchter “doet exact dat”. Dicht bij overdruk en lek bij onderdruk.
Die zit bij een quatt aan de ingang (retour), (heb ik van horen zeggen, ik heb geen quatt). Dus als je daar letterlijk onderdruk trekt trek je wel lucht.

Echter… afgevuld ruim boven 1 bar zal de drukval over quatt zelfs bij 800l/uur wel onder de 1 bar blijven dus is die onderdruk ten opzichte van kamer druk niet echt voorstelbaar.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
CPM schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:41:
[...]

Over welke getallen hebben we het? Die zul je dus even uit de json moeten halen. Wat je dan wilt weten is:
HP 1 draait: alle temperaturen IN/UIT beide Quatts + die van de watertemperatuur sensor binnen
HP 2 draait: alle temperaturen IN/UIT beide Quatts + die van de watertemperatuur sensor binnen
HP1+2 draait: alle temperaturen IN/UIT beide Quatts + die van de watertemperatuur sensor binnen

Dan heb je alle data en kun je gaan vergelijken volgens mij.
@CPM

Inderdaad, lang kijken en je ziet het.

Even de momentele waarden genoteerd:
hp1 en 2 draaien al 10 minuten.
Temperatuurwaarden zijn niet wie draait afhankelijk

hp1 in 30,18
hp1 uit 32,64
hp2 in 31,07
hp2 uit 34,96

Temp na ketel (flow temp) 33 graden, Deze fluctueert +/- 0,7 graad. Goedkope klemthermostaat, dient volgens mij vooral om te constateren dar cv ketel brandt en indicatie van m3 verbruik te geven.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:57
jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:21:
[...]

De aanwezigheid van een EV is cruciaal in een verwarmingssysteem, daar twijfel ik geen seconde over.
In een volledig vloeistof gevuld systeem (dus geen lucht ergens aanwezig) kan de druk zelfs zo'n 3 bar per graad temp. stijging oplopen. Dit omdat vloeistof uitzet bij hogere temperaturen (dichtheid gaat omlaag) en staal maar heel beperkt uitzet bij hogere temperaturen. Dit vangt het EV op.
(bij kunststof systemen is dit effect veel minder significant, uitzettingscoëfficiënt van kunststof is veel hoger dan staal).

Maar luchtintrede vanwege onderdruk lijkt me wel iets ver gezocht. Dan zouden koppeling lekdicht zijn bij overdruk en lekken bij onderdruk. Het kan bij sommige typen koppelingen wellicht, maar bij de veel toegepaste knel- en perskoppelingen zie ik dit eerlijk gezegd niet gebeuren.
Het probleem zit hem niet in de passieve componenten zoals leidingen en radiatoren. Meer in automatische ontluchters, de CV ketel/warmtepomp, een antivriesklep of een overstortventiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:36
harv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:07:
[...]

@CPM

Inderdaad, lang kijken en je ziet het.

Even de momentele waarden genoteerd:
hp1 en 2 draaien al 10 minuten.
Temperatuurwaarden zijn niet wie draait afhankelijk

hp1 in 30,18
hp1 uit 32,64
hp2 in 31,07
hp2 uit 34,96

Temp na ketel (flow temp) 33 graden, Deze fluctueert +/- 0,7 graad. Goedkope klemthermostaat, dient volgens mij vooral om te constateren dar cv ketel brandt en indicatie van m3 verbruik te geven.
Als je dit nog een keer doet als enkel hp1 of HP2 draait, dan kun je wel bepalen welke sensor afwijkt.
Of als 3e 'test' als er niks draait

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:22:
[...]

Als je dit nog een keer doet als enkel hp1 of HP2 draait, dan kun je wel bepalen welke sensor afwijkt.
Of als 3e 'test' als er niks draait
@jj85
@CPM

Klopt, maar als hetzelfde water door beide warmtepompen loopt, en nummer 2 loopt moeten in theorie de eerste drie waarden hetzelfde zijn.

De eerste twee wijken overigens niet veel van elkaar af.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inclusief kosten neem ik aan.
ANWB zit op €0 tot 15.00 uur

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
dzuijlek schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:52:
[...]

Hier wat informatie over onze woning:

We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. De verdeler heeft 9 groepen. Daarnaast hebben we in de kelder nog vloerverwarming met een verdeler met 2 groepen. En ook in de badkamer hebben we vloerverwarming zonder verdeler. In andere ruimtes hebben we radiatoren, op de begane grond staan deze allemaal open. Op de eerste en tweede verdiepen zijn ze allemaal dicht. We slapen namelijk graag in een koele kamer.

Foto van de verdeler van de woonkamer:
[Afbeelding]

Ons gasverbruik was ongeveer 1.400m3 per jaar voordat we de WP kregen. We hebben het e.e.a. aan isolatie gedaan (vloerisolatie, spouwmuurisolatie en HR++ glas). Ik zou graag nog een plat dak isoleren, want daar hebben we veel warmteverlies. De vorige bewoners stookten behoorlijk veel gas, tot max 3000 cuub per jaar!

Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat de vloerverwarming niet optimaal werkt en dat er veel retourwater bijgemengd wordt. Ik heb de loodgieter er al eens bij gehad, maar die leek er niet veel verstand van te hebben. Veel meer dan het een beetje dichtdraaien van een aantal groepen deed hij niet. Met de Quatt merk ik dat er veel verschil zit tussen de aanvoertemperatuur en wat er volgens het metertje op de verdeler de vloer ingaat. Daar zit veel verschil in, er wordt 29 graden aangeleverd maar het metertje op de aanvoer van de verdeler geeft 23 graden aan en de retour iets van 21. Met de cv heb ik dit metertje ook nooit hoger gezien dan 30 graden (meestal lager). Wat ik ook vreemd vind is dat het helemaal niet uitmaakt op welke temperatuur ik de thermostaatknop bij de verdeler zet. Ik heb de thermostaatknop er ook al eens af gehad, maar die leek gewoon in orde (kon hem gewoon indrukken en hij kwam dan gewoon normaal terug).

Met mijn verdeler kan je het bijmengen helaas niet regelen. Ik heb net een locale loodgieter en het installatiebedrijf van de vloerverwarming gevraagd om een regelventiel nog te plaatsen is. Ik had namelijk op youtube dit filmpje gevonden:
YouTube: Basic verdeler ombouwen naar een LTV verdeler - krisradiator.nl

Misschien nog goed om op te merken dat er toen we het huis kochten nog 3 radiatoren in de woonkamer waren. Deze zijn echter op ons verzoek verwijderd, of eigenlijk omdat mijn vrouw dat mooier vond. Volgens de loodgieter was dit mogelijk omdat het als hoofdverwarming is aangelegd. Maakt dit verwijderen van de radiatoren nog iets uit ivm flow? Kan dat ergens voor problemen zorgen?

De ruimtes op de begane grond met radiatoren voelen allemaal warmer dan de woonkamer met alleen vloerverwarming, zeker als de cv aanstaat. Ook de vloerverwarming in de badkamer wordt lekker warm als de cv draait en voelt veel warmer dan de vloer in de woonkamer.

Dit is het verbruik van de quatt en de cv van deze maand:
[Afbeelding]

Alle hulp is welkom. Als er nog informatie ontbreekt laat het me dan weten.
Als je wilt dat mensen reageren dan moet je wel een duidenlijke vraag stellen en de informatie uit de app. toevoegen. Je kunt niet verwachten dat mensen terug gaan scrollen om te kijken wat jouw probleem is.

Voorbeeld van een vraag zou kunnen zijn maar je kan zelf vast een beter vraag verzinnen;

Mijn mengverdeler van mijn vloerverwarming werkt niet goed samen met mijn wp bla bla

Kijk ook naar andere topics op tweaker bijv.

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Misschien staat daar al een goed antwoord bij.

Dus ik zou zeker naar vergelijkbare topics kijken en je kan dan ook daar een (eigen) topic aan maken. Jouw probleem is je afgiftesysteem en niet zozeer je Quatt. En ik denk dat jouw loodgieter ook gelijk heeft de mengverdeler doet waarschijnlijk wat deze moet doen maar het werkt niet met je wp.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:23
Friezin schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:12:
[...]

Ja inclusief kosten. Exclusief kosten is niet interessant 😉

[ Voor 9% gewijzigd door Erik1805 op 23-11-2024 18:27 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Friezin schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:12:
[...]

Net contract afgesloten bij esent voor 20,2 ct all inn.
niet moeilijk doen verder.!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vorig weekend op zondag was bij mij de startdag voor defrosts, ze zijn bijna onafgebroken doorgegaan.
Hopelijk straks einde aan al die pufjes gas.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 20:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBIDlgYeqE8BMqAG8yBTo4JWNrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFoTx6uTIA9W6BgT6zEhudwu.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een vraag over mijn grafiek. Vanaf 07:00u ging de thermostaat op 19 voor de hele dag. Zien we hier een normale grafiek? De temperatuur steeg om 10u snel richting de 5°C.

Daarnaast heb ik een vraag over de COP. Ik zie hier veel discussies over de COP en gedoe met radiatoren. Is niet het enige dat telt de retour/aanvoertemperatuur + de plaatsing van de Quatt en de buitentemperatuur? Of zijn er meer factoren van belang?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:04
harv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:34:
[...]

Net contract afgesloten bij esent voor 20,2 ct all inn.
niet moeilijk doen verder.!!!!
Waar kan ik dat ook afsluiten voor 20,2 ct all in? Ik kom met independer en gaslicht.com bij Essent niet lager dan 26,6 ct per kwh plus €11 vaste kosten per maand. Met mijn verbruik van 4400 kwh per jaar is dat nog ca 3 ct per kwh aan vaste lasten, samen dan 29,6 ct/kwh. 🤑

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Laatst online: 13-05 16:20
@jj85
Water in en out is 20.77, supply temperature schommelt nu toe en beetje rond de 20.30.

Moet de aanvoer temperatuur niet gewoon nog iets naar beneden geschroefd worden zodat hij wat langere runs maakt?

Ik ben nu zelf een beetje gaan experimenteren met het schema van de lyric T6. Toch een minimale nachtverlaging anders gaat de Quatt vooral werken terwijl het buiten op zijn koudste punt is. Dus nu langzaam een halve graad omhoog per 2 uur van 10 tot 14u. Is dat wel of niet verstandig om te proberen? Het algemene advies is om de temperatuur gelijk te houden maar dat leek hier niet echt te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
TeslaNerd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:17:
[...]

Waar kan ik dat ook afsluiten voor 20,2 ct all in? Ik kom met independer en gaslicht.com bij Essent niet lager dan 26,6 ct per kwh plus €11 vaste kosten per maand. Met mijn verbruik van 4400 kwh per jaar is dat nog ca 3 ct per kwh aan vaste lasten, samen dan 29,6 ct/kwh. 🤑
@TeslaNerd

Meedoen met veh collectieve inkoop.
Was voor mij ook verrassend!!
Misschien nog plaatsje vrij!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 17:22
vanquishsdiv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:16:
[Afbeelding]

Heb een vraag over mijn grafiek. Vanaf 07:00u ging de thermostaat op 19 voor de hele dag. Zien we hier een normale grafiek? De temperatuur steeg om 10u snel richting de 5°C.

Daarnaast heb ik een vraag over de COP. Ik zie hier veel discussies over de COP en gedoe met radiatoren. Is niet het enige dat telt de retour/aanvoertemperatuur + de plaatsing van de Quatt en de buitentemperatuur? Of zijn er meer factoren van belang?
Dit lijkt me qua verloop een mooie grafiek. Een stuk of 12 defrosts zo te zien. Het totale verbruik hangt natuurlijk van je woning af. Bij een goed geïsoleerd huis heb je natuurlijk minder energie nodig om de boel op 19 gr te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
dzuijlek schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:52:
[...]

Hier wat informatie over onze woning:

We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. De verdeler heeft 9 groepen. Daarnaast hebben we in de kelder nog vloerverwarming met een verdeler met 2 groepen. En ook in de badkamer hebben we vloerverwarming zonder verdeler. In andere ruimtes hebben we radiatoren, op de begane grond staan deze allemaal open. Op de eerste en tweede verdiepen zijn ze allemaal dicht. We slapen namelijk graag in een koele kamer.

Foto van de verdeler van de woonkamer:
[Afbeelding]

Ons gasverbruik was ongeveer 1.400m3 per jaar voordat we de WP kregen. We hebben het e.e.a. aan isolatie gedaan (vloerisolatie, spouwmuurisolatie en HR++ glas). Ik zou graag nog een plat dak isoleren, want daar hebben we veel warmteverlies. De vorige bewoners stookten behoorlijk veel gas, tot max 3000 cuub per jaar!

Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat de vloerverwarming niet optimaal werkt en dat er veel retourwater bijgemengd wordt. Ik heb de loodgieter er al eens bij gehad, maar die leek er niet veel verstand van te hebben. Veel meer dan het een beetje dichtdraaien van een aantal groepen deed hij niet. Met de Quatt merk ik dat er veel verschil zit tussen de aanvoertemperatuur en wat er volgens het metertje op de verdeler de vloer ingaat. Daar zit veel verschil in, er wordt 29 graden aangeleverd maar het metertje op de aanvoer van de verdeler geeft 23 graden aan en de retour iets van 21. Met de cv heb ik dit metertje ook nooit hoger gezien dan 30 graden (meestal lager). Wat ik ook vreemd vind is dat het helemaal niet uitmaakt op welke temperatuur ik de thermostaatknop bij de verdeler zet. Ik heb de thermostaatknop er ook al eens af gehad, maar die leek gewoon in orde (kon hem gewoon indrukken en hij kwam dan gewoon normaal terug).

Met mijn verdeler kan je het bijmengen helaas niet regelen. Ik heb net een locale loodgieter en het installatiebedrijf van de vloerverwarming gevraagd om een regelventiel nog te plaatsen is. Ik had namelijk op youtube dit filmpje gevonden:
YouTube: Basic verdeler ombouwen naar een LTV verdeler - krisradiator.nl

Misschien nog goed om op te merken dat er toen we het huis kochten nog 3 radiatoren in de woonkamer waren. Deze zijn echter op ons verzoek verwijderd, of eigenlijk omdat mijn vrouw dat mooier vond. Volgens de loodgieter was dit mogelijk omdat het als hoofdverwarming is aangelegd. Maakt dit verwijderen van de radiatoren nog iets uit ivm flow? Kan dat ergens voor problemen zorgen?

De ruimtes op de begane grond met radiatoren voelen allemaal warmer dan de woonkamer met alleen vloerverwarming, zeker als de cv aanstaat. Ook de vloerverwarming in de badkamer wordt lekker warm als de cv draait en voelt veel warmer dan de vloer in de woonkamer.

Dit is het verbruik van de quatt en de cv van deze maand:
[Afbeelding]

Alle hulp is welkom. Als er nog informatie ontbreekt laat het me dan weten.
Ik heb hier wat gouden tips gekregen over de verdeler.

Mijn probleem was beetje het zelfde wat verdeler betreft aanvoertemperatuur was 30 en in de vloerverwarming ging er max 26 graden.

Het duurde wat langer dat de ruimte op temperatuur kwam.

Naar wat uitleg van @Friezin en tips van @Desembrood @Simply Me @wmr400

Toch besloten om dvr te plaatsen

En jaaa het werk als een trein :)

28 aanvoer is gewoon 28 in de leidingen:)

Daarvoor dank nog mede Tweakers :)

Ik had nog daarvoor installateur gebeld maar die hebben helemaal geen zin voor zo een klein klusje langs te komen.

Waar ik nu me ziet is de retour ventiel die kan het niet echt aan maar dat komt nog :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAjDcWSMIySdgUw5KiPhBNvI4cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0aZeMZx5rREPLxFRpFz8SD6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3UOurD07YZ1F-W3w1AN89CIUxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ay464w6Ekr8c5UD6aUSYCYCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn0eQAZ7b2XnCAfuY_WNr69NPi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OA9M8esGWd623PQIOUwAWVow.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
SalmonAce schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:20:
@jj85
Water in en out is 20.77, supply temperature schommelt nu toe en beetje rond de 20.30.

Moet de aanvoer temperatuur niet gewoon nog iets naar beneden geschroefd worden zodat hij wat langere runs maakt?

Ik ben nu zelf een beetje gaan experimenteren met het schema van de lyric T6. Toch een minimale nachtverlaging anders gaat de Quatt vooral werken terwijl het buiten op zijn koudste punt is. Dus nu langzaam een halve graad omhoog per 2 uur van 10 tot 14u. Is dat wel of niet verstandig om te proberen? Het algemene advies is om de temperatuur gelijk te houden maar dat leek hier niet echt te werken.
Dat klinkt logisch.
Maar zo te horen maakt jouw Quatt hele korte runs en hoeft enkel je woonkamer op temp te houden. Blijkbaar is het een makkie voor je Quatt, maar niet efficient...
Je zou eens kunnen proberen om de soundslider op Building 87 te zetten, dan forceer je een laag vermogen. Misschien dat dat wel beter werkt.

En anders een bij Quatt informeren. Vraag me af of ze de stooklijn hebben aangepast aan 'enkel woonkamer verwarmen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:04
harv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:31:
[...]

@TeslaNerd

Meedoen met veh collectieve inkoop.
Was voor mij ook verrassend!!
Misschien nog plaatsje vrij!!
Dankjewel voor de tip! Het is gelukt via de website van veh 🥳

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
TeslaNerd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:59:
[...]

Dankjewel voor de tip! Het is gelukt via de website van veh 🥳
Ook geprobeerd.
Vast contract uitverkocht voor zonnepaneel eigenaren.
Helaas.
Maar goed… contract loopt pas eind januari af dus ik heb nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
Stefannn schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:27:
[...]

Ook geprobeerd.
Helaas.
Idem voor mij.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@Stefannn @Gerardwaz
Ik heb de vorig keer via VEH afgesloten. In eerste instantie was het uitverkocht en de dag erna stond het weer op de site. Misschien blijven checken.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
CPM schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:12:
@Stefannn @Gerardwaz
Ik heb de vorig keer via VEH afgesloten. In eerste instantie was het uitverkocht en de dag erna stond het weer op de site. Misschien blijven checken.
Top, een goede tip, hou het in de gaten. Heb nog 7 dagen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Laatst online: 13-05 16:20
@jj85
Oke bedankt voor al je hulp zo ver!

Ik knoei nog even aan met het temperatuur schema en de soundslider om ik hem wat langer aan het draaien te krijgen. Ga ook quatt een berichtje sturen of zij de stooklijn aan kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
verguldebarman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Ik redeneer iets anders dan de reacties die je al hebt ontvangen. Minder gas verbruiken is altijd relevant. Mijn huis is ook niet de beste keuze voor een warmtepomp; Vrijstaande woning, geschakeld met de achterkant. HR glas, flinke grote ramen tot 4m hoogte, alles open verbonden in verschillende woonlagen 300m3, bijna nergens deuren, kids die vergeten de ramen te sluiten, vw in de woonkamer, rest type 10 radiatoren. Kortom, niet het best geïsoleerde of te verwarmen huis.

Toch heb ik gekozen voor een warmtepomp en inmiddels verbruik in 90% minder gas voor het verwarmen van het huis.

De Quatt kan tot 55gr verwarmen. Mijn cv staat ook ingesteld op 60gr. Op de koude dagen verbruik ik dus ook nog steeds gas om het lekker warm te krijgen in mijn huis. Dat lukt wel, al kost het soms wat meer tijd...

Grootste voordeel, naast minder gas, is vooral het comfort gevoel. Het is dag en nacht nu aangenaam in ons huis, ca 20 graden. Dat in tegenstelling tot tien we alleen cv hadden, waarbij het in de nacht richting de 15 graden ging. Opstaan in een koud huis vind ik verschrikkelijk, gelukkig is dat nu voorbij!!!
Op zich heb je gelijk maar ik zie wel twee belangrijke verschillen tussen de twee huizen: Het afgiftesysteem, jij hebt vloerverwarming en er zal ook wel een verschil zijn tussen ouder dubbelglas en hr glas. Of je het zonder vloerverwarming comfortabel wordt, maar met kleine radiatoren, daar heb ik dan mijn twijfels over. Maar inderdaad als je later nog van plan bent om aanpassingen te doen kan je beter nu de wp kopen, vanwege de hogere subsidie.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Erik1805 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:51:
Moet zeggen dat het scherma 0,1/45min veel beter werkt. Haalt het beter.

[Afbeelding]
Mijn schema was gisteren een puinhoop. Dusdanig dat ik de temperatuur vandaag op constant heb gezet. De eerste gedachte is dus dat het schema het probleem is maar als ik naar dit voorbeeld kijk dan ziet mijn buitentemperatuur er heel anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCpVDGgWlLrVq3ytQFozWT7Z8do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqmxSeO3VEbLenPzJm1CbiMH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door WAF1 op 24-11-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
WAF1 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:49:
[...]

Mijn schema was gisteren een puinhoop. Dusdanig dat ik de temperatuur vandaag op constant heb gezet. De eerste gedachte is dus dat het schema het probleem is maar als ik naar dit voorbeeld kijk dan ziet mijn buitentemperatuur er heel anders uit.
Vrijdag buitentemperatuur stijgt niet gelijdenlijk, schema met nachtverlaging, last van de wind?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAmTCGw_as5LbcM752o2-6su9FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJo6tEBKB3P2rKLqlRjE8tpY.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag zondag buitentemperatuur stijgt wel gelijdenlijk, constante temperatuur, ik denk weinig wind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwBZrK3jJVgKeCvpN_Ake9JqNyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lh8bNiBjAKZnSu7Abopds5RH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door WAF1 op 24-11-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(Via "wijzig" had je deze in de vorige post erbij kunnen plaatsen.
Ik kan 'm niet goed bekijken. Probeer eens een screenshot met die knoppen aan de zijkant en dan in dat onderbalkje wat verschijnt hierop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe7cVKI2SzTGG35gu1P0G7vZCj0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C7ERZpH7tSwPS2wk5oVS2y2d.jpg?f=user_large klikken, zodra hij weer oplicht, totdat je op einde pagina bent)

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 24-11-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Stefannn schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:56:
[...]

Dacht ik eerst ook, maar een automatische ontluchter “doet exact dat”. Dicht bij overdruk en lek bij onderdruk.
Die zit bij een quatt aan de ingang (retour), (heb ik van horen zeggen, ik heb geen quatt). Dus als je daar letterlijk onderdruk trekt trek je wel lucht.

Echter… afgevuld ruim boven 1 bar zal de drukval over quatt zelfs bij 800l/uur wel onder de 1 bar blijven dus is die onderdruk ten opzichte van kamer druk niet echt voorstelbaar.
@Stefannn @netappie
Moest er even een doorsnede van een ontluchter bij zoeken, maar begrijp nu jullie opmerkingen! Thanks 👍

Bij forse drukdaling trek je mogelijk de vlotter dusdanig ver naar beneden dat hij het ventiel opent en dus nog meer lucht aantrekt.

Die veer aan de onderkant begrijp ik overigens niet... Zie je ook niet bij alle modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjuCggBAxX8IhsOA_mysQUVLUk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PrhAavt0ZustYCdLTYMgB6P0.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 19:56
jj85 schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:38:
[...]

@Stefannn @netappie
Moest er even een doorsnede van een ontluchter bij zoeken, maar begrijp nu jullie opmerkingen! Thanks 👍

Bij forse drukdaling trek je mogelijk de vlotter dusdanig ver naar beneden dat hij het ventiel opent en dus nog meer lucht aantrekt.

Die veer aan de onderkant begrijp ik overigens niet... Zie je ook niet bij alle modellen.

[Afbeelding]
De veer onderaan is om de ontluchter onder druk te kunnen vervangen.
Je draait dan alleen het bovenste gedeelte los en dan sluit de veer dat klepje onderaan.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
pjeterinfo schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:28:
[...]

De veer onderaan is om de ontluchter onder druk te kunnen vervangen.
Je draait dan alleen het bovenste gedeelte los en dan sluit de veer dat klepje onderaan.
Nice! Mooi / slim ontwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Kan het zijn dat door kalibratie van je thermostaat de Quatt zich anders gaat gedragen?

Stel:
-je isolatie is overschat dus je hebt een te laag ingesteld warmteverlies
-het is 19°C maar je kalibreert je thermostaat met +3,0°C. Je stelt je thermostaat vervolgens in op 22°C (wat werkelijk 19°C is)
-Levert de Quatt dan hogere temperaturen?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
jj85 schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:30:
[...]

Nice! Mooi / slim ontwerp :)
Met gemengde gevoelens, ik heb in de installatie techniek gewerkt en heb dit altijd met enige argwaan gebruikt.
Het werkt niet altijd zoals je had gehoopt :(

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:43:
[...]

(Via "wijzig" had je deze in de vorige post erbij kunnen plaatsen.
Ik kan 'm niet goed bekijken. Probeer eens een screenshot met die knoppen aan de zijkant en dan in dat onderbalkje wat verschijnt hierop
[Afbeelding] klikken, zodra hij weer oplicht, totdat je op einde pagina bent)
Dit lukt bij mij niet goed. Ik moet kijken wat ik er aan doen, mijn foto's worden ook nog niet opgeslagen op One drive. Ik ben op een hele ingewikkelde manier bezig maar ik hoop dat het voldoende duidenlijk is wat je ziet. Maar er speelt iets, waarschijnlijk de wind, rond mijn buitensensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@WAF1 Wat is nou (in 1 of 2 zinnen) het probleem met jouw Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-09 19:51
Weinig reactie op mijn vorige vragen, dus nog even in het kort:

Offerte voor Quatt Duo. Overwegen (daarna) overstap naar vloerverwarming beneden (dat is toch al een wens),
Boven en zolder houden we echter radiatoren die bijna nooit aan staan, op de badkamer na. Daar is een design radiator met thermostaatkraan, aanvoer gelust door de vloer als “vloerverwarming” (zonder verdeler/pomp dus niet te beïnvloeden).

Vragen:
* krijg je problemen met combinatie vvw beneden en weinig andere vraag, op de badkamer designradiator en wellicht nog één radiator na?
* wordt de badkamer nog voldoende warm met LT aanvoer? (Of geeft de badkamer een te hoge retour temperatuur wat niet gunstig is?)
* als de radiatoren boven/zolder toch meer gebruikt gaan worden (oudere kinderen) zijn die kamers dan warm te krijgen op LT of wordt het dan noodzakelijk ventilatoren plaatsen? ( misschien kunnen de Jaga Tempo convectoren van de begane grond, die vrijkomen na aanleg vloerverwarming, dan beter naar de slaapkamers worden verplaatst? )

Tenslotte: volgorde van besluit, liefst eerst warmtepomp besluit nemen en installeren, zodat bij eventuele aanleg vloerverwarming direct een juiste verdeler geplaatst kan worden —> open/gesloten en met/zonder pomp vind ik hier ook nog een lastige? (Quatt adviseert gesloten met pomp? Hier lees ik andere adviezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Ik ben dus opzoek naar de redenen waarom mijn wp want onrustiger draait. Er zijn ondertussen meerdere verdachten, ik heb waarschijnlijk veel last van wind, mijn warmteverlies en de stooklijn staan niet helemaal goed en mogelijk schakelt de Tado iets te snel.

Onderstaand citaat kwam ik in het forum van Hisense tegen en zulke opmerkingen was ik al eerder tegen gekomen. Eigenlijk weet ik niet op welke manier ze de Tado hebben aangesloten op mijn Atag ketel, is er iemand die dat misschien wel weet omdat deze ook een Atag heeft. Ik heb al wel een oudje en de oorspronkelijke thermostaat kon niet worden gebruikt. Of is er een andere manier om daar achter kan komen? Maar mogelijk is het de moeite waard om eerdaags ook eens contact op te nemen met Tado. Maar anderzijds begrijp ik dat je in het installatie menu ook de Quatt kan kiezen en mag ik verwachten dat deze al goed staat. Maar misschien kunnen er toch aanpassingen worden gedaan, welke sommige leden nu in Home assistent doen. Ik zeg eerlijk het is niet mijn hoogste prioriteit maar misschien kan ook een ander iets aan deze opmerkingen hebben.

Die tado heeft ook bij aan/uit nog softwarematige aanpassingen nodig om te zorgen dat hij minder snel schakelt. Dan gaat je warmtepomp namelijk veel te veel pendelen. Ik ben vanavond weer thuis, dan kijk ik even. Overigens heb ik nu de Netatmo, omdat ik niks meer aan de radiatorknoppen had. Alles in 1 koop verkocht en die Netatmo opgehangen. Voordeel is daar dat je de hysterese zelf in kunt stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
marcelsa schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:10:
Weinig reactie op mijn vorige vragen, dus nog even in het kort:

Offerte voor Quatt Duo. Overwegen (daarna) overstap naar vloerverwarming beneden (dat is toch al een wens),
Boven en zolder houden we echter radiatoren die bijna nooit aan staan, op de badkamer na. Daar is een design radiator met thermostaatkraan, aanvoer gelust door de vloer als “vloerverwarming” (zonder verdeler/pomp dus niet te beïnvloeden).

Vragen:
* krijg je problemen met combinatie vvw beneden en weinig andere vraag, op de badkamer designradiator en wellicht nog één radiator na?
Mogelijk wel. Hier staat de badkamer (handdoekradiator) continu vol open en krijg ik de badkamer net op 19-20grC. Dus daar moet ik nog een keer wat mee (IR-panelen, elektrische radiator etc).
Op onze (grote) werkkamer een Jaga Tempo met fans opgehangen. Deze krijg ik zonder problemen goed warm.
* wordt de badkamer nog voldoende warm met LT aanvoer? (Of geeft de badkamer een te hoge retour temperatuur wat niet gunstig is?)
Zie vorige antwoord.
* als de radiatoren boven/zolder toch meer gebruikt gaan worden (oudere kinderen) zijn die kamers dan warm te krijgen op LT of wordt het dan noodzakelijk ventilatoren plaatsen? ( misschien kunnen de Jaga Tempo convectoren van de begane grond, die vrijkomen na aanleg vloerverwarming, dan beter naar de slaapkamers worden verplaatst? )
Die Jaga's straks verplaatsen is denk ik sowieso een goed plan. Voor nu (jonge kinderen) krijg ik hun kamers warm genoeg (18-20grC) met de oude conventionele radiatoren. Deze zal ik in de toekomst vervangen door Jaga's met fans als ze wat meer tijd op de kamer gaan doorbrengen. Maar dit moet je ook een beetje proefondervindelijk gaan uitvinden.

Heb je als eens geëxperimenteerd met je CV op lage aanvoertemp?
Tenslotte: volgorde van besluit, liefst eerst warmtepomp besluit nemen en installeren, zodat bij eventuele aanleg vloerverwarming direct een juiste verdeler geplaatst kan worden —> open/gesloten en met/zonder pomp vind ik hier ook nog een lastige? (Quatt adviseert gesloten met pomp? Hier lees ik andere adviezen)
Ik ervaar best veel comfort met de Jaga's (met fans) beneden. Misschien ervaar je straks hetzelfde en heb je helemaal geen vloerverwarming nodig... (is je vloer geïsoleerd? voordat je met vvw de kruipruimte gaat opwarmen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
WAF1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:19:
Ik ben dus opzoek naar de redenen waarom mijn wp want onrustiger draait. Er zijn ondertussen meerdere verdachten, ik heb waarschijnlijk veel last van wind, mijn warmteverlies en de stooklijn staan niet helemaal goed en mogelijk schakelt de Tado iets te snel.
Wat is jouw definitie van onrustig / hoe zie je dat?
Jouw plaatje van 24 nov ziet er stabiel uit.
Jouw plaatje van 22 nov is wat minder stabiel, maar met een hoekwoning uit 1993 met matige isolatie en guur weer afgelopen vrijdag... misschien niet zo'n heel gek beeld. Ook best een aardige COP.
Afgelopen 24 uur was er ook meer wind, dat zag ik in mijn (1991) woning ook wel terug op de warmtevraag. Die lag net wat hoger. Die wind helpt het warmteverlies wel een handje ;)
Onderstaand citaat kwam ik in het forum van Hisense tegen en zulke opmerkingen was ik al eerder tegen gekomen. Eigenlijk weet ik niet op welke manier ze de Tado hebben aangesloten op mijn Atag ketel, is er iemand die dat misschien wel weet omdat deze ook een Atag heeft.
Niet relevant... de Tado is OpenTherm aangesloten op de CiC. De CiC is aangesloten op jouw CV. Maakt niet echt uit of dat OT of aan/uit is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Stefannn schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:27:
[...]

Ook geprobeerd.
Helaas.
Bedenk wel dat deze periode (in de winter) de energiecontracten veelal duurder zijn dan als je deze in de zomer gaat afsluiten. mogelijk dat je de ingangsperiode dmv een kortlopend variabel contract cq modelcontract of zelfs een dynamisch contract meer richting mei-juni-juli kunt laten verschuiven.
VEH komt regelmatig met nieuwe aanbod, mogelijk dat je zelfs al voor een volgende kunt aanmelden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-09 19:51
@jj85 dank voor je reactie!

De vloerverwarming wens is er omdat we de Jaga’s (4x!) graag uit onze woonkamer/keuken willen hebben (voor het zicht en de praktische ruimte) en een warme vloer en meer constante temperatuur ons comfortabel lijkt. Huis is uit 2013, de vloer en verder ook zeer goed geïsoleerd, HR++, uiteraard spouw en dak. Nu <1000 m3 gas per jaar, 170m2, 5 persoonshuishouden, thermostaat doorgaans niet hoger dan 19 graden.

Radiatoren op de slaapkamers staan nu nooit open en we willen ook graag “fris” blijven slapen. Mijn zorg is dat je met de WP deze kamers niet snel genoeg warm krijgt op het moment dat dat nodig is - of dat je als alternatief de kamers standaard al mee moet verwarmen om op een iets hogere temperatuur te starten met verwarmen. Op deze kamers dan ook (op temperatuur) instelbare radiatorkranen plaatsen?

Lastig is dat je slecht kunt inschatten wat voor ‘maatregelen’ je later allemaal nog moet nemen en je daarmee eigenlijk de terugverdientijd nu niet goed kunt inschatten (+fans, +thermostaat kranen, +radiator vervangen / IR in badkamer etc.etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je verwacht dat je heel af en toe een kamer snel warm moet krijgen, met een elektrisch kacheltje heb je het zo warm.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
jj85 schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:59:
@WAF1 Wat is nou (in 1 of 2 zinnen) het probleem met jouw Quatt?
Helaas meer zinnen nodig:

Vragen rond pendelen en minimaal vermogen;
-Vaak een onrustig beeld. (opgenomen elektrisch vermogen) maar de Quatt doet het wel en haalt redelijke COP's. Vandaag dus een zeer rustig beeld.
-spelen met Slider helpt dan niet.
-Last van zoninval waardoor de binnentemperatuur meer schommelt.
-Ondergrens niet lager dan 400W
-vermoeden dat het warmteverlies niet goed staat. Als hij aangaat dan schiet meteen naar die 400 W. Vermoeden komt ook omdat de isolatie niet goed in de berekening is meegenomen. Mijn verbruik zou met hr++ glas even hoog zijn als eerder bij dubbelglas. Ook is de verkoper 100 kW boven mijn opgegeven verbruik gaan zitten en heeft het historisch verbruik gebruik genomen. (Daardoor haal je dus op papier een hogere besparing)
-vermoeden dat de stooklijn niet goed staat. Hij gaat in het voorseizoen al bij 19 graden verwarmen en de wp gaat dan pendelen.

Ik weet mijn beide waardes dus niet. Quatt geeft aan dat alles werkt zo als het moet en wil geen waardes veranderen. Verwijst mij naar de handleiding. |:(

Factor wind;
-Ik vermoed ook dat ik last van wind heb, de leidingkoker is bijv. na 3 weken er al afgewaaid. Glaszetter heeft aangeven we hebben last van....wind.
-N=1 Ik zag bij een ander dat de temperatuurwaarden op een vergelijkbare dag (meerdere dagen) veel minder in absolute waarden schommelde dan bij mij. Mijn buitentemperatuur laat dus een veel grilliger patroon zien.

Factor balkonbak;
-Omdat mijn Quatt in een soort balkonbak staat moet ik goed in de gaten houden of hij werkt zoals het moet. Het lijkt dat er geen sprake is van recirculatie maar is sluit niet uit dat er mogelijk toch enige invloed is. Het effect kan rond de 0 graden, natuurlijk heel anders zijn dan bij 15 graden. Het is een balkonbak die op het zuiden staat dus als de zon schijnt pakt deze redenlijk veel zon.

Zo rustig beeld, bij het elektrisch opgenomen vermogen, zoals vandaag heb ik nog nooit gezien en stiekem denk ik dat ze iets hebben aangepast. Maar vandaag zie je natuurlijk geen temperaturen die naar het nulpunt gaan en ik denk dat er niet zoveel wind staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3LB4FQ5-j7hoAANY2Iq9tHsv1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGJy7HGwaRSY0mArJ7vTFQ1e.jpg?f=fotoalbum_large

Tot voor kort was het niet koud genoeg om goed waterzijdig in te regelen omdat de wp overdag nog te vaak uit ging. Vandaag zou het kunnen maar ik moet zo weg. Toch niet, Ik denk dat de wp nu snel in standby gaat, er is hier even zon. Maar dat ik zie dat mijn wp rustig kan draaien dat is wel fijn. Ik snap alleen niet waarom hij vandaag met deze temperaturen (defrost)pieken laat zien. Heeft iemand een verklaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4lVeEB8E5P9csVRZaqhl3d1518=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dalu62TCO61lNi3aovMjL4HU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcelsa schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:01:

De vloerverwarming wens is er omdat we de Jaga’s (4x!) graag uit onze woonkamer/keuken willen hebben (voor het zicht en de praktische ruimte) en een warme vloer en meer constante temperatuur ons comfortabel lijkt. Huis is uit 2013, de vloer en verder ook zeer goed geïsoleerd, HR++, uiteraard spouw en dak. Nu <1000 m3 gas per jaar, 170m2, 5 persoonshuishouden, thermostaat doorgaans niet hoger dan 19 graden.

Radiatoren op de slaapkamers staan nu nooit open en we willen ook graag “fris” blijven slapen. Mijn zorg is dat je met de WP deze kamers niet snel genoeg warm krijgt op het moment dat dat nodig is - of dat je als alternatief de kamers standaard al mee moet verwarmen om op een iets hogere temperatuur te starten met verwarmen. Op deze kamers dan ook (op temperatuur) instelbare radiatorkranen plaatsen?

Lastig is dat je slecht kunt inschatten wat voor ‘maatregelen’ je later allemaal nog moet nemen en je daarmee eigenlijk de terugverdientijd nu niet goed kunt inschatten (+fans, +thermostaat kranen, +radiator vervangen / IR in badkamer etc.etc.)
Radiatoren op de slaapkamers staan nu nooit open en we willen ook graag “fris” blijven slapen. Mijn zorg is dat je met de WP deze kamers niet snel genoeg warm krijgt op het moment dat dat nodig

Wat wil je nu dan? Want radiatoren staan nooit open.... maar moet wel snel warm?

(Vanaf 's morgens tot een uur of 16 meeverwarmen, daarna uit voor een koele nacht?
Ik heb zelf trouwens een paneelradiator in de badkamer. Ook daar vvw en daar wordt het 20°C, maar bij uitgebreid daar rondhangen gaat die radiator een uurtje op halve kracht aan, ik heb zoiets: https://www.bol.com/nl/p/...pp-led-touchscreen-1500w/ binnen no time 22°C)

Wat is de terugverdientijd van je cv-ketel geweest?

(Ik heb vvw genomen voor het comfort, wel offertes gevraagd maar me nooit bekommerd om terugverdientijd waar dan ook van. Ook niet van de Quatt. Wel natuurlijk naar prijzen gekeken.)

Omdat tegenwoordig iedereen plotseling een Duo geoffreerd krijgt, ga ik er van uit dat je voor FE gaat? Want anders lijkt, met jouw "eisen" en huidig gasverbruik, een duo mij wel een overkill.
Ik heb nu, met vvw, 1 Quatt en vanaf 1 januari nog maar 188m3 gas, meer comfort dan 3 jaar geleden met 2500m3 gas.

Edit: verbruik tot nu.
Januari tm april op 22°C continue. Nu 21°C (maar ik test een kleine boost van 1 uur om 05.00 uur naar 21,5°C)
Specs van mijn woning in sig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlzlXjIjHXENklooGDoW6Jp-Ffw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJCROrizdvkjWb9JDnMuLjN5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Friezin op 24-11-2024 11:55 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

vanquishsdiv schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:33:
Kan het zijn dat door kalibratie van je thermostaat de Quatt zich anders gaat gedragen?

Stel:
-het is 19°C maar je kalibreert je thermostaat met +3,0°C. Je stelt je thermostaat vervolgens in op 22°C (wat werkelijk 19°C is)
Geen idee. Maar dit is mijn theorie:
de kalibratie instelling aanpassen is iets met een kortstondig effect, tot de juiste temperatuur is gehaald.
Maar je Quatt zal gewoon verwarmen tot de gevraagde temperatuur. Maar als jij de thermostaat een +3 geeft gaat een Quatt juist minder doen, het is immers warmer in de ruimte. Nogmaals kortstondig.

Als de gemeten temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur is er warmtevraag. Hoe groter het verschil hoe hoger de gevraagde wateraanvoertemperatuur (room control setpoint).

Maar waarom zou je dit willen? Dit gaat volgens mij geen effect hebben op je Quatt maar meer op hoe warm/koud je de ruimte gaat krijgen.

Als je wilt dat je Quatt over de hele linie het water meer gaat verwarmen dan zal het vermogen hoger ingesteld moeten worden.

iemand anders kan dit vast bevestigen of ontkrachten.

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 24-11-2024 11:42 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
WAF1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:30:
[...]

Ik snap alleen niet waarom hij vandaag met deze temperaturen (defrost)pieken laat zien. Heeft iemand een verklaring?

[Afbeelding]
Dit zijn geen defrosts maar periodieke piekjes die iedereen ziet. Werd op dit forum ook wel eens 'smeerruns' genoemd. Dus is normaal gedrag

je Quatt loopt nu op zijn ondergrens en kan niet lager tenzij jouw afgiftesysteem meer warmte kwijt kan waardoor je CV-watertemperatuur lager wordt

[ Voor 38% gewijzigd door Flesym op 24-11-2024 15:19 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
]

[ Voor 99% gewijzigd door Flesym op 24-11-2024 11:51 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
@WAF1 ik zit/zat wat betreft vermeende pendelen met het zelfde probleem.
Tussenwoning 1960 met veel glas op het zuiden, HR++ , redelijk nageisoleerd.
Zodra de zon gaat schijnen warmt de woning snel op en als het dan alsnog nodig is om de Quatt in te schakelen is het steeds maar korte momenten.

Meestal koelt de woning pas af als de buiten temperatuur tussen 12 en 14 komt.
Ik heb dit voorgelegd aan Quatt met de vraag wat het ingestelde warmteverlies was.

Het eerste antwoord was "Dat staat in het technische rapport". Bij mij is dit is dit niet het geval en dat heb ik aangegeven.
Hierna kreeg ik inderdaad de instellingen terug , 6kW en 17C.

Ik heb opnieuw een case aangemaakt en gevraagd om de stookgrens aan te passen, het antwoord was "we zien inderdaad dat jouw huis niet snel afkoelt" . en hebben een aanpassing gemaakt naar 6kW en 15C.
Dit was 1-nov-2024 nog.

Het is lastig te vergelijken maar het lijkt er op dat bij vergelijkbare temperaturen voor en na de aanpassing minder vermogen wordt gebruikt. Op momenten zelfs tussen 250-280W.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Op deze kamers dan ook (op temperatuur) instelbare radiatorkranen plaatsen?
Zo verwarm ik nu onze werkkamer. Instelbare radiatorkraan, op doordeweekse dagen tussen 8 en 17h piept hij de kamer op naar 20grC. Daarbuiten valt hij terug naar 18,5grC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 11:08
Erik1805 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:02:
[...]

Via wifi. En in de berging hangt een fritz extender.
Hi, dat wegvallen heb ik ook gehad
zie hier het uitgebreide antwoord van Tado
Mijn wifi heeft nu een vast kanaal,sindsdien geen uitval meer

Onze CiC kan met de meeste wifi-netwerken verbinden, maar sommige netwerken kunnen problemen opleveren, vooral bij nieuwere wifi-netwerken. Dit komt door het wifi-kanaal waarop het netwerk werkt. Kanalen 12 en 13 kunnen storingen veroorzaken, terwijl kanalen 1 tot en met 11 het beste functioneren.

Kun je controleren op welk kanaal het wifi-netwerk zich bevindt? Als het netwerk op kanaal 12 of 13 zit, moet dit worden aangepast om te kunnen werken met de CiC.

Hieronder volgen de stappen:

Het Wi-Fi-kanaal wijzigen naar 1, 6 of 11 kan helpen om storingen te verminderen en de prestaties te verbeteren. Dit is een snelle uitleg:

Verbind met je router: Zorg dat je verbonden bent met het Wi-Fi-netwerk.

Open de routerinstellingen: Typ het IP-adres van de router in je browser, meestal 192.168.1.1 of 192.168.0.1.

Log in: Gebruik je gebruikersnaam en wachtwoord (standaard vaak "admin/admin").

Ga naar de draadloze instellingen: Zoek naar "Wi-Fi" of "Draadloos" in het menu.

Kies kanaal 1, 6 of 11: Bij de 2,4 GHz-band, zoek de "Kanaal"-instelling en verander deze naar 1, 6 of 11.

Sla de wijzigingen op: Klik op "Opslaan" of "Toepassen".

Verbind de CiC met het netwerk: Nadat de wijzigingen zijn doorgevoerd, verbind de CiC opnieuw met het Wi-Fi-netwerk om te controleren of het probleem is opgelost.

Volg de bovenstaande stappen zorgvuldig om het Wi-Fi-kanaal aan te passen en de CiC opnieuw met het netwerk te verbinden. Als dit niet lukt, raden we aan contact op te nemen met je internetprovider voor verdere hulp, of de CiC bekabeld aan te sluiten op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:40:
[...]

Geen idee. Maar dit is mijn theorie:
de kalibratie instelling aanpassen is iets met een kortstondig effect, tot de juiste temperatuur is gehaald.
Maar je Quatt zal gewoon verwarmen tot de gevraagde temperatuur. Maar als jij de thermostaat een +3 geeft gaat een Quatt juist minder doen, het is immers warmer in de ruimte. Nogmaals kortstondig.

Als de gemeten temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur is er warmtevraag. Hoe groter het verschil hoe hoger de gevraagde wateraanvoertemperatuur (room control setpoint).

Maar waarom zou je dit willen? Dit gaat volgens mij geen effect hebben op je Quatt maar meer op hoe warm/koud je de ruimte gaat krijgen.

Als je wilt dat je Quatt over de hele linie het water meer gaat verwarmen dan zal het vermogen hoger ingesteld moeten worden.

iemand anders kan dit vast bevestigen of ontkrachten.
Gelukkig is de calibratie permanent, heb hier in het begin een graadje verlaagd.
https://support.resideo.c...hermostaat?language=nl_NL

Ik vind deze vraag van @vanquishsdiv nou net iets voor @SBL 😉.
Want wat doet Quatt met de Tlift wanneer je de thermostaat voor de gek gaat houden (met max 1,5°C, niet met 3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WAF1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:30:
[...]

Helaas meer zinnen nodig:

Vragen rond pendelen en minimaal vermogen;

Tot voor kort was het niet koud genoeg om goed waterzijdig in te regelen omdat de wp overdag nog te vaak uit ging. Vandaag zou het kunnen maar ik moet zo weg.
Nu ben ik aan het puzzelen waar je woont wanneer het afgelopen week niet koud genoeg was voor waterzijdig inregelen, maar vandaag wel....

Ik loop buiten in de tuin in T-shirt.

Edit: even gekeken, want hier is het warmteverlies (9,5-->9) en buitentemperatuur (19-->17, 5°C) ook aangepast, maar het verbruik van de Quatt, op het laagste niveau, is identiek gebleven aan eerder.

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 24-11-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:50:
[...]

Gelukkig is de calibratie permanent, heb hier in het begin een graadje verlaagd.
https://support.resideo.c...hermostaat?language=nl_NL

Ik vind deze vraag van @vanquishsdiv nou net iets voor @SBL 😉.
Want wat doet Quatt met de Tlift wanneer je de thermostaat voor de gek gaat houden (met max 1,5°C, niet met 3)
Ik snap dat de calibratie permanent. Maar het is niet meer dan een waarde aanpassen.
19=22 bij 19 graden. Verschil 3 graden.
18=21 bij 18 graden. Verschil 3 graden.

Tlift is het temperatuurverschil bij een cv-warmtepomp tussen de bron (zoals buitentemperatuur of grondwatertemperatuur) en de temperatuur van het afgiftesysteem. Hoe groter de Tlift, hoe lager het rendement van de cv-warmtepomp (dus hoe hoger het energieverbruik).

Niets dus?

Volgens mij denkt @vanquishsdiv dat door je thermostaat calibratie aan te passen je het vermogen(watertemperatuur) van de Quatt naar beneden te brengen. Lijkt mij niet namelijk.
Maar goed ik heb zeker niet de kennis.

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 24-11-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:29:
[...]

Ik snap dat de calibratie permanent. Maar het is niet meer dan een waarde aanpassen.
19=22 bij 19 graden. Verschil 3 graden.
18=21 bij 18 graden. Verschil 3 graden.

Tlift is het temperatuurverschil bij een cv-warmtepomp tussen de bron (zoals buitentemperatuur of grondwatertemperatuur) en de temperatuur van het afgiftesysteem. Hoe groter de Tlift, hoe lager het rendement van de cv-warmtepomp (dus hoe hoger het energieverbruik).

Niets dus?

Volgens mij denkt @vanquishsdiv dat door je thermostaat calibratie aan te passen je het vermogen(watertemperatuur) van de Quatt naar beneden te brengen. Lijkt mij niet namelijk.
Het ging mij om:
Buitentemperatuur 0°C binnen 19°C=19 graden verschil.
Buitentemperatuur 0°C binnen 22°C=22 graden verschil.
De thermostaat zegt bij 22 graden (al is het 19) ook gelijk al dat hij op temperatuur is, want stuurt die "behaalde" temperatuur door naar CIC.

Maar aan de hand van welke getallen gaat de CIC de gewenste watertemperatuur berekenen om de Quatt aan te slingeren bij "21,5°C"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007

net wat @Friezin ook al mooi aangeeft, wil je het snel warm hebben dan is een warmtepomp gewoon niets voor jou, zo simpel is het. :N
Je kiest voor een warmtepomp als je het warm voor een zo goede (= lage) prijs wilt hebben, moet het snel dan wordt het van zelf ook duur. :Y
Zie het als een Opel Corsa, niet al te duur maar de reis naar Oostenrijk kan ook wat langer duren dan met een Porsche (niet in Nederland, want daar mag je toch maar 100) maar daar betaal je ook zowel in aanschaf maar ook in je tank een heel stuk meer.
TVT lastig, nee, je maakt het alleen voor je zelf onnodig lastig, maak een onderscheid tussen wat echt nodig is en dat wat je graag wilt en dus in feite gewoon en onnodig en alleen voor de looks (van looks krijg je het ook niet echt warm van)
laten we eerlijk zijn, voor de berekening van je TVT zou je de kosten voor aanleg van de vloerverwarming en verwijderen van je Jaga’s eigenlijk niet moeten mee laten rekenen, want die heb je voor een warmtepomp niet echt nodig, kan prima met de bestaande jaga's, je reden voor vervanging hebben zelfs niets met je verwarming te maken, maar is uitsluitend gebasserd op je looks. (en looks kan behoorlijk duur worden, voor looks heb je ook geen TVT).
Wat je wel met een warmtepomp gaat krijgen is circa 800-850 m3 minder gas; dat is dus circa 1.000 euro per jaar, de stroom die daar voor extra nodig hebt kost je circa 350 euro. Dus bespaar je circa netto 650 euro ( even zonder zonnepanelen ) ; Dus binnen 5 jaar heb je waarschijnlijk je warmtepomp (Quatt) terugverdient.
om bv het in je slaapkamer wel warm te krijgen moet je gewoon je gezond verstand gebruiken (dat is gratis) en op tijd de thermostaat opendraaien (lijkt me een simpele oplossing die ook nog erg goedkoop is)
voor een badkamer is een IR verwarming gewoon een veel betere oplossing, zelfs met een COP van 1.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 25-11-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

SalmonAce schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:47:
@SBL
Ik heb 800m3 ingevuld, dat was het gasverbruik van afgelopen winter.
En is je verbruik van 800m3 inclusief gas voor warmwater?
Is in elk geval al relatief weinig, dus je warmteverbruik zal niet heel hoog staan. (en dat lijkt wel passend, gezien je lage verbruik bij koud weer)
COP uit je JSONs zijn niet goed voor jouw watertemperatuur: COP 3,0 * Tlift (32-2) = maar 90, terwijl dat ruim boven de 100 zou moeten zijn. Ligt niet aan de flow. Hoe staat je Quatt opgesteld?
(Tip van @jj85 om tempsensoren te checken is ook een goede)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:22:
[...]

Ik denk eerder aan limiet wat Quatt hier kan.
Want ik ben tevreden hoor. Maar zat me na die opmerking ook af te vragen waarom Quatt bij anderen 1800 kW of meer gebruikt.
Is er dan toch een instelling voor enkel radiatoren zoals bij @SBL (hoewel ze dat ontkennen?). Verwarmingssysteem mist in jouw sig.
Lijkt me geen aparte instelling voor radiatoren door Quatt. Bij mij zie je ook pas 1800W als watertemp boven 40 graden komt, dus hoog verbruik lijkt me aan watertemp gekoppeld. (Edit: wellicht indirect, als er een max zit aan de warmte die Quatt kan maken, en bij hogere watertemp is hier meer elektriciteit voor nodig)

[ Voor 10% gewijzigd door SBL op 24-11-2024 15:27 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:21:
[...]

Werkt de sierplaat als radiatorfolie en zet ik die aan de muurkant? Of is de werking van de sierplaat als extra lamel juist beter aan de kamerkant?
De folie werkt door de kleur: materiaal is zo glimmend dat het niet straalt.
Folie wordt wel gewoon warm dus convectie werkt nog wel.
Dus kant van sierplaat maakt niet uit: in het zicht zou ik hem als sierplaat gebruiken en uit het zicht is het een mooi vlakke ondergrond voor je folie wanneer je hem aan de muurkant plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

AlfredPteD schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:26:
[...]

Ik heb mijn data in dezelfde soort overzichten gezet als jij. daarmee is het onderling vergelijkbaar. Maar een echt duidelijk beeld zie ik er niet in. Meer mooie puntenwolken. In de eerste plot zie je wel duidelijk de afhankelijkheid met de Ta, die ook in jouw plots goed te zien is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tlift = Ta Quatt - Tbuitenlucht. Als je die afzet tegen COP, moet dat de smalste puntenwolk worden.
Jij hebt aan lage Tlift waardes te zien een andere definitie gebruikt? Ik denk Tdelta in Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

vanquishsdiv schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:33:

Stel:
Je kunt in JSON en Quatt app checken welke kamertemperatuur wordt doorgegeven door je thermostaat aan de CiC.
Ik verwacht dat RoomSetpoint en RoomTemp allebei niet wijzigen, of allebei wel, zodat er per saldo geen of weinig effect zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
SBL schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:21:
[...]
edit: 25-11: ik heb twee lijnen voor resp cop*Tlift=100 en voor cop*Tlift=130 toegevoegd.

Tlift = Ta Quatt - Tbuitenlucht. Als je die afzet tegen COP, moet dat de smalste puntenwolk worden.
Jij hebt aan lage Tlift waardes te zien een andere definitie gebruikt? Ik denk Tdelta in Quatt?
Dank voor je oplettendheid. Ik heb idd de deltaT genomen. Hieronder het plaatje met de juiste Tlift. dat geeft idd een mooie smalle wolk.

edit 25-11: ik heb twee lijnen voor COP*Tlift=100 en voor COP*Tlift=130 toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29RZf2n4UTwCuijfAN6nZ6jxaiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jTKQNkcKTOktrmlYV8jeZF02.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door AlfredPteD op 25-11-2024 16:58 ]

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

MacD007 schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:51:
[...]
voor een badkamer is een IR verwarming gewoon een veel betere oplossing, zelfs met een COP van 1.
Als je kortstondig wilt verwarmen mogelijk.
Ik heb echter alle infrarood panelen verwijderd.
Badkamer verwarmd nu continu, je hoeft dus niet na te denken over het in/uitschakelen van het infraroodpaneel.
En een andere zeer prettige bijkomstigheid van continue verwarmen (bij ons) is een veel lagere luchtvochtigheid. In een koude natte ruimte blijft het veel langer vochtig.
En persoonlijk denk ik dat 24/7 een infraroodpaneel, met thermostaat, een ruimte laten verwarmen meer kost dan de ruimte mee te laten draaien met een Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
MacD007 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:57:
[...]

Bedenk wel dat deze periode (in de winter) de energiecontracten veelal duurder zijn dan als je deze in de zomer gaat afsluiten. mogelijk dat je de ingangsperiode dmv een kortlopend variabel contract cq modelcontract of zelfs een dynamisch contract meer richting mei-juni-juli kunt laten verschuiven.
VEH komt regelmatig met nieuwe aanbod, mogelijk dat je zelfs al voor een volgende kunt aanmelden.
Mhh…. Klinkt verstandig…
Maar ik heb ook een enorme berg met zonnepanelen. Ik saldeer nu 6000kWh. Dat zou naar 4000kWh moeten kunnen als ik de EV in de zomer enkel nog op zonne energie ga laden maar die 4000kWh moet echt van zomer naar “warmtepomp-winter” worden gesaldeerd.
Met een halfjaar contract gaat dat denk ik niet lukken.

Beetje off-topic… maar wel een serieus punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:06:
[...]

Mhh…. Klinkt verstandig…
Maar ik heb ook een enorme berg met zonnepanelen. Ik saldeer nu 6000kWh. Dat zou naar 4000kWh moeten kunnen als ik de EV in de zomer enkel nog op zonne energie ga laden maar die 4000kWh moet echt van zomer naar “warmtepomp-winter” worden gesaldeerd.
Met een halfjaar contract gaat dat denk ik niet lukken.

Beetje off-topic… maar wel een serieus punt.
klopt, maar je zou wel het enkele maanden bv richting april kunnen duwen, want tot die tijd zal je zonnepanelen nog niet zo veel gedaan hebben. Maar met deze hoeveelheid heb je sws een uitdaging mbt je TLK, en ik denk dat deze zwaarder gaan wegen dan de prijsverschil tussen winter en zomer.
voor de Quatt zal het feest vrees ik in 2027 einigen, of de EK moet nog verstandig worden en dit plan afwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 21-09 09:43
Heel vreemd , de Quatts sloegen eergisteren opeens helemaal door en gingen samen met de CV naar een nog nooit eerder geziene 60C. Ik heb toen de CV temperatuur teruggesteld naar een veilige 50 ( heel afgelopen jaar kwam de temp daar niet boven), want de druk in het systeem leek ook tot 4 Bar doorgeschoten te zijn. Wat water (minimaal ) afgelaten tot druk weer op 2 stond.
Alleen vamiddag merkte ik dat de druk in het systeem zo goed als recht evenredig op loopt met de temperatuur, als in Water 30C, druk 1,2, water 40C druk 2, water 45 druk 2,5., wat zou dit kunnen veroorzaken ? En nog belangrijker ; hoe is het op te lossen, en wie (Quatt, of CVman) kan ik het beste bellen ?

[ Voor 7% gewijzigd door robmaas op 24-11-2024 17:02 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

robmaas schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:00:
Heel vreemd , de Quatts sloegen eergisteren opeens helemaal door en gingen samen met de CV naar een nog nooit eerder geziene 60C. Ik heb toen de CV temperatuur teruggesteld naar een veilige 50 ( heel afgelopen jaar kwam de temp daar niet boven), want de druk in het systeem leek ook tot 4 Bar doorgeschoten te zijn. Wat water (minimaal ) afgelaten tot druk weer op 2 stond.
Alleen vamiddag merkte ik dat de druk in het systeem zo goed als recht evenredig op loopt met de temperatuur, als in Water 30C, druk 1,2, water 40C druk 2, water 45 druk 2,5., wat zou dit kunnen veroorzaken ? En nog belangrijker ; hoe is het op te lossen, en wie (Quatt, of CVman) kan ik het beste bellen ?
Expansievat kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:49
Vreemd, bij mij was dit ook het geval afgelopen woensdag middag. 60 graden water en 2.5bar op het systeem. Ik heb toen de verwarming lager gezet met de Tado app zodat de CV uit ging. Heb daarna wat water afgelaten tot 1.6 bar (stond op 1.9).

In de nacht van donderdag op vrijdag rond 02:00 ineens een enorm ratelend geluid in bijna alle radiatoren te horen. Dacht eerst dat het de mengpomp van de vloerverwarming was maar bleek niet zo te zijn. Heb toen de quatt uitgetrokken van het stroomnet, CV iets bijgevuld tot 1.8 bar en weer aangezet, max aanvoer terug gezet naar 55 (stond op 75, wellicht heeft onderhoudsmonteur hier aangezet want ben redelijk zeker dat deze altijd op 55 stond..). Ratelend geluid was gelukkig weg, daarna ook geen oplopende druk meer gehad (schommelt nu tussen 1.8/1.9). Vrijdag wel Quatt gebeld, die gaven aan ze terug gaan bellen. Daar wacht ik nog op.

Edit: ik heb mijn expansie vat gecontroleerd door boven/beneden te tikken deze klinken wel anders van elkaar. Is geplaatst april 2019.

[ Voor 3% gewijzigd door Fragger123 op 24-11-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
Denk ik ook aan, maar deze is eigenlijk pas 2 jaar geleden vervangen ?

(bij mij gebeurde het oplopen van de temp 'sochtends vanaf 7 uur ( ik had er de voorgaande middag de soundslider naar normaal terug gezet. ( Vanwege extra gasverbruik ipv volvermogen elektra :) hier krijg ik van de quatts om 7-8 uur een dikke middelvinger, en schiet de temp zonder reden hoog door.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii17I1jK2gPTrPQD0bdWAsF_DXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8Ub0fuLGpBJdCB4DnRDpnXP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door robmaas op 24-11-2024 17:32 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 19:10
Op basis van mijn huidige gasverbruik probeer ik de stooklijn te bepalen. Daar gebruik ik de sheet uit de TS voor. Heel fijn! Nou staat daar wel in dat je het gasverbruik moet delen door het aantal uren dat de kachel aan staat. In het voorbeeld 18 uur. Dat snap ik niet. Waarom zou ik daar niet 24 uur moeten invullen? Want in principe stoken we de hele dag dezelfde temperatuur (net als we met de warmtepomp gaan doen) en de kachel staat net zo vaak aan wat nodig is om temperatuur gelijk te houden. Dus volgens mij moet ik gewoon van 24 uur uitgaan, toch? En zelfs als je niet de hele dag stookt, koelt het huis wel af en moet je dat later toch weer bijstoken met hoger verbruik als gevolg? Ik ga dus uit van 24 uur in mijn geval. Eens?

Dan krijg ik dus: Warmte per uur = ( totaal gasverbruik [m3] - warm water gasverbuik [m3] ) / 24 * 8,8. Daar komt een keurige stooklijn uit met ongeveer 3,8kW warmte bij -10 graden. Dat is veel minder dan ik gedacht had. En dat moet de Quatt Duo makkelijk aankunnen, want die kan dan nog ruim 7kW produceren als het nodig is. Maar voor één Quatt zou het te weinig zijn (en het kan ook nog kouder worden). Aangezien mijn doel all-electric is, is de Duo dus sowieso de goede keuze in dit geval, maar kan hij het wel heel makkelijk aan.

Is mijn aanname juist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wP41jPpXbwzDash4rKjE4eiuy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crZyU5PuKXHmlP5if0DmGpS8.png?f=fotoalbum_large

Verder maak ik me zorgen over het kunnen moduleren van de Duo. Het minimale vermogen lijkt 2kW te zijn op basis van 500W elektriciteitsverbruik en een COP van 4 waarbij één Quatt is uitgeschakeld. Als ik naar mijn stooklijn kijk, zit ik bij temperaturen boven de 3 graden al op minder dan 2kW warmtevraag. Dan is mijn conclusie eigenlijk: alles boven de 3 graden buitentemperatuur kan hij niet ver genoeg moduleren. En zal hij dus langere of kortere runs gaan maken. Dan is een grotere hysterese neem ik aan juist goed, waardoor hij langere runs gaat maken en de temperatuur iets laat schommelen? Dan kan ik dus beter de Lyric T6 nemen en geen Tado begrijp ik?

Als de warmtepomp toch al terug gaat naar z'n laagste stand, doet de "silencer" slider neem ik aan ook niets? Want hij draait al nooit op vol vermogen. Dus eigenlijk kan ik die net zo goed op de stilste stand zetten zolang de temperatuur boven de 3 graden is in mijn geval? Ook bij overstap op all-electric betekent dit dat hij er hooguit wat langer over doet voordat de HeatBattery weer vol is, maar dat zorgt ook voor langere runs in mijn geval.

Tot slot: op basis van deze stooklijn die ik gemaakt heb, ga ik Quatt dus vragen bij installatie de 3.8kW bij -10 aan te houden. Of kan ik daar beter iets onder of boven gaan zitten als ik verwacht de woonkamer wat warmer te gaan stoken in de toekomst? Dan zal het warmteverlies iets groter zijn. Dus gelijk maar 4kW in laten vullen? Ik verwacht dat de stooklijn op basis van ons gasverbruik betrouwbaarder is dan wat ze zelf uitrekenen op basis van leeftijd huis, isolatie en vloeroppervlak.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
MacD007 schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:52:
[...]

klopt, maar je zou wel het enkele maanden bv richting april kunnen duwen, want tot die tijd zal je zonnepanelen nog niet zo veel gedaan hebben. Maar met deze hoeveelheid heb je sws een uitdaging mbt je TLK, en ik denk dat deze zwaarder gaan wegen dan de prijsverschil tussen winter en zomer.
voor de Quatt zal het feest vrees ik in 2027 einigen, of de EK moet nog verstandig worden en dit plan afwijzen.
Mhh… naar april duwen is inderdaad te overwegen. Dank voor de suggestie. Ik ga het gewoon in de gaten houden en elke maand opnieuw overwegen.

Uitdaging Teruglever kosten valt wel mee. Dwz… “terugleverkosten” is nu een feit dus je verdient nu 8 a 10ct minder per opgewekte kWh die je moet salderen. Bij 30% eigen gebruik (en in geval van netto gebruiker en dat ben ik) is dat gemiddeld maar een cent of 5. electriciteit is vergeleken met een paar jaar terug meer dan 5ct per kWh duurder geworden.
Kortom… het is shit dat het wat kost. Maar het winst/verlies plaatje is eigenlijk niet anders dan toen ik besloot ze aan te schaffen.

Tot 2027 kan je terugleverkosten tegengaan door zoveel mogelijk direct te gebruiken:
Afgezien van auto laden als er zonne energie is…..
Voor quatt gebruikers: “vooral in voor en na seizoen zorgen dat hij aan staat als er een overschot aan energie is”.

- De quatt is een beetje lastig te tweaken maar op dit forum zijn er een aantal die dat aardig lukt door de thermostaat te foppen met kleine 0.1graad stapjes.
- met name in geval van vloerverwarming maakt het nauwelijks uit “op welk tijdstip je de energie erin stopt”, als er in 24 uur maar de benodigde kWh in verdwijnen.
- mijn vloer koelt bij 20 graden binnen en 10 graden (=voor/naseizoen) buiten af met een snelheid van 1 graad per 7 uur.
- in voor/na seizoen als er aardig wat zon is is er niks op tegen dus om de vloer overdag 1 of 2 graadjes warmer te stoken dan strict noodzakelijk (overdag ook beter cop) en daarmee terugleveren te voorkomen, en dan ‘s nachts uit. Terugleveren voorkomen bespaart 8 a 10 cent op een energieprijs van 25 a29 cent dus ongveeer 30%. Dus inderdaad: “heel goed idee om de quatt als de zon schijnt overdag de overtallige electriciteit op te laten slurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robmaas schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:14:
[...]

Denk ik ook aan, maar deze is eigenlijk pas 2 jaar geleden vervangen ?

(bij mij gebeurde het oplopen van de temp 'sochtends vanaf 7 uur ( ik had er de voorgaande middag de soundslider naar normaal terug gezet. ( Vanwege extra gasverbruik ipv volvermogen elektra :) hier krijg ik van de quatts om 7-8 uur een dikke middelvinger, en schiet de temp zonder reden hoog door.[Afbeelding]
Ik ben hier maar eens aan het testen hoe het kan dat er zulke low-pixel afbeeldingen hier terecht komen. Ik krijg het niet voor elkaar om dat zo op te slaan op mijn tablet.
Niet met delen via Quatt-app, noch via Samsung screenshot en daarna Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe7cVKI2SzTGG35gu1P0G7vZCj0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C7ERZpH7tSwPS2wk5oVS2y2d.jpg?f=user_large tot einde pagina.

Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 17:45
sjoerd-p schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:29:
Op basis van mijn huidige gasverbruik probeer ik de stooklijn te bepalen. Daar gebruik ik de sheet uit de TS voor. Heel fijn! Nou staat daar wel in dat je het gasverbruik moet delen door het aantal uren dat de kachel aan staat. In het voorbeeld 18 uur. Dat snap ik niet. Waarom zou ik daar niet 24 uur moeten invullen? Want in principe stoken we de hele dag dezelfde temperatuur (net als we met de warmtepomp gaan doen) en de kachel staat net zo vaak aan wat nodig is om temperatuur gelijk te houden. Dus volgens mij moet ik gewoon van 24 uur uitgaan, toch? En zelfs als je niet de hele dag stookt, koelt het huis wel af en moet je dat later toch weer bijstoken met hoger verbruik als gevolg? Ik ga dus uit van 24 uur in mijn geval. Eens?
De werkwijze om het Excel model voor je stooklijn te gebruiken met je huidige gasverbruik komt mede van mij. Mijn gedachte was juist om geen 24h in te vullen, maar de werkelijke uren dat de CV draait, omdat een CV geheel anders werkt. Namelijk 'instant' warmte, of te wel; in zeer korte tijd heel veel warmte in het huis pompen, als gebruiker vind dat dit nodig is. Een CV spreidt dat niet over 24h zoals een warmtepomp.

Ik ben alleen geen specialist hierin, dus ben ik benieuwd wat de anderen hiervan vinden.

In mijn geval komt het warmteverlies met gas naadloos overheen met het warmteverlies van nu met de Quatt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj2oNK_9V1OpNQlfXCXWMh7Ge6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8YPrMdQNhbTYv7Ygic9bSc4.jpg?f=fotoalbum_large
Rood= historisch gasverbruik
Geel = Quatt vorig jaar
Groen = Quatt dit jaar (lijkt ook bij mij beter te zijn, zoals al eerder vernomen bij anderen)

[ Voor 15% gewijzigd door verguldebarman op 24-11-2024 18:13 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:57:
[...]

Ik ben hier maar eens aan het testen hoe het kan dat er zulke low-pixel afbeeldingen hier terecht komen. Ik krijg het niet voor elkaar om dat zo op te slaan op mijn tablet.
Niet met delen via Quatt-app, noch via Samsung screenshot en daarna [Afbeelding] tot einde pagina.

Hoe doen jullie dat?
in mijn geval , Q-app > Delen> naar whats app op mobiel>> vervolgens ophalen op PC-whats app, dan opslaan in Map, via Tweakers afbeelding invoegen :) ( en tot hij hier gepubliceerd wordt bleef alles redelijk leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:12:
[...]

Lijkt me geen aparte instelling voor radiatoren door Quatt. Bij mij zie je ook pas 1800W als watertemp boven 40 graden komt, dus hoog verbruik lijkt me aan watertemp gekoppeld. (Edit: wellicht indirect, als er een max zit aan de warmte die Quatt kan maken, en bij hogere watertemp is hier meer elektriciteit voor nodig)
Het blijft raadselachtig 🙃.
Gistermorgen rond half 5-5 uur thermostaat een slinger gegeven (niet persoonlijk hoor 💤) naar 21,5°C.
Gas erbij, water 45°C en Quatt vermogen van wel 1596W!! Waar jij 1800W pakt. Ik heb een uk!

Afdruk Quatt is uurgemiddelde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xNNEnin5cEHURo4t0tY-VxkqLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ta8LjTWdmAclaRU1xd2wSVp2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKkQtuIshMBfqHf8lT1rKntM1uQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eB2ueiOtrqyPZlUMhtG4gCz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robmaas schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:10:
[...]

in mijn geval , Q-app > Delen> naar whats app op mobiel>> vervolgens ophalen op PC-whats app, dan opslaan in Map, via Tweakers afbeelding invoegen :) ( en ot hij hier gepubliceerd wordt bleef alles redelijk leesbaar.
Ow, 300 plekken waar het fout kan gaan.
Ik gok op WhatsApp. Die verfrommelt wel vaker afbeeldingen.
Kun je delen naar (one)drive of mail?

Edit: Bij Android kiezen voor "... meer" daarna rechtsboven de pen selecteren en eventueel toevoegen wat je kunt gebruiken. Ik vind Samsung screenshot het handigst, maar Foto's, onedrive of drive kan ik ook kiezen

[ Voor 18% gewijzigd door Friezin op 24-11-2024 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 17:45
Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:57:
[...]

Niet met delen via Quatt-app, noch via Samsung screenshot en daarna [Afbeelding] tot einde pagina.

Hoe doen jullie dat?
- Screenshot maken op je telefoon/iPad/laptop
- Tweakers openen op datzelfde apparaat
- bericht typen en afbeelding toevoegen

Gaat altijd goed op deze manier! De oplossing zit dat je op hetzelfde apparaat, waar je de screenshot maakt, de Tweakers post met de afbeelding plaatst.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Fragger123 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:13:
[...]

Vreemd, bij mij was dit ook het geval afgelopen woensdag middag. 60 graden water en 2.5bar op het systeem. Ik heb toen de verwarming lager gezet met de Tado app zodat de CV uit ging. Heb daarna wat water afgelaten tot 1.6 bar (stond op 1.9).

In de nacht van donderdag op vrijdag rond 02:00 ineens een enorm ratelend geluid in bijna alle radiatoren te horen. Dacht eerst dat het de mengpomp van de vloerverwarming was maar bleek niet zo te zijn. Heb toen de quatt uitgetrokken van het stroomnet, CV iets bijgevuld tot 1.8 bar en weer aangezet, max aanvoer terug gezet naar 55 (stond op 75, wellicht heeft onderhoudsmonteur hier aangezet want ben redelijk zeker dat deze altijd op 55 stond..). Ratelend geluid was gelukkig weg, daarna ook geen oplopende druk meer gehad (schommelt nu tussen 1.8/1.9). Vrijdag wel Quatt gebeld, die gaven aan ze terug gaan bellen. Daar wacht ik nog op.

Edit: ik heb mijn expansie vat gecontroleerd door boven/beneden te tikken deze klinken wel anders van elkaar. Is geplaatst april 2019.
Zitten jullie expansievaten op de retour van de CV, of op de retour van de warmtepomp?

@Fragger123 Reken er overigens niet op dat je wordt teruggebeld. Quatt belooft dit altijd te doen, maar dit gebeurt zelden tot nooit.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verguldebarman schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:19:
[...]

- Screenshot maken op je telefoon/iPad/laptop
- Tweakers openen op datzelfde apparaat
- bericht typen en afbeelding toevoegen

Gaat altijd goed op deze manier! De oplossing zit dat je op hetzelfde apparaat, waar je de screenshot maakt, de Tweakers post met de afbeelding plaatst.
Yep, maar ik probeer het "lek" boven water te krijgen.
Het gaat vaak mis wanneer dat Quatt-balkje erboven staat:
delen... en dan :? :? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:19:
[...]

[...]

Zitten jullie expansievaten op de retour van de CV, of op de retour van de warmtepomp?

@Fragger123 Reken er overigens niet op dat je wordt teruggebeld. Quatt belooft dit altijd te doen, maar dit gebeurt zelden tot nooit.
Geen idee, maar kan het zijn dat de monteur van Quatt die vorige maand een sensor heeft vervangen een kogelkraantje dicht heeft laten staan ( bij grijs expansievat) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV50BQHHFZp6H9tBfGEVAYxxCs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zgc7wAFQWFYHS1W262HBEzeG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:24:
[...]

Afbeeldingen in watchaap hebben een lagere resolutie

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
robmaas schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:24:
[...]

Geen idee, maar kan het zijn dat de monteur van Quatt die vorige maand een sensor heeft vervangen een kogelkraantje dicht heeft laten staan ( bij grijs expansievat) [Afbeelding]
Ik zou die maar open doen inderdaad :P

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:25:
[...]

Ik zou die maar open houden inderdaad :P
Eens!

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:25:
[...]

Ik zou die maar open houden inderdaad :P
maar die staat nu dus al ruim een maand dicht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
robmaas schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:26:
[...]

maar die staat nu dus al ruim een maand dicht ?
Jep

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bennobang schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:25:
[...]

Afbeeldingen in watchaap hebben een lagere resolutie
Ik noem het verfrommelen 😉
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Verwacht van Quatt 0 kennis over leidingwerk. Wat dat betreft moet je hun werk altijd nacontroleren.

De meest bizarre dingen komen voorbij.

Service achteraf is 0,0.

[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 24-11-2024 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:27:
Verwacht van Quatt 0 kennis over leidingwerk. Wat dat betreft moet je hun werk altijd nacontroleren.

De meest bizarre dingen komen voorbij.

Service achteraf is 0,0.
Waar maar de goede dingen worden minder gepost hoor. Die zijn in de meerderheid. Bij mij ook netjes geplaatst in maart 2023! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Bennobang schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:30:
[...]

Waar maar de goede dingen worden minder gepost hoor. Die zijn in de meerderheid. Bij mij ook netjes geplaatst in maart 2023! _/-\o_
Eens hoor, met uitzondering van de service. Daar is echt een duidelijke negatieve rode draad. Die is zo slecht dat het triest begint te worden imo.

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 24-11-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

sjoerd-p schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:29:

Dan krijg ik dus: Warmte per uur = ( totaal gasverbruik [m3] - warm water gasverbuik [m3] ) / 24 * 8,8. Daar komt een keurige stooklijn uit met ongeveer 3,8kW warmte bij -10 graden. Dat is veel minder dan ik gedacht had. En dat moet de Quatt Duo makkelijk aankunnen, want die kan dan nog ruim 7kW produceren als het nodig is. Maar voor één Quatt zou het te weinig zijn (en het kan ook nog kouder worden). Aangezien mijn doel all-electric is, is de Duo dus sowieso de goede keuze in dit geval, maar kan hij het wel heel makkelijk aan.

Is mijn aanname juist?

[Afbeelding]

Verder maak ik me zorgen over het kunnen moduleren van de Duo. Het minimale vermogen lijkt 2kW te zijn op basis van 500W elektriciteitsverbruik en een COP van 4 waarbij één Quatt is uitgeschakeld. Als ik naar mijn stooklijn kijk, zit ik bij temperaturen boven de 3 graden al op minder dan 2kW warmtevraag. Dan is mijn conclusie eigenlijk: alles boven de 3 graden buitentemperatuur kan hij niet ver genoeg moduleren. En zal hij dus langere of kortere runs gaan maken. Dan is een grotere hysterese neem ik aan juist goed, waardoor hij langere runs gaat maken en de temperatuur iets laat schommelen? Dan kan ik dus beter de Lyric T6 nemen en geen Tado begrijp ik?

Als de warmtepomp toch al terug gaat naar z'n laagste stand, doet de "silencer" slider neem ik aan ook niets? Want hij draait al nooit op vol vermogen. Dus eigenlijk kan ik die net zo goed op de stilste stand zetten zolang de temperatuur boven de 3 graden is in mijn geval? Ook bij overstap op all-electric betekent dit dat hij er hooguit wat langer over doet voordat de HeatBattery weer vol is, maar dat zorgt ook voor langere runs in mijn geval.

Tot slot: op basis van deze stooklijn die ik gemaakt heb, ga ik Quatt dus vragen bij installatie de 3.8kW bij -10 aan te houden. Of kan ik daar beter iets onder of boven gaan zitten als ik verwacht de woonkamer wat warmer te gaan stoken in de toekomst? Dan zal het warmteverlies iets groter zijn. Dus gelijk maar 4kW in laten vullen? Ik verwacht dat de stooklijn op basis van ons gasverbruik betrouwbaarder is dan wat ze zelf uitrekenen op basis van leeftijd huis, isolatie en vloeroppervlak.
Goede overwegingen. Een paar reacties:
Een warmtepomp moet ook defrosten, dus is niet 24uur aan het verwarmen. En bij overstap naar all-electric heeft hij ook daar tijd voor nodig. En extra vermogen. En wat capaciteit voor opwarmen/ophogen temperatuur is ook wel lekker. Vandaar dat met minder dan 24uur wordt gerekend.

Zijn al je punten zonder hulp van de zon of oven? Anders kun je lijn beter door bovenste punten trekken.

Warmtepompen met een duidelijk lager minimum dan Quatt duo ga je niet vinden. Deel van de dag uit is dan prima. Tado of T6 hebben elk hun eigen voor en nadelen, T6 is misschien iets efficienter en Tado iets comfortabeler?

Quatt zal ook zonder dat jij iets meldt een vermogenslijn bepalen. Nu kun je daar wel over meedenken.
Duo lijkt voor jou alleen nodig om all-electric te kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:59
Stefannn schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:47:
[...]

Hoe heb je de pwm aangestuurd?
Ik gebruik ventilators ook veelvuldig maar neem altijd de 3pins variant. Dan gebruik ik een stekker adapter met instelbaar voltage en dat dimt dan prima. Tot 30% terug dimmen lukt dan niet bij elk type ventilator.
Heb je een losse pwm controller?
Zeker, staat ook vermeld maar mogelijk overheen gelezen. Ik gebruik de Heatbooster van SDR.

Veel gezocht en vele manieren. Zelfbouw met ali onderdelen en potmeters. Maar zag deze controller voorbij komen en moet zeggen heeft z'n geld al opgeleverd. Fijn spulleke.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KjjVzTZ1Ew7qese32MNPky2wDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WT7YXCVBLR344lYEkDF1b5eX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJqJlyKEL9jlsucIITLQ6-hnrjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05qxNQymdnEw5Hml0CCTbFn6.jpg?f=fotoalbum_tile

Kan je op vele manieren instellen en ik moet zeggen werkt best goed. Hij is voor max 15 ventilatoren maar heb berekend dat de ventilatoren die ik heb erg zuinig zijn en binnen het kunnen vallen. Aansluiten met een 4 pins PWM kabel zoals deze. De andere (3 maal 2 pin) aansluitingen zijn voor temperatuur sensoren die erbij zitten. Zodat de fans aan gaan als er warm water doorheen stroomt (of koud bij koelen mocht je dat willen).

[ Voor 4% gewijzigd door stanman23 op 24-11-2024 19:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Even over het geluid van een Quatt op een dakkapel. Vandaag is de duo geïnstalleerd (goede vakmensen, keurig installatiewerk). Hoewel Quatt zei dat het allemaal niet nodig was heb ik eerst 1 cm rubbertegel, dan 2 stoeptegels nasast elkaar, dan de bigfoots en dan trillingsdempers (Zelf aangeschaft). Ze zijn volkomen stil, Je kunt alleen heel ver weg het geluid van de fan zelf horen. Er staat ook een airco op dat dak, als die voluit gaat , dan hoor je dat wel zacht trillen, bij de Quatt wilde ik dat absoluut niet .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxTms2Nx_UXpBBx-Di1zT6x4wmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aBcgl0yWXAvtF9ZWHPLTyCZO.jpg?f=user_large
Dak is nu wel vol (PV op dak huis, dan paneel zonneboiler, daarnaast airo, dan Quatt duo en dan nog 4 oude Shell paneeltjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Laatst online: 25-07 14:41
Safe_grut schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:49:
[...]

Ik heb hier wat gouden tips gekregen over de verdeler.

Mijn probleem was beetje het zelfde wat verdeler betreft aanvoertemperatuur was 30 en in de vloerverwarming ging er max 26 graden.

Het duurde wat langer dat de ruimte op temperatuur kwam.

Naar wat uitleg van @Friezin en tips van @Desembrood @Simply Me @wmr400

Toch besloten om dvr te plaatsen
Dank voor je antwoord. Die heb je dus zelf geplaatst? Is dat gemakkelijk zelf te doen? En hoe weet je welke je moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Voor de eerste keer temperaturen boven de 7°C meegemaakt met de Quatt. Voordeel van zo'n slecht geïsoleerd huis is dat de COP nu wel hoog wordt. Er wordt immers ook gestookt met buitentemperaturen van 15°C. Na toekomstige spouwmuurisolatie zal mijn COP dus mogelijk omlaag gaan. (Of klopt mijn theorie niet?) Aan de andere kant heb ik na isolatie ook minder hoge aanvoertemperaturen nodig.

COP zondag 24 nov t/m 19:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIp0iiWM4J3CM_SlALiIxCAwK0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5dYXnEzTNSBg5fmLrAhVv8C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door vanquishsdiv op 24-11-2024 19:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:24:
[...]

Direct maar even testen dan?

Originele file via mail/onedrive/dropbox/whatever
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuO3dC86ICis7Nos8CMAWxdfXyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eMLmeDTqUYAjgbJmU9sZQNlB.png?f=fotoalbum_large

Via Whatsapp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUj9lMZnryPYV4n_lqgcMLbxpgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIpbLhqKop4POG1qdfjV7ZE3.jpg?f=fotoalbum_large

Verschil is toch wel aanzienlijk.
Origineel: 1181 × 5080 pixels
Whatsapp: 466 × 2048 pixels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
robmaas schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:24:
[...]

Geen idee, maar kan het zijn dat de monteur van Quatt die vorige maand een sensor heeft vervangen een kogelkraantje dicht heeft laten staan ( bij grijs expansievat) [Afbeelding]
Je kan ze ook overal de schuld van geven, waarom zou je die dichtdoen om een sensor te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Simply Me schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:10:
[...]

Een DVR ventiel is makkelijk zelf te installeren. Draai eerst de thermostaatkraan en de inbus van de retour volledig dicht. Op deze manier loopt niet heel het CV-systeem leeg. Tap daarna het water uit de verdeler af. Zeskante dop erafdraaien, DVR-ventiel erin draaien met teflontape op het schroefdraad. Daarna thermostaatkraan en retour weer openzetten en ontluchten.
Zie dit post @dzuijlek

Eventueel zou jij het bij de fabrikant kunnen vragen welke ventiel 🤷

Ik heb het met mijn 2 Linke handen kunnen doen :)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:29:
[...]

Direct maar even testen dan?

Originele file via mail/onedrive/dropbox/whatever
[Afbeelding]

Via Whatsapp
[Afbeelding]

Verschil is toch wel aanzienlijk.
Origineel: 1181 × 5080 pixels
Whatsapp: 466 × 2048 pixels
Nou, dat is wel heel duidelijk.
Dank je!
Dusse: Wanneer het Quatt-balkje erboven staat en het is volkomen onleesbaar vragen om nieuwe print zonder WhatsApp of andere tussenstations. Mail gaat ook goed zolang je maar niet "ja" zegt wanneer deze wil comprimeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:32:
[...]

Eens hoor, met uitzondering van de service. Daar is echt een duidelijke negatieve rode draad. Die is zo slecht dat het triest begint te worden imo.
Helaas moet ik je daar gelijk in geven. Ook slechte ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dzuijlek schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:16:
[...]

Dank voor je antwoord. Die heb je dus zelf geplaatst? Is dat gemakkelijk zelf te doen? En hoe weet je welke je moet hebben?
Is je verdeler voorbereid op een DVR-ventiel/LTV?
(Heb ik gemist, maar @Safe_grut niet vermoed ik 😉)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Friezin schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:49:
[...]

Nou, dat is wel heel duidelijk.
Dank je!
Dusse: Wanneer het Quatt-balkje erboven staat en het is volkomen onleesbaar vragen om nieuwe print zonder WhatsApp of andere tussenstations. Mail gaat ook goed zolang je maar niet "ja" zegt wanneer deze wil comprimeren
offtopic:
En Tweakers doet er ook nog een schepje bovenop. Want als je in je fotoalbum de afbeelding erbij zoekt, dan zie je daar ook een link naar 'originele afbeelding'
En die is weer van prima kwaliteit (hier als vb de whatsapp afbeelding)
https://tweakers.net/foto...bLhqKop4POG1qdfjV7ZE3.jpg
Pagina: 1 ... 153 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.