Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.
Mijn berekeningen en metingen klopten juist wél, maar ChatGPT verwerpt mijn empirisch bewijs en beschouwt mijn gemeten 'tweede blok' als een faantoomsignaal.[b]videopionier in "[Ziggo Coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11"videopionier
Vergeet ChatGPT.
Hij/het of hoe die zich zelf noemt: wij (Genesis 1:26), wordt steeds arroganter en zelfverzekerder.
Ooit heb ik eens alle primaire condensatoren van mijn stereoset vervangen en daarbij deze bijna de printplaat gesloopt, omdat ChatGPT met 90% zekerheid kon zeggen dat dat mijn probleem zou verhelpen, maar dat terzijde.
Deze ochtend komt de monteur al langs om een nieuw AOP te plaatsen. Ik zal hem gelijk even vragen hoe het met de RPHY-infrastructuur zit in Zwolle en wanneer ED3.0 uitgefaseerd wordt en LLD D3.1 gebruikt gaat worden.
Mooie diagram, hier in mijn regio gaat het wel duidelijk tot boven de 1,2 Ghz. Volgens mij hebben ze een paar maanden geleden hier onderhoud doorgevoerd; de TV-zenders hadden daarna ook een andere indeling volgens mij.neeecht schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:45:
@ffk dan heb jij 2x 190 MHz docsis 3.1
Tot 1218 MHz. AOP vervangen zeker nodig dan.
Hier 2x 130 MHz:
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_spectrum_2025-11-11.jpg
Zo te zien heb jij ook verstand van RTL-SDR. Ik had voor deze test die 20 meter lange verlengkabel gebruikt en had deze al in de dongle die al in de USB-poort zat gestoken. Toen ik de kabel vervolgens in de splitter wou draaien, voelde ik dat er een enorme stroom op de connector stond, veel meer dan 5V volgens mij want het deed bijna pijn. Kan het zijn dat mijn PC een aardeprobleem heeft?
[ Voor 36% gewijzigd door ffk op 15-12-2025 11:41 ]
Ik had jouw post niet goed begrepen, dus we zijn het met elkaar eensffk schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:07:
[...]
Mijn berekeningen en metingen klopten juist wél, maar ChatGPT verwerpt mijn empirisch bewijs en beschouwt mijn gemeten 'tweede blok' als een faantoomsignaal.
Hij/het of hoe die zich zelf noemt: wij (Genesis 1:26), wordt steeds arroganter en zelfverzekerder.
...
Ik ben benieuwd naar zijn antwoorden. Soms mogen ze die info niet geven ook al weten ze er meer van.ffk schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:07:
[...]
Deze ochtend komt de monteur al langs om een nieuw AOP te plaatsen. Ik zal hem gelijk even vragen hoe het met de RPHY-infrastructuur zit in Zwolle en wanneer ED3.0 uitgefaseerd wordt en LLD D3.1 gebruikt gaat worden.
Snelle service trouwens van Ziggo, dat mag ook wel eens vermeld worden.
Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.
Een Forum gebruiker op het Provider Forum beweert dat er in Zwolle RPHY en een vCCAP wordt gebruikt:ffk schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:07:
[...]
https://providerforum.nl/...97859/page-2#post-1368842
@ronvv bedankt voor je bericht.ronvv schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:35:
[...]
Een Forum gebruiker op het Provider Forum beweert dat er in Zwolle RPHY en een vCCAP wordt gebruikt:
https://providerforum.nl/...97859/page-2#post-1368842
"Inside information" van naar ik aanneem een Ziggo technician.
Daar worden ook de 2 andere varianten besproken, remote MAC/PHY en CCAP architectuur.
Hier zie je ze alle 4:
:strip_exif()/f/image/FqG7ob2NT72hfc3olRlR2kUU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil je er echt alles van weten dan heb ik hier wat leesvoer, daar vind je dat plaatje ook in terug.
https://www.viavisolution...white-papers-books-en.pdf
Helaas heb ik niet zoveel nieuws te melden: het nieuw geïnstalleerde AOP is een TRISZ-DG300VZ, ik bleek nog niet op een RPHY-node te zitten en de signaalwaarden zijn verder onveranderd.videopionier schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:32:
[...]
Ik ben benieuwd naar zijn antwoorden. Soms mogen ze die info niet geven ook al weten ze er meer van.
Snelle service trouwens van Ziggo, dat mag ook wel eens vermeld worden.
Volgens mij zei hij dat de signaalsterkten van de OFDM-kanalen wat aan de lage kant waren en dat ik het modem beter in de meterkast kom plaatsen. Ik vroeg wat de verlenging van de kabel met 10 meter op een totale kabellengte van 100m nou voor verschil kon maken, waarop hij antwoordde dat de kabel in de straatkast precies op die juiste lengte was ingesteld wat versterking betreft. Hier had ik nog nooit van gehoord en heb geen idee of dit klopt.
Ik ben in ieder geval tevreden met mijn verbinding, dus ik laat het zo. Waarschijnlijk blijf ik ook nog wel een aantal jaren klant bij Ziggo omdat het goedkoopste glasvezel hier €37,50 kost en Ziggo dus met €39,50 het beste aanbod in mijn ogen heeft omdat hier TV bij zit. Ieder jaar overstappen is uiteraard wel goedkoper maar eigenlijk heb ik daar geen zin meer in.
Ik had niet het idee dat hij verder, samen met mij, diep de techniek in wou duiken; hij was aan de late kant, het was een onbetaalde klus en ik moest eigenlijk ook zo snel mogelijk naar kantoor.
------- 16-12-2025
Net nog een test gedaan met 10 meter verlengkabel zonder de TV-splitter, maar wel met twee extra tussenstukjes: ED3.0-kanalen komen met 5,5-7 dBmV binnen met een ongewijzigde SNR van 42. D3.1 kanaal 33 en 34 met respectievelijk 2,5 en 4 dBmV. Waarschijnlijk slaan deze kanaalnummers nergens op want ik neem aan dat het kanaal dat het zwakst binnenkomt juist hetgene is met de hoogste frequentie (1037-1218 MHz).
Eigenlijk, nu ik mijn eigen gemeten grafieken bekijk, lijkt het blok met de hoogste frequentie juist iets sterker binnen te komen dus misschien klopt mijn aanname niet.
Dus ja, kijkende naar mijn test in de meterkast, heeft de verlengkabel toch wel voor wat verzwakking gezorgd maar de splitter even goed. De tussenstukjes die ik moest gebruiken zijn heel oud dus de testopstelling is niet perfect helaas.
Ik laat het hier nu echt bij want de verbinding is stabiel. Wel ben ondertussen een soort spoedcursus HFC aan het volgen. Bedankt voor het leesvoer pionier.
ChatGPT heeft gisteren nog excuus aangeboden over het vermeende tweede fantoomblok, maar over het algemeen heb ik ontzettend veel aan deze dienst omdat ik erg duidelijke antwoorden op mijn vragen krijg, die behoorlijk technisch kunnen zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door ffk op 16-12-2025 09:25 ]
Heb met Ziggo gebeld en ga overstappen naar een abonnement waar ik een nieuwe modem krijg. Internet was overigens na het weekend stabieler, maar heb heel af en toe nog haperingen.SirMemeAlot schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:38:
[...]
Je kan inloggen op het modem en daar staat een pagina met netwerkstatus met downstream signalen en upstream. Dat geeft de kwaliteit van de verbinding aan:
https://www.ziggo.nl/klan...net-wifi/modem-inloggen#/
Zie ook het plaatje van ffk van hierboven.
Een logisch verhaal van die Ziggo techneut, zo horen ze het te vertellen aan de klant.ffk schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:42:
[...]
Helaas heb ik niet zoveel nieuws te melden: het nieuw geïnstalleerde AOP is een TRISZ-DG300VZ, ik bleek nog niet op een RPHY-node te zitten en de signaalwaarden zijn verder onveranderd.
Volgens mij zei hij dat de signaalsterkten van de OFDM-kanalen wat aan de lage kant waren en dat ik het modem beter in de meterkast kom plaatsen.
...
De nummering klopt, het 1e OFDM (33) zit grotendeels onder de 1 GHz, het 2e (34) daarboven.ffk schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:42:
[...]
...
------- 16-12-2025
...Waarschijnlijk slaan deze kanaalnummers nergens op want ik neem aan dat het kanaal dat het zwakst binnenkomt juist hetgene is met de hoogste frequentie (1037-1218 MHz).
Eigenlijk, nu ik mijn eigen gemeten grafieken bekijk, lijkt het blok met de hoogste frequentie juist iets sterker binnen te komen dus misschien klopt mijn aanname niet....
Ziggo zal het hoogste kanaal een boost hebben gegeven want uit eerdere metingen bleek dat het 2e OFDM kanaal vaak een slechte MER vertoonde en een iets hoger powerlevel bij het modem kan net genoeg zijn om die te verbeteren en daarmee uncorrectable FEC frame fouten te vermijden of te verminderen.
Dat de MER meting nu op 0 staat lijkt mij geen bug maar een poging om een mogelijk slecht resultaat te verbloemen. Maar dat is mijn persoonlijke inschatting.
Goed plan.ffk schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:42:
[...]
...
Ik laat het hier nu echt bij want de verbinding is stabiel. Wel ben ondertussen een soort spoedcursus HFC aan het volgen. Bedankt voor het leesvoer pionier.
...
Ik heb moeite om een vervanger te vinden waar je zowel een aansluiting hebt voor TV- en modem aansluiting dat 3.1 Eurodocsis optimaal ondersteunt.
Momenteel zijn er twee kabels op de SQ601 aangesloten: een voor de modem, een voor de tv connect box. Echter zie ik bij het winkelen wandcontactdozen met een enkele aansluiting aan de voorkant of alleen een tv en radio, maar geen optie voor een modem.
EDIT: De SQ601 draai ik in mijn muur zodat het goed vast zit. Is het mogelijk dat ik de geïntegreerde muuraansluiting ook moet vervangen?
[ Voor 7% gewijzigd door Enigmus op 18-12-2025 07:16 ]
Ik zou gewoon contact opnemen met Ziggo. Die komen dat oude spul gewoon vervangen, gratis.Enigmus schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:14:
Goedemorgen mensen. Gisteravond bezig geweest met de Sagemcom F3896LG-ZG modem van Ziggo om gebruik te maken van de 2000 Mbit/s snelheden. Echter kon ik na een uur het niet aan de praat krijgen. Uiteindelijk is er nu wel internet via kabel en wifi, maar haal ik niet de beoogde snelheden. Na inspectie van bekabeling, settings en hardware was er een boosdoener gevonden: De SQ-601, een tamelijk bejaarde wandcontactdoos.
Ik heb moeite om een vervanger te vinden waar je zowel een aansluiting hebt voor TV- en modem aansluiting dat 3.1 Eurodocsis optimaal ondersteunt.
Momenteel zijn er twee kabels op de SQ601 aangesloten: een voor de modem, een voor de tv connect box. Echter zie ik bij het winkelen wandcontactdozen met een enkele aansluiting aan de voorkant of alleen een tv en radio, maar geen optie voor een modem.
EDIT: De SQ601 draai ik in mijn muur zodat het goed vast zit. Is het mogelijk dat ik de geïntegreerde muuraansluiting ook moet vervangen?
Ik denk dat Ziggo verplicht is om je een gratis POA-254-splitter te geven of iets soortgelijks. Wat ik mij echter afvraag is welk AOP je momenteel hebt. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat de splitter het probleem is. Er zit inderdaad een fm-knip in maar of deze heel specifiek die band eruit haalt, of gewoon de lage frequenties, durf ik niet te zeggen. Volgens mij werden freqententies tot 65Mhz altijd al voor de upstream gebruikt. De zogenaamde mid-high-split komt binnenkort (hopelijk) wel, dus de splitter moet sowieso gratis door Ziggo vervangen of opgestuurd worden.
Ik las net dat de datapoort wel gewoon het hele 5-1000Mhz-spectrum bedient van jouw splitter, dus misschien is juist het AOP zelf het probleem bij jou. Hoe dan ook, de splitter moet sowieso vervangen worden voor toekomstige frequenties tot 1,8 GHz.
Kun je vertellen welke snelheden je dan wel precies haalt. Wat WiFi betreft, is 1300Mb ongeveer het hoogste mogelijke via dat modem. Wat ethernet betreft, moet je echt een 2.5Gbit-adapter hebben met de kabel in de onderste poort!
Kun je ook wat signaalwaarden plaatsen?
Mocht je zelf een splitter willen aanschaffen dan zou ik voor de POA-550 gaan. Deze laat het TV-signaal iets harder door.
[ Voor 31% gewijzigd door ffk op 18-12-2025 11:54 ]
gewoon een monteur laten komen, die plaatst een Braun aop (https://www.kabelnl.nl/Br...ekplaat-wit-4052387105379) met daarop een poa-550 en eventueel een nieuwe kabel naar het modem. dat laatste hangt ervanaf of het een kabel is die erop gedraaid zit (=verouderd) of een die je erop drukt (=hedendaags). dit inderdaad allemaal kosteloos (hiervoor betaal je abonnementsgeldEnigmus schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:14:
Goedemorgen mensen. Gisteravond bezig geweest met de Sagemcom F3896LG-ZG modem van Ziggo om gebruik te maken van de 2000 Mbit/s snelheden. Echter kon ik na een uur het niet aan de praat krijgen. Uiteindelijk is er nu wel internet via kabel en wifi, maar haal ik niet de beoogde snelheden. Na inspectie van bekabeling, settings en hardware was er een boosdoener gevonden: De SQ-601, een tamelijk bejaarde wandcontactdoos.
@ffk een aop met die splitter is een dio-01 / tras1000, al zie ik ook wel eens dat mensen hun umu1006/sq601 op een braun aop drukken
in de meeste gevallen in de splitter het probleem, deze zorgt soms ineens voor een hele hoge upstream of enorm lage downstream (of combinatie). in het geval van het sagemcom modem moet de boel gewoon vervangen worden
[ Voor 10% gewijzigd door giovanni2903 op 18-12-2025 17:12 ]
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Enigmus spreekt met geen woord over de snelheden die hij dan wel haalt. Ik weet niet hoe het zit met de maximale frequenties die bij hem binnenkomen, maar er schijnt dus een variant van D3.1 in de omloop te zijn die twee OFDM-blokken heeft die onder/rond de 1 GHz blijven.
[ Voor 14% gewijzigd door ffk op 18-12-2025 18:49 ]
klopt, er zijn regio's waar het 1e ofdm blok zit tussen de dtv en internet frequenties en het 2e blok op het eind. in andere regio's zijn ze allebei aan het eind. maar dan nog, een aop die niet tot 2000mhz geschikt is, altijd laten vervangen puur voor de toekomstffk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:21:
@giovanni2903
Enigmus spreekt met geen woord over de snelheden die hij dan wel haalt. Ik weet niet hoe het zit met de maximale frequenties die bij hem binnenkomen, maar het schijnt dus een variant van D3.1 in de omloop is die twee OFDM-blokken heeft onder/rond de 1 GHz blijft.
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Die ziet (zag hier) er zo uit:ffk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:21:
@giovanni2903
Enigmus spreekt met geen woord over de snelheden die hij dan wel haalt. Ik weet niet hoe het zit met de maximale frequenties die bij hem binnenkomen, maar er schijnt dus een variant van D3.1 in de omloop te zijn die twee OFDM-blokken heeft die onder/rond de 1 GHz blijven.
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_2023-2025.jpg
Tweede screenshot van onderen. Uiteraard aan elkaar geplakt.
Behoorlijk groot bestand!
Bedankt voor het antwoorden. Wat voor AOP ik heb kan ik niet zeggen omdat het in mijn muur zit. Het heeft één coax aansluiten waar de SQ601 in gaat. Naast deze coaz aansluiting is er ook een gleuf om de SQ601's uitsteeksel vast te maken middels een roterende klikbeweging. Misschien zegt dat iets over welk type AOP het is?ffk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:12:
@Enigmus
Ik denk dat Ziggo verplicht is om je een gratis POA-254-splitter te geven of iets soortgelijks. Wat ik mij echter afvraag is welk AOP je momenteel hebt. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat de splitter het probleem is. Er zit inderdaad een fm-knip in maar of deze heel specifiek die band eruit haalt, of gewoon de lage frequenties, durf ik niet te zeggen. Volgens mij werden freqententies tot 65Mhz altijd al voor de upstream gebruikt. De zogenaamde mid-high-split komt binnenkort (hopelijk) wel, dus de splitter moet sowieso gratis door Ziggo vervangen of opgestuurd worden.
Ik las net dat de datapoort wel gewoon het hele 5-1000Mhz-spectrum bedient van jouw splitter, dus misschien is juist het AOP zelf het probleem bij jou. Hoe dan ook, de splitter moet sowieso vervangen worden voor toekomstige frequenties tot 1,8 GHz.
Kun je vertellen welke snelheden je dan wel precies haalt. Wat WiFi betreft, is 1300Mb ongeveer het hoogste mogelijke via dat modem. Wat ethernet betreft, moet je echt een 2.5Gbit-adapter hebben met de kabel in de onderste poort!
Kun je ook wat signaalwaarden plaatsen?
Mocht je zelf een splitter willen aanschaffen dan zou ik voor de POA-550 gaan. Deze laat het TV-signaal iets harder door.
Dit zijn de metingen en zoals je kunt zien kom ik niet in de buurt: 1344Mps vs 2000Mps en 935Mpbs vs 1300Mps
:strip_exif()/f/image/MB15To2PXbaULciLOHgfWRVq.png?f=user_large)
Ik heb jouw splitter aanbevelingen genoteerd. Heb @RobertMe 's advies opgevolgd en een monteur ingeschakeld. Die gaat binnenkort komen en overhandig hem de aanbevelingen. Hopelijk heeft hij goed spul in huis want goedkoop, verouderd spul zie ik ook niet zitten.
Bedankt, de poa-550 zie ik zitten. De modemkabel druk je in beide poorten. Door omstandigheden is het wel gebogen maar zit er geen knak ik. Zal vragen of hij het wil vervangen.giovanni2903 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:07:
[...]
gewoon een monteur laten komen, die plaatst een Braun aop (https://www.kabelnl.nl/Br...ekplaat-wit-4052387105379) met daarop een poa-550 en eventueel een nieuwe kabel naar het modem. dat laatste hangt ervanaf of het een kabel is die erop gedraaid zit (=verouderd) of een die je erop drukt (=hedendaags). dit inderdaad allemaal kosteloos (hiervoor betaal je abonnementsgeld)
Dat je op je device slechts 935 Mb haalt komt waarschijnlijk gewoon doordat je hem op een 1 Gb poort hebt aangesloten. En als het WiFi is: 935 Mb is dan een hele mooie snelheid, en die kan af en toe wat hoger uitkomen, maar verwacht er niet teveel van.Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:28:
[...]
Bedankt voor het antwoorden. Wat voor AOP ik heb kan ik niet zeggen omdat het in mijn muur zit. Het heeft één coax aansluiten waar de SQ601 in gaat. Naast deze coaz aansluiting is er ook een gleuf om de SQ601's uitsteeksel vast te maken middels een roterende klikbeweging. Misschien zegt dat iets over welk type AOP het is?
Dit zijn de metingen en zoals je kunt zien kom ik niet in de buurt: 1344Mps vs 2000Mps en 935Mpbs vs 1300Mps [Afbeelding]
Ik heb jouw splitter aanbevelingen genoteerd. Heb @RobertMe 's advies opgevolgd en een monteur ingeschakeld. Die gaat binnenkort komen en overhandig hem de aanbevelingen. Hopelijk heeft hij goed spul in huis want goedkoop, verouderd spul zie ik ook niet zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey87 op 19-12-2025 05:59 ]
Ja, dat vermoed ik dus ook. Eigenlijk heb ik geen idee naar wat voor pagina ik precies aan het kijken ben. Eigenlijk corresponderen die snelheden precies met de korte periode toen ik 2Gb had: 1300Mb als absolute maximum via WiFi (802.11ax 160Mhz op de 5Ghz-band) en ongeveer 940Mb bedraad via een 1Gbit-ethernetpoort.Jeffrey87 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 05:57:
[...]
Dat je op je device slechts 935 Mb haalt komt waarschijnlijk gewoon doordat je hem op een 1 Gb poort hebt aangesloten. En als het WiFi is: 935 Mb is dan een hele mooie snelheid, en die kan af en toe wat hoger uitkomen, maar verwacht er niet teveel van.
Interne Ziggo snelheidstest.ffk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:44:
Eigenlijk heb ik geen idee naar wat voor pagina ik precies aan het kijken ben.
https://www.ziggo.nl/speedtest
Ja, dat klinkt als een Tras1000b, die ik ook recentelijk heb laten vervangen. Ik heb ook 2Gbit gehad maar ben nooit in staat geweest om dit te halen omdat ik nog geen 2,5Gbit-netwerkkaart had. Vervolgens weer teruggegaan naar 1Gbit en kort geleden pas een geschikte netwerkadapter gekocht. Ook voor de 1Gbit van Ziggo is deze relevant want je haalt 1030Mb i.p.v. 930Mb!Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:28:
[...]
Naast deze coaz aansluiting is er ook een gleuf om de SQ601's uitsteeksel vast te maken middels een roterende klikbeweging. Misschien zegt dat iets over welk type AOP het is?
Het AOP is hoe dan ook verouderd en moet gratis worden vervangen. Dat klinkt als een aardig karwei, gezien die in de muur zit?
Of je een gratis splitter krijgt, kan ik niet garanderen. Tegenwoordig krijg je geen splitter meer bij de WiFi-abonnementen, zonder TV.
Maar als je inlogt op je modem, dan zie je bij netwerkstatus gewoon de maximale snelheden die het modem gebruikt. Wanneer een heel OFDM-blok niet gebruikt zou worden, dan neem ik aan dat de snelheid die je hier ziet, ook lager is.
Zou je de signaalwaarden van de Docsis 3.1 downstream hier kunnen plaatsen? Als het goed is zijn het er twee. Kun je ook de waarden van het hoogste ed3.0-kanaal hier plaatsen? Dit zegt namelijk veel over je signaalsterkte en de kwaliteit ervan.
@CreativeS
Bedankt, weer wat nieuws geleerd. Deze speedtest is dus echt in staat om vanaf het modem te meten? Indien die interne speedtest de mogelijkheid heeft vanaf het modem een meting te doen, dan bied ik mijn excuus aan voor het in twijfel nemen van Enigmus zijn beweringen. Eigenlijk had ik die test ook moeten doen toen ik 2Gb had want mijn opstelling was ook ontzettend beroerd, maar wel gewoon stabiel. Bij mij was vooral de oude c12-verlengkabel van 20 meger de boosdoener van veel fouten in mijn modem, niet het AOP, wat die liet heus nog wel wat signaal binnen, boven de 1Ghz; de vervanging van mijn AOP heeft zelfs geen enkele invloed gehad op de signaalsterkte van het hoogste D3.1-kanaal.
[ Voor 19% gewijzigd door ffk op 19-12-2025 09:19 ]
Heb het gevonden:ffk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:01:
[...]
Ja, dat klinkt als een Tras1000b, die ik ook recentelijk heb laten vervangen. Ik heb ook 2Gbit gehad maar ben nooit in staat geweest om dit te halen omdat ik nog geen 2,5Gbit-netwerkkaart had. Vervolgens weer teruggegaan naar 1Gbit en kort geleden pas een geschikte netwerkadapter gekocht. Ook voor de 1Gbit van Ziggo is deze relevant want je haalt 1030Mb i.p.v. 930Mb!
Het AOP is hoe dan ook verouderd en moet gratis worden vervangen. Dat klinkt als een aardig karwei, gezien die in de muur zit?
Of je een gratis splitter krijgt, kan ik niet garanderen. Tegenwoordig krijg je geen splitter meer bij de WiFi-abonnementen, zonder TV.
Maar als je inlogt op je modem, dan zie je bij netwerkstatus gewoon de maximale snelheden die het modem gebruikt. Wanneer een heel OFDM-blok niet gebruikt zou worden, dan neem ik aan dat de snelheid die je hier ziet, ook lager is.
Zou je de signaalwaarden van de Docsis 3.1 downstream hier kunnen plaatsen? Als het goed is zijn het er twee. Kun je ook de waarden van het hoogste ed3.0-kanaal hier plaatsen? Dit zegt namelijk veel over je signaalsterkte en de kwaliteit ervan.
@CreativeS
Bedankt, weer wat nieuws geleerd. Deze speedtest is dus echt in staat om vanaf het modem te meten? Indien die interne speedtest de mogelijkheid heeft vanaf het modem een meting te doen, dan bied ik mijn excuus aan voor het in twijfel nemen van Enigmus zijn beweringen. Eigenlijk had ik die test ook moeten doen toen ik 2Gb had want mijn opstelling was ook ontzettend beroerd, maar wel gewoon stabiel. Bij mij was vooral de oude c12-verlengkabel van 20 meger de boosdoener van veel fouten in mijn modem, niet het AOP, wat die liet heus nog wel wat signaal binnen, boven de 1Ghz; de vervanging van mijn AOP heeft zelfs geen enkele invloed gehad op de signaalsterkte van het hoogste D3.1-kanaal.
/f/image/m7CrB5GVF28IpJGM3lpxcsEP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0XXUbp2hxNnH2FokHJifHpUG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/z8fRjFVwmeAyD5IDFScNbBbq.png?f=fotoalbum_large)
Ziet er niet eens dramatisch slecht uit. Kun je ook nog het tabblad 'Configuratie' plaatsen?
Die fouten lijken erg hoog maar waarschijnlijk omdat het modem al een lange tijd aan staat.
Umcorrectables en fouten na RS zijn trouwens niet acceptabel en dit komt dus hoogstwaarschijnlijk door jouw combinatie van splitter/aop en tussenkabel. Vergeet het tussenkabelstukje ook niet! Waarschijnlijk heb jij nog een oude dun geheel in wit stukje kabel van een meter, terwijl deze ondertussen niet meer aan de standaarden voldoet.
Ik zie zelfs nog een NxMER gevuld staan bij jou dus dan ben ik benieuwd of modem wel de laatste firmware heeft.
Wat mij overigens stoort aan Ziggo is alsof het lijkt dat ze geen enkel registratie hebben van hun componenten in de woningen. Je kunt nu heel gemakkelijk je snelheid opwaarderen naar 2Gbit, krijgt soms zelfs nog 3 gratis WiFi-pots, maar nieuwe splitters, kabels en AOP's, daar lijkt niet aan te zijn gedacht. Het lijkt me dat dit misschien leidt tot een overbelaste helpdesk.
[ Voor 31% gewijzigd door ffk op 19-12-2025 09:41 ]
Wel fijn om te horen dat het nog meevalt. Relatief gezien met oude meuk. Wat ik begreep is dat de coaxkabel niet heel oud is omdat het in de poorten gedrukt moet worden in plaats van te draaien. Maar het is waarschijnlijk een kabel van vele jaren oud, ook aan vervanging toe.ffk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:34:
@Enigmus
Ziet er niet eens dramatisch slecht uit. Kun je ook nog het tabblad 'Configuratie' plaatsen?
Die fouten lijken erg hoog maar waarschijnlijk omdat het modem al een lange tijd aan staat.
Umcorrectables en fouten na RS zijn trouwens niet acceptabel en dit komt dus hoogstwaarschijnlijk door jouw combinatie van splitter/aop en tussenkabel. Vergeet het tussenkabelstukje ook niet! Waarschijnlijk heb jij nog een oude dun geheel in wit stukje kabel van een meter, terwijl deze ondertussen niet meer aan de standaarden voldoet.
Ik zie zelfs nog een NxMER gevuld staan bij jou dus dan ben ik benieuwd of modem wel de laatste firmware heeft.
Het was echt een drama om de modem te laten werken. Alles netjes aangesloten en aangezet. Daarna wachten tot het licht op wit bleef, maar dat wierp geen vruchten af. Daarna uit- en ingeschakeld na 60 seconden, groen knipperend licht wat mooi is omdat ie aan het updaten is en het sprong toen op blijvend wit. Nah, je denkt dat het dan werkt, maar alsnog geen of amper een verbinding (pagina's laden maar voor een klein beetje en houdt er dan mee op). Vele uren laten werkte het opeens wel dus het is echt een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Als jij een opdrukkabel hebt i.p.v. een geschroefde, dan is dit waarschijnlijk al een erg goede Hirschmannkabel. Ik zal later wat uitgebreider reageren want ik ben aan het werk of er is mij vast wel iemand voor.
Wanneer je geen TV afneemt heb je denk ik geen recht op een splitter, maar de monteur zal vast niet zo moeilijk doen.
Vertrouw trouwens niet alleen op mijn antwoorden want ik ben nog lerende. Inmiddels heb ik wel ontzettend veel kennis opgedaan m.b.v. ChatGPT. Velen zullen dit verachten, maar er zijn tig landen met HFC-netwerken die ongeveer allemaal gelijk werken.
[ Voor 26% gewijzigd door ffk op 19-12-2025 10:38 ]
Het scheelt dat ik de twee/drie laatste werkdagen op locatie of thuis werk. Werk ze nog! Heb overigens een een Ziggo totaalpakket: 'Wifi Extra Groot, TV Complete (Next)' dus ze zullen waarschijnlijk wel met een splitter komen. Ik gok dat hij met een POA 3 IEC-NL komt. Goedkoper en heeft een extra uitgang voor radio. Heb wat research gedaan en las dat je een ongebruikte radio uitgangspunt beter kan dichten omdat een open aansluiting voor wat storing of verminderde kwaliteit kan zorgen. Maar goed, we zullen zien.ffk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:34:
@Enigmus
Als jij een opdrukkabel hebt i.p.v. een geschroefde, dan is dit waarschijnlijk al een erg goede Hirschmannkabel. Ik zal later wat uitgebreider reageren want ik ben aan het werk of er is mij vast wel iemand voor.
Wanneer je geen TV afneemt heb je denk ik geen recht op een splitter, maar de monteur zal vast niet zo moeilijk doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Enigmus op 19-12-2025 10:46 ]
[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 19-12-2025 11:17 ]
Nou... Die eerste monteur die bij mij is geweest (een paar jaar terug). Er zat nog een antiek AOP + losse splitter doos (van 20, 25 jaar terug, ik meen nog met Essent / Essent@home logo). Die splitter doos had ik zelf al weggehaald en de splitter (+ kabel) die Ziggo al op de post had gedaan al in de AOP gedaan.CreativeS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:15:
Soms moet je niet teveel research doen… de monteur heeft ervoor geleerd en weet wel wat hij moet doen en wat het netwerk minimaal verlangt. Soms moet je dingen gewoon uit handen geven als je zelf niet echt op de hoogte bent. Overigens is een totaalpakket: internet, tv en vast bellen
Vervolgens had meneer de monteur gewoon puur het binnenwerk vervangen en de nieuwe (passende) deksel er op gedaan. Maar dus de oude doos, in een andere kleur en maat, laten zitten. "Geklaagd" bij Ziggo en is weer een andere monteur gekomen die het weer helemaal opnieuw heeft gedaan. En die heeft de aansluiting toen ook gemeten, de eerste meen ik niet.
Edit:
Overigens kun je er wel vanuit gaan dat de monteur de juiste AOP + splitter (+ evt kabel?) bij zich heeft. Dat was in mijn geval ook zo. (En vervolgens had ik 2 splitters gezien ik al een splitter op de post had ontvangen). Ook een slechte monteur zal geen oud spul in de bus hebben liggen.
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 19-12-2025 11:25 ]
@EnigmusEnigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:43:
[...]
.... Wat ik begreep is dat de coaxkabel niet heel oud is omdat het in de poorten gedrukt moet worden in plaats van te draaien. Maar het is waarschijnlijk een kabel van vele jaren oud, ook aan vervanging toe.
...
Er zijn minimaal 2 uitvoeringen van de push on (of quick-fit) kabels. De oude heeft de neiging om op den duur slecht contact te maken met waarschijnlijk de buitenmantel (de afscherming).
Hoewel dit door de Ziggo fanboys categorisch wordt ontkent zijn er toch wel gevallen bekend waarbij een slechte internet verbinding pas was opgelost als de kabel er even een paar keer heen en weer was gehaald. De nieuwe versie is herkenbaar doordat die met enig geweld op de connector van het modem moet worden geduwd.
Je meldt ook dat er een (te?) korte bocht in die kabel zit. Dat kan een probleem zijn bij die triple screening kabels, omdat dan de folies gaan scheuren. Dat moet je altijd zien te vermijden.
Wat betreft de te lage download kan ik je adviseren om op de Ziggo community te zoeken naar een topic over 2 GHz downloads. Er zijn diverse tips om dat op te lossen, als na vervanging van AOP en kabel je die snelheid niet haalt.
Ik persoonlijk zou de monteur pas laten gaan als je die snelheid op het modem kan halen.
En daar doel ik op… je kan wel alles lekker gaan uitzoeken, maar als die dingen die je vindt ook al aardig ouderwets zijn…RobertMe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:23:
Edit:
Overigens kun je er wel vanuit gaan dat de monteur de juiste AOP + splitter (+ evt kabel?) bij zich heeft. Dat was in mijn geval ook zo. (En vervolgens had ik 2 splitters gezien ik al een splitter op de post had ontvangen). Ook een slechte monteur zal geen oud spul in de bus hebben liggen.
Welk soort modem- en tv kabel zijn voldoende voor een 3.1 docs setup en futureproof?
Ik weet niet of je al een afspraak met een monteur gemaakt hebt maar ik raad je aan om dit via de chat van Ziggo te doen. Ik heb dit vorige week op een zondagavond ook gegaan en de volgende ochtend stond er al een monteur van Ziggo. Gewoon vertellen dat je AOP en splitter verouderd zijn.Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:00:
Erg bedankt voor alle input, beste mensen. Het is verwarrend om als leek je opeens te verdiepen in zaken waarvan je dacht dat het wel goed zat, maar uiteindelijk aan vervanging toe is. Heb nu alles in kaart gebracht en ga het de beste man of vrouw voorleggen. In ieder geval zal ik een POA 550 aanschaffen.
Welk soort modem- en tv kabel zijn voldoende voor een 3.1 docs setup en futureproof?
Gewoon zelf lekker helemaal uit handen geven. Aangeven dat het allemaal verouderd is en klaar. Mag de monteur uitzoeken hoe en wat.Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:00:
Erg bedankt voor alle input, beste mensen. Het is verwarrend om als leek je opeens te verdiepen in zaken waarvan je dacht dat het wel goed zat, maar uiteindelijk aan vervanging toe is. Heb nu alles in kaart gebracht en ga het de beste man of vrouw voorleggen. In ieder geval zal ik een POA 550 aanschaffen.
Alles wat je extra zegt geeft alleen maar ruis en wellicht zelfs een mindere oplossing. Dadelijk geef je aan dat het AOP oud is en kijkt die niet naar de kabel terwijl die wellicht ook vervangen had moeten worden.
En houd er ook rekening mee dat die 935Mbit/s die je op je apparaat haalt gewoon correct is als dat apparaat met een 1Gbit/s poort is aangesloten. Over een 1Gbit/s ethernetpoort is de maximale snelheid ~940Mbit/s. Je moet dus of de 2,5Gbit/s poort op het modem gebruiken en dan (rechtstreeks) aansluiten op een PC met 2,5Gbit/s poort, of (minder ideaal natuurlijk) op twee systemen exact tegelijkertijd testen en dan optellen.
een monteur sluit alles wat nodig is weer aan, aangezien je een tv hebt op coax (ci+ of next) moet deze ook weer werken na zijn bezoek. dus de sq splitter word dan vervangen voor een poa550. dat is namelijk de meest recente splitter (een poa254 kan ook, maar is niet het nieuwste type). laat ons na zijn bezoek maar een foto zienEnigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:51:
Ik dacht aan het volgende. De monteur komt, vervangt mijn AOP met waarschijnlijk een eenwands exemplaar. Dan weet ik niet wat er moet volgen. Geeft hij een aparte splitter mee om aan te sluiten op de AOP? En hoe kan ik daarmee zowel internet als de connect box aansluiten? In ieder geval is de Braun POA-550 aangeraden als splitter om alle twee de componenten aan te sluiten. Zal dat (en kabels) waarschijnlijk zelf moeten kopen.
je hoeft zelf geen dingen aan te schaffen, een monteur plaatst het gratis. je betaald ten slotte elke maand al aan ziggoEnigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:00:
je komt prutsers tegen hoor, vaak zzp'ers. maar daar moeten maar iets te vaak klachten over binnen komen en je ligt er gewoon uitRobertMe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:23:
[...]
Nou... Die eerste monteur die bij mij is geweest (een paar jaar terug). Er zat nog een antiek AOP + losse splitter doos (van 20, 25 jaar terug, ik meen nog met Essent / Essent@home logo). Die splitter doos had ik zelf al weggehaald en de splitter (+ kabel) die Ziggo al op de post had gedaan al in de AOP gedaan.
Vervolgens had meneer de monteur gewoon puur het binnenwerk vervangen en de nieuwe (passende) deksel er op gedaan. Maar dus de oude doos, in een andere kleur en maat, laten zitten. "Geklaagd" bij Ziggo en is weer een andere monteur gekomen die het weer helemaal opnieuw heeft gedaan. En die heeft de aansluiting toen ook gemeten, de eerste meen ik niet.
Edit:
- (10 jaar oude) AOP is vervangen door een eengats wandcontactdoos
- Coax internet kabel is vervangen door een witte Technetix 1.5 kabel met rood randje (Frequentiebereik: 5-2400 MHz, klasse A+)
- SQ601 splitter is vervangen door een Braun POA-550
- Ethernetkabels vervangen door platte CAT 6a UTP kabels. (10 Gbit, 500 Mhz)
Device Mps (wifi) heeft wellicht ergens een cap omdat ik niet voorbij 935 kom. Apparatuur ondersteunt Wifi 6 dus daar kan het niet aan liggen. Het is verder geen punt omdat 935 netjes is. Voor de rest zien de andere gegevens er goed uit geloof ik?:strip_exif()/f/image/cLagcMkDPaJ4UjqGy59jj9lV.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Op9T3gllSObsVTDinUm4m0Cl.png?f=user_large)
Accesspoint met 1Gb-poort? Weet je zeker dat het wifi is? 935~940 Mb/s is meestal de grens bij 1Gb-poorten.Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:01:
Device Mps (wifi) heeft wellicht ergens een cap omdat ik niet voorbij 935 kom. Apparatuur ondersteunt Wifi 6 dus daar kan het niet aan liggen. Het is verder geen punt omdat 935 netjes is.
[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 19-12-2025 21:14 ]
[ Voor 3% gewijzigd door giovanni2903 op 19-12-2025 23:07 ]
[ Voor 123% gewijzigd door Enigmus op 20-12-2025 00:25 ]
Het Sagemcom-modem ondersteunt WiFi-6 (802.11ax) met een bandbreedte van 160 MHz. Dit is echter op het 5 GHz spectrum met kanaal 128 als hoogste kanaal. Mijn laptop verbindt met een snelheid van 2402/2402Mb, maar de snelheid in praktijk bleek bij mij 1250-1300Mb. Volgens mij is 2Gb echt onmogelijk te halen via WiFi met het standaardmodem, maar destijds heeft nooit iemand deze bewering bevestigd die ik een paar weken geleden hier plaatste. Wel haalde iemand de 2Gb in het 6GHz-spectrum met 6E.giovanni2903 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:05:
overigens is op wifi6 ook maar rond de 1gbit te halen dacht ik, wil je meer dan zul je zelf moeten investeren in wifi 6e/7 apparatuur
De SmartWifi pod 6 ondersteunt ook geen 6E. Enigszins vind ik het wat vreemd dat Ziggo een abonnement levert, waarbij de maximale snelheid niet via hun eigen WiFi-apparatuur haalbaar is. Die enkele 2.5Gb-poort is ook wat karig; ik ben benieuwd wanneer de opvolger komt, hopelijk gelijk met Docsis 4 dan en geen Puma-achtige chipset.
[ Voor 27% gewijzigd door ffk op 20-12-2025 22:34 ]
Met een WiFi 7 router, 320 MHz in 6 GHz haal ik max 3800 Mbps up and down.
Bij KPN ook 2400/2400 Mbps met 160 MHz in 5 GHz. Max 1800-1900 Mbps. 4 Gbps abo.
Dit haal ik nu met een Samsung S24 Ultra op de Sagemcom modem bij Ziggo:
https://www.speedtest.net/my-result/a/11313554783
Edit:
Tag @giovanni2903 ook
[ Voor 5% gewijzigd door neeecht op 20-12-2025 23:32 ]
Die 10Gbit/s poort bij XGS-PON is niet heel gek. Immers is XGS-PON ook 10Gbit/s. Je kunt maar klaar zijn. Docsis is natuurlijk een heel ander verhaal v.w.b. vlieg en stuntwerk om de snelheid op te rekken, waarbij boven de 2,5Gbit/s wellicht onmogelijk is met Docsis 3.1? En de Sagemcom us natuurlijk ook alweer wat ouder toen 2,5Gbit/s nog zeldzaam was.giovanni2903 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:59:
Ik vermoed volgend jaar, dan zullen de zakelijke abo's wel over die 2,5gbit gaan. Ook is wifi6 ismiddels wel weer wat achterhaald. In edam/volendam leveren ze een modem met een 10gbit poort dus ben heel benieuwd naar 2026
En de XGS-PON fabrikanten zullen vast ook alleen maar 10Gbit/s spul op de plank hebben liggen. En Ziggo gaat vast geen maatwerk bestellen met tragere poorten (want maatwerk maar "goedkoper" is vast alsnog duurder dan datgene wat 100% van de overige klanten afneemt).
En 2,5GbE en 5GbE zijn natuurlijk ook maar "halve" standaarden. Na 1GbE kwam 10GbE. Nadat 10GbE niet aansloeg hebben ze maar 2 langzamere standaarden gemaakt in de hoop dat dat wel goedkoop en zuinig gemaakt kon worden zodat er nog iets na 1GbE kwam dat ook voor consumenten inzetbaar was. Dus eigenlijk is 10GbE ook gewoon logischer dan 2,5.
Tot voor kort wel, maar met de firmware update van eind november is die 160 MHz uitgeschakeld, zie https://community.vodafon...rtWifi-modem/ba-p/1286754ffk schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:17:
Het Sagemcom-modem ondersteunt WiFi-6 (802.11ax) met een bandbreedte van 160 MHz
Ik snap de relatie niet tussen wifi van het modem en de snelheid van de internetverbinding niet zo goed. De mensen die de snelste abonnementen hebben zullen dit niet hebben om een youtube filmpje op hun telefoon te kijken. Die hebben of meerdere accesspoints en/of de apparatuur bekabeld aangesloten.ffk schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:17:
[...]
. Enigszins vind ik het wat vreemd dat Ziggo een abonnement levert, waarbij de maximale snelheid niet via hun eigen WiFi-apparatuur haalbaar is. Die enkele 2.5Gb-poort is ook wat karig;
Ziggo is nu vooral bezig met focus en software ontwikkeling op één modem ipv het kleurrijke pallet van modems wat ze al die jaren moesten onderhouden. Past mijn inziens beter bij vandaag de dag en hun huidige financiële situatie.RobertMe schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:18:
[...]
Die 10Gbit/s poort bij XGS-PON is niet heel gek. Immers is XGS-PON ook 10Gbit/s. Je kunt maar klaar zijn. Docsis is natuurlijk een heel ander verhaal v.w.b. vlieg en stuntwerk om de snelheid op te rekken, waarbij boven de 2,5Gbit/s wellicht onmogelijk is met Docsis 3.1? En de Sagemcom us natuurlijk ook alweer wat ouder toen 2,5Gbit/s nog zeldzaam was.
En de XGS-PON fabrikanten zullen vast ook alleen maar 10Gbit/s spul op de plank hebben liggen. En Ziggo gaat vast geen maatwerk bestellen met tragere poorten (want maatwerk maar "goedkoper" is vast alsnog duurder dan datgene wat 100% van de overige klanten afneemt).
En 2,5GbE en 5GbE zijn natuurlijk ook maar "halve" standaarden. Na 1GbE kwam 10GbE. Nadat 10GbE niet aansloeg hebben ze maar 2 langzamere standaarden gemaakt in de hoop dat dat wel goedkoop en zuinig gemaakt kon worden zodat er nog iets na 1GbE kwam dat ook voor consumenten inzetbaar was. Dus eigenlijk is 10GbE ook gewoon logischer dan 2,5.
10G ik heb ooit getest en ik meen te herinneren dat een UniFi 10G RJ45 poort tussen de 2,5 en 3 watt aan één zijde verbruikt. Daarom warmt je meterkast ook zo op van 10G apparatuur.
ansign snap ik de keuze voor 2,5Gbe nog ook wel.. maar gezien het modem sowieso hogere snelheden aankan dan 2,5Gb is het wel een gemis dat ze er geen 5 / 10Gbe poort op hebben gezet.. maar goed dat heeft ook zeker weer zn cons..ffk schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:17:
[...]
Die enkele 2.5Gb-poort is ook wat karig; ik ben benieuwd wanneer de opvolger komt, hopelijk gelijk met Docsis 4 dan en geen Puma-achtige chipset.
verder is het sagecom ding best wel een fijn modem..
* SMSfreakie heeft gelukkig de puma chipsets weten te ontwijken (thans voor mijn eigen verbinding)
404 Signature not found
Dus jij kon wel 1900 Mb halen door je telefoon zowat tegen het modem te houden? Wellicht is er nog wat winst te behalen door bepaalde instellingen van de netwerkadapter. Ik heb nu een 2.5gbit-adapter en zal spoedig de test Laptop -> modem (802ax 160Mhz 5GHz) -> PC doen. Zoekresultaten via Google leverden vaak rond de 1,5Gb als maximale praktijksnelheid op.
@musicfreak
Dit is volgens mij alleen in combinatie met WiFi pots, in de instellingen van het modem zie ik nog wel de instelling voor de 160Mhz brede band. Ik ben momenteel helaas niet in staat te testen.
@jongetje
Dat begrijp ik, maar de gewone mens gaat de helpdesk hier misschien wel mee belasten. Ikzelf heb mijn werklaptop trouwens ook gewoon via WiFi aangesloten — er zit niet eens een ethernetpoort op — met een zichtlijn naar het modem. In het geval van een zichtlijn, kan WiFi echt goed werken, maar de meesten hebben het modem in de meterkast staan neem ik aan. Toen haalde ik volgens mij niet eens 500Mb terwijl mijn tussenmuren echt ontzettend dun zijn.
@SMSfreakie
De Sagemcom is misschien misschien wel het beste modem dat Ziggo ooit geleverd heeft. In mijn studententijd had Ziggo voor een korte periode een abonnement genaamd 'basic' voor €35. Ik kreeg toen geloof ik een Connectbox en hier kon je nog net geen ei op bakken, met hoog energieverbruik en hoge ping. Ik vroeg Ziggo toen nog of ik niet mijn Arris TM702b mocht aansluiten, maar ik kreeg en duidelijk 'nee' als antwoord. Dit modem ondersteunde geloof ik maar 4 downstreamkanalen maar was wel ontzettend stabiel en wat latency betreft, het beste modem dat ik ooit gehad heb.
Met de Sagemcom zie ik dat Ziggo eindelijk gestopt is met de goedkoop-duurkoop-modems, al durf ik geen uitspraken te doen over de productiekosten ervan.
[ Voor 41% gewijzigd door ffk op 21-12-2025 11:01 ]
Ik neem even aan dat je met "hun eigen WiFi-apparatuur", de apparatuur afkomstig van ziggo bedoelt.ffk schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:17:
... Enigszins vind ik het wat vreemd dat Ziggo een abonnement levert, waarbij de maximale snelheid niet via hun eigen WiFi-apparatuur haalbaar is. ...
In dat geval, bij een verbinding heb je 2 uiteindes. "zender" en "ontvanger", oftewel de modem/router en bij voorbeeld pc's, tablet's of telefoons. En gebruikers kiezen die laatste zelf, en worden in principe niet geleverd door ziggo. Daarnaast is de wifi performance afhankelijk van factoren waar ziggo geen invloed op heeft.
Dan nog heeft uberhaupt de wifi standaard, en de implementatie in het modem, een harde limiet. En bij wifi 6 zal die limiet vast onder de 2,5Gbit/s liggen (ook met 160MHz kanaalbreedte en 4 antennes).W1ck1e schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:57:
Daarnaast is de wifi performance afhankelijk van factoren waar ziggo geen invloed op heeft.
Maarja. Vervolgens gaan "we" natuurlijk klagen dat je de maximale snelheid niet tegelijkertijd in beide richtingen haallt. Want wifi is half-duplex terwijl ethernet en Docsis full duplex zijn. Ergo: bij wifi wordt er óf gezonden óf ontvangen, bij ethernet & Docsis kan er tegelijkertijd worden gezonden en ontvangen.
Overigens denk ik ook niet dat Delta hun 8Gbit/s abo levert met wifi die 8Gbit/s doet
En bij introductie van het 8Gbit/s abo deed Delta dit zelfs met een ONT/router combi met 1 2,5GbE poort, 3 1GbE poorten en "wifi". Succes om dan je 8Gbit/s vol te trekken. Over ethernet haal je dan 5,5Gbit/s gecombineerd en had je dus ook nog 2,5Gbit/s uit je wifi moeten zien te trekken.
En, ook niet onbelangrijk, de firmware van je modem is inmiddels bijgewerkt.Enigmus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:01:
Resultaat is binnen.
- (10 jaar oude) AOP is vervangen door een eengats wandcontactdoos
- Coax internet kabel is vervangen door een witte Technetix 1.5 kabel met rood randje (Frequentiebereik: 5-2400 MHz, klasse A+)
- SQ601 splitter is vervangen door een Braun POA-550
- Ethernetkabels vervangen door platte CAT 6a UTP kabels. (10 Gbit, 500 Mhz)
Dat is te zien aan de OFDM RxMER, die nu op 0 blijft staan.
het is niet dat je geen keuze hebt..
404 Signature not found
Zijn er dan al kabelmodems op de markt die meer hebben dan één 2,5 GBPs ethernet poort?SMSfreakie schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:00:
gelukkig mag het spul gewoon in bridge.. en mag je gewoon een eigen modem fixen als die maar aan de eisen voldoet..
het is niet dat je geen keuze hebt..
Als je dat nodig hebt dan is een eigen switch toch ook prima?Roetzen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:42:
[...]
Zijn er dan al kabelmodems op de markt die meer hebben dan één 2,5 GBPs ethernet poort?
Nu nog wel maar als ik de juichverhalen over wat er nog aan potentie in de coax kabel zit goed hoor, dan zal Ziggo het niet bij 2 Gbps download kunnen laten en als dat gebeurt is die 2,5 Gbps poort niet meer genoeg.jongetje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:25:
[...]
Als je dat nodig hebt dan is een eigen switch toch ook prima?
Hebben de eerste gebruikers (van die hogere snelheid) dan niet waarschijnlijk een ook al eigen router (waardoor 1 2,5Gbit poort op het modem echt wel voldoende is) ?Roetzen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:45:
[...]
Nu nog wel maar als ik de juichverhalen over wat er nog aan potentie in de coax kabel zit goed hoor, dan zal Ziggo het niet bij 2 Gbps download kunnen laten en als dat gebeurt is die 2,5 Gbps poort niet meer genoeg.
De Sagemcom F5685 voor glas heeft toch een 10Gb-poort? De coax-variant kan zo geproduceerd worden op verzoek Ziggo.Roetzen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:45:
Nu nog wel maar als ik de juichverhalen over wat er nog aan potentie in de coax kabel zit goed hoor, dan zal Ziggo het niet bij 2 Gbps download kunnen laten en als dat gebeurt is die 2,5 Gbps poort niet meer genoeg.
Ik denk niet dat je een XGS-PON ONT/router zo 1-2-3 aanpast naar een Docsis model? Als in: het gehele XGS-PON deel van de hardware zal vervangen moeten worden met een Docsis stuk hardware. En dat Docsis stuk hardware zal dan ook nog die snelheden moeten ondersteunen. (Als in: heeft een Brosdcom daarvoor uberhaupt al iets op de plank liggen?). En is het bij in ieder geval Docsis vaak niet geïntegreerd? Een volledige SoC met "coax aansluiting" en 1 link/... om een ethernet switch (chip) op aan te sluiten? Dan krijg je dus sowieso een totaal ander stuk hardware met een nieuwe CPU etc etc etc. Dus dan krijg je een volledig nieuw hardware design, moet de software ("volledig") worden aangepast, moet het door QA, ....CreativeS schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:18:
[...]
De Sagemcom F5685 voor glas heeft toch een 10Gb-poort? De coax-variant kan zo geproduceerd worden op verzoek Ziggo.
Enige waarbij je snel zou kunnen opvolgen is als het echt een losse router was. Met dus puur een ONT of Docsis modem dat als bridge werkt. Dan kun je de router eenvoudig hergebruiken tussen XGS-PON en Docsis.
En Sagemcom maakt ook puur routers, want Delta levert sinds kort bij bepaalde nieuw afgesloten abo's een "bridged" Nokia ONT met apart een Sagemcom router. Waarbij je dus gewoon een ethernet WAN poort op de Sagencon hebt. Maar gezien het hier over 2,5Gbit/s+ snelheden gaat zou ík liever zien dat die verbinding over SFP+ gaat, met of een DAC of een stukje glasvezel (+ SFP+ glasvezel transeivers). Dat is immers een stuk zuiniger dan 10GbE.
Om dat in de praktijk te brengen heb je sowieso al een ander modem nodig. Dan is een lan poortje niet de beperking maar heb je in de toekomst een docsis4 modem nodig.Roetzen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:45:
[...]
Nee hoor. DOCSIS 3.1 gaat theoretisch tot 10 GBPs doen. Dus in de praktijk zal die 2 GBPs nog niet het eind zijn.jongetje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:12:
[...]
Om dat in de praktijk te brengen heb je sowieso al een ander modem nodig. Dan is een lan poortje niet de beperking maar heb je in de toekomst een docsis4 modem nodig.
Je leest weer niet goed. Ik zeg dat ze een modem met 10 Gb-poort leveren voor glasvezel. Dan kunnen ze ook wel een modem met 10 Gb-poort maken voor coax. De rest is helemaal niet van belangRobertMe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:59:
[...]
Ik denk niet dat je een XGS-PON ONT/router zo 1-2-3 aanpast naar een Docsis model? Als in: het gehele XGS-PON deel van de hardware zal vervangen moeten worden met een Docsis stuk hardware. En dat Docsis stuk hardware zal dan ook nog die snelheden moeten ondersteunen. (Als in: heeft een Brosdcom daarvoor uberhaupt al iets op de plank liggen?). En is het bij in ieder geval Docsis vaak niet geïntegreerd? Een volledige SoC met "coax aansluiting" en 1 link/... om een ethernet switch (chip) op aan te sluiten? Dan krijg je dus sowieso een totaal ander stuk hardware met een nieuwe CPU etc etc etc. Dus dan krijg je een volledig nieuw hardware design, moet de software ("volledig") worden aangepast, moet het door QA, ....
Enige waarbij je snel zou kunnen opvolgen is als het echt een losse router was. Met dus puur een ONT of Docsis modem dat als bridge werkt. Dan kun je de router eenvoudig hergebruiken tussen XGS-PON en Docsis.
En Sagemcom maakt ook puur routers, want Delta levert sinds kort bij bepaalde nieuw afgesloten abo's een "bridged" Nokia ONT met apart een Sagemcom router. Waarbij je dus gewoon een ethernet WAN poort op de Sagencon hebt. Maar gezien het hier over 2,5Gbit/s+ snelheden gaat zou ík liever zien dat die verbinding over SFP+ gaat, met of een DAC of een stukje glasvezel (+ SFP+ glasvezel transeivers). Dat is immers een stuk zuiniger dan 10GbE.
Dat is voor een heel segment met meer dan honderd modems waar iedereen de bandbreedte deelt. Als je in je eentje in een segment zit en alles is optimaal kun je dat halen. Maar dat is niet de praktijk.Roetzen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:41:
[...]
Nee hoor. DOCSIS 3.1 gaat theoretisch tot 10 GBPs doen. Dus in de praktijk zal die 2 GBPs nog niet het eind zijn.
https://www.hitrontech.co...0-cable-modem-with-voice/Roetzen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:42:
[...]
Zijn er dan al kabelmodems op de markt die meer hebben dan één 2,5 GBPs ethernet poort?
Glasvezel biedt ook 8Gbps verbindingen waarbij de uplink richting netwerk 10Gbps is. Praktijk is dat je 8Gbps nooit gaat halen, dit is vooral leuk als je meerdere computers in een huishouden hebt met allemaal een cap op 1/2,5Gbps (bijvoorbeeld). Al zou je een computer hebben die 8Gbps zou kunnen halen, dan moet de bron dit ook nog kunnen en is je download hoogstwaarschijnlijk binnen de minuut klaar en is alle bandbreedte weer beschikbaarjongetje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:06:
[...]
Dat is voor een heel segment met meer dan honderd modems waar iedereen de bandbreedte deelt. Als je in je eentje in een segment zit en alles is optimaal kun je dat halen. Maar dat is niet de praktijk.
Mocht je toch 8Gbps langere tijd vol krijgen dan is er nog 2Gbps over, en grote kans dat de Fair Use Policy dan wel eens uit de kast getrokken gaat worden als dit structureel is.
Zeg ik dan wel dat 2Gbps het einde is? Er komt nog een docsis 4 en straks 5 aan etc.Roetzen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:07:
@jongetje Je leest niet goed. Ik zeg niet dat 10G ook in de praktijk haalbaar zal zijn, ik zeg dat 2G in de praktijk nog niet het eind zal zijn.
20 jaar geleden was ik al blij met een 1Mbps verbinding en kijk eens waar we nu staan.
(Verder zijn die <1Gbps snelheden allemaal nutteloos voor een thuissituatie, maar er zijn wat mensen die enorm graag speedtesten doen en opgewonden raken van hoge resultaten).
Ja ja. Wat ik zeg is dat 2 Gbs nog niet einde hoeft te zijn met DOCSIS 3,1 en jij zegt van wel. En al die juichverhalen over DOCSIS 4. Ik moet het nog zien. Ziggo heeft nu al problemen met het in gebruik nemen met frequenties tot 1200 MHz. Dat blijkt bij lang niet alle 40+ jaar oude stukken coax goed te gaan. Laat staan als ze met D4 nog hoger in frequentie gaan.jongetje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:25:
[...]
Zeg ik dan wel dat 2Gbps het einde is? Er komt nog een docsis 4 en straks 5 aan etc.
Inderdaad. Zelfs een middelgroot bedrijf kan met 1 Gbps ruim uit de voeten en ik begrijp dan ook niet waarom Ziggo zich überhaupt in deze snelheidsrace mengt. Die kan ze toch niet winnen. Naar mijn niet zo bescheiden mening heeft Ziggo alleen overlevingskansen als ze met de prijs omlaag gaat.(Verder zijn die <1Gbps snelheden allemaal nutteloos voor een thuissituatie, maar er zijn wat mensen die enorm graag speedtesten doen en opgewonden raken van hoge resultaten).
Ik heb net ondertitels moeten controleren voor 4 afleveringen. Controleren of het allemaal synchroon loopt met dieverse releases.Roetzen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:45:
Inderdaad. Zelfs een middelgroot bedrijf kan met 1 Gbps ruim uit de voeten en ik begrijp dan ook niet waarom Ziggo zich überhaupt in deze snelheidsrace mengt. Die kan ze toch niet winnen. Naar mijn niet zo bescheiden mening heeft Ziggo alleen overlevingskansen als ze met de prijs omlaag gaat.
- Palm Royale S02E07
- -> 104GB totaal
- Palm Royale S02E08
- -> 98GB totaal
- Percy Jackson and the Olympians S02E04
- -> 64GB totaal
- Pluribus S01E09
- -> 87GB totaal
Altijd dat wijzende vingertje hier...
Zo... en nu taart
[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 24-12-2025 16:11 ]
@Jay-B Ik moet het echt nog zien dat Ziggo er in slaagt DOCSIS 4 van de grond te krijgen, laat staan DOCSIS 5. 2 GHz over 100 meter 40+ jaar oude coax kabel die nooit voor die frequentie ontworpen is…. Voor zover ik weet is D4 nog nergens in de wereld met succes grootschalig uitgerold.
Die opmerking over een wijzend vingertje was inderdaad niet voor jou... mijn excuses als je je aangesproken voelde. Dat was niet mijn bedoeling.Roetzen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:18:
@CreativeS Ik wijs toch niet met een vingertje? Ik zeg alleen dat ik niet begrijp waarom Ziggo zich in de snelheidsrace mengt die ze toch niet kan winnen. En als jij wel iets ziet in die supersnelheden, dan ben je denk ik beter af bij een van de glasvezelboeren. Daar krijg je voor minder geld meer snelheid en ook nog in twee richtingen. Maar goed, jouw keuze.
Maar los daarvan... zelfs met 2000/120 ben ik nu met 1 jaar 50% korting goedkoper uit dan met wat we hadden en na dat jaar is de prijs bijna gelijk aan wat we hadden met 400/40. Alleen zijn we nu van TV Complete naar TV Max gegaan. Netto scheelt het allemaal weinig.
Moraal van het verhaal... respecteer elkaars keuzes nou eens zonder *dat heb je toch niet nodig*-geneuzel. Van beide kanten dus...
Ik maak me meer zorgen om het feit dat mijn eigen netwerk nog niet 10 Gbps ready is. Ik moet in 2026 wat upgrades doen als 4 en 8 Gbps eraan komen.
[ Voor 22% gewijzigd door Jay-B op 24-12-2025 16:47 ]
Ziggo heeft wel vaker wat aangekondigd om het dan toch weer uit te stellen. De uitrol van DOCSIS 4 is al minstens twee keer eerder aangekondigd. En dat terwijl de uitrol van DOCSIS 3.1 nog niet voltooid isJay-B schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:38:
@Roetzen Ik snap niet zo goed waarom dit elke keer gedowplayd wordt. Ik zag dit ook met de introductie van 1 Gbps en recent 2 Gbps. Beide zijn een feit nu. Het komt wat trollerig over door dit steeds in twijfel te trekken terwijl het bedrijf het nota bene zelf aankondigt.
Maar de situatie is niet meer dezelfde als vijf jaar geleden Ziggo is haar quasi monopolie op snel internet kwijt. Ze heeft niet meer alleen te maken met de beperkingen van de techniek maar ze moet ook op prijs
concurreren met de glasvezel.
Maar goed, we gaan het zien…
Ik niet. Ik heb voorlopig nog geen enkele behoefte aan meer snelheid. Mijn 1 GBPs LAN voldoet aan al mijn wensen en ik verwacht dat dat nog wel een paar jaar zo blijft. En zo niet, dan zie ik wel weer 😉Ik maak me meer zorgen om het feit dat mijn eigen netwerk nog niet 10 Gbps ready is. Ik moet in 2026 wat upgrades doen als 4 en 8 Gbps eraan komen.
Het is een complexe operatie. Soms zijn er wat tegenvallers. Je moet natuurlijk op het juiste moment de mankracht, hardware en ruimte hebben om het allemaal op zijn plek te laten vallen. Als daar ergens iets niet meer lukt dan moet je de planning aanpassen. Docsis4.0 zal net als toen met 3.1 in fases uitgerold worden. Ik ken de detailplanning niet maar kans is groot dat vooral dichtbevolkte kernen van steden als eerst aan de beurt zijn eind 2026. Vergelijkbaar toen met Docsis 3.1.Roetzen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:14:
[...]
Ziggo heeft wel vaker wat aangekondigd om het dan toch weer uit te stellen. De uitrol van DOCSIS 4 is al minstens twee keer eerder aangekondigd.
Ik heb je dit eerder zien aangeven. Wat bedoel je hier precies mee? Overal waar Ziggo het netwerk beheert is 1 Gbps beschikbaar en dat werkt over Docsis 3.1. Of bedoel je dat Docsis3.1 niet exclusief gebruikt wordt? Dat is ook nooit de bedoeling geweest. Het is dan wat flauw om te zeggen dat Docsis 3.1 niet is afgerond terwijl het wel overal inzetbaar is. De huidige versie van Docsis zijn backwards compatible en dus prima naast elkaar te gebruiken.En dat terwijl de uitrol van DOCSIS 3.1 nog niet voltooid is
[ Voor 14% gewijzigd door Jay-B op 24-12-2025 19:10 ]
Viel dat niet ook gedeeltelijk samen met iets genaamd corona? Zal zo'n operatie ook niet bespoedigen vermoed ik zo. Zelfs al worden monteurs zelfstandig op pad gestuurd om hardware te vervangen / ....Jay-B schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:07:
[...]
Het is een complexe operatie. Soms zijn er wat tegenvallers. Je moet natuurlijk op het juiste moment de mankracht, hardware en ruimte hebben om het allemaal op zijn plek te laten vallen. Als daar ergens iets niet meer lukt dan moet je de planning aanpassen.
En het is hier in dit topic best vaak voorbij gekomen dat modems vervangen werden door een nieuw Docsis 3.1 model (CB Giga of Sagemcom)? Terwijl ik zelf van ergens rond ~2005 tot eind 2021 een Cisco modem only heb gehad (dus geen router functie; Nog net niet die antieke Motorola, omdat rond ~2005 nog een overstap naar alles-in-een en dus ook VOIP is geweest en de Motorola natuurlijk geen telefoonaansluiting had), en dat was puur omdat ik zelf voor de Ubee UBC1318ZG had gevraagd i.v.m. IPv6 in bridge (alhoewel mijn reden meer het vermijden van Puma was[...]
Ik heb je dit eerder zien aangeven. Wat bedoel je hier precies mee? Overal waar Ziggo het netwerk beheert is 1 Gbps beschikbaar en dat werkt over Docsis 3.1. Of bedoel je dat Docsis3.1 niet exclusief gebruikt wordt? Dat is ook nooit de bedoeling geweest. Het is dan wat flauw om te zeggen dat Docsis 3.1 niet is afgerond terwijl het wel overal inzetbaar is. De huidige versie van Docsis zijn backwards compatible en dus prima naast elkaar te gebruiken.
@Jay-B waarom ik stel dat DOCSIS 3.1 nog niet volledig is uitgerold:
1) Het is al weer een paar jaar geleden dat het frequentiegebied tot 254 MHz is vrijgemaakt. Met het voor meer upload bestemde gebied van 65-204 MHz is echter vrijwel nog niets gedaan. Verbeter me als ik het verkeerd heb maar ik meen begrepen te hebben dat zelfs nog niet eens alle diplex filters overal vervangen zijn voor de nieuwe bandindeling waardoor de potentie van DOCSIS 3.1 upload nog niet volledig benut kan worden.
2) Dat het nooit de bedoeling was dat 3.1 uiteindelijk 3.0 en ouder zou verdringen, daar geloof ik niets van. Ja het is backwards compatible dus het kan naast elkaar bestaan en dat is handig voor een gefaseerde transitie. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk niet onnodig twee systemen naast elkaar aanhouden. Om de volle capaciteit van 3.1 overal te benutten moeten alle modems < 3.1 vervangen worden en dat is nog niet gebeurd.
Vanwege de twee bovenstaande punten draait 3.1 nog maar op halve kracht en daarom zeg ik dat het nog niet volledig is uitgerold.
Vrolijk Kerstfeest! 🌲
Ik kan me vergissen maar ik krijg de indruk dat Ziggo hier nu ook mee bezig is. Dus de focus op betrouwbaarheid. Dat kan nu, nu er voldoende capaciteit is gecreëerd voor de "rupsjes nooitgenoeg"
Ik zie in de gegevens en klachten die community leden publiceren duidelijk een verbetering.
Uitzonderingen daargelaten, maar een 3.0 modem is stabieler dan een 3.1 modem. Dat komt doordat docsis 3.0 een veel grotere ruismarge kent dan docsis 3.1
Vandaar dat er zoveel problemen worden gemeld als het modem wordt vervangen. Dat oude AOP zorgt nou eenmaal voor veel ingress, wat voor het 3.0 modem geen problemen opleverde.
In mijn 3.0 modem worden de kanalen met LTE ingress tegenwoordig gewoon overgeslagen.
Dat kan omdat er maar 24 van de beschikbare 32 kanalen gekoppeld kunnen worden.
Aangepast. Jammer... de rest in die zin is zo onnodig. Ik noem jouw gebruikersgroep toch ook niet continu "karige vrekken" omdat ze geen behoefte hebben aan een hogere snelheid? Jij had een grondige hekel aan de discussie over de prijzen... daar is iets meegedaan... het wordt tijd dat er nu eens iets gedaan wordt aan dat getroll over wat wel of niet nodig is. Voorbeeld hè... een spiegeltje.videopionier schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:16:
nu er voldoende capaciteit is gecreëerd voor de "rupsjes nooitgenoeg"
[ Voor 29% gewijzigd door CreativeS op 26-12-2025 11:50 ]
En toen we nog alleen analoge TV en radio op de kabel hadden was het nog stabieler Ik heb splitters gemaakt met twee 33 Ohm weerstandjes op het deksel van een conservenblikje gesoldeerd. Open en bloot zonder enige afscherming. Werkte prima. Maar ja dat was veertig jaar geleden.videopionier schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:16:
Uitzonderingen daargelaten, maar een 3.0 modem is stabieler dan een 3.1 modem. Dat komt doordat docsis 3.0 een veel grotere ruismarge kent dan docsis 3.1
Vandaar dat er zoveel problemen worden gemeld als het modem wordt vervangen. Dat oude AOP zorgt nou eenmaal voor veel ingress, wat voor het 3.0 modem geen problemen opleverde.
Laat ik niet nalaten te vermelden dat ik met verbazing en verwondering cq bewondering kijk naar wat de kabel providers voor elkaar hebben gekregen. Een distributiesyteem dat oorspronkelijk ontworpen was om een handjevol analoge TV signalen en wat radio door te geven uit te bouwen tot een tweerichting systeem met honderden TV kanalen, telefonie en Gigabit internet. Geweldig! 👍 Maar ja met iedere stap voorwaarts werd het kritischer. Er werden frequenties in gebruik genomen die ook door andere diensten werden gebruikt en dus moest het kabellsysteem “dicht” gemaakt worden. Aanvankelijk tot 4V/m maar naarmate het ethergebruik toenam namen de eisen toe. Nu is een kabeltje met 100 dB demping maar net genoeg. Tja, met stoom en kokend water wordt er steeds meer uit de kabel geperst en de toleranties worden nauwer. Dat zal met DOCSIS 4 alleen maar erger worden. En het houdt natuurlijk een keer op. Vandaar mijn scepsis t.a.v. D4. Wat werkt op 100 meter nieuwe kabel in het lab zal misschien niet meer werken op een kabel met drie lassen er in die al veertig jaar in de grond ligt. We zien nu al met D3 dat er hier en daar problemen zijn met frequenties boven 1000 MHz.
We gaan het zien. Of niet. …
Ik vermoed dat je mijn post niet helemaal goed hebt begrepen. Ik pleit niet voor het behoud van het oude. Ik geef alleen aan dat "meer" soms "minder" is.
Als video pionier ben ik betrokken geweest bij alle nieuwe ontwikkelingen op Tv gebied. Bij de eerste echte 3D produktie was ik als camera specialist betrokken. Dat was al in de 80er jaren met 2 Philips LDK14 camera's en een door de firma Philips speciaal voor die gelegenheid gemaakt prisma.
Ook werden in Nederland eind 80er jaren al opnames gemaakt in HD. 60 Hz weliswaar omdat de enige geïnteresseerden de Japanners waren. Die waren toen al grotendeels over op HD.
Maar die ontwikkelingen zetten niet door, op dat moment.
Ik kan niet in de toekomst kijken maar ik volg wel de trend. En de laatste tijd lijkt het erop dat de meeste mensen hun internet downscalen omdat ze er achter komen dat ze die hoge snelheden helemaal niet nodig hebben.
Wel zie ik een behoefte aan een hogere upload. En laat daar nu het probleem zitten bij Ziggo, zoals je al hebt ontdekt. De reden dat die ontwikkeling stokt is niet alleen van een technische aard, maar ook van een economische. Ziggo moet, om het technische probleem op te lossen (de analoge glas verbinding), overschakelen op een andere architectuur (Remote PHY) en daar zijn investeringen en mensen voor nodig.
Aan beide is een gebrek. Om die redenen denk ik dat het Docsis 4.0 project voor de buhne is en voorlopig alleen op kleine schaal zal worden gerealiseerd.
Zojuist heb ik deze test kunnen uitvoeren. Op mijn PC heb ik testbestand van precies 10 Gigabyte aangemaakt. De absolute maximale snelheid was 200 Megabyte per seconde. De test heb ik herhaaldelijk uitgevoerd (met zichtlijn en ook direct naast het modem) en tijdens alle testen kon het bestand in gemiddeld 55 seconden opgehaald worden, wat neerkomt op ongeveer 1500 Mb. De downloadsnelheid fluctueerde tussen de 170 en 200 (piek) Megabyte per seconde.ffk schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:41:
@neeecht
Dus jij kon wel 1900 Mb halen door je telefoon zowat tegen het modem te houden? Wellicht is er nog wat winst te behalen door bepaalde instellingen van de netwerkadapter. Ik heb nu een 2.5gbit-adapter en zal spoedig de test Laptop -> modem (802ax 160Mhz 5GHz) -> PC doen. Zoekresultaten via Google leverden vaak rond de 1,5Gb als maximale praktijksnelheid op.
Zou iemand mij trouwens kunnen helpen met het identificeren van de volgende drie kasten? De eerste twee kasten zijn beide in 2021 (edit: volgens luchtfoto pdok 2020) gebouwd, net toen Ziggo haar Giganet introduceerde. Deze kasten zitten op maar tweehonderd meter afstand vanelkaar, wat bij mij voor verwarring zorgt:
:strip_exif()/f/image/Z2BhjF5NjiEEPpTf4FNqvWuC.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Hay6zdXHqDTYwJIHZSKZHB4x.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GfWiU0gAPhGmD3JfcDQ4dLob.jpg?f=user_large)
Er zijn twee van het onderste type in dit oord, beide aan de rand. Dit zijn wel oude kasten en het lijkt me dat deze extreem smalle kasten alleen een enkele kabel versterken of dat ze eventueel een HFC-node zijn.
Met ChatGPT kom ik trouwens niet echt verder, want die weigert te geloven dat de meeste kasten in Nederland een eindversterker hebben (gevoed door de coaxkabel) en denkt dat vrijwel alle kasten volledig passief zijn met alleen multitaps/eindreductie bevattende.
Verder heb ik nog twee zeldzame kasten gevonden die ik nergens in Nederland ooit gezien heb. Beide staan vrijwel naast een gewone straatkast:
[ Voor 11% gewijzigd door ffk op 26-12-2025 16:34 ]
De tweede kast blijft mij dus nog een mysterie. Wat ik ben vergeten te vermelden is dat deze actieve ventilatie heeft, de wijkcentrale geeft geen duidelijk geluid af.hcQd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:30:
@ffk Niet alle kasten zijn per se van Ziggo. De eerste is een wijkcentrale (WC), komt glas binnen en vandaar een stuk of vier coaxkabels de wijk in. De derde is een eindversterker (EV) met een of twee multitaps. Soms zie je ze ook gebroederlijk naast elkaar staan.
Wat die erg smalle kasten betreft, betwijfel ik of er multitaps inzitten: ze staan beide maar 80 meter van een reguliere straatkast af. Ik heb alle 80 kasten, waarvan ik zeker ben dat ze van Ziggo zijn, op een kaart gezet, maar het is lastig te zeggen of ik nou veel wijzer geworden ben. Ik ben één duidelijke groepsversterker tegengekomen en nog twee waarschijnlijk gecombineerde groepsversterker + multitaps.
2de kast is een street cabinet PoP voor glasvezel.ffk schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:12:
[...]
De tweede kast blijft mij dus nog een mysterie. Wat ik ben vergeten te vermelden is dat deze actieve ventilatie heeft, de wijkcentrale geeft geen duidelijk geluid af.
[...]
Voor VDSL2 of als glasvezelverdeelpunt? De DSLAM's hier hebben een hele andere vorm en die waren er rond 2015 al. De glasvezelcentrale staat op een heel andere locatie hier.gjtm schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:23:
[...]
2de kast is een street cabinet PoP voor glasvezel.
Bij nader inzien is het bouwjaar van deze twee kasten 2020. Dit was een stuk eerder dan toen er bekend werd dat er glasvezel aangelegd zou worden. Van de eerste ben ik er overigens overtuigd van dat het een wijkcentrale van Ziggo is. In sommige kleine dorpjes zie ik exact hetzelfde type kast, waarbij er dit jaar nog eentje is opgeleverd in een klein dorpje verderop.
Deze nieuwe wijkcentrale van Ziggo staat trouwens wel op een totaal andere plek dan de oude wijkcentrale (die er nog steeds staat trouwens), namelijk aan de rand van het dorp, i.p.v. het midden.
Het is mij niet duidelijk wat deze kast nou precies doet. Je zou verwachten dat er in het verleden op die locatie toch ook ergens een enorme kast heeft gestaan, maar deze kan ik nergens vinden. Omzetting van RF naar glas dat kan toch in een hele kleine kast? Heeft iemand hier een voorbeeld van een kast die daadwerkelijk coax naar ethernet omzet?
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat het 'HFC-netwerk' van Ziggo nou precies inhoudt. Ziggo beweert dat 97% glas is, terwijl wanneer je puur kijkend naar de kabellengte in een dorp, een dikke 97% kabellengte juist coax lijkt te zijn.
Uiteraard blijft het speculeren wat er precies in die meeste straatkasten zit. Het overgrote merendeel van de straatkasten is van redelijk formaat, terwijl ze hooguit 15 huishoudens bedienen. Dit is het enige exemplaar in het dorp dat van een iets smaller formaat is, naast die twee extreem smallen:
[ Voor 17% gewijzigd door ffk op 26-12-2025 17:39 ]
Het is maar net wat je meet. Volgens Ziggo zelf ligt er 410Mm coax en 38,5Mm glasvezel. Als je kijkt hoeveel procent van een verbinding over glas of coax loopt dan zal dat waarschijnlijk wel rond die 97% glas liggen.ffk schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:59:
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat het 'HFC-netwerk' van Ziggo nou precies inhoudt. Ziggo beweert dat 97% glas is, terwijl wanneer je puur kijkend naar de kabellengte in een dorp, een dikke 97% kabellengte juist coax lijkt te zijn.
Glasvezel, actieve dsl kasten zien er anders uit. Deze kast wordt meestal geplaatst op grotere nieuwbouw projecten waar verder in het dorp/stad nog geen glasvezel ligt of wanneer een nieuwbouw project dusdanig groot is dan het gewoon handiger is deze nieuw te plaatsen in de wijk zelf.ffk schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:59:
[...]
Voor VDSL2 of als glasvezelverdeelpunt? De DSLAM's hier hebben een hele andere vorm en die waren er rond 2015 al. De glasvezelcentrale staat op een heel andere locatie hier.
Dat is geen speculeren hoor, daar zitten versterkers in. De smalle hebben een versterker met multitap en de iets minder smalle hebben alleen een versterker. In de kleine kastjes worden geen omzettingen gedaan qua glasvezel naar coax het is puur versterking en verdeling. Er staan op google zat afbeeldingen van het inwendige, zoek maar eens op groepsversterker.ffk schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:59:
[...]Uiteraard blijft het speculeren wat er precies in die meeste straatkasten zit. Het overgrote merendeel van de straatkasten is van redelijk formaat, terwijl ze hooguit 15 huishoudens bedienen. Dit is het enige exemplaar in het dorp dat van een iets smaller formaat is, naast die twee extreem smallen:
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
hcQd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:15:
[...]Het is maar net wat je meet. Volgens Ziggo zelf ligt er 410Mm coax en 38,5Mm glasvezel. Als je kijkt hoeveel procent van een verbinding over glas of coax loopt dan zal dat waarschijnlijk wel rond die 97% glas liggen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Voor de klant is het toch ook totaal niet relevant hoeveel meters er van een bepaalde kabel in de grond liggen. Het enige dat voor de klant relevant is is over hoeveel meters coax / glas zijn verkeer gaat. Dat er 410 miljoen miljard (hcQd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:15:
[...]
Het is maar net wat je meet. Volgens Ziggo zelf ligt er 410Mm coax en 38,5Mm glasvezel. Als je kijkt hoeveel procent van een verbinding over glas of coax loopt dan zal dat waarschijnlijk wel rond die 97% glas liggen.
Men vertrouwt liever op ChatGPTJim423 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:16:
Er staan op google zat afbeeldingen van het inwendige, zoek maar eens op groepsversterker.
Het is inderdaad maar net hoe je meet: 1km coax + 99km glasvezelkabel naar Amsterdam en je hebt 99% een 'glasvezel-kabel'-verbinding.RobertMe schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:07:
[...]
Voor de klant is het toch ook totaal niet relevant hoeveel meters er van een bepaalde kabel in de grond liggen. Het enige dat voor de klant relevant is is over hoeveel meters coax / glas zijn verkeer gaat. Dat er 410 miljoen miljard () meters coax liggen is voor mij niet relevant, het enige waar ik iets van merk is die paar honderd minder van mijn modem naar een wijkkast.
Mijn onderzoek naar straatkasten heeft trouwens wel iets opgeleverd: op oude Streetview-beelden zie ik dat twee Ziggo-kasten verdwenen zijn, eentje aan het eind van het dorp en eentje vlakbij het begin van een kleiner dorp. Hierdoor kan ik de aanname doen dat de verbinding tussen de twee dorpen verglaasd is. Op het Vodafone-Ziggo-forum las ik over een storing in het dorp Ezinge, waaruit geruchten gingen dat er helemaal geen glasvezel naar een redelijk dorpje ging (bijna 700 inwoners).
@Jim423
Inmiddels heb ik meer dan honderd straatkasten in QGIS gezet - ja, ik heb geen leven - en ben ook zo'n heel smalle kast tegengekomen die niet aan een doorgaande locatie lijkt de staan en hier zou wel degelijk een multitap in kunnen zitten. Eventueel kunnen die huizen wel door de gewone brede kast bediend worden, maar dan heb je 150 meter (c6?) tussen het laatste huis van de straat zitten, wat volgens mij niet vaak voorkomt.
@CreativeS
Ik heb veel foto's verzameld. Vooral op het providersforum staat in het topic 'Openstaande straatkasten' veel bruikbaar beeldmateriaal. Volgens mij staat er slechts één kast op die volledig passief is, maar er zitten ook interessante kleine kasten tussen die een HFC-node zijn zonder multitap.
Ik begin ChatGPT steeds meer de wantrouwen overigens, maar het blijft een ontzettend handig hulpmiddel. Veel info over HFC-netwerken lijkt uit Angelsakische bronnen te komen, want er wordt mij vaak gevraag om te kijken naar de inkomende kabels van de kast; alsof alles hier bovengronds van paal naar paal gaat.
[ Voor 31% gewijzigd door ffk op 27-12-2025 12:44 ]
De maximale afstand is zo'n 80 meter (of 100 meter in echt speciale gevallen). Kans is dus klein dat die woningen uit die kast gevoed worden. Je kan solliciteren bij ISP databeheer, dat is Nederlands en dan kun je de hele dag tracé's intekenen
ChatGPT is niets anders dan herhaling van datgene waar het mee gevoed wordt.ffk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:21:
Ik heb veel foto's verzameld. Vooral op het providersforum staat in het topic 'Openstaande straatkasten' veel bruikbaar beeldmateriaal. Volgens mij staat er slechts één kast op die volledig passief is, maar er zitten ook interessante kleine kasten tussen die een HFC-node zijn zonder multitap.
Ik begin ChatGPT steeds meer de wantrouwen overigens, maar het blijft een ontzettend handig hulpmiddel. Veel info over HFC-netwerken lijkt uit Angelsakische bronnen te komen, want er wordt mij vaak gevraag om te kijken naar de inkomende kabels van de kast; alsof alles hier bovengronds van paal naar paal gaat.
Het hoeft geen werkelijkheid te zijn. Helaas gaan velen er prat op en net zo vaak hebben ze het fout.
Komt vanzelf wel goed...
Mijn provincie (Essent kabel/@home) vormt dan toch echt een uitzondering. Vrijwel overal staan van die brede Avedko-kasten van dit type: https://avedko.nl/projecten/kasten-ziggo/ . Deze kasten komen zelfs voor op plekken waar geen enkele huizen staan. Ook ben ik er een tegengekomen op een plek in een stuk bos, met 50 meter verderop weer zo'n zelfde kast bij een rijtje huizen. Mijn conclusie is dat de inhoud soms lastig te bepalen is. Zo'n kast bedient hier vaak maar 15 huizen dus het lijkt me dat er dan nog ontzettend veel ruimte inzit.Jim423 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:16:
Zoals ik al zei: de huizen worden doorgaans bediend vanuit de smalle kasten. Niet de brede (uitzondering is hoogbouw en bepaalde nieuwbouw) of de hele brede (wijkcentrum).
De maximale afstand is zo'n 80 meter (of 100 meter in echt speciale gevallen). Kans is dus klein dat die woningen uit die kast gevoed worden. Je kan solliciteren bij ISP databeheer, dat is Nederlands en dan kun je de hele dag tracé's intekenen
Hier nog een leuk voorbeeld van twee kasten in een in willekeurige wijk van Zwolle, gebroederlijk naast elkaar:
:strip_exif()/f/image/k2p0G97gaMRhA7dwaOf8Dk9T.jpg?f=fotoalbum_large)
In de stad worden de woningen wel door de smalle kast bediend.
In staat van verval en vervangen door een nieuwe frisse Avedko uit de AFS-serie:
[ Voor 32% gewijzigd door ffk op 28-12-2025 10:56 ]
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen