Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:
  • 170.298 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

HCMarX schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:52:
[...]
Het Russische leger heeft te weinig nieuwjaarsgeschenken en heeft besloten dat er voor het einde van het jaar nog 15,000 eigen collega's de dood ingejaagd moeten worden? Wat een afgrijselijke slachtpartij.
De Oekraïners kunnen de kerstgeschenken wel regelen.

Video:

Van Magyar kunnen ze het ook krijgen:

https://t.me/robert_magyar/718

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
-1 SU-25. Lijkt een friendly fire foutje:

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 17-12-2023 19:23 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Opmerkelijk:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgfmOhT6wMwG9kOixYfX69NWLrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6291vyNVh41WrsbSti38isFN.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Opmerkelijk, normaal gesproken zijn de maandagcijfers relatief laag, toch?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

Het is niet zijn huidige kantoor, maar een wellicht toekomstig kantoor welke nu voorbereid wordt op zijn eventuele komst.
Dat maakt de potentieel aangerichte schade hopelijk wat minder :)

[ Voor 9% gewijzigd door bloody op 18-12-2023 07:51 ]

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
PASware schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:37:
[...]

Ik denk dat de Russen bang zijn dat ze de 350k dit jaar niet halen en er nog even de schouders onder aan het zetten zijn :X

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
In dit tempo worden ook de 6000 tanks nog gehaald dit jaar. Zelfs als we ervan uitgaan dat de UA hun tellingen met 20% mis hebben (om wat voor reden dan ook) zijn er sinds de start ruim 5000 vernietigd en er is geen teken dat ze zonder komen te zitten, toch wel beangstigend.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
CrazyOne schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:08:
In dit tempo worden ook de 6000 tanks nog gehaald dit jaar. Zelfs als we ervan uitgaan dat de UA hun tellingen met 20% mis hebben (om wat voor reden dan ook) zijn er sinds de start ruim 5000 vernietigd en er is geen teken dat ze zonder komen te zitten, toch wel beangstigend.
Dit soort tekenen?

Of hetzelfde zelfs voor de oneindige stocks van BMP1.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2023 08:26 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Komt wel overeen met wat Perun aangaf in een video enige tijd geleden. Uiteindelijk zit Rusland te vechten met 15-20% nieuw geproduceerde tanks en rond de 80% oude tanks van T72 en ouder. Hun beste old stock zal als eerste op raken en dat zijn T80's.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:42

Snow_King

Konijn is stoer!

PASware schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:37:
[...]

Ik vind het de afgelopen dagen met personeel al weer erg hoog, steeds rond de 1000 per dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Snow_King schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:04:
[...]

Ik vind het de afgelopen dagen met personeel al weer erg hoog, steeds rond de 1000 per dag.
Wat we zien is echt een stevig offensief van Rusland vergelijkbaar met afgelopen jaar rond deze tijd. In tegenstelling tot afgelopen jaar heeft Oekraïne nu clustermunitie. Zolang de linies niet veel bewegen en de verdediging het weet uit te houden is dit een verlies van Rusland.
Maar....ik weet bijna zeker dat Oekraïne onder grote druk staat. Er moet goed materiaal voor verdediging worden gestuurd want ik vermoed dat daar de sleutel voor overwinning in ligt. Poetin en zijn top willen ten koste van alles Oekraïne hebben. Dus zal de politieke top zo lang mogelijk de militaire top aanzetten tot massale aanvallen. Als de verliezen dan jaar na jaar oplopen en materiaal dunnetjes begint te worden dan zal de militaire top wss zich bedanken en het voor gezien houden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:13:
[...]

Dit soort tekenen?
[Twitter]

Of hetzelfde zelfs voor de oneindige stocks van BMP1.
[Twitter]
Dit is wel weer een filmpje waar ik happy van word (had een foto kunnen zijjn paar stappen achteruit)

https://twitter.com/PresenceInno/status/1736477187769815266

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:51
vso schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:18:
[...]

Dit is wel weer een filmpje waar ik happy van word (had een foto kunnen zijjn paar stappen achteruit)

https://twitter.com/PresenceInno/status/1736477187769815266
gevalletje Noord-Koreaanse munitie of gewoon volledig op geschoten loop die er de brui aan geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Auredium schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:15:
[...]

Komt wel overeen met wat Perun aangaf in een video enige tijd geleden. Uiteindelijk zit Rusland te vechten met 15-20% nieuw geproduceerde tanks en rond de 80% oude tanks van T72 en ouder. Hun beste old stock zal als eerste op raken en dat zijn T80's.
Dan hebben ze nog de T55, daar lijken er nog weinig van gesneuveld te zijn en daar hebben ze er nog heel veel van volgens mij. Ja het zijn hopeloos verouderde tanks, maar ook een T55 schiet een stenen gebouw aan flappen. Dat de armor veel slechter is dan nieuwere tanks is volgens mij niet belangrijk, want een beetje ATGM schiet overal doorheen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

PASware schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:31:
[...]

Dan hebben ze nog de T55, daar lijken er nog weinig van gesneuveld te zijn en daar hebben ze er nog heel veel van volgens mij. Ja het zijn hopeloos verouderde tanks, maar ook een T55 schiet een stenen gebouw aan flappen. Dat de armor veel slechter is dan nieuwere tanks is volgens mij niet belangrijk, want een beetje ATGM schiet overal doorheen.
Alhoewel ik het daar met je eens ben denk ik dat deze tanks mogelijk nog vatbaarder zijn voor drones e.d. Vergeet ook niet dat deze jongens het op moeten nemen tegen o.a. Leo 2 tanks en Challangers die T55's kunnen uitschakelen ver, ver voor het omgekeerde kan gebeuren. Je wilt die dingen niet een offensief in sturen; hooguit als verdediging gebruiken. Gezien de verliezen is Rusland nog veel pantser het offensief in aan het sturen. Een offensief met voornamelijk BMP1 en T55's zal enorme verliezen lijden.

TLDR - T55 is een tank ja maar als dat je MBT in een gevecht wordt daalt je offensieve kwaliteit enorm.

[ Voor 5% gewijzigd door Auredium op 18-12-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Auredium schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:36:
[...]

Alhoewel ik het daar met je eens ben denk ik dat deze tanks mogelijk nog vatbaarder zijn voor drones e.d. Vergeet ook niet dat deze jongens het op moeten nemen tegen o.a. Leo 2 tanks en Challangers die T55's kunnen uitschakelen ver, ver voor het omgekeerde kan gebeuren. Je wilt die dingen niet een offensief in sturen; hooguit als verdediging gebruiken. Gezien de verliezen is Rusland nog veel pantser het offensief in aan het sturen. Een offensief met voornamelijk BMP1 en T55's zal enorme verliezen lijden.

TLDR - T55 is een tank ja maar als dat je MBT in een gevecht wordt daalt je offensieve kwaliteit enorm.
Een T72 maakt al geen kans tegen een Leo/Challenger, al zal het bereik van een t72 mogelijk beter/verder zijn dan een T55.
In een offensief zal het met een T55 minder soepel gaan dan met een T72, maar ik verwacht geen wezenlijk verschil, met een FPV drone inslag op de juiste plek zal een T72 ook uitgeschakeld worden. Waarschijnlijk zal dat bij een T55 wat makkelijker zijn omdat die meer zwakke plekken heeft, maar die T72 krijg je ook wel klein.

In stedelijk gebied kan een T55 wel heel veel schade aan kunnen richten.

Dat het gebruik van een T55 een achteruitgang is, is logisch, maar nog steeds zijn ze erg dodelijk als je op dat moment geen drone en/of ATGM voorhanden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
PASware schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:31:
[...]

Ze hebben er nog een aantal idd.
Maar de meeste T55’s zijn al ‘officieel’ ontmanteld dacht ik?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
YakuzA schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:59:
[...]

Ze hebben er nog een aantal idd.
Maar de meeste T55’s zijn al ‘officieel’ ontmanteld dacht ik?
Geen idee, valt mij wel op dat er maar weinig kapot geschoten T55's zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

PASware schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:48:
[...]

Een T72 maakt al geen kans tegen een Leo/Challenger, al zal het bereik van een t72 mogelijk beter/verder zijn dan een T55.
In een offensief zal het met een T55 minder soepel gaan dan met een T72, maar ik verwacht geen wezenlijk verschil, met een FPV drone inslag op de juiste plek zal een T72 ook uitgeschakeld worden. Waarschijnlijk zal dat bij een T55 wat makkelijker zijn omdat die meer zwakke plekken heeft, maar die T72 krijg je ook wel klein.

In stedelijk gebied kan een T55 wel heel veel schade aan kunnen richten.

Dat het gebruik van een T55 een achteruitgang is, is logisch, maar nog steeds zijn ze erg dodelijk als je op dat moment geen drone en/of ATGM voorhanden hebt.
Ik weet dat ze dodelijk zijn maar wat je moet realiseren is dat het substantieel makkelijker is om een T55 uit te schakelen als die aanvalt dan bijvoorbeeld een T72. De max snelheid van een T55 is bijvoorbeeld 50 km op wegen (35 op terrein) terwijl de snelheid van de T72 op 45 tot 65 km ligt. De T72 heeft dubbel zoveel panter als de T55 en het kanon van de T55 is veel minder krachtig. En dan zijn we een spreekwoordelijke old timer met een oude 2e hands aan het vergelijken.

Met een T72 een offensief in rijden is al dubieus. Met een T55 een offensief inrijden is hopen dat je levensverzekering uitbetaald (spoiler, dat doet een Russische niet).
Wat ik bedoel te zeggen is dat naarmate de surplus slechter wordt de kans op een succesvol Russisch offensief ook doet inzakken.

Het jaar 2025 duikt niet voor niets overal op in Rusland en het westen. Zowel de Russische en westerse bobo's hebben op de achtergrond al gerekend dat de Russische voorraden van zware wapens dan op is. Qua productie kan Rusland aardig wat produceren maar lang niet genoeg qua tanks, BMP's en artillerie om zonder oude reserves Oekraïne volledig in te nemen als het nog steun van het westen heeft.
Daarom moet (en zal) steun aan Oekraïne ook blijven gehandhaafd. Rusland kan na 2025 alleen winnen als Oekraïne alle westerse steun verliest.

En nu? tja; Rusland moet pushen en hopen dat iets breekt voor hun gepantserde reserves op zijn. Als die eenmaal op zijn is de winst kan nog veel kleiner dan die nu is. Met enkel troepen en drones plus een handvol raketten en tanks iedere maand kun je niet Oekraïne innemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 23:30
Op die laatste vraag is het antwoord; dat doen ze niet. De Duitse regering heeft zojuist een raamovereenkomst aan Rheinmetall voor 1,2 Miljard voor munitie uitgedeeld:

Frankfurt, 18. Dez (Reuters) - Die ukrainischen Streitkräfte erhalten im Rahmen eines Abkommens mit der Bundeswehr Artilleriemunition des Düsseldorfer Rheinmetall-Konzerns. Der Auftragswert der zehntausend Geschosse verschiedener Typen belaufe sich auf einen dreistelligen Millionen-Euro-Betrag, teilte Rheinmetall am Montag mit. Die Lieferung soll im Laufe des Jahres 2025 erfolgen. Die im Juli abgeschlossene Rahmenvereinbarung hat eine Laufzeit bis 2029 und ein potenzielles Auftragsvolumen von rund 1,2 Milliarden Euro brutto.

Dit is natuurlijk ook een bericht aan de Russen. Voorts lijkt de VS een manier te hebben gevonden om het in beslag genomen Russische geld voor Oekraïne te gebruiken. En da's natuurlijk free beer op kosten van de Russen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
In de discussie over t55 - t62 - t72 maakt the chieftain een punt. Het origineel is vaak van minder belang dan de upgrades die de tank gehad heeft. Een t55 met thermal imager kan in veel gevallen dan “beter” zijn dan een t72 zonder.
YouTube: Did Ukraine Change your Mind about Russian Tanks?  @TheChieftainsHatch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Over de geruchten van een nieuw offensief.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Auredium schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:36:
[...]

Alhoewel ik het daar met je eens ben denk ik dat deze tanks mogelijk nog vatbaarder zijn voor drones e.d. Vergeet ook niet dat deze jongens het op moeten nemen tegen o.a. Leo 2 tanks en Challangers die T55's kunnen uitschakelen ver, ver voor het omgekeerde kan gebeuren.
Mwoeah, overgrote deel van tanks dat uitgeschakeld wordt, wordt dat door artillierie, drones of ATGM. Inderdaad zit je veel liever in een T-90M dan een opgelapte T-55 als je oog in oog staat met een Leo2, maar 155mm op je dak heeft exact zelfde effect, en dat gebeurt vele malen vaker dan tank vs tank.

In een ideale wereld had RU alleen maar de nieuwste tanks, maar keuze is niet T-90M of T-55, maar geen T-55 of wel T-55, en als jij een UA soldaat bent die ruines van een woning moet verdedigen, is wel T-55 een stuk problematischer dan geen T-55.

Dat gezegd, ik verbaas me ook over de uiterst lage aantallen die tot nu toe gezien zijn. Het lijkt bijna alsof er geen productielijn is voor oplappen ervan, maar alleen een paar proof-of-concepts naar het front gestuurd zijn ter beoordeling. Dat is minst gunstige scenario. Gunstiger is als wel degelijk serieus geprobeerd is zoveel mogelijk inzetbaar te maken, maar dat bleek door staat van voertuigen en beschikbaarheid van onderdelen onmogelijk. Enfin, met huidige RU verliezen gaan we er snel genoeg achterkomen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
PASware schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:33:
[...]

Geen idee, valt mij wel op dat er maar weinig kapot geschoten T55's zijn.
Van wiki dat de meesten al gesloopt zijn:
412 T-54s and T-55s were in active service in 1995 and 20 in 2000.
As of 2013 there are 100 T-55s in reserve and less than 500 in storage, however those in storage may have been scrapped already.
Wikipedia: T-54/T-55 operators and variants

Van die 100 uit reserve hebben we volgens mij wel al een paar ergens in het veld gezien uiteindelijk.
Er waren ergens 14 op een trein gespot en staan er nu 2 oid op oryx.

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2023 15:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:40
YakuzA schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:03:
[...]

[...]

Van die 100 uit reserve hebben we volgens mij wel al een paar ergens in het veld gezien uiteindelijk.
Wellicht zijn er ook een aantal (interne) onderdelen welke op nieuwere tanks passen en dat ze dus gewoon gekannibaliseerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
YakuzA schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:03:
[...]

[...]

Er waren ergens 14 op een trein gespot en staan er nu 2 oid op oryx.
Als die cijfers kloppen, wat ik mij eerlijk gezegd niet helemaal voor kan stellen, dan zijn het broodkruimels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:37
PASware schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:53:
[...]
Als die cijfers kloppen, wat ik mij eerlijk gezegd niet helemaal voor kan stellen, dan zijn het broodkruimels.
Tja, kijk hoeveel tanks de meeste andere landen zien als voldoende. Waarom zou je dan nog moeite steken in zulk oud spul? Ergens houdt het ook voor rusland op.

En die T55s zijn wel heel erg oud en het kost ook een hoop om spul werkend te houden. Aangezien ze nog maar heel weinig op het slagveld gezien zijn is de kans groot dat ze er echt niet veel meer van hebben. Ik ga er iig van uit dat ze of amper te repareren zijn, of dat ze er maar weinig van hebben, anders hadden we er al veel meer in gebruik gezien. Al was het maar puur voor verdedigen.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 18-12-2023 16:12 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

[...]

Voor degenen die liever niet zoeken:

As of 2013 there are 100 T-55s in reserve and less than 500 in storage, however those in storage may have been scrapped already.[77] In March 2023, at least 14 T-54s were seen being moved by train, allegedly for service in Ukraine.[78]

Broodkruimels dus, uiterst maximaal 600 stuks waarvan er maar heel weinig werkend (te maken).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Ook de nieuwere/modernere T-62 stond op de sloop lijst.
Dus heel bijzonder is dat niet denk ik.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
gise schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:18:
[MBR]*knip* Linkdrop van link die niet zonder trucje is te bekijken. [/]
*knip* Pirma zo verder. Graag toelichting aan het adres van moderatie voortaan even in een DM naar de moderator, liever niet in het topic

De post zelf was niet NSFW overigens, hier dan nogmaals hetzelfde filmpje , maar dan zonder NSFW tag:

Oekraïense tank (links) vs Russische tank (rechts) in een directe confrontatie.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/XvZwe2xhoV

[ Voor 31% gewijzigd door teacup op 19-12-2023 11:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Extra CV90’s met hulp van Denemarken:

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:15
Weer een paar vliegtuigjes gesloopt in de regio Rostov

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Er is een klantje voor het Strafhof: https://eenvandaag.avrotr...tstreeks-uit-het-kremlin/
'Voormalig Wagner-officier wil zich bij Strafhof melden'

Een Russische oud-officier is in Nederland om zich te melden bij het Internationaal Strafhof. Dat meldt EenVandaag. Hij wil voor het hof een verklaring afleggen over door Russen gepleegde oorlogsmisdaden in Oekraïne.
Niks te maken met strijdverloop maar wel vermeldenswaard lijkt me.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
https://www.ad.nl/buitenl...ekraiense-leger~a43f5b20/
"Russische soldaten betalen hoge prijs voor ‘nieuwe tactiek’ Oekraïense leger
Een geverifieerde Oekraïense dronevideo onthult grimmige beelden van de slachting onder Russische troepen die oprukken naar Avdiivka. De video, die is nageplozen en bevestigd door het Amerikaanse persbureau AP, laat de verschrikkingen van de strijd zien."

Ik heb geen AD abonnement... Wat is die nieuwe tactiek?

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:51
Testert schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:18:
Een geverifieerde Oekraïense dronevideo onthult grimmige beelden van de slachting onder Russische troepen die oprukken naar Avdiivka. De video, die is nageplozen en bevestigd door het Amerikaanse persbureau AP, laat de verschrikkingen van de strijd zien."

De Russen laten bloeden. Zoals men in Bachmut doet / deed.

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor

Ook geen abbonement maar ik schat zo in; blijven zitten waar je zit en zoveel mogelijk slopen. Materieel en infanterie. Maar dat weten we hier al een tijdje toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kepro schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:20:
[...]

De Russen laten bloeden. Zoals men in Bachmut doet / deed.
346000+ volgens Oekraine, 315000+ volgens de amerikanen.
Volgens het AD *knip* Liever geen archive links. Het gaat tegen het tweakers beleid in om pay walls te omzeilen

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 19-12-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28

Het lijkt er in meerdere Reddit videobeelden van aanvallen op/rond Avdiivka, dat zwaar Russisch materiaal zoals aanvallende tanks en pantserwagens+inhoud grotendeels door Oekraïnse drones, artillerie en mijnen worden uitgeschakeld en datgene wat de Oekraïnse linies bijna weet te bereiken veelal met een anti-tankraket wordt uitgeschakeld.
Bij aanvallen met vrijwel alleen infanterie, zetten de Oekraïners effectieve clustermunitie in en worden resterende groepjes Russen bijv. met drones uitgeschakeld.
Het slagveld ligt bij bepaalde linies bezaaid met dode Russen.

(Het is Reddit 18+ materiaal met een reden.
Geen beelden om 'zomaar' even te bekijken.)

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Baserk schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:15:
[...]

Het lijkt er in meerdere Reddit videobeelden van aanvallen op/rond Avdiivka, dat zwaar Russisch materiaal zoals aanvallende tanks en pantserwagens+inhoud grotendeels door Oekraïnse drones, artillerie en mijnen worden uitgeschakeld en datgene wat de Oekraïnse linies bijna weet te bereiken veelal met een anti-tankraket wordt uitgeschakeld.
Bij aanvallen met vrijwel alleen infanterie, zetten de Oekraïners effectieve clustermunitie in en worden resterende groepjes Russen bijv. met drones uitgeschakeld.
Het slagveld ligt bij bepaalde linies bezaaid met dode Russen.

(Het is Reddit 18+ materiaal met een reden.
Geen beelden om 'zomaar' even te bekijken.)
Het valt me sowieso op dat er nog maar amper beelden van Avdiivka zijn die wel hier gepost zouden mogen worden. Tegenwoordig zie je bij bijna elke aanval waar beelden van zijn wel dode russen in beeld (en dan vaak dus echt liggen zonder dat ze met de aanval te maken hebben, dus van eerdere aanvallen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Op de keper beschouwd is elke oorlog natuurlijk totale waanzin. Ik vond een trilogie op YT die de verschrikkingen van deze oorlog ook weer duidelijk maakt. Adrenaline, haat, kameraadschap, vul maar in.
De heftige (bloederige) beelden worden op YT ge blurred (en dat moet ook wel) dus ik ga ervan uit dat ik dit hier mag posten. Deel ėėn van deze trilogie. Een aantal fragmenten zijn al wat ouder, de beelden heb ik maanden geleden al gezien. Er zal een stuk propaganda mee bedoeld worden maar geeft mijn inziens wel een beeld van de werkelijkheid;

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 00:44
Heerlijk, die geur van democratie (Als het je uitkomt :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Weer een kwaliteitsdraadje van hem, het zoveelste van het Avdiivka front. Hierin wordt uitgelegd waarom drones zo belangrijk zijn. Want vanwege het munitietekort (we moeten ons schamen in het westen), zijn drones eigenlijk de nieuwe artillerie. Mooi praktijkvoorbeeld van hoe dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Illusion

(the art of)

Dat artikel bevat een link naar dit filmpje:
https://twitter.com/BarracudaVol1/status/1735285398119612466

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 22:18
redwing schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:07:
[...]

Tja, kijk hoeveel tanks de meeste andere landen zien als voldoende. Waarom zou je dan nog moeite steken in zulk oud spul? Ergens houdt het ook voor rusland op.

En die T55s zijn wel heel erg oud en het kost ook een hoop om spul werkend te houden. Aangezien ze nog maar heel weinig op het slagveld gezien zijn is de kans groot dat ze er echt niet veel meer van hebben. Ik ga er iig van uit dat ze of amper te repareren zijn, of dat ze er maar weinig van hebben, anders hadden we er al veel meer in gebruik gezien. Al was het maar puur voor verdedigen.
Tja, misschien denk ik verkeerd maar het is waarschijnlijk goedkoper om het als kannonvoer te gebruiken dan het in storage/onderhoud te houden of eventueel te scrapen.

Als het resultaat boekt is dat een extraatje, nu kan Ukraine de ouwe troep letterlijk en figuurlijk opruimen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-RpbwypWEbPwQPOsULHkccj4Ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucltnPKYAdav7KAiwOvjikKx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
*knip* Dubbelpost, kan gebeuren, timing was gelijk.

[ Voor 92% gewijzigd door teacup op 19-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bossie schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 02:07:
[...]

Tja, misschien denk ik verkeerd maar het is waarschijnlijk goedkoper om het als kannonvoer te gebruiken dan het in storage/onderhoud te houden of eventueel te scrapen.

Als het resultaat boekt is dat een extraatje, nu kan Ukraine de ouwe troep letterlijk en figuurlijk opruimen.
Alleen daarvoor zal het wel op zijn minst moeten rijden. En het gaat hier om heel oude tanks die veelal buiten in opslag zijn gezet. Op een gegeven moment houdt dat op. En juist om wat je nu zegt acht ik de kans klein dat ze er veel hebben. Als ze wel bruikbare T55's hadden gehad, hadden we die ook wel meer aan het front gezien, al was het maar puur als verdediging.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:32
mir4dor schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:26:
[...]

Ook geen abbonement maar ik schat zo in; blijven zitten waar je zit en zoveel mogelijk slopen. Materieel en infanterie. Maar dat weten we hier al een tijdje toch.
Klopt, de betreffende passage in het artikel is deze:
Het lijkt er ondertussen op dat het Oekraïense leger nog een verschuiving in tactiek heeft doorgemaakt. Volgens de Duitse krant Bild is het verdrijven van alle Russische troepen van Oekraïens grondgebied voorlopig in de ijskast gezet vanwege onhaalbaarheid. In plaats daarvan wil het Oekraïense leger nu het moreel van de Russische troepen ondermijnen door zo veel mogelijk Russische soldaten uit te schakelen op het slagveld.
Gevolgd door dit citaat:
,,Ons doel is om het aantal doden zo hoog mogelijk te krijgen”, aldus een Oekraïense officier tegen Bild. ,,Als het aantal doden in ons voordeel is, bijvoorbeeld 10 tegen 1, gaan we door. Als het een gelijke strijd is, bijvoorbeeld 1 tegen 1, trekken we ons terug.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PASware
Mr.Joker schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:53:
[...]

Heerlijk, die geur van democratie (Als het je uitkomt :+ )
Eigenlijk juist democratisch toch? Meeste stemmen gelden. Een veto vind ik zelf eigenlijk helemaal niet democratisch.

Wel mooi dit als dit lukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Bij zowel Oekraine als Rusland raakt het materieel redelijk op. Volgens de liveblog van het AD blijft Rusland munitie bij maken en zou het een hele moeilijke zomer gaan worden voor Oekraine. Ook moest Finland zich zorgen maken volgens dat liveblog.

Ik had toch wel verwacht dat Rusland minder positief hier uit zou komen tot op heden. Nu zie ik ze Finland niet zomaar aanvallen, maar Poetin zijn troepen houden het lang vol.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:35

watercoolertje

Untertitel

PASware schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:32:
[...]

Eigenlijk juist democratisch toch? Meeste stemmen gelden. Een veto vind ik zelf eigenlijk helemaal niet democratisch.

Dat inderdaad, daarnaast kun je stellen dat het afpersen wat Hongarije probeert (ze willen geld van de EU voordat ze er uberhaupt over na willen denken) anti-democratisch is en dus juist aan banden gelegd moet worden om de EU democratisch te behouden...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Agent47 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:41:
Bij zowel Oekraine als Rusland raakt het materieel redelijk op. Volgens de liveblog van het AD blijft Rusland munitie bij maken en zou het een hele moeilijke zomer gaan worden voor Oekraine. Ook moest Finland zich zorgen maken volgens dat liveblog.

Ik had toch wel verwacht dat Rusland minder positief hier uit zou komen tot op heden. Nu zie ik ze Finland niet zomaar aanvallen, maar Poetin zijn troepen houden het lang vol.
En welke bron gebruikt AD daarbij? Ad is tegenwoordig net zo bagger krant als telegraaf. Met werkelijk elke artikel achter een paywall

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• redwing
Agent47 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:41:

Als het blog daadwerkelijk zegt dat Finland zich zorgen moet maken zou ik dat blog heel hard naast me neer leggen. Rusland houdt het maar amper vol in Oekraine, laat staan dat ze Finland aan zouden vallen. Waarbij alle troepen bij de Finse grens juist grotendeels zijn weggehaald om in Oekraine te vechten.
Ik snap ook niet zo waarom mensen verbaasd zijn dat rusland het zo lang vol houdt. Dit is hoe rusland altijd vecht en als je je niet druk maakt om je mensen kun je dat ook lang volhouden. Bedenk wel dat het materieel dat opraakt bij rusland om heel veel spul uit opslag gaat wat ze nooit meer kunnen gebruiken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

redwing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:54:
[...]

Als het blog daadwerkelijk zegt dat Finland zich zorgen moet maken zou ik dat blog heel hard naast me neer leggen. Rusland houdt het maar amper vol in Oekraine, laat staan dat ze Finland aan zouden vallen. Waarbij alle troepen bij de Finse grens juist grotendeels zijn weggehaald om in Oekraine te vechten.
Ik snap dan ook niet zo waarom mensen verbaasd zijn dat rusland het zo lang vol houdt. Dit is hoe rusland altijd vecht en als je je niet druk maakt om je mensen kun je dat ook lang volhouden. Bedenk wel dat het materieel dat opraakt bij rusland om heel veel spul uit opslag gaat wat ze nooit meer kunnen gebruiken.
Haha, NATO land Finland dat zich zorgen zou moeten maken :z
Oekraine moet zich zeker zorgen maken als de steun afbrokkelt, en of het deze staat van beleg vol kan houden. Maar Finland..... 8)7

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Ik snap dan ook niet zo waarom mensen verbaasd zijn dat rusland het zo lang vol houdt. Dit is hoe rusland altijd vecht en als je je niet druk maakt om je mensen kun je dat ook lang volhouden. Bedenk wel dat het materieel dat opraakt bij rusland om heel veel spul uit opslag gaat wat ze nooit meer kunnen gebruiken.
En Finland is een NAVO-lid sinds 2023.....dus artikel 5.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
PASware schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:32:
[...]

Even op zoek gegaan : Wikipedia: Article 7 of the Treaty on European Union
It would be enacted where fellow members identify another member as persistently breaching the EU's founding values (respect for human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and respect for human rights, including the rights of persons belonging to minorities), as outlined in TEU Article 2.
Overigens heeft Hongarije eerder te maken gehad met art 7 wegens het schenden van de rechten van vluchtelingen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

sjroorda schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:57:
[...]

Klopt, de betreffende passage in het artikel is deze:

[...]

Gevolgd door dit citaat:

[...]
En de praktische uitvoering:
  1. Clustermunitie artilleriegranaten maaien alles ter hoogte van je middel neer. De bomen worden omgehakt en weg met de bladeren die het zicht blokkeren.
  2. De survivors die in een putje, stukje overdekte loopgraaf,... schuilen, worden door de drones aangepakt totdat ze uit de loopgraven wegvluchten en worden nog meer door de drones opgejaagd.
  3. Verse ladingen mobiks ruiken de geur des doods al van kilometers achter het front en krijgen daar al drones, artillerie,... over zich nog voordat ze aan het front geraken.
  4. Hoe meer killing from remote, hoe beter. Als de vijand met pantservoertuigen tot aan je voorste loopgraven komen, dan kan je de infanterie daar hun leven laten riskeren of een bomenrij achteruit gaan om de kill box in de grey zone groter te maken. Een stap achteruit doen hoeft niet nadelig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
[...]

Ik snap ook niet zo waarom mensen verbaasd zijn dat rusland het zo lang vol houdt. Dit is hoe rusland altijd vecht en als je je niet druk maakt om je mensen kun je dat ook lang volhouden. Bedenk wel dat het materieel dat opraakt bij rusland om heel veel spul uit opslag gaat wat ze nooit meer kunnen gebruiken.
Uhm, dan ook het advies van de legerleiding van het Belgische leger ook maar heel hard naast ons neerleggen?
Blijkbaar begint de oorlogseconomie zich steeds meer uit te betalen en komen we later op een punt waar het tekort aan materieel geen probleem meer is voor Rusland, maar juist steeds meer moderne zooi op het veld gaat komen. Zelfs met waarschuwing naar landen buiten Oekraïne. Ik zou dat niet zomaar naast je neerleggen en negeren.

[ Voor 5% gewijzigd door DeKoetsier op 19-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 23:24
Er wordt heel hard geschreeuwd dat de Russische oorlogseconomie inmiddels op volle toeren draait, maar hebben we ook inzicht in wat dit werkelijk betekent?
Hoeveel moderne tanks, artillerie, raketten enz kan Rusland nu maken ten op zichte van aan het begin van de oorlog?

Verder snap ik het nog steeds niet dat het binnen Europe lastig is om nog een aantal fabrieken voor munitie of ander oorlogsmateriaal uit de grond te stampen. Geef de nodige garanties aan de fabrikanten en ze zullen beginnen. Het is simpelweg een kwestie van geld toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:28
gustaveau schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:23:

Verder snap ik het nog steeds niet dat het binnen Europe lastig is om nog een aantal fabrieken voor munitie of ander oorlogsmateriaal uit de grond te stampen. Geef de nodige garanties aan de fabrikanten en ze zullen beginnen. Het is simpelweg een kwestie van geld toch?
Dit is inderdaad echt ongelofelijk, we zijn bijna 2 jaar verder dan had je als Europa zijnde toch allang fabrieken kunnen bouwen hiervoor als je prioriteiten stelt, maar dat laatste lijkt dus totaal niet het geval.

Misschien moeten al die politici is stoppen met al die reisjes maken naar Oekraine voor media aandacht en daadwerkelijk fabrieken uit de grond gaan stampen, daar hebben de Oekrainers en wij zelf ook echt wat aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Stylze op 19-12-2023 13:36 ]

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Er wordt heel hard geschreeuwd dat de Russische oorlogseconomie inmiddels op volle toeren draait, maar hebben we ook inzicht in wat dit werkelijk betekent?
Hoeveel moderne tanks, artillerie, raketten enz kan Rusland nu maken ten op zichte van aan het begin van de oorlog?
Het simpele antwoord is dat niemand dat zeker weet. Alle getallen die rondzwerven zijn aannames op basis van gelekte informatie en sattelietfoto's. Wij als weterlingen zitten in een hele andere doos wat denken betreft dan de Russen.
We hadden ze. Eurometaal in Haarlem en De Kruithoorn bij 's Hertogenbosch bijvoorbeeld. Alleen ze hebben het einde van de koude oorlog niet overleefd. Fabrieken gaan niet in de mottenballen. Ze verdwijnen en als we ammo nodig hebben kopen we wel wat uit het buitenland. De NATO doctrine was nooit bedoeld om zo een gevecht te voeren. Eerst luchtoverwicht, dan alles plat bombarderen en daarna de troepen inzetten.

En een fabriek bouwen en starten is niet makkelijk. Vergunningen, rapportages, bouwen, personeel etc.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
DeKoetsier schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:05:
[...]

Uhm, dan ook het advies van de legerleiding van het Belgische leger ook maar heel hard naast ons neerleggen?
Blijkbaar begint de oorlogseconomie zich steeds meer uit te betalen en komen we later op een punt waar het tekort aan materieel geen probleem meer is voor Rusland, maar juist steeds meer moderne zooi op het veld gaat komen. Zelfs met waarschuwing naar landen buiten Oekraïne. Ik zou dat niet zomaar naast je neerleggen en negeren.
Dat we iets moeten doen lijkt me duidelijk, maar dat was al duidelijk vanaf het begin van deze oorlog. Alleen een rusland die Finalnd aanvalt betekend een rusland vs de NATO. En dan kunnen we heel simpel zijn, dan heeft rusland binnen een paar weken geen leger meer.

Voorlopig zie je echter dat rusland heel hard roept dat ze meer en meer produceren, maar zie je dat in de praktijk maar amper terug. Daarbij geven de cijfers ook aan dat ze last beginnen te krijgen van tekort aan werkvolk omdat dat in Oekraine aan het vechten/dood gaan is.

Je moet deze signalen dus niet naast je neerleggen, maar je moet ook niet beginnen met dat Finland in gevaar is/komt. Een aanval op de NATO zit er echt niet in.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

*knip* deze claims zul je heel goed moeten onderbouwen, buiten dat ze niet in dit topic thuis horen.
asing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:07:
En een fabriek bouwen en starten is niet makkelijk. Vergunningen, rapportages, bouwen, personeel etc.
Daarvoor wordt er naar gemakkelijkere landen uitgeweken. Als je aan de Oekraïners vraagt waar een munitiefabriek mag staan, dan wijzen ze een stuk braakliggende grond of oorlogsschade aan. Kapotgeschoten gebieden hebben het grote voordeel dat de NIMBY weggejaagd is.

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 19-12-2023 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Een korte video-update van K&G om iedereen weer een beetje up-to-date te brengen zonder bergen tekst:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:57:
[...]
Daarvoor wordt er naar gemakkelijkere landen uitgeweken. Als je aan de Oekraïners vraagt waar een munitiefabriek mag staan, dan wijzen ze een stuk braakliggende grond of oorlogsschade aan. Kapotgeschoten gebieden hebben het grote voordeel dat de NIMBY weggejaagd is.
Dat is een klein beetje een issue. We doneren heel veel ammo en de huidige politieke situatie geeft aan dat we op zijn minst goed voorbereid moeten zijn op een oorlog met de Russen. Zij hebben het nu nodig, wij moeten onze voorraden ook ergens aanvullen. Nog erger, onze voorraden blijken niet afdoende voor dit soort oorlogsvoering dus we hebben zelf meer nodig dan dat we hebben gedoneerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
De NOS bericht over een GUR-update, over het huidige probleem met muizen en ratten in de Russische loopgraven.
Issue is het Hanta-virus dat door muizen wordt overgedragen en nu rond waardt.
De meesten hier zullen bekend zijn met het gemiddelde Russische loopgraaf-hygiëne niveau.
Russische soldaten worden in de loopgraven getroffen door het Hantavirus, ofwel het 'muizenvirus'. Dat meldt de Oekraïense militaire inlichtingendienst GUR. Door een enorme muizen- en rattenplaag in de loopgraven worden de soldaten besmet. Het virus wordt door urine, ontlasting en speeksel van de knaagdieren overgedragen op mensen.
De soldaten zouden onder meer last van zware hoofdpijn, koorts en misselijkheid. Ook tast het Hantavirus de nieren aan, waardoor er bij besmetting hevige pijn in de onderrug en problemen met plassen kan optreden. De soldaten klagen volgens de inlichtingendienst over een gebrek aan medische hulp. Rusland heeft nog niet gereageerd op de berichten over de uitbraak.
https://nos.nl/liveblog/2...ich-dringend-voorbereiden

Nu zijn 100 muizen die over je matras/slaapzak rennen niet zo leuk maar daarnaast zijn er ook ratten.
https://twitter.com/Osint...tatus/1717715456507650531
En blijkbaar knaagdieren zoals onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F9Z-M8dW0AAPFY6?format=jpg&name=900x900
https://twitter.com/Osint...tatus/1717699073875059182

[ Voor 3% gewijzigd door Baserk op 19-12-2023 15:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
  • Laatst online: 12-09 12:19
Muskusrat ga ik van uit, die zijn wel te eten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Baserk schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:47:
De NOS bericht over een GUR-update, over het huidige probleem met muizen en ratten in de Russische loopgraven.
De meesten hier zullen bekend zijn met het gemiddelde Russische loopgraaf-hygiëne niveau.

[...]

[...]

Nu zijn 100 muizen die over je matras/slaapzak rennen niet zo leuk maar daarnaast zijn er ook ratten.
[Afbeelding]
Ook de Oekraïners hebben last van muizen en ratten, naar verluidt hebben ze katten in de loopgraven geplaatst om iets aan het probleem te doen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:16:
[...]

Dat is een klein beetje een issue. We doneren heel veel ammo en de huidige politieke situatie geeft aan dat we op zijn minst goed voorbereid moeten zijn op een oorlog met de Russen. Zij hebben het nu nodig, wij moeten onze voorraden ook ergens aanvullen. Nog erger, onze voorraden blijken niet afdoende voor dit soort oorlogsvoering dus we hebben zelf meer nodig dan dat we hebben gedoneerd.
Alleen zouden wij niet zo'n oorlogsvoering doen, maar luchtoverwicht krijgen en dan vanuit daar de grondtroepen aanvallen. En dan heb je maar weinig artillerie nodig. Voor nu blijft het dus het beste om zoveel mogelijk van dat spul naar Oekraïne te sturen. Waarbij het ook nog eens zo is dat het tegen de enige vijand waarbij we het nodig zouden kunnen hebben wordt gebruikt.

En sowieso blijft dit een kwestie van geld en economie, want als we echt willen kunnen we heel snel opschalen , maar dat gaat dan ten koste van de andere productie en dat willen we niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:55:
[...]

Alleen zouden wij niet zo'n oorlogsvoering doen, maar luchtoverwicht krijgen en dan vanuit daar de grondtroepen aanvallen. En dan heb je maar weinig artillerie nodig.
Mits er genoeg munitie opgeslagen is voor die vliegtuigen. Ook die voorraden zijn vast geen vetpot...

En dan is er nog de staat van de luchtmacht. De Duitsers hebben op papier veel gevechtsvliegtuigen, maar door achterstallig onderhoud zijn veel vliegtuigen niet inzetbaar.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

[...]

[Afbeelding]
Straks komt nog iets van de geschiedenis terug. De soldaten gaan meer dood aan de ziektes dan het wapengekletter.
XWB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:52:
[...]

Ook de Oekraïners hebben last van muizen en ratten, naar verluidt hebben ze katten in de loopgraven geplaatst om iets aan het probleem te doen.
Oekraïense soldaten hebben al katten sinds het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Alleen zouden wij niet zo'n oorlogsvoering doen, maar luchtoverwicht krijgen en dan vanuit daar de grondtroepen aanvallen. En dan heb je maar weinig artillerie nodig. Voor nu blijft het dus het beste om zoveel mogelijk van dat spul naar Oekraïne te sturen. Waarbij het ook nog eens zo is dat het tegen de enige vijand waarbij we het nodig zouden kunnen hebben wordt gebruikt.

En sowieso blijft dit een kwestie van geld en economie, want als we echt willen kunnen we heel snel opschalen , maar dat gaat dan ten koste van de andere productie en dat willen we niet.
De vraag is of onze doctrine gaat werken als we zo zouden worden aangevallen als Oekraïne nu wordt. Alles is gebouwd op theoriën en wat-als scenario's. Volgens alle Westerse berekeningen had Oekraïne na 4 dagen aan de zee van Azov gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:08:
De vraag is of onze doctrine gaat werken als we zo zouden worden aangevallen als Oekraïne nu wordt. Alles is gebouwd op theoriën en wat-als scenario's. Volgens alle Westerse berekeningen had Oekraïne na 4 dagen aan de zee van Azov gestaan.
En 4 maanden tijd was genoeg 4 keren de afstand tussen het front en de Krim te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cz5zBsDB1-hjVEqq1vpiaMfhCgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akCnyHaiIHLOouTFSV1T4tYV.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: Russia Regains Momentum - Russian Invasion of Ukraine DOCUMENTARY

Niet raar dat lieutenant general Ben Hodges aan het begin van het jaar zei dat de Krim voor eind augustus bevrijd wordt. Er was volgens de Westerse berekeningen genoeg redundantie/reserves in de tijdschema voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

[...]

Geen enkel Europees land wil geld aan defensie uitgeven dat ook naar onderwijs, zorg, armoede, en noem maar op had kunnen gaan. Hier zijn geen makkelijke keuzes.

Hetzelfde geldt voor vergunningen: we hebben een stikstofprobleem, maar ook het geluid, afval, gevaarlijke dampen, risico op explosie (Enschede anyone), etc etc speelt een rol bij het selecteren van een plaats om munitie te kunnen produceren. Het bouwen van een fabriek gaat dus langzaam en is nog duur ook nog. En dan zijn er nog de productiekosten - het salaris van een Nederlandse productiebandmedewerker ligt een stuk hoger dan in veel andere landen. Nog een argument om het maar ergens in te kopen: meer bommen voor hetzelfde geld.

Willen we het echt, dan zullen we diep in de buidel moeten tasten, geld vrijmaken op de begroting, en beginnen. Dit is een puur politieke keus. Defensie wil wel, maar Den Haag (nog) niet. En waarschijnlijk wil Den Haag er niet aan, omdat het volk het niet wilt -> een oorlogseconomie is alles behalve leuk, zeker als het een ver-van-je-bed-show is ook nog. Een demissionair kabinet gaat zo'n beslissingen al helemaal nie nemen. En de komende regering zou nog wel eens veel minder hard van stapel kunnen gaan lopen.

Het is dus puur een politiek probleem van keuzes maken. Keuzes die veel geld kosten. Zoals Mart de Kruijf wel vaker zegt: "geen beslissing nemen is ook een beslissing". Nou, dat is het dan. Ogen dicht en bidden maar...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het kwam recent in Veldheren aan bod. Bij de Russische oorlogseconomie moeten je vooral denken aan munitie, drones en ander klein spul wat ze lokaal maken. Alsook het opknappen van oude spullen (zoals tanks in de opslag) valt hier onder. Productie van complexere wapens is echter nauwelijks aan de orde: het opschalen van T-14 tanks, Su-57 vliegtuigen of 152mm artillerie is iets wat jaren kan duren.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 10:21

[...]

[...]

[Afbeelding]
Echt WW1 all over again zeg.

Dat we die horror na ruim 100 jaar nog steeds mee moeten maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Volgens alle Westerse berekeningen had Oekraïne na 4 dagen aan de zee van Azov gestaan.
rapture schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:18:
Er was volgens de Westerse berekeningen genoeg redundantie/reserves in de tijdschema voorzien.
Conclusie: Westerse berekeningen missen blijkbaar een stukje realiteitszin/gebrek aan kennis van de situatie.
Auredium schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:37:
Veel Oekraïne soldaten merkte dan ook na NATO training op dat die niet paste bij de realiteit.
Dat dus.

De grote vraag is of 'het westen' klaar is voor een oorlog tegen een tegenstander die niet qua aantallen en techniek veel zwakker is dan hunzelf.

[ Voor 26% gewijzigd door Tens op 19-12-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

rapture schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:18:
[...]

En 4 maanden tijd was genoeg 4 keren de afstand tussen het front en de Krim te doen.

[Afbeelding]

YouTube: Russia Regains Momentum - Russian Invasion of Ukraine DOCUMENTARY

Niet raar dat lieutenant general Ben Hodges aan het begin van het jaar zei dat de Krim voor eind augustus bevrijd wordt. Er was volgens de Westerse berekeningen genoeg redundantie/reserves in de tijdschema voorzien.
Wat betreft NATO en lessen over Oekraine raad ik de laatste Perun video aan. Hier wordt Generaal Ben Hodges geinterviewd door Perun. Super interessante video. De tldr is dat de hele NATO doctrine wordt aangepast. De huidige NATO doctrine is gemaakt voor de 'war on terror' die electronische oorlogsvoering en grootschalige fronten weg laat. Als gevolg is NATO voor een groot deel verleerd om te vechten zoals nu in Oekraïne wordt gevochten.

Veel Oekraïne soldaten merkte dan ook na NATO training op dat die niet paste bij de realiteit.

Feitelijk betekend dit voor de NATO een hoop verschillende aanpassing:
1) Elektronische oorlogsvoering weer leren
2) Meer munitie en wapens in opslag houden en onderhouden
3) Een grotere groep manschappen in stand houden en trainen
4) Betere aangepaste trainingen in NATO verband gericht op training tegen grotere legereenheden en meer numerieke vijanden met betere wapens.

2 en 3 zijn minder van toepassing op de VS en meer op de overige NATO leden.

Verder heeft dit ook andere gevolgen:
1) Budget van NATO leden voor het leger moet omhoog om te voorzien in uitbreiding, training en onderhoud van het leger.
2) Er moeten meer faciliteiten komen voor de fabricage van wapens en ammunitie in Nato landen zelf (alhoewel sommige dingen hier en daar kunnen worden ingekocht bij andere NATO lidstaten of bondgenoten)
3) Er zal een uitbreiding van faciliteiten komen om te voorzien in de toename van troepen en materiaal opslag.
4) Er zullen maatregels moeten worden genomen om de hoeveelheid beschikbare manschappen uit te breiden (dit zal initieel hoofdzakelijk via reclame campagnes gebeuren en het aantrekkelijker maken van militaire dienst)
5) Politiek zal moeten worden vastgelegd dat dit een lange termijn inzet is. Een nieuw regime ergens in een NATO land moet niet direct de boel kunnen ongedaan maken.

En dit is maar wat er aan het oppervlakte ligt van waar naar gekeken moet worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Auredium op 19-12-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:30
[...]

Kan je je die Russische colonne richting Kyiv nog herinneren? Hoe lang denk je dat die er had gestaan als er een vloot B2's en F35's en A10's over vliegt? Rusland maakt echt geen schijn van kans tegen de NAVO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
Niet bepaald 'huidig strijdverloop' maar op YouTube heeft de BBC gisteren een Osint mini docu geplaatst, over de Russische '155 'Naval Infantry'.

Deze inmiddels 3 maal vernieuwde 'Elite brigade' (6 weken training, en een zwarte baret) werd er doorheen gedraaid bij de aanval op Vuhledar vorige winter.
Niet heel veel meer nieuws dan al bekend maar met onderbouwing.
Opvallend zijn de meerdere aanvallen, via exact dezelfde route, en de voorspelbare gevolgen.
Overigens nu een jaar later, als je naar "Vandaag, Avdiivka" videos kijkt, niet heel anders.
Video vanuit het perspectief van een jonge Rus, die uiteindelijk bij een Oekraïnse drone-aanval beide benen verloor en 'Vuhledar' ook niet overleefde.
YouTube: Russia’s elite marines sent into death trap in Ukraine | BBC News

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Spookelo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:53:
[...]

Kan je je die Russische colonne richting Kyiv nog herinneren? Hoe lang denk je dat die er had gestaan als er een vloot B2's en F35's en A10's over vliegt? Rusland maakt echt geen schijn van kans tegen de NAVO.
Rusland heeft toch ook gewoon luchtafweer en straaljagers? Het lijkt mij meer een kwestie van hoeveel piloten en materieel de NAVO bereid is om op te offeren. Je vecht tegen een vijand die blijkbaar nogal makkelijk de dood in wordt gestuurd. Afschrikken doe je ze dan niet snel en opgeven kunnen ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:59:
[...]

Rusland heeft toch ook gewoon luchtafweer en straaljagers? Het lijkt mij meer een kwestie van hoeveel piloten en materieel de NAVO bereid is om op te offeren. Je vecht tegen een vijand die blijkbaar nogal makkelijk de dood in wordt gestuurd. Afschrikken doe je ze dan niet snel en opgeven kunnen ze niet.
Maar de colonne richting Kyiv werd niet begeleid door straaljagers. Overigens hoeft een F-35 niet letterlijk over de colonne te vliegen, de raketten kunnen honderden kilometers verderop afgevuurd worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:39
3raser schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:59:
[...]

In verhouding met de NAVO heeft Rusland amper straaljagers. En wat ze hebben is niet in geweldige staat. We hebben allemaal de foto's gezien van huis tuin en keuken gps die vastgetaped zitten aan het controlepaneel van Russische vliegtuigen. Oekraïne heeft amper kisten en alsnog weten de Russen geen luchtoverwicht te bewerkstelligen.

Alleen de VS heeft al een gigantisch aantal vliegtuigen uit de f-klasse. Veel ook geavanceerder dan het beste wat de Russen hebben. Denk aan de f-22 en de f-35 maar bijvoorbeeld ook aan de beste air-superiority fighter ooit de f-15.

Tijdens de initiële invasie hadden de trage, vrij grote en dus makkelijke doelwitten in de vorm van de bayraktar-2 ook vrij spel boven de Russen.

Wel eens dat de NAVO ook klaar moet zijn op grote schaal manschappen te verliezen. In de tijd van de koude oorlog en daarvoor was dat gewoon doctrine. Maar daar zijn we wel wat van afgestapt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:39
Garyu schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:22:
[...]

Geen enkel Europees land wil geld aan defensie uitgeven dat ook naar onderwijs, zorg, armoede, en noem maar op had kunnen gaan. Hier zijn geen makkelijke keuzes.

Hetzelfde geldt voor vergunningen: we hebben een stikstofprobleem, maar ook het geluid, afval, gevaarlijke dampen, risico op explosie (Enschede anyone), etc etc speelt een rol bij het selecteren van een plaats om munitie te kunnen produceren. Het bouwen van een fabriek gaat dus langzaam en is nog duur ook nog. En dan zijn er nog de productiekosten - het salaris van een Nederlandse productiebandmedewerker ligt een stuk hoger dan in veel andere landen. Nog een argument om het maar ergens in te kopen: meer bommen voor hetzelfde geld.

Willen we het echt, dan zullen we diep in de buidel moeten tasten, geld vrijmaken op de begroting, en beginnen. Dit is een puur politieke keus. Defensie wil wel, maar Den Haag (nog) niet. En waarschijnlijk wil Den Haag er niet aan, omdat het volk het niet wilt -> een oorlogseconomie is alles behalve leuk, zeker als het een ver-van-je-bed-show is ook nog. Een demissionair kabinet gaat zo'n beslissingen al helemaal nie nemen. En de komende regering zou nog wel eens veel minder hard van stapel kunnen gaan lopen.

Het is dus puur een politiek probleem van keuzes maken. Keuzes die veel geld kosten. Zoals Mart de Kruijf wel vaker zegt: "geen beslissing nemen is ook een beslissing". Nou, dat is het dan. Ogen dicht en bidden maar...
Probleem is dat alle politici die we hebben alleen korte termijn denken. Dat is eigenlijk het probleem dat al decennia in onze samenleving zit. Alles is korte termijn. En het liefst dan ook in je eigen belang.

Dat zie je nu ook. Oekraïne wordt gebracht als een tijdelijk probleem. Maar we hebben gewoon een existentiële dreiging aan onze grenzen. Dat we dat niet erkennen, geeft ook Kremlin dienaren als Baudet en Wilders alle ruimte om onze rechtsstaat en democratie te slopen. Net als de machtsspelletjes van politici die in het pluche willen blijven(VVD anyone?).

Er is zat geld in het westen om dit te regelen. We hebben alleen in de jaren 80 toegestaan dat we alle rijkdom voortaan laten opzuigen door een selecte groep. Die alle kansen krijgen om alle rijkdom op te eisen maar amper of geen belasting te betalen.

Wat dat betreft, zijn wij ook gewoon een oligarchie.

Vergeet ook niet tijdens de koude oorlog hadden we ook een gigantische verzorgingsstaat. En een groot en goed uitgerust leger. En natuurlijk is onze demografie nu anders. Maar dat was ook voordat we alles 20x duurder maakte door privatisering en marktwerking. En alles in de uitverkoop te doen aan buitenlandse investeerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:28
Zelensky wil half miljoen mensen voor het leger gaan mobiliseren, waar gaan ze die vandaan toveren dan?

https://nos.nl/liveblog/2...satie-half-miljoen-mensen

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:36:
Conclusie: Westerse berekeningen missen blijkbaar een stukje realiteitszin/gebrek aan kennis van de situatie.
Westerse berekeningen en trainingen zijn gebaseerd op Westerse doctrine. En toen puntje bij paaltje kwam bleek de doctrine niet te klopppen. Dus de aanname dat we met een klein beetje tanks en ammo wel zullen winnen omdat we luchtoverwicht hebben..... dat is een hele gevaarlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
Stylze schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:56:
Zelensky wil half miljoen mensen voor het leger gaan mobiliseren, waar gaan ze die vandaan toveren dan?

https://nos.nl/liveblog/2...satie-half-miljoen-mensen
Ze hebben genoeg mensen. Mannen mogen sinds het uitbreken van de oorlog het land niet verlaten.

Maar het is meer een politiek en financieel vraagstuk. 500.000 man/vrouw die je salaris moet betalen en bewapenen.

Maar het geeft ook aan dat de verliezen bij Oekraïne gigantisch hoog zijn…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 11:44

pro_6or

amateur_60r

beany schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:05:
[...]

Ze hebben genoeg mensen. Mannen mogen sinds het uitbreken van de oorlog het land niet verlaten.

Maar het is meer een politiek en financieel vraagstuk. 500.000 man/vrouw die je salaris moet betalen en bewapenen.

Het geeft meer aan dat Rusland steeds maar meer man mobiliseert. Als je te laat meebeweegt kan je een groot probleem hebben.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Maar Rusland heeft toch heel weinig “ echte “ soldaten meer? Er lopen grotendeels burgers in pakken die amper een wapen kunnen vasthouden was de conclusie toch?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Agent47 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:14:
Maar Rusland heeft toch heel weinig “ echte “ soldaten meer? Er lopen grotendeels burgers in pakken die amper een wapen kunnen vasthouden was de conclusie toch?
Dit is ook zo. Het gros van de Russische soldaten momenteel weet eeen paar dingen; Hoe je een trekker over haalt, een magazijn vervangt en wellicht hoe je een granaat gooit. De rest zal wss vanuit worden gegaan dat je het leert in de loopgraven mocht je lang genoeg leven.
Ik vermoed dat de Oekrainse recruut wat beter wordt getrained maar niet veel beter want het is oorlog.

Dat gezegd hebbende vallen de verliezen het zwaarst bij de aanvallende fracties. Ik vermoed dat met de huidige verliezen het Russische winteroffensief is afgelopen op het moment dat December erop zit. Daarna zullen ze waarschijnlijk opnieuw moeten wachten tot ze genoeg manschappen en materiaal hebben opgepot op de punten waar ze willen aanvallen en dan...dan hangt het er vanaf hoe de winter is. Wellicht dat ze het nog eens proberen in Januari/maart maar dan moet het materiaal en de manschappen zijn verzameld en ze redelijk weer moeten hebben.

De kans is klein dat Rusland deze verliezen kan aanhouden tot...zeg eind Januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

beany schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:05:
[...]

Zou het ook geen voorwaarde zijn van de VS/NAVO/EU voor verdere steun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
MikeyMan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:05:
[...]
Zou het ook geen voorwaarde zijn van de VS/NAVO/EU voor verdere steun?
Eh, nee.
Zie je enige aanleiding daarvoor binnen de EU of NATO?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 14:53
Frankrijk gaat eindelijk ook iets meer doen, in dit geval gaan ze piloten helpen trainen vanaf volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Baserk schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:33:
[...]

Eh, nee.
Zie je enige aanleiding daarvoor binnen de EU of NATO?
Eh, ja.

Iets met throwing good money after bad.
Meer wapens leveren heeft vooral zin als er sneller meer progressie wordt gemaakt. En daar zijn ook committment en voldoende manschappen vanuit UA nodig. De geluiden dat het offensief niet snel genoeg ging zijn er al een tijdje.

Het zou me weinig verbazen als daar druk achter zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
MikeyMan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:41:
[...]
Eh, ja.

Iets met throwing good money after bad.
[...]
Het zou me weinig verbazen als daar druk achter zit.
Iets met 'gezegdes', is wellicht aardige conversatie maar natuurlijk geen bewijs/bron voor een mobilisatie-eis vanuit EU of NATO.

Nogmaals, graag een bron mbt enig geluid vanuit de EU of NATO hierover, anders niets dan speculatie, with all due respect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 11:44

pro_6or

amateur_60r

Een land in doodsstrijd, een land dat vurig vecht voor vrijheid en (iets meer) gelijkheid, en wij allemaal maar politieken.

Het is geen verwijt hoor, logisch om erover te denken, maar het maakt me verdrietig. Niet zozeer hier op het forum, maar alle smerigheid, de charlatans, de dictaturen met hun constante inmengingen. Bah.

En het werkt want straks zitten we met een premier die hier VOL op inzet. Driewerf bah.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
In de Oekraïnse krant 'Pravda', een podcast interview met Osint onderzoeker Jakub Janovsky, van Oryx en Bellingcat.
"There are many aspects that make the war in Ukraine unique in terms of analysis and conclusions that can be drawn from the war. So people definitely need to be very careful with their predictions based on what they see in Ukraine. We are seeing unique circumstances. For example, one of them is that neither side has air dominance. If one side had air superiority, the battlefield would look very different. The same can be applied to the presence or lack of certain equipment, technologies, and so on," says the guest of the new episode of the podcast "(Un)Safe Country".
In the new episode of the "(Un)Safe Country)" podcast, its permanent host Alina Frolova talks to Jakub Janovsky, an OSINT analyst and author of research within the ORYX and BellingCat projects. The conversation is about OSINT technologies, the loss of equipment, disinformation messages, and the Oryx project.
https://www.pravda.com.ua...6cc5b/2023/11/20/7428939/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ehm, waar haal je dat laatste vandaan? Ik heb in alles wat enigszins officieel was alleen maar gehoord dat het hoe dan ook een moeilijk iets zou worden. De verwachtingen waren eerder dat rusland binnen die 4 dagen Oekraine op de knieen zou hebben.

[removed]

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid