• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-12 17:51
@ffk
We hebben hier nu 2 varianten van de 2 OFDM kanalen besproken die beide ruimte gebruiken boven de 1 GHz.
Er is nog een 3e variant die de ruimte gebruikt tussen de DVB-C TV kanalen en de SC-qam kanalen.
Daar past nog een 92 MHz breed OFDM kanaal. Het 2e kanaal is dan 168 MHz breed en dat past nog net onder de 1 GHz. Die variant zal Ziggo gebruiken in het geval de infra nog niet uitgebreid is naar 1218 MHz.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• ffk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36

ffk

Mijn berekeningen en metingen klopten juist wél, maar ChatGPT verwerpt mijn empirisch bewijs en beschouwt mijn gemeten 'tweede blok' als een faantoomsignaal.
Hij/het of hoe die zich zelf noemt: wij (Genesis 1:26), wordt steeds arroganter en zelfverzekerder.
Ooit heb ik eens alle primaire condensatoren van mijn stereoset vervangen en daarbij deze bijna de printplaat gesloopt, omdat ChatGPT met 90% zekerheid kon zeggen dat dat mijn probleem zou verhelpen, maar dat terzijde.

Deze ochtend komt de monteur al langs om een nieuw AOP te plaatsen. Ik zal hem gelijk even vragen hoe het met de RPHY-infrastructuur zit in Zwolle en wanneer ED3.0 uitgefaseerd wordt en LLD D3.1 gebruikt gaat worden.
neeecht schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:45:
@ffk dan heb jij 2x 190 MHz docsis 3.1 :)
Tot 1218 MHz. AOP vervangen zeker nodig dan.

Hier 2x 130 MHz:
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_spectrum_2025-11-11.jpg
Mooie diagram, hier in mijn regio gaat het wel duidelijk tot boven de 1,2 Ghz. Volgens mij hebben ze een paar maanden geleden hier onderhoud doorgevoerd; de TV-zenders hadden daarna ook een andere indeling volgens mij.
Zo te zien heb jij ook verstand van RTL-SDR. Ik had voor deze test die 20 meter lange verlengkabel gebruikt en had deze al in de dongle die al in de USB-poort zat gestoken. Toen ik de kabel vervolgens in de splitter wou draaien, voelde ik dat er een enorme stroom op de connector stond, veel meer dan 5V volgens mij want het deed bijna pijn. Kan het zijn dat mijn PC een aardeprobleem heeft?

[ Voor 36% gewijzigd door ffk op 15-12-2025 11:41 ]

• videopionier
ffk schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:07:
[...]

Mijn berekeningen en metingen klopten juist wél, maar ChatGPT verwerpt mijn empirisch bewijs en beschouwt mijn gemeten 'tweede blok' als een faantoomsignaal.
Hij/het of hoe die zich zelf noemt: wij (Genesis 1:26), wordt steeds arroganter en zelfverzekerder.
...
Ik had jouw post niet goed begrepen, dus we zijn het met elkaar eens ;)
[...]

Deze ochtend komt de monteur al langs om een nieuw AOP te plaatsen. Ik zal hem gelijk even vragen hoe het met de RPHY-infrastructuur zit in Zwolle en wanneer ED3.0 uitgefaseerd wordt en LLD D3.1 gebruikt gaat worden.
Ik ben benieuwd naar zijn antwoorden. Soms mogen ze die info niet geven ook al weten ze er meer van.
Snelle service trouwens van Ziggo, dat mag ook wel eens vermeld worden. 8)

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• ronvv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:23
[...]

Een Forum gebruiker op het Provider Forum beweert dat er in Zwolle RPHY en een vCCAP wordt gebruikt:
https://providerforum.nl/...97859/page-2#post-1368842

• videopionier
ronvv schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:35:
[...]

Een Forum gebruiker op het Provider Forum beweert dat er in Zwolle RPHY en een vCCAP wordt gebruikt:
https://providerforum.nl/...97859/page-2#post-1368842
@ronvv bedankt voor je bericht.
"Inside information" van naar ik aanneem een Ziggo technician.
Daar worden ook de 2 andere varianten besproken, remote MAC/PHY en CCAP architectuur.

Hier zie je ze alle 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXOFnoTXSbfuyPg6KjPxaVZRAbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqG7ob2NT72hfc3olRlR2kUU.jpg?f=fotoalbum_large

Wil je er echt alles van weten dan heb ik hier wat leesvoer, daar vind je dat plaatje ook in terug.
https://www.viavisolution...white-papers-books-en.pdf

• ffk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36

ffk

videopionier schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:32:
[...]

Ik ben benieuwd naar zijn antwoorden. Soms mogen ze die info niet geven ook al weten ze er meer van.
Snelle service trouwens van Ziggo, dat mag ook wel eens vermeld worden. 8)
Helaas heb ik niet zoveel nieuws te melden: het nieuw geïnstalleerde AOP is een TRISZ-DG300VZ, ik bleek nog niet op een RPHY-node te zitten en de signaalwaarden zijn verder onveranderd.
Volgens mij zei hij dat de signaalsterkten van de OFDM-kanalen wat aan de lage kant waren en dat ik het modem beter in de meterkast kom plaatsen. Ik vroeg wat de verlenging van de kabel met 10 meter op een totale kabellengte van 100m nou voor verschil kon maken, waarop hij antwoordde dat de kabel in de straatkast precies op die juiste lengte was ingesteld wat versterking betreft. Hier had ik nog nooit van gehoord en heb geen idee of dit klopt.
Ik ben in ieder geval tevreden met mijn verbinding, dus ik laat het zo. Waarschijnlijk blijf ik ook nog wel een aantal jaren klant bij Ziggo omdat het goedkoopste glasvezel hier €37,50 kost en Ziggo dus met €39,50 het beste aanbod in mijn ogen heeft omdat hier TV bij zit. Ieder jaar overstappen is uiteraard wel goedkoper maar eigenlijk heb ik daar geen zin meer in.
Ik had niet het idee dat hij verder, samen met mij, diep de techniek in wou duiken; hij was aan de late kant, het was een onbetaalde klus en ik moest eigenlijk ook zo snel mogelijk naar kantoor.
------- 16-12-2025
Net nog een test gedaan met 10 meter verlengkabel zonder de TV-splitter, maar wel met twee extra tussenstukjes: ED3.0-kanalen komen met 5,5-7 dBmV binnen met een ongewijzigde SNR van 42. D3.1 kanaal 33 en 34 met respectievelijk 2,5 en 4 dBmV. Waarschijnlijk slaan deze kanaalnummers nergens op want ik neem aan dat het kanaal dat het zwakst binnenkomt juist hetgene is met de hoogste frequentie (1037-1218 MHz).
Eigenlijk, nu ik mijn eigen gemeten grafieken bekijk, lijkt het blok met de hoogste frequentie juist iets sterker binnen te komen dus misschien klopt mijn aanname niet.
Dus ja, kijkende naar mijn test in de meterkast, heeft de verlengkabel toch wel voor wat verzwakking gezorgd maar de splitter even goed. De tussenstukjes die ik moest gebruiken zijn heel oud dus de testopstelling is niet perfect helaas.
Ik laat het hier nu echt bij want de verbinding is stabiel. Wel ben ondertussen een soort spoedcursus HFC aan het volgen. Bedankt voor het leesvoer pionier.
ChatGPT heeft gisteren nog excuus aangeboden over het vermeende tweede fantoomblok, maar over het algemeen heb ik ontzettend veel aan deze dienst omdat ik erg duidelijke antwoorden op mijn vragen krijg, die behoorlijk technisch kunnen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door ffk op 16-12-2025 09:25 ]

• Enigmus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:39
SirMemeAlot schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:38:
[...]

Je kan inloggen op het modem en daar staat een pagina met netwerkstatus met downstream signalen en upstream. Dat geeft de kwaliteit van de verbinding aan:

https://www.ziggo.nl/klan...net-wifi/modem-inloggen#/

Zie ook het plaatje van ffk van hierboven.
Heb met Ziggo gebeld en ga overstappen naar een abonnement waar ik een nieuwe modem krijg. Internet was overigens na het weekend stabieler, maar heb heel af en toe nog haperingen.
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen