1m3 gas geeft ongeveer 9kWh warmte.WAF1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:28:
[...]
Prijs gas 1,279
Prijs stroom 0,336
1,279/0,336= 3,81 Waar komt de 9 bij jouw in je berekening vandaan? Dus omslagpunt COP 9/3,8 =2,4?
Deze prijzen afgesloten net voordat bijna alle leveranciers terugleveringskosten gingen invoeren en mijn contract bijna afliep. Omdat ik relatief veel stroom terug lever, was dat naar mijn indruk verstandig. Later zijn naar mijn indruk de prijzen verder gezakt. Waarom overschot zonnepanelen, Ik had gehoopt met de wp meer stroom van ons zelf te gebruiken maar dat gaat denk ik in de praktijk tegen vallen. Op dit moment valt de opbrengst van de zonnepanelen überhaupt tegen. (Ze moeten worden schoongemaakt maar makkelijk kom je bij ons niet op het platte dak) Daarnaast zijn we van plan enkele Chill's aan te schaffen wat het stroomverbruik in de zomer zal verhogen. Het aantal zonnepanelen was dus op het gebruik in de toekomst gericht en ineens ben je dan een vervuiler.
Afgelopen 3 dagen een hele stille Quatt (24u per dag modus normaal). (Muv windgeruis en geluid luchtverplaatsing)
Maar zojuist een run met 1240watt stroomverbruik een vervelende *mid)hoogfrequente bromtoon die zelfs binnen te horen was (quatt staat op de grond). Runs van >1300 watt muisstil en nu iets onder de 1200 watt ook muisstil. Blijkbaar resoneert er iets bij een bepaald vermogen.
Gelukkig draait hij zelden op die snelheid. Bekend fenomeen?
Maar zojuist een run met 1240watt stroomverbruik een vervelende *mid)hoogfrequente bromtoon die zelfs binnen te horen was (quatt staat op de grond). Runs van >1300 watt muisstil en nu iets onder de 1200 watt ook muisstil. Blijkbaar resoneert er iets bij een bepaald vermogen.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Heel bekend helaas....vanquishsdiv schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:31:
Afgelopen 3 dagen een hele stille Quatt (24u per dag modus normaal). (Muv windgeruis en geluid luchtverplaatsing)
Hoor je dit? YouTube: 317 hz
[ Voor 7% gewijzigd door okijokii op 20-11-2024 16:33 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
@Jwiering De vloerverwarming in jouw keuken lijkt weinig te doen? Thermostaatkraan op 45grC en de twee temp-meters op de verdeler geven beiden 20grC aan. Dus daar zal de Quatt weinig warmte afgeven.
Waar hebben jullie de druk op staan in het systeem als er geen warmtevraag is?
Ik had deze rond 2.0 zoals Quatt ook aangaf. Maar vandaag ging de CV ketel bijspringen en liep de druk toch op tot 2.6 ik had dit in de gaten gelukkig want ik had een Homeassistant automation met notificatie gemaakt. Heb vanuit kantoor de verwarming maar uitgezet.
Ben van plan vanavond de druk te verlagen tot 1.6?
Ik had deze rond 2.0 zoals Quatt ook aangaf. Maar vandaag ging de CV ketel bijspringen en liep de druk toch op tot 2.6 ik had dit in de gaten gelukkig want ik had een Homeassistant automation met notificatie gemaakt. Heb vanuit kantoor de verwarming maar uitgezet.
Ja, dit hoor ik. Nu draait de pomp weer op 1240 watt, dus ik hoor het. Flipse als je meeleest, kunnen tweakers geavanceerde instellingen krijgen om elektrische vermogens tussen de (bijvoorbeeld) 1210 en 1260 te verbieden?okijokii schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:32:
[...]
Heel bekend helaas....
Hoor je dit? YouTube: 317 hz
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Ah mooi. 👍Friezin schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:00:
[...]
Heatfan aangeschaft met WiFi.
Gaan aan bij 25°C.
Bestellen, uitpakken, klik, stekker erin, klaar
Dan kun je voor mij vast de vraag beantwoorden die ik aan Heatfan gesteld heb, maar waar ik nog geen antwoord op gekregen heb.
Ik wil de Controller in onze woonkamer misschien vervangen door de Wifi-versie, echter alleen, als je de verschillende modussen ook in een tijdschema kunt zetten. Op hun webside heb ik dit niet kunnen ontdekken. De handleiding wifi uitvoering staat er ook nog niet op. Althans niet kunnen vinden.
Wellicht kun jij hier wat meer over vertellen nu.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Voor de prijs van 1m³ (levert 9kWh warmte) kun jij dus 3,81kWh electra kopen.WAF1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:28:
[...]
Prijs gas 1,279
Prijs stroom 0,336
1,279/0,336= 3,81 Waar komt de 9 bij jouw in je berekening vandaan? Dus omslagpunt COP 9/3,8 =2,4?
Deze prijzen afgesloten net voordat bijna alle leveranciers terugleveringskosten gingen invoeren en mijn contract bijna afliep. Omdat ik relatief veel stroom terug lever, was dat naar mijn indruk verstandig. Later zijn naar mijn indruk de prijzen verder gezakt. Waarom overschot zonnepanelen, Ik had gehoopt met de wp meer stroom van ons zelf te gebruiken maar dat gaat denk ik in de praktijk tegen vallen. Op dit moment valt de opbrengst van de zonnepanelen überhaupt tegen. (Ze moeten worden schoongemaakt maar makkelijk kom je bij ons niet op het platte dak) Daarnaast zijn we van plan enkele Chill's aan te schaffen wat het stroomverbruik in de zomer zal verhogen. Het aantal zonnepanelen was dus op het gebruik in de toekomst gericht en ineens ben je dan een vervuiler.
Dus inderdaad, jouw omslagpunt wanneer gas goedkoper is dan electra ligt bij 9kWh / 3,81kWh = bij een CoP onder de 2,36. Overigens rekent Quatt ipv 9kWh uit gas met 8,8kWh, wat ook een algemeen aanvaarde waarde is.
[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 20-11-2024 17:03 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Neem de Control unit, maar volgens mij maakt het niet uit.Safe_grut schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:18:
Ik heb de Tado x omgeruild voor 3V+ om te kijken welke beter past bij mij.
Bij 3V+ kan maan ook de Quatt aanvinken:)
Binnen en buiten Unit
Heeft iemand ervaring mee?[Afbeelding]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
De één na laatste zin klopt helaas niet. Quatt maakt nu langere runs rond de 1,25kW elektriciteit met bijbehorende 370Hz-toon. Ik kan er wel aan wennen denk ik. Maar het blijft aanwezig.vanquishsdiv schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:31:
Heatfan.nl schakelt in bij 25,3CBigfoot87 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:01:
Vraagje: ondanks de huidige lage buitentemperaturen houden de warmtepompen (Quatt Duo) het huis prima op temperatuur zonder dat de CV bij hoeft te springen. Wat dat betreft heel tevreden. Op één ruimte na.
Onze bijkeuken heeft een radiator in plaats van vloerverwarming. Deze blijft dan ook achter in temperatuur. Ventilatoren lijken een goede oplossing, maar ik lees dat deze inschakelen bij 32-35 graden. Ik vraag me af of de radiator die temperatuur haalt en of de ventilatoren dan niet op een laat moment inschakelen. Zijn er hier mensen met een Quatt-warmtepomp en ventilatoren onder de radiator die hun ervaringen kunnen delen? B.v.d.
Aanvulling: de watertemperatuur schommelt volgens de app/ HA ook rond de 32 graden. Vandaar mijn twijfel of de radiator die temperatuur wel bereikt.
5 modulerende instellingen. 1 continu.
Ik ben er super tevreden over. Met name om de instelmogelijkheden. Meer of minder geluid. Meer of minder sterke luchtstroom.
[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 20-11-2024 17:08 ]
Nee, dat kan (nog?) niet. Er zijn wel 6 modes te kiezen (min-max temp en fanspeed) maar geen tijdschema.Mickel moen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:44:
[...]
Ik wil de Controller in onze woonkamer misschien vervangen door de Wifi-versie, echter alleen, als je de verschillende modussen ook in een tijdschema kunt zetten.
Op dit moment besturen via een website. Of er een App komt met tijdschema's weet ik niet.
Maar is dat nodig? De controller moduleert aan de hand van de gemeten inkomende temperatuur.
En waarom zou je dat willen? Kosten in kWh zeeeer laag en nauwelijks geluid.
[ Voor 15% gewijzigd door Marelli7 op 20-11-2024 17:12 . Reden: waarom? ]
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Zonder HR++ glas maar nog met dubbel glas was de voorspelling 96%. Maar met stoken met de CV-ketel op 50 graden toen kregen we het bij vorst niet lekker warm. Ook hadden we altijd al last van koudenval. Waarschijnlijk heb ik met mijn hoekhuis ook last van de wind. (leidinggoot waaide er al snel af) Het huis uit 1993 heeft niet de beste isolatie maar aan de muren en het dak kan ik geen isolatie toevoegen. Omdat we gingen schilderen, toen maar meteen voor vervanging van het glas gekozen in de bestaande kozijnen want dat is wat wij wel konden doen. Dus inderdaad had ik de verwachting dat Quatt het aan moet kunnen. Toch valt het vandaag tegen maar bedenk dat ik even de ventialatoren moet laten bootsen. Want de wp heeft moeite om de ingestelde waarde 20,2 graden te halen. Het betekent in ieder geval dat ik mijn afgiftesysteem nog beter op orde moet brengen. De 20 graden haalt hij mogenlijk vandaag wel zonder het laten bijspringen van de ketel. Weer wat geleerd. Het niet halen van de temperatuur valt dus nog mee maar om conclusies te trekken dan moet je je echt over de grafieken buigen.pietjm schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:20:
[...]
Ik heb geen Hr++ glas, maar haal wel die 97% over 20 maanden.
:strip_exif()/f/image/vQagEEWp3NinN8LrPZSVfAXX.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar het afgiftesysteem zou in dit huis mogenlijk het verschil kunnen maken of je wel of niet gasloos kan gaan. Ik zie de Quatt dan ook als een experiment wat er met een wp wel of niet mogenlijk is.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Ondanks wat je van mij kan lezen ben ik zeker tevreden! Bij mij doet ie (mede door mijn getweaker) het veel beter dan beloofdOllie71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:
Ik zit al tijdje mee te lezen, maar kom er niet uit of jullie nou tevreden zijn met jullie quatts?
Ik heb in december een adviesgesprek. Ben opzoek naar een warmtepomp waar ik geen omkijken naar heb.
[ Voor 26% gewijzigd door Bennobang op 20-11-2024 17:14 ]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
als je ongeveer net zoveel teruglevert als gebruikt was het inderdaad heel verstandig om nog een contract zonder terugleverkosten af te sluiten.WAF1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:28:
[...]
Prijs gas 1,279
Prijs stroom 0,336
In de Quatt moet je naar mijn mening de marginale stroomkosten opnemen. Als ik jou goed begrijp lever je nu meer stroom terug dan je gebruikt? Stel dat je 4000 gebruikt, 4100 opwekt en 5ct per kWh uur voor teruglevering krijgt (na saldering). Dan moet je 5ct in de Quatt app invoeren want iedere kWh extra "kost" je dan 5ct.
De Quatt zal dan nooit gas gebruiken om kostenoverwegingen, maar alleen als hij denkt het anders niet warm te krijgen.
De waarde 8,8 kWh ken ik wel. Maar zonder eenheden weet ik soms gewoon niet snel genoeg waar een berekening vandaan komt. (Ik weet wel zonder eenheden puntenaftrek op je toets of examen)Flesym schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:50:
[...]
Voor de prijs van 1m³ (levert 9kWh warmte) kun jij dus 3,81kWh electra kopen.
Dus inderdaad, jouw omslagpunt wanneer gas goedkoper is dan electra ligt bij 9kWh / 3,81kWh = bij een CoP onder de 2,36. Overigens rekent Quatt ipv 9kWh uit gas met 8,8kWh, wat ook een algemeen aanvaarde waarde is.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Absoluut, heel erg tevreden. Geen problemen gehad, plaatsing was goed, op tijd en probleemloos.Ollie71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:
Ik zit al tijdje mee te lezen, maar kom er niet uit of jullie nou tevreden zijn met jullie quatts?
Ik heb in december een adviesgesprek. Ben opzoek naar een warmtepomp waar ik geen omkijken naar heb.
Nu 99% van de warmte is door de Quatt Duo geproduceerd. Onze buren geven aan de defrosts wel te horen maar niet te ervaren als overlast.
In onze eigen slaapkamer horen we onze WP nooit, maar die van twee huizen verderop helaas soms wel.
Dus al met al, super tevreden en binnenkort dan de all-electric upgrade en daarna de chills erbij.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Nou nodig is niets, maar zou voor mijn gebruik wel erg handig zijn.Marelli7 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:07:
[...]
Nee, dat kan (nog?) niet. Er zijn wel 6 modes te kiezen (min-max temp en fanspeed) maar geen tijdschema.
Op dit moment besturen via een website. Of er een App komt met tijdschema's weet ik niet.
Maar is dat nodig? De controller moduleert aan de hand van de gemeten inkomende temperatuur.
En waarom zou je dat willen? Kosten in kWh zeeeer laag en nauwelijks geluid.
Voor de goede orde, ik heb nu overal de smartcontroller zonder wifi.
Ik heb een oplopend warmteschema en dat betekent ook oplopende watertemperaturen. In onze woonkamer staat mijn stoel stijf naast de radiator.
''s nachts mag hij wel in stand 3 of 4. Overdag op 2. ''s avonds 1. En als de houtkachel aangaat mag hij helemaal uit. Nu doe ik dat handmatig, maar het lijkt mij wel aardig om ook hier een tijdschema bij te maken.
De stroomkosten zijn inderdaad verwaarloosbaar, maar geluid is wel een ding. Ik vind stand 1 vrijwel onhoorbaar, maar dat kun je vanaf stand 3 zeker niet meer zeggen. Dat kunnen programmeren op tijd lijkt mij een waardevolle aanvulling.
We wachten het rustig af. Ik schat zo in, dat dat een volgende innovatie is.
[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 20-11-2024 17:31 ]
ach 's-nachts mag ie lawaai maken, ben toch niet in de buurt.
schema 1-10 bij 24-38C werkt prima bij mij
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Absoluut tevreden en "geen omkijken" bestaat hier niet echt op Tweakers. Iedereen wil er wat mee en in ieder geval kijken hoe het gaat... Dat hoort nu eenmaal bij nerd zijn (self included).Ollie71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Wanneer je er aan gewend bent hoor ik graag hoe je dat hebt gedaan 💆♂️🥳vanquishsdiv schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:58:
[...]
De één na laatste zin klopt helaas niet. Quatt maakt nu langere runs rond de 1,25kW elektriciteit met bijbehorende 370Hz-toon. Ik kan er wel aan wennen denk ik. Maar het blijft aanwezig.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Yes hier ook helaas. Vorig stookseizoen ook. Inderdaad die toon rond de 1250 watt. Erboven en eronder is het weg. Erg indringend.vanquishsdiv schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:42:
[...]
Ja, dit hoor ik. Nu draait de pomp weer op 1240 watt, dus ik hoor het. Flipse als je meeleest, kunnen tweakers geavanceerde instellingen krijgen om elektrische vermogens tussen de (bijvoorbeeld) 1210 en 1260 te verbieden?
Ik zit altijd rond de 1,8-2.0B. Eigelijk zie ik niet zoveel verschil bij wel of geen warmtevraag.Fragger123 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:38:
Waar hebben jullie de druk op staan in het systeem als er geen warmtevraag is?
Hoe lees jij de druk op afstand uit?
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Uiterst tevreden met de DUO.Ollie71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:
Het is meer de omschakeling van CV naar lage temperatuur regeling, al had ik de CV-ketel wel al een seizoen op rond de 40gr staan.
Dus wellicht zal je afgifte aandacht nodig hebben.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Via https://emsesp.org/HarryInia schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:13:
[...]
Ik zit altijd rond de 1,8-2.0B. Eigelijk zie ik niet zoveel verschil bij wel of geen warmtevraag.
Hoe lees jij de druk op afstand uit?
Bij mij schommelt de druk meestal ook tussen 1.9 en 2.0 maar nu de CV aan ging liep het wel behoorlijk op.
Ik dacht dat de Duo's om de beurt gingen defrosten, maar blijkbaar is dat niet zo?
Hier tekenen aub ......
Mogelijk is bij mij de plaatsing gunstiger. Quatt staat op de grond tegen de bijkeuken. In woonkamer en slaapkamer zit er nog een extra muur tussen waardoor ik het daar amper hoor. Buren zitten 19 meter verderop dus die horen het ook niet (denk ik). Daarnaast maakte mijn CV meer geluid. Wel een prettiger geluid. Nu draait hij ook weer constant op 1400 dus geen last..okijokii schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:43:
[...]
Wanneer je er aan gewend bent hoor ik graag hoe je dat hebt gedaan 💆♂️🥳
Dat is niet wennen maar 'vluchten' 😁vanquishsdiv schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:41:
[...]
Mogelijk is bij mij de plaatsing gunstiger. Quatt staat op de grond tegen de bijkeuken. In woonkamer en slaapkamer zit er nog een extra muur tussen waardoor ik het daar amper hoor. Buren zitten 19 meter verderop dus die horen het ook niet (denk ik). Daarnaast maakte mijn CV meer geluid. Wel een prettiger geluid. Nu draait hij ook weer constant op 1400 dus geen last..
Niet per definitie. Het lijkt erop dat ze hun eigen onafhankelijke defrost moment hebben welke soms ook samen kan vallen. Dit was vorig stookseizoen...CPM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:26:
Ik dacht dat de Duo's om de beurt gingen defrosten, maar blijkbaar is dat niet zo?
Vraagje over de T6. Sensor meet 18.0 maar mijn goede thermometers geven 19.0 aan. Dat is een prettige temperatuur voor mij.
Moet ik nu corrigeren met +1,00graad ? En moet mijn schema dan ook gecorrigeerd worden om het hier 19 graden te houden?
Als ik +1,00 doorvoer veranderd er niks. Moet de T6 controlunit dan misschien even spanningsloos gemaakt worden of moet ik gewoon even wachten?
Moet ik nu corrigeren met +1,00graad ? En moet mijn schema dan ook gecorrigeerd worden om het hier 19 graden te houden?
Als ik +1,00 doorvoer veranderd er niks. Moet de T6 controlunit dan misschien even spanningsloos gemaakt worden of moet ik gewoon even wachten?
Ik niet helemaal. Wel over de prestatie, maar niet over het geluid. Maar dat komt blijkbaar niet bij iedereen voor.Ollie71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:
Ik kan dan toch ook de optimalisatie uit zetten? Hij berekent anders helemaal niet goed wat ik aan gas bespaar. Eigenlijk weet ik nog niet wat ik ga terugleveren juist ook omdat de zonnepanelen vervuilt zijn en afgelopen jaar de opbrengst tegen viel. Ik moet echt nog eens rustig kijken hoe die verhoudingen liggen en hoe je dat allemaal precies berekent. Wel probeer ik mijn eigen gebruik op te voeren. Dat de zonnepanelen vervuilt zijn heeft de Scope 12 keurmeester aangegeven en dat kan je natuurlijk ook aan de opbrengst zien. Proffesionele (schoonmaak)bedrijven, die willen/mogen vaak niet met een ladder op ons dak. We hebben dan een hoogwerker nodig en dan worden het hele dure zonnepanelen. (De enige die dat wel doet is de dakdekker) We hebben dus een probleem en mijn man met zijn hoogtevrees, wil het vanwege de kosten zelf doen maar het heeft duidenlijk niet zijn hoogste prioriteit. En ga je dan nu schoonmaken of pas in het voorjaar als de zon doorbreekt?maxtrash schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:18:
[...]
als je ongeveer net zoveel teruglevert als gebruikt was het inderdaad heel verstandig om nog een contract zonder terugleverkosten af te sluiten.
In de Quatt moet je naar mijn mening de marginale stroomkosten opnemen. Als ik jou goed begrijp lever je nu meer stroom terug dan je gebruikt? Stel dat je 4000 gebruikt, 4100 opwekt en 5ct per kWh uur voor teruglevering krijgt (na saldering). Dan moet je 5ct in de Quatt app invoeren want iedere kWh extra "kost" je dan 5ct.
De Quatt zal dan nooit gas gebruiken om kostenoverwegingen, maar alleen als hij denkt het anders niet warm te krijgen.
Delta is idd hoog.Fragger123 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:24:
[...]
Via https://emsesp.org/
Bij mij schommelt de druk meestal ook tussen 1.9 en 2.0 maar nu de CV aan ging liep het wel behoorlijk op.
Expansievat OK?
Ha, mijn CV, Nefit-Ecomfit van het jaar 2000, is te bejaard voor dit EMSESP-platform. Wel interessant.
Hier wel lijkt hetCPM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:26:
:strip_exif()/f/image/TS80BaQp6SQKiIkCLgMu5J1Z.png?f=user_large)
maar eerder vandaag zag ik wel een hele flinke dip iets voor 14:00
:strip_exif()/f/image/278CadbSInt2jiy6msmBnptZ.png?f=user_large)
het lijkt wel of de CIC niet echt intelligent kiest wanneer een defrost verstandig is. Als hij 1x per uur moet defrosten zou hij dat idealiter per Quatt om het half uur moeten doen en zeker niet tegelijkertijd
Ik denk het wel, boven tikken geeft ander geluid dan beneden tikken. Maar heb nu wat water afgelaten en de druk is wat lager (1.7)HarryInia schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:49:
[...]
Delta is idd hoog.
Expansievat OK?
Ha, mijn CV, Nefit-Ecomfit van het jaar 2000, is te bejaard voor dit EMSESP-platform. Wel interessant.
Edit: het expansievat is van april 2019 staat erop geschreven. Zou het nu al stuk kunnen zijn?
[ Voor 10% gewijzigd door Fragger123 op 20-11-2024 19:08 ]
Het is echt defrost weer, jammer dat de ketel dan direct aanspringt.
Ze zijn binnen en werken (dat de radiatoren in de slaapkamer koud zijn, tja, daar kan de fan niks aan doen (13°C zegtie)), ik kan vanuit luie stoel fans hoger/lager zetten, maar ook per "mode" configureren:WAF1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:13:
[...]
@Friezin. Ze zijn bij jou al binnen? Hou je ons op de hoogte hoe de nieuwe wifi-controller werkt? Gisteren stiekem gekeken of we nieuwe controllers zouden kopen. En ik stel mijzelf de vraag of we voor Heatfans op de slaapkamer moeten gaan.
1 tm 5 kun je starttemperatuur en snelheid fans instellen.
6 is voor koeling.
https://heatfan.eu/product/wifi-controller/
Geen idee waarom ik verder niks vind aan afbeeldingen, dus ik deel ook maar niks. Ziet eruit als hierboven op productpagina, je logt in bij heatfan zelf.
Beetje hetzelfde principe als HW: inloggen op wifi van de controller, je wifi kiezen, ww invullen en inloggegevens heatfan.eu.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
De display van de T6 geeft niet altijd de juiste waarde. Niet naar kijken dus. Vergelijk het liever met de waarde die in json wordt getoond. En hoe goed zijn die thermometers?vanquishsdiv schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:45:
Vraagje over de T6. Sensor meet 18.0 maar mijn goede thermometers geven 19.0 aan. Dat is een prettige temperatuur voor mij.
Kalibreren kan in de T6 zonder die spanningsloos te maken. Even geduld dus.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik bedoel ook de JSON. Thermostaat T6 kijk ik niet naar. Die toont een andere werkelijkheid.pietjm schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:13:
[...]
De display van de T6 geeft niet altijd de juiste waarde. Niet naar kijken dus. Vergelijk het liever met de waarde die in json wordt getoond. En hoe goed zijn die thermometers?
Kalibreren kan in de T6 zonder die spanningsloos te maken. Even geduld dus.
Hoe goed de andere thermometers zijn? Het is 3 tegen 1.
19,2 thermometer 1
18,9 thermometer 2
19 thermometer 3
18,206 json T6
[ Voor 13% gewijzigd door vanquishsdiv op 20-11-2024 19:21 ]
Nope, geen tijdschema's.Mickel moen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:44:
[...]
Ah mooi. 👍
Dan kun je voor mij vast de vraag beantwoorden die ik aan Heatfan gesteld heb, maar waar ik nog geen antwoord op gekregen heb.
Ik wil de Controller in onze woonkamer misschien vervangen door de Wifi-versie, echter alleen, als je de verschillende modussen ook in een tijdschema kunt zetten. Op hun webside heb ik dit niet kunnen ontdekken. De handleiding wifi uitvoering staat er ook nog niet op. Althans niet kunnen vinden.
Wellicht kun jij hier wat meer over vertellen nu.
Je kunt wel iedere mode naar behoefte aanpassen.
Zie ook mijn antwoord aan WAF1, net hierboven
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Yep, ontzettend blij mee.Ollie71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:
Ben (met meer comfort) van 2500m3 naar (nu, vanaf 1-1) 171m3 gas gegaan.
Wel flink schrikken bij stroom, maar nog altijd schijntje.
90% van stoken is Quatt en dat valt me met deze woning 100% mee.
Maar laten we wel wezen: wat "om kunnen fröbelen" met de instellingen van de Quatt was ook leuk geweest.
Minpunt: support.
Zo nu en dan supersnel, de andere keer niks.
@Mickel moen Ik lees jouw posts over het instellen van je Tado schema altijd met veel belangstelling. Ik heb er vorige week ook voor gekozen om stappen van .1C/45min te maken en ik merk nu al significant verschil.
De overige zones laat ik gewoon zelfstandig (dus niet via de zoneregelaar) meelopen met het hoofdschema, en ik merk dat de ingestelde temperaturen eigenlijk altijd wel gehaald worden. Dus nu alsnog de 4 zones zoals ik ze wilde hebben, maar dan zelfstandig.
De enige ,,maar” die ik nu nog heb, is dat ik nu de zone “werkkamer” boven in moet stellen als actief vragende zone, als ik het daar extra warm wil hebben.
Een mogelijke optie zou zijn om een zone tijdelijk vragend te maken (voor die ene dag per week), maar helaas is dat bij Tado geen optie.
Afgezien daarvan: super. Bedankt voor het delen en blijf dat ajb vooral doen: ik lees graag mee
De overige zones laat ik gewoon zelfstandig (dus niet via de zoneregelaar) meelopen met het hoofdschema, en ik merk dat de ingestelde temperaturen eigenlijk altijd wel gehaald worden. Dus nu alsnog de 4 zones zoals ik ze wilde hebben, maar dan zelfstandig.
De enige ,,maar” die ik nu nog heb, is dat ik nu de zone “werkkamer” boven in moet stellen als actief vragende zone, als ik het daar extra warm wil hebben.
Een mogelijke optie zou zijn om een zone tijdelijk vragend te maken (voor die ene dag per week), maar helaas is dat bij Tado geen optie.
Afgezien daarvan: super. Bedankt voor het delen en blijf dat ajb vooral doen: ik lees graag mee
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ontzettend blij mee. Tegelijkertijd ben ik wel kritisch op hun gebrek aan adequate service en de rotzooi aan leidingwerk dat ze bij sommigen achterlaten.Ollie71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:
Als je een warmtepomp neemt, moet je deze gedachte loslaten vind ik.Ik heb in december een adviesgesprek. Ben opzoek naar een warmtepomp waar ik geen omkijken naar heb.
Tot nu toe íedereen die ik spreek met een warmtepomp zegt hetzelfde: het is een enorm verschil met een CV en die aanpassing daarop heeft tijd nodig. Daarnaast: als je je warmtepomp echt efficiënt wilt benutten, moet je er wat tijd en aandacht aan besteden, tot je op het punt bent dat je een goede balans hebt gevonden tussen comfort en efficiëntie.
Dus om teleurstellingen (bij welk merk dan ook) te voorkomen, zou ik je willen aanraden om er rekening mee te houden dat je er in het begin wel even wat omkijken naar hebt. Als je de juiste balans hebt gevonden, heb je er geen (of weinig) omkijken meer naar.
[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 20-11-2024 19:38 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Dan zou ik die thermometers geloven en kalibreren. Maar dat kan alleen per halve graad.vanquishsdiv schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:18:
[...]
Ik bedoel ook de JSON. Thermostaat T6 kijk ik niet naar. Die toont een andere werkelijkheid.
Hoe goed de andere thermometers zijn? Het is 3 tegen 1.
19,2 thermometer 1
18,9 thermometer 2
19 thermometer 3
18,206 json T6
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Vind het wel lastig een schema te maken als je overdag niet thuis bent omdat je dan zo min mogelijk wilt verwarmen voor niks. Maar als je thuiskomt wil je wel dat het warm is. Rond 20 graden voor mij.
Iemand een goede tip qua schema?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ja, de CiC volgt/regelt de temperatuur binnen een marge van + en - 2 graden (is tot nu toe mijn ervaring), vrij grof dus. De CiC heeft ook een interne regelaar die adhv diverse parameters de compressor regelt. Algoritme is mij onbekend.raven22 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:48:
Ik heb een Chronotherm Touch Modulation thermostaat (opentherm).
Deze heeft de optie om een WAR regeling (incl stooklijn) te activeren. Als ik dat doe en daarnaast aan Quatt vraag of ze de CIC op watertemperatuur regeling willen zetten.
Luistert de Quatt dan naar de stooklijn van de thermostaat? Of gaat de cic dan toch nog zijn eigen 'stooklijn' handhaven.
Voordeel van watertemperatuur-aansturing tot nu toe: geen under- of overshoots.
Je TS kan mogelijk ook "binnenkamer-temp compensatie" bevatten waarmee de watertemperatuur omlaag of omhoog gecompenseerd wordt voor te hoge afwijkingen van de kamertemp. Een hybride TS z.g.
Mocht Quatt de aanpassing weigeren: mbv jouw TS of mbv HomeAssistant de kamertemp in kleine stapjes verhogen of verlagen.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Dan een halve of hele graad omlaag. Maar neem voor het ophogen ongeveer een uur per halve graad. Rustig aan verwarmen dus.Erik1805 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:44:
Vind het wel lastig een schema te maken als je overdag niet thuis bent omdat je dan zo min mogelijk wilt verwarmen voor niks. Maar als je thuiskomt wil je wel dat het warm is. Rond 20 graden voor mij.
Als je uren van huis bent zou je wel eens kunnen experimenteren met een dagverlaging. Bijv terug naar 19grC als je weg bent. Om 15.00 naar 19,5grC, om 16.00 naar 20grC en dan is het waarschijnlijk lekker warm als je om 17.00 thuis komt.Erik1805 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:44:
Vraag is waarom je dat wil als je niet thuis bent. Dat is ons in Nederland ingegoten omdat we genoeg goedkoop gas hadden. Maar overal in het buitenland waar ik kom valt het op dat het hele huis altijd lekker verwarmd is. Dus de vraag is of de Nederlandse manier wel zo goed is. Bij mij bespaart een constante temperatuur boven nachtverlaging.Erik1805 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:44:
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Met dit weer (rond vriespunt) duurt het bij mij echt wel een stuk langer om een halve graad te verwarmen. Vanaf een graad of 7 lukt dat makkelijk.pietjm schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:54:
[...]
Dan een halve of hele graad omlaag. Maar neem voor het ophogen ongeveer een uur per halve graad. Rustig aan verwarmen dus.
Ik heb ook zo'n werkkamer. Standaard op 17C ingesteld. Meestal is het daar wat warmer omdat de kamer meelift op de ondergelegen woonkamer. Nu met de kou wat minder, maar nu is de watertemperatuur weer hoger. Vanochtend een uur vooraf op 21,5 gezet en toen ik er kwam was het al aangenaam warm. Het is een T11, maar wel lekker lang. Dus veel heatfan erop. Geen actieve warmtevraag. Dat schopt de master-ruimtes te veel in de war. Kortom. Mijn advies ruim vooraf Instellen op gewenste temperatuur. Veel ventilatoren erop, indien mogelijk.VindiGoosh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:33:
@Mickel moen Ik lees jouw posts over het instellen van je Tado schema altijd met veel belangstelling. Ik heb er vorige week ook voor gekozen om stappen van .1C/45min te maken en ik merk nu al significant verschil.
De hele dag op 20 graden vind ik nogal wat.Flesym schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:56:
[...]
Vraag is waarom je dat wil als je niet thuis bent. Dat is ons in Nederland ingegoten omdat we genoeg goedkoop gas hadden. Maar overal in het buitenland waar ik kom valt het op dat het hele huis altijd lekker verwarmd is. Dus de vraag is of de Nederlandse manier wel zo goed is. Bij mij bespaart een constante temperatuur boven nachtverlaging.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ja bij mij nu ook. Zelfs 0,1 duurt al wat langerokijokii schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:58:
[...]
Met dit weer (rond vriespunt) duurt het bij mij echt wel een stuk langer om een halve graad te verwarmen. Vanaf een graad of 7 lukt dat makkelijk.
Ik heb twee extra T22 100x30 radiatoren die ik in de keuken onder het aanrecht ga aansluiten.
Omdat de radiatoren weinig ruimte hebben onder het aanrecht kreeg ik als advies deze kruislings aan te sluiten :
“Er zijn verschillende situaties waarin het aan te raden is om een radiator kruislings aan te sluiten. Een van de belangrijkste redenen is dat dit zorgt voor een betere warmteverdeling in de ruimte. Bij een parallelle aansluiting wordt de warmte namelijk voornamelijk aan de bovenkant van de radiator afgegeven, terwijl bij een kruislingse aansluiting de warmte gelijkmatiger wordt verdeeld over de hele radiator.”
Wat zal ik doen?
Omdat de radiatoren weinig ruimte hebben onder het aanrecht kreeg ik als advies deze kruislings aan te sluiten :
“Er zijn verschillende situaties waarin het aan te raden is om een radiator kruislings aan te sluiten. Een van de belangrijkste redenen is dat dit zorgt voor een betere warmteverdeling in de ruimte. Bij een parallelle aansluiting wordt de warmte namelijk voornamelijk aan de bovenkant van de radiator afgegeven, terwijl bij een kruislingse aansluiting de warmte gelijkmatiger wordt verdeeld over de hele radiator.”
Wat zal ik doen?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Prima prijs/kwaliteitOllie71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:
Had ik eerder moeten doen maar goed elke huis is anders en warmte vraag ook!
Alles ging vlot en zonder problemen.
Bij mij is de wp wel super stil ik hoor meer de Daikin paar huizen verder 🤷
Wat ik wel leuk aan de quatt vind is dat je huis en instalatie moet Tweaken en niet de pomp
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Hallo allemaal,
ik weet niet of ik hier mijn vraag op de goede plek stel, maar onze Nefit ecomline excellent cw6 hr 107 met los boilervat heeft het zo ongeveer begeven en nu zoeken we een alternatief.
Zoiets komt altijd op het vervelendste moment, namelijk nu het kouder begint te worden en je dus snel een nieuwe oplossing wil. Alleen al de keuze tussen cv-ketel, hybride warmtepomp of all electric laat me duizelen. De Quatt komt regelmatig naar voren als ik op een warmtepomp zoek, de prijs is interessant, de terugverdientijd al helemaal, en ik heb een aantal vragen, waarbij jullie hopelijk kunnen helpen. Excuus op voorhand als het te domme vragen zijn, maar zoals ik al zei, ik ben opeens op zoek en weet er nog niet al te veel vanaf.
ik weet niet of ik hier mijn vraag op de goede plek stel, maar onze Nefit ecomline excellent cw6 hr 107 met los boilervat heeft het zo ongeveer begeven en nu zoeken we een alternatief.
Zoiets komt altijd op het vervelendste moment, namelijk nu het kouder begint te worden en je dus snel een nieuwe oplossing wil. Alleen al de keuze tussen cv-ketel, hybride warmtepomp of all electric laat me duizelen. De Quatt komt regelmatig naar voren als ik op een warmtepomp zoek, de prijs is interessant, de terugverdientijd al helemaal, en ik heb een aantal vragen, waarbij jullie hopelijk kunnen helpen. Excuus op voorhand als het te domme vragen zijn, maar zoals ik al zei, ik ben opeens op zoek en weet er nog niet al te veel vanaf.
- Is het aanschaffen van een warmtepomp nog wel rendabel als je niet meer mag salderen? Ik denk dat dit betekent dat je veel meer gaat betalen voor de extra stroom die je gaat gebruiken?
- Wat is jullie ervaring met de Quatt in een jaren '80 woning die weliswaar is na geïsoleerd, maar natuurlijk niet op het niveau is van nieuwbouw. Beneden is wel vloerverwarming en de ketel staat al een jaar of 2 lager, en krijgt het huis nog prima warm - voor zover we verwarmen. Is er iemand in een vergelijkbare situatie die een Quatt heeft gekozen?
- Is 2024 het laatste jaar waarin we voordelig (ik zie 3.899 voor de Hybrid Duo die ze aanraden) kunnen besluiten om een warmtepomp te nemen? Of loopt het niet zo'n haast?
- We hebben een garage aan de woning vast zitten (we wonen geschakeld in een hoekwoning, de garage staat dus niet naast een andere woning). Zou de Quatt daarop geplaatst kunnen worden en zullen we dan geluidsoverlast ervaren?
- Is een terugverdientijd van iets meer dan 5 jaar realistisch? Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. We verbruiken op het moment zo'n 1100-1200 m3 gas per jaar (maar dat zal wel wat toenemen ivm de opgroeiende kinderen).
Ik wil een HW socket plaatsen op het stopcontact van de Quatt, maar kan ik de stekker er zo maar uit halen terwijl hij loopt te draaien?
Op de sticker staat dat ik hem niet mag loskoppelen.
Als ze langer zijn als 1600 altijd kruislings aansluiten.TeslaNerd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:08:
Ik heb twee extra T22 100x30 radiatoren die ik in de keuken onder het aanrecht ga aansluiten.
Wat zal ik doen?
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
1. Ja. 1200m3 gas zal ongeveer 150-250m3 gas worden. Besparing 1300€Steinumstein schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:09:
Hallo allemaal,
ik weet niet of ik hier mijn vraag op de goede plek stel, maar onze Nefit ecomline excellent cw6 hr 107 met los boilervat heeft het zo ongeveer begeven en nu zoeken we een alternatief.Zoals gezegd, onze woning komt uit de jaren '80, en had toen eigenlijk alleen 3 cm EPS onder de pannen en een dunne deken in de spouw. Dak is na-geïsoleerd, evenals de spouw en de vloer. We hebben beneden vloerverwarming, boven radiatoren. Totale oppervlakte is 205m2, inhoud schat ik 700-750m3. Meeste glas is vervangen voor HR++. Ik lees vaak dat je met lagere keteltemperatuur zou moeten kunnen verwarmen als je een warmtepomp neemt, dat gaat hier met zo'n 55 graden prima. Water komt lauw terug via de retourleiding.
- Is het aanschaffen van een warmtepomp nog wel rendabel als je niet meer mag salderen? Ik denk dat dit betekent dat je veel meer gaat betalen voor de extra stroom die je gaat gebruiken?
- Wat is jullie ervaring met de Quatt in een jaren '80 woning die weliswaar is na geïsoleerd, maar natuurlijk niet op het niveau is van nieuwbouw. Beneden is wel vloerverwarming en de ketel staat al een jaar of 2 lager, en krijgt het huis nog prima warm - voor zover we verwarmen. Is er iemand in een vergelijkbare situatie die een Quatt heeft gekozen?
- Is 2024 het laatste jaar waarin we voordelig (ik zie 3.899 voor de Hybrid Duo die ze aanraden) kunnen besluiten om een warmtepomp te nemen? Of loopt het niet zo'n haast?
- We hebben een garage aan de woning vast zitten (we wonen geschakeld in een hoekwoning, de garage staat dus niet naast een andere woning). Zou de Quatt daarop geplaatst kunnen worden en zullen we dan geluidsoverlast ervaren?
- Is een terugverdientijd van iets meer dan 5 jaar realistisch? Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. We verbruiken op het moment zo'n 1100-1200 m3 gas per jaar (maar dat zal wel wat toenemen ivm de opgroeiende kinderen).
Stroom zal wel 2300-2600 kwh meer worden. Zonder salderen zo'n 700€ kosten. Besparing zonder salderen dus 600 euro per jaar. Dat is dus in 5-6jr terugverdiend maar in jouw geval iets sneller.
2. Geen vergelijkbaar huis, wel slechter geïsoleerd en op basis van de eerste 3 dagen beloofd het veel goeds! Amper gasverbruik, wel iets meer stroom dan verwacht maar het is vandaag ook koud!
Overige vragen laat ik aan ervarener mensen over.
Thermostaat even laag zetten en als hij uitgaat de socket plaatsen.Johnn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:12:
Ik wil een HW socket plaatsen op het stopcontact van de Quatt, maar kan ik de stekker er zo maar uit halen terwijl hij loopt te draaien?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Persoonlijk zou ik;Johnn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:12:
- temperatuur setpoint flink omlaag
- wachten totdat de Quatt uitgaat
- CIC stroomloos maken
- Quatt stroomloos maken
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ze zijn vrij kort dus zal weinig uitmaken. Als het in het werk niet uitmaakt kan kruislings zeker geen kwaadTeslaNerd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:08:
Wat zal ik doen?
[Afbeelding]
Telt 2 x 1000 dan ook als langer dan 1600?Gerardwaz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:18:
[...]
Als ze langer zijn als 1600 altijd kruislings aansluiten.
Of kan ik die 2 ook in serie aansluiten?
[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 20-11-2024 20:37 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik zal het aan de loodgieter vragen maar volgens mij maakt het in het werk niet uit. De radiatoren hebben een onderaansluiting en de aftakkingen van de leidingen moeten nog gemaakt wordenFlesym schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:31:
[...]
Ze zijn vrij kort dus zal weinig uitmaken. Als het in het werk niet uitmaakt kan kruislings zeker geen kwaad
Nee zo werkt dat niet, gewoon in serie aansluiten is goed en kruislings is ook goed.TeslaNerd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:33:
[...]
Telt 2 x 1000 dan ook als langer dan 1600?
Of kan ik die 2 ook in serie aansluiten?
[ Voor 4% gewijzigd door Gerardwaz op 20-11-2024 20:47 ]
En nog een vraag over die twee radiatoren hieronder. Aan de ene kant zit een gladde metalen sierplaat op de radiatoren geklikt. De andere kant is normaal (zie fotos hieronder).
Maakt dat voor de toepassing met lage temperaturen nog uit of ik die sierplaten aan de voor- of achterzijde opstel? Of beter die sierplaten sowieso er af laten?
Maakt dat voor de toepassing met lage temperaturen nog uit of ik die sierplaten aan de voor- of achterzijde opstel? Of beter die sierplaten sowieso er af laten?
[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 20-11-2024 20:50 ]
Maakt niet uit. De meeste warmte wordt aan de binnenkant uitgestuurd via de lamellen. Maar de vlakke kant is mooier om tegenaan te kijkenTeslaNerd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:49:
En nog een vraag over die twee radiatoren hieronder. Aan de ene kant zit een gladde metalen sierplaat op de radiatoren geklikt. De andere kant is normaal (zie fotos hieronder).
[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 20-11-2024 21:00 ]
Kies je voor een Quatt dan zul je toch ook nog moeten nadenken over je CV ketel.Steinumstein schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:09:
Hallo allemaal,
• Wat is jullie ervaring met de Quatt in een jaren '80 woning die weliswaar is na geïsoleerd, maar natuurlijk niet op het niveau is van nieuwbouw. Beneden is wel vloerverwarming en de ketel staat al een jaar of 2 lager, en krijgt het huis nog prima warm - voor zover we verwarmen. Is er iemand in een vergelijkbare situatie die een Quatt heeft gekozen?
Ook al zou je de full electric willen dan moet dit,volgens wat Quatt nu aangeeft, via de hybride variant omdat ze data willen verzamelen.
Bij een hybride opstelling kan je wel kiezen voor een cv ketel zonder veel poespas. Meer dan een beetje bijverwarmen hoeft hij niet te doen.
Mijn woning is van 1969 en ook na geïsoleerd. Vergelijkbaar opp. Mijn Quatt mono kan dit makkelijk warm houden.
Een duo is in jouw geval wellicht niet nodig
Vanwege het kleine prijsverschil tussen de mono en de duo ben je snel geneigd om daarvoor te kiezen.
Voor diezelfde prijs als de duo heb je een mono en een nieuwe ketel.
Ik zou:Steinumstein schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:09:
Hallo allemaal,
Zoiets komt altijd op het vervelendste moment, namelijk nu het kouder begint te worden en je dus snel een nieuwe oplossing wil. Alleen al de keuze tussen cv-ketel, hybride warmtepomp of all electric laat me duizelen. De Quatt komt regelmatig naar voren als ik op een warmtepomp zoek, de prijs is interessant, de terugverdientijd al helemaal, en ik heb een aantal vragen, waarbij jullie hopelijk kunnen helpen. Excuus op voorhand als het te domme vragen zijn, maar zoals ik al zei, ik ben opeens op zoek en weet er nog niet al te veel vanaf.Zoals gezegd, onze woning komt uit de jaren '80, en had toen eigenlijk alleen 3 cm EPS onder de pannen en een dunne deken in de spouw. Dak is na-geïsoleerd, evenals de spouw en de vloer. We hebben beneden vloerverwarming, boven radiatoren. Totale oppervlakte is 205m2, inhoud schat ik 700-750m3. Meeste glas is vervangen voor HR++. Ik lees vaak dat je met lagere keteltemperatuur zou moeten kunnen verwarmen als je een warmtepomp neemt, dat gaat hier met zo'n 55 graden prima. Water komt lauw terug via de retourleiding.
- Een HR ketel van marktplaats plukken voor €150,- - €200,- (incl. Onderhoudshistorie).
- Hybride FE-ready warmtepomp(en) nemen
- Na een paar jaartjes overstappen op FE
Ik denk dat de keuze straks vooral gemaakt zal worden door de adviseur - gezien mijn totale gebrek aan kennis of een Duo wel of niet nodig zou zijn. Op hun website gaven ze, maar dat klinkt dan ook logisch, aan "Hiermee heb je twee keer zoveel vermogen en kun je later gemakkelijk uitbreiden naar All-Electric." Een gewone Quatt Hybrid zou minder comfort bieden en het moeilijker worden om uit te breiden?Ehbrands schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:00:
[...]
Kies je voor een Quatt dan zul je toch ook nog moeten nadenken over je CV ketel.
Ook al zou je de full electric willen dan moet dit,volgens wat Quatt nu aangeeft, via de hybride variant omdat ze data willen verzamelen.
Bij een hybride opstelling kan je wel kiezen voor een cv ketel zonder veel poespas. Meer dan een beetje bijverwarmen hoeft hij niet te doen.
Mijn woning is van 1969 en ook na geïsoleerd. Vergelijkbaar opp. Mijn Quatt mono kan dit makkelijk warm houden.
Een duo is in jouw geval wellicht niet nodig
Vanwege het kleine prijsverschil tussen de mono en de duo ben je snel geneigd om daarvoor te kiezen.
Voor diezelfde prijs als de duo heb je een mono en een nieuwe ketel.
Minder comfort: waarschijnlijk zal dat meevallen.Steinumstein schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:14:
[...]
Ik denk dat de keuze straks vooral gemaakt zal worden door de adviseur - gezien mijn totale gebrek aan kennis of een Duo wel of niet nodig zou zijn. Op hun website gaven ze, maar dat klinkt dan ook logisch, aan "Hiermee heb je twee keer zoveel vermogen en kun je later gemakkelijk uitbreiden naar All-Electric." Een gewone Quatt Hybrid zou minder comfort bieden en het moeilijker worden om uit te breiden?
Makkelijker overstappen op FE: waarschijnlijk wel.
Bedenk ook dat een Duo in verhouding niet veel meer kost en deze twee Quatts elkaar afwisselen als de warmtevraag niet heel hoog is. Dan verlengt dus de levensduur.
Dat is natuurlijk ook een optie, denk ik, ik zal dat zeker met de installateur bespreken. Is de Quatt full electric ready? Ik kan daar op hun site geen wijs uit worden, er staat maar heel weinig informatie - behalve dat er deze winter meer bekend zal worden.VindiGoosh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:13:
[...]
Ik zou:
- Een HR ketel van marktplaats plukken voor €150,- - €200,- (incl. Onderhoudshistorie).
- Hybride FE-ready warmtepomp(en) nemen
- Na een paar jaartjes overstappen op FE
Het verschil zou hem dan zitten in de goedkopere ketel, die nog maar een paar jaar mee zou moeten kunnen tov 1500 euro voor een mooi nieuw model.
Ja, de Quatt is full-electric ready. Zie ook de post van @RobertowNL die onlangs een Elektrische ketel van Bosch heeft geplaatstSteinumstein schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:19:
[...]
Dat is natuurlijk ook een optie, denk ik, ik zal dat zeker met de installateur bespreken. Is de Quatt full electric ready? Ik kan daar op hun site geen wijs uit worden, er staat maar heel weinig informatie - behalve dat er deze winter meer bekend zal worden.
Het verschil zou hem dan zitten in de goedkopere ketel, die nog maar een paar jaar mee zou moeten kunnen tov 1500 euro voor een mooi nieuw model.
Als je op termijm FE wilt, zou ik persoonlijk voor nu een tweedehandsje zoeken die deze periode kan overbruggen en die €1500,- lekker ik je zak houden voor een FE combi
Edit:
Voorbeeld:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Aantoonbaar onderhouden ketel waar je denk ik wel voor €200,- op uit kunt komen.
[ Voor 12% gewijzigd door VindiGoosh op 20-11-2024 21:24 ]
Elke quatt is fe ready. Bij fe komt er gewoon iets bij.Steinumstein schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:19:
[...]
Dat is natuurlijk ook een optie, denk ik, ik zal dat zeker met de installateur bespreken. Is de Quatt full electric ready? Ik kan daar op hun site geen wijs uit worden, er staat maar heel weinig informatie - behalve dat er deze winter meer bekend zal worden.
In dit geval een buffervat voor warm water en een heathbooster die de cv vervangt.
Het kan inderdaad zo zijn dat een mono dan niet meer voldoet.
Als dat voor jouw van toepassing is: volgend jaar komt ook de chill op de markt, dan kan de quatt ook koelen.
Zoiets klinkt inderdaad wel interessant - hopelijk ook genoeg om de DMU hier thuis te kunnen overtuigen ;-)VindiGoosh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:22:
[...]
Ja, de Quatt is full-electric ready. Zie ook de post van @RobertowNL die onlangs een Elektrische ketel van Bosch heeft geplaatst
Als je op termijm FE wilt, zou ik persoonlijk voor nu een tweedehandsje zoeken die deze periode kan overbruggen en die €1500,- lekker ik je zak houden voor een FE combi
Edit:
Voorbeeld:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Aantoonbaar onderhouden ketel waar je denk ik wel voor €200,- op uit kunt komen.
Zoek alleen wel op ketels waar installateurs een beetje blij van worden. Nefit is eigenlijk bijna altijd wel goed. De Remeha Tzerra moet je ver vandaan blijven. Daar gaan de nekharen van installateurs bij overeind staanSteinumstein schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:31:
[...]
Zoiets klinkt inderdaad wel interessant - hopelijk ook genoeg om de DMU hier thuis te kunnen overtuigen ;-)
Succes!
[ Voor 5% gewijzigd door VindiGoosh op 20-11-2024 21:33 ]
Dank, ik ga het eens vragen aan Quatt.Freeckje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:54:
[...]
Ja, de CiC volgt/regelt de temperatuur binnen een marge van + en - 2 graden (is tot nu toe mijn ervaring), vrij grof dus. De CiC heeft ook een interne regelaar die adhv diverse parameters de compressor regelt. Algoritme is mij onbekend.
Voordeel van watertemperatuur-aansturing tot nu toe: geen under- of overshoots.
Je TS kan mogelijk ook "binnenkamer-temp compensatie" bevatten waarmee de watertemperatuur omlaag of omhoog gecompenseerd wordt voor te hoge afwijkingen van de kamertemp. Een hybride TS z.g.
Mocht Quatt de aanpassing weigeren: mbv jouw TS of mbv HomeAssistant de kamertemp in kleine stapjes verhogen of verlagen.
De touch modulation heeft inderdaad ook kamer temp compensatie.
Hij heeft alleen stappen van 0,5 graad om te programmeren of in te stellen, meten doet hij wel in 0,1.
@TeslaNerd
We hadden het recent over het defrostgedrag en de instellingen van de bodemverwarming van de Quatt, maar toen was er nog weinig over te zeggen vanwege 'niet koud genoeg'.
Nu is dat uiteraard wel het geval. Zie jij verschillen met vorige winter?
We hadden het recent over het defrostgedrag en de instellingen van de bodemverwarming van de Quatt, maar toen was er nog weinig over te zeggen vanwege 'niet koud genoeg'.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ja, ik zie wel verschil met vorig jaar dat Quatt of mijn warmteverlies heeft verlaagd of dat de besturing van de CiC is veranderd. Ik heb nu lange runs op 30Hz waarbij de watertemperatuur na ca een uur stabiel wordt op 30-35 graden. Vorig jaar wilde mijn Quatt dan altijd perse door naar de 40 graden.onlinaius schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:56:
@TeslaNerd
Ik heb nog geen defrosts gezien hoewel ik gisteren bij het modbus debuggen wel negatieve temperaturen voorbij zag komen over de modbus voor de "evaporating temperature".
De bodemverwarming trekt nog steeds 150 watt die ik zoals vorig jaar zie aangaan als de power input met 150 watt toeneemt zonder dat de heating power toeneemt.
Mijn COP vandaag is 2,5 en in HA zie ik dat in de lange runs de COP nog slechts 2,0 is omdat die 150 watt er dan extra inhakt bij 30Hz en 470 watt.
[ Voor 36% gewijzigd door TeslaNerd op 20-11-2024 22:37 ]
Ah, en wat had je in gedachten qua dagverlaging?Erik1805 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:00:
[...]
Ja bij mij nu ook. Zelfs 0,1 duurt al wat langer
0,2°C 😉
(Wanneer buitentemperatuur boven ≈ 10°C komt doe ik ook aan nachtverlaging. Met dit weer niet: continue heeft Quatt al moeite mee (warmte vasthouden). Ik waag me niet aan nachtverlaging nu.
Wat is jouw afgiftesysteem? Ik verwacht vloerverwarming.Flesym schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:56:
[...]
Vraag is waarom je dat wil als je niet thuis bent. Dat is ons in Nederland ingegoten omdat we genoeg goedkoop gas hadden. Maar overal in het buitenland waar ik kom valt het op dat het hele huis altijd lekker verwarmd is. Dus de vraag is of de Nederlandse manier wel zo goed is. Bij mij bespaart een constante temperatuur boven nachtverlaging.
Als je interesse hebt heb ik eventueel wel een ketel te koop van eind 2020. Ik ben bezig om zelf met een warmtepompboiler en e-cv van het gas af te gaan.Steinumstein schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:19:
[...]
Afgelopen 2 dagen hadden hier in het zuiden van het land een gemiddelde temperatuur over de volle 24 uur van 2.5graden.
Sinds begin dit jaar hadden we slechts 15 dagen onder de 2.5.
Kortom….
Het Gasgebruik van afgelopen 2 dagen is een heel redelijke indicatie van “hoe hybride” je installatie is. Als je het vrijwel gas loos hebt kunnen houden zit je goed op koers voor 80..90% gas besparing. Beetje gas hebben gebruikt is ook niet echt erg dus.
Just a thought.
Kortom….
Het Gasgebruik van afgelopen 2 dagen is een heel redelijke indicatie van “hoe hybride” je installatie is. Als je het vrijwel gas loos hebt kunnen houden zit je goed op koers voor 80..90% gas besparing. Beetje gas hebben gebruikt is ook niet echt erg dus.
Just a thought.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ondertussen probeer ik de fysica van de warmtepomp te doorgronden. Uit mijn eerder geposte grafiekjes was te zien dat de warmtevraag van het huis recht-evenredig is met de buitentemperatuur. Dat wisten we natuurlijk al uit de wetten van de thermodynamica. Ook bleek dat de COP eveneens recht-evenredig is met de buitentemperatuur, of althans ongeveer recht-evenredig.
/f/image/EDdv2ZBj4nK0jqgi8KQQIDjo.png?f=fotoalbum_large)
De definitie van de COP = E_warmtevraag/E_opname (even aannemende dat de CV ketel niet bijspringt). Met E_warmtevraag en COP als bekenden, kan de E_opname als functie van de buitentemperatuur bepaald worden. En dat is geenszins een rechte lijn (zie oranje lijn in onderstaande grafiek)
/f/image/8eqK4XpsVuTqrqUYZWoFbNWo.png?f=fotoalbum_large)
Dit plaatje laat zien dat bij lage buitentemperatuur de warmtepomp ergens meer energie kost dan dat het huis nodig heeft. in de eerste grafiek is te zien dat op dat punt de COP = 1 is, wat niet verrassend is.
Het maximum van de het verschil, dat is dus het punt waar de warmtepomp het meeste aan energie bespaart, ligt rond de 0 grC.
Ook is van belang dat de WP niet meer vermogen kan leveren dan 1500-1800 W. Dat komt overeen met de dagelijkse energie van 36 - 43 kWh. Dat omslagpunt ligt rond de -1.5 grC. De grafiek links van dat punt is dus niet erg realistisch omdat dan de CV gaat bijspringen.
Een soortgelijke grafiek kan gemaakt worden op basis van kosten. daarvoor moeten de gas en elektriciteitstarieven worden toegevoegd. Het geeft dan dit plaatje.
/f/image/If7w1IMddQKD76IXNRRwCCW0.png?f=fotoalbum_large)
Het punt waar de besparing 0 euro is, ligt bij -2,7 grC. De COP is dan 1,8. Dat getal is al eerder voorbij gekomen. De maximale besparing in euro's ligt bij 3 grC.
De grafieken gelden alleen voor mijn installatie, maar de trend is voor iedereen hetzelfde. Maar zelfs bij mij klopt het nog niet helemaal want gisteren heb ik bijna 5 euro bespaart, en dat is meer dan deze grafieken voor mogelijk houden.
Sla ik met deze analyse de plank ver mis ?
/f/image/EDdv2ZBj4nK0jqgi8KQQIDjo.png?f=fotoalbum_large)
De definitie van de COP = E_warmtevraag/E_opname (even aannemende dat de CV ketel niet bijspringt). Met E_warmtevraag en COP als bekenden, kan de E_opname als functie van de buitentemperatuur bepaald worden. En dat is geenszins een rechte lijn (zie oranje lijn in onderstaande grafiek)
/f/image/8eqK4XpsVuTqrqUYZWoFbNWo.png?f=fotoalbum_large)
Dit plaatje laat zien dat bij lage buitentemperatuur de warmtepomp ergens meer energie kost dan dat het huis nodig heeft. in de eerste grafiek is te zien dat op dat punt de COP = 1 is, wat niet verrassend is.
Het maximum van de het verschil, dat is dus het punt waar de warmtepomp het meeste aan energie bespaart, ligt rond de 0 grC.
Ook is van belang dat de WP niet meer vermogen kan leveren dan 1500-1800 W. Dat komt overeen met de dagelijkse energie van 36 - 43 kWh. Dat omslagpunt ligt rond de -1.5 grC. De grafiek links van dat punt is dus niet erg realistisch omdat dan de CV gaat bijspringen.
Een soortgelijke grafiek kan gemaakt worden op basis van kosten. daarvoor moeten de gas en elektriciteitstarieven worden toegevoegd. Het geeft dan dit plaatje.
/f/image/If7w1IMddQKD76IXNRRwCCW0.png?f=fotoalbum_large)
Het punt waar de besparing 0 euro is, ligt bij -2,7 grC. De COP is dan 1,8. Dat getal is al eerder voorbij gekomen. De maximale besparing in euro's ligt bij 3 grC.
De grafieken gelden alleen voor mijn installatie, maar de trend is voor iedereen hetzelfde. Maar zelfs bij mij klopt het nog niet helemaal want gisteren heb ik bijna 5 euro bespaart, en dat is meer dan deze grafieken voor mogelijk houden.
Sla ik met deze analyse de plank ver mis ?
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Denk dat je wel goed zit.
De besparing gisteren van 5 euro is ook maar een schatting. Je kunt jezelf over gisteren ook onmogelijk nog controleren, dus je moet ergens mee rekenen.
Die aangegeven besparing geldt sowieso alleen als je het anderszins ook had gespendeerd.
De besparing gisteren van 5 euro is ook maar een schatting. Je kunt jezelf over gisteren ook onmogelijk nog controleren, dus je moet ergens mee rekenen.
Die aangegeven besparing geldt sowieso alleen als je het anderszins ook had gespendeerd.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Verlaag nu tot 18,5. En dan vanaf 13:00 per 0,5 graden verhoging tot 19.5. Tot op heden bevalt dat prima. Even weekje aanzienFriezin schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:02:
[...]
Ah, en wat had je in gedachten qua dagverlaging?
0,2°C 😉
(Wanneer buitentemperatuur boven ≈ 10°C komt doe ik ook aan nachtverlaging. Met dit weer niet: continue heeft Quatt al moeite mee (warmte vasthouden). Ik waag me niet aan nachtverlaging nu.
Ik heb ervoor gekozen om mijn nachtverlaging van 20.5 naar 19.5 te veranderen in een halve graad (20.0) omdat de Quatt de ingestelde temperatuur niet/lastig haalt.Erik1805 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:01:
[...]
Verlaag nu tot 18,5. En dan vanaf 13:00 per 0,5 graden verhoging tot 19.5. Tot op heden bevalt dat prima. Even weekje aanzien
@AlfredPteD Klopt die eerste rode COP lijn wel? Bij -7 zit jij <0,5 COP.
De Quatt specs zitten bij 'W35, buitenlucht -7 °C' op een 'C.O.P Min./Max. 2,8 / 3,1'
De Quatt specs zitten bij 'W35, buitenlucht -7 °C' op een 'C.O.P Min./Max. 2,8 / 3,1'
Vannacht in Nederland een frisse nacht gehad, net tegen het vriespunt. Was even benieuwd of jullie medequatters dit ook een nette score vinden..
Even wat context:
/f/image/J0oG0DEcxff1aVN6Nb7r51wQ.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/Rlj2MGqa8KKz3eHsbWU9497W.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/i3oWlRsJ5aZOZeszeGUQKswG.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/nxXuIriRD2uMNGotM3GafjBy.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/06wIuQxJDu40kA1lfz0c9A67.png?f=fotoalbum_medium)
Dit is incl sluipverbruik, stroompiekjes is de vaatwasser
Even wat context:
- Quatt Hybrid (enkel uitgevoerd)
- 122 m² woonoppervlak
- Hoekwoning uit 2014, HR+++ glas, mechanische ventilatie (raamroosters)
- Vloerverwarming op 3 verdiepingen, 1 verdeelpunt per verdieping
- Thermostaat op 20c
- Silent mode staat uit
- 20 meter leiding tussen Quatt en CV ketel
/f/image/J0oG0DEcxff1aVN6Nb7r51wQ.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/Rlj2MGqa8KKz3eHsbWU9497W.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/i3oWlRsJ5aZOZeszeGUQKswG.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/nxXuIriRD2uMNGotM3GafjBy.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/06wIuQxJDu40kA1lfz0c9A67.png?f=fotoalbum_medium)
Dit is incl sluipverbruik, stroompiekjes is de vaatwasser
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets
Dat is een goede vraag, want ik veronderstel dat de COP lineair afhankelijk is met de buitentemperatuur. dat heb ik gedaan op basis van mijn beperkte data (post van afgelopen dinsdag, of zie het plaatje hieronder)jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:52:
/f/image/PFWnWy54A4lEWojYPWbkEYlN.png?f=fotoalbum_large)
Het is een sterk staaltje extrapolatie, dat moet ik toegeven. Voorlopig heb ik niks beter. Ik wil niet met de specs van Quatt werken, want ik wil die checken. Misschien wordt het nog echt koud deze winter, en wordt de data beter.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Op basis van jouw post heb ik gisteravond een testje in elkaar geflanst.SBL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:15:
Even over defrosts:
Quatt gebruikt dan water uit je systeem om de R32 op te warmen zodat je daarmee je "grill" kunt ontdooien.
Dus dan is gedurende een paar minuten temperatureWaterIn hoger dan temperatureWaterOut, terwijl dat normaal andersom is. Beide dalen tijdens defrost, zodat je systeemwater aan het eind van defrost bijvoorbeeld 3 graden kouder is geworden.
Vorig jaar zag je in JSON op piek van defrost dan een negatieve warmtelevering(power) tot wel -6000W.
Nu wordt deze power op 0 gesteld tijdens defrost. Dat voelt als windowdressing door Quatt in de JSON.
Ben benieuwd of buiten weggeblazen warmte dan dit jaar opeens meetelt in je COP die in je app vermeld wordt over een dag/week/maand.
(warmte die je in je systeem stopt en buiten wegblaast, moet in mijn ogen niet meetellen als geleverde warmte, dus de negatieve waardes tijdens defrost, zou je in mijn ogen mee moeten tellen.)
Ik bereken de thermisch vermogen (kW) en energie (kWh) twee keer op basis van flow en deltaT.
De ene keer cap ik hem op minimaal 0 (hij wordt dus niet meer negatief). Dit is wat Quatt ook doet in de app/json.
De andere is 'uncapped'. Deze mag dus lekker negatief worden.
In onderstaande tabel de resultaten van de afgelopen 9 uur met 12 defrosts.
Onder de huidige omstandigheden zit Quatt ongeveer 0,2 tot 0,3 te hoog met hun getoonde COP.
Conclusie: Quatt geeft een te hoge COP in de app zodra defrosting relevant wordt.
Dit werkt uiteraard ook door op de CO2 en euro-besparingen die ons getoond worden
Verschil is niet heel groot, maar echt heel netjes is het in mijn ogen ook niet...
Dat is toch voor iedere woning anders?jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:52:
Ik ben eerder benieuwd voor hoeveel van de 9000 geïnstalleerde Quatts de woning warm blijft met W35 bij een buitenlucht van -7 C?
Ben benieuwd waar je uitkomt als je de datapunten >12grC even buiten beschouwing laat in je extrapolatie. Dan komt die COP lijn een stuk vlakker te liggen. Dat zou ook beter passen bij mijn visuele fitAlfredPteD schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:05:
[...]
Dat is een goede vraag, want ik veronderstel dat de COP lineair afhankelijk is met de buitentemperatuur. dat heb ik gedaan op basis van mijn beperkte data (post van afgelopen dinsdag, of zie het plaatje hieronder)
[Afbeelding]
Het is een sterk staaltje extrapolatie, dat moet ik toegeven. Voorlopig heb ik niks beter. Ik wil niet met de specs van Quatt werken, want ik wil die checken. Misschien wordt het nog echt koud deze winter, en wordt de data beter.
Maar haal je nu niet twee zaken door elkaar?TeslaNerd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:07:
[...]
Dat is toch voor iedere woning anders?
Ik ben eerder benieuwd voor hoeveel van de 9000 geïnstalleerde Quatts de woning warm blijft met W35 bij een buitenlucht van -7 C?
Bij -7grC kan een Quatt een bepaald maximaal vermogen leveren. Voor een mono is dit volgens spec zo'n 2,7kW bij een COP van ~3.
:strip_exif()/f/image/MFOXncYiYwq6fiYGLL4LSrXu.png?f=user_large)
Dit staat los van de warmtebehoefte van je huis. Die heeft bij -7grC wellicht veel meer dan 2,7kW nodig.
In het noorden ietsje kouder en nu ❄️❄️Stefannn schreef op donderdag 21 november 2024 @ 06:59:
Afgelopen 2 dagen hadden hier in het zuiden van het land een gemiddelde temperatuur over de volle 24 uur van 2.5graden.
Kortom….
Just a thought.
Weerstation Eelde: https://weerstatistieken.nl/eelde/2024/november
Maandag t/m nu 10m3.
Behagelijk op 21°C (de slaapkamer, daar mag Chill tzt verwarmen, haldeur nu open).
Al met al ben ik nog steeds blij met de aankoop.
Nee hoor, alleen 4 T22 radiatoren van 2m40 beneden met heatfans en boven kleine radiatoren zonder heatfansWAF1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:10:
[...]
Wat is jouw afgiftesysteem? Ik verwacht vloerverwarming.
Dat is ook precies het hiaat voor "FE".jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:13:
[...]
Maar haal je nu niet twee zaken door elkaar?
Bij -7grC kan een Quatt een bepaald maximaal vermogen leveren. Voor een mono is dit volgens spec zo'n 2,7kW bij een COP van ~3.
[Afbeelding]
Dit staat los van de warmtebehoefte van je huis. Die heeft bij -7grC wellicht veel meer dan 2,7kW nodig.
Wil je voorkomen dat je COP1 moet 'backup-heaten', dan heb je eerder het dubbele nodig, hence... een duo.
En daarom is juiste dimensionering ook zo belangrijk. Je installatie lukraak 'verdubbelen' zodat je uit kan bij vrieskou is niet per se een goed idee.
Daarnaast zijn COP's bij elke wp zo tussen de 0-2 graden, nat, sneeuw, mist, RLV 95%+, gewoon slecht.
Wordt het iets kouder en ook droger, dan kruipt het COP ook weer wat op.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-11-2024 09:33 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als een andere woning bij -7 buiten water van 55 graden nodig heeft dan heeft Quatt in de specs daar een andere tabel voor:jj85 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:13:
[...]
Maar haal je nu niet twee zaken door elkaar?
[Afbeelding]
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/ejeSR9muGMPcTn9zvffOFds4.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/hr6cNnVnhde7dq3O4heP0ObW.png?f=fotoalbum_large)