Het zomeroffensief wat Oekraïne in 2023 lanceerde had een groot aantal fouten die wat in mijn ogen hoofdzakelijk de schuld zijn van NATO.
- Te weinig materiaal geleverd te laat.
- NATO doctrine proberen te forceren zonder 'situational awereness'
- Niet kundig genoeg erkennen van de Russische verdediging en capaciteiten. (feitelijk vergelijkbaar met punt 2)
Het probleem met materiaal is iets wat hoofdzakelijk de schuld is van politiek. De politiek is te voorzichtig en neemt te lang in beslag voor de daadwerkelijke toezegging, levering en training. Men is leering aan het trekken daaruit door in te zien dat wat nu beloofd wordt rond moet zijn op een bepaalde datum in de toekomst. Terwijl de komst van Leo 2 tanks bijvoorbeeld meer een adhoc beslissing was met veel gekonkel over politieke toezeggingen vanuit de VS en Duitsland.
Als toevoeging hierop - Geld is nooit echt een issue geweest met leveren, het is echt het materiaal wat een issue is. deels door productie zoals munitie maar hoofdzakelijk voertuigen die gewoon niet snel genoeg worden toegezegd, geleverd en getraind voor wordt.
NATO doctrine heb ik eerder al besproken; die is vooral gebaseerd op de 'war on terror' met vijanden die gedecentraliseerd met low tech tactieken en materiaal oorlog voeren., Oekraïne is echter een cold war stijl oorlog waarbij grote georganiseerde legers vechten en NATO is dat verleerd sinds de val van de Soviet Unie.
Het niet erkennen van het Russische leger is iets wat komt uit vooroordelen. Het stamt uit de post Soviet tijd waarin onbetaalde soldaten Russische kernkoppen deden bewaken (no joke, dit was in de jaren 90 echt het geval). Het werd versterkt omdat Rusland inderdaad aan het stuntelen was in de start van het offensief. Het komt verder voort omdat Rusland ook op een vrij ruwe manier de oorlog voert. Onbetaalde, slecht getrainde soldaten met matig materiaal. Maar wel een hoop en ze kunnen allemaal graven met een schep en objecten neerzetten,.
Wat nu belangrijk is is lessen trekken uit deze zaken en ook adaptatie.
Zo produceert Rusland bijvoorbeeld veel meer drones dan Oekraïne ondanks de sancties. (Ik meen mij te herinneren van K&G zelfs tot 10 keer zoveel)
Het is realiseren dan de F16's alleen de status quo van het moment handhaven en niet luchtoverwicht gaan geven.
Het is inzien dat verdedigen waarschijnlijk verstandiger is dan aanvallen en hopen dat Rusland na 2025 breekt politiek en economisch.
Uiteindelijk zal het waarschijnlijk de economische motor van Rusland zijn die het als eerste op geeft. Niet de soldaten aan het front.
[
Voor 5% gewijzigd door
Auredium op 20-12-2023 12:29
]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.