| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
in dit soort gevallen is de linker een groepsversterker en de rechter een EV voor woningen (die dus ook gevoed word uit de kast links). hier in haarlem/alkmaar kom je ook mini kastjes met alleen 1 tap erin (een TOA = tap op afstand). die worden gevoed vanuit een ev elders in de straat.ffk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:33:
[...]
Mijn provincie vormt dan toch echt een uitzondering. Vrijwel overal staan van die brede Avedko-kasten van dit type: https://avedko.nl/projecten/kasten-ziggo/ . Deze kasten komen zelfs voor op plekken waar geen enkele huizen staan. Ook ben ik er een tegengekomen op een plek in een stuk bos, met 50 meter verderop weer zo'n zelfde kast bij een rijtje huizen. Mijn conclusie is dat de inhoud soms lastig te bepalen is. Zo'n kast bedient hier vaak maar 15 huizen dus het lijkt me dat er dan nog ontzettend veel ruimte inzit.
Hier nog een leuk voorbeeld van twee kasten in een in willekeurige wijk van Zwolle, gebroederlijk naast elkaar:
[Afbeelding]
In de stad worden de woningen wel door de smalle kast bediend.
In staat van verval en vervangen door een nieuwe frisse Avedko uit de AFS-serie:
[Afbeelding]
smalle kastje zitten vaak maar 1 of 2 taps in icm een versterker. die wat bredere kasten max 4. op 1 tap kunnen 12 huizen aangesloten worden = maximaal 48 huizen op 1 ev
[ Voor 5% gewijzigd door giovanni2903 op 27-12-2025 15:54 ]
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
ffk schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:59:
(...)
Heeft iemand hier een voorbeeld van een kast die daadwerkelijk coax naar ethernet omzet?
(...)
modemkabel (en verwacht ook je AOP+Splitter) zijn verouderd
de modemkabel is in ieder geval niet 5g instralingsdicht
[ Voor 6% gewijzigd door giovanni2903 op 27-12-2025 16:50 ]
Ik bedoel waarbij de datalink-laag (laag 2) tot in de wijkcentrale gebracht wordt (bijvoorbeeld R-PHY). De meeste wijkcentrales doen alleen glas naar RF en hebben een stuk of wat uitgaande kabels (hardline?) die versterkt worden als ik het goed heb begrepen.
Theoretisch past alleen RF naar glas (1 versterkte kabel) prima in zo'n mini straatkast toch?
[ Voor 5% gewijzigd door ffk op 27-12-2025 16:51 ]
dat zou ik niet weten, ik weet alleen de wijkcentra te vindenffk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:50:
@GioStyle @Wild Chocolate
Ik bedoel waarbij de datalink-laag (laag 2) tot in de wijkcentrale gebracht wordt. De meeste wijkcentrales doen alleen glas naar RF en hebben een stuk of wat uitgaande kabels (hardline?) inzich die versterk worden als ik het goed heb.
Theoretisch past alleen RF naar glas (1 versterkte kabel) prima in zo'n mini straatkast toch?
*knip* de HK is een paar deuren verder.giovanni2903 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:49:
[...]
modemkabel (en verwacht ook je AOP+Splitter) zijn verouderd
de modemkabel is in ieder geval niet 5g instralingsdicht
[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 28-12-2025 15:14 ]
Dit vond ik heel interessant om te lezen. Ik heb net dat nieuwe zwarte modem en dus enkel problemen mee.giovanni2903 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:07:
wees blij dat je geen witte arris hebt, die doen er gewoon een kwartier over om volledig opgestart te zijn
moet wel zeggen dat ik vaker hoor/lees dat bij een groot netwerk achter het ziggo modem vastlopers gebeuren. vreemd, want kpn heeft ook een sagemcom modem. je kunt natuurlijk altijd nog een eigen modem gebruiken
Ik heb veel netwerk vastlopers die dan weer even later weg zijn en dan weer terug komen.
Downloaden gaat dan even met 108MB/sec en dan weer een paar minuten minuten 0.
Rare is wel dat als ik het downloaden stop en dan weer start het meteen weer met 108MB/sec gaat lopen.
Ik heb inderdaad veel apparaten aan het netwerk hangen, 5 bewoners, meerdere cams en nog meer. Dat kan ik niet verminderen, dus wat kan ik dan nog doen?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Modem in bridge-modus en eigen router erachter.Tijgert schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:45:
Dat kan ik niet verminderen, dus wat kan ik dan nog doen?
Ugh, nog meer apparaten.CreativeS schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:57:
[...]
Modem in bridge-modus en eigen router erachter.
Dan werkt de modem ook niet meer als Wifi AP toch?
En mijn Ziggo mesh punten, werken die ook met de Wifi van een router of zijn die dan waardeloos?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Bij problemen moet je op zoek gaan naar feiten. De makkelijkste stap is de logfile van het modem, want als die zich op HF (coax) niveau verslikt dan gaat het hele ding bijna plat/unresponsive voor bepaalde tijd. Been there done that. (Te hard signaal veroorzaakte soms grote problemen, o.a. error correctie die het modem compleet onbruikbaar maakte, zelfs een ping naar het LAN adres van het modem is dan traag.)Tijgert schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:45:
[...]
Ik heb veel netwerk vastlopers die dan weer even later weg zijn en dan weer terug komen.
Rare is wel dat als ik het downloaden stop en dan weer start het meteen weer met 108MB/sec gaat lopen.
Bridge mode helpt in zo'n geval dan niets, omdat het modem deel in dit voorbeeld niet meer goed werkt. Niet het router deel.
Of dus kort gezegd: probeer te onderzoeken wat er echt fout gaat.
Alles kan stuk.
Maar ja, je noemt de mobiele netwerken toch ook niet “glasvezel-radionetwerk”? Als iemand met zijn GSM vanuit Maastricht naar iemand met een GSM in Groningen belt gaat waarschijnlijk ook ongeveer 99% van de afstand over glas.hcQd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:15:
[...]
Het is maar net wat je meet. Volgens Ziggo zelf ligt er 410Mm coax en 38,5Mm glasvezel. Als je kijkt hoeveel procent van een verbinding over glas of coax loopt dan zal dat waarschijnlijk wel rond die 97% glas liggen.
Niet incorrect, het zou idd een valide eindoplossing zijn.CreativeS schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:43:
Jij vroeg een tip. Je krijgt een tip. Niets meer, niets minder.
Maar de opvolgende vraag haakt daar direct op aan; is dan de Wifi van dat modem uitgeschakeld? Ik las dat dat bij Ziggo nog wel eens aan blijft.
Klinkt logisch, ik ga het (zodra de kids even weg zijn) proberen zonder Ziggo Wifi punten en dan daarmee het aantal clients terug te brengen. Zien of het aantal clients roet in het eten gooit zoals ik net las.remco_k schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:13:
[...]
Bij problemen moet je op zoek gaan naar feiten. De makkelijkste stap is de logfile van het modem, want als die zich op HF (coax) niveau verslikt dan gaat het hele ding bijna plat/unresponsive voor bepaalde tijd. Been there done that. (Te hard signaal veroorzaakte soms grote problemen, o.a. error correctie die het modem compleet onbruikbaar maakte, zelfs een ping naar het LAN adres van het modem is dan traag.)
Bridge mode helpt in zo'n geval dan niets, omdat het modem deel in dit voorbeeld niet meer goed werkt. Niet het router deel.
Of dus kort gezegd: probeer te onderzoeken wat er echt fout gaat.
Dat logfile bekijken zou ik wel willen, als ik wist waar ik naar zocht, maar ik zie geen optie om die te downloaden...
Wifi van een modem, niet van een router. Hoe moet dat werken ?Tijgert schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:24:
[...]
Niet incorrect, het zou idd een valide eindoplossing zijn.
Maar de opvolgende vraag haakt daar direct op aan; is dan de Wifi van dat modem uitgeschakeld? Ik las dat dat bij Ziggo nog wel eens aan blijft.
...
het kan ook nog een verouderd aop+bekabeling zijn (plaats even een foto). anders inderdaad modem in bridge met eigen router, maar dan werken idd de ziggo ap's niet meerTijgert schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:45:
[...]
Dit vond ik heel interessant om te lezen. Ik heb net dat nieuwe zwarte modem en dus enkel problemen mee.
Ik heb inderdaad veel apparaten aan het netwerk hangen, 5 bewoners, meerdere cams en nog meer. Dat kan ik niet verminderen, dus wat kan ik dan nog doen?
log van het modem kan hier:
https://192.168.178.1/settings/tools/network-status
[ Voor 4% gewijzigd door giovanni2903 op 28-12-2025 18:56 ]
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
:strip_exif()/f/image/nu7cq485je3k6FKnbq9iymj1.png?f=user_large)