Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:06:
[...]

Op basis van jouw post heb ik gisteravond een testje in elkaar geflanst.
Ik bereken de thermisch vermogen (kW) en energie (kWh) twee keer op basis van flow en deltaT.
De ene keer cap ik hem op minimaal 0 (hij wordt dus niet meer negatief). Dit is wat Quatt ook doet in de app/json.
De andere is 'uncapped'. Deze mag dus lekker negatief worden.

In onderstaande tabel de resultaten van de afgelopen 9 uur met 12 defrosts.
Onder de huidige omstandigheden zit Quatt ongeveer 0,2 tot 0,3 te hoog met hun getoonde COP.

Conclusie: Quatt geeft een te hoge COP in de app zodra defrosting relevant wordt.
Dit werkt uiteraard ook door op de CO2 en euro-besparingen die ons getoond worden :/

Verschil is niet heel groot, maar echt heel netjes is het in mijn ogen ook niet...
[Afbeelding]
Mooie test. Quatt doet bewust aan windowdressing dus...

Kunnen we daar niet om gaan klagen? Ik ben hier niet blij mee, en ik heb de Quatt nog niet eens. Wat moet je met statistieken die niet kloppen?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57
TeslaNerd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:47:
[...]

Als een andere woning bij -7 buiten water van 55 graden nodig heeft dan heeft Quatt in de specs daar een andere tabel voor:

[Afbeelding]
Een huis (of afgiftesysteem) dat bij -7 55 graden nodig heeft, komt nergens met 2.3 kW.
Minimaal het dubbele. Maar belangrijker: de efficiëntie bij dergelijke temperaturen kakt enorm in.

Er is natuurlijk enige correlatie tussen watertemperatuur en het vermogen dat daarvoor benodigd is.
Belangrijke factoren zijn afgiftesysteem en de wenstemperatuur in huis.

De mate van verlies wordt bepaald door (gebrek aan) isolatie, en deltaT tov buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Muo3qDPr4hbe-_sgnMRtj66GqQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fX8HI8wqefsBno1KZHZm18Zg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 21-11-2024 10:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:51
AlfredPteD schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:05:
[...]

Dat is een goede vraag, want ik veronderstel dat de COP lineair afhankelijk is met de buitentemperatuur. dat heb ik gedaan op basis van mijn beperkte data (post van afgelopen dinsdag, of zie het plaatje hieronder)

[Afbeelding]

Het is een sterk staaltje extrapolatie, dat moet ik toegeven. Voorlopig heb ik niks beter. Ik wil niet met de specs van Quatt werken, want ik wil die checken. Misschien wordt het nog echt koud deze winter, en wordt de data beter.
Wat zijn in jouw data voor cop “10 minuten waarden”? Is dat een gemiddelde over 10 minuten?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:54:
[...]

Een huis (of afgiftesysteem) dat bij -7 55 graden nodig heeft, komt nergens met 2.3 kW.
Minimaal het dubbele. Maar belangrijker: de efficiëntie bij dergelijke temperaturen kakt enorm in.

Er is natuurlijk enige correlatie tussen watertemperatuur en het vermogen dat daarvoor benodigd is.
Belangrijke factoren zijn afgiftesysteem en de wenstemperatuur in huis.

De mate van verlies wordt bepaald door (gebrek aan) isolatie, en deltaT tov buiten.

[Afbeelding]
Waarom liggen de stooklijnen voor 20 en 21 graden verder uit elkaar dan de lijnen voor benodigd vermogen voor 20 en 21 graden?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:33
TeslaNerd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:33:
Ja, ik zie wel verschil met vorig jaar dat Quatt of mijn warmteverlies heeft verlaagd of dat de besturing van de CiC is veranderd. Ik heb nu lange runs op 30Hz waarbij de watertemperatuur na ca een uur stabiel wordt op 30-35 graden. Vorig jaar wilde mijn Quatt dan altijd perse door naar de 40 graden.
Dat is positief nieuws! Ik heb het hier de laatste tijd vaker gelezen dat de Quatt stabieler lijkt te lopen dan vorig jaar. Ik ga het binnenkort ook maar eens proberen. Tot nu toe heb ik de Quatt gelimiteerd met de soundslider, maar het nadeel is dat ik die instelling bij alle koudere periodes zelf moet omzetten, dus als Quatt nu zelf beter het vermogen kan reguleren is dat het proberen waard. Ik zal de soundslider eens op normaal laten staan als het vanaf zondag wamer wordt, om te kijken hoe de Quatt hier mee omgaat.
TeslaNerd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:33:
Ik heb nog geen defrosts gezien hoewel ik gisteren bij het modbus debuggen wel negatieve temperaturen voorbij zag komen over de modbus voor de "evaporating temperature".

De bodemverwarming trekt nog steeds 150 watt die ik zoals vorig jaar zie aangaan als de power input met 150 watt toeneemt zonder dat de heating power toeneemt.

Mijn COP vandaag is 2,5 en in HA zie ik dat in de lange runs de COP nog slechts 2,0 is omdat die 150 watt er dan extra inhakt bij 30Hz en 470 watt.
[Afbeelding]
In welke tropische delen van Nederland woon jij dat je Quatt nog geen defrosts nodig heeft, en dat je het met 470 watt afkunt? :o

Ik zag gisteren wel defrosts bij de Quatt (zaagtandjes in de COP en vermogenscijfers). Daar zie ik echter nog niet heel veel verandering in ten opzichte van vorig jaar: de Quatt lijkt nog steeds te defrosten op een tijdsschema (gisteren elke 55 minuten), en uit de HA grafiek van het opgewekte vermogen krijg ik het idee dat dat soms te laat was (bij de zaagtanden) en soms te vroeg (bij de platte plateaus).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yve3RfteOcgFXaMC82kXA7pZ-pY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oJsYuwL9Rt8SqjrIYNeWMUG.jpg?f=fotoalbum_large

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57
TeslaNerd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:23:
[...]

Waarom liggen de stooklijnen voor 20 en 21 graden verder uit elkaar dan de lijnen voor benodigd vermogen voor 20 en 21 graden?
Omdat de ruimte ook warmer wordt.
Daarom kun je ook zo lekker efficiënt stoken als je het maar 19 wil hebben.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
onlinaius schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:28:
[...]
In welke tropische delen van Nederland woon jij dat je Quatt nog geen defrosts nodig heeft, en dat je het met 470 watt afkunt? :o
[Afbeelding]
In Amsterdam met tropische temperaturen tussen 2,5 en 3,0 graden 😎
De Quatt draaide bij mij gisteravond op 470+150=620 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjbsL1HOUkCR0Ap-Zki0CeM-F6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JnqKbKwc6rkxuD1CJdnTxsUY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door TeslaNerd op 21-11-2024 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-07 10:23
Erik1805 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:01:
[...]

Verlaag nu tot 18,5. En dan vanaf 13:00 per 0,5 graden verhoging tot 19.5. Tot op heden bevalt dat prima. Even weekje aanzien
Wanneer ik temp van rond vriespunt aan zie komen, dan zet ik thermostaat een dag van te voren op continue (20gr).

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-05 21:46
Wasp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:57:
Vannacht in Nederland een frisse nacht gehad, net tegen het vriespunt. Was even benieuwd of jullie medequatters dit ook een nette score vinden..

Even wat context:
  • Quatt Hybrid (enkel uitgevoerd)
  • 122 m² woonoppervlak
  • Hoekwoning uit 2014, HR+++ glas, mechanische ventilatie (raamroosters)
  • Vloerverwarming op 3 verdiepingen, 1 verdeelpunt per verdieping
  • Thermostaat op 20c
  • Silent mode staat uit
  • 20 meter leiding tussen Quatt en CV ketel
Huis voelt aangenaam warm. Vanochtend even gekeken, een paar ijspegeltjes op de voorkant.
Ik vind het altijd moeilijk vergelijken.
Heb nu een cop van 2.9.

- enkele Quatt
- 110 m2
- vrijstaand huis. 1970. Dubbel glas, nog geen hr++.
- 12 radiatoren
- 19 graden

Als ik dit vergelijk zou ik bij jou een hogere cop verwachten, maar ik ben geen kenner.

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:59
Hier nog rond de 3.6 CoP:
  • Quatt Duo
  • 1966
  • 177 m2
  • 4 cm piepschuim dakisolatie (wordt deze kerst vervangen door fors dikkere PIR platen)
  • Geen spouwmuur isolatie (2025 plannen)
  • Dubbelglas, hier en daar HR++ maar de grote ruiten nog oud dubbel glas
  • 25 m2 vloerverwarming, wel oud en 20 cm afstand tussen de lussen
  • Rest alles T22 radiatoren
  • gemiddeld net geen 20 graden in huis
Kost wel een berg stroom maar tot nu toe nog altijd geen gas gebruikt :9

[ Voor 27% gewijzigd door wesleytjuh op 21-11-2024 11:32 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel warmte je verliest op 20m leiding tussen Quatt en CV.
Wat is het verschil in temp tussen uitgang Quatt en T-sensor onder CV?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQ5gvohiMrwKh01KBijh6Rrkmoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6VFx6iZnYaDgMl75WlMDYPA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

@Wasp Lastig te vergelijken inderdaad. Hier een tussenwoning uit '64 met slecht tot niet geïsoleerde zolder. rond de 118m2. Gisteren 10.55kWh verstookt en 40.07kWh warmte opgewekt> Cop 3.8. Ik vind je watertemperatuur erg hoog met overal vloerverwarming. Hier alleen op de begane grond vv en boven radiatoren > beneden tussen de 19,5c-21c en op de eerste is het op de slaapkamers tussen de 17,5-18,5c. Watertemp was maximaal 35 gisteren, vandaag bv nog geen 31c watertemp nodig gehad om het op 19,5c te houden beneden.

Kost het verwarmen niet teveel energie in huis, is instellen op 1 temperatuur niet "beter" voor je afgifte systeem ivm. de lagere temperatuur buiten?

[ Voor 12% gewijzigd door charrel op 21-11-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-07 16:34
jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:10:
[...]

Ben benieuwd waar je uitkomt als je de datapunten >12grC even buiten beschouwing laat in je extrapolatie. Dan komt die COP lijn een stuk vlakker te liggen. Dat zou ook beter passen bij mijn visuele fit :)
Ik heb deze berekening uitgevoerd, en het scheelt niet zoveel. Onderstaande plot is alleen voor punten kleiner dan 12 grC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKgEkV6gK8ao5JGSHjRs2Uw3C9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d2vIQjcAbfXrkaHOWM4wi8G8.png?f=fotoalbum_large

Ik las nog een vraag over waar die 10 minuten waarden vandaan komen. Ik log mijn Quatt continu door de waarden uit de json-feed op te halen, en hier wat berekeningen op los te laten. Iedere 10 minuten zet ik de gemiddelden van die 10 minuten in een csv bestand, zoals ik dat ook met de data van mijn weerstation doe. Misschien doet homeassistant ook wel zoiets, maar dat heb ik pas sinds een paar dagen geïnstalleerd, en daar heb ik geen ervaring mee.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02
@Johnn Ja, eens, mijn COP zou minimaal hetzelfde moeten zijn als wat jij noemt.. dan is mijn COP toch minder goed als dat ik dacht.

@jj85 Op dit moment verliest hij ongeveer 0,5 °C (36,8 °C erin, 36,3 °C eruit), met een buitentemp van 2.5 °C. Vannacht was dit verschil op z'n grootst zo'n 1,3 °C (49,4 °C erin, 48,1 °C eruit) met een buitentemp van 1.2 °C - Met mijn boerenverstand lijkt dit verlies beperkt, maar ik heb er niet zo'n goede kijk op als jullie..

@charrel Als ik gisteren erbij pak en vergelijk met jou: Gisteren 19kWh verstookt en 57kWh warmte opgewekt -> COP van 3. Wat idd een groot verschil is, is dat mijn Quatt doorstookt tot veel hogere watertemp om tot vergelijkbare temp te komen.

Het zit 'm denk ik niet in de lengte van de leidingen, maar wat het wel zou kunnen zijn is dat het op zolder veel warmer is dan in de woonkamer. Thermostaat zit in de woonkamer (met ventilatieroosters open). Dus om de 20 °C bereiken in de woonkamer verliest het systeem tijdens dat proces een deel van zijn warmte op zolder.

Ik denk dat ik eens wat verdeelpunten ietwat dicht ga draaien op zolder, kijken of dat wat doet met de COP.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

@Wasp De zolder is hier maar 15,5c-16,5c nu, zit hier maar 1 kleine radiator. Dat zal gisteren niet anders geweest zijn.

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:51

zit

Hier vanmorgen watertemperaturen van 35 tot 40 graden terwijl we vloerverwarming hebben staan op 30 graden. Zo'n hoge temperatuur lijkt me onnodig. Enig idee waardoor dit komt en of ik er wat tegen kan doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsPbOeuyAKjmKwrjGIcdroEnG64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL2stno89WgtNDTKsMeVJCIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuo2TZWN5HnZHMP7_gXBugHB_TU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cbZKZR7NSTlvEY88sM5FK0u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door zit op 21-11-2024 12:33 ]

• jj85
Wasp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:54:

@jj85 Op dit moment verliest hij ongeveer 0,5 °C (36,8 °C erin, 36,3 °C eruit), met een buitentemp van 2.5 °C. Vannacht was dit verschil op z'n grootst zo'n 1,3 °C (49,4 °C erin, 48,1 °C eruit) met een buitentemp van 1.2 °C - Met mijn boerenverstand lijkt dit verlies beperkt, maar ik heb er niet zo'n goede kijk op als jullie..

@charrel Als ik gisteren erbij pak en vergelijk met jou: Gisteren 19kWh verstookt en 57kWh warmte opgewekt -> COP van 3. Wat idd een groot verschil is, is dat mijn Quatt doorstookt tot veel hogere watertemp om tot vergelijkbare temp te komen.
1,3grC vind ik eigenlijk best veel.
Bij een flow van 800L/h geeft dat een warmteverlies van 1200W!
(bij benadering: 1,3 * 800 * 1,16)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
zit schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:58:
Hier vanmorgen watertemperaturen van 35 tot 40 graden terwijl we vloerverwarming hebben staan op 30 graden. Zo'n hoge temperatuur lijkt me onnodig. Enig idee waardoor dit komt en of ik er wat tegen kan doen?
Maak eens een print van je Quatt app. Je geeft nu erg weinig informatie.
Haalt de kamerthermostaat z'n setpoint niet (snel genoeg) en gaat daardoor de Quatt sneller stoken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:42
Flesym schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:56:
[...]

Vraag is waarom je dat wil als je niet thuis bent. Dat is ons in Nederland ingegoten omdat we genoeg goedkoop gas hadden. Maar overal in het buitenland waar ik kom valt het op dat het hele huis altijd lekker verwarmd is. Dus de vraag is of de Nederlandse manier wel zo goed is. Bij mij bespaart een constante temperatuur boven nachtverlaging.
Mijn indruk is dat de energiebelasting in Nederland vergeleken met andere landen erg hoog is en daarover betaal je dacht ik ook nog btw over. Met vloerverwarming is een constante temperatuur waarschijnlijk zuiniger. Mensen met vloerverwarming wonen naar mijn inschatting ook vaker in een beter geïsoleerd huis. Als je huis in de nacht veel warmteverliest omdat het dan kouder is dan wil je al snel een nachtverlaging. Het ligt denk ik aan je huis en de situatie wat de beste optie is.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• WAF1
Hier vanmorgen watertemperaturen van 35 tot 40 graden terwijl we vloerverwarming hebben staan op 30 graden. Zo'n hoge temperatuur lijkt me onnodig. Enig idee waardoor dit komt en of ik er wat tegen kan doen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn indruk een combinatie van de T6 die een afwijking mag hebben van 0,4 graden, een te hoge nachtverlaging met deze temperaturen, in combinatie met defrosts.

Al jouw afwijkingen vallen op de grens van 0,4 graden. In een dip, mogenlijk net een defrot gehad moet de thermostaat ineens een stijging in zetten van 0,5 graden. Dat haalt hij niet snel genoeg en de CIC zet vermogen erbij, met gevolg een overschoot maar wel binnen de afwijking van 0,4 graden. Mijn advies zet bij koude weer je nachtverlaging uit of in ieder geval iets hoger. (Volgens mij komt deze bij jou dan op een constante temperatuur staan)

Ik heb de Tado V3+ en ook ik zie nu in mijn schema dat ik beter met deze temperaturen mijn minium nachtverlaging iets kan verhogen. Het grote verschil is dat ik dat met 0,2 graden kan doen. Ik zie in de nacht dat de stapsgewijze verhoging net iets te laat wordt ingezet. In ieder geval ga ik dacht vannacht uit proberen. Morgen zal ik er iets over posten.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Hier vanmorgen watertemperaturen van 35 tot 40 graden terwijl we vloerverwarming hebben staan op 30 graden. Zo'n hoge temperatuur lijkt me onnodig. Enig idee waardoor dit komt en of ik er wat tegen kan doen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
De app pakt maar 1 warmtepuntje per uur.
Bij mij zie ik die pieken van 40-45°C soms ook, wanneer toevallig net even cv aansloeg tijdens een defrost.
Jij vroeg, rond dezelfde tijd, plotseling veel warmte vanwege de nachtverlaging.

Edit, Afbeelding toegevoegd
Paar dagen geleden, vlgs Hw toen ongeveer defrost.
Kamertemperatuur wordt ook niet exact op hele uur geüpdate.
Vanmorgen daar eens op gelet en toen was dat ongeveer 5 minuten over het hele uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU1v7gnvb79JIpobFTb2-y71tek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68gve7BrtKc7azE5PamiCE7f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Friezin op 21-11-2024 13:50 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:06
AlfredPteD schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:32:
[...]

Ik heb deze berekening uitgevoerd, en het scheelt niet zoveel. Onderstaande plot is alleen voor punten kleiner dan 12 grC.

[Afbeelding]

Ik las nog een vraag over waar die 10 minuten waarden vandaan komen. Ik log mijn Quatt continu door de waarden uit de json-feed op te halen, en hier wat berekeningen op los te laten. Iedere 10 minuten zet ik de gemiddelden van die 10 minuten in een csv bestand, zoals ik dat ook met de data van mijn weerstation doe. Misschien doet homeassistant ook wel zoiets, maar dat heb ik pas sinds een paar dagen geïnstalleerd, en daar heb ik geen ervaring mee.
Even op je vorige post: Praat eens met @SBL , die heeft al een hoop inzicht aangaande de fysica/werking en theorie van een warmtepomp en de COP. Hij zegt specifiek dat er een duidelijke relatie is tussen Tlift (Taanvoer - Tbuiten) en COP. Die relatie neemt ook meteen mee dat een hogere watertemperatuur tot een lagere COP leidt.

Verder heeft HomeAssistant de zogenoemde "Long-term statistics", dat zijn 5-minute som/gemiddelde waarden die hij voor een tijdje bewaart en daarna weggooit, en 1-uur som/gemiddelde waarden die hij ad infinitum bewaart. Die laatste is bijvoorbeeld de basis van het Energy dashboard, en je kan met de juiste tools zelfs eigen historische data importeren zodat het allemaal in HomeAssistant staat.

Als je echt graag de hele historie van 10-minuten gemiddelden bij wil houden dan moet je dat dus wel zelf doen. Neem je genoegen met X dagen 5-minuten gemiddelden en daarna 1-uur gemiddelden dan kan je de bestaande functionaliteit van Home Assistant gebruiken. Ik weet niet of de Quatt appintegratie zijn sensoren zo ingesteld heeft dat ze in Long-Term storage komen. Maar de sommaties van alle Power sensoren moet je toch met een Utility of Riemann sensor werken, en die gaan volgens mij wel automatisch naar Long-Term storage.. dacht ik....

@SBL Ik had het document wat je stuurde gemeten. Daarin wordt vooral gewezen naar het theoretische maximum efficientie van het Carnot process, en ook de maximum COP, wat precies is TH/(TH - TL), oftewel COP is recht-evenredig met de reciproce van de Tlift, en eigenlijk zelfs nog met TH vermenigvuldigd (in Kelvin, dus het effect van de watertemperatuur is daar niet super groot). Jij fit nu een quadratische door je (Tlift, COP) data, maar is het dus niet logischer om dus een reciproce functie te fitten? Dat is (ongeveer) hetzelfde als een lineaire functie fitten door (Tlift, 1/COP). Zou je dat eens willen doen en kijken wat daaruit komt? Ik vind de vorm van jouw data namelijk ook best wel een beetje 1/x-achtig aandoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:27

SBL

Voorbeeld van moduleren en superVisoryControlMode:
Zon in de kamer en dochter die warme lunch maakt mbv gasfornuis zorgden voor snel oplopende kamertemperatuur.
Buitentemp rond 2 graden.
11:09 Quatt hard aan het werk 1800W naar 6000W, kamer ruim 0,1 onder setpoint, supervisoryControlMode 3.
11:24 >0,3 graden overshoot, Quatt teruggemoduleerd naar 4500Wth. @Friezin ControlMode naar 2.
11:39 >0,5 graden overshoot. Quatt terug naar 3200Wth. Mode 2.
11:54 >0,7 graden overshoot. Quatt terug naar 2000Wth. Mode 2.
12:09 >1,7 graden overshoot. Quatt uit. ControlMode naar 98.
Daarna ga ik met thermostaat aan het spelen om Quatt snel weer aan te krijgen.

Edit: paar uur later, na koken waarbij Quatt weer uit ging, gaat Quatt bij dalen de RoomTemp al weer rustig aan bij 0,59graden boven setpoint. Fijn! (Mode2)

[ Voor 10% gewijzigd door SBL op 21-11-2024 18:03 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:01
Hoi,
Komende week komen ze de quatts installeren.
Ik heb de leiding al gelegd (5x2,5mm2 toekomstgericht) en een 3 fase werkschakelaar van ABB had ik nog liggen, alamat wordt morgen aangesloten op de leiding.

Om de 3 fase werkschakelaar te gebruiken zal wel goed zijn neem ik aan, deze kunnen gewoon op 1 fase aangesloten worden.
Wat ik mij echter afvraag, hoe sluiten ze beide quatts aan in die werkschakelaar?
Doen ze 2 kabeleinden in 1 schroefgat of de 2 kabeleinden in een wago en vanuit daar 1 kabel in de werkschakelaar?

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

• jj85
SBL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:56:
Voorbeeld van moduleren en superVisoryControlMode:
Zon in de kamer en dochter die warme lunch maakt mbv gasfornuis zorgden voor snel oplopende kamertemperatuur.
Buitentemp rond 2 graden.
11:09 Quatt hard aan het werk 1800W naar 6000W, kamer ruim 0,1 onder setpoint, supervisoryControlMode 3.
11:24 >0,3 graden overshoot, Quatt teruggemoduleerd naar 4500Wth. @Friezin ControlMode naar 2.
11:39 >0,5 graden overshoot. Quatt terug naar 3200Wth. Mode 2.
11:54 >0,7 graden overshoot. Quatt terug naar 2000Wth. Mode 2.
12:09 >1,7 graden overshoot. Quatt uit. ControlMode naar 98.
Daarna ga ik met thermostaat aan het spelen om Quatt snel weer aan te krijgen.
Hier het omgekeerde zojuist, er stonden beneden wat deuren (onbedoeld?) tegen elkaar open. De thermostaat hangt daar dan redeliijk in de tocht en gemeten temp schiet omlaag.
Quatt Duo meent het niet meer bij te kunnen houden, icm een defrost --> CiC slingert toch maar de CV erbij aan voor eventjes.

Ruimte voor verbetering (thermostaat andere plek...), maar het stoort ook weer niet eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NihVfYDy6E0hr31PeQ47i9h-sM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lwLmeuQLFRh6FwFguobqb7tZ.png?f=user_large

• jj85
nairolf schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:49:
[...]

Als je echt graag de hele historie van 10-minuten gemiddelden bij wil houden dan moet je dat dus wel zelf doen. Neem je genoegen met X dagen 5-minuten gemiddelden en daarna 1-uur gemiddelden dan kan je de bestaande functionaliteit van Home Assistant gebruiken. Ik weet niet of de Quatt appintegratie zijn sensoren zo ingesteld heeft dat ze in Long-Term storage komen. Maar de sommaties van alle Power sensoren moet je toch met een Utility of Riemann sensor werken, en die gaan volgens mij wel automatisch naar Long-Term storage.. dacht ik....
Klopt, die sensore van de Quatt integratie komen in de long term terecht, evenals de integralen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
ment0 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:08:
Wat ik mij echter afvraag, hoe sluiten ze beide quatts aan in die werkschakelaar?
Doen ze 2 kabeleinden in 1 schroefgat of de 2 kabeleinden in een wago en vanuit daar 1 kabel in de werkschakelaar?
Hier in ieder geval dat laatste. 2 kabels in (dubbele) aderhuls en dan onder de schroef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:59
jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:16:
[...]

Hier in ieder geval dat laatste. 2 kabels in (dubbele) aderhuls en dan onder de schroef.
Zo ook hier.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:01
Duidelijk, bedankt!

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:41
Met de kou van de afgelopen dagen moest de CV ketel bij ons vaak bijspringen. Met als gevolg behoorlijk veel gasverbruik. Wat ik zie is dat de Quatt eigenlijk constant achter de feiten aanloopt. Dit gebeurt ook bij hogere temperaturen, maar dan red hij het alleen nog. Nu met de lagere temperaturen niet meer.

Ik heb de thermostaat (T6) op een constante temperatuur staan van 20 graden. Het patroon dat is zie is:
- de gemeten temperatuur is 20.1 graden: de Quatt loopt rustig op zo'n 3-3.5 kW
- de gemeten temperatuur zakt naar 19.9 graden: de Quatt gaat harder werken en gaat naar zo'n 4.5 kW
- de gemeten temperatuur zakt nog iets verder naar 19.7 graden: de CV sprint bij en brengt de temperatuur na ruim een uur stoken weer terug naar 20.1 graden.
- en daarna herhaalt dit patroon zich.

Dat er zoveel warmte in moet komt doordat er veel warmte weglekt via een plat dak van een deel van onze woonkamer, waar de isolatie zeer matig is.

Wat ik niet snap is waarom de Quatt als hij net boven de setpoint zit niet op vol vermogen draait. De gewenste temperatuur is wel bereikt, maar het is wel rond het vriespunt buiten. Dus dan is 3-3.5 kW gewoon niet voldoende.

Vorig jaar heb ik Quatt al een keer gevraagd het warmteverlies omhoog te zetten.

Informatie woning:
2 onder 1 kap, 200m2
woonkamer en kelder volledig vloerverwarming, andere ruimtes met radiatoren

• Flesym
  • Nu online
dzuijlek schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:05:
Met de kou van de afgelopen dagen moest de CV ketel bij ons vaak bijspringen. Met als gevolg behoorlijk veel gasverbruik. Wat ik zie is dat de Quatt eigenlijk constant achter de feiten aanloopt. Dit gebeurt ook bij hogere temperaturen, maar dan red hij het alleen nog. Nu met de lagere temperaturen niet meer.

Ik heb de thermostaat (T6) op een constante temperatuur staan van 20 graden. Het patroon dat is zie is:
- de gemeten temperatuur zakt naar 19.9 graden: de Quatt gaat harder werken en gaat naar zo'n 4.5 kW
- de gemeten temperatuur zakt nog iets verder naar 19.7 graden: de CV sprint bij en brengt de temperatuur na ruim een uur stoken weer terug naar 20.1 graden.

Dat er zoveel warmte in moet komt doordat er veel warmte weglekt via een plat dak van een deel van onze woonkamer, waar de isolatie zeer matig is.

Wat ik niet snap is waarom de Quatt als hij net boven de setpoint zit niet op vol vermogen draait. De gewenste temperatuur is wel bereikt, maar het is wel rond het vriespunt buiten. Dus dan is 3-3.5 kW gewoon niet voldoende.

Vorig jaar heb ik Quatt al een keer gevraagd het warmteverlies omhoog te zetten.

Informatie woning:
2 onder 1 kap, 200m2
Dan moet je de theorie achter een PID controller doorlezen. Een PID controller zoekt het optimum tussen gebruikt vermogen en tijd om de setpoint (vraag temperatuur) te bereiken. Zo wordt de slinger steeds kleiner rond setpoint. Als hij door zou stoken wordt het steeds warmer en raakt hij verder van het doel setpoint af. En hij berekent bij jou blijkbaar dat bij deze buitentemperatuur hij meer vermogen nodig heeft dan de Quatt kan leveren.
Wat je kunt proberen is in de app de Quatt niet op optimized te zetten. Dan zal hij misschien iets langer op electra blijven draaien

[ Voor 8% gewijzigd door Flesym op 21-11-2024 15:27 ]

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

• Stealtjeh
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-07 14:17
Hi Allemaal,

Is er wellicht iemand op dit forum die mij kan vertellen hoe de volgende setup aangesloten moet worden:

2x Honeywell T6 Thermostaten (1x begane grond / 1x Eerste verdieping)
2x Honeywell Zoneklep aan/uit (1x begane grond / 1x Eerste verdieping)
2x Therminon vloerverwarmings (1x begane grond / 1x Eerste verdieping)

Hoe dient dit aangesloten te worden op de CIC / CV en heeft iemand hier een schema van?

Quatt support al gesproken echter zijn deze druk en verwachten ze pas in de loop van volgende week contact met me op te nemen.

Alvast dank!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:26

Informatie woning:
2 onder 1 kap, 200m2
Warmteverlies laten verhogen klinkt als een goed idee. Bij mij springt de CV lang zo snel niet bij. Ik kan de thermostaat rustig een graad hoger zetten dan de temperatuur en dan blijft hij het met de warmtepomp proberen.
Ik ken mijn warmteverlies niet niet maar zal ongetwijfeld vrij hoog zijn ingesteld door Quatt gezien het intakegesprek dat ik met ze heb gevoerd.

Wat gebeurt er als je temperatuur op bijv. 20.3 zet? Als hij het dan net niet haalt maar blijft hangen op 20.0-20.1 heb je je doel ook bereikt?

het verbaast me overigens wel dat je ketel een uur brandt. Bij mij knalt die direct zoveel warmte de CV in (60 graden water) waardoor het onmiddellijk opwarmt in de ruimte. Maar misschien laat die van jou zich beter moduleren door de QIC. Is verbinding CIC-CV opentherm? Bij mij is dat aan/uit (oude Nefit) dus gaat hij zo 1-2 m3 per uur verbranden. Dat is 20 kW dat wil wel

• dzuijlek
Flesym schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:13:
[...]

Dan moet je de theorie achter een PID controller doorlezen. Een PID controller zoekt het optimum tussen gebruikt vermogen en tijd om de setpoint (vraag temperatuur) te bereiken. Zo wordt de slinger steeds kleiner rond setpoint. Als hij door zou stoken wordt het steeds warmer en raakt hij verder van het doel setpoint af. En hij berekent bij jou blijkbaar dat bij deze buitentemperatuur hij meer vermogen nodig heeft dan de Quatt kan leveren.
Wat je kunt proberen is in de app de Quatt niet op optimized te zetten. Dan zal hij misschien iets langer op electra blijven draaien
Ik snap wat je bedoelt, maar waar het mij om gaat is dat de 3-3.5 kW die hij levert als de setpoint bereikt is niet genoeg is om de temperatuur te behouden. Als hij op vol vermogen zou blijven draaien dan verwacht ik dat hij het veel langer zonder de cv warm houdt.

Bedankt voor de tip, ik heb optimalisatie uitgezet en zal eens kijken of dit veel uitmaakt.
maxtrash schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:18:
[...]

Warmteverlies laten verhogen klinkt als een goed idee. Bij mij springt de CV lang zo snel niet bij. Ik kan de thermostaat rustig een graad hoger zetten dan de temperatuur en dan blijft hij het met de warmtepomp proberen.
Ik ken mijn warmteverlies niet niet maar zal ongetwijfeld vrij hoog zijn ingesteld door Quatt gezien het intakegesprek dat ik met ze heb gevoerd.

Wat gebeurt er als je temperatuur op bijv. 20.3 zet? Als hij het dan net niet haalt maar blijft hangen op 20.0-20.1 heb je je doel ook bereikt?

het verbaast me overigens wel dat je ketel een uur brandt. Bij mij knalt die direct zoveel warmte de CV in (60 graden water) waardoor het onmiddellijk opwarmt in de ruimte. Maar misschien laat die van jou zich beter moduleren door de QIC. Is verbinding CIC-CV opentherm? Bij mij is dat aan/uit (oude Nefit) dus gaat hij zo 1-2 m3 per uur verbranden. Dat is 20 kW dat wil wel
Met de T6 kan ik hem alleen met een halve graad omhoog zetten. Als ik dat doe gaat hij wel op vol vermogen draaien, maar zet hij ook meteen de CV aan.

Dat het een uur duurt is omdat ik alleen een vloerverwarming heb. Dat duurt gewoon even voordat de temperatuur omhoog gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door dzuijlek op 21-11-2024 15:31 ]

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-07 22:23

Informatie woning:
2 onder 1 kap, 200m2
Een uur je CV aan is wel lang. Die van mij springt ook bij maar dan op 60 graden en 1 a 2 minuten. En dan weer uit.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:28
Zelfs met deze koude nachten en dagen nog steeds helemaal geen gas sinds half oktober. Zijn er meer waarbij de ketel niet meer bijspringt?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• JerRam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-01 08:48
Gister was mijn installatie dag. Helaas bleek halverwege de installatie werkzaamheden dat ze die niet konden afronden. De leidingen lopen bij mij 5 a 6 meter naar boven, vervolgens 2 meter recht over het dak, om dan naar beneden te gaan door het dak heen de cv ruimte in. Nu waren ze vergeten dat hier een ontluchter op het hoogste punt moest komen, en dat is buiten op het dak. Echter kan niet niet vanwege het risico op bevriezen. Ik heb dit echter nog nergens gelezen volgens mij, over die ontluchter. Behalve de spirotech die ik zelf ook al heb ik de cv ruimte. Zijn er meer mensen die ergens op het hoogste punt zo'n ontluchter van Quatt hebben?

• Flesym
  • Nu online
JerRam schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:52:
Gister was mijn installatie dag. Helaas bleek halverwege de installatie werkzaamheden dat ze die niet konden afronden. De leidingen lopen bij mij 5 a 6 meter naar boven, vervolgens 2 meter recht over het dak, om dan naar beneden te gaan door het dak heen de cv ruimte in. Nu waren ze vergeten dat hier een ontluchter op het hoogste punt moest komen, en dat is buiten op het dak. Echter kan niet niet vanwege het risico op bevriezen. Ik heb dit echter nog nergens gelezen volgens mij, over die ontluchter. Behalve de spirotech die ik zelf ook al heb ik de cv ruimte. Zijn er meer mensen die ergens op het hoogste punt zo'n ontluchter van Quatt hebben?
Zeker, heb ik ook, maar niet buiten. Probleem is dat als de leiding in een omgekeerde U loopt de lucht zich verzamelt op het hoogste punt. En zo'n luchtbel is lastig te verwijderen zonder ontluchter.

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:19
JerRam schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:52:
Met die route moet er inderdaad een ontluchter komen, misschien na ontluchten goed isoleren.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• JerRam
  • Laatst online: 24-01 08:48
Het lastige is alleen dat ik dus geen plek heb om op een hoger punt naar binnen te gaan. We zijn nog aan het kijken naar een oplossing maar dat kan dus lastig worden.

• Erik1805
Vind wel dat de Quatt wat jojo gedrag vertoont. Tijdens het verwarmen springt de cv wat bij en klimt naar setpoint. Cv gaat weer uit maar de Quatt laat de temperatuur weer veel te ver terug zakken en hop cv weer aan.

Waarom springt de Quatt niet een tandje bij om de temperatuur niet zover te laten terug zakken?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
pietjm schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:39:
Zelfs met deze koude nachten en dagen nog steeds helemaal geen gas sinds half oktober. Zijn er meer waarbij de ketel niet meer bijspringt?
Bij mij _O- maar dat is omdat cv bedrijf uitgezet is door mij oOo

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:51
Bij mij is ook sinds kort de CV aan het bijspringen omdat de Quatt het niet haalt (21graden met vloerverwarming)

Ik heb ook het idee dat het niet helemaal lekker samenwerkt: Mijn CV heb ik afgesteld op max KW en maximaal 55 graden uitvoer temperatuur. Inmiddels is de CV al een uur aan het pruttelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qL4JBM5LD1kn8SEinIHTLASZDxU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UidEysDhhtLB89tCsB7Va5QU.png?f=user_large

De gele lijn is de aanvoer temperatuur volgens Quatt; de kamer temperatuur is inmiddels al 21.26 ik snap dat met vloerverwarming overshoots makkelijk te maken zijn ivm langer warmblijven van de vloer etc. maar waarom de CiC nu besluit nogsteeds de CV te laten pruttelen is mij een vraag.

Wat ik ook vreemd vind is dat de CiC besluit nu alsnog de Quatt te laten werken, verbruikt nu ronde de 1.1kw aan stroom, dat zet toch geen zoden meer aan de dijk? Valt hier nog wat te optimaliseren?

Wellicht handig om te weten: ik heb een Tado V3+ (gekregen bij Quatt aanschaf van hun)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Stefannn schreef op donderdag 21 november 2024 @ 06:59:
Afgelopen 2 dagen hadden hier in het zuiden van het land een gemiddelde temperatuur over de volle 24 uur van 2.5graden.
Sinds begin dit jaar hadden we slechts 15 dagen onder de 2.5.

Kortom….
Het Gasgebruik van afgelopen 2 dagen is een heel redelijke indicatie van “hoe hybride” je installatie is. Als je het vrijwel gas loos hebt kunnen houden zit je goed op koers voor 80..90% gas besparing. Beetje gas hebben gebruikt is ook niet echt erg dus.

Just a thought.
Ik heb het afgelopen week bepaald niet gasloos gehouden en had vorig jaar 86% van warmte door Quatt.
Nu nog gasloos? Dan ga je naar >90%.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

• SBL

SBL

AlfredPteD schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:28:
Ondertussen probeer ik de fysica van de warmtepomp te doorgronden. Uit mijn eerder geposte grafiekjes was te zien dat de warmtevraag van het huis recht-evenredig is met de buitentemperatuur. Dat wisten we natuurlijk al uit de wetten van de thermodynamica. Ook bleek dat de COP eveneens recht-evenredig is met de buitentemperatuur, of althans ongeveer recht-evenredig.

[Afbeelding]

Sla ik met deze analyse de plank ver mis ?
Ik denk niet dat de COP rechtevenredig is met de buitentemperatuur. Er is namelijk een dubbel effect als het kouder wordt: buitenlucht wordt kouder en warmer water nodig.
Ook is dit per huishouden verschillend; bij mij y = 0,0105x2 + 0,1482x + 2,7479 waarbij x=buitentemp en y=COP.
En ik ga op basis van tip @nairolf kijken of ik Tlift ook nog anders kan relateren.

• SBL

SBL

Vannacht in Nederland een frisse nacht gehad, net tegen het vriespunt. Was even benieuwd of jullie medequatters dit ook een nette score vinden..

Even wat context:
  • Quatt Hybrid (enkel uitgevoerd)
  • 122 m² woonoppervlak
  • Hoekwoning uit 2014, HR+++ glas, mechanische ventilatie (raamroosters)
  • Vloerverwarming op 3 verdiepingen, 1 verdeelpunt per verdieping
  • Thermostaat op 20c
  • Silent mode staat uit
Huis voelt aangenaam warm. Vanochtend even gekeken, een paar ijspegeltjes op de voorkant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is incl sluipverbruik, stroompiekjes is de vaatwasser
[Afbeelding]
Sterk varierende watertemperatuur, dus moeilijk om dan wat over gemiddelde COP te zeggen.
Maar COP van 2,8 met 3 verdiepingen vloerverwarming vind ik wat tegenvallen.
(dat had je zelf ook al geconcludeerd)

• SBL

SBL

jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:06:
[...]

Op basis van jouw post heb ik gisteravond een testje in elkaar geflanst.
Ik bereken de thermisch vermogen (kW) en energie (kWh) twee keer op basis van flow en deltaT.
De ene keer cap ik hem op minimaal 0 (hij wordt dus niet meer negatief). Dit is wat Quatt ook doet in de app/json.
De andere is 'uncapped'. Deze mag dus lekker negatief worden.

In onderstaande tabel de resultaten van de afgelopen 9 uur met 12 defrosts.
Onder de huidige omstandigheden zit Quatt ongeveer 0,2 tot 0,3 te hoog met hun getoonde COP.

Conclusie: Quatt geeft een te hoge COP in de app zodra defrosting relevant wordt.
Dit werkt uiteraard ook door op de CO2 en euro-besparingen die ons getoond worden :/

Verschil is niet heel groot, maar echt heel netjes is het in mijn ogen ook niet...
[Afbeelding]
Wordt de dag-COP in de Quatt app wel op deze manier bepaald?
Kortom, sluit jouw dagCOPcalculatie met afkapping op 0 aan bij de dagCOP in Quatt app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:21:
[...]

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel warmte je verliest op 20m leiding tussen Quatt en CV.
Wat is het verschil in temp tussen uitgang Quatt en T-sensor onder CV?

[Afbeelding]
En hoe nauwkeurig zijn die meters? Bij mij is de flowmeter binnen altijd iets warmer dan Quatt_uit. Terwijl dat natuurlijk in het echt niet zo is.

• SBL

SBL

Wasp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:54:
Ik denk dat ik eens wat verdeelpunten ietwat dicht ga draaien op zolder, kijken of dat wat doet met de COP.
Van punten dichtdraaien wordt de COP meestal niet beter (maar kan toch energiebesparend zijn).
Zo is verwarming in mijn garage uit. Het is daar 9 graden. Als ik de verwarming daar zachtjes aan zet, wordt mijn COP beter.

Tenzij de betreffende punten kortsluiting veroorzaakten.

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:49:
En nog een vraag over die twee radiatoren hieronder. Aan de ene kant zit een gladde metalen sierplaat op de radiatoren geklikt. De andere kant is normaal (zie fotos hieronder).
Maakt dat voor de toepassing met lage temperaturen nog uit of ik die sierplaten aan de voor- of achterzijde opstel? Of beter die sierplaten sowieso er af laten?
Sierplaat is extra lamel, mooi eraan laten zitten.
Zit er buitenmuur achter? dan radiatorfolie er achter plakken om straling naar buiten(muur) te beperken.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hier een Quatt Duo die nog steeds draait met elk uur een defrost.
Optimaal besparen staat aan 19/16ct, €1,17 gas.

En ik verlies best wat warmte, bepaalde ruimtes zijn nu 1 tot 2 graden kouder dan bijv. Vorige week. Helemaal prima voor ons, de woonkamer is 20 graden.
42kWh COP 2.5.
Anders 12m3 gas volgens de app.

Maar 12m3 is wel erg veel......dus weet niet zo goed hoe ze hier toe komen.

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 21-11-2024 16:57 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• jj85
SBL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:46:
[...]

Wordt de dag-COP in de Quatt app wel op deze manier bepaald?
Kortom, sluit jouw dagCOPcalculatie met afkapping op 0 aan bij de dagCOP in Quatt app?
Quatt app doet COP= warmte/elek, zie hieronder. Niet meer, niet minder. Getallen sluiten aan bij mn eigen calculatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4g3iafWPehOubpxZOeDMRWTnPZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiA9KduXrxT1vz6BupeLisrj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Stealtjeh schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:14:
Hi Allemaal,

Is er wellicht iemand op dit forum die mij kan vertellen hoe de volgende setup aangesloten moet worden:

2x Honeywell T6 Thermostaten (1x begane grond / 1x Eerste verdieping)
2x Honeywell Zoneklep aan/uit (1x begane grond / 1x Eerste verdieping)
2x Therminon vloerverwarmings (1x begane grond / 1x Eerste verdieping)

Hoe dient dit aangesloten te worden op de CIC / CV en heeft iemand hier een schema van?

Quatt support al gesproken echter zijn deze druk en verwachten ze pas in de loop van volgende week contact met me op te nemen.

Alvast dank!
Je kunt op de CIC slechts één thermostaat aansluiten, dus je zult moeten kiezen ( een T6 is geen zone systeem). In de TS staat hoe je eea aan kunt sluiten, staat overigens ook in de Quatt info.

afhankelijk van je merk CV wordt deze via de CIC via aan/uit of opentherm (OT) aangesloten, ook dat vind je in de TS terug (mogelijk had je nog geen tijd om deze eerst eens door te lezen, aub wel even doen, we doen niets voor niets de moeite om daar zo veel mogelijk vragen al te beantwoorden).

Een Thermion is een vloerverwarmingsverdeler, die wordt dus niet aan de CIC aangesloten.
Hydraulisch is deze natuurlijk op enige manier met je hoofdleiding van de CV verbonden, de Quatt zelf wordt hydraulisch bij de CV aan gesloten.

wil je een zone systeem bedenk wel dat daar bepaalde spelregels voor gelden bij gebruik van een warmtepomp, eigenlijk heb je maar één bron die een warmtevraag mag stellen. Twee T6 gaat in ieder geval niet werken of je moet twee afzondelijke warmtepompen (en dus ook twee CV's) hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22X7_3aPi2X4d3-VVG16dwaSGrU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gt5IJITAt95X2QyLQYCk7Esp.jpg?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• jj85
SBL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:47:
[...]

En hoe nauwkeurig zijn die meters? Bij mij is de flowmeter binnen altijd iets warmer dan Quatt_uit. Terwijl dat natuurlijk in het echt niet zo is.
Zeg het maar..
Maar 1,3grC verschil is in mijn beleving wel fors. Zo geweldig dik is de isolatie om de leidingen ook niet.

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-07 19:50
wil je een zone systeem bedenk wel dat daar bepaalde spelregels voor gelden bij gebruik van een warmtepomp, eigenlijk heb je maar één bron die een warmtevraag mag stellen.
Precies waar ik nu tegenaan loop. Sinds vorige een Quatt. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren met een Tado thermostaatknop. Beneden Tado thermostaat. Nu vragen de radiators boven warmte los van de thermostaat beneden. Hoe zou ik dit anders moeten aanpakken ?

PV Output

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-07 13:43
Fragger123 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:43:
Bij mij is ook sinds kort de CV aan het bijspringen omdat de Quatt het niet haalt (21graden met vloerverwarming)

Ik heb ook het idee dat het niet helemaal lekker samenwerkt: Mijn CV heb ik afgesteld op max KW en maximaal 55 graden uitvoer temperatuur. Inmiddels is de CV al een uur aan het pruttelen:

[Afbeelding]

De gele lijn is de aanvoer temperatuur volgens Quatt; de kamer temperatuur is inmiddels al 21.26 ik snap dat met vloerverwarming overshoots makkelijk te maken zijn ivm langer warmblijven van de vloer etc. maar waarom de CiC nu besluit nogsteeds de CV te laten pruttelen is mij een vraag.

Wat ik ook vreemd vind is dat de CiC besluit nu alsnog de Quatt te laten werken, verbruikt nu ronde de 1.1kw aan stroom, dat zet toch geen zoden meer aan de dijk? Valt hier nog wat te optimaliseren?

Wellicht handig om te weten: ik heb een Tado V3+ (gekregen bij Quatt aanschaf van hun)
Ik heb de tado v3+ nu werk opzicht prima wel met wat overschot rond 0.2 hiervoor Tado x was ook prima spul geen overschot stipt op de setpoint.

Over CV kan ik je niets vertellen want die staat uit :)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• WAF1
[quote]dzuijlek schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:29:
Ik snap wat je bedoelt, maar waar het mij om gaat is dat de 3-3.5 kW die hij levert als de setpoint bereikt is niet genoeg is om de temperatuur te behouden. Als hij op vol vermogen zou blijven draaien dan verwacht ik dat hij het veel langer zonder de cv warm houdt.

Bedankt voor de tip, ik heb optimalisatie uitgezet en zal eens kijken of dit veel uitmaakt.
@dzuijlek Ik denk dat je nieuw bent in de warmtepomp wereld. Mijn advies is kijk eens naar de specificaties van Quatt ook terug te vinden zijn in de topic start. (TS) Hou voor het gemak de tabel met een tabel met 2 graden aan en kijk dan wat deze maximaal kan leveren. Je ziet tabellen met een verschillende aanvoertemperatuur, 35, 45 en 55 graden. Kijk hoeveel maximaalvermogen de Quatt dan kan leveren. Kijk ter vergelijking in de app hoe hoog je watertemperatuur is en ik ben er van overtuigd dat wat je ziet heel aardig met elkaar klopt. De wp pomp kan met deze buitentemperaturen niet zoveel vermogen meer leveren.

Daarnaast stond je optimalisatie aan en zal deze afhankenlijk van de prijzen voor gas en stroom daarom eerder overschakelen op gas. Gisteren liep ik tegen precies hetzelfde aan en dat is in dit topic te volgen. (Tik WAF1 in zoekbalk) Ik kan je vertellen, ook al is het een andere dag, dat ik vandaag minder gas verbruik nu ik optimalisatie uit heb gezet. En het kan misschien allemaal nog beter als ik mijn temperatuur iets verlaag, staat nu overdag constant op 20,2 graden en mijn nachtverlaging iets aanpas. Dit weekend ga ik ook de radiatoren proberen waterzijdig in te regelen zodat de aanvoertemperatuur van water mogenlijk ook iets lager kan zijn. En als ik dit schrijf bedenk ik, heb jij naast vloerverwarming ook radiatoren? Mogenlijk helpt het als je ook daar aanpassingen doet bijv. ventilatoren.

Deel eens je uitgebreide inzicht net zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9HrcWNtpYwFHC1gvRLBkzZtW60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X60NFAl3PxhtfStjOwUYmHoq.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe ik mijn analyse doe:

-Ik zie dus in mijn overzicht mijn nachtverlaging is iets te hoog, ik wil dat de temperatuur iets eerder opbouwt zodat de badkamer op 7.00 h 20 graden is. Op zich haalt hij het nu net wel of net niet. (Ik zou mensen met vloerverarming niet automatisch aanraden om nachtverlaging te gaan, maar het kan evt. wel)
-Door iets eerder de opbouw in te zetten zit er meer warmte in het systeem die voor defrotst kan worden gebruikt. Het is volkomen plausibel dat als je andere comforteisen dan ik hebt, niet voor een nachtverlaging te kiezen, misschien is dat zelfs wel zuiniger.
-Je ziet dat de CV-ketel tussen 7.00 h en 9.00 h even bij moet bijspringen. Misschien voorkom ik dat door iets eerder op te bouwen.
-Je ziet dat rond 8 in de ochtend de buitentemperatuur onder het nulpunt komt. Net na 8 uur stijgt de watertemperatuur naar 50 graden. Logisch, de CV-ketel is even aangeweest.
-Dus ook als het licht vriest kan ik voor 97% aan mijn warmtebehoefte voldoen met de Quatt maar de avond moet nog komen, niet te vroeg juichen. Inmiddels naar 94% gezakt. Redenen om kritisch naar het schema te gaan kijken.
-Ik verhoog in de avond mijn temperatuur en het is niet onlogisch dat het gas aangaat, het is dan buiten iets kouder. Ik krijg daarin tegen wel comfort voor terug. Met de CV-ketel zette ik de thermostaat echt niet op 21 graden.
-De voorspelling van Quatt dat ik voor 97% met de Quatt aan mijn warmtebehoefte kan voldoen geldt voor een constante temperatuur van 20 graden. Het is logisch als ik hoger stook dat dit mogenlijk iets minder kan zijn of worden. En inderdaad is de ketel even aan gegaan nu mijn temperatuurschema oploopt en de buitentemperatuur flink zakt. Opnieuw bekijken of dit schema bij vriestemperaturen past.
-Quatt heeft mijn voorspelling niet helemaal goed gedaan dus ik ben aan het kijken in het hoevere dit ook 100% kan worden. Daarom zet ik mijn optimalisatie uit. Het kan echter goedkoper zijn om juist wel gas te verbruiken. Maar met de salderingsregeling ben ik met stroom goedkoper uit want ik wek een overschot aan stroom op.
-Maar in de app. zie ik ondanks twee slechte dagen, optimalisatie aan, dat de Quatt de voorspelling van 97% nog steeds wordt gehaald en er zelfs een klein beetje boven zit. Dus niks aan de hand.
-Mijn gemiddelde COP is 4,6 over de laatste weken, maanden ligt nog steeds in lijn met een SPF-waarde 4,1. (Niet iedereen heeft deze informatie)
-Mijn COP van vandaag 3,3 vind ik met deze buiten temperaturen en alleen radiatoren voldoende goed. Er zijn geen aanwijzingen voor recirculatie.
-Als ik de aanvoer temperatuur omlaag zou kunnen krijgen, zie eerdere opmerkingen, dan zou ik deze misschien nog kunnen verbeteren
-De app zegt dat ik voor dit comfort ander X m3 gas zou hebben verbruikt, daar moet ik het y gasverbruik van vandaag bij optellen. Hoewel ik niet precies weet hoeveel ik in het verleden op zo'n dag zou verbruiken maar het zijn geen getallen waarvan ik moet schrikken. Ik heb wel meer comfort.
- Zolang de COP niet onder de 2,4 is gezakt, zie uitleg gisteren, ben ik met stroom in verhouding goedkoper uit.
-De maximale watertemperatuur is 53 graden. Ik denk dat de CV-ketel en de Quatt samen hebben aangestaan.
-@Micklel Moen, kijken wat hij met zijn schema met stappen met 0,1 doet.

Conclusie: Schema iets aanpassen, de rest gaat volgens verwachting. (Warmteverlies moet mogenlijk nog worden aangepast. Heeft even bij mij geen prioriteit, de wp kan nu aan de bak)

[ Voor 43% gewijzigd door WAF1 op 21-11-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Bennobang schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:43:
[...]

Dat is niet eerlijk 🤣

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:55
Bij mij ook niet, maar ik heb een duo als voorbereiding op FE, dus zou niet goed zijn als de cv gaat bijspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:55
wpeterw schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:15:
[...]

Precies waar ik nu tegenaan loop. Sinds vorige een Quatt. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren met een Tado thermostaatknop. Beneden Tado thermostaat. Nu vragen de radiators boven warmte los van de thermostaat beneden. Hoe zou ik dit anders moeten aanpakken ?
Had ik ook, maar dna met Evohome zone.
Ik heb de zoneknoppen nu in slave, dat betekent dat ze wel de radiatorknop bedienen, maar niet meer een warmtevraag naar de CIC kunnen geven.
Daarnaast moet je zorgen voor een goede afgifte van die radiatoren, zodat ze ook bij 35 graden of minder de kamers kunnen verwarmen.
Ik heb daarom mijn T1 en T11 radiatoren vervangen door jaga's met zelfbouw fans.
De badkamer en nog een andere kamer staan altijd open en worden rond de 20 graden als het beneden ook 20 is. Ze koelen wel weer iets sneller af, maar daar slim een kleine verlaging en verhoging van de gevraagde temperatuur te programmeren heb ik altijd voldoende warmte boven op de momenten dat het moet.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:26
Bennobang schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:43:
[...]

mmm, brengt me op een idee,

Punt is dat de Quatt rond deze buitentemperatuur behoorlijk aan de bak moet om het warm te krijgen. Op zich logisch dat hij op bepaalde momenten de CV ketel bij wil schakelen, echter ik wil dat niet. Ik heb namelijk een tweetal extra lucht-lucht warmtepompen aka airco's die prima de boel warm krijgen samen met de Quatt.
Alleen als ik de airco's aan zet, gaat de Quatt weer per ongeluk uit als ik niet oplet.

Hoe heb jij dit gedaan? Wat zou er gebeuren er als de verbinding tussen CIC en ketel (aan/uit aangesloten) verbreek via een relais?

• Arjen_Sijtsma
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-06 13:57
Momenteel een stroomstoring naar de Quatt Warmtepomp, morgenvroeg wordt het opgelost.
Is er een optie om de CV nu los van de WP te laten branden?
Dat zou namelijk wel prettig zijn.

Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ja, optimale besparing aanzetten en een hoog tarief voor stroom invullen bij tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-06 13:57
Een hele goede tip! En het werkt! Hier ben ik heel blij mee, bedankt.

Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Laatst online: 23-07 19:14
CPM schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:49:
[...]

Hier een Quatt Duo die nog steeds draait met elk uur een defrost.
Optimaal besparen staat aan 19/16ct, €1,17 gas.

En ik verlies best wat warmte, bepaalde ruimtes zijn nu 1 tot 2 graden kouder dan bijv. Vorige week. Helemaal prima voor ons, de woonkamer is 20 graden.
42kWh COP 2.5.
Anders 12m3 gas volgens de app.

Maar 12m3 is wel erg veel......dus weet niet zo goed hoe ze hier toe komen.
42kwh stroomverbruik met een cop van 2,5 is 105kwh opgewekte warmte.

1 kuub gas levert 8,8kwh warmte
12 kuub gas levert ongeveer 105 kwh opgewekte warmte.

Vandaar die 12m3

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Laatst online: 23-07 19:14
Arjen_Sijtsma schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:13:
Momenteel een stroomstoring naar de Quatt Warmtepomp, morgenvroeg wordt het opgelost.
Is er een optie om de CV nu los van de WP te laten branden?
Dat zou namelijk wel prettig zijn.
Fijn om te zien dat ze relatief snel komen. Als je FE zou hebben wil je ze toch wel dezelfde dag.
Ben benieuwd wat er precies mis is en of ze het goed oplossen.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• Bennobang
maxtrash schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:06:
[...]

mmm, brengt me op een idee,

Punt is dat de Quatt rond deze buitentemperatuur behoorlijk aan de bak moet om het warm te krijgen. Op zich logisch dat hij op bepaalde momenten de CV ketel bij wil schakelen, echter ik wil dat niet. Ik heb namelijk een tweetal extra lucht-lucht warmtepompen aka airco's die prima de boel warm krijgen samen met de Quatt.
Alleen als ik de airco's aan zet, gaat de Quatt weer per ongeluk uit als ik niet oplet.

Hoe heb jij dit gedaan? Wat zou er gebeuren er als de verbinding tussen CIC en ketel (aan/uit aangesloten) verbreek via een relais?
Bij verbreken van de cic met ketel ketel krijg je foutmelding van Quatt. Ik heb het cv bedrijf uitgezet via de instellingen van mijn Intergas ketel. Ik weet uit ervaring dat ik als het kouder is dan -3 een beetje moet opletten. Vanmiddag dacht ik dat de Quatt het niet meer redde met soundslider op silent maar bleek een deur open te staan dat trok de Quatt ff niet 7(8)7 maar dat ik dat ontdekte was ik weer gerustgesteld in de capaciteiten van Quatt. Dan maar weer ff boost gegeven door de soundslider omhoog te schuiven naar normaal. Maar niet te lang hoor😂

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Erik1805
Vanavond gaat de cv wat vaker aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqKYdcN-NtqQQaz3-ltfc7QFKRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CgHQwEyvknOXqPdbz9JESHuk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang

• dzuijlek
WAF1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:32:
[quote]dzuijlek schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:29:

[...]
@dzuijlek

Deel eens je uitgebreide inzicht net zoals dit:
Dank voor de uitgebreide reply. Dat ga ik nog eens rustig lezen. Zie hier wat schermprintjes van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUDg5TZRRK4tqi2dkYahUpsvsPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VI1EPPyCjHutxIpCMYvhMoZD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBDSXPSFt7SG2mx-3gwE82YnVAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOoBrsJkgnYbEAStQR4jjXUK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4KCvozKXRhikNRioKMIGERSWpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLvRMuPscKUf3g5lMf2Wk0Wk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

nairolf schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:49:
[...]
@SBL Ik had het document wat je stuurde gemeten. Daarin wordt vooral gewezen naar het theoretische maximum efficientie van het Carnot process, en ook de maximum COP, wat precies is TH/(TH - TL), oftewel COP is recht-evenredig met de reciproce van de Tlift, en eigenlijk zelfs nog met TH vermenigvuldigd (in Kelvin, dus het effect van de watertemperatuur is daar niet super groot). Jij fit nu een quadratische door je (Tlift, COP) data, maar is het dus niet logischer om dus een reciproce functie te fitten? Dat is (ongeveer) hetzelfde als een lineaire functie fitten door (Tlift, 1/COP). Zou je dat eens willen doen en kijken wat daaruit komt? Ik vind de vorm van jouw data namelijk ook best wel een beetje 1/x-achtig aandoen.
U vraagt, wij draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IONEcovpqiedanVEUa2wY07bhRI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dWEWWs7MBaRwYDaboUDxwlUM.png?f=user_large
Lijkt een goede relatie op te leveren; lijnen nagenoeg door 0. R2 vergelijkbaar met mijn quadratische fit.
De formules van de trendlijnen zijn dan veeel eenvoudiger:
COP2024 * Tlift = 143
(COP2023 * Tlift was 116)
In de grafiek wordt een COP dan lastig af te lezen, dus dan heb ik voorkeur voor de bovenste.
Wat is jouw conclusie?

• jj85
Had jij niet een 'dagverlaging' ingesteld vandaag? Zo te zien moest hij flink aan de bak om eind vd middag de boel op temperatuur te krijgen

• WAF1
Flesym schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:22:
[...]

Nee hoor, alleen 4 T22 radiatoren van 2m40 beneden met heatfans en boven kleine radiatoren zonder heatfans
Afgiftesysteem 4 x 2,40 m = 9,6 m T22 heel aardig op orde. Ik dacht dat dit niet in je onderschrift stond. Maar daar ben ik nieuwgierig naar als ik een vraag of antwoord beoordeel. Uit mijn hoofd oud huis, isolatie goed op orde, prima prestaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:34:
[...]

Had jij niet een 'dagverlaging' ingesteld vandaag? Zo te zien moest hij flink aan de bak om eind vd middag de boel op temperatuur te krijgen
Ja en vanaf 14:00 in stapjes van 0,5 naar 19,5. Maar blijkbaar is dat te kort of zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Erik1805 op 21-11-2024 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:53:
[...]

Quatt app doet COP= warmte/elek, zie hieronder. Niet meer, niet minder. Getallen sluiten aan bij mn eigen calculatie.
[Afbeelding]
Die 75,9 kWh warmte sluit dus aan bij jouw calculatie. Dan is het echt periodeCOP window-dressing wat Quatt doet:
toevoegen warmte aan water tbv huis telt mee
toevoegen warmte aan water tbv defrost/vogeltjes telt mee (dat kan bijna niet anders)
afnemen warmte van water tbv defrost/vogeltjes telt niet mee (dat vind ik onterecht, window-dressing)

Ik ben niet zo van de complot-theorieen, maar
dan begin ik te twijfelen of de verbeterde momentCOP (143/116=23% verbetering dit seizoen!!) ook door Quatt wordt gemanipuleerd.
Ik bereken deze obv power(warmte)/powerInput uit JSON.
De powerInput(elektriciteit) klopt nog steeds met HomeWizard.
De formule voor power(warmte) is onveranderd obv temp en flow.
De flow lijkt onveranderd.
Dan is het alleen nog te manipuleren door ingaande temperaturen te laag of uitgaande temperaturen te hoog weer te geven in JSON/app. Bij gemiddeld 3 graden, moet je deze 0,7 graden manipuleren. Heeft er iemand een Quatt en een aparte warmtemeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:52
Erik1805 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:36:
[...]

Ja en vanaf 14:00 in stapjes van 0,5 naar 19,5. Maar blijkbaar is dat te kort of zo.
3 dagen wachten en je schema klopt weer.
Zondag 17 gr.
Dat is het probleem met schema's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
SBL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:50:
[...]

Die 75,9 kWh warmte sluit dus aan bij jouw calculatie. Dan is het echt periodeCOP window-dressing wat Quatt doet:
toevoegen warmte aan water tbv huis telt mee
toevoegen warmte aan water tbv defrost/vogeltjes telt mee (dat kan bijna niet anders)
afnemen warmte van water tbv defrost/vogeltjes telt niet mee (dat vind ik onterecht, window-dressing)
Stand van vandaag, na 20 uur en 25 defrosts.
Quatt COP: 3,9
Berekende COP: 3,7

Quatt app zit ongeveer 5 a 6% te hoog met thermisch vermogen. In deze 20 uur al meer dan 5kWh in mijn specifieke geval.
Voor elke defrost wordt ongeveer 0,2 kWh door Quatt weggepoetst in de statistieken :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tUn7uDBXIpG2pMCB5jM9kuE9TA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ol17xg6VZW0TvqOvW6VkB3Kb.png?f=fotoalbum_large

De berekende waarden (capped Totaal) komen nagenoeg overeen met de Quatt app :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9a-NUT4k8Y1IoeRdbqAvZaYE-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXagMTIMyCpoW4JJpiQdTDFp.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben niet zo van de complot-theorieen, maar
dan begin ik te twijfelen of de verbeterde momentCOP (143/116=23% verbetering dit seizoen!!) ook door Quatt wordt gemanipuleerd.
Ik bereken deze obv power(warmte)/powerInput uit JSON.
De powerInput(elektriciteit) klopt nog steeds met HomeWizard.
De formule voor powerInput is onveranderd obv temp en flow.
De flow lijkt onveranderd.
Dan is het alleen nog te manipuleren door ingaande temperaturen te laag of uitgaande temperaturen te hoog weer te geven in JSON/app. Bij gemiddeld 3 graden, moet je deze 0,7 graden manipuleren. Heeft er iemand een Quatt en een aparte warmtemeter?
@TeslaNerd @m10tech Komen de modbus-waarden voor watertemperatuur in/uit die jullie meten overeen met de CiC/json waarden? Die komen rechtstreeks uit de Quatts, dus die kan de CiC moeilijk manipuleren.
(in mijn zeer beperkte dataset met modbus-waarden komen ze vooralsnog overeen).

• Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 21:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVszsq-2ZtXeKKbhby7kUOhOg8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gqkd3vLLwonmeSOlWR4bgbT6.jpg?f=fotoalbum_large

Net sinds 2 dagen de warmtepomp en hij krijgt het meteen voor z'n kiezen qua weer. De cop valt mij tegen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn of is dit normaal? Ik zat te denken dat de pomp van de vloerverwarming te hoog staat. Zou dat kunnen of hebben jullie nog andere ideeën?

• jj85
@Mdesign Kun je die hele pagina eens delen? (onderaan zit een knopje met delen, dan krijg je zo'n mooi lang screenshot)
Hoe ziet je verwarmingssysteem eruit? Kun je een foto van je vvw-verdeler toevoegen?
Heb je enkel of duo Quatt? Gezien je E-vermogen moet het haast wel Duo zijn ;-)

• WAF1
dzuijlek schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:26:
[...]

Dank voor de uitgebreide reply. Dat ga ik nog eens rustig lezen. Zie hier wat schermprintjes van vandaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@dzuijlekVia delen in de app (onderin) krijg je in één keer het hele overzicht. Soms lukt het mij ook om het op een andere manier te doen. Ik stuntel zelf ook.

-Het eerste wat opvalt is de lage COP
-Afhankelijk van je gas en stroomprijzen, is het volkomen terecht dat je wp op gas overschakelt als optimalisatie aanstaat. Je Quatt werkt naar mijn eerste indruk goed.
-Zie erg veel hoge pieken bij je watertemperatuur. Je afgiftesysteem kan de warmte waarschijnlijk niet kwijt
-Uit mijn hoofd heb je vloerverwarming dus vraag aan de mensen die daar verstand van hebben advies.
-constante temperatuur ingesteld is in het begin gewoon goed.
-Je ziet dat hij de laatste uren zelf de ingestelde waarde 20 graden niet haalt.
-Werk je met zones? Mijn eerste indruk dat het systeem ergens wordt dicht gezet.
-Ik zie ook temperatuur dipjes waarvan ik denk dat heeft met de T6 te maken. Die heeft afwijkingen van 0,4.

Maar eerst maar eens advies vragen over je vloerverwarming en daar gegevens over delen. Probeer dan ook dat totaal overzicht te tonen. Ik weet niet of je dat al gedaan had, maar werk ook je onderschrift bij.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:06
SBL schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:29:
[...]

U vraagt, wij draaien:
[Afbeelding]
Lijkt een goede relatie op te leveren; lijnen nagenoeg door 0. R2 vergelijkbaar met mijn quadratische fit.
De formules van de trendlijnen zijn dan veeel eenvoudiger:
COP2024 * Tlift = 143
(COP2023 * Tlift was 116)
In de grafiek wordt een COP dan lastig af te lezen, dus dan heb ik voorkeur voor de bovenste.
Wat is jouw conclusie?
Dat ziet er inderdaad wel netjes uit! Zeker de data van 2024 ziet er echt strak uit!

Heb je toevallig historisch meer dan alleen Tlift opgeslagen, dus ook de individuele Ta en Tbuiten? Want dan kan je eventueel zelfs nog kijken wat er gebeurt als je met de "echte" waarde Ta / (Ta - Tbuiten) rekent. Dan moet je allemaal dus +273.15 doen (want in Kelvin), al hoeft dat onderin de breuk natuurlijk niet echt want die vallen tegen elkaar weg..

Qua visualisatie ben ik het helemaal met je eens en gaat mijn stem 100% naar de bovenste. Visualisatie gaat om begrip. Die andere plot geeft je alleen inzicht in hoe je je data het beste kan accumuleren/processen/versimpelen, maar om snel inzicht in je apparaat te kunnen krijgen wil je gewoon de bovenste bekijken.

Waar Excel dan volgens mij weer geen ster in is, is om de 1/x-fit teruggetransformeerd te visualiseren in je bovenste plot. Dat zou je eigenlijk willen: De bovenste plot met de 1/COP-"trendlijn" (+coefficienten en R2 enzo) erin geplot.

Wat je nog zou kunnen doen (ik heb op mn werklaptop even Excel erbij gepakt om te kijken wat de opties zijn) de "Power" trendlijn. Dan gaat hij proberen COP=A*Tlift^B te fitten, Als het goed is komt B dan ongeveer op -1 uit. Dan heb je een "mooiere" en iets accuratere trendlijn dan je quadratische, al is het misschien niet exact een COP = A/TLift trendlijn.

Als laatste kan je natuurlijk nog in een aparte cell de coefficient A berekenen voor COP=A/Tlift (Zoek op Excel functie LINEST), maar dan kan je helemaal naar eigen wens de "trendlijn" handmatig plotten bij je data.

• Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 21:46
jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:17:
@Mdesign Kun je die hele pagina eens delen? (onderaan zit een knopje met delen, dan krijg je zo'n mooi lang screenshot)
Hoe ziet je verwarmingssysteem eruit? Kun je een foto van je vvw-verdeler toevoegen?
Heb je enkel of duo Quatt? Gezien je E-vermogen moet het haast wel Duo zijn ;-)
Ja het is inderdaad een Duo. Ik heb alleen vloerverwarming en 1 radiator in de badkamer. Boven is de zolder daar verwarm ik niet. Spouwmuur, vloer en bijna volledige dakisolatie (pir 12cm nog een paar meter te gaan). Thermostaat staat op 20 graden. Dank voor het mee denken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2r6v4YmLppOuveu7cSSo5QGECA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udjY2gPTPP6E5WoA2ALm8IRb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rbo2QAl2ru60WazOHJV_mMqM6Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8PBYF8d2yMjpJQXopYDAa78.jpg?f=fotoalbum_large

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

sbijlsma schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:45:
[...]

Library is 3/4 is wat betreft de zoemtoon van de compressor de lawaaiigste. Silent doet bij mij nu met 8 graden buiten 0,75 kW elektrisch en 5 kW thermisch. Bij Library is het 1,2 kW elektrisch en 6 kW thermisch. Normal is 1.5 kW elektrisch en 6.2 kW thermisch.
Een bijkomend voordeel van Silent is een efficiënte werking, nadeel een grotere kans op gas bijstoken. Een goede nachtrust zou bij mij op 1 staan.
Ik draai nu op Silent, puur om het vermogen iets naar beneden te krijgen en te kijken of de Quatts de boel nog op temperatuur krijgen. Daarbij moet ik opmerken dat het uiteraard ruimte afhankelijk is etc.
Beide Quatts tikken nog de 1kW aan per stuk.
Iets anders dus dan boven gestelde, tenzij de slider weersafhankelijkheid meeneemt.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 22:52
CPM schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:37:
[...]

Ik draai nu op Silent, puur om het vermogen iets naar beneden te krijgen en te kijken of de Quatts de boel nog op temperatuur krijgen. Daarbij moet ik opmerken dat het uiteraard ruimte afhankelijk is etc.
Beide Quatts tikken nog de 1kW aan per stuk.
Iets anders dus dan boven gestelde, tenzij de slider weersafhankelijkheid meeneemt.
Silent is 0.75 - 0.8 kW bij mij boven de 5 graden. Onder de 5 graden staat de bodemplaatverwarming aan, deze doet er 0.15 kW bij. Ik zie dan 0.9 kW, zit je bijna op 1 kW. Betekent ook een stapje omlaag met de COP.

• WAF1
Flesym schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:13:
[...]

@FIesym Ik zie vooral het gedrag van de T6 die een afwijking, uitslag, hyp.. van 0,4 heeft. De thermostaat doet precies wat van hem verwacht wordt.

• WAF1

Informatie woning:
2 onder 1 kap, 200m2
Dit is gedrag van de T6. Met deze buitentemperaturen zal de wp niet veel meer vermogen leveren, en waarschijnlijk staat je optimalisatie aan. Waarschijnlijk heb ik jouw al uitgebreid antwoord gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzuijlek
WAF1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:20:
[...]

@dzuijlekVia delen in de app (onderin) krijg je in één keer het hele overzicht. Soms lukt het mij ook om het op een andere manier te doen. Ik stuntel zelf ook.

-Het eerste wat opvalt is de lage COP
-Afhankelijk van je gas en stroomprijzen, is het volkomen terecht dat je wp op gas overschakelt als optimalisatie aanstaat. Je Quatt werkt naar mijn eerste indruk goed.
-Zie erg veel hoge pieken bij je watertemperatuur. Je afgiftesysteem kan de warmte waarschijnlijk niet kwijt
-Uit mijn hoofd heb je vloerverwarming dus vraag aan de mensen die daar verstand van hebben advies.
-constante temperatuur ingesteld is in het begin gewoon goed.
-Je ziet dat hij de laatste uren zelf de ingestelde waarde 20 graden niet haalt.
-Werk je met zones? Mijn eerste indruk dat het systeem ergens wordt dicht gezet.
-Ik zie ook temperatuur dipjes waarvan ik denk dat heeft met de T6 te maken. Die heeft afwijkingen van 0,4.

Maar eerst maar eens advies vragen over je vloerverwarming en daar gegevens over delen. Probeer dan ook dat totaal overzicht te tonen. Ik weet niet of je dat al gedaan had, maar werk ook je onderschrift bij.
Ja, de vloerverwarming werkt zeker niet optimaal. Ik heb daar op dit forum al eens wat vragen gesteld (volgens mij in het eerste quatt topic). De verdeler mengt constant retour water bij en dit kan ik niet verder regelen. De vloer wordt ook nooit echt heel warm. De vloerverwarming in onze badkamer wordt zeker als de cv bijspringt een stuk warmer. Ik merk ook dat in de ruimtes met radiatoren dat het daar warmer is dan in de woonkamer met alleen vloerverwarming.

Ik heb er ook al eens onze loodgieter bij gehad, maar die kon me ook niet echt verder helpen. Volgens hem werkte het systeem prima. Ik heb ook al eens gekeken naar een andere verdeler waar het bijmengen wel te regelen is, maar dat was zo duur dat ik het er maar bij gelaten heb.

We hebben geen zones.

• WAF1
Leuk om je totale overzicht eens te zien.

Het punt dat optimalisatie aan het werk gaat hangt erg af van de tarieven die je moet betalen. Ik heb wel eens iemand in het topic gezien met een verhouding prijs stroom, gas 1:7 Ik haal iets van 1:4 omdat het contract in een andere periode is afgesloten waardoor ik nog geen terugleveringskosten betaal. En inderdaad ging gisteren dus bij mij regelmatig het gas aan. Zou ik vloerverwarming hebben gehad, lagere watertemperatuur, betere COP dan zou dat moment later in de tijd zijn gekomen. En inderdaad heb ik de indruk, door anderen hier in dit topic, dat Quatt dit jaar iets heeft verbeterd.

• pietjm
WAF1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:24:
[...]

Leuk om je totale overzicht eens te zien.

Het punt dat optimalisatie aan het werk gaat hangt erg af van de tarieven die je moet betalen. Ik heb wel eens iemand in het topic gezien met een verhouding prijs stroom, gas 1:7 Ik haal iets van 1:4 omdat het contract in een andere periode is afgesloten waardoor ik nog geen terugleveringskosten betaal. En inderdaad ging gisteren dus bij mij regelmatig het gas aan. Zou ik vloerverwarming hebben gehad, lagere watertemperatuur, betere COP dan zou dat moment later in de tijd zijn gekomen. En inderdaad heb ik de indruk, door anderen hier in dit topic, dat Quatt dit jaar iets heeft verbeterd.
Stroom - gas verhouding: 1:5. De maand november:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8na5Aof4H7pk8tk_vWDg2lokIt8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fzUdSRWmcFMV7azVfzddbLUv.png?f=fotoalbum_large

• WAF1
dzuijlek schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:10:
[...]

Ja, de vloerverwarming werkt zeker niet optimaal. Ik heb daar op dit forum al eens wat vragen gesteld (volgens mij in het eerste quatt topic). De verdeler mengt constant retour water bij en dit kan ik niet verder regelen. De vloer wordt ook nooit echt heel warm. De vloerverwarming in onze badkamer wordt zeker als de cv bijspringt een stuk warmer. Ik merk ook dat in de ruimtes met radiatoren dat het daar warmer is dan in de woonkamer met alleen vloerverwarming.

Ik heb er ook al eens onze loodgieter bij gehad, maar die kon me ook niet echt verder helpen. Volgens hem werkte het systeem prima. Ik heb ook al eens gekeken naar een andere verdeler waar het bijmengen wel te regelen is, maar dat was zo duur dat ik het er maar bij gelaten heb.

We hebben geen zones.
Ik heb geen verstand van vloerverwarming maar volgens mij moet die mengverdeler er "gewoon" tussen uit gehaald worden want hij werkt in de huidige situatie niet. Er zullen best wel mensen zijn die weten hoe je dat aan moet pakken terwijl tegelijkertijd wel je vloer tegen te hoge temperaturen beschermt. Nu heb je een Quatt die als het koud is maar voor de helft werkt. Het is ook niet comfortabel. Ik ben er van overtuigd dat er mensen hier op het forum die je verder kunnen helpen. Gewoon opnieuw op het forum proberen. Zorg dat je veel informatie deelt waaronder foto's van je installatie. Er zijn natuurlijk nu ook veel meer Quatt gebruikers dus er is ook meer ervaring. Ik weet niet wat er in de TS over vermeld staat maar er is een "nieuw" hoofdstuk over het afgiftesysteem, ik heb het nog niet gelezen.

• Spinbeest
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-07 13:20
Hallo,

Wij hebben sinds afgelopen maandag een Quatt duo, vlot en netjes opgeleverd.
Met deze nieuwe manier van verwarmen, wou ik meteen een draadloze thermostaat in hal zodat die dan niet beïnvloed word door de pelletkachel die in de woonkamer staat.
Ik heb gekozen voor de Tado X met draadloze ontvanger (vanwege werkend op batterijen) deze was echter nog niet geleverd maandag, maar nu krijg ik het niet werkend op de cic/Quatt.
Bijna het hele forum doorgelezen maar…. Mijn vraag is: is er iemand die de Quatt succesvol heeft werken met de draadloze Tado X in combinatie met de draadloze ontvanger? (Niet de bridge).

• dzuijlek
WAF1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:38:
[...]

Ik heb geen verstand van vloerverwarming maar volgens mij moet die mengverdeler er "gewoon" tussen uit gehaald worden want hij werkt in de huidige situatie niet. Er zullen best wel mensen zijn die weten hoe je dat aan moet pakken terwijl tegelijkertijd wel je vloer tegen te hoge temperaturen beschermt. Nu heb je een Quatt die als het koud is maar voor de helft werkt. Het is ook niet comfortabel. Ik ben er van overtuigd dat er mensen hier op het forum die je verder kunnen helpen. Gewoon opnieuw op het forum proberen. Zorg dat je veel informatie deelt waaronder foto's van je installatie. Er zijn natuurlijk nu ook veel meer Quatt gebruikers dus er is ook meer ervaring. Ik weet niet wat er in de TS over vermeld staat maar er is een "nieuw" hoofdstuk over het afgiftesysteem, ik heb het nog niet gelezen.
Ik zal eens kijken of ik van het weekend een goede post kan maken met zoveel mogelijk informatie.

• Gerardwaz
Mdesign schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:37:
[...]

Ja het is inderdaad een Duo. Ik heb alleen vloerverwarming en 1 radiator in de badkamer. Boven is de zolder daar verwarm ik niet. Spouwmuur, vloer en bijna volledige dakisolatie (pir 12cm nog een paar meter te gaan). Thermostaat staat op 20 graden. Dank voor het mee denken

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan in ieder geval de thermostaatknop meer openzetten, staat nu op 25c.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• WAF1
Zonder de ingestelde binnentemperatuur of schema kan je over dit beeld helemaal niks zeggen. Misschien ben je de temperatuur in de avond aan het verhogen. Ik zou ook de buitentemperaturen willen zien, misschien is het bij jouw wel extra koud. Misschien staat je optimalisatie aan en zijn de verhouding tussen stroom en gas nog niet super gunstig. Persoonlijk kijk ik ook naar wat Quatt zelf heeft voorspeld. Maar stook ik altijd op 21 graden dan haal ik de voorspelling van Quatt mogenlijk niet. Je gasverbruik moet dus beoordeelt worden in een bredere context.

• Erik1805
WAF1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:04:
[...]

Zonder de ingestelde binnentemperatuur of schema kan je over dit beeld helemaal niks zeggen. Misschien ben je de temperatuur in de avond aan het verhogen. Ik zou ook de buitentemperaturen willen zien, misschien is het bij jouw wel extra koud. Misschien staat je optimalisatie aan en zijn de verhouding tussen stroom en gas nog niet super gunstig. Persoonlijk kijk ik ook naar wat Quatt zelf heeft voorspeld. Maar stook ik altijd op 21 graden dan haal ik de voorspelling van Quatt mogenlijk niet. Je gasverbruik moet dus beoordeelt worden in een bredere context.
Buiten temperatuur is 0,7. En mijn temperatuur binnen staat op 19,5. Optimalisatie aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-07 18:20
jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:10:
[...]
@TeslaNerd @m10tech Komen de modbus-waarden voor watertemperatuur in/uit die jullie meten overeen met de CiC/json waarden? Die komen rechtstreeks uit de Quatts, dus die kan de CiC moeilijk manipuleren.
(in mijn zeer beperkte dataset met modbus-waarden komen ze vooralsnog overeen).
Die waarden zijn 1:1, dus daar zit geen issue naar mijn mening

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:26
Mdesign schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:37:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou eens kunnen proberen om de stand van de pomp iets hoger te kunnen zetten op blokje 3.
Overigens aan de zijkant zit een schroef waar je met inbus in kan boven de thermostaat draad (zilver kleurig links). Veel mensen draaien deze dicht met kwartslag terug om menging te voorkomen. Thermostaat op 40.
En heb je dan niet een bypass nodig met zo weinig radiatoren en vloerverwarming?

[ Voor 4% gewijzigd door mklcln op 21-11-2024 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:56
We hebben sinds mei een Quatt duo bij ons, en naast de systeemtest van Quatt is er geen gas verbruikt. Hieronder een overzichtje van vandaag!

Monument/schuur uit 1870 met complete renovatie/nieuwbouw in 2021. Beneden complete vloerverwarming en boven lage temp radiatoren.
Het is binnen echt comfortabel en de Quatt is ook met wat harder werken echt nog geen herrie aan het maken. Wel groeien er wat ijspegels aan de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0BEREHlHKm5sMHfXZz-HY7uoeI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3E11Uus5YU9EfSecFSD0LnXz.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1QgMpZQKhX0YDgxMjPX5JMQCFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLTXm0Y3VklxVTWVyzoGTD11.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Heijmenberg99 op 21-11-2024 23:04 ]

• WAF1
pietjm schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:34:
[...]

Stroom - gas verhouding: 1:5. De maand november:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjxmL2_3e5dj_l3SXmw1lVbToYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUmqVKbA8ReGPbaq18oWMip5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben dus wel van het vergelijken omdat je ervan leert.

Behalve het verschil tussen de verhouding in optimalisatie, waardoor bij mij de CV-ketel eerder zal bijspringen, zie ik ook dat de minimum temperatuur bij mij net iets lager ligt. Rond dat nulpunt zal de CV-ketel in mij situatie altijd bij moeten springen ook als optimalisatie uit staat. Ook verhoog ik in de avond de temperatuur, zodat als het in de avond kouder wordt, de wp harder moet werken en de kans dat de CV-ketel moet bijspringen dus groter is. Dat bijspringen dat moet ik zien te beperken. Ik wil namelijk testen wat mijn huis aankan en de vraag beantwoorden of we met dit huis ooit gasloos kunnen gaan.

Ik zie ook dat de buitentemperatuur op bijv. 1 november, bij jou veel hoger is dan die van mij. Op zich zou ik op die manier elke dag kunnen analyseren maar je kunt met een oogopslag zien dat het beeld van de buitentemperatuur er heel anders uit ziet. Je ziet dus ook dat dat jou Quatt hele andere vermogens moet leveren. Onze COP's verschillen niet zoveel en dat is dus niet de verklaring. Wat ik niet weet, hoe goed jouw isolatie is. Ik snap nog niet precies hoe alles precies werkt maar de wp kijkt zowel naar de binnen als buitentemperatuur. Het verschil daar werkt daar rekent de CIC mee. Maar ik zie dus dat jou wp hele andere opdrachten krijgt. Interessant om eens te zien. Maar je kunt op basis van deze informatie dus niet zeggen dat jou wp het per se efficiënter werkt of dat Quatt iets heeft verandert. Mijn indruk is tot mijn verbazing, dat het bij jou blijkbaar iets warmer is en de buitentemperatuur bij mij dus meer wisselt. Misschien ook niet helemaal gek, want ik denk dat het rond mijn huis erg waait. Het kan dus een van de redenen zijn dat de wp van mij mogelijk minder stabiel draait.

• Gerardwaz
Heijmenberg99 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:59:
[...]

We hebben sinds mei een Quatt duo bij ons, en naast de systeemtest van Quatt is er geen gas verbruikt. Hieronder een overzichtje van vandaag!

Monument/schuur uit 1870 met complete renovatie/nieuwbouw in 2021. Beneden complete vloerverwarming en boven lage temp radiatoren.
Het is binnen echt comfortabel en de Quatt is ook met wat harder werken echt nog geen herrie aan het maken. Wel groeien er wat ijspegels aan de buitenkant.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat opvalt is dat tot 13.00 uur de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald.

Pagina: 1 ... 150 ... 267 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.