Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Johan Bogle schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:42:
[...]
Exact. In ieder geval onduidelijkheid hoe ze hiermee omgaan.

Overigens is meer dan 100k spaargeld naar mijn mening uberhaupt zonde. Daar boven zou ik echt adviseren te beleggen.
Bij elk vermogen ? Alles boven een ton ?

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 08-08-2024 17:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
[...]
Overigens is meer dan 100k spaargeld naar mijn mening uberhaupt zonde. Daar boven zou ik echt adviseren te beleggen.
Kun je dat toelichten? Naar mijn idee hangt dat sterk af van persoonlijke omstandigheden en vooruitzichten. Leeftijd is daar 1 factor in. Beleggen is lange termijn (minimaal 5-10 jaar in mijn optiek). Geef mij dan, keuze van vandaag, met de huidige stand van de wereld en de economie maar 3% spaarrente.

Maar dit vraagt vast een ander topic (zoals sparen of beleggen, kan dat nu even niet vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 22:15
aawe mwan schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:46:
Nu we het toch zo over de Russische grens hebben... bij vlagen krijg ik advertenties te zien (met name op YouTube) met spaarrekeningen specifiek gericht op Russisch sprekende mensen die woonachtig zijn in Europa. Vaak gaat het dan om banken met een naam die bekend is uit dit topic.

De rente die ze bieden is wel hoog maar niet echt spectaculair.
Heeft iemand al eens uitgezocht wat daar precies achter steekt?
Ik wilde even opmerken dat Rusland het grootste land van Europa is :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
[...]
Exact. In ieder geval onduidelijkheid hoe ze hiermee omgaan.
Nee, eigenlijk helemaal niet. Euro => SEK => max 1,05M SEK => euro. En Euro => SEK en SEK => euro doen ze op dezelfde dag en dus tegen dezelfde wisselkoers. Het enige risico is als de SEK zo weinig waard wordt (niet ondenkbaar als een bank omvalt) dat je met een (veel) lager bedrag als de €85k al aan de 1,05M SEK zit. (Waarbij momenteel een snelle DuckDuckGo opdracht uit komt op dat 1,05M SEK ~€91k is, dus je hebt momenteel met de €85k limiet van Raisin al iets meer dan €5k speling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:16
RobertMe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

Nee, eigenlijk helemaal niet. Euro => SEK => max 1,05M SEK => euro. En Euro => SEK en SEK => euro doen ze op dezelfde dag en dus tegen dezelfde wisselkoers. Het enige risico is als de SEK zo weinig waard wordt (niet ondenkbaar als een bank omvalt) dat je met een (veel) lager bedrag als de €85k al aan de 1,05M SEK zit. (Waarbij momenteel een snelle DuckDuckGo opdracht uit komt op dat 1,05M SEK ~€91k is, dus je hebt momenteel met de €85k limiet van Raisin al iets meer dan €5k speling).
Bij Klarna Nederland kan je een flex spaarrekening openen, maar krijg je een Zweedse Iban. Apart dat je wel Euro’s overmaakt en zonder koersverlies, 1 op 1 in Euro’s kan sparen zonder dat het eerst via Zweedse kronen wordt omgerekend. Of mis ik daarbij iets in dat verhaal? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Datisraar schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:17:
[...]

Bij Klarna Nederland kan je een flex spaarrekening openen, maar krijg je een Zweedse Iban. Apart dat je wel Euro’s overmaakt en zonder koersverlies, 1 op 1 in Euro’s kan sparen zonder dat het eerst via Zweedse kronen wordt omgerekend. Of mis ik daarbij iets in dat verhaal? 🤔
Wat Klarna met het geld doet is aan Klarna. Maar ik wil wel een gokje doen: jouw euros gebruikt Klarna om hun klanten (webshops etc) in euros te betalen, en de webshop klanten betalen Klarna achteraf ook weer in euros. Daar hoeft dus geen wisselkoers aan te pas te komen. Klarna heeft euros nodig en haalt met hun rekening euros op.

Het probleem ontstaat pas als de bank kopje onder gaat. Het Zweedse DGS heeft namelijk helemaal geen euros. Daarom dat ze eerst euro => SEK moeten doen om te weten hoeveel ze uit moeten keren, en om de limiet van 1,05M SEK toe te passen. En daarna moeten ze voor de SEKs in het DGS potje euros kopen die ze jou overmaken. En dat kopen van die euros doen ze, gelukkig, volgens eigen zeggen, tegen dezelfde wisselkoers als waar ze zelf ook mee rekenen voor de euro => SEK conversie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Datisraar schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:17:
[...]

Denk dat het voor Klarna een manier is om zonder extra wisselkosten direct aan Euro's te komen, die ze gebruiken om de betalingen in de Euro-zone uit te voeren (voor hun klanten voor te schieten).

Bij omvallen van Klarna komt "jouw" geld bij de Riskbanken vandaan en die rekent wel in SEK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Duidelijk, dank @RobertMe en @GroteVoet459 voor deze inzichten/toelichting.

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 08-08-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Bar_en_boos schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:44:
Het lijkt er trouwens op dat je ook bij de Duitse BB Bank als Nederlander terecht kunt met je spaargeld. Ze bieden nieuwe klanten 3,55% voor de periode van 6 maanden tot een bedrag van 100k. Geen topactie, maar misschien als betrouwbaar Duits alternatief?
...
https://www.bbbank.de/geldanlage/tagesgeldkonto.html
De rente is afgelopen februari wel gezakt naar 3,33%, maar dat is nog steeds redelijk, zeker nu er een soort algemene daling ingezet is en we opties zoeken. Duitsland zien de meeste Nederlanders als een financieel gezond land.

Heeft iemand hier al eens een rekening geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:16
DjoeC schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:57:
[...]

Kun je dat toelichten? Naar mijn idee hangt dat sterk af van persoonlijke omstandigheden en vooruitzichten. Leeftijd is daar 1 factor in. Beleggen is lange termijn (minimaal 5-10 jaar in mijn optiek). Geef mij dan, keuze van vandaag, met de huidige stand van de wereld en de economie maar 3% spaarrente.

Maar dit vraagt vast een ander topic (zoals sparen of beleggen, kan dat nu even niet vinden).
Daar zijn andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
GroteVoet459 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:38:
[...]

De rente is afgelopen februari wel gezakt naar 3,33%, maar dat is nog steeds redelijk, zeker nu er een soort algemene daling ingezet is en we opties zoeken. Duitsland zien de meeste Nederlanders als een financieel gezond land.

Heeft iemand hier al eens een rekening geopend?
Helaas, je komt bij aanvraagformulier niet voorbij postcode, die vereist vijf cijfers; vier cijfers plus een 0 of een 0 plus vier cijfers wordt niet geaccepteerd. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Frankenstein schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Helaas, je komt bij aanvraagformulier niet voorbij postcode, die vereist vijf cijfers; vier cijfers plus een 0 of een 0 plus vier cijfers wordt niet geaccepteerd. |:(
Duitsland inderdaad 5 cijfers voor een postcode. Bij de meeste Duitse banken kun je online geen (spaar) rekening openen vanuit Nederland. Behalve wel bij banken als N26, Consors en VW bank en kun je daar ook prima sparen als ‘Holländer’.

[ Voor 5% gewijzigd door Datisraar op 08-08-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Johan Bogle schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:21:
Ik zou ook niet in Litouwen of Spanje sparen, maar ook bij bijvoorbeeld een Nordax in Zweden krijg je prima rentes. Geen gedoe met bronbelasting of erfrecht, stabiele bank, stabiel land.
Over erfrecht gesproken : welke landen zijn niet "spaar" vriendelijk?

[ Voor 7% gewijzigd door Harbo op 08-08-2024 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Harbo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Over erfrecht gesproken : welke landen zijn niet "spaar" vriendelijk?
De zoekfunctie is je grote vriend. Die is nog niet dood. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

Klarna meent dat de wisselkoers van SEK zou overeenkomen met ongeveer € 100.000. Dat is niet zo, Vandaag is SEK 1.050.000 ongeveer € 91.470. Dat schaar ik onder oneerlijke handelspraktijken. Ik vond ze al verdacht omdat er bij de FAQ helemaal niets staat wat ze precies vragen van klantenrekeninghouders, bijvoorbeeld op het gebied van identificatie. Ze doen alsof het installeren van een app genoeg is. Dark patterns: krijg mensen zover om de volgende stap te nemen, en ze zullen tijd en moeite blijven investeren anders is alles voor niets geweest.

Dat soort gedrag maakt dat ik ook vraagtekens zet bij de levensvatbaarheid van het verdienmodel van dit bedrijf. Even gecontroleerd: ja, het verloor een miljard dollar in 2022 en nog steeds verlies in 2023, 5 jaar op een rij. Vermoedelijk is de enige reden voor het spaarmodel dat ze dringend goedkoop geld nodig hebben omdat de rente hoog is. Kennelijk kunnen ze moeilijk aan geld komen om het uitstaande saldo te dekken, dat betekent misschien dat banken het niet meer vertrouwen en/of een hoge risicopremie eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:34
Nou, de Telegraaf leest hier denk ik ook mee en heeft een (achter betaalmuur) artikel geschreven over de risico's van sparen buiten het land :-P

https://www.telegraaf.nl/...erbuikgevoel-soms-terecht

En ook op Shownieuws op sbs6 een stuk cat veel mensen spaargeld laten schieten terwijl de overstap naar een andere bank toch wel erg makkelijk is.

Ik vind het vooral nog steeds teleurstellend dat onze grootbanken wegkomen met constant lage rentes. Abn bijvoorbeeld met 1,5% op de spaarrekening, terwijl ze voor rood staan wel gewoon lekker 10,5% rente ongeveer vragen... Schandalig.

Ik heb nu een deel vastgezet voor een jaar, ga nu weer op zoek naar een rekening om nog een deel op te zetten welke wel gewoon direct opneembaar is. Zit te denken aan Santander. Trade Republic sla ik liever over met allerlei keuzes voor banken die je daarna moet kiezen, waarbij ook niet alles onder het garantiestelsel valt.

Open Bank en Bunq sla ik ook liever over ondanks hogere rente (https://www.spaarrente.nl/). maar dat is een onderbuikgevoel, want als ik zo even op de site van open Bank kijk dan zie ik daar weinig bijzonders staan. Wil het geld gewoon veilig op een rekening hebben staan, heb geen behoefte aan een betaalrekening of betaalpas die je dan bij open Bank wel weer standaard krijgt om gebruik te maken van de 6 maanden actie :-/

https://www.bank.nl/banken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
President schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:06:
Nou, de Telegraaf leest hier denk ik ook mee en heeft een (achter betaalmuur) artikel geschreven over de risico's van sparen buiten het land :-P

En ook op Shownieuws op sbs6 een stuk cat veel mensen spaargeld laten schieten terwijl de overstap naar een andere bank toch wel erg makkelijk is.

Ik vind het vooral nog steeds teleurstellend dat onze grootbanken wegkomen met constant lage rentes. Abn bijvoorbeeld met 1,5% op de spaarrekening, terwijl ze voor rood staan wel gewoon lekker 10,5% rente ongeveer vragen... Schandalig.

Ik heb nu een deel vastgezet voor een jaar, ga nu weer op zoek naar een rekening om nog een deel op te zetten welke wel gewoon direct opneembaar is. Zit te denken aan Santander. Trade Republic sla ik liever over met allerlei keuzes voor banken die je daarna moet kiezen, waarbij ook niet alles onder het garantiestelsel valt.

Open Bank en Bunq sla ik ook liever over ondanks hogere rente (https://www.spaarrente.nl/). maar dat is een onderbuikgevoel, want als ik zo even op de site van open Bank kijk dan zie ik daar weinig bijzonders staan. Wil het geld gewoon veilig op een rekening hebben staan, heb geen behoefte aan een betaalrekening of betaalpas die je dan bij open Bank wel weer standaard krijgt om gebruik te maken van de 6 maanden actie :-/

Ik heb geen abonnement op de televaag; heeft iemand dat artikel hier op tweakers ?

[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 09-08-2024 08:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:18
Datisraar schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

Ik heb geen abonnement op de televaag; heeft iemand dat artikel hier op tweakers ?
Hier beschikbaar: https://archive.is/Rp1vW

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Heel korte samenvatting / reactie:
in het buitenland is het soms niet veilig
in het binnenland dus (altijd) wel
laten we het niet hebben over de prijsvechters binnen Nederland.

en door.

De Telegraaf is altijd goed voor een goed gevulde onderbuik.
Waarmee ik niet beweer dat de andere kranten een beter beeld geven over de spaarrentes in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:34
W1ck1e schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:50:
Heel korte samenvatting / reactie:
in het buitenland is het soms niet veilig
in het binnenland dus (altijd) wel
laten we het niet hebben over de prijsvechters binnen Nederland.

en door.

De Telegraaf is altijd goed voor een goed gevulde onderbuik.
Waarmee ik niet beweer dat de andere kranten een beter beeld geven over de spaarrentes in Nederland.
Tja, het artikel zegt inderdaad eerst dat het wel veilig is, maar daarna weer dat veel landen en banken toch te weinig geld hebben om de garantie te voldoen... En je je geld vast wel terug krijgt, maar het jaren kan duren en erg lastig kan zijn vanwege bijvoorbeeld de taal. Dus kijk uit met buitenlandse banken, maar neem toch niet genoeg met de rente van de Nederlandse banken.

Al met al ben je er dus weinig aan :-/

Weet iemand trouwens waarom een bank de spaarrente maar tot bijvoorbeeld 100.000, 300.000 of 1.000.000 geeft? En je dus als consument met vier ton op zoek moet gaan naar 4 banken, zodat je rente ontvangt en je ook 4x 100.000 garantie los hebt van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
President schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:00:
...Weet iemand trouwens waarom een bank de spaarrente maar tot bijvoorbeeld 100.000, 300.000 of 1.000.000 geeft? En je dus als consument met vier ton op zoek moet gaan naar 4 banken, zodat je rente ontvangt en je ook 4x 100.000 garantie los hebt van elkaar?
Ik weet het niet. Maar om garantie te hebben moet je sowieso onder de ton blijven. Dus een grens bij een ton vind ik geen probleem. Daaronder is het misschien een truc dat ze hopen dat je die grens vergeet en daarboven dus minder of niks krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:04
[...]

Tja, het artikel zegt inderdaad eerst dat het wel veilig is, maar daarna weer dat veel landen en banken toch te weinig geld hebben om de garantie te voldoen... En je je geld vast wel terug krijgt, maar het jaren kan duren en erg lastig kan zijn vanwege bijvoorbeeld de taal. Dus kijk uit met buitenlandse banken, maar neem toch niet genoeg met de rente van de Nederlandse banken.

Al met al ben je er dus weinig aan :-/
Het opent eigenlijk precies de deur om te noemen dat er ook Nederlandse banken zijn met hogere rente als de huisbank die onder het Nederlandse stelsel vallen.
Meer rente, weinig risico.
Maar net dat stuk schrijven ze dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
W1ck1e schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:05:
[...]
Ik weet het niet. Maar om garantie te hebben moet je sowieso onder de ton blijven. Dus een grens bij een ton vind ik geen probleem. Daaronder is het misschien een truc dat ze hopen dat je die grens vergeet en daarboven dus minder of niks krijgt.
Dus ook altijd onder de ton blijven anders geen rente op rente?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Orange is de rente voor de 3 maanden deposito nog verder aan het afbouwen:
  • 3 maanden deposito: 3,42% naar 3,15% per 14 augustus
Ook dalingen bij HoistSparen vanaf 14 augustus
  • 1 jaar deposito: 3,48% naar 3,38%
  • Variabele spaarrekening: 3,25% naar 3,23% (3,27% effectief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Lord Anubis schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Dus ook altijd onder de ton blijven anders geen rente op rente?
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar ik zou altijd ruimte houden voor de opgebouwde maar niet uitgekeerde rente. dus bij 3% niet meer inleggen dan ongeveer 97k. Bij maandelijks uitkeren van de rente kan je er dichter op zitten maar dan moet je wel de rente afromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:01
[...]
Weet iemand trouwens waarom een bank de spaarrente maar tot bijvoorbeeld 100.000, 300.000 of 1.000.000 geeft? En je dus als consument met vier ton op zoek moet gaan naar 4 banken, zodat je rente ontvangt en je ook 4x 100.000 garantie los hebt van elkaar?
MIjn vermoeden is dat ze klanten boven deze bedragen graag zelf even spreken om hun producten aan te verkopen. Daaronder mag het plebs het doen met het standaard productaanbod van de bank. Tevens kan het een manier zijn om de instroom van geld te reguleren, zodat je niet ineens miljoenen binnenkrijgt van een staatsloterij winnaar of anderszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
wibblemoo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Mijn vermoeden is dat ze klanten boven deze bedragen graag zelf even spreken om hun producten aan te verkopen. Daaronder mag het ***** het doen met het standaard productaanbod van de bank. Tevens kan het een manier zijn om de instroom van geld te reguleren, zodat je niet ineens miljoenen binnenkrijgt van een staatsloterij winnaar of anderszins.
Ik denk dat ze inderdaad liever meer "kleine" klanten dan een 1 grote (meer dan 1 ton) hebben. Dat geeft ook minder gezeur mocht de bank omvallen (geen specifieke bank in gedachten).

In het spaardraadje zijn de meesten geinteresseerd in spaarbanken die binnen het dgs zoveel mogelijk rente gunnen. Die spaarbanken hebben volgens mij niet zoveel producten naast vrij opneembaar en/of deposito's.
Bij grootbanken willen spaarders nog wel eens boven de limiet van het dgs gaan. Ik zou dat niet willen.

[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 09-08-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
dutchgio schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

Het opent eigenlijk precies de deur om te noemen dat er ook Nederlandse banken zijn met hogere rente als de huisbank die onder het Nederlandse stelsel vallen.
Meer rente, weinig risico.
Maar net dat stuk schrijven ze dan weer niet.
Precies, berichtgeving blijft onvolledig zoals gebruikelijk bij Nu.nl, de Televaag en AD etc. wordt sparen met hogere spaarrente bij kleinere Nederlandse banken (Lease plan bank) tov de grootbanken- lees alternatief - niet of nauwelijks genoemd.

[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 09-08-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
mrmrmr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 02:44:
[...]

Dat soort gedrag maakt dat ik ook vraagtekens zet bij de levensvatbaarheid van het verdienmodel van dit bedrijf. Even gecontroleerd: ja, het verloor een miljard dollar in 2022 en nog steeds verlies in 2023, 5 jaar op een rij. Vermoedelijk is de enige reden voor het spaarmodel dat ze dringend goedkoop geld nodig hebben omdat de rente hoog is. Kennelijk kunnen ze moeilijk aan geld komen om het uitstaande saldo te dekken, dat betekent misschien dat banken het niet meer vertrouwen en/of een hoge risicopremie eisen.
Klarna staat op het punt om naar de beurs te gaan. De verliezen komen met name voort uit de US tak die ze als groeimarkt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:56
Eix schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:29:
[...]

Nee, dat lees je dan verkeerd. bunq schrijft namelijk niet dat ze met terugwerkende kracht de rente verlagen. Wel dat ze vanaf heden een lagere rente vergoeden over het saldi gelijk of lager dan het (hoogste) bedrag dat je tussen januari en eind juni op je rekening had. Zie ook het bunq topic.

-edit- overigens snap ik de verontwaardiging niet. Het is een vrij opneembare spaarrekening en bunq kan de rente conform de voorwaarden uiteraard aanpassen. Wil je meer zekerheid over het rentepercentage dan zijn er elders andere opties zoals banken met een gegarandeerde actierente of een deposito.
wat ik even niet snap is bij bunq is het max 100.000 euro daarboven word geen rente gerekend
hoe zit dat dan met die 3,36 die ze nu hebben
is dat dus ook 0 als je al 100.000 had staan? of zoals ze schrijven de 3,36% is op alles boven je max saldo van het de eerste 6 manaden van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:56
Rene85 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:01:
[...]

Dit slaat idd echt nergens op. Vooral omdat de grens tot waar je rente krijgt onveranderd op 100k is gebleven. Dan sturen ze zo’n mail:

[...]

Gevolgd door:

[...]
ok maar wat is het nu?
99999 maar meer dan 100.000 weer niet?
dus eigenlijk krijg je geen mee rente boven de 100.000 ook geen 3,36 bij bijboekenigen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
Maxwp schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

wat ik even niet snap is bij bunq is het max 100.000 euro daarboven word geen rente gerekend
is dat dus ook 0 als je al 100.000 had staan? of zoals ze schrijven de 3,36% is op alles boven je max saldo van het de eerste 6 manaden van het jaar.
Normaliter is die grens gewoon de grens.

Maar je reageert op posting van 3 weken terug en bunq heeft een eigen topic waar je dit misschien sneller/completer beantwoord krijgt of al kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Behalve wat er al gezegd is, gaat het stuk ook verder over de invoering van een gezamelijke EU pot omdat sommige landen er te weinig in doen (Belgié doet er juist meer in) en staten kunnen weigeren bij te springen (dat deed IJsland). Duitsland is tegen een gezamelijk fonds omdat ze dan een blanco checque zouden schrijven voor de vele banken die slechte leningen met het volle bedrag op de balans zetten.

Mijn visie: daar zit wel wat in, maar toch zou ik als spaarder ook voor een Europese regeling zijn, mits die een goede dekking heeft. Banken die nog steeds niet hun boekhouding op orde hebben zouden onder curatele kunnen komen (vanuit de ECB?) met gedwongen Europees geleide hervorming. Dat kun je kennelijk niet aan lokale overheden overlaten.

Verder gaat het duidelijk niet goed met de concurrentie als banken maar een fractie van de ECB rente willen betalen. Opsplitsen! Grootbanken die zich daar aan schuldig maken hebben kennelijk een te machtige positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mrmrmr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:28:
en staten kunnen weigeren bij te springen (dat deed IJsland)
Toen was er helemaal geen Europese richtlijn (/verplichting) v.w.b. DGS. Dus IJsland kon doen wat IJsland wilde. Daarnaast is er nu nog steeds geen verplichting dat de overheid bij springt. De DGS instantie is zelfstandig en moet zelf (vooraf) regelen dat ze in het geval dat dat nodig is aan extra geld kunnen komen (extra contributie van de deelnemende banken, leningen afsluiten bij derde partijen, .... Zolang het vooraf maar op papier staat). Ze kunnen dus een overeenkomst met de staat aan gaan dat die bijspringen als het nodig is, maar dat moet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:23
RobertMe schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Toen was er helemaal geen Europese richtlijn (/verplichting) v.w.b. DGS. Dus IJsland kon doen wat IJsland wilde. Daarnaast is er nu nog steeds geen verplichting dat de overheid bij springt. De DGS instantie is zelfstandig en moet zelf (vooraf) regelen dat ze in het geval dat dat nodig is aan extra geld kunnen komen (extra contributie van de deelnemende banken, leningen afsluiten bij derde partijen, .... Zolang het vooraf maar op papier staat). Ze kunnen dus een overeenkomst met de staat aan gaan dat die bijspringen als het nodig is, maar dat moet niet.
"extra contributie van de deelnemende banken, leningen afsluiten bij derde partijen, .... "

Dat gaat dus niet lukken middenin een grote bankencrisis. Extra contributies kunnen ze niet ophoesten als ze op omvallen staan en niemand gaat (tegen een enigszins normaal tarief) dan geld lenen aan een bank die op omvallen staat.

Wat dat betreft, en het nergens juridisch kunnen afdwingen van de beloftes van het DGS bij een echte grote bankencrisis, is het een lege huls en het is een grof schandaal dat de bankensector het consequent als een keiharde garantie bestempeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
marktweakt schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

"extra contributie van de deelnemende banken, leningen afsluiten bij derde partijen, .... "

Dat gaat dus niet lukken middenin een grote bankencrisis. Extra contributies kunnen ze niet ophoesten als ze op omvallen staan en niemand gaat (tegen een enigszins normaal tarief) dan geld lenen aan een bank die op omvallen staat.
Daar is de ECB voor. Middels leningen en/of garanties voor leningen. Whatever it takes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
wibblemoo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Daar is de ECB voor. Middels leningen en/of garanties voor leningen. Whatever it takes.
Dan mag je hopen dat daar dan voldoende politiek draagvlak voor is op dat moment in de EU want juridisch afdwingen kun je ook daar niets als gedupeerde.

En "Whatever it takes" sloeg op het overeind houden van landen binnen de eurozone en de euro zelf. Dat is heel iets anders dan het overeind houden van insolvente banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
marktweakt schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:07:
[...]

Dan mag je hopen dat daar dan voldoende politiek draagvlak voor is op dat moment in de EU want juridisch afdwingen kun je ook daar niets als gedupeerde.

En "Whatever it takes" sloeg op het overeind houden van landen binnen de eurozone en de euro zelf. Dat is heel iets anders dan het overeind houden van insolvente banken.
Dat is niet heel wat anders. Wat denk je wat er met de euro gebeurt als er banken omvallen? De EU heeft geen keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
marktweakt schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:07:
[...]

En als grote banken omvallen of op omkiepen staan, en het DGS, evt met steun van andere DGSen, de boel niet kan dekken, wat denk je dat dan met de euro gebeurt?
Bij een bankencrisis gaat de EU, of landelijke overheid, de boel echt wel overeind houden hoor. Dat hebben we hier bv wel gezien met ING, ABN en de Volksbank.

En recenter (1 of 2 jaar terug) hebben we het in Europa nog gezien met die ene grotere bank waarvan ik nu niet op de naam komt. Die stond op omvallen en had een DGS niet kunnen redden. Daarom is er toen een "reddingsoperatie" op gezet en de bank (voor een appel en een ei?) verkocht.

Too big to fail banken gaan echt niet omvallen, ook niet bij een bankencrisis. En de overige banken kan het omvallen van worden opgevangen (anders vielen ze wel in de too big to fail categorie).

En stel in een doemscenario dat bv in Spanje een Santander omvalt (top 10 bank ter wereld, Chinese banken niet meegerekend) wat denk je dat er op zo'n moment uberhaupt vooraf al met de economie en Nederland aan de hand is? Laat staan wat er daarna gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
RobertMe schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:18:
[...]

En recenter (1 of 2 jaar terug) hebben we het in Europa nog gezien met die ene grotere bank waarvan ik nu niet op de naam komt. Die stond op omvallen en had een DGS niet kunnen redden. Daarom is er toen een "reddingsoperatie" op gezet en de bank (voor een appel en een ei?) verkocht.
Credit Suisse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
@RobertMe @wibblemoo
Waarom denken jullie dat de DGS regelgeving zo is ingericht dat je als gedupeerde geen enkele juridische mogelijkheid hebt om compensatie af te dwingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo12
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-08 15:31
Klopt. Die 3,36 procent is enkel gunstig als je nog geen spaarrekening hebt of weinig erop hebt staan.

Het spaargeld dat je al hebt staan, alles wat je daarboven stort TOT 100.000 krijg je 3,36 procent over. Hier over hebben ze een mail gestuurd waarin ze ook je spaarsaldo vermelden in de mail.. vond ik heel bijzonder.

Het geld wat je al had staan daar daalt de rente over. Niet gunstig dus. Heb mijn geld weggehaald. Deze transactie werd in eerste instantie geblokkeerd maar is gelukkig inmiddels opgelost.

Had jij al 100.000 erop staan, dan is je rente nu 2,16 procent. Alles boven de 100k krijg je geen rente over.
Maxwp schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30

Wat je over Trade Republic schrijft is onjuist. Je kan niets kiezen mbt banken en je spaartegoed is gewoon tot 100k gedekt door het DGS.

Naar mijn mening biedt TR op dit moment de beste spaarrente (tot max 50k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:17

wpm

marktweakt schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:21:
@RobertMe @wibblemoo
Waarom denken jullie dat de DGS regelgeving zo is ingericht dat je als gedupeerde geen enkele juridische mogelijkheid hebt om compensatie af te dwingen?
Als je kijkt naar je bank correspondentie dan zal je zien dat hier staat wat je juridische grondslag is voor DGS.
Wat bedoel je met compensatie? Je krijgt hoe dan ook je deposit terug (tot 100.000 euro en tot 500.000 als een hypotheek er is mee gemoeid) onder de garantie regeling.

Voor banken is dit wel een harde regelgeving waar zij aan moeten voldoen, dit is verre van vrijblijvend.
Er wordt daadwerkelijk geld overgeboekt naar een, door de DNB beheerde, rekening. Waar eenmaal overgemaakt de des betreffende bank niet meer bij kan.

Mocht de bank failliet gaan, dan komt de faillissementswetgeving in kracht. (BRRD). De bank welke in resolutie is, zal dan de Lien posities volgen zoals dit contractueel is bepaald. Hierin mogen banken geen beroep doen om consumerende leningen te vorderen (zoals een hypotheek). Zodat de consument beschermd blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
wpm schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 01:51:
[...]
Als je kijkt naar je bank correspondentie dan zal je zien dat hier staat wat je juridische grondslag is voor DGS.
Wat bedoel je met compensatie? Je krijgt hoe dan ook je deposit terug (tot 100.000 euro en tot 500.000 als een hypotheek er is mee gemoeid) onder de garantie regeling.

Voor banken is dit wel een harde regelgeving waar zij aan moeten voldoen, dit is verre van vrijblijvend.
Er wordt daadwerkelijk geld overgeboekt naar een, door de DNB beheerde, rekening. Waar eenmaal overgemaakt de des betreffende bank niet meer bij kan.

Mocht de bank failliet gaan, dan komt de faillissementswetgeving in kracht. (BRRD). De bank welke in resolutie is, zal dan de Lien posities volgen zoals dit contractueel is bepaald. Hierin mogen banken geen beroep doen om consumerende leningen te vorderen (zoals een hypotheek). Zodat de consument beschermd blijft
Met compensatie bedoel ik de deposit.

Er is geen juridische basis voor de "garantie regeling" waarmee ik, in het geval van een faillissement van een bank, terugbetaling van mijn "deposit" juridisch kan afdwingen. Het BRRD is een Europese directive zonder juridische garanties voor gedupeerden. Het zijn slechts afspraken waarvan ik als gedupeerde alleen maar kan hopen dat iedereen zich daar aan zal houden als het erop aankomt. Als partijen dat niet doen dan ben je als gedupeerde spaarder machteloos. Het gangbare faillissementsrecht is dan van toepassing en daarmee sta je met lege handen.

Ik weet dat jij hier anders naar kijkt. Daar hebben we in jouw DGS topic al over gediscussieerd. Ik heb jou daar ook herhaalde malen gevraagd om dan de wetgeving te noemen waarvan jij claimt dat die juridische garanties biedt voor gedupeerde spaarders bij een faillisement.
Tot nu toe heb ik nog geen antwoord gekregen en ook nu verwijs je weer alleen naar het BRRD...

Toevoeging:
En ja, er wordt inderdaad geld gestort door banken in een DGS fonds. Maar dat fonds is bij lange na niet toereikend in het geval er een grote bank(en) omvalt. Het bedraagt in veel gevallen nog geen 2% van de uitstaande schulden van de banken in een land. Daar ga je dus niet erg ver mee komen als er weer een bankencrisis komt.

[ Voor 8% gewijzigd door marktweakt op 10-08-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Juan schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:49:
Ik heb gelukkig ook nog 3x 4,3% lopen bij Progetto . Hopelijk blijft het wat rond die 3,5% hangen voor een jaar
Ruut 3,6% 1 jaar garantie Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander36
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:30
Frankenstein schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Ruut 3,6% 1 jaar garantie Duitsland
Die RUUT-Festgeldkonten werden nur für natürliche Personen mit Wohnsitz in der Bundesrepublik
Deutschland eröffnet.

is dat achterhaald ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
marktweakt schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:21:
@RobertMe @wibblemoo
Vraag het aan De Nederlandsche Bank? Die schrijven op hun eigen website dat het wettelijk zo geregeld is. Ik heb mij niet verdiept in de juridische grondslag voor het DGS. Ik vind het ook niet zo relevant, want mochten we in een situatie komen dat: 1) banken omvallen 2) het DGS niet toereikend is en 3) de overheden en ECB niet kunnen bijspringen dan zal die wetgeving van weinig toegevoegde waarde zijn; bij een failliete partij valt weinig te claimen.

Voorbeeld van een single incident: een Litouwse bank valt om en de lokale overheid/DGS springt niet in -> bank run in Litouwen en meer banken vallen om -> crisis in de Eurozone -> ECB springt in om de stabiliteit te bewaken. Doen ze dit niet: zie boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
sander36 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:19:
[...]
Die RUUT-Festgeldkonten werden nur für natürliche Personen mit Wohnsitz in der Bundesrepublik
Deutschland eröffnet.
Niet naar de Duitse site gaan:
https://ruutapp.com/frequently-asked-questions
You can open a RUUT account only if you are a resident in Germany, Austria, Belgium, France or the Netherlands.
Ze vallen on het Duitse DGS:
RUUT is backed by İŞBANK. İŞBANK AG is a member of the Deposit Insurance Fund of the German Banking Association. This means that your savings, up to EUR 100,000 in the RUUT current account, are protected by the state guarantee provided by the German Banking Compensation Association.
Let wel op dat er per 01-Apr dit jaar €3/mnd kosten aan een account zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door GroteVoet459 op 10-08-2024 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Binnenkort weer 6-maanden 3.5% bij Volkswagenbank.
Wichtiger Hinweis: Ab dem 13.08.2024 gibt´s 3,50 % p.a.
De vraag is wat sneller gaat, die 6 maanden rente of het openen van een account daar :p

Voorwaarden zijn officieel de afgelopen 12 maanden geen rekening daar gehad te hebben, geen idee hoe strikt ze zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 10-08-2024 12:36 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
wibblemoo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Vraag het aan De Nederlandsche Bank? Die schrijven op hun eigen website dat het wettelijk zo geregeld is. Ik heb mij niet verdiept in de juridische grondslag voor het DGS. Ik vind het ook niet zo relevant, want mochten we in een situatie komen dat: 1) banken omvallen 2) het DGS niet toereikend is en 3) de overheden en ECB niet kunnen bijspringen dan zal die wetgeving van weinig toegevoegde waarde zijn; bij een failliete partij valt weinig te claimen.

Voorbeeld van een single incident: een Litouwse bank valt om en de lokale overheid/DGS springt niet in -> bank run in Litouwen en meer banken vallen om -> crisis in de Eurozone -> ECB springt in om de stabiliteit te bewaken. Doen ze dit niet: zie boven.
De ECB kan bijna altijd bijspringen. Die kunnen geld bijdrukken. Dit is niet het punt. Het punt is als de ECB niet wil bijspringen (bijv. door politieke druk vanuit de lidstaten of omdat er andere belangen spelen).

Verder kan de ECB juridisch niet failliet gaan net zoals de DNB niet failliet kan gaan.

Als het DGS dus echt een garantie zou zijn (zoals ze zelf onterecht maar blijven beweren) dan kan vanuit Europa in een directive (zoals het BRRD) worden opgenomen dat lidstaten in hun nationale wetgeving (waarin het BRRD voor elke lidstaat juridisch nader is uitgewerkt) moeten opnemen dat bijvoorbeeld de DNB garant staat voor deposito's die niet vanuit een ontoereikend DGS fonds betaald kunnen worden.

Maar daar is geen draagvlak voor bij de lidstaten in Europa omdat niemand juridisch met de rekening wil blijven zitten als er weer een bankencrisis uitbreekt. En als men er, om wat voor reden dan ook, voor kiest om in zo'n situatie het DGS fonds niet aan te vullen dan is de spaarder het bokje en kan hij fluiten naar z'n geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
marktweakt schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

De ECB kan bijna altijd bijspringen. Die kunnen geld bijdrukken. Dit is niet het punt. Het punt is als de ECB niet wil bijspringen (bijv. door politieke druk vanuit de lidstaten of omdat er andere belangen spelen).
De politiek heeft weinig te willen in zo’n geval. Alternatief is de Euro laten ploffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:20
marktweakt schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Met compensatie bedoel ik de deposit.

Er is geen juridische basis voor de "garantie regeling" waarmee ik, in het geval van een faillissement van een bank, terugbetaling van mijn "deposit" juridisch kan afdwingen. Het BRRD is een Europese directive zonder juridische garanties voor gedupeerden. Het zijn slechts afspraken waarvan ik als gedupeerde alleen maar kan hopen dat iedereen zich daar aan zal houden als het erop aankomt. Als partijen dat niet doen dan ben je als gedupeerde spaarder machteloos. Het gangbare faillissementsrecht is dan van toepassing en daarmee sta je met lege handen.

Ik weet dat jij hier anders naar kijkt. Daar hebben we in jouw DGS topic al over gediscussieerd. Ik heb jou daar ook herhaalde malen gevraagd om dan de wetgeving te noemen waarvan jij claimt dat die juridische garanties biedt voor gedupeerde spaarders bij een faillisement.
Tot nu toe heb ik nog geen antwoord gekregen en ook nu verwijs je weer alleen naar het BRRD...

Toevoeging:
En ja, er wordt inderdaad geld gestort door banken in een DGS fonds. Maar dat fonds is bij lange na niet toereikend in het geval er een grote bank(en) omvalt. Het bedraagt in veel gevallen nog geen 2% van de uitstaande schulden van de banken in een land. Daar ga je dus niet erg ver mee komen als er weer een bankencrisis komt.
En hoe ga je juridische garanties afdwingen bij een complete ineenstorting van de Europese bankensector? En daarbij waarschijnlijk complete ineenstorting van onze rechtsstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
W1ck1e schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar ik zou altijd ruimte houden voor de opgebouwde maar niet uitgekeerde rente. dus bij 3% niet meer inleggen dan ongeveer 97k. Bij maandelijks uitkeren van de rente kan je er dichter op zitten maar dan moet je wel de rente afromen.
Was retorisch. Maar hier ging het om.

Soms mag je pas rente opnemen aan het eind v/d periode en zou zonde zijn om het mis te lopen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• GroteVoet459
Janpietertje89 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

En hoe ga je juridische garanties afdwingen bij een complete ineenstorting van de Europese bankensector? En daarbij waarschijnlijk complete ineenstorting van onze rechtsstaat.
Kunnen we deze hele discussie over het DGS weer terug sturen naar het speciaal daarvoor geopende topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mijn Aktierente bij Advanzia loopt eind van de maand af. Iemand al een verlengaanbod gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngevdV
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-02 22:37
Hermarcel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:03:
Mijn Aktierente bij Advanzia loopt eind van de maand af. Iemand al een verlengaanbod gekregen?
Helaas nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Mijn vriendin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riZZy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:46
Ik ook niet dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
RUUT

GroteVoet459 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:03:
Let wel op dat er per 01-Apr dit jaar €3/mnd kosten aan een account zitten.
Heb je een bron?

Kan er niet makkelijk iets over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:14
Frankenstein schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Heb je een bron?

Kan er niet makkelijk iets over vinden...
Ruut 'quarterly' kosten van 9 euro = 3 euro per maand:
What are the charges for account maintenance?
An account maintenance fee of 9 EUR is applied quarterly. For a detailed breakdown of all associated fees, please refer to our Fee Schedule.
https://ruutapp.com/frequently-asked-questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:01

sanook

_/-\o_

Hier ook nog niets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18
Hier ook niets.

Opzegmail staat klaar, wacht nog ff tot dinsdag

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:42
Juan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:25:
Hier ook niets.

Duurde bij mij een week voor ik een reactie had.
En nu met het openen van een nieuwe rekening zijn we ook inmiddels anderhalve week verder en nog geen respons. #traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:01

sanook

_/-\o_

Juan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:25:
Hier ook niets.

Opzeggen doe ik pas als de aktierente voorbij is, dus per 1 september.
Vorige keer had ik mijn opzegmail al verstuurd toen alsnog het verleningsaanbod kwam van Advanzia. (ik verwacht dit nu niet weer helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18
Actierente is hier al voorbij sins 1 aug, heb een hoop op OpenBank gedumpt.. en die gaat weer leeg als er niets te fixen valt bij Openbank.. en dan maar ff naar Raisin (Hoist/Digisto) Als Advanzia in Sep lager is dan 3,3%

Hoop nog op minimaal 3,5% via Advanzia met een nieuwe rekening.. verwacht niet dat de rente in september nog 3,7% zal blijven.

Wel apart heb totaal in de afgelopen jaren wel 10x een aanbieding gehad van Advanzia, maar het is nu erg stil helaas.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Juan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:59:
Actierente is hier al voorbij sins 1 aug, heb een hoop op OpenBank gedumpt.. en die gaat weer leeg als er niets te fixen valt bij Openbank.. en dan maar ff naar Raisin (Hoist/Digisto) Als Advanzia in Sep lager is dan 3,3%

Hoop nog op minimaal 3,5% via Advanzia met een nieuwe rekening.. verwacht niet dat de rente in september nog 3,7% zal blijven.

Wel apart heb totaal in de afgelopen jaren wel 10x een aanbieding gehad van Advanzia, maar het is nu erg stil helaas.
TR of VWFS 3,5% lijkt mij leuker, en Consors. Of Ruut 1 maand 4%. Maar geen Raisin met minder rente en elke paar weken 0,0x% eraf, ammehoela.

En er zijn geldmarktfondsen die op 4,1 / 4,2% staan laatste jaar. CSH2 0,37% 1 maand. Misschien wel minder riskant als banksparen... alleen ongunstig met de fiscus dus doe ik ze daags voor Q4 weg.

[ Voor 18% gewijzigd door Frankenstein op 11-08-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Frankenstein schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:46:
[...]

TR of VWFS 3,5% lijkt mij leuker, en Consors. Of Ruut 1 maand 4%. Maar geen Raisin met minder rente en elke paar weken 0,0x% eraf, ammehoela.

En er zijn geldmarktfondsen die op 4,1 / 4,2% staan laatste jaar. CSH2 0,37% 1 maand. Misschien wel minder riskant als banksparen... alleen ongunstig met de fiscus dus doe ik ze daags voor Q4 weg.
Maar je vergeet 1 ding. De meeste mensen die hier info halen willen GEEN risico lopen. Linksom rechtsom loop je met geldmarktfondsen risico. Veel? Nee. Maar wel risico. Geld wordt over het algemeen namelijk in korte termijn leningen geinvesteerd. Tevens als de rente gaat dalen, dalen geldmarktfondsen vrolijk mee. Oftewel je hebt ook nog renterisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
(jarig!)
Ik krijg al sinds februari geen aanbod meer van Advanzia.
Juan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:59:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
Frankenstein schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:46:
[...]

offtopic:
CSH2 is een synthetisch fonds dat swaps gebruikt en o.a. bedrijfsobligaties bevat. Je bent dan iets meer risico aan het nemen. Zie bijvoorbeeld de koers ontwikkeling in 2020. Ik geloof dat je het woord 'geldmarktfonds' er officieel niet eens voor mag gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 12-08-2024 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ploeg63
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-08 09:58
Bericht van Raisin de 5 jaars deposito Aareal gaat per 15-8 van 3,4 naar 3,25. Mocht je op 14-8 het geld op Raisin hebben staan dan is de 3,4 van toepassing. Je krijgt jaarlijks je rente uitbetaald.
Helaas voor mij niet want mijn deposito welke ik wilde gebruiken is pas 1-9 beschikbaar is.
Maar misschien interessant voor anderen. Of de anderen 2,3,4 jaar wijzigen weet ik niet daar kreeg ik geen bericht van omdat ik van plan was 5 jaar vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:27:
[...]

Maar je vergeet 1 ding. De meeste mensen die hier info halen willen GEEN risico lopen. Linksom rechtsom loop je met geldmarktfondsen risico. Veel? Nee. Maar wel risico. Geld wordt over het algemeen namelijk in korte termijn leningen geinvesteerd. Tevens als de rente gaat dalen, dalen geldmarktfondsen vrolijk mee. Oftewel je hebt ook nog renterisico.
Sparen is zonder risico?

Ik kan mij voorstellen dat bij een bankencrisis het dgs in duigen valt, terwijl overheden wel aan hun verplichtingen kunnen voldoen.

Waarop is de (volks-) overtuiging gebaseerd dat patriculiere banken betrouwbaarder en veiliger zijn dan de staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
ploeg63 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:57:
Bericht van Raisin de 5 jaars deposito Aareal gaat per 15-8 van 3,4 naar 3,25. Mocht je op 14-8 het geld op Raisin hebben staan dan is de 3,4 van toepassing. Je krijgt jaarlijks je rente uitbetaald.
Helaas voor mij niet want mijn deposito welke ik wilde gebruiken is pas 1-9 beschikbaar is.
Maar misschien interessant voor anderen. Of de anderen 2,3,4 jaar wijzigen weet ik niet daar kreeg ik geen bericht van omdat ik van plan was 5 jaar vast te zetten.
Het spaartopic - Deel 4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:27:
[...]

De meeste mensen willen vooral gemak. Gewoon een IBAN waar je centjes naar over kan maken. Maar met een (echt) geldmarktfonds heb je een streng gereguleerd fonds met harde assets in bezit, ipv een paar cijfertjes op een rekening met de belofte van een bank. Vooral boven DGS heb je dus juist meer zekerheid dan bij een bank. Door de fiscale regels is het voor de meeste Nederlanders echter niet heel interessant.

Meer info en discussie: Goedkoopste manier voor geldmarktfonds

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 12-08-2024 08:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
MotorBeast schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:27:Tevens als de rente gaat dalen, dalen geldmarktfondsen vrolijk mee. Oftewel je hebt ook nog renterisico.
Ja, ik zou zeggen "duh". Nogal wiedes. Als de rente daalt, dan daalt deze. Vrij opneembaar spaargeld daalt dan even vrolijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
fsfikke schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:51:
[...]

De meeste mensen willen vooral gemak. Gewoon een IBAN waar je centjes naar over kan maken. Maar met een (echt) geldmarktfonds heb je een streng gereguleerd fonds met harde assets in bezit, ipv een paar cijfertjes op een rekening met de belofte van een bank. Vooral boven DGS heb je dus juist meer zekerheid dan bij een bank. Door de fiscale regels is het voor de meeste Nederlanders echter niet heel interessant.
Eens. Met wat meer middelen dan het weinige waar veel mensen het mee doen is vastzetten bij een bank interessant. Geldmarktfonds wordt nu veel te zwaar belast, maar vind ik wel interessant. Daarom doe ik dat in Q4 fiscaal gezien even van de hand.

Een geldmarktfonds bij de overheid lijkt me minder riskant dan banksparen, maar staat me ook toe sneller een beurstransactie te doen.

Idd, banksparen is makkelijker en toegankelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een spaarbank - rekening voor een kind die zij de aankomende jaren kan aanhouden. Dit naast een betaalrekening. Zonder dat ze elke maand van bank moet verwisselen, is er een bank in NL die de laatste jaren een gemiddeld redelijke spaarrente geeft? Hoeft dus niet de hoogste te zijn maar een redelijke rente. Doel is dus om redelijke spaarrente te krijgen voor de komende jaren maar niet elke keer te wisselen als de bank een 0,25% minder geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:38:
Ik zoek een spaarbank - rekening voor een kind die zij de aankomende jaren kan aanhouden. Dit naast een betaalrekening. Zonder dat ze elke maand van bank moet verwisselen, is er een bank in NL die de laatste jaren een gemiddeld redelijke spaarrente geeft? Hoeft dus niet de hoogste te zijn maar een redelijke rente. Doel is dus om redelijke spaarrente te krijgen voor de komende jaren maar niet elke keer te wisselen als de bank een 0,25% minder geeft...
Hier al gekeken? https://www.spaarrente.nl/spaarrekening-kind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik zoek geen spaarrekening dat het vast staat maar gewoon een vrij opneembare die de afgelopen jaren een constante rente heeft gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:46:
Ja ik zoek geen spaarrekening dat het vast staat maar gewoon een vrij opneembare die de afgelopen jaren een constante rente heeft gegeven.
Nederlandse grootbanken? :+ Die gaven een vrij constante rente met maximaal 1,69-procentpunt aan toename.

Maar voor de korte periode dat Santander hier beschikbaar is is de rente prima (3,xx%). Distingo via Raisin heeft ook al een hele tijd een prima rente. Renault via Raisin is er al veel langer en liep bij de stijgingen voorop, alleen op 2,90% blijven steken en dus niet met van bovenaan. Wellicht dat BigBank nog steeds een interessante rente heeft?

Maar je hebt het ook over kind? Is dat "minderjarig"? Want dan vallen denk ik al mijn genoemde opties al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja minderjarig idd, en ik denk dat idd dan er al heel veel afvalt. Maar okay, het gaat (nog) niet om serieuze bedragen dus misschien is een gewone betaalrekening wel afdoende. Toch vind ik het zonde....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Banksaldo vaker tot 600.000 euro gegarandeerd als je bank omvalt

DNB past het zogenoemde depositogarantiestelsel aan. Die garantie zorgt ervoor dat je jouw geld terugkrijgt, mocht je bank failliet gaan. DNB verhoogt het bedrag waarvoor de centrale bank garant staat en verlengt de periode waarin je er een beroep op kunt doen.
Nu is het nog zo dat je geld dat op een rekening bij een Nederlandse bank staat automatisch beschermd is van een bedrag van 1 cent tot 100.000 euro. Dat bedrag kan nu al verhoogd worden als je saldo door de koop of verkoop van een huis tijdelijk hoger is. Dan wordt het maximum met 500.000 euro verhoogd.

"Vanaf 1 september geldt dit hogere maximum in meer situaties", meldt De Nederlandsche Bank (DNB). Zo kan dat straks ook bij pensionering, ontslag of een huwelijk. "Ook kun je tijdelijk veel geld op je rekening gestort krijgen door de uitkering van een verzekering, of vergoedingen voor schade omdat je slachtoffer bent geworden van criminaliteit of een onterechte veroordeling."

Per 1 september geldt de bescherming ook voor die situaties. "Daarnaast is de termijn van de bescherming verlengd van drie naar zes maanden na de storting van het geld."

Een woordvoerder van DNB laat weten dat de regels op aangeven van Europese richtlijnen zijn aangepast. Dit is de invulling ervan in Nederlandse wet- en regelgeving.
https://www.nu.nl/economi...d-als-je-bank-omvalt.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:54:
ja minderjarig idd, en ik denk dat idd dan er al heel veel afvalt. Maar okay, het gaat (nog) niet om serieuze bedragen dus misschien is een gewone betaalrekening wel afdoende. Toch vind ik het zonde....
Belangrijk om mee te nemen:
- Betaalrekening en spaarrekening hoeven niet bij één bank.
- Wisselen van spaarrekening alleen is veel simpeler dan van betaalrekening (nwe pas, app, periodieken overzetten, etc.)
- De meeste spaarrekeningen zijn gratis, dus kost het alleen iets moeite.
- Misschien dat het gedoe lijkt, maar regelmatig je diensten kontroleren en waar nodig overstappen (en dan kosten besparen/er meer uithalen) is iets dat niet alleen voor je bankzaken geldt, dus misschien een goed leermoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:54:
Nee hoor. Heb toen mijn kinderen minderjarig waren jarenlang rekeningen op e/o gehad waarbij ik de ene en was en mijn kind de of. Probeer Santander eens. Nette rente, fijne site, fijne app en grote bank dus weinig risico. Dat geneuzel over een paar tiende tov andere banken zou ik me niet druk om maken. Ik heb een behoorlijk bedrag en shop niet eens meer. Schiet allemaal niet op. Grootbanken Nederland mijden.

Voor diegene die nog twijfelen of ze deposito's moeten nemen (en niet beleggen) wellicht het moment:
https://www.iex.nl/Premiu...empo-verder-verlagen.aspx

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Eens in het kader van "sparen bij". Echter voor een jongeren betaal rekening bij ASN zijn de maandelijkse kosten nul. Dat lijkt mij toch een optie. @Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:04
W1ck1e schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:54:
[...]
Eens in het kader van "sparen bij". Echter voor een jongeren betaal rekening bij ASN zijn de maandelijkse kosten nul. Dat lijkt mij toch een optie. @Verwijderd
Een jongeren rekening is bij alle grootbanken gratis, bij een aantal (Rabo, ABN) krijg je zelfs geld toe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
dutchgio schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Een jongeren rekening is bij alle grootbanken gratis, bij een aantal (Rabo, ABN) krijg je zelfs geld toe.
Je kan niet vroeg genoeg in de fuik lopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
dutchgio schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

De banken kijken naar elkaar, dus dat verbaast mij niks. Ik ben geen medewerker. .

@MotorBeast Volgens mij zijn fuiken voor vissen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 12-08-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

De banken kijken naar elkaar, dus dat verbaast mij niks. Ik ben geen medewerker. .

@MotorBeast Volgens mij zijn fuiken voor vissen ;)
Ze vissen ook allemaal in dezelfde vijver. 8) Maar serieus. Banken weten dat je niet vroeg genoeg klanten aan je moet binden omdat......juist ze zelden overstappen. Je wil niet weten hoeveel mensen ook klakkeloos hun hypotheek bij hun huisbank sluiten. Dat is helemaal kassa. De meeste mensen hebben meer schuld dan vermogen.

Toen ik jong was kwam de Rabobank zelfs op scholen langs om spaarboekjes met zegeltjes aan te smeren. Echt verzin het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:22:
[...]
Toen ik jong was kwam de Rabobank zelfs op scholen langs om spaarboekjes met zegeltjes aan te smeren. Echt verzin het niet.
Nu hebben ze TV-reclames met sportende kinderen, veel lachende gezichtjes en noemen we het "een club"...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:22:
...

Ik heb liever dat mensen leren geld te sparen en dan uitgeven, dan dat ze het uitgeven en dan de lening moeten aflossen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

Ik heb liever dat mensen leren geld te sparen en dan uitgeven, dan dat ze het uitgeven en dan de lening moeten aflossen ;)
Dat zeg ik toch niet? Dat is weer een ander verhaal. Al kan lenen ook heel zinvol zijn. Diepte investeringen zakelijk leveren als het goed is alleen maar geld op. Soms kan je niet anders. Een eerste huis kopen zonder hypotheek gaat de meeste mensen ook niet lukken. Lenen voor consumptie goederen is dan niet echt bijster slim. NB: teveel spaargeld zonder te genieten van het leven en je alleen maar druk maken over de rente maakt ook niet gelukkig. Meenemen je kist in gaat je niet lukken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:42
De kapitaalmarkt 10-jaars laat vreemde dingen zien.
Ned. -53 (half procent), Belgie -83, Dtsl -23, Fr -97

Ik weet niet of mijn bron klopt maar dit is opvallend en m.i. duidt dit op verdere verlaging van de spaarrentes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:53
Ik zie nauwelijks beweging vandaag: https://nl.investing.com/...y_from=10&maturity_to=310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
En dat beweer ik dan weer niet ;)
Niet elke reactie is kritiek of een correctie. Een hypotheek zie ik niet als een normale lening, vanwege het onderpand met waarde. Dat je eigendom is of wordt. Lenen voor luxe vind ik weer minder slim.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 12-08-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:42
Gelukkig!!
Mocht je toegang hebben tot het FD dan zie je "mijn" cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:12
Reuze benieuwd hoe ze dat straks praktisch willen gaan doen als er voor miljoenen rekeninghouders moet worden uitgekeerd. Iedereen 100k is lekker simpel in de uitvoer, met al die uitzonderingen ben je na 20 jaar nog bezig om te onderzoeken wie nou precies recht heeft op welk bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Mania-92 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:59:
[...]
Reuze benieuwd hoe ze dat straks praktisch willen gaan doen als er voor miljoenen rekeninghouders moet worden uitgekeerd. Iedereen 100k is lekker simpel in de uitvoer, met al die uitzonderingen ben je na 20 jaar nog bezig om te onderzoeken wie nou precies recht heeft op welk bedrag.
Zoals ik terecht werd gewezen op de regels - DGS heeft een eigen topic ... :+

[ Voor 48% gewijzigd door GroteVoet459 op 12-08-2024 19:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wibblemoo
Ho ho - DGS praat kan in het betreffende topic @GroteVoet459

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Datisraar
### artikel uit fd

Grootbanken zijn niet debet aan stilzwijgende kartelvorming – kijk eerst naar de luie spaarders

Timo Klein
De ACM is kritisch op de lage spaartarieven van ING, Rabobank en ABN Amro, maar heeft de verkeerde schuldige op het oog. Want waarom zou een bank in beweging komen, als de spaarder blijft zitten, vraagt Timo Klein zich af.

Bij andere banken zijn spaartarieven mogelijk hoger, maar spaarders stappen amper over. Foto: ANP / Peter Hilz
De spaarrentes bij de drie grootbanken ING, Rabobank en ABN Amro zijn verdacht laag. In een recent verschenen rapport komt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) met de volgende diagnose: grootbanken stemmen hun spaartarieven stilzwijgend met elkaar af.
Het is niet illegaal, maar wel schadelijk. Alleen: klopt deze beschuldiging van stilzwijgende kartelvorming wel?
Economische theorie verklaart (al dan niet stilzwijgende) kartelvorming, door concurrentie te modelleren als herhaaldelijke interactie tussen een beperkt aantal grote bedrijven. Bedrijven hebben dan misschien de prikkel om prijzen hoog te houden – of, in dit geval, de spaarrente laag. Dat komt omdat ze inschatten dat een afwijking van de normale gang van zaken de concurrentie uitnodigt om in toekomstige interacties hetzelfde te doen. Het gevolg? Een ‘race to the bottom’, waarbij de winst van de bedrijven verdampt.
Zo’n race to the bottom is mooi voor ons als consument, want wij kunnen genieten van lagere prijzen – of in het geval van de banken: een hogere spaarrente. Maar het is dus minder mooi voor bedrijven. Dan maar liever stilzitten als bedrijf; dat levert op de lange termijn meer op.
‘Afstemming tussen concurrenten is illegaal, maar kan je de grootbanken dit werkelijk verwijten?’
Dit soort afstemming tussen concurrenten is illegaal – als dit expliciet gebeurt tenminste, bijvoorbeeld doormiddel van onderlinge communicatie. In bijvoorbeeld de Verenigde Staten kan je hier zelfs de bak voor in draaien.
Stilzwijgende afstemming is, zoals de ACM terecht opmerkt, echter niet illegaal. Het staat bedrijven immers vrij om zelf hun prijzen te bepalen of hun rentetarieven aan te passen – zolang ze dit in ieder geval maar onafhankelijk van elkaar doen.
Er is echter één probleem met de diagnose van stilzwijgende kartelvorming: het gaat er vanuit dat de banken eigenlijk een prikkel hebben om de rente omhoog te gooien, maar dat het vooruitzicht van de ‘race to the bottom’ hen tegenhoudt.
Maar deze prikkel is naar mijn idee allesbehalve vanzelfsprekend. Een hogere rente betekent namelijk óók heel veel extra kosten voor het bedienen van bestaande klanten. En daarbij is het nog maar de vraag hoeveel nieuwe klanten je met een hogere spaarrente aantrekt.
Wij als Nederland zijn inmiddels met z’n allen redelijk niet-geëngageerd als het aankomt op ons spaargeld – enkele uitzonderingen daargelaten. Bovendien kost overstappen naar een andere bank ook best veel moeite.
Kortom, gaan klanten werkelijk massaal overstappen naar een andere grootbank, wanneer er eentje de spaarrente met een procentpunt verhoogt? En als wij dat niet doen, kan de ACM het de grootbanken dan werkelijk kwalijk nemen dat ze de spaarrente niet verder verhogen?
Deze alternatieve diagnose – te veel niet-geëngageerde spaarders en te hoge overstapdrempels – ligt meer voor de hand dan stilzwijgende kartelvorming tussen de grootbanken. Hoewel de uitkomst hetzelfde is (te lage spaarrente), is het antwoord op de schuldvraag wél anders.
Bij stilzwijgende kartelvorming kunnen we beschuldigend naar de banken kijken. Bij marktfricties zoals on-geëngageerde spaarders en overstapdrempel is dat nog maar de vraag.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/opinie/1526...ce=nieuwsbrief&utm_term=A

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 12-08-2024 20:21 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling