En je zou het zelfs nog heen en weer kunnen schuiven naar een spaar- bank/rekening met instant payments. Dus bv LeasePlan Bank, en volgens mij ook Revolut (alhoewel als je dan het gratis pakket hebt de rente van 2% ook niet veel meer is) en N26 (gratis pakket met 2,8% rente). Dan kun je het dus nu in het weekend dus nog ergens zetten met een iets hogere rente en maandag weer meteen opnemen en doorstorten naar Santander.W1ck1e schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:52:
[...]
Neen, als je geld overschrijft op een vrijdag waarbij het waarschijnlijk is dat het pas maandag aankomt, dan is het dus 3 dagen onderweg. Dan kan je het beter even verplaatsen binnen de bank waar je die betaalrekening en een spaarrekening hebt. Dan krijg je nog een beetje rente. Ik neem aan dat de meeste banken met een betaalrekening deze optie hebben. In ieder geval, sns, asn, ing & abnamro.
@devriesjande En dat kan dan ook op een zaterdag.
Die discussie is nu al zovaak voorbij gekomen, echt iets voor nieuwelingen in deze wereld.
<knip> Vriendelijk en netjes houden svp.
<knip> Vriendelijk en netjes houden svp.
[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 25-05-2024 12:16 ]
We zijn hier op de wereld om (te discussiëren en) te helpen nietwaar?Wietsee. schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:00:
Die discussie is nu al zovaak voorbij gekomen, echt iets voor nieuwelingen in deze wereld. <knip>
[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 25-05-2024 12:16 ]
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Serieuze vraag, waar zit jouw angst als het je niet om de rentedagen gaat?THE_BASE schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:29:
Wellicht gaat het niet over rente dagen, maar over controle waar het geld is. Ik wacht ook liever geen heel weekend op m’n geld en boek het dus op werkdagen ‘s morgens vroeg over. Bij Santander gaat het lekker vlot.
Die rentedagen missen is wel het laatste waar ik over na denk.
Of het nou direct, binnen 24 uur of na 3 dagen fout gaat, maakt voor het vervolgtraject en je overlast toch weinig uit?
Ik kan me voorstellen dat het voelt alsof jouw geld zich in een niemandsland bevindt als het zich tussen twee rekeningen begeeft, maar het is niet dat je dat gevoel kunt beïnvloeden door het moment van overschrijven toch? Enkel de duur van het ongewisse gevoel kun je beïnvloeden.
Het gaat niet per se om welk geld het gaat. De hoeveelheid staat hier verder ook los van en doet er mijn inziens voor jou ook niet toe.naizzen schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:10:
[...]
Krijg je zoveel vakantiegeld dat een paar dagen eerder of later een wezenlijk verschil maakt?
Het zal later zichtbaar zijn, maar de rente datum scheelt hooguit 1 a 2 dagen.
Het gaat er om dat ik een vraag had of het nou wel of niet in het weekend overgemaakt werd. Kan het naar de spaar op de lopende zetten voor een 1% of voor 2,6% meer naar Santander. Daar gaat dit topic over toch?
Heb het alleen nooit in het weekend gedaan omdat ik vermoedde dat het er dan toch pas op maandag op komt te staan. Nu kwam de vraag in mij op of iemand anders dit wellicht al eens gedaan had.
Op weekdagen staat het sowieso snel er op. Wat @RobertMe zegt in de ochtend of de vroege middag staat het altijd dezelfde dag er op. De reacties lezende ga ik het wel even verzetten naar de spaar bij de lopende rekening voor wat wisselgeld die we het einde van het jaar een keer gaan krijgen.

Wie het kleine niet eert...
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Inmiddels is de ‘angst’ wel verdwenen met enige ervaring met verschillende banken. Maar ik heb van de week ook een behoorlijk bedrag voor de eerste keer naar twee nieuwe banken overgemaakt (eerst even een euro als test gedaan).LA-384 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:22:
[...]
Serieuze vraag, waar zit jouw angst als het je niet om de rentedagen gaat?
Of het nou direct, binnen 24 uur of na 3 dagen fout gaat, maakt voor het vervolgtraject en je overlast toch weinig uit?
Ik kan me voorstellen dat het voelt alsof jouw geld zich in een niemandsland bevindt als het zich tussen twee rekeningen begeeft, maar het is niet dat je dat gevoel kunt beïnvloeden door het moment van overschrijven toch? Enkel de duur van het ongewisse gevoel kun je beïnvloeden.
Het zal ongetwijfeld aan mijzelf liggen, maar ik vind het spannender dan instant. Wil gewoon mijn geld kunnen zien.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Wat een dedain heb jij aan je achterste hangen zeg. Ik zeg toch niets voor niets een 'dubbelcheck' of wel? Wellicht dat de Santander bank een vreemde eend in de bijt is, tenslotte vrij nieuw in de NLse markt is het niet.Wietsee. schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:00:
Die discussie is nu al zovaak voorbij gekomen, echt iets voor nieuwelingen in deze wereld. <knip>
Reacties zoals deze maar ook andere hierboven zorgen niet voor een constructieve manier van communiceren dan wel helpen van elkaar. Dat je de moeite neemt om zo een bericht te schrijven en dan niet een eventuele vraag of ervaring te delen is precies wat dit topic niet nodig heeft.

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 25-05-2024 12:17 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja ok, de eerste keer geld overmaken naar een nieuwe bank/rekening kan idd even billenknijpen zijn, maar na een paar transacties is dat ook wel echt over bij mij.THE_BASE schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:30:
Inmiddels is de ‘angst’ wel verdwenen met enige ervaring met verschillende banken. Maar ik heb van de week ook een behoorlijk bedrag voor de eerste keer naar twee nieuwe banken overgemaakt (eerst even een euro als test gedaan).
Het zal ongetwijfeld aan mijzelf liggen, maar ik vind het spannender dan instant. Wil gewoon mijn geld kunnen zien.
Overmaken doe ik nu meestal direct, omdat ik het anders ongetwijfeld weer vergeet en er zomaar weer een week overheen gaat en ik tegen het weekend weer met de zelfde overweging zou komen te zitten. Natuurlijk controleer ik wel altijd even of het aangekomen is. Althans bij de aparte spaarrekening dan. Tussen de lopende rekeningen heb ik automatische opdrachten lopen die al 10 jaar goed gaan. Dat geloof ik inmiddels wel.
Zijn hier mensen die meedoen aan de ING Vakantiegeld spaaractie?
Als ik in het weekend afboek bij een spaarrekening via Raisin, wordt dit verwerkt op de eerstvolgende werkdag, en is het rentedragend tot die werkdag, toch?
(Ik ben er even uit).
(Ik ben er even uit).
Een loterij verdeeld onder vrijwel alle ING klanten, lijkt mij niet heel relevant.esaxum schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:41:
Zijn hier mensen die meedoen aan de ING Vakantiegeld spaaractie?
Hmm ik heb begin jullie een rekening geopend bij de credit Europe bank vanwege de halfjaarlijkse rente actie, 50k daar is beter
Ik wil nu weer een bedragje van 20k van mijn grote bank spaarrekening afhalen, zonde om het daar te laten staan voor 1,5%..
Liever geen raisin, ik kom bij een Nederlandse bank uit op
https://garantibank.nl/nieuwe-klanten-actie
Maar dat is blijkbaar dan ook voor mij maar tot 1 juni en vanaf 2 juni heb ik dan weer een lage rente...
Mja, is 5 jaar vastzetten voor 2,95 bij de LeasePlanbank dan verstandig?
https://www.leaseplanbank.nl/deposito-sparen
Ik wil nu weer een bedragje van 20k van mijn grote bank spaarrekening afhalen, zonde om het daar te laten staan voor 1,5%..
Maar dat is blijkbaar dan ook voor mij maar tot 1 juni en vanaf 2 juni heb ik dan weer een lage rente...
[ Voor 24% gewijzigd door President op 25-05-2024 12:14 ]
Garantibank rente van 3,6% is t/m 31-05-2024, daarna 1,75%President schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:10:
Hmm ik heb begin jullie een rekening geopend bij de credit Europe bank vanwege de halfjaarlijkse rente actie, 50k daar is beter
Zoals ik het lees valt de actierente na 31 mei terug naar 1,75%..President schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:10:
(..)
edit: spuit11
[ Voor 32% gewijzigd door esaxum op 25-05-2024 12:15 ]
Nougat schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:13:
[...]
Garantibank rente van 3,6% is t/m 31-05-2024, daarna 1,75%
Ik vond het idd uit en was mijn bericht aan het bewerken :-Oesaxum schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:14:
[...]
Zoals ik het lees valt de actierente na 31 mei terug naar 1,75%..
edit: spuit11
Meh, mijn hypotheek rente staat nog voor 0,99% vast tot half 2031. Een langlopend deposito is dus ook wel het overwegen waard
Waarom liever geen Raisin? Gewoon uit interesse.President schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:10:
Ik heb het eerder benoemd, bij Evi van Lanschot krijgt je 2,5% rente op het spaarsaldo van de "beleggingsrekening". Je kunt daar ook een rekening openen als je helemaal niet wil beleggen. Nederlands en volgens mij goed betrouwbaar.President schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:10:
Geen Nederlandse bank, in het verleden was het geld terugkrijgen uit ijsland ook al lastig genoeg... Los dat ik echt wel een paar weken of maanden desnoods op het geld kan wachten bij een faillissement, ben ik ook gewoon bang dat men 'zomaar' mijn rekening kan sluiten en het onmogelijk wordt om weer toegang te krijgen.Vinny1 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:27:
[...]
Waarom liever geen Raisin? Gewoon uit interesse.
Je vergeet inflatie. Ik zou mijn geld nooit voor zo'n lange termijn tegen zo'n lage rente vastzetten. Levert eigenlijk niets op. Maar dat ben ik ........President schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:17:
[...]
[...]
Ik vond het idd uit en was mijn bericht aan het bewerken :-O
Meh, mijn hypotheek rente staat nog voor 0,99% vast tot half 2031. Een langlopend deposito is dus ook wel het overwegen waard
Het geld op mijn grootbank rekening staan levert nog minder op...MotorBeast schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:50:
[...]
Je vergeet inflatie. Ik zou mijn geld nooit voor zo'n lange termijn tegen zo'n lage rente vastzetten. Levert eigenlijk niets op. Maar dat ben ik ........
Het enige waarbij het iets oplevert is de beurs, misschien moet ik die maandelijkse 100 euro die ik vorig jaar ben begonnen maar gewoon omzetten naar 'alles wat er eind van de maand over is' en die 70k die ik heb als buffer aanhouden op spaarrekeningen.
Misschien verstandiger dan het bedrag maandelijks met gemiddeld 2k te laten oplopen
Via Raisin kan je ook spaarrekeningen openen bij andere landen met dezelfde rating als NL. Als je rekening 'zomaar' gesloten zou worden, betekent dit niet dat je geld verdwenen is. Je krijgt je geld dan gewoon weer op je tegenrekening gestort. Zolang jij voldoende kan bewijzen waar je geld vandaan komt, wordt je rekening niet 'zomaar' gesloten.President schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:48:
[...]
Geen Nederlandse bank, in het verleden was het geld terugkrijgen uit ijsland ook al lastig genoeg... Los dat ik echt wel een paar weken of maanden desnoods op het geld kan wachten bij een faillissement, ben ik ook gewoon bang dat men 'zomaar' mijn rekening kan sluiten en het onmogelijk wordt om weer toegang te krijgen.
Dat weet ik wel zeker dat dat veel verstandiger is. Als ik zie wat mijn simpele Ishares MSCI World doet ben ik blij dat niet al mijn geld in sparen zit. Beleggen gewoon simpel houden. Pak gewoon Santander 3,6% vrij opneembaar voor je spaargeld. Santander valt echt niet zomaar om als grootste bank van Spanje en ook 1 van de grote spelers ter wereld.President schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:56:
[...]
Het geld op mijn grootbank rekening staan levert nog minder op...
Het enige waarbij het iets oplevert is de beurs, misschien moet ik die maandelijkse 100 euro die ik vorig jaar ben begonnen maar gewoon omzetten naar 'alles wat er eind van de maand over is' en die 70k die ik heb als buffer aanhouden op spaarrekeningen.
Misschien verstandiger dan het bedrag maandelijks met gemiddeld 2k te laten oplopen
NB; mocht de rente dalen gaat de beurs alleen maar harder omhoog.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2024 13:33 ]
Ja Nederlandse banken geven een heel veilig gevoel bij sommige. Hadden we hier nog een discussie over van de week. Was gisteren een vrouw op tv die "maar" 1 ton kwijt was bij Bunq. Die had niet meer zo'n goed gevoel volgens mij.Novax schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:01:
Bunq heeft ook een mooie rente van 2,46% en Nederlandse bank, dus heel veilig
https://nos.nl/artikel/25...unq-veiligheid-geen-thema
@W1ck1e
Ja dat instant payments had ik even over het hoofd gezien. Toch even uitgerekend. Stel 2500 Euro vakantiegeld. Dat levert bij LPB toch 15 cent per dag op.
Ja dat instant payments had ik even over het hoofd gezien. Toch even uitgerekend. Stel 2500 Euro vakantiegeld. Dat levert bij LPB toch 15 cent per dag op.
Garanti heeft ook nog een 3 maands depo voor 3.3%.President schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:10:
Wiskunde is de taal van de natuur.
In mijn ervaring zit er geen verschil tussen in het weekend afboeken of op maandagmorgen. Hoe het met rentedag en zo zit durf ik niet te zeggen. Waarbij er dus ook weer banken zijn waarbij het altijd een dag duurt om geld op te nemen (Renault, terwijl Distingo volgens mij wel dezelfde dag kan afschrijven).Frankenstein schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:48:
Als ik in het weekend afboek bij een spaarrekening via Raisin, wordt dit verwerkt op de eerstvolgende werkdag, en is het rentedragend tot die werkdag, toch?
(Ik ben er even uit).
Maar officieel / wettelijk zou het bedrag rente moeten opleveren tot het moment van het daadwerkelijk uitvoeren van de transactie. En OpenBank schijnt dit niet te doen en dus onwettig. Transactie wordt daar altijd pas een (werk)dag later uitgevoerd en die dag schijn je geen rente over te ontvangen.
Als je dan in het weekend via IP overboekt, krijg je dan per die datum daadwerkelijk rente of geldt dan de eerstvolgende werkdaag als rentedatum? Dat het geld op je rekening staat wil (volgens mij) niet zeggen dat je per die datum ook rente krijgt.devriesjande schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:51:
@W1ck1e
Credit Europe Bank heeft op dit moment ook een actierente van 3,75% gegarandeerd voor 6 maanden.
Volgens mij echter wel. Volgens mij is "valutadatum" de term daarvoor.sanook schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:19:
[...]
... Dat het geld op je rekening staat wil (volgens mij) niet zeggen dat je per die datum ook rente krijgt.
@RobertMe Ik verwacht het volgende, en volgens mij is dat ook logisch:
als ik geld overboek van rekening A naar rekening B op moment T1, en ik zie meteen het saldo op A dalen, dan staat het wat mij betreft niet meer op rekening A, en krijg ik op A geen rente meer over het opgenomen bedrag.
zodra het bedrag op moment T2 op rekening B zichtbaar is (op of na de eventueel vermelde valutadatum) krijg ik op B rente over het overgemaakte bedrag.
Als de valuta datum van T1 & T2 gelijk zijn is het voor mij instant genoeg, ik loop dan geen rente mis. Indien de valuta data verschillen kan ik niet bepalen wat daar de oorzaak van is, laat staan wie er schuldig aan is. Er kan zo maar een derde partij in het geding zijn.
ik vergelijk het maar even met het kopen van een concertkaartje in de voorverkoop.
het geld ben je meteen kwijt en het concert krijg je wanneer wanneer de band start te spelen.
in de tussentijd is het geld onderweg.
@tim106gti
De actie loopt al een tijdje, maar inderdaad nog steeds interessant voor nieuwe klanten.Hendriks1 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 02:28:
CEB naar 3,75% indien je nieuwe klant wordt! Gegarandeerd voor de eerste 6 mnd, dat lijkt toch niet verkeerd, was 3,55%
...
[ Voor 54% gewijzigd door W1ck1e op 26-05-2024 10:23 ]
Na het inloggen op de Raisin website vanochtend, zie ik het volgende staan bij mijn saldo: "Not available".
Hebben jullie hetzelfde probleem?
Geen problemen hier.petertje89 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:35:
Na het inloggen op de Raisin website vanochtend, zie ik het volgende staan bij mijn saldo: "Not available".
Banken hanteren doorgaans het laagste saldo gedurende een dag - niet het hoogste. Als jij ‘s ochtends €500 op de spaarrekening hebt staan en ‘s middags (met valutadatum van die dag) €800, dan zal je die dag normaal alsnog alleen over die €500 rente ontvangen en pas vanaf de volgende dag over die €800.W1ck1e schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:17:
[...]
Volgens mij echter wel. Volgens mij is "valutadatum" de term daarvoor.
@RobertMe Ik verwacht het volgende, en volgens mij is dat ook logisch:
als ik geld overboek van rekening A naar rekening B op moment T1, en ik zie meteen het saldo op A dalen, dan staat het wat mij betreft niet meer op rekening A, en krijg ik op A geen rente meer over het opgenomen bedrag.
zodra het bedrag op moment T2 op rekening B zichtbaar is (op of na de eventueel vermelde valutadatum) krijg ik op B rente over het overgemaakte bedrag.
Als de valuta datum van T1 & T2 gelijk zijn is het voor mij instant genoeg, ik loop dan geen rente mis. Indien de valuta data verschillen kan ik niet bepalen wat daar de oorzaak van is, laat staan wie er schuldig aan is. Er kan zo maar een derde partij in het geding zijn.
ik vergelijk het maar even met het kopen van een concertkaartje in de voorverkoop.
het geld ben je meteen kwijt en het concert krijg je wanneer wanneer de band start te spelen.
in de tussentijd is het geld onderweg.
Ja hier ook "undefined" en "not available" op het startscherm.petertje89 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:35:
Als je echter naar een detailscherm gaat en vervolgens weer terug naar het startscherm dan is het wel goed.
Best wel veel bugjes en problemen met het platform van Raisin...
[ Voor 7% gewijzigd door marktweakt op 26-05-2024 11:12 ]
@Uniciteit Herinner jij je deze nog ?Uniciteit schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:57:
[...]
Banken hanteren doorgaans het laagste saldo gedurende een dag - niet het hoogste. Als jij ‘s ochtends €500 op de spaarrekening hebt staan en ‘s middags (met valutadatum van die dag) €800, dan zal je die dag normaal alsnog alleen over die €500 rente ontvangen en pas vanaf de volgende dag over die €800.
Dus in jouw voorbeeld krijg ik wel rente over die 800 euro, op de dag van de aanvuling.W1ck1e schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:57:
[...]
Bij de rekeningen die ik heb bij verschillende banken telt het saldo dat aan het eind van de dag op de rekening staat. Ik houd mijn rekeningen bij in een excel sheet. Daar kan ik de rente berekening controleren.
Als ik op dezelfde werkdag geld overboek van Garanti via ING naar TR dan krijg ik rente over het verplaatste bedrag:
Garanti: tot en met de voorgaande dag
ING: niet
TR: vanaf en inclusief de dag van de overboeking
[ Voor 31% gewijzigd door W1ck1e op 26-05-2024 11:39 ]
Ja hoor gebeurt vaker. Geen paniek. Ik zou pas bellen als het de 3e werkdag nog zo is.petertje89 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:35:
Yes, prettig van Trade Republic maar bij de meeste banken dus niet!W1ck1e schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:35:
[...]
@Uniciteit Herinner jij je deze nog ?
[...]
Dus in jouw voorbeeld krijg ik wel rente over die 800 euro, op de dag van de aanvuling.
Ik wel, bij alle banken die ik "heb".Uniciteit schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:03:
[...]
Yes, prettig van Trade Republic maar bij de meeste banken dus niet!
Het gaat mij erom dat wat jij hier beweert volgens mij niet klopt.
Dat er bij de meerderheid van de banken wordt gekeken naar het laagste saldo op een dag voor de berekening van de rente? Ik denk dat het wel klopt. We verschillen van mening dus wie weet kan een andere, derde persoon in dit topic uitsluitsel geven.W1ck1e schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:37:
[...]
Het gaat mij erom dat wat jij hier beweert volgens mij niet klopt.
Ik laat me verrassen.Uniciteit schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:40:
[...]
Dat er bij de meerderheid van de banken wordt gekeken naar het laagste saldo op een dag voor de berekening van de rente? Ik denk dat het wel klopt. We verschillen van mening dus wie weet kan een andere, derde persoon in dit topic uitsluitsel geven.
Bij mij zijn bijschrijvingen bij al mijn banken, behalve bij bunq, dezelfde dag rentedragend. En zelfs bij bunq als de bijschrijving vlak na 24.00 uur plaatsvindt is de bijschrijving dezelfde dag rentedragend.
Ah, kijk, top, duidelijkheid!rechtsherstel schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:51:
Bij mij zijn bijschrijvingen bij al mijn banken, behalve bij bunq, dezelfde dag rentedragend. En zelfs bij bunq als de bijschrijving vlak na 24.00 uur plaatsvindt is de bijschrijving dezelfde dag rentedragend.
———————
Als ik zo teruglees, dan is er denk ook sprake van een verschil in interpretatie.
Als ik bijv. terugkijk naar wat @W1ck1e schreef, dan valt het me nu pas op dat hij bijv. onderstaande anders interpreteer dan ik:
Ik zie hierin juist het bewijs dat het laagste saldo wordt gehanteerd, want bij zowel Garantie als ING wordt er geen rente uitgekeerd (oftewel: er wordt gekeken naar het laagste saldo op de desbetreffende dag van overschrijving). @W1ck1e ziet hierin juist dat het hoogste saldo wordt gehanteerd, want bij TR wordt er wel rente uitgekeerd (oftewel het hoogste saldo op desbetreffende dag).Garanti: tot en met de voorgaande dag
ING: niet
TR: vanaf en inclusief de dag van de overboeking
In mijn geval kijk ik dus eerder naar waar het geld vandaan komt, terwijl hij juist keek naar waar het geld naartoe gaat. Uiteindelijk is het een beetje broekzak-vestzak verhaal, want de conclusie is hetzelfde: je zal nooit ergens dubbel de rente krijgen. Er is een overschrijving en slechts op een van de twee locaties zul je rente krijgen.
(En daar bovenop dus nog de verwarring dat blijkbaar banken zoals Bunq het nog eens net ietsjes anders doen + dat instant payments ook weer anders worden verwerkt).
Bij “het laagste saldo op een dag” zou je toch rente mislopen als je geld overmaakt? Rekening A heeft 1000 euro, rekening B heeft 0. Als alles over wordt gemaakt van A naar B is het laagste saldo die dag 0 voor allebei dus zou je geen rente krijgen. Dat klopt niet.
@Uniciteit Banken kijken om 23:59:59 (of een ander vast moment voor die bank) wat er op de rekening staat, niet naar het laagste saldo van de dag, wel het laatste. 
Als ik op dinsdag geld van garanti via ing geld overschrijf naar tr.
Dan is het geld weg bij garanti. Geen rente op dinsdag. Wel t/m maandag.
En voorbij gekomen bij ing. Geen rente.
En aangekomen bij tr. Wel rente op dinsdag.
Mijn banken zijn nu: asn, ing, anadolu, ceb, dhb, garanti, lpb, lloyds, nibc, ykb, n26, tr. Met uiteraard bij een aantal weinig saldo.
Mijn banken zijn nu: asn, ing, anadolu, ceb, dhb, garanti, lpb, lloyds, nibc, ykb, n26, tr. Met uiteraard bij een aantal weinig saldo.
[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 26-05-2024 14:43 ]
Ik weet het! Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Laten we de discussie maar stoppen over die ene, of misschien zelfs wel twee rentedagen. Bij een overboeking van € 100.000 bij een rente van een whopping 4,00% hebben we het over een bedrag van € 10 per dag, afgerond wat je zou kunnen mislopen.
Ik kijk liever naar het voordeel dat ik heb gehad sinds ik ben overgestapt van de laagrentende of negatief rentende banken naar de hoger rentende alternatieven.
Laten we de discussie maar stoppen over die ene, of misschien zelfs wel twee rentedagen. Bij een overboeking van € 100.000 bij een rente van een whopping 4,00% hebben we het over een bedrag van € 10 per dag, afgerond wat je zou kunnen mislopen.
Ik kijk liever naar het voordeel dat ik heb gehad sinds ik ben overgestapt van de laagrentende of negatief rentende banken naar de hoger rentende alternatieven.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
@Meubelmaker Bij 0 rentedagen loont elke renteverhoging. Bij 1 of 2 of meer hangt het af van het verschil.
En jouw laatste punt: daarvoor is dit spaartopic. Dat spaarders hun rente veilig maximaliseren. Met behulp van correcte informatie.
En jouw laatste punt: daarvoor is dit spaartopic. Dat spaarders hun rente veilig maximaliseren. Met behulp van correcte informatie.
[ Voor 38% gewijzigd door W1ck1e op 26-05-2024 15:18 ]
Na de perikelen rondom bunq heb ik ons spaargeld daar weggehaald, en nu aan het kijken om het elders te laten renderen. Ik zie dat N26 4% rente biedt bij een Metal pakket (202,80 EUR/jaar) wat bij 50.000 EUR een jaarrente oplevert van 2000 euro. Zelfs na aftrek van de kosten voor het Metal betaalpakket is dat fors meer rente (=3,6%) dan op menig ander vrij opneembare spaarrekening.
Ik zie N26 echter niet terugkomen in de meeste spaarrente vergelijkers zoals spaarrente.nl of vanspaarbankveranderen.nl. Zijn daar concrete redenen voor, berust het op toeval, of zijn er bijvoorbeeld addertjes onder het gras voor sparen bij N26? Ik zie er voor zo ver ik weet geen redenen voor. N26 valt onder het Duitse DGS.
Ik zie N26 echter niet terugkomen in de meeste spaarrente vergelijkers zoals spaarrente.nl of vanspaarbankveranderen.nl. Zijn daar concrete redenen voor, berust het op toeval, of zijn er bijvoorbeeld addertjes onder het gras voor sparen bij N26? Ik zie er voor zo ver ik weet geen redenen voor. N26 valt onder het Duitse DGS.
De meeste vergelijkingssites vergelijken spaarrekeningen zonder bijzondere voorwaarden. De hogere rente bij N26 heeft als bijzondere voorwaarde dat je een pakket moet gebruiken met maandelijkse kosten.Nieknikey schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:12:
Maar vanspaarbankveranderen.nl heeft een andere reden waarom ze N26 niet opnemen in de vergelijking:
Blijft de vraag staan waarom we deze spaarrente niet hebben opgenomen in onze vergelijking van spaarrekeningen. Het antwoord daarop is vrij simpel. Dat is niet omdat er iets mis is met N26 of omdat we ze niet vertrouwen (alhoewel er vorig jaar wel berichten waren over verscherpt toezicht bij N26) - het gaat eenvoudigweg om de communicatie.
N26 richt zich qua communicatie niet op de Nederlandse spaarder, en dat is voor ons een voorwaarde om spaarrekeningen op te nemen in onze vergelijkingen. Een Nederlandstalige website en klantenservice, dat hanteren wij als grens om een rekening wel of niet op te nemen. Voor zover ik zo snel kan zien is er geen sprake van communicatie in het Nederlands - zoals bij wel meer fintech bedrijven. Ook bunq doet veel in het Engels, maar niet alles. En dat is dan ook nog een werkelijk in Nederland gevestigd bedrijf, dus dat is nog net even anders.
Ze zeggen bij N26 op de website wel letterlijk dat je er als Nederlander welkom bent om een rekening te openen:
Maar ja, dat doen ze in het Engels. Zodra ze een website en klantenservice inrichten waarmee ze in het Nederlands gaan communiceren, zullen wij ze met liefde opnemen in onze vergelijking van spaarmogelijkheden!
https://www.vanspaarbankv...elijking-van-spaarrentes/Nieknikey schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:12:
Na de perikelen rondom bunq heb ik ons spaargeld daar weggehaald, en nu aan het kijken om het elders te laten renderen. Ik zie dat N26 4% rente biedt bij een Metal pakket (202,80 EUR/jaar) wat bij 50.000 EUR een jaarrente oplevert van 2000 euro. Zelfs na aftrek van de kosten voor het Metal betaalpakket is dat fors meer rente (=3,6%) dan op menig ander vrij opneembare spaarrekening.
Santander heeft 3,6% vrij opneembaar met minder gedoe, als je verder niet plant om iets van N26 te gaan gebruiken.Nieknikey schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:12:
Zelfs na aftrek van de kosten voor het Metal betaalpakket is dat fors meer rente (=3,6%) dan op menig ander vrij opneembare spaarrekening.
@W1ck1e Het gaat mij uiteraard niet om het mogelijke renteverlies door overboekingen op dagen dat banken niet actief zijn. Discussies hierover zijn uiteraard mogelijk maar vervallen vaak in een welles nietes discussie.W1ck1e schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:00:
@Meubelmaker Bij 0 rentedagen loont elke renteverhoging. Bij 1 of 2 of meer hangt het af van het verschil.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Vandaag heb ik hier vanuit Bunq een e-mail over gehad. Ze proberen schade te beperken.handoff schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:08:
https://nos.nl/l/2521727
[...]
Ali Niknam heeft het niet zo op veiligheid.
Belangrijk
bericht
Beste mede-bunqer,
Natuurlijk hebben ook wij de recente media-ophef meegekregen. We vinden het ongelofelijk pijnlijk dat er onschuldige slachtoffers vallen door kwaadwillende criminelen en doen er oprecht alles aan om iedereen zo veilig mogelijk te houden.
Graag geven we je daarom een overzicht van alle veiligheidsmaatregelen die jou en je geld beschermen. Het is daarbij goed om te weten dat beveiliging bij bunq sinds jaar en dag de hoogste prioriteit heeft en we een schoon track-record hebben: nog nooit heeft iemand ook maar een cent verloren door een veiligheidskwestie bij bunq.
We beschermen jou en je geld o.a. door:
- Meerlaagse beveiliging (2-factor authentication/multi-factor authentication)
- Biometrische beveiliging
- Een modern software platform dat ontwikkeld is met security-first principes in de architectuur
- Gebruik van de allerlaatste technieken, zoals bijvoorbeeld AI, voor het monitoren van je rekeningen
- Je 24/7 de mogelijkheid geven om zelf direct de toegang tot je rekening(en) te beheren, zonder dat je daarbij afhankelijk bent van een accountmanager of een helpdesk
- Realtime notificaties waardoor je altijd direct op de hoogte bent van wat er gebeurt en in kan grijpen indien nodig
bunq’s veiligheidssysteem is moderner, en gaat op veel punten verder dan die van veel traditionele banken. De enige manier waarop je ten prooi kan vallen aan de kwade intenties van misdadigers, is door misleid te worden en je persoonlijke én biometrische gegevens af te staan. Wanneer je deze gegevens aan slinkse kwaadwillenden overhandigt, worden de beveiligingsmaatregelen ongewild buitenspel gezet.
Let op: wij bellen nóóit
Telefoon- en e-mailverkeer is inherent onveilig. Juist daarom hebben we bij bunq vanaf lancering gezegd: we bellen je nooit. In tegenstelling tot oudere banken kan je bij bunq álles via de app regelen. Onveilig telefonisch contact is dus nooit nodig. We zullen je nooit om gevoelige informatie vragen en alle gevoelige communicatie verloopt uitsluitend via de beveiligde app-omgeving. Als iemand je belt en beweert een medewerker van bunq te zijn, hang direct op en meld het via https://bunq.com/report.
Wat als een derde toch per ongeluk toegang krijgt?
- Blokkeer onmiddellijk de toegang door een van deze stappen te nemen:
-- Reageer op het waarschuwingsbericht dat je krijgt elke keer dat een nieuw apparaat inlogt; door 1 druk op de knop breng je jezelf in veiligheid en blokkeer je alle ongewilde toegang en apparaten
-- Of, ga naar de app en blokkeer toegang van derden, zie hier hoe: Together
-- Lukt dit om welke reden dan ook niet, dan kan je contact opnemen met ons noodnummer: +31208083666. Hierna wordt de rekening onmiddellijk geblokkeerd
-- Mocht dit ook niet lukken, dan kan je contact opnemen met SOS-support, waar je binnen 10 minuten wordt geholpen
- Vul dit formulier in. Wij zetten vervolgens alles op alles en proberen de reeds gedane overboekingen te blokkeren of terug te halen. We zijn daarvoor wel afhankelijk van de medewerking van andere banken.
- Nadat dit proces is voltooid, kijken we bij eventuele restschade of je mogelijk in aanmerking komt voor een coulancevergoeding. Voor het vaststellen hiervan gebruiken we dezelfde criteria als vele andere banken, en laten ons leiden door de wet en de richtlijnen van de NVB.
Nazorg
We kiezen er al sinds het begin van bunq bewust voor om niet te bellen - juist omdat phishing via telefoongesprekken plaatsvindt. We zijn ons er echter van bewust dat op sommige momenten een menselijke stem van grote waarde is. We zijn dan ook aan het kijken hoe we kunnen verbeteren, zonder afbreuk te doen aan jouw veiligheid.
Bovendien zijn we bezig met andere verbeteringen, zoals het aannemen van meer Nederlands sprekende collega’s, om minder afhankelijk te zijn van de Engelse taal.
Voorkomen
Online fraude neemt al jaren toe. In 2023 werd maar liefst een op de zes Nederlanders - zo’n 3 miljoen mensen (!) - slachtoffer van een online delict. Al jaren zet bunq zich in om deze trend te keren. Dit kan alleen door samenwerking: tussen banken, telecom (die de telefoontjes en smsjes faciliteren), hosting partijen (waar de illegale sites staan) en de politie. Want als daders vrijuit gaan loont misdaad. En dat zou niet zo moeten zijn.
Stay safe,
bunq
bank of The Free
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Vreemd mailtje. En wat bedoelen ze hiermee?RobinNL schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:20:
[...]
Vandaag heb ik hier vanuit Bunq een e-mail over gehad. Ze proberen schade te beperken.
[...]
Lukt dit om welke reden dan ook niet, dan kan je contact opnemen met ons noodnummer: +31208083666. Hierna wordt de rekening onmiddellijk geblokkeerd
-- Mocht dit ook niet lukken, dan kan je contact opnemen met SOS-support, waar je binnen 10 minuten wordt geholpen
Ik ben in paniek dus bel het noodnummer maar grote kans dat er niet wordt opgenomen dus neem ik contact op met SOS-support (hoe dan? In morsecode?) waar degene die niet op het noodnummer reageerde me nu wel binnen tien minuten helpt?
Voor meer nieuws over Bunq en alles daarover de afgelopen dagen over deze bank, kun je het beste verder naar Bunq tweakers.RobinNL schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:20:
[...]
Vandaag heb ik hier vanuit Bunq een e-mail over gehad. Ze proberen schade te beperken.
[...]
Discussie over & Ervaringen met bunq
[ Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 26-05-2024 18:45 ]
Als je bij N26 meteen voor een jaar betaald is het € 162,-Nieknikey schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:12:
Even snel de site bekeken maar ik lees nergens tot welk bedrag die rente geldt. Weet jij dat zo? Is dat max 50K of nog meer?Nieknikey schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:12:
Je hebt alleen geen garantie dat die rente ook een jaar lang zo blijft.Nieknikey schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:12:
Als het na een halfjaar veranderd maar je wel al voor het hele jaar hebt betaald is het minder gunstig.
Hoe ik het begrepen heb ben je wel verplicht om het een jaar aan te houden. Alleen kun je dus kiezen of je in 12 termijnen betaald of in 1 keer. Ondanks dat je dus per maand betaalt, kun je niet per maand opzeggen.dutchgio schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:02:
[...]
Je hebt alleen geen garantie dat die rente ook een jaar lang zo blijft.
Als het na een halfjaar veranderd maar je wel al voor het hele jaar hebt betaald is het minder gunstig.
Waarom zo veel banken als ik vragen mag? Ik zou gek worden van zo veel rekeningen. of je moet zoveel geld te spreiden hebben i.v.m. het DGS.W1ck1e schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:35:
@Uniciteit Banken kijken om 23:59:59 (of een ander vast moment voor die bank) wat er op de rekening staat, niet naar het laagste saldo van de dag, wel het laatste.
Niet opzeggen maar geld er wel afhalen (staat er al). Of deposito afgesloten dat nog loopt maar (uiteraard) niet 100% van spaargeld in één deposito gestopt. Of instant payments met lagere rente vs hoge rente maar geen IP. Of...Il 2 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:45:
[...]
Waarom zo veel banken als ik vragen mag? Ik zou gek worden van zo veel rekeningen. of je moet zoveel geld te spreiden hebben i.v.m. het DGS.
Ik zat ook al te kijken, maar blijkbaar:Tribunus schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:36:
[...]
Even snel de site bekeken maar ik lees nergens tot welk bedrag die rente geldt. Weet jij dat zo? Is dat max 50K of nog meer?
Dus dat maakt het wel heel interessant, maar ook spannend, tenslotte is het DGS tot 100k.. maar 4% op alles..You may deposit as much money as you like into your savings account: you’ll earn interest on the total balance of your Instant Savings account. The sky’s the limit.
Maar is inlezen hoe stabiel N26 is, en of het nog geen 'bunqje' heeft gedaan in duitsland/de media
Ik zit te twijfelen om het spaargeld weg te halen bij bunq en naar santander of openbank te sturen. Bij openbank zie ik dat je 50euro extra krijgt als je nu een betaal & spaarrekening opent. Is er een reden om niet naar openbank te gaan? Ik kan in dit topic zo niks vinden
Erfbelasting kan een reden zijn om niet naar OpenBank (of een andere Spaanse bank) te gaan. Is heel veel onduidelijkheid over.wjsiebes schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:29:
Ik zit te twijfelen om het spaargeld weg te halen bij bunq en naar santander of openbank te sturen. Bij openbank zie ik dat je 50euro extra krijgt als je nu een betaal & spaarrekening opent. Is er een reden om niet naar openbank te gaan? Ik kan in dit topic zo niks vinden
Voordat het dgs bedrag naar 100k ging had ik meerdere rekeningen nodig. Daarvan heb ik er een aantal nog steeds. Maar ik sluit een rekening niet wanneer de rente te laag is geworden. Die laat ik dan gewoon slapen, met een saldo van een paar euro. En wat @RobertMe schrijft over deposito's. En neen, ik word er niet gek van.Il 2 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:45:
[...]
Waarom zo veel banken als ik vragen mag? Ik zou gek worden van zo veel rekeningen. of je moet zoveel geld te spreiden hebben i.v.m. het DGS.
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 27-05-2024 07:55 ]
Volgens mij is de minimale periode 12 maanden, daarna kan je maandelijks opzeggen. En ik heb ergens gelezen dat wanneer je in een volgend jaar opzegt terwijl je voor het hele jaar betaald hebt je een deel van je geld terug krijgt (het meerdere boven het aantal maanden maal het maandbedrag). Maar pin me daar niet op vast.RobertMe schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:07:
[...]
Hoe ik het begrepen heb ben je wel verplicht om het een jaar aan te houden. Alleen kun je dus kiezen of je in 12 termijnen betaald of in 1 keer. Ondanks dat je dus per maand betaalt, kun je niet per maand opzeggen.
@CT Ik zou NOOIT meer dan het dgs bedrag op een enkele bank zetten.
Antwoorden op andere vragen zijn wellicht te vinden in het "N26" draadje, of daar te plaatsen.
[ Voor 47% gewijzigd door W1ck1e op 27-05-2024 08:05 ]
Er kunnen wel redenen zijn waarom dat kan/moet. Maar je door de hoge rente laten verleiden tot meer saldo lijkt mij een no-go. Dat neigt toch naar Icesave praktijken.W1ck1e schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:56:
[...]
@CT Ik zou NOOIT meer dan het dgs bedrag op een enkele bank zetten.
Ik zou graag m'n deposito, welke nog tot einde van het jaar doorloopt willen beëindigen. Echter wordt er bij Raisin een reden gevraagd, deze doorgegeven en 30 minuten later een reactie ontvangen dat de betreffende bank niet akkoord gaat met de beëindigen.
Iemand die eens een deposito vroegtijdig heeft (kunnen) beëindigen?
Het hangt af van de bank (en soms ook binnen de bank van het gekozen product) of een deposito voortijdig kan worden beëindigd en onder welke voorwaarden. Er is dus weinig algemeen te zeggen over het beëindigen van een deposito bij "een" bank.Jcrs7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:24:
Ik zou graag m'n deposito, welke nog tot einde van het jaar doorloopt willen beëindigen. Echter wordt er bij Raisin een reden gevraagd, deze doorgegeven en 30 minuten later een reactie ontvangen dat de betreffende bank niet akkoord gaat met de beëindigen.
Je bent de deposito aangegaan voor een afgesproken termijn, en je moet een goede reden hebben om de bank te overtuigen deze eerder te laten beëindigen. Alleen een deposito die staat aangegeven als 'flexibel deposito' kan je op ieder gewenst moment zonder opgaaf van reden beëindigen. De rente daarvan is in de regel lager dan bij deposito’s waar dat niet mogelijk is.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2024 08:32 ]
Wat zijn de afgesproken voorwaarden voor beëindiging?Jcrs7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:24:
Bij een deposito krijg je juist een hogere rente, omdat de vertrekker weet hoe lang ze jou geld kunnen gebruiken. Dus openbreken zal consequenties hebben, ben ik bang.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Voor de spaarders bij lloyds. Morgen is de aktie van 3% afgelopen en zullen we zien wat de nieuwe rente is. Wellicht de 2,5% wat het voorheen voor de aktie was. In dat geval zitten ze in de buurt van Yapi.
Ik heb een deposito lopen bij Collector en een bij TF bank, beide tot einde van 't jaar. Om vroegtijdig te beëindigen moet er dus via Raisin elektronisch worden ingediend, zo staat beschreven in het productie informatieblad.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:25:
[...]
Het hangt af van de bank (en soms ook binnen de bank van het gekozen product) of een deposito voortijdig kan worden beëindigd en onder welke voorwaarden. Er is dus weinig algemeen te zeggen over het beëindigen van een deposito bij "een" bank.
Klopt dat je deze voor een bepaalde periode aangaat, maar momenteel door een financiële tegenvaller zou ik deze dus vroegtijdig willen openbreken.Zr40 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:31:
Je bent de deposito aangegaan voor een afgesproken termijn, en je moet een goede reden hebben om de bank te overtuigen deze eerder te laten beëindigen. Alleen een deposito die staat aangegeven als 'flexibel deposito' kan je op ieder gewenst moment zonder opgaaf van reden beëindigen. De rente daarvan is in de regel lager dan bij deposito’s waar dat niet mogelijk is.
Ik heb namelijk aangegeven dat ik alleen de inleg terug wil hebben, de rente over de periode wil ik dan laten vervallen.
Klopt, zoals hierboven geschreven wil ik akkoord gaan met alleen de inleg terug zonder de opgebouwde rente.Jumpman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:36:
[...]
Wat zijn de afgesproken voorwaarden voor beëindiging?
Bij een deposito krijg je juist een hogere rente, omdat de vertrekker weet hoe lang ze jou geld kunnen gebruiken. Dus openbreken zal consequenties hebben, ben ik bang.
Als ik nu in de productbladen van die banken kijk staat er (dikgedrukt)Jcrs7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:58:
[...]
Ik heb een deposito lopen bij Collector en een bij TF bank, beide tot einde van 't jaar. Om vroegtijdig te beëindigen moet er dus via Raisin elektronisch worden ingediend, zo staat beschreven in het productie informatieblad.
[...]
Klopt dat je deze voor een bepaalde periode aangaat, maar momenteel door een financiële tegenvaller zou ik deze dus vroegtijdig willen openbreken.
Ik heb namelijk aangegeven dat ik alleen de inleg terug wil hebben, de rente over de periode wil ik dan laten vervallen.
[...]
Klopt, zoals hierboven geschreven wil ik akkoord gaan met alleen de inleg terug zonder de opgebouwde rente.
Je bent dus overgeleverd aan de bank. Als zij om de één of andere reden het geld nodig hebben zal je moeten wachten tot de einddatum.De
Bank reserveert het recht elk verzoek te accepteren of weigeren op
individuele basis.
Waar jij nu mee akkoord wilt gaan doet er niet toe. Je bent (waarschijnlijk) akkoord gegaan met dat de bank volledige vrijheid heeft om wel of niet akkoord te gaan met een aanvraag voor vroegtijdige beeindiging en daar moet je het mee doen.Jcrs7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:58:
[...]
Ik heb een deposito lopen bij Collector en een bij TF bank, beide tot einde van 't jaar. Om vroegtijdig te beëindigen moet er dus via Raisin elektronisch worden ingediend, zo staat beschreven in het productie informatieblad.
[...]
Klopt dat je deze voor een bepaalde periode aangaat, maar momenteel door een financiële tegenvaller zou ik deze dus vroegtijdig willen openbreken.
[...]
Klopt, zoals hierboven geschreven wil ik akkoord gaan met alleen de inleg terug zonder de opgebouwde rente.
Wellicht dat in de AV zaken staan waaronder het sowieso wel kan. En dan kun je daar een verhaal omheen verzinnen (/frauderen?). Waarbij "schuldsanering" bij sommige banken wel een valide reden is tot vroegtijdige beëindiging. Maar dan moet je daar normaliter ook bewijs van overleggen. (Dat je niet hebt tenzij je daadwerkelijk in schuldsanering beland)
Inderdaad, redenen met juridische consequenties (schuldsanering, echtscheiding, overlijden) zijn vaak een reden voor een bank om toch vroegtijdige beëindiging toe te staan. Of je zit halverwege een 10 jaars deposito met een hoge rente en het gaat slecht met de economie, dan kan het financieel interessant zijn voor de bank.
Maar in jouw geval heb je gewoon pech, helaas. Het geld eerder nodig hebben is precies waarom er flexibele deposito's zijn, en daar heb je niet voor gekozen.
Maar in jouw geval heb je gewoon pech, helaas. Het geld eerder nodig hebben is precies waarom er flexibele deposito's zijn, en daar heb je niet voor gekozen.
Distingo wil weer terug aan de top bij Raisin en gaat morgen de rente verhogen naar 3,33% (3,37 % effectief)
Bron?Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:45:
Distingo wil weer terug aan de top bij Raisin en gaat morgen de rente verhogen naar 3,33% (3,37 % effectief)
Ben benieuwd..
Bron: https://www.iex.nl/Nieuws...r-renteverlaging-ECB.aspxDe kans dat de Europese Centrale Bank volgende week de rente verlaagt, lijkt groot, en mogelijk volgen er meer verlagingen dit jaar. Dit blijkt uit een interview in de Financial Times met ECB-hoofdeconoom Philip Lane.
Klopt, staat er bij mij ook zo in.Wolly schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:14:
[...]
Als ik nu in de productbladen van die banken kijk staat er (dikgedrukt)
[...]
Je bent dus overgeleverd aan de bank. Als zij om de één of andere reden het geld nodig hebben zal je moeten wachten tot de einddatum.
Klopt, ben bang dat ik de looptijd zal moeten uitzitten.RobertMe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:16:
[...]
Waar jij nu mee akkoord wilt gaan doet er niet toe. Je bent (waarschijnlijk) akkoord gegaan met dat de bank volledige vrijheid heeft om wel of niet akkoord te gaan met een aanvraag voor vroegtijdige beeindiging en daar moet je het mee doen.
Wellicht dat in de AV zaken staan waaronder het sowieso wel kan. En dan kun je daar een verhaal omheen verzinnen (/frauderen?). Waarbij "schuldsanering" bij sommige banken wel een valide reden is tot vroegtijdige beëindiging. Maar dan moet je daar normaliter ook bewijs van overleggen. (Dat je niet hebt tenzij je daadwerkelijk in schuldsanering beland)
Jup, ben er bang voor. Zal nog eens een poging wagen met een aanvraag voor vroegtijdig beëindigenZr40 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:25:
Inderdaad, redenen met juridische consequenties (schuldsanering, echtscheiding, overlijden) zijn vaak een reden voor een bank om toch vroegtijdige beëindiging toe te staan. Of je zit halverwege een 10 jaars deposito met een hoge rente en het gaat slecht met de economie, dan kan het financieel interessant zijn voor de bank.
Anoniem: 1760466
Ja.wetsteyn schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:46:
Heeft iemand ervaring met Garantibank?
Zit nu al 2 weken te wachten op de verificatie te wachten.
Twijfel of ik niet eerder bij Santander een rekening open.
Ging vlot genoeg.
Heeft iemand ervaring met het openen van een rekening bij Santander? Ik wacht inmiddels al een week op goedkeuring terwijl het kennelijk 24 uur zou moeten duren.
gistermiddag geopend en mijn eerste overboeking gedaan, dat zou de laatste stap moeten zijn (maar zoals ze aangeven zou dat Max 72 uur moeten duren).SamPep schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:57:
Heeft iemand ervaring met het openen van een rekening bij Santander? Ik wacht inmiddels al een week op goedkeuring terwijl het kennelijk 24 uur zou moeten duren.
Ben dus benieuwd
Hi Ha Hopjesvla
Even contact opnemen dan. Zoals @Hopjesvla79 aangeeft zou dat max 72 uur moeten duren (/ 3 werkdagen, weekend niet meetellen dan).SamPep schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:57:
En volgens mij is er hier eerder sprake geweest van een aantal personen waarbij de aanmelding niet lekker ging (/"bleef hangen").
Ik blijf hangen op de verificatie van mijn legitimatie, dus die 72 uur heb ik nog niet eens bereikt. Ik zal eens contact met ze opnemen.
kijk je in de app of op de site? De app laat zijn dat nog alles gedaan moet worden bij mij, de site geeft groen vinkjes bij de eerste 2 stappen.SamPep schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:19:
Ik blijf hangen op de verificatie van mijn legitimatie, dus die 72 uur heb ik nog niet eens bereikt. Ik zal eens contact met ze opnemen.
Hi Ha Hopjesvla
Email van Raisin:
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,31 % p.j. naar 3,33 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 28.05.2024 om 12 uur 's middags.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Ik heb hem net pas ontvangen. @GroteVoet459 vast ook. Dus wellicht is bij jou de postduif wat langer onderweg
Hallo Tweakers,
Ik heb telefonisch begrepen van Garanti dat de aktie-rente voor 3,60% niet verlengd wordt na 31-5, wel wordt er kennelijk een andere aktie opgetuigd welke vooralsnog slechts tm 30-6 zal duren en "maar" tegen 3,00%.....Dus helaas een verslechtering....
Mvg
Hendriks
Ik heb telefonisch begrepen van Garanti dat de aktie-rente voor 3,60% niet verlengd wordt na 31-5, wel wordt er kennelijk een andere aktie opgetuigd welke vooralsnog slechts tm 30-6 zal duren en "maar" tegen 3,00%.....Dus helaas een verslechtering....
Mvg
Hendriks
Santander vergeet maar met eID als je een Nederlande identiteitskaart hebt met 41 tekens aan voornamen.
Dan is het veld "FirstName" te lang, en kun je uiteindelijk geen elektronische aanvraag indienen.
Dan is het veld "FirstName" te lang, en kun je uiteindelijk geen elektronische aanvraag indienen.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 28-05-2024 08:26 . Reden: Storende opmaak verwijderd ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
En er zit meer in het vat! Of minder bedoel ikHendriks1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:27:
Hallo Tweakers,
Mvg
Hendriks
Dubbel zie ik nu. Sorry!
Gisteren in een kwartier een rekening bij Credit Europe Bank geopend, tot nu toe gaat het daar dus soepel. Zij hebben voor nieuwe klanten 3,75% vaste rente (jaarbasis) gedurende zes maanden. Daarna is het niet aantrekkelijk meer, maar dan zie ik wel weer en kan ik alsnog naar Santander of een ander. Dit is een NL bank met DNB vergunning en DGS. En kan ook eerder geld opnemen als het niet meer interessant is daar te blijven.
Waakhond: spaarrentes Nederlandse banken te laag, maatregelen nodig - https://nos.nl/l/2522168
Het onderzoek is afgerond en de ACM stelt nieuwe regels voor.
Zit de BD zeker achter, die willen spaargeld hoger belasten maar zolang er zoveel in NL blijven sparen zal dat niet lukkenLongBowNL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:45:
Waakhond: spaarrentes Nederlandse banken te laag, maatregelen nodig - https://nos.nl/l/2522168
De Belastingdienst heeft hierin niets te willen. Belastingregels worden bepaald door de wetgever (de regering/politiek), de Belastingdienst voert ze enkel uit.sanook schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:49:
[...]
Zit de BD zeker achter, die willen spaargeld hoger belasten maar zolang er zoveel in NL blijven sparen zal dat niet lukkenGoed voor de durfals die in het buitenland durven te sparen.
Daarnaast moet je belastingtarief niet verwarren met forfaitair rendement. Als de regering wil dat 'spaargeld hoger belast moet worden', dan verhogen ze simpelweg het belastingtarief. Het forfaitair rendement voor spaargeld is immers gebaseerd op de werkelijke rente en er is geen grondslag om dat hoger vast te stellen dan de werkelijkheid. Het tarief daarentegen is vrij.
Het artikel waar je op reageert is, als het tot uitvoering komt, netto positief voor de Nederlandse spaarder.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling