Dat mag je mij dan eens uitleggen, want ik lees overal "Natuurkundig gezien is glasvezel de betere optie voor het oversturen van signalen. Glasvezel gebruikt licht dat door glasdraden wordt gestuurd, wat resulteert in hogere snelheden, minder storinggevoeligheid en een lagere signaalverzwakking (demping) over lange afstanden vergeleken met coaxkabel"Jay-B schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:17:
[...]
Als we het puur over de natuurkunde hebben dan verliest glasvezel het van coax. Je kan sneller een signaal over een coax-kabel verplaatsen dan een glasvezelkabel.
Het is een praktischere oplossing in de praktijk maar feit blijft dat een signaal zich in theorie minder snel verplaatst door een glasvezelkabel. Daarbij is het ook nog zo dat licht natuurlijk talloze keren weerkaatst wordt in de vezel zelf. Zie ook voor wat berekeningen:
https://www.cablefax.com/archives/broadband-how-fast-is-rf
Maar is enigszin off-topic natuurlijk.
https://www.cablefax.com/archives/broadband-how-fast-is-rf
Maar is enigszin off-topic natuurlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Jay-B op 16-11-2025 17:21 ]
Draadloos is nog aanzienlijk sneller, maar meer storingsgevoelig.Jay-B schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:17:
Als we het puur over de natuurkunde hebben dan verliest glasvezel het van coax. Je kan sneller een signaal over een coax-kabel verplaatsen dan een glasvezelkabel.
Waarom is de Ping bij glasvezel dan wel een stuk lager dan bij coax?Jay-B schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:12:
feit blijft dat een signaal zich in theorie minder snel verplaatst door een glasvezelkabel.
Op zich klopt het wel. Men zegt vaak dat het signaal zich verplaatst met lichtsnelheid, maar dat is alleen zo in vacuüm. In een mediumJay-B schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:12:
Het is een praktischere oplossing in de praktijk maar feit blijft dat een signaal zich in theorie minder snel verplaatst door een glasvezelkabel.
Gaat het langzamer. En inderdaad, in coax iets sneller dan in glasvezel. Maar ja volgens die redenering is de trein ook sneller dan de auto want met de auto mag je nergens sneller dan 120 en op de meeste plaatsen veel minder. De trein rijdt op de meeste plaatsen veel harder.
Om ongeveer dezelfde reden dat je met de auto meestal sneller op je bestemming bent dan met de trein ondanks dat. de trein harder gaat dan de autoDON PAPA schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:40:
[...]
Waarom is de Ping bij glasvezel dan wel een stuk lager dan bij coax?
De oorzaak daarvan ligt niet zozeer in de kabel zelf maar vooral in het Docsis protocol (met name bij hogere load kan de latency wat oplopen) en signaalomzettingen. Daar is op zich nog wel wat verbetering mogelijk (zoals LLD wat een soort QoS op Docsis is) maar het voordeel wat daarmee behaald wordt is beperkt in die zin dat er nu niet echt een probleem is. Hier haalde ik over een KPN fiber verbinding 2 a 3 ms naar een speedtestserver in de buurt. Met Ziggo 9 a 10 ms. Het verschil is dus ergens tussen de 6 en 8 ms. Ik kan me geen consumententoepassing verzinnen waar dit enige betekenis heeft. Mogelijk in de zakelijke wereld of industrie.DON PAPA schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:40:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door Jay-B op 16-11-2025 19:05 ]
Omdat het puur digitaal is. Bij coax is het deels analoog.DON PAPA schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:40:
[...]
Vandaar dat we het nog steeds hebben over een modulator/demodulator als het gaat om het kastje wat je van Ziggo krijgt
Voor bepaalde vormen van trading kan dit verschil groot zijn.Jay-B schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:49:
[...]
De oorzaak daarvan ligt niet zozeer in de kabel zelf maar vooral in het Docsis protocol (met name bij hogere load kan de latency wat oplopen) en signaalomzettingen. Daar is op zich nog wel wat verbetering mogelijk (zoals LLD wat een soort QoS op Docsis is) maar het voordeel wat daarmee behaald wordt is beperkt in die zin dat er nu niet echt een probleem is. Hier haalde ik over een KPN fiber verbinding 2 a 3 ms naar een speedtestserver in de buurt. Met Ziggo 9 a 10 ms. Het verschil is dus ergens tussen de 6 en 8 ms. Ik kan me geen consumententoepassing verzinnen waar dit enige betekenis heeft. Mogelijk in de zakelijke wereld of industrie.
Maar voor die groep, die pakt geen consumenten verbinding om die vormen van trading te doen, maar die kiezen een datacenter wat tegen de beurs aanzit even plat gezegd.
Het kastje wat de glasvelklanten krijgen, de ONT, is net zo goed een “modem”.Jay-B schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:07:
Vandaar dat we het nog steeds hebben over een modulator/demodulator als het gaat om het kastje wat je van Ziggo krijgt
Klopt. Die heeft een soortgelijke functie. Bij Ziggo is deze zelfs ingebakken in de Sagemcom modemrouter. Maar dat is meer iets voor het glasvezeltopic.
Is licht binair dan? Of er is licht of er is geen licht? Zo ja, dan is coax ook digitaal, want binair er is een elektrische stroom of er is geen elektrische stroom.gpon schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:02:
[...]
Omdat het puur digitaal is. Bij coax is het deels analoog.
Digital data is represented in electrical signals as discrete, two-state voltage levels that correspond to binary 0s and 1s. One voltage level represents a "low" or "off" state (0), while a distinct, higher voltage level represents a "high" or "on" state (1). These states are interpreted by digital circuits to represent data, with larger values formed by combining these individual bits into groups.RobertMe schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:32:
[...]
Is licht binair dan? Of er is licht of er is geen licht? Zo ja, dan is coax ook digitaal, want binair er is een elektrische stroom of er is geen elektrische stroom.
Binary representation
On/Off states: Each bit is a discrete value, either 0 or 1.
Electrical translation: This is translated into electrical signals using two distinct voltage bands: a low voltage near zero, and a high voltage near the supply voltage.
Heel mooi, Maar dat wist ik natuurlijk al lang. Doet er niks aan af aan dat het signaal zelf nog steeds analoog is. Bij een elektrisch signaal bepaald het voltage of het een 1 of een 0 is (bij een 5v signaal bv alles onder de 2,5V is een 0 en alles boven de 2,5V is een 1), en bij glasvezel zal het ook met een hoeveelheid licht te maken hebben. Letterlijk digitaal/binair bestaat immers niet "op de lijn". Je kunt hoogstens iets als binair interpreteren. Oftewel: glasvezel is net zo goed analoog als dat coax analoog is.ronvv schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:59:
[...]
Digital data is represented in electrical signals as discrete, two-state voltage levels that correspond to binary 0s and 1s. One voltage level represents a "low" or "off" state (0), while a distinct, higher voltage level represents a "high" or "on" state (1). These states are interpreted by digital circuits to represent data, with larger values formed by combining these individual bits into groups.
Binary representation
On/Off states: Each bit is a discrete value, either 0 or 1.
Electrical translation: This is translated into electrical signals using two distinct voltage bands: a low voltage near zero, and a high voltage near the supply voltage.
Zowel glasvezel als coax maakt gebruik van een vorm van QAM voor het coderen van digitale signalen, ik zou het medium zelf niet digitaal willen noemen.RobertMe schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:32:
[...]
Is licht binair dan? Of er is licht of er is geen licht? Zo ja, dan is coax ook digitaal, want binair er is een elektrische stroom of er is geen elektrische stroom.
Toch maar even nagezocht, PON gebruikt NRZ als codering, dus inderdaad volledig digitaal.
[ Voor 9% gewijzigd door hcQd op 17-11-2025 12:02 ]
Is dat wel zo? Het enige wat er geleverd is door mijn provider is een converter van glas naar utp en die converter gebruik ik zelfs niet. De SFP zit rechtstreeks in mijn router. Dus glas - SFP - (eigen)router.hcQd schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:11:
[...]
Zowel glasvezel als coax maakt gebruik van een vorm van QAM voor het coderen van digitale signalen, ik zou het medium zelf niet digitaal willen noemen.
Ik heb hier wat uitleg over de terninologie gevonden:
https://community.freedom...gie-rondom-glasvezel/2287
De twee bekendste voorbeelden hiervan zijn DSL en DOCSIS. In zo’n geval zal een modem het inkomende signaal dus omzetten van OFDM (bij DSL) of QAM (bij DOCSIS) naar ethernet, en het uitgaande signaal van ethernet naar OFDM of QAM. Aan de overkant zal de DSLAM / het CMTS precies het tegenovergestelde doen.
Bij glasvezel is niets van dit alles van toepassing. Glasvezel is ethernet over glas, meer niet. Het enige dat er moet gebeuren is dat de glasvezelkabel wordt omgezet naar een koperen ethernetkabel. Het medium van de fysieke kabel wordt aangepast, maar het signaal dat erover loopt niet. Daarom wordt er bij glasvezel gesproken over een media converter en nooit over een modem. Media converters zijn er in verschillende soorten.
Edit: Volgens mij is dit de reden waarom de latency bij glasvezel zo laag kan zijn, er zijn niet allerlei omzettingen nodig zoals bij coax. Latency bij mij naar de goole dns is rond de 3.5ms
[ Voor 6% gewijzigd door Jef61 op 17-11-2025 12:16 ]
Ik heb NUL gemerkt van de algemene storing bij verschillende internet providers. Maar ik zit dan ook bij Ziggo. Volgens totaaltv is het wel ook bij ziggo gebeurd. Kan iemand hier met een ziggo verbinding dat bevestigen, of is het weer een standaard Jarco verhaal ?
/f/image/BTN5aDvnauUgYjtjEQEt5hCu.png?f=fotoalbum_large)
edit :
in het nieuws item wordt ziggo ook genoemd, dus ja, ook ziggo.
/f/image/BTN5aDvnauUgYjtjEQEt5hCu.png?f=fotoalbum_large)
edit :
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 17-11-2025 13:39 ]
@W1ck1e Ook niets gemerkt. In mijn monitoring zie ik ook geen onderbreking. Ik denk dat de opmerkingen onder het artikel genoeg zeggen...
Volgens allestoringen.nl ook Ziggo maar de piek ligt veel minder hoog dan bij de andere providers, ik gok alleen Ziggo zakelijk.W1ck1e schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:37:
Ik heb NUL gemerkt van de algemene storing bij verschillende internet providers. Maar ik zit dan ook bij Ziggo. Volgens totaaltv is het wel ook bij ziggo gebeurd. Kan iemand hier met een ziggo verbinding dat bevestigen, of is het weer een standaard Jarco verhaal ?
[Afbeelding]
edit :
Ik ook niet:Jay-B schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:46:
@W1ck1e Ook niets gemerkt. In mijn monitoring zie ik ook geen onderbreking. Ik denk dat de opmerkingen onder het artikel genoeg zeggen...
:strip_exif()/f/image/FUrFcCgNVRYyyNjaWqMlwOSD.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/RqA2OgBTonCujnESmUsoLOW6.png?f=user_large)
echter van die bult heb ik niks gemerkt.
Toevallig rond 8 uur mijn router geupdate met een nieuwe firmware, dat gaf wel een rood/paars stukje. De algemene storing dus niet.
[ Voor 28% gewijzigd door W1ck1e op 17-11-2025 13:54 ]
W1ck1e schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:37:
[Afbeelding]
edit :
https://www.hartvannederl...providers-problemen-ziggoVodafoneZiggo onderstreept dit verhaal. Een woordvoerder laat aan Hart van Nederland weten inmiddels zeker te weten dat de provider zelf niet met een storing te maken heeft.
Nou ik ben over naar de 2.2gbit na een telefoontje en nog wat shizzle (ben al heel lang kabel patient), en krijg nog korting ook (Elite abbo had ik). Ik kreeg al vroeg de Sagemcom 2.5gbit, en heb ditto chipset en geschikte kabel.
Gaat als een tierelier; even een paar uurtjes testen met software en dan misschien een modem reboot.
Dik tevreden! Okay, ik heb ook een geschikte straat versterker.. die dingen zijn zeer geschikt om even uit te rusten na alle traffic
Bij gebrek aan beter (1 domme medebewoner in het portiek gaf geen toestemming voor glas) ga ik er maar weer voor. We zullen zien in 2026.
p.s. - hier niets gemerkt van een storing, als ik mijn logs lees.
p.p.s. - soft reboot gedaan, en stabiel.
groetz
een prutser,
Rotterdam
Gaat als een tierelier; even een paar uurtjes testen met software en dan misschien een modem reboot.
Dik tevreden! Okay, ik heb ook een geschikte straat versterker.. die dingen zijn zeer geschikt om even uit te rusten na alle traffic
Bij gebrek aan beter (1 domme medebewoner in het portiek gaf geen toestemming voor glas) ga ik er maar weer voor. We zullen zien in 2026.
p.s. - hier niets gemerkt van een storing, als ik mijn logs lees.
p.p.s. - soft reboot gedaan, en stabiel.
groetz
een prutser,
Rotterdam
[ Voor 7% gewijzigd door OttoParts op 17-11-2025 19:08 . Reden: aanvulling ]
Het is dat smokeping hier wat zag, maar ik heb er persoonlijk niets van gemerkt.W1ck1e schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:49:
[...]
echter van die bult heb ik niks gemerkt.
Toevallig rond 8 uur mijn router geupdate met een nieuwe firmware, dat gaf wel een rood/paars stukje. De algemene storing dus niet.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
:strip_exif()/f/image/kiTS1GlvwtTf5KakCgKjeKGt.jpg?f=fotoalbum_large)