Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:
  • 170.294 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:14

Crp

YakuzA schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:00:
Ook iets voor NL als mooi excuus om nieuwe mijnenvegers aan te kopen?
[Twitter]
https://www.ukrinform.net...n-to-support-ukraine.html
Ze waren al een tijdje bezig met een modernisering:
https://www.defensie.nl/a...ndse-mijnenjager-in-zicht

De afgelopen jaren zijn er al een aantal mijnenvegers uit commissie gehaald, de laatste was de Zr.Ms. Urk
https://www.defensie.nl/a...ris-van-de-marine-gehaald

En zijn er eerder dit jaar nog 2 toegezegd aan Oekraiene:
https://www.rijksoverheid...ebombardeerde-havensteden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:46
barry86 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:58:
[...]

Begrijpelijk.
Toch heb ik het idee dat de drama die bij gaza langdurig wereldkundig wordt gemaakt en veel intenser wordt weergegeven dan het eerst half jaar in Oekraine, wat mij dan weer frustreerd, alsof gaza veel erger is... Maar misschien ben ik dan ook wel niet objectief.

En door het wegzakken van het nieuws wordt de bewustwording ook diep triest valt mij op.
Laatst hoorde ik nog een collega zeggen, waarvan ik het niet had verwacht, "direct stoppen met al dat geld naar Oekraine".
Waarin je kunt opmerken dat mijn collega alleen bezig is met zijn sociale dorpsleven,

Tsja...
Heeft misschien ook iets te maken met de protesten overal. Bij de Oekraïne oorlog zijn die er niet in dezelfde intensiteit geweest als bij de Israël oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Drone filmpje van rond Avdiivka, veel plekken komen bekend voor, met name de grote choke points waar we de equipment opgeblazen zagen worden, of de duidelijk zichtbare mijnen waar alsnog overheen gereden werd. In ieder geval hier een telling van 122 stuks equipment:

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/D3gWhT0FhM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
asing schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:14:
[...]

Het front is nogal statisch. Deels door het weer, deels door de Russische verdediging. Het enige wat de Russen doen is aanvallen in waves, waarbij het grootste deel kapot geschoten wordt. Zolang er aan Oekraïense zijde geen nieuwe wapens komen zal het ook wel een tijdje zo blijven.
Op Deepstatemap wordt de laatste dagen alleen maar grond ingenomen door de Russen.

Misschien is het een Oekrainsche tactiek om eerst zoveel mogelijk af te schieten tot dat er een dipje komt bij de russen en dan door alle verdedigingswerken heen te breken. Of het gaat echt heel slecht aan Oekrainse zijde/ Wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
Thombias schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:01:
[...]

Op Deepstatemap wordt de laatste dagen alleen maar grond ingenomen door de Russen.
Hm, de laatste dagen juist vrijwel niks qua beweging, alleen wat beweging ten noorden van Soledar. 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:39
Thombias schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:01:
[...]

Misschien is het een Oekrainsche tactiek om eerst zoveel mogelijk af te schieten tot dat er een dipje komt bij de russen en dan door alle verdedigingswerken heen te breken. Of het gaat echt heel slecht aan Oekrainse zijde/ Wie weet.
Stokkende westerse steun, gigantische human wave attacks en waarschuwingen van Stoltenberg over mogelijk slecht nieuws. Lijkt mij genoeg reden tot zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Tens schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:07:
[...]

Hm, de laatste dagen juist vrijwel niks qua beweging, alleen wat beweging ten noorden van Soledar. 8)
11-12-2023 01:27
The enemy had partial success near Pershotravneve and at Mariinka. The enemy is moving forward on west of Bahmut, near Khromove and Bohdanivka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
Thombias schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:26:
[...]

The enemy had partial success near Pershotravneve and at Mariinka. The enemy is moving forward on west of Bahmut, near Khromove and Bohdanivka
Je hebt het letterlijk over 100 tot een paar 100 meter. En de dag erop draait het weer om. Dat bedoel ik met zo goed als statisch. Geen van beiden boekt signficant progressie op terrein.

Het grootste probleem wat Oekraïne nu heeft is dat de steun van de VS er eigenlijk niet meer is. Dus op een gegeven moment is het aan UA kant "op" en dan zijn echt de rapen gaar. Baltics are next (in het Russisch).

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Thombias schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:26:
[...]

Tuurlijk, partial succes is er vaker, partial defeat ook.
Maar jij noemde Deepstate als bron, waar dan net weer niks aan grenscorrecties te vinden is de laatste paar dagen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 18:50
Mogelijk wordt het niet bijgewerkt, omdat de Oekrainers zich wat meer hebben teruggetrokken, maar de Russen niet die plek hebben ingenomen. Of door een enkeling die hoopt weer veilig terug te komen en zich voorlopig alleen schuil houdt.

Het is moeilijk te zeggen of het enkel tactisch is of dat Oekraine daar problemen heeft.
Gezien ze wel hun troepen daar nog (durven te) verplaatsen, lijkt mij dat het tactiek is. Anders hadden ze vanuit andere fronten wel bijgesprongen.

Helaas zitten we nu in een soort van patsstelling, waarbij bij beide partijen geen echte veranderingen zijn. Het is de vraag wie dat kan doorbreken. Oekraine heeft m.i. meer wapens nodig om een overwicht te kunnen winnen. Misschien dat daarvoor de USA wapens kunnen zorgen, maar ik denk zelf dat dat beperkt zal zijn. Die kunnen wel artillerie en tanks stoppen, maar daarvoor zitten nog veel manschappen en mijnen die je ook nog weg moet hebben. Ik hoop dat er nieuwe wapens voor wordt ontwikkeld. Want een drone voor 1 poppetje is ook niet mee te winnen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:11

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Tens schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:19:
[...]

Tuurlijk, partial succes is er vaker, partial defeat ook.
Maar jij noemde Deepstate als bron, waar dan net weer niks aan grenscorrecties te vinden is de laatste paar dagen.
Kijk nog maar eens een keer, vooral de laatste twee weken ten noorden / westen van Bakhmut. Daar gaat het front echt niet de goede kant op. Het zijn geen grote stukken, maar het is wel een hele duidelijke trendbreuk met dat het front eerst rustig oostwaarts bewoog.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Freakertje schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:51:
[...]Kijk nog maar eens een keer, vooral de laatste twee weken ten noorden / westen van Bakhmut. Daar gaat het front echt niet de goede kant op. Het zijn geen grote stukken, maar het is wel een hele duidelijke trendbreuk met dat het front eerst rustig oostwaarts bewoog.
*knip* minder op de man en minder sealioning

[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 12-12-2023 08:25 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ey8GTmd20yUzbY7wI2IPvI-OFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPHVu3uGY2YMJuqq1WFqfK8G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
@Yaksa Zijn observatie dat Oekraine momenteel terrein verliest klopt gewoon. Het zal per front en dag verschillen hoeveel dat is. Die vragen van jou hebben dan ook niet één concreet antwoord. En wie dat claimt? Als je nou gewoon eens kijkt naar deepstatemap zou je het zelf ook zien. Maar om het wat eenvoudiger voor je te maken bij deze een grafiek van War Mapper die inderdaad bevestigt dat Rusland voor het eerst in een lange tijd weer aan de winnende hand is (qua terreinwinst):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Freakertje schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:51:
maar het is wel een hele duidelijke trendbreuk met dat het front eerst rustig oostwaarts bewoog.
.....

[ Voor 16% gewijzigd door Tens op 12-12-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00
*knip* geen metadiscussies

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 12-12-2023 08:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Productie lijkt voorspoedig te gaan:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25
*knip* ongefundeerde speculatie over uitkomst en offtopic voor de rest

[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 12-12-2023 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

Russia's tax system targeted by Ukraine's military intelligence service
12 December, 2023 Tuesday 18:58

Cyber units of Ukraine’s Defence Intelligence attacked the tax system of Russia and managed to destroy the entire database and its backup copies. The intelligence adds that Russia will not be able to resuscitate its tax system fully.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/12/12/7432737/

Interessant als dit echt waar is. Zou een aardige financiele tegenslag zijn voor Rusland.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
Russia has lost nearly 90% of troops it had prior to Ukraine invasion, according to US intelligence assessment
Rusland heeft nog ruim 10% van de landmacht troepen en 1/3 van de tanks over, waarmee het de oorlog begon, volgens een Amerikaanse overheids inschatting.
De Russische landmacht-modernisatie van de afgelopen 15 jaar, is voor een goed deel teniet gedaan.
Russia has lost a staggering 87 percent of the total number of active-duty ground troops it had prior to launching its invasion of Ukraine and two-thirds of its pre-invasion tanks, a source familiar with a declassified US intelligence assessment provided to Congress told CNN.
...
The assessment, sent to Capitol Hill on Monday, comes as some Republicans have balked at the US providing additional funding for Ukraine and the Biden administration has launched a full-court press to try to get supplemental funding through Congress.
Russia has been able to keep its war effort going despite the heavy losses by relaxing recruitment standards and dipping into Soviet-era stockpiles of older equipment. Still, the assessment found that the war has “sharply set back 15 years of Russian effort to modernize its ground force.”
https://edition.cnn.com/p...visit-12-12-23/index.html

Aangezien de 87% manschappen in Oekraïne is verloren, hier gepost.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Baserk

Pfoe, Ik heb het artikel er zelf even bij gepakt en het staat er inderdaad in. Misschien dat ze de totale aantallen te laag inschatten want volgens mij heeft rusland wel meer dan 3500 tanks voordat ze begonnen maar misschien bedoelen ze 3500 moderne tanks (post Sovjet era) of zo.

Dan nog is er natuurlijk redelijk wat oude zooi opgetrommeld tot en met T54 aan toe.

Eigenlijk hoop ik dat het spul een beetje opraakt aan de rusland kant maar ondanks de zware verliezen die de russen worden toegebracht lijkt er op dit moment een soort van stalemate te zijn.

Het kan ook zo zijn dat er op een gegeven moment gewoon een breuk komt en dat er dan flinke veranderingen komen in het front. Ik zet nog steeds in op een overwinning door Oekraine maar eenvoudig is het allerminst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
Indoubt schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:00:
@Baserk

Pfoe, Ik heb het artikel er zelf even bij gepakt en het staat er inderdaad in. Misschien dat ze de totale aantallen te laag inschatten want volgens mij heeft rusland wel meer dan 3500 tanks voordat ze begonnen maar misschien bedoelen ze 3500 moderne tanks (post Sovjet era) of zo.
Wat betreft tanks gaat het idd om modernisatie/modernste tanks, laser range finder, thermal imaging, weer sensors, betere armour/ERA et cetera.
Het grootste deel daarvan is nu vnl. roestbruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 23:30
Af en toe zie je ook schades waarbij je denkt: Dat ding was niet gelast, die zat met aluminium hoekijzers en popnagels in elkaar gezet. Van die APC's die echt als een Ikea kast uit elkaar liggen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Indoubt schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:00:
@Baserk

Voor de oorlog hadden ze 3500 officieel in actieve dienst.
Daar toveren ze dat getal vandaan.

De rest (6000 extra oid) stond ergens in storage.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:01:
[...]

Voor de oorlog hadden ze 3500 officieel in actieve dienst.
Daar toveren ze dat getal vandaan.

De rest (6000 extra oid) stond ergens in storage.
vergeet niet de x aantal die ze per maand produceren ;) 10-20? zeg in 20 maanden tijd 400 ofzo

Perun had ergens cijfers vandaan in 1 van zijn video's waar ze van de 100% verlies per maand maar 10% nieuwe productie was (tanks in dit geval), meeste anderen dingen zijn natuurlijk weg = weg

Maar dat gezegd, denk dat tanks meer een aantrekkelijk doelwit zijn dan een nuttige bijdrage (aan beide kanten)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Er is weer een nieuw steunpakket aangekondigd ter waarde van 200 miljoen. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken natuurlijk maar dit is toch wel een droevig pakket in vergelijking met wat we gewend zijn van de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 22:18
Baserk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:52:
[...]

Rusland heeft nog ruim 10% van de landmacht troepen en 1/3 van de tanks over, waarmee het de oorlog begon, volgens een Amerikaanse overheids inschatting.
De Russische landmacht-modernisatie van de afgelopen 15 jaar, is voor een goed deel teniet gedaan.

[...]

[...]

Ik vind de statistieken minder interessant, als ik het artikel lees vind ik de verandering van mentaliteit van de US mbt support voor Ukraine toch wel erg bepalend.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 01:40:
Er is weer een nieuw steunpakket aangekondigd ter waarde van 200 miljoen. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken natuurlijk maar dit is toch wel een droevig pakket in vergelijking met wat we gewend zijn van de VS.

[Twitter]
Zolang het US house de republikeinen vast blijft zitten in hun US grens retoriek zal dat helaas ook niet veranderen. :(

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:20
Kiev geraakt door ballistische raketten.
Geen idee of die dingen ook uit de lucht te schieten zijn. Als dat zo is laat het wel zien dat je of nog veel meer air defence nodig hebt of dat je er weinig aan kan doen. Als die oorlog op de grond op zou houden en Rusland door gaat met elke week raketten afvuren op Kiev, wat doe je dan als Zelensky zijnde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
technoaddict schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:43:
Geen idee of die dingen ook uit de lucht te schieten zijn.
Volgens The Guardian zijn alle tien neergehaald, vallende brokstukken hebben wel de nodige schade aangericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
hcQd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:51:
[...]

Volgens The Guardian zijn alle tien neergehaald, vallende brokstukken hebben wel de nodige schade aangericht.
Lees het nu ook inderdaad. Die brokstukken doen nog veel damage zeg. Er zijn ook dikke kraters te zien.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sr_S29-YKOQUbUXihvn3tOR_rdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BS0rmmaIKnQp2H7xBgsctX1f.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:59

Jebus4life

BE User

Baserk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:52:
[...]

[...]

[...]

Ik vind het contrast tussen verschillende bronnen/observators heel groot.
Eenderzijds lees je dat Rusland zichzelf enorm aan het uitputten is en zijn (moderne) conventioneel wapentuig aan het opsouperen is. Maar in Europa lijkt m'n zich eerder zorgen te maken dat de Europese landen niet klaar zijn voor een conflict dat er op (heel) korte termijn kan aankomen.
"Rusland zal de NAVO binnen 3 jaar binnenvallen": waar komt die uitspraak plots vandaan?

Het was het hoofd van de Poolse inlichtingendiensten Jacek Siewiera die zaterdag de uitspraak deed in Nasz Dziennik, een rechtse tot radicaal-rechtse Poolse krant. "Aan de oostflank moet een duidelijk afschrikmiddel tegen agressie gecreëerd worden", ging hij verder. "Daar is een groot leger voor nodig."

Polen, dat grenst aan Oekraïne, heeft al sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne schrik dat het oorlogsgeweld zal uitbreiden naar eigen land. Het land heeft er dus alle belang bij dat de NAVO alert is, maar er is vooralsnog geen bewijs dat Russische troepen over drie jaar aan onze landsgrenzen zullen staan.
Ook in Duitsland mag maken ze gewag van veel verder reikende ambities in Rusland en een oorlog met de NAVO op niet al te lange termijn.
Europa is niet klaar voor een oorlog met een agressief Rusland en loopt het risico “weggevaagd” te worden in een conflict. Zo luidt de waarschuwing van de vooraanstaande Duitse militair historicus Sönke Neitzel, waarover ‘The Times’ bericht.
De kans op een rechtstreeks conflict tussen Rusland en de NAVO wordt steeds reëler. Of toch als we Carsten Breuer, een hooggeplaatste Duitse legerofficier, mogen geloven. In een interview met de krant ‘Frankfurter Allgemeine’ zegt de inspecteur-generaal dat Duitsland “moet wennen” aan het idee dat het ooit misschien een oorlog tegen Rusland zal moeten voeren.
Zoals altijd zal de waarheid wel min of meer in het midden liggen, maar blij word je er niet van.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
technoaddict schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:43:
Geen idee of die dingen ook uit de lucht te schieten zijn. Als dat zo is laat het wel zien dat je of nog veel meer air defence nodig hebt of dat je er weinig aan kan doen. Als die oorlog op de grond op zou houden en Rusland door gaat met elke week raketten afvuren op Kiev, wat doe je dan als Zelensky zijnde?
https://nos.nl/liveblog/2...ieuwe-raketaanval-op-kyiv
Aantal gewonden van aanval op Kyiv boven de vijftig

Het aantal gewonden van de raketaanval van afgelopen nacht op Kyiv is opgelopen tot boven de vijftig. Oekraïense functionarissen melden nu dat 51 mensen gewond zijn geraakt. Volgens het leger schoten de Russen tien ballistische raketten af, die allemaal door het luchtverdedigingssysteem werden neergehaald.

De slachtoffers raakten gewond door neerkomende brokstukken. Onder meer de ramen en ingangen van een kinderziekenhuis raakten beschadigd. Eergisteren was er ook al een Russische raketaanval op de Oekraïense hoofdstad. Toen raakten vier mensen gewond.
Ondanks dat het Oekrainse luchtverdedigingssysteem de raketten iedere keer bijna allemaal neerhaalt begint het wel flink effect te hebben op de mentale gesteldheid van de bewoners. Het iedere keer in de schuilplaats gaan zitten gaat steeds meer zijn tol eisen. Vorige week heeft mijn vrouw nog de halve nacht met iemand zitten appen die in de badkamer zat te schuilen, en waar dat voorheen nog altijd wel met volle moed was zie je steeds meer de moedeloosheid naar voren komen. En dat merken we bij steeds meer mensen.

We horen steeds meer verhalen vanuit Kyiv en omgeving over depressiviteit en het aantal zelfmoorden begint gestaag toe te nemen. Vooral onder de mensen die wat meer aan de onderkant van de economische ladder staan. Als je geld hebt heb je meer bewegingsruimte en kan je de ellende wat vaker (of volledig) ontlopen. Als je geen geld hebt zit je wat meer vast.

Disclaimer: dit is wat wij horen/zien/merken met de contacten die wij hebben. Niet gebasseerd op een breed onderzoek onder verschillende groepen mensen e.d.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Jebus4life schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:09:
[...]

Eenderzijds lees je dat Rusland zichzelf enorm aan het uitputten is en zijn (moderne) conventioneel wapentuig aan het opsouperen is. Maar in Europa lijkt m'n zich eerder zorgen te maken dat de Europese landen niet klaar zijn voor een conflict dat er op (heel) korte termijn kan aankomen.

[...]

Ook in Duitsland mag maken ze gewag van veel verder reikende ambities in Rusland en een oorlog met de NAVO op niet al te lange termijn.

[...]

[...]

Zoals altijd zal de waarheid wel min of meer in het midden liggen, maar blij word je er niet van.
Ik had dit ook gelezen. Drie jaar lijkt mij wat vlug. Rusland zal eerst Oekraïne willen hebben (heel Oekraïne) wat niet lukt zolang wij blijven steunen. Daarna zullen ze Moldavië willen hebben middels Transnistrië. Ik vermoed dat ze daarna gaan voor Georgië (ongeacht of daar een marionet van hun zit of niet).

Daarna pas zullen ze overwegen om wellicht Estonie e.d. aan te vallen. Maar tegen die tijd (even er vanuit gegaan dat ze vrij spel krijgen en het überhaupt kunnen qua mankracht, materiaal en geld) zijn we minstens 15 jaar verder.

Ik verwacht dat de hoofdreden voor deze artikelen zijn om het conflict in Oekraïne wat nieuw leven in te blazen in het westen en de EU. Ik baal wat van het politieke spel van de Republikeinen omdat ze uiteindelijk toch wel weer gaan geven maar nu landelijke politiek belangrijker vinden in aanloop naar de verkiezingen daar.

Wat echter klopt is dat als wij Rusland zijn gang laten gaan we erg slechte tijden gaan krijgen. Als Oekraïne niet steun blijft krijgen val het uiteindelijk en dan nemen ze Moldavië mee. Daarna gaan ze bal spelen met Hongarije wat dan waarschijnlijk uiteindelijk het lot van Belarus gaat volgen. Met dat realistische scenario is het slecht eten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:28
Auredium schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:45:
[...]

Ik had dit ook gelezen. Drie jaar lijkt mij wat vlug. Rusland zal eerst Oekraïne willen hebben (heel Oekraïne) wat niet lukt zolang wij blijven steunen. Daarna zullen ze Moldavië willen hebben middels Transnistrië. Ik vermoed dat ze daarna gaan voor Georgië (ongeacht of daar een marionet van hun zit of niet).

Daarna pas zullen ze overwegen om wellicht Estonie e.d. aan te vallen. Maar tegen die tijd (even er vanuit gegaan dat ze vrij spel krijgen en het überhaupt kunnen qua mankracht, materiaal en geld) zijn we minstens 15 jaar verder.

Ik verwacht dat de hoofdreden voor deze artikelen zijn om het conflict in Oekraïne wat nieuw leven in te blazen in het westen en de EU. Ik baal wat van het politieke spel van de Republikeinen omdat ze uiteindelijk toch wel weer gaan geven maar nu landelijke politiek belangrijker vinden in aanloop naar de verkiezingen daar.

Wat echter klopt is dat als wij Rusland zijn gang laten gaan we erg slechte tijden gaan krijgen. Als Oekraïne niet steun blijft krijgen val het uiteindelijk en dan nemen ze Moldavië mee. Daarna gaan ze bal spelen met Hongarije wat dan waarschijnlijk uiteindelijk het lot van Belarus gaat volgen. Met dat realistische scenario is het slecht eten.
Je hoort ook bijzonder weinig over opschalen van defensie in Nederland en andere Europese landen, toen de oorlog in oekraine nog vers was hoorde je alle politici roepen dat we snel het leger moeten upgraden etc maar volgens mij komt daar weinig van terecht. Heel soms lees je is wat over wat nieuwe drones etc maar dat schiet allemaal nou niet echt op. Binnenlandse politiek is vooral belangrijk nu, op de langere termijn denken zit er tegenwoordig niet meer in lijkt het.

Hoop ook echt dat de republikeinen nog overstag gaan en steun toezeggen, anders gaat Oekraine het sowieso niet redden de aankomende maanden. Lijkt niet dat Zelensky's bezoek veel heeft gedaan, ze vinden hem daar inmiddels alleen maar irritant.

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

Stylze schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:21:
[...]

Hoop ook echt dat de republikeinen nog overstag gaan en steun toezeggen, anders gaat Oekraine het sowieso niet redden de aankomende maanden. Lijkt niet dat Zelensky's bezoek veel heeft gedaan, ze vinden hem daar inmiddels alleen maar irritant.
Biden ziet de bui nu ook nadrukkelijk hangen

Maar, als Biden een harde toezegging doet om immigratie te beperken, zullen de Republikeinen wellicht wel over de brug komen.
Alles voor de politiek en eigen achterban. Mensen in Oekraine? Nee hoor, laat maar doodgaan.

nope

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Extra NASAMS uit Noorwegen:

En Denemarken plant morgen weer iets:

[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 13-12-2023 14:27 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 11:44

pro_6or

amateur_60r

Jebus4life schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:09:
[...]

[...]

[...]

[...]

Rusland begon met 3500 tanks. Heeft er 2550 verloren, maar heeft ook vele honderden tanks weer uit reserve heractiveert. Ik denk dat ze zeker nog over 2500 tanks kunnen beschikken.

Een echte aanval op Europese landen is niet echt meer mogelijk. Polen is sterk op de grond en wij zijn allemaal sterk in de lucht. Als Amerika nog te hulp zou komen dan is Rusland echt uit de running. Want duizenden echte nieuwe tanks bouwen, dat gaat nooit meer lukken. Daar is de Sovjet-Unie destijds op,geklapt, de niet op te brengen defensie uitgaven.

Rusland is economisch kleiner dan de USSR was en ze is ook haar klanten voor wapentuig verloren. De industrie is niet meer viable.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Zijn tanks niet tegenwoordig overrated? Oekraine weet ze vaak al uit te schakelen voordat ze de frontline hebben gehaald.

Ben benieuwd wat we in 2024 gaan zien op gebied van AI driven drones
https://www.forbes.com/si...hout-human-oversight/amp/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

bloody schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:22:
[...]

Maar, als Biden een harde toezegging doet om immigratie te beperken, zullen de Republikeinen wellicht wel over de brug komen.
Nieuw berichtje zojuist van Biden. Beide hangijzers staan nu genoemd in 1 tweet. Zoals ik het interpreteer is Biden bereidt om iets aan de grens te doen om op die manier de steun voor Oekraïne voor elkaar te krijgen. Ouderwetse koehandel dus en kijken wie het eerst met de ogen knippert. In dit geval Biden.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:54
Begrijp ik dit goed? Ru gebruikt UA POW's als human shields :(
[Twitter: https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1735007355564159186?t=O8bi1Par5_UUq_Fz38FEjg&s=19]
Tuurlijk dit is oorlog maar toch, hoe laag kun je nog zinken -O-
offtopic:
geen gruwelijke beelden hier verder volgens mij, anders excuses en delete please

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Zag het filmpje ook ja. Er is geen eind aan Russische triestheid en war crimes.

Oekraïners die zich hebben overgegeven als human shield gebruiken tijdens een push naar Oekraïense trench.

Wat ga je dan doen als Oekraïense, terug schieten terwijl je beschoten wordt? Wat een dilemma..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:49
mir4dor schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:52:
Begrijp ik dit goed? Ru gebruikt UA POW's als human shields :(
[Twitter]
Tuurlijk dit is oorlog maar toch, hoe laag kun je nog zinken -O-
offtopic:
geen gruwelijke beelden hier verder volgens mij, anders excuses en delete please
*knip* Geen valse analogie graag

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 13-12-2023 23:00 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:36
*knip* En niet op in gaan, offtopic

[ Voor 53% gewijzigd door teacup op 13-12-2023 23:01 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNGKXmF6tsH4CUggjoaWo5Kb6G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFpKy8tpdls8sIBYk8UrVhiJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door Thombias op 14-12-2023 07:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
At least ten people were injured and 11 buildings were damaged after a Russian drone attack on the Odesa region caused a fire.
https://www.ukrinform.net...ttacks-odesa-region.htmly
Ukraine's air defense forces managed to shoot down 41 out of 42 attack UAVs, most of them in the Odesa region.

Earlier reports said that enemy shelling had caused a fire in the Odesa region, with at least 10 people injured and 11 buildings damaged.
https://www.ukrinform.net...-of-42-shahed-drones.html

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 14-12-2023 08:33 ]

PSN

• technoaddict
Ik hoop maar dat de aanvoer van Anti Air Defence raketten even hoog is als de aanvoer / productie van drones / raketten aan Russische zijde.

• q-enf0rcer.1
gise schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:14:
Zag het filmpje ook ja. Er is geen eind aan Russische triestheid en war crimes.

Oekraïners die zich hebben overgegeven als human shield gebruiken tijdens een push naar Oekraïense trench.

Wat ga je dan doen als Oekraïense, terug schieten terwijl je beschoten wordt? Wat een dilemma..
Dooschieten is dan de enige optie. Anders word je zelf toegevoegd aan het human shield later…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 18:33
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:34:
[...]

Dooschieten is dan de enige optie. Anders word je zelf toegevoegd aan het human shield later…
Los daarvan, je moet de Russen dit gedrag meteen afleren. Als je níet schiet zullen ze het blijven doen. Als je wél schiet dan leren ze dat ze zelf ook dood zullen gaan, en zullen ze het niet meer doen al zullen ze vast wel weer een andere fucked up oorlogsmisdaad verzinnen.

• IJsbeer
  • Niet online
Toch bijzonder, we hebben zo hard gelachen om de russen met hun zinloze drakentanden, nu plaatst Oekraine ze zelf ook...

[Video: https://twitter.com/NOELreports/status/1735211501089091987#m]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

IJsbeer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:59:
Toch bijzonder, we hebben zo hard gelachen om de russen met hun zinloze drakentanden, nu plaatst Oekraine ze zelf ook...

[Video]
Even zonder video te bekijken. Drakentanden werken wel...mits ze het juiste formaat en gewicht hebben en goed worden toegepast. Nu weet ik niet hoe die van Oekraïne zijn maar de drakentanden van de Russen hielden hooguit een Fiat Panda tegen en geen echte tank. Dat was ook de hoofdzakelijk belangrijkste reden om te lachen. Niet dat ze drakentanden deden gebruiken.

Even los daarvan denk ik dat Oekraïne zich wel moet ingraven. De beste winstkans voor Oekraïne momenteel is ingraven en de Russen van zoveel mogelijk mankracht en materiaal te ontdoen. Want Rusland bloed momenteel behoorlijk zwaar en ook de elite daar hebben een grens van wanneer het genoeg is.

Die 50 Miljard van de EU komt overigens er wel door ongeacht Hongarije zijn dwarsliggen. Dat van de Republikeinen uiteindelijk ook wel. Maar ik denk dat support vanuit het westen in December 2024 vrij mager zal zijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

[Video]
Dit is overigens niet aan het front, maar aan de grens met Belarus in het noorden.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Tank eindejaars review via Oryx:

UA heeft nog steeds meer tanks visually confirmed 'captured' van RU dan ze aan eigen kant visually confirmed destroyed hebben :+

en nog een donatie uit Estland:

[ Voor 56% gewijzigd door YakuzA op 14-12-2023 14:17 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[Video]
De russische variant was gevuld met piepschuim, die werden aan stront gereden door alles wat zwaarder was dan een Mitsubishi Outlander, ze waren licht genoeg om aan de kant gesleept te worden door een tweetal met een stuk touw - wat overigens extra handig was gemaakt omdat Ivan was vergeten de ijzeren lussen er af te slijpen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nst6ldr schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:42:
[...]
De russische variant was gevuld met piepschuim, die werden aan stront gereden door alles wat zwaarder was dan een Mitsubishi Outlander, ze waren licht genoeg om aan de kant gesleept te worden door een tweetal met een stuk touw - wat overigens extra handig was gemaakt omdat Ivan was vergeten de ijzeren lussen er af te slijpen.
dat is normaal

hierbij heb ik echter vraagtekens alhoewel 750 miljoen kostende onderzeer is niet vreemd. (toch?)
Russia Appointed a New Commander for Flagship Moskva Six Months After Ukraine sank it
https://www.kyivpost.com/post/25486

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ziet er bijzonder uit, je zou bijna denken aan een fake video?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Orban toch overstag?
Of wat betekend dit exact?
https://nos.nl/l/2501596
EU-leiders eens over openen toetredingsonderhandelingen met Oekraïne en Moldavië
De Europese leiders hebben besloten de onderhandelingen met Oekraïne en Moldavië over toetreding tot de Europese Unie te openen. Dat schrijft Charles Michel, voorzitter van de Europese Raad, op X.

[ Voor 75% gewijzigd door YakuzA op 14-12-2023 18:55 ]

PSN

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

YakuzA schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:53:
Orban toch overstag?

[...]
Onderhandelingen betekenen niet ze meteen EU-lid zijn, maar dit betekend wel dat bijvoorbeeld Hongarije er ook mee ingestemd heeft.

De EU heeft verschillende eisen waar toetredende landen aan moeten gaan voldoen. En die kandidaten kunnen nu al werken om straks aan alle eisen (na onderhandelingen) te kunnen voldoen.

Samengevat: Een prima stap voorwaarts voor Oekraïne en Europa, en weer een kleine tegenslag voor Rusland. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Orban is even weggelopen :p
The Hungarian prime minister, Viktor Orbán, left the room while leaders made the decision to open accession talks with Ukraine, three EU diplomats told the Guardian.
In a video posted on Facebook in recent minutes, Viktor Orbán repeated his position that Ukraine was not ready to begin EU accession talks.

Opening accession negotiations with Kyiv is “irrational” under the current circumstances, the Hungarian leader said.

“Hungary is not modifying its position,” he said, adding that the 26 other member states insisted on taking the step to open negotiations with Ukraine. As a result, he said, Hungary decided the 26 could go their own way while it stayed away from the decision.

[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 14-12-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
user109731 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:06:
[...]

Orban is even weggelopen :p

[...]

[...]
Grote kans dat één van de geblokkeerde subsidies nu plotseling wel vrijkomen voor Orban. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

Tens schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:27:
[...]

Grote kans dat één van de geblokkeerde subsidies nu plotseling wel vrijkomen voor Orban. 8)
Er was gisteravond toevallig 10 miljard toegezegd.

• mir4dor
Een supersonic Kinzhal 1 Kh-47M2 neergehaald?

Of was deze al langsgekomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:53:
Orban toch overstag?

[...]
Orban is simpelweg weggelopen:
Toen het besluit viel, had Orbán op verzoek van de Duitse bondskanselier Scholz de zaal verlaten. Daardoor kon Michel zeggen dat geen enkele lidstaat zich had verzet tegen het besluit om de onderhandelingen te beginnen. Naderhand reageerde Orbán op Facebook op het besluit.

‘26 lidstaten stonden erop dat dit besluit genomen moest worden. Hongarije besloot dat zij eigen weg moeten kiezen als de 26 dat besluiten. Maar Hongarije wil geen deel hebben in dit slechte besluit, en bleef daarom weg van de beslissing’, aldus Orbán.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://www.ukrinform.net...6b-in-aid-to-ukraine.html
Bulgaria's National Assembly has ratified an agreement with the European Commission for the provision of EUR 3.6 billion in micro-financial aid to Ukraine, which is the second stage of planned assistance.

PSN

• mir4dor
*knip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 14-12-2023 23:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Australië doet ook mee met het EUROvisie songfestival

Eindelijk een keer goed nieuws uit Zwitserland:

In 2024, the Swiss company Global Clearance Solutions (GCS) aims to elevate the quantity of unmanned demining machines supplied to Ukraine to 70 units.

The company intends to progressively augment the number, starting with 25 machines in the last quarter of 2023, followed by an increase to 40 in the spring of 2024, ultimately reaching 70 units by mid-2024.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Suc7jC3iXc0Wj4RvmJdaE_QJiwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KB5Ed18SAoaGDlshfnabLfLW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFpr-RMA0EU6Wa0JPpuwqBljC_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45A9ZslWMCh9OEU0fP56D41Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nederland goed bezig:

De bron is https://www.defensie.nl/o...itaire-steun-aan-oekraine

Ik vond ook dit artikel van gisteren waar 550 miljoen euro sinds 3 oktober genoemd wordt.
In de afgelopen 2 maanden heeft Nederland onder meer gevechtsvoertuigen, luchtverdedigingssystemen, wapens, munitie en drones geleverd. Ook gaat het om zaken als ontmijningsuitrusting, veldhospitalen, tenten, kranen en tal van uitrustingsstukken en medische goederen. Ook zijn reserveonderdelen voor diverse soorten (wapen-)systemen en voertuigen geleverd. Hiermee wordt het voortzettingsvermogen van de Oekraïense strijdkracht versterkt.

[ Voor 34% gewijzigd door user109731 op 15-12-2023 07:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Yaksa schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:16:
[...]

[mbr]*knip* minder op de man en minder sealioning[/mbr]
Ik heb de reactie nooit gelezen, maar blijkbaar wilde je dat ik met meer bewijzen kwam en waren @Tens @Spykie en @Kheos het daarmee eens. Uiteraard ben ik niet de beroerdste om die aan te leveren als ik ze zelf ook op een presenteerblaadje aangereikt krijg.

Dit laat zien dat er inderdaad meer activiteit door de Russen is op de (o.a.) door mij genoemde plaatsen. Dit kan verklaren waarom we het front op deze plaatsen weer (enigzins) naar het westen zien verplaatsen.

Let wel, ik benoem hier de feiten. Ik vel er geen waardeoordeel over. Hoe je het interpreteert, is aan jezelf.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Helaas weer een streep door de 50 miljard steun voor Oekraine. Orban wilt eerst zelf 30 miljard steun krijgen…

Hoe lang laat de EU zich nog gijzelen door deze rechterhand van Poetin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:44:
Nog wel even, want we hebben in onze wijsheid besloten dat besluiten van de EU unaniem moeten zijn. Dat zorgt namelijk dat Spanje z'n stierengevechten kan houden, Frankrijk at random 'non' kan zeggen, en Italie en Griekenland niet tegen hun zin gedwongen kunnen worden om de staatsschuld omlaag te brengen. Oh en Nederland is er ook dol op, want anders waren we onze belastingdealtjes met grote bedrijven al lang kwijt...

Dus om te zorgen dat niet alle landen de EU globaal boycotten mogen ze nu allemaal 'nee' zeggen per topic.

Orban had natuurlijk al langer geblokkeerd moeten worden door de EU, maar helaas moet je dan zwart op wit aantonen dat die specifieke euro niet daarheen mag. Dat is ze met 30 miljard gelukt, en die wil Orban nu eerst hebben voor hij iets misschien goedkeurt.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:52
Helaas weer een streep door de 50 miljard steun voor Oekraine. Orban wilt eerst zelf 30 miljard steun krijgen…

[Twitter]
Het geeft, maar het geeft niet. Oekraïne krijgt het geld, links of rechtsom. Het plan voor rechtsom ligt ook al klaar (buiten de EU om).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:35

watercoolertje

Untertitel

[Twitter]
Laten we onszelf niet ook een beetje gijzelen (iig tot op dit moment)?

Want als 25 van de 26 landen geld willen geven/uitlenen dan kan dat ook buiten de EU geregeld worden door die 25 landen?

Zie nu dat @Spykie iets vergelijkbaar zegt...

[ Voor 6% gewijzigd door watercoolertje op 15-12-2023 13:17 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Freakertje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:38:
Let wel, ik benoem hier de feiten.
8)
hm, je hebt feiten en youtube 'feiten'.

Een paar dingen:
de huidige 'laatste paar dagen' zijn andere dagen dan de eerder door jou genoemde laatste paar dagen.
Ik ga me niet ergeren aan de zoveelste mix van feiten, speculaties en wensdenken van een professionele (lees aan views geld verdienende) youtuber, dus laat het hier verder bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Je mag de bron betwisten, maar hij staat wel hoog op het lijstje van betrouwbaarheid. Hij verzet ontzettend veel werk om de bronnen te checken en valideren en een consistent beeld neer te zetten. Het enige waar ik hem op kan betrappen is dat hij iets teveel voor Oekraïne positieve feiten verzameld en de negatieve zoveel mogelijk achterwege laat. En uiteraard de click-bait titels, maar dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn om de aandacht van het volk te kunnen krijgen.

En betreffende de laatste paar dagen... de verhoogde activiteit van de Russen over het gehele oostfront in plaats van alleen bij Avdiivka speelt al wat langer dan slechts de laatste paar dagen. Het is alleen de laatste paar dagen dat deze trend wat meer bij een breder publiek begint op te vallen.
Ik onderbouw dit onder andere met wat je ziet op DeepStateMap, waar je al een aantal weken ziet dat de oostwaartse bewegingen gestopt zijn en soms zelfs zijn omgezet in (voorzichtige) westwaartse bewegingen.

Dat die YouTube vlogger hier ook nu pas aandacht aan besteedt spreekt ook voor hem, hij springt niet gelijk op elke gebeurtenis en vergroot dat uit tot onrealistische proporties, maar verzamelt eerst de feiten en maakt er dan pas melding van. Hij loopt dan vaak wat achter, maar dat maakt hem in mijn ogen betrouwbaarder.

Enough said about this, ik zla een eventuele reactie nog wel lezen maar niet meer reageren, ter voorkoming van een meta discussie ;) Ik hoop wel mijn punt nog wat verder onderbouwt te hebben, zodat je zelf kunt oordelen wat je ervan vindt :)

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
2e Leo2 repair center nu ook actief:

PSN

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Zelensky benoemde in een speech dat het in het gehele jaar (2023) Rusland niet is gelukt om een nieuw Oekraïens dorp/stad/settlement te bezetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
Op de BBC een artikel over een flinke Russische desinformatie campagne mbt zogenaamde zelfverrijking in Oekraïne o.a. tegen voormalig Oekraïnse min Def Reznikov en zijn familie.
A Russian propaganda campaign involving thousands of fake accounts on TikTok spreading disinformation about the war in Ukraine has been uncovered by the BBC.

Its videos routinely attract millions of views and have the apparent aim of undermining Western support.

Users in several European countries have been subjected to false claims that senior Ukrainian officials and their relatives bought luxury cars or villas abroad after Russia's invasion in February 2022.
Many of the videos analysed by BBC Verify targeted Mr Reznikov, Ukrainian President Volodymyr Zelensky and other Ukrainian officials, portraying them as obsessed with money and uncaring about ordinary Ukrainians or the war effort.

They avoided direct allegations of wrongdoing, but implied politicians had bought luxury property or goods during a time of war - claims that, when checked, always turned out to be false.
https://www.bbc.com/news/world-europe-67687449

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het officiële Oostenrijkse Bundesheer kanaal met samenvatting over de situatie tot zover en hoe verder:

"Austrian Colonel Markus Reisner analyses and explains the causes and consequences of the Ukrainian summer offensive which, according to Ukrainian officials, ultimately failed after more than 190 days. What was the initial situation, how should the Ukrainian attacks be assessed from a tactical and operational perspective and what strategic conclusions can be drawn?"

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Chris cappy legt uit wat het plan was en hoe het uitpakte en wat er mis ging.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een bmp telling:

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 16-12-2023 00:37 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Een goed account om te volgen, zo ook Jakub janovsky natuurlijk en Richard verreker.

een treffende spreuk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GBcqxlUWEAAAADN?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
*knip* Linkdrop van link die niet zonder trucje is te bekijken.

[ Voor 80% gewijzigd door teacup op 16-12-2023 15:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Oekraïense tanks rond Bachmoet hebben sinds september geen munitie meer:
Het Oekraïense leger heeft geen munitie meer voor zijn tanks van Sovjetmakelij. In de bossen rond Bachmoet staan die al wekenlang stil. ‘De granaten die ik afschiet, zijn ouder dan ik.’
...

Op de loopbruggen in de garage staan twee tanks, een Oekraïense T-64 en een Russische T-80. Die laatste is een trofee, buitgemaakt op het slagveld. ‘Neen, we hebben hier geen buitenlandse tanks. We moeten het doen met het materiaal dat in de voormalige Sovjetfabrieken werd gemaakt’, zegt een oude militair, die deze tanks zijn hele leven lang heeft bestuurd. Nu probeert hij ze als onderhoudstechnicus zo lang mogelijk in dienst te houden.
Het gaat hierbij om Sovjet tanks met 125mm granaten. De westerse tanks zijn niet gestationeerd rond Bachmoet.
Er loopt best veel volk rond in het grote, kale gebouw. De mannen, die normaal bijstand aan de infanterie op de frontlijn zouden moeten geven, vervelen zich. Hun tanks rijden niet uit. ‘Wat een verschil met vorig jaar’, zegt commandant Pavlo. Vorig jaar werd hij zwaar verbrand uit een tank gehaald. Na zijn revalidatie, en met een nieuwe huid, keerde hij terug naar zijn brigade. ‘Vorig jaar, toen we de Russen in de buurt van Bachmoet achteruit konden duwen, reden we gemiddeld twee tot drie keer per dag naar de frontlijn om te helpen. Onze tanks joegen er zo’n 100 granaten per dag door. Die tijd is voorbij.’ Hij kijkt schouderophalend naar zijn maat, met wie hij sinds de invasie in de tank rijdt. ‘Het is frustrerend en triest dat we amper munitie hebben.’

De meeste tanks van het Oekraïense leger zijn van Sovjetmakelij en gebruiken 125 mm-granaten. Er is nog een grote voorraad munitie, maar die ligt in Rusland en in andere landen die niet aan Oekraïne willen leveren. Kiev heeft alle lidstaten van het voormalige Warschaupact afgeschuimd om de oude munitie voor die tanks te kopen of te krijgen. ‘Tot nu toe heb ik altijd granaten afgeschoten die ouder zijn dan ik’, grinnikt de 43-jarige commandant Pavlo. Maar de voorraden van Oekraïne zijn zo goed als op. Met onze weinige reserves moeten we zuinig omgaan.’
Nieuwe productielijnen worden opgestart, maar het duurt lang. Westerse landen hebben sowieso geen voorraden aan 125mm granaten, dat spul ligt voornamelijk in voormalige Sovjetlanden.
In maart is in Polen, in samenwerking met het Oekraïense defensiebedrijf Ukroboronprom, een productielijn opgestart om munitie te maken voor de Oekraïense tanks. Voorlopig is het een druppel op een hete plaat. ‘We wachten sinds september op de munitie’, klaagt commandant Pavlo. De westerse bondgenoten hebben tanks beloofd aan Oekraïne, maar die gebruiken een ander soort munitie.
Dus dan maar een loopgravenoorlog.
De sfeer aan het front is gekanteld. Het zomeroffensief, waarmee de Oekraïners veel terrein op de Russen wilden veroveren, heeft de hoge verwachtingen niet ingelost. Op veel plekken, zoals in de buurt van Bachmoet, is een verschrikkelijke loopgravenoorlog bezig, die bijzonder veel slachtoffers eist.

Veel Oekraïense soldaten voelen zich in de steek gelaten, omdat het Westen niet levert wat ze nodig hebben. De sponsors en donoren, die in het eerste jaar na de invasie mee de uitrusting van het leger hebben gefinancierd, zijn minder gul geworden. De komst van nieuwe soldaten die de vermoeide strijders kunnen aflossen, verloopt met horten en stoten. En bovenal: de Russen zijn sterker uit de zomer gekomen. Ze hebben de tijd gekregen om goede en diepe loopgraven aan te leggen. Ook kunnen ze rekenen op een constante aanvoer van soldaten die ze zonder schroom de dood injagen.
En dan een vraag die de soldaten bezighoudt:
Velen hebben het gevoel dat het Westen niet langer geïnteresseerd is in hun oorlog. Hoe vaak haalt iemand niet het begin van de Tweede Wereldoorlog aan, toen veel landen een front vormden om te proberen Hitler te stoppen. Waarom gebeurt dat nu niet, vragen ze.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:57:
Er is een enorme munitie opslag in de zoutmijnen van Soledar:

Die is nu echter in Russische handen.

De andere grote voorraad ligt in "het grootste Soviet magazijn in Oost Europa", in bezet gebied van Moldavië.

Dus er zou hoe dan ook een moment komen dat het ergens "op" is. Aangezien ze het harder verschieten dan het geproduceerd kan worden is dit een voordeel voor de Russen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:03
XWB schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:57:

[...]

[...]

Het gaat hierbij om Sovjet tanks met 125mm granaten. De westerse tanks zijn niet gestationeerd rond Bachmoet.

[...]

Nieuwe productielijnen worden opgestart, maar het duurt lang. Westerse landen hebben sowieso geen voorraden aan 125mm granaten, dat spul ligt voornamelijk in voormalige Sovjetlanden.

[...]

Dus dan maar een loopgravenoorlog.

[...]

En dan een vraag die de soldaten bezighoudt:

[...]
Omdat het Amerika niet echt interesseert dat Oekraine wat grondgebied zou verliezen. Zolang Rusland maar economisch en militair zware verliezen lijdt, is het best ok.
De europese landen(buiten de landen dicht bij Rusland) zitten gewrongen. Het publiek, waarvan het merendeel zelfs Oekraine niet eens weet liggen, (zelfs na 2 jaar oorlog), vind het welletjes want het kost teveel. Daarenboven kunnen we zo goed als niets meer geven want we hebben niets meer. Al onze ouwe meuk hebben we ofwel al gedoneerd of is gewoonweg niet meer inzetbaar. We hebben tel ang gedacht dat er nooit meer oorlog zou zijn. Zelfs Duitsland is in dat bedje ziek.
Poetin is geen dwaas en we kunnen hier veel lachen met alle Russische blunders en het ouwe materiaal dat ze nog gebruiken maar ze houden wel stand en ondertussen is hun economie aan het omschakelen naar een oorlogseconomie. Daarenboven is hij een meester in het manipuleren en interne verdeeldheid te zaaien in het Westen.
En wij staan erbij en kijken ernaar.
En die paar F16's gaan ook het verschil niet maken.
We moeten dringend eens een duidelijke keuze maken. Want ofwel gaan we all the way met steun en starten we een serieuze oorlogsindustrie op ofwel stoppen we ermee maar dit halfbakken getreuzel kost alleen maar veel mensenlevens.
De grote fout is geweest om niet te reageren toen Rusland de Krim innam. Toen hadden de alarmbellen moeten afgaan. Maar dat is zo goed als niet gebeurd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De wapenproductie opvoeren zou ook goed zijn voor onze eigen veiligheid:
De Europese landen moeten hun wapenproductie dringend opdrijven om zichzelf te kunnen verdedigen tegen “nieuwe dreigingen”. Dat heeft de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius (63) gezegd in een interview met de krant ‘Welt’. “Wij Europeanen moeten meer doen om de veiligheid op ons eigen continent te garanderen”, vindt de minister.

In het interview benadrukt Pistorius dat Rusland zijn wapenproductie aanzienlijk heeft opgevoerd om de oorlog tegen Oekraïne te kunnen voortzetten. Maar Moskou lijkt zijn pijlen ook steeds meer te richten op andere Europese landen. Zo klonken er de voorbije weken onder meer dreigementen tegen de Baltische Staten, Georgië en Moldavië. “Omdat Letland de Russische minderheid als varkens behandelt, zullen ze zelf net zo worden behandeld in hun eigen land”, zei de Russische president Vladimir Poetin eerder deze maand nog.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

oldgrumpy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:26:
[...]

Omdat het Amerika niet echt interesseert dat Oekraine wat grondgebied zou verliezen. Zolang Rusland maar economisch en militair zware verliezen lijdt, is het best ok.
De europese landen(buiten de landen dicht bij Rusland) zitten gewrongen. Het publiek, waarvan het merendeel zelfs Oekraine niet eens weet liggen, (zelfs na 2 jaar oorlog), vind het welletjes want het kost teveel. Daarenboven kunnen we zo goed als niets meer geven want we hebben niets meer. Al onze ouwe meuk hebben we ofwel al gedoneerd of is gewoonweg niet meer inzetbaar. We hebben tel ang gedacht dat er nooit meer oorlog zou zijn. Zelfs Duitsland is in dat bedje ziek.
Poetin is geen dwaas en we kunnen hier veel lachen met alle Russische blunders en het ouwe materiaal dat ze nog gebruiken maar ze houden wel stand en ondertussen is hun economie aan het omschakelen naar een oorlogseconomie. Daarenboven is hij een meester in het manipuleren en interne verdeeldheid te zaaien in het Westen.
En wij staan erbij en kijken ernaar.
En die paar F16's gaan ook het verschil niet maken.
We moeten dringend eens een duidelijke keuze maken. Want ofwel gaan we all the way met steun en starten we een serieuze oorlogsindustrie op ofwel stoppen we ermee maar dit halfbakken getreuzel kost alleen maar veel mensenlevens.
De grote fout is geweest om niet te reageren toen Rusland de Krim innam. Toen hadden de alarmbellen moeten afgaan. Maar dat is zo goed als niet gebeurd
Ik lees alleen Russische talking points.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
pro_6or schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:34:
[...]

Ik lees alleen Russische talking points.
Hij formuleert het allemaal wat negatief, los van de formulering komt hij tot een conclusie die we hier allemaal wel trekken:
oldgrumpy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:26:
[...]
Even wat positiefs:

Volkskrant Liveblog

Eerste Leopard-tanks gerepareerd in onderhoudscentrum Litouwen
08:28
In Litouwen zijn de eerste Leopard 2-tanks gerepareerd nadat ze beschadigd waren geraakt op het slagveld in Oekraïne. Naar verwachting vertrekken de tanks in januari weer richting Oekraïne.

De Leopards zijn aan Oekraïne gedoneerd door het Westen. Speciaal voor de reparatie van die tanks hebben twee Duitse wapenfabrikanten, KMW en Rheinmetall, een onderhoudscentrum gebouwd in Litouwen. De reparatie begon in oktober. 'We hebben allerlei soorten schade door voltreffers, mijnen, drone-aanvallen en ook waterschade', zegt Sebastian Dietz, hoofd van de Litouwse Defensiediensten (LDS).

Hoeveel Leopard 2-tanks in Litouwen gerepareerd zouden worden, willen de autoriteiten niet zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 16-12-2023 17:59 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Oekraïense legerleiding zou een nieuw offensief plannen voor 2024:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:16:

[Twitter]
Had ook niet anders verwacht, en ik ben benieuwd!

Ik hoop dat ze geleerd hebben van de afgelopen offensieve acties en successen kunnen boeken.

Ik ben benieuwd of ze op dezelfde plek weer zullen gaan proberen te pushen of dat ze nu bijvoorbeeld zullen proberen om richting Mariopul te pushen in plaats van Tokmak/Melitopol.

Of misschien een groter offensief via het Dniper bridgehead, daar zou je wel de Krim kunnen afsnijden, maar niet de rest van het front kunnen splitsen. We gaan het zien!

Wat ik me wel afvraag, hoe goed zou Rusland momenteel in staat zijn om opnieuw verdedigingslinies aan te leggen nabij Robotine, lijkt me toch dat Rusland zal proberen om weer eenzelfde soort verdediging op te werpen op de nieuwe frontlinie met dezelfde mijnenvelden en nieuwe 1-2-3e lijnen.

Maar is dat mogelijk, alles wat nabij het front beweegt wordt toch direct onder vuur genomen door artillerie en drones

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a32HAwegOLAoF2l2T3Tqrsl-F-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9zf5j4xnsWdEOhiCnqGOwfC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
*knip* s.v.p. voortaan achterwege laten. Voegt niets toe aan het topic

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 17-12-2023 21:26 ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 12-09 10:51
HCMarX schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:52:
[...]

Het Russische leger heeft te weinig nieuwjaarsgeschenken en heeft besloten dat er voor het einde van het jaar nog 15,000 eigen collega's de dood ingejaagd moeten worden? Wat een afgrijselijke slachtpartij.
Het is maar wat je vreselijk noemt. De enorme hoeveelheid dode Russen doet mij inmiddels praktisch niks meer (kan mij bijna niet hoog genoeg zijn ), maar dit betekent helaas ook veel dode Oekrainers. En degenen die het overleven zullen zwaar getraumatiseerd zijn en dat vind ik wel vreselijk.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

XWB schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:16:

[Twitter]
We hebben eerder wat berichten gezien van RU-troepen opbouw, met zelfs luchtfoto's van kampen/bases.

Ik meen dat er zelfs 1 flink onder vuur is genomen destijds maar ik vroeg me af wat daar de berichten over zijn, iemand die zulke info paraat heeft of weet te vinden?

Aangezien RU flink in heeft gezet op ingraven en eerder heeft laten zien dat ze domweg in grote aantallen proberen UA-posities proberen te overlopen.

Dat zijn tactieken die gewerkt hebben als de vijand met een M1 Garand in de drek ligt maar niet met het huidige wapentuig.

Of gaan ze het gewoon toch een keer oldskool proberen? Eerst een rondje chloorgas en dan bestormen maar?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10

Fiber

Beaches are for storming.

Wat een aantallen spul kapot weer. Lijkt wel alsof er ergens een basis of kolonne geraakt is of zo. Geeft toch weer een beetje moed al zegt zo'n uitschieter weinig over het grotere geheel natuurlijk.

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

Shabbaman

Got love?

Fiber schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:31:
[...]

Wat een aantallen spul kapot weer. Lijkt wel alsof er ergens een basis of kolonne geraakt is of zo. Geeft toch weer een beetje moed al zegt zo'n uitschieter weinig over het grotere geheel natuurlijk.

:7
RFU laat een stukje van een aanval bij Stepove zien, met de (gecensureerde) berg lichamen in een bomenrij aan het front. Er zal wel een verband zijn met deze aantallen slachtoffers.

Ook weer een paar AA, met nieuws over inzet van Oekrainse vliegtuigen. Ben benieuwd.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid