.
[ Voor 94% gewijzigd door rechtsherstel op 11-07-2024 17:05 ]
[ Voor 94% gewijzigd door rechtsherstel op 11-07-2024 17:05 ]
Ik ben een slapende klant (wel wakkerder dan de bank zelf)RobertMe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:12:
Bij NIBC wil je toch ook geen klant zijn...
Eerst al 2 jaar terug bij de eerste renteverhoging dat iets mis ging met de rentebetaling op de kwartaalspaarrekening (IIRC had de bonusrente lange tijd op 0,00 gestaan, en hebben ze die toen weer ingevoerd, en waren ze "vergeten" die te betalen).
En gisteren, de 11e, mailing dat ze op de 10e (eergisteren) de rente gaan verlagen en je vandaag de 9e nog snel een deposito kunt openen aan de oude rente. Vervolgens weer 's middags een mail met een excuses dat die mail "niet verstuurd had moeten worden", wat natuurlijk fout is, want die mail had wel verstuurt kunnen worden, op de juiste dag. En als icing on the cake krijg ik nu nog een mail dat ik de 9e een deposito heb geopend maar deze foutief aan de nieuwe rente van 2,70% is i.p.v. de oude rente van 2,80%. Oftewel, weer dat ze de mist in gaan met een rentewijziging. En je raad het al, ik heb ook helemaal geen deposito geopend (en ook nooit gehad bij hun, en de (kwartaal)spaarrekening staat ook al enkele jaren afgerond €0 op.
Ik ben bijna 16 jaar klant (dus uit de tijd van IceSave). Toen hadden ze een prima rente, ook vergeleken met IceSave. Zo had ik toen onder andere een depo van 3 maanden met een rente van ongeveer 5,50 % per jaar. Toen was ik er zeker blij mee. Zoals gezegd, ik ben nog steeds klant (saldo nihil), want ik heb geen reden om op te zeggen. De afgelopen periode heb ik ook nog deposito's gehad.Bar_en_boos schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:40:
Zeer bijzondere en slordige gang van zaken daar bij de NIBC bank. Ik heb het ooit overwogen, maar blij dat ik daar geen klant ben geworden.
...
Vertrouwen is goed, controle nog beter
zie: sanook in "Het spaartopic - Deel 4"Juan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:30:
Klopt het als je bij Raisin verlengd (deposito) dat het deposito 1op1 doorloopt?
Zo valt er een eentje vrij op 26 juli. Als ik die zou verlengen, dan heb je geen rente verlies?
Je kan volgensmij tot 8 dagen van te voren verlengen.
Kan ik nog annuleren als bv de rente op de 25e ineens flink zakt?
Of zit je er dan aan vast?
[ Voor 5% gewijzigd door sanook op 12-07-2024 15:13 ]
Het is natuurlijk erg afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden, hoeveel spaargeld je liquide hebt liggen, of je ook nog andere bronnen hebt die je eventueel om kan zetten naar naar geld (beleggingen, crypto etc), en welke toekomstplannen je de komende jaren hebt, met alle onzekerheid die daarbij hoort.mpandroid schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:16:
Mijn deposito bij Bianca Progetto loopt eind van de maand ook af.
Nu twijfel ik of ik voor 1 jaar, 2 jaar of zelfs 3 jaar zal verlengen. Allen tegen 3,6% en geen rente op rente.
Ik heb geen directe plannen met het geld, dus kan het langer wegzetten, maar zelf twijfel ik of het verstandig is om het voor langer dan 1 jaar vast te zetten. Ik kan deze twijfel niet ergens aan toeschrijven.
Overstaptijd. Het jammere is dat Raisin daar binnen hun systeem geen pijn van voelt.Geachte klant,
Wij hebben geconstateerd dat er mogelijk een incorrect (te laag) rentebedrag over het afgelopen kwartaal is geboekt op uw spaarrekening bij Alisa Bank. De bank onderzoekt het probleem en zal waar van toepassing zo spoedig mogelijk een correctie doorvoeren.
Onze excuses voor het ongemak en dank voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Waarom moet Raisin de pijn voelen van fouten bij een partnerbank?DjoeC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:55:
Proest..... 2e keer foute rente van Alisa sind 1 juli. Nu wel een bericht van Raisin:
[...]
Overstaptijd. Het jammere is dat Raisin daar binnen hun systeem geen pijn van voelt.
Omdat ze mede verantwoordelijk zijn als tussenpersoon. Ze verdienen er namelijk aan, is geen liefdadigheidsinstelling.GroteVoet459 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:31:
[...]
Waarom moet Raisin de pijn voelen van fouten bij een partnerbank?
3 jaar is een korte periode.Il 2 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:32:
[...]
3 jaar zou ik zelf niet doen voor een deposito.. is wat mij betreft een te lange termijn met onzekerheden en als je naar die termijnen kijkt zijn er ook alternatieven beschikbaar waar je makkelijker aan je geld kan komen zonder al te veel risico.
Als je bedoelt dat pijn een trigger is om te verbeteren dan ben ik het met je eens.DjoeC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:55:
Proest..... 2e keer foute rente van Alisa sind 1 juli. Nu wel een bericht van Raisin:
[...]
Overstaptijd. Het jammere is dat Raisin daar binnen hun systeem geen pijn van voelt.
[ Voor 22% gewijzigd door W1ck1e op 13-07-2024 12:39 ]
ZIj zijn de tussenpersoon en mijn (enige) contact met Alisa. Ze geven vage antwoorden, vage reacties retour en ik heb niet de indruk dat ze inhoudelijk contact opgenomen hebben met Alisa. Communicatie faalt. Raisin mag aangeven (globaal) wat er aan de hand is en een tijdpad voor oplossing geven. Komt dat niet dan de banden met zo'n partner doorsnijden. Een bank die 2 weken na dato nog niet correct de rente kan berekenen/bijschrijven en een intermediair die daar niet over communiceert vind ik zorgwekkend. En ja, ik ken de druk op deadlines en datums die te maken hebben met finiancieele produkten waar "iets" mis gaat in hoog-veelvoud.... 2 weken doorloop is echt "bijzonder".GroteVoet459 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:31:
[...]
Waarom moet Raisin de pijn voelen van fouten bij een partnerbank?
Ik ga er natuurlijk wel van uit dat het probleem bij Alisa zit. Geen van de andere banken lijkt hetzelfde probleem te hebben. Dan is het Alisa die de pijn moet voelen van mensen die hun rekening bij die bank leeg trekken.DjoeC schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:59:
[...]
Gevoelsmatig (mijn gevoel) maakt het voor Raisin geen bal uit of dingen goed of fout gaan
...
De pijn die ze wel voelen is als je buiten het ecosysteem gaat. En dat is voor de klant best wel weer een gedoe met verificaties etc.
Op basis van verwachtingen heb je gekozen om te sparen via/bij Raisin/Alisa. De recente ervaring kan je er toe brengen om ergens anders te sparen. Dat kost wat moeite, maar dan voelen ze de pijn misschien wel.DjoeC schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:59:
[...]
...
De pijn die ze wel voelen is als je buiten het ecosysteem gaat. En dat is voor de klant best wel weer een gedoe met verificaties etc.
[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 13-07-2024 13:16 ]
Als je wilt dat Raisin getriggerd wordt om te verbeteren ('pijn' te voelen) dan moet je compensatie eisen voor de misgelopen rente. Daar heb je ook recht op.DjoeC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:55:
[...]
Volgens mij doen ze dat:marktweakt schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:01:
[...]
Als je wilt dat Raisin getriggerd wordt om te verbeteren ('pijn' te voelen) dan moet je compensatie eisen voor de misgelopen rente. Daar heb je ook recht op.
Geachte klant,
Wij hebben geconstateerd dat er mogelijk een incorrect (te laag) rentebedrag over het afgelopen kwartaal is geboekt op uw spaarrekening bij Alisa Bank. De bank onderzoekt het probleem en zal waar van toepassing zo spoedig mogelijk een correctie doorvoeren.
Onze excuses voor het ongemak en dank voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Een correctie is slechts het verschuldigde rentebedrag. Compensatie betreft ook de misgelopen rente over het te laat uitbetaalde rentebedrag.
[ Voor 46% gewijzigd door marktweakt op 13-07-2024 15:19 ]
Een compensatie waarvoor? Als de bank ervoor zorgt dat de correcte rente nog steeds de boekingsdatum 1-7 heeft en je dus vanaf 1-7 rente over dat bedrag ontvangt (ondanks dat het effectief pas veel later op de rekening stond) is er niet zo heel veel aan de hand en krijg je bij de volgende rente bijschrijving gewoon de "rente op rente" over de vorige rente alsof het er de hele periode op heeft gestaan.marktweakt schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:01:
[...]
Als je wilt dat Raisin getriggerd wordt om te verbeteren ('pijn' te voelen) dan moet je compensatie eisen voor de misgelopen rente. Daar heb je ook recht op.
Goede opmerking. Klopt helemaal. In dat eerste geval is er weinig wat je kunt doen.RobertMe schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:14:
[...]
Een compensatie waarvoor? Als de bank ervoor zorgt dat de correcte rente nog steeds de boekingsdatum 1-7 heeft en je dus vanaf 1-7 rente over dat bedrag ontvangt (ondanks dat het effectief pas veel later op de rekening stond) is er niet zo heel veel aan de hand en krijg je bij de volgende rente bijschrijving gewoon de "rente op rente" over de vorige rente alsof het er de hele periode op heeft gestaan.
Het is pas een probleem als je na 1-7 alle geld van de rekening hebt gehaald (en/of echt nodig hebt) en je dan een paar euro "te kort" komt.
Ik heb liever dat ze beseffen dat het goedkoper is om het meteen goed te doen, in plaats van eerst fout doen en daarna eventueel (bij het deel van de klanten dat het opmerkt en meldt) corrigeren.marktweakt schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:14:
...
Edit: Het compensatiebedrag zelf zal waarschijnlijk klein zijn maar het gaat er meer om dat ze er een hoop werk aan hebben om te moeten compenseren. Het uitzoeken, berekenen, accorderen en betaling autoriseren kost mankracht en dat is duur voor Raisin. Daarnaast zullen ze dit ook moeten/willen terugvorderen bij de bank die de problemen veroorzaakt heeft. Nog meer werk. Dit is de 'pijn' waar je naar op zoek bent. Als iedereen dat zou doen dan zou het snel afgelopen zijn met dit soort slordigheden/fouten.
De valutadatum is bij correctie 1 juli, er komt dus geen misgelopen rente binnen de rekening. Alleen is die rente momenteel niet beschikbaar en dus niet bruikbaar om weg te boeken en iets anders mee te doen.marktweakt schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:01:
[...]
Het is mij niet bekend dat ze verlengen.Datisraar schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:34:
Mijn 6 maanden spaarrekening met een actie rente van 3,8% loopt binnenkort af bij Volkswagen Bank. Heeft iemand hier al een aanbod verlenging gehad na afloop van zo’n periode?
En dat is exact wat ik heb gedaan, na al dit gedoe en de niet heldere communicatie van Alisa/Raisin heb ik de rekening leeg getrokken. Pas sinds vrijdag zag ik de rente boeking en die is ook nog eens fout!GroteVoet459 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:13:
[...]
Ik ga er natuurlijk wel van uit dat het probleem bij Alisa zit. Geen van de andere banken lijkt hetzelfde probleem te hebben. Dan is het Alisa die de pijn moet voelen van mensen die hun rekening bij die bank leeg trekken.
Raisin heeft in het verleden al meerdere malen compensatie uitgekeerd als er zaken mis gingen, maar zoiets gebeud pas als de problemen opgelost zijn, niet tijdens. Ze kunnen geen tijdlijnen of oorzaken geven als het bij de partnerbank mis gaat, tenzij die partner 100% openheid geeft en dat is uitzonderlijk.
De pijn die jij noemt voelt Raisin niet, maar jij als klant. Die halve klant die op stapt weegt echt niet op tegen alle nieuwe klanten die na het 100e Nu.nl artikel toch maar eens gaan kijken (zie de commentaren), of de mensen die niet bij Alisa zitten en 100% tevreden hun deposito's oversluiten (zie de vragen de afgelopen week alleen al).
Hoeveel tijd moet er minimaal zitten tussen opzegging/beeindigin van je oude account, en je aanvraag voor nieuw account, om geaccepteerd te worden?VanBreukelen schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:35:
Ik zit te denken om weer een nieuwe rekening te openen bij Advanzia nadat ik het pakweg 2 maanden geleden heb opgezegd.
Nu heb ik een vraag wat je moet doen om als nieuwe klant gezien te worden. Moet je bijvoorbeeld een ander email adres gebruiken?
Of kan je alle gegevens van de eerdere aanvraag hergebruiken?
Bij mij is er ook 'iets' bijgeboekt op Alisa, zonder vermelding van een specifieke transactie. De rekening gaat terug naar 1 euro. Niet opzeggen, want volgens Raisin kan er nog een correctie komen. Klaar mee.vipo10 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:13:
Heb mijn Alisa rekening ook leeg getrokken. Geen vertrouwen meer. Ze hebben de rente van april over gemaakt. Had de kwartaalrente moeten zijn. Blijkbaar niemand binnen Alisa die controleert of de betalingen correct zijn ! Nog gebeld met Raisin vrijdag. Dame zei dat Alisa in ieder geval wel liquide was. Problemen kwam door falende IT. Dit fintech bedrijf kan zijn IT problemen niet binnen twee weken op lossen. Drie dagen is allang in dit wereldje. Heb zelf jarenlang dit soort transactie gedaan bij vermogensbeheerders en er wordt direct ge-eascaleerd als de transacties, door welke reden dan ook, falen of incorrect zijn.
Ik heb nog gemeld aan de dame dat de communicatie wel wat duidelijker had gemogen. En daar is een aantekening van gemaakt. Fijn toch.
[ Voor 15% gewijzigd door FreshM op 14-07-2024 20:17 ]
pastafan schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:37:
[...]
Hoeveel tijd moet er minimaal zitten tussen opzegging/beeindigin van je oude account, en je aanvraag voor nieuw account, om geaccepteerd te worden?
Herhaling schijnt het recept te zijn in dit topic...devriesjande schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:29:
Die vraag is misschien al 100 keer op dit forum gesteld. Zoekt en gij zult vinden.
Staat zelfs in de pinned-postsanook schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:36:
[...]
[...]
Herhaling schijnt het recept te zijn in dit topic...
Zodra je rekening bij Advanzia is opgezegd kun je direct weer een niewe openen.
Als ze 1 mei niet het juiste rentebedrag hebben bijgeschreven moeten die van 1 juni & 1 juli ook weer gecorrigeerd worden. Idem voor die van 1 juni.DjoeC schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:16:
Nou, het LIJKT erop alsof Alisa het renteprobleem verholpen heeft. "Spontaan" is er vandaag weer een nieuw saldo verschenen dat inclusief rente is. Maar, wat schetst mijn verbazing: Het is opgesplitst in 3 transacties met 3 valutadatums: 1 mei, 1 juni en 1 juli.....
Begrijp er niets van . Ik zie niets, enkel transactie met valutadatum 1 mei. Van afgelopen vrijdag. Ze doen bij de ene klant dit en bij de ander dat. Blij dat ik mijn geld heb weggehaald.DjoeC schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:16:
Nou, het LIJKT erop alsof Alisa het renteprobleem verholpen heeft. "Spontaan" is er vandaag weer een nieuw saldo verschenen dat inclusief rente is. Maar, wat schetst mijn verbazing: Het is opgesplitst in 3 transacties met 3 valutadatums: 1 mei, 1 juni en 1 juli.....
Had Alisa geen rente uitkering per kwartaal? Dan is het wel nogal gek dat je op die datums een rentebijschrijving krijgt. Anders snap ik ook niet waarom het nu (pas) een ding is incl "het rentebedrag is bij mij alleen over april".W1ck1e schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:24:
[...]
Als ze 1 mei niet het juiste rentebedrag hebben bijgeschreven moeten die van 1 juni & 1 juli ook weer gecorrigeerd worden. Idem voor die van 1 juni.
Ik heb geen idee, ik ben er geen klant. Indien de rente uitkering inderdaad per kwartaal is dan slaat mijn reactie nergens op.RobertMe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:01:
[...]
Had Alisa geen rente uitkering per kwartaal? Dan is het wel nogal gek dat je op die datums een rentebijschrijving krijgt. Anders snap ik ook niet waarom het nu (pas) een ding is incl "het rentebedrag is bij mij alleen over april".
Het is normaliter een kwartaal uitkering. Maar goed als het geld maar komt. Inmiddels bezig met verhuizen naar elders binnen Raisin.RobertMe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:01:
[...]
Had Alisa geen rente uitkering per kwartaal? Dan is het wel nogal gek dat je op die datums een rentebijschrijving krijgt. Anders snap ik ook niet waarom het nu (pas) een ding is incl "het rentebedrag is bij mij alleen over april".
Iemand?Atomius schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:05:
Zijn er veel mensen die deposito’s hebben vastgezet voor 5 jaar of langer? Wat waren je overwegingen* voor zo’n lange termijn?
met deze vraag kunnen we volgens mij niet zo veelAtomius schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:05:
Zijn er veel mensen die deposito’s hebben vastgezet voor 5 jaar of langer? Wat waren je overeenkomsten voor zo’n lange termijn?
[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 15-07-2024 22:42 ]
en dit is dan stiekem dan weer een heel andere vraagAtomius schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:32:
Zijn er veel mensen die deposito’s hebben vastgezet voor 5 jaar of langer? Wat waren je overwegingen* voor zo’n lange termijn?
Iemand?
[ Voor 46% gewijzigd door W1ck1e op 15-07-2024 22:42 ]
Context is dat ik ook een deposito van 4% heb voor 5 jaar sinds oktober. Maar als ik kijk naar de beurs/wereldindex dan had ik nu al >30% rendement. Wat ik irritant vind en me een beetje doet twijfelen aan de keuze van toen. I know, hindsight en alles.Frankenstein schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:04:
@Atomius Als je je dit nu afvraagt ben je volgens mij aan de late kant. Dat de rente voor 5+ jaar vast het laatste halfjaar gedaald is, was met wat kennis van zaken niet anders dan verwacht. Langer vast geeft langer zekerheid; uiteindelijk zijn de banken erop uit de rente te laten dalen, dus recent (en nog wel, maar minder) was een gunstig moment om langer vast te zetten. Verder draagt een mix van beleggen, vrij opneembaar, kort en lang vast bij verschillende instellingen een goede spreiding, waardoor risico's verminderen.
Heb zelf deposito's van 5 jaar tegen 1,4%, 3,35% en 4%; momenteel is wat mij betreft de interessantse Aareal 5 jaar 3,40% met jaarlijkse rente-uitbetaling op de Raisin rekening. NN 3% is wat lager, maar NN is bij een lagere actuele rente voortijdig te beëindigen zonder kosten. Vooral daarom heb ik ook wat 3,25% NN 10 jaar. De huidige rente bij NN 10 jaar is 3%. Omdat dit lager is, kan ik mijn 10-jaar deposito's bij NN zonder kosten nu voortijdig beëindigen. Dat maakt deze aanbieder enigszins flexibel.
Volgens mij : Gezien de twijfel nu was de beslissing niet weloverwogen. Als je slechts met een fractie van je vermogen hebt gedaan valt de schade mee. Dan kan heb je ruimte om alsnog (ook weer met een deel) te gaan beleggen.Atomius schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 06:36:
[...]
Context is dat ik ook een deposito van 4% heb voor 5 jaar sinds oktober. Maar als ik kijk naar de beurs/wereldindex dan had ik nu al >30% rendement. Wat ik irritant vind en me een beetje doet twijfelen aan de keuze van toen. I know, hindsight en alles.
Dus stel deze vraag vooral om te horen wat jullie daarvan vinden. Of de keuze voor 5 jaar deposito op dat moment een goede was ondanks dat het risicovollere alternatief het zo goed heeft gedaan.
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 16-07-2024 08:05 ]
Ja dat is volgens mij het beste, wel even wachten tot de overschrijving is aangekomen op de tegenrekening. Echter: is het opgebouwde maar niet uitgekeerde rentebedrag zodanig hoog dat het loont om die nu uitgekeerd te krijgen ?zunrob schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:52:
Praktische vraag: mijn actierente bij Credit Europe is ook voorbij. Ik neem aan dat ik eerst het geld eraf haal en dan pas bel om de rekening op te zeggen?
De beslissing was weloverwogen: deels beleggen, deels deposito, deels vrij opneembaar.W1ck1e schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:03:
[...]
Volgens mij : Gezien de twijfel nu was de beslissing niet weloverwogen. Als je slechts met een fractie van je vermogen hebt gedaan valt de schade mee. Dan kan heb je ruimte om alsnog (ook weer met een deel) te gaan beleggen.
Er zullen echter ook beleggingen zijn die over deze periode in de min staan, dus misschien moet je daar ook mee vergelijken.
Tip : geef een volgende keer de context meteen bij het eerste bericht met zo'n vraag. Ik dacht dat je onze overwegingen wilde leren kennen bij keuzes tussen kort- en langlopende deposito's. Aangezien we hier in het spaartopic zitten.
Dat hou je altijd, als je vorige week Bitcoin had gekocht had je nu 10% in een week gehadAtomius schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:13:
[...]
De beslissing was weloverwogen: deels beleggen, deels deposito, deels vrij opneembaar.
Beleggen heeft een gemiddeld rendement van 7% maar kan ook flink dalen, dus daarom leek mij een deel van het geld in een deposito stoppen met een gegarandeerd rendement van 4% een mooie optie voor een relatief korte termijn van 5 jaar.
Echter dat uit de praktijk nu blijkt dat het beleggingsrendement sinds eind oktober 30% is voor een all world fonds, vind ik dan wat lastig te verteren.
Dus de vraag is misschien meer; hoe ga je om met hindsight bias. Maar snap je het? Destijds goed over nagedacht, maar nu toch wat zuur allemaal.
Ik snap het wel. Maar ik heb geen idee hoe je met hindsight bias moet omgaan. Behalve dan loslaten en volgende keer meenemen in je keuzes. Ik denk dat je nooit het maximale uit sparen en of beleggen haalt.Atomius schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:13:
...
Dus de vraag is misschien meer; hoe ga je om met hindsight bias. Maar snap je het? Destijds goed over nagedacht, maar nu toch wat zuur allemaal.
Niet te lang over nadenken zou ik zeggen.Atomius schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:13:
[...]
De beslissing was weloverwogen: deels beleggen, deels deposito, deels vrij opneembaar.
Beleggen heeft een gemiddeld rendement van 7% maar kan ook flink dalen, dus daarom leek mij een deel van het geld in een deposito stoppen met een gegarandeerd rendement van 4% een mooie optie voor een relatief korte termijn van 5 jaar.
Echter dat uit de praktijk nu blijkt dat het beleggingsrendement sinds eind oktober 30% is voor een all world fonds, vind ik dan wat lastig te verteren.
Ik zou je de suggestie willen doen dat je er destijds niet goed over hebt nagedacht want dan had je je destijds gerealiseerd dat het rendement op beleggingen heel erg kan meevallen of tegenvallen. Zeker over een termijn van 5 jaar. Je bent in de denkfout getrapt dat 'gemiddelden' op zo'n korte termijn gerealiseerd zullen worden...Atomius schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:13:
[...]
Ja en nee. Ik voorzie niet dat ik de rekening nog ga gebruiken voorlopig met die relatief lage rente, dus dan kan ik hem i.m.o. ook net zo goed opzeggen.W1ck1e schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:12:
[...]
Ja dat is volgens mij het beste, wel even wachten tot de overschrijving is aangekomen op de tegenrekening. Echter: is het opgebouwde maar niet uitgekeerde rentebedrag zodanig hoog dat het loont om die nu uitgekeerd te krijgen ?
Ik vind heropenen te veel moeite, dus ik laat zo'n rekening gewoon bestaan.zunrob schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:38:
[...]
Ja en nee. Ik voorzie niet dat ik de rekening nog ga gebruiken voorlopig met die relatief lage rente, dus dan kan ik hem i.m.o. ook net zo goed opzeggen.
Ik heb mijn rekening bij CEB vorige week vrijdag opgezegd. Gistermiddag is hij gesloten en vandaag had ik de bevestigingsbrief in huis. Rente stond er ook gistermiddag gelijk op.zunrob schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:38:
[...]
Ja en nee. Ik voorzie niet dat ik de rekening nog ga gebruiken voorlopig met die relatief lage rente, dus dan kan ik hem i.m.o. ook net zo goed opzeggen.
Ben benieuwd hoelang het bij mij gaat duren, vanmorgen ingeschoten. Zag dat iemand anders hierzo binnen 1 dag alles geregeld had. Bij jouw is het 2 werkdagen...dan is het bij mij 3?e91 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:30:
[...]
Ik heb mijn rekening bij CEB vorige week vrijdag opgezegd. Gistermiddag is hij gesloten en vandaag had ik de bevestigingsbrief in huis. Rente stond er ook gistermiddag gelijk op.
[ Voor 8% gewijzigd door PASware op 16-07-2024 15:42 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik had vrijdagochtend mijn geld terug gestort en rond het middaguur opgezegd. Dat hebben ze dus maandagochtend afgehandeld. Als je dus alles vroeg in de ochtend kan regelen dan kan het dus binnen een dag.PASware schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:40:
[...]
Ben benieuwd hoelang het bij mij gaat duren, vanmorgen ingeschoten. Zag dat iemand anders hierzo binnen 1 dag alles geregeld had. Bij jouw is het 2 werkdagen...dan is het bij mij 3?
EDIT:
Vanmorgen opgestuurd, vandaag gesloten en geld ontvangen. Snelle service van ze!
Kon je toen voorspellen, of beter nog: garanderen dat je 30% ging pakken op de beurs? Uiteraard niet. En verder: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1Atomius schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 06:36:
[...]
Context is dat ik ook een deposito van 4% heb voor 5 jaar sinds oktober. Maar als ik kijk naar de beurs/wereldindex dan had ik nu al >30% rendement. Wat ik irritant vind en me een beetje doet twijfelen aan de keuze van toen. I know, hindsight en alles.
Dus stel deze vraag vooral om te horen wat jullie daarvan vinden. Of de keuze voor 5 jaar deposito op dat moment een goede was ondanks dat het risicovollere alternatief het zo goed heeft gedaan.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Als dat toen je beslissing was, is dat nu nog steeds goed toch? Achteraf is een koe in zijn kont kijken. Als je in die periode een verlies had gehad had je dan nu ook spijt dat je niet meer in deposito had gestoken? Zo kan je bezig blijven. Vooruit kijken .......Atomius schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:13:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2024 16:47 ]
Wiskunde is de taal van de natuur.
Het kan toch geen kwaad om ergens een balans te vinden? Ja, beleggen levert vaak meer op, maar daarvoor neem je dan ook risico. Daarnaast zit je geld wat ‘vaster’. Ja, je kan aandelen verkopen, maar als je een financiële tegenvaller hebt en dat net moet doen terwijl er sprake is van een slechte markt, dan wordt dat gelijk een heel duur grapje.Atomius schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:13:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2024 20:39 ]
[ Voor 88% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2024 20:49 ]
Met een deposito van 5 jaar niet, natuurlijk.MotorBeast schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:32:
@Uniciteit Direct erbij met een deposito van 5 jaar? Ahum.
[ Voor 8% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2024 20:35 ]
Misschien kijk ik fout, maar ik vind alleen een opzeggingsformulier dat je per post terug dient te sturen. Wat heb jij gedaan?PASware schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:40:
[...]
Ben benieuwd hoelang het bij mij gaat duren, vanmorgen ingeschoten. Zag dat iemand anders hierzo binnen 1 dag alles geregeld had. Bij jouw is het 2 werkdagen...dan is het bij mij 3?
EDIT:
Vanmorgen opgestuurd, vandaag gesloten en geld ontvangen. Snelle service van ze!
Je kunt dat formulier uploaden via het contactformulier. Daar zit een optie bij voor beeindiging, als je die kiest, de gevraagde gegevens invult en het ingevulde opzeggingsformulier uploadt, dan komt het goed. Maandag gedaan, vandaag rente op mijn rekening en bevestigingsbrief in de bus. Dat hebben ze goed voor elkaar bij CEB.zunrob schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:17:
[...]
Misschien kijk ik fout, maar ik vind alleen een opzeggingsformulier dat je per post terug dient te sturen. Wat heb jij gedaan?
[ Voor 35% gewijzigd door wibblemoo op 17-07-2024 12:49 ]
Ik zie de optie voor uploaden niet? Had er een email aan gewaagd maar kreeg hem nu terug dat ze het per email niet in behandeling nemen.koksie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:38:
[...]
Je kunt dat formulier uploaden via het contactformulier. Daar zit een optie bij voor beeindiging, als je die kiest, de gevraagde gegevens invult en het ingevulde opzeggingsformulier uploadt, dan komt het goed. Maandag gedaan, vandaag rente op mijn rekening en bevestigingsbrief in de bus. Dat hebben ze goed voor elkaar bij CEB.
[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 17-07-2024 15:32 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Roncom op 17-07-2024 20:57 ]
Achteraf kan dat niet meer. Zoals in het produktblad en op de website aangegeven moest dat formulier 8 weken voor het einde bij de bank binnen zijn.Roncom schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:55:
Ik kom er zojuist achter dat op de afgelopen deposito bij BluOr bank er 20% bronbelasting is ingehouden (deposito was ook in 2024 gestart). Ik ben blijkbaar vergeten om het woonplaatsverklaring formulier in te vullen en op te sturen om de bronbelasting te verminderen naar 10%. Kan ik dit alsnog doen?
Of kan ik de 20% betaalde bronbelasting later verrekenen met eventuele te betalen Nederlandse belasting in box 3? Dit laatste weet ik overigens nog niet of dit van toepassing gaat zijn.
Oké dat is jammer, maar dank voor de snelle reactie en idd een goede reminder voor een volgende keer.GroteVoet459 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:10:
[...]
Achteraf kan dat niet meer. Zoals in het produktblad en op de website aangegeven moest dat formulier 8 weken voor het einde bij de bank binnen zijn.
Je kunt de bronbelasting in ieder geval opgeven in je aangifte over 2024. Of je het dan (gedeeltelijk) kunt verrekenen hangt af van een boel andere zaken in die aangifte.
Tip voor iedereen is om bij het openen van zo'n deposito direct even een taakje aan te maken in je agenda, zodat je deze stap niet vergeet.
[ Voor 15% gewijzigd door Henkoes op 17-07-2024 22:51 ]
Niet gecheckt, maar ik meen toch dat Klarna onder Banca Progetto stond de laatste keer dat ik keek. Of is dat "niet goed genoeg"? En de kredietwaardigheid van een land zegt natuurlijk ook niet veel. Hoogstens iets over de economische situatie in een land. Maar het land is niet verplicht om garant te staan voor het DGS of zo.Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:49:
Hallo allen.
Zie ik heg nu goed dat voor de deposito van 6 tot een jaar klarna de beste rente geeft van de kredietwaardige landen zonder bronbelasting?
Of zijn er naast de raisin banken nog betere opties?
Nee, daar zitten nog een aantal Italiaanse banken boven (tenzij je een lage inleg hebt)Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:49:
Hallo allen.
Zie ik heg nu goed dat voor de deposito van 6 tot een jaar klarna de beste rente geeft van de kredietwaardige landen zonder bronbelasting?
Of zijn er naast de raisin banken nog betere opties?
App werkt gewoon.W1ck1e schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:51:
Momenteel zijn er problemen met ING.
[Afbeelding]
Aanloggen op de website.
Goede password. Goede pincode op het qr-code-scannertje. 2fa code op website ingevuld.
Terug naar password scherm. tot 3 maal toe
Lukt iemand anders hier dit wel ?
Daar zijn de meningen over verdeeld, er worden wel vaker aanlog storingen gemeld. In mijn beleving werden aanlog problemen vaker gemeld dan in werkelijkheidhelloitsme schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:02:
[...]
App werkt gewoon.
Is overigens niet echt een relevante vraag in dit topic..
[ Voor 29% gewijzigd door W1ck1e op 18-07-2024 09:45 ]
Offtopic, want niemand doet sparen bij INGW1ck1e schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:19:
[...]
Daar zijn de meningen over verdeeld, er worden wel vaker aanlog storingen gemeld. In mijn beleving werden aanlog problemen vaker gemeld dan in werkelijkheid
Al is het maar om anderen er op te wijzen dat een 2de betaal rekening soms handig is.
Maar goed, in private mode van edge is het wel gelukt. Misschien iets met koekjes.
Leuke opmerking. Maar in werkelijkheid staat heel veel spaargeld helaas bij de grote vier. Al zal het wel zo zijn dat het vooral de mensen met weinig vermogen zijn.RobertMe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:07:
[...]
Offtopic, want niemand doet sparen bij ING
[ Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 18-07-2024 13:01 ]
I knowFrankenstein schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:01:
[...]
Leuke opmerking. Maar in werkelijkheid staat heel veel spaargeld helaas bij de grote vier. Al zal het wel zo zijn dat het vooral de mensen met weinig vermogen zijn.
Want bij teveel vermogen krijg je de tip van de grote vier om je geld elders te stallen ?Frankenstein schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:01:
... Maar in werkelijkheid staat heel veel spaargeld helaas bij de grote vier. Al zal het wel zo zijn dat het vooral de mensen met weinig vermogen zijn.
Ik denk dat ook nogal meespeelt dat bij een klein vermogen het schuiven met geld niet veel oplevert en velen het (ook) daarom niet doen. 1% verschil bij 10k is €100 op jaarbasis. En vele Nederlanders zullen niet zo snel 10k hebben en/of niet (volledig) weg willen zetten (1% verschil richting een spaarbank met IP is al veel zeldzamer). Als je vervolgens dus miljoenen Nederlanders hebt met 0 tot 10k euro op de spaarrekening is dat alsnog een enorm bedrag. En wellicht dus een groter bedrag dan wat de vermogende spaarders bij elkaar hebben.W1ck1e schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:28:
[...]
Want bij teveel vermogen krijg je de tip van de grote vier om je geld elders te stallen ?
[ Voor 24% gewijzigd door Frankenstein op 18-07-2024 13:46 ]
Dat is wel heel arrogant van deze machtswellustelING. Dit zogenaamde klantenadvies is puur eigen belang geweest. "Ga maar weg met dat geld, het kost ons geld!".wibblemoo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:32:
Dat deden ze wel ten tijde van negatieve rentes (2021):
[Afbeelding]
Volgens mij zou je 10% theoretisch bij letse belastingdienst moeten kunnen terug vragen.GroteVoet459 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:10:
[...]
Achteraf kan dat niet meer. Zoals in het produktblad en op de website aangegeven moest dat formulier 8 weken voor het einde bij de bank binnen zijn.
Je kunt de bronbelasting in ieder geval opgeven in je aangifte over 2024. Of je het dan (gedeeltelijk) kunt verrekenen hangt af van een boel andere zaken in die aangifte.
Tip voor iedereen is om bij het openen van zo'n deposito direct even een taakje aan te maken in je agenda, zodat je deze stap niet vergeet.
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Denk dat het nog erger is - gezien sommige reacties op bijv NU.nl en een reactie in het vorige deel.Frankenstein schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:01:
[...]
...Maar in werkelijkheid staat heel veel spaargeld helaas bij de grote vier.
Jouw werkgever neemt orders aan die verlies opleveren? Dan is mijn vrouw als ZZPer wel arrogant dat ze alleen opdrachten doet die geld opleveren.Frankenstein schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:43:
[...]
Dat is wel heel arrogant van deze machtswellustelING. Dit zogenaamde klantenadvies is puur eigen belang geweest. "Ga maar weg met dat geld, het kost ons geld!".
Jouw vrouw beunt bij als systeembank?MotorBeast schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:48:
[...]
Jouw werkgever neemt orders aan die verlies opleveren? Dan is mijn vrouw als ZZPer wel arrogant dat ze alleen opdrachten doet die geld opleveren.
En de maandelijkse kosten opvoeren, omdat ze toen opeens minder geld verdienden aan hun klanten. Ik heb nog geen bank gezien die sindsdien die kosten weer heeft verlaagd.wibblemoo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:32:
Dat deden ze wel ten tijde van negatieve rentes (2021):
[Afbeelding]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
It is all about the money. Zeker bij een beursgenoteerd bedrijf als ING. Ik zie het probleem niet. Grote banken verzuipen gewoon in spaargeld. Wet van vraag en aanbod. Les 1 Algemene Economie.
En wederom....jouw werkgever wel?fsfikke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:55:
[...]
En de maandelijkse kosten opvoeren, omdat ze toen opeens minder geld verdienden aan hun klanten. Ik heb nog geen bank gezien die sindsdien die kosten weer heeft verlaagd.
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 18-07-2024 15:14 ]
Het niveau is hier wel wat hoger dan 'Les 1 Economie'. Vraag en aanbod gaat ook mank want ING biedt aan op een imperfecte markt, hence dat de ACM er iets van vindt. Het is niet een dorpsplein met 3 groentekraampjes.MotorBeast schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:09:
[...]
It is all about the money. Zeker bij een beursgenoteerd bedrijf als ING. Ik zie het probleem niet. Grote banken verzuipen gewoon in spaargeld. Wet van vraag en aanbod. Les 1 Algemene Economie.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq