ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Suuuper! Dit is een voorbeeld waar ik heel blij van wordt. Ik heb net nog eens goed gemeten overal, en ik merk wel dat er 3 radiatoren zijn waarvan ik de ΔT te klein vindt. Dit zijn alleen radiatoren die ,,gewoon" onafhankelijk met het hoofdschema meelopen.Mickel moen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:57:
[...]
Ik heb in januari nog voor de komst van de Quatt waterzijdig ingeregeld. Ik ben toen uitgegaan van een verschil van 25%. Had ik ergens gelezen. Uit mijn ervaringen toen:
[Afbeelding]
Toelichting. De rode kamers kan ik niet inregelen, omdat die radiatoren geen voetventiel hebben. De keuken is nog weer een situatie apart. Daar hangen twee grote designradiatoren welke aangestuurd worden door één thermostaatknop. Zoals je ziet zijn de rechter en de linker flink in onbalans. Meet ik echter op de punten waar ze samen komen, Meet ik 26%. Dat is dus keurig.
De zolder, onze slaapkamer is wat aan de lage kant. Dit is echter ook een grote designradiator. Die kan de warmte goed kwijt en met 21% ben ik dik tevreden.
De keuken heeft geen thermostaatknop meer. Daar staat alles nu open.
Sinds januari niet meer gemeten. Ga ik binnenkort als het weer eens doen.
Wat ik nu heb gedaan, is een temperatuurcorrectie doorgevoerd van 1,5 graad. War ik nu op hoop is een minder grote overshoot, want de ingestelde temperatuur was niet onredelijk hoog.
Denk dat het te maken heeft met het type radiator.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Het antwoord staat in zijn tweede zin:Dersan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:47:
[...]
Maar bij een CV heb je daadwerkelijk onderhoud. Welk onderhoud gaan ze hier plegen dan? Dat is mij nog onduidelijk.
Het afkopen van problemen. Als er een storing optreedt buiten de "garantie" periode kun je gaan touwtrekken over wie wat moet betalen etc. Maar hiermee koop je dat gewoon af.raven22 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:35:
[...]
CV ketel onderhouds abonnement is duurder en daar hoor je de meesten niet over. Het is gewoon het afkopen van eventuele problemen met de quatts. Zie het als een verzekering. Misschien heb je na 7 jaar nooit een probleem gehad en had je het geld ergens anders aan kunnen besteden. Maar misschien heb je wel 1 of 2x een issue met de quatt en bespaard het je geld en romslpmp.
Ik ga wel FE zodra beschikbaar. Quatt Care zal dan wel weer iets duurder worden omdat er een apparaat bijkomt. Ik weet niet of ze dat ook met de Chills gaan doen.
Net als met een TV die net na de wettelijke garantie kapot gaat. Je krijgt dan uit coulance een reparatie voorstel waarbij kosten gedeeld worden.
Neem je dus Quatt care dan krijg je dit:
Geen voorrijkosten.
Geen kosten voor productonderdelen.
Geen onverwachte kosten voor arbeidsloon of werken op hoogte.
https://cdn.prod.website-...0Quatt%20Care%20v.1.5.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 22-11-2024 17:08 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ja precies, dat heb ik ook een beetje gedaan. Ik probeer dat nu met m'n tado thermostaatknoppen ook in stand te houden. Gevoelsmatig zit het goed, maar zoals ik hierboven beschreef heb ik nog een keer kritisch gekeken, en dan zie ik dat de (niet actief warmte-sturende) schema's de balans bij sommige radiatoren verstoren (45gr t.o.v. 40gr).Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:06:
[...]
Ik fröbel ook maar wat hoor.
Heb, op 1 na, nog 11 radiatoren uit het jaar kruik (1972/73).
Ik kijk wat Quatt produceert en wil dat eerst op "in": alles steeds dicht, kwart open.
Alles op retour wat 4-6°C kouder was, vind ik prima.
Later vvw gedaan:
Friezin in "Ervaringen met Quatt?"
Maar dan ga ik de weg waar ik ingeslagen ben verder volgen en me focussen op een mooie balans, in laats van specifieke waardes.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
:strip_exif()/f/image/6dz42L4u6dNzgbSYCRQLlIwB.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/bBlYkZf8MdDrfIavbhrJJt0y.png?f=fotoalbum_large)
Het is berekoud, dus COP onder 3 is niet meteen extreem verontrustend.SalmonAce schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:03:
Iemand die hier nog iets over zou kunnen zeggen? Ik zie cops voorbij komen van 3.6, 3.7. Vind dit toch wel behoorlijk tegenvallen.
[...]
Maar....
Hij draait wel erg onregelmatig. om 3 & 4 uur "stevig" en dan weer een poos niet.
Juist met dit koude weer (zie bijvoorbeeld @Friezin) zou het ding vrijwel onafgebroken moeten draaien op een "laag genoeg stand" zodat er geen overshoot optreedt en dat hij weer uit gaat.
Ik heb zelf geen quatt maar weet wel het een en ander van warmtepompen...
Ik gok zo dat de stooklijn erg hoog staat. Hij lijkt "als er vraag is" "veel te hard te willen stoken".
stooklijn te hoog?
Of... gedimensioneerd op "hele huis verwarmen" terwijl je hem maar in 1 kamer gebruikt? (komt op hetzelfde neer)
aanvulling....
zelfs met dit pokke koude weer heb je geen gas gebruikt.
velen zitten nu aan de max van de quatt en jij houdt nog over (hij kan afslaan zonder dat je temperatuur verliest)
je huis is dus bovengemiddeld geïsoleerd. dus als de stooklijn op een "gemiddelde waarde" staat dan is dat geheid te hoog
[ Voor 14% gewijzigd door Stefannn op 22-11-2024 17:18 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@SalmonAceStefannn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:13:
[...]
Het is berekoud, dus COP onder 3 is niet meteen extreem verontrustend.
Maar....
Hij draait wel erg onregelmatig. om 3 & 4 uur "stevig" en dan weer een poos niet.
Juist met dit koude weer (zie bijvoorbeeld @Friezin) zou het ding vrijwel onafgebroken moeten draaien op een "laag genoeg stand" zodat er geen overshoot optreedt en dat hij weer uit gaat.
Ik heb zelf geen quatt maar weet wel het een en ander van warmtepompen...
Ik gok zo dat de stooklijn erg hoog staat. Hij lijkt "als er vraag is" "veel te hard te willen stoken".
stooklijn te hoog?
Of... gedimensioneerd op "hele huis verwarmen" terwijl je hem maar in 1 kamer gebruikt? (komt op hetzelfde neer)
aanvulling....
zelfs met dit pokke koude weer heb je geen gas gebruikt.
velen zitten nu aan de max van de quatt en jij houdt nog over (hij kan afslaan zonder dat je temperatuur verliest)
je huis is dus bovengemiddeld geïsoleerd. dus als de stooklijn op een "gemiddelde waarde" staat dan is dat geheid te hoog
Wat is er gebeurd om 11u ? Daar daalt de temperatuur in je woonkamer met 1 graad. vervolgens springt de Quatt aan met 36 graden en springt de CV dan ook bij?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ik heb boven geen radiatoren meer die heb ik eruit gesloopt. Wil Daar een airco hangen. Wel duidelijk aangegeven dat het alleen om de woonkamer verwarmen gaat. Kan je die stooklijn zelf aanpassen, of moet Quatt dat doen?
Dat is wel te verklaren, ik was een gietijzeren pan aan het inbranden maar de afzuiging Kon het niet bolwerken dus ik had de achterdeur even kwartiertje open gezet. De COP was daarvoor en daarna al niet heel best maar dit is incidentje.
En wat is er met de watertemperatuursensor aan de hand? Ik zie slechts enkele meetmomenten.CPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:19:
[...]
@SalmonAce
Wat is er gebeurd om 11u ? Daar daalt de temperatuur in je woonkamer met 1 graad. vervolgens springt de Quatt aan met 36 graden en springt de CV dan ook bij?
Je huis lijkt wel heel goed geïsoleerd. Wat gebeurd er als je je thermostaat een half graad hoger zet?
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Die registreert enkel als WP actief is.vanquishsdiv schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:29:
[...]
En wat is er met de watertemperatuursensor aan de hand? Ik zie slechts enkele meetmomenten.
Je huis lijkt wel heel goed geïsoleerd. Wat gebeurd er als je je thermostaat een half graad hoger zet?
Verzamel je echt nog steeds waardes boven 1800W elektrisch?
Wat zoek je dan?
:strip_exif()/f/image/mNBd8mvotVwjfsKsqNBTtY8F.png?f=user_large)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Zodra mijn werkelijke kamertemperatuur ± 0,2°C boven de ingestelde kamertemperatuur komt, houden de gas-defrosts op.s020506 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:46:
[...]
Blijft de inlaat temperatuur wel boven de kamertemperatuur? Zo ja, dan wordt de energie voor de defrost volledig uit het water gehaald. Zo nee, dan is het verschil tussen kamertemperatuur en gemiddelde radiatortemperatuur de warmte die uit de woning onttrokken wordt. Kan nooit heel veel zijn.
Even verder redenerend, bij sommigen wordt de CV erbij gepakt bij een defrost. Bij jou (omdat je een negatieve delta T krijgt) neem ik aan van niet, en bij ook niet. Waar zou dat door bepaald worden?
Vanmorgen even +0,5 gestookt tussen 4 en 6. Dat kostte gas.
Overshoot naar 21,3 en defrosts met gas stopten.
Rond 13 uur kwam ik weer onder 21 en hup: gas erbij.
(Woensdag is mijn warmteverlies en buitentemperatuur aangepast: ben even zoekende weer)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Kijk ook even wat de buitentemperatuur deed. Altijd lastig vergelijken als de omstandigheden veranderen, de buitentemperatuur werd ook gunstiger.Erik1805 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:51:
Moet zeggen dat het scherma 0,1/45min veel beter werkt. Haalt het beter.
[Afbeelding]
3,2 gradenabbeyrules schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:44:
[...]
Kijk ook even wat de buitentemperatuur deed. Altijd lastig vergelijken als de omstandigheden veranderen, de buitentemperatuur werd ook gunstiger.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Hoe ik die watertemperatuur hoger krijg.SBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:39:
[...]
Verzamel je echt nog steeds waardes boven 1800W elektrisch?
Wat zoek je dan?
[Afbeelding]
@okijokii vroeg zich eerder af waarom bij mij de gebruikte elektriciteit nooit boven 1500kW kwam bij 30-35°C en hij steeds hoger zat.
Zie bij jou inderdaad ook hogere temperatuur.
Jullie hebben daar vast wel weer een prachtige berekening voor, bij mij kakt alles een tijdje na een defrost in, tot de volgende defrost.
Edit: voor mijn logica heb je eerst meer stroom nodig om een hogere watertemperatuur te krijgen
:strip_exif()/f/image/KYo9aHr9PiFzkIpV0ZetZ5t6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 22-11-2024 17:57 ]
Alleen 40m2 vloerverwarming (svp in je footer zetten), dan is zelfs een Quatt snel te groot.SalmonAce schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:06:
@jj85
Ik verwarm momenteel alleen de woonkamer, circa 40m2 met vloerverwarming. Ik heb de Honeywell lyric T6 geinstalleerd op aanraden van Quatt. HR glas, vloerisolatie, voorgevel (beperkt oppervlak) geen spouw en dus ook geen spouw isolatie. Achter gevel (aanbouw) en plat Dak wel geisoleerd. Het is een tussenwoning. Het schuine dak wordt over 2 weken geïsoleerd, bovenverdieping wordt momenteel niet gestookt.
[Afbeelding]
Zeker als je ook nog gietijzeren pannen aan het inbranden bent.
En een Tado thermostaat, gok ik, want hij reageert op kleine fluctuaties.
Wat had je ingevuld als gasgebruik bij aankoop van je Quatt?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Wellicht zit de begrenzing op het thermische vlak en heb jij, door lage watertemperatuur door veel afgifte, daar minder elektriciteit voor nodig.Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:53:
[...]
Hoe ik die watertemperatuur hoger krijg.
@okijokii vroeg zich eerder af waarom bij mij de gebruikte elektriciteit nooit boven 1500kW kwam bij 30-35°C en hij steeds hoger zat.
Wil je hogere watertemperatuur of wil je je radiatoren warm hebben?
Als je warmer/meer water naar je radiatoren wilt hebben, zul je je vloerverwarming wat moeten knijpen.
Of de voorste radiatoren knijpen om de achterste ook warm te krijgen.
Dan vermoed ik dat het met de instelling van warmteverlies te maken heeft. De Quatt loopt hier al een paar uur achter de feiten aan (ben aan het opwarmen) maar nog steeds defrosts zonder gas.Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:40:
[...]
Zodra mijn werkelijke kamertemperatuur ± 0,2°C boven de ingestelde kamertemperatuur komt, houden de gas-defrosts op.
Vanmorgen even +0,5 gestookt tussen 4 en 6. Dat kostte gas.
Overshoot naar 21,3 en defrosts met gas stopten.
Rond 13 uur kwam ik weer onder 21 en hup: gas erbij.
(Woensdag is mijn warmteverlies en buitentemperatuur aangepast: ben even zoekende weer)
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
@FriezinSBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:03:
[...]
Wellicht zit de begrenzing op het thermische vlak en heb jij, door lage watertemperatuur door veel afgifte, daar minder elektriciteit voor nodig.
Wil je hogere watertemperatuur of wil je je radiatoren warm hebben?
Als je warmer/meer water naar je radiatoren wilt hebben, zul je je vloerverwarming wat moeten knijpen.
:strip_exif()/f/image/dAtZwjExSiH8vuIEnuBulKzU.png?f=user_large)
Ik knijp vvw iedere dag een mm.SBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:03:
[...]
(Wanneer ik een afwasmachine, airfryer, koelkast oid koop, weet ik stroomverbruik. Eigenlijk raar dat een wp van 1500kW 2000 zit te vragen en krijgt: je verwacht voor iedereen die max)
Ik denk eerder aan limiet wat Quatt hier kan.s020506 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:03:
[...]
Dan vermoed ik dat het met de instelling van warmteverlies te maken heeft. De Quatt loopt hier al een paar uur achter de feiten aan (ben aan het opwarmen) maar nog steeds defrosts zonder gas.
Want ik ben tevreden hoor. Maar zat me na die opmerking ook af te vragen waarom Quatt bij anderen 1800 kW of meer gebruikt.
Is er dan toch een instelling voor enkel radiatoren zoals bij @SBL (hoewel ze dat ontkennen?). Verwarmingssysteem mist in jouw sig.
Nee, meeste Jaga convectoren hebben (standaard) geen fans. Je kunt er een uitbreiding voor kopen (DBH voor belachelijk veel geld t.o.v. de HeatBooster DIY oplossing).Stefannn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:58:
[...]
- Jaga heeft toch al ventilatoren? ik heb het niet opgezocht. Kan je altijd later nog doen.
Al hebben ze bij lage temperaturen ook best een aardige warmteafgifte zonder fans. Maar met fans vele malen beter.
Zou dit de eigenschap (integraal?) van de PID controller kunnen zijn? Het lukt urenlang niet om setpoint te halen, dus controller stuurt maximaal uit. Om 7 uur gaat de rem eraf (staat los van PID controller, maar begrenzing op de compressor?) en schiet hij ver zn doel voorbij.Toby-Wan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:55:
nou schiet mij maar lek, ik snap niks meer van die quatt.
gisteravond aan het vervelen, ik spelen met die soundslider omdat er hier best wat positieve dingen over staan.
dus ik zet m voor de nacht op Silent en voor overdag op Library, om vermogen een beetje te beteugelen.
thermostaat (T6) constant op 20 graden, ik denk prima als hij snachts lange run maakt en die 20graden net niet bereikt. Wordt ik rond 07.00 wakker, dus Quatt gaat van Silent naar Library, komt de doorstoomverwarmer erbij, dus ik denk nog: beetje vreemd maar kan wel te verklaren zijn als de Quatt begrenst wordt door de soundslider. Blijft de quatt daarna toch doorstampen tot ie een overshoot van +0.8 graden heeft..Dat heb ik letterlijk al meer dan een jaar niet gezien
kan iemand anders hier wat van maken?
[Afbeelding]
Verklaart inschakelen van je 'CV' overigens niet.
Bijzonder..
Wat betreft service is Quatt echt het meest waardeloze bedrijf waar ik ooit klant ben geweest.
Eigenlijk is het gewoon triest.
In mijn geval kunnen overigens al mijn 3 vragen linea recta de prullenbak in als ze ons als klanten meer mogelijkheden geven in de app.
[ Voor 25% gewijzigd door VindiGoosh op 22-11-2024 18:42 ]
Ik heb 800m3 ingevuld, dat was het gasverbruik van afgelopen winter.
Ik heb ook 2 tickets openstaan. Kreeg op 1 een standaard antwoord over hoe een Quatt werkt 🤦🏻♂️VindiGoosh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:36:
Ik heb een 3-tal vragen openstaan, waaronder een vraag van 2 november waar ik vraag om gegevens met betrekking tot mijn stooklijn. Ik heb na 3(!) weken nog steeds geen antwoord. Telefonisch beloven ze terug te bellen, wat nooit gebeurd.
Wat betreft service is Quatt echt het meest waardeloze bedrijf waar ik ooit klant ben geweest.
Eigenlijk is het gewoon triest.
In mijn geval kunnen overigens al mijn 3 vragen linea recta de prullenbak in als ze ons als klanten meer mogelijkheden geven in de app.
Wacht nog steeds op antwoord van de andere. Maar heb er niet veel vertrouwen in.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Helaas heel herkenbaar allemaal ik heb het maar zelf opgelost🙈Erik1805 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:49:
[...]
Ik heb ook 2 tickets openstaan. Kreeg op 1 een standaard antwoord over hoe een Quatt werkt 🤦🏻♂️
Wacht nog steeds op antwoord van de andere. Maar heb er niet veel vertrouwen in.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Is 1500 tot 1800 kW niet een hele grote Quatt?Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:22:
[...]
Ik denk eerder aan limiet wat Quatt hier kan.
Want ik ben tevreden hoor. Maar zat me na die opmerking ook af te vragen waarom Quatt bij anderen 1800 kW of meer gebruikt.
Is er dan toch een instelling voor enkel radiatoren zoals bij @SBL (hoewel ze dat ontkennen?). Verwarmingssysteem mist in jouw sig.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
een trioset (met 3 units) kost je circa 120 euro ( dat zijn 9 losse ventilatoren)SBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:50:
[...]
5€ per stuk. Net als bij speedcomfort zijn daar dan 3fans/sc*3sc/radiator*6radiatoren=54 fans voor nodig=€270.
Moeten daar dan 6 besturingen/voedingtrafo's aan? 6 tempsensoren? Montagemateriaal? Zitten overal stopcontacten? Werkuren?
Geloof best dat het goedkoper kan dan Speedcomforts, maar blijven substantiële kosten.
@Dirkde Misschien beginnen met radiator die verstopt zit achter de bank en nu dus niet lekker zijn warmte kwijt kan (kleine deltaT)?
https://www.bol.com/nl/nl...tAxg.2_18.20.ProductTitle
; voor jou 54 ventilatoren ben je bij speedcomfort dus 720 euro kwijt.
wil geen ventilatoren dan betaal je dus of gewoon veel meer stroom en dat elk jaar opnieuw en krijg je het waarschijnlijk nog niet warm of je sloopt alle oude radiatoren uit je huis en plaatst daar LTV radiatoren voor in de plaats, ik vrees dat je zelfs met het tienvoudige van de speedcomfort er dan nog niet bent, denk eerder het 15 voudige, zeker als je het laat installeren.
[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 22-11-2024 19:14 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ow! Ze hebben mij de uk verkocht?Bennobang schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:00:
[...]
Is 1500 tot 1800 kW niet een hele grote Quatt?
Ah, opgelost!
je moet hier de slider gebruiken, kom je vanzelf uit bij 1,5 - 1,8 kW.Bennobang schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:00:
[...]
Is 1500 tot 1800 kW niet een hele grote Quatt?
Zo krijg je een goed overzicht van het afgifte systeem, stook gedrag, warmteverlies/isolatie, eerdere verbruik, buitentemperatuur en luchtvochtigheid.
Aangezien dat allemaal afhankelijk heden zijn en belangrijk voor de beeldvorming.
Type Quatt: enkel/duo
Opstelling: grond/dak/muur/afgeschermd/open
CV: merk/type
Thermostaat: merk/type/bouwjaar
Thermostaat instellingen: (specifieke instellingen voor bepaalde merken typen nagelopen?)
Zoneregeling: ja/nee
Schema actief: ja/nee/anders
Afgifte systeem: vloerverwarming/radiatoren/beiden/anders
Aantal ruimtes:
Isolatie staat:
Radiatoren: aantal/type/afmetingen/ naregeling (knop/thermostaatknop), voetventiel.
Waterzijdig ingeregeld: ja/nee
Ontlucht: ja/nee
Radiatoren worden gelijkmatig warm: ja/nee
Heatfans aanwezig: ja/nee, aantal, welke ruimte.
Tarieven elektra en gas:
Optimaal besparen: aan /uit
Sound Slider actief: ja/nee zo ja:
En vul maar aan.
[ Voor 14% gewijzigd door CPM op 22-11-2024 19:35 ]
Dank, ik was nog aan het kijken hoe ik e.e.a. met dit thema op de TS kon krijgen zonder dat het onder aan het sneeuwen gaat. ben er nog niet helemaal uit, maar dit help me wel.CPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:20:
Misschien is het in dit topic ook iets om te werken met een uitvraag script als mensen problemen ervaren.
Zo krijg je een goed overzicht van het afgifte systeem, stook gedrag, warmteverlies/isolatie, eerdere verbruik, buitentemperatuur en luchtvochtigheid.
Aangezien dat allemaal afhankelijk heden zijn en belangrijk voor de beeldvorming.
Aantal ruimtes:
Isolatie staat:
Radiatoren: aantal/type/afmetingen/ naregeling (knop/thermostaatknop), voetventiel.
En vul maar aan.
Tja het is een beetje wat ik zelf ervaren heb en wat je moet aangeven voordat er een goed (totaal) beeld gevormd kan worden. Heb je de basis gegevens dan kun je veel specifieker vragen stellen en troubleshooten.MacD007 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:23:
[...]
Dank, ik was nog aan het kijken hoe ik e.e.a. met dit thema op de TS kon krijgen zonder dat het onder aan het sneeuwen gaat. ben er nog niet helemaal uit, maar dit help me wel.
En als de uitvraag goed is ingevuld kan je het zelfs gebruiken voor een eventueel ticket bij Quatt. Want daar hebben ze ook echt niet alle info en krijg je standaard vragen terug. (Staat alles open etc.)
Ik snap ook dat er mensen zijn die zeggen dat je het in je handtekening moet zetten. Dat kan, maar de mogelijkheden zijn dan beperkt, zeker als je ook actief bent in andere topics van Tweakers waar het zelfde wordt gevraagd maar totaal ergens anders over gaan.
[ Voor 31% gewijzigd door CPM op 22-11-2024 19:38 ]
@s020506 @FriezinFriezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:20:
[...]
Ietsje warmte? Wel ietsje meer
Vlgs zat ik een week of wat in dit topic toen ik deze post produceerde:
Friezin in "Ervaringen met Quatt?"
Iets specifieker dan maar
/f/image/C7GX9NVspUF46jfyukANRA28.png?f=fotoalbum_large)
Een defrost 'kost' zo'n 0,25 kWh aan thermische energie per keer, zoals zichtbaar in het gat dat deze in de onderste grafiek slaat. Dit wordt dus onttrokken aan het water.
Met 0,25kWh kun je ongeveer 2,5 liter kraanwater laten koken.
Dat pas wel bij mijn beeldvorming om de condensor van de Quatt te koelen, daar zou ik met een pannetje met 2,5l kokend water ook een eind komen om het ijs eraf te krijgen in korte tijd
Misschien hier maar eens beginnen? Dit ziet iedereen als het goed isMacD007 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:23:
[...]
Dank, ik was nog aan het kijken hoe ik e.e.a. met dit thema op de TS kon krijgen zonder dat het onder aan het sneeuwen gaat. ben er nog niet helemaal uit, maar dit help me wel.
/f/image/KgNHr3daG2wucR0q0dKmLrYe.png?f=fotoalbum_large)
Heb zelf beneden ook Jaga Tempo's. Deze met wat fans uitgevoerd. Je kan hiermee de warmteafgifte gemakkelijk verdubbelen / verdrievoudigen, zeker bij lagere watertemperaturen.marcelsa schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:10:
Hi,
Ik heb een offerte liggen voor een Quatt Duo. Na veel meelezen hier heb ik toch nog wel wat vragen waar ik nog niet direct een antwoord op heb kunnen vinden of over twijfel.
Eerst even de 'feiten' op een rijtje:
- offerte voor Quatt Duo* (plaatsing op aanbouw richting zuidoost, ca. 8 meter leidingwerk van WP naar CV)
- hoekwoning 2012 (verbruik 1.000 m3 gas, thermostaat meestal op =<19 graden)
- ongeveer 165m2 woonopp.
- Intergas combi CV ketel 2012
- beneden nu Jago Tempo radiatoren (4x)
- 1e vd. gewone radiatoren 3x + designradiator badkamer (en badkamer ook nog de slangen door de vloer gelust tbv vloerverwarming)
- zolder gewone radiatoren (wasruimte/badkamer ook nog de slangen door de vloer gelust tbv vloerverwarming)
- zonnepanelen 4500kWh p/jr (electrische auto, nog geen huis accu)
- net nieuw energiecontract dus wel terugleverkosten, maar vrij scherpe prijzen: 0,24 stroom / 1,24 gas
*) aldus adviseur een "twijfelgeval", op basis van gasverbruik zou 1 Quatt kunnen, maar o.b.v. woonoppervlakte en toekomstig meer warmte wens i.v.m. ouder wordende kinderen en de optie tot FE open te houden (nu veel goedkoper direct een Duo te plaatsen, dan later een extra Quatt, ook ivm huidige subsidie)
Wat er mogelijk gaat veranderen:
- wens om volgend jaar op de begane grond de radiatoren te vervangen door vloerverwarming
- kinderen worden ouder dus warmte wens op slaapkamers zal wel toenemen
- idem voor in de zomer koelen op de slaapkamers middels Chill's
Mijn vragen:
- ik lees veel over extra ventilatoren die nodig zijn voor de radiatoren t.b.v. comfort - geldt dit ook (of juist of juist niet) voor de Jaga Tempo radiatoren? Wat verwachten jullie op basis van bovenstaande informatie? (zou het eerlijk gezegd beetje zonde vinden als je een WP aanschaft dat je dan dit allemaal extra moet gaan doen)
- verwachten jullie een beter comfort met (toekomstig) vloerverwarming i.p.v. radiatoren?
- levert het wat langere leidingwerk verlies op?
- wat vinden jullie van een enkele Quatt vs een Quatt duo obv bovenstaande informatie?
- verwachte terugverdientijd van 7,1 jaar, realistisch?
- aangezien de CV nu bijna 13 jaar oud is, verwacht ik hiermee (zolang nog geen FE) een investering uit te stellen voor vervanging van CV, eens? (aangezien ketel dan nog maar beperkt gebruikt wordt voor verwarmen, en uiteraard voor tapwater)
- andere zaken om rekening mee te houden obv bovenstaande?
Benieuwd naar jullie reacties. Dank voor het meedenken.
Maar zonder fans doen ze het ook niet slecht. Misschien ook wel kwestie van uitproberen... zeker als je mogelijk komend jaar overgaat op vloerverwarming. Desnoods stook je deze winter op iets hogere temperatuur (en bespaar je jezelf de fans).
Als het qua formaten uitkomt, dan kan je die Jaga's straks mooi op de 1e verdieping gebruiken
Als je de ruimte hebt dan zou ik persoonlijk kiezen voor een duo. Zeker met het oog op eventueel FE en de geringe meerprijs.
Terugverdientijd kun je m.i. weinig over zeggen, hangt volledig af hoe de elektra en gasprijzen zich ontwikkelen de komende jaren.
Sinds ongeveer 10 dagen hebben wij onze Quatt draaien!
Even de context: woning uit '83, oppervlak +- 100m2, benedenverdieping volledig VVW, HR++, vloer recent nageisoleerd, spouwmuurisolatie, dakisolatie vanuit bouw. Bovenverdieping 3-tal radiatoren (T20 met speedcomfort ventilatoren) en een mini-handoekradiatortje in badkamer die open staat.
Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik mijn thermostaatsinstellingen het beste kan doen.
Een warm huis is vanuit gezondheidsredenen belangrijk voor ons.
Ik heb een Tado V3+ met op de radiatoren boven een drietal knoppen.
Ik weet dat je zonering wil beperken met Quatt, maar ik wil wel graag deze kamers regelen en op verschillende temperaturen houden (ik vind het zonde om alle drie de kamers op 20.5 te stoken, als voor twee van de drie kamers 18 graden voldoende is).
Middels Home Assistant pas ik schema's toe met een nachtverlaging van maximaal 1,5 graad.
Beneden laat ik de temperatuur oplopen in stapjes van 0,1; boven doe ik dit noodgedwongen met 0,5 graad (daar de Tado radiatorknoppen niet preciezer kunnen regelen).
Ondertstaand mijn opzet. Doe ik hier slim aan? Hebben jullie tips/trucs?
Woonkamer
07:00 - 17:00: Geleidelijke opwarming (0.1°C per uur) van 20°C tot max. 21°C.
17:00 - 22:00: Comforttemperatuur op 21°C.
22:00 - 07:00: Nachtstand op 20°C.
Slaapkamer
00:00 - 08:00: Nachtstand op 17°C, met opwarming (vanaf 04:00: 0.5°C per uur) naar max. 18°C.
08:00 - 22:00: Dagtemperatuur op 18°C.
22:00 - 00:00: Avondstand op 17°C.
Kantoor
06:00 - 09:00: Geleidelijke opwarming (0.5°C per uur) van 18.5°C tot max. 20°C.
09:00 - 18:00: Werktemperatuur, geleidelijke verhoging tot max. 20.5°C.
18:00 - 21:00: Avondtemperatuur op 20°C.
21:00 - 06:00: Nachtstand op 18.5°C.
Sportkamer
03:00 - 07:00: Geleidelijke opwarming (0.5°C per uur) van 16.5°C tot max. 18°C.
07:00 - 17:00: Dagtemperatuur op 18°C.
17:00 - 03:00: Avondstand op 16.5°C.
Alvast dank voor het meedenken!
Hierbij ook even de statistieken van de afgelopen dagen, tot nu toe.
Ik begrijp alleen soms het inschakelen van de CV-ketel niet, de pieken zijn niet direct te relateren aan een verandering in het thermostaatschema bijvoorbeeld. Misschien is de CiC nog bezig met een baseline bepalen?
Overigens met deze kou neemt het CV-ketel gebruik wel toe (lijkt me logisch), vorige week ook wel gedraaid met nauwelijks bijschakelen van de CV-ketel
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 28% gewijzigd door Maarten_vw op 22-11-2024 23:38 ]
Enkele Quatt nov '24. Woning uit '83,+- 100m2, Tado V3+ beneden volledig VVW, HR++, vloer recent nageisoleerd. Spouwmuurisolatie, dakisolatie vanuit bouw. Bovenverdieping 3-tal radiatoren (T20 met speedcomfort ventilatoren + Tado-knop).
Doet quatt, zie posts van @Frisian1206.SalmonAce schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:22:
@Stefannn
Ik heb boven geen radiatoren meer die heb ik eruit gesloopt. Wil Daar een airco hangen. Wel duidelijk aangegeven dat het alleen om de woonkamer verwarmen gaat. Kan je die stooklijn zelf aanpassen, of moet Quatt dat doen?
Op basis van verbruik over afgelopen dag en temperatuur zou je moeten kunnen inschatten “wat een aannemelijk waarde is”.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Waarom twijfel ik?MacD007 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:16:
[...]
je moet hier de slider gebruiken, kom je vanzelf uit bij 1,5 - 1,8 kW.
Misschien omdat Quatt al op randje draait?
Nu enkel wat gas bij defrost wanneer ik te dicht bij- of onder kamertemperatuur zit. Wat wanneer ik nog minder kW ga vragen...
Goed plan: eenmalig alles (via een template) in een post opnemen en die post in je signature zetten?CPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:20:
Misschien is het in dit topic ook iets om te werken met een uitvraagscript/template als mensen problemen ervaren.
Thermostaat instellingen: (specifieke instellingen voor bepaalde merken typen nagelopen?)
Aantal ruimtes:
Isolatie staat:
Tarieven elektra en gas:
En vul maar aan.
Een url neemt niet veel ruimte in.
Ik mis:
Bouwjaar woning
Oppervlakte
Eigen schatting energielabel
Kun je bij HP1 nog net iets verder omlaag, zodat temperatureWaterIn en temperatureWaterOut er ook op staan?
Er is een trucje om de knoppen ook op 0,1 in te stellen:Maarten_vw schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:59:
***members only***
Eerst maak je het schema aan in de thermostaat (of draadloze sensor) vervolgens kopieer je dit schema naar de betreffende kamer. Ga je hier weer in wijzigen, dan kan dit alleen weer per 0,5, dus schema meteen goed maken en niet meer aankomen.
Verder kun je natuurlijk de knoppen elk schema geven wat je wilt, zolang je ze niet actief vragend maakt. Daarvoor is het nodig, dat de vraag op de master thermostaat steeds voldoende is en je de betreffende ruimte genoeg tijd geeft om op de gewenste temperatuur te komen.
Een actieve warmtevraag kan wel, maar dan adviseer ik om het schema identiek te maken aan dat van de master-ruimte. Zie mijn postings hierover of bezoek mijn webside, https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/
[ Voor 13% gewijzigd door Mickel moen op 22-11-2024 21:28 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ik heb er zelf nog niet mee kunnen "spelen". Hij was ook al klaar toen ik erbij kwam en heb toen een fotootje gemaakt van het sleuteltje.CPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:59:
[...]
Antwoord gevonden dus.
het binnenste waar de inbus in past kun je dus gerust dicht draaien? En de buitenste ring kan je dus met die speciale sleutel stellen?
Wat was er nou bij jou gebeurd dan?
De imbusring waar ik aan had gedraaid gebruik je normaal niet begrijp ik. Het sleuteltje lijkt alleen de buitenste ring te bedienen.
Op internet heb ik nog geen spec of iets dergelijks kunnen vinden van dit voetventiel wat wat meer inzicht geeft.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Ik was voor 6 ventilatoren (P12 arctic) en de heatbooster en wat klein materiaal rond de 70 euro kwijt en het werkt echt heel erg goed. En kost een uurtje om in elkaar te zetten.SBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:50:
[...]
5€ per stuk. Net als bij speedcomfort zijn daar dan 3fans/sc*3sc/radiator*6radiatoren=54 fans voor nodig=€270.
Moeten daar dan 6 besturingen/voedingtrafo's aan? 6 tempsensoren? Montagemateriaal? Zitten overal stopcontacten? Werkuren?
Geloof best dat het goedkoper kan dan Speedcomforts, maar blijven substantiële kosten.
En valt nauwelijks op
:strip_exif()/f/image/0Y6c5kEdrXRyXfpgxhM32fUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas heb ik geen toegang tot dit venster, ik verwacht dat hier alleen een mod dit kan, ik zal een opzetje maken en dan aan een mod vragen of dit tot de mogelijkheden behoord. goede tip.jj85 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:32:
[...]
Misschien hier maar eens beginnen? Dit ziet iedereen als het goed is![]()
[Afbeelding]
Maar je had de imbusring dichtgedraaid en weer open en geen flow meer, wat was dat probleem dan?HarryInia schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:24:
[...]
Ik heb er zelf nog niet mee kunnen "spelen". Hij was ook al klaar toen ik erbij kwam en heb toen een fotootje gemaakt van het sleuteltje.
De imbusring waar ik aan had gedraaid gebruik je normaal niet begrijp ik. Het sleuteltje lijkt alleen de buitenste ring te bedienen.
Op internet heb ik nog geen spec of iets dergelijks kunnen vinden van dit voetventiel wat wat meer inzicht geeft.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik denk dat bij het dichtdraaien van de binnenste ring dat de buitenste ook mee dicht gegaan is. De binnenste is mogelijk soepeler dus bij het opendraaien draait dan alleen de binnenste. Denk ik.Gerardwaz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:30:
[...]
Maar je had de imbusring dichtgedraaid en weer open en geen flow meer, wat was dat probleem dan?
Ah oke.CPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:33:
[...]
Ik denk dat bij het dichtdraaien van de binnenste ring dat de buitenste ook mee dicht gegaan is. De binnenste is mogelijk soepeler dus bij het opendraaien draait dan alleen de binnenste. Denk ik.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dank voor je reactie en je uitgebreide blogs!Mickel moen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:08:
[...]
Er is een trucje om de knoppen ook op 0,1 in te stellen:
Eerst maak je het schema aan in de thermostaat (of draadloze sensor) vervolgens kopieer je dit schema naar de betreffende kamer. Ga je hier weer in wijzigen, dan kan dit alleen weer per 0,5, dus schema meteen goed maken en niet meer aankomen.
Verder kun je natuurlijk de knoppen elk schema geven wat je wilt, zolang je ze niet actief vragend maakt. Daarvoor is het nodig, dat de vraag op de master thermostaat steeds voldoende is en je de betreffende ruimte genoeg tijd geeft om op de gewenste temperatuur te komen.
Een actieve warmtevraag kan wel, maar dan adviseer ik om het schema identiek te maken aan dat van de master-ruimte. Zie mijn postings hierover of bezoek mijn webside, https://mickelmoen.nl/category/energietransitie/
Als ik je dus goed begrijp kan ik de knoppen wel vragend houden; maar kan ik ze beter gelijk laten lopen met het schema van de woonkamertemperatuur als alles verwarmd moet worden, om vervolgens als het ware zones af te laten vallen (eerder naar nachtverlaging).
Echter zal de woonkamer vermoedelijk sneller op temperatuur zijn dan de verschillende kamers (daar VVW een groter oppervlakte heeft).
Daarbij voelt het wat tegenstrijdig de sport- slaap- en werkkamer op te stoken naar 21 graden, terwijl respectievelijk 18 en 20.5 hier voldoende is. Of is dat een misvatting en moet ik dat loslaten?
Wat vind je overigens verder van het gedrag van de Quatt tot nu toe?
Waar zit een manko met mijn huidige schema's zoals ik die in onderstaande post deelde? Teveel en te vaak warmtevraag?
Maarten_vw schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:59:
Ha allen,
Even de context: woning uit '83, oppervlak +- 100m2, benedenverdieping volledig VVW, HR++, vloer recent nageisoleerd, spouwmuurisolatie, dakisolatie vanuit bouw. Bovenverdieping 3-tal radiatoren (T20 met speedcomfort ventilatoren) en een mini-handoekradiatortje in badkamer die open staat.
Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik mijn thermostaatsinstellingen het beste kan doen.
Ik weet dat je zonering wil beperken met Quatt, maar ik wil wel graag deze kamers regelen en op verschillende temperaturen houden (ik vind het zonde om alle drie de kamers op 20.5 te stoken, als voor twee van de drie kamers 18 graden voldoende is).
Middels Home Assistant pas ik schema's toe met een nachtverlaging van maximaal 1,5 graad.
Beneden laat ik de temperatuur oplopen in stapjes van 0,1; boven doe ik dit noodgedwongen met 0,5 graad (daar de Tado radiatorknoppen niet preciezer kunnen regelen).
Woonkamer
Slaapkamer
00:00 - 08:00: Nachtstand op 17°C, met opwarming (vanaf 04:00: 0.5°C per uur) naar max. 18°C.
Kantoor
Sportkamer
Ik begrijp alleen soms het inschakelen van de CV-ketel niet, de pieken zijn niet direct te relateren aan een verandering in het thermostaatschema bijvoorbeeld. Misschien is de CiC nog bezig met een baseline bepalen?
Overigens met deze kou neemt het CV-ketel gebruik wel toe (lijkt me logisch), vorige week ook wel gedraaid met nauwelijks bijschakelen van de CV-ketel
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 48% gewijzigd door Maarten_vw op 22-11-2024 23:49 ]
Enkele Quatt nov '24. Woning uit '83,+- 100m2, Tado V3+ beneden volledig VVW, HR++, vloer recent nageisoleerd. Spouwmuurisolatie, dakisolatie vanuit bouw. Bovenverdieping 3-tal radiatoren (T20 met speedcomfort ventilatoren + Tado-knop).
@CPMCPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:20:
Misschien is het in dit topic ook iets om te werken met een uitvraagscript/template als mensen problemen ervaren.
Aantal ruimtes:
Isolatie staat:
Tarieven elektra en gas:
En vul maar aan.
EN een goede signature / handtekening.
Hoef ik niet 20 bladzijden terug te gaan voor het begin van de story.
Wat vind je zelf van al die prachtige muziek elektronica!!!???
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Meteen m'n signature ingevuld/aangepast, of is daar al een format voor?harv schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:41:
[...]
@CPM
Wat vind je zelf van al die prachtige muziek elektronica!!!???![]()
Je zult het moeten uitproberen.Maarten_vw schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:38:
[...]
Dank voor je reactie en je uitgebreide blogs!
Als ik je dus goed begrijp kan ik de knoppen wel vragend houden; maar kan ik ze beter gelijk laten lopen met het schema van de woonkamertemperatuur als alles verwarmd moet worden, om vervolgens als het ware zones af te laten vallen (eerder naar nachtverlaging).
Echter zal de woonkamer vermoedelijk sneller op temperatuur zijn dan de verschillende kamers (daar VVW een groter oppervlakte heeft).
Daarbij voelt het wat tegenstrijdig de sport- slaap- en werkkamer op te stoken naar 21 graden, terwijl respectievelijk 18 en 20.5 hier voldoende is. Of is dat een misvatting en moet ik dat loslaten?![]()
Wat vind je overigens verder van het gedrag van de Quatt tot nu toe?
Waar zit een manko met mijn huidige schema's zoals ik die in onderstaande post deelde? Teveel en te vaak warmtevraag?
[...]
Ik heb geen vloerverwarming dus daar geen ervaring mee.
Ik vermoed, dat meer actief vragende zones bij vvw moeilijker is. Nogmaals, ik zou dat alleen doen, als je exact hetzelfde schema kunt hanteren. Of dat succesvol is, zul je moeten uitproberen.
Bovendien denk ik, dat het alleen goed werkt als je in zo'n ruimte de radiator helemaal open zet, de Tadoknop dus verwijderen en daarvoor in de plaats een draadloze sensor in de ruimte plaatst.
Daarom. CV-denken loslaten en overgaan naar WP-denken.
Begin bij de master-ruimte, waar dus de master-thermostaat hangt. Stel die zo in, dat er 24/7 voldoende warmtevraag is om de andere ruimtes te bedienen.
De ruimtes met de knoppen stel je zo in, dat de minimum temperatuur voldoende is om er voor te zorgen, dat op het tijdstip van gebruik van de kamer deze op de gewenste temperatuur is. Denk bij het opwarmen eerder in uren dan jn minuten. Neem bijvoorbeeld 1,5uur om 0,5C te verhogen.
De ruimte op een lagere temperatuur houden dan de master-ruimte is geen probleem. Voor een hogere temperatuur zul je een overbemeten radiator moeten hebben. In ieder geval maximaal ventilatoren erop.
Sowieso ventilatoren op de radiatoren. Ik heb de Heatfan. Groot voordeel is, dat je deze op 6 snelheden kunt regelen. De nieuwste versie van de smartcontroller kun je zelfs met een app bedienen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
@Friezin doet daar nu wel ervaring mee op.
Verder ben ik uitermate tevreden.
Het inregelen, afstemmen, uitvogelen van de instellingen kost echter tijd. Neem die tijd. Ik heb mijzelf voor het finetunen een jaar gegeven, dan heb ik alle weersomstandigheden gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 23-11-2024 08:47 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Top!CPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:41:
UPDATE m.b.t. lage COP en sterk schommelende flow.
Vandaag stond er op tijd een vriendelijke Quatt techneut op de stoep. In tegenstelling tot wat ik dacht (alleen even een sensor vervangen) nam hij de tijd om mijn probleem aan te horen. Hij vroeg door over de radiatoren, de installatie en heeft samen met mij naar mijn logging gekeken en vergeleken met die van Quatt (die overigens veel meer data hebben)(ook in Grafana).
Uiteindelijk na geschakeld te hebben met de backend is er besloten om de uitgaande temperatuursensor van HP1 te vervangen en de flow meter van HP1. (De flow die je in een DUO opstelling kunt uitlezen is gebaseerd op de flowmeter in de HP1).
Resultaat:
- Ik heb een veel vlakkere flow grafiek
- HP temp Out ligt nu dichter bij HP2 in.
Voor wat ik begrepen heb hoeft een verschil in temperatuur tussen twee Quatts niet per definitie een probleem te zijn. Dus doe niet direct aannames als je dit constateert.![]()
Ik heb ook nog even het expansievat verhaal aangestipt maar ik ben gewoon niet voldoende onderlegd om het uit te leggen en op inhoud de discussie te voeren.
Ik heb trouwens wel een 1bar gasdruk vat. Dit omdat de installatie in de kelder zit. En dit is ook het juiste vat.![]()
Ik ben blij dat er een techneut is langsgekomen en dat er stappen zijn gezet. Ik ga nu de installatie verder even met rust laten om zo stabiele data te krijgen. Nog wel af en toe even de ontluchting checken maar verder leek er niets mis met mijn radiatoren, de afgifte of de in/na-regeling.![]()
Ik blijf van mening dat de eerstelijns servicedesk veel beter kan, maar de techneut die ik hier trof was erg bereid om te helpen en dat is goed om te zien!![]()
[Afbeelding]
Met vlakke flow grafiek denk ik niet dat er nog een reden is om lucht-in-systeem te verwachten.
Eerder gaf ik aan dat met expansievat op quatt output de druk op quatt input lager zou zijn dan “gebruikelijk” en indien dicht bij 0 lucht via de automatische ontluchter zou kunnen aanzuigen.
Ik gaf ook aan dat dat door de boel stomweg op een wat hoog setpoint te zetten ook wel weer onwaarschijnlijk zou zijn (input 0.5, misschien max 0.7 lager dan output geeft bij vullen tot boven 2bar nog altijd meer dan 1 bar op input). Dus dat het onrustige flow patroon op lucht wijst, maar expansievat positie eigenlijk enkel een plausible verklaring kan zijn bij lage vul druk.
Kortom… ik denk dat je nu wel van je hardware problemen af bent. Kan je je gaan uitleven op instellingen.
Ach, wanneer iemand een lekker uitgebreide post wijdt aan de woning-specs en daarna een url naar die post in de signature zet, ben ik ook al blij.harv schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:41:
[...]
@CPM
Wat vind je zelf van al die prachtige muziek elektronica!!!???![]()
Kun je de rest van die sig wijden aan andere hobby's
Is die radiator op de badkamer geen bypass? Als het water daar net zo warm uit stroomt als in stroomt, drukt die wel een beetje op de efficiëntie van je systeem.Maarten_vw schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:59:
Ha allen,
Woonkamer
Slaapkamer
Kantoor
Sportkamer
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Verschillende schema's voor de kamers kan prima. Ik zou ze wel als slave instellen van de woonkamer. Zouden die rare temperatuurspringen kunnen worden veroorzaakt doordat een andere kamer warmtevraag heeft? De temperatuur springt 2 graden omhoog, dan knalt de CiC meteen de CV erbij.
Ik zou het in stapjes verhogen van de andere kamers ook niet doen, als de thermostaatknoppen daar als slave zijn ingesteld. Gewoon op een tijd op de gewenste temperatuur zetten.
Het is wel wat je belangrijk vind. Qua comfort ziet het er wel mooi uit. Qua maximale efficiëntie kan het beter, maar is het niet dramatisch. En of je straks bij wat hogere temperaturen geen pendelfestijn krijgt valt niks van te zeggen.
(cc @Maarten_vw )Mickel moen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 05:26:
[...]
Sowieso ventilatoren op de radiatoren. Ik heb de Heatfan. Groot voordeel is, dat je deze op 6 snelheden kunt regelen. De nieuwste versie van de smartcontroller kun je zelfs met een app bedienen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Het inregelen, afstemmen, uitvogelen van de instellingen kost echter tijd. Neem die tijd. Ik heb mijzelf voor het finetunen een jaar gegeven, dan heb ik alle weersomstandigheden gehad.
Erg tevreden over die smart-controller.
Door die heatfan-controller op wifi zelfs een leuke "bijvangst" gedaan.
Hij meet namelijk de warmte van de radiator.
Ik heb domme thermostaatknoppen en nu plotseling door de controller wel toegang tot een verwarmings-historie op de radiatoren.
De slaapkamer werd vorig stookseizoen al slecht warm bij vorst en ik was toen al de groepen van mijn vvw aan het knijpen. Ik dacht dat ik redelijk in de buurt zat (maar waarschijnlijk steeds net de slaapkamerradiatoren gecheckt bij stoken met gas en liep ook niet ieder uur naar boven). Toen de vorstperiode voorbij was, niet meer goed aan gedacht (en zon in de slaapkamer).
Bij de huidige kou bleek, met de smart-controller op die radiatoren geplakt, die warmte gewoon niks, nada, noppes (zie de woensdag), bij alleen verwarming door Quatt, wanneer deze 34-35°C water produceerde.
Verder aan het "groepen-knijpen" gegaan en afgelopen nacht zie je zelfs de defrosts-cv-boost terug in mijn slaapkamer.
Zit nu 4-5°C tussen water-uit Quatt en water-in slaapkamer-radiator, dus bijna tevreden 😉.
(En kan ik ook ophouden te zeuren over de te lage watertemperatuur)
Hieronder de output Heatfan historie en het instellen van fan-snelheid.
Heb controller woensdag op de namiddag geïnstalleerd. (Dagstreepjes en data zelf toegevoegd)
![]() | ![]() |
Edit: achteraf is deze duidelijker: de oplopende temperatuur van de radiator in de slaapkamer afgezet tegen radiator bijkeuken (zit onder cv)
:strip_exif()/f/image/Fk6kOuAf60pxn5YGkMJhN5Fk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 23-11-2024 17:19 ]
E-CV springt een enkele keer minimaal bij (orde -grootte < 1kWh) maar verder lijken de Quatts het samen af te kunnen.
Ik denk een van de goedkoopste manieren om FE te gaan, als je niet zelf wil installeren.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Welke wpb hebben ze?
Waren je ouders voor die 2e Quatt nog een keer het volledige bedrag kwijt?
(En krijg je een tweede keer subsidie eigenlijk?)
Tweede quatt volledige prijs, wel weer ISDE. Dus totaal 3x ISDE.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
In de nacht gaat het tempsetpoint 0,5grC omlaag. Om 5 uur deze weer terug omhoog. Quatt gaat dan even flink gas geven en schakelt zelfs de CV erbij aan. Onnodig, want hij mag er best even over doen.
Met mijn T6 kan ik niet anders dan 0,5grC stappen maken.
Het is niet erg, maar ook niet echt nodig om een pufje gas te stoken
/f/image/q9FJdTRLAVQkdiL975djdREE.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben even benieuwd: hoeveel kostte alles bij elkaar dan?Tweeke schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:55:
Ter info, bij mijn ouders is een tweede Quatt geplaatst, samen met een warmtepompboiler en deze E-CV nu FE: https://warmteshop.eu/pro...O_zukB76d1lsaAg7gEALw_wcB
E-CV springt een enkele keer minimaal bij (orde -grootte < 1kWh) maar verder lijken de Quatts het samen af te kunnen.
Ik denk een van de goedkoopste manieren om FE te gaan, als je niet zelf wil installeren.
Dus:
- Quatt nr 1 inclusief installatie, na subsidie
- Quatt nr 2, idem
- Warmtepompboiler, idem
- E-CV inclusief installatie
- verwijdering gas CV en evt overige kosten
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 23-11-2024 09:15 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik heb wel oplossingen, maar die ga je niks vinden:jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:14:
Heeft er Iemand nog een suggestie hoe ik dit wat kan finetunen?
In de nacht gaat het tempsetpoint 0,5grC omlaag. Om 5 uur deze weer terug omhoog. Quatt gaat dan even flink gas geven en schakelt zelfs de CV erbij aan. Onnodig, want hij mag er best even over doen.
Het is niet erg, maar ook niet echt nodig om een pufje gas te stoken![]()
[Afbeelding]
- Andere thermostaat ophangen
- Geen nachtverlaging
- CV werking op je CV uitzetten
Ik denk dat het te koud is, en dus neemt de CiC grote maatregelen
Wat een wereld van verschil.CPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:37:
En met deze screenshot sluit ik de dag af.
![]()
[Afbeelding]
Kunnen we aannemen dat dit puur komt door het vervangen van temperatuursensor en/of flowmeter of is er ook nog opnieuw ontlucht bij de Quatts danwel meer gedaan aan de installatie?
Specifiek omdat ik nog wat wilde experimenteren met de soundslider. Dit omdat:
1. Mijn Quatt staat vrijwel op de erfgrens, wel zo, dat de buren er denk ik geen last van hebben, maar wel dat ik hem ''s nachts zo stil mogelijk wil laten zijn.
2. Ik heb gemerkt, dat als het boven de 5C is de Quatt het prima warm krijgt, maar op een beperkt vermogen rustiger draait met langere runs.
3. De Quatt staat wat in een hoek met aan de ene kant een ronde serre die wegloopt en aan de andere kant een schutting die er schuin voorweg loopt. Hij blaast dus wat tegen die schutting. Ik vermoed, maar dat is moeilijk met data te bewijzen, dat hoe harder hij blaast hoe sterker de uitgeblazen lucht terug komt.
Alle reden dus om met de soundslider te experimenteren.
Bovendien wil ik opmerken, dat ik gasverbruik geen probleem vind. Ik heb immers een hybride systeem. Als het bij temperaturen tussen 0C en 5C bij +/- 20% gasverbruik blijft, ben ik tevreden.
Deze week de soundslider overdag op woensdag en vrijdag op Silent gezet. De rest van de dagen 24/7 op Building.
/f/image/FsG9WHSjQK39fc79BBqcKIDh.png?f=fotoalbum_large)
Ik kom tot de conclusie, dat zo onder de 5C in de nacht Building prima is en overdag Silent.
Ik houd dus voorlopig onderstaand schema aan. Nu dus afwachten wat het doet bij vorst. Of Libary dan overdag kan, of dat het toch Silent blijft.
:strip_exif()/f/image/AOEgD4pi0Ni2kK5k9VOQmD9y.jpg?f=fotoalbum_large)
De key bij mij is echt de thermostaat. Door de temperatuur iets anders voor te stellen aan de CIC loopt hij veel rustiger en zijn mijn runs gemiddeld 10 uur terwijl ze zonder "deelfactor" rond een uur lagen. En hij gebruikt gas alleen maar als de Quatt onvoldoende vermogen heeft. Maar goed, ieder huis is anders.jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:14:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/8SyK4KFCGfFPCDYomBgAHM9Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Dus deze
:strip_exif()/f/image/W4dcLjU1KY22nKT6Kld5XGLJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BKyGWQEG9eenTxDIjGUKjI94.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kb38YrzgCXRCUO4OMozSSVXj.jpg?f=fotoalbum_large)
De ventilatoren
ARCTIC P14 PWM PST 140mm Fan, Ventilator voor de boost. Aangestuurd door een heatbooster van SDR.
De kast gaat fungeren als behuizing van de verwarming voor de circulatie. Kast komt wat naar voren. 16cm bij de verwarming en 7cm voor de schacht. Boven en onder ook 7cm .
Moet zeggen tot nu toe gaat het al veel beter dan met de verwarming die er hing. (De radiatoren paste niet naast elkaar dus maar boven elkaar. Ja iets minder rendement maar denk dat het wel mee valt met die ventilatoren.
Ik denk dat het bypass effect van de handdoekradiator wel meevalt, ik heb 'm al best geknepen. Overigens voornemens deze te verwijderen en vervangen voor een elektrische.s020506 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:05:
[...]
Is die radiator op de badkamer geen bypass? Als het water daar net zo warm uit stroomt als in stroomt, drukt die wel een beetje op de efficiëntie van je systeem.
Verschillende schema's voor de kamers kan prima. Ik zou ze wel als slave instellen van de woonkamer. Zouden die rare temperatuurspringen kunnen worden veroorzaakt doordat een andere kamer warmtevraag heeft? De temperatuur springt 2 graden omhoog, dan knalt de CiC meteen de CV erbij.
Ik zou het in stapjes verhogen van de andere kamers ook niet doen, als de thermostaatknoppen daar als slave zijn ingesteld. Gewoon op een tijd op de gewenste temperatuur zetten.
Het is wel wat je belangrijk vind. Qua comfort ziet het er wel mooi uit. Qua maximale efficiëntie kan het beter, maar is het niet dramatisch. En of je straks bij wat hogere temperaturen geen pendelfestijn krijgt valt niks van te zeggen.
Je ziet in de Quatt app dat 'ie inderdaad de verschillende knoppen gebruikt om het setpoint te bepalen; overigens laadt hij dan wel zowel de huidige als ingestelde temperatuur van de desbetreffende knop in. Het temperatuurverschil is daardoor nooit meer dan 0.5 graden.
Ah mooi! Ik heb zelf de fans van Speedcomfort. Deze heb ik in onze vorige woning gekocht, en vind het eigenlijk zonde ze vervangen. In combinatie met een IKEA Tretakt stekkertje en Home Assistant kan ik ze overigens wel slim schakelen, maar de snelheid is niet instelbaar.Friezin schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:11:
[...]
(cc @Maarten_vw )
Erg tevreden over die smart-controller.
Door die heatfan-controller op wifi zelfs een leuke "bijvangst" gedaan.
Hij meet namelijk de warmte van de radiator.
Ik heb domme thermostaatknoppen en nu plotseling door de controller wel toegang tot een verwarmings-historie op de radiatoren.
De slaapkamer werd vorig stookseizoen al slecht warm bij vorst en ik was toen al de groepen van mijn vvw aan het knijpen. Ik dacht dat ik redelijk in de buurt zat (maar waarschijnlijk steeds net de slaapkamerradiatoren gecheckt bij stoken met gas en liep ook niet ieder uur naar boven). Toen de vorstperiode voorbij was, niet meer goed aan gedacht (en zon in de slaapkamer).
Bij de huidige kou bleek, met de smart-controller op die radiatoren geplakt, die warmte gewoon niks, nada, noppes (zie de woensdag), bij alleen verwarming door Quatt, wanneer deze 34-35°C water produceerde.
Verder aan het "groepen-knijpen" gegaan en afgelopen nacht zie je zelfs de defrosts-cv-boost terug in mijn slaapkamer.
Zit nu 4-5°C tussen water-uit Quatt en water-in slaapkamer-radiator, dus bijna tevreden 😉.
(En kan ik ook ophouden te zeuren over de te lage watertemperatuur)
Hieronder de output Heatfan historie en het instellen van fan-snelheid.
Heb controller woensdag op de namiddag geïnstalleerd. (Dagstreepjes en data zelf toegevoegd)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik loop toch een beetje vast op het stukje masterthermostaat de warmtevraag laten bepalen.Mickel moen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 05:26:
[...]
Je zult het moeten uitproberen.
Ik heb geen vloerverwarming dus daar geen ervaring mee.
Ik vermoed, dat meer actief vragende zones bij vvw moeilijker is. Nogmaals, ik zou dat alleen doen, als je exact hetzelfde schema kunt hanteren. Of dat succesvol is, zul je moeten uitproberen.
Bovendien denk ik, dat het alleen goed werkt als je in zo'n ruimte de radiator helemaal open zet, de Tadoknop dus verwijderen en daarvoor in de plaats een draadloze sensor in de ruimte plaatst.
Daarom. CV-denken loslaten en overgaan naar WP-denken.
Begin bij de master-ruimte, waar dus de master-thermostaat hangt. Stel die zo in, dat er 24/7 voldoende warmtevraag is om de andere ruimtes te bedienen.
De ruimtes met de knoppen stel je zo in, dat de minimum temperatuur voldoende is om er voor te zorgen, dat op het tijdstip van gebruik van de kamer deze op de gewenste temperatuur is. Denk bij het opwarmen eerder in uren dan jn minuten. Neem bijvoorbeeld 1,5uur om 0,5C te verhogen.
De ruimte op een lagere temperatuur houden dan de master-ruimte is geen probleem. Voor een hogere temperatuur zul je een overbemeten radiator moeten hebben. In ieder geval maximaal ventilatoren erop.
Deze hangt bij ons in de woonkamer. Deze kamer koelt het minst snel af van het hele huis (vloerisolatie, lang warm blijvende VVW) en wordt in de avond regelmatig bijverwarmd door koken en sierhaard (bio-ethanol).
Als ik wil dat in de ochtend om 09:00u. het kantoortje op temperatuur is, moet er ongeveer om 04:00u. begonnen worden met stoken om dit geleidelijk te bereiken. Grote kans echter dat de woonkamer nog ruim boven de 20 graden is en deze pas om bijvoorbeeld 11:00u. start met warmte vragen om een comforttemperatuur te bereiken om 17:00u.
Nu laat ik alle ruimtes hun eigen warmtevraag doorgeven aan de CiC, maar dat resulteert vast in onrustig gedrag door de pomp. Dan dus toch de woonkamertemperatuur als vanaf 04:00u. met 0.1 laten oplopen?
Overigens sinds gisteren de HA integratie even ingesteld. Hier een plaatje van het stroomgebruik (gedrag) van afgelopen nacht:
/f/image/AUmHEyL4QcaYD9Fk8DSEdz9E.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_vw op 23-11-2024 10:19 ]
djlorenz in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Zet het kantoor op een constante temperatuur. Geen actieve warmtevraag. De Quatt blij en jij blij. Het is omdenken, ik weet het.Maarten_vw schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:16:
[...]
Ik denk dat het bypass effect van de handdoekradiator wel meevalt, ik heb 'm al best geknepen. Overigens voornemens deze te verwijderen en vervangen voor een elektrische.
Je ziet in de Quatt app dat 'ie inderdaad de verschillende knoppen gebruikt om het setpoint te bepalen; overigens laadt hij dan wel zowel de huidige als ingestelde temperatuur van de desbetreffende knop in. Het temperatuurverschil is daardoor nooit meer dan 0.5 graden.
[...]
Ah mooi! Ik heb zelf de fans van Speedcomfort. Deze heb ik in onze vorige woning gekocht, en vind het eigenlijk zonde ze vervangen. In combinatie met een IKEA Tretakt stekkertje en Home Assistant kan ik ze overigens wel slim schakelen, maar de snelheid is niet instelbaar.
[...]
Ik loop toch een beetje vast op het stukje masterthermostaat de warmtevraag laten bepalen.
Deze hangt bij ons in de woonkamer. Deze kamer koelt het minst snel af van het hele huis (vloerisolatie, lang warm blijvende VVW) en wordt in de avond regelmatig bijverwarmd door koken en sierhaard (bio-ethanol).
Als ik wil dat in de ochtend om 09:00u. het kantoortje op temperatuur is, moet er ongeveer om 04:00u. begonnen worden met stoken om dit geleidelijk te bereiken. Grote kans echter dat de woonkamer nog ruim boven de 20 graden is en deze pas om bijvoorbeeld 11:00u. start met warmte vragen om een comforttemperatuur te bereiken om 17:00u.
Nu laat ik alle ruimtes hun eigen warmtevraag doorgeven aan de CiC, maar dat resulteert vast in onrustig gedrag door de pomp. Dan dus toch de woonkamertemperatuur als vanaf 04:00u. met 0.1 laten oplopen?
Overigens sinds gisteren de HA integratie even ingesteld. Hier een plaatje van het stroomgebruik (gedrag) van afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Kun je ook met de sportkamer doen.
Is idd mijn conclusie ;-)
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Beste CPM,CPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:41:
UPDATE m.b.t. lage COP en sterk schommelende flow.
Vandaag stond er op tijd een vriendelijke Quatt techneut op de stoep. In tegenstelling tot wat ik dacht (alleen even een sensor vervangen) nam hij de tijd om mijn probleem aan te horen. Hij vroeg door over de radiatoren, de installatie en heeft samen met mij naar mijn logging gekeken en vergeleken met die van Quatt (die overigens veel meer data hebben)(ook in Grafana).
Uiteindelijk na geschakeld te hebben met de backend is er besloten om de uitgaande temperatuursensor van HP1 te vervangen en de flow meter van HP1. (De flow die je in een DUO opstelling kunt uitlezen is gebaseerd op de flowmeter in de HP1).
Resultaat:
- Ik heb een veel vlakkere flow grafiek
- HP temp Out ligt nu dichter bij HP2 in.
Voor wat ik begrepen heb hoeft een verschil in temperatuur tussen twee Quatts niet per definitie een probleem te zijn. Dus doe niet direct aannames als je dit constateert.![]()
Ik heb ook nog even het expansievat verhaal aangestipt maar ik ben gewoon niet voldoende onderlegd om het uit te leggen en op inhoud de discussie te voeren.
Ik heb trouwens wel een 1bar gasdruk vat. Dit omdat de installatie in de kelder zit. En dit is ook het juiste vat.![]()
Ik ben blij dat er een techneut is langsgekomen en dat er stappen zijn gezet. Ik ga nu de installatie verder even met rust laten om zo stabiele data te krijgen. Nog wel af en toe even de ontluchting checken maar verder leek er niets mis met mijn radiatoren, de afgifte of de in/na-regeling.![]()
Ik blijf van mening dat de eerstelijns servicedesk veel beter kan, maar de techneut die ik hier trof was erg bereid om te helpen en dat is goed om te zien!![]()
[Afbeelding]
In welke mate schommelde je flow? Ik zie helaas geen waardes van de Y-as. Ik heb verder geen problemen met de Quatt maar mijn flow in de JSON-feed schommelt constant tussen de 793 en 808 en van alles daartussenin. Is dat een normale schommeling?
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Dat is volgens mij wel een normale schommelingvanquishsdiv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:04:
[...]
Beste CPM,
In welke mate schommelde je flow? Ik zie helaas geen waardes van de Y-as. Ik heb verder geen problemen met de Quatt maar mijn flow in de JSON-feed schommelt constant tussen de 793 en 808 en van alles daartussenin. Is dat een normale schommeling?
Ik heb niet de precieze berekening gemaakt. Maar als het goed is is een flinke overcapaciteit van de verwarming. En ik had 10 ventilatoren, mijn redenering als ik er nog 10 bij doe dan hoeven ze minder hard voor dezelfde capaciteit. Dit omdat ik geen geluid wil horen van de ventilatoren. En dan wil ik het zo maken dat als ik in de nacht naar bed ga ze hoger gaan zodat de WP met minder hoge temperaturen de kamer op temp houdt. Ze draaien nu tussen de 10 en 30%.jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:25:
@stanman23 wat een creatief warmtekanon![]()
Kan die straks wel genoeg lucht aanzuigen als de kast ervoor staat? 1 P14 kan al 120 m3/h verplaatsen
En als ik zo even google kom ik het volgende tegen.
"Voorbeeld van een WTW ventilatie:
Door een opening met een oppervlakte van 1cm² kan 0,3 m³/h lucht verplaatst worden. Als we hier vanuit gaan kunnen we stellen dat bij een deur van 90 cm breed, 183,33 cm² nodig is (55/0,3). Er is dus standaard een opening gewenst van 2,03 centimeter (183,33/90).
(In de meeste adviezen komt dan ook vaak een overstroomopening terug van 2 centimeter bij een deur van 90 centimeter breed.)"
Ik heb 7 cm onder en boven de kast maar de deuren hebben nog wat overlap. Dus 3cm van deur tot vloer/plafond. Dat zou dan zijn 3 (cm hoogte) x 400 (cm lengte) * 0,3 (m3/h) = 360 m3/h. Maar heb wel wat geluidsisolatie geplaatst(ga ik nog plaatsen) achter/onder/boven de kast dat als het wat minder werkt ik de ventilatoren wat hoger kan zetten. Maar verwacht veel meer vermogen dan wat er hing. En dan meer in verhouding 1 op 10.
De aanpassingen mbt de nieuwe prijzen en subsidies volgen zo spoedig mogelijk.
met dank aan @CPM @jj85 en anderen die hier goede ideen hebben aangedragen.
[ Voor 39% gewijzigd door MacD007 op 23-11-2024 13:45 ]
Zonder de precieze bedragen nagevraagd te hebben, komt het ongeveer hier op neer, incl. installatie en subsidieSebastiaanPs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:14:
[...]
Ik ben even benieuwd: hoeveel kostte alles bij elkaar dan?
Dus:
- Quatt nr 1 inclusief installatie, na subsidie
- Quatt nr 2, idem
- Warmtepompboiler, idem
- E-CV inclusief installatie
- verwijdering gas CV en evt overige kosten
Quatt 1: 2400 euro
Quatt 2: 2725 euro
WPB: 1100 euro
E-CV: 700 euro
Oude ketel verwijderen, diversen: 250 euro
Totaal: ca. 7175 euro
Temp+flow vervangen waren de enige werkzaamheden.netappie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:27:
[...]
Wat een wereld van verschil.
Kunnen we aannemen dat dit puur komt door het vervangen van temperatuursensor en/of flowmeter of is er ook nog opnieuw ontlucht bij de Quatts danwel meer gedaan aan de installatie?
Temperatuur sensor is gewoon zo'n koperen staafje, flow meter zag er anders uit. Daarvoor moest er wel een leiding los in de Quatt.
Systeem is dus drukloos geweest.Na het vullen een aantal radiatoren ontlucht.
Verder was de installatie prima op orde volgens monteur. Weinig mensen die het waterzijdige aspect aandacht geven en in veel gevallen werkt de Quatt dan probleemloos.
De flow schommelde flink, soms zat er 100 l/h verschil tussen (afhankelijk van de water temperatuur). Dus van 850 ineens naar 750.vanquishsdiv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:04:
[...]
Beste CPM,
Dus wat jij aangeeft is vele malen minder dan wat ik had.
/f/image/gFQThQw5X4qJ2sgfGfP8wIDG.png?f=fotoalbum_large)
Werkt de sierplaat als radiatorfolie en zet ik die aan de muurkant? Of is de werking van de sierplaat als extra lamel juist beter aan de kamerkant?SBL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:49:
[...]
Sierplaat is extra lamel, mooi eraan laten zitten.
Zit er buitenmuur achter? dan radiatorfolie er achter plakken om straling naar buiten(muur) te beperken.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik ben benieuwd of het effect blijvend is.CPM schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:34:
[...]
Temp+flow vervangen waren de enige werkzaamheden.
Temperatuur sensor is gewoon zo'n koperen staafje, flow meter zag er anders uit. Daarvoor moest er wel een leiding los in de Quatt.
Verder was de installatie prima op orde volgens monteur. Weinig mensen die het waterzijdige aspect aandacht geven en in veel gevallen werkt de Quatt dan probleemloos.
[...]
De flow schommelde flink, soms zat er 100 l/h verschil tussen (afhankelijk van de water temperatuur). Dus van 850 ineens naar 750.
Dus wat jij aangeeft is vele malen minder dan wat ik had.
[Afbeelding]
Door de verkeerde plek van het expansievat kan het systeem ook lucht aanzuigen (te grote onderdruk aan de retourzijde). Het ontluchten bij de Quatts lost dit probleem dan tijdelijk op maar zal vanzelf terug komen.
Als het weg blijft dan was het mogelijk een overdreven reactie van de software op de fluctuerende meting van de flow.
Waar moet die lucht vandaan komen dan? Systeem is toch gewoon dicht?netappie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:27:
[...]
Ik ben benieuwd of het effect blijvend is.
Door de verkeerde plek van het expansievat kan het systeem ook lucht aanzuigen (te grote onderdruk aan de retourzijde). Het ontluchten bij de Quatts lost dit probleem dan tijdelijk op maar zal vanzelf terug komen.
Als het weg blijft dan was het mogelijk een overdreven reactie van de software op de fluctuerende meting van de flow.
Ik heb hetzelfde met mijn Honeywell Round Modulation die effectief per 0,5grC de CiC aanstuurt. Jij kan dat pufje gas en de overshoot voorkomen door met een trigger in HA de Quatt te verleiden de vermogensvraag te verlagen iets voordat de Quatt besluit gas te gevenjj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:14:
[Afbeelding]
Dat kan op verschillende manieren, zoek in de HA data naar de juiste trigger en verlaag bijvoorbeeld tijdelijk de thermostaat met 1grC.
Ik doe dat met een trigger op de watertemperatuur als die hoger wordt dan 40grC minus de buitentemperatuur.
Ik heb daarnaast de maximale watertemperatuur van mijn Intergas cv op het minimum van 30 graden staan. Ook als de CiC dan warmte vraagt van de cv is het water dan al boven dat minimum van 30 en zal niet gaan branden.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Bij te veel onderdruk is dat soms moeilijk te garanderen. Dat expansievat zit er niet voor de winstmarge maar om de componenten in en rond de ketel te beschermen tegen over en onderdruk.jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:41:
[...]
Waar moet die lucht vandaan komen dan? Systeem is toch gewoon dicht?
Zie ook https://www.verwarminginfo.nl/cv-ketel/expansievat voor meer uitleg zoals onderstaande:
Plaats van het expansievat
De plaats van het drukvat in de verwarmingsinstallatie is van groot belang. Er zijn 3 belangrijke regels waar je rekening mee moet houden:
- Zo dicht mogelijk bij de ketel: om drukverlies tussen het vat en de ketel zoveel mogelijk te vermijden.
- Aan de zuigzijde van de pomp: om een minimale druk te garanderen. Een te lage druk kan immers leiden tot breuken.
- Op de retourleiding van de ketel: om de levensduur van het membraan te verlengen.
@CPMCPM schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:34:
[...]
Temp+flow vervangen waren de enige werkzaamheden.
Hier hetzelfde verhaal.
Ik heb al eens geschreven over verschillende cop tussen hp1 en hp2, iets in de verhouding van 4 en 7 bij ongeveer 5 graden buiten.
Dit als klacht ingediend, na week werd pakketje en monteur beloofd.
Zelf dacht ik toen aan een misschien slechte regeling, een slechte opbrengst van hp1 door verkeerde sturing van vermogen. Na nog betere bestudering van json, voorlopige conclusie veranderd in verkeerde temperatuurmetingen in hp1. Omdat volgens mij de vermogensopbrengst gewoon een rekensom is van flow, soortelijke warmtecoefficient en tempertuurVERSCHIL (in, uit), leidt dat ook tot een copverschil tussen de beide pompen van mijn DUO.
Pakketje geopend, inhoud was 2 thermostaten, ik heb gelijk!
Alleen heb ik ik toch mijn conclusie veranderd >>> Niet hp1 is fout, hp2 is fout. De cop van hp2 was te goed, de ingangstemperatuur van hp2 was structureel ongeveer 1,3 graden lager dan de uitgangstemperatuur van hp1.
Dus vrees ik dat mijn totale cop dadelijk lager is in plaats van hoger.
Monteur moet deze week nog komen, welke warmtepomp gaat hij openen??
Duimen jullie ook dat ik ongelijk heb???
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Lijkt me een uitstekende analyse.harv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:00:
[...]
@CPM
Hier hetzelfde verhaal.
Ik heb al eens geschreven over verschillende cop tussen hp1 en hp2, iets in de verhouding van 4 en 7 bij ongeveer 5 graden buiten.
Zelf dacht ik toen aan een misschien slechte regeling, een slechte opbrengst van hp1 door verkeerde sturing van vermogen. Na nog betere bestudering van json, voorlopige conclusie veranderd in verkeerde temperatuurmetingen in hp1. Omdat volgens mij de vermogensopbrengst gewoon een rekensom is van flow, soortelijke warmtecoefficient en tempertuurVERSCHIL (in, uit), leidt dat ook tot een copverschil tussen de beide pompen van mijn DUO.
Alleen heb ik ik toch mijn conclusie veranderd >>> Niet hp1 is fout, hp2 is fout. De cop van hp2 was te goed, de ingangstemperatuur van hp2 was structureel ongeveer 1,3 graden lager dan de uitgangstemperatuur van hp1.
Monteur moet deze week nog komen, welke warmtepomp gaat hij openen??![]()
HP2_in is te laag. Dit geeft een grotere delta_T en dus hoger vermogen en hogere COP.
Gezien jouw COP van 7 voor HP2, lijkt me dit idd (helaas) onjuist.
De aanwezigheid van een EV is cruciaal in een verwarmingssysteem, daar twijfel ik geen seconde over.netappie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:48:
[...]
Bij te veel onderdruk is dat soms moeilijk te garanderen. Dat expansievat zit er niet voor de winstmarge maar om de componenten in en rond de ketel te beschermen tegen over en onderdruk.
Zie ook https://www.verwarminginfo.nl/cv-ketel/expansievat voor meer uitleg zoals onderstaande:
Plaats van het expansievat
De plaats van het drukvat in de verwarmingsinstallatie is van groot belang. Er zijn 3 belangrijke regels waar je rekening mee moet houden:
- Zo dicht mogelijk bij de ketel: om drukverlies tussen het vat en de ketel zoveel mogelijk te vermijden.
- Aan de zuigzijde van de pomp: om een minimale druk te garanderen. Een te lage druk kan immers leiden tot breuken.
- Op de retourleiding van de ketel: om de levensduur van het membraan te verlengen.
In een volledig vloeistof gevuld systeem (dus geen lucht ergens aanwezig) kan de druk zelfs zo'n 3 bar per graad temp. stijging oplopen. Dit omdat vloeistof uitzet bij hogere temperaturen (dichtheid gaat omlaag) en staal maar heel beperkt uitzet bij hogere temperaturen. Dit vangt het EV op.
(bij kunststof systemen is dit effect veel minder significant, uitzettingscoëfficiënt van kunststof is veel hoger dan staal).
Maar luchtintrede vanwege onderdruk lijkt me wel iets ver gezocht. Dan zouden koppeling lekdicht zijn bij overdruk en lekken bij onderdruk. Het kan bij sommige typen koppelingen wellicht, maar bij de veel toegepaste knel- en perskoppelingen zie ik dit eerlijk gezegd niet gebeuren.
Ik heb mijn data in dezelfde soort overzichten gezet als jij. daarmee is het onderling vergelijkbaar. Maar een echt duidelijk beeld zie ik er niet in. Meer mooie puntenwolken. In de eerste plot zie je wel duidelijk de afhankelijkheid met de Ta, die ook in jouw plots goed te zien is.SBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:26:
[...]
Ik ben je eens dat alleen de buitentemperatuur al een voorspeller is van de COP.
Maar niet de enige:
zelfs voor mijn ene apparaat, varieert de watertemperatuur (bij opstarten bijvoorbeeld) en daarmee zie ik de COP ook wijzigen, onafhankelijk van de buitentemperatuur.
En om met anderen te vergelijken is het ook logischer om naar Tlift te kijken, dat is hoe hard de warmtepomp moet werken.
Ik heb daar geen leesvoer over verzameld.
Wel data van mijn Quatt:
COP vs buitentemp (zal sterk verschillen per huis, met kleur verschil in watertemp bij mij)
COP vs Ta (houdt fluctuatie/ruis met buitentemp)
Met Tlift een duidelijk nauwkeuriger voorspelling, 143/Tlift = COP. Grafiek COP vs Tlift heb ik onlangs nog gedeeld (goed vergelijkbaar met andere Quatts, ben benieuwd naar curves van andere warmtepompen)
/f/image/nYnz6bzz8y44K5nRM0SRBQnt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H239Jm92GjmqVsHhMQnepNsW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Yu9LBAuOY5ByCThorjzw6JoD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KKeI31ZGHaOwLmV3r4VxiLzX.png?f=fotoalbum_large)
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Over welke getallen hebben we het? Die zul je dus even uit de json moeten halen. Wat je dan wilt weten is:harv schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:00:
[...]
@CPM
Hier hetzelfde verhaal.
Monteur moet deze week nog komen, welke warmtepomp gaat hij openen??![]()
HP 1 draait: alle temperaturen IN/UIT beide Quatts + die van de watertemperatuur sensor binnen
HP 2 draait: alle temperaturen IN/UIT beide Quatts + die van de watertemperatuur sensor binnen
HP1+2 draait: alle temperaturen IN/UIT beide Quatts + die van de watertemperatuur sensor binnen
Dan heb je alle data en kun je gaan vergelijken volgens mij.
COP van 2,8 in dit geval, waar je iets richting de 4 mag verwachten bij Ta 35grC en buiten 2grC.
Als de Quatt uit staat moeten temperatureWaterIn temperatureWaterOut en waterSupplyTemperature min of meer gelijk zijn.
Kun je die 3 eens checken als de warmtepomp een keer niet actief is?
We zien nu al een aantal gevallen waar afwijkende temp. en flow-sensoren leiden tot het rapporteren van onjuiste warmtevermogens en COP...
En vooral, is de opbrengst nu naar verwachting?
Wat dat betreft jammer dat het morgen 15grC wordt + zonnig. Hoeft de Quatt niet zoveel te doen
Ja helaas wel 🙈jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:59:
[...]
Wat dat betreft jammer dat het morgen 15grC wordt + zonnig. Hoeft de Quatt niet zoveel te doen
Voila, van afgelopen 2 dagen. 23,77kWh met COP 3.6 (vandaag)jj85 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:53:
@CPM Hoe draait jouw systeem nu een dag na de operatie?![]()
En vooral, is de opbrengst nu naar verwachting?
:strip_exif()/f/image/w0F4LV0wgEN70uC6HmkXENzh.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe heb je de pwm aangestuurd?stanman23 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:23:
[...]
Ik heb niet de precieze berekening gemaakt. Maar als het goed is is een flinke overcapaciteit van de verwarming. En ik had 10 ventilatoren, mijn redenering als ik er nog 10 bij doe dan hoeven ze minder hard voor dezelfde capaciteit. Dit omdat ik geen geluid wil horen van de ventilatoren. En dan wil ik het zo maken dat als ik in de nacht naar bed ga ze hoger gaan zodat de WP met minder hoge temperaturen de kamer op temp houdt. Ze draaien nu tussen de 10 en 30%.
En als ik zo even google kom ik het volgende tegen.
"Voorbeeld van een WTW ventilatie:
Door een opening met een oppervlakte van 1cm² kan 0,3 m³/h lucht verplaatst worden. Als we hier vanuit gaan kunnen we stellen dat bij een deur van 90 cm breed, 183,33 cm² nodig is (55/0,3). Er is dus standaard een opening gewenst van 2,03 centimeter (183,33/90).
(In de meeste adviezen komt dan ook vaak een overstroomopening terug van 2 centimeter bij een deur van 90 centimeter breed.)"
Ik heb 7 cm onder en boven de kast maar de deuren hebben nog wat overlap. Dus 3cm van deur tot vloer/plafond. Dat zou dan zijn 3 (cm hoogte) x 400 (cm lengte) * 0,3 (m3/h) = 360 m3/h. Maar heb wel wat geluidsisolatie geplaatst(ga ik nog plaatsen) achter/onder/boven de kast dat als het wat minder werkt ik de ventilatoren wat hoger kan zetten. Maar verwacht veel meer vermogen dan wat er hing. En dan meer in verhouding 1 op 10.
Ik gebruik ventilators ook veelvuldig maar neem altijd de 3pins variant. Dan gebruik ik een stekker adapter met instelbaar voltage en dat dimt dan prima. Tot 30% terug dimmen lukt dan niet bij elk type ventilator.
Heb je een losse pwm controller?
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.