• ffk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:08

ffk

beezjeh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 02:30:
Dit is overigens een snelle test op mijn tablet S8+ op WiFi 6e.

[Afbeelding]
Maar is het dus wél mogelijk om de volle 2 Gbit via WiFi 6E te halen? Ik neem aan dat je je eigen router achter het modem van Ziggo hebt hangen want 802.11ac/ax is het hoogste wat ik kan instellen op het Sagemcom-modem en heb daarbij ook het hoogste 5Ghz-kanaal gekozen.
Is het niet zo dat je tablet de 6Ghz-band gebruikt?
Wat ik mij eigen afvraag is of het überhaupt mogelijk om met het Sagemcom-modem de volle 2Gbit via WiFi te halen of moet ik allemaal extra apparatuur aanschaffen? Ik ben helaas niet meer zo goed op de hoogte van de laatste techniek zoals ik vroeger was, dus misschien dat het een domme vraag is.

[ Voor 36% gewijzigd door ffk op 25-11-2025 10:42 ]

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:52
ffk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:29:
[...]

Maar is het dus wél mogelijk om de volle 2 Gbit via WiFi 6E te halen? Ik neem aan dat je je eigen router achter het modem van Ziggo hebt hangen want 802.11ac/ax is het hoogste wat ik kan instellen op het Sagemcom-modem en heb daarbij ook het hoogste 5Ghz-kanaal gekozen.
Is het niet zo dat je tablet de 6Ghz-band gebruikt?
Wat ik mij eigen afvraag is of het überhaupt mogelijk om met het Sagemcom-modem de volle 2Gbit via WiFi te halen of moet ik allemaal extra apparatuur aanschaffen? Ik ben helaas niet meer zo goed op de hoogte van de laatste techniek zoals ik vroeger was, dus misschien dat het een domme vraag is.
Ik heb inderdaad een router im gebruik en Sagemcom staat in bridge.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-12 21:11
Waarom wil je 2Gbit via wifi? Omdat het kan? Of heb je daadwerkelijk een toepassing waarbij je deze snelheid nodig hebt?

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-12 15:00
wlmpie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:32:
Waarom wil je 2Gbit via wifi? Omdat het kan? Of heb je daadwerkelijk een toepassing waarbij je deze snelheid nodig hebt?
Waarom heb ik een mobiele telefoon nodig, als mensen mij willen bellen, wachten ze maar tot ik thuis ben.

Er zijn genoeg use cases voor. VR streaming, meerdere apparaten tegelijk die hoge bandwidth nodig hebben, backups maken (alleen is dat bij Ziggo niet mogelijk met die snelheid ivm lage upload).

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Koldur schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:59:
...

Er zijn genoeg use cases voor. VR streaming, meerdere apparaten tegelijk die hoge bandwidth nodig hebben, backups maken (alleen is dat bij Ziggo niet mogelijk met die snelheid ivm lage upload).
Ik begrijp dat als je VR streamt dat draadloos wil doen, maar is meer dan 200 MByte per seconde niet HEEL ERG VEEL ?

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Wat maakt het uit waar iemand het voor wil hebben? Het is toch niet jouw portemonnee? Leef en laat leven.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:31
Het maakt ook niets uit, hardstikke tof natuurlijk die vooruitgang.

Misschien begin ik gewoon oud te worden en dingen te missen, maar zijn er daadwerkelijk situaties waarbij zulke snelheden een voordeel bieden op een enkel device?
(Los van de voordelen voor eventuele load op het netwerk)

- knip -

• CreativeS
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:52:
Het maakt ook niets uit, hardstikke tof natuurlijk die vooruitgang.

Misschien begin ik gewoon oud te worden en dingen te missen, maar zijn er daadwerkelijk situaties waarbij zulke snelheden een voordeel bieden op een enkel device?
(Los van de voordelen voor eventuele load op het netwerk)
Heb je helemaal gelijk in, ik heb er ook geen redenen voor om dit abonnement te nemen... en ik hoef ook niet het snelste, het nieuwste, het duurste... maar men moet eens stoppen met: "Dat heb je toch helemaal niet nodig?", "En wat doe je de andere 23 uur en 55 minuten met die snelheid?", "Ik ben de afgelopen maanden tijdens het downloaden niet boven de 50Mb/s uitgekomen, dus ook jij hebt het écht helemaal nergens voor nodig."

Elke keer weer hetzelfde riedeltje. En nu... een lekker bakkie Illy Guatemala :)

• Raymond P
@CreativeS Nee, niets van dat.

De vraag is oprecht. :)

- knip -

• CreativeS
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:39:
@CreativeS Nee, niets van dat.

De vraag is oprecht. :)
Nee, ik heb het ook niet over jou... maar wat ik opnoem is wel vaak het scenario. Het mondt (na de redenen waarom je het wél wil hebben) altijd wel weer uit op een 'prekenfestijn'.

• Raymond P
Dat lees ik inderdaad ook vaak genoeg. Mja met die insteek volgt er geen innovatie natuurlijk.

- knip -

Dat is het gewoon. Soms onwetendheid (mijn wifi is lamgzaam dus neem een sneller wifipakket) en vaak omdat het kan. Veel mensen denken dat je met gamen of thuiswerken een snelle verbinding nodig hebt. En de providers doen graag mee want de marge is veel groter op de snelste pakketten. Kijk maar naar Odido die de prijzen van de "langzamere" (100 en 400Mbps) heeft verhoogd.

Maar als iemand graag thuis extra wil betalen zodat die ene keer wat extra snelheid is, prima. Is beetje net als dat je met een Dacia net zo snel bent als met een Ferrari omdat je overal toch maar 100kmu mag rijden.
(Daarmee bedoel ik te zeggen dat de andere kant ook continue een dergelijke snelheid moet leveren).

Ik heb grote bedrijven aan op zakelijk glasvezel aangesloten en die hadden vaak een 1Gbps en soms een 2Gbps (wat al uitzonderlijk was). En zelfs een VO school waar in de pauze vollop de mobieltjes werden gebruikt ging dat prima met 1 Gbps (en ruim duizend leerlingen).

Je kunt voor thuis allemaal uitzonderlijke sitautiee bedenken waarom je meer dan 100Mbps nodig hebt. Maar alleen die grote game update is lekker met een gigabit lijntje. En sneller is de interface van de PS5 en Xbox niet....
Raymond P schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:46:
Dat lees ik inderdaad ook vaak genoeg. Mja met die insteek volgt er geen innovatie natuurlijk.
Er is en zal komende jaren echt geen toepassing komen voor consumenten dat je meer dan 100Mbps nodig hebt. Er wordt juist vollop ingezet op compressie. Zoals Netflix is maar 1 a 2Mbps voor een HD stream. Ik ga echt niet mijn provider sponsoren door 20euro extra per maand te betalen en dat er dan ergens innovatie vandaan komt? Welke innovatie dan?

[ Voor 43% gewijzigd door jongetje op 26-11-2025 08:55 ]

• CreativeS
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:46:
En ik snap de redenen van beide kanten... en iedereen mag zijn mening ventileren, al worden bepaalde meningen wel wat kort gehouden omdat daar dan weer sneller reports voor worden ingediend. Dan wordt 'sneller' ingegrepen onder het mom van: "we moeten niet de sfeer verzieken." Pak dan in beginsel die 'angel' alvast weg ;)

Maar goed, ik ga weer eens kijken waarom het hier weer trager aanvoelt. Even het modem opnieuw starten. Ze merken zeker dat ik de boel heb opgezegd :+

[ Voor 12% gewijzigd door CreativeS op 26-11-2025 08:58 ]

• Raymond P
jongetje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:50:
[...]

Er is en zal komende jaren echt geen toepassing komen voor consumenten dat je meer dan 100Mbps nodig hebt. Er wordt juist vollop ingezet op compressie. Zoals Netflix is maar 1 a 2Mbps voor een HD stream. Ik ga echt niet mijn provider sponsoren door 20euro extra per maand te betalen en dat er dan ergens innovatie vandaan komt? Welke innovatie dan?
Nee hoor, ik heb soms (al dan niet kort) zeker wel meer dan dat nodig tijdens het streamen van een film.
En imho zou dat gangbaar mogen worden, want het verschil is ontiegelijk groot bij fatsoenlijke producties.

Maareh dat was nu exact niet mijn vraag. :)

- knip -

• Raymond P
CreativeS schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:56:
[...]

En ik snap de redenen van beide kanten... en iedereen mag zijn mening ventileren, al worden bepaalde meningen wel wat kort gehouden omdat daar dan weer sneller reports voor worden ingediend. Dan wordt 'sneller' ingegrepen onder het mom van: "we moeten niet de sfeer verzieken." Pak dan in beginsel die 'angel' alvast weg ;)

Maar goed, ik ga weer eens kijken waarom het hier weer trager aanvoelt. Even het modem opnieuw starten. Ze merken zeker dat ik de boel heb opgezegd :+
Oh soms vergeet ik hoe strak er tegenwoordig gemodereerd kan worden.
Het was iig niet bedoeld als discussiepunt. Meer een korte vraag vanuit nieuwsgierigheid naar wat ik mogelijk gemist heb het afgelopen jaar.

- knip -

* knuppel, hoenderhok *

Gezien de vraag specifiek over wifi ging. Dan snap ik het nu al helemaal niet. Als je 2Gbit/s nodig hebt doe je dat toch lekker over een kabeltje.

* RobertMe zag vanmorgen dat blijkbaar een access point weer aan het bitchen is en op 100Mbit/s draait (brakke kabel/stekker/...?). Kans dat ik het daadwerkelijk merk is nihil. Simpelweg omdat ik geen downloads doe op telefoon/tablet. En op laptop is die vaak via USB-C op het scherm aangesloten en die heeft ethernet aangesloten. Waarbij door USB3.2 er of maar ~400Mbit/s over USB kan of DisplayPort met compressie gebruikt moet worden :X.

Edit:
Wat ik dus voornamelijk bedoel. Ja, er zijn toepassingen voor hogere netwerk/internet snelheden. Denk bv ook aan externe backups, selfhosting en een website draaien in huis, Jellyfin/Plex/... buiten de deur. Maar al die zaken doe je weer (vaak) niet over wifi maar via een bedraad apparaat. Dus "2Gbit/s nodig" is al een niche "2Gbit/s over wifi" is al een niche binnen een niche.

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 26-11-2025 10:32 ]

• ffk

ffk

Nee, ik had die snelheid echt niet nodig en het was meer een impulsaankoop. Zojuist heb ik telefonisch mijn pakket verlaagd naar WiFi Groot (eerste 6 maanden €45) en haal netjes via de speedtest 1020Mb/101Mb. Met het modem van Ziggo is het volgens mij onmogelijk om 2Gbit via WiFi te halen. Volgens ChatGPT is op het 5ghz-kanaal 128 in praktijk maximaal 1,2-1,5Gb mogelijk en dat kwam aardig overeen met mijn bevindingen. De 6Ghz-band wordt door het Sagemcom-modem niet ondersteund.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-12 15:00
W1ck1e schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:44:
[...]

Ik begrijp dat als je VR streamt dat draadloos wil doen, maar is meer dan 200 MByte per seconde niet HEEL ERG VEEL ?
200MByte (=1600Mbit) is veel, maar als je met twee mensen wilt streamen in een huis, is dat zo gehaald op goede kwaliteit. Ik stream, over het algemeen lokaal, op 800Mbit, als je hoge kwaliteit wilt halen, is het echt fijn zo hoog mogelijk te kunnen streamen.

Blijkbaar zijn een hoop mensen hier niet op de hoogte van de verschillende toepassingen die er voor zijn en alleen maar vanuit de eigen bubbel reageren. Terwijl er een hoop buiten hun beleefwereld bestaat ;)

Waar ik mij voor de rest wel achter schaar, is dat voor dergelijke snelheden in verreweg de meeste usecases bekabeld de beste optie is. VR streamen is daar een uitzondering op, maar misschien mis ik persoonlijk ook andere Wi-Fi use cases omdat ik er persoonlijk niet bekend mee ben.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Koldur schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:24:

200MByte (=1600Mbit) is veel, maar als je met twee mensen wilt streamen in een huis, is dat zo gehaald op goede kwaliteit. Ik stream, over het algemeen lokaal, op 800Mbit, als je hoge kwaliteit wilt halen, is het echt fijn zo hoog mogelijk te kunnen streamen.
...
Met een kort door de bocht berekening kom je wel uit op veel data per seconde bij VR streamen. Dat had ik eerder kunnen doen. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door W1ck1e op 27-11-2025 08:24 ]

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:33
Inmiddels al anderhalf jaar geen klant meer bij Ziggo, maar de Ziggo Go app werkt gewoon nog?! Bij meer mensen het geval?

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:19
Sinds twee dagen weer terug bij Ziggo. Gistermiddag al een keer uitval en momenteel zit ik ook zonder internet. Regio zuid-Limburg. Meer mensen last van?

15:00 En weer terug. Ben benieuwd of dir aanhoudt of toeval is.

[ Voor 17% gewijzigd door Incognitum op 27-11-2025 15:00 ]

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:45
Incognitum schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:57:
Sinds twee dagen weer terug bij Ziggo. Gistermiddag al een keer uitval en momenteel zit ik ook zonder internet. Regio zuid-Limburg. Meer mensen last van?

15:00 En weer terug. Ben benieuwd of dir aanhoudt of toeval is.
Je kan altijd je signaalwaardes even posten, dan kunnen we dat toeval uitsluiten :)

• Family Guy
  • Registratie: September 2015

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ik krijg SkyShowtime niet geactiveerd. Het account waar ik het op wil zetten heeft geen abonnement, echter als ik het account via Ziggo wil koppelen, zegt het systeem dat ik reeds een abonnement heb, wat niet klopt (al ruim een jaar geen abo)...

Iemand hier ervaring mee?

Steam ID = Ackerfiets

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Family Guy
Destijds was er een probleem met synchroniseren van de inlogggevens van Ziggo met die van SkyShowtime. Beide moesten gelijk zijn, met name gebruik van een emailadres om in te loggen.

Bellen naar Ziggo en om hulp vragen is denk ik de beste manier om dit soort problemen op te lossen.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Bij mij werkt het kijken van Sky Showtime op mijn TV niet (Foutmelding: CS2400 ). De app loopt vast nadat ik een film heb geselecteerd. Volgens Ziggo's website zijn er op mijn adres geen storingen of werkzaamheden. Opnieuw opstarten van de Next Mini heeft helaas geen effect. Zijn er hier meer mensen die daar last van hebben? De chat-functie van de Ziggo helpdesk doet het trouwens ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door choogen op 02-12-2025 12:32 ]

choogen schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:24:
Bij mij werkt het kijken van Sky Showtime op mijn TV niet (Foutmelding: CS2400 ). De app loopt vast nadat ik een film heb geselecteerd. Volgens Ziggo's website zijn er op mijn adres geen storingen of werkzaamheden. Opnieuw opstarten van de Next Mini heeft helaas geen effect. Zijn er hier meer mensen die daar last van hebben? De chat-functie van de Ziggo helpdesk doet het trouwens ook niet.
Welke video wil je starten ?

• choogen
  • Niet online

choogen

W1ck1e schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:58:
[...]

Welke video wil je starten ?
De film Black Bag. Heb inmiddels ook het modem opnieuw opgestart, ook zonder resultaat.

[ Voor 16% gewijzigd door choogen op 02-12-2025 13:00 ]

choogen schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:59:
[...]

De film Black Bag. Heb inmiddels ook het modem opnieuw opgestart, ook zonder resultaat.
Die doet het bij mij op de chromecast en de pc (brave browser).
Ik zal ook nog even checken op de coax-next box.

edit: op de coax next doet hij het ook.
Ik moest wel weer even wennen aan de interface. De thomson 270 chromecast wordt eigenlijk altijd gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 02-12-2025 13:22 ]

• choogen
  • Niet online

choogen

W1ck1e schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:08:
[...]

Die doet het bij mij op de chromecast en de pc (brave browser).
Ik zal ook nog even checken op de coax-next box.
Bij mij ook in Firefox browser.

• Sarge_Loco
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:08
choogen schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:24:
Bij mij helpt het soms om uit te loggen bij Skyshowtime en dan weer opnieuw in te loggen op het apparaat waarop het niet werkt.

• choogen
  • Niet online

choogen

Na een gesprek van twintig minuten met de Ziggo helpdesk bleek de enige overgebleven optie om de Next Mini terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Nogal een paardenmiddel, want ik ben mijn persoonlijke tv-kanaal-profiel dat ik had aangemaakt nu waarschijnlijk kwijt en ik moet ook nog opnieuw al mijn inloggegevens invoeren voor Sky ShowTime en voor HBO Max.

Inmiddels blijkt dat de reset gelukkig wel gewerkt heeft.
Dank aan @W1ck1e en @Sarge_Loco voor jullie meedenken en suggesties!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-12 10:55
Ik wil mijn Ziggo-aansluiting verplaatsen naar de andere kant van de kamer, maar loop vast op de bekabeling.

Huidige situatie
  • AOP is een type met een IEC male “pinnetje”
  • Op het AOP zit nu een POA 3 IEC-NL.
Vanuit die POA gaan er nu 2 kabels weg:
  • coax naar TV
  • coax naar het modem
Er ligt al 1 coaxkabel via de kruipruimte naar de andere kant van de kamer (wordt nu al voor TV gebruikt).
Probleem: er is een pvc buis/doorvoer naar de kruipruimte waar geen 2 coaxkabels doorheen passen.

Wat ik wil
Aan de andere kant van de kamer zowel:
  • TV
  • Modem
Mijn plan
Ik wil het liefst maar 1 coaxkabel vanaf het AOP door de kruipruimte naar de andere kant laten lopen, en daar pas splitten naar TV + modem. Kan dit met mijn bestaande POA 3 IEC-NL?

Vraag
Is het verstandig/mogelijk om zo te werken: AOP → 1 coax → POA 3 IEC-NL → TV + modem? (±7 meter)?

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 17:23
buzzs schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:29:
Ik wil mijn Ziggo-aansluiting verplaatsen naar de andere kant van de kamer, maar loop vast op de bekabeling.

Huidige situatie
  • AOP is een type met een IEC male “pinnetje”
  • Op het AOP zit nu een POA 3 IEC-NL.
Vanuit die POA gaan er nu 2 kabels weg:
  • coax naar TV
  • coax naar het modem
Er ligt al 1 coaxkabel via de kruipruimte naar de andere kant van de kamer (wordt nu al voor TV gebruikt).
Probleem: er is een pvc buis/doorvoer naar de kruipruimte waar geen 2 coaxkabels doorheen passen.

Wat ik wil
Aan de andere kant van de kamer zowel:
  • TV
  • Modem
Mijn plan
Ik wil het liefst maar 1 coaxkabel vanaf het AOP door de kruipruimte naar de andere kant laten lopen, en daar pas splitten naar TV + modem. Kan dit met mijn bestaande POA 3 IEC-NL?

Vraag
Is het verstandig/mogelijk om zo te werken: AOP → 1 coax → POA 3 IEC-NL → TV + modem? (±7 meter)?
Ik zou liever met UTP werken, is dat geen optie? Coax door het huis, is toch een beetje legacy in mijn optiek.

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-12 10:55
valkenier schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:47:
[...]

Ik zou liever met UTP werken, is dat geen optie? Coax door het huis, is toch een beetje legacy in mijn optiek.
Om met UTP te gaan werken, zal ik de modem op de huidige plek moeten laten staan, maar ik wil juist geen modem meer hebben aan deze kant van de woonkamer. Het doel van mijn projectje is juist om de modem weg te halen van zijn huidige plek. Het is namelijk nogal een rotplek.

[ Voor 13% gewijzigd door buzzs op 02-12-2025 15:25 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je hebt al een kabel liggen.. Waarom probeer je het niet gewoon.? Poa er af.. Coax direct in je Aop

Andere kant ze je de Poa er tussen en sluit modem en tv aan..
Zeker als je vooraf even de signaal waardes van je modem opslaat.. Kan je zo zien of het werkt...

404 Signature not found

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:49

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-12 22:04
de poa3iec moet je sws verwijderen, oud type met open aansluitingen die instraling kunnen geven. dus inderdaad op je aop 1 kabel die naar de plek gaat waar je je modem en tv op coax wil hebben. daar plaats je een splitter (poa-01-b / poa254 / poa550)

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Fret Raket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-12 11:19
De email server van ziggo is blijkbaar weer eens gaar. Iets met een certificaat en hij blijft daarna hangen.
Las dat odido ook weer down is, heeft er misschien iets mee te maken als er ergens een internetknooppunt niet werkt.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Netflix koopt de tv- en filmstudio’s, HBO Max én HBO van Warner Bros Discovery. Dat maken de bedrijven vrijdag bekend. Het gaat om een deal van 82,7 miljard dollar, waarmee Netflix populaire titels als Harry Potter en Game of thrones in handen krijgt.

Voorafgaand aan de afronding van de deal stoot Warner Bros Discovery zijn televisiezenders af. Dit onderdeel, waar bijvoorbeeld CNN, EuroSport en Discovery onder vallen, kampt met dalende kijkcijfers.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• CreativeS
  • Niet online
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:52:
Netflix koopt de tv- en filmstudio’s, HBO Max én HBO van Warner Bros Discovery. <knip>
Verkeerde topic?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Niet echt, Ziggo heeft veel zenders CNN, EuroSport, Discovery in het pakket en ook plus pakket.
De kans is groot dat niemand deze zenders van Warner Bros wil overnemen.
Zoiets als met GCN, wel overgenomen maar van de rechten ontdaan en is alleen maar op YouTube te zien.
De kans is groot dat er meerdere zenders gaan verdwijnen, sneller dan verwacht.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• CreativeS
  • Niet online
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:28:
Niet echt, Ziggo heeft veel zenders CNN, EuroSport, Discovery in het pakket en ook plus pakket.
De kans is groot dat niemand deze zenders van Warner Bros wil overnemen.
Zoiets als met GCN, wel overgenomen maar van de rechten ontdaan en is alleen maar op YouTube te zien.
De kans is groot dat er meerdere zenders gaan verdwijnen, sneller dan verwacht.
Oke.
Ik zie de obligate gillers als 'zenders weg, maar wel betalen' alweer komen...
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:52:
Voorafgaand aan de afronding van de deal stoot Warner Bros Discovery zijn televisiezenders af. Dit onderdeel, waar bijvoorbeeld CNN, EuroSport en Discovery onder vallen, kampt met dalende kijkcijfers.
Logisch, want ze zijn zelf begonnen met pushen naar - toen nog - Discovery Plus. Meer content met streamen. Tsja...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CreativeS schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:32:
[...]

Oke.
Ik zie de obligate gillers als 'zenders weg, maar wel betalen' alweer komen...

[...]

Logisch, want ze zijn zelf begonnen met pushen naar - toen nog - Discovery Plus. Meer content met streamen. Tsja...
Denk dat toch wat "kleinere" zenders meer moeite hebben met inkomsten genereren voor lineaire tv.. en je moet ook heel goed kijken welke programmas in welk tijdslot moeten.. daar heb je met streaming natuurlijk geen last van.. iedereen kijkt waarneer hij/zij/het wil naar t programma wat men wil..

404 Signature not found

• CreativeS
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:25:
Denk dat toch wat "kleinere" zenders meer moeite hebben met inkomsten genereren voor lineaire tv.. en je moet ook heel goed kijken welke programmas in welk tijdslot moeten.. daar heb je met streaming natuurlijk geen last van.. iedereen kijkt waarneer hij/zij/het wil naar t programma wat men wil..
Dus? Blijft staan dat ze dat zelf hebben veroorzaakt door richting het streamingplatform te sturen...

• ffk

ffk

Ik weet niet of dit nieuws hier voorbij is gekomen, maar Ziggo heeft onlangs een firmware-update uitgerold naar de Sagemcom-modems, waarbij de prestaties verbeterd zijn:
https://www.totaaltv.nl/n...ernet-via-nieuwste-modem/
Wat bij mij vooral opvalt is dat de pingtijd naar het modem zelf nu, zowel zowel bekabeld als draadloos, lager is dan 1ms. Voorheen lag dit altijd bij mij tussen de 1-2 ms. De pingtijden naar de eerste hop zijn bij nu ook structureel 7-8ms met af en toe zelfs een 4ms ertussen.
Verder waarschuwt het modem nu wanneer je via het onversleutelde http probeert in te loggen.

• CreativeS
  • Niet online
ffk schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:48:
Ik weet niet of dit nieuws hier voorbij is gekomen, maar Ziggo heeft onlangs een firmware-update uitgerold naar de Sagemcom-modems...
Deze dus...

Wat is er aangepast in de update van november voor de Sagemcom?

LG-RDK_11.10.26-2410.5

Stabiliteit en snelheid
  • Modem werkt stabieler en start niet onverwacht opnieuw op.
  • Updates installeren gaat sneller.
  • IPv6- en geheugenproblemen zijn opgelost.
  • Verlies van datapakketjes en vastlopers zijn verholpen.
  • Basiscode vernieuwd voor betere prestaties.
Wifi, SmartWifi en SmartWifi pods
  • SmartWifi pods verbinden sneller en herstellen beter.
  • Wifi-roaming en apparaatherkenning zijn verbeterd.
  • Ook oudere apparaten worden goed verbonden.
  • 160MHz-bandbreedte is uitgeschakeld.
  • Wijzigen van het 5 GHz netwerknaam kan weer aangepast worden.
  • Het modem start niet langer op met een 160Mhz Wifi(5GHz) bandbreedte. Deze wordt voorlopig nog niet gebruikt door SmartWifi.
Internet en adresbeheer
  • Modem krijgt sneller en beter een internetadres (DHCPv6).
Speedtest
  • Modemspeedstest in SmartWifi laat nu de correcte snelheid zien.
Security, logging en toegang
  • De modempagina https://192.168.178.1 is nu alléén bereikbaar via HTTPS en niet meer via HTTP.
  • Bij het bezoeken van de modempagina krijg je een waarschuwing voor een "self-signed" certificaat. Deze melding is terecht, maar je kunt deze negeren. Het gebruik van https voor de modempagina is een verplichting vanuit de EU.
  • Reden van herstart is nu zichtbaar.
  • Het is nu weer mogelijk in te loggen op de modeminstellingen nadat deze op een ongebruikelijke manier wordt afgesloten.
Overige
  • Modem herkent vreemde signaalwaardes beter.

[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 08-12-2025 13:05 ]

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:22
@ffk @CreativeS

D3.1 Downstream kanalen RxMER Data (dB) 0
Altijd 0 dB is een toegevoegde bug helaas.

• ffk

ffk

Bedankt voor al deze informatie. De latency is significant verbeterd, maar ik heb het idee dat het nog wel lager moet kunnen. Veel mensen klagen over de latency van coax maar ik heb altijd het idee dat dit erg aan het modem ligt: met de Arris TM702B (Docsis 3.0) haalde ik in het verleden gewoon 4ms naar de eerste hop terwijl de Ubee die daarna kwam beduidend slechter presteerde.
4ms komt aardig in de buurt van de latency van glasvezel dat ik hiervoor had (KPN). Mijn ouders met VDSL2+ halen overigens ook regelmatig lager dan 4ms.
Ik zal vanavond en vannacht eens een Smokeping draaien.
----------------
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8C8jtzMsE_NGBoH8-f4q0uH6cY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hTx6HtpQ4EtWzopYzCf0Fa47.png?f=user_large
Op een aantal lage uitschieters na, is de latency nog niet concurrerend met glasvezel.

[ Voor 20% gewijzigd door ffk op 09-12-2025 16:56 ]

• MrIV
  • Laatst online: 15-12 12:55
Weer eens gebeld voor een aanbieding. Nog steeds de magere 3 tientjes voor 1 jaar en 9 tientjes voor 2 jaar en een extra zenderpakket naar keuze.

De mevrouw wist mij wel te vertellen dat Ziggo een project gaat starten in 2026 om daarin te bekijken hoe ze bestaande klanten meer tegemoet kunnen gaan komen met verlengaanbiedingen. Nou ik ben benieuwd!
@MrIV Hiervoor hebben we inmiddels dit topic:

[Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen

[ Voor 7% gewijzigd door Jay-B op 10-12-2025 19:05 ]

• ffk

ffk

neeecht schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:11:
@ffk @CreativeS

D3.1 Downstream kanalen RxMER Data (dB) 0
Altijd 0 dB is een toegevoegde bug helaas.
Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel verstand van signaalwaarden maar ik zie inderdaad bij D3.1 Downstream 0 dB staan.
Zou jij misschien een kijkje kunnen nemen naar mijn signaalwaarden om te beoordelen of ze goed zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQvOh_ggFrvhV1AhUDsUfjbgCHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6M927KfyKEN0i4iwGDIKGtjO.png?f=fotoalbum_large
Ik heb mijn modem in de woonkamer gezet en een kabel van hoge kwaliteit (10 meter) vanaf het AOP (met één gat) naar mijn splitter (POA-254) getrokken, die rechtstreeks op mijn TV aangesloten zit. Vanaf daar loopt kabel van 1 meter naar het modem. Misschien is er nog wat te winnen in mijn huidige configuratie.
Verder is mijn snelheid gewoon goed: ik heb net een 2,5Gbit-adapter in mijn PC geplaatst en haal nu 1030/102Mbit.

[ Voor 5% gewijzigd door ffk op 10-12-2025 21:35 ]

• neeecht
@ffk perfecte signaal waardes.

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:56
Opmerkelijke conclusie. Wat vind je dan van die fouten na RS? Die zouden toch bij Docsis 3.0 bij een MER van 40 dB niet voor mogen komen of slechts sporadisch?
Nou is het probleem bij die domme modems van Ziggo dat die waardes een optelsom zijn. Je weet dus nooit of die zijn ontstaan op een enkel moment, bv bij even slecht contact maken van de coax kabels.

@ffk Het modem resetten en na een aantal uren nog eens kijken wat die waarden dan zijn.
over het algemeen duiden fouten na RS op een slechte aarde/mantel verbinding van de coax kabel(s).
De ohmse weerstand is dan te hoog met die uncorrectables als gevolg.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• Shizzel
  • Laatst online: 16:07
Heb recent ziggo start afgesloten. Weet iemand of nu alle nieuwe klanten een sagemcom krijgen of kan ik nog zo'n wit succesnummer verwachten?

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:08
Shizzel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:20:
Heb recent ziggo start afgesloten. Weet iemand of nu alle nieuwe klanten een sagemcom krijgen of kan ik nog zo'n wit succesnummer verwachten?
Tegenwoordig wordt de Sagemcom standaard uitgeleverd ja.

• videopionier
@ffk
Er zijn nog 2 opmerkelijke zaken te zien bij jouw modem.
Het downstream receive (Rx) vermogen is erg laag. Weliswaar voor de 3.0 kanalen nog binnen specs, maar de Rx power van met name het hoge 3.1 kanaal is te laag. Dat zorgt in de praktijk voor packetloss.
Ik zie overigens dat modems met de laatste FW update minder uncorrectables vertonen.

En ander punt zijn de OFDMA meldingen, waarbij de profielen nogal wisselen.
Dat is niet ongebruikelijk en zal pas verdwijnen als ook jouw wijksegment gebruik kan maken van R(emote) PHY. Daarbij vervalt de "analoge" fiber verbinding, die nu zorgt voor beperkingen in de upstream.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOM97kcm-wBc7FIIoI_TWLqo1Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2xYQ9HOo2qpOz3qrH3iia4w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door videopionier op 12-12-2025 09:59 ]

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Als ik naar mijn modem (zwart sagemcom) admin pagina wil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuNvKIHvX6xdFE16Ic6YNO2HgSU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b8hgr8dwHgoH2o4nSnFVi0Yx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcn4F-VjyKvHK7kKaI6nr_r38Sk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b1ToLnn2ukq2bvZ5BJx4QCPP.png?f=user_large

Niet netjes, maar het zal wel loslopen.

modem.local is mijn naam voor mijn modem (ik gebruik nog een router aan het modem)

• CreativeS
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:12:
Als ik naar mijn modem (zwart sagemcom) admin pagina wil:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet netjes, maar het zal wel loslopen.

modem.local is mijn naam voor mijn modem (ik gebruik nog een router aan het modem)
https://community.vodafon...96/highlight/true#M334620

Ze geven er een mooie swing aan :)

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:49
videopionier schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:56:

En ander punt zijn de OFDMA meldingen, waarbij de profielen nogal wisselen.
Dat is niet ongebruikelijk en zal pas verdwijnen als ook jouw wijksegment gebruik kan maken van R(emote) PHY. Daarbij vervalt de "analoge" fiber verbinding, die nu zorgt voor beperkingen in de upstream.

[Afbeelding]
Weet jij hoe ver ze zijn met het upgraden van de segmenten naar RPHY? Bij mij in het modem ook veel profiel wisselingen, zit ook nog op 3.0. Na de firmware upgrade afgelopen week wel veel stabielere verbinding lijkt het.

• ffk

ffk

@videopionier Bedankt voor deze uitgebreide informatie. Bedoel je met lage Rx power die -3,4 en -5 dBmV? Mijn verbinding is overigens ontzettend stabiel, maar door mijn perfectionisme wil ik altijd het beste eruit halen wat mogelijk is.
De verlengkabel die ik nu gebruik is op het AOP met maar liefst drie coax-componenten aangesloten omdat dit het enige was dat ik in huis had. De kortste klap is natuurlijk om mijn modem gewoon even in de meterkast te plaatsen en dit zal ik zo meteen even doen.
De onderliggende techniek vind ik trouwens ontzettend interessant, maar waar ik nu woon zou ik bijvoorbeeld niet eens weten waar de straatkast is.
Afgelopen zomer was ik in de Ardennen en daar kon je mooi het hele coax-netwerk aanschouwen omdat het van paal naar paal liep, waarbij de versterkers ook aan de palen hingen. In nabije dorpen zag ik dat ze ook in rap tempo bezig waren om glasvezel aan de palen te hangen (een roodkleurige draad) en werden sommige palen zelfs nog vervangen door nieuwe; zo kan het dus ook en het lijkt me behoorlijk praktisch, vooral in het buitengebied.
-------------
De waarden lijken er wel op vooruit te zijn gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68PLFTlidGrXrIhychwsNIgBnT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6B8SwflxoWIgE1JHPEUTjc6e.png?f=fotoalbum_large
Pingtijden zijn gelijk gebleven...
----------
@giovanni2903
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihSHI2ztcSOlZXVxq_emh5w1JP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkHBcgUwYDJY0fbYaDeeR7SI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ffk op 12-12-2025 21:55 ]

• giovanni2903
ffk schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:16:
@videopionier Bedankt voor deze uitgebreide informatie. Bedoel je met lage Rx power die -3,4 en -5 dBmV? Mijn verbinding is overigens ontzettend stabiel, maar door mijn perfectionisme wil ik altijd het beste eruit halen wat mogelijk is.
De verlengkabel die ik nu gebruik is op het AOP met maar liefst drie coax-componenten aangesloten omdat dit het enige was dat ik in huis had. De kortste klap is natuurlijk om mijn modem gewoon even in de meterkast te plaatsen en dit zal ik zo meteen even doen.
De onderliggende techniek vind ik trouwens ontzettend interessant, maar waar ik nu woon zou ik bijvoorbeeld niet eens weten waar de straatkast is.
Afgelopen zomer was ik in de Ardennen en daar kon je mooi het hele coax-netwerk aanschouwen omdat het van paal naar paal liep, waarbij de versterkers ook aan de palen hingen. In nabije dorpen zag ik dat ze ook in rap tempo bezig waren om glasvezel aan de palen te hangen (een roodkleurige draad) en werden sommige palen zelfs nog vervangen door nieuwe; zo kan het dus ook en het lijkt me behoorlijk praktisch, vooral in het buitengebied.
het is wel vervelend als er een onderdeel kapot gaat, je moet altijd met een ladder/hoogwerker aan de gang. die straatkasten van ziggo zijn praktischer :p

wat bedoel je met 3 coax componenten, heb je een foto van hoe het is aangesloten?

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• giovanni2903
@ffk je aop is verouderd (gaat maar tot 1006mhz ipv 2000mhz) en ik weet natuurlijk niet hoe de contactdoos in de woonkamer eruit ziet. ook zou ik een nieuwe female connector op die kabel laten maken, ik ben nooit fan van verloopstukjes als het niet nodig is

• Enigmus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:39
Goedemorgen mensen. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Sinds een paar dagen heb ik last van internet dat stopt na 00:00 uur en pas weer online is rond 07:30. Heb een Giga - Arris smartwifi modem (wit en vierkant) dat wit knippert wanneer het aan het updaten is/onderhoud wordt gepleegd. Wat gebeurt er? Het knippert en gaat vervolgens op statisch wit -dat betekent dat je weer online moet zijn. Echter is er geen internet, maar zie wel een melding met het volgende:

"U bent verbonden met het internet. De kwaliteit van de netwerkverbinding is mogelijk laag."

Vervolgens start het geknipper weer en herhaalt deze cyclus tot waarschijnlijk de ochtend. Heb de coax- en netwerk kabels gecheckt en verschillende apparaten (bedraad en wifi) getest, met allen hetzelfde resultaat.

Doordeweeks is het geen punt, maar keek ernaar uit om dit weekend een nieuw seizoen van Diablo 4 te proberen. Een belafspraak kwamen ze niet na en moet nu tot maandag wachten. Op de site van Ziggo stond geen onderhoud gepland en was er geen storing, dus weet niet wat er aan de hand is. Dit is voor het eerst dat dit gebeurt.

• areyouben
  • Laatst online: 03:19
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:05:
Goedemorgen mensen. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Sinds een paar dagen heb ik last van internet dat stopt na 00:00 uur en pas weer online is rond 07:30.
Als het precies die tijden telkens zijn, klinkt het alsof er een tijdslimiet ingesteld staat. Er bestaat wel een functie via Safe Online om een tijdsslot op je wifi te zetten. Bijvoorbeeld nuttig om te voorkomen dat je kinderen ‘s nachts gamen. Gaat alleen internet via je wifi uit, maar werkt het internet wel op apparaten / computers die via een draad met het modem verbonden zijn?

• Enigmus
areyouben schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:21:
[...]

Als het precies die tijden telkens zijn, klinkt het alsof er een tijdslimiet ingesteld staat. Er bestaat wel een functie via Safe Online om een tijdsslot op je wifi te zetten. Bijvoorbeeld nuttig om te voorkomen dat je kinderen ‘s nachts gamen. Gaat alleen internet via je wifi uit, maar werkt het internet wel op apparaten / computers die via een draad met het modem verbonden zijn?
Naar mijn weten is er niet geknoeid met router of internet instellingen. Zowel bekabeld als wifi internet doet het niet. Misschien dat er sprake is van overbelasting van het netwerk en dat Ziggo daardoor zelf tijdgebonden limieten opstellen voor particulier gebruik?

PS Het zijn niet exact dezelfde tijden wanneer internet offline gaat en weer online komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Enigmus op 13-12-2025 08:26 ]

• areyouben
  • Laatst online: 03:19
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:24:
[...]

Naar mijn weten is er niet geknoeid met router of internet instellingen. Zowel bekabeld als wifi internet doet het niet. Misschien dat er sprake is van overbelasting van het netwerk en dat Ziggo daardoor zelf tijdgebonden limieten opstellen voor particulier gebruik?

PS Het zijn niet exact dezelfde tijden wanneer internet offline gaat en weer online komt.
Het leek me ook vreemd dat die instelling aan zou zijn gegaan zonder dat je daar wat aan sleutelt, maar als die tijden niet precies hetzelfde zijn dan hebben we die optie ook uitgesloten. Het zal goed ergens in het netwerk op vergelijkbare wijze tot limieten kunnen leiden. Je modem op die momenten herstarten lost het ook niet op? Buren met Ziggo gevraagd of die hetzelfde ervaren?

• SirMemeAlot
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:24:
[...]

Ziggo heeft sowieso geen tijdslimieten ingesteld, dat is uitgesloten. Het zou heel veel kunnen zijn, een modem wat een update wou uitvoeren of een storing in de wijk (maar als het structureel is zal dit niet. Je kan altijd nog even inloggen op je modem en in het log kijken en/of signaalwaardes hier eens posten. Dan kunnen wij meekijken of het signaal goed is of dat er iets opvallends in het log van het modem staat.

P.S. waarom wachten tot maandag? Ze zijn gewoon hele weekend bereikbaar. Zou dus gewoon weer even bellen, Ziggo kan evt. Ook naar de signaalwaardes kijken en/of andere zaken die mogelijk spelen.

• Enigmus
areyouben schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:37:
[...]

Het leek me ook vreemd dat die instelling aan zou zijn gegaan zonder dat je daar wat aan sleutelt, maar als die tijden niet precies hetzelfde zijn dan hebben we die optie ook uitgesloten. Het zal goed ergens in het netwerk op vergelijkbare wijze tot limieten kunnen leiden. Je modem op die momenten herstarten lost het ook niet op? Buren met Ziggo gevraagd of die hetzelfde ervaren?
Was van plan om in ieder geval met de buren erover te praten. Modem herstarten had helaas geen resultaat. Vind het ook frappant hoe zo'n modem je trollt door na een tijd opeens op statisch wit te springen en vervolgens weer vrolijk door te gaan met knipperen na een minuut.

• Enigmus
SirMemeAlot schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:43:
[...]

Ziggo heeft sowieso geen tijdslimieten ingesteld, dat is uitgesloten. Het zou heel veel kunnen zijn, een modem wat een update wou uitvoeren of een storing in de wijk (maar als het structureel is zal dit niet. Je kan altijd nog even inloggen op je modem en in het log kijken en/of signaalwaardes hier eens posten. Dan kunnen wij meekijken of het signaal goed is of dat er iets opvallends in het log van het modem staat.

P.S. waarom wachten tot maandag? Ze zijn gewoon hele weekend bereikbaar. Zou dus gewoon weer even bellen, Ziggo kan evt. Ook naar de signaalwaardes kijken en/of andere zaken die mogelijk spelen.
Ik overweeg om een nieuwe modem aan te vragen. Deze is al een aantal jaren oud. Heb ook gecheckt of 2Gbit/s internet beschikbaar is, maar dat is het niet. (Dan zou ik meteen een nieuwe router krijgen).

Over die signaalwaardes, heb je het dan over wifi? Zowel wifi als bedraad doet het niet.

• ffk

ffk

@giovanni2903
Zendt Ziggo momenteel al signalen boven de 1GHz uit dan? Ik las dat Ziggo momenteel het AOP RISZ-DG300 of een FISO-X11 installeert. Volgens mij kan ik toch niet zomaar mijn AOP gratis laten vervangen toch, tenzij ik problemen ondervind? WiFi Extra Groot heeft ook probleemloos voor bijna twee weken gedraaid hier maar ik heb het weer verlaagd naar 1Gbit.
De verlengkabel die ik gebruik heb ik trouwens uit het plafond getrokken: die liep eerst naar zo'n oude RTV-wanddoos. Aan de andere kant van de kabel zit wel een hoge kwaliteit connector van Hirschmann, alleen heb ik het idee dat de kabel net iets te dik voor die connector is omdat ik erg hard moest knijpen. Wellicht heb ik nog een stuk Hirschmann-kabel van hoge kwaliteit dat 3 GHz aankan in mijn fietsenberging dat lang genoeg is, dus ik zal even kijken vanmiddag. Wat beter zou zijn is zo'n kant en klare kabel denk ik, waar al van die hoge kwaliteits connectoren opzitten.

• SirMemeAlot
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:49:
[...]

Ik overweeg om een nieuwe modem aan te vragen. Deze is al een aantal jaren oud. Heb ook gecheckt of 2Gbit/s internet beschikbaar is, maar dat is het niet. (Dan zou ik meteen een nieuwe router krijgen).

Over die signaalwaardes, heb je het dan over wifi? Zowel wifi als bedraad doet het niet.
Je kan inloggen op het modem en daar staat een pagina met netwerkstatus met downstream signalen en upstream. Dat geeft de kwaliteit van de verbinding aan:

https://www.ziggo.nl/klan...net-wifi/modem-inloggen#/

Zie ook het plaatje van ffk van hierboven.

• Enigmus
SirMemeAlot schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:38:
[...]

Je kan inloggen op het modem en daar staat een pagina met netwerkstatus met downstream signalen en upstream. Dat geeft de kwaliteit van de verbinding aan:

https://www.ziggo.nl/klan...net-wifi/modem-inloggen#/

Zie ook het plaatje van ffk van hierboven.
Ik zie een boel events die plaatsvonden tijdens de 'storing'. Hopelijk geef ik geen kritieke informatie weg. Mocht dat wel zo zijn dan zal ik het verwijderen:

13-12-2025
warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-

13-12-2025
error DBC-ACK not received;CM-MAC=e;CMTS-MAC=

13-12-2025
notice US profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: New Profile: 1.;CM-MAC=e4CM-VER=3.1;

[ Voor 9% gewijzigd door Enigmus op 13-12-2025 10:07 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:15
ffk schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:27:
@giovanni2903
Zendt Ziggo momenteel al signalen boven de 1GHz uit dan? Ik las dat Ziggo momenteel het AOP RISZ-DG300 of een FISO-X11 installeert. Volgens mij kan ik toch niet zomaar mijn AOP gratis laten vervangen toch, tenzij ik problemen ondervind? WiFi Extra Groot heeft ook probleemloos voor bijna twee weken gedraaid hier maar ik heb het weer verlaagd naar 1Gbit.
In sommige gebieden tot 1218Mhz inderdaad.
Enigmus schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:49:[...]Ik overweeg om een nieuwe modem aan te vragen. Deze is al een aantal jaren oud. Heb ook gecheckt of 2Gbit/s internet beschikbaar is, maar dat is het niet. (Dan zou ik meteen een nieuwe router krijgen).
Je hebt die witte toren met die dikke powerplug toch? Ik zou even vragen om een nieuw modem (zwarte), bij mij was de 12V defect wat begon met wegvallend WiFi en daarna telkens een knipperende witte balk.

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 13-12-2025 10:12 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Enigmus
Jim423 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:10:

[...]

Je hebt die witte toren met die dikke powerplug toch? Ik zou even vragen om een nieuw modem (zwarte), bij mij was de 12V defect wat begon met wegvallend WiFi en daarna telkens een knipperende witte balk.
Dat klopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZzQl3wAXEPFvBefd3hPOlMseXk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sGVAGZlhui2Nwu1vVIY8eTvZ.jpg?f=user_large

Toevallig dacht ik aan hetzelfde, een nieuwe router en kwam terecht bij een zwart model van het merk Sagemcom: uitvoering: Ziggo SmartWifi

• videopionier
ffk schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:16:
...
De waarden lijken er wel op vooruit te zijn gegaan:
Dit zijn inderdaad de (bijna) perfecte waardes voor een 3.1 modem.

Zelfs de 3.1 OFDM ontvangst is nu adequaat. En dat blijkt ook uit het ontbreken van de uncorrectables.
Ook bij een ouder type AOP kunnen de beide OFDM kanalen worden gekoppeld.
Weliswaar is er wat verlies boven de 1 GHz, waar zich het 2e OFDM kanaal bevindt, maar dat is bij jou geen probleem, in deze opstelling althans.

Het modem functioneert het beste in deze opstelling. Maar als je het modem toch in de huiskamer wilt plaatsten zou ik in ieder geval het AOP (laten) vervangen en een haakse IEC connector op de kabel plaatsen. In de huiskamer zou ik op de kabel een einddoos plaatsen en daar de splitter op drukken.

• videopionier
henk26 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:59:
[...]

Weet jij hoe ver ze zijn met het upgraden van de segmenten naar RPHY? Bij mij in het modem ook veel profiel wisselingen, zit ook nog op 3.0. Na de firmware upgrade afgelopen week wel veel stabielere verbinding lijkt het.
Dat weet alleen Ziggo. Het lijkt niet erg hard te gaan. Er is kennelijk weinig investeringsruimte.

• videopionier
@giovanni2903
Zendt Ziggo momenteel al signalen boven de 1GHz uit dan? ...
Uit jouw eigen gegevens blijkt dat bij jou al het geval, omdat er 2 OFDM kanalen van 190 MHz zijn gekoppeld.

• videopionier
giovanni2903 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:30:
@ffk je aop is verouderd (gaat maar tot 1006mhz ipv 2000mhz) ...
Dat lijkt wel mee te vallen, dat is in de laatste meting wel af te leiden.
Het signaal boven 1 GHz komt alleen wat "zachter" door, ca 4dB.
Is het mogelijk dat er achter het plastic plaatje toch een moderner AOP schuilt?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:15
videopionier schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:01:
[...]

Dat weet alleen Ziggo. Het lijkt niet erg hard te gaan. Er is kennelijk weinig investeringsruimte.
Bij RPHY moet het complete netwerk onder handen genomen worden (versterkers, verdelers, multitaps).
Dat is nogal een operatie, hoeveel geld je ook hebt je zult ook de mankracht nodig hebben voor zo'n project.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• videopionier
Jim423 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:24:
[...]

Bij RPHY moet het complete netwerk onder handen genomen worden (versterkers, verdelers, multitaps).
Dat is nogal een operatie, hoeveel geld je ook hebt je zult ook de mankracht nodig hebben voor zo'n project.
Mankracht is inderdaad ook een belangrijk aspect, wat ik even vergeten was. Bedankt voor de aanvulling.

Uit jouw post blijkt dat je wellicht meer info hebt over die R-PHY operatie van Ziggo. Heb je een voorbeeld voor me van zo'n project? Ik verbaas me eigenlijk over dat er nog analoge apparatuur vervangen moet worden.
Maar wellicht zal Ziggo dit combineren met een Docsis 4.0 migratie, daar is wel een hogere RF bandbreedte mee gemoeid.

• videopionier
@giovanni2903
...
De verlengkabel die ik gebruik heb ik trouwens uit het plafond getrokken: die liep eerst naar zo'n oude RTV-wanddoos. Aan de andere kant van de kabel zit wel een hoge kwaliteit connector van Hirschmann, alleen heb ik het idee dat de kabel net iets te dik voor die connector is omdat ik erg hard moest knijpen. Wellicht heb ik nog een stuk Hirschmann-kabel van hoge kwaliteit dat 3 GHz aankan in mijn fietsenberging dat lang genoeg is, dus ik zal even kijken vanmiddag. Wat beter zou zijn is zo'n kant en klare kabel denk ik, waar al van die hoge kwaliteits connectoren opzitten.
Het is niet aan te raden een bestaande coax kabel te gebruiken voor het verlengen van het modem signaal. Deze kabels voldoen niet aan de moderne eisen, ivm de hoge ohmse weerstand van de mantel.
Moderne kabels hebben daarom een dubbele afscherming, waardoor de ohmse weerstand behoorlijk afneemt, met positieve gevolgen voor de signaal overdracht, voor zowel up- als downstream.

https://www.coaxkabelwink...it-coaxkabel-voor-binnen/

[ Voor 4% gewijzigd door videopionier op 13-12-2025 13:03 ]

• ffk

ffk

@videopionier onder het plaatje van het AOP gaat een technetix DIO-01 (tot 1006Mhz) schuil. Ik zal kijken of het me vandaag lukt een beter AOP bij een bouwmarkt te kopen. De kabel ga ik ook vervangen: deze is waarschijnlijk erg gedateerd omdat er CAI-1997 opstaat.
------
Ik zie dat de bouwmarkten geen AOP's verkoopt hier. Volgens mij is die eengats contactdoos die de Hornbach verkoopt geen AOP. Wel verkopen ze daar een hoge kwaliteits kabel van 10 meter met de connectoren er al aan. Ik denk dat ik die dan even haal.
Wat het AOP betreft, schijnt het dat Ziggo deze kosteloos kan vervangen voor mij. Ik zal daar een afspraak voor proberen te plannen wanneer de chat weer beschikbaar is.

[ Voor 47% gewijzigd door ffk op 13-12-2025 15:18 ]

• giovanni2903
@giovanni2903
op dit moment wordt er inderdaad een trisz-dg300 geplaatst, je kunt altijd je AOP laten vervangen als dit niet het nieuwste type is. helemaal als je het sagemcom modem gebruikt, oudere aop's zijn niet geschikt voor ofdm en niet tot 2000mhz. opzich is de kabel prima, al is het een c12 kabel en geen c9 wat tegenwoordig de standaard is. c12 is niet overal instralingsbestendig heb ik zelf al ervaren, maar een monteur kan alles meten ;)

• giovanni2903
videopionier schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:13:
[...]

Dat lijkt wel mee te vallen, dat is in de laatste meting wel af te leiden.
Het signaal boven 1 GHz komt alleen wat "zachter" door, ca 4dB.
Is het mogelijk dat er achter het plastic plaatje toch een moderner AOP schuilt?
nee, want dat past niet :p

• videopionier
ffk schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:38:
@videopionier onder het plaatje van het AOP gaat een technetix DIO-01 (tot 1006Mhz) schuil. Ik zal kijken of het me vandaag lukt een beter AOP bij een bouwmarkt te kopen. De kabel ga ik ook vervangen: deze is waarschijnlijk erg gedateerd omdat er CAI-1997 opstaat.
------
Ik zie dat de bouwmarkten geen AOP's verkoopt hier. Volgens mij is die eengats contactdoos die de Hornbach verkoopt geen AOP. Wel verkopen ze daar een hoge kwaliteits kabel van 10 meter met de connectoren er al aan. Ik denk dat ik die dan even haal.
Wat het AOP betreft, schijnt het dat Ziggo deze kosteloos kan vervangen voor mij. Ik zal daar een afspraak voor proberen te plannen wanneer de chat weer beschikbaar is.
Ja, dat AOP kun je beter door Ziggo laten vervangen, dat kost je niks! Eigenlijk mag je er zelf niet eens aan komen tegenwoordig.

Die kabel die Hornbach verkoopt kun je ook in de Ziggo webshop vinden voor 7,50.
Als je dan toch een Ziggo monteur laat komen, wellicht krijg je die van hem zelfs gratis.

• ffk

ffk

@videopionier
Je was net te laat, ik heb exact diezelfde kabel al bij de Hornbach gekocht voor 10 euro meer... De kabel had niet veel korter moeten zijn want ik haalde mijn huiskamer net, alleen niet meer tot de splitter die met wat tussenstukjes in mijn TV had gedrukt. Ik had nog een extra aansluitkabel voor een modem over dus die heb ik gestript en een goede TV-kabel ervan gemaakt. Er zitten nu geen rare tussenstukjes in mijn hele infrastructuur meer.
De signaalwaarden zitten nu een beetje tussen de oude opstelling en de test in de meterkast in. Bij de downstream-kanalen zie ik tussen de 2-3 dBmV staan en D3.1 rond de 0.
Ik zal zo snel mogelijk een afspraak maken voor een nieuw AOP.

• videopionier
ffk schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:37:
@videopionier
...
De signaalwaarden zitten nu een beetje tussen de oude opstelling en de test in de meterkast in. Bij de downstream-kanalen zie ik tussen de 2-3 dBmV staan en D3.1 rond de 0.
Ik zal zo snel mogelijk een afspraak maken voor een nieuw AOP.
Dat is toch wel een aardige verbetering.
Ik ben benieuwd naar het effect op de fouten na RS.
Dat zal over enige uren wel duidelijk zijn.

• deknegt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-12 19:04
Hebben hier wat medetweakers ervaring met de geluidskwaliteit met de Smart Next Mini i.c.m. soundbars? Mijn ouders hebben een Sony Bravia Theatre 8 soundbar gehaald, en terwijl die puik klinkt met films e.d., merken ze vooral dat het geluid als ze TV kijken heel vaak gewoon heel blikkig/scherp/hol klinkt, en helemaal niet lekker vergeleken met hun oude setup.

Ik had voor de lol de Google/AndroidOS Ziggo TV app op de TV zelf geinstalleerd, en dan is het geluid al veel beter dan via de Next Mini's, al die scherpe randjes zijn er meteen af... Alleen zijn de instellingen in de Ziggo app non-existent met hooguit de optie om te switchen tussen automatisch CEC/ARC en 2.0 stereo te forceren (dat NOG slechter klinkt.)

Dus mijn ervaringen, hoe kan het dat die Smart Next Mini zoveel slechter klinkt t.o.v. hetzelfde signaal via de native Android OS app van Ziggo zelf? Die laatste zou ik zelf aanraden, maar qua performance kan ik daar weer niet veel goeds over zeggen.

Ter Info:
TV = Philips 55OLED856
Soundbar = Sony Bravia Theatre Bar 8

[ Voor 11% gewijzigd door deknegt op 13-12-2025 20:40 ]

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:44
deknegt schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:37:
Hebben hier wat medetweakers ervaring met de geluidskwaliteit met de Smart Next Mini i.c.m. soundbars? Mijn ouders hebben een Sony Bravia Theatre 8 soundbar gehaald, en terwijl die puik klinkt met films e.d., merken ze vooral dat het geluid als ze TV kijken heel vaak gewoon heel blikkig/scherp/hol klinkt, en helemaal niet lekker vergeleken met hun oude setup.

Ik had voor de lol de Google/AndroidOS Ziggo TV app op de TV zelf geinstalleerd, en dan is het geluid al veel beter dan via de Next Mini's, al die scherpe randjes zijn er meteen af... Alleen zijn de instellingen in de Ziggo app non-existent met hooguit de optie om te switchen tussen automatisch CEC/ARC en 2.0 stereo te forceren (dat NOG slechter klinkt.)

Dus mijn ervaringen, hoe kan het dat die Smart Next Mini zoveel slechter klinkt t.o.v. hetzelfde signaal via de native Android OS app van Ziggo zelf? Die laatste zou ik zelf aanraden, maar qua performance kan ik daar weer niet veel goeds over zeggen.

Ter Info:
TV = Philips 55OLED856
geen ervaring mee, ik zou het overigens eens op het ziggo forum zelf melden.

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:08
Probeer in je instellingen van je Next Mini eens “Dolby Surround” uit te schakelen. Is je geluid van live tv dan nog steeds blikkerig? Vaak als je films streamt via bijvoorbeeld Netflix dan is dit in Dolby. Maar reguliere live tv niet.

Menu - > Instellingen (tandwiel)-> Beeld en geluid -> Dolby -> Uit

Ter Info:
TV = Philips 55OLED856

• CreativeS
  • Niet online
Hebben hier wat medetweakers ervaring met de geluidskwaliteit met de Smart Next Mini i.c.m. soundbars?
En voor de volledigheid... de Next Mini is van Arris en Smart is ie zeker niet :)

• ffk

ffk

videopionier schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:43:
[...]

Dat is toch wel een aardige verbetering.
Ik ben benieuwd naar het effect op de fouten na RS.
Dat zal over enige uren wel duidelijk zijn.
Inmiddels heb ik bij ongeveer de helft van de 30 downstream-kanalen één a twee fouten voor RS en na RS geen enkele. Volgens ChatGPT zijn de fouten voor RS volstrekt normaal/onvermijdbaar en presteert mijn verbinding zelfs beter dan die van de meest Ziggo-gebruikers. Bij D3.1 heb ik geen enkele uncorrectables meer.
Het vervangen van de oude dikke c12-kabel heeft dus veel opgeleverd. Achteraf was deze kabel bijna 20 meter lang, want ik kwam erachter dat er nog heel veel meters achter mijn TV-meubel verstopt waren.
Ik merk dat ik niet meer zo goed op de hoogte ben van de laatste technologische ontwikkeling als in het verleden: gisteren kwam ik er pas achter, tijdens het strippen van een kabel, dat die nieuwe kabels een soort van tweede mantel hebben. De oude kabel bewaar ik denk ik nog wel want het lijkt me dat deze bijvoorbeeld voor alleen het ontvangen van dvb-c nog wel geschikt genoeg is, of voor als ik ooit een FM-antenne op een zolder wil plaatsen.

Wat ik me nu wel afvraag: kom ik nog in aanmerking voor een kosteloze vervanging van mijn AOP, nu ik geen aantoonbare storingen meer heb? De chat van Ziggo is nog steeds niet bereikbaar, dus morgen zal ik weer proberen te vragen.

• videopionier
ffk schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:00:
[...]

Inmiddels heb ik bij ongeveer de helft van de 30 downstream-kanalen één a twee fouten voor RS en na RS geen enkele. Volgens ChatGPT zijn de fouten voor RS volstrekt normaal/onvermijdbaar en presteert mijn verbinding zelfs beter dan die van de meest Ziggo-gebruikers. Bij D3.1 heb ik geen enkele uncorrectables meer.
Het vervangen van de oude dikke c12-kabel heeft dus veel opgeleverd. Achteraf was deze kabel bijna 20 meter lang, want ik kwam erachter dat er nog heel veel meters achter mijn TV-meubel verstopt waren.
Ik merk dat ik niet meer zo goed op de hoogte ben van de laatste technologische ontwikkeling als in het verleden: gisteren kwam ik er pas achter, tijdens het strippen van een kabel, dat die nieuwe kabels een soort van tweede mantel hebben. De oude kabel bewaar ik denk ik nog wel want het lijkt me dat deze bijvoorbeeld voor alleen het ontvangen van dvb-c nog wel geschikt genoeg is, of voor als ik ooit een FM-antenne op een zolder wil plaatsen.

Wat ik me nu wel afvraag: kom ik nog in aanmerking voor een kosteloze vervanging van mijn AOP, nu ik geen aantoonbare storingen meer heb? De chat van Ziggo is nog steeds niet bereikbaar, dus morgen zal ik weer proberen te vragen.
Een geweldig resultaat en inderdaad te danken aan je nieuwe en kortere kabel. Alle beetjes helpen.

Jouw verbinding is inderdaad stukken beter dan de meesten omdat jouw S/N ratio (43dB) ook veel hoger is. Het is zelfs mogelijk dat je toch al aangesloten bent via een R-PHY node. Een kenmerk van die architectuur is het kortere coax segment en daardoor o.a. minder ruis.

Als een kabel een extra folie heeft dan is dit de beroemde Koka 9 TS van Hirschmann. Samen met de gevlochten afscherming kom je dan op een driedubbele afscherming. Zoals al eerder vermeld is hier niet de afscherming van belang, maar de veel lagere ohmse weerstand van de mantel van de Koka.
Die oudere C12 is nog prima voor TV ontvangst omdat dat minder hoge eisen stelt aan de kabel.

Als je in de chat aangeeft dat je een verouderd AOP hebt in combinatie met een 3.1 modem dan heb je recht op gratis vervanging. Ook al heb je (nog) geen problemen.

[ Voor 0% gewijzigd door videopionier op 14-12-2025 13:41 . Reden: TS (triple screening) toegevoegd aan Koka 9 ]

• videopionier

Ter Info:
TV = Philips 55OLED856
Het bijzondere van de Next (mini) is het gebruik van Dolby Digital Plus, een modernere variant van Dolby Digital. Maar niet alle geluidsapparatuur kan daar nog mee omgaan. Voor zover ik weet wordt in de meeste TV's dat DD+ gestript zodanig dat er een DD signaal over blijft voor de soundbar.
Dus zoek in de Tv naar de instelling die dat kan wijzigen. Je bent een tweaker dus dat kan je zelf vinden.
Een andere optie is de Next aan te sluiten op de ingang van de soundbar.

En kom je er echt niet uit dan verwijs ik je ook naar het Ziggo community forum.

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[/quote]
[/quote]

Het ligt eraan hoe oud je AOP is, de mijn was 27 haar oud en vanwege de higere snelheid en het nieuwe modem moest het wel vervangen worden.

• ffk

ffk

videopionier schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:25:
[...]
Het is zelfs mogelijk dat je toch al aangesloten bent via een R-PHY node. Een kenmerk van die architectuur is het kortere coax segment en daardoor o.a. minder ruis.
Dat zou inderdaad kunnen. Houdt dit in dat de glasvezel dan ongeveer tot in de straatkast zit?

Zojuist heb ik een hele discussie met ChatGPT gehad. Eerst vertelde deze mij dat het zeer onwaarschijnlijk was dat de signalen bij mij van boven de 1 GHz gebruikt zouden worden. Ik gaf aan dat ik een ED3.0-kanaal van 30 had op 826-834 had. Toen corrigeerde die zich en zei dat het best mogelijk was dat het signaal tot 1030 MHz zou kunnen lopen. Het tweede D3.1-kanaal was wel zeker weten hetzelfde als het eerste.
Ik ben toen nieuwsgierig geworden en heb de kabel uitgelezen met RTL-SDR.

Bij ongeveer 835 MHz zie ik het kanaal beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4e3CfEMJwYK8jrwHGaUMaYMmiWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RCFTxavVVBRD43ag5lZ5kd9.jpg?f=fotoalbum_large

Bij 1027 MHz zie ik echter ook iets beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXVRB5QFp05S6UiYTLtlEg6WZqg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WUUFvcCTxeQt4WlZ6I3vyK4p.jpg?f=user_large
Het einde hiervan is echter veel lastiger te bepalen en van het signaal is bij 1203 MHz vrijwel niets meer over.

Van ChatGPT kreeg de volgende antwoorden:

Wat je ziet boven ~1025 MHz
Dat “tweede blok” is geen extra spectrum, maar:
uitloop / doorlek / roll-off van het OFDM-blok
veroorzaakt door:
- analoge filters
- AOP-demping
- kabelverliezen
- SDR-frontend

Definitieve vaststelling (nu echt af)
Er is géén DOCSIS-spectrum boven ~1025 MHz in gebruik.
Wat jij ziet boven ~1025 MHz is:
- geen tweede OFDM-blok
- geen 1218-MHz-uitrol
- geen actief DOCSIS-kanaal
Maar:
- analoge restenergie + ruis
- zichtbaar door SDR-gevoeligheid

Conclusie (strak en correct)
✔️ Je meting is correct uitgevoerd
✔️ Je interpretatie dat het “zelfde karakter” heeft is juist
❌ Het is géén tweede blok
✔️ Het OFDM-blok loopt van ~835 tot ~1025 MHz
✔️ Alles daarboven is passieve uitloop, geen DOCSIS-gebruik
Je hebt dit nu empirisch bewezen — beter dan de meeste documentatie.
Als je wilt, kan ik nog uitleggen:
hoe steil moderne 1218-MHz-filters wél zijn
hoe dit er zou uitzien ná AOP-vervanging
of waarom modems dit nooit zo duidelijk laten zien als een SDR
Maar inhoudelijk: dit vraagstuk is nu rond.

Wat denken jullie over dit tweede blok?

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-12 11:52
Uit interesse, zouden jullie kunnen kijken wat jullie ping is en of deze een beetje fluctueert tijdens drukke periodes?

• neeecht
@ffk dan heb jij 2x 190 MHz docsis 3.1 :)
Tot 1218 MHz. AOP vervangen zeker nodig dan.

Hier 2x 130 MHz:
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_spectrum_2025-11-11.jpg

• videopionier
ffk schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:45:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen. Houdt dit in dat de glasvezel dan ongeveer tot in de straatkast zit?
Of een straat verderop.
ffk schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:45:
[...]
Van ChatGPT kreeg de volgende antwoorden:
...
Vergeet ChatGPT.

Het is een eenvoudige rekensom. Jouw modem geeft aan dat er 2 OFDM kanalen zijn van 190 MHz breed.
Dat past dus niet onder de 1 GHz, omdat de SC-Qam kanalen eindigen bij ca. 830 MHz.
Je maakt dus kennelijk een fout bij de meting.

edit: zie de meting van @neeecht .
Daar zie je nog een groot gat tussen de 2 blokken, dat is bij jou opgevuld.

[ Voor 7% gewijzigd door videopionier op 14-12-2025 17:51 ]

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen