• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
nafofella schreef op woensdag 5 november 2025 @ 06:53:
Mijn schoonzus krijgt gratis 6 maanden Disney premium. Dat is dan gekoppeld aan een klantnummer/email? Dus ik kan er ook gebruik van maken neem ik aan alsnog de inlog heb.
Duidelijk. Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 05-11-2025 07:44 ]

• CreativeS
  • Niet online
Je *kunt* Disney+ niet buiten je huishouden delen.
Kan wel, maar het mag niet... mag zoveel niet. Tegen de tijd dat ze gaan klagen dat er soms buiten het 'huishouden' ingelogd wordt betalen we wel weer extra.
CreativeS schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:42:
[...]
Kan wel, maar het mag niet... mag zoveel niet. Tegen de tijd dat ze gaan klagen dat er soms buiten het 'huishouden' ingelogd wordt betalen we wel weer extra.
Er zijn ook andere manieren om die content te bekijken. Maar daar gaat het niet om, het officiële antwoord is dat het niet mag.

• CreativeS
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:25:
Er zijn ook andere manieren om die content te bekijken. Maar daar gaat het niet om, het officiële antwoord is dat het niet mag.
Het officiële antwoord is dat het niet *kan*.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-12 11:07
CreativeS schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:29:
[...]

Het officiële antwoord is dat het niet *kan*.
Het is nogal off topic, maar als je een VPN zelf host (heel simpel tegenwoordig), kan het gewoon prima.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Humma Kavula schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:09:
[...]

Ik heb dit nog even op mij in laten dalen want dit heb ik in mijn leven nog nooit meegemaakt.

Wat wil Ziggo hier nou mee bereiken?
Ok, ze geven hun "vaste" klant een goed cadeau (ik klaag niet), geen deal want er wordt geen abonnement afgesloten.

Ik wordt altijd wantrouwig als grote bedrijven dingen "gratis" gaan weggeven :+
Je bent blijkbaar gevoelig voor black fridayaanbiedingen. Door hierop in te gaan is de kans klein dat je ingaat op een BF-aanbieding van een concurrent. Over 6 maanden is de wereld en daarbij ook de markt misschien weer anders.

• CreativeS
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:36:
Het is nogal off topic, maar als je een VPN zelf host (heel simpel tegenwoordig), kan het gewoon prima.
Lezen aub ;) Er wordt eerst een link gedeeld waarbij uitleg gegeven wordt over het abonnement.
Op *die* pagina staat dat het niet *kan*. Daarna wordt beweerd dat het officieel niet *mag*. Daarna wordt aangegeven dat er op die pagina staat dat het officieel niet *kan*. Da's het enige :)

Dat er vele manieren zijn om content te kijken laat ik even buiten beschouwing. De hoeveel data hier wordt niet alleen behaald door het binnenhalen van legale Linux-distro's.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
nafofella schreef op woensdag 5 november 2025 @ 06:53:
Toch grappig dat hoe groter je huis is hoe sneller je internet moet zijn 😂

Mijn schoonzus krijgt gratis 6 maanden Disney premium. Dat is dan gekoppeld aan een klantnummer/email? Dus ik kan er ook gebruik van maken neem ik aan alsnog de inlog heb.
Als verleng aanbod? Daar hebben de kids hier wél oren naar :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:13
Mistraller schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:08:
[...]

Ik zou disney graag als vodafone combideal pakket hebben. We hebben TV max, en dan heb je niet zoveel aan de huidige combideal pakketten.

• Mistraller
W1ck1e schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:26:
[...]

Ik zou disney graag als vodafone combideal pakket hebben. We hebben TV max, en dan heb je niet zoveel aan de huidige combideal pakketten.
Met HN hebben we skyshowtime.

---------------

• W1ck1e
Mistraller schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:41:
[...]

Met HN hebben we skyshowtime.
Wij hebben ook HollandsNieuwe. En Skyshowtime zit ook al in TV Max.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:04
Mistraller schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:08:
[...]

Als nieuwe klant.
Maar als jij je abbo opzegt en je partner neemt een nieuw abbo dan is zij nieuwe klant.
Andere naam, iban en e-mail gebruiken.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
rens-br schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:01:
Ik zie wat reports voorbij komen voor een los vergelijk topic. Ik vind dat geen enkel probleem, bij KPN hebben een soort vergelijkbaar topic gemaakt: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen. Dat topic is bedoeld voor het bespreken van prijzen, vergelijk tussen providers kan daar wmb ook gevoerd worden.

Als dit is wat jullie bedoelen, dan maak ik graag een [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen topic aan. Laat even via een thumbs up weten of er animo voor is.

Verdere discussie over dit onderwerp mag in: I&N Feedback-topic
In navolging van het bovenstaande gaan we ook bij Ziggo starten met een proef om wat zaken een eigen topic te geven. Aanbiedingen, prijsvergelijk graag vanaf nu doen in: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen. Over een paar maanden zullen we evalueren hoe dit is gegaan.
Op de frontpage lees ik onderstaand bericht.
nieuws: Ziggo zet AI in voor stembediening van tv- en streamingcontent
In principe een mooie functie. Zelf ook wel eens overwogen om de streaming apps op de Next Mini box te gaan gebruiken. Echter als ik dan een app opstart (bv Netflix) vind ik de opstarttijd vrij lang. Mijn Apple TV 4K (gen1, dus echt niet meer de snelste) is een stuk sneller. Wat vinden jullie van de apps via de Next (Mini)? Gebruiken jullie deze of mensen in je omgeving? Zelf gebruik ik de Next alleen voor lineaire tv, de beeldkwaliteit vind ik iets beter dan via de Ziggo GO TV app op mijn Apple TV. Maar toch start ik eerder Ziggo GO app dan de Mini.
meesje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:05:
Zelf ook wel eens overwogen om de streaming apps op de Next Mini box te gaan gebruiken. Echter als ik dan een app opstart (bv Netflix) vind ik de opstarttijd vrij lang. Mijn Apple TV 4K (gen1, dus echt niet meer de snelste) is een stuk sneller. Wat vinden jullie van de apps via de Next (Mini)? Gebruiken jullie deze of mensen in je omgeving? Zelf gebruik ik de Next alleen voor lineaire tv, de beeldkwaliteit vind ik iets beter dan via de Ziggo GO TV app op mijn Apple TV. Maar toch start ik eerder Ziggo GO app dan de Mini.
Om welke gaat het nu? Je gebruikt de "Next" en daarna heb je het over "eerder Go dan de Mini". Heb je nu dus een Next of een Next Mini (of beide)?

Note: ik heb zelf geen van beiden (gehad). Maar het kan natuurlijk zomaar dat beide apparaten een andere performance hebben. De Mini is immers nieuwer en kan dus betere hardware hebben.

• W1ck1e
In principe een mooie functie. Zelf ook wel eens overwogen om de streaming apps op de Next Mini box te gaan gebruiken. Echter als ik dan een app opstart (bv Netflix) vind ik de opstarttijd vrij lang. Mijn Apple TV 4K (gen1, dus echt niet meer de snelste) is een stuk sneller. Wat vinden jullie van de apps via de Next (Mini)? Gebruiken jullie deze of mensen in je omgeving? Zelf gebruik ik de Next alleen voor lineaire tv, de beeldkwaliteit vind ik iets beter dan via de Ziggo GO TV app op mijn Apple TV. Maar toch start ik eerder Ziggo GO app dan de Mini.
De Chromecast (thomson 270) staat altijd aan. De next (coax) niet. Die gebruiken we om radio te luisteren, geluid gaat optisch naar de receiver, tv hoeft niet aan. Maar de next gebruiken we soms ook om tv of een van de apps te kijken. Beide apparaten zijn goed.
RobertMe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:13:
[...]

Om welke gaat het nu? Je gebruikt de "Next" en daarna heb je het over "eerder Go dan de Mini". Heb je nu dus een Next of een Next Mini (of beide)?

Note: ik heb zelf geen van beiden (gehad). Maar het kan natuurlijk zomaar dat beide apparaten een andere performance hebben. De Mini is immers nieuwer en kan dus betere hardware hebben.
Een Next Mini.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Vraagje: wat kan de oorzaak zijn van een rood lampje op een Connectbox? Mij valt op dat de bovenzijde van het modem nogal warm lijkt te worden t.o.v. vroeger, en voordat het lampje naar rood ging had ik last van een extreem onstabiele Wifi (bedraad is ok). Modem staat op een goed geventileerde plaats.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:32

DON PAPA

Tweaker-fan

Zelf ook wel eens overwogen om de streaming apps op de Next Mini box te gaan gebruiken. Echter als ik dan een app opstart (bv Netflix) vind ik de opstarttijd vrij lang.
Als ik zeg "Netflix" tegen de Next afstandbediening dan start Netflix meteen op, ik merk eigenlijk weinig verschil met de AppleTV 4K...

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:31
Heb ze zowel op Next als Next mini gebruikt, of het sneller is dan een Apple TV weet ik niet, die heb ik niet. Maar werkt verder prima, als ik 3 of 4 seconden langer moet wachten maakt me dan persoonlijk ook niks uit.
Amphiebietje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:45:
Vraagje: wat kan de oorzaak zijn van een rood lampje op een Connectbox? Mij valt op dat de bovenzijde van het modem nogal warm lijkt te worden t.o.v. vroeger, en voordat het lampje naar rood ging had ik last van een extreem onstabiele Wifi (bedraad is ok). Modem staat op een goed geventileerde plaats.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/uitleg-lampjes

Anders eens in het log van het modem bekijken wat deze aangeeft? Maar als ik het zo lees dan heeft het inderdaad met oververhitting te maken, gezien ze vragen of je modem eens wil verplaatsen. Heeft modem wel ruimte om te luchten?

[ Voor 12% gewijzigd door SirMemeAlot op 05-11-2025 16:08 ]

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:14
Meer mensen deze gehad in hun mail?

Vorig jaar koos je rondom Black Friday voor Ziggo en scoorde je een topkorting. Dit jaar hoef je niet eens te wachten. Je krijgt nu al onze scherpste deal, omdat we superblij met je zijn.
Nóg eens 6 maanden 50% korting
Speciaal voor jou: nóg een half jaar korting cadeau

Je hoeft er helemaal niets voor te doen

Het is een cadeautje, je abonnement wijzigt niet
Goed om te weten: omdat je vooruit betaalt, zie je op je eerstvolgende factuur korting over november en december. In totaal krijg je altijd 6 maanden 50% korting.

• CreativeS
  • Niet online
Paar berichten terug nog…

• W1ck1e
En er is een nieuw topic.

• jerry_a
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:25

jerry_a

doei

Waarom is deze dan nog open?

hoi

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nougat schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:08:
Meer mensen deze gehad in hun mail?

Vorig jaar koos je rondom Black Friday voor Ziggo en scoorde je een topkorting. Dit jaar hoef je niet eens te wachten. Je krijgt nu al onze scherpste deal, omdat we superblij met je zijn.
Nóg eens 6 maanden 50% korting
Speciaal voor jou: nóg een half jaar korting cadeau

Je hoeft er helemaal niets voor te doen

Het is een cadeautje, je abonnement wijzigt niet
Goed om te weten: omdat je vooruit betaalt, zie je op je eerstvolgende factuur korting over november en december. In totaal krijg je altijd 6 maanden 50% korting.
Veel plezier ermee, dat is meer dan menig vastzittende ziggo klant krijgt

• W1ck1e
jerry_a schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:29:
[...]

Dit topic is voor ervaringen.
Dat andere is voor aanbiedingen en overstappen.

• Mistraller
nafofella schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:50:
[...]

Als nieuwe klant.
Maar als jij je abbo opzegt en je partner neemt een nieuw abbo dan is zij nieuwe klant.
Andere naam, iban en e-mail gebruiken.
Dan ben ik wel mijn smartcards kwijt.

---------------

• CreativeS
  • Niet online
jerry_a schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:29:
[...]

Omdat het opgesplitst is… staat ook een paar berichten terug :*)

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

SirMemeAlot schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:06:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/uitleg-lampjes

Anders eens in het log van het modem bekijken wat deze aangeeft? Maar als ik het zo lees dan heeft het inderdaad met oververhitting te maken, gezien ze vragen of je modem eens wil verplaatsen. Heeft modem wel ruimte om te luchten?
Ja, dat is geen probleem, de kabelaansluiting komt in de woonkamer de muur uit, en het modem is gewoon vrij geplaatst (ook niet naast een radiator ofzo). Ik zal eens kijken of ik het log kan bekijken.

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:52
Amphiebietje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:57:
[...]

Ja, dat is geen probleem, de kabelaansluiting komt in de woonkamer de muur uit, en het modem is gewoon vrij geplaatst (ook niet naast een radiator ofzo). Ik zal eens kijken of ik het log kan bekijken.
een rood lampje is een hardware defect. vervanging naar een sagemcom is de volgende stap, bel de klantenservice even ;0

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• giovanni2903
de apps zijn inderdaad niet heel snel op de mini. de nieuwe mini is iets sneller, want die heeft meer ram geheugen. de tv apps zijn wel beter, was een keer bij iemand met een lg oled. app was daarop snel en super scherp. op de mini traag en wazig. ik gebruik zelf de mini puur voor tv, apps gebruik ik ook gewoon van de tv zelf. zorg ervoor dat de mini op snelle start staan en op utp zit, meer kan je niet doen om de opstarttijd/snelheid te verbeteren.

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

giovanni2903 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:57:
[...]

de apps zijn inderdaad niet heel snel op de mini. de nieuwe mini is iets sneller, want die heeft meer ram geheugen. de tv apps zijn wel beter, was een keer bij iemand met een lg oled. app was daarop snel en super scherp. op de mini traag en wazig. ik gebruik zelf de mini puur voor tv, apps gebruik ik ook gewoon van de tv zelf. zorg ervoor dat de mini op snelle start staan en op utp zit, meer kan je niet doen om de opstarttijd/snelheid te verbeteren.
Deze avond heb ik een test gedaan met de Netflix en Prime Video apps. Ten opzichte van de Apple TV zijn deze apps op de Next Mini (via utp en snelle start) erg traag. Niet alleen het opstarten, maar ook het navigeren binnen de apps. Leuk om een keer geprobeerd te hebben, maar voor apps hou ik het bij mijn Apple TV. En zo lang er via lineair nog geen 4K, UHD, HDR aanbod is, hou ik het ook wel bij de Ziggo GO TV app op de Apple TV.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
Ik weet niet hoe 't bij jullie zit. Maar de apps op de Next hebben altijd wel iets waar ik me aan irriteer. Dat het beeld eens in de zoveel frames even een hikje doet, of dat het geluid niet Dolby+ is. De apps op m'n tv van ondertussen 6 jaar oud, doen het nog steeds beter dan de Next (gelukkig maar).

• giovanni2903
inmiddels is er nu een uitrol van versie 5.22, limburg en noord-brabant zijn altijd als eerste. dit heeft vooral betrekking op de apps. wellicht werkt het sindsdien beter. ik probeer het niet eens en blijf lekker alles vanaf de tv zelf doen :p

• Fret Raket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:57
Amphiebietje schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:45:
Gaat het weg als je er een ventilator naar toe laat blazen? Ik heb de printplaat wel eens bekeken en ik heb het idee dat de hechting van het koelblokje soms los kan laten. Er was een hele tijd terug iemand met eenzelfde probleem.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Fret Raket schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:28:
[...]

Gaat het weg als je er een ventilator naar toe laat blazen? Ik heb de printplaat wel eens bekeken en ik heb het idee dat de hechting van het koelblokje soms los kan laten. Er was een hele tijd terug iemand met eenzelfde probleem.
Daar zeg je wat. Modem is ook koeler na een nachtje niet te zijn gebruikt, dus het hangt inderdaad samen met of ie wat moet doen of niet. Extra koeling gaan we testen.
En daarna Ziggo een belletje geven.

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:04
Ziggo heeft weer een spectrum update uitgevoerd.
En blijkbaar een CMTS update gedaan: Regio Zaanstad
https://community.vodafon...95/highlight/true#M332514

Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_spectrum_2025-11-11.jpg
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_spectrum_2025-11-11.jpg

Ziggo Docsis 3.1 geschiedenis:
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_2023-2025.jpg
81 mb! 29341x5622

• ronvv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:41
neeecht schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:44:
https://community.vodafon...95/highlight/true#M332514

[Afbeelding]
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_spectrum_2025-11-11.jpg

Ziggo Docsis 3.1 geschiedenis:
81 mb! 29341x5622
Nog steeds een midsplit configuratie, dit is geen vooruitgang 🐌

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-12 12:41
neeecht schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:44:
...
Bedankt voor je update.
Hier in R'dam Zuid-Oost heb ik al sinds maart deze zelfde OFDM configuratie, ruim voor de herindeling van het TV channelplan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiTj7zRDVqUXQtA8tySyliopQlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKnk2WJrHbY28eauYKWClPEo.jpg?f=fotoalbum_large

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• videopionier
Ik ben in een paar maanden af van mijn Ziggo internet modem.
De combinatie DVB-C met CI+ en glas is voor mij de ideale met een DVB-C/S combi ontvanger.
Voor mij geen Next mini meer, die is al terug.

Laat Ziggo maar lekker doormodderen met hun docsis gepionier.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• ronvv
videopionier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:28:

Laat Ziggo maar lekker doormodderen met hun docsis gepionier.
Dat is makkelijk praten als er keuze voor een glasvezel optie is, dat geldt zoals voor mezelf niet in een ' buitengebied'.

• videopionier
ronvv schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:43:
[...]
Dat is makkelijk praten als er keuze voor een glasvezel optie is, dat geldt zoals voor mezelf niet in een ' buitengebied'.
Ik had al enige jaren die glas aansluiting en het is door het OFDM(A) geklooi van Ziggo dat ik die heb laten aansluiten.
Ik ga niet zitten wachten op uitvallende verbindingen door de grote hoeveelheid ingress van oa 4/5 G in deze wijk.
Dat wordt door Ziggo zwaar gebagatelliseerd en onder het spreekwoordelijke tapijt geschoven.

Daar heb jij in een buitengebied gelukkig geen last van.
Je signaal zal wat zwakker zijn, maar dat is voor docsis geen probleem.

• ronvv
videopionier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:56:
[...]

Ik had al enige jaren die glas aansluiting en het is door het OFDM(A) geklooi van Ziggo dat ik die heb laten aansluiten.
Ik ga niet zitten wachten op uitvallende verbindingen door de grote hoeveelheid ingress van oa 4/5 G in deze wijk.
Dat wordt door Ziggo zwaar gebagatelliseerd en onder het spreekwoordelijke tapijt geschoven.

Daar heb jij in een buitengebied gelukkig geen last van.
Je signaal zal wat zwakker zijn, maar dat is voor docsis geen probleem.
In een buitengebied (ergens bij A'dam) staan ook 4 en 5g masten, zie ze hier zo staan als ik de deur uit loop. Geen last van reguliere uitval al is het laatste half jaar er meer uitval geweest dan de 10 jaar ervoor. Komt vast door het 'geklooi' 🛠️✂️

• videopionier
ronvv schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:03:
[...]
... Komt vast door het 'geklooi' 🛠️✂️
Vooral het gebruik van het lage frequentie gebied voor OFDMA zorgt voor instabiliteit.
Dat komt doordat de SNR (de ruisvloer) sterk oploopt onder de ca 35 MHz.
Omdat het CMTS het modem ook nog dwingt om het RF vermogen met 6dB te verminderen tov ATDMA ontstaat een situatie waarbij de subcarriers slecht te decoderen zijn, ondanks het verlagen van de modulatie/bitload.

@videopionier Daarom is het mij een raadsel waarom er nog weinig of niets gedaan wordt met het al geruime tijd geleden vrijgemaakte freuentiegebied van 85-204 MHz

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

• videopionier
Roetzen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:18:
@videopionier Daarom is het mij een raadsel waarom er nog weinig of niets gedaan wordt met het al geruime tijd geleden vrijgemaakte freuentiegebied van 85-204 MHz
Ik denk dat er nog te weinig coax segmenten kunnen omgaan met de verhoogde diplex frequentie.
Ook is er hier al eerder gewezen op het gebrek aan ruimte (headroom) in het RFOG deel. Dat vergt ook aanpassingen.
De eerste poging daartoe is jammerlijk mislukt en die aanpassing is weer terug gedraaid.
Verder moet ik er niet aan denken dat Ziggo het FM spectrum gaat gebruiken ivm de te verwachten ingress.

@videopionier Je zou verwachten dat inmiddels toch overal de duplex filters wel vervangen zijn. Voor inspraak door zenders in de analoge FM band ben ik niet zo bang. Het vermogen van die zenders is weliswaar hoger dan die voor 4G/5G maar ze staan ook hoger en verder weg. Als het netwerk dicht is voor 4G/5G dan is het ook wel dicht voor FM. Bovendien geeft het in amplitude constante FM signaal minder inspraak problemen dan een signaal wat ook in amplitude gemoduleerd is. (LFD)

Maar goed er blijken bij de grootschalige uitrol van DOCSIS 3.1 zich nog een paar probleempjes voor te doen die er in het lab nog niet waren. Daarom neem ik de juichverhalen over de ophanden zijnde uitrol van DOCSIS 4 maar met een korrel zout. Laat ze eerst de uitrol van DOCSIS 3.1 maar voltooien.

[ Voor 9% gewijzigd door Roetzen op 12-11-2025 12:53 ]

• videopionier
Roetzen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:44:
@videopionier Je zou verwachten dat inmiddels toch overal de duplex filters wel vervangen zijn. Voor inspraak door zenders in de analoge FM band ben ik niet zo bang. Het vermogen van die zenders is weliswaar hoger dan die voor 4G/5G maar ze staan ook hoger en verder weg. Als het netwerk dicht is voor 4G/5G dan is het ook wel dicht voor FM. Bovendien geeft het in amplitude constante FM signaal minder inspraak problemen dan een signaal wat ook in amplitude gemoduleerd is. (LFD)
...
De tijd zal het leren. Hier is het FM signaal sterker dan 4/5 G ondanks dat ik tussen twee 4/5G locaties zit ingeklemd.
Roetzen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:44:
...
Maar goed er blijken bij de grootschalige uitrol van DOCSIS 3.1 zich nog een paar probleempjes voor te doen die er in het lab nog niet waren. Daarom neem ik de juichverhalen over de ophanden zijnde uitrol van DOCSIS 4 maar met een korrel zout. Laat ze eerst de uitrol van DOCSIS 3.1 maar voltooien.
Mijn persoonlijke inschatting is dat er voorlopig (op een enkel proefproject na) geen docsis 4.0 wordt uitgerold.
De reden is natuurlijk het gebrek aan investeringsruimte vanwege de enorme schuldenlast. Maar denk ook eens aan al die ZZPers die dan weer moeten investeren in een nieuw, voor hen peperduur, meetinstrument.

off topic:
Mijn dank gaat uit naar de inspanning van @rens-br voor het vrijmaken van dit draadje van "korting" posts.
Heerlijk om weer ongestoord over technische zaken te praten.

• CreativeS
  • Niet online
Ja, het is inderdaad lekker stil in dit topic verder… soms dagen niets... ook vaker "Reset laatste-bezoektijd".

[ Voor 17% gewijzigd door CreativeS op 12-11-2025 13:21 ]

• videopionier
videopionier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:13:
[...]
Vooral het gebruik van het lage frequentie gebied voor OFDMA zorgt voor instabiliteit.
Dat komt doordat de SNR (de ruisvloer) sterk oploopt onder de ca 35 MHz.
...
Hier al goed te zien in de meting van @neeecht (dank!)
Van links naar rechts: OFDMA 1, ATDMA 1 t/m 4 en OFDMA 2. Let op de ruisvloer tot ca 35MHz.
Die loopt nog verder op "buiten beeld", ik neem aan dat het meetinstrument bij 25 MHz begint.
Ziggo heeft geruime tijd ook OFDMA kanalen lager dan 25 MHz gebruikt, wellicht nog steeds?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssqA_3XvJlIb2MYD9b6qBK_L-vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ck28wjSFyjFp5Nzl61qXJW7U.jpg?f=fotoalbum_large

• ronvv
videopionier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:07:
[...]

De tijd zal het leren. Hier is het FM signaal sterker dan 4/5 G ondanks dat ik tussen twee 4/5G locaties zit ingeklemd.

[...]

Mijn persoonlijke inschatting is dat er voorlopig (op een enkel proefproject na) geen docsis 4.0 wordt uitgerold.
De reden is natuurlijk het gebrek aan investeringsruimte vanwege de enorme schuldenlast. Maar denk ook eens aan al die ZZPers die dan weer moeten investeren in een nieuw, voor hen peperduur, meetinstrument.

off topic:
Mijn dank gaat uit naar de inspanning van @rens-br voor het vrijmaken van dit draadje van "korting" posts.
Heerlijk om weer ongestoord over technische zaken te praten.
Ik begrijp dat rfog vanaf 2026 (geleidelijk) naar rphy gaat worden gemigreerd icm. vCCAP oplossing van Commscope, dit zou dan voor een betere SNR moeten gaan zorgen?. Heb geen 'insider' kennis maar veel info van Brady Volpe YouTube kanaal gehaald.
@videopionier wat me opvalt aan het plaatje is dat OFDMA 2 in het gebied tot 85 MHz zit. Dat betekent dat in dat segment de duplex filters al vervangen zijn want bij de oude fiters is 65-85 MHz de guard band tussen de upload- en de download band.

• neeecht
videopionier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:45:
[...]

Hier al goed te zien in de meting van @neeecht (dank!)
Van links naar rechts: OFDMA 1, ATDMA 1 t/m 4 en OFDMA 2. Let op de ruisvloer tot ca 35MHz.
Die loopt nog verder op "buiten beeld", ik neem aan dat het meetinstrument bij 25 MHz begint.
Ziggo heeft geruime tijd ook OFDMA kanalen lager dan 25 MHz gebruikt, wellicht nog steeds?
[Afbeelding]
Yes:
1e: 19 - 34 MHz = 15 MHz carrier
Tussen in 4x Docsis 3.0
2e: 67 - 85 MHz = 18 MHz carrier

• neeecht
@Roetzen
@videopionier

Meer info in andere forum:

A:
Dat is inderdaad een significante verandering, mogelijk een upgrade naar R-PHY/DAA gelet op de toegenomen DS MER. Is ook het CMTS MAC veranderd? Met 32× DS (SC-QAM + OFDM) verwacht ik dat je modem nu met een CommScope CCAP is verbonden i.p.v. een Casa CCAP eerder.

- Nieuwe CCAP dus.

B:
Als het niet meer nodig is om het gebruikte frequentiespectrum onder 1 GHz te houden dan hoeft OFDM ook niet meer tussen DVB-C en SC-QAM geplaatst worden. Mijn modem is ook met CommScope CCAP verbonden (altijd al zo geweest) maar de configuratie is nog wel 94 + 168 MHz en alles onder 1 GHz. De bottleneck is hier een ouder type HFC node dat niet voor high-split diplex geschikt is, daarom heb ik nog geen OFDMA 2 en uiteraard ook geen R-PHY.

- Hier is de NFC node nog niet geupdate. Dit zal eerst overal moeten voordat het wel kan.
Rustig tempo :)

C:
De huidige DOCSIS 3.1-modems kunnen maximaal 2× OFDM en 2× OFDMA koppelen.

- Dat was nog een andere vraag van mij. Al die moeite voor het 94 MHz kanaal, die na drie weken weer was verdwenen.

• ronvv
neeecht schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:34:
@Roetzen
@videopionier

Meer info in andere forum:

A:
Dat is inderdaad een significante verandering, mogelijk een upgrade naar R-PHY/DAA gelet op de toegenomen DS MER. Is ook het CMTS MAC veranderd? Met 32× DS (SC-QAM + OFDM) verwacht ik dat je modem nu met een CommScope CCAP is verbonden i.p.v. een Casa CCAP eerder.

- Nieuwe CCAP dus.
Ik begrijp dat DAA architectuur (VCCAP/RPHY) tbv. Docsis4 van Commscope gaat worden gebruikt als toevoeging aan de chassis ccaps vanaf ergens in 2026.. De huidige Commscope ccap is met de overname van Arris meegekomen en zal niet met RPHY modules ingericht zijn?

https://www.commscope.com...-daa-deployment-in-europe

• neeecht
ronvv schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:17:
[...]

Ik begrijp dat DAA architectuur (VCCAP/RPHY) tbv. Docsis4 van Commscope gaat worden gebruikt als toevoeging aan de chassis ccaps vanaf ergens in 2026.. De huidige Commscope ccap is met de overname van Arris meegekomen en zal niet met RPHY modules ingericht zijn?

https://www.commscope.com...-daa-deployment-in-europe
Dinsdag is de upgrade gedaan. Geen idee verder. :)

• neeecht
videopionier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:21:
[...]

Bedankt voor je update.
Hier in R'dam Zuid-Oost heb ik al sinds maart deze zelfde OFDM configuratie, ruim voor de herindeling van het TV channelplan.
[Afbeelding]
Kun jij nog een reden verzinnen waarom er 2x 130 MHz i.p.v. 2x 192 MHz is?
Meer brandbreedte is meer stroom?
Ik weet dat er een aantal plekken waren waarvoor er voor de introductie van 2 Gbps abonnementen nog wat laatste aanpassingen gedaan moesten worden. Die zijn nu afgerond. Ik weet de details niet en of dit hieraan gerelateerd is. De eerste klanten met 2Gbps zijn nu een feit.
videopionier schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:07:
[...]
Eerste twee gebieden moeten eind 2026 opgeleverd worden.
@videopionier Die verhoogde ruisvloer onder de 35 MHz, waar komt die eigenlijk vandaan? Wat is de bron van die ruis? Is het kortegolf instraling of is het iets uit het systeem zelf? Enig idee?

• neeecht
Roetzen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:40:
@videopionier Die verhoogde ruisvloer onder de 35 MHz, waar komt die eigenlijk vandaan? Wat is de bron van die ruis? Is het kortegolf instraling of is het iets uit het systeem zelf? Enig idee?
Yup, let op 81mb:

Zie linksboven de Airband. Daar zie je idd de kortegolf signalen doorkomen.
Hoe lager, hoe meer 'storing'.... lees ontvangst.
Daarom is een draadje vaak genoeg. En coax is een draadje :)

• videopionier
ronvv schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:33:
[...]
Ik begrijp dat rfog vanaf 2026 (geleidelijk) naar rphy gaat worden gemigreerd icm. vCCAP oplossing van Commscope, dit zou dan voor een betere SNR moeten gaan zorgen?. ...
Klopt, Bij gebruik van R-PHY worden de coax segmenten veel compacter, waardoor er minder ruis wordt gegenereerd in de traject- en eind-versterkers.
neeecht schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:43:
[...]
Dinsdag is de upgrade gedaan. Geen idee verder. :)
En? is je MER een stuk beter nu? Als je bent overgezet naar R-PHY kun je een rx MER van >42 dB verwachten.
neeecht schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:05:
[...]
Kun jij nog een reden verzinnen waarom er 2x 130 MHz i.p.v. 2x 192 MHz is?
Meer brandbreedte is meer stroom?
Dat weet natuurlijk alleen Ziggo zelf. Maar ik neem aan dat dat dezelfde reden heeft als waarom de upstream nog beperkt is.
Je kunt het RF signaal op een coax segment ongestraft uitbreiden met zoveel Docsis kanalen als je wilt, maar dat geldt niet voor het RFOG deel!

Dat zit zo.
Voor elk extra kanaal is meer laserlicht nodig. Er is in het ontwerp natuurlijk wel wat headroom gepland om clipping te voorkomen maar die is kennelijk bij de huidige 264 MHz aan OFDM kanalen opgebruikt.
Om dus nog meer vermogen docsis kanalen te kunnen gebruiken op het RFOG segment is een aanpassing nodig van de verhouding tussen het RF signaal en het laser vermogen.

Mijn 2 cent.

• videopionier
Roetzen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:24:
@videopionier wat me opvalt aan het plaatje is dat OFDMA 2 in het gebied tot 85 MHz zit. Dat betekent dat in dat segment de duplex filters al vervangen zijn want bij de oude fiters is 65-85 MHz de guard band tussen de upload- en de download band.
Goed gezien. Helaas is het zo dat ik regelmatig bewijzen zie dat dit nog niet is toegepast terwijl het "hoge" OFDMA kanaal wel wordt gebruikt.

Dat is te vaak zien in de modem gegevens, als het upstream vermogen van het 2e kanaal een aantal dB's hoger is dan het 1e kanaal, omdat het modem het verlies door het diplex filter probeert te compenseren. Maar in de meeste gevallen is de "slope" van dat kanaal daardoor buiten het ranging*) bereik van het modem en wordt dan wel getoond, maar niet gebruikt.

*) Bij het ranging proces door het modem moeten alle subcarriers bij het CMTS uiteindelijk met dezelfde amplitude aankomen, dat is een absolute voorwaarde.

• neeecht
@videopionier van 39 dB naar 41 dB.

• videopionier
Hier kun je maar beter niet op ingaan, het email adres dat ze gebruiken eindigt op .io
*@*.io ook maar weer toegevoegd aan mijn spamassassin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVgHw6jgT5hB0iQNT3MGk2fQ5cg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IkP3Bw2u7B0dCGzXZlEYq21y.jpg?f=user_large

• W1ck1e
Staand, stand. Wat is het nou ?
"de achterstand" moet "het openstaande bedrag" zijn
"uw diensten" moet "onze dienst(en)" zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door W1ck1e op 14-11-2025 16:30 ]

videopionier schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:21:
offtopic:
Heb je dan ook @gmail.com etc etc in spamassassin staan? Vaak genoeg dat daar spam vandaan komt. Betekend waarschijnlijk ook dat je heel vaak geldige mails als spam aanmerkt.
Een betere spamfilter is dan toch echt een betere optie. Waarbij ik echt een verschil merk in met hoe uitgebreid de regels van rspamd zijn om spam te herkennen. In allemaal varianten van mismatchende namen/adressen, websites vermeld in tekst vs in links, etc etc.

• Mistraller
videopionier schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:21:
Hier kun je maar beter niet op ingaan, het email adres dat ze gebruiken eindigt op .io

[Afbeelding]
Er zijn alleen wel heul erg veul .io domeinen waar niks mis mee is.

---------------

• videopionier
offtopic
Jullie merken het wel, ik ben geen ITer dus eigenlijk ook geen echte tweaker.
Ik gebruik al jaren DirectAdmin voor mijn eigen domeinen via PCExtreme, ik was een van de eerste klanten. Ik word nog steeds goed geholpen!
Ik krijg soms hele ritsen spam met dezelfde extensie en als ik die dan toevoeg aan spamassassin dan verdwijnen die vanzelf.
Als ik toch serieuze email krijg van die geblokkeerde extensies dan komt die wel door met de *****SPAM***** toevoeging en mocht het nodig zijn haal ik die weer uit mijn lijst. Gaat al jaren prima, normaal krijg ik zelden nog spam in mijn box.
/offtopic

• joey82
  • Laatst online: 22:37
Ben ik de enige die ( waarschijnlijk niet goed heeft opgelet ) er van baalt dat je tijdens een lopend contract niet de snelheid kan verlagen?

Tijdje geleden een mail gehad van een snelheidsverhoging naar 1100mbit, nu de 9 maanden korting bijna voorbij zijn en 2 kids de deur uit zijn dacht ik, ik verlaag de snelheid, maar dit is dus niet mogelijk.

Voorheen zaten we bij kpn waar dit wel gewoon mogelijk was/is.
@joey82 Dat zou wel mogelijk moeten zijn. Als om wat voor reden dan ook dit online niet lukt dan kan je het beste even bellen.

• W1ck1e
joey82 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:18:
Ben ik de enige die ( waarschijnlijk niet goed heeft opgelet ) er van baalt dat je tijdens een lopend contract niet de snelheid kan verlagen?

Tijdje geleden een mail gehad van een snelheidsverhoging naar 1100mbit, nu de 9 maanden korting bijna voorbij zijn en 2 kids de deur uit zijn dacht ik, ik verlaag de snelheid, maar dit is dus niet mogelijk.

Voorheen zaten we bij kpn waar dit wel gewoon mogelijk was/is.
1100 is nog een "oud" abonnement, aanpassen kan niet zomaar. Dan "moet" je over naar een "wifi-groot" abonnement (als je 100 wil zakken). En dat is het probleem, en dan heb je weer een nieuw jaar contract aan je broek.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 15-11-2025 10:28 ]

• joey82
Jay-B schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:23:
@joey82 Dat zou wel mogelijk moeten zijn. Als om wat voor reden dan ook dit online niet lukt dan kan je het beste even bellen.
Ik heb gebeld maar is niet mogelijk, pas 120 dagen voor het einde van het contract werd er gezegd, maar dan gaat het alsnog pas in wanneer het huidige contract afloopt.

• joey82
W1ck1e schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:24:
[...]

1100 is nog een "oud" abonnement, aanpassen kan niet zomaar. Dan "moet" je over naar een "wifi-groot" abonnement (als je 100 wil zakken). En dat is het probleem, en dan heb je weer een nieuw jaar contract aan je broek.
1100 oud?

Ze hebben het pas verhoogd van 1gbit naar 1100 ,

Dan is dit toch nieuw?

Maar idd je zit dan weer aan een jaar contract vast :-(

• W1ck1e
joey82 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:40:
[...]

1100 oud?

Ze hebben het pas verhoogd van 1gbit naar 1100 ,

Dan is dit toch nieuw?

Tegelijkertijd (maart 25) met de verhoging van de oude abonnementen (zoals start, startxxl, complete. max) heeft ziggo nieuwe namen geintroduceerd (wifi-*). deze hebben de oude snelheden. Vervolgens werden de oude abonnementen duurder door inflatiecorrectie, en de nieuwe niet

Ik raad je aan toch over te stappen, dan heb je een besparing op de prijs, en waarschijnlijk nog een korting voor een aantal maanden. Ik ging over van startxxl naar wifi middel en ben nu over 2 jaar 270 euro minder kwijt.

• joey82
W1ck1e schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:45:
[...]

Tegelijkertijd (maart 25) met de verhoging van de oude abonnementen (zoals start, startxxl, complete. max) heeft ziggo nieuwe namen geintroduceerd (wifi-*). deze hebben de oude snelheden. Vervolgens werden de oude abonnementen duurder door inflatiecorrectie, en de nieuwe niet

Ik raad je aan toch over te stappen, dan heb je een besparing op de prijs, en waarschijnlijk nog een korting voor een aantal maanden. Ik ging over van startxxl naar wifi middel en ben nu over 2 jaar 270 euro minder kwijt.
Er werd gezegd dat ik nu nog niet kan switchen,

Ik gaf al aan in het gesprek, dan niet dan gaan we wel weer overstappen naar een andere provider :)

• W1ck1e
joey82 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:51:

Er werd gezegd dat ik nu nog niet kan switchen,

Ik gaf al aan in het gesprek, dan niet dan gaan we wel weer overstappen naar een andere provider :)
Ik heb toen gewacht tot mijn oude korting bijna afgelopen was, maar misschien is dat nu ook al niet meer voldoende.

blijkbaar:
Ik heb gebeld maar is niet mogelijk, pas 120 dagen voor het einde van het contract werd er gezegd, maar dan gaat het alsnog pas in wanneer het huidige contract afloopt.
Mijn nieuwe contract ging trouwens meteen in.

[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 15-11-2025 10:58 ]

• joey82
W1ck1e schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:56:
[...]

Ik heb toen gewacht tot mijn oude korting bijna afgelopen was, maar misschien is dat nu ook al niet meer voldoende.

blijkbaar:
[...]

Mijn nieuwe contract ging trouwens meteen in.
Ik heb even een rondje gemaakt tussen verschillende providers, volgens mij is kpn de enige waarbij tussentijds de snelheid kan worden aangepast, zucht
joey82 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb even een rondje gemaakt tussen verschillende providers, volgens mij is kpn de enige waarbij tussentijds de snelheid kan worden aangepast, zucht
Zoals ik de post van @Jay-B lees moet je normaliter ook bij Ziggo prima kunnen switchen binnen een lopend contract.
Alleen kun jij alleen switchen naar de nieuwe ("wifi") pakketten (komende vanaf een oud "Internet" pakjet). En die specifieke overstap kan alleen maar door een nieuw contract aan te gaan. Dus je switcht niet van makket, maar je moet een nieuw contract afsluiten om dat andere pakket te krijgen. En doordat je al een lopend contract hebt kun je geen nieuw contract afsluiten (tenzij binnen 120 dagen van het eind van het contract haal je zelf al aan).

Als je dus al een wifi pakket had (wifi groot bv, met alsnog 1000 down) dan kon je wél prima switchen naar een ander wifi pakket. Maar omdat je nu een lopend jaar contract hebt op een oud Internet (Elite?) pakket kun je niet switchen naar een wifi pakket, omdat dat gepaard gaat met een nieuw contract dat je niet kunt afsluiten juist omdat je al een lopend contract hebt.

Edit:
Overigens betekent dat waarschijnlijk ook dat je een jaarcontract op het Internet pakket bent aangegaan terwijl het Wifi pakket al beschikbaar was? Die Wifi pakketten hebben ze begin maart geïntroduceerd, en gezien het vandaag 15 november is en 120 dagen ~4 maanden is zit je dus op ~15 maart, maar je zit niet binnen 120 dagen dus afgesloten na ~15 maart. Of je moet een tweejarig contract hebben. If echt extreem op de valreep gezeten hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 15-11-2025 11:56 ]

• joey82
RobertMe schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:53:
[...]

Zoals ik de post van @Jay-B lees moet je normaliter ook bij Ziggo prima kunnen switchen binnen een lopend contract.
Alleen kun jij alleen switchen naar de nieuwe ("wifi") pakketten (komende vanaf een oud "Internet" pakjet). En die specifieke overstap kan alleen maar door een nieuw contract aan te gaan. Dus je switcht niet van makket, maar je moet een nieuw contract afsluiten om dat andere pakket te krijgen. En doordat je al een lopend contract hebt kun je geen nieuw contract afsluiten (tenzij binnen 120 dagen van het eind van het contract haal je zelf al aan).

Als je dus al een wifi pakket had (wifi groot bv, met alsnog 1000 down) dan kon je wél prima switchen naar een ander wifi pakket. Maar omdat je nu een lopend jaar contract hebt op een oud Internet (Elite?) pakket kun je niet switchen naar een wifi pakket, omdat dat gepaard gaat met een nieuw contract dat je niet kunt afsluiten juist omdat je al een lopend contract hebt.

Edit:
Overigens betekent dat waarschijnlijk ook dat je een jaarcontract op het Internet pakket bent aangegaan terwijl het Wifi pakket al beschikbaar was? Die Wifi pakketten hebben ze begin maart geïntroduceerd, en gezien het vandaag 15 november is en 120 dagen ~4 maanden is zit je dus op ~15 maart, maar je zit niet binnen 120 dagen dus afgesloten na ~15 maart. Of je moet een tweejarig contract hebben. If echt extreem op de valreep gezeten hebben.
6 maart was de start van het 1 jarig contract,

Een tijdje terug wel een mail gehad dat de snelheid zou worden verhoogd naar 1100mbit maar nooit bij stilgestaan dat je dan ook meteen niet meer kunt switchen zonder direct weer aan een nieuw contract vast te zitten.
joey82 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:02:
[...]

6 maart was de start van het 1 jarig contract,
Ai, dat is dan mogelijk echt net op de valreep geweest van de oude pakketten.
Een tijdje terug wel een mail gehad dat de snelheid zou worden verhoogd naar 1100mbit maar nooit bij stilgestaan dat je dan ook meteen niet meer kunt switchen zonder direct weer aan een nieuw contract vast te zitten.
Waarschijnlijk ligt dat dan echt specifiek aan de "aanbieding". Mogelijk dat ze je van een nog ouder Internet Max of Internet Giga pakket hebben over gezet naar het iets nieuwere maar ook oude Internet Elite? En daarbij zal vast (in kleine lettertjes) hebben gestaan als / dat je een nieuw jaarcontract aan ging (zou wel apart zijn als het daarbij dan wel kon terwijl je blijkbaar een lopend contract had vanaf 6 maart :X).

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-12 13:56
Ziggo gaat dus de nieuwste DOCSIS implementeren. Denken jullie dat hiermee de specs gelijk zullen zijn met glasvezel? Dus lage ping en symmetrische snelheden?

• SirMemeAlot
gpon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:44:
Ziggo gaat dus de nieuwste DOCSIS implementeren. Denken jullie dat hiermee de specs gelijk zullen zijn met glasvezel? Dus lage ping en symmetrische snelheden?
Symmetrische snelheden kunnen ze nu ook wel aanbieden door een 100/100 abonnement te geven. Ze krijgen straks 6Gbps upload en 10Gbps download per segment beschikbaar. Mits het een goede implementatie van Docsis 4.0 is, maar wat voor abonnementen ze ervan gaan maken kan niemand hier voorspellen, en hetzelfde geldt voor latency, Docsis 4.0 heeft wel wat low latency opties, maar of die zomaar te gebruiken zijn voor Ziggo zal waarschijnlijk afhangen van hoe ze het gaan inrichten. Afwachten dus

• gpon
SirMemeAlot schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:51:
[...]

Symmetrische snelheden kunnen ze nu ook wel aanbieden door een 100/100 abonnement te geven. Ze krijgen straks 6Gbps upload en 10Gbps download per segment beschikbaar. Mits het een goede implementatie van Docsis 4.0 is, maar wat voor abonnementen ze ervan gaan maken kan niemand hier voorspellen, en hetzelfde geldt voor latency, Docsis 4.0 heeft wel wat low latency opties, maar of die zomaar te gebruiken zijn voor Ziggo zal waarschijnlijk afhangen van hoe ze het gaan inrichten. Afwachten dus
In theorie kan het maar in de afgelopen 10 jaar hebben ze nog nooit het maximale uit hun DOCSIS implementaties geperst.

• joey82
RobertMe schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:54:
[...]

Ai, dat is dan mogelijk echt net op de valreep geweest van de oude pakketten.

[...]

Waarschijnlijk ligt dat dan echt specifiek aan de "aanbieding". Mogelijk dat ze je van een nog ouder Internet Max of Internet Giga pakket hebben over gezet naar het iets nieuwere maar ook oude Internet Elite? En daarbij zal vast (in kleine lettertjes) hebben gestaan als / dat je een nieuw jaarcontract aan ging (zou wel apart zijn als het daarbij dan wel kon terwijl je blijkbaar een lopend contract had vanaf 6 maart :X).
Met de snelheidsverhoging ben ik geen nieuw contract aangegaan, de einddatum is nog steeds wat het was voor de verhoging, schiet mij maar lek haha.
gpon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:06:
[...]
In theorie kan het maar in de afgelopen 10 jaar hebben ze nog nooit het maximale uit hun DOCSIS implementaties geperst.
Waarmee je eigenlijk een vraag stelde waarop je het antwoord zelf al wist. Eigenlijk dus gewoon een troll ;)

• SirMemeAlot
gpon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:06:
[...]
Dat is wat ik zeg toch, mits ze een goede implementatie doen ;).

Maar het is koffiedik kijken, maar gezien resultaten uit het verleden zal het er wel minder zijn, ze hebben in ieder geval al aangegeven dat ze volgend jaar 8Gb/s willen gaan leveren dus die 10Gbps download snelheid zal er dan wel komen maar de upload…..
joey82 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:38:
[...]

Dat is onzin. Zelf lukt het inderdaad niet maar een medewerker kan het abonnement gewoon downgraden en hoeft echt niet te wachten totdat het contract afgelopen is. Ik zou het nog eens proberen.
joey82 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:40:
[...]
Als het contract nog langer dan een jaar zou lopen dan verandert er niets aan de einddatum.

• joey82
Jay-B schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:39:
[...]

Dat is onzin. Zelf lukt het inderdaad niet maar een medewerker kan het abonnement gewoon downgraden en hoeft echt niet te wachten totdat het contract afgelopen is. Ik zou het nog eens proberen.

[...]

Als het contract nog langer dan een jaar zou lopen dan verandert er niets aan de einddatum.
Is geen onzin, heb 4 keer gebeld en kreeg 4 keer het zelfde antwoord,

Ben ook nog naar een vodafone/ziggo shop geweest, die hebben ook voor mij gebeld en kreeg het zelfde antwoord.

Dus nee is geen onzin.

• gpon
RobertMe schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:06:
[...]

Waarmee je eigenlijk een vraag stelde waarop je het antwoord zelf al wist. Eigenlijk dus gewoon een troll ;)
Nee, meer als vraag waarom Ziggo nooit het maximale eruit heeft proberen te persen?
gpon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:44:
[...]

Nee, meer als vraag waarom Ziggo nooit het maximale eruit heeft proberen te persen?
Waarschijnlijk een combinatie van "omdat het niet nodig is" en omdat in de praktijk de theorie vaak niet zo goed werkt. Ziggo levert redelijk door het hele land, en biedt overal hetzelfde. Gezien ze daarbij te maken hebben met zowel "gloednieuwe" aanleg als met aanleg van 60+ jaar geleden is het dus best knap dat ze overal hetzelfde leveren. Want die kabels die al 60+ jaar in de grond liggen waren natuurlijk nooit voorzien op iets genoemd internet arpanet (en zelfs arpanet bestaat schijnbaar pas sinds 1969, dus ~56 jaar). En instaling vanaf mobiele telefoons (wat?) hoefde ze toen ook geen rekening mee te houden.

Ziggo moet, landelijk, dus best veel werk verzetten om te kunnen leveren wat ze nu leveren. Een investering die bv KPN nooit gedaan heeft (maximaal ADSL over een single pair in mijn woning, postcodecheck geeft ook mooi aan "maximaal 27Mbit/s download"). Uiteraard doet KPN intussen een totaal andere investering, in iets genaamd glasvezel, maar bij mij kan KPN dus al 10, 15 jaar helemaal niet meer bijbenen wat Ziggo kan. En als Ziggo "voorop wilt lopen" en continu het maximale uit de "theoretische" docsis specificatie persen dan zal die investing nog vele malen hoger moeten liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 15-11-2025 20:13 ]

joey82 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:30:
[...]

Is geen onzin, heb 4 keer gebeld en kreeg 4 keer het zelfde antwoord,

Ben ook nog naar een vodafone/ziggo shop geweest, die hebben ook voor mij gebeld en kreeg het zelfde antwoord.

Dus nee is geen onzin.
Dat je dat is verteld dat geloof ik wel. Ik bedoel dat het onzin is als er geclaimd wordt dat het niet kan. Volgens de voorwaarden mag je immers maandelijks je pakket aanpassen ongeacht of je in contract bent of niet.

En anders ga je in Mijn Ziggo eerst naar Wifi groot. Wacht tot dit doorgevoerd is en vervolgens kan je alle pakketten uit het wifi-portfolio kiezen.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:57
Je kan altijd de snelheid verlagen. Ik had Internet Elite 1000Mbit/s met TV Start interactieve TV. 9 maanden korting €10. Nu heb ik verlaagd naar 400Mbit/s zelfde TV pakket voor €61,50 per maand. Ik kreeg een nieuwe jaarcontract met de eerste 3 maand €10 korting

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 16-11-2025 00:57 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• joey82
Van der Berg schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:54:
Je kan altijd de snelheid verlagen. Ik had Internet Elite 1000Mbit/s met TV Start interactieve TV. 9 maanden korting €10. Nu heb ik verlaagd naar 400Mbit/s zelfde TV pakket voor €61,50 per maand. Ik kreeg een nieuwe jaarcontract met de eerste 3 maand €10 korting
Dat kan dus niet zonder weer aan een jaar contract vast te zitten.

• joey82
Jay-B schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:21:
[...]

Dat je dat is verteld dat geloof ik wel. Ik bedoel dat het onzin is als er geclaimd wordt dat het niet kan. Volgens de voorwaarden mag je immers maandelijks je pakket aanpassen ongeacht of je in contract bent of niet.

En anders ga je in Mijn Ziggo eerst naar Wifi groot. Wacht tot dit doorgevoerd is en vervolgens kan je alle pakketten uit het wifi-portfolio kiezen.
Dat kan niet zonder een nieuw contract aan te gaan.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:57
joey82 schreef op zondag 16 november 2025 @ 01:55:
[...]

Dat kan dus niet zonder weer aan een jaar contract vast te zitten.
Ja ik had het niet verwacht inderdaad. Want vroeger ging dit verder zonder contract om de snelheid te verlagen. Ik had nog lopende contract tot medio December 2025 met Internet Elite 1000Mbit/s, ik wilde voorkomen om weer niet de volle pond te betalen van €74 (9 maanden korting voor €64) per maand, en die medewerker heeft bij de 400Mbit/s weer een nieuwe contract opgesteld. Hij zei dit komt omdat er nieuwe pakketten in de tussentijd zijn gekomen Wi-Fi Start 100Mbit/s, Middel 400Mbit/s en Groot 1000Mbit/s. Ik blijft gewoon bij Ziggo heb nu een 1 jaar contract en ga volgende jaar weer kijken

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 16-11-2025 13:07 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• gpon
@RobertMe Maar natuurlijk zijn er grenzen hoe lang je oude infra nog kunt upgraden. Vergelijk het maar met oude rails waarover je een HSL over wilt laten rijden. Op een gegeven moment loop je tegen natuurkundige limieten aan.

Docsis 4 zal vast een verbetering worden maar met kunst en vliegwerk. Het signaal moet nog altijd (meerder keren) worden geconverteerd waardoor het invloed heeft op de latency. Want met Docsis 3 weet ik nog dat s’avonds de verbinding soms minder stabiel was, hogere ping tijden, maar meestal werd de geadverteerde snelheid wel gehaald.
gpon schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:07:
@RobertMeOp een gegeven moment loop je tegen natuurkundige limieten aan.
Als we het puur over de natuurkunde hebben dan verliest glasvezel het van coax. Je kan sneller een signaal over een coax-kabel verplaatsen dan een glasvezelkabel. :+

Maar in de praktijk is glasvezel op de lange termijn praktischer en efficienter.

[ Voor 10% gewijzigd door Jay-B op 16-11-2025 15:18 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jay-B schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:17:
[...]

Als we het puur over de natuurkunde hebben dan verliest glasvezel het van coax. Je kan sneller een signaal over een coax-kabel verplaatsen dan een glasvezelkabel. :+

Maar in de praktijk is glasvezel op de lange termijn praktischer en efficienter.
Maar een "signaal" is nogal een ruim begrip....

404 Signature not found

Pagina: 1 ... 81 ... 83 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen