Bij Klarna rechtstreeks gelden dezelfde min en max bedragen (Min./max. bedrag
500,00 € - 85.000,00 €) voor depositos ? Dit heb ik van Raisin overgenomen.
500,00 € - 85.000,00 €) voor depositos ? Dit heb ik van Raisin overgenomen.
Ben jij voor het laatst in 1983 in je bank geweest met je spaarboekje om je Zilvervloot rekening te openen?Harry720A schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:45:
Als ze het maar niet voor AI-fraude gaan gebruiken.
(Wat mensen soms al niet doen om een bankrekening te krijgen.)
[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 06-08-2024 20:07 ]
Maar het is wel een probleem aan het worden: https://riskenbusiness.nl...-maakt-nu-gebruik-van-ai/ Dus wel een puntje van aandacht.Barrycade schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:23:
[...]
Ben jij voor het laatst in 1983 in je bank geweest met je spaarboekje om je Zilvervloot rekening te openen?
Dit soort aanmeldingen zijn tegenwoordig standaard bij alle fin techs en maar ook bij Leaseplan Bank bv.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 06-08-2024 19:57 ]
Utingen die tegen de heersende opvattingen gaan is absoluut nodig, ik ontken niet dat ik/wij hier in een, niet bij de grote 4, spaarbubbel zitten. Alleen doe dat dan graag met goede onderbouwing en niet met onderbuikgevoelens. Komt bij mij een beetje over als paniekzaaien.MotorBeast schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:54:
@QAI Dat doe jij toch al?![]()
Volgens mij mag iedereen hier zijn mening geven. Jouw reactie is een voorbeeld van de cancelcultuur. Vind het alleen wel heel slecht onderbouwt. Je kan hem ook de vraag stellen: Waar baseer je dat op?
Op tunnelvisie. Als een bank zegt ga op je handen lopen doet men dat m.i. over het algemeen zonder er bij na te denken.QAI schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:34:
[...]
Maar goede vraag overigens. @Harry720A Waar baseer je dat op?
Ik heb het idee dat je al wat jaren meedraait. Indien dat klopt, ik ook. Waar ik al enige jaren een rekening bij een bank heb waar ik indertijd zonder video's en dergelijke gewoon een rekening kon openen die ik nog steeds heb terwijl op dit moment nieuwe klanten wel door zo'n video hoepel moeten springen. Daarnaast vind ik het prima om zo'n video identificatie te doen als dat voor een rekening gevraagd wordt. Ik verwacht en vertrouw er op dat dat wel snor zit. Maar ik ga anderen niet overtuigen dat ook te doen.Harry720A schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:18:
[...]
Op tunnelvisie. Als een bank zegt ga op je handen lopen doet men dat m.i. over het algemeen zonder er bij na te denken.
Puur voor de heb.
Om je uit de droom te helpen, ik heb buitenlandse spaarrekeningen zonder al die capriolen uit te hoeven halen.
Maar oké iedereen z'n of haar feestje.
Ik hou er overigens niet van voor van alles uitgemaakt te worden, zonder dat men mij goed kent.
Geloof mij, ik heb mijn sporen in de jaren wel verdiend en erg vaak gelijk gekregen.
@Harry720A Waarvoor maak jij die betreffende mensen dan uit met deze smiley ?Als ze het maar niet voor AI-fraude gaan gebruiken.
(Wat mensen soms al niet doen om een bankrekening te krijgen.)
[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 06-08-2024 23:08 ]
Prima, ik boek bij het openen een bedrag er op, en bij het sluiten haal ik het weer weg. Good luck, AIIl 2 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:43:
Ik denk dat een andere aanwijzing zit in het feit dat 'al' die buitenlandse banken 'gratis' zijn.
Openbank, raisin, revolut, n26, klarna, allemaal zijn ze in principe gratis en bieden ze allerlei standaard diensten waar je bij een grootbank gewoon maandelijks voor moet betalen.
Ze hebben, naast de 'premium' diensten (waar je dan wel voor betaalt), een verdienmodel wat te maken heeft met jouw aankooppatronen, jouw profiel, gedrag, noem maar op en dat combineren ze natuurlijk met allemaal AI analyses, en dat zal ook in hun algemene voorwaarden staan. (ik weet van Openbank in ieder geval dat ze het er in hebben staan).
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 06-08-2024 23:03 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Raisin zelf is gewoon helder over hun inkomsten. Zij krijgen een provisie van de banken. Bij de banken kan het ook helder zijn. Renault, Distingo, CA Autobank (& LeasePlan Bank) gebruiken het geld voor het leasen van auto's. Klarna voor hun achteraf betalen etc.Il 2 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:43:
Ik denk dat een andere aanwijzing zit in het feit dat 'al' die buitenlandse banken 'gratis' zijn.
Openbank, raisin, revolut, n26, klarna, allemaal zijn ze in principe gratis en bieden ze allerlei standaard diensten waar je bij een grootbank gewoon maandelijks voor moet betalen.
Ze hebben, naast de 'premium' diensten (waar je dan wel voor betaalt), een verdienmodel wat te maken heeft met jouw aankooppatronen, jouw profiel, gedrag, noem maar op en dat combineren ze natuurlijk met allemaal AI analyses, en dat zal ook in hun algemene voorwaarden staan. (ik weet van Openbank in ieder geval dat ze het er in hebben staan).
Wat wil je weten?Barrycade schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:59:
maar aangezien Harry zelfs ooit nog een baan bij de NMB heeft aangeboden gekregen loopt Harry al zo lang mee dat ik me kan voorstellen dat het tegenwoordig wat boven het hoofd stijgt.
ebk71 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:24:
Als je shit hebt met een internetbank:
Advanzia stuurt een mail dat ik een kopie id moet aanleveren i.v.m. verlopen huidig id. Logisch.
Maar dan willen ze dat ik dat weer doe per mail of per post. Over veiligheid gesproken?
Dus dacht ik, laat ik gewoon even inloggen en via het systeem dat aanleveren. Krijg ik dus geen sms codes meer.
Ik hoopte op een storing maar ik heb zojuist gebeld. Ik moet eerst een kopie id aanleveren en dan zouden ze mijn 06 pas kunnen verifieren.
Raar verhaal, ik kan wel blijkbaar telefonisch bij mijn geld maar niet via internet.
Ze houden er zeer vreemde "policy's" op na bij Advanzia. Ik ben redelijk pissed.
Het aanleveren per post is goed voor de privacy van de betrokken persoon. Een kopie van een ID kan je voorzien van een tekst dat het voor een bepaalde bank is (bij voorkeur een stukje geschreven over de echtheidskenmerken). Nadelig voor de bank is dat een kopie toezenden per post geen volledige zekerheid geeft over wie er achter zit. Maar toch is dat in het geval van een spaarrekening niet zo van belang voor de bank zelf. Het is immers geen aanvraag voor een lening, het is een spaarrekening met gekoppelde rekening en er worden andere methoden gevraagd van bevestiging van het adres (kopie afrekening betaalrekening, kopie rekening nutsbedrijf).ebk71 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:24:
Als je shit hebt met een internetbank:
Advanzia stuurt een mail dat ik een kopie id moet aanleveren i.v.m. verlopen huidig id. Logisch.
Maar dan willen ze dat ik dat weer doe per mail of per post. Over veiligheid gesproken?
Volgens mij kun je niets uploaden na inloggen. Dat kan bij veel andere banken ook niet. Die houden meestal van een-weg communicatie. Advanzia doet dat in ieder geval niet omdat ze wel per telefoon en mail bereikbaar zijn. De wijze waarop ze steeds aansturen op opnieuw aanvragen lijkt mij niet handig en het zorgt in principe voor een vergrote kans op lekken (door langere/herhaalde blootstelling van persoonsgegevens).Dus dacht ik, laat ik gewoon even inloggen en via het systeem dat aanleveren. Krijg ik dus geen sms codes meer.
Sommige banken denken dat een vervallen ID via de einddatum betekent dat het niet meer geldig is en dat een al geopende rekening bij gevolg ook niet geldig is. Dat is een verkeerde redenering volgens mij. Een ID die vervalt heeft geen gevolg voor de geldigheid van een geopende rekening in Nederland. De ID is immers gebruikt voor identificatie en dat is afgerond. Andere landen kunnen er andere ideëen op na houden. Wetgeving verplicht banken een kopie van de ID te bewaren.Ik hoopte op een storing maar ik heb zojuist gebeld. Ik moet eerst een kopie id aanleveren en dan zouden ze mijn 06 pas kunnen verifieren.
Raar verhaal, ik kan wel blijkbaar telefonisch bij mijn geld maar niet via internet.
Ze houden er zeer vreemde "policy's" op na bij Advanzia. Ik ben redelijk pissed.
[ Voor 21% gewijzigd door Hendriks1 op 07-08-2024 04:10 ]
Probleem heb ik ook als je twee telefoons hebt. Je moet je bij Klarna steeds opnieuw identificeren en loopt het vast als je van telefoon wilt wisselen en inloggen. Net als bij N26 bank, kun je het maar steeds op 1 telefoon actief gebruiken denk ik. En voor de rest - als je door al die klanten kaarten tabs hebt geworsteld - een prima spaar app met rente opbouw in te zien. Rente betaling is maandelijks volgens de website van Klarna.Shiphost schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:17:
Vandaag ook een Klarna account aangemaakt. Inleg van geld werkt voorbeeldig. Met creditcard instant, evenals via Revolut. Overboeking van ING kwam aan na een paar uur. Ik heb alleen een probleem bij het inloggen met een tweede device. Er wordt weer gevraagd om je te identificeren.
[ Voor 19% gewijzigd door Datisraar op 07-08-2024 08:52 ]
Ja, een hele rij sms ontvangen. En gewoon keihard aan de telefoon zeggen dat er geen algemene storing is. Als je het niet weet, zeg dat dan gewoon.Crazy1977 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:46:
Er was denk ik wel iets van een storing, zojuist een aantal smssen achter elkaar ontvangen met een code.
[...]
Dat is wel echt lager dan laag. ING 1,50% tot 10k, Rabo 1,5% tot 5M (1,7% tot 20k, 20k - 100k 1,6%, 100k - 5M dan 1,5%, daarboven 0%).Viper® schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:51:
Ben ik nou zo dom, vroeger kon je bij ING toch makkelijk zien wat je spaarrente was.
Inloggen op ING en dan je spaarrekening openen, kon je ergens de actuele rente zien, of in ieder geval een link ergens heen.
Kan het nergens meer vinden. Moet nu doorklikken op de ing.nl homepage. Sparen en dan helemaal onderaan ergens.
Maar goed met 1.25% rente snap ik dat ook wel![]()
https://www.ing.nl/partic...ening-op-je-spaarrekening
Waarschijnlijk kan je makkelijk het dubbele of meer aan rente krijgen. Als dat veel geld is moet je dat misschien overwegen. Maar misschien heb je wel een objectief goede reden om een groot saldo bij ING te laten staan.Viper® schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:51:
Ben ik nou zo dom, vroeger kon je bij ING toch makkelijk zien wat je spaarrente was.
Inloggen op ING en dan je spaarrekening openen, kon je ergens de actuele rente zien, of in ieder geval een link ergens heen.
Kan het nergens meer vinden. Moet nu doorklikken op de ing.nl homepage. Sparen en dan helemaal onderaan ergens.
Nou denk je ook niet dat de meeste mensen dat gedoe niet willen om met het geld te schuiven.Ik bedoel de meeste mensen hebben 10 of 20K op hun spaarrekening en die gaan echt niet lopen klooien om 150 euro per jaar meer te vangenDatisraar schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:35:
Haha, je kunt de klok er weer op gelijk zetten bij nu.nl als de jaarcijfers van dit keer Rabo, en nu ook de ABN naar voren komen. Naast het gebruikelijke geklaag over de te lage spaarrente als, het zijn boeven en het is een schande, wordt uiteraard ook weer Icesave er natuurlijk weer bijgehaald. Sparen in het buitenland is heel gevaarlijk daarom.
Er zal denk ik weinig veranderen. Het overgrote spaargeld zal altijd grotendeels bij de grootbanken blijven maar zo jammer blijft het dat de info die nu.nl verstrekt niet altijd volledig is. Er zijn genoeg alternatieven voor kleine Nederlandse spaarbanken als het te eng wordt voor het buitenland.
Als men dat zou willen is onder de matras goedkoper want naast vrijwel geen rente zijn er dan ook geen bankkosten.bie100 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
Die willen gewoon wat achter de hand hebben en meer niet dat is volgens mij de reden dat ze bij hun bankje blijven
En tot €150 meen ik onder de matras hoef je geen belasting te betalenDjoeC schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:13:
[...]
Als men dat zou willen is onder de matras goedkoper want naast vrijwel geen rente zijn er dan ook geen bankkosten.
Nou er zullen een hoop mensen zijn die dat doen weet het wel zeker eigenlijkDjoeC schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:13:
[...]
Als men dat zou willen is onder de matras goedkoper want naast vrijwel geen rente zijn er dan ook geen bankkosten.
Praktisch: Elke 100 euro is toch mooi meegenomen.
Precies dit. Sterker nog, de meerderheid van de Nederlanders kan op dit moment niet eens meer ruimte vinden om te sparen. De gemiddelde twintiger en dertiger hebben een hoge hypotheek met aflossing verplichting, opgroeiende kinderen en zijn al blij dat ze rond kunnen komen. Iedereen die hier rondstruint vergeet dat ze het gewoon goed voor elkaar hebben en de luxe hebben zich druk te maken over hun spaarrente.bie100 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
Nou denk je ook niet dat de meeste mensen dat gedoe niet willen om met het geld te schuiven.Ik bedoel de meeste mensen hebben 10 of 20K op hun spaarrekening en die gaan echt niet lopen klooien om 150 euro per jaar meer te vangen
Die willen gewoon wat achter de hand hebben en meer niet dat is volgens mij de reden dat ze bij hun bankje blijven
Omdat velen niet schuiven is ING geen kleine bank maar een grote. En voor die 12,50 euro per maand wisselen diezelfde mensen wel van internetprovider/verzekeraar/mobiele telefoon. Terwijl je dus voor spaarrente niet hoeft te wisselen, je neemt een rekening elders erbij. Hoeft niets meer te kosten dan alleen wat aandacht en tijd. En bij de wissel van internetprovider/verzekeraar/mobiele telefoon heb je meer werk.bie100 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
Nou denk je ook niet dat de meeste mensen dat gedoe niet willen om met het geld te schuiven.Ik bedoel de meeste mensen hebben 10 of 20K op hun spaarrekening en die gaan echt niet lopen klooien om 150 euro per jaar meer te vangen
Dat doen voornamelijk mensen met zwart geld. De rest heeft het gewoon braaf op de bank staan. Meeste mensen maken zich nergens druk om. Als ik vroeger mensen belde die een heel hoog saldo op hun priverekening hadden staan en ze meer rente konden krijgen werden ze er niet warm of koud van vaak. Was nog in de tijd dat banken pro actief mensen belde en ze adviseurs hadden met een spaartarget.bie100 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:17:
[...]
Nou er zullen een hoop mensen zijn die dat doen weet het wel zeker eigenlijk
En wij kunnen uit solidariteit ook het geld weghalen bij ING en de andere grootbanken om hen te bewegen de rente te verhogen zodat zij waarvoor het niet zou lonen om elders te sparen ook een hogere rente krijgen.MotorBeast schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:20:
[...]
Precies dit. Sterker nog, de meerderheid van de Nederlanders kan op dit moment niet eens meer ruimte vinden om te sparen. De gemiddelde twintiger en dertiger hebben een hoge hypotheek met aflossing verplichting, opgroeiende kinderen en zijn al blij dat ze rond kunnen komen. Iedereen die hier rondstruint vergeet dat ze het gewoon goed voor elkaar hebben en de luxe hebben zich druk te maken over hun spaarrente.
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 07-08-2024 11:28 ]
Geld wat wegvlucht naar het buitenland is een druppel op de gloeiende plaat. Liggen grootbanken niet van wakker en ze hebben gewoon al veel te veel. Waarom denk je dat ING in de app zelfs reclame maakt voor beleggen? Daar verdienen ze veel meer aan.W1ck1e schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:27:
[...]
En wij kunnen uit solidariteit ook het geld weghalen bij ING en de andere grootbanken om hen te bewegen de rente te verhogen zodat zij die nauwelijks spaarrente krijgen ook een hogere rente krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 07-08-2024 11:31 ]
Over reclame gesproken, ik hoorde deze week al een aantal keren reclame van Raisin op de radio (doelgroep "de kinderen van de jaren 50-60-70") langs komen. Als daar maar een deel van in beweging komt kan dat een beweging in het spaargeld veroorzaken.MotorBeast schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Geld wat wegvlucht naar het buitenland is een druppel op de gloeiende plaat. Liggen grootbanken niet van wakker en ze hebben gewoon al veel te veel. Waarom denk je dat ING in de app zelfs reclame maakt voor beleggen? Daar verdienen ze veel meer aan.
Het volume van geld van grootbanken kan je je geen voorstelling van maken.
Heeft er ook mee te maken hoeveel je heb toch?en de meeste mensen sparen willen geld achter de hand hebben als hun wasmachine kapot gaat die sparen niet voor rendementW1ck1e schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:24:
[...]
Omdat velen niet schuiven is ING geen kleine bank maar een grote. En voor die 12,50 euro per maand wisselen diezelfde mensen wel van internetprovider/verzekeraar/mobiele telefoon. Terwijl je dus voor spaarrente niet hoeft te wisselen, je neemt een rekening elders erbij. Hoeft niets meer te kosten dan alleen wat aandacht en tijd. En bij de wissel van internetprovider/verzekeraar/mobiele telefoon heb je meer werk.
Ik zou het wel weten.....
Weet niet of het allemaal zwart geld is maar toen mijn moedertje ging hemelen had ze een duur matras laat ik het zo zeggenMotorBeast schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:26:
[...]
Dat doen voornamelijk mensen met zwart geld. De rest heeft het gewoon braaf op de bank staan. Meeste mensen maken zich nergens druk om. Als ik vroeger mensen belde die een heel hoog saldo op hun priverekening hadden staan en ze meer rente konden krijgen werden ze er niet warm of koud van vaak. Was nog in de tijd dat banken pro actief mensen belde en ze adviseurs hadden met een spaartarget.
Ik krijg letterlijk 3x zoveel 3.75% bij TradeRepublic. Sparen bij Nederlandse Banken is op dit moment investeren in de bonussen van de CEO's....Viper® schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:51:
Neen, achter de hand is vrij opneembaar. Dat kan met een lage maar ook met een hogere rente.bie100 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:36:
[...]
Heeft er ook mee te maken hoeveel je heb toch?en de meeste mensen sparen willen geld achter de hand hebben als hun wasmachine kapot gaat die sparen niet voor rendement
...
Je vergeet de aandeelhouders. Mooi dividend https://www.dividendinfo.nl/ing Maar jullie kunnen klagen wat je wil hier. Zo zit de bankenwereld in elkaar en dat zal niet veranderen. Wet van de grote getallen. NB: TR is toch max 50 mille? Dan ben je voor een bank nog steeds een kleine spaarder. Vanaf 1 ton en hoger gingen wij vroeger eens pro actief met de klant in de weer.BlacKstaR- schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:38:
[...]
Ik krijg letterlijk 3x zoveel 3.75% bij TradeRepublic. Sparen bij Nederlandse Banken is op dit moment investeren in de bonussen van de CEO's....
[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 07-08-2024 12:10 ]
Nee hoor. Peanuts. Waar maak je je druk om? Jij hebt toch hogere rente. Wat een ander doet met zijn geld is toch zijn/haar probleem?DjoeC schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:35:
[...]
Over reclame gesproken, ik hoorde deze week al een aantal keren reclame van Raisin op de radio (doelgroep "de kinderen van de jaren 50-60-70") langs komen. Als daar maar een deel van in beweging komt kan dat een beweging in het spaargeld veroorzaken.
Waarom tankt iedereen dan nog in Nederland bij bijvoorbeeld Shell? Ik tank al jaren in het buitenland. Wordt Shell er warm of koud van? Nee hoor.W1ck1e schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:06:
Zolang er maar genoeg spaarders klanten zijn die denken dat ze geen invloed hebben op de spaarrentes die ze ontvangen, hebben ze daarin gelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 07-08-2024 12:20 ]
[ Voor 32% gewijzigd door sipjohn op 07-08-2024 13:38 ]
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Nee, omdat er een grote kans is dat die benzine alsnog uit een Shell raffinaderij komtMotorBeast schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:13:
[...]
Waarom tankt iedereen dan nog in Nederland bij bijvoorbeeld Shell? Ik tank al jaren in het buitenland. Wordt Shell er warm of koud van? Nee hoor.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Of je leest de regels; https://autoriteitpersoon...-financiele-ondernemingenxileS schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:47:
FYI
Advanzia laat mij ineens weten dat alleen een volledige kopie van ID geldig is. Ik herinner mij nog van vorige x dat je gerust een paar dingen door kon strepen.
Gedaan: "De financiële onderneming of dienstverlener mag een 'schone' (onbewerkte) kopie van uw identiteitsbewijs vragen."Barrycade schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:56:
[...]
Of je leest de regels; https://autoriteitpersoon...-financiele-ondernemingen
En nu vragen ze erom, wat dus -mag-. Wat wil je met deze discussie bereiken? Je mag verder er ook vanuit gaan dat regels eerder strikter worden dan soepeler met alle wetten rondom witwassen en anti terrorisme.xileS schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:14:
[...]
Gedaan: "De financiële onderneming of dienstverlener mag een 'schone' (onbewerkte) kopie van uw identiteitsbewijs vragen."
Heb je ook gelezen dat het vorige x geen probleem was dat ik een watermerk ed. erop deed? Het leek mij logisch om hetzelfde te sturen wat ik vorig x (jaartje geleden?) had gestuurd.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ehm ik geef het alleen aan ter informatie.. Zodat iemand anders niet onnodig dezelfde "fout" maakt als ik. Ik ben niet uit op een discussie.rockhopper schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:20:
[...]
En nu vragen ze erom, wat dus -mag-. Wat wil je met deze discussie bereiken? Je mag verder er ook vanuit gaan dat regels eerder strikter worden dan soepeler met alle wetten rondom witwassen en anti terrorisme.
[ Voor 26% gewijzigd door xileS op 07-08-2024 17:48 ]
[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 07-08-2024 16:50 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
[ Voor 16% gewijzigd door marktweakt op 07-08-2024 16:55 ]
Werkt hier prima. Nieuw geld dat ik afgelopen dagen heb gestort staat ook overal op de juiste plek etc.marktweakt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:52:
Het lijkt weer eens goed mis met de website van Raisin. De site is ontzettend traag en de totalen op het dashboard kloppen weer eens niet. Ik ben plotseling zomaar een heel stuk rijker geworden ;-)
Man o man, door wie laten die gasten hun IT doen; Pruts&Co?...
Helaas nu nog maar 3,25% bij CEB, en na een half jaar maar 1,7%. Wel fijn dat den gezamenlijke rekening mogelijk is. Ik heb pas een rekening bij Openbank tegen 3,65% geopend, maar gezamenlijk is daar niet mogelijk. Is ook voor een half jaar, na het halve jaar 2,75%. Dan toch maar verder kijken, wellicht CEB voor een half jaartje, maar Santander is ook interessant en heeft ook gezamenlijke rekening.pentaw1nz schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:49:
Voor wie de knoop nog moet doorhakken en wat ervaringen wil van anderen:
Ik heb vorig jaar een keer al het spaargeld van mij en mijn partner naar Bunq gezet voor 2.4 % rente oid. Dit voelde als een hele stap en als ik het aan vrienden of collega's vertelde keken ze me aan alsof ze water zagen branden.
Eenmaal gewend aan dit 'schuiven met geld' en de bevestiging dat het gewoon veilig kan als je vooraf een beetje research doet heb ik dit nu opnieuw gedaan.
Ik heb 80% van ons spaargeld bij Credit Europe Bank gestald voor 3,75 % (in ieder geval gegarandeerd voor eerste half jaar) en overige spaargeld bij Santander Consumer Bank voor iets van 3,3 % uit mijn hoofd.
Idee hierbij is deels spreiding, maar deels ook dat ik van CED aar Santander kan gaan als CED besluit de rente drastisch te verlagen na 6 maand gegarandeerd 3,75
Het is echt allemaal niet zo spannend. Binnen een half uur heb je een rekening geopend en allemaal onder deposito garantie stelsel.
Trek je spaargeld alsjeblieft weg bij je huisbank, tenzij je er van houdt om je te laten bestelen.
De huisbank gebruik ik nog wel voor de betaalrekening en om te beleggen. Voor dit laatste heeft mijn huisbank ook vrijwel de laagste kosten, dus daarom blijf ik er graag met mijn betaal + beleg rekening.
Ik heb nog net op de valreep die 3,75 kunnen krijgen. Als het na dat half jaar 1,7 wordt dan vertrek ik weerRolletjedrop schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:40:
[...]
Helaas nu nog maar 3,25% bij CEB, en na een half jaar maar 1,7%. Wel fijn dat den gezamenlijke rekening mogelijk is. Ik heb pas een rekening bij Openbank tegen 3,65% geopend, maar gezamenlijk is daar niet mogelijk. Is ook voor een half jaar, na het halve jaar 2,75%. Dan toch maar verder kijken, wellicht CEB voor een half jaartje, maar Santander is ook interessant en heeft ook gezamenlijke rekening.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Na het halve jaar krijg je de dan geldende rente. En die is momenteel 1,7%. Je weet dus niet zeker dat je dan 1,7% krijgt. Maar waarschijnlijk zal het dan geen 3% zijn. Want zelfs toen de buitenlandse spaarrente nog hoger was, en CEB zelf ook deposito's had met IIRC tot 3,75% rente, was de spaarrente op de gewone spaarrekening 1,7%. Ik denk dat je dus meer afhankelijk bent van Santander dan van CEB. Dat CEB (zo fors) omhoog gaat is onwaarschijnlijk, wat SCB gaat doen is afwachten, ook omdat ze redelijk nieuw zijn.pentaw1nz schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:49:
[...]
Ik heb nog net op de valreep die 3,75 kunnen krijgen. Als het na dat half jaar 1,7 wordt dan vertrek ik weerkijken wat Santander tegen die tijd doet. Of weer een ander.
Ik evenmin!Juan schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:51:
Waar staat dat? Ik zie dit niet bij Raisin
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Pssst, Noorwegen grenst aan Rusland 🫣Frankenstein schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:50:
[...]
… een triple A en niet aan Rusland grenzend land moet zijn. Aan dat laatste voldoet trouwens alleen Noorwegen.
Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.
Klein stukje maar
[ Voor 83% gewijzigd door Juan op 07-08-2024 22:21 ]
Brabantse verspreking; ge wit nooit nie.
[ Voor 26% gewijzigd door Frankenstein op 07-08-2024 23:04 ]
Als dat er toe doet dan lijkt Finland met 1340 km grens tegen Rusland veel riskanter dan Estland, Letland en Litouwen met 333, 303 en 292 km grens met Rusland... (Noorwegen: 196 km, Polen 232 km, Oekraine 1565 km, Belarus 959 km...).
[ Voor 24% gewijzigd door Frankenstein op 07-08-2024 23:08 ]
Bij mij hetzelfde. Niet vooruit te brandenmarktweakt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:52:
Het lijkt weer eens goed mis met de website van Raisin. De site is ontzettend traag en de totalen op het dashboard kloppen weer eens niet. Ik ben plotseling zomaar een heel stuk rijker geworden ;-)
Man o man, door wie laten die gasten hun IT doen; Pruts&Co?...
Neen hoor, als de bank op langere termijn dat geld niet genoeg nodig te heeft om die hogere rente te veroorloven gaat ze nu niet die hogere rente gunnen gedurende een lange termijn.Frankenstein schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:
... Hoe langer vast, hoe hoger de rente hoort te zijn. ...
Dit kan toch geen verrassing zijn? is al bijna een jaar de trend. Sinds de piek van 4.2% voor 2-3 jaar depositos is het neerwaarts gegaan.Frankenstein schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:
Ik zie weer een paar verlagingen vandaag bij Franse Raisin-partners op deposito's. Moet ik nu onrustig worden? Strategisch gaan vastzetten? Tot half oktober nog 3,75% op vrij opneembaar gegarandeerd; veel deposito's zitten daar al onder. Hoe langer vast, hoe hoger de rente hoort te zijn. Maar het is het voornemen van de centrale bank om de komende jaren te gaan verlagen waardoor het anders is...
Ja, dat klopt. Maar nu is vrij opneembaar hoger als vast. Voorlopig houd ik dus maar wat vast, vermoedelijk ook dat jaardeposito dat eind deze maand vrij valt, tot ik half oktober geen gegarandeerde 3,75% vrij opneembaar meer heb. En zie dan verder.wibblemoo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:59:
[...]
Dit kan toch geen verrassing zijn? is al bijna een jaar de trend. Sinds de piek van 4.2% voor 2-3 jaar depositos is het neerwaarts gegaan.
De verschillen zijn nog niet groot. En hoe snel de centrale bank gaat verlagen is lastig te zeggen. Bij je tegoeden kunnen speelt daarin ook mee. Ik wacht het af. Momenteel vind ik RUUT 1 maand 4% interessant; hoe lang blijven ze dat aanbieden? En Vivid Money de eerste twee maanden 5% geldmarktfonds pik ik begin volgend jaar graag even mee (bij een daling blijven ze hopelijk minimaal 1% boven de CEB-rente).wibblemoo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:16:
Maar 1 - 2 jaar 3.6% > dan 3 maanden 3.75%? Met de trend dat al het kortlopend geld hard achteruit loopt qua rentevergoeding?
[ Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 08-08-2024 12:39 ]
Oktober. Heb dan ook meer zicht op de beurs. Voor mij is het zomer, maar ik ben uiteraard heel blij, dat jij het weetW1ck1e schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:39:
@Frankenstein Uitstellen en gokken dat het iets later beter wordt (kan ook slechter worden) of nu met een deel van je geld iets doen waarmee je gegarandeerd een bepaalde rente krijgt ?
Ik zou het wel weten.
Als we even bij de echte spaarproducten blijven, dan is het vrijwel zeker dat alle 'hoge' rentes van aanbieders naar beneden gaan. Die trend is al bezig en volgt simpelweg de rente curve. Een vertraagde reactie van de ECB stelt dit hoogstens een paar maanden uit. Prima als je flexibel wilt blijven, maar die factor speelt niet mee in de vergelijking kort vs langlopend.Frankenstein schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:38:
[...]
De verschillen zijn nog niet groot. En hoe snel de centrale bank gaat verlagen is lastig te zeggen. Bij je tegoeden kunnen speelt daarin ook mee. Ik wacht het af. Momenteel vind ik RUUT 1 maand 4% interessant; hoe lang blijven ze dat aanbieden? En Vivid Money de eerste twee maanden 5% geldmarktfonds pik ik begin volgend jaar graag even mee (bij een daling blijven ze hopelijk minimaal 1% boven de CEB-rente).
Heb ook geldmarktfondsen die ik voor Q4 leeg maak en naast het jaardeposito eind deze maand in oktober ook nog twee. Ik zie dan wel hoe ik herverdeel.
3,75 % over de eerste € 50.000 is niet erg interessant die bank.BlacKstaR- schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:38:
[...]
Ik krijg letterlijk 3x zoveel 3.75% bij TradeRepublic. Sparen bij Nederlandse Banken is op dit moment investeren in de bonussen van de CEO's....
Het is niet echt een bank, maar volgens mij wel interessant. Waarom volgens jou niet ?Rincon schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:00:
[...]
3,75 % over de eerste € 50.000 is niet erg interessant die bank.
Omdat het max. €50.000 is, en Iers garantie stelsel, maar ja de meeste aanbieders hier besproken vallen onder een niet Nederlands garantie stelsel, ben zelf nu bij Centraal Beheer, 2,1 %, ook niet veel vandaar dat ik regelmatig kijk wat mogelijk is,bij voorkeur onder Nederlands garantie stelsel.W1ck1e schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:08:
[...]
Het is niet echt een bank, maar volgens mij wel interessant. Waarom volgens jou niet ?
[ Voor 36% gewijzigd door Rincon op 08-08-2024 14:15 ]
Dus een hoop Nederlanders kunnen op hun hele spaargeld die 3,75% rente krijgen. En heb je meer dan stal je dat deel elders. En het is vrij opneembaar.
Kijk hier eens.Rincon schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:11:
[...]
Omdat het max. €50.000 is, en Iers garantie stelsel, maar ja de meeste aanbieders hier besproken vallen onder een niet Nederlands garantie stelsel, ben zelf nu bij Centraal Beheer, 2,1 %, ook niet veel vandaar dat ik regelmatig kijk wat mogelijk is,bij voorkeur onder Nederlands garantie stelsel.
Ga ik doen,bedanktW1ck1e schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:18:
[...]
Kijk hier eens.
Bijvoorbeeld 2,6% ipv 2,1%
Graag gedaan, op die site staan voornamelijk rekeningen binnen het Nederlandse DGS. En als dat niet zo is dan staat het erbij. Ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met de bankrekeningen die ik gebruik. Centraal Beheer is al beter dan de grootbanken, maar het kan nog beter.
Behalve gevoel, wat is je reden om zoveel waarde aan het Nederlandse DGS te hechten (en daarmee de nodige rente te laten liggen)?Rincon schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:11:
[...]
... maar ja de meeste aanbieders hier besproken vallen onder een niet Nederlands garantie stelsel, ..., bij voorkeur onder Nederlands garantie stelsel.
Ik kan natuurlijk niet voor @Rincon spreken. Maar hij/zij spaart op dit moment bij Centraal Beheer. Dus is er ruimte voor verbetering. Maar dan moet dat wel vertrouwd voelen. Dan is volgens mij sparen bij de prijsvechters in Nederland een goede eerste stap. Maar niets staat meerdere stappen (tegelijkertijd) in de weg.. Het is een kwestie van je inlezen en bewust keuzes maken.GroteVoet459 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:11:
[...]
Behalve gevoel, wat is je reden om zoveel waarde aan het Nederlandse DGS te hechten (en daarmee de nodige rente te laten liggen)?
De EU regels voor DGS zijn voor alle landen gelijk en bij de dekkingsgraad in het land-potje zijn we zeker niet het beste jongetje van de klas ...
Zou dat eigenlijk niet ook te maken kunnen hebben met dat er heel (heel heel) veel geld bij "too big to fail" banken staat? Het DGS kan het omvallen van kleine spelers ogenschijnlijk prima opvangen (zie bv ATB). En het spaartegoed van ING, ABN, Rabo, Volksbank hoeft bij wijze van spreken niet gedekt te worden, want die laten ze toch niet omvallen (o.a. omdat het DGS dat niet aan kan). En bij die banken staat juist 75%+ of zo van het spaargeld van Nederlanders bij een Nederlandse bank.GroteVoet459 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:11:
De EU regels voor DGS zijn voor alle landen gelijk en bij de dekkingsgraad in het land-potje zijn we zeker niet het beste jongetje van de klas ...
Volgens mij staat 90% van het spaargeld van nederlanders bij de grote 4, 8% bij de kleinere banken en 2% in het buitenland. Ik weet niet hoeveel spaargeld is van klanten die redeneren "ik spaar bij de banken die ik ken want daar spaart de meerderheid , dus ...."RobertMe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:22:
[...]
Zou dat eigenlijk niet ook te maken kunnen hebben met dat er heel (heel heel) veel geld bij "too big to fail" banken staat? Het DGS kan het omvallen van kleine spelers ogenschijnlijk prima opvangen (zie bv ATB). En het spaartegoed van ING, ABN, Rabo, Volksbank hoeft bij wijze van spreken niet gedekt te worden, want die laten ze toch niet omvallen (o.a. omdat het DGS dat niet aan kan). En bij die banken staat juist 75+ of zo van het spaargeld van Nederlanders bij een Nederlandse bank.
Ik zal het even verduidelijken; in 2007/2008 had ik een rekening geopend bij de Icesave bank te IJsland, ik was van plan daar flink wat geld te “ stallen” , vlak voor ik dit deed ging de bank kopje onder, de spaarders, ook zelfs overheden zoals gemeenten die daar geld hadden staan , kregen in eerste instantie te horen, “ de bank valt onder het IJslandse garantie stelsel “ dus u kunt zich melden in Reykjavik, de Nederlandse bank heeft toen later het besluit genomen om de Nederlandse spaarders tegemoet te komen en tot €100.000 alvast te kompenseren, er werd €1,300.000.000 voorgefinancierd, uiteindelijk heeft dit de staat € 145.000.000 gekost.GroteVoet459 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:11:
[...]
Behalve gevoel, wat is je reden om zoveel waarde aan het Nederlandse DGS te hechten (en daarmee de nodige rente te laten liggen)?
Ha, een ervaringsdeskundigeRincon schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:40:
[...]
Ik zal het even verduidelijken; in 2007/2008 had ik een rekening geopend bij de Icesave bank te IJsland, ik was van plan daar flink wat geld te “ stallen” , vlak voor ik dit deed ging de bank kopje onder, de spaarders, ook zelfs overheden zoals gemeenten die daar geld hadden staan , kregen in eerste instantie te horen, “ de bank valt onder het IJslandse garantie stelsel “ dus u kunt zich melden in Reykjavik, de Nederlandse bank heeft toen later het besluit genomen om de Nederlandse spaarders tegemoet te komen en tot €100.000 alvast te kompenseren, er werd €1,300.000.000 voorgefinancierd, uiteindelijk heeft dit de staat € 145.000.000 gekost.
Ik ben ervan overtuigd dat in een eventueel volgend vergelijkbare situatie de overheid dit besluit niet nog eens neemt.
Ergo, ik ben dus op mijn hoede om voor iets meer rente dit soort risico’s te nemen, ik vond achteraf dat ik misschien iets te hebberig was gezien de beloofde hoge rente en heb dus geleerd.
https://www.rekenkamer.nl...togarantiestelsel-ijsland
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 08-08-2024 16:53 ]
Ik meen dat de Nederlandse staat uiteindelijk (/relatief recentelijk) alle geld, tot de laatste cent, terug heeft gekregen.Rincon schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:40:
[...]
Ik zal het even verduidelijken; in 2007/2008 had ik een rekening geopend bij de Icesave bank te IJsland, ik was van plan daar flink wat geld te “ stallen” , vlak voor ik dit deed ging de bank kopje onder, de spaarders, ook zelfs overheden zoals gemeenten die daar geld hadden staan , kregen in eerste instantie te horen, “ de bank valt onder het IJslandse garantie stelsel “ dus u kunt zich melden in Reykjavik, de Nederlandse bank heeft toen later het besluit genomen om de Nederlandse spaarders tegemoet te komen en tot €100.000 alvast te kompenseren, er werd €1,300.000.000 voorgefinancierd, uiteindelijk heeft dit de staat € 145.000.000 gekost.
Ik ben ervan overtuigd dat in een eventueel volgend vergelijkbare situatie de overheid dit besluit niet nog eens neemt.
Ergo, ik ben dus op mijn hoede om voor iets meer rente dit soort risico’s te nemen, ik vond achteraf dat ik misschien iets te hebberig was gezien de beloofde hoge rente en heb dus geleerd.
https://www.rekenkamer.nl...togarantiestelsel-ijsland
De keerzijde is dat je wel het inflatierisico riskeert (waarbij je nog kunt zeggen dat dat geen risico meer is, maar een feit.)Rincon schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:40:
[...]
Redelijk offtopic, maar de Noors - Russische grens was één enkel oversteek punt in de buurt van Kirkenes.Frankenstein schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:03:
[...]
Als dat er toe doet dan lijkt Finland met 1340 km grens tegen Rusland veel riskanter dan Estland, Letland en Litouwen met 333, 303 en 292 km grens met Rusland... (Noorwegen: 196 km, Polen 232 km, Oekraine 1565 km, Belarus 959 km...).
Noorwegen ligt wel veilig ten op zichte van Rusland. Hoe interessant is dat barre noorden, vergeleken met de buurlanden die dichter bij Moskou liggen en waar meer Russische relaties mee bestaan. Maar toch. Genoeg keuze uit Zweedse banken...
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Zweden heeft dan weer geen Euro en een (zeer klein!) koersrisico. Dat is wel iets om je achterhoofd te houden als je er veel geld gaat zetten. Zelf zou ik er niet meer dan 50k of zo zetten ondanks dat Raisin 85k toestaat.Johan Bogle schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:21:
Ik zou ook niet in Litouwen of Spanje sparen, maar ook bij bijvoorbeeld een Nordax in Zweden krijg je prima rentes. Geen gedoe met bronbelasting of erfrecht, stabiele bank, stabiel land.
Exact. In ieder geval onduidelijkheid hoe ze hiermee omgaan.RobertMe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:27:
[...]
Zweden heeft dan weer geen Euro en een (zeer klein!) koersrisico. Dat is wel iets om je achterhoofd te houden als je er veel geld gaat zetten. Zelf zou ik er niet meer dan 50k of zo zetten ondanks dat Raisin 85k toestaat.
[ Voor 17% gewijzigd door Johan Bogle op 08-08-2024 17:44 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Noem die banken. Ik krijg die advertenties niet.aawe mwan schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:46:
Nu we het toch zo over de Russische grens hebben... bij vlagen krijg ik advertenties te zien (met name op YouTube) met spaarrekeningen specifiek gericht op Russisch sprekende mensen die woonachtig zijn in Europa. Vaak gaat het dan om banken met een naam die bekend is uit dit topic.
De rente die ze bieden is wel hoog maar niet echt spectaculair.
Heeft iemand al eens uitgezocht wat daar precies achter steekt?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq