Ja, is zo te vervangen (zoals boven al aangegeven). Let erop dat de dt4m geen permanente verlichting heeft. Als je de temperatuur wil zien (huidig of setpoint) moet je erop drukken. Anders is hij volledig zwart (of wit, afhankelijk van de kleur die je hebt)bundit schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:11:
[...]
Bedankt voor je reactie, dat is dan toch het overwegen waard.
Ik neem aan dat het bedraad werkt op de CiC met opentherm en zonder batterijen (smartpower).
Momenteel is de Tado ook op opentherm met de Quatt aangesloten, dus ik verwacht dat het plug en
Play moet zijn en Quatt niet nodig heb voor aanpassingen.
Ik gebruik ook een Toon 2 (geroot). Mocht je wat instellingen willen vergelijken dan hoor ik het graag. Hierbij alvast wat screenshots van mij.noppie63 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:30:
Ik heb nu sinds een week een Quatt Hybrid en ben best tevreden. Ik zie echter dat op de momenten dat de Quatt geen warmte levert (bv 's nachts) er bijna ieder uur 0,02 kubieke meter gas verbruikt wordt terwijl er geen warmtevraag is. Komt iemand dit bekend voor?
Ik gebruik overigens de Quatt in combinatie met de Toon 2 thermostaat
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
In dat geval staat de wind pal op de ventilatorkant. Dan waait de wind er toch vanaf de voorkant in?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
In dit voorbeeld is de wind uit het oosten, en dan is het in nederland meestal extra koud.
Bij een WP op het westen heb je dat probleem niet. Want west is meestal warm, dus no defrost of minimaal.
En oost, dan werkt de wind mee met de fan.
Ik ben denk ik blij met een west oriëntatie van de voorkant van mijn Quatt...
Bij een WP op het westen heb je dat probleem niet. Want west is meestal warm, dus no defrost of minimaal.
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Met die redenatie:m10tech schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:45:
In dit voorbeeld is de wind uit het oosten, en dan is het in nederland meestal extra koud.
Wind uit oosten droger, wind uit westen is vochtiger
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
TjaOllie71 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:53:
Na de berichtgeving over slechte service achteraf bij warmtepompen van vanmorgen, nu deze mailing van Quatt binnen gekregen.
Marketing en service-afdeling zijn dus nog helemaal op elkaar voorbereid ingespeeld.
[Afbeelding]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Vraagje:
Hoever mag het stopcontact voor de CiC van de ketel af zitten?
Wat jij wilt.Jasper7676 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:08:
Vraagje:
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
MAAR, de CiC moet aan de temperatuursensor van de ketel uitgang worden gekoppeld, en daar zit maar een snoertje aan van ~1meter.
En aan de CiC zit een voedingskabel van ~1meter, dus max ~2meter, tenzij je verlengkabels gaat regelen...
En aan de CiC zit een voedingskabel van ~1meter, dus max ~2meter, tenzij je verlengkabels gaat regelen...
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Nee ik ga er van uit dat de intenties goed zijn.VindiGoosh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:01:
[...]
Ik denk echt niet dat Quatt met die intentie in de wedstrijd staat.
Ze willen zoveel mogelijk klanten binnenhalen en die wurmen ze administratief echt wel binnen de overgangsregeling. Dus dat zijn adviesgesprek volgend jaar zou vallen als hij hem 3 weken geleden al heeft aangevraagd (en betaald) doet daar niets vanaf.
M.i. een beetje een knullige reden om daarvoor af te zeggen, maar iedereen staat daar anders in natuurlijk.
Ik ben waarschijnlijk ook gewoon erg kritisch geworden. Ik zie het als credits die je een bedrijf geeft. Op een gegeven moment hebben ze die na gedoe gewoon verspeeld.
Er kan heus wel wat fout gaan en dat mag ook gewoon. Maar het gaat er om hoe je dat vervolgens oplost. En eerlijk, een ingang vinden bij de klantenservice is echt onder de maat. Ik ga het niet allemaal weer oprakelen maar ik zie hier nog steeds hele basale dingen voorbij komen die fout gaan.
En laten we niet vergeten dat iedereen een flink bedrag aftikt aan Quatt. €9000 voor een DUO. Dan mag je echt wel wat verwachten, ook service.
Maar ik hou erover op.
Hier tekenen aub ......
@Flesym waarom heb ik hier een verkeerd beeld van als ik naar de definitie van een stookgrens kijk? Een waarde waarvan ik door het forum weet dat de monteurs die in de CIC invoeren. Die Quatt ook eerder in het technisch rapport vermelde, een waarde die dus blijkbaar belangrijk is. Hoe zie jij dat dus?Flesym schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:41:
[...]
Ik denk dat je echt een verkeerd beeld hebt hoe dit werkt. Maar succes met het inregelen.
Wat is de stookgrens? De stookgrens is de maximale buitentemperatuur waarbij een cv-ketel of cv-groep aanslaat. Stel de stookgrens juist in met behulp van de cv-regeling en controleer elk voor- en najaar bij buitentemperaturen boven de stookgrens of de ketel daadwerkelijk is uitgeschakeld.
Mijn theorie is dat als het warmteverlies naar beneden wordt bijgesteld dat de wp met minder vermogen op een stijging of daling van de buitentemperatuur reageert en daardoor dus ik het algemeen rustiger reageert. Dus @Flesmyn ik wil van jou weten waarom mijn redenatie volgens jou niet zou kloppen en wat ik dus volgens verkeerd zie of verkeerd beredeneer.
Toch denk ik wel na over verschillende menigen want ik zit ook op dit forum om te leren. Maar als ik echt denk dat het anders zit zal ik dat wel aangegeven en ik hoop dan op een goede inhoudenlijke discussie. Een van de vragen die ik langs heb zien komen, hoe kan je zien dat je warmteverlies niet goed staat. Eigenlijk voeren we die discussie hier en ook ik zelf ben benieuwd wat uiteindenlijk de eindconclusie zal zijn. Mijn eerste indruk is dat de buitentemperatuur bij de meesten lang niet zo grillig is dan wat ik in de app zie maar dat kan ik natuurlijk niet makkenlijk vergelijken.
Lang niet altijd zullen alle forumleden snappen waarom ik tot een conclusie bepaalde kom terwijl die in mijn hoofd bepaalde feiten wel meeweeg. Wat een wisselend beeld betekent, ik heb eens drie dagen achter elkaar gezet. De binnentemperatuur staat bij alle drie constant de hele dag constant op 20, 5 graden en in het algemeen wordt die temperatuur ook gehaald. Ik ben benieuwd of iemand dit beeld herkent. Zelf op één dag kan het beeld sterk wisselen.
Zondag
:strip_exif()/f/image/cUAveDwLpOXtuFpEosponfLm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie dus afgelopen zondag, o.a. met een constant stijgende buitentemperatuur, een prachtige constante ondergrens qua elektrisch opgenomen elektrisch vermogen, dit geeft, wat aangeeft dat het afstellen van het afgiftesysteem niet het hoofdprobleem is. Mijn afgiftesysteem geeft urenlang, stabiel onder de juiste omstandigheden (geen wind?) op de ondergrens van 400 W elektrisch opgenomen vermogen, zijn warmte af en gaat dan toch "ineens" pendelen. COP = 42,03/6,93 =6,1 dus op zich niks te klagen.
:strip_exif()/f/image/Nyh35mNJwfLEbuVic0yotVb2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie, als ik in de app kijk dat als de temperatuur langzaam naar de 16 graden stijgt. Maar misschien is het wel belangrijker dat ik de grafiek zie afvlakken en mijn wp krijgt het rond 12 uur moeilijker krijgt en gaat vaker aan en uit. Het warmteverlies is klein dit "pendelen" is niet goed te voorkomen. Dit beeld heb ik eerder afgelopen week gezien toen tussen de 8 en 9 graden.
Conclusie: Mijn wp gaat pendelen als de buitentemperatuur, bijna horizontaal loopt en de temperatuur binnen constant staat, het warmteverlies is dan te klein.
Maandag
:strip_exif()/f/image/fOB1OvvxAXi4YdW0a5fJ7fQV.jpg?f=fotoalbum_large)
Een volkomen ander beeld en vandaag. De hele dag staat de wp onder het minimale vermogen van de wp te pendelen en lager mimimaal vermogen zou fijn zijn. COP 40,42 kWh/6,70 kWh = 6 Op zich een prima resultaat. Conclusie: Het zou prettig zijn als mijn warmteverlies iets lager werd gezet, wat minder vermogen in één keer.
:strip_exif()/f/image/dkvxe0KGzTNao4qlo8Ejbmgr.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de verandering zien we dat de temperatuur over de dag sterk terug loopt, het is een hele andere dag dan gisteren, zondag.
Dinsdag
:strip_exif()/f/image/HQ2NeIQDtv3VYTc7Erasd8uB.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar op dinsdag loopt de wp een lange run zien dus het systeem kan wel zijn warmte kwijt want het is een wat koudere dag. Maar mijn beeld is altijd wat onrustiger dan dat ik hier dat bij de meesten zie.
COP 73,11 kWh/15,56 kWh = 4,7 Het lijkt mij een prima waarde met deze buitentemperaturen.
:strip_exif()/f/image/5r1fKboIRuuTXFAfpDNgmpAS.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn indruk is dat bij mij de buitentemperatuur zich rond mijn huis grilliger gedraagt maar ik weet niet hoe dat bij anderen is en ik denk dat dit o.a. door wind en de zon komt. Een dag uit kiezen om rustig een meting te doen dat vind ik niet zo makkenlijk en als ik naar deze drie dagen kijk, dat moet ik echt wel plannen. Ook bij mijn eerdere poging wisselde de temperatuur in een meting behoorlijk. Advies gebruik schildertape en wacht tot het wat kouder is.Terwijl ik ondertussen al weken behoorlijk rechte grafieken van andere langs zie komen waarvan ik vraag hoe ze dat doen of hoe dat kan. Mijn verdeking is dat het warmteverlies niet goed staat maar ik sluit zeker niet uit dat er meer moet gebeuren. Maar ik wil ondertussen wel weten of de buitentemperatuur bij anderen ook zo grillig is.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Een goed idee maar voelt wel een beetje tegen natuurlijk.CPM schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:01:
@WAF1 je kunt ook de ramen openzetten tijdens het inregelen, zo haal je mogelijk de ingestelde temperatuur niet en blijft de Quatt stoken.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Heb je al gemeten wat de aanvoer en retour temperatuur bij de radiatoren is?WAF1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:59:
[...]
Een goed idee maar voelt wel een beetje tegen natuurlijk.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Per 0.01 zelfs als je het commando direct naar OTGW stuurt, en niet door HA's OTGW integratie laat afronden.TeslaNerd schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:46:
[...]
Ik had zelf ook nog zo een ouder model Honeywell Round Modulation waar ik met de Quatt mee ben gestart. Dezelfde model T87M1003 die bij @nairolf per 0,1grC de setpoint laat regelen.
Ik had die vervangen door de moderne versie T87M2018 met het grotere display.
Dat oudere model 1003 kan dus wel stapjes van 0,1grC waar het nieuwere model 2018 alleen stappen van 0,5grC kan.
Ik heb de 1003 terug gezet en ben weer helemaal blij
OpenTherm heeft een resolutie van 1/256 graad Celcius.
Aan je buitentemperaturen te zien woon je hier vlak om de hoekWAF1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:52:
[...]
@Flesym waarom heb ik hier een verkeerd beeld van als ik naar de definitie van een stookgrens kijk? Een waarde waarvan ik door het forum weet dat de monteurs die in de CIC invoeren. Die Quatt ook eerder in het technisch rapport vermelde, een waarde die dus blijkbaar belangrijk is. Hoe zie jij dat dus?
Wat is de stookgrens? De stookgrens is de maximale buitentemperatuur waarbij een cv-ketel of cv-groep aanslaat. Stel de stookgrens juist in met behulp van de cv-regeling en controleer elk voor- en najaar bij buitentemperaturen boven de stookgrens of de ketel daadwerkelijk is uitgeschakeld.
Mijn theorie is dat als het warmteverlies naar beneden wordt bijgesteld dat de wp met minder vermogen op een stijging of daling van de buitentemperatuur reageert en daardoor dus ik het algemeen rustiger reageert. Dus @Flesmyn ik wil van jou weten waarom mijn redenatie volgens jou niet zou kloppen en wat ik dus volgens verkeerd zie of verkeerd beredeneer.
Toch denk ik wel na over verschillende menigen want ik zit ook op dit forum om te leren. Maar als ik echt denk dat het anders zit zal ik dat wel aangegeven en ik hoop dan op een goede inhoudenlijke discussie. Een van de vragen die ik langs heb zien komen, hoe kan je zien dat je warmteverlies niet goed staat. Eigenlijk voeren we die discussie hier en ook ik zelf ben benieuwd wat uiteindenlijk de eindconclusie zal zijn. Mijn eerste indruk is dat de buitentemperatuur bij de meesten lang niet zo grillig is dan wat ik in de app zie maar dat kan ik natuurlijk niet makkenlijk vergelijken.
Lang niet altijd zullen alle forumleden snappen waarom ik tot een conclusie bepaalde kom terwijl die in mijn hoofd bepaalde feiten wel meeweeg. Wat een wisselend beeld betekent, ik heb eens drie dagen achter elkaar gezet. De binnentemperatuur staat bij alle drie constant de hele dag constant op 20, 5 graden en in het algemeen wordt die temperatuur ook gehaald. Ik ben benieuwd of iemand dit beeld herkent. Zelf op één dag kan het beeld sterk wisselen.
Zondag
[Afbeelding]
Ik zie dus afgelopen zondag, o.a. met een constant stijgende buitentemperatuur, een prachtige constante ondergrens qua elektrisch opgenomen elektrisch vermogen, dit geeft, wat aangeeft dat het afstellen van het afgiftesysteem niet het hoofdprobleem is. Mijn afgiftesysteem geeft urenlang, stabiel onder de juiste omstandigheden (geen wind?) op de ondergrens van 400 W elektrisch opgenomen vermogen, zijn warmte af en gaat dan toch "ineens" pendelen. COP = 42,03/6,93 =6,1 dus op zich niks te klagen.
[Afbeelding]
Ik zie, als ik in de app kijk dat als de temperatuur langzaam naar de 16 graden stijgt. Maar misschien is het wel belangrijker dat ik de grafiek zie afvlakken en mijn wp krijgt het rond 12 uur moeilijker krijgt en gaat vaker aan en uit. Het warmteverlies is klein dit "pendelen" is niet goed te voorkomen. Dit beeld heb ik eerder afgelopen week gezien toen tussen de 8 en 9 graden.
Conclusie: Mijn wp gaat pendelen als de buitentemperatuur, bijna horizontaal loopt en de temperatuur binnen constant staat, het warmteverlies is dan te klein.
Maandag
[Afbeelding]
Een volkomen ander beeld en vandaag. De hele dag staat de wp onder het minimale vermogen van de wp te pendelen en lager mimimaal vermogen zou fijn zijn. COP 40,42 kWh/6,70 kWh = 6 Op zich een prima resultaat. Conclusie: Het zou prettig zijn als mijn warmteverlies iets lager werd gezet, wat minder vermogen in één keer.
[Afbeelding]
Voor de verandering zien we dat de temperatuur over de dag sterk terug loopt, het is een hele andere dag dan gisteren, zondag.
Dinsdag
[Afbeelding]
Maar op dinsdag loopt de wp een lange run zien dus het systeem kan wel zijn warmte kwijt want het is een wat koudere dag. Maar mijn beeld is altijd wat onrustiger dan dat ik hier dat bij de meesten zie.
COP 73,11 kWh/15,56 kWh = 4,7 Het lijkt mij een prima waarde met deze buitentemperaturen.
[Afbeelding]
Mijn indruk is dat bij mij de buitentemperatuur zich rond mijn huis grilliger gedraagt maar ik weet niet hoe dat bij anderen is en ik denk dat dit o.a. door wind en de zon komt. Een dag uit kiezen om rustig een meting te doen dat vind ik niet zo makkenlijk en als ik naar deze drie dagen kijk, dat moet ik echt wel plannen. Ook bij mijn eerdere poging wisselde de temperatuur in een meting behoorlijk. Advies gebruik schildertape en wacht tot het wat kouder is.Terwijl ik ondertussen al weken behoorlijk rechte grafieken van andere langs zie komen waarvan ik vraag hoe ze dat doen of hoe dat kan. Mijn verdeking is dat het warmteverlies niet goed staat maar ik sluit zeker niet uit dat er meer moet gebeuren. Maar ik wil ondertussen wel weten of de buitentemperatuur bij anderen ook zo grillig is.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Zondag via de link in de prijsopgave mail "Je persoonlijke aanbod verloopt bijna. Bevestig nu vrijblijvend" (voor de verloop datum) akkoord gegeven voor de volgende stap, het maken en ontvangen van het plaatsingsplan.
Ik heb geen bevestiging ontvangen van het akkoord geven op die volgende stap, en ook nog geen plaatsingsplan ontvangen (waarop ik dan het definitieve akkoord zou kunnen geven?). Nu is dat wat kort dag denk ik, hoe lang duurt dit?
De link naar de oorspronkelijke prijsopgave werkt ook niet meer want die is "verlopen".
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb geen bevestiging ontvangen van het akkoord geven op die volgende stap, en ook nog geen plaatsingsplan ontvangen (waarop ik dan het definitieve akkoord zou kunnen geven?). Nu is dat wat kort dag denk ik, hoe lang duurt dit?
De link naar de oorspronkelijke prijsopgave werkt ook niet meer want die is "verlopen".
Klopt, maar mijn thermostaat rond toch alles af op 0.01. Qua setpoint weet ik even niet zeker, maar qua sensor temperatuur wordt niet de volledige 1/256 resolutie gebruikt, het lijkt er sterk op dat hij alleen de waardes gebruikt die het dichtst bij een veelvoud van 0.01 liggen gebruikt, oftewel alsof de interne sensor een resolutie van 0.01 heeft en hij dat converteert naar het dichtstbijzijnde 1/256-getal.m10tech schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:21:
OpenTherm heeft een resolutie van 1/256 graad Celcius.
Maar technisch gezien heb je gelijk
En ik heb mijn eigen thermostaat gemaakt, dus 'alles' kan bij mij.
Ik gebruik ook niet 0.1 maar 26/256...
Ik gebruik ook niet 0.1 maar 26/256...
[ Voor 23% gewijzigd door m10tech op 27-11-2024 23:44 ]
Vandaag een uitgebreide post gedeeld waarbij ik vermoed dat de buitentemperatuur bij mij erg grillig is.Friezin schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:25:
[...]
- Heb je de adviezen (oa van @Mickel moen over je schema (oa verwijderen stapsgewijs nachtverlaging) al opgevolgd?
- misschien langere periodes tussen verhogingen en dan stapjes 0,2°C of 0,3°C? Dan moet Quatt ook echt wat doen (bij 0,1°C misschien niet en slaat niet aan)
- Had je, voor je dit schema ging testen, überhaupt al een keer een stabiele situatie?
- al eens een week continue gedraaid?
- staan alle radiatoren open?
Afgelopen 2 dagen waren niet geschikt om verwarmingssysteem in te regelen, maar komt wel weer.
Zo lang je nog niets hebt aangepast, kun je blijven veronderstellen, maar wijzigt er niets in uitkomst.
-Inderdaad met een constante temperatuur begonnen op 20,2 graden in het vroege najaar. Toen was al duidenlijk dat mijn wp ging pendelen. Dus of lager zetten 19 graden, wp in standby. Of hoger 21 graden zodat de wp wel ging draaien.
-Het vermoeden dat het warmteverlies niet goed stond is er altijd geweest omdat de isolatie niet in de berekening is meegenomen. Pas recent ben ik erachter gekomen (staat dus niet in mijn rapport) dat er zoiets als een stookgrens bestaat. Verzoek om bijstelling dus afgewezen. Volgende week gaat er extra vloerisolatie in en dan maar eens opnieuw proberen.
-Eigenlijk is de situatie nooit 100% stabiel geweest en zat ik nog steeds op kouder weer te wachten.
Pas daarna is het schema gekomen. Er is een (koudere) periode geweest waar het beeld wat stabieler was. Van de ene op de andere dag bleek dat een illusie en zag ik wonderlijke grafieken met pendelgedrag. Zondag voor het eerst de wp stabiel urenlang op zijn ondergrens zien draaien.
-Bij het maken van het schema bleek dat ik het schema van @Mickel moen niet op dezelfde manier gebruiken omdat het huis niet voldoende afkoelde. Ook zonder verwarming werd het in de begin weken, in oktober niet veel kouder dan 20 graden. Mijn schema had dus maar 1,5 graden verschil, oplopend in kleine stapjes van 0,2 (Tussen zeg maar 20 graden naar 21 graden met als minimale nachtverlaging 19,5 graden)
-Met dubbelglas werd het zelden kouder dan 15 graden in huis.15 graden op de thermostaat betekende bij ons thuis dat CV uit stond. Nu zit er dus hr++ glas in omdat toen het afgelopen januari vroor, het wel koud in huis werd met de CV op 50 graden. Ook hadden we last van wind en koudeval. Omdat we toch de buitenboel gingen schilderen meteen de ramen aanpakt.
-Er is 29 m3 aan glas in gegaan en dat moet qua verbruik een verschil maken, maar dat is dus niet in de berekening van de verkoper terug te zien.
-verkoper heeft het historisch gebruik verbruikt, die minstens 100 m3 gas was dan ons gebruik de laatste twee jaar. Dat er iets fout staat is dus aanemenlijk.
-Alle radiatoren staan open, geen enkele maakt kortsluiting (wordt erg heet)
-Ik heb van de laaste jaren geen betrouwbare cijfers van het warmteverlies. Vorig jaar halverwege januari gaan testen met de CV op 50 graden. Oudste zoon is uit huis gegaan, serieuze besparingen op tapwater ingevoerd, terwijl de jongste deze zomer ineens vanwege zijn bos haar, langer is gaan douchen.
Ik vermoed dus inderdaad dat ik een probleem met de instellingen heb. Dat is daarmee al mijn problemen oplos dat beweer ik niet maar is wel een eerste stap. Ik heb nog geen ventilatoren op de slaapkamers. Maar ondertussen vraag ik mij ook stieken af of ik niet een buffervat of vloerverwarming nodig heb om het volume van het systeem te verhogen. Is de isolatie niet te goed, waardoor ik met veel lagere temperaturen moet verwarmen?
Een uitgebreide beschouwing maar zoals ik nu al meerdere keren heb aangegeven kijk je steeds maar naar twee entiteiten: PowerIn en buitentemperatuur. Zoals ik al vaak heb aangegeven moet je ook kijken naar de CV-watertemperatuur. En de watertemperatuur wordt sterk beïnvloed door de afgifte (die je steeds buiten beschouwing laat).WAF1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:52:
[...]
@Flesym waarom heb ik hier een verkeerd beeld van als ik naar de definitie van een stookgrens kijk? Een waarde waarvan ik door het forum weet dat de monteurs die in de CIC invoeren. Die Quatt ook eerder in het technisch rapport vermelde, een waarde die dus blijkbaar belangrijk is. Hoe zie jij dat dus?
Zondag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maandag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dinsdag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij begint op 400W omdat je CV water al warm is (niet afgekoeld), hij KAN hij niet lager beginnen ongeacht de stooklijn. En zoals ik al eerder heb geschreven zal iedere warmtepomp als hij tegen de bovenkant van de stooklijn aan komt gaan pendelen. Dat hij af en toe goed loopt ontstaat omdat de afgifte (mogelijk door allerlei factoren zoals buitentemperatuur, wind, enz.) in evenwicht is met de warmte productie. Maar dat is op de bovengrens eerder toeval dan inregeling. En bij jou is die bovengrens in mijn ogen heel ruim omdat je afgiftesysteem niet voldoende is / onvoldoende is ingeregeld.
Het staat je natuurlijk vrij om het naast je neer te leggen maar mijn advies is nog steeds: begin daarmee in plaats van aan een stooklijn sleutelen.
En zolang je dat niet oppakt heeft mijn advies geen waarde, vandaar: veel succes met het regelen van pendelen aan de bovenkant via de stooklijn.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Alles staat open, keuken, woonkamer, gang, ouderslaapkamer, badkamer, werkkamer, logeerkamer. Ik gebruik geen aparte zones. Gebruik dus ook geen slimme thermostaat knopen, alles draait 20,5 graden mee. Ik vind het vrij warm in de slaapkamer.Mickel moen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:32:
@WAF1
Wat ik mij ook afvraag, is in hoeverre je de rest van het huis mee laat doen.
Zo heb ik drie ruimtes waar dus alle radiatoren helemaal open staan. In totaal 4 radiatoren.
Daarnaast is er meestal ook nog niet actieve warmtevraag van nog 1 of 2 ruimtes en vaak nog meer. Dat kan ook gewoon voor 17C zijn.
Mijn warmtevraag op dit moment. De efterkeamer staat dus ook helemaal open, maar heeft op dit moment geen actieve warmtevraag. De keuken heeft volgens Tado zojuist de doeltemperatuur bereikt, maar de Quatt is wat eigenwijzer en neemt de door de thermostaat doorgegeven temperatuur iets serieuzer en kachelt dus nog door. De gang staat er niet bij. Wel helemaal open, maar geen Tadoknop.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb komende vrijdag nog een tweede gesprek.
Eerste keer was beetje debacle, want we zagen geen mogelijkheid om bij de ketel in de kelder te komen. Nu ga ik voor het huis een boom laten weghalen en daar is dan plek, die ook rechtstreeks een oor naar de kelder heeft.
Deze staat wel dichtbij erfgrens. Nburen hebben geen zitplek ofzo daar. Voorraam is kan niet open.
Maar ik ben alsnog bang voor overlast. Nu was het advies om een duo te plaatsen. Een enkele zou ook kunnen, maar die zou dan ‘82% aan kunnen’.
Nu is mijn gedachte; als ik dan twee laag plaatsen en ze op fluistermodus zet - dan moeten ze dit met z’n tweeen toch aankunnen. (Meerprijs valt mij mee)
Of denk ik hierin te makkelijk?
Eerste keer was beetje debacle, want we zagen geen mogelijkheid om bij de ketel in de kelder te komen. Nu ga ik voor het huis een boom laten weghalen en daar is dan plek, die ook rechtstreeks een oor naar de kelder heeft.
Deze staat wel dichtbij erfgrens. Nburen hebben geen zitplek ofzo daar. Voorraam is kan niet open.
Maar ik ben alsnog bang voor overlast. Nu was het advies om een duo te plaatsen. Een enkele zou ook kunnen, maar die zou dan ‘82% aan kunnen’.
Nu is mijn gedachte; als ik dan twee laag plaatsen en ze op fluistermodus zet - dan moeten ze dit met z’n tweeen toch aankunnen. (Meerprijs valt mij mee)
Of denk ik hierin te makkelijk?
Quatt rekent altijd in hun voordeel maar anderzijds lees je veel positieve verhalen waarbij de voorspelling van de verwarmingsbehoefte toch erg goed uit komt of dat de besparing zelf hoger is dan verwacht. Eigenlijk ben ik op Tweakers nog niemand tegen gekomen (maar ze zullen er vast zijn) waarbij het rendement tegen viel. Het grote voordeel haal je natuurlijk door je COP te verhogen en Tweakers zijn daar meestal wel bovengemiddeld handig in.AlfredPteD schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:22:
[...]
Daar heb jij ook weer helemaal gelijk in. Ik vond (vond) het altijd fijn als 's ochtends de radiatoren lekker heet waren en er veel stralingswarmte was. Dat zou een reden zijn om de CV 's ochtends mee te laten doen. Maar bij FE kan dat natuurlijk niet meer.
Wat ik impliciet ook bedoelde is dat de door quatt opgegeven besparing te rooskleurig is. We berekenen nu hoe veel de afgegeven energie kost met en zonder warmtepomp. Het verschil is de besparing. Maar eigenlijk moet je de afgegeven energie eerst corrigeren voor het feit dat je een andere stookregime hebt, en dan pas de besparing berekenen. Het corrigeren is iets van 10%, afhankelijk van je oude en nieuwe stookregime. De besparing is dan ook iets van 10% lager dan wat quatt aangeeft. De terugverdientijd is ook 10% langer.
Eigenlijk berekent de app zelf ook niet veel meer dan er wordt x kWh warmte toegevoegd wat je zou kunnen vervangen door x m3 gas. Automatisch wordt dan daar het veranderde stookregime daarin meegenomen. Vaak stook je met een wp ook op een andere temperatuur dan met gas en verwarm je (meestal) binnen de schil. Daar moet volgens de "theorie" de besparing van komen. Eigenlijk betwijfel ik op je beide manieren van verwarmen 1 op 1 kan vergelijken. Het is verwonderlijk dat het met de wp in huis (samen met hr++ glas) het huis duidenlijk comfortabel voelt en dat had ik vooraf niet verwacht.
Ja dat snap ik wel, dat gevoel is ook meer dan terechtCPM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:32:
[...]
Nee ik ga er van uit dat de intenties goed zijn.
Ik ben waarschijnlijk ook gewoon erg kritisch geworden. Ik zie het als credits die je een bedrijf geeft. Op een gegeven moment hebben ze die na gedoe gewoon verspeeld.
Er kan heus wel wat fout gaan en dat mag ook gewoon. Maar het gaat er om hoe je dat vervolgens oplost. En eerlijk, een ingang vinden bij de klantenservice is echt onder de maat. Ik ga het niet allemaal weer oprakelen maar ik zie hier nog steeds hele basale dingen voorbij komen die fout gaan.
En laten we niet vergeten dat iedereen een flink bedrag aftikt aan Quatt. €9000 voor een DUO. Dan mag je echt wel wat verwachten, ook service.
Maar ik hou erover op.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Die van mij was een maand verlopen, maar dat maakte niets uit.marcelsa schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:26:
Zondag via de link in de prijsopgave mail "Je persoonlijke aanbod verloopt bijna. Bevestig nu vrijblijvend" (voor de verloop datum) akkoord gegeven voor de volgende stap, het maken en ontvangen van het plaatsingsplan.
Check het even voor de zekerheid, maar ik durf wel voorzichtig te stellen dat het bij jou ook niet uitmaakt
[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 28-11-2024 04:36 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ik weet ook niet of Quatt in hun offerte wel dit effect van een verhoogde stookregime meenemen. Die berekening komt wat mij betreft uit een black box. De adviseur kom daar indertijd ook niet veel over zeggen.WAF1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 01:09:
[...]
Quatt rekent altijd in hun voordeel maar anderzijds lees je veel positieve verhalen waarbij de voorspelling van de verwarmingsbehoefte toch erg goed uit komt of dat de besparing zelf hoger is dan verwacht. Eigenlijk ben ik op Tweakers nog niemand tegen gekomen (maar ze zullen er vast zijn) waarbij het rendement tegen viel. Het grote voordeel haal je natuurlijk door je COP te verhogen en Tweakers zijn daar meestal wel bovengemiddeld handig in.
Eigenlijk berekent de app zelf ook niet veel meer dan er wordt x kWh warmte toegevoegd wat je zou kunnen vervangen door x m3 gas. Automatisch wordt dan daar het veranderde stookregime daarin meegenomen. Vaak stook je met een wp ook op een andere temperatuur dan met gas en verwarm je (meestal) binnen de schil. Daar moet volgens de "theorie" de besparing van komen. Eigenlijk betwijfel ik op je beide manieren van verwarmen 1 op 1 kan vergelijken. Het is verwonderlijk dat het met de wp in huis (samen met hr++ glas) het huis duidenlijk comfortabel voelt en dat had ik vooraf niet verwacht.
Ik snap dat bij velen de besparing niet tegenvalt, want die wordt 10% te hoog opgegeven
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Zondag is geen pendelen, er is niks geks aan 8-9 schakelingen in een halve dag. Ja het zijn korte(re) runs dan de lange run in de nacht, maar dat maakt het nog geen pendelenWAF1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:52:
[...]
Zondag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maandag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dinsdag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maandag duidelijk wel
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb geen quatt, ik lees uit interesse.WAF1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:14:
[...]
Vandaag een uitgebreide post gedeeld waarbij ik vermoed dat de buitentemperatuur bij mij erg grillig is.
-Inderdaad met een constante temperatuur begonnen op 20,2 graden in het vroege najaar. Toen was al duidenlijk dat mijn wp ging pendelen. Dus of lager zetten 19 graden, wp in standby. Of hoger 21 graden zodat de wp wel ging draaien.
-Het vermoeden dat het warmteverlies niet goed stond is er altijd geweest omdat de isolatie niet in de berekening is meegenomen. Pas recent ben ik erachter gekomen (staat dus niet in mijn rapport) dat er zoiets als een stookgrens bestaat. Verzoek om bijstelling dus afgewezen. Volgende week gaat er extra vloerisolatie in en dan maar eens opnieuw proberen.
-Eigenlijk is de situatie nooit 100% stabiel geweest en zat ik nog steeds op kouder weer te wachten.
Pas daarna is het schema gekomen. Er is een (koudere) periode geweest waar het beeld wat stabieler was. Van de ene op de andere dag bleek dat een illusie en zag ik wonderlijke grafieken met pendelgedrag. Zondag voor het eerst de wp stabiel urenlang op zijn ondergrens zien draaien.
-Bij het maken van het schema bleek dat ik het schema van @Mickel moen niet op dezelfde manier gebruiken omdat het huis niet voldoende afkoelde. Ook zonder verwarming werd het in de begin weken, in oktober niet veel kouder dan 20 graden. Mijn schema had dus maar 1,5 graden verschil, oplopend in kleine stapjes van 0,2 (Tussen zeg maar 20 graden naar 21 graden met als minimale nachtverlaging 19,5 graden)
-Met dubbelglas werd het zelden kouder dan 15 graden in huis.15 graden op de thermostaat betekende bij ons thuis dat CV uit stond. Nu zit er dus hr++ glas in omdat toen het afgelopen januari vroor, het wel koud in huis werd met de CV op 50 graden. Ook hadden we last van wind en koudeval. Omdat we toch de buitenboel gingen schilderen meteen de ramen aanpakt.
-Er is 29 m3 aan glas in gegaan en dat moet qua verbruik een verschil maken, maar dat is dus niet in de berekening van de verkoper terug te zien.
-verkoper heeft het historisch gebruik verbruikt, die minstens 100 m3 gas was dan ons gebruik de laatste twee jaar. Dat er iets fout staat is dus aanemenlijk.
-Ik heb van de laaste jaren geen betrouwbare cijfers van het warmteverlies. Vorig jaar halverwege januari gaan testen met de CV op 50 graden. Oudste zoon is uit huis gegaan, serieuze besparingen op tapwater ingevoerd, terwijl de jongste deze zomer ineens vanwege zijn bos haar, langer is gaan douchen.
Ik vermoed dus inderdaad dat ik een probleem met de instellingen heb. Dat is daarmee al mijn problemen oplos dat beweer ik niet maar is wel een eerste stap. Ik heb nog geen ventilatoren op de slaapkamers. Maar ondertussen vraag ik mij ook stieken af of ik niet een buffervat of vloerverwarming nodig heb om het volume van het systeem te verhogen. Is de isolatie niet te goed, waardoor ik met veel lagere temperaturen moet verwarmen?
Ik heb een aan/uit water/water warmtepomp met eigen gemaakte regeling en heb heel erg veel vrij fundamenteel uitgezocht.
“Te goede isolatie” bestaat niet echt.
Een quatt moduleert (en dat is dus al geavanceerder dan mijn aan/uit systeem), maar heeft een ondergrens waar je op een aan/uit regime zit.
Die ondergrens ga je altijd een keer zien. Dat wordt niet “erger” met betere isolatie, met betere isolatie verschuift enkel de periode waarin je in het “aan/uit” regime zit alleen meer naar de winter.
Op een gegeven moment is de warmtebehoefte van je huis zodanig dat de quatt 50% van het minimale vermogen nodig heeft.
Over 24 uur betekent dat dat hij 12uur op minimaal moet draaien.
Dat kan in 1 run van 12uur en dan 12uur uit.
Dat kan ook in 120 runs van 6 minuten en 120 van 6 minuten uit.
En alles er tussenin.
Voor de warmtehuishouding maakt dat niet uit. De 120runs van 6 minuten zijn alleen niet heel goed voor je quatt.
Opwarming over een run is: “warmtecapaciteit x delta T”, dus om langere runs te maken moet je ofwel grotere warmte capaciteit hebben danwel hogere delta T.
De betonnen plaat van een vloerverwarming heeft zeker genoeg warmte capaciteit.
Radiatoren hebben minder maar er zit toch zeker 50…150liter water in. Een buffervat van 50liter voegt maar weinig toe. Een buffervat van 500..1000liter doet meer maar dan moet het niet in een koude kelder staan. En… het vernaggelt de cop. Niet fijn.
Meer simpele manier om langere runs te maken is de hysterese vergroten.
Het water op 0.1graad nauwkeurig regelen is onzin. Dat kan makkelijk naar 1 of zelfs 3 graden.
Ik weet 100% zeker dat dat gaat (ik stook mijn huis met een aan/uit warmtepomp die maar 1 run per dag maakt). Maar….. ik heb het idee dat je die hysterese niet kan instellen.
Ik heb geen quatt, dus weet het niet…
Maar “grotere hysterese” is de sleutel tot langere runs als je geen grote verbouwing wil doen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik weet niet of het tot een betere beleving leidt, maar de laatste opmerking versterkt mijn vermoeden, dat je je heel erg focust op een verkeerde stooklijn, wat best zo kan zijn, de oplossing bij Quatt zoekt, maar al het andere overslaat.WAF1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:21:
[...]
Alles staat open, keuken, woonkamer, gang, ouderslaapkamer, badkamer, werkkamer, logeerkamer. Ik gebruik geen aparte zones. Gebruik dus ook geen slimme thermostaat knopen, alles draait 20,5 graden mee. Ik vind het vrij warm in de slaapkamer.
Je vind de slaapkamer best wel warm.
Voor mij zou het zeer onprettig zijn, onze slaapkamer hebben we ''s nachts op 17C en klimt in de ochtend naar 18'5C om daarna weer naar 17C te gaan. Die verhoging is er omdat we in onze slaapkamer ook een douche/stoomcabine, wastafel en bidet hebben. Min of meer een tweede badkamer dus.
Ik vraag mij dan ook af waarom je het in het hele huis op dezelfde temperatuur wilt? Wie is de baas? Het systeem of Jij?
Ik zou van voren af aan beginnen. Te starten met jezelf. Wil je het echt overal continu op dezelfde temperatuur, of laat je je hoofd hangen naar verhalen, dat een constante temperatuur het beste voor het systeem is, het beste voor energiebesparing enz.
Ga per ruimte na, hoe warm je het daar op welk moment wilt. Stel dat in. Ik zou wel voor het hele huis een ondergrens aanhouden. Wij hebben deze op 17C. Wil je ook nog dagprogramma's in bepaalde ruimtes, zou ik daar een slimme knop monteren. Bijvoorbeeld de slaapkamer.
Vervolgens alles nog eens nalopen op waterzijdig inregelen. Daarmee beginnen lijkt logischer, maar dan begin je weer met het systeem en je moet bij jezelf beginnen.
En....... Zeker niet bang zijn voor nachtverlaging.
[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 28-11-2024 08:04 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Kleine toevoeging, Tado heeft geen hysterese (instelling) maar werkt met een PID regeling.Stefannn schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:33:
[...]
Ik heb geen quatt, ik lees uit interesse.
Ik heb een aan/uit water/water warmtepomp met eigen gemaakte regeling en heb heel erg veel vrij fundamenteel uitgezocht.
Een quatt moduleert (en dat is dus al geavanceerder dan mijn aan/uit systeem), maar heeft een ondergrens waar je op een aan/uit regime zit.
Die ondergrens ga je altijd een keer zien. Dat wordt niet “erger” met betere isolatie, met betere isolatie verschuift enkel de periode waarin je in het “aan/uit” regime zit alleen meer naar de winter.
Op een gegeven moment is de warmtebehoefte van je huis zodanig dat de quatt 50% van het minimale vermogen nodig heeft.
En alles er tussenin.
Voor de warmtehuishouding maakt dat niet uit. De 120runs van 6 minuten zijn alleen niet heel goed voor je quatt.
Opwarming over een run is: “warmtecapaciteit x delta T”, dus om langere runs te maken moet je ofwel grotere warmte capaciteit hebben danwel hogere delta T.
Radiatoren hebben minder maar er zit toch zeker 50…150liter water in. Een buffervat van 50liter voegt maar weinig toe. Een buffervat van 500..1000liter doet meer maar dan moet het niet in een koude kelder staan. En… het vernaggelt de cop. Niet fijn.
Het water op 0.1graad nauwkeurig regelen is onzin. Dat kan makkelijk naar 1 of zelfs 3 graden.
Ik weet 100% zeker dat dat gaat (ik stook mijn huis met een aan/uit warmtepomp die maar 1 run per dag maakt). Maar….. ik heb het idee dat je die hysterese niet kan instellen.
Maar “grotere hysterese” is de sleutel tot langere runs als je geen grote verbouwing wil doen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
@WAF1 ik denk toch dat je het moet zoeken in je thermostaat. De Tado heeft een kleine hysterese en gaat pendelen zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Als je in de Tado app zelf kijkt, zie je waarschijnlijk ook allemaal korte grijze streepjes die een warmtevraag voorstellen. De Tado geeft deze opdracht, de Quatt volgt. Dit heb ik ook gehad en zag het hiervoor ook toen ik nog enkel een CV ketel had.
Dit is vast een impopulaire mening: ik denk dat de Tado eigenlijk geen geschikte thermostaat is voor een warmtepomp. De enige manier (die ik zelf ook heb toegepast overigens) om de Quatt met Tado enigszins stabiel draaiend te houden, is het toepassen van allerlei trucjes; zoals een langzaam oplopende temperatuur in het schema instellen of bijvoorbeeld 3 blokken per dag met hogere warmtevraag instellen in de Tado-app zodat je de Quatt forceert een langere run te maken… maar eigenlijk ben je dan het werk van de thermostaat aan het overnemen en zelf een hysterese voor de thermostaat aan het bedenken. Gewoon een constante temperatuur instellen met de Tado maakt dat de Quatt gaan klapperen rondom het setpoint en dit gaat ten koste van het aantal starts en stops (en geeft dus eigenlijk onwenselijk gedag van je warmtepomp)
Dit is vast een impopulaire mening: ik denk dat de Tado eigenlijk geen geschikte thermostaat is voor een warmtepomp. De enige manier (die ik zelf ook heb toegepast overigens) om de Quatt met Tado enigszins stabiel draaiend te houden, is het toepassen van allerlei trucjes; zoals een langzaam oplopende temperatuur in het schema instellen of bijvoorbeeld 3 blokken per dag met hogere warmtevraag instellen in de Tado-app zodat je de Quatt forceert een langere run te maken… maar eigenlijk ben je dan het werk van de thermostaat aan het overnemen en zelf een hysterese voor de thermostaat aan het bedenken. Gewoon een constante temperatuur instellen met de Tado maakt dat de Quatt gaan klapperen rondom het setpoint en dit gaat ten koste van het aantal starts en stops (en geeft dus eigenlijk onwenselijk gedag van je warmtepomp)
Ja prima toch. Als je iets vlekkeloos wilt, zoek je het zo dicht mogelijk bij huis en liefst bij een bedrijf wat je goed kent en ervaring mee hebt. Kunnen er nog steeds vlekjes komen overigens.CPM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:46:
[...]
Ik zie het nu idd ja. Slim van ze. Jammer dat deze persoon tussen wal en schip valt. Ik denk dat ie gaat annuleren. Letterlijke woorden: dingen moeten vlekkeloos lopen want op dit soort onzin zit ik niet te wachten.
En dat slachtofferige van tussen wal en schip vallen. Kom op zeg. Maar ja teken van deze tijd. Eerst naar een ander wijzen.
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20,5°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Dat instellen van de hysterese waarde is niet afhankelijk van de Quatt maar van de gebruikte thermostaat, het punt ( ik wilde het hier niet direct over een probleem hebben) is dat de controler van de Quatt (CIC) niet altijd consequent met deze hysterese weet om te gaan, je ziet vaak een behoorlijke over en ook onder shot voordat de quatt iets gaat doen. De vraag is echter of het hier door de dode zone van de hysterese zelf komt (en dus door de thermostaat veroorzaakt wordt) of door de reactie van de CIC.Stefannn schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:33:
[...]
Ik heb geen quatt, ik lees uit interesse.
En alles er tussenin.
En die CIC is dus een black box, daar valt niets in in te stellen (bijna dan), tenminste niet door de gebruiker.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dit is niet echt pendelen te noemen. Het zijn kortere runs omdat je huis blijkbaar gewoon goed geïsoleerd is en dus weinig warmte verliest. Mag ook wel met 16+grC buitenWAF1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:52:
[...]
Zondag
M.i. moet je dit ook niet als probleem ervaren.
Quatt kan niet echt lager moduleren dan wat jij ziet. Dus een lager ingesteld warmteverlies zal volgens mij weinig effect hebben... Mogelijk dat je themostaat (tado?) hier wel een probleem vormt, dat hij de Quatt te regelmatig aan/uit stuurt. Wat ook @erwindw871 aangeeft.Maandag
Niks mis met die temperatuur dinsdag; hier een vergelijkbaar plaatjeDinsdag
Maar ik wil ondertussen wel weten of de buitentemperatuur bij anderen ook zo grillig is.
:strip_exif()/f/image/jtzc4mqgst6YnudXW3v0dRgd.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je al eens het warmteverlies van je woning bepaald op basis van verbruiksgegevens? Zie TS hoofdstuk 12.
Als je huis weinig warmte verliest en alles open staat, dan is het niet zo gek dat je slaapkamer te warm wordt. Heeft weinig met je stooklijn te maken. Als je de sslaapkamer niet 20,5 graden wilt hebben, dan moet je daar maar een thermostaatknop op zetten.WAF1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:21:
[...]
Alles staat open, keuken, woonkamer, gang, ouderslaapkamer, badkamer, werkkamer, logeerkamer. Ik gebruik geen aparte zones. Gebruik dus ook geen slimme thermostaat knopen, alles draait 20,5 graden mee. Ik vind het vrij warm in de slaapkamer.
Volgens mij is er weinig mis met je Quatt. Je hebt fantastische mooie (COP) cijfers, waar andere wellicht jaloers op zijn en het is warm in je woning. Ik zou m'n energie ergens anders in stoppen
Tsja.. je kunt je afvragen of dit probleem volledig bij Quatt wegkomt of bij onze overheid die op korte termijn opeens de subsidieregelingen aanpast en last-minute met een overgangsregeling komt.CPM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:46:
[...]
Ik zie het nu idd ja. Slim van ze. Jammer dat deze persoon tussen wal en schip valt. Ik denk dat ie gaat annuleren. Letterlijke woorden: dingen moeten vlekkeloos lopen want op dit soort onzin zit ik niet te wachten.
Wil het niet goedpraten voor Quatt, want netjes is het niet dat hij niks hoort. Maar verwachten dat zaken vlekkeloos verlopen met zulke grappen van onze overheid is wat kortzichtig in mijn ogen. Vraag me ook af of het bij andere partijen momenteel allemaal wel vlekkeloos verloopt.
Nog nieuws?St@m schreef op woensdag 27 november 2024 @ 05:49:
25 euro aanbetaald om een gesprek te krijgen. Gesprek afgezegd (door mij) omdat het nog geen zin heeft voor mij om een WP aan te schaffen.
Bevestig gekregen dat het gesprek is geannuleerd en ik zou mijn 25 euro terug krijgen.
Inmiddels zijn we bijna een maand verder en word ik genegeerd door de sales afdeling en heb ik mijn centen ook nog niet terug.
Verkopen willen ze wel, maar afspraken nakomen is teveel gevraagd. Deze cowboys komen er bij mij niet meer in. Als ze al moeilijk doen om 25 euro, hoe gaat het dan straks met garantie als er iets kapot is wat 2500 euro kost..
Hier tekenen aub ......
Nog ff over die €25,- aanbetaling(en).
Hierin sta ik volledig achter Quatt.
Die gasten lopen (buiten hun schuld om) over in het werk en verdelen alles gewoon in:
1) Belangrijk, Urgent: Direct doen
2) Belangrijk, niet urgent: later doen (inplannen)
3) Niet belangrijk, wel urgent: laten doen
4) Níet belangrijk, niet urgent: (nog) niet doen
Als de probleem-eigenaar bij Quatt die €25,- heeft belooft terug te storten, en het zou om een klant gaan, dan kom je bovenop stapel 2 terecht. Maar aangezien je het zelf afzegt en ook geen klant bent, kom je onderop stapel 2 terecht. En daar geef ik ze groot gelijk in.
Het gaat om €25,-. Quatt heeft echt wel belangrijkere dingen aan hun hoofd voor dit jaar. En dat is m.i. te verwijten aan de manier waarop ze de subsidieregelingen ineens op het laatste moment aanpassen.
Verplaats je in hun en heb gewoon wat geduld. Nogmaals: €25,-… waar gaat het over. Het valt mee dat je het überhaupt terugkrijgt.
Die gasten lopen (buiten hun schuld om) over in het werk en verdelen alles gewoon in:
Als de probleem-eigenaar bij Quatt die €25,- heeft belooft terug te storten, en het zou om een klant gaan, dan kom je bovenop stapel 2 terecht. Maar aangezien je het zelf afzegt en ook geen klant bent, kom je onderop stapel 2 terecht. En daar geef ik ze groot gelijk in.
Het gaat om €25,-. Quatt heeft echt wel belangrijkere dingen aan hun hoofd voor dit jaar. En dat is m.i. te verwijten aan de manier waarop ze de subsidieregelingen ineens op het laatste moment aanpassen.
Verplaats je in hun en heb gewoon wat geduld. Nogmaals: €25,-… waar gaat het over. Het valt mee dat je het überhaupt terugkrijgt.
[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 28-11-2024 09:12 ]
Ik zit nog wat te observeren maar wat jij ziet, zie ik ook. Tado geeft wel eens heel kort een paar procent warmtevraag door, de Quatt slaat dan aan. Dat is vrij zinloos, geen idee waarom ie dat doet.erwindw871 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:09:
@WAF1 ik denk toch dat je het moet zoeken in je thermostaat. De Tado heeft een kleine hysterese en gaat pendelen zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Als je in de Tado app zelf kijkt, zie je waarschijnlijk ook allemaal korte grijze streepjes die een warmtevraag voorstellen. De Tado geeft deze opdracht, de Quatt volgt. Dit heb ik ook gehad en zag het hiervoor ook toen ik nog enkel een CV ketel had.
Verder zie ik wel dat Quatt zelf de warmtevraag en watertemperatuur bepaald, maar hij volgt wel aan/uit van de Tado.
Bij mij werkt het vooralsnog wel oké. Heb ook behoorlijk wat vierkante meters vloerverwarming en betonbouw woning dus veel warmtebuffer.
Ik zie Tado (en de Quatt) vaak rustig inschakelen op setpoint. Vaak daalt de temperatuur in de woning dan nog wat, de warmtevraag vanuit Tado loopt dan op, de Quatt volgt soms hetzelfde patroon, op zich ook logisch omdat het blijkbaar nodig is om weer enigszins in de buurt van setpoint te komen.
Vervolgens schiet vaak de temperatuur boven setpoint, maar de Tado slaat dan niet meteen af. Hij bouwt de warmtevraag rustig af en de Quatt doet hetzelfde en blijft zo best lang doordraaien op laag vermogen. Pas als Tado het nodig vind om uit te gaan, doet Quatt dat ook. Zo maakt ie gewoon urenlange runs.
Ik zie de temperatuur wat schommelen tussen 20,2 en 20,9 (bij een vast setpoint van 20,5). Ik vind dat niet ongeschikt. Een andere thermostaat had bij mij (waarschijnlijk) ongeveer dezelfde uitkomst gegeven. Desniettemin kan ik me voorstellen dat de situatie voor anderen ook anders is.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
even een kleine toelichting voor de mogelijk niet zo technische mensen hier op dit topic.s020506 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:51:
[...]
Kleine toevoeging, Tado heeft geen hysterese (instelling) maar werkt met een PID regeling.
Wat is nu een hysterese en wat is een PID regeling ?
hysterese
Een hysterese is, in dit geval[1], een bepaald temperatuurverschil waarbij de temperatuurregeling "geen actie onderneemt".
Wanneer de werkelijke temperatuur daalt of stijgt tussen de boven- of ondergrens van de hysterese, zal de temperatuurregeling geen actie ondernemen en de "activiteitstand" van de verwarming of koeling niet veranderen. Stond hij in de stand "aan" dan blijft hij aan, stond hij "uit" dan blijft hij uit.
Pas bij het bereiken van de onder- of bovengrens wordt de activiteitstand veranderd en wordt geeft de temperatuurregeling een signaal die de activiteitstand veranderd naar in- of uitschakelen.
:strip_exif()/f/image/vhzmOQsmlW5HqA4HbZYLviZk.png?f=user_large)
De pijl geeft in feite de dode zone aan waarbinnen de thermostaat geen warmtevraag zal geven cq opdracht tot stoppen van van de warmtevraag zal geven, dit is veelal een vaste waarde. soms is deze in te stellen.
bron
Een PID regeling werkt compleet anders:
Een PID regeling, is een proportionele, integrerende en differentiërende regelaar die een modulerende regeling heeft waarmee terugkoppeling wordt gegeven om een proces naar de instelwaarde te brengen.
Hij gebruikt hier dus drie verschillende regelaars die elkaar ook nog kunnen beinvloeden, ook een beetje afhankelijk welke soort PID regeling wordt gebruikt.
De P, I en D aandeel, veelal met actie aangeduid bepaald dus hoe een PID regelaar reageerd en beinvloed kan worden. Een PID regeling kan dus afhankelijk van deze instellingen heel verschillend reageren en kun je de ene PID regeling lastig met een andere vergelijken.
P-actie: hoe groter, hoe sneller de regeling, maar ook een grotere doorschot en oscillatie. Een grotere P-actie verkleint de statische fout, maar kan deze nooit geheel laten verdwijnen
I-actie: hoe groter, hoe kleiner de statische fout, maar ook een grotere doorschot en oscillatie
D-actie: hoe groter, hoe kleiner de doorschot en oscillatie
bron:
De vraag is wie hier de cowboy is, Quatt of je zelf, je had je vooraf namelijk ook al eens kunnen informeren of een warmtepomp niets voor je is en dan pas een gesprek aan te vragen en die 25 euro daarvoor betaald.St@m schreef op woensdag 27 november 2024 @ 05:49:
25 euro aanbetaald om een gesprek te krijgen. Gesprek afgezegd (door mij) omdat het nog geen zin heeft voor mij om een WP aan te schaffen.
Bevestig gekregen dat het gesprek is geannuleerd en ik zou mijn 25 euro terug krijgen.
Inmiddels zijn we bijna een maand verder en word ik genegeerd door de sales afdeling en heb ik mijn centen ook nog niet terug.
Verkopen willen ze wel, maar afspraken nakomen is teveel gevraagd. Deze cowboys komen er bij mij niet meer in. Als ze al moeilijk doen om 25 euro, hoe gaat het dan straks met garantie als er iets kapot is wat 2500 euro kost..
En wat hier ook al is geschreven, ze hebben het op dit moment behoorlijk druk, dus dat het even kan duren zou zo maar kunnen, maar om hier direct te roepen dat het cowboys zijn
Heb je wel eens bij de balastingsdienst geld moeten terugkrijgen, daar kun je soms wel maanden op wachten na de nodige mails te sturen. zijn dat dan ook cowboys ?
Ik ben nu wel benieuwd naar de reden dat je plots tot de conclusie bent gekomen dat een warmtepomp niets voor jou is, en nogmaals dat kan.
Een warmtepomp is zeker geen oplossing voor alle situaties.
Ik zou zeggen: lees alle adviezen en neem ze ter harte.WAF1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 00:14:
[...]
Vandaag een uitgebreide post gedeeld waarbij ik vermoed dat de buitentemperatuur bij mij erg grillig is.
En zoals werd aangestipt: hoe warm dat water door je Quatt wordt gemaakt, noem je bijna nergens. Je blijft enkel maar in vermoedens en aannames hangen.
Gewoon beginnen met inregelen. NU!
(Radiator dichtdraaien, kwart open, vanavond meten)
Ik ben, een jaar na aanschaf van de Quatt, nog steeds mijn verwarmingssysteem aan het bijstellen. Nu in kleinere stapjes (per mm open- of dichtdraaien ipv met hele slagen) maar ik zie steeds betere resultaten.
(Even wat oude posts doorgekeken. Het verschil met en zonder schema is duidelijk.
Bij 34°C watertemperatuur kun je prima waterzijdig inregelen.
Hoe liep 24 november af? Want daar had je grillige buitentemperatuur maar strakke afgifte
WAF1 in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik kan hier wel gedeeltelijk in meegaan. Een impopulaire mening?erwindw871 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:09:
Het is meer zo, dat iedere thermostaat voor- en nadelen heeft. Vervolgens heeft iedereen een ander huis, ander afgiftesysteem en andere warmtewensen.
Ik denk dus eerder, dat in de ene situatie meer de ene thermostaat past en in een andere situatie een andere.
Als de thermostaat 24/7, 365 dagen/jaar dezelfde temperstuur moet aanhouden, is een simpeler thermostaat die kan samenwerken met de Quatt wellicht een betere keuze dan de Tado.
Dit topic volgend doet mij vermoeden, dat de Tado meer past bij radiatoren, verschillende wisselende temperatuurwensen en dagschema's. Minder geschikt voor constante temperaturen in warmtewens zoals bij vloerverwarming en @WAF1
Maar nogmaals @WAF1 mij bekruipt het gevoel dat je je te veel laat leiden door systemen en te weinig door jouw eigen warmtewens.
[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 28-11-2024 10:14 ]
Nee.
Tijdspanne voor de volledigheid:
26-10: gesprek aangevraagd en betaald, gesprek bevestigd door Quatt voor 21-11 (dit gesprek overigens ook (snel) ingepland omdat dit volgens hun uitingen moest voor 31-10 om aanspraak te maken op subsidie)
28-10: gesprek geannuleerd door mij
04-11: annuleringsbevestiging + mededeling dat het bedrag wordt teruggestort en dat dit is ingepland. Binnen 14 dagen staat het terug op de rekening
18-11: Geen geld terug, gevraagd of er iets mis is gegaan
20-11: Herinnering van Quatt dat het gesprek staat voor morgen
20-11: Herinnering van mij aan Quatt dat het gesprek geannuleerd is
22-11: Herinnering van mij aan Quatt dat ik nog geen reactie heb gekregen op mijn mail van 18-11
27-11: Herinnering van mij aan Quatt dat ik nog geen reactie heb gekregen op mijn mail van 18-11 en 22-11
Waar sta je nu precies volledig achter dan? Als ze hadden gezegd: "Beste St@m, jammer dan. Van die 25 euro van jou halen we wat biertjes voor de vrijdagmiddagborrel." Dan had ik daar ook wat van gevonden, maar prima.VindiGoosh schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:07:
Nog ff over die €25,- aanbetaling(en).
Dat is niet het geval. Er is een afspraak gemaakt en een terugbetaling toegezegd, die zelfs al ingepland zou staan.
Een berichtje met: "Sorry, het is ons ontschoten, we maken het in orde" is prima. Maar gewoon radiostilte is onbeschoft.
Ik heb bij meerdere partijen een gesprek aangevraagd, zoals dat hoort. Een aangezien de buurman een Quatt heeft staan, en die goede ervaring heeft met dat ding heb ik ook bij Quatt een gesprek aangevraagd. Een andere partij kon 28-10 in de ochtend al direct bij me langskomen. Maar gezien de verschillende signalen die ik kreeg heb ik hier een topic geopend: Wel of geen warmtepomp voor ons en daaruit is toch wel de conclusie dat het (nog) niet rendabel (genoeg) is. Dus maandagavond de toekomstige gesprekken geannuleerd.MacD007 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:44:
[...]
De vraag is wie hier de cowboy is, Quatt of je zelf, je had je vooraf namelijk ook al eens kunnen informeren of een warmtepomp niets voor je is en dan pas een gesprek aan te vragen en die 25 euro daarvoor betaald.
En wat hier ook al is geschreven, ze hebben het op dit moment behoorlijk druk, dus dat het even kan duren zou zo maar kunnen, maar om hier direct te roepen dat het cowboys zijngaat mij een beetje te ver, geef ze even de tijd, ik verwacht dat dit gewoon prima in orde komt.
Heb je wel eens bij de balastingsdienst geld moeten terugkrijgen, daar kun je soms wel maanden op wachten na de nodige mails te sturen. zijn dat dan ook cowboys ?![]()
Ik ben nu wel benieuwd naar de reden dat je plots tot de conclusie bent gekomen dat een warmtepomp niets voor jou is, en nogmaals dat kan.
Dat is mijn goed recht, en nogmaals, als ze hadden gezegd: "jammer joh" dan was dat prima geweest.
Als je je interne processen (blijkbaar) niet op orde hebt en je maakt afspraken, doet beloftes en je komt het niet na, dan ben je in mijn ogen gewoon een cowboy. Dus ja, dat geldt zeker voor de belastingdienst.
Maar dit is wel een mooi staaltje victim blaming
Maar ik heb nog wel even geduld.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Linkje naar deze post vanuit TS bij verklarende letters H (Hysterese) en P (PID) een idee?MacD007 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:34:
[...]
even een kleine toelichting voor de mogelijk niet zo technische mensen hier op dit topic.
Wat is nu een hysterese en wat is een PID regeling ?
hysterese
Een hysterese is, in dit geval[1], een bepaald temperatuurverschil waarbij de temperatuurregeling "geen actie onderneemt".
Wanneer de werkelijke temperatuur daalt of stijgt tussen de boven- of ondergrens van de hysterese, zal de temperatuurregeling geen actie ondernemen en de "activiteitstand" van de verwarming of koeling niet veranderen. Stond hij in de stand "aan" dan blijft hij aan, stond hij "uit" dan blijft hij uit.
Pas bij het bereiken van de onder- of bovengrens wordt de activiteitstand veranderd en wordt geeft de temperatuurregeling een signaal die de activiteitstand veranderd naar in- of uitschakelen.
[Afbeelding]
De pijl geeft in feite de dode zone aan waarbinnen de thermostaat geen warmtevraag zal geven cq opdracht tot stoppen van van de warmtevraag zal geven, dit is veelal een vaste waarde. soms is deze in te stellen.
bron
Een PID regeling werkt compleet anders:
Een PID regeling, is een proportionele, integrerende en differentiërende regelaar die een modulerende regeling heeft waarmee terugkoppeling wordt gegeven om een proces naar de instelwaarde te brengen.
Hij gebruikt hier dus drie verschillende regelaars die elkaar ook nog kunnen beinvloeden, ook een beetje afhankelijk welke soort PID regeling wordt gebruikt.
De P, I en D aandeel, veelal met actie aangeduid bepaald dus hoe een PID regelaar reageerd en beinvloed kan worden. Een PID regeling kan dus afhankelijk van deze instellingen heel verschillend reageren en kun je de ene PID regeling lastig met een andere vergelijken.
P-actie: hoe groter, hoe sneller de regeling, maar ook een grotere doorschot en oscillatie. Een grotere P-actie verkleint de statische fout, maar kan deze nooit geheel laten verdwijnen
I-actie: hoe groter, hoe kleiner de statische fout, maar ook een grotere doorschot en oscillatie
D-actie: hoe groter, hoe kleiner de doorschot en oscillatie
bron:
Dan kan pin er wel weer af
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Mensen, het gaat er om dat je als bedrijf je je aan de afspraken gaat houden. Je hanteert een terugbetalingstermijn van 14 dagen, doe dat dan ook gewoon.MacD007 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:44:
[...]
De vraag is wie hier de cowboy is, Quatt of je zelf, je had je vooraf namelijk ook al eens kunnen informeren of een warmtepomp niets voor je is en dan pas een gesprek aan te vragen en die 25 euro daarvoor betaald.
En wat hier ook al is geschreven, ze hebben het op dit moment behoorlijk druk, dus dat het even kan duren zou zo maar kunnen, maar om hier direct te roepen dat het cowboys zijngaat mij een beetje te ver, geef ze even de tijd, ik verwacht dat dit gewoon prima in orde komt.
Heb je wel eens bij de balastingsdienst geld moeten terugkrijgen, daar kun je soms wel maanden op wachten na de nodige mails te sturen. zijn dat dan ook cowboys ?![]()
Het is heel simpel: zeg wat je doet en doe wat je zegt.
En dat geldt ook voor de consument, je betaalt je rekening op tijd. Reageer je niet op een aanmaning krijg je een boete of erger. Ook bij de belastingdienst.
Afspraken zijn er om nagekomen te worden.
En als bedrijf dien je je processen op orde te hebben. En het verhaal over de prioritering kan ik zeker in komen, maar totaal niet reageren op vragen of klachten is gewoon zwaar onder de maat. Blijf in contact met je klant.
Hier tekenen aub ......
Simpel: dat jij onderop stapel 2 ligt.St@m schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:17:
Waar sta je nu precies volledig achter dan? Als ze hadden gezegd: "Beste St@m, jammer dan. Van die 25 euro van jou halen we wat biertjes voor de vrijdagmiddagborrel." Dan had ik daar ook wat van gevonden, maar prima.
Simpel: omdat jij vanuit onderop stapel 2 nog niet boven bent komen drijven.Dat is niet het geval. Er is een afspraak gemaakt en een terugbetaling toegezegd, die zelfs al ingepland zou staan.
Een berichtje met: "Sorry, het is ons ontschoten, we maken het in orde" is prima. Maar gewoon radiostilte is onbeschoft.
Even fatsoenlijk, doch ongenuanceerd: Als ik Quatt was, zou ik bij jou als consument nog geen seconde de urgentie voelen om je uit die stapel voorrang te verlenen op anderen. Immers:
1) Er zijn consumenten die wél-klant zijn waarop jij als niet-klant zijnde geen voorrang hoort te krijgen.
2) Consumenten die zich gelijk op de pik getrapt voelen door een (communicatieve) fout begaande €25,-, zou ik liever kwijt zijn dan rijk.
Win-win dus om jou in die tweede stapel te laten liggen tot je vanzelf een keer boven komt drijven.
“Ja maar een fout van hun!”. Fouten maken we allemaal en ligt gekeken naar hun situatie volledig in de lijn der verwachtingen.
Het gaat om een vrijdagavond snackbarbestelling. Heb gewoon wat geduld man en maak je niet zo druk.
Ok, ik hoop dat jij nooit te maken zult krijgen met een bedrijf dat afspraken niet nakomt. Ik gun je dat in ieder geval van harte.VindiGoosh schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:29:
[...]
Simpel: dat jij onderop stapel 2 ligt.
[...]
Simpel: omdat jij vanuit onderop stapel 2 nog niet boven bent komen drijven.
Even fatsoenlijk, doch ongenuanceerd: Als ik Quatt was, zou ik bij jou als consument nog geen seconde de urgentie voelen om je uit die stapel voorrang te verlenen op anderen. Immers:
1) Er zijn consumenten die wél-klant zijn waarop jij als niet-klant zijnde geen voorrang hoort te krijgen.
2) Consumenten die zich gelijk op de pik getrapt voelen door een fout begaande €25,-, zou ik liever kwijt zijn dan rijk.
Win-win dus om jou in die tweede stapel te laten liggen tot je vanzelf een keer boven komt drijven.
“Ja maar een fout van hun!”. Fouten maken we allemaal en ligt gekeken naar hun situatie volledig in de lijn der verwachtingen.
Het gaat om een vrijdagavond snackbarbestelling. Heb gewoon wat geduld man.
Voor mij is afspraken nakomen wél belangrijk.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Als iemand Quatt hier tegen het onredelijk aan toe afbrand op bepaalde zaken, dan ben ik het zelf wel. Maar in dit geval vind ik de ophef gewoon niet terecht, sorry.St@m schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:32:
[...]
Ok, ik hoop dat jij nooit te maken zult krijgen met een bedrijf dat afspraken niet nakomt. Ik gun je dat in ieder geval van harte.
En ik heb mijn fair share echt al wel gehad met betrekking tot je opmerking hierboven, dus ik begrijp je emotie goed. Maar rationeel gezien gaat het m.i. gewoon nergens om nu.
[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 28-11-2024 10:35 ]
Wat een vreemde post.VindiGoosh schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:29:
[...]
Simpel: dat jij onderop stapel 2 ligt.
[...]
Simpel: omdat jij vanuit onderop stapel 2 nog niet boven bent komen drijven.
2) Consumenten die zich gelijk op de pik getrapt voelen door een (communicatieve) fout begaande €25,-, zou ik liever kwijt zijn dan rijk.
Het gaat om een vrijdagavond snackbarbestelling. Heb gewoon wat geduld man en maak je niet zo druk.
Als op enig moment een bedrijf zegt: yes! Binnen 14 dagen heb je je geld terug, en reageert vervolgens op geen enkele communicatie meer en stort dat geld ook niet terug, dan vind je dat volledig verdedigbaar
Het gaat haast niet meer om die 25 euro (geld = geld) maar om het principe.
Als jij je rekening aan Quatt niet had betaald binnen de gestelde termijn en liet een maand niets meer van je horen, en jij zou zeggen: nou, jullie liggen voorlopig even onder aan mijn stapel nr 2.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zullen we ergens anders over gaan praten, dan over 25 euro ? Zie het als leergeld en als het alsnog wordt terugbetaald, koop er dan zelf een vrijdagbiertje van.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Volgens mij kan dit hier prima besproken worden, het topic heet nota bene "Ervaringen met Quatt". Ik ben overigens wel benieuwd waarom ik dit als leergeld moet zien? Wat is de les die ik nu leer?AlfredPteD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:38:
Zullen we ergens anders over gaan praten, dan over 25 euro ? Zie het als leergeld en als het alsnog wordt terugbetaald, koop er dan zelf een vrijdagbiertje van.
Nee, dat zeg ik niet. Dan vind ik dat je mijn post niet goed leest binnen de context die ik schets.paQ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:38:
[...]
Wat een vreemde post.
Als op enig moment een bedrijf zegt: yes! Binnen 14 dagen heb je je geld terug, en reageert vervolgens op geen enkele communicatie meer en stort dat geld ook niet terug, dan vind je dat volledig verdedigbaar
Het gaat haast niet meer om die 25 euro (geld = geld) maar om het principe.
Als jij je rekening aan Quatt niet had betaald binnen de gestelde termijn en liet een maand niets meer van je horen, en jij zou zeggen: nou, jullie liggen voorlopig even onder aan mijn stapel nr 2.
prio of geen prio. Ze hebben zelf een termijn gesteld , zich daar vervolgens niet aan gehouden, en na 2 keer de termijn is er radiostilte. Dat kun je gewoon onmogelijk rechtlullenVindiGoosh schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:40:
[...]
Nee, dat zeg ik niet. Dan vind ik dat je mijn post niet goed leest binnen de context die ik schets.
@St@m zal die 25 euro heus wel terugkrijgen hoor, maar niet zonder aanhoudend herinneren vanuit zijn kant.
Dat begrijp ik.paQ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:42:
[...]
prio of geen prio. Ze hebben zelf een termijn gesteld , zich daar vervolgens niet aan gehouden, en na 2 keer de termijn is er radiostilte. Dat kun je gewoon onmogelijk rechtlullen
Prioriteiten stellen is keuzes maken. Wat ik probeer te zeggen is dat het probleem van storm als gevolg van de (politieke) situatie niet het enige is wat fout gaat bij Quatt.
En dat Quatt dit dan kennelijk als “niet urgent” bestempelt, is m.i. volkomen te begrijpen gezien de hectiek van dit moment.
Dus netjes: nee. Begrijpelijk? Ja. Ik had andere dingen ook zwaarder gewogen en dit soort ,,problemen” (voor nu) voor lief genomen.
Ik begrijp de emotie, maar ik vind hem gezien de context niet terecht.
Verder eens met @AlfredPteD , ik heb duidelijk kunnen maken hoe ik erover denk en daar wil ik het graag bij laten.
[ Voor 11% gewijzigd door VindiGoosh op 28-11-2024 12:15 ]
Sja naja, het zijn volgens mij compleet losstaande zaken, maar goed.
agree to disagree
agree to disagree
Idd.paQ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:42:
[...]
prio of geen prio. Ze hebben zelf een termijn gesteld , zich daar vervolgens niet aan gehouden, en na 2 keer de termijn is er radiostilte. Dat kun je gewoon onmogelijk rechtlullen
@St@m zal die 25 euro heus wel terugkrijgen hoor, maar niet zonder aanhoudend herinneren vanuit zijn kant.
Het is heel simpel: de dame in kwestie die verantwoordelijk is voor support moet gewoon even door die ticket bak heen harken en beginnen bij het oudste ticket waarop er geen uitgaande reactie is geweest en die gaan oppakken. Tevens een interventie opstarten want blijkbaar is er iets goed mis op je support afdeling, werken op prio of niet. Ze pretenderen een data gedreven bedrijf te zijn dus rapportage zouden dan simpel moeten zijn als ze hun kpi's en bijhorende processen op orde hebben. Dus dan weet je aan welke knoppen je moet draaien om je probleem op te lossen of bij wie je moet gaan klagen om meer resources te krijgen of bij te laten sturen in de bedrijfsvoering.
En hier laat ik het bij.
Hier tekenen aub ......
@WAF1s020506 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:51:
[...]
Kleine toevoeging, Tado heeft geen hysterese (instelling) maar werkt met een PID regeling.
Hysterese en PID zijn 2 verschillende dingen.
PID regelaar bepaalt de “benodigde waarde”. In mijn voorbeeld: “50% van minimale vermogen”
Hysterese bepaalt “of dat met veel korte danwel met weinig lange runs gerealiseerd wordt”. In mijn voorbeeld: 1x12uur of 120x 6 minuten.
Zoals @erwindw871 @Mickel moen en @MacD007 aanhalen: dat zit in de thermostaat, niet in de quatt
Het goede nieuws: kan je dus oplossen zonder de quatt weg te doen.
Het slechte nieuws: wellicht andere thermostaat??
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wel fijn dat ik wat support heb.VindiGoosh schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:48:
[...]
Verder eens met @JanHenk , ik heb duidelijk kunnen maken hoe ik erover denk en daar wil ik het graag bij laten.
Maar volgens mij heb ik niets geroepen over de casus inzake de € 25..
Of bedoel je iets anders?
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
20-11: Herinnering van Quatt dat het gesprek staat voor morgenSt@m schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:17:
[...]
Nee.
26-10: gesprek aangevraagd en betaald, gesprek bevestigd door Quatt voor 21-11 (dit gesprek overigens ook (snel) ingepland omdat dit volgens hun uitingen moest voor 31-10 om aanspraak te maken op subsidie)
04-11: annuleringsbevestiging + mededeling dat het bedrag wordt teruggestort en dat dit is ingepland. Binnen 14 dagen staat het terug op de rekening
22-11: Herinnering van mij aan Quatt dat ik nog geen reactie heb gekregen op mijn mail van 18-11
27-11: Herinnering van mij aan Quatt dat ik nog geen reactie heb gekregen op mijn mail van 18-11 en 22-11
[...]
Waar sta je nu precies volledig achter dan? Als ze hadden gezegd: "Beste St@m, jammer dan. Van die 25 euro van jou halen we wat biertjes voor de vrijdagmiddagborrel." Dan had ik daar ook wat van gevonden, maar prima.
Dat is niet het geval. Er is een afspraak gemaakt en een terugbetaling toegezegd, die zelfs al ingepland zou staan.
[...]
Ik heb bij meerdere partijen een gesprek aangevraagd, zoals dat hoort. Een aangezien de buurman een Quatt heeft staan, en die goede ervaring heeft met dat ding heb ik ook bij Quatt een gesprek aangevraagd. Een andere partij kon 28-10 in de ochtend al direct bij me langskomen. Maar gezien de verschillende signalen die ik kreeg heb ik hier een topic geopend: Wel of geen warmtepomp voor ons en daaruit is toch wel de conclusie dat het (nog) niet rendabel (genoeg) is. Dus maandagavond de toekomstige gesprekken geannuleerd.
Dat is mijn goed recht, en nogmaals, als ze hadden gezegd: "jammer joh" dan was dat prima geweest.
Als je je interne processen (blijkbaar) niet op orde hebt en je maakt afspraken, doet beloftes en je komt het niet na, dan ben je in mijn ogen gewoon een cowboy. Dus ja, dat geldt zeker voor de belastingdienst.
Hier gaat het mis, er is ergens een communicatiefout gemaakt bij hun. Als je vanaf deze datum 14 dagen rekent zal je het waarschijnlijk terug hebben.
Zojuist kwam ik dit bericht tegen. Wel prijzig, maar wellicht een optie voor mensen die problemen hebben met hun installatiebedrijf, omdat die hun CV niet meer willen onderhouden nadat er een Quatt is aangesloten. Zoals bv Feenstra die niks met Quatt te maken wilt hebben...
Blijkbaar denken ze daar bij Eneco anders over: https://www.eneco.nl/energieproducten/cv-onderhoud/quatt/
Blijkbaar denken ze daar bij Eneco anders over: https://www.eneco.nl/energieproducten/cv-onderhoud/quatt/
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Lol, sorry. Had de verkeerde getaggedJanHenk schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:01:
[...]
Wel fijn dat ik wat support heb.
Maar volgens mij heb ik niets geroepen over de casus inzake de € 25..
Of bedoel je iets anders?
Ik ben inmiddels een stap verder gekomen met de analyse. Zodra ik de badkamerradiator open zet dan gaat de flow en de COP omhoog. De Quatt kan dan beter zijn warmte kwijt. Ik heb gisteren de HA integratie opgezet en daarin zie je goed dat het niet goed gaat met de flow. Zoals ik begreep uit alle berichten hier op het forum hoort hij standaard op 800 te staan. Het vreemde is dat hij in het begin van de run die 800 prima volhoudt. Alleen na een tijdje gaat het mis (zoals je ziet in de afbeelding). Ik denk dat er een relatie is met de hoogte van de watertemperatuur en de flow.Hebben jullie een idee wat het kan zijn? Ik blijf het apart vinden dat hij in het begin wel 800l/u kan doen.SBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:55:
[...]
En vraag1, ontdooit je Quatt goed? (na defrost moet ijs weg zijn op rooster achter/zijkant Quatt)
Ik had verwacht dat sluiten van handdoekradiator je COP zou kunnen verbeteren, als je nog meer radiatoren had, maar dat is blijkbaar niet zo. Zie ook vraag 3.
Temperaturen van je vloerverwarming 30-35graden klinken in je video niet raar. Delta per slang is belangrijk. Zie verder tips van anderen mbt pomp/thermostaatknop.
Blijkbaar gaat er veel (steeds heter) water door bypass/handdoekradiator.
Vraag2: wat is je watertemperatuur bij de Quatt? 50? (screenshot Quatt app onderaan)
Vraag3: wat is je flow? (in JSON, howto staat wel in TS, screenshot delen?) En als je handdoekradiator dichtzet? (Quatt even uit door thermostaat laag te zetten en water bij Quatt naar 25graden af te laten koelen en dan thermostaat weer omhoog, halve graad boven kamertemperatuur). Wat is je COP in het uur nadat je dit hebt gedaan?
Dank je wel. Het lijkt erop, dat mijn ketel inderdaad op de comfortstand staat.Gregory76 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:58:
[...]
Ik gebruik ook een Toon 2 (geroot). Mocht je wat instellingen willen vergelijken dan hoor ik het graag. Hierbij alvast wat screenshots van mij.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat
Ik denk dat je vloerverwarming geen water meer binnenlaat wanneer Quatt dit in ~3 kwartier op temperatuur heeft gebracht en dat daardoor de flow zakt. (en als je dan de badkamerradiator dichtzet, gaat hij alles door bypass duwen)Mdesign schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:24:
[...]
Ik ben inmiddels een stap verder gekomen met de analyse. Zodra ik de badkamerradiator open zet dan gaat de flow en de COP omhoog. De Quatt kan dan beter zijn warmte kwijt. Ik heb gisteren de HA integratie opgezet en daarin zie je goed dat het niet goed gaat met de flow. Zoals ik begreep uit alle berichten hier op het forum hoort hij standaard op 800 te staan. Het vreemde is dat hij in het begin van de run die 800 prima volhoudt. Alleen na een tijdje gaat het mis (zoals je ziet in de afbeelding). Ik denk dat er een relatie is met de hoogte van de watertemperatuur en de flow.Hebben jullie een idee wat het kan zijn? Ik blijf het apart vinden dat hij in het begin wel 800l/u kan doen.[Afbeelding]
Ik heb geen verstand van vloerverwarming, maar waar staat je thermostaatkraan bij de vloer op en wat is de watertemperatuur om 1:10u (dan zakt flow in)?
[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 28-11-2024 11:36 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Klik even op 'Toon meer' dan zien we de echte flow variatie beter. Deze grafiek geeft namelijk het gemiddelde.Mdesign schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:24:
[...]
Ik ben inmiddels een stap verder gekomen met de analyse. Zodra ik de badkamerradiator open zet dan gaat de flow en de COP omhoog. De Quatt kan dan beter zijn warmte kwijt. Ik heb gisteren de HA integratie opgezet en daarin zie je goed dat het niet goed gaat met de flow. Zoals ik begreep uit alle berichten hier op het forum hoort hij standaard op 800 te staan. Het vreemde is dat hij in het begin van de run die 800 prima volhoudt. Alleen na een tijdje gaat het mis (zoals je ziet in de afbeelding). Ik denk dat er een relatie is met de hoogte van de watertemperatuur en de flow.Hebben jullie een idee wat het kan zijn? Ik blijf het apart vinden dat hij in het begin wel 800l/u kan doen.[Afbeelding]
Het lijkt erop dat ie overal tussen de 500 en 1000 springt.
Verkeerde bump. Excuus.
[ Voor 97% gewijzigd door Dieg000 op 28-11-2024 11:50 ]
2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW
Voor de aansturing van de Quatt CiC-controller is een aansturing van het setpoint binnen 0,1grC voldoende om de Quatt controller op de lage stand te laten doorgaan. Als de setpoint verder weg ligt van de actuele temperatuur dan ziet de Quatt CiC-controller dat direct als een trigger om op een hoger vermogen te gaan verwarmen om dat “gat” te dichtennairolf schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:08:
[...]
Per 0.01 zelfs als je het commando direct naar OTGW stuurt, en niet door HA's OTGW integratie laat afronden.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Het zou ook kunnen dat na verloop van tijd je thermostaatkranen gaan knijpen, en dat de flow daardoor lager wordt. Quatt zegt bij installatie dat er altijd drie radiatoren open moeten staan om de flow te garanderen.Mdesign schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:24:
[...]
Dat waterzijdig inregelen is inderdaad een leuke hobby die bij een hybride warmtepomp zoals onze Quatts gratis wordt meegeleverd en waarvan zowel de promotie door Quatt.io en ook hier op het forum nog wel meer onder de aandacht van de Quatt gebruikers kan worden gebracht.Friezin schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:48:
[...]
Gewoon beginnen met inregelen. NU!
Ik ben, een jaar na aanschaf van de Quatt, nog steeds mijn verwarmingssysteem aan het bijstellen. Nu in kleinere stapjes (per mm open- of dichtdraaien ipv met hele slagen) maar ik zie steeds betere resultaten.
(Even wat oude posts doorgekeken. Het verschil met en zonder schema is duidelijk.
Bij 34°C watertemperatuur kun je prima waterzijdig inregelen.
Hoe liep 24 november af? Want daar had je grillige buitentemperatuur maar strakke afgifte
WAF1 in "Ervaringen met Quatt Deel 2")
Mijn ervaringen met waterzijdig inregelen zijn ook weer verrijkt nadat ik twee extra T22 radiatoren heb aangesloten in de keuken.
Met twee extra middenmoters in mijn radiatoren opstelling ben ik mijn waterzijdige inregeling vanaf alles volledig open weer gaan dichtdraaien. Eerste uitdaging was dat de nieuwe radiatoren zo een moderne dubbele aansluiting onder de radiator hebben die niet met een inbusschroefkraan met 7 omwentelingen van open naar dicht gaan, maar een kogelkraan hebben die met een schroevendraaier in een kwartslag van open naar dicht gaat. Dat vraagt een fijnere motoriek bij het inregelen.
Mijn voorlopige conclusies zijn:
- dat waterzijdig inregelen zonder continu monitoring van de flow en delta-T per radiator/vvwlus nooit in een optimale waterzijdige inregeling kan resulteren.
- dat een optimale waterzijdige inregeling voor de hoogste warmteafgifte niet hetzelfde hoeft te zijn als de optimale waterzijdige inregeling voor de optimale warmteverdeling in de woning
[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 28-11-2024 13:02 ]
Prima postverguldebarman schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:07:
Zojuist kwam ik dit bericht tegen. Wel prijzig, maar wellicht een optie voor mensen die problemen hebben met hun installatiebedrijf, omdat die hun CV niet meer willen onderhouden nadat er een Quatt is aangesloten. Zoals bv Feenstra die niks met Quatt te maken wilt hebben...
@MacD007MacD007 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:42:
[...]
Dat instellen van de hysterese waarde is niet afhankelijk van de Quatt maar van de gebruikte thermostaat, het punt ( ik wilde het hier niet direct over een probleem hebben) is dat de controler van de Quatt (CIC) niet altijd consequent met deze hysterese weet om te gaan, je ziet vaak een behoorlijke over en ook onder shot voordat de quatt iets gaat doen. De vraag is echter of het hier door de dode zone van de hysterese zelf komt (en dus door de thermostaat veroorzaakt wordt) of door de reactie van de CIC.
En die CIC is dus een black box, daar valt niets in in te stellen (bijna dan), tenminste niet door de gebruiker.
[...]
Denk dat dit wel klopt. De CIC heeft ook volgens mij bepaalde taken van de thermostaat overgenomen, oa de hysterese, en hoe meer slimme systemen meedenken en DOEN, hoe meer dat die systemen op elkaar afgestemd moeten zijn. En hoe meer instellingen mogelijk, hoe meer nog meer fout kan gaan.
Dat is overigens niet alleen bij slimme systemen, maar ook bij slimme mensen!!
En zo krijg je vaak een zich herhalende discussie.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Nou heb ik radiatoren, en er is geen peil op te trekken. Constant op 19 graden houden binnen in de nacht geeft een pendelfestijn. Als ik hem in de middag laat oplopen vindt de CiC + Tado combinatie een overshoot ineens geen probleem meer.Mickel moen schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:49:
[...]
Ik denk dus eerder, dat in de ene situatie meer de ene thermostaat past en in een andere situatie een andere.
Als de thermostaat 24/7, 365 dagen/jaar dezelfde temperstuur moet aanhouden, is een simpeler thermostaat die kan samenwerken met de Quatt wellicht een betere keuze dan de Tado.
Dit topic volgend doet mij vermoeden, dat de Tado meer past bij radiatoren, verschillende wisselende temperatuurwensen en dagschema's. Minder geschikt voor constante temperaturen in warmtewens zoals bij vloerverwarming en @WAF1
Anyway, ik heb nog een vraag uitstaan bij Quatt, maar ik denk dat ik van het weekend de T6 terug hang. Het op laten lopen in stapjes van 0,1 werkt wel mooi. En de Tado knop op de slaapkamer had ook wel voordelen. Maar dan toch liever veel minder start-stops met stappen van 0,5 graden en een andere programmeerbare knop in de slaapkamer.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Je kan evt ook de thermostaat vervangen, maar de knoppen houdens020506 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:30:
[...]
Nou heb ik radiatoren, en er is geen peil op te trekken. Constant op 19 graden houden binnen in de nacht geeft een pendelfestijn. Als ik hem in de middag laat oplopen vindt de CiC + Tado combinatie een overshoot ineens geen probleem meer.
Anyway, ik heb nog een vraag uitstaan bij Quatt, maar ik denk dat ik van het weekend de T6 terug hang. Het op laten lopen in stapjes van 0,1 werkt wel mooi. En de Tado knop op de slaapkamer had ook wel voordelen. Maar dan toch liever veel minder start-stops met stappen van 0,5 graden en een andere programmeerbare knop in de slaapkamer.
Al eerder heb ik een (proef) meting proberen te doen. Uit mijn hoofd zat er in de radiator in de woonkamer 6 graden verschil. Die in de keuken (zelfde ruimte) daar was het verschil te laag zo twee graden. Waar ik tegen aanliep dat ik geen betrouwbare meting kon doen, de temperatuur op de meter bleef flikkeren. De waarheid was ook dat het nog niet koud genoeg was en de wp rond zijn ondergrens stond te pendelen. Dus het inregelen even laten zitten in afwachting van kouder weer.Gerardwaz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:01:
[...]
Heb je al gemeten wat de aanvoer en retour temperatuur bij de radiatoren is?
In de vroege nacht nog even een een snelle controlle gedaan, door boven en onderkant van de verwarming in de woonkamer/keuken te meten om te kijken of er temperatuurverloop is. De wp zelf staat uit. Ik heb nog niet goed ingelezen hoe ik waterzijdig in moet regelen, het is alleen een eerste indicatie. Bij de echte meting ga ik dus schildertape gebruiken. Ik vind, na mijn eerste ervaring met het meten,flikkeren en door het wisselende beeld wat mijn wp laat zien, het inregelen dus wel spannend.
Woonkamer
Bovenkant 29,1 graden
Onderkant 26,5 graden
keuken
bovenkant 22,2
Onderkant 21,5
We hebben natuurlijk wel met de hand gecontroleerd of alle verwarmingen warmte af geven. Inderdaad voelt de verwarming in de keuken te koud. Mijn man en zoon zijn met de temperatuur op hun kamer tevreden, eigenlijk gaat het verwarmen op het oog goed. Wel zou ik de badkamer misschien iets warmer willen maar dat komt ook dat eerder CV-tijd stond te loeien en het daar dus altijd erg warm was. Ik vind het op de slaapkamer eigenlijk iets te warm naar mijn zin nu we de nachtverlaging van 19,5 graden er af hebben gehaald.
In het algemeen kan ik niet zeggen dat de watertemperatuur in de app. erg afwijkt naar boven, want dat zou je ook in de COP terug moeten zien. Het is ook niet zo dat ik veel gas heb verbruikt. Mijn warmtebehoefte is op dit moment voor 98% door de Quatt voorzien. En een deel komt ook doordat ik bepaalde fouten heb gemaakt zoals optimalisatie aan, de temperatuur in de nacht te veel laten dalen e.d. Ik ben dus niet ontevreden over de Quatt, maar het draait hier dus niet stabiel. Maar hij kan dus wel stabiel draaien.
In de app zie ik bijv. dat de wp uren lang met een watertemperaturen van 35 graden en run kan draaien, zolang de buitentemperatuur met regelmaat stijgt. Maar mijn buitentemperatuur laat naar mijn indruk een erg grillig patroon zien.
:strip_exif()/f/image/NGJy7HGwaRSY0mArJ7vTFQ1e.jpg?f=fotoalbum_large)
De pomp draait hier dus op of net boven de ondergrens van de wp van 400 W. opgenomen elektrisch vermogen. De watertemperatuur is dan 35 graden, veel lager met alleen radiatoren, dat verwacht ik niet en heeft hij ook nog niet laten zien. Ik draai in het algemeen een COP naar verwachting dus hij stort niet in. In een uitgebreidere antwoord, ga ik verder op de situatie in. Ondertussen heb ik ook enkele andere forumleden antwoord gegeven waardoor mijn situatie misschien iets duidenlijker wordt. Het is fijn om te zien, dat jullie forumleden suggeties geven. Ondertussen ben ik "geschrokken" hoe grillig de buitentemperatuur bij mij kan zijn en heb de vraag gesteld hoe dat bij anderen is.
Wat een vet plaatje! Heb je dit in Home Assistant gebouwd? Mijn Duo komt half december en wil daarna dit soort plaatjes ook reproducerenjj85 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:55:
M'n Quatt draait de afgelopen uren wel erg fijn :-)
Had eerlijk gezegd nooit voor mogelijk gehouden dat verwarmen met 26-27grC water mogelijk zou zijn met enkel LTV-convectoren. De Arctic fans met Heatboosters doen het uitstekend onder deze omstandigheden![]()
[Afbeelding]
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade, 4100Wp PV, electrische auto gehad en weer in de planning.
@jj85 @WAF1 Wat een mooie, -en in alle eerlijkheid zelfs een beetje jaloersmakende (
)-, resultaten!
Knap gedaan hoor
Knap gedaan hoor
[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 28-11-2024 14:10 ]
Thanks! Maar de credits voor deze weergave zijn voor @gwjonkersjoerd-p schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:09:
[...]
Wat een vet plaatje! Heb je dit in Home Assistant gebouwd? Mijn Duo komt half december en wil daarna dit soort plaatjes ook reproducerenDus hoe meer ik van anderen over kan nemen, hoe beter!
Voor HA-integratie (en overige) is inmiddels een eigen zustertopic voor:
gwjonker in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
@Nielsvde heeft trouwens ook een mooie weergave gemaakt: Nielsvde in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Nog even heel simpel uitgelegd:WAF1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:01:
[...]
Al eerder heb ik een (proef) meting proberen te doen. Uit mijn hoofd zat er in de radiator in de woonkamer 6 graden verschil. Die in de keuken (zelfde ruimte) daar was het verschil te laag zo twee graden. Waar ik tegen aanliep dat ik geen betrouwbare meting kon doen, de temperatuur op de meter bleef flikkeren. De waarheid was ook dat het nog niet koud genoeg was en de wp rond zijn ondergrens stond te pendelen. Dus het inregelen even laten zitten in afwachting van kouder weer.
In de vroege nacht nog even een een snelle controlle gedaan, door boven en onderkant van de verwarming in de woonkamer/keuken te meten om te kijken of er temperatuurverloop is. De wp zelf staat uit. Ik heb nog niet goed ingelezen hoe ik waterzijdig in moet regelen, het is alleen een eerste indicatie. Bij de echte meting ga ik dus schildertape gebruiken. Ik vind, na mijn eerste ervaring met het meten,flikkeren en door het wisselende beeld wat mijn wp laat zien, het inregelen dus wel spannend.
Woonkamer
Bovenkant 29,1 graden
Onderkant 26,5 graden
keuken
bovenkant 22,2
Onderkant 21,5
We hebben natuurlijk wel met de hand gecontroleerd of alle verwarmingen warmte af geven. Inderdaad voelt de verwarming in de keuken te koud. Mijn man en zoon zijn met de temperatuur op hun kamer tevreden, eigenlijk gaat het verwarmen op het oog goed. Wel zou ik de badkamer misschien iets warmer willen maar dat komt ook dat eerder CV-tijd stond te loeien en het daar dus altijd erg warm was. Ik vind het op de slaapkamer eigenlijk iets te warm naar mijn zin nu we de nachtverlaging van 19,5 graden er af hebben gehaald.
In het algemeen kan ik niet zeggen dat de watertemperatuur in de app. erg afwijkt naar boven, want dat zou je ook in de COP terug moeten zien. Het is ook niet zo dat ik veel gas heb verbruikt. Mijn warmtebehoefte is op dit moment voor 98% door de Quatt voorzien. En een deel komt ook doordat ik bepaalde fouten heb gemaakt zoals optimalisatie aan, de temperatuur in de nacht te veel laten dalen e.d. Ik ben dus niet ontevreden over de Quatt, maar het draait hier dus niet stabiel. Maar hij kan dus wel stabiel draaien.
In de app zie ik bijv. dat de wp uren lang met een watertemperaturen van 35 graden en run kan draaien, zolang de buitentemperatuur met regelmaat stijgt. Maar mijn buitentemperatuur laat naar mijn indruk een erg grillig patroon zien.
[Afbeelding]
De pomp draait hier dus op of net boven de ondergrens van de wp van 400 W. opgenomen elektrisch vermogen. De watertemperatuur is dan 35 graden, veel lager met alleen radiatoren, dat verwacht ik niet en heeft hij ook nog niet laten zien. Ik draai in het algemeen een COP naar verwachting dus hij stort niet in. In een uitgebreidere antwoord, ga ik verder op de situatie in. Ondertussen heb ik ook enkele andere forumleden antwoord gegeven waardoor mijn situatie misschien iets duidenlijker wordt. Het is fijn om te zien, dat jullie forumleden suggeties geven. Ondertussen ben ik "geschrokken" hoe grillig de buitentemperatuur bij mij kan zijn en heb de vraag gesteld hoe dat bij anderen is.
De kleinste radiatoren hebben de kleinste warmteafgifte maar ook de kleinste weerstand.
De grootste radiatoren hebben in potentie de grootste warmteafgifte maar ook de grootste weerstand.
En dan heeft de afstand tot de ketel ook nog eens invloed.
Als alle radiatoren openstaan zal dus de grootste flow door de kleinste radiatoren gaan en mogelijk krijgen de grootste radiatoren bijna geen flow. Dus dan krijg je dat de bovenkant wat warm voelt en de onderkant koud. En het water dat bij de Quatt terug komt is bijna niet afgekoeld door de grote flow door de kleine radiatoren.
Het is dus niet voldoende om 2 radiatoren te meten maar alle radiatoren moeten op de retourleiding ongeveer dezelfde temperatuur geven en de kleinste radiatoren mogen daar zelfs nog wat onder zitten om het bv in slaapkamer koeler te houden.
De variatie in de buitentemperatuur wordt door de Quatt gemeten en daar compenseert hij voor.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Je kunt niet waterzijdig inregelen (=kijken hoe geproduceerde warmte wordt verdeeld) als de warmte-productie uit staat.WAF1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:01:
[...]
In de vroege nacht nog even een een snelle controlle gedaan, door boven en onderkant van de verwarming in de woonkamer/keuken te meten om te kijken of er temperatuurverloop is. De wp zelf staat uit.
Dus: zet thermostaat halve graad omhoog zodat warmtepomp aan gaat/blijft, wacht een half uur.
Kijk in Quatt app hoeveel warmte geproduceerd wordt, bijvoorbeeld 2,5kW als je 400W elektrisch doet. Dan wil je gemiddeld (ruim) 2,5graad verschil bij je radiatoren.
En ga dan meten bij in- en uitgang van de radiatoren, schrijf de resultaten op.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
sorry dat je dat zo ziet, maar ik vrees eerder dat dit je eigen insteek is, en zeker niet die van mij.St@m schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:17:
[...]
Nee.
[...]
[...]
Ik heb bij meerdere partijen een gesprek aangevraagd, zoals dat hoort. Een aangezien de buurman een Quatt heeft staan, en die goede ervaring heeft met dat ding heb ik ook bij Quatt een gesprek aangevraagd. Een andere partij kon 28-10 in de ochtend al direct bij me langskomen. Maar gezien de verschillende signalen die ik kreeg heb ik hier een topic geopend: Wel of geen warmtepomp voor ons en daaruit is toch wel de conclusie dat het (nog) niet rendabel (genoeg) is. Dus maandagavond de toekomstige gesprekken geannuleerd.
ik heb je een uitgebreide reactie op je eigen topic gegeven omdat mijn antwoord een beetje off-topic van dit topic zou gaan worden.
mijn conclusie is dat je gewoon verkeerd bent voorgelicht en je daardoor ook een verkeerde conclusie hebt getrokken.
als ik je tijdsschema zie lijkt het er op dat je geen geduld hebt en direct antwoord wilt hebben, ik snap dat ook wel, maar helaas is dat mogelijk in deze tijd wel erg veel wensdenken.
En ja, Quatt moet zeker op dit aspect nog de nodigde verbeteringen doorvoeren, iets wat je wel vaker hier hoort. Maar of dat bij andere dan zo veel beter is waag ik te betwijfelen, gezien mijn andere ervaringen met bedrijven in deze tijd. Is dat goed ? Nee zeker niet, maar het is wel uit deze tijd. En ik vrees dat dit in de komende tijd ook niet echt zal veranderen.
ik wens je veel succes en als je nog vragen hebt mbt mijn antwoord op je eigen topic, dan hoor ik dat graag en wil je ook zo ver mogelijk hierbij helpen.
Zeg het maar. Ik laat hem dus ook in de nacht oplopen.s020506 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:30:
[...]
Nou heb ik radiatoren, en er is geen peil op te trekken. Constant op 19 graden houden binnen in de nacht geeft een pendelfestijn. Als ik hem in de middag laat oplopen vindt de CiC + Tado combinatie een overshoot ineens geen probleem meer.
De resultaten van vandaag tot nu toe.
In de nacht op Building, overdag Silent.
:strip_exif()/f/image/M9QMg7Fb1LJPhTTNlRBw1gzK.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerder heb ik een post geplaatst waarbij je een inkijkje krijgt (dus niet volledig) welke parameters ze meenemen. Er worden zeker meer berekeningen gedaan dan alleen het omzetten van je gasverbruik. Omdat ik twee keer een plan heb gekregen heb ik ook gezien dat aan de hand van monitoring de SPF-waarde naar beneden is bijgesteld. Ze stemmen de berekening dus wel op de praktijk af. Mijn streven is om dus de opgegeven SPF-waarde (radiatoren?) die iets boven de 4 ligt dus inderdaad te halen.AlfredPteD schreef op donderdag 28 november 2024 @ 06:08:
[...]
Ik weet ook niet of Quatt in hun offerte wel dit effect van een verhoogde stookregime meenemen. Die berekening komt wat mij betreft uit een black box. De adviseur kom daar indertijd ook niet veel over zeggen.
Ik snap dat bij velen de besparing niet tegenvalt, want die wordt 10% te hoog opgegeven
Mijn verkoper snapte niet dat als je hetzelfde verbruik opgeeft voor gewoon oud dubbelglas, dat dit verbruik dan niet hetzelfde kan zijn als ik 29 m3 hr++ glas plaats. Zijn computer zei dat het goed was, dus was het goed. Dan mis je wel inzicht. Maar ik dacht het komt vanzelf wel goed. Buiten dit punt heb ik veel fouten in berekeningen gezien o. a. dat de verkeerde aanschafprijs was gebruikt.
Jouw laatste zin snap ik niet. Als zij jouw een hogere besparing voor rekenen, die je in de praktijk niet haalt, dan valt het toch tegen? Op Tweakers hoor ik op dit in het algemeen positieve verhalen over het rendement. De waarheid is wel dat veel Tweakers hun unit, relatief goedkoop hebben gekocht, in een tijd dat gas en stroomprijzen hoger waren. Zij zijn spekkoper geweest. En vergeet niet dat het zo goedkoop lijkt omdat je forse subsidie krijgt. Sommige Tweakers rekenen ook het gebruik van hun eigen zonnestroom mee, waardoor de terugverdientijd korter wordt. Dat kan je naar mijn mening allleen doen als je zonnepanelen zijn afbetaald. De andere waarheid is dat er alijd kosten bij komen. Een uitbreiding in de meterkast, een wcd, ventilatoren enz. Het is dus mijn inziens verstandig om de aanschaf van een wp niet alleen om de voorgeschotelde besparing te doen want dan kom je mogelijk bedrogen uit.
Persoonlijk zie ik de aanschaf van een goedkopere wp vooral als katalysator om te verduurzamen. Om ook de vraag te beantwoorden wat is er nodig in dit huis om voor 2050 volledig gasloos te kunnen gaan. Belangrijke stappen zijn inmiddels gezet en het doel komt in zicht en het is de vraag of we net wel of niet dat doel kunnen halen. Tegerlijkertijd zijn we bezig in de zomer de warmte te weren want dat is bij ons huis echt nodig is. De Chill is voor ons mogenlijk een uitkomst. Dure inversteringen maar waar je niet helemaal aan ontkomt nu het klimaat verandert. Het besparen is belangrijk maar ik laat het ook een beetje los. Je kan de toekomst toch niet voorspellen. Ik hoop wel dat de Quatt het 10 jaar uithoudt anders is het alsnog een dure inverstering geweest, ik wil deze het liefst wel terugverdienen. Over 10 jaar zijn er vast betere en stillere pompen op de markt en is de netcognitie beter op orde, dan kijken we wel weer verder. Dat is mijn plan.
I
Beste Quatters,
Graag wil ik jullie advies over het volgende;
Onze vloerverwarmingsverdeler kan geschakeld worden naar aanvoer vanuit de pelletkachel en aanvoer vanuit de CV (hendels links op de foto). Heb vandaag na het dichtdraaien van een aantal radiatoren een redelijke temperatuur bij de ingang van de verdeler gekregen. Verschil tussen Quatt app en invoer is ongeveer 8 graden. Pomp op stand 3. De temperatuur in de retour gaat echter niet omhoog. Er gaat inmiddels zo'n 3 uur water met meer dan 30 graden doorheen, maar de meter beweegt niet en hij voelt ook niet warm aan.
Huis 1929, 274m2 850m3 redelijk geisoleerd. 100m2 vloerverwarming (pelletkachel/cv). 4 convectoren onder de ramen, verder 15 radiatoren. Een aantal radiatoren worden nog vervangen door of T33 of Jaga icm heat boosting met Arctic. Quatt Duo en Intergas HRE.
Ps. Zal mijn setup nog in mijn handtekening gaan zetten.
:strip_exif()/f/image/heOa8l7AMcVpJrRaEYmAEqQ4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cu58nsNhgQNdxMpgbMnLRI3R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BZ4u7f1jEVXfd9Skr0bO1bop.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dAuDleY9tClS3mK7UnpyEykP.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze vloerverwarmingsverdeler kan geschakeld worden naar aanvoer vanuit de pelletkachel en aanvoer vanuit de CV (hendels links op de foto). Heb vandaag na het dichtdraaien van een aantal radiatoren een redelijke temperatuur bij de ingang van de verdeler gekregen. Verschil tussen Quatt app en invoer is ongeveer 8 graden. Pomp op stand 3. De temperatuur in de retour gaat echter niet omhoog. Er gaat inmiddels zo'n 3 uur water met meer dan 30 graden doorheen, maar de meter beweegt niet en hij voelt ook niet warm aan.
Huis 1929, 274m2 850m3 redelijk geisoleerd. 100m2 vloerverwarming (pelletkachel/cv). 4 convectoren onder de ramen, verder 15 radiatoren. Een aantal radiatoren worden nog vervangen door of T33 of Jaga icm heat boosting met Arctic. Quatt Duo en Intergas HRE.
:strip_exif()/f/image/heOa8l7AMcVpJrRaEYmAEqQ4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cu58nsNhgQNdxMpgbMnLRI3R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BZ4u7f1jEVXfd9Skr0bO1bop.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dAuDleY9tClS3mK7UnpyEykP.jpg?f=fotoalbum_large)
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .
Werkt die thermostaatknop (die nu op 60grC staat) nog wel goed? Schroef hem er eens af en kijk of de pin die eronder zit vrij kan bewegen.Derk GTT schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:15:
Beste Quatters,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die knop linksboven (boven espace) moet natuurlijk ook open staan.
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 28-11-2024 15:30 ]
De pin kan bewegen en de linker knop staat open.
Met de pelletkachel wordt het wel warm, maar dan moet ik wel de beide hendels dichtgedraaid hebben anders wordt de vloer niet warm.
Met de pelletkachel wordt het wel warm, maar dan moet ik wel de beide hendels dichtgedraaid hebben anders wordt de vloer niet warm.
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .
En die hendel helemaal onderaan?Derk GTT schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:15:
Beste Quatters,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoort die zo te staan?
Vorige week een recordhoeveelheid warmte geproduceerd met mijn Quatt: 669 kWh (waarvan een deel via 103 defrosts naar de vogeltjes is verdwenen).
Jan24 was het duidelijk kouder, maar toen kon de Quatt maar 57% van de warmte leveren en nu 83%.
Jan24 was het duidelijk kouder, maar toen kon de Quatt maar 57% van de warmte leveren en nu 83%.
Per defrost wordt ongeveer 0,2 kWh door Quatt niet meegerekend (Power < 0), dus je moet er mogelijk nog 20kWh vanaf trekkenSBL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:06:
Vorige week een recordhoeveelheid warmte geproduceerd met mijn Quatt: 669 kWh (waarvan een deel via 103 defrosts naar de vogeltjes is verdwenen).
Deze?Friezin schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:03:
[...]
En die hendel helemaal onderaan?
Hoort die zo te staan?
:strip_exif()/f/image/OpmzzIXohI4x2onO6XQC5XCu.png?f=user_large)
Kun je maar beter dicht laten (vulaansluiting / aftap / etc.)
Die is om het systeem bij te vullen of leeg te laten lopen.Friezin schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:03:
[...]
En die hendel helemaal onderaan?
Hoort die zo te staan?
669kWh productie -20 via defrosts naar de vogeltjes = 649 via huis naar vogeltjes. Dan is het nog steeds een record.jj85 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:11:
[...]
Per defrost wordt ongeveer 0,2 kWh door Quatt niet meegerekend (Power < 0), dus je moet er mogelijk nog 20kWh vanaf trekken
Lees ook net van @Derk GTT dat die dicht moet blijven.jj85 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:12:
[...]
Deze?
[Afbeelding]
Kun je maar beter dicht laten (vulaansluiting / aftap / etc.)
Wanneer is Quatt Duo geplaatst en werkte het wel zonder pelletkachel in combinatie met cv?
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 28-11-2024 16:34 ]
Wat wordt allemaal warm als de pelletkachel draait? (rode P intekenen?)Derk GTT schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:15:
Beste Quatters,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat wordt allemaal warm als Quatt draait? (rode Q intekenen?)
Pomp draait neem ik aan?Derk GTT schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:15:
Beste Quatters,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is een SPF waarde ? Is dat hetzelfde als de SCOP ?WAF1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:07:
[...]
Eerder heb ik een post geplaatst waarbij je een inkijkje krijgt (dus niet volledig) welke parameters ze meenemen. Er worden zeker meer berekeningen gedaan dan alleen het omzetten van je gasverbruik. Omdat ik twee keer een plan heb gekregen heb ik ook gezien dat aan de hand van monitoring de SPF-waarde naar beneden is bijgesteld. Ze stemmen de berekening dus wel op de praktijk af. Mijn streven is om dus de opgegeven SPF-waarde (radiatoren?) die iets boven de 4 ligt dus inderdaad te halen.
Jouw laatste zin snap ik niet. Als zij jouw een hogere besparing voor rekenen, die je in de praktijk niet haalt, dan valt het toch tegen? Op Tweakers hoor ik op dit in het algemeen positieve verhalen over het rendement.
De waarheid is wel dat veel Tweakers hun unit, relatief goedkoop hebben gekocht, in een tijd dat gas en stroomprijzen hoger waren. Zij zijn spekkoper geweest. En vergeet niet dat het zo goedkoop lijkt omdat je forse subsidie krijgt. Sommige Tweakers rekenen ook het gebruik van hun eigen zonnestroom mee, waardoor de terugverdientijd korter wordt. Dat kan je naar mijn mening allleen doen als je zonnepanelen zijn afbetaald. De andere waarheid is dat er alijd kosten bij komen. Een uitbreiding in de meterkast, een wcd, ventilatoren enz. Het is dus mijn inziens verstandig om de aanschaf van een wp niet alleen om de voorgeschotelde besparing te doen want dan kom je mogelijk bedrogen uit.
Die laatste zin van mij was een reactie op de opmerking dat de meeste Quatt gebruikers tevreden zijn over de besparing. In eerdere posts heb ik de aangetoond (of gesteld zoals sommigen zeggen) dat de besparing die de Quatt-APP toont, ongeveer 10% te hoog is. De laatste dagen zijn daar diverse posts over gegaan. Ik heb het dus niet over de besparing die in de offerte van Quatt wordt genoemd. Doordat de door quatt-app getoonde besparing 10% te hoog is, zal de quatt gebruiker snel tevreden zijn. (en dat mag ook want de quatt levert sowieso een enorme besparing op, maar de gebruiker wordt wel op het verkeerde been gezet).
zie deze post
@jj85jj85 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:55:
M'n Quatt draait de afgelopen uren wel erg fijn :-)
Had eerlijk gezegd nooit voor mogelijk gehouden dat verwarmen met 26-27grC water mogelijk zou zijn met enkel LTV-convectoren. De Arctic fans met Heatboosters doen het uitstekend onder deze omstandigheden![]()
[Afbeelding]
Wat een prachtig scherm.
Dat zou ik ook wel willen hebben!! (En dat meen ik!!)
Maar ook een vraag; hp1 temp in, hp1 temp out, hp2 temp in zouden in deze situatie dezelfde temperatuur moeten aangeven.
Een kleine afwijking van de echte temperatuur mag, tot 0,2 graad, maar groter is toch een probleem. Het berekende en getoonde vermogen is namelijk direct afhankelijk van de rekensom (m.c.Delta T). Bij een normaal 5 graden verschil is een afwijking van 0,2 graden meteen een vermogensopbrengstverschil van 4 %. Ik had 1,5 graad ergens. De hele cop stort in elkaar
Maar,....het is maar een rekensom, die wel heel vervelend is.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Quatt is begin oktober geplaatst. Werkt verder prima. Weinig gasverbruik en COP ziet er ook goed uit. Vandaag COP van 4,9.Friezin schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:16:
[...]
Lees ook net van @Derk GTT dat die dicht moet blijven.
Wanneer is Quatt Duo geplaatst en werkte het wel zonder pelletkachel in combinatie met cv?
@ SBL; Zal een en ander proberen in te tekenen als de kachel vanavond weer aan gaat.
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/p2k4FgJB4DihKw0TjcSL9J8K.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EXUsUMbrRsw8tSHa1PH607IV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KKqn7aSoejWVxdmrG99CaPsp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FfMhyN6jG2q5MA3JyhonaaPJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jtfs2HvQtJJrxRwZY06BCZFl.png?f=fotoalbum_large)