Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:
  • 170.300 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Tens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:36:
[...]

Dat dus.

De grote vraag is of 'het westen' klaar is voor een oorlog tegen een tegenstander die niet qua aantallen en techniek veel zwakker is dan hunzelf.
Het gaat er vooral om dat ze niet via de westerse doctrine kunnen werken van luchtoverwicht. Iets dat de NATO met wat ze nu hebben (ook zonder Amerika) wel snel zouden kunnen bereiken. Maar doordat Oekraine dat niet kan, kunnen ze ook niet zomaar aanvallen. Precies waarom rusland met een overmacht ook niet verder komt. Zonder luchtoverwicht kun je nu eenmaal veel makkelijker verdedigen, maar veel moeilijker een offensief ingaan.

Hoe dan ook, bekijk eens wat Oekraine nu daadwerkelijk heeft waarmee ze rusland staande houden. Het is vooral oud spul en maar een klein deel van wat het westen daadwerkelijk heeft.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Agent47 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:14:
Maar Rusland heeft toch heel weinig “ echte “ soldaten meer? Er lopen grotendeels burgers in pakken die amper een wapen kunnen vasthouden was de conclusie toch?
Het probleem is dat als je tegenover 100 ongetrainde mannen met een geweer staat, je er alsnog lastig voorbij komt. Met een goede training zijn ze weliswaar effectiever, maar ook met minimale training is een man met een geweer gevaarlijk.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 11:44

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:08:
[...]

De vraag is of onze doctrine gaat werken als we zo zouden worden aangevallen als Oekraïne nu wordt. Alles is gebouwd op theoriën en wat-als scenario's. Volgens alle Westerse berekeningen had Oekraïne na 4 dagen aan de zee van Azov gestaan.
Waar haal je dat nou vandaan? Serieuze vraag, ben wel benieuwd waar dit soort talking points vandaan komen. Dat is revisionist namelijk. Er was hoop dat het zou lukken, maar iedereen wist dat het heel moeilijk zou worden. Ik heb echt nergens ooit maar 4 dagen gelezen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKgM_8X4yLheEzQn4MBJF7TVAbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDkjD6MTLyGMRzjQONGjlEvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Baserk schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:53:
[...]

Iets met 'gezegdes', is wellicht aardige conversatie maar natuurlijk geen bewijs/bron voor een mobilisatie-eis vanuit EU of NATO.

Nogmaals, graag een bron mbt enig geluid vanuit de EU of NATO hierover, anders niets dan speculatie, with all due respect.
De discussie ging al over redenen voor mobilisatie. Dat was dus al speculatie.
De geluiden vanuit de partners dat ze vinden dat UA harder aan de slag moet zijn er al letterlijk maanden. Een mobilisatie past daar naadloos in.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2023 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
*knip* offtopic en ongepast

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 20-12-2023 09:21 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00
*knip* TR aanmaken volstaat

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 20-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 22:18
Is er overigens geen plaatje mbt Ukraine?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Bossie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:24:
[...]

Is er overigens geen plaatje mbt Ukraine?
Korte antwoord: nee

Lange antwoord: Het Oekrainse ministerie van defensie geeft geen cijfers vrij van hun doden en gewonden. Dit doen ze vanuit tactische overwegingen => de vijand niet wijzer maken. Er zullen ongetwijfeld vanuit het Russische ministerie van defensie cijfers zijn, maar de vraag is hoe betrouwbaar die zijn. De Oekrainse cijfers mbt Russische verliezen vallen natuurlijk ook in de categorie propagande, echter zijn er wat meer bronnen beschikbaar om de cijfers te kunnen controleren. Plus dat er een hoop osint is die allerlei cijfers bijhouden en daarmee lijken de Oekrainse cijfers redelijk te kloppen, al zou je hier een heel apart GOT topic over kunnen starten...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
redwing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:12:
[...]

Ehm, waar haal je dat laatste vandaan? Ik heb in alles wat enigszins officieel was alleen maar gehoord dat het hoe dan ook een moeilijk iets zou worden. De verwachtingen waren eerder dat rusland binnen die 4 dagen Oekraine op de knieen zou hebben.
Ik had een paar dagen geleden een filmpje gedeeld van Chris Cappy. Die vertelde in dat filmpje wat het oorspronkelijke battle plan was van het zomeroffensief.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Japan gaat mogelijk ook raketten voor de Patriot leveren:
https://mil.in.ua/en/news...raft-missiles-to-ukraine/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
There are signs :?
Na bijna twee jaar beginnen ze iets te vermoeden.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV0_cGhG1kRdEJ8v8RIm_PRGgSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMiSYQXCToGv7nvzO4IXHJWT.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:07:
[...]

Na bijna twee jaar beginnen ze iets te vermoeden.....

[Afbeelding]
Sherlock Holmes werkt iig niet bij de VN ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:53:
[...]
Ik had een paar dagen geleden een filmpje gedeeld van Chris Cappy. Die vertelde in dat filmpje wat het oorspronkelijke battle plan was van het zomeroffensief.
Dat was het meest optimistische plan als rusland gelijk in zou storten en wat niemand als realistisch zag. Sowieso is Chris Cappy niet 'alle Westerse berekeningen' maar niets meer dan een schrijver met gevechtservaring. Niets meer dan een leuke n=1 die wat roept dus.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:00:
[...]

Dat was het meest optimistische plan als rusland gelijk in zou storten en wat niemand als realistisch zag. Sowieso is Chris Cappy niet 'alle Westerse berekeningen' maar niets meer dan een schrijver met gevechtservaring. Niets meer dan een leuke n=1 die wat roept dus.
Als je het filmpje bekeken had, dan had je geweten dat Chris in dit geval The Washongton Post citeert die weer een interview gedaan heeft met 30 senior Amerikaanse en Oekraïense officials en ter aanvulling nog 24 officieren.

Oftewel, het is niet echt onzin en hij verklaart ook waarom het zolang duurde.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het zomeroffensief wat Oekraïne in 2023 lanceerde had een groot aantal fouten die wat in mijn ogen hoofdzakelijk de schuld zijn van NATO.
- Te weinig materiaal geleverd te laat.
- NATO doctrine proberen te forceren zonder 'situational awereness'
- Niet kundig genoeg erkennen van de Russische verdediging en capaciteiten. (feitelijk vergelijkbaar met punt 2)

Het probleem met materiaal is iets wat hoofdzakelijk de schuld is van politiek. De politiek is te voorzichtig en neemt te lang in beslag voor de daadwerkelijke toezegging, levering en training. Men is leering aan het trekken daaruit door in te zien dat wat nu beloofd wordt rond moet zijn op een bepaalde datum in de toekomst. Terwijl de komst van Leo 2 tanks bijvoorbeeld meer een adhoc beslissing was met veel gekonkel over politieke toezeggingen vanuit de VS en Duitsland.
Als toevoeging hierop - Geld is nooit echt een issue geweest met leveren, het is echt het materiaal wat een issue is. deels door productie zoals munitie maar hoofdzakelijk voertuigen die gewoon niet snel genoeg worden toegezegd, geleverd en getraind voor wordt.

NATO doctrine heb ik eerder al besproken; die is vooral gebaseerd op de 'war on terror' met vijanden die gedecentraliseerd met low tech tactieken en materiaal oorlog voeren., Oekraïne is echter een cold war stijl oorlog waarbij grote georganiseerde legers vechten en NATO is dat verleerd sinds de val van de Soviet Unie.

Het niet erkennen van het Russische leger is iets wat komt uit vooroordelen. Het stamt uit de post Soviet tijd waarin onbetaalde soldaten Russische kernkoppen deden bewaken (no joke, dit was in de jaren 90 echt het geval). Het werd versterkt omdat Rusland inderdaad aan het stuntelen was in de start van het offensief. Het komt verder voort omdat Rusland ook op een vrij ruwe manier de oorlog voert. Onbetaalde, slecht getrainde soldaten met matig materiaal. Maar wel een hoop en ze kunnen allemaal graven met een schep en objecten neerzetten,.

Wat nu belangrijk is is lessen trekken uit deze zaken en ook adaptatie.
Zo produceert Rusland bijvoorbeeld veel meer drones dan Oekraïne ondanks de sancties. (Ik meen mij te herinneren van K&G zelfs tot 10 keer zoveel)
Het is realiseren dan de F16's alleen de status quo van het moment handhaven en niet luchtoverwicht gaan geven.
Het is inzien dat verdedigen waarschijnlijk verstandiger is dan aanvallen en hopen dat Rusland na 2025 breekt politiek en economisch.

Uiteindelijk zal het waarschijnlijk de economische motor van Rusland zijn die het als eerste op geeft. Niet de soldaten aan het front.

[ Voor 5% gewijzigd door Auredium op 20-12-2023 12:29 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Wel bijzonder dat Oekraine eigenlijk de leiding blijft houden over de gevechten, ik verbaaste me zeer over de opbouw van verdedigingslinie maar die russen moeten / willen naar voren .. daar maakt Oekraine dus heftig gebruik van. Ergens zeer logisch als je er overna denkt maar zeer onverwachte strategie
beany schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:31:
[...]

Korte antwoord: nee

Lange antwoord: Het Oekrainse ministerie van defensie geeft geen cijfers vrij van hun doden en gewonden. Dit doen ze vanuit tactische overwegingen => de vijand niet wijzer maken. Er zullen ongetwijfeld vanuit het Russische ministerie van defensie cijfers zijn, maar de vraag is hoe betrouwbaar die zijn. De Oekrainse cijfers mbt Russische verliezen vallen natuurlijk ook in de categorie propagande, echter zijn er wat meer bronnen beschikbaar om de cijfers te kunnen controleren. Plus dat er een hoop osint is die allerlei cijfers bijhouden en daarmee lijken de Oekrainse cijfers redelijk te kloppen, al zou je hier een heel apart GOT topic over kunnen starten...
Op zich zijn er cijfers die voor 3-5 russische dode er 1 oekrainse is, alleen of daar ook burgers tussen zitten (lijkt me sterk) verteld het verhaal niet. men voorspelde al bij een verdedigende rol dat het 2,5 per 1 zou zijn dus meer is dat betreft (bijzonder) goed denk ik zo.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

vso schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:38:
Wel bijzonder dat Oekraine eigenlijk de leiding blijft houden over de gevechten, ik verbaaste me zeer over de opbouw van verdedigingslinie maar die russen moeten / willen naar voren .. daar maakt Oekraine dus heftig gebruik van. Ergens zeer logisch als je er overna denkt maar zeer onverwachte strategie

[...]

Op zich zijn er cijfers die voor 3-5 russische dode er 1 oekrainse is, alleen of daar ook burgers tussen zitten (lijkt me sterk) verteld het verhaal niet. men voorspelde al bij een verdedigende rol dat het 2,5 per 1 zou zijn dus meer is dat betreft (bijzonder) goed denk ik zo.
Ik denk dat het Russische offensief twee doelen heeft;
1) De elite van Rusland willen alsnog heel Oekraïne veroveren. Poetin heeft gezegd dat de doelen onveranderd zijn gebleven en ongeacht wat hij zegt dat die doelen zijn; het doel is de volledige verovering van Oekraïne.
2) Ze willen het westen laten zien dat ze no lang niet zijn gebroken en zelfs nog heel sterk zijn.

Daarom moet Oekraïne ook verdedigen. Nooit je vijand erop wijzen dat ze een fout maken, gewoon ze de fout laten maken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Auredium schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:43:
[...]
Ik denk dat het Russische offensief twee doelen heeft;
1) De elite van Rusland willen alsnog heel Oekraïne veroveren. Poetin heeft gezegd dat de doelen onveranderd zijn gebleven en ongeacht wat hij zegt dat die doelen zijn; het doel is de volledige verovering van Oekraïne.
2) Ze willen het westen laten zien dat ze no lang niet zijn gebroken en zelfs nog heel sterk zijn.
Jij bent toch onderhand verbaast dat rusland door blijft gaan welke redenatie je het ook geeft. Het is eigenlijk een andere vorm van dit sprookje.#missende-kleding
normaal gesproken gooi je de handdoek in de ring vanwege dat men alles aan het opmaken is..en de tegenpartij krijgt steeds meer nieuw wapentuig

Het meest vervelende van dit is dat het levens kost en invalide veroorzaak bij de Oekraïense bevolking maar dat is geen twist punt

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 20-12-2023 13:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

vso schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:58:
[...]

Jij bent toch onderhand verbaast dat rusland door blijft gaan welke redenatie je het ook geeft. Het is eigenlijk een andere vorm van dit sprookje.#missende-kleding

Het meest vervelende van dit is dat het levens kost en invalide veroorzaak bij de Oekraïense bevolking maar dat is geen twist punt
Ik ben er niet echt verbaasd over. Het omgekeerde. Ik verwacht dat het nog zeker tot 2025 gaat duren want dat is wat Rusland zelf ook heeft gezegd. Rusland verkoopt veel onzin om zand in de ogen te strooien maar toen het leger van Rusland zei dat hun operatie nog tot zeker 2025 ging duren was dat ook iets waarbij ik uit ging van dat het zo lang ging duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Auredium schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:01:
[...]
Ik ben er niet echt verbaasd over. Het omgekeerde. Ik verwacht dat het nog zeker tot 2025 gaat duren want dat is wat Rusland zelf ook heeft gezegd. Rusland verkoopt veel onzin om zand in de ogen te strooien maar toen het leger van Rusland zei dat hun operatie nog tot zeker 2025 ging duren was dat ook iets waarbij ik uit ging van dat het zo lang ging duren.
Als de russen zeggen dat het buiten regent, ga ik eerst zelf kijken buiten.

Het nadeel is dat we niet weten wat men nog over heeft, al denk ik dat Oekraine daar best goed beeld van heeft @YakuzA had laatst er al over dat tanks/bmp1 al richting bedreigde diersoorten aan het gaan is daarbij genomen munitie een uitdaging is.

Ik vermoed eerder dat realiteit en planning bij de russen nog steeds niet op elkaar afgestemd zijn en ver uit elkaar liggen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:17:
[...]

Het gaat er vooral om dat ze niet via de westerse doctrine kunnen werken van luchtoverwicht. Iets dat de NATO met wat ze nu hebben (ook zonder Amerika) wel snel zouden kunnen bereiken. Maar doordat Oekraine dat niet kan, kunnen ze ook niet zomaar aanvallen. Precies waarom rusland met een overmacht ook niet verder komt. Zonder luchtoverwicht kun je nu eenmaal veel makkelijker verdedigen, maar veel moeilijker een offensief ingaan.
True, maar het westerse concept van luchtoverwicht kon met de huidige stand van AA wel eens achterhaald zijn. Himars is net zo effectief als raketten die door vliegtuigen worden afgeschoten, glide bombs worden ook buiten bereik van de meeste AA van hoogte en afstand losgelaten. Echte Close Air Support is nauwelijks meer te doen met bijna achter elke boom een manpad. Heli's werken ook alleen nog maar in groepen, eentje in attack mode, de andere(n) in defense mode. Maar goed dit hoort eigenlijk ergens anders.

Stukje over hoe bv het VS-leger qua ontwikkelingen achter de feiten aanloopt. (is normaal btw, legers worden voorbereid op basis van handboeken die geschreven worden met het vorige conflict in het achterhoofd)
https://defence-blog.com/...-threat-from-tiny-drones/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Kamyshin: Ukraine produced 50,000 FPV drones in December
https://mil.in.ua/en/news...december/#google_vignette

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:15
Sterk staaltje recycling :o

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Sterk staaltje stalen ballen ook! Met een slijptol en een voorhamer een "explosief" te lijf gaan :o

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:08:
[...]
Als je het filmpje bekeken had, dan had je geweten dat Chris in dit geval The Washongton Post citeert die weer een interview gedaan heeft met 30 senior Amerikaanse en Oekraïense officials en ter aanvulling nog 24 officieren.

Oftewel, het is niet echt onzin en hij verklaart ook waarom het zolang duurde.
Nogmaals, dat was het meest optimistische maar ook minst verwachtte scenario. Dan kan Chris net doen of dat daar gezegd en gesteld is als een realistische optie, maar dat is dus echt onzin.
UA heeft dan ook 1 eerste poging gedaan welke dus mis ging, waarna ze terug gingen naar een meer realistisch scenario.

Daarbij reageer ik alleen als ik daadwerkelijk het filmpje heb gezien. Net als veel andere duimpje en dan zie je dat wat Chris hier zegt wel heel eenzijdig gepakt is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Chris volg ik allang niet meer. Alles voor de views.

Maar buiten dat. De herovering van Kherson, waar de Russen écht afgesloten waren van bevoorrading, duurde nog maanden en ging met horten en stoten, was alsnog een enorme opgave. De doemdenkers zeiden dat het nooit ging gebeuren. Rusland ook trouwens. De gewone frontlijn valt niet af te sluiten, en is dat ook nooit geweest ondanks Himars.

Een offensief, ook in 2024, zal heel moeilijk blijven. Dat is wat iedereen hier zei, en wat ook heel eenvoudig in te schatten is, zelfs zonder militaire of logistieke kennis

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Yukkie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:43:
[...]

Sterk staaltje stalen ballen ook! Met een slijptol en een voorhamer een "explosief" te lijf gaan :o
Ik weet niet hoe die bommen activeren maar het lijkt me sterk dat ze vanzelf afgaan als je ze dropt met een drone. Blijkbaar kun je erop slaan met een hamer en ze ruw uit hun omhulsol trekken zonder dat er iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
3raser schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:16:
[...]

Ik weet niet hoe die bommen activeren maar het lijkt me sterk dat ze vanzelf afgaan als je ze dropt met een drone. Blijkbaar kun je erop slaan met een hamer en ze ruw uit hun omhulsol trekken zonder dat er iets gebeurt.
Lijkt me wel toch? De drager opent zich midair waarna de bommetjes verspreid worden en ontploffen bij impact. Hij staat daar wel met een hamer te rammen maar niet op de "slaghoedjes" van die clusters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ander materieel uit Turkije opgedoken, handige 4x4:

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 20-12-2023 18:49 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:51:
[...]

Nogmaals, dat was het meest optimistische maar ook minst verwachtte scenario. Dan kan Chris net doen of dat daar gezegd en gesteld is als een realistische optie, maar dat is dus echt onzin.
UA heeft dan ook 1 eerste poging gedaan welke dus mis ging, waarna ze terug gingen naar een meer realistisch scenario.

Daarbij reageer ik alleen als ik daadwerkelijk het filmpje heb gezien. Net als veel andere duimpje en dan zie je dat wat Chris hier zegt wel heel eenzijdig gepakt is.
Even een pagina of 3 terug... Je stelde dat onze doctrine uitgaat van luchtoverwicht en dat we al die ammo voor artillierie niet nodig hebben. Mijn statement is dat we onze doctrine hebben losgelaten op de oorlog in Oekraïne en dat degenen die veel meer weten dan wij hadden aangegeven dat het snel zou gaan. Zie eerder genoemd filmpje wat refereert aan de Washington Post. We weten nu hoe dat afliep.

Dus ik heb geen idee hoe dat gedachtenexpiriment wat we doctrine noemen in het eggie zal uitpakken. Als dit de manier is waarop we het moeten doen dan hebben we wat extra artillierie nodig. Ook de al door ons afgedankte Gepards zijn nu heel nuttig.

Er wordt wel eens gezegd "Don't bring a knife to a gunfight" en daar lijkt het een beetje op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Die gepards waren ooit nodig om de Sovjets af te weren. Nu houden ze de russen tegen, ze doen dus precies wat nodig is.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:39
asing schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:28:
[...]

Even een pagina of 3 terug... Je stelde dat onze doctrine uitgaat van luchtoverwicht en dat we al die ammo voor artillierie niet nodig hebben. Mijn statement is dat we onze doctrine hebben losgelaten op de oorlog in Oekraïne en dat degenen die veel meer weten dan wij hadden aangegeven dat het snel zou gaan. Zie eerder genoemd filmpje wat refereert aan de Washington Post. We weten nu hoe dat afliep.

Dus ik heb geen idee hoe dat gedachtenexpiriment wat we doctrine noemen in het eggie zal uitpakken. Als dit de manier is waarop we het moeten doen dan hebben we wat extra artillierie nodig. Ook de al door ons afgedankte Gepards zijn nu heel nuttig.

Er wordt wel eens gezegd "Don't bring a knife to a gunfight" en daar lijkt het een beetje op.
Ik snap wat je zegt en ben het deels met je eens. De NAVO moet zeker de doctrine aanpassen/aanvullen met wat er gebeurt in deze oorlog.

Maar om te zeggen dat Oekraïne de westerse doctrine heeft gebruikt? Dat klopt natuurlijk niet. Hoeveel actieve Migs heeft Oekraïne nog? Ze hebben op geen enkel moment een luchtoverwicht gehad. Terwijl dat de hoeksteen van de westerse doctrine is.

Dan moet je ook wel zwaar op artillerie gaan leunen. Die noodzaak is er minder als je vanaf honderden kilometers afstand alle Russische stellingen, luchteenheden, artillerie en logistiek aan flarden schiet. Lucht overwicht geeft je tevens de mogelijkheid tot het inzetten van allerlei bommenwerpers en close air Support. Denk A-10, Apache, H1-Viper en Venom.

Als we al in een verdedigende linies situatie uitkomt heb je met luchtoverwicht ook de mogelijkheid om air mobiles achter de vijand in te zetten. Je special forces kan je makkelijker inzetten. En je kan veel meer schade aan de logistiek aanbrengen.

En dan hebben we het nog niet over andere factoren. Zoals de marine, westerse marines zouden in principe ook een overwicht hebben. Vanaf zee kan je landingen uitvoeren, logistiek slopen, kruisraketten lanceren, een blokkade invoeren. Zo'n kerch bridge was dan allang gesloopt.

Zonder luchtoverwicht ben je een sitting duck in een mijnenveld. Saddam had ook allemaal mijnenvelden laten aanleggen. Maar dat heeft ook weinig nut gehad.

Tenslotte de openingsfase van een oorlog tussen NAVO en Rusland lijkt niet op deze fase. Als je dan geen nucleaire aanvallen krijgt heb je dan helemaal geen verdedigingen van de huidige schaal. Die fase zou meer op februari 2022 lijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Op naar meer dan een miljoen drones in 2024 produceren.
Ukraine aims to produce 1 million FPV drones and thousands of advanced UAVs in 2024
During his press conference on 19 December, President Zelenskyy promised that Ukraine would manufacture one million drones in 2024. However, Zelenskyy was referring specifically to FPV drones, and the government says the number will be even higher.
https://euromaidanpress.c...of-advanced-uavs-in-2024/
Uiteindelijk kan er meer drones geproduceerd worden dan de hoeveelheden kanonnenvoer dat rusland kan mobiliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Nogmaals, Chris haalt een klein gedeelte uit wat gezegd is en haalt dat ook nog eens uit zijn verband. Die 4 dagen was nl. de meest optimistische optie die wel werd gehoopt, maar niet als realistisch werd gezien.

Daarbij kunnen we onze doctrine niet volledig loslaten op Oekraine omdat ze geen luchtoverwicht hebben en dat ook niet zullen krijgen door gebrek aan goed vliegtuigen, AA, cruise-missiles en wat daar nog meer voor nodig is. Oftewel Oekraine kan niet zonder artillerie en ammunitie omdat ze het wel als grondoorlog uit moeten vechten. Via de lucht is simpelweg geen optie met wat ze nu hebben (net als dat het voor rusland ook geen optie is)
Wat je ziet is dat drones veel meer gebruikt worden. Daar zul je dus iets tegen moeten hebben en Gepards zijn daarvoor heel nuttig. Dat wil echter niet zeggen dat de NATO plotseling niets meer kan omdat ze weinig artillerie hebben. De NATO zal zeker op moeten letten en iets voor de drones moeten verzinnen. Maar aan de andere kant zou NATO wel degelijk dat luchtoverwicht kunnen krijgen waarmee ze veel beter de grondaanvallen kunnen supporten. De huidige aanvallen met helikopters die rusland van achter de linies uitvoert zouden b.v. snel onschadelijk gemaakt worden.

Je moet dus uit elkaar halen wat er in Oekraine gebeurd omdat UA niet genoeg materieel heeft en wat de NATO zou kunnen. Er moet heel wat veranderen wil rusland een conventionele bedrieging worden voor de NATO.
Je hebt nu eerder 2 partijen die met messen aan het vechten zijn terwijl de NATO wel de geweren heeft.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Russische troepen maken een allerlaatste schietgebedje alvorens ze Avdiivka bestormen:

Russia soldiers mass pray before assault on Avdiivka

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Even een pagina of 3 terug... Je stelde dat onze doctrine uitgaat van luchtoverwicht en dat we al die ammo voor artillierie niet nodig hebben. Mijn statement is dat we onze doctrine hebben losgelaten op de oorlog in Oekraïne en dat degenen die veel meer weten dan wij hadden aangegeven dat het snel zou gaan.
Oftewel mensen die uitermate ervaring zijn in wat er gebeurt (ook tegen RU/Wagner troepen in SY) als je luchtoverwicht hebt, blijken net zo goed armchair generals als het aankomt op wat er gebeurt als je dat deel van de combined arms achterwege laat. Geen enorme verrassing eigenlijk.
Zie eerder genoemd filmpje wat refereert aan de Washington Post. We weten nu hoe dat afliep.

NAVO-doctrine is behoorlijk goed getest in praktijk, misschien niet tegen RU, wel o.a. in 1991 tegen een grotendeels USSR-bewapende Iraq. Beperkingen ervan kennen we ook uit VIetnam en Afghanistan. Die beperkingen zijn in UA vooralsnog niet aan de orde, want daar ging het mis wegens aanhoudende vijandigheid van de lokale bevolking, iets waar RU eerder last van heeft dan UA.

Doctrine is dus verre van onderuit gehaald - dat zou het zijn als NAVO wel vol luchtmacht inzette en afgeslacht werd - het is simpelweg niet van toepassing, en NAVO heeft geen doctrine voor situatie die hier bestaat. Sterker nog, niemand heeft dat, anders dan UA zelf. Dat is wat Ben Hodges ook aangeeft in de uitgebreide interview die Perun met hem deed paar dagen terug: we kunnen de Ukrainers van alles en nogwat leren over hoe met leuk speelgoed om te gaan, maar qua totale strategie en doctrine zijn wij juist degenen die in de lesbanken plaats moeten nemen. Pas als vol NAVO luchtmacht aanwezig is, kunnen wij hen nog wat leren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
rapture schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:25:
[...]

Op naar meer dan een miljoen drones in 2024 produceren.

[...]

Uiteindelijk kan er meer drones geproduceerd worden dan de hoeveelheden kanonnenvoer dat rusland kan mobiliseren.
De beslissende factor in deze oorlog zal denk ik moeten komen van de inzet van drones. Met vliegtuigen kan geen van beide partijen overwicht krijgen. Hoezeer we hopen op het tegendeel, de F16s gaan niet het verschil maken. Ze zijn waarschijnlijk geen partij voor de moderne AA van Rusland. We hebben gezien dat over de grond aanvallen met alleen voertuigen door mijnenvelden leidt tot een heilloze loopgraven oorlog.

Drones zijn het enige middel om overwicht te krijgen en om bewegingsruimte te creëren voor troepen en materieel.

Dat Rusland 10x meer droes produceert is slecht (fake?) nieuws en valt niet echt te rijmen met het bericht dat Oekraïne volgend jaar meer dan 1 miljoen drones naar het front stuurt. Aan het begin van de oorlog was de onmisbaarheid van drones al duidelijk. Hoewel het gruwelijk is dat drones zo massaal ingezet worden op het slagveld is het voor de Europa van levensbelang dat we technologie, industrie en de militaire doctrine zo snel mogelijk aanpassen aan deze nieuwe werkelijkheid.

Een slimme strategie voor Oekraïne zou zijn om op het moment voor te wenden dat het water aan de lippen staat om Rusland zoveel mogelijk van zijn slinkende resources in de strijd te laten gooien. Ondertussen zou Oekraïne grote voorraden drones moeten opbouwen en veel teams moeten trainen die met verschillende strategieën in korte tijd een stook van 20-40 km achter het front vrij kunnen maken en ook vrij kunnen houden. Inzet van deze overweldigende hoeveelheid drones zou gemechaniseerde infanterie voldoende ruimte moeten geven om mijnenvelden op te ruimen en bressen in de Russische linies te slaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvU-T8npgwPBswNX_3-XPOTohkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vcf3Qfmv7LjzGNEOksppK8aY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

'We' letten er al een tijd niet meer op, maar de hoeveelheid artillerie die kapot gaat elke dag opnieuw is gigantisch.

Je hoort niet heel veel meer dat RU echt met veel arti schiet. Zeker, ze doen het nog, maar die massale aanvallen er mee lijken wel over te zijn? (of mis ik iets?).

En we blijven gewoon maar op ~1.000 dode Russen per dag (!!) zitten, bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Tja 350k gepasseerd :/ Helaas verliest Ukraine opnieuw dagelijks wat terrein.
Avdiivka begint er steeds onhoudbaarder uit te zien op de deepstateMAP.

Heeft iemand eigenlijk al iets gehoord over de m1 Abrams? Die waren toch allemaal al geleverd dacht ik maar heb nog niets zien voorbijkomen over inzet etc tenzij gemist?

Frustrerend hoe EU en dan vooral mijn land BE maar ook Frankrijk en Spanje zich gedragen.
Grote beloften vorig jaar om versneld naar 2% BNP te gaan maar voor 2024 toch maar 1.24%...

God does not play dice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:20:
[...]

'We' letten er al een tijd niet meer op, maar de hoeveelheid artillerie die kapot gaat elke dag opnieuw is gigantisch.

Je hoort niet heel veel meer dat RU echt met veel arti schiet. Zeker, ze doen het nog, maar die massale aanvallen er mee lijken wel over te zijn? (of mis ik iets?).

En we blijven gewoon maar op ~1.000 dode Russen per dag (!!) zitten, bizar.
Bizar. Het meest bijzondere vindt ik nog wel dat de russische bevolking achter de oorlog en zijn president blijft staan terwijl er een hoop mensen uit hun omgeving verdwijnen.

Het is ook nog eens dag 666 van de invasie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

-AzErTy- schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:39:
Is terreinverlies de maatstaaf waar we naar moeten kijken? Ja, ik zie RU ook vooruit komen, maar tegen absurde verliezen.

Er wordt nu ook al gesproken dat 2024 een jaar wordt van terreinverlies voor UA (mogelijk), maar met zulke hoge kosten voor RU dat het eind 2024 wel eens over kan zijn of begin 2025.

Langzaam 'achteruit lopen' terwijl je duizenden RU en hun materieel uitschakelt kan ook een tactiek te zijn.

Louter naar terrein op Deepstatemap kijken is denk ik niet de beste indicatie voor hoe het gaat.

• PASware
  • Laatst online: 12-09 10:51
XWB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:00:
Russische troepen maken een allerlaatste schietgebedje alvorens ze Avdiivka bestormen:

Russia soldiers mass pray before assault on Avdiivka
Velen van hun zullen vorig jaar hun laatste kerst meegemaakt hebben denk ik zo.
4x MLRS, dat is netjes.

Ik zie met regelmaat dat er 1 kruisraket neergehaald wordt, waarom zou dat maar telkens 1 stuks zijn? Zou Rusland er telkens maar 1 afschieten om zo de AA te testen?

[ Voor 37% gewijzigd door PASware op 21-12-2023 08:54 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:57
PASware schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:50:
[...]

Velen van hun zullen vorig jaar hun laatste kerst meegemaakt hebben denk ik zo.
Aangezien ze waarschijnlijk Russisch orthodox zijn, hebben ze iets langer (die vieren 6/7 januari kerst)

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Snow_King schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:00:
[...]

Is terreinverlies de maatstaaf waar we naar moeten kijken? Ja, ik zie RU ook vooruit komen, maar tegen absurde verliezen.

Er wordt nu ook al gesproken dat 2024 een jaar wordt van terreinverlies voor UA (mogelijk), maar met zulke hoge kosten voor RU dat het eind 2024 wel eens over kan zijn of begin 2025.

Langzaam 'achteruit lopen' terwijl je duizenden RU en hun materieel uitschakelt kan ook een tactiek te zijn.

Louter naar terrein op Deepstatemap kijken is denk ik niet de beste indicatie voor hoe het gaat.
Het blijft heel vervelend natuurlijk dat terreinverlies omdat je vecht tegen een tegenstander die klaarblijkelijk niet geeft om eigen troepen en mensenlevens. Bovendien ben ik vrij pessimistisch over de mogelijkheden van Oekraine om ooit dat gebied terug te pakken gezien recente ontwikkelingen Westerse steun die afbrokkelt etc.

Ik hoop uiteraard met je mee dat Rusland ineenstort economisch maar ik twijfel gezien het soort van regime, steun van China en nog steeds de forse inkomsten via olie en gas.

God does not play dice

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Thombias schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:41:
[...]
Bizar. Het meest bijzondere vindt ik nog wel dat de russische bevolking achter de oorlog en zijn president blijft staan terwijl er een hoop mensen uit hun omgeving verdwijnen.

Het is ook nog eens dag 666 van de invasie.
Het is een mix van het ‘wij’ vs zij en volledige controle over de reguliere media.
Samen met de Russische mentaliteit dat het gevaarlijk is om openbaar iets tegen de regering te laten blijken.

PSN

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03
Snow_King schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:00:
[...]

Zolang Ukraine als endgame heeft al het bezette land terugwinnen, zal de tactiek van Rusland zijn om Ukraine te laten doodbloeden, door dit zolang mogelijk uit te zingen met middeleeuwse praktijken, net zolang tot er geen strijders en/of wapens/munitie meer zijn aan de kant van Ukraine. Kwestie van de langste adem.

• olafmol
YakuzA schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:12:
[...]

Het is een mix van het ‘wij’ vs zij en volledige controle over de reguliere media.
Samen met de Russische mentaliteit dat het gevaarlijk is om openbaar iets tegen de regering te laten blijken.
De Russische bevolking heeft weinig tot niets te willen, die zijn allang mentaal gebroken. Middeleeuwse praktijken. Het enige dat ze nog willen is extra wapens en munitie, ze weten dat ze toch wel moeten vechten.

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 21-12-2023 09:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
olafmol schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:23:
[...]
Zolang Ukraine als endgame heeft al het bezette land terugwinnen, zal de tactiek van Rusland zijn om Ukraine te laten doodbloeden, door dit zolang mogelijk uit te zingen met middeleeuwse praktijken, net zolang tot er geen strijders en/of wapens/munitie meer zijn aan de kant van Ukraine. Kwestie van de langste adem.
Alleen heeft Oekraïne al heel vaak aangegeven en laten zien dat ze dat doodbloeden juist andersom gebruiken. Zolang de verliezen aan russische kant vele malen hoger zijn blijven ze zitten, zodra de verliezen richting de 1:3 gaat, trekken ze terug naar beter verdedigbare gebieden. Rusland doet wel net of ze de langste adem zullen hebben, maar voorlopig lijken de verliezen in hun nadeel op te lopen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

redwing schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:43:
[...]

Alleen heeft Oekraïne al heel vaak aangegeven en laten zien dat ze dat doodbloeden juist andersom gebruiken. Zolang de verliezen aan russische kant vele malen hoger zijn blijven ze zitten, zodra de verliezen richting de 1:3 gaat, trekken ze terug naar beter verdedigbare gebieden. Rusland doet wel net of ze de langste adem zullen hebben, maar voorlopig lijken de verliezen in hun nadeel op te lopen.
Soms is het ook gewoon wiskunde. Als jij gemiddeld 12 tanks verliest (als in vernietigd/kwijt niet defect maar terug gekomen) dan ben jij gemiddeld per maand bij 30 dagen 306 tanks kwijt. Bij een productieratio van 20% los van refurbishment van oude tanks weet je 62 tanks terug te krijgen nieuw. Dus netto ga je in stock 245 tanks achteruit per maand. Dat is bijna 1000 tanks per 4 maanden.

Rusland heeft veel old stock om te refurbishen maar dan hebben we het over pakweg 3000 a 4000 tanks op zijn meest wat betekend dat bij deze aantallen na anderhalf jaar alleen nog nieuwe tanks over blijven wat dus pakweg 60 tanks per maand is. Nu zal een deel van de tanks via repair kunnen worden hersteld maar dit zijn diminishing returns.Dat is dus ook die 2025 datum. In 2025 is de toestand van Rusland dusdanig dat ze letterlijk maar 60-70 tanks per maand bij de bestaande surplus kunnen duwen. Als je er 12 per dag verliest gemiddels is je nieuwe voorraad tanks dus in een week tijd op en moet je 3 weken zonder tanks het zien te redden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 12-09 13:11

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

-AzErTy- schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:39:
De slag bij Bakhmut lijkt (ook) te zijn begonnen, ik zag recent de 4e, 72e en 200e MRB van de 'midlands' en het 1307e MRR vanuit het niets naar het front opschuiven ten noorden van Bakhmut, dus ik verwacht hier binnenkort meer beelden / nieuws uit die hoek. Ook DeepStateMap bevestigd dit met van de 17e op de 18e een aantal frontverschuivingen naar het westen.

Het gekke is trouwens dat Oekraïne claimde dat het 72e volledig was vernietigd op 15 september, aldus Wikipedia. Dus mogelijk is hier een hoop nieuwe manschappen aan toegevoegd, of was de claim domweg niet waar.
Van het 4e heb ik geen informatie gevonden, behalve wat hele oude historische. Qua aantallen heb ik ook niet echt zo snel iets gevonden. Maar over het algemeen iets van 3.000 - 4.500 troepen per brigade en dat regiment van rond de 2.000 troepen, dus reken op een aanval van 11.000 - 15.000 man, aangenomen dat ze volledig bezet zouden zijn.

Allicht verklaart dat iets waarom de aantallen gesneuvelden / kapotgeschoten materiaal de laatste dagen structureel weer flink hoog ligt.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
De hele discussie over verliezen van Rusland en hoe lang die houdbaar zijn is eigenlijk niet zo relevant. Rusland, en met name Poetin en zijn kliek hebben het westen altijd gezien als luie volgevreten lafaards. En het enige dat zij hoeven te doen is zoveel mogelijk ellende veroorzaken en de democratische processen verstoren bij de vijand.

En dat is ze aardig gelukt, net voor ze begonnen hadden ze Duitsland in een hoek, en ook ons, met de energie. Ze hadden de pech dat Oekraïne goed weerstand bood in de eerste dagen en de eenheid binnen de westerse wereld groot was.

Dat is nu langzaam weer aan het afkalven, wij hebben inmiddels een Rusland adorerende leider in wording die verkozen is. Elders neemt de zin in het blijven leveren en steunen ook wat af. Er zit in ieder geval minder vaart in.

Dat is waar Rusland op gokt, onze zwakte veroorzaakt door welvaart. In Rusland zijn optiek zijn dit allemaal bemoedigende signalen. Zij hoeven alleen enorme hoeveelheden mensen te bijven aanvoeren. En hopen hier gewoon dat 'wij' het opgeven en Oekraïne laten innemen.

Ik zeg niet dat wij dit doen of zelfs maar overwegen. Maar dit is simpelweg wat Rusland zijn tactiek is. Vanaf dag 4 van de 3 daagse speciale militaire operatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

CornermanNL schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:20:
De hele discussie over verliezen van Rusland en hoe lang die houdbaar zijn is eigenlijk niet zo relevant. Rusland, en met name Poetin en zijn kliek hebben het westen altijd gezien als luie volgevreten lafaards. En het enige dat zij hoeven te doen is zoveel mogelijk ellende veroorzaken en de democratische processen verstoren bij de vijand.

En dat is ze aardig gelukt, net voor ze begonnen hadden ze Duitsland in een hoek, en ook ons, met de energie. Ze hadden de pech dat Oekraïne goed weerstand bood in de eerste dagen en de eenheid binnen de westerse wereld groot was.

Dat is nu langzaam weer aan het afkalven, wij hebben inmiddels een Rusland adorerende leider in wording die verkozen is. Elders neemt de zin in het blijven leveren en steunen ook wat af. Er zit in ieder geval minder vaart in.

Dat is waar Rusland op gokt, onze zwakte veroorzaakt door welvaart. In Rusland zijn optiek zijn dit allemaal bemoedigende signalen. Zij hoeven alleen enorme hoeveelheden mensen te bijven aanvoeren. En hopen hier gewoon dat 'wij' het opgeven en Oekraïne laten innemen.

Ik zeg niet dat wij dit doen of zelfs maar overwegen. Maar dit is simpelweg wat Rusland zijn tactiek is. Vanaf dag 4 van de 3 daagse speciale militaire operatie.
Slechte tactiek. Er zijn al verschillende Europese plannen die er doorheen worden gedrukt met support tot 2029. Rusland zijn beeldvorming van het westen is net zo vertekend als het westen zijn beeldvorming van Rusland was. Het is juist die beeldvorming van Rusland die ze deze oorlog gaat kosten.

Wat betreft Wilders - Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Alles wordt geregeld wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Auredium schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:28:
[...]

Slechte tactiek. Er zijn al verschillende Europese plannen die er doorheen worden gedrukt met support tot 2029. Rusland zijn beeldvorming van het westen is net zo vertekend als het westen zijn beeldvorming van Rusland was. Het is juist die beeldvorming van Rusland die ze deze oorlog gaat kosten.

Wat betreft Wilders - Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Alles wordt geregeld wat dat betreft.
Lijkt mij ook, maar ze blijven ermee bezig. Ik zie liever heel veel steun, En over Wilders maak ik mij om andere redenen ook wel zorgen, maar dat is hier niet relevant.

Ik hoop van harte dat Oekraïne zo snel mogelijk zijn eigen wapen industrie zo heeft opgebouwd dat ze voor een groot deel in de eigen behoefte kan voorzien.

Ik ben misschien ook veel te ongeduldig en dit is wat het is wellicht. Maar ik zou graag meer (zichtbare) urgentie zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Auredium schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:28:
[...]

Dat zei Franz von Papen ook al... zolang we partij dat RU als bondgenoot ziet in regering hebben, zijn wij een risico voor steun aan UA. En de tegenstander onderschatten is een van de redenen dat PVV nu kans heeft een regering te proberen te vormen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
CornermanNL schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:20:

Met mijn cynische pet op: het gas is weer goedkoop.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

dion_b schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:41:
[...]

Dat zei Franz von Papen ook al... zolang we partij dat RU als bondgenoot ziet in regering hebben, zijn wij een risico voor steun aan UA. En de tegenstander onderschatten is een van de redenen dat PVV nu kans heeft een regering te proberen te vormen.
Je woorden zijn nog vers of ze worden al bewaarheid...

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 12-09 17:28
Freakertje schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:56:
[...]

De slag bij Bakhmut lijkt (ook) te zijn begonnen, ik zag recent de 4e, 72e en 200e MRB van de 'midlands' en het 1307e MRR vanuit het niets naar het front opschuiven ten noorden van Bakhmut, dus ik verwacht hier binnenkort meer beelden / nieuws uit die hoek. Ook DeepStateMap bevestigd dit met van de 17e op de 18e een aantal frontverschuivingen naar het westen.
De hoge dagelijkse cijfers zullen wrs nog wel aanhouden richting Nieuwjaar.
'Reporting from Ukraine' bericht ook over een grote Russische troepenmacht bij Bakhmut.
Zo'n 80.000 man en 2 van de beste 'Motorized Rifles'/tanks en pantserwagens die nog over zijn.
Meerdere voormalige Wagner huurlingen zouden ten zuiden van Bakhmut gevangen zijn genomen.
Die groep is nu onderdeel van het Russische leger onder de noemer V-eenheden (voor 'Vagner').
Dit itt tot de Z-eenheden van voormalige gevangenen.
YouTube: 20 Dec: IT STARTED! THE BIGGEST BATTLE OF THE WAR. RUSSIANS DEPLOY 8...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isomis
  • Laatst online: 21:02
Gaat Rusland niet zwakker worden als ze meer terrein hebben? Heel Oekraïne bezetten is toch niet te doen? Wellicht helemaal niet zo slechte techniek om ze lekker door te laten stoten en daarna weer aan te vallen.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
isomis schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:36:
Gaat Rusland niet zwakker worden als ze meer terrein hebben? Heel Oekraïne bezetten is toch niet te doen? Wellicht helemaal niet zo slechte techniek om ze lekker door te laten stoten en daarna weer aan te vallen.
Ja, alhoewel de terreinwinst nu niet echt noemenswaardig te noemen is. Waarbij rusland dan ook nog eens op de meest onlogische plekken aanvalt, de plekken die nl. het best verdedigd zijn. Zeker Avdiivka is wat dat betreft een plek waar ze veel verliezen voor weinig winst (net als Bakhmut eerder trouwens, maar Avdiivka is nog een tandje erger)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:39:
[...]

Ja, alhoewel de terreinwinst nu niet echt noemenswaardig te noemen is.
Dat gebied rond Bakhmut was eerder al terug veroverd door Oekraïne, dus de Russen nemen hier hoogstens wat oud terrein wat ze voor de zomer ook al in handen hadden (de groene gebieden op Deep State).

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
isomis schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:36:
Het doel is al lang niet meer om Oekraïne volledig te bezetten. Putin's doelstellingen zijn de volledige Donbas innemen, maar aan het huidige tempo duurt dat nog 20 jaar.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:57:
[...]

Het doel is al lang niet meer om Oekraïne volledig te bezetten. Putin's doelstellingen zijn de volledige Donbas innemen, maar aan het huidige tempo duurt dat nog 20 jaar.
Maar houdt Ukraine dit nog 20 jaar vol? Ik heb nog best wat Ukrainse collegas, vandaag een gesprek met één van hen nog gevraagd naar de plannen voor de feestdagen. Maar de overheid heeft alle nationale feestdagen ingetrokken. Geen kerst en geen vrij op nieuwjaarsdag.

Te begrijpen voor een land in oorlog maar voor mijn collega en zijn gezin lastig. Ze zijn al van de Mykolajiv naar het westen verhuisd en blijven in spanning of hij naar het front moet.

Volgens mij kun je zo geen moment echt rust vinden. Hoe lang houd je dat vol?

Niet echt over de strijd maar wat context die ik wilde delen. We praten hier over mensen zoals jij en ik. Echt bizar

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
peter13579 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:58:
[...]Maar houdt Ukraine dit nog 20 jaar vol? Ik heb nog best wat Ukrainse collegas, vandaag een gesprek met één van hen nog gevraagd naar de plannen voor de feestdagen. Maar de overheid heeft alle nationale feestdagen ingetrokken. Geen kerst en geen vrij op nieuwjaarsdag.
Niet echt over de strijd maar wat context die ik wilde delen. We praten hier over mensen zoals jij en ik. Echt bizar
Europa zal haar steun aan UA echt niet stopzetten.
Anders hoeven jij en ik over 20 jaar (misschien wel eerder) geen plannen voor de feestdagen te maken, heeft onze regering alle feestdagen ingetrokken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Germany will provide Ukraine with more Marder infantry fighting vehicles than previously reported.

This information was published on the official website of the German government.

According to the updated list of aid from the German government, the country has financed or transferred 120 Marder 1A3 infantry fighting vehicles to Ukraine.
https://mil.in.ua/en/news...er-deliveries-to-ukraine/
The Finnish Government has endorsed the allocation of the 21st military assistance package for Ukraine amid the Russian full-scale invasion.
https://www.ukrinform.net...ssistance-to-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Canadian Firm Roshel Marks Milestone with 1000th Armored Vehicle Handover to Ukraine
https://mil.in.ua/en/news...icle-handover-to-ukraine/

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wie weet krijgt Oekraïne binnenkort Japanse wapens:
Voor het eerst in zijn naoorlogse geschiedenis overweegt Japan de export van raketsystemen naar de VS. Als de nieuwe exportrichtlijnen worden goedgekeurd, kunnen de VS via deze omweg Oekraïne iets gemakkelijker aan dodelijke verdedigingswapens helpen. De versoepeling is een keerpunt voor het voorheen zo pacifistische Japan.

March of the Eagles

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 18:39
XWB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:16:

[...]
Voorlopig niet. De Japanse wapens zijn bedoeld als compensatie voor andere wapens die wel aan de Oekraïne worden geleverd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7LtvnXyPlEEw7H2r3rgINanhBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wuERtq3jKkKAKnkVfRxImoj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
Had en hierboven ook ergens staan.

Ging volgens mij om patriot raketten idd.

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:19
YakuzA schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:05:
[...]

Had en hierboven ook ergens staan.

Ging volgens mij om patriot raketten idd.
Klopt, Japan is gevraagd of ze de raketten terug kunnen leveren aan de US.

In een Telegram kanaal wordt dit net gepost.

⚡️⚡️⚡️Ukrainian Air Force shoots down three Russian Su-34 fighter-bombers in the southern sector, says Ukrainian Air Force commander Oleshchuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFsBtN3vh-kZVvyTvlrxPsV-nCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkcNjMdvFIfyKreviTcXOl3p.jpg?f=fotoalbum_large

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Finland gooit ook weer een balletje op:
https://www.ukrinform.net...-from-esm-to-ukraine.html
Finland proposes to allocate €80B from ESM to Ukraine

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

basjuh schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:18:
In een Telegram kanaal wordt dit net gepost.

⚡️⚡️⚡️Ukrainian Air Force shoots down three Russian Su-34 fighter-bombers in the southern sector, says Ukrainian Air Force commander Oleshchuk

[Afbeelding]
wauw .. dat is best een hoge score voor 1 dag

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

vso schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:24:
[...]

wauw .. dat is best een hoge score voor 1 dag
Nogal wauw ja! Als het klopt wat @basjuh schrijft dan is het echt top.

De Su-34 is nogal een modern toestel van de Russen. Volgens mij durfden ze er al amper mee in de buurt van UA te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Snow_King schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:35:
[...]

Nogal wauw ja! Als het klopt wat @basjuh schrijft dan is het echt top.

De Su-34 is nogal een modern toestel van de Russen. Volgens mij durfden ze er al amper mee in de buurt van UA te komen.
Patriot of F16 word er op twitter geroepen, zou tussen Kherson & het Krim zijn gebeurt

Zal nog wel even duren voordat het 1 en ander bevestigd word.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 22-12-2023 13:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
vso schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:12:
[...]

Patriot of F16 word er op twitter geroepen, zou tussen Kherson & het Krim zijn gebeurt

Zouden ze de F16s al operationeel inzetten? Er werd gesproken over een paar maanden trainen en Nederland bijvoorbeeld levert ze pas in 2024. Ik zou het heel snel vinden als er nu al een paar vlogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

vso schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:12:
[...]

F16...hmmm...het zou kunnen. Patriot kan ook, meest geavanceerde heeft 160km range volgens mij maar geen idee of Oekraïne die heeft. F16 daarentegen kun je echt van alles onder hangen. Het NATO arsenaal is behoorlijk aangezien we hier zijn ingericht voor juist het gebruik van vliegtuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dit is niet a.g.v. de drone-aanval op het vliegveld dat (eer)gisteren heeft plaatsgevonden? Daar werd ook gesproken over minstens 2 vernietigde SU-34's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:17:
[...]

Zouden ze de F16s al operationeel inzetten? Er werd gesproken over een paar maanden trainen en Nederland bijvoorbeeld levert ze pas in 2024. Ik zou het heel snel vinden als er nu al een paar vlogen.
ik dacht dat ze al bezig waren met trainen voordat uberhaupt de kogel door de kerk was, FOW

Anyway stel dat het F16's waren dan was dit "het" moment om ze in te zetten, is wel een trend net zoals ATACMS iets doet boem en daarna word er schorvoetend bekend gemaakt tja de "gamechanger" (kuch) was er al een tijdje dit was het moment om het aan te kondigen.

Nadeel is dat de russen inmiddels ook daar direct actie op ondernemen, logisch want ze zijn nog meer het haasje. Als het internet wat minder "actief" ermee bezig zou zijn dan zouden de russen in het ongewisse blijven en hebben ze pas na wat meer heftige "onhandige rookplekken" bevestiging.

Maar laten we afwachten wat er gebeurt

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Meest voor de hand liggend, gezien het verloop tot dusverre van deze oorlog, is een overijverige RU S400 batterij 😉.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
rgras schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:19:
Dit is niet a.g.v. de drone-aanval op het vliegveld dat (eer)gisteren heeft plaatsgevonden? Daar werd ook gesproken over minstens 2 vernietigde SU-34's.
Dit is wel de meest logische verklaring, aangezien het daar over 2 of meer kapotte SU34’s ging.

/edit:
Of toch niet:

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 22-12-2023 14:07 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een TOS1, zo te horen is het weer Madyar:
badaboom.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Hier wat Russische jets in beeld tijdens een gecombineerde lucht/artillerie UA aanval regio Kherson. Het lijken SU-24's te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:14:
Hier wat Russische jets in beeld tijdens een gecombineerde lucht/artillerie UA aanval regio Kherson. Het lijken SU-24's te zijn.

[Twitter]
Het plaatje aan het einde van de video is dezelfde als die hier (basjuh in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M12") gepost is.

Het beeld is veel te wazig om te zien wat er geraakt wordt, dus ik kan niks bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:18:
[...]

Het plaatje aan het einde van de video is dezelfde als die hier (basjuh in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M12") gepost is.

Het beeld is veel te wazig om te zien wat er geraakt wordt, dus ik kan niks bevestigen.
Die begrijp ik niet helemaal, het filmpje gaat om doelen op de grond. Wel met Russische Jets in beeld maar met hele smalle vleugels die niet bij SU-34's passen. Dus waarschijnlijk is dit een andere actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:26:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal, het filmpje gaat om doelen op de grond. Wel met Russische Jets in beeld maar met hele smalle vleugels die niet bij SU-34's passen. Dus waarschijnlijk is dit een andere actie.
Ik weet ook niet wat dat plaatje aan het eind voor doel heeft in het filmpje. Mijn eerste gedachte was dat er SU-34s op de grond geparkeerd stonden die nu vernietigd zijn. Maar dat is niet te zien, en ik zie ook geen start/landingsbaan. Niet dat je die echt nodig hebt want een SU-34 kan ook vanaf een grasveld opstijgen.

Dus geen idee of beeld en plaatje gerelateerd zijn. Het enige wat opvalt is dat het hetzelfde plaatje is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
bloody schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:01:
[...]
Je woorden zijn nog vers of ze worden al bewaarheid...
[Twitter]
Vast geen toeval dat ze nu versneld iets eerder worden overgeschreven bij het postkantoor?

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]
Japan levert haar patriots terug aan de US, de US levert haar eigen patriots aan Oekraïne.

Soort ringtausch, circlexchange. Net even een nieuw woord uitgevonden (en een e bespaart)

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 23:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Om de energievoorziening in Oekraïne de komende tijd te stutten stuurt de EU nog 500 extra generatoren naar het land. Positief hierin is dat het meer anticiperend gebeurt dan pas na het moment dat de energietekorten al zijn ontstaan.

(Volkskrant Liveblog)
EU stuurt 500 extra energiegeneratoren naar Oekraïne
13:51
De EU zendt nog eens vijfhonderd energiegeneratoren naar Oekraïne uit de eigen voorraad van de Europese beschermingsdienst Rescue in Polen. Dat meldt de Europese Commissie.

Eerder werden er al 2178 generatoren uit deze vaste noodvoorraad naar Oekraïne gestuurd. Alles bij elkaar gingen er zo'n 5500 generatoren vanuit de EU naar Oekraïne, ook via andere noodmechanismen.
In hoeverre deze noodvoorraad nu weer verder wordt opgebouwd blijft even in het midden. Het is niet denkbeeldig dat een gedeelte van de geleverde generatoren in Oekraïne wordt afgeschreven (door beschadiging en dergelijke).
‘Het doel is voldoende aanvoer van elektriciteit te garanderen tijdens de koude en donkere maanden’, aldus de Europese Commissie. De generatoren zijn krachtig genoeg om ziekenhuizen, afvalwaterzuiveringen of scholen draaiende te houden.

De Europese beschermingsdienst Rescue houdt permanent vliegtuigen, medisch materiaal, veldhospitalen en ander noodmateriaal paraat. Zo kan de EU in geval van een crisis sneller als geheel handelen. (ANP)
In deze press release van de EU staat nog onder meer dat de generatoren kleine vermogens moete kunnen afdekken tussen 12.5 kVA en 1000 kVA en een eceonomeische waarde van 16.5 Miljoen Euro vertegenwoordigen. De levering vindt plaats aan verschillende Oekraïense ministeries. 40 van de generatoren zijn bedoeld voor scholen. De EU wijst scholing aan als een vitale maatschappelijke functie.

De eigen EU voorzieningen die onder rescEU vallen vormen aangevuld met bijdragen van de lidstaten een EU Civil Protection Mechanism. Voor de duidelijkheid, van de 5500 generatoren genoemd in het Volkskrant artikel zijn 2178 afkomstig uit de rescEU voorraden zelf.

Naast de generatoren voor de energievoorziening doet EU Civil Protection Mechanism nog veel meer. In totaal heeft deze service, als ik het goed interpreteer, Oekraïne inmiddels 796 Miljoen Euro aan ondersteuning geboden.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 22-12-2023 18:16 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mir4dor
Paar nieuwe spulletjes uit Duitsland;

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Dilemma's, wat geef je toe. Oekraïne die drie! van je nieuwste jets neerschiet, of dat het Friendly Fire is. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNjPGHlExndXukpycVoTMI7IBZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQkN4Fnu3Hs8FInNNyIpLdKG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tens schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:42:
Dilemma's, wat geef je toe. Oekraïne die drie! van je nieuwste jets neerschiet, of dat het Friendly Fire is. >:)
[Afbeelding]
Eigenlijk wel goed dat het friendly fire is, patriot dingus kost ook wat $$$$

nu heb je 3 downed jets, + wat AA wat nog vernietigd moet worden (die ook $$$ munitie kwijt is) + koste UA niks ..

linksom/rechtsom leuk kerst kado toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
vso schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:52:
[...]

Eigenlijk wel goed dat het friendly fire is, patriot dingus kost ook wat $$$$

nu heb je 3 downed jets, + wat AA wat nog vernietigd moet worden (die ook $$$ munitie kwijt is) + koste UA niks ..

linksom/rechtsom leuk kerst kado toch ?
Rusland heeft wel net een nieuwe versie Pantsir ingezet in Oekraïne,misschien wat kinderziektes?

edit: illustrative image 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gNUWUBOIrNe4mhsqUtqzQ8ngs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSg7cpevcRQefMOymvz9rscq.jpg?f=fotoalbum_large
Russian media reported that the new version of the Pantsir air defense system is already participating in the full-scale invasion of Ukraine.
https://defence-blog.com/...efense-system-to-ukraine/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Tens schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:05:
[...]Rusland heeft wel net een nieuwe versie Pantsir ingezet in Oekraïne,misschien wat kinderziektes?
[Afbeelding]
[...]
https://defence-blog.com/...efense-system-to-ukraine/
Sinds wanneer ligt UA op het zuidelijk halfrond waar het nu zomer begint te worden?
Gras / kruiden nog felgroen, bomen nog in het blad?
Duidelijk een foto die niet 'net' is gemaakt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yaksa schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:12:
[...]

Sinds wanneer ligt UA op het zuidelijk halfrond waar het nu zomer begint te worden?
ja, en? :?
If you wish to report grammatical or factual errors within our news articles, you can let us know by using the online feedback form.

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 22-12-2023 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Yaksa schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:12:
[...]

Nou, ik kom de foto ook tegen in de 5e post van dit forum. De post is uit 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
asing schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:22:
[...]Nou, ik kom de foto ook tegen in de 5e post van dit forum. De post is uit 2020.
Dit topic zou een informatiebron moeten zijn voor actuele ontwikkelingen.
Wanneer @Tens dan beweert: "Rusland heeft wel net een nieuwe versie Pantsir ingezet in Oekraïne" met een foto er onder die in de zomer is gemaakt dan is dat nou niet bepaald een actuele ontwikkeling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De behandeling van Russische soldaten aan het front:
In een zeldzaam interview met een bekende radiomaker vertelt een Russische vrouw over het leven van haar man, soldaat aan het front in Oekraïne. Hij is voor de tweede keer gewond geraakt, kan zelfs zijn thuisadres niet meer herinneren, maar moet aan het front blijven. Op ­86 meter van de Oekraïense stellingen.
Het interview duurt twaalf minuten en is onderdeel van de The breakfast show, een programma van Alexander Pljoesjev. De Russische radiomaker was de ster van oppositiekanaal Ekho Moskvy, voordat het offline gehaald werd door de Russische internetwaakhond Roskomnadzor. Vandaag zendt Pljoesjev uit vanuit Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, en plaatst hij zijn interviews op videoplatform Youtube.

Drie kwartier ver in de meest recente uitzending spreekt de radiomaker met Alexandra, de vrouw van een Russische soldaat die werd gemobiliseerd op 27 oktober 2022. Sindsdien zit hij in een gebied waar “actief strijd met de vijand” geleverd wordt en is hij twee keer gewond geraakt. De vrouw wil haar man zo snel mogelijk weer thuis en laat haar stem geregeld horen op het internet. Intussen krijgt ze haar man maar zelden te horen.
Russische troepen mogen maximaal vijf dagen in een ziekenhuis verblijven. Shellshock of niet, je gaat terug naar het front:
“De situatie aan het front is vreselijk”, vertelt ze. “Mijn man zit op 86 meter van de Oekraïense stellingen. Een paar maanden geleden is het leger overgeschakeld op een offensieve tactiek. Eerst was hij deel van een verkenningseenheid. Vorige zomer werd die opeens klaargestoomd tot een stormtroep. De laatste keer dat ik hem kon spreken, lag hij in een ziekenhuis. Hij lijdt ook aan shellshock.” Volgens de vrouw mogen Russische militairen niet langer dan vijf dagen in een ziekenhuis verblijven. Daarna worden ze opnieuw naar het front gestuurd.
De realiteit aan het front is dan ook totaal anders dan wat Russen op televisie zien:
Haar man had het over “kolossale verliezen van manschappen”. “Zijn realiteit heeft niets te maken met wat wij hier zien op televisie”, vertelt de vrouw. Ze zegt dat elk contact met haar man verboden werd, zodra de Russische overheid haar kritiek gehoord had. “Na zijn tweede verwonding heb ik me gericht tot het rekruteringskantoor en de autoriteiten. Met alle documenten en bewijzen van zijn verwondingen. Ik heb gesmeekt om hem tenminste naar veiligere oorden te sturen. Niemand wilde luisteren. Tijdens ons laatste gesprek vroeg mijn man naar ons thuisadres. Dat kon hij zich niet meer herinneren.”
Het knaagt ook dat andere Russische mannen op tijd zijn weggevlucht:
Het wringt dat er landgenoten zijn die de mobilisatie hebben kunnen ontvluchten. Bijvoorbeeld door naar het buitenland te verhuizen. “Terwijl mijn man zich onmiddellijk ging aanmelden, omdat we zeker waren dat er anders een strafzaak boven ons hoofd zou hangen. Mijn man zou ook nooit zijn land ontvluchten.”
En dan die vraag: "waarom toch"?
De presentator peilt ook naar haar mening over de grootschalige oorlog die Rusland nu bijna twee jaar voert. “Ik ben tegen elke vorm van geweld op burgers”, antwoordt de vrouw. “Waarom was dit nodig? We werden door niemand aangevallen.” Ook haar man denkt intussen zo. “We verschilden eerst van mening over het nut van “de speciale operatie”. Vandaag vindt hij het onbegrijpelijk dat Russen en Oekraïners met elkaar in oorlog zijn.” In haar dorp in Rusland is het anders, beweert ze. “Het laat hen koud. Onverschilligheid heerst. Ieder leidt zijn eigen leven.”

De vrouw hoopt stellig dat beide partijen snel naar de onderhandelingstafel gaan voor een vredesbestand. “Elke oorlog eindigt op diplomatieke wijze”, zegt ze. “Ik ben tegen elke vorm van moord. Wie doodt nog burgers in de 21ste eeuw? We zijn toch verstandige wezens?” Ook in Oekraïne zijn ze het moe, beweert de vrouw. “Dat zie je in de laatste peilingen uit Kiev. De meerderheid vindt dat de prijs voor de overwinning te hoog is.”

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Yaksa schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:32:
[...]

Dit topic zou een informatiebron moeten zijn voor actuele ontwikkelingen.
Wanneer @Tens dan beweert: "Rusland heeft wel net een nieuwe versie Pantsir ingezet in Oekraïne" met een foto er onder die in de zomer is gemaakt dan is dat nou niet bepaald een actuele ontwikkeling.
Ze hebben volgens de wiki sinds 2019 een versie genaamd Pantsir-SM.
Pantsir-SM

The Pantsir-SM variant incorporates a multi-functional targeting station, increasing target detection range from 40 to 75 km (25 to 47 mi) and engagement range from 20 to 40 km (12 to 25 mi). The system uses a new high-speed extended range missile. Existing Pantsir systems can be upgraded to SM standard. It is fitted to a new 8×8 Kamaz truck chassis with an armored cab. Development was completed in 2019. It is reportedly deployed in Ukraine as of December 2023.
Geen idee hoeveel ze van die versie hebben en ook een beperkte voorraad raketten kan een reden zijn geweest om ze niet eerder in te zetten.

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid