WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Die COP van 1,6 is belachelijk laag, helemaal met vloerverwarming, en wordt steeds slechter. Ontdooit je Quatt wel goed?Mdesign schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:13:
[Afbeelding]
Net sinds 2 dagen de warmtepomp en hij krijgt het meteen voor z'n kiezen qua weer. De cop valt mij tegen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn of is dit normaal? Ik zat te denken dat de pomp van de vloerverwarming te hoog staat. Zou dat kunnen of hebben jullie nog andere ideeën?
En als die dat wel doet:
En je weet dus dat je vloerverwarming het niet goed doet. Als je waterzijdig goed inregelt, moet je ook met radiatoren een hoger rendement kunnen halen. Handdoekradiator in de badkamer? Draai die eens helemaal dicht, om te testen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Als de zon schijnt, schijnt die vol op de Quatt. Daarom is die temperatuur vaak wat hoger bij mij. Vergelijken blijft overigens zinloos. Geen situatie is gelijk.WAF1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:03:
[...]
[Afbeelding]
Ik ben dus wel van het vergelijken omdat je ervan leert.
Behalve het verschil tussen de verhouding in optimalisatie, waardoor bij mij de CV-ketel eerder zal bijspringen, zie ik ook dat de minimum temperatuur bij mij net iets lager ligt. Rond dat nulpunt zal de CV-ketel in mij situatie altijd bij moeten springen ook als optimalisatie uit staat. Ook verhoog ik in de avond de temperatuur, zodat als het in de avond kouder wordt, de wp harder moet werken en de kans dat de CV-ketel moet bijspringen dus groter is. Dat bijspringen dat moet ik zien te beperken. Ik wil namelijk testen wat mijn huis aankan en de vraag beantwoorden of we met dit huis ooit gasloos kunnen gaan.
Ik zie ook dat de buitentemperatuur op bijv. 1 november, bij jou veel hoger is dan die van mij. Op zich zou ik op die manier elke dag kunnen analyseren maar je kunt met een oogopslag zien dat het beeld van de buitentemperatuur er heel anders uit ziet. Je ziet dus ook dat dat jou Quatt hele andere vermogens moet leveren. Onze COP's verschillen niet zoveel en dat is dus niet de verklaring. Wat ik niet weet, hoe goed jouw isolatie is. Ik snap nog niet precies hoe alles precies werkt maar de wp kijkt zowel naar de binnen als buitentemperatuur. Het verschil daar werkt daar rekent de CIC mee. Maar ik zie dus dat jou wp hele andere opdrachten krijgt. Interessant om eens te zien. Maar je kunt op basis van deze informatie dus niet zeggen dat jou wp het per se efficiënter werkt of dat Quatt iets heeft verandert. Mijn indruk is tot mijn verbazing, dat het bij jou blijkbaar iets warmer is en de buitentemperatuur bij mij dus meer wisselt. Misschien ook niet helemaal gek, want ik denk dat het rond mijn huis erg waait. Het kan dus een van de redenen zijn dat de wp van mij mogelijk minder stabiel draait.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
In het relatief warme NH 🤪
Hoe gaat het met je defrosts?
This is me vandaag:
:strip_exif()/f/image/KYo9aHr9PiFzkIpV0ZetZ5t6.jpg?f=fotoalbum_large)
(Je weet ook wel dat iedere woning anders is, dus totaal niet representatief. Maar dat leert @Erik1805 nog wel. Troost je: jij 1, ik zit op 5m3 gas. Schijntje vergeleken met vorig jaar)
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 21-11-2024 23:44 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Ja, watertemperatuur in/uit in de modbus komen exact overeen met de CiC/json waardenjj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:10:
[...]
Stand van vandaag, na 20 uur en 25 defrosts.
Quatt COP: 3,9
Berekende COP: 3,7
Quatt app zit ongeveer 5 a 6% te hoog met thermisch vermogen. In deze 20 uur al meer dan 5kWh in mijn specifieke geval.
Voor elke defrost wordt ongeveer 0,2 kWh door Quatt weggepoetst in de statistieken![]()
[Afbeelding]
De berekende waarden (capped Totaal) komen nagenoeg overeen met de Quatt app![]()
[Afbeelding]
[...]
@TeslaNerd @m10tech Komen de modbus-waarden voor watertemperatuur in/uit die jullie meten overeen met de CiC/json waarden? Die komen rechtstreeks uit de Quatts, dus die kan de CiC moeilijk manipuleren.
(in mijn zeer beperkte dataset met modbus-waarden komen ze vooralsnog overeen).
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Stevig verbruikFriezin schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:41:
[...]
This is me vandaag:
[Afbeelding]
(Je weet ook wel dat iedere woning anders is, dus totaal niet representatief. Maar dat leert @Erik1805 nog wel)
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Kerst valt vroeg dit jaar.
Paar km verderop (Drachten kom ik net vandaan, ook stevig glad)
Overlast door sneeuw in noorden, tot morgenochtend code oranje in Groningen - https://nos.nl/l/2545386
Edit
Zwabbert hier net boven 0.
Maar ben nog steeds een lachende Quatter
:strip_exif()/f/image/IBEpa37Cw2J9cOYXm8XfNj41.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Friezin op 21-11-2024 23:49 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Kun je uit de HW grafiek de defrosts lezen?Friezin schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:41:
[...]
This is me vandaag:
[Afbeelding]
(Je weet ook wel dat iedere woning anders is, dus totaal niet representatief. Maar dat leert @Erik1805 nog wel. Troost je: jij 1, ik zit op 5m3 gas. Schijntje vergeleken met vorig jaar)
Mijn grafiek van vandaag
:strip_exif()/f/image/PupkipE8gO0Sph9OCfWetYLh.jpg?f=fotoalbum_large)
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Houden zoFriezin schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:46:
[...]
Overlast door sneeuw in noorden, tot morgenochtend code oranje in Groningen - https://nos.nl/l/2545386
Edit
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Grofweg alle plotselinge dalen.Mickel moen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:58:
[...]
Kun je uit de HW grafiek de defrosts lezen?
Mijn grafiek van vandaag
[Afbeelding]
Beslist.
Probeer enkel te relativeren.
Ik zie allerlei "paniekaanvallen": hellup! Ik gebruik gas!
Jah, Duh!
Je kocht een hybride. Het is 🥶❄️
(Edit: En het is natuurlijk mede afhankelijk van je woning en stookgedrag)
En lag je net zo fanatiek voor je cv-ketel?
(Of heb daarvan ROI berekend?)
[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 22-11-2024 07:03 ]
Handdoekradiator stond op stand 3. Dicht gezet en cop blijft 1.6. Of heb ik meer geduld nodig om hier iets over te kunnen zeggen? Als ik je goed begrijp zou de cop nu verder moeten dalen omdat de vloerverwarming niet goed waterzijdig is ingeregeld? Cop zou stijgen als de badkamerradiator openstaat omdat de warmtepomp beter zijn warmte kwijt kan. Begrijp ik dan goed wat je bedoelt?SBL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:13:
[...]
Die COP van 1,6 is belachelijk laag, helemaal met vloerverwarming, en wordt steeds slechter. Ontdooit je Quatt wel goed?
En als die dat wel doet:
En je weet dus dat je vloerverwarming het niet goed doet. Als je waterzijdig goed inregelt, moet je ook met radiatoren een hoger rendement kunnen halen. Handdoekradiator in de badkamer? Draai die eens helemaal dicht, om te testen.
Fijne trouwens dat je reageert. Zo'n cop word ik niet vrolijk van.
Leuk om de verschillen te zien. Dit was mijn grafiek van donderdag. Volgens mij best een goede COP.Friezin schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:46:
[...]
Edit
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/7bIxKJUF7H8C3ucbQg6FiMeY.jpg?f=fotoalbum_large)
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Werkt je vloerverwarming wel? De pomp draait? Maak daar eens wat foto's van, van je verdeler. Heb je geen pompschakelaar die roet in het eten gooit?Mdesign schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:13:
[Afbeelding]
Net sinds 2 dagen de warmtepomp en hij krijgt het meteen voor z'n kiezen qua weer. De cop valt mij tegen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn of is dit normaal? Ik zat te denken dat de pomp van de vloerverwarming te hoog staat. Zou dat kunnen of hebben jullie nog andere ideeën?
Hoe is de plaatsing van je warmtepom? En welke aanvoertemperatuur geeft de pomp?Mdesign schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:13:
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Weinig van te zeggen zonder buitentemperatuur.vanquishsdiv schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:38:
[...]
Leuk om de verschillen te zien. Dit was mijn grafiek van donderdag. Volgens mij best een goede COP.[Afbeelding]
06.00 uur een dot gas snap ik, maar die na 15.00 uur?
Kun je even een volledige afdruk delen?Mdesign schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:13:
[Afbeelding]
Dus met de rest van inzicht?
Want dit is summier
Of weer eens een (te enthousiast) mengende verdeler...medu80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:40:
[...]
Werkt je vloerverwarming wel? De pomp draait? Maak daar eens wat foto's van, van je verdeler. Heb je geen pompschakelaar die roet in het eten gooit?
In de woonkeuken hangen twee grote design radiatoren. Deze warmen minder snel op, maar omdat ze relatief veel water bevatten blijven ze langer warmte afgeven. De keuken heeft een groter warmteverlies. Veel glas en gedeeltelijk plat dak. Meting met bedrade thermostaat.
In de woonkamer een enkele T22 met Heatfans. O.a. Afhankelijk van de stand van de Heatfan, reageert de radiator veel sneller, maar koelt dus ook sneller af. Deze kamer heeft echter een beduidend kleiner warmteverlies. Meting met draadloze sensor.
Nu met de koude van deze dagen is hoe een en ander werkt in de grafieken mooi zichtbaar. Warmteverlies en een hogere watertemperatuur doordat de CV ook veelvuldig bijspringt zijn nu de belangrijkste factoren. Temperstuurschommelingen ten gevolge van koken en intredend zonlicht zonlicht zijn nu minder relevant.
Wat je ziet is dat tot 18.45 de keuken de Quatt aanstuurt en daarna de woonkamer. Nu bemerkte ik gisteren een ongewenste piek na 16.30 in de woonkamer. Nu had mijn vrouw kaarsjes aangestoken, maar de hoge watertemperatuur, nu het zo koud is, is hier ook debed aan. Ik heb hier de Tadoknop vervangen door een mechanische thermostatische knop van Danfoss. In eerste instantie voor de sier. Omdat ik al eerder iets gemerkt had, dat de radiator wel eens te warm kon worden, had ik deze niet op Max gezet, maar op stand 4, dit is +/- 22C. Om de piek en het daarop volgende dal wat meer af te vlakken, heb ik de knop nu richting 3 gezet. De komende dagen aan de hand van de grafiek maar eens uitvogelen wat de ideale stand van deze thermostaatknop is.
De bijbehorende grafieken.
/f/image/loOscSqgk2S55iWcfbP0YFgd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SIm6gZZsOw0w6YhKqCGh3Kl0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KTj9nZnltssdEPZUjwKmsK0R.jpg?f=fotoalbum_large)
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Ben wel blij dat ik de rubber tegels en stoeptegels onder de bigfoots heb aangebracht. Quatts zijn met dit weer continu tegelijktertijd aan het blazen. Ik heb recent een 8-tal trillingsdempers gekregen (https://www.verpas.nl/tri...ubber-cilindrisch/type-b/). Zodra het weer wat veiliger wordt om de dakkapel te betreden zal ik eens kijken of dat nog verschil gaat maken.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Zie Mdesign in "Ervaringen met Quatt Deel 2"Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:50:
[...]
Kun je even een volledige afdruk delen?
Dus met de rest van inzicht?
Want dit is summier
Al zou die te enthousiast zijn, dan nog is een hogere COP mogelijk, ja het duurt lang voordat je huis warm is. Maar als ik dat zie, staat de pomp op standje 1, iets hoger en ding zuigt meer water aan. Ik weet niet of Quatt aan stond, maar aanvoer temperatuur van 20 graden betekent eerder er komt hier geen warmwater.Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:52:
[...]
Of weer eens een (te enthousiast) mengende verdeler...
En aan watertemperatuur van de plaatjes is af te lezen, aanvoer van 50 graden, dan was zijn/haar woonkamer inmiddels 30 graden geweest. Dus de verdeler krijgt geen water en het water gaat via andere route.
@Mdesign
Stap 1, pomp hoger zetten (3 streepjes)
Stap 2, enkele radiatoren dicht zodat het water via verdeler MOET.
Stap 3, thermostaatknop van je verdeler iets hoger, 45 of iets dergelijks. Als het water door je vloer gaat wordt ie met een Quatt toch niet warmer als 35.
[ Voor 45% gewijzigd door medu80 op 22-11-2024 08:46 ]
Nachtverlaging 1 graad, dagverlaging 0,5 graadFriezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:46:
[...]
Weinig van te zeggen zonder buitentemperatuur.
06.00 uur een dot gas snap ik, maar die na 15.00 uur?
:strip_exif()/f/image/J1GcpMjDvIwkR1zW5RqPkOXz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door vanquishsdiv op 22-11-2024 09:03 ]
Ik heb zojuist een video gemaakt van hoe het op dit moment reageert en ingesteld is aan de vloerverwarming. Hopelijk wordt het dan nog duidelijker. Ik had de pomp gisteravond op stand 2 gezet. De enige badkamer radiator staat dicht. De thermostaat knop had ik ook iets hoger gezet. Deze kan misschien nog wel hoger. De vloertemperatuur (had ik niet in de video is 24.2 a 24.4.medu80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:40:
[...]
Al zou die te enthousiast zijn, dan nog is een hogere COP mogelijk, ja het duurt lang voordat je huis warm is. Maar als ik dat zie, staat de pomp op standje 1, iets hoger en ding zuigt meer water aan. Ik weet niet of Quatt aan stond, maar aanvoer temperatuur van 20 graden betekent eerder er komt hier geen warmwater.
En aan watertemperatuur van de plaatjes is af te lezen, aanvoer van 50 graden, dan was zijn/haar woonkamer inmiddels 30 graden geweest. Dus de verdeler krijgt geen water en het water gaat via andere route.
@Mdesign
Stap 3, thermostaatknop van je verdeler iets hoger, 45 of iets dergelijks. Als het water door je vloer gaat wordt ie met een Quatt toch niet warmer als 35.
Hier heb ik de video neergezet:
YouTube: 22 november 2024
Geen slechte COP idd. Verder geen isolatie? radiatoren, vloerverwarming?vanquishsdiv schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:38:
[...]
Leuk om de verschillen te zien. Dit was mijn grafiek van donderdag. Volgens mij best een goede COP.[Afbeelding]
120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |
mbt de verbruiksdata van Quatt versus werkelijk verbruik, ik kan dit dagelijks monitoren merkt ik (ik heb dit vorig stookseizoen elke dag bijgehouden) nauwelijks een relevante afwijking, die liep van -0,3% tot max 5 (dat was selchts enkele keren voorgekomen), de gemiddelde afwijking was minder dan 2%.jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:10:
[...]
Stand van vandaag, na 20 uur en 25 defrosts.
Quatt COP: 3,9
Berekende COP: 3,7
Quatt app zit ongeveer 5 a 6% te hoog met thermisch vermogen. In deze 20 uur al meer dan 5kWh in mijn specifieke geval.
Voor elke defrost wordt ongeveer 0,2 kWh door Quatt weggepoetst in de statistieken![]()
[Afbeelding]
De berekende waarden (capped Totaal) komen nagenoeg overeen met de Quatt app![]()
[Afbeelding]
[...]
@TeslaNerd @m10tech Komen de modbus-waarden voor watertemperatuur in/uit die jullie meten overeen met de CiC/json waarden? Die komen rechtstreeks uit de Quatts, dus die kan de CiC moeilijk manipuleren.
(in mijn zeer beperkte dataset met modbus-waarden komen ze vooralsnog overeen).
Dit in vergelijk tot een geijkte MID meter is dit denk ik helemaal niet slecht.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
We zijn het meer eens dan je denkt. Je oorspronkelijke vraag was in de trant van, bij wie in nog meer de laatste dagen de CV-ketel niet bijgesprongen. Ik vind dat een slechte vraag, in ieder geval dat je niet zoveel aan de antwoorden hebt zolang je niet ook meer van de omstandigheden weet. Dus je moet de omstandigheden vergelijken.pietjm schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:34:
[...]
Als de zin schijnt, schijnt die vol op de Quatt. Daarom is die temperatuur vaak wat hoger bij mij. Vergelijken blijft overigens zinloos. Geen situatie is gelijk.
a, het maakt nogal uit of je optimalisatie aan of uit hebt staan
b, Beseffen dat het punt waarneer je overschakelt afhangt van je energiecontract
c, Dat dit punt ook afhangt van je afgiftesysteem en hoe goed je dat op orde hebt dus van je COP.
d, De isolatie, de binnentemperatuur
e, De buitentemperatuur (eigenlijk het verschil tussen binnen en buiten)
f, De gewenste binnentemperatuur
Er zullen nog wel meer parameters zijn te bedenken.
Ik weet niet wat jij precies met je vraag wou. Mogenlijk heb je willen vragen, merken jullie ook dat de Quatt minder op gas overschakelt dan vorig jaar. Misschien was je naar een bevestiging aan het zoeken dat jij het zo "smart" aanpakt. Maar als ik dus kritisch kijk, zie ik dat het logisch is dat je nog niet hoeft over te schakelen. Jij blijft naar mijn inschatting, net boven het nulpunt hangen, terwijl ik er bijv. de laatste dagen onder ga. En rond dat nulpunt wordt het kritisch als je alleen radiatoren hebt. Ook heb je dus andere verhoudingen in je energiecontract. Omdat we bijna dezelfde COP hebben en ons verbruik of beter een vergelijkbare besparing, het scheelt een paar euro's in november kun je ons huis, qua catogorie naar mijn mening best met elkaar vergelijken, zoiets doet Quatt ook.
Nog steeds kan jij dan in een groot huis wonen met een dijk van een isolatie en ik in een kleiner slechter geïsoleerd huis, maar je oorspronkelijke gasverbruik en daarmee de besparing, zegt wel in welke categorie je hoort. Jij woont denk ik in een twee onder een kap en ik in een hoekhuis, het betekent dat beide dat beide dus aan een kant ook door de buren warm worden gehouden. In ieder geval heb ik niet de indruk dat ik appels met peren vergelijk maar daar kan jij uiteraard een andere mening over hebben. Waar ik een punt van wil maken, is dat het volstrekt normaal kan zijn met huidige buitentemperaturen die dus onderling kunnen variëren dat de CV-ketel bijschakelt en dat deze dat bij anderen niet doet. In ieder geval herken ik bij jou geen Tweak waarvan ik denk hoe doet hij dat en daar ben ik natuurlijk wel stiekem naar opzoek.
Los van al die opmerkingen levert het vergelijken mij een onverwachte bijvangst op. Ook al is n=1, ik zie dat de buitentemperatuur op een dag, bij een ander veel minder variëren. Dit zou bijv. door wind kunnen komen. Het betekent dat het dan niet onlogisch is, dat mijn wp, vaker zal pendelen dan bij sommige anderen. Ik zie denk ik ook maar geen diepgravende analyse gedaan, dat de temperatuur doorgaans net iets warmer is. Als dat zo is maar mij daar niet voldoende in verdiept, dan profiteert jouw COP daar niet van. Bovendien profiteert mijn wp, ook van de zon, want deze staat in een soort balkonbak op het zuiden. In de zomer is mijn buitensensor, als de wp uit staat, helemaal van slag en zie ik temperaturen waarvan ik denk dat kan helemaal niet. Maar misschien is dat wel de uitkomst dat mijn buitensensor een beetje van slag is. Daar kom je soms alleen achter, door te vragen hoe ziet het beeld erbij jou uit?
Eigenlijk vergelijk altijd als ik de kans krijg. Ook de T6 en de Tado V3+. Toen ik dat deed kreeg ik van sommige forumleden commentaar waarom zou je dat doen, niet antwoorden op de vragen anders snapt ze het niet, heb je de TS wel gelezen? Ik was onder de indruk van @Mickel moen zijn schema en ging tegen de consensus in. Om er later achter te komen dat ik zijn schema niet precies op dezelfde manier kan gebruiken. Maar de basis van dat schema die staat, ik moe(s)t het alleen naar mijn eigen situatie aanpassen. En in de loop van de maanden heb ik gezien dat steeds meer leden voor een Tado kiezen want de Tado x is er inmiddels ook uit. En opnieuw hou ik in de gaten of dat misschien een betere thermometer is. Ik begreep dat Quatt er ook zelf een aan het ontwikkelen was. In ieder geval denk ik dat niet de Tado V3+ het probleem van mijn pendelen of een onrustiger beeld is, maar waar ik wel vermoedenlijk last van heb is de wind. Maar het kan ook zijn dat de buitensensor niet helemaal goed is of dat het van invloed is dat de Quatt in de bak staat. Van het vergelijken daar leer ik van, het geeft mij nieuwe inzichten, ik test of mijn beweringen kloppen. In die zin vind ik het dus onzin dat je dus niet kan of mag vergelijken, het gaat er vooral om hoe je dat doet en welke conclusies je dan trekt.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
@Mdesign die Grundfos hoort inderdaad op 3,medu80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:40:
[...]
Al zou die te enthousiast zijn, dan nog is een hogere COP mogelijk, ja het duurt lang voordat je huis warm is. Maar als ik dat zie, staat de pomp op standje 1, iets hoger en ding zuigt meer water aan. Ik weet niet of Quatt aan stond, maar aanvoer temperatuur van 20 graden betekent eerder er komt hier geen warmwater.
@Mdesign
Constante druk is voor vvw zie:
:strip_exif()/f/image/jgrOkdNlH1tEJJrKuCxlaxig.jpg?f=fotoalbum_large)
Vreemd dat je aanvoer en retouren van je vvw vrijwel identiek zijn. Bij mij gaat er 32 in en komt er 27 uit. Dat ding boven is volgens mij inderdaad een bypass. Pomp nog hoger zetten zoals @Friezin al aangeeft.Mdesign schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:12:
[...]
Ik heb zojuist een video gemaakt van hoe het op dit moment reageert en ingesteld is aan de vloerverwarming. Hopelijk wordt het dan nog duidelijker. Ik had de pomp gisteravond op stand 2 gezet. De enige badkamer radiator staat dicht. De thermostaat knop had ik ook iets hoger gezet. Deze kan misschien nog wel hoger. De vloertemperatuur (had ik niet in de video is 24.2 a 24.4.
Ik meet tegenwoordig de vloer 😉 @Mdesign.medu80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:34:
[...]
Vreemd dat je aanvoer en retouren van je vvw vrijwel identiek zijn. Bij mij gaat er 32 in en komt er 27 uit. Dat ding boven is volgens mij inderdaad een bypass. Pomp nog hoger zetten zoals @Friezin al aangeeft.
Ik weet, door eerdere tests per groep, grofweg waar iedere lus loopt.
Ben weer beetje groepen mm voor mm aan het dichtdraaien omdat dan hopelijk warmere flow naar mijn slaapkamer gaat: water is afgekoeld voor het daar is vermoed ik.
Vloer is hier 26°C en heb een LTV-verdeler.
Edit:
Een LTV, daar zit stelschroef in.
Zie ik zoiets bij jou ook? Linksboven?
https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/
[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 22-11-2024 09:59 ]
ik merk nu dat het kwik nu onder nul is gekomen de Quatt bij mn de defrosts even een kleine ondersteuning van de CV ketel nodig heeft.WAF1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:28:
[...]
We zijn het meer eens dan je denkt. Je oorspronkelijke vraag was in de trant van, bij wie in nog meer de laatste dagen de CV-ketel niet bijgesprongen. Ik vind dat een slechte vraag, in ieder geval dat je niet zoveel aan de antwoorden hebt zolang je niet ook meer van de omstandigheden weet. Dus je moet de omstandigheden vergelijken.
a, het maakt nogal uit of je optimalisatie aan of uit hebt staan
b, Beseffen dat het punt waarneer je overschakelt afhangt van je energiecontract
c, Dat dit punt ook afhangt van je afgiftesysteem en hoe goed je dat op orde hebt dus van je COP.
d, De isolatie, de binnentemperatuur
e, De buitentemperatuur (eigenlijk het verschil tussen binnen en buiten)
f, De gewenste binnentemperatuur
Er zullen nog wel meer parameters zijn te bedenken.
Ik weet niet wat jij precies met je vraag wou. Mogenlijk heb je willen vragen, merken jullie ook dat de Quatt minder op gas overschakelt als vorig jaar. Misschien was je naar een bevestiging aan het zoeken dat jij het zo "smart" aanpakt. Maar als ik dus kritisch kijk, zie ik dat het logisch is dat je nog niet hoeft over te schakelen. Jij blijft naar mijn inschatting, net boven het nulpunt hangen, terwijl ik er bijv. de laatste dagen onder ga. En rond dat nulpunt wordt het kritisch als je alleen radiatoren hebt. Ook heb je dus andere verhoudingen in je energiecontract. Omdat we bijna dezelfde COP hebben en ons verbruik of beter een vergelijkbare besparing, het scheelt een paar euro's in november kun je ons huis, qua catogorie naar mijn mening best met elkaar vergelijken, zoiets doet Quatt ook. Nog steeds kan jij dan in een groot huis wonen met een dijk van een isolatie en ik in een kleiner slechter geïsoleerd huis, maar je oorspronkelijke gasverbruik en daarmee de besparing, zegt wel in welke categorie je hoort. Jij woont denk ik in een twee onder een kap en ik in een hoekhuis, het betekent dat beide dat beide dus aan een kant ook door de buren warm worden gehouden. In ieder geval heb ik niet de indruk dat ik appels met peren vergelijk maar daar kan jij uiteraard een andere mening over hebben. Waar ik een punt van wil maken, is dat het volstrekt normaal kan zijn met huidige buitentemperaturen die dus onderling kunnen variëren dat de CV-ketel bijschakelt en dat deze dat bij anderen niet doet. In ieder geval herken ik bij jou geen Tweak waarvan ik denk hoe doet hij dat en daar ben ik natuurlijk wel stiekem naar opzoek.
Los van al die opmerkingen levert het vergelijken mij een onverwachte bijvangst op. Ook al is n=1, ik zie dat de buitentemperatuur op een dag, bij een ander veel minder variëren. Dit zou bijv. door wind kunnen komen. Het betekent dat het dan niet onlogisch is, dat mijn wp, vaker zal pendelen dan bij sommige anderen. Ik zie denk ik ook maar geen diepgravende analyse gedaan, dat de temperatuur doorgaans net iets warmer is. Als dat zo is maar mij daar niet voldoende in verdiept, dan profiteert jouw COP daar niet van. Bovendien profiteert mijn wp, ook van de zon, want deze staat in een soort balkonbak op het zuiden. In de zomer is mijn buitensensor, als de wp uit staat, helemaal van slag en zie ik temperaturen waarvan ik denk dat kan helemaal niet. Maar misschien is dat wel de uitkomst dat mijn buitensensor een beetje van slag is. Daar kom je soms alleen achter, door te vragen hoe ziet het beeld erbij jou uit?
Eigenlijk vergelijk altijd als ik de kans krijg. Ook de T6 en de Tado V3+. Toen ik dat deed kreeg ik van sommige forumleden commentaar waarom zou je dat doen, niet antwoorden op de vragen anders snapt begrijp ze het, heb je de TS wel gelezen? Ik was onder de indruk van @Mickel moen zijn schema en ging tegen de consensus in. Om er later achter te komen dat ik zijn schema niet precies op dezelfde manier kan gebruiken. Maar de basis van dat schema die staat, ik moe(s)t het alleen naar mijn eigen situatie aanpassen. En in de loop van de maanden heb ik gezien dat steeds meer leden voor een Tado kiezen want de Tado x is er inmiddels ook al. En opnieuw hou ik in de gaten of dat misschien een betere thermometer is. Ik begreep dat Quatt er ook zelf een aan het ontwikkelen was. In ieder geval denk ik dat niet de Tado V3+ het probleem van mijn pendelen of een onrustiger beeld is, maar waar ik wel vermoedenlijk last van heb is de wind. Maar het kan ook zijn dat de buitensensor niet helemaal goed is of dat het van invloed is dat de Quatt in de bak staat. Van het vergelijken daar leer ik van, het geeft mij nieuwe inzichten, ik test of mijn beweringen kloppen. In die zin vind ik het dus onzin dat je dus niet kan of mag vergelijken, het gaat er vooral om hoe je dat doet en welke conclusies je dan trekt.
zie grafiek de 4 kleine pieken die overeenkomen met defrosts van de Quatt.
De grotere spikes komen van een handmatige ingreep op de thermostaat waar je boven de 0,5 Gr. verhoging gaat komen, met de huidige buitentemperaturen die of net onder of net boven nul liggen zie je dat in dergelijke gevallen de CV er even bijgehaald gaat worden. Geef je echter de Quatt de tijd om rustig aan een temperatuuropbouw te doen krijg ik deze dus niet.
in de eerste twee uurtjes heeft hij blijkbaar de defrosts zonder hulp van de CV kunnen doen, maar toen was net rond de nul graden, pas later is het kouder geworden.
:strip_exif()/f/image/7xvhETYZRdprXT7wy6p05tsl.jpg?f=fotoalbum_large)
@Mdesign Een eenvoudige infra temp meter heeft een grote meethoek. Dus denken dat het punt waarop de laser gericht staat de temp aangeeft is onjuist. Je meet op deze wijze bv 5 a 10 cm breed. Beter is een infracamera te lenen bij bv de energiecoaches in je woonplaats.medu80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:34:
[...]
Vreemd dat je aanvoer en retouren van je vvw vrijwel identiek zijn. Bij mij gaat er 32 in en komt er 27 uit. Dat ding boven is volgens mij inderdaad een bypass. Pomp nog hoger zetten zoals @Friezin al aangeeft.
PS: of met pt100-sensoren meten op de leidingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 22-11-2024 09:52 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Elektrisch is er inderdaad niets geks. Thermisch wel.MacD007 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:28:
[...]
mbt de verbruiksdata van Quatt versus werkelijk verbruik, ik kan dit dagelijks monitoren merkt ik (ik heb dit vorig stookseizoen elke dag bijgehouden) nauwelijks een relevante afwijking, die liep van -0,3% tot max 5 (dat was selchts enkele keren voorgekomen), de gemiddelde afwijking was minder dan 2%.
En vraag1, ontdooit je Quatt goed? (na defrost moet ijs weg zijn op rooster achter/zijkant Quatt)Mdesign schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:06:
[...]
Handdoekradiator stond op stand 3. Dicht gezet en cop blijft 1.6. Of heb ik meer geduld nodig om hier iets over te kunnen zeggen? Als ik je goed begrijp zou de cop nu verder moeten dalen omdat de vloerverwarming niet goed waterzijdig is ingeregeld? Cop zou stijgen als de badkamerradiator openstaat omdat de warmtepomp beter zijn warmte kwijt kan. Begrijp ik dan goed wat je bedoelt?
Fijne trouwens dat je reageert. Zo'n cop word ik niet vrolijk van.
Ik had verwacht dat sluiten van handdoekradiator je COP zou kunnen verbeteren, als je nog meer radiatoren had, maar dat is blijkbaar niet zo. Zie ook vraag 3.
Temperaturen van je vloerverwarming 30-35graden klinken in je video niet raar. Delta per slang is belangrijk. Zie verder tips van anderen mbt pomp/thermostaatknop.
Blijkbaar gaat er veel (steeds heter) water door bypass/handdoekradiator.
Vraag2: wat is je watertemperatuur bij de Quatt? 50? (screenshot Quatt app onderaan)
Vraag3: wat is je flow? (in JSON, howto staat wel in TS, screenshot delen?) En als je handdoekradiator dichtzet? (Quatt even uit door thermostaat laag te zetten en water bij Quatt naar 25graden af te laten koelen en dan thermostaat weer omhoog, halve graad boven kamertemperatuur). Wat is je COP in het uur nadat je dit hebt gedaan?
@Mdesign Daar zat ik ook al naar te kijken: ik zet de kop van de IR-meter OP de slang (waar ik ook stukje schilderstape om heb gedaan.Freeckje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:46:
[...]
@Mdesign Een eenvoudige infra temp meter heeft een grote meethoek. Dus denken dat het punt waarop de laser gericht staat de temp aangeeft is onjuist. Je meet op deze wijze bv 5 a 10 cm breed. Beter is een infracamera te lenen bij bv de energiecoaches in je woonplaats.
PS: of met pt100-sensoren meten op de leidingen.
Wat zijn de temperaturen op 4 punten rond de bypass? waar je je video mee begint?Mdesign schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:12:
[...]
Ik heb zojuist een video gemaakt van hoe het op dit moment reageert en ingesteld is aan de vloerverwarming. Hopelijk wordt het dan nog duidelijker. Ik had de pomp gisteravond op stand 2 gezet. De enige badkamer radiator staat dicht. De thermostaat knop had ik ook iets hoger gezet. Deze kan misschien nog wel hoger. De vloertemperatuur (had ik niet in de video is 24.2 a 24.4.
(Meten glimmende leidingen door schilderstape te plakken)
Gisteren en vandaag met gisteren op einde dag boost van silent naar normaal ivm een deur die een paar uur op een kier stond:Friezin schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:41:
[...]
This is me vandaag:
[Afbeelding]
/f/image/RFe02RB164suRtsymceOT7d2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vibvX8YIiJQKuWL3oSw2VKj1.png?f=fotoalbum_large)
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ja elektrisch verbruik zit wel goed.MacD007 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:28:
[...]
mbt de verbruiksdata van Quatt versus werkelijk verbruik, ik kan dit dagelijks monitoren merkt ik (ik heb dit vorig stookseizoen elke dag bijgehouden) nauwelijks een relevante afwijking, die liep van -0,3% tot max 5 (dat was selchts enkele keren voorgekomen), de gemiddelde afwijking was minder dan 2%.
Thermisch vermogen is onjuist zodra defrosts mee gaan doen.
Dit is sinds de laatste CiC update van begin november.
Vandaag alweer mooi 3,3 kWh en 0,3 COP-verschil 'kado' gekregen van Quatt

/f/image/gGLzzBOG6VS3CQQMkFR9OsaX.png?f=fotoalbum_large)
Woonkamer: radiator + convectorput met ventilatorenDirkde schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:19:
[...]
Geen slechte COP idd. Verder geen isolatie? radiatoren, vloerverwarming?
Amper isolatie. Vanaf januari spouwmuurisolatie. Wel verouderde dakisolatie.
En 24u per dag op standje 'normal'. Vind het geluid echt meevallen. De gekke 317hz-toon is ook ineens amper waarneembaar meer.
[ Voor 16% gewijzigd door vanquishsdiv op 22-11-2024 10:15 ]
Misschien dat ik dan ook maar eens ventilators moet plaatsen met een COP van 2,8 gisterenvanquishsdiv schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:11:
[...]
Woonkamer: radiator + convectorput met ventilatoren
Amper isolatie. Vanaf januari spouwmuurisolatie. Wel verouderde dakisolatie.
Al zou een vrijstaand huis er ook iets mee te maken hebben.
120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |
Ik vermoed dat @onlinaius de defrosts wel even wil bestuderen.Bennobang schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:06:
[...]
Gisteren en vandaag met gisteren op einde dag boost van silent naar normaal ivm een deur die een paar uur op een kier stond:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Had 'm eerder ook al eens in een post genoemd, toen patroon defrosts niet op 55 minuten zat
mn door geen ventilatoren op de radiatoren te gebruiken zul je gewoon veel hoger moeten stoken om voldoende warmte in je huis te krijgen tenslotte werken je radiatoren nu maar voor circa 25% van hun oorsprokelijke capaciteit, dus of je gaat LTV radiatoren gebruiken ( en ja die hebben zelf al ventilatoren ingebouwd) of je plaatst op je bestaande normale radiatoren deze boosterfans om mn je convectie weer te laten werken want met 30 gr C doet dat anders niet echt veel.Dirkde schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
[...]
Misschien dat ik dan ook maar eens ventilators moet plaatsen met een COP van 2,8 gisteren
Waarbij de zelfbouw vaak beter en goedkoper zijn. (hier op tweakers vind je voldoende info).
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 22-11-2024 10:24 ]
Oké duidelijk.MacD007 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:23:
[...]
mn door geen ventilatoren op de radiatoren te gebruiken zul je gewoon veel hoger moeten stoken om voldoende warmte in je huis te krijgen tenslotte werken je radiatoren nu maar voor circa 25% van hun oorsprokelijke capaciteit, dus of je gaat LTV radiatoren gebruiken ( en ja die hebben zelf al ventilatoren ingebouwd) of je plaatst op je bestaande normale radiatoren deze boosterfans om mn je convectie weer te laten werken want met 30 gr C doet dat anders niet echt veel.
Waarbij de zelfbouw vaak beter en goedkoper zijn. (hier op tweakers vind je voldoende info).
Ik zit nu naar speedcomfort te kijken, maar ik vind ze wel echt extreem duur. Ik heb hier 6 lange radiators in de woonkamer en dan zou ik dus 6 trio’s moeten hebben en dan zit ik al aan de 800 euro.
Ik zal eens kijken naar zelfbouw.
Hoe meer de CV ketel ondersteund, hoe beter de COP natuurlijk.Dirkde schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:19:
[...]
Geen slechte COP idd. Verder geen isolatie? radiatoren, vloerverwarming?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik denk dat zelfbouw hier echt een veel betere opties bieden, artic fans zijn hier eigenlijk de beste optie.Dirkde schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:48:
[...]
Oké duidelijk.
Ik zit nu naar speedcomfort te kijken, maar ik vind ze wel echt extreem duur. Ik heb hier 6 lange radiators in de woonkamer en dan zou ik dus 6 trio’s moeten hebben en dan zit ik al aan de 800 euro.
Artic P12 is hier een goede optie: uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm, per stuk circa 5 euro
ze zijn er zelf in het wit, deze zijn dan wel iets duurder.
Bij speedcomfort moet je ook rekening houden dat je ook nog de versie voor warmtepompen moet hebben ivm de lager ingestelde sensor, de standaard sensor heeft namelijk een te hoge drempelwaarde en zorgt er voor dat deze te laat cq niet eens ingeschakeld worden. Ik heb hier een stukje over geschreven.
[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 22-11-2024 11:07 ]
Ik heb de convectorventilatoren pas op dag 2 van de warmtepomp en dat maakte echt een verschil! De warmtepomp kon eerst mijn kamer niet op 19 graden krijgen en nu wel. Ook voel je de warmte beter.Dirkde schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
[...]
Misschien dat ik dan ook maar eens ventilators moet plaatsen met een COP van 2,8 gisteren
Ik heb 10x Arctic P14 fans en een SDL-engineering-module.
Mijn warmtepomp staat wel altijd op stand normal en plaatsing onder een afdakje zonder wind. Wel vrije uitblaas zonder obstructies.
[ Voor 11% gewijzigd door vanquishsdiv op 22-11-2024 11:08 ]
En hier net een paar van heatfan aangeschaft (met wifi-controller).Dirkde schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:48:
[...]
Oké duidelijk.
Lui vanaf de bank fan-snelheid regelen in bijkeuken oa (daar slapen mijn katers)
1x Quatt
2x Quatt chill (als deze geplaatst worden in het voorjaar)
FE ga ik waarschijnlijk niet doen omdat we dat er nooit uit halen (nieuwbouwwoning 2020). Met de zonnepanelen betaal ik nu ongeveer 5 euro per maand aan gas en stroom. Een gemiddelde jaar COP van 5.1, 1.17 mwh zonder gasverbruik voor verwarming. Ik ben dus heel tevreden (op het geluid na).
Met de chills zit ik natuurlijk helemaal in het Quatt eco systeem en dat betekent ook dat ik met een kapotte/onrepareerbare Quatt zo'n 4k kwijt raak (1800 Quatt en 2200 Chills). Met Quatt care koop je natuurlijk ook een stukje snelle service (althans dat hoop ik).
Mijn vraag is, wat is jullie motivatie om Quatt care (400 euro voor nog 5 jaar) wel of niet te nemen?
Neu. CVketel stuwt watertemp omhoog, dus Tlift hoger, dus COP omlaag.paQ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:59:
[...]
Hoe meer de CV ketel ondersteund, hoe beter de COP natuurlijk.
Of anders gezegd: de CVketel helpt om mijn Ta op 43 te houden bij defrosts, dus de Tlift&COP is hetzelfde als wanneer ik een grotere warmtepomp (Quatt Duo) had gehad die dit zelf had gekund.
edit: Op lange termijn heb je wel gelijk: mijn (slechte) COP als CVketel meehelpt is maar voor deel van de warmte, dus die weegt minder zwaar in maand- of jaartotaal = betere periodeCOP door CVketel-ondersteuning.
[ Voor 18% gewijzigd door SBL op 22-11-2024 11:54 ]
5€ per stuk. Net als bij speedcomfort zijn daar dan 3fans/sc*3sc/radiator*6radiatoren=54 fans voor nodig=€270.MacD007 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:04:
[...]
Ik denk dat zelfbouw hier echt een veel betere opties bieden, artic fans zijn hier eigenlijk de beste optie.
Artic P12 is hier een goede optie: uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm, per stuk circa 5 euro
ze zijn er zelf in het wit, deze zijn dan wel iets duurder.
Moeten daar dan 6 besturingen/voedingtrafo's aan? 6 tempsensoren? Montagemateriaal? Zitten overal stopcontacten? Werkuren?
Geloof best dat het goedkoper kan dan Speedcomforts, maar blijven substantiële kosten.
@Dirkde Misschien beginnen met radiator die verstopt zit achter de bank en nu dus niet lekker zijn warmte kwijt kan (kleine deltaT)?
In the long run komt er gewoon minder warmtelast voor rekening van de WP. En precies die momenten dat de warmtelast het zwaarst is, bijv bij een defrost. Het is niet vreemd dat de SCOP van een hybride mede daarom gewoon relatief gunstig is.SBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:45:
[...]
Neu. CVketel stuwt watertemp omhoog, dus Tlift hoger, dus COP omlaag.
Of anders gezegd: de CVketel helpt om mijn Ta op 43 te houden bij defrosts, dus de Tlift&COP is hetzelfde als wanneer ik een grotere warmtepomp (Quatt Duo) had gehad die dit zelf had gekund.
edit: Op lange termijn heb je wel gelijk: mijn (slechte) COP als CVketel meehelpt is maar voor deel van de warmte, dus die weegt minder zwaar in maand- of jaartotaal.
In het voorbeeld / screenshot is er ongeveer 12% van de thermische energie voor rekening van de CV ketel gekomen. 12% Waarbij de WP het anders een stuk zwaarder had gehad, met hoogstwaarschijnlijk een negatief effect op de COP.
[ Voor 96% gewijzigd door verguldebarman op 22-11-2024 12:10 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik ga met je mee in de stelling dat de COP niet rechtevenredig met de buitentemperatuur is. Ik ga ook met je mee dat ook de watertemperatuur invloed heeft op de COP. Volgens mij wordt de watertemperatuur door de CiC aangepast aan de buitentemperatuur. Daarmee zijn de twee grootheden, buitentemperatuur en watertemperatuur, niet meer onafhankelijk, en is de COP dus waarschijnlijk te vatten in een functie met alleen de buitentemperatuur als variabele. Dat zou best wel een kwadratische functie kunnen zijn. In mijn data is een kwadratische interpolatie nauwelijks verschillend van de lineaire. Maar in mijn data zitten nog geen echt koude temperatuur. Dat komt wellicht nog.SBL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:45:
[...]
Ik denk niet dat de COP rechtevenredig is met de buitentemperatuur. Er is namelijk een dubbel effect als het kouder wordt: buitenlucht wordt kouder en warmer water nodig.
Ook is dit per huishouden verschillend; bij mij y = 0,0105x2 + 0,1482x + 2,7479 waarbij x=buitentemp en y=COP.
En ik ga op basis van tip @nairolf kijken of ik Tlift ook nog anders kan relateren.
Heb jij nog leesvoer over dit onderwerp ? Als ik google kom ik uit bij pagina's met veel woorden en weinig informatie.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
CV ketel onderhouds abonnement is duurder en daar hoor je de meesten niet over. Het is gewoon het afkopen van eventuele problemen met de quatts. Zie het als een verzekering. Misschien heb je na 7 jaar nooit een probleem gehad en had je het geld ergens anders aan kunnen besteden. Maar misschien heb je wel 1 of 2x een issue met de quatt en bespaard het je geld en romslpmp._CrookClaw_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:10:
Mijn vraag is, wat is jullie motivatie om Quatt care (400 euro voor nog 5 jaar) wel of niet te nemen?
Ik ga wel FE zodra beschikbaar. Quatt Care zal dan wel weer iets duurder worden omdat er een apparaat bijkomt. Ik weet niet of ze dat ook met de Chills gaan doen.
Vandaag stond er op tijd een vriendelijke Quatt techneut op de stoep. In tegenstelling tot wat ik dacht (alleen even een sensor vervangen) nam hij de tijd om mijn probleem aan te horen. Hij vroeg door over de radiatoren, de installatie en heeft samen met mij naar mijn logging gekeken en vergeleken met die van Quatt (die overigens veel meer data hebben
Uiteindelijk na geschakeld te hebben met de backend is er besloten om de uitgaande temperatuursensor van HP1 te vervangen en de flow meter van HP1. (De flow die je in een DUO opstelling kunt uitlezen is gebaseerd op de flowmeter in de HP1).
Resultaat:
- Ik heb een veel vlakkere flow grafiek
- HP temp Out ligt nu dichter bij HP2 in.
Voor wat ik begrepen heb hoeft een verschil in temperatuur tussen twee Quatts niet per definitie een probleem te zijn. Dus doe niet direct aannames als je dit constateert.
Ik heb ook nog even het expansievat verhaal aangestipt maar ik ben gewoon niet voldoende onderlegd om het uit te leggen en op inhoud de discussie te voeren.
Ik heb trouwens wel een 1bar gasdruk vat. Dit omdat de installatie in de kelder zit. En dit is ook het juiste vat.
Ik ben blij dat er een techneut is langsgekomen en dat er stappen zijn gezet. Ik ga nu de installatie verder even met rust laten om zo stabiele data te krijgen. Nog wel af en toe even de ontluchting checken maar verder leek er niets mis met mijn radiatoren, de afgifte of de in/na-regeling.
Ik blijf van mening dat de eerstelijns servicedesk veel beter kan, maar de techneut die ik hier trof was erg bereid om te helpen en dat is goed om te zien!
:strip_exif()/f/image/21YP5iPGnysxpwsny1ezMLwp.jpg?f=fotoalbum_large)
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ben benieuwd naar je resultaten!
Rare flow zat dus iig niet in de locatie van het expansievat.
[ Voor 63% gewijzigd door paQ op 22-11-2024 12:54 ]
Net getest:MacD007 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:23:
[...]
mn door geen ventilatoren op de radiatoren te gebruiken zul je gewoon veel hoger moeten stoken om voldoende warmte in je huis te krijgen tenslotte werken je radiatoren nu maar voor circa 25% van hun oorsprokelijke capaciteit, dus of je gaat LTV radiatoren gebruiken ( en ja die hebben zelf al ventilatoren ingebouwd) of je plaatst op je bestaande normale radiatoren deze boosterfans om mn je convectie weer te laten werken want met 30 gr C doet dat anders niet echt veel.
Heatfan met WiFi start eventueel bij 5°C. Je kunt, per mode, instellen hoe je het wilt hebben.
Standje 6 is voor koeling.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/grp1BtDaYGEEAQlugq96j1eM.jpg?f=user_large)
Ik ben je eens dat alleen de buitentemperatuur al een voorspeller is van de COP.AlfredPteD schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:11:
[...]
Ik ga met je mee in de stelling dat de COP niet rechtevenredig met de buitentemperatuur is. Ik ga ook met je mee dat ook de watertemperatuur invloed heeft op de COP. Volgens mij wordt de watertemperatuur door de CiC aangepast aan de buitentemperatuur. Daarmee zijn de twee grootheden, buitentemperatuur en watertemperatuur, niet meer onafhankelijk, en is de COP dus waarschijnlijk te vatten in een functie met alleen de buitentemperatuur als variabele. Dat zou best wel een kwadratische functie kunnen zijn. In mijn data is een kwadratische interpolatie nauwelijks verschillend van de lineaire. Maar in mijn data zitten nog geen echt koude temperatuur. Dat komt wellicht nog.
Heb jij nog leesvoer over dit onderwerp ? Als ik google kom ik uit bij pagina's met veel woorden en weinig informatie.
Maar niet de enige:
zelfs voor mijn ene apparaat, varieert de watertemperatuur (bij opstarten bijvoorbeeld) en daarmee zie ik de COP ook wijzigen, onafhankelijk van de buitentemperatuur.
En om met anderen te vergelijken is het ook logischer om naar Tlift te kijken, dat is hoe hard de warmtepomp moet werken.
Ik heb daar geen leesvoer over verzameld.
Wel data van mijn Quatt:
COP vs buitentemp (zal sterk verschillen per huis, met kleur verschil in watertemp bij mij)
COP vs Ta (houdt fluctuatie/ruis met buitentemp)
:strip_exif()/f/image/x5DrYvzgcUmCRMrHp0kNEMvL.png?f=user_large)
Met Tlift een duidelijk nauwkeuriger voorspelling, 143/Tlift = COP. Grafiek COP vs Tlift heb ik onlangs nog gedeeld (goed vergelijkbaar met andere Quatts, ben benieuwd naar curves van andere warmtepompen)
Wel beetje misleidend dat de Quatt geen negatieve vermogens meer rapporteert. Al weet ik niet of het misleidend is. De watertemperatuur komt heel kort in de buurt van de 20 graden, wat ongeveer temperatuur binnen is. Je zou dus ook kunnen zeggen dat er voor een minuut of 5 geen verwarming is.
Het is in ieder geval anders dan vorig jaar, dus wat lastiger te vergelijken. Wel rond het vriespunt zit ik nog op een COP van iets meer dan 3, dus met mijn energieprijzen Quatt nog steeds goedkoper
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Even voor de zekerheid, ik neem aan dat je deze stand bedoelt?Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:32:
[...]
@Mdesign die Grundfos hoort inderdaad op 3,
:strip_exif()/f/image/FKeJU7XFlxgyW8AdrsXsOxmH.png?f=user_large)
Het is die met het groene vlakjedzuijlek schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:04:
[...]
Even voor de zekerheid, ik neem aan dat je deze stand bedoelt?
[Afbeelding]
Het is wel misleidend wat mij betreft. Er wordt zelfs heeel ietsje warmte uit het huis ontrokken. De delta_T op mn radiatoren wordt zelfs kort negatiefs020506 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:55:
Afgelopen dagen waren een mooie test. Onder de 2 graden heeft alleen de Quatt het moeilijk. Maar 1,34 m3 gas deze maand, daar kan ik mee leven
Wel beetje misleidend dat de Quatt geen negatieve vermogens meer rapporteert. Al weet ik niet of het misleidend is. De watertemperatuur komt heel kort in de buurt van de 20 graden, wat ongeveer temperatuur binnen is. Je zou dus ook kunnen zeggen dat er voor een minuut of 5 geen verwarming is.
Het is in ieder geval anders dan vorig jaar, dus wat lastiger te vergelijken. Wel rond het vriespunt zit ik nog op een COP van iets meer dan 3, dus met mijn energieprijzen Quatt nog steeds goedkoper
/f/image/NfEuAkvzuNJ5n5XJZ9V6Wz9P.png?f=fotoalbum_large)
Maar dat is niet erg en ook nodig.
Het is wel kwalijk dat Quatt dit niet meerekent in de verbruiksstatistieken.
Scheelt ongeveer 0,2-0,3 op je COP (en besparingen etc).
'we' kunnen met je meedenken en kijken als je meer info aanlevert.SalmonAce schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:37:
Ik heb sinds dinsdag de Quatt draaien. Nu zijn het natuurlijk kouder dagen en ik weet dat de COP dan wat kan tegenvallen. Echter heb ik tot nu toe een COP van 2.5 gemiddeld, is dat iets om zorgen over te maken? Ik dacht dat de COP bij -7 op 2.7 zou moeten liggen en zulke Lage temperatuur hebben we toch zeker niet bereikt.
Wat voor verwarmingssysteem, thermostaat etc. Type woning en isolatie. Uitdraai van de Quatt inzicht pagina.
Hier wat informatie over onze woning:WAF1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:38:
[...]
Ik heb geen verstand van vloerverwarming maar volgens mij moet die mengverdeler er "gewoon" tussen uit gehaald worden want hij werkt in de huidige situatie niet. Er zullen best wel mensen zijn die weten hoe je dat aan moet pakken terwijl tegelijkertijd wel je vloer tegen te hoge temperaturen beschermt. Nu heb je een Quatt die als het koud is maar voor de helft werkt. Het is ook niet comfortabel. Ik ben er van overtuigd dat er mensen hier op het forum die je verder kunnen helpen. Gewoon opnieuw op het forum proberen. Zorg dat je veel informatie deelt waaronder foto's van je installatie. Er zijn natuurlijk nu ook veel meer Quatt gebruikers dus er is ook meer ervaring. Ik weet niet wat er in de TS over vermeld staat maar er is een "nieuw" hoofdstuk over het afgiftesysteem, ik heb het nog niet gelezen.
We hebben een vrij ruime 2 onder 1 kap woning (195m2) met grotendeels vloerverwarming als hoofdverwarming. De woonkamer waar de thermostaat hangt wordt alleen verwarmd met vloerverwarming. De verdeler heeft 9 groepen. Daarnaast hebben we in de kelder nog vloerverwarming met een verdeler met 2 groepen. En ook in de badkamer hebben we vloerverwarming zonder verdeler. In andere ruimtes hebben we radiatoren, op de begane grond staan deze allemaal open. Op de eerste en tweede verdiepen zijn ze allemaal dicht. We slapen namelijk graag in een koele kamer.
Foto van de verdeler van de woonkamer:
:strip_exif()/f/image/A0ZO9RT8gErXUXdYcFZ4g5SX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ons gasverbruik was ongeveer 1.400m3 per jaar voordat we de WP kregen. We hebben het e.e.a. aan isolatie gedaan (vloerisolatie, spouwmuurisolatie en HR++ glas). Ik zou graag nog een plat dak isoleren, want daar hebben we veel warmteverlies. De vorige bewoners stookten behoorlijk veel gas, tot max 3000 cuub per jaar!
Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat de vloerverwarming niet optimaal werkt en dat er veel retourwater bijgemengd wordt. Ik heb de loodgieter er al eens bij gehad, maar die leek er niet veel verstand van te hebben. Veel meer dan het een beetje dichtdraaien van een aantal groepen deed hij niet. Met de Quatt merk ik dat er veel verschil zit tussen de aanvoertemperatuur en wat er volgens het metertje op de verdeler de vloer ingaat. Daar zit veel verschil in, er wordt 29 graden aangeleverd maar het metertje op de aanvoer van de verdeler geeft 23 graden aan en de retour iets van 21. Met de cv heb ik dit metertje ook nooit hoger gezien dan 30 graden (meestal lager). Wat ik ook vreemd vind is dat het helemaal niet uitmaakt op welke temperatuur ik de thermostaatknop bij de verdeler zet. Ik heb de thermostaatknop er ook al eens af gehad, maar die leek gewoon in orde (kon hem gewoon indrukken en hij kwam dan gewoon normaal terug).
Met mijn verdeler kan je het bijmengen helaas niet regelen. Ik heb net een locale loodgieter en het installatiebedrijf van de vloerverwarming gevraagd om een regelventiel nog te plaatsen is. Ik had namelijk op youtube dit filmpje gevonden:
YouTube: Basic verdeler ombouwen naar een LTV verdeler - krisradiator.nl
Misschien nog goed om op te merken dat er toen we het huis kochten nog 3 radiatoren in de woonkamer waren. Deze zijn echter op ons verzoek verwijderd, of eigenlijk omdat mijn vrouw dat mooier vond. Volgens de loodgieter was dit mogelijk omdat het als hoofdverwarming is aangelegd. Maakt dit verwijderen van de radiatoren nog iets uit ivm flow? Kan dat ergens voor problemen zorgen?
De ruimtes op de begane grond met radiatoren voelen allemaal warmer dan de woonkamer met alleen vloerverwarming, zeker als de cv aanstaat. Ook de vloerverwarming in de badkamer wordt lekker warm als de cv draait en voelt veel warmer dan de vloer in de woonkamer.
Dit is het verbruik van de quatt en de cv van deze maand:
/f/image/qtWNSqj3uxkL16KLqJiyuiNM.png?f=fotoalbum_large)
Alle hulp is welkom. Als er nog informatie ontbreekt laat het me dan weten.
@Friezin @CPM @jj85Gerardwaz schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:09:
[...]
Zet dan voetventiel en thermostaatkraan dicht en radiator aftappen, koppeling thermostaatkraan losdraaien en dan voorzichtig openzetten en dan weet je het zeker.
Omdat deze radiator geen apart aftapkraantje had ben ik zelf niet verder gegaan en de loodgieter gebeld en is vanmiddag langs geweest.
Het bleek een simpele oplossing te zijn.
Ik had een kleine inbussleutel gebruikt voor de binnenste ring en hem daarmee dicht gezet, echter voor om het voetventiel te knijpen heb je een speciaal sleuteltje van bv Heimeier nodig welke een andere ring bediend...🙃
:strip_exif()/f/image/C25VbBr4KswwDToMkr8KwlhL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/adRpWp1iHdCD2mpx1qg6raQR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OvTEqsdlJ2jTVJMKfGBUJ0KQ.jpg?f=fotoalbum_large)
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
gisteravond aan het vervelen, ik spelen met die soundslider omdat er hier best wat positieve dingen over staan.
dus ik zet m voor de nacht op Silent en voor overdag op Library, om vermogen een beetje te beteugelen.
thermostaat (T6) constant op 20 graden, ik denk prima als hij snachts lange run maakt en die 20graden net niet bereikt. Wordt ik rond 07.00 wakker, dus Quatt gaat van Silent naar Library, komt de doorstoomverwarmer erbij, dus ik denk nog: beetje vreemd maar kan wel te verklaren zijn als de Quatt begrenst wordt door de soundslider. Blijft de quatt daarna toch doorstampen tot ie een overshoot van +0.8 graden heeft..

kan iemand anders hier wat van maken?
/f/image/ndavtTY8jxqrQKOP3sRcGQCc.png?f=fotoalbum_large)
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
HarryInia schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:52:
[...]
@Friezin @CPM @jj85
Omdat deze radiator geen apart aftapkraantje had ben ik zelf niet verder gegaan en de loodgieter gebeld en is vanmiddag langs geweest.
Ik had een kleine inbussleutel gebruikt voor de binnenste ring en hem daarmee dicht gezet, echter voor om het voetventiel te knijpen heb je een speciaal sleuteltje van bv Heimeier nodig welke een andere ring bediend...🙃
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

het binnenste waar de inbus in past kun je dus gerust dicht draaien? En de buitenste ring kan je dus met die speciale sleutel stellen?
Wat was er nou bij jou gebeurd dan?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Als het echt vriest gaat het beter..Geloof me maar.s020506 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:55:
Afgelopen dagen waren een mooie test. Onder de 2 graden heeft alleen de Quatt het moeilijk. Maar 1,34 m3 gas deze maand, daar kan ik mee leven
Ik verwarm momenteel alleen de woonkamer, circa 40m2 met vloerverwarming. Ik heb de Honeywell lyric T6 geinstalleerd op aanraden van Quatt. HR glas, vloerisolatie, voorgevel (beperkt oppervlak) geen spouw en dus ook geen spouw isolatie. Achter gevel (aanbouw) en plat Dak wel geisoleerd. Het is een tussenwoning. Het schuine dak wordt over 2 weken geïsoleerd, bovenverdieping wordt momenteel niet gestookt.
/f/image/bBlYkZf8MdDrfIavbhrJJt0y.png?f=fotoalbum_large)
Haha, er zal ook eens niet een extra speciaal gereedschapje zijn waardoor je iemand voor moet komen laten rijden 🤪HarryInia schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:52:
[...]
@Friezin @CPM @jj85
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een offerte liggen voor een Quatt Duo. Na veel meelezen hier heb ik toch nog wel wat vragen waar ik nog niet direct een antwoord op heb kunnen vinden of over twijfel.
Eerst even de 'feiten' op een rijtje:
- offerte voor Quatt Duo* (plaatsing op aanbouw richting zuidoost, ca. 8 meter leidingwerk van WP naar CV)
- hoekwoning 2012 (verbruik 1.000 m3 gas, thermostaat meestal op =<19 graden)
- ongeveer 165m2 woonopp.
- Intergas combi CV ketel 2012
- beneden nu Jago Tempo radiatoren (4x)
- 1e vd. gewone radiatoren 3x + designradiator badkamer (en badkamer ook nog de slangen door de vloer gelust tbv vloerverwarming)
- zolder gewone radiatoren (wasruimte/badkamer ook nog de slangen door de vloer gelust tbv vloerverwarming)
- zonnepanelen 4500kWh p/jr (electrische auto, nog geen huis accu)
- net nieuw energiecontract dus wel terugleverkosten, maar vrij scherpe prijzen: 0,24 stroom / 1,24 gas
*) aldus adviseur een "twijfelgeval", op basis van gasverbruik zou 1 Quatt kunnen, maar o.b.v. woonoppervlakte en toekomstig meer warmte wens i.v.m. ouder wordende kinderen en de optie tot FE open te houden (nu veel goedkoper direct een Duo te plaatsen, dan later een extra Quatt, ook ivm huidige subsidie)
Wat er mogelijk gaat veranderen:
- wens om volgend jaar op de begane grond de radiatoren te vervangen door vloerverwarming
- kinderen worden ouder dus warmte wens op slaapkamers zal wel toenemen
- idem voor in de zomer koelen op de slaapkamers middels Chill's
Mijn vragen:
- ik lees veel over extra ventilatoren die nodig zijn voor de radiatoren t.b.v. comfort - geldt dit ook (of juist of juist niet) voor de Jaga Tempo radiatoren? Wat verwachten jullie op basis van bovenstaande informatie? (zou het eerlijk gezegd beetje zonde vinden als je een WP aanschaft dat je dan dit allemaal extra moet gaan doen)
- verwachten jullie een beter comfort met (toekomstig) vloerverwarming i.p.v. radiatoren?
- levert het wat langere leidingwerk verlies op?
- wat vinden jullie van een enkele Quatt vs een Quatt duo obv bovenstaande informatie?
- verwachte terugverdientijd van 7,1 jaar, realistisch?
- aangezien de CV nu bijna 13 jaar oud is, verwacht ik hiermee (zolang nog geen FE) een investering uit te stellen voor vervanging van CV, eens? (aangezien ketel dan nog maar beperkt gebruikt wordt voor verwarmen, en uiteraard voor tapwater)
- andere zaken om rekening mee te houden obv bovenstaande?
Benieuwd naar jullie reacties. Dank voor het meedenken.
Ietsje warmte? Wel ietsje meerjj85 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:42:
[...]
Het is wel misleidend wat mij betreft. Er wordt zelfs heeel ietsje warmte uit het huis ontrokken. De delta_T op mn radiatoren wordt zelfs kort negatief
[Afbeelding]
Maar dat is niet erg en ook nodig.
Het is wel kwalijk dat Quatt dit niet meerekent in de verbruiksstatistieken.
Scheelt ongeveer 0,2-0,3 op je COP (en besparingen etc).
Vlgs zat ik een week of wat in dit topic toen ik deze post produceerde:
Friezin in "Ervaringen met Quatt?"
Ik wil je geloven hoor. Maar wat gaat er beter dan?medu80 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:00:
[...]
Als het echt vriest gaat het beter..Geloof me maar.
Droog koud weer leidt tot minder defrosts op de Quatt. Minder vocht in de lucht aanwezig dat kan bevriezen op de Quatt.s020506 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:22:
[...]
Ik wil je geloven hoor. Maar wat gaat er beter dan?
Exact, ik krijg mijn huis ook niet warm met deze temperaturen. Maar is het min 2 of min 3. Dan gaat het prima. Die defrosts nemen echt wel een hap uit productie.jj85 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:25:
[...]
Droog koud weer leidt tot minder defrosts op de Quatt. Minder vocht in de lucht aanwezig dat kan bevriezen op de Quatt.
Dat de delta T negatief wordt is niet raar, de instroom temperatuur wordt in korte tijd veel kouder. Als dat langer duurt, wordt deze vanzelf weer positief.jj85 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:42:
[...]
Het is wel misleidend wat mij betreft. Er wordt zelfs heeel ietsje warmte uit het huis ontrokken. De delta_T op mn radiatoren wordt zelfs kort negatief
Bij mij blijft de instroomtemperatuur altijd boven de kamertemperatuur. Bij elke radiator die wordt gemeten. Dan wordt dus ook geen warmte uit de woning onttrokken.
Met de delta T kun je mooi berekenen hoeveel energie een defrost kost. Die energie haalt hij uit het water in het systeem. Bij mij koelt dit niet genoeg af om vervolgens ook warmte uit de woning te halen. Of zie ik wat over het hoofd?
Ah, op die fiets. Droog koud winterweer is ook veel fijner om in te zijn dan deze natte takkebende.jj85 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:25:
[...]
Droog koud weer leidt tot minder defrosts op de Quatt. Minder vocht in de lucht aanwezig dat kan bevriezen op de Quatt.
Denk dat we wel hetzelfde bedoelen. Mijn CV systeem met metalen radiatoren vallen ook onder mijn begrip 'woning'. Die koelen tijdelijk iets af.s020506 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:33:
[...]
Dat de delta T negatief wordt is niet raar, de instroom temperatuur wordt in korte tijd veel kouder. Als dat langer duurt, wordt deze vanzelf weer positief.
Bij mij blijft de instroomtemperatuur altijd boven de kamertemperatuur. Bij elke radiator die wordt gemeten. Dan wordt dus ook geen warmte uit de woning onttrokken.
Met de delta T kun je mooi berekenen hoeveel energie een defrost kost. Die energie haalt hij uit het water in het systeem. Bij mij koelt dit niet genoeg af om vervolgens ook warmte uit de woning te halen. Of zie ik wat over het hoofd?
Blijft de inlaat temperatuur wel boven de kamertemperatuur? Zo ja, dan wordt de energie voor de defrost volledig uit het water gehaald. Zo nee, dan is het verschil tussen kamertemperatuur en gemiddelde radiatortemperatuur de warmte die uit de woning onttrokken wordt. Kan nooit heel veel zijn.jj85 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:37:
[...]
Denk dat we wel hetzelfde bedoelen. Mijn CV systeem met metalen radiatoren vallen ook onder mijn begrip 'woning'. Die koelen tijdelijk iets af.
Even verder redenerend, bij sommigen wordt de CV erbij gepakt bij een defrost. Bij jou (omdat je een negatieve delta T krijgt) neem ik aan van niet, en bij ook niet. Waar zou dat door bepaald worden?
[ Voor 24% gewijzigd door s020506 op 22-11-2024 15:49 ]
Ik ben heel benieuwd naar wat deze extra functionaliteit van de app doet. Op zich vind ik de 6 instellingen van de controler zonder wifi al heel mooi. Dus wat is de meerwaarde van de wifi-uitvoering? Wat zijn ideale instellingen? Wat zijn redenen om te wijzigen? Dat soort zaken. Houd ons op de hoogte van je ervaringen.Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:13:
[...]
Net getest:
Heatfan met WiFi start eventueel bij 5°C. Je kunt, per mode, instellen hoe je het wilt hebben.
Standje 6 is voor koeling.
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat het hier redelijk in balans is, omdat ik bij radiatoren overal een gelijkmatige verdeling zie. De temperatuur in ligt op zo’n 40 graden en de temperatuur uit tussen de 32 - 34 graden.
Hoe bepaal jij wat een acceptabele ΔT is? Als het overal gelijkmatig verdeeld is? Is daar een absoluut getal aan te knopen? Of misschien enigszins in verhouding tot?
Hoe kijk jij hiernaar?
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ja, hij blijft wel boven kamertemp. Dus geen warmteoverdracht van lucht naar radiator.s020506 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:46:
[...]
Blijft de inlaat temperatuur wel boven de kamertemperatuur? Zo ja, dan wordt de energie voor de defrost volledig uit het water gehaald. Zo nee, dan is het verschil tussen kamertemperatuur en gemiddelde radiatortemperatuur de warmte die uit de woning onttrokken wordt. Kan nooit heel veel zijn.
Even verder redenerend, bij sommigen wordt de CV erbij gepakt bij een defrost. Bij jou (omdat je een negatieve delta T krijgt) neem ik aan van niet, en bij ook niet. Waar zou dat door bepaald worden?
Mijn t-sensor zit aan de buitenkant van mijn Jaga radiatoren (convectoren). Dus niet alleen het water koelt af, maar ook het leidingwerk en de radiatoren zelf.
Zal wel eens probreren een inschatting te maken tzt. Ben benieuwd.
Geen idee wanneer de CV er aan te pas moet komen. Misschien vooral relevant met mono-setups? Dus bij een Duo doet z'n buurman de warmte-input geven?
Ik heb een mono.... Wellicht als het water teveel afkoelt?jj85 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:34:
[...]
Geen idee wanneer de CV er aan te pas moet komen. Misschien vooral relevant met mono-setups? Dus bij een Duo doet z'n buurman de warmte-input geven?
Maar bij een CV heb je daadwerkelijk onderhoud. Welk onderhoud gaan ze hier plegen dan? Dat is mij nog onduidelijk.raven22 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:35:
[...]
CV ketel onderhouds abonnement is duurder en daar hoor je de meesten niet over.
Ziet er vreemd uit. Ik vind de uren in de onderste grafieken soms wat verwarrend (uurgemiddelde? momentopname? interpolatie tussen sprongen van T6?) maar in de bovenste grafiek is te zien dat ketel (of doorstroomverwarmer in jouw geval) al voor 7uur wordt gebruikt. Dus getriggerd door lage buitentemp tijdens beperking door soundslider Silent, lijkt me, en niet door schakelen naar Library.Toby-Wan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:55:
nou schiet mij maar lek, ik snap niks meer van die quatt.
gisteravond aan het vervelen, ik spelen met die soundslider omdat er hier best wat positieve dingen over staan.
dus ik zet m voor de nacht op Silent en voor overdag op Library, om vermogen een beetje te beteugelen.
thermostaat (T6) constant op 20 graden, ik denk prima als hij snachts lange run maakt en die 20graden net niet bereikt. Wordt ik rond 07.00 wakker, dus Quatt gaat van Silent naar Library, komt de doorstoomverwarmer erbij, dus ik denk nog: beetje vreemd maar kan wel te verklaren zijn als de Quatt begrenst wordt door de soundslider. Blijft de quatt daarna toch doorstampen tot ie een overshoot van +0.8 graden heeft..Dat heb ik letterlijk al meer dan een jaar niet gezien
kan iemand anders hier wat van maken?
[Afbeelding]
En waarom hij dan niet stopt, is wel raar. Hij moduleert pas na 11uur omlaag, terwijl er om 10uur al overshoot lijkt die via T6 bij Quatt is aangekomen (al vind ik die grafiek dus moeilijk te lezen; de setting die om 7u10 wijzigt in T6, zie ik om 8uur in die grafiek)
En zonder cv.verguldebarman schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:30:
@Friezin , mocht je het nog steeds willen weten, zojuist de 1,83kW aangetikt.
[Afbeelding]
Ik verzamel!
Geen idee wat die controller zonder wifi doet.Mickel moen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:07:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar wat deze extra functionaliteit van de app doet. Op zich vind ik de 6 instellingen van de controler zonder wifi al heel mooi. Dus wat is de meerwaarde van de wifi-uitvoering? Wat zijn ideale instellingen? Wat zijn redenen om te wijzigen? Dat soort zaken. Houd ons op de hoogte van je ervaringen.
Bij het eerste keer bekijken van die schuifbalken in de instellingen, stonden ze allemaal op 25°C. Voor mijn slaapkamer is/was zelfs dat te hoog. Dat ze dan naar bijv. 18 of 20°C kunnen vind ik al fantastisch. Geen idee nog of dan daadwerkelijk die temperatuur zich doorzet in de kamer (nu 13°C en slaap het liefst rond 16°C)
Met 400 euro voor 5 jaar kan er eigenlijk niemand jaarlijks langs komen. Je koopt dus extra garantie voor als er iets mis is (voorrijkosten, arbeid en onderdelen).Dersan schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:47:
[...]
Maar bij een CV heb je daadwerkelijk onderhoud. Welk onderhoud gaan ze hier plegen dan? Dat is mij nog onduidelijk.
Ik heb in januari nog voor de komst van de Quatt waterzijdig ingeregeld. Ik ben toen uitgegaan van een verschil van 25%. Had ik ergens gelezen. Uit mijn ervaringen toen:VindiGoosh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:18:
@Friezin Vraagje over het waterzijdig inregelen.
Ik heb het idee dat het hier redelijk in balans is, omdat ik bij radiatoren overal een gelijkmatige verdeling zie. De temperatuur in ligt op zo’n 40 graden en de temperatuur uit tussen de 32 - 34 graden.
Hoe bepaal jij wat een acceptabele ΔT is? Als het overal gelijkmatig verdeeld is? Is daar een absoluut getal aan te knopen? Of misschien enigszins in verhouding tot?
Hoe kijk jij hiernaar?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvfYF4eDZ4bUbmMDVAkv3V79.jpg?f=user_large)
Toelichting. De rode kamers kan ik niet inregelen, omdat die radiatoren geen voetventiel hebben. De keuken is nog weer een situatie apart. Daar hangen twee grote designradiatoren welke aangestuurd worden door één thermostaatknop. Zoals je ziet zijn de rechter en de linker flink in onbalans. Meet ik echter op de punten waar ze samen komen, Meet ik 26%. Dat is dus keurig.
De zolder, onze slaapkamer is wat aan de lage kant. Dit is echter ook een grote designradiator. Die kan de warmte goed kwijt en met 21% ben ik dik tevreden.
De keuken heeft geen thermostaatknop meer. Daar staat alles nu open.
Sinds januari niet meer gemeten. Ga ik binnenkort weer eens doen.
- Jaga heeft toch al ventilatoren? ik heb het niet opgezocht. Kan je altijd later nog doen.marcelsa schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:10:
Hi,
Ik heb een offerte liggen voor een Quatt Duo. Na veel meelezen hier heb ik toch nog wel wat vragen waar ik nog niet direct een antwoord op heb kunnen vinden of over twijfel.
Eerst even de 'feiten' op een rijtje:
- offerte voor Quatt Duo* (plaatsing op aanbouw richting zuidoost, ca. 8 meter leidingwerk van WP naar CV)
- hoekwoning 2012 (verbruik 1.000 m3 gas, thermostaat meestal op =<19 graden)
- ongeveer 165m2 woonopp.
- Intergas combi CV ketel 2012
- beneden nu Jago Tempo radiatoren (4x)
- 1e vd. gewone radiatoren 3x + designradiator badkamer (en badkamer ook nog de slangen door de vloer gelust tbv vloerverwarming)
- zolder gewone radiatoren (wasruimte/badkamer ook nog de slangen door de vloer gelust tbv vloerverwarming)
- zonnepanelen 4500kWh p/jr (electrische auto, nog geen huis accu)
- net nieuw energiecontract dus wel terugleverkosten, maar vrij scherpe prijzen: 0,24 stroom / 1,24 gas
*) aldus adviseur een "twijfelgeval", op basis van gasverbruik zou 1 Quatt kunnen, maar o.b.v. woonoppervlakte en toekomstig meer warmte wens i.v.m. ouder wordende kinderen en de optie tot FE open te houden (nu veel goedkoper direct een Duo te plaatsen, dan later een extra Quatt, ook ivm huidige subsidie)
Wat er mogelijk gaat veranderen:
- wens om volgend jaar op de begane grond de radiatoren te vervangen door vloerverwarming
- kinderen worden ouder dus warmte wens op slaapkamers zal wel toenemen
- idem voor in de zomer koelen op de slaapkamers middels Chill's
Mijn vragen:
- ik lees veel over extra ventilatoren die nodig zijn voor de radiatoren t.b.v. comfort - geldt dit ook (of juist of juist niet) voor de Jaga Tempo radiatoren? Wat verwachten jullie op basis van bovenstaande informatie? (zou het eerlijk gezegd beetje zonde vinden als je een WP aanschaft dat je dan dit allemaal extra moet gaan doen)
- verwachten jullie een beter comfort met (toekomstig) vloerverwarming i.p.v. radiatoren?
- levert het wat langere leidingwerk verlies op?
- wat vinden jullie van een enkele Quatt vs een Quatt duo obv bovenstaande informatie?
- verwachte terugverdientijd van 7,1 jaar, realistisch?
- aangezien de CV nu bijna 13 jaar oud is, verwacht ik hiermee (zolang nog geen FE) een investering uit te stellen voor vervanging van CV, eens? (aangezien ketel dan nog maar beperkt gebruikt wordt voor verwarmen, en uiteraard voor tapwater)
- andere zaken om rekening mee te houden obv bovenstaande?
Benieuwd naar jullie reacties. Dank voor het meedenken.
- enkel "zou genoeg moeten zijn", dwz... als 80..90% gas vervanger, maar als je de cv er (op termijn) uit wil gooien kan ik begrijpen dat je voor de beperkte meerprijs de duo neemt.
- ik had een 15 jaar oude cv en ben met exact dezelfde redenering naar warmtepomp gegaan. Hij hangt er nog. Ik doe geen onderhoud contract meer. en gok dat ik hem nog 10..20 jaar als backup kan houden (gas aansluiting afsluiten is nog even niet aan de orde want ik heb een waanzinnig gaaf smeg gasfornuis van 2000euro dat ik niet kwijt wil)
maarrrrrr.....
- na het eerste jaar vrijwel alles op warmtepomp.... bedacht ik me toch dat de cv ketel 3x per dag aan gaat: mijzelf en mijn vrouw douchen en nog 1x voor tanden poetsen met warm water. Vaak is "aan/uit zetten" een grotere belasting dan een uur draaien.
Ik heb bij mij de zonneboiler (die ik al had) van elektrische naheat spiraal voorzien zodat ik die niet alleen in de zomer maar ook in de winter kan gebruiken. Op dit moment heeft de cv ketel sinds februari niet meer gedraaid.
Kortom...
Helemaal niet verkeerd om zot e beginnen (ik doe zelf ook alles in fases, dan kan je bijsturen)
Maar om nog 10..20 jaar je cv ketel zonder probleem heel te houden moet je denk ik toch binnen 1 a 2 jaar het warme tapwater zonder cv gaan maken.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Even opgelet voordat we appels en peren vergelijken; Wel bij 45grC en 5grC buiten.
De controller zonder wifi doet hetzelfde als die van jou. Ziet er ook hetzelfde uit. 6 standen. Echter kun je nu met de wifi de parameters van die standen wijzigen. Daar ben ik dus benieuwd naar, hoe dat uitpakt in de praktijk.Friezin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:56:
[...]
Geen idee wat die controller zonder wifi doet.
Bij het eerste keer bekijken van die schuifbalken in de instellingen, stonden ze allemaal op 25°C. Voor mijn slaapkamer is/was zelfs dat te hoog. Dat ze dan naar bijv. 18 of 20°C kunnen vind ik al fantastisch. Geen idee nog of dan daadwerkelijk die temperatuur zich doorzet in de kamer (nu 13°C en slaap het liefst rond 16°C)
[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 22-11-2024 17:03 ]
SalmonAce schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:06:
@jj85
Ik verwarm momenteel alleen de woonkamer, circa 40m2 met vloerverwarming. Ik heb de Honeywell lyric T6 geinstalleerd op aanraden van Quatt. HR glas, vloerisolatie, voorgevel (beperkt oppervlak) geen spouw en dus ook geen spouw isolatie. Achter gevel (aanbouw) en plat Dak wel geisoleerd. Het is een tussenwoning. Het schuine dak wordt over 2 weken geïsoleerd, bovenverdieping wordt momenteel niet gestookt.
[Afbeelding]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.