Dat zou wel vreemd zijn. De actie zou toch gewoon verlengd worden met 6 maanden. Daarmee ga ik er vanuit dat die 4% gewoon doorloopt. Of staat er ergens in de kleine lettertjes dat na 6 maanden het nieuwe actietarief geldend is?Ding.Flof.Bips schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:19:
[...]
Ik denk dat het komt doordat ze de actierente, ook bij de 6 maandag verlenging, verlaagd hebben. Ik had hiervoor nog 4% rente en zie nu 3,75% staan in de app.
Vorige week heb ik als alternatief voor Bunq een Euro-Plus Spaarrekening geopend bij Yapi Kredi.
Om de rekening te activeren moest ik een euro storten vanaf mijn tegenrekening.
Dit heb ik afgelopen vrijdag gedaan en het is nog steeds niet aangekomen bij Yapi Kredi.
Volgens de algemene voorwaarden zou dit binnen 1 werkdag verwerkt moeten zijn.
Dit geeft weinig vertrouwen....
Dit heb ik afgelopen vrijdag gedaan en het is nog steeds niet aangekomen bij Yapi Kredi.
Daar ging ik wel vanuit! Maar in de 'aktionkondition tagesgeldkonto mit wertpapierdepot' in het OnlineArchiv van de app staat, bij mij iig, toch echt dat ze de actierente mogen verlagen op basis van ECB beleid. Vooruit dan maar, 3,75% is nog steeds prima rente.Bar_en_boos schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:53:
[...]
Dat zou wel vreemd zijn. De actie zou toch gewoon verlengd worden met 6 maanden. Daarmee ga ik er vanuit dat die 4% gewoon doorloopt. Of staat er ergens in de kleine lettertjes dat na 6 maanden het nieuwe actietarief geldend is?
Ik weet dat ik hier niet echt op de juiste plek ben, maar de vorige keer ben ik met een vergelijkbare vraag ook uit het "Passief beleggen met indexfondsen"-topic gegooid omdat de vraag daar niet thuishoorde. Daarom probeer ik het hier en de casus is als volgt: ik zit bij Trading212 in een geldmarktfonds die mij 4,2% rente betaalt. Vandaag kreeg ik echter een dreigend mailtje dat ik meer handelsactiviteiten op mijn account moet hebben om de rentebetalingen te behouden. Op de site kan ik echter 1-2-3 geen informatie vinden over wat nou de precieze voorwaarden en eisen zijn, iemand hier ervaring mee?
Het is ook geen sparen. Omdat je niet genoeg handelsactiviteiten hebt, zou ik het hier proberen: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11exelletor schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:19:
Ik weet dat ik hier niet echt op de juiste plek ben, maar de vorige keer ben ik met een vergelijkbare vraag ook uit het "Passief beleggen met indexfondsen"-topic gegooid omdat de vraag daar niet thuishoorde. Daarom probeer ik het hier en de casus is als volgt: ik zit bij Trading212 in een geldmarktfonds die mij 4,2% rente betaalt. Vandaag kreeg ik echter een dreigend mailtje dat ik meer handelsactiviteiten op mijn account moet hebben om de rentebetalingen te behouden. Op de site kan ik echter 1-2-3 geen informatie vinden over wat nou de precieze voorwaarden en eisen zijn, iemand hier ervaring mee?
Zelf heb ik geen ervaring met Trading212, mogelijk in het beleggersforum zijn er wel leden die dit hebben.
Idd zijn geldmarktfondsen geen spaarekeningen. Je bent bent beperkt in de dekking (ICF max €20K) en de belastingdienst belast het in het hogere tarief.exelletor schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:19:
Ik weet dat ik hier niet echt op de juiste plek ben,
...
ik zit bij Trading212 in een geldmarktfonds die mij 4,2% rente betaalt. Vandaag kreeg ik echter een dreigend mailtje dat ik meer handelsactiviteiten op mijn account moet hebben om de rentebetalingen te behouden. Op de site kan ik echter 1-2-3 geen informatie vinden over wat nou de precieze voorwaarden en eisen zijn, iemand hier ervaring mee?
Dat ze het niet leuk vinden dat je niet/te weinig belegd is prima. Dreigen kunnen ze ook. Maar een reden om daadwerkelijk te acteren moeten ze wel hard maken via de voorwaarden. Ze zeggen dat ze een geweldige servicedesk hebben, dus gooi je vraag daar eens in ...
En let op dat die €20k alleen dekt als Trading 212 of het fonds de boel belazerd. Niet als het geldmarktfonds door bijzondere omstandigheden zoals in 2008 in waarde daalt. Hoewel ze zich in het verleden altijd hersteld hebben, leidt je wel verlies als je net op dat moment je geld wil opnemen. Daarom is het geen sparenGroteVoet459 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:12:
[...]
Idd zijn geldmarktfondsen geen spaarekeningen. Je bent bent beperkt in de dekking (ICF max €20K) en de belastingdienst belast het in het hogere tarief.
Betaalrekeningen lopen leeg terwijl spaarrekeningen volstromen (NU.nl)
InBank (via Raisin) heeft per vandaag de rente op de vrij opnembare rekening verlaagd van 3,20% naar 3,17% (nominaal).
InBank (via Raisin) heeft per vandaag de rente op de vrij opnembare rekening verlaagd van 3,20% naar 3,17% (nominaal).
[ Voor 24% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-07-2024 13:43 ]
Compensatie onderweg 👌RobertMe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:15:
[...]
1,45%? Dat is dan een deposito dat 2 of 3 jaar terug is uitgekeerd naar ik aanneem? En dan wil je nu nog €10 krijgen omdat je denkt dat de rente niet klopte? Terwijl je net hebt vernomen dat jou eigen renteberekening niet klopte? (En intussen heb je dus de voorwaarden van dat oude deposito helemaal uitgepluisd en de, naar jou idee, juiste berekening gedaan?)
En dat allemaal terwijl je ~2 uur geleden nog €14 rente te veel dacht te krijgen...
Dank @frapex
*knip* Screenshot met persoonlijke gegevens
[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2024 15:10 ]
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Waar oh waar zal ik mijn geld eens parkeren?
Er zit een erfenis aan te komen en ik begin binnenkort met een échte baan. Woon momenteel (tijdelijk, maar zonder einddatum in zicht) bij de ouders dus nu lijkt me het moment om te sparen. Tegelijkertijd ook hét moment om niet alles in een deposito te stoppen.
Ik heb momenteel een betaalrekening bij de ASN, en daar komt ook dat salaris op binnen. Uiteraard hier ook enkele spaarrekeningen bij, maar met 1,75% rente schiet het daar allemaal niet zo op.
De belastingvrije schenkingen die ik jaarlijks kreeg van de grootouders heb ik veelal vastgezet in jaarlijkse deposito's bij Triodos (lopende nu 2,6%, nieuw afsluiten momenteel 2,35%) - zodat ze bewust in een andere app staan en ik dus niet 'per ongeluk' denk nog wat extra uit te geven heb. (Oké het staat in een deposito en kan er dus sowieso niet zomaar bij, maar je snapt het idee).
Voorheen had ik een Bunq Travel Card maar die is eind vorig jaar verlopen. Inmiddels heb ik voor vakanties, buitenland, en meer van dat, een rekening en pas bij TradeRepublic, maar die staat (want dat is handig) ook ingesteld in mijn Google Pay. En ik merk dat ik deze stiekem best veel gebruik, al gaat dit om relatief kleingeld zoals af en toe een lunch. Daarnaast: zolang ASN geen Google Pay op smartwatch ondersteunt is er een risico dat ik TR uit gemak (luiheid?) alleen maar vaker gebruik. En dat vind ik geen fijn idee voor mijn spaargeld - sparen wil ik bewust apart hebben staan van een lopende rekening.
Met een beetje zoeken leek OpenBank interessant, maar zoals hier eerder in het topic aangehaald heeft die een behoorlijk nadeel met overlijden. Niet dat ik van plan was binnenkort dood te zijn, maar je weet maar nooit. Credit Europe Bank (en OpenBank net zo goed eigenlijk) zetten je rente tijdelijk gunstig vast maar gooien 'm na die zes maanden hard omlaag (Oké, rente is nooit te voorspellen, maar zoals CEB van 3,5% naar 1,77% is toch een halvering van de rente).
Oh ja: Bunq met hun renteverhoging die een verkapte verlaging is ben ik enigszins beu. Daar staat geloof ik nog wel een (lege) spaarrekening, als overblijfsel van de Travel Card.
Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet helemaal meer, zeker als ik Raisin-opties meeneem in de overweging. Liefst zet ik mijn geld moreel verantwoord weg, als het kan direct bij een bank, en voor een degelijke rente, maar dat moreel verantwoord valt al snel weg bij een goed rentepercentage. Wat zijn jullie ervaringen en aanraders?
TLDR: betaalrekening bij ASN, spaar/betaal combi bij TradeRepublic en op zoek naar een goede rente direct bij een bank. Liefst moreel verantwoord, maar ach, goede rente!
Er zit een erfenis aan te komen en ik begin binnenkort met een échte baan. Woon momenteel (tijdelijk, maar zonder einddatum in zicht) bij de ouders dus nu lijkt me het moment om te sparen. Tegelijkertijd ook hét moment om niet alles in een deposito te stoppen.
Ik heb momenteel een betaalrekening bij de ASN, en daar komt ook dat salaris op binnen. Uiteraard hier ook enkele spaarrekeningen bij, maar met 1,75% rente schiet het daar allemaal niet zo op.
De belastingvrije schenkingen die ik jaarlijks kreeg van de grootouders heb ik veelal vastgezet in jaarlijkse deposito's bij Triodos (lopende nu 2,6%, nieuw afsluiten momenteel 2,35%) - zodat ze bewust in een andere app staan en ik dus niet 'per ongeluk' denk nog wat extra uit te geven heb. (Oké het staat in een deposito en kan er dus sowieso niet zomaar bij, maar je snapt het idee).
Voorheen had ik een Bunq Travel Card maar die is eind vorig jaar verlopen. Inmiddels heb ik voor vakanties, buitenland, en meer van dat, een rekening en pas bij TradeRepublic, maar die staat (want dat is handig) ook ingesteld in mijn Google Pay. En ik merk dat ik deze stiekem best veel gebruik, al gaat dit om relatief kleingeld zoals af en toe een lunch. Daarnaast: zolang ASN geen Google Pay op smartwatch ondersteunt is er een risico dat ik TR uit gemak (luiheid?) alleen maar vaker gebruik. En dat vind ik geen fijn idee voor mijn spaargeld - sparen wil ik bewust apart hebben staan van een lopende rekening.
Met een beetje zoeken leek OpenBank interessant, maar zoals hier eerder in het topic aangehaald heeft die een behoorlijk nadeel met overlijden. Niet dat ik van plan was binnenkort dood te zijn, maar je weet maar nooit. Credit Europe Bank (en OpenBank net zo goed eigenlijk) zetten je rente tijdelijk gunstig vast maar gooien 'm na die zes maanden hard omlaag (Oké, rente is nooit te voorspellen, maar zoals CEB van 3,5% naar 1,77% is toch een halvering van de rente).
Oh ja: Bunq met hun renteverhoging die een verkapte verlaging is ben ik enigszins beu. Daar staat geloof ik nog wel een (lege) spaarrekening, als overblijfsel van de Travel Card.
Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet helemaal meer, zeker als ik Raisin-opties meeneem in de overweging. Liefst zet ik mijn geld moreel verantwoord weg, als het kan direct bij een bank, en voor een degelijke rente, maar dat moreel verantwoord valt al snel weg bij een goed rentepercentage. Wat zijn jullie ervaringen en aanraders?
TLDR: betaalrekening bij ASN, spaar/betaal combi bij TradeRepublic en op zoek naar een goede rente direct bij een bank. Liefst moreel verantwoord, maar ach, goede rente!
[ Voor 4% gewijzigd door B_Swinkels op 30-07-2024 20:10 ]
@B_Swinkels Bij een tijdelijke rente stap je aan het eind daarvan ook keihard over naar een ander. De tijdelijke rentes hebben als voordeel dat deze gegarandeerd zijn; en ik kan je garanderen dat de niet-gegarandeerde rentes dit jaar wel iets gaan dalen. Ben je goed met Duits: Consorsbank 3,75% 5 maanden met optie tot 6 maanden verlengen (tegen de dan geldende actierente). Duitse tak van de grootste Franse bank. Engels: Advanzia, bijna 4 maanden 3,76%, mits je begin vd maand inlegt. Van de Raisin-partnerbanken word ik tureluurs: steeds maar de rente met een paar promille wijzigen. Yapi Kredi heeft de hoogste jaarrente in Nederland: 3,30% 1 jaar. Nederlandse tak van Turkse bank, Nederlandse vergunning, feitelijk een Nederlandse bank, gevestigd in de Amsteltower, Amsterdam. Prima bank. Langer vastzetten is - naast beleggen... - te overwegen, zodat je lang profiteert van een gegarandeerde rente. Check de voorwaarden om voortijdig te mogen beeindigen:
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos
Bij NN kun je kosteloos en altijd voortijdig beeindigen als de rente ondertussen gedaald is.
Om te vergelijken:
https://www.vanspaarbankv...rgelijken/depositosparen/
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos
Bij NN kun je kosteloos en altijd voortijdig beeindigen als de rente ondertussen gedaald is.
Om te vergelijken:
https://www.vanspaarbankv...rgelijken/depositosparen/
@B_Swinkels Naast de al door @Frankenstein gegeven opties: Bij Raisin: Spaarrekening Distingo met 3.26%. Voordeel van binnen Raisin is het makkelijk overstappen tussen banken.
Daarnaast zou ik je ASN/Triodos deposito's opwaarderen naar meer rente. Je geld verdelen over meerdere looptijden, begin met 3-6-9-12 maanden oid, over een maand nog een keertje hetzelfde en 2 maanden later nog eens. Dan valt er elke maand een bedrag vrij dat je opnieuw voor een jaar kunt wegzetten, "vrijwel" gelijk aan spaargeld maar met wat hogere rente. Zodra je aan woning kopen of grote uitgaven begint te denken: Geld niet langer vast zetten, een huis kopen doe je niet van vandaag op morgen.
Blijf goed nadenken enneh, uiteraard hangen keuzes samen met de omvang van het beschikbare bedrag. Ik kies zelf altijd voor een bank in een land zonder bronbelasting,
Daarnaast zou ik je ASN/Triodos deposito's opwaarderen naar meer rente. Je geld verdelen over meerdere looptijden, begin met 3-6-9-12 maanden oid, over een maand nog een keertje hetzelfde en 2 maanden later nog eens. Dan valt er elke maand een bedrag vrij dat je opnieuw voor een jaar kunt wegzetten, "vrijwel" gelijk aan spaargeld maar met wat hogere rente. Zodra je aan woning kopen of grote uitgaven begint te denken: Geld niet langer vast zetten, een huis kopen doe je niet van vandaag op morgen.
Blijf goed nadenken enneh, uiteraard hangen keuzes samen met de omvang van het beschikbare bedrag. Ik kies zelf altijd voor een bank in een land zonder bronbelasting,
Stort die TR rekening vol tot €50K en haal 'm uit je Google Pay. Da's redelijk vast 3,75%, want TR volgt de ECB en die wil vooralsnog de rente nog niet wijzigen. Da's elke maand ongeveer €150 met minimale actie.B_Swinkels schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:05:
Waar oh waar zal ik mijn geld eens parkeren?
Er zit een erfenis aan te komen en ik begin binnenkort met een échte baan.
...
Inmiddels heb ik voor vakanties, buitenland, en meer van dat, een rekening en pas bij TradeRepublic, maar die staat (want dat is handig) ook ingesteld in mijn Google Pay
....
Open een andere rekening voor een kaart die je in Google Pay kunt gebruiken. Gratis opties zat.
Deposito's onder de 3,30% zijn niet slim en ook niet nodig.
Klopt. Maar weinig met zulke buitenland-vriendelijke voorwaarden als TR (gratis atm withdrawals van meer dan €100, Visa mid-market exchange rate). Ik kom nogal eens in buitenlanden zonder de euro, dus voor mij is dit vrij belangrijk. Maar dan komen we al snel in een ander forum terecht geloof ik, daar kan ik zeker nog eens wat bijlezen 🙃GroteVoet459 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:15:
[...]
Open een andere rekening voor een kaart die je in Google Pay kunt gebruiken. Gratis opties zat.
Heeft iemand de berekeningen nagekeken voor de Raisin Banco Progetto semi-flexibele spaarrekening?
Ik heb hem opgezegd en uitbetaald gekregen en kom er niet achter hoe zij op de berekening komen, er blijft altijd en verschil zitten (ten nadele van mij).
Heb Raisin al nagevraagd maar krijg er verder geen antwoord op.
De berekening zelf lijkt mij niet ingewikkeld, maar waar gaat het mis?
Zover ik weet rekent banco progetto de dagen van opzegging (4 werkdagen) mee met de berekening.
De bedragen die zijn uitgekeerd zijn uitgekeerd zouden ongeveer 7 dagen te weinig zijn, dus dat kan het ook niet echt zijn.
Mijn berekening:
bedrag * rente percentage * aantal dagen / 360 = rentebedrag
Neem bijvoorbeeld 10.000 euro voor 200 dagen tegen 3.5% rente dan zou je krijgen
10.000 * 0.035 * 200 / 360 = 194,44 euro
Waar gaat het mis.. ?
Ik heb hem opgezegd en uitbetaald gekregen en kom er niet achter hoe zij op de berekening komen, er blijft altijd en verschil zitten (ten nadele van mij).
Zover ik weet rekent banco progetto de dagen van opzegging (4 werkdagen) mee met de berekening.
De bedragen die zijn uitgekeerd zijn uitgekeerd zouden ongeveer 7 dagen te weinig zijn, dus dat kan het ook niet echt zijn.
Mijn berekening:
Neem bijvoorbeeld 10.000 euro voor 200 dagen tegen 3.5% rente dan zou je krijgen
Waar gaat het mis.. ?
Ik heb even gezocht in de CE App, maar je hebt denk ik gewoon een contactformulier ingevuld met de opheffingsformulier in de bijlage? Op het formulier zelf staat dat het per post moet, maar als het digitaal kan, dan heeft dit mijn voorkeur.Hans Denhaag schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:40:
[...]
Twee weken geleden via de app opgezegd. Zeer snel en geen enkel probleem.
Ben al een half jaar bij Yapi en gewoon tevreden en overboekingen gaan redelijk gewoon sochtends en meestal is het de volgende dag wel bijgeschreven,Lassy schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:56:
Vorige week heb ik als alternatief voor Bunq een Euro-Plus Spaarrekening geopend bij Yapi Kredi.
Was het toevallig eind van de dag ?
Dan denk ik dat het er morgen wel op komt .
Gebruikt Yapi om elke maand een bedrag voor een jaar vast te zetten zodat ik een soort buffer /ladder opbouw.
Verder spaargeld staat bij lloydsbank ,voor de gezamenlijke bij leaseplan bank.
[ Voor 4% gewijzigd door JMb91 op 30-07-2024 22:36 ]
Het gaat mis bij de 360 dagen die je gebruikt. Het is afhankelijk van de bank wat er wordt gebruikt: 360, 365 of 366. In dit geval moet je gebruikmaken van 366.dZinee schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:04:
Heeft iemand de berekeningen nagekeken voor de Raisin Banco Progetto semi-flexibele spaarrekening?
Mijn berekening:
Waar gaat het mis.. ?
Maar Progetto maakt gebruikt van de ACT 360 methode, zie product informatie blad:Uniciteit schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:44:
[...]
Het gaat mis bij de 360 dagen die je gebruikt. Het is afhankelijk van de bank wat er wordt gebruikt: 360, 365 of 366. In dit geval moet je gebruikmaken van 366.
2. Rentetarieven Het actueel geldende rentetarief vindt u vermeld op de website of in uw
Online Banking omgeving bij Raisin.
Het rentetarief is variabel. U wordt 7 werkdagen van tevoren op de
hoogte gesteld van een eventuele rentewijziging. De rente wordt jaarlijks
bijgeschreven (in de eerste week van januari met valutadatum 31 december
van het voorgaande jaar) en gekapitaliseerd, d.w.z. over de jaarlijks op de
spaarrekening bijgeschreven rente ontvangt u rente.
Renteberekening: voor de berekening van de rente gaat de Bank uit van
ACT/360, d.w.z. de berekening is gebaseerd op het werkelijke aantal dagen in
een maand en 360 dagen in het jaar.
Extra opmerking: Zie nu ook dat de rente op 31-12-24 erbij komt en dat het vanaf 1 januari dus lichtjes hoger moet zijn. Dan is de renteberekening nog negatiever uitgevallen ten nadele van mij.
Dat is wel apart ik zie met ACT/360 alleen maar voordelen, waarom zou dat nadelig zijn?
Een jaar bestaat altijd uit meer dan 360 dagen.
[ Voor 21% gewijzigd door Juan op 31-07-2024 07:09 ]
Nee dat is inderdaad een voordeel; maar wanneer ik het probeer na te rekenen lijkt het wat mij betreft niet te kloppen. Dus ergens gaat mijn, of hun, berekening mis. Door een andere Tweaker werd gehint dat het wellicht niet ACT360 is, maar die wordt volgens hun productblad dus wel gebruikt.Juan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:07:
Dat is wel apart ik zie met ACT/360 alleen maar voordelen, waarom zou dat nadelig zijn?
Wellicht gaat het voordeel alleen op bij looptijden van 12 maanden of meer.
Alles korter hanteren ze werkelijke dagen.
Had je dat al geprobeerd?
Alles korter hanteren ze werkelijke dagen.
Had je dat al geprobeerd?
Misschien was dat een uitzondering, normaal zou het sneller moeten gaan. Gisteren liep mijn deposito bij Nordax af. Dat was de dag ervoor al aangekondigd door Raisin en gisteren volgde een update dat Nordax de uitbetaling had overgemaakt maar dat de verwerking door Raisin één, maximaal twee, dag(en) kon duren. Ze zouden een mailtje sturen als het zover was.gielie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:01:
[over uitbetaling Nordax deposito naar Raisin]
Ja, de 22ste heb ik het geld ontvangen. Tamelijk lang maar zat ook een weekend tussen.
Ik kijk nu net op de rekening en het staat er al. Het kan dus lonen om zelf de boel een beetje pro-actief in de gaten te houden. Meteen een gedeelte teruggeboekt naar Nordax naar de spaarrekening en het restant wilde ik overmaken naar de tegenrekening in NL maar dat lukt nog niet. Over een uurtje nog maar eens proberen of anders morgen.
[update] 2 uurtjes later, toen de terugboeking naar Nordax uitgevoerd was, kon ik ook het restant overboeken naar de NL tegenrekening en dat stond dezelfde dag nog op de rekening. Dus mooi alles binnen 1 dag na het aflopen van de depositie afgerond.
[ Voor 11% gewijzigd door grun93 op 01-08-2024 11:52 . Reden: update ]
Bij aflopende deposito’s is het zeker het advies om proactief te kijken in de Raisin portal, om renteverlies te beperken.
Dag x vrijval bv maandag 29 juli
Dag x nacht melding dat deposito uitgekeerd word
Dag y deposito verdwenen in Raisin, staat bij afgesloten.
Dag y tussen 9 uur en 12:00 geld op Raisin rekening
Dag y voor 12:00 afboeken naar bv Rabo
Dag y rond 14:00 binnen bij Rabo
Dag y snel parkeren op een IP spaarrekening (lpb/openbank) voor beperking renteverlies
Bij vrijval begin van de week, is het renteverlies te beperken tot 1 dag
En dan nadenken wat je ermee wilt doen
Dag x vrijval bv maandag 29 juli
Dag x nacht melding dat deposito uitgekeerd word
Dag y deposito verdwenen in Raisin, staat bij afgesloten.
Dag y tussen 9 uur en 12:00 geld op Raisin rekening
Dag y voor 12:00 afboeken naar bv Rabo
Dag y rond 14:00 binnen bij Rabo
Dag y snel parkeren op een IP spaarrekening (lpb/openbank) voor beperking renteverlies
Bij vrijval begin van de week, is het renteverlies te beperken tot 1 dag
En dan nadenken wat je ermee wilt doen
Klopt. Formulier ingevuld. Foto van gemaakt en als bijvoegsel opgestuurd.xileS schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:28:
[...]
Ik heb even gezocht in de CE App, maar je hebt denk ik gewoon een contactformulier ingevuld met de opheffingsformulier in de bijlage? Op het formulier zelf staat dat het per post moet, maar als het digitaal kan, dan heeft dit mijn voorkeur.
Wiskunde is de taal van de natuur.
Er nu weer een artikel in het Algemeen Dagblad. Met medewerking? van een econoom van ING.
De klanten maken de keuze, de krant noemt de grootbanken veilig, terwijl de concurrentie dat waarschijnlijk ook is.
Maar beter bij een andere bank.Dat leidde tot veel verontwaardiging, maar belette huishoudens niet om meer geld op de spaarrekening te zetten. ,,Het loont weer meer om te sparen'', ziet Marten van Garderen, econoom bij ING. ,,Het is nu relatief aantrekkelijker om te sparen.''
Waarmee klanten kunnen denken dat kleinere Nederlandse banken niet veilig genoeg zijn. (goed bezig AD)Dat is ook de reden dat er weinig spaargeld naar het buitenland gaat, ondanks de hogere rente die veel buitenlandse banken bieden. Als puntje bij paaltje komt kiezen de meeste spaarders toch voor de veilige Nederlandse grootbanken.
De klanten maken de keuze, de krant noemt de grootbanken veilig, terwijl de concurrentie dat waarschijnlijk ook is.
De kleinere spaarbanken vereisen geen betaalrekening bij hen, je kunt prima die van een grootbank gebruiken. Je hoeft niet over te stappen.Maar de grootbanken maken het spaarders moeilijk. Zo kun je vaak alleen een spaarrekening openen als je ook een betaalrekening hebt. En je kunt je rekeningnummer niet meenemen naar een andere bank. Overstappen naar een andere bank gaat gepaard met veel rompslomp. En mensen hebben daar weinig zin in.
ACM moet misschien kijken naar hoe objectief de media berichten over banken & spaarrentes.De ACM vraagt daarom aan het kabinet om in te grijpen op de spaarmarkt. Concurrenten moet het gemakkelijker gemaakt worden om spaarders te lokken. Door meer concurrentie zal de spaarrente kunnen stijgen, verwacht de ACM.
Precies, de berichtgeving maakt het niet makkelijker, het is in dit geval zelfs onvolledig.W1ck1e schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:39:
Er nu weer een artikel in het Algemeen Dagblad. Met medewerking? van een econoom van ING.
[...]
Maar beter bij een andere bank.
[...]
Waarmee klanten kunnen denken dat kleinere Nederlandse banken niet veilig genoeg zijn. (goed bezig AD)
[...]
De kleinere spaarbanken vereisen geen betaalrekening bij hen, je kunt prima die van een grootbank gebruiken. Je hoeft niet over te stappen.
[...]
ACM moet misschien kijken naar hoe objectief de media berichten over banken & spaarrentes.
- het zijn de grootbanken met sparen versus alleen het buitenland. Nuances dat je bij kleine Nederlandse spaarbanken terecht kan, met hogere rentes worden onvoldoende belicht (Bunq, Leasplan, NN ). Maar het is ook een econoom VAN de ING die aan het woord is heh.
- inderdaad, Nederlanders willen niet graag overstappen naar een andere bank maar dat hoeft helemaal niet zoals jij aangeeft. Dus hoezo, banken maken het de consumenten moeilijk….
[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 31-07-2024 10:57 ]
En daarnaast krijgt de concurrentie wel de aandacht als het daar misgaat. En in het geval van Bunq is dat wel logisch.Datisraar schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:53:
[...]
Precies, de berichtgeving maakt het niet makkelijker, het is in dit geval onjuist en niet volledig.
...
Hoe het werkt zal ook wel niet in mails/notulen zijn vastgelegd, maar het lijkt allemaal een beetje eenzijdig.
Kijk, dat kan allemaal in theorie wel zo zijn, maar jouw doel is om te ontdekken hoe de rente in jouw geval is berekend. Was het dan niet makkelijker en sneller geweest als je gewoon snel zelf een sommetje had gemaakt?dZinee schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:41:
[...]
Maar Progetto maakt gebruikt van de ACT 360 methode, zie product informatie blad:
[…]
Het eventueel gelijk halen komt daarna pas, want je weet nu niet eens hoe de rente daadwerkelijk is berekend.
Som 1:
[inleg] x 0,035 / 366 * [aantal dagen] = [ontvangen rente]
Som 2:
[inleg] x 0,035 / 365 * [aantal dagen] = [ontvangen rente]
Som 3:
[inleg] x 0,035 / 360 * [aantal dagen] = [ontvangen rente]
De inleg weet je. Het aantal dagen ook. De ontvangen rente ook. Uit één van die drie sommen moet exact het bedrag komen dat jij aan rente hebt ontvangen.
Zo niet, dan moet je spelen met het aantal dagen want dan zit daar het verschil in.
Hint: ik zou beginnen met die 366
[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 31-07-2024 11:18 ]
Over het algemeen zijn onze grote media niet veel meer dan een spreekbuis voor de politiek en het bedrijfsleven. Van een AD in dit geval hoef je niet echt journalistieke kwaliteit te verwachten.W1ck1e schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:39:
[...]
Maar beter bij een andere bank.
[...]
Waarmee klanten kunnen denken dat kleinere Nederlandse banken niet veilig genoeg zijn. (goed bezig AD)
[...]
De kleinere spaarbanken vereisen geen betaalrekening bij hen, je kunt prima die van een grootbank gebruiken. Je hoeft niet over te stappen.
[...]
ACM moet misschien kijken naar hoe objectief de media berichten over banken & spaarrentes.
Het is de grootbanken natuurlijk alles aan gelegen om zoveel mogelijk geld binnen Nederland te houden, want als bv binnen een maand tijd €200 miljard aan spaargeld zou verhuizen naar het buitenland dan kunnen ze in de problemen komen.
ING gebruikt hier het AD als spreekbuis om mensen te behouden voor de grootbank, terwijl zij zelf in dit jaar met hoge ECB rentes nog hun rentebeleid hebben versoberd.
Nee, echte journalistiek vind je bij platformen zoals FTM.
Nu is het "boehoe, met medewerking van ING". Maar ik heb afgelopen jaren toch vaak genoeg krantenartikelen gelezen die gingen over hoeveel geld er wel niet naar het buitenland ging en dat dat bleek uit... onderzoek van Raisin. Of dat sparen in het buitenland meer rente oplevert, met medewerking van... Raisin.
Andersom gebeurt het dus net zo goed. Misschien moeten die Turkse banken (CEB. Yapi, Garanti, ...) dus ook erns samen zo'n artikel laten schrijven
Andersom gebeurt het dus net zo goed. Misschien moeten die Turkse banken (CEB. Yapi, Garanti, ...) dus ook erns samen zo'n artikel laten schrijven
Als ze dat samen al zouden willen dan mag het niet (iets met kartel). Ieder voor zich proberen ze het misschien wel maar lukt het niet. En dan blijft het "wij van wc eend ...."RobertMe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:05:
...
Daarnaast, een lage rente bij de grootbanken heeft voor ons (in de forum) ook weer voordelen.
Is het al kartelvorming als ze alleen samen een marketingcampagne opzetten? Terwijl ze wel individueel hun eigen producten blijven aanbieden (en dus niet ineens dezelfde rente of voorwaarden gaan hanteren). Lijkt mij sterk dat dat al niet mag. Zeker gezien ze geen monopolie hebben.W1ck1e schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:13:
[...]
Als ze dat samen al zouden willen dan mag het niet (iets met kartel). Ieder voor zich proberen ze het misschien wel maar lukt het niet. En dan blijft het "wij van wc eend ...."
Geen idee wat er onder kartelvorming valt. Maar bij een monopolie heb je sowieso geen kartel.RobertMe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:23:
[...]
Is het al kartelvorming als ze alleen samen een marketingcampagne opzetten? Terwijl ze wel individueel hun eigen producten blijven aanbieden (en dus niet ineens dezelfde rente of voorwaarden gaan hanteren). Lijkt mij sterk dat dat al niet mag. Zeker gezien ze geen monopolie hebben.
Wat een wappie praat. Nou kom maar op met de complotten.Trishul schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:42:
[...]
Over het algemeen zijn onze grote media niet veel meer dan een spreekbuis voor de politiek en het bedrijfsleven. Van een AD in dit geval hoef je niet echt journalistieke kwaliteit te verwachten.
Het is de grootbanken natuurlijk alles aan gelegen om zoveel mogelijk geld binnen Nederland te houden, want als bv binnen een maand tijd €200 miljard aan spaargeld zou verhuizen naar het buitenland dan kunnen ze in de problemen komen.
ING gebruikt hier het AD als spreekbuis om mensen te behouden voor de grootbank, terwijl zij zelf in dit jaar met hoge ECB rentes nog hun rentebeleid hebben versoberd.
Nee, echte journalistiek vind je bij platformen zoals FTM.
@Juan Ik zou willen zeggen: denk na voor het geld op de IP rekening staat. Kun je het nl direct doorsluizen. Anders verlies je mogelijk een "nadenkdag"
Soms is daar geen tijd meer voor.
Als de betaling bv om 15:00 of later binnenkomt, krijg je het niet meer zonder renteverlies doorgestort (behalve IP spaarrekeningen)
Ik parkeer het meestal op LPB, en volgende werkdag gaat het verder (heb je tenminste nog 2,2%)
Als de betaling bv om 15:00 of later binnenkomt, krijg je het niet meer zonder renteverlies doorgestort (behalve IP spaarrekeningen)
Ik parkeer het meestal op LPB, en volgende werkdag gaat het verder (heb je tenminste nog 2,2%)
Gefeliciteerd, je zet mijn reactie meteen weg als wappie praat. Ik ga er verder niet op in.MotorBeast schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:31:
[...]
Wat een wappie praat. Nou kom maar op met de complotten.
Wees blij dat er vrije pers is. Spreekbuis? Je leeft niet in Rusland. Totaal ongefundeerde kritiek op journalistiek. Dat jou de boodschap niet aanstaat is wat anders.Trishul schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Gefeliciteerd, je zet mijn reactie meteen weg als wappie praat. Ik ga er verder niet op in.
Hetzelfde lees je hier over de grootbanken. Boeven want lage rente. Nee hoor, ze hebben jouw geld niet nodig dus geven ze weinig rente. Dat die boodschap niet leuk is ..... tja.
Daar was ik al een beetje mee aan het stoeien, maar het komt nooit precies uit.Uniciteit schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:17:
[...]
Kijk, dat kan allemaal in theorie wel zo zijn, maar jouw doel is om te ontdekken hoe de rente in jouw geval is berekend. Was het dan niet makkelijker en sneller geweest als je gewoon snel zelf een sommetje had gemaakt?
Het eventueel gelijk halen komt daarna pas, want je weet nu niet eens hoe de rente daadwerkelijk is berekend.
Som 1:
[inleg] x 0,035 / 366 * [aantal dagen] = [ontvangen rente]
Som 2:
[inleg] x 0,035 / 365 * [aantal dagen] = [ontvangen rente]
Som 3:
[inleg] x 0,035 / 360 * [aantal dagen] = [ontvangen rente]
De inleg weet je. Het aantal dagen ook. De ontvangen rente ook. Uit één van die drie sommen moet exact het bedrag komen dat jij aan rente hebt ontvangen.
Zo niet, dan moet je spelen met het aantal dagen want dan zit daar het verschil in.
Hint: ik zou beginnen met die 366
Uiteindelijk weet ik ook niet of zij de rente die in 2023 was opgebouwd wel of niet meetellen in hun renteberekening van 2024.
Ik ga er vanuit dat het polisblad klopt, dus dan zou je rekenen met ACT360 en een renteuitkering op 01-01-2024; maar dan nog krijg ik het niet kloppend. Er zit altijd een klein verschil, ook wanneer ik het aantal dagen varieer en de ACT regel aanpas naar 365 of 366. Ik zal eens navraag doen, al betwijfel ik of ik wijzer word.
En het grappige is: die bedrijven zoals banken maar ook internetproviders (om maar een ander voorbeeld te noemen) doen alleen maar dingen die ze nodig hebben om winst te maken, te overleven of wat dan ook. En waarschijnlijk zouden die klagers hetzelfde doen als ze zelf zo'n bedrijf zouden hebben. Als je als klant de keuze hebt (vaak is dat zo), dan kan je nog altijd stemmen met de voeten.MotorBeast schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:34:
[...]
Wees blij dat er vrije pers is. Spreekbuis? Je leeft niet in Rusland. Totaal ongefundeerde kritiek op journalistiek. Dat jou de boodschap niet aanstaat is wat anders.
Hetzelfde lees je hier over de grootbanken. Boeven want lage rente. Nee hoor, ze hebben jouw geld niet nodig dus geven ze weinig rente. Dat die boodschap niet leuk is ..... tja.
Bijgeschreven rente (over 2023) geeft rente op rente (in 2024).dZinee schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:44:
[...]
Daar was ik al een beetje mee aan het stoeien, maar het komt nooit precies uit.
Uiteindelijk weet ik ook niet of zij de rente die in 2023 was opgebouwd wel of niet meetellen in hun renteberekening van 2024.
Ik ga er vanuit dat het polisblad klopt, dus dan zou je rekenen met ACT360 en een renteuitkering op 01-01-2024; maar dan nog krijg ik het niet kloppend. Er zit altijd een klein verschil, ook wanneer ik het aantal dagen varieer en de ACT regel aanpas naar 365 of 366. Ik zal eens navraag doen, al betwijfel ik of ik wijzer word.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat het verschil opweegt tegen de moeite die je hier in steekt.
Vertekenen van het standpunt. Je husselt dingen door elkaar heen. Ik heb het nergens gehad over vrije pers. En ja, de grote media zoals een Telegraaf en AD kun je over het algemeen beschouwen als spreekbuizen voor politici en bedrijven. Heb je de originele post wel gelezen waar ik op reageerde?MotorBeast schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:34:
[...]
Wees blij dat er vrije pers is. Spreekbuis? Je leeft niet in Rusland. Totaal ongefundeerde kritiek op journalistiek. Dat jou de boodschap niet aanstaat is wat anders.
Die post had namelijk ook kritiek op de journalistieke kwaliteit van het artikel van het AD.
Overigens staat 80% van mijn spaargeld in het buitenland, tegen bijna 4% rente. Heb alleen nog een grootbank vanwege de lopende hypotheek daar.
Ik heb mijn half jaar actietarief er bij Consors ook opzitten en ik zie het nu ook; het verlengde actietarief is van 4% naar 3,75% gegaan. De mogelijkheid tot aanpassing van die verlengingsrente is dan inderdaad ergens ver weggestopt, want in de oorspronkelijke aanbieding staat dat het actietarief met 6 maanden wordt verlengd als je gaat beleggen. Of dat nu het oude of het nieuwe actietarief is, wordt in het midden gelaten. In ieder geval geen duidelijke verwijzing naar de mogelijkheid van tussentijdse aanpassing na 6 maanden. Ik ging er vanuit dat het oude tarief werd voortgezet, maar ja...vanuit de bank geredeneerd zou dat niet slim zijn.Ding.Flof.Bips schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:13:
[...]
Daar ging ik wel vanuit! Maar in de 'aktionkondition tagesgeldkonto mit wertpapierdepot' in het OnlineArchiv van de app staat, bij mij iig, toch echt dat ze de actierente mogen verlagen op basis van ECB beleid. Vooruit dan maar, 3,75% is nog steeds prima rente.
Het is wellicht geen wappie-praat, maar komt wel aardig in de buurt van borrelpraat.Trishul schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:21:
[...]
Vertekenen van het standpunt. Je husselt dingen door elkaar heen. Ik heb het nergens gehad over vrije pers. En ja, de grote media zoals een Telegraaf en AD kun je over het algemeen beschouwen als spreekbuizen voor politici en bedrijven. Heb je de originele post wel gelezen waar ik op reageerde?
Die post had namelijk ook kritiek op de journalistieke kwaliteit van het artikel van het AD.
Overigens staat 80% van mijn spaargeld in het buitenland, tegen bijna 4% rente. Heb alleen nog een grootbank vanwege de lopende hypotheek daar.
Dat de journalistiek niet altijd van een hoog niveau is, maakt nog niet dat de genoemde kranten of algemene media spreekbuizen zijn van de politiek. Daarnaast is 'de politiek' nogal breed.
Je noemde FTM. Follow The Money stelde tegen betaling ook rapporten op over bedrijven en bedrijfstakken. Dat was op zijn minst een schimmig gebied voor de journalistiek.
Dat is dan mijn bericht. Ik lees een aantal kranten, niet allemaal, en ook andere dan het AD hebben dit soort berichten. Het is niet zozeer kritiek, maar ik plaats vraagtekens. Wat zit er achter dat zij en ook tv programma's het er vaak niet over hebben ?Trishul schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:21:
...
En ja, de grote media zoals een Telegraaf en AD kun je over het algemeen beschouwen als spreekbuizen voor politici en bedrijven. Heb je de originele post wel gelezen waar ik op reageerde?
...
Jij begrijpt het.Bar_en_boos schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:31:
... Ik ging er vanuit dat het oude tarief werd voortgezet, maar ja...vanuit de bank geredeneerd zou dat niet slim zijn.
Hier staat dat verlagen kan, onder Hinweis.Bar_en_boos schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:31:
[...]
Ik heb mijn half jaar actietarief er bij Consors ook opzitten en ik zie het nu ook; het verlengde actietarief is van 4% naar 3,75% gegaan. De mogelijkheid tot aanpassing van die verlengingsrente is dan inderdaad ergens ver weggestopt, want in de oorspronkelijke aanbieding staat dat het actietarief met 6 maanden wordt verlengd als je gaat beleggen. Of dat nu het oude of het nieuwe actietarief is, wordt in het midden gelaten. In ieder geval geen duidelijke verwijzing naar de mogelijkheid van tussentijdse aanpassing na 6 maanden. Ik ging er vanuit dat het oude tarief werd voortgezet, maar ja...vanuit de bank geredeneerd zou dat niet slim zijn.
https://www.consorsbank.d...mehr-Zinsen?icid=WEB-1488
Ik zou niet van beleggen spreken; wel van inleggen op een beleggingsproduct om de verlenging te triggeren. Daarbij geldt een peildatum, nl. de datum vier maanden na opening. Alleen op dat moment moet je bij een eenmalige inleg minimaal 1k "belegd" hebben.
Als ik goed tel is het vandaag de laatste dag van de 5e maand na opening van je spaarrekening. Als je op de laatste dag van de 8e maand na opening van je spaarrekening 10k hebt "belegd", dan ontvang je 0,15k bonus. Die belegging hoeft er werkelijk alleen die dag op te staan. Mijn keuze was dit geldmarktfonds. Een positie die ik overigens nog steeds aanhoudt, met een automatische limit verkooporder, omdat ik in de grafiek zie dat de koers af en toe een korte sprong van 0,5% omhoog maakt. Dat pak ik graag mee, maar het zou kunnen dat er tijdens die sprongetjes niks verhandeld wordt. Of er is een andere reden, een koers verspringt niet voor niets en bovendien alleen bij Tradegate. Daarop heb ik net geen zicht - en het is ook off topic hier...
[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 31-07-2024 14:51 ]
Vanmiddag hetzelfde gedaan en zie nu in de app mijn spaarrekening niet meer staan. Deze lijkt dus al gesloten te zijn.Hans Denhaag schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:32:
[...]
Klopt. Formulier ingevuld. Foto van gemaakt en als bijvoegsel opgestuurd.
Niet een wereldprobleem maar ik krijg steeds op de laatste dag al rente gestort ipv de 1e dag van de maand bij Santander.
Die rente is vandaag nog niet gestort hoor. Kijk maar eens naar de valutadatum.( In het Vlaams: Datum Waarde)Deezers schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:30:
Niet een wereldprobleem maar ik krijg steeds op de laatste dag al rente gestort ipv de 1e dag van de maand bij Santander.
[ Voor 4% gewijzigd door devriesjande op 31-07-2024 20:01 ]
Toch staat 't al wel zichtbaar bij je saldo. Mijn rekening was namelijk helemaal leeg en stond een enkele dag nog wel geld op. Zie 't nu bijgeschreven en op de app kan ik die valutadatum niet zien denk ik.devriesjande schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:59:
[...]
Die rente is vandaag nog niet gestort hoor. Kijk maar eens naar de valutadatum.( In het Vlaams: Datum Waarde)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Inderdaad. In de app zie je geen valutadatum. Alleen op de website.Oekol schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:15:
[...]
Toch staat 't al wel zichtbaar bij je saldo. Mijn rekening was namelijk helemaal leeg en stond een enkele dag nog wel geld op. Zie 't nu bijgeschreven en op de app kan ik die valutadatum niet zien denk ik.
Geen aanbod van Advanzia meer gehad. Zojuist mijn rekening daar leeggetrokken en verkast naar N26 & TradeRepublic.
Zodra het geld op de andere rekeningen binnen is Advanzia opzeggen en overwegen een nieuwe rekening te openen.
Zodra het geld op de andere rekeningen binnen is Advanzia opzeggen en overwegen een nieuwe rekening te openen.
Lees je vooral even inerniee schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:16:
Geen aanbod van Advanzia meer gehad. Zojuist mijn rekening daar leeggetrokken en verkast naar ... TradeRepublic.
...
En een mooie plek om je ervaringen te delen, indien relevant en nieuw.
[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 01-08-2024 08:23 ]
Advanzia ook leeggehaald. Echter ze zijn laat met de rente (staat er normaal gesproken al op)
En geen nieuw aanbod 😭
Ff naar OpenBank dan maar
En geen nieuw aanbod 😭
Dat ging rap (opzegging CEB via de app), zojuist mijn rente ontvangen en zie in mijn PostNL app, dat er post onderweg is.xileS schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:40:
[...]
Vanmiddag hetzelfde gedaan en zie nu in de app mijn spaarrekening niet meer staan. Deze lijkt dus al gesloten te zijn.
Alleen is het nu lastig nakijken of de ontvangen rente wel klopt XD.
[ Voor 9% gewijzigd door xileS op 01-08-2024 12:11 ]
Rente Advanzia voor nieuwe klanten ongewijzigd t/m 31.08.
[ Voor 28% gewijzigd door Frankenstein op 01-08-2024 21:08 ]
Ekkes een ander spaarverkentje wassen kan geen kwaadJuan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:11:
Lees net dat het sinds vandaag 3% is (en ik heb precies gisteren Metal aangevraagderniee schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:16:
Geen aanbod van Advanzia meer gehad. Zojuist mijn rekening daar leeggetrokken en verkast naar N26 & TradeRepublic.
Wat mij opvalt is dat N26 aan mensen uit Nederland een aanzienlijk hogere rente geeft voor You, Smart en Standard dan aan Duitsers. Meestal is het andersom.xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:41:
[...]
Lees net dat het sinds vandaag 3% is (en ik heb precies gisteren Metal aangevraagd). https://n26.com/en-eu/savings-account
NL -> 3%* interest p.a. with Metal, 2% p.a. with You, and 1.7% with Smart and Standard
DE -> Metal 3 % p. a.*, mit You 1,3 % p. a. und 1 % p. a. mit Smart und Standard
Volgens mij is het vaak zo dat de bank een hogere rente geeft aan de klanten uit een ander land dan dat waar de bank is.mpandroid schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:50:
[...]
Wat mij opvalt is dat N26 aan mensen uit Nederland een aanzienlijk hogere rente geeft voor You, Smart en Standard dan aan Duitsers. Meestal is het andersom.
NL -> 3%* interest p.a. with Metal, 2% p.a. with You, and 1.7% with Smart and Standard
DE -> Metal 3 % p. a.*, mit You 1,3 % p. a. und 1 % p. a. mit Smart und Standard
Zojuist een account aangemaakt bij Raisin waarbij ik bij het identificatieproces van de app 10 cent over moest maken, maar ook de toestemming om 180 dagen van mijn transactiegeschiedenis te delen via mijn ABN app. Dat identificatieprocess liep via Fourthline...
Meteen maar even een mail naar Raisin verstuurd want ik heb daar nog nooit iemand over gehoord en staat ook niet duidelijk in de app, hebben meer mensen dat moeten doen?
Meteen maar even een mail naar Raisin verstuurd want ik heb daar nog nooit iemand over gehoord en staat ook niet duidelijk in de app, hebben meer mensen dat moeten doen?
Er geldt toch 14 dagen bedenktijd bij online aankopen?xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:41:
[...]
Lees net dat het sinds vandaag 3% is (en ik heb precies gisteren Metal aangevraagd). https://n26.com/en-eu/savings-account
Dit zijn serieuze stappen naar beneden ...
Ja ik denk dat er nog mogelijkheid is om het te annuleren. Ik zou daar dan naar moeten kijken ;s. Ik heb nog wel tot 1 oktober 4%. Voor Metal heb ik €162,20 voor het hele jaar vooruit betaald, maar ik had ergens begrepen dat ik dan de overige maanden nog terug kan krijgen.GroteVoet459 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:17:
[...]
Er geldt toch 14 dagen bedenktijd bij online aankopen?
Dit zijn serieuze stappen naar beneden ...
Ik heb/had nog "oude klant voordelen": 2 gratis passen (Transparent Mastercard Debit & Maestro). Ik ben eigenlijk ook benieuwd wat daarmee gebeurd als ik nu gelijk mijn bestelling annuleer of wacht tot 1 oktober.
Binnenkort even contact met de klantenservice opnemen denk ik maar.
Niet te lang wachten, dus snel denken, keuze maken en uitvoeren. Indien je annuleert of binnen die 12 maanden opzegt: laat je even weten of je een deel van de kosten terugkrijgt. Dat is dan weer interessant voor ons.xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:24:
[...]
Ja ik denk dat er nog mogelijkheid is om het te annuleren. Ik zou daar dan naar moeten kijken ;s. Ik heb nog wel tot 1 oktober 4%. Voor Metal heb ik €162,20 voor het hele jaar vooruit betaald, maar ik had ergens begrepen dat ik dan de overige maanden nog terug kan krijgen.
Ik heb/had nog "oude klant voordelen": 2 gratis passen (Transparent Mastercard Debit & Maestro). Ik ben eigenlijk ook benieuwd wat daarmee gebeurd als ik nu gelijk mijn bestelling annuleer of wacht tot 1 oktober.
Nee, dat zou dan een nieuwe manier zijn van Raisin, of het klopt niet.Dune schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:56:
Zojuist een account aangemaakt bij Raisin waarbij ik bij het identificatieproces van de app 10 cent over moest maken, maar ook de toestemming om 180 dagen van mijn transactiegeschiedenis te delen via mijn ABN app. Dat identificatieprocess liep via Fourthline...
Ik was gisteren net aan het berekenen rekenen hoeveel ik moest storten om metal zinvol te maken. En rekende voor het gemak met 3.5% ipv 4% zodat het nog wel uitkon. Ik wilde het vandaag aanvragen. Nu ze ze naar 3% gaan vind ik wel een grote stap. Nja dan wordt de keuze in ieder geval makkelijker voor andere bank.xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:41:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door filthy rich op 01-08-2024 14:05 ]
en aans löpt wa vast
Ja ik dacht aan om alvast weer een aanvraag te doen bij Advanzia (ongeveer een half jaar geleden gesloten). Ik ben even vergeten hoe lang dat ook alweer duurt om te openen. Ik ben best druk met andere dingen, dus toch irritant dat je net precies N26 neemt als ze net rente gaan verlagenW1ck1e schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:31:
[...]
Niet te lang wachten, dus snel denken, keuze maken en uitvoeren. Indien je annuleert of binnen die 12 maanden opzegt: laat je even weten of je een deel van de kosten terugkrijgt. Dat is dan weer interessant voor ons.

Heb sinds kort ook Metal en het hele jaar vooruit betaald. Dan is dit een minder prettige aankondiging.xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Begrijp ik nu goed dat de rente voor een bepaalde periode nog vast staat en de renteverlaging pas op 1 oktober ingaat? Ook ik ben daarna wel benieuwd of opzegging resulteert in een gedeeltelijke terugstorting van de metalkosten.
Over de rente: ja dat blijkt te kloppen.Bar_en_boos schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:40:
[...]
Heb sinds kort ook Metal en het hele jaar vooruit betaald. Dan is dit een minder prettige aankondiging.![]()
Begrijp ik nu goed dat de rente voor een bepaalde periode nog vast staat en de renteverlaging pas op 1 oktober ingaat? Ook ik ben daarna wel benieuwd of opzegging resulteert in een gedeeltelijke terugstorting van de metalkosten.
Over de kosten: Er is een manier om daar achter te komen. (en deel dat dan even zodra je het weet)
Het gaat er trouwens volgens mij niet om hoeveel rente N26 geeft, maar hoeveel het meer is vergeleken met de voor jou relevante concurrentie.
Ai, ik had niet scherp dat ze inmiddels de rente verlaagd hebben. Zojuist bedrag vanuit advanzia daar naartoe overgeboekt. In de app staat bij mij aangegeven dat ik 4% heb.. klopt dit dan niet of heb ik geluk omdat ik klein weekje terug rekening heb geopend + metal?xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:24:
[...]
Ja ik denk dat er nog mogelijkheid is om het te annuleren. Ik zou daar dan naar moeten kijken ;s. Ik heb nog wel tot 1 oktober 4%. Voor Metal heb ik €162,20 voor het hele jaar vooruit betaald, maar ik had ergens begrepen dat ik dan de overige maanden nog terug kan krijgen.
Edit: zie het al in het N26 topic. Waarschijnlijk 2 maanden nog 4%. Daarna maar weer opzoek naar alternatief
[ Voor 5% gewijzigd door erniee op 01-08-2024 14:55 ]
Toegang tot je ABN app lijkt mij geen zuivere koffie.Dune schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:56: maar ook de toestemming om 180 dagen van mijn transactiegeschiedenis te delen via mijn ABN app.
"You Can revoke the membership free of charge within 14 days from the start date But if you cancel by the e 1st of October you will still receive a refund but not the full refund for the remaining month."W1ck1e schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:47:
[...]
Over de rente: ja dat blijkt te kloppen.
Over de kosten: Er is een manier om daar achter te komen. (en deel dat dan even zodra je het weet)
Het gaat er trouwens volgens mij niet om hoeveel rente N26 geeft, maar hoeveel het meer is vergeleken met de voor jou relevante concurrentie.
162,20-(2*13,52)=€135,16 is de berekening die aangaf of het juist is. En daarop zei ze "Yes. Exactly!"
Metal aanhouden tot 1 oktober lijkt dus ook nog een prima optie.
[ Voor 12% gewijzigd door xileS op 01-08-2024 16:02 ]
Het waren 2 leuke maanden.....xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:43:
[...]
"You Can revoke the membership free of charge within 14 days from the start date But if you cancel by the e 1st of October you will still receive a refund but not the full refund for the remaining month."
Is wat de klantenservice net zei. Ik zou het bericht straks even aanpassen als ik meer weet.
En nog 2 maanden te gaan voor "oude" klanten. Ik probeer alleen nog te achterhalen of ik mijn huidige gratis kaarten (voordeel een oud klant zijn) verlies. Volgens de klantenservice is dat niet het geval en blijven al mijn kaarten werken.
Gek dat ik hier op Tweakers toch anders vernomen had. Hier begreep ik dat de Metal, alle oude kaarten zouden vervangen en bij downgrade, je geen fysieke passen meer had.
/edit
toch niet zo gek, bij extra navraag schijnt het toch anders in elkaar te steken. Volgens mij verlies je idd alle gratis kaarten bij een upgrade naar/van Metal..
[ Voor 13% gewijzigd door xileS op 01-08-2024 16:20 ]
Als je binnen de wettelijke bedenktijd opzegt moet je volgens mij je volledige geld terugkrijgen met aftrek van "redelijke" kosten die er gemaakt zijn. Gezien je na 1 dag annuleert en het aanmelden gratis is kan ik mij dus niet indenken dat die kosten dan toevallig gelijk zijn aan een volledig maandbedrag.xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:43:
[...]
"You Can revoke the membership free of charge within 14 days from the start date But if you cancel by the e 1st of October you will still receive a refund but not the full refund for the remaining month."
162,20-(2*13,52)=€135,16 is de berekening die aangaf of het juist is. En daarop zei ze "Yes. Exactly!"
Als ik binnen 1 dag al opzeg, maar niet het hele maand in rekening brengen. Hoe zij het iig formuleert, lijkt dat je alles vergoed krijgt als je binnen de wettelijke termijn opzegt.RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:10:
[...]
Als je binnen de wettelijke bedenktijd opzegt moet je volgens mij je volledige geld terugkrijgen met aftrek van "redelijke" kosten die er gemaakt zijn. Gezien je na 1 dag annuleert en het aanmelden gratis is kan ik mij dus niet indenken dat die kosten dan toevallig gelijk zijn aan een volledig maandbedrag.
Ik denk eigenlijk voor mijn 2e optie te gaan en om pas op 1 oktober op te zeggen, dan heb ik nog even de tijd om een andere rekening te openen en mij concentreren op andere dingen.
Ik heb ergens begrepen dat de gebruikte maanden dan tegen de prijs-per-maand worden afgerekend. Maar @xileS gaat volgens mij 2 maanden genieten van de 4%. Afhankelijk van de concurrerende rentes kan het dan nog steeds voordelig zijn om te blijven.RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:10:
[...]
Als je binnen de wettelijke bedenktijd opzegt moet je volgens mij je volledige geld terugkrijgen met aftrek van "redelijke" kosten die er gemaakt zijn. Gezien je na 1 dag annuleert en het aanmelden gratis is kan ik mij dus niet indenken dat die kosten dan toevallig gelijk zijn aan een volledig maandbedrag.
Mij ook, hoewel afhankelijk van de ECB zijn dalingen op vrij opneembaar mogelijk, met name na 12 september.xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:43:
En dus kun je ook nu meteen switchen naar Consors, Open Bank of Advanzia met hun gegarandeerde rentes.
Who knows...
Nou, het gaat ineens de andere kant op. Als ik binnen 14 dagen opzeg, dan behoud ik al mijn huidige gratis passen. Als ik later opzeg, ben ik deze kwijt.W1ck1e schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:17:
[...]
Ik heb ergens begrepen dat de gebruikte maanden dan tegen de prijs-per-maand worden afgerekend. Maar @xileS gaat volgens mij 2 maanden genieten van de 4%. Afhankelijk van de concurrerende rentes kan het dan nog steeds voordelig zijn om te blijven.
Voor die 2 maanden, weet ik niet of ik dat nou wil. Passen zijn al aan een aantal dingen gekoppeld. Het is dan handiger dat ik dan toch maar opzeg. Scheelt wellicht gedoe, met de gedoe dit al oplevert
Uiteindelijk ben jij het die het bepaalt.xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:27:
[...]
Nou, het gaat ineens de andere kant op. Als ik binnen 14 dagen opzeg, dan behoud ik al mijn huidige gratis passen. Als ik later opzeg, ben ik deze kwijt.
Voor die 2 maanden, weet ik niet of ik dat nou wil. Passen zijn al aan een aantal dingen gekoppeld. Het is dan handiger dat ik dan toch maar opzeg. Scheelt wellicht gedoe, met de gedoe dit al oplevert
Waarom geniet de een wel van die 4% en de ander niet? Bij mijn weten gaat die 3% toch voor iedereen gelden?W1ck1e schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:17:
[...]
Ik heb ergens begrepen dat de gebruikte maanden dan tegen de prijs-per-maand worden afgerekend. Maar @xileS gaat volgens mij 2 maanden genieten van de 4%. Afhankelijk van de concurrerende rentes kan het dan nog steeds voordelig zijn om te blijven.
Neen, alleen voor klanten die pas vandaag klant zijn geworden. Bestaande klanten hebben nog 2 maanden de niet verlaagde rente. Staan ook al een paar berichtjes over in het draadje.Bar_en_boos schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:34:
[...]
Waarom geniet de een wel van die 4% en de ander niet? Bij mijn weten gaat die 3% toch voor iedereen gelden?
Eindelijk eens een voordeel voor bestaande klanten. Dat zou ziggo eens moeten doen. (of elke andere internet provider).
Als je echter bedoelt "waarom heeft N26 deze keuze gemaakt ?" dan moet ik je het antwoord schuldig blijven.
[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 01-08-2024 16:40 ]
"gaat voor iedereen gelden", helemaal juist, dat gaat hetBar_en_boos schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:34:
[...]
Waarom geniet de een wel van die 4% en de ander niet? Bij mijn weten gaat die 3% toch voor iedereen gelden?
I.p.v. dus 2 maanden te vroeg iedereen te informeren dat de rente dan verlaagd wordt is het gewoon ineens verlaagd "publiekelijk" (/voor nieuwe klanten) en de bestaande klanten zijn nu dan geïnformeerd.
Ben afgelopen week van Bunq naar N26 gegaan.
Vind een verlaging van 1% wel erg veel ineens( heb de metal ).
Maargoed 3% nog steeds beter dan de 2,16 van Bunq want dat was helemaal naaierij.
Maarja vele banken zullen volgen met verlagingen.
Vind een verlaging van 1% wel erg veel ineens( heb de metal ).
Maargoed 3% nog steeds beter dan de 2,16 van Bunq want dat was helemaal naaierij.
Maarja vele banken zullen volgen met verlagingen.
Scalable Capital, een broker met een spaarekening voor hun Prime+ abonnees (€4,99/mnd) is vandaag gestopt met hun nieuwe klanten aanbieding. Geen 4 maanden 4,00% meer, maar direct "nog maar" 2,60%.
Ik ben klant geworden ergens vorig jaar, maar op een gegeven moment was het niet meer zinvol om er geld te stallen. De 5 euro per maand heb ik toen geannuleerd, maar ik heb er wel nog een rekening. Ik heb geen moeite gedaan om die 4% te scoren.GroteVoet459 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:16:
Scalable Capital, een broker met een spaarekening voor hun Prime+ abonnees (€4,99/mnd) is vandaag gestopt met hun nieuwe klanten aanbieding. Geen 4 maanden 4,00% meer, maar direct "nog maar" 2,60%.
Maar er zijn nu te veel banken die verlagen
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 01-08-2024 17:20 ]
Dat 2 maanden van te voren had ik idd begrepen, maar is dit alleen voor Metal of alle rekeningen?RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:53:
[...]
I.p.v. dus 2 maanden te vroeg iedereen te informeren dat de rente dan verlaagd wordt is het gewoon ineens verlaagd "publiekelijk" (/voor nieuwe klanten) en de bestaande klanten zijn nu dan geïnformeerd.
"From this date, the new Instant Savings interest rates will be 3% p.a. for N26 Metal customers, 2% for N26 You customers, and 1.7% for N26 Smart and Standard customers."
De gratis rekening gaat namelijk ook van 2,8% naar 1,7%. Ik kan dat nu niet zien in de app, maar ik begreep als ik mijn Metal nu cancel dat ik over alle dagen maar 1,7% krijg. Snel maar cancellen dus, voor die 2 maanden om nog 4% te krijgen is het dan ook niet waard om mijn "legacy privileges" te verliezen.
/edit
Mijn Metal aanvraag van gisteren is zojuist ingetrokken en zie nu idd 1,7% staan. Snel al mijn geld weer verplaatsen dus
[ Voor 16% gewijzigd door xileS op 01-08-2024 19:00 ]
Ja, ik ook maar gelukkig heb ik voor maandelijks betalen gekozen. Wel balen dit.xileS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:41:
[...]
Ik had vorige keer ook geen aanbod gehad, maar zie bij het aanvragen de volgende checkbox:erniee schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:16:
"I agree to be contacted by Advanzia Bank via phone, text message or email about interesting offers regarding the Bank’s products as well as other finance and insurance services mediated by the Bank. My agreement is voluntary and can be retracted by myself by phone, email or mail at any point."
Misschien dat het verschil maakt of je deze wel of niet aanvinkt? vorige niet zo op gelet.
Ik heb heel het jaar (162,20) vooruit betaald en krijg als goed is alles terug.Droid86 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:32:
[...]
Ja, ik ook maar gelukkig heb ik voor maandelijks betalen gekozen. Wel balen dit.
Vreemd genoeg zie ik dat ik nog een extra doorzichtige pas krijg, die ik al heb. Waarschijnlijk als vervanger van mijn huidige doorzichtige pas. Ook beetje onnodig, want deze is nog niet verlopen ;s.
Voor de percentages bij Consors en OB kun je ook gewoon bij de Nederlandse banken terecht op depositos, zo snel gekeken. Of ben ik gek? Die tienden van procenten schelen bij €1000 op jaarbasis één hele euro, dan is het toch de moeite niet waard?Frankenstein schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:25:
[...]
En dus kun je ook nu meteen switchen naar Consors, Open Bank of Advanzia met hun gegarandeerde rentes.
Who knows...
@B_Swinkels
Net gekeken bij Consors. Zij geven toch echt 3.75% gedurende 5 maanden. Is denk ik ergens anders moeilijk te vinden!
5 Monate – 3,75 % p. a. auf Ihr Tagesgeld
Verzinsung Aktionszeitraum: 3,75 % Zinsen p. a. bis 1.000.000 Euro
1,00 % Zinsen p. a. für Beträge über 1.000.000 Euro
Aktionszeitraum: 5 Monate ab Kontoeröffnung
Net gekeken bij Consors. Zij geven toch echt 3.75% gedurende 5 maanden. Is denk ik ergens anders moeilijk te vinden!
5 Monate – 3,75 % p. a. auf Ihr Tagesgeld
Verzinsung Aktionszeitraum: 3,75 % Zinsen p. a. bis 1.000.000 Euro
1,00 % Zinsen p. a. für Beträge über 1.000.000 Euro
Aktionszeitraum: 5 Monate ab Kontoeröffnung
[ Voor 3% gewijzigd door Hansi55 op 01-08-2024 22:00 ]
Dan heb ik toch verkeerd gekeken 🙃Hansi55 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:58:
@B_Swinkels
Overigens: TradeRepublic heeft op het moment ook 3,75% Die staat alleen niet vast maar is direct de ECB-rente.
Potverdorie! Consors heeft mijn rente stilletjes verlaagd naar 3,75%.
Mijn geldmarktfondsen LU1190417599 en FR0010754200 doen over juli omgerekend 4,2/4,3%...
De vraag is, hoe verhouden zich de risico's van sparen en geldmarktfondsen zich tot elkaar. Wie wil me daar iets zinvols over vertellen?
Is een geldmarktfonds een aardig alternatief? Omwille van de rendementsheffing zie ik dan in Q4 wel af van een geldmarktfonds.
Mijn geldmarktfondsen LU1190417599 en FR0010754200 doen over juli omgerekend 4,2/4,3%...
De vraag is, hoe verhouden zich de risico's van sparen en geldmarktfondsen zich tot elkaar. Wie wil me daar iets zinvols over vertellen?
Is een geldmarktfonds een aardig alternatief? Omwille van de rendementsheffing zie ik dan in Q4 wel af van een geldmarktfonds.
[ Voor 45% gewijzigd door Frankenstein op 01-08-2024 22:29 ]
Geldmarktfondsen vllen niet onder DGS, dus als er in het fonds defaults voortkomen is je geld (gedeeltelijk) weg (fonds belegd effectief in kortlopende schulden/obligaties). Verder zal het geldmarktfonds hoger belast worden onder VRH zoals je zelf al indirect aangeeft (wat het geldmarktfonds niet zo aantrekkelijk meer maakt voor spaarder boven de drempel)Frankenstein schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:22:
Overigens kun je die hogere VRH wel enigszins omzeilen door ergens in de periode 1 okt - 31 maart voor in ieder geval 3 maanden het geld op een spaarrekening te zetten.
^ Je kan het volledig omzeilen 
Je eerste geldmarktfonds is swap based. De tweede die je noemt is eigenlijk ultra korte obligaties. Qua risico hou ik me liever bij echte QMMF's met AAA rating van Moody's en S&P zoals de geldmarktfondsen die Wise en Revolut gebruiken. Die acht ik persoonlijk veiliger dan sparen in de zwakste Europese landen.Frankenstein schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:22:
[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 02-08-2024 06:14 ]
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling