[quote]
dzuijlek schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:29:Ik snap wat je bedoelt, maar waar het mij om gaat is dat de 3-3.5 kW die hij levert als de setpoint bereikt is niet genoeg is om de temperatuur te behouden. Als hij op vol vermogen zou blijven draaien dan verwacht ik dat hij het veel langer zonder de cv warm houdt.
Bedankt voor de tip, ik heb optimalisatie uitgezet en zal eens kijken of dit veel uitmaakt.
@dzuijlek Ik denk dat je nieuw bent in de warmtepomp wereld. Mijn advies is kijk eens naar de specificaties van Quatt ook terug te vinden zijn in de topic start. (TS) Hou voor het gemak de tabel met een tabel met 2 graden aan en kijk dan wat deze maximaal kan leveren. Je ziet tabellen met een verschillende aanvoertemperatuur, 35, 45 en 55 graden. Kijk hoeveel maximaalvermogen de Quatt dan kan leveren. Kijk ter vergelijking in de app hoe hoog je watertemperatuur is en ik ben er van overtuigd dat wat je ziet heel aardig met elkaar klopt. De wp pomp kan met deze buitentemperaturen niet zoveel vermogen meer leveren.
Daarnaast stond je optimalisatie aan en zal deze afhankenlijk van de prijzen voor gas en stroom daarom eerder overschakelen op gas. Gisteren liep ik tegen precies hetzelfde aan en dat is in dit topic te volgen. (Tik WAF1 in zoekbalk) Ik kan je vertellen, ook al is het een andere dag, dat ik vandaag minder gas verbruik nu ik optimalisatie uit heb gezet. En het kan misschien allemaal nog beter als ik mijn temperatuur iets verlaag, staat nu overdag constant op 20,2 graden en mijn nachtverlaging iets aanpas. Dit weekend ga ik ook de radiatoren proberen waterzijdig in te regelen zodat de aanvoertemperatuur van water mogenlijk ook iets lager kan zijn. En als ik dit schrijf bedenk ik, heb jij naast vloerverwarming ook radiatoren? Mogenlijk helpt het als je ook daar aanpassingen doet bijv. ventilatoren.
Deel eens je uitgebreide inzicht net zoals dit:
Hoe ik mijn analyse doe:
-Ik zie dus in mijn overzicht mijn nachtverlaging is iets te hoog, ik wil dat de temperatuur iets eerder opbouwt zodat de badkamer op 7.00 h 20 graden is. Op zich haalt hij het nu net wel of net niet. (Ik zou mensen met vloerverarming niet automatisch aanraden om nachtverlaging te gaan, maar het kan evt. wel)
-Door iets eerder de opbouw in te zetten zit er meer warmte in het systeem die voor defrotst kan worden gebruikt. Het is volkomen plausibel dat als je andere comforteisen dan ik hebt, niet voor een nachtverlaging te kiezen, misschien is dat zelfs wel zuiniger.
-Je ziet dat de CV-ketel tussen 7.00 h en 9.00 h even bij moet bijspringen. Misschien voorkom ik dat door iets eerder op te bouwen.
-Je ziet dat rond 8 in de ochtend de buitentemperatuur onder het nulpunt komt. Net na 8 uur stijgt de watertemperatuur naar 50 graden. Logisch, de CV-ketel is even aangeweest.
-Dus ook als het licht vriest kan ik voor 97% aan mijn warmtebehoefte voldoen met de Quatt maar de avond moet nog komen, niet te vroeg juichen. Inmiddels naar 94% gezakt. Redenen om kritisch naar het schema te gaan kijken.
-Ik verhoog in de avond mijn temperatuur en het is niet onlogisch dat het gas aangaat, het is dan buiten iets kouder. Ik krijg daarin tegen wel comfort voor terug. Met de CV-ketel zette ik de thermostaat echt niet op 21 graden.
-De voorspelling van Quatt dat ik voor 97% met de Quatt aan mijn warmtebehoefte kan voldoen geldt voor een constante temperatuur van 20 graden. Het is logisch als ik hoger stook dat dit mogenlijk iets minder kan zijn of worden. En inderdaad is de ketel even aan gegaan nu mijn temperatuurschema oploopt en de buitentemperatuur flink zakt. Opnieuw bekijken of dit schema bij vriestemperaturen past.
-Quatt heeft mijn voorspelling niet helemaal goed gedaan dus ik ben aan het kijken in het hoevere dit ook 100% kan worden. Daarom zet ik mijn optimalisatie uit. Het kan echter goedkoper zijn om juist wel gas te verbruiken. Maar met de salderingsregeling ben ik met stroom goedkoper uit want ik wek een overschot aan stroom op.
-Maar in de app. zie ik ondanks twee slechte dagen, optimalisatie aan, dat de Quatt de voorspelling van 97% nog steeds wordt gehaald en er zelfs een klein beetje boven zit. Dus niks aan de hand.
-Mijn gemiddelde COP is 4,6 over de laatste weken, maanden ligt nog steeds in lijn met een SPF-waarde 4,1. (Niet iedereen heeft deze informatie)
-Mijn COP van vandaag 3,3 vind ik met deze buiten temperaturen en alleen radiatoren voldoende goed. Er zijn geen aanwijzingen voor recirculatie.
-Als ik de aanvoer temperatuur omlaag zou kunnen krijgen, zie eerdere opmerkingen, dan zou ik deze misschien nog kunnen verbeteren
-De app zegt dat ik voor dit comfort ander X m3 gas zou hebben verbruikt, daar moet ik het y gasverbruik van vandaag bij optellen. Hoewel ik niet precies weet hoeveel ik in het verleden op zo'n dag zou verbruiken maar het zijn geen getallen waarvan ik moet schrikken. Ik heb wel meer comfort.
- Zolang de COP niet onder de 2,4 is gezakt, zie uitleg gisteren, ben ik met stroom in verhouding goedkoper uit.
-De maximale watertemperatuur is 53 graden. Ik denk dat de CV-ketel en de Quatt samen hebben aangestaan.
-@Micklel Moen, kijken wat hij met zijn schema met stappen met 0,1 doet.
Conclusie: Schema iets aanpassen, de rest gaat volgens verwachting. (Warmteverlies moet mogenlijk nog worden aangepast. Heeft even bij mij geen prioriteit, de wp kan nu aan de bak)
[
Voor 43% gewijzigd door
WAF1 op 21-11-2024 19:19
]
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.