• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:23
Weibo.com serieus geblokkeerd door Ziggo? Staat die site echt op een sanctie lijst van de EU? Zullen de vele Chinezen hier leuk vinden... :X
mrtl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:01:
Weibo.com serieus geblokkeerd door Ziggo? Staat die site echt op een sanctie lijst van de EU? Zullen de vele Chinezen hier leuk vinden... :X
Waar heb je het over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0IyBkSo3hdfeIBCMmaU7a-M1HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOTBjtgqqBV2OAfq6pPbudJC.jpg?f=fotoalbum_large

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03:51
Waarschijnlijk dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyQh-mFcy8oIXu72F6yHyurAO9s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OT7KHKdmM1r8Gm06DLdd1ex9.png?f=user_large

Ik denk een dns dingetje. Eerst eten.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
W1ck1e schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Waarschijnlijk dit:

[Afbeelding]

Ik denk een dns dingetje. Eerst eten.
Wordt idd door de DNS van Ziggo gefilterd.
Hier maak ik daar geen gebruik van de DNS Servers van Ziggo, maar na het aanpassen krijg ik nu ook Website geblokkeerd

2250 WP Zuid PVoutput

Hmja, moet je maar geen DNS van de provider nemen.

• W1ck1e
CreativeS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:15:

Hmja, moet je maar geen DNS van de provider nemen.
Ik denk dat de meerderheid van Ziggo klanten dat doet. Jij hebt het anders ingesteld. Je hebt waarschijnlijk gelijk als je denkt dat Ziggo het netwerkverkeer naar die site niet tegenhoudt. Vanuit Ziggo oogpunt is het waarschijnlijk voldoende om het via dns tegen te houden.

Ik gebruik Ziggo dns naast een aantal andere.
Maar nu heb je wel gelijk duidelijk vermeld dat ook de site van Ziggo een make-over heeft gehad :)
W1ck1e schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:22:
Vanuit Ziggo oogpunt is het waarschijnlijk voldoende om het via dns tegen te houden.
Of ze kunnen niet anders.

IP blokkade is nogal lastig als het om shared hosting gaat (onwaarschijnlijk in dit geval) of een load balancer / ... van een grote coud boer. Stel die site zit Cloudflare voor dan gaat Ziggo vast niet even (alle) IPs van Cloudflare blokkeren. Wat dan gebeurt hebben we immers kunnen zien toen CF "zichzelf geblokkeerd had" :+,

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 16:18
Keiichi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:51:
Hoe willen ze m'n wifi-signaal controleren als m'n modem in bridge staat en ik alles zelf qua modem doen? 8)7
Anderhalf jaar geleden ook zo'n mailtje gehad.
Ik had toen al bijna anderhalve maand door een storing bij Ziggo geen (vaste) telefoon.
En toch was alles helemaal in orde. (uiteindelijk bijna 3 maanden zonder telefonie gezeten)
Die test vertrouw ik voor geen meter!
(inmiddels 15 maanden over op glas, mede door de houding van Ziggo)

• W1ck1e
RobertMe schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Of ze kunnen niet anders.

IP blokkade is nogal lastig als het om shared hosting gaat (onwaarschijnlijk in dit geval) of een load balancer / ... van een grote coud boer. Stel die site zit Cloudflare voor dan gaat Ziggo vast niet even (alle) IPs van Cloudflare blokkeren. Wat dan gebeurt hebben we immers kunnen zien toen CF "zichzelf geblokkeerd had" :+,
Ik heb een aantal testjes gedaan met nslookup.

dns servers van ziggo of servers (bij mij 84.116.46.22, 84.116.46.23 & 192.168.178.1) die er gebruik van maken geven het volgende beeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
C:\Windows\System32>nslookup weibo.com 192.168.178.1
Server:  f3896lg.dynamic.ziggo.nl
Address:  192.168.178.1

Non-authoritative answer:
Name:    unavailable.for.legal.reasons
Addresses:  2001:730:3400:a603::d52e:b9a
          213.46.185.10
Aliases:  weibo.com

andere (8.8.8.8, 8.8.4.4, 9.9.9.9, 149.112.112.112, 1.1.1.1, 1.0.0.1) geven dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
C:\Windows\System32>nslookup weibo.com 8.8.8.8
Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name:    weibo.com
Addresses:  36.51.224.126
          36.51.224.123

Je kunt er dus omheen zeilen.

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-02 16:24
jongetje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Die Next(mini) kun je ook via HDMI-CEC bedienen dus in principe is er geen extra afstandbediening nodig. Voordeel is dat je dan direct toegang hebt tot interactieve diensten zoals terugkijken en cloudopnames (als dat in je abonnement zit).
De Next mini laat zich alleen bedienen d.m.v. zijn eigen afstandsbediening.
HDMI-CEC reageert niet op commando's van andere apparaten op de CEC-bus.

Gelukkig heeft @GerCor , heel verstandig, zijn C+ behouden.

offtopic:
Ik heb onderzoek gedaan naar de CEC functies van de mini omdat daar wat fouten in zaten.
Gelukkig is dat door Liberty Global netjes opgepakt en zijn een aantal van mijn aanbevelingen doorgevoerd d.m.v. software updates, voor alle Next (mini's) van LG. Mocht er belangstelling voor zijn, wil ik dat onderzoek wel toelichten, inclusief de tools die ik daarvoor heb gebruikt.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• videopionier
Het is even stil hier dus maak ik van de gelegenheid gebruik om eerst iets over HDMI-CEC te vertellen. Dit is de basiskennis om het onderzoek te kunnen lezen.

Apparaten die d.m.v. HDMI kabels zijn verbonden, kunnen met elkaar communiceren d.m.v. de CEC-line. Dit is een enkele draad in de HDMI kabel die naar alle aangesloten apparaten loopt. Het CEC protocol is onderdeel van de HDMI specificaties. Hier te downloaden bij de HDMI bazen. Dit protocol beschrijft hoe alle apparaten op 1 verbinding kunnen communiceren, zonder elkaar te storen.

Het is voor het begrijpen van CEC van essentieel belang dat je kennis hebt van het verschil tussen fysieke en logische CEC adressen. Alle HDMI apparaten krijgen een fysiek CEC adres (A.B.C.D) toegewezen, door de aangesloten sink, via de EDID. Het maakt daarbij niet uit of ze wel of niet gebruik maken van het CEC protocol!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EG4smYIzWhnyPebVZURVDvW2Dg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3o3gxkkSfCte0a41qul8ebSG.jpg?f=user_large

Als een HDMI apparaat gebruik wil maken van het CEC protocol dan kiest het een logisch adres uit de volgende tabel. Dat is van belang omdat vrijwel alle CEC commando's gebruik maken van dat logische adres.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0OAIrnWMFoFgVLyKtihk1Yy88A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XJSYYYnpHf0bGZXefF4m7o9f.jpg?f=user_large

Voor mijn onderzoek gebruikte ik een zelfgemaakte HDMI tool met meetpunten voor o.a. de CEC lijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghPd02vZjGenlEYm0rofZ9r4RQE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aMz9Gk8F3yTaBFwxGzaPqxMy.jpg?f=user_large

Met een USBEE logic analyser kon ik de CEC bus "lezen" en adh van het programma PulseView kon ik metingen verrichten zoals die in het onderzoek worden getoond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZVuSNU2NHEXddu7-Jigxs0CGyc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EO8DbNDgeHigV1EHyxOzgO2f.png?f=user_large

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• videopionier
Het onderzoek naar het CEC gedrag van de Next mini had ik graag als .pdf document willen toevoegen aan mijn vorige post, maar helaas lijkt dat hier niet mogelijk te zijn. Dus dan maar zo.
Voor het vertalen van de hex commando's kun je CEC-O-MATIC gebruiken.

Ik was in 2024 benieuwd naar de reden dat, in mijn setup, de logische adressen Tuner 1 en Tuner 2 steeds afwisselend worden toegekend aan de Next Mini en mijn DVB-S/C ontvanger.
Dus de Next Mini gebruikt afwisselend het adres Tuner 1 en Tuner 2.
En mijn ontvanger dan dus Tuner 2 en Tuner 1.

Wat maakt dat nou uit hoor ik u denken?
Nou dit gedrag verhindert het correct omschakelen van de ingangen van de AVR, die hier als HDMI switch fungeert. Als het adres veranderd is, schakelt de AVR de verkeerde ingang in en heb ik geen beeld!
En dit is dus net de enige CEC functie waar ik graag gebruik van wil maken.

Nou weet ik dat, als het CEC adres wijzigt, dat dan ook het logisch adres kan wijzigen!
Aangezien ik bij voorbaat de Next Mini verdacht, heb ik het CEC adres van de mini opgevraagd in de volgende situaties:

1. Vlak na het aanzetten van de next mini, die 's nachts van de spanning gaat. De led verandert na enige tijd van oranje naar blauw.
2. Als ik de Next Mini aanzet met de rode knop. De led wordt wit, hoewel ik dan vaak 2 keer moet drukken.
3. Als ik de mini uit zet met de rode knop, de stand-by stand, de led wordt weer blauw.

Ik moet eerst het logisch adres van de mini vinden, maar aangezien mijn eigen ontvanger al geruime tijd aanstaat vermoed ik Tuner 2.
Eerst check ik of Tuner 2 (0x3) ook werkelijk tot de mini behoort met het commando:
e6:46, "Give OSD Name"
Om CEC commando's te geven op de CEC-bus gebruik ik mijn HDFury Vertex, waarvan een stukje van de GUI zichtbaar is op de screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FrT3QuMi1ibxooLmNMDLNpkFwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FK683IhGPPGNVSHLw9KgJhSI.jpg?f=fotoalbum_large

Het cryptische antwoord van tuner 2 komt doordat in de operand de naam "Mediabox" nog in hex (asci) staat vermeld.
So far so good.

Het antwoord op het CEC commando "Give Physical Adress" bij situatie 1 is dat het CEC adress 0.0.0.0 is en het devicetype "Tuner".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU3jlV5lbGAUkCwemFX60KJDAa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9uB0Jo0ec3TKDv6vmc1Je5h.jpg?f=fotoalbum_large

Hier gaat het dus al fout, want adres 0.0.0.0 behoort ten alle tijden aan de TV, de root in de CEC adress hiërarchie! Dat het als geldig adres wordt geaccepteerd komt omdat de TV ook tuners heeft!

Bij situatie 2 geeft de mini het juiste adres, 3.4.0.0
De 3 staat voor ingang 3 op mijn TV en 4 is de 4de ingang op de AVR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvNse-7gGA263EcDpHNBtymsnJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DIDTmuSQJWq3utiv6oWXJOd.jpg?f=fotoalbum_large

Als de mini op standby gaat verandert het CEC adres in F.F.F.F. Zeer ongebruikelijk, dit adres wordt alleen gebruikt als in de hiërarchie het 5e nivo (helemaal links) wordt bereikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4zx3Sa1uQtj6_CUKDJP9aJ2LHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYeadXxBEpcBDIvF11qFmG6H.jpg?f=fotoalbum_large

Ik breng in herinnering dat als een fysiek CEC adres van een device wijzigt, dat dan ook het logisch adres wijzigt. In het laatste geval is er geen logisch adres meer. De Next mini verdwijnt van het toneel.
Conclusie
Ik heb in het verleden vaker CEC problemen gezien. Altijd wordt maar aangenomen dat dat komt doordat de diverse fabrikanten elkaar niet begrijpen.
Maar mijn ervaring is dat dat komt doordat de fysieke adressen steeds verdwijnen of wijzigen.
Simpelweg gesteld: Alleen als de fysieke CEC adressen stabiel zijn, kan CEC goed werken.

Elk apparaat in de CEC hiërarchie behoort een fysiek CEC adres te hebben, maar hoeft geen logisch adres te hebben als het niet wil deelnemen aan het CEC verkeer. Een apparaat kan wel meerdere logische adressen hebben op hetzelfde fysieke adres, als het meerdere functies heeft.
Al mijn overige apparaten in mijn setup hebben een vast fysiek CEC adres, ook als ze op standby staan. Daarbij behouden ze ook het logische adres.

Tot zover een weergave van mijn onderzoek. Om een lang verhaal kort te maken heeft Liberty Global deze fouten naderhand gecorrigeerd en start de mini voortaan altijd op met het juiste fysiek adres. Ook in stand-by blijft dat gelijk.

W1ck1e schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Ik denk dat de meerderheid van Ziggo klanten dat doet. Jij hebt het anders ingesteld. Je hebt waarschijnlijk gelijk als je denkt dat Ziggo het netwerkverkeer naar die site niet tegenhoudt. Vanuit Ziggo oogpunt is het waarschijnlijk voldoende om het via dns tegen te houden.

Ik gebruik Ziggo dns naast een aantal andere.
Ik vraag me dan af welke functionaliteit men zou kunnen verliezen als men gewoon niet de DNS-servers van Ziggo gebruikt. Ik bedoel, er zit totaal totaal geen voordeel aan om wel de servers van Ziggo te blijven gebruiken, anders dan 'gemakzucht' (als in... het werkt, dus laat ik het zo). Toch?

• W1ck1e
CreativeS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:54:

Ik vraag me dan af welke functionaliteit men zou kunnen verliezen als men gewoon niet de DNS-servers van Ziggo gebruikt. Ik bedoel, er zit totaal totaal geen voordeel aan om wel de servers van Ziggo te blijven gebruiken, anders dan 'gemakzucht' (als in... het werkt, dus laat ik het zo). Toch?
Wellicht een dns naam binnen het ziggo netwerk die alleen bij ziggo betekenis heeft ? Dus vervolgens een functionaliteit die aan de hand van het kunnen vertalen van die dns naam naar een adres wel of niet werkt.
btw: mijn spullen die door de pihole heen moeten maken inmiddels geen gebruik van ziggo dns
de andere spullen, denk aan de next, wel

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

videopionier schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:53:
Het is even stil hier dus maak ik van de gelegenheid gebruik om eerst iets over HDMI-CEC te vertellen. Dit is de basiskennis om het onderzoek te kunnen lezen.

Apparaten die d.m.v. HDMI kabels zijn verbonden, kunnen met elkaar communiceren d.m.v. de CEC-line. Dit is een enkele draad in de HDMI kabel die naar alle aangesloten apparaten loopt. Het CEC protocol is onderdeel van de HDMI specificaties. Hier te downloaden bij de HDMI bazen. Dit protocol beschrijft hoe alle apparaten op 1 verbinding kunnen communiceren, zonder elkaar te storen.

Het is voor het begrijpen van CEC van essentieel belang dat je kennis hebt van het verschil tussen fysieke en logische CEC adressen. Alle HDMI apparaten krijgen een fysiek CEC adres (A.B.C.D) toegewezen, door de aangesloten sink, via de EDID. Het maakt daarbij niet uit of ze wel of niet gebruik maken van het CEC protocol!

[Afbeelding]

Als een HDMI apparaat gebruik wil maken van het CEC protocol dan kiest het een logisch adres uit de volgende tabel. Dat is van belang omdat vrijwel alle CEC commando's gebruik maken van dat logische adres.
[Afbeelding]

Voor mijn onderzoek gebruikte ik een zelfgemaakte HDMI tool met meetpunten voor o.a. de CEC lijn.
[Afbeelding]

Met een USBEE logic analyser kon ik de CEC bus "lezen" en adh van het programma PulseView kon ik metingen verrichten zoals die in het onderzoek worden getoond.
[Afbeelding]
Topwerk.

Er is echter ook nog logica bij Ziggo in de Ziggo GO die hier interactie mee heeft. Met name met symptomen op aangesloten ARC systemen als een soundbar.

https://community.vodafon...mute/td-p/1360517/page/16

Zou jouw werk daar ook aan kunnen bijdragen?
W1ck1e schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:00:
Wellicht een dns naam binnen het ziggo netwerk die alleen bij ziggo betekenis heeft ? Dus vervolgens een functionaliteit die aan de hand van het kunnen vertalen van die dns naam naar een adres wel of niet werkt.
btw: mijn spullen die door de pihole heen moeten maken inmiddels geen gebruik van ziggo dns
de andere spullen, denk aan de next, wel
Ja... maar... het VOD-gedeelte van de Next gaat ook gewoon via internet. Ik gebruik geen DNS-servers van Ziggo. Dan zou dat VOD-gedeelte toch niet werken? Of zou de apparatuur een eigen 'schil hebben'? Een eigen virtueel VLAN (los van de instellingen) of zo?

• W1ck1e
CreativeS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Ja... maar... het VOD-gedeelte van de Next gaat ook gewoon via internet. Ik gebruik geen DNS-servers van Ziggo. Dan zou dat VOD-gedeelte toch niet werken? Of zou de apparatuur een eigen 'schil hebben'? Een eigen virtueel VLAN (los van de instellingen) of zo?
Vandaar "wellicht".
CreativeS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Dat is natuurlijk onwaarschijnlijk als je vervolgens Ziggo Go er bij haalt. Zou raar zijn als de Ziggo Go TV app op elk platform een (soort van) VPN zou opzetten.
* RobertMe gebruikt in ieder geval eigen DNS en Ziggo Go TV werkt gewoon prima. Next (Mini) heb ik niet in huis.

Enige dat ik mij kan indenken dat ze heel misschien met wat "vage" DNS zouden kunnen doen is bv het IP van het modem. Dan je naar modem.lan gaat en dat vertaald naar 192.168.100.1 (of 192.168.178.1 of wat die ander ook is). Maar als je het modem in router modus gebruikt zou dat zelfs nog via mDNS kunnen (alleen dan als modem.local).
RobertMe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:23:
Dat is natuurlijk onwaarschijnlijk als je vervolgens Ziggo Go er bij haalt. Zou raar zijn als de Ziggo Go TV app op elk platform een (soort van) VPN zou opzetten.
Maar ik heb het niet over Ziggo Go en voor de rest is het allemaal alweer duidelijk. Bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 22-01-2026 17:26 ]

CreativeS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Maar ik heb het niet over Ziggo Go
Snap ik. Maar Ziggo Go TV vs Next Mini zal nu ook weer niet extreem veel verschil in zitten ("app op een mediaspeler/smart TV"). Volgens mij is daarvan ook hier al aangehaald dat beiden ook gewoon dezelfde (live) streams afspelen? (Dus zdg maar "dezelfde stream URL gebruiken") In ieder geval lagen bij een storing van een tijd terug zowel de Next Mini als Ziggo Go TV er uit. Terwijl dan volledig losstaand DVB-C wel nog werkte.

• videopionier
Get!em schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:00:
[...]

Topwerk.

Er is echter ook nog logica bij Ziggo in de Ziggo GO die hier interactie mee heeft. Met name met symptomen op aangesloten ARC systemen als een soundbar.

https://community.vodafon...mute/td-p/1360517/page/16

Zou jouw werk daar ook aan kunnen bijdragen?
Ja dat is een hardnekkig probleem, dat bij mij ook speelt als ik:
De Ziggo GO TV app actief heb,
er een internet verbinding is met de (Sony) TV
én als die TV langere tijd in stand-by heeft gestaan.

Ik heb geen soundbar maar wel een AVR die meestal alleen dient als HDMI switch en daarom vrijwel altijd uit staat. In die staat worden alle bronnen 1 op 1 doorgezet naar de TV.

Uiteraard heb ik al eens gekeken of ik dat ook op deze manier (met de logic analyser) kon onderzoeken, maar ik weet niet meer of ik daar veel tijd in heb gestoken.

Publiceren op dit draadje zal ik zeker niet meer doen, omdat dat weer ondergesneeuwd raakt door andere berichten, zodat vrijwel niemand dat onder ogen krijgt. Zonde van mijn tijd.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 20:43

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Tijgert schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:45:
[...]
Ik heb net dat nieuwe zwarte modem en dus enkel problemen mee.
Ik heb veel netwerk vastlopers die dan weer even later weg zijn en dan weer terug komen.
Downloaden gaat dan even met 108MB/sec en dan weer een paar minuten 0.
Rare is wel dat als ik het downloaden stop en dan weer start het meteen weer met 108MB/sec gaat lopen.

Ik heb inderdaad veel apparaten aan het netwerk hangen, 5 bewoners, meerdere cams en nog meer. Dat kan ik niet verminderen, dus wat kan ik dan nog doen?
Update:
Monteur is langs geweest, aansluiting vervangen, geen verbetering.
Andere modem, zelfde probleem. De monteur had geen idee meer wat te doen.

Als een last ditch effort vroeg ik hem of het mogelijk was mijn oude witte modem weer te registreren dat nog naast me lag op de grond. Hij wilde het proberen, bleek dat het modem nooit vervangen hoefde te worden want ook Gigabit.

En... het werkt weer als normaal. Wifi netwerk volledig up, 108MB/sec downloads, strak.

De oorzaak is nog steeds onbekend (mogelijk te druk op mijn netwerk?), maar dat witte modem is Ace en dat zwarte is hot garbage. Nu maar hopen dat die witte nooit stuk gaat (*fingers crossed*).

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:14
Tijgert schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:22:
[...]

Update:
Monteur is langs geweest, aansluiting vervangen, geen verbetering.
Andere modem, zelfde probleem. De monteur had geen idee meer wat te doen.

Als een last ditch effort vroeg ik hem of het mogelijk was mijn oude witte modem weer te registreren dat nog naast me lag op de grond. Hij wilde het proberen, bleek dat het modem nooit vervangen hoefde te worden want ook Gigabit.

En... het werkt weer als normaal. Wifi netwerk volledig up, 108MB/sec downloads, strak.

De oorzaak is nog steeds onbekend (mogelijk te druk op mijn netwerk?), maar dat witte modem is Ace en dat zwarte is hot garbage. Nu maar hopen dat die witte nooit stuk gaat (*fingers crossed*).
die witte vierkante arris modems worden sinds 2025 ook pro-actief vervangen, je ontkomt er dus niet aan dat je op gegeven moment weer een sagemcom toegestuurd krijgt

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:36
Ben een beetje verbaasd dat ik nergens lees over de storing bij Liberty Global (VodafoneZiggo) gisteren (Do 22-Jan) tussen zo ongeveer 15:00 - 15:10

Iedereen waar ik dit aan vraag kan bevestigen dat ze internet problemen hadden bij Ziggo rond die tijd, maar ik hoor alleen via-via-via iets over een stroomstoring in het netwerk van Liberty Global die dit veroorzaakte.

Was naar mijn idee door heel Nederland te merken, echt in het core netwerk van Liberty Global (VodafoneZiggo). Reeds established TCP verbindingen bleven wel vaak nog werken

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:10
smiba schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 01:35:
Ben een beetje verbaasd dat ik nergens lees over de storing bij Liberty Global (VodafoneZiggo) gisteren (Do 22-Jan) tussen zo ongeveer 15:00 - 15:10

Iedereen waar ik dit aan vraag kan bevestigen dat ze internet problemen hadden bij Ziggo rond die tijd, maar ik hoor alleen via-via-via iets over een stroomstoring in het netwerk van Liberty Global die dit veroorzaakte.

Was naar mijn idee door heel Nederland te merken, echt in het core netwerk van Liberty Global (VodafoneZiggo). Reeds established TCP verbindingen bleven wel vaak nog werken
Rond 14:50 kickte die in. Zo'n beetje alle diensten bij allestoringen stonden op rood. Daardoor was er bij ons op de zaak ook even paniek omdat wij alerts hebben van die club, maar omdat alles bij onszelf als een zonnetje draaide, en het snel weer weg was hebben we niet meer gekeken wat er nou precies mis was.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-02 16:51

Hier ook issues rond die tijd idd

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 20:43

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

giovanni2903 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:40:
[...]die witte vierkante arris modems worden sinds 2025 ook pro-actief vervangen, je ontkomt er dus niet aan dat je op gegeven moment weer een sagemcom toegestuurd krijgt
Er zijn twee soorten Artis modem, die platte CH7465-LG-ZG die op MP bij bosjes worden aangeboden en de meer kolom achtige TG3492LG. Ik heb die kolom achtige, overigen nog maar een jaar ofzo. Nu al vervangen is onzinnig, dan heb ik straks weer dezelfde problemen, bel ik weer een monteur die ik dan weer vraag om het oude modem weer te activeren…

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:14
Tijgert schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Er zijn twee soorten Artis modem, die platte CH7465-LG-ZG die op MP bij bosjes worden aangeboden en de meer kolom achtige TG3492LG. Ik heb die kolom achtige, overigen nog maar een jaar ofzo. Nu al vervangen is onzinnig, dan heb ik straks weer dezelfde problemen, bel ik weer een monteur die ik dan weer vraag om het oude modem weer te activeren…
Ik weet welke je bedoelt. Het lijkt onzinnig, maar ziggo wil ze er blijkbaar uit hebben en stuurt ze dus ook ongevraagd op naar mensen. Er komt een moment dat een compal/arris modem niet meer geactiveerd kan worden. Ik heb je probleem nig niet eerder gehoord, maar mocht je ooit verplicht een sagemcom moeten gebruiken kan je misschien beter een eigen modem activeren

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Het lijkt meer te zijn geweest dan puur een Liberty Global issue: franssie in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie".

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:36
Allestoringen is imo heel nutteloos voor knooppunt problemen, omdat gebruikers niet snappen of weten waar het probleem m zit. Dit kunnen prima gebruikers zijn die niet kunnen verbinden met een ziggo gebruiker en daarom hun provider opgeven.

Dit zie je bijvoorbeeld dat bij Cloudflare problemen ook alle providers storingen gemeld krijgen.

Ik heb geen verdere bronnen nog die indicatie geven dat het een ander Tier-1 netwerk was, maar hier ben ik wel nog naar opzoek want de bron van het probleem blijft vaag. Was ook in 10 minuutjes weer opgelost dus zo veel tijd om onderzoek te doen had ik niet, zag wel dat de routing vanuit Ziggo hier en daar wat schommelde, waar het soms wel werkte en soms niet

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Ik had rond die tijd ook problemen om websites te bereiken maar zit NIET bij Ziggo (ik zit bij Netrebel). Ben meteen bij allestoringen gaan kijken en zag dat veel diensten problemen hadden dus dacht meer aan problemen bij bv Cloudflare oid.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ah dat was het dus, kon er ook weinig over terugvinden. Zat gisteren al te kijken in: Unifi, Adguard home en de Ziggo modem. Unifi homeassistant integratie laat het mooi zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpDU_9Bbz620uuROgTPsriLCFc8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iB10sqXp0vLaQyNwAJIpxUf4.jpg?f=fotoalbum_medium

Whatever.

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
smiba schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Allestoringen is imo heel nutteloos voor knooppunt problemen, omdat gebruikers niet snappen of weten waar het probleem m zit. Dit kunnen prima gebruikers zijn die niet kunnen verbinden met een ziggo gebruiker en daarom hun provider opgeven.
Jawel, maar in de situatie die jij beschrijft zijn de pieken bij andere diensten over het algemeen wat kleiner dan bij de dienst die daadwerkelijk met de storing heeft te maken. Klanten bij andere diensten die niet met Ziggo proberen te verbinden hebben dan namelijk niet direct last. Nu leken de pieken allemaal exact even groot waardoor het mij onwaarschijnlijk lijkt dat dit een Ziggo-issue was.

Ik had het rond 14.00u, ongeveer een kwartiertje. Modem viel zelfs uit de Smart Wifi omgeving volgens een testmoderator. Modemlampje was wel wit, maar niets wilde meer. Ik kon op geen enkel apparaat pagina's openen en het VOD-gedeelte van de Next lag eruit.

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:50
Vorige week hier ook eventjes storing gehad. Gelukkig netjes binnen een paar uurtjes opgelost door Ziggo. Ik lees dat meerdere hier last van hadden.

Vandaag een SMSje gekregen over een nieuwe storing, niks van gemerkt. Ze verwachten dat vanaf 2 februari om 15:00 alles weer zou werken.
Alles werkt hier, ik gebruik geen Ziggo DNS. Wat zou het kunnen zijn?

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:57
NeverSettle schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:05:
Vorige week hier ook eventjes storing gehad. Gelukkig netjes binnen een paar uurtjes opgelost door Ziggo. Ik lees dat meerdere hier last van hadden.

Vandaag een SMSje gekregen over een nieuwe storing, niks van gemerkt. Ze verwachten dat vanaf 2 februari om 15:00 alles weer zou werken.
Alles werkt hier, ik gebruik geen Ziggo DNS. Wat zou het kunnen zijn?
Mogelijk onderhoud in de wijk, dan sturen ze de hele wijk vaak bericht dat ze ermee bezig gaan maar werken ze per eind versterker. Geen idee hoeveel eind versterkers er in een wijk/buurt staan maar kan zo zijn dat je tot 2 februari ergens eens paar uur offline bent maar dat het de rest van de tijd gewoon werkt!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:10
smiba schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Daar heb ik ons management ook al eens op gewezen. Wij hebben een zakelijk abbo op die dienst; als onze merknamen in het rood gaan gaat er bij ons een alert af.

Maar het komt vaak zat voor dat het probleem helemaal niet bij ons zit. (idd cloudflare, aws, ISP's, NLIX etc etc)

Dus dan wordt er paniek geroepen om niks (althans niks waar wij iets mee kunnen)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Fret Raket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-02 23:34
CreativeS schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:21:
[...]

Ik had het rond 14.00u, ongeveer een kwartiertje. Modem viel zelfs uit de Smart Wifi omgeving volgens een testmoderator. Modemlampje was wel wit, maar niets wilde meer. Ik kon op geen enkel apparaat pagina's openen en het VOD-gedeelte van de Next lag eruit.
Het gebeurde zonet weer om 19:55.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ziggo Go krijgt waarschijnlijk Google-assistent voor slim zoeken https://www.nu.nl/tweakers/6384764/ziggo-go-krijgt-waarschijnlijk-google-assistent-voor-slim-zoeken.html

Tuurlijk joh, enshittification, maar de basics niet op orde hebben. Ik kan die app nog steeds niet op de tv zetten, dan gaat soundbar alle kanten op. Bug is inmiddels bijna 2 jaar oud.

• W1ck1e
We nemen veel op in de cloud met het Ziggo platform. Dan kunnen we de reclames doorspoelen. Dat kon tot nu toe steeds. Ook als de uitzending nog liep. Bij de lubach van vanavond lukt dat nu niet. Bij de lubach van gisteren konden we dat wel en nu nog steeds. Herkennen jullie dit ? Met de Chromecast en de Next.

Edit: ook bij rtl tonight
Edit2: nu lubach is afgelopen kan ik de reclame wel skippen. Toch een verslechtering. Dus het lijkt erop dat je bij het bekijken van een programma niet later kunt starten en de reclames skipt en zo inloopt. Bij publieke omroepen zijn er er geen reclames in een programma en kan je de reclames sowieso skippen.

[ Voor 35% gewijzigd door W1ck1e op 03-02-2026 23:05 ]

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:16:
We nemen veel op in de cloud met het Ziggo platform. Dan kunnen we de reclames doorspoelen. Dat kon tot nu toe steeds. Ook als de uitzending nog liep. Bij de lubach van vanavond lukt dat nu niet. Bij de lubach van gisteren konden we dat wel en nu nog steeds. Herkennen jullie dit ? Met de Chromecast en de Next.

Edit: ook bij rtl tonight
Edit2: nu lubach is afgelopen kan ik de reclame wel skippen. Toch een verslechtering. Dus het lijkt erop dat je bij het bekijken van een programma niet later kunt starten en de reclames skipt en zo inloopt. Bij publieke omroepen zijn er er geen reclames in een programma en kan je de reclames sowieso skippen.
Zie: https://community.vodafon...-doorspoelen/td-p/1800646

Contrast tussen mijn eigen DVB-C apparatuur en de gedwongen push naar IPTV wordt steeds groter.
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen