Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:42
LongBowNL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:45:
Waakhond: spaarrentes Nederlandse banken te laag, maatregelen nodig - https://nos.nl/l/2522168

Het onderzoek is afgerond en de ACM stelt nieuwe regels voor.
Maar de ACM ziet ook dat de banken drempels opwerpen die het moeilijker maken om over te kunnen stappen. Zo is het voor veel mensen lastig om verschillende spaarproducten te vergelijken. Daarnaast verplichten banken klanten om aan de spaarrekening ook een betaalrekening te koppelen, wat meer gedoe oplevert als je van bank wil wisselen.

Stoppen met koppelverkoop
De toezichthouder wil daarom dat banken klanten beter informeren over wat de spaarrente oplevert en stoppen met koppelverkoop. Daarnaast moet er een verplichte overstapservice komen, waarbij banken onderling regelen dat het geld naar de nieuwe rekening wordt overgemaakt. Hiervoor moet wel de wet worden aangepast, dus het is volgens de ACM aan de politiek om hier verdere stappen in te ondernemen.

Typisch weer een reactie van de ACM; we leggen de nadruk niet op het echte probleem maar op een bijverschijnsel. Dan wekken we in ieder geval de suggestie dat er iets aan wordt gedaan, maar veranderd er vervolgens niets.

Bijna alle banken hebben al een 'overstapservice', en geloof mij, dan nog is overstappen met een betaalrekening een nachtmerrie. Ik spreek uit eigen ervaring.

Als ze overstappen tussen banken eenvoudig hadden willen maken dat had je dat bij de invoering van het IBAN moeten doen door een IBAN niet te koppelen aan een specifieke bank. Maar ja, dat heeft de bankenlobby natuurlijk succesvol weten te voorkomen...

Edit:
En spaarrentes vergelijken is helemaal geen probleem. Ik kan zo 3 of 4 vergelijkingssites noemen die ik zelf regelmatig gebruik en die prima functioneren.

Het probleem zit veel meer in het feit dat mensen buitenlandse banken en nieuwe spaarplatforms niet vertrouwen nadat het in de kredietcrisis flink is misgegaan.

[ Voor 22% gewijzigd door marktweakt op 28-05-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:24

sanook

_/-\o_

Zr40 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:26:
[...]

De Belastingdienst heeft hierin niets te willen. Belastingregels worden bepaald door de wetgever (de regering/politiek), de Belastingdienst voert ze enkel uit.

Daarnaast moet je belastingtarief niet verwarren met forfaitair rendement. Als de regering wil dat 'spaargeld hoger belast moet worden', dan verhogen ze simpelweg het belastingtarief. Het forfaitair rendement voor spaargeld is immers gebaseerd op de werkelijke rente en er is geen grondslag om dat hoger vast te stellen dan de werkelijkheid. Het tarief daarentegen is vrij.

Het artikel waar je op reageert is, als het tot uitvoering komt, netto positief voor de Nederlandse spaarder.
Smiley gemist?
Voor de Nederlandse spaarder misschien wel positief (tenzij de tarieven dusdanig mee verhogen dat het netto rendement er niet beter op wordt), maar voor de buitenlandse spaarders zal het niet positief zijn omdat ze hoger belast zullen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:33
marktweakt schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:16:
Als ze overstappen tussen banken eenvoudig hadden willen maken dat had je dat bij de invoering van het IBAN moeten doen door een IBAN niet te koppelen aan een specifieke bank. Maar ja, dat heeft de bankenlobby natuurlijk succesvol weten te voorkomen...
Daar kan de ACM dan weer niet veel aan doen. IBAN is Europa breed. Waarbij de bankcode dus altijd in de IBAN zit (2 letters voor het land, 2 cijfers ter controle (op typefouten), 4 tekens voor de bankcode, en dan het rekeningnummer). Alleen is Nederland een van de weinige landen die ervoor gekozen heeft om daadwerkelijk gebruik te maken van "tekens" en dus letters (en dus banknaam) als bankcode. Daar waar het in vele andere landen een nummer is.
Wat onderliggend vast een technische reden heeft om het verkeer eenvoudig te kunnen routeren naar de juiste bank (i.p.v. het volledige IBAN te moeten opzoeken in een tabel, is alleen de bankcode voldoende). Wat er dan weer al dan niet is gekomen na een lobby van de banken.

In ieder geval had hier een Europese toezichthouder op moeten ingrijpen en kan de ACM daar niet veel aan doen.
Het probleem zit veel meer in het feit dat mensen buitenlandse banken en nieuwe spaarplatforms niet vertrouwen nadat het in de kredietcrisis flink is misgegaan.
Ook zonder Icesave etc was dat waarschijnlijk het geval geweest. Alleen werd dan een andere reden aangedragen. Het is gewoon anders dan "nornaal " en daarmee meteen "eng". Waarbij "Icesave" een makkelijk argument is, ook al was de situatie toen anders en dus niet te vergelijken met nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online

Stoppen met koppelverkoop
De toezichthouder wil daarom dat banken klanten beter informeren over wat de spaarrente oplevert en stoppen met koppelverkoop. Daarnaast moet er een verplichte overstapservice komen, waarbij banken onderling regelen dat het geld naar de nieuwe rekening wordt overgemaakt. Hiervoor moet wel de wet worden aangepast, dus het is volgens de ACM aan de politiek om hier verdere stappen in te ondernemen.
...
Typisch weer een reactie van de ACM; we leggen de nadruk niet op het echte probleem maar op een bijverschijnsel. Dan wekken we in ieder geval de suggestie dat er iets aan wordt gedaan, maar veranderd er vervolgens niets.

Bijna alle banken hebben al een 'overstapservice', en geloof mij, dan nog is overstappen met een betaalrekening een nachtmerrie. Ik spreek uit eigen ervaring.
...
Om een hogere rente te ontvangen hoef je niet over te stappen, je opent gewoon een spaarrekening zonder verplichte niet gratis betaalrekening. Dat kan bij de kleinere banken. Dat de rabo indertijd wilde dat we alles bij hen zouden doen heeft hen ons als klant gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
sanook schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Smiley gemist?
Voor de Nederlandse spaarder misschien wel positief (tenzij de tarieven dusdanig mee verhogen dat het netto rendement er niet beter op wordt), maar voor de buitenlandse spaarders zal het niet positief zijn omdat ze hoger belast zullen gaan worden.
Als de Nederlandse spaarrentes omhoog gaan zullen de buitenlandse partijen die zich op Nederland richten dat ook moeten doen; anders is er geen reden meer om voor een buitenlandse bank te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

sanook schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Smiley gemist?
Ik zou het eerder 'realistischer belast' noemen, want feit is dat het forfaitair rendement lager is dan het werkelijke, wanneer je in het buitenland spaart. En daar gaat het met de aankomende stelselverandering ook naar toe, waar daadwerkelijk behaald rendement belast gaat worden. Maar dat is meer een discussie voor het VRH topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
RobertMe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:29:
Ook zonder Icesave etc was dat waarschijnlijk het geval geweest. Alleen werd dan een andere reden aangedragen. Het is gewoon anders dan "nornaal " en daarmee meteen "eng". Waarbij "Icesave" een makkelijk argument is, ook al was de situatie toen anders en dus niet te vergelijken met nu.
Naast Icesave zijn toen ook andere banken in de VS omgevallen en moest SNS en een verzekeringstak worden genationaliseerd. Daarnaast ook nog het faillissement van DSB en sommige EU landen die bijna omvielen. Dat alles is uitgebreid op het 8 uur journaal geweest en bij Henk en Ingrid heeft dat echt wel een onderbuikgevoel achter gelaten waar je nu niet meer zo makkelijk vanaf komt.
En waarschijnlijk ook nog een terecht onderbuikgevoel ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
W1ck1e schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:30:
[...]

[...]

Om een hogere rente te ontvangen hoef je niet over te stappen, je opent gewoon een spaarrekening zonder verplichte niet gratis betaalrekening. Dat kan bij de kleinere banken. Dat de rabo indertijd wilde dat we alles bij hen zouden doen heeft hen ons als klant gekost.
Ik zeg niet dat je moet overstappen; dat draagt de ACM aan als reden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:18
[...]
Mijn ervaring is heel anders - zelfs zonder de overstapservice van de bank binnen 2 weken alles om, geen centje pijn. Dat was wel particulier - zakelijk heeft 't iets meer voeten in de aarde.

Maar dat hele gezeur over koppelverkoop is voor iedere ietwat actieve reaguurder in dit topic onzin - je opent een spaarproduct daar waar het jou zint, en dat is in 99,9% van de gevallen niet bij je huisbank en je huisbank kan daar weinig tot niets aan doen behalve sputteren met vragen in het kader van Wft.
Edit:
En spaarrentes vergelijken is helemaal geen probleem. Ik kan zo 3 of 4 vergelijkingssites noemen die ik zelf regelmatig gebruik en die prima functioneren.
Die staan ook gewoon in het Openings-topic en komen in diverse nieuwsartikelen ook gewoon terug.
Het probleem is dat mensen vergeten zijn wat de schade aan diverse grote nederlandse banken was in die crisis. En dat mensen een soort familie- (Buurtzame bank .... ?!?!) of clubgevoel (Rabo) bij een bank hebben. Het zijn gewoon commerciële instelingen die op jouw centen uit zijn, niet meer en niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:46:
Het probleem is dat mensen vergeten zijn wat de schade aan diverse grote nederlandse banken was in die crisis. En dat mensen een soort familie- (Buurtzame bank .... ?!?!) of clubgevoel (Rabo) bij een bank hebben. Het zijn gewoon commerciële instelingen die op jouw centen uit zijn, niet meer en niet minder.
Die phishing verhalen van Bunq helpen dan ook niet om over te stappen. Daar werd aangegeven dat je bij de grote banken veiliger bent. Dat klopt in dat geval ook wel maar ook bij de grote banken gaat het wel eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Vergeet niet het feit of mensen al wel 'eens' gehoord hebben van een bank ook een fijner gevoel geeft.
Trade Republic doet bij mij niets, maar Santander daarentegen kennen we al grote bank in Spanje. Dus dan zou ik daar eerder een spaarrekening openen dan bij TR.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:58:
Vergeet niet het feit of mensen al wel 'eens' gehoord hebben van een bank ook een fijner gevoel geeft.
Trade Republic doet bij mij niets, maar Santander daarentegen kennen we al grote bank in Spanje. Dus dan zou ik daar eerder een spaarrekening openen dan bij TR.
Op dit moment zullen ook wel meer mensen van Bunq gehoord hebben (en ook al eerder) dan van de Yapi Kredi's van de wereld. Ik denk ook te weten waar meer onrust is. Als mensen bij Bunq willen sparen vanwege de "meer nederlandse" naam, dan heb ik daar wel gedachten bij. (echter niet "eigen schuld, dikke bult"). Ik vind de Yapi's een stuk betrouwbaarder dan Bunq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Op dit moment zullen ook wel meer mensen van Bunq gehoord hebben (en ook al eerder) dan van de Yapi Kredi's van de wereld. Ik denk ook te weten waar meer onrust is. Als mensen bij Bunq willen sparen vanwege de "meer nederlandse" naam, dan heb ik daar wel gedachten bij. (echter niet "eigen schuld, dikke bult"). Ik vind de Yapi's een stuk betrouwbaarder dan Bunq.
Bij Yapi kwam bij mij als eerste vlugge Japie van Bassie en Adriaan naar boven, helpt ook niet echt...
Trade Republic komt bij mij vanwege 'Republic' een beetje rebels over, dat is voor mij een beetje tegenstrijdig met betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:48
Zo’n artikel op NU.nl gaat de eventueel zittende, voorzichtig om zich heen kijkende spaarder bij de grootbanken, mede door het verhaal van Bunq, denk ik, beslist niet verder helpen om ergens anders te gaan sparen. De reacties over Bunq daarover zijn daar al volop. Dan is veiligheid en betrouwbaarheid wat speelt - naast luiheid en desinteresse- om te blijven zitten waar men zit. En daarnaast worden in dit geval, irrelevante zaken als nummer IBAN portabiliteit en overstapservice bankrekening, met het vervolgens aanvullende onderwerp op nu.nl ‘eventueel een spaarrekening elders openen’ door elkaar gehaald daar.

[ Voor 28% gewijzigd door Datisraar op 28-05-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

W1ck1e schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Zonder wat er laatst in het nieuws is gekomen over Bunq was het voor velen al wel bekend (denk ik, hoop ik) dat er veel issues zijn met Bunq qua phising. Mijn sms inbox staat er namelijk ook vol mee en nog nooit bij die bank gezeten. Alleen daarom zou ik het zelf niet graag overwegen omdat ik nog gekker zou worden van die berichten. Helaas zijn er gegevens van mij en mijn vrouw gelekt bij een dierentuin bezoek in NL.

Ik zit in dit topic vooral om informatie tot mij te nemen, want zoveel is nog onbekend terrein voor mij :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwelgje2000
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-07-2024
Als bij Raisin het maximale saldo op een rekening overschreden wordt door een rentebetaling, gaat dan het volledige rentebedrag naar je Raisin rekening? Of wordt het aangevuld tot het maximum en gaat dan het resterende bedrag naar je Raisin rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

zwelgje2000 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:00:
Als bij Raisin het maximale saldo op een rekening overschreden wordt door een rentebetaling, gaat dan het volledige rentebedrag naar je Raisin rekening? Of wordt het aangevuld tot het maximum en gaat dan het resterende bedrag naar je Raisin rekening?
Maximale saldo?
Als je bedoelt dat je boven de DGS grens komt dan moet je er zelf voor zorgen dat je saldo daar onder blijft. De rente zal dus gewoon naar de oorspronkelijke bankrekening gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door sanook op 28-05-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:28

The Third Man

The Third Jellyfish

sanook schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Bij Yapi kwam bij mij als eerste vlugge Japie van Bassie en Adriaan naar boven, helpt ook niet echt...
Trade Republic komt bij mij vanwege 'Republic' een beetje rebels over, dat is voor mij een beetje tegenstrijdig met betrouwbaar.
Ik ga ook niet naar Burger King want dat monarchistische is zo’n ouderwets en ondemocratisch instituut ;) de associatieve effecten van de merknaam is zowat het laatste waar ik me bezig zou houden als ik zo’n inschatting moet maken. Omgekeerd zou namelijk ‘Save’ of ‘Secure’ e.d. ook impliceren dat het beter dan iets zou zijn, terwijl het zelfgekozen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
zwelgje2000 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:00:
Staat toch netjes in het Productblad, bijvoorbeeld Collector:
N.B.: Het totaalbedrag van uw (spaar)gelden op rekeningen bij de Bank mag
niet meer bedragen dan € 85.000 (hierna het “Maximale Tegoed” genoemd).
Indien het totaalbedrag van de (spaar)gelden die door u worden
aangehouden bij de Bank het Maximale Tegoed overschrijdt, of indien het
Maximale Tegoed wordt overschreden als gevolg van een bepaalde
transactie, dan mag de Bank het bedrag waarmee het Maximale Tegoed
wordt overschreden overboeken naar de Raisin-rekening of weigeren de
transactie in kwestie uit te voeren. U ontvangt te zijner tijd bericht hierover.
De Bank behoudt zich het recht voor geen rente te betalen over bedragen
waarmee het Maximale Tegoed wordt overschreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
sanook schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Het lijkt mij dat beide banken geen rekening hoeven te houden met welke associaties jij hebt bij hun namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Zonder wat er laatst in het nieuws is gekomen over Bunq was het voor velen al wel bekend (denk ik, hoop ik) dat er veel issues zijn met Bunq qua phising. Mijn sms inbox staat er namelijk ook vol mee en nog nooit bij die bank gezeten. Alleen daarom zou ik het zelf niet graag overwegen omdat ik nog gekker zou worden van die berichten. Helaas zijn er gegevens van mij en mijn vrouw gelekt bij een dierentuin bezoek in NL.

Ik zit in dit topic vooral om informatie tot mij te nemen, want zoveel is nog onbekend terrein voor mij :)
Ik denk dat "slachtoffers" daar niet van op de hoogte waren. Ik ben ook geen klant van Bunq, maar kreeg wel een phishing mail, na het datalek bij uwv/werk.nl.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 28-05-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwelgje2000
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-07-2024
GroteVoet459 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Staat toch netjes in het Productblad, bijvoorbeeld Collector:

[...]
Ja, klopt. Er staat wel 'mag de bank'. Ik was benieuwd naar een praktijkervaring van een gebruiker. Maar een rentebetaling die het maximumsaldo overschrijdt gaat dus, volgens de voorwaarden, rechtstreeks naar de Raisin rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SamPep schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:57:
Heeft iemand ervaring met het openen van een rekening bij Santander? Ik wacht inmiddels al een week op goedkeuring terwijl het kennelijk 24 uur zou moeten duren.
Heb je al reactie gehad? Kreeg je uberhaupt bevestiging van aanmelden en dat ze ermee bezig zijn? Ik heb ook geprobeerd een rekening te openen, maar niet eens een bevestigingsemail ontvangen. Tot nu toe niet echt een goede gebruikerservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:01:
[...]

Heb je al reactie gehad? Kreeg je uberhaupt bevestiging van aanmelden en dat ze ermee bezig zijn? Ik heb ook geprobeerd een rekening te openen, maar niet eens een bevestigingsemail ontvangen. Tot nu toe niet echt een goede gebruikerservaring.
Het hele aanmeldproces is 1 groot drama. Gaat bij veel mensen (deels) mis. Ik heb zelf twee keer helemaal opnieuw moeten starten en tussentijds moeten wachten tot de support mijn oude aanmelding uit het systeem had gehaald. Als je eenmaal een actief account hebt, is het een best goede spaarbank. App is simpel, maar werkt goed en stortingen/onttrekkingen gaan snel voor een bank die geen IP aanbiedt (ongeveer 4u). Daarnaast maandelijkse rente bijschrijving, want ook fijn is ipv bijv jaarlijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ik was in de veronderstelling dat de volksbank een goede vierde was bij de grootbanken. Echter op link lees ik dat in 2019 er na de ing, rabo en abnamro, de volksbank pas op de 6de plaats kwam. Met op plek 4 & 5, een 2tal banken die niet voor consumenten werken. Ik ben bij nummer 1 & 4 klant, mijn sympathie gaat dan toch uit naar de asn van de volksbank. Maar weggaan bij ing ga ik dan ook weer niet doen. Ik neem even aan dat ze op mij verlies maken. >:) Mijn spaargeld heeft een "functie elders"

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 28-05-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:07
W1ck1e schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:10:
Ik was in de veronderstelling dat de volksbank een goede vierde was bij de grootbanken. Echter op link lees ik dat in 2019 er na de ing, rabo en abnamro, de volksbank pas op de 6de plaats kwam.
Ik zie Volksbank ook eerder als de grootste van de kleine banken. En niet echt als een grootbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamPep
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 21:18
Z___Z schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:01:
[...]

Ik had ze gebeld. De website werkt niet lekker met google chrome. Via edge binnen 15 min een rekening kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
De Duitse Raiffeisenbank staat nu nieuw op Raisin maar met 2,5% voor 1 jaar voorlopig niet interessant. Geen bronbelasting en minimaal € 10.000 inleg.

Edit: nu ook met periodes van 6 maanden tot 5 jaar maar ook die rente percentages zijn niet echt concurrerend

[ Voor 27% gewijzigd door Novax op 28-05-2024 16:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SamPep schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Ik had ze gebeld. De website werkt niet lekker met google chrome. Via edge binnen 15 min een rekening kunnen openen.
Dat zijn dingen waardoor ik meteen al zou afhaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-07 10:36
GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4 "Maar dat hele gezeur over koppelverkoop is voor iedere ietwat actieve reaguurder in dit topic onzin
Niet bepaald wanneer het gaat over de Rabobank. Geef je bij hen aan niet alle financiele producten (dus ook b.v. verzekeringen) bij hen te willen afnemen, dan is bij hen de 'klantrelatie' al beeindigd voordat er zo'n 'relatie' tot stand is gekomen. Op de vraag waarom dat is volgt, zo is mijn ervaring, het antwoord dat het hen gaat om een 'totaalbeleving'. En waarom zouden klanten bij een Nederlandse grootbank zonder (dure) betaalrekening als tegenrekening tegenwoordig moeten betalen voor het aanhouden van een spaarrekening?
GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4 " Het probleem is dat mensen vergeten zijn wat de schade aan diverse grote nederlandse banken was in die crisis. En dat mensen een soort familie- (Buurtzame bank .... ?!?!) of clubgevoel (Rabo) bij een bank hebben. Het zijn gewoon commerciële instelingen die op jouw centen uit zijn, niet meer en niet minder.
En dat is nog voorzichtig uitgedrukt. Van de huidige vier Nederlandse grootbanken zouden er drie niet meer hebben bestaan zonder directe of indirecte overheidssteun. Desondanks hield de Nederlandse politiek het publiek voor dat er onnodig risico zou worden gelopen voor een heel klein beetje rente meer dan bij een Nederlandse grootbank. Als het gaat over die tijd dan worden als afschrikwekkende voorbeelden vaak Icesave en DSB Bank genoemd. Dat ABN Amro een totaal met Icesave vergelijkbaar spaarproduct aanbood via Moneyou wordt zelden of nooit genoemd. Dat uiteindelijk vrijwel niemand financieel nadeel heeft ondervonden van het omvallen van Icesave en DSB Bank ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:33:
[...]
Het lijkt mij dat beide banken geen rekening hoeven te houden met welke associaties jij hebt bij hun namen.
Fijn om te weten, bedankt voor het doorgeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SamPep schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:42:
[...]

Dat is niet zo tof, aangezien je dan niet weet wat er met je id check gegevens gebeurt :( Als die verdwijnen is het geen probleem, als ze ergens vast zitten in hun systeem is dat ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Wim1147 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:14:
[...]

Niet bepaald wanneer het gaat over de Rabobank. Geef je bij hen aan niet alle financiele producten (dus ook b.v. verzekeringen) bij hen te willen afnemen, dan is bij hen de 'klantrelatie' al beeindigd voordat er zo'n 'relatie' tot stand is gekomen. Op de vraag waarom dat is volgt, zo is mijn ervaring, het antwoord dat het hen gaat om een 'totaalbeleving'. En waarom zouden klanten bij een Nederlandse grootbank zonder (dure) betaalrekening als tegenrekening tegenwoordig moeten betalen voor het aanhouden van een spaarrekening?
Sorry maar dit is echt niet waar. De Rabobank stuurt wel heel erg het hebben van minimaal een rekening bij de bank. Dat is zachte vereiste heb ik wel gemerkt. Maar voor andere producten is er helemaal geen harde push omdat anders de "relatie" zou worden beëindigd. Natuurlijk willen ze commercieel zoveel mogelijk cross sellen zodat je blijft hangen in de toekomst maar er is niemand die dreigend opbelt wanneer je de verzekeringen opzegt om maar iets te noemen.
[...]

En dat is nog voorzichtig uitgedrukt. Van de huidige vier Nederlandse grootbanken zouden er drie niet meer hebben bestaan zonder directe of indirecte overheidssteun. Desondanks hield de Nederlandse politiek het publiek voor dat er onnodig risico zou worden gelopen voor een heel klein beetje rente meer dan bij een Nederlandse grootbank. Als het gaat over die tijd dan worden als afschrikwekkende voorbeelden vaak Icesave en DSB Bank genoemd. Dat ABN Amro een totaal met Icesave vergelijkbaar spaarproduct aanbood via Moneyou wordt zelden of nooit genoemd. Dat uiteindelijk vrijwel niemand financieel nadeel heeft ondervonden van het omvallen van Icesave en DSB Bank ook niet.
Volgens mij zit de politiek veel meer op het spoor dat er "voldoende concurrentie" is op de Nederlandse spaarmarkt en dat het aan de spelers is om te concurreren. Dat wij als klant het gevoel hebben dat er bijna sprake is van kartelvorming onder de grootbanken wordt niet gedeeld in de politiek/DNB. Anderzijds zijn er wel kleine initiatieven zoals Moneyou en LPB maar daar zien we dat de consument het laat afweten door maar mondjesmaat over te stappen.

Icesave was vooral beeldvorming; "voor een paar procentjes extra veel risico lopen in Verweggistan". Daar had juist de toezicht (in het bijzonder in IJsland) wel enorm gefaald door de sector te groot te laten worden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Wim1147 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:14:
Ik ben ook enkele jaren Rabo-klant geweest, met alleen een betaal- en spaarrekening - dat was mijn (relatief goedkope) backup voor mijn huisbank, totdat ik die dienst gratis bij OpenBank kon krijgen.
Op geen enkel moment is me gevraagd om iets anders bij ze af te nemen.

Je betaalt bij die banken voor de betaalrekening met de bijbehorende diensten, niet voor je spaarrekening. Die laatste is er alleen voor de bank zelf - zie alle recente nieuwsartikelen over recordwinsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Laatst online: 16:37

Releases

Ja maar!

Ik kan het even niet zo snel terug vinden.
Kan je als koppel ook een gezamenlijke rekening met spaar openen bij OpenBank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Releases schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:12:
Ik kan het even niet zo snel terug vinden.
Kan je als koppel ook een gezamenlijke rekening met spaar openen bij OpenBank?
OpenBank heeft een eigen topic: Openbank.NL

Ze doen geen En/of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Rene85 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Het hele aanmeldproces is 1 groot drama. Gaat bij veel mensen (deels) mis. Ik heb zelf twee keer helemaal opnieuw moeten starten en tussentijds moeten wachten tot de support mijn oude aanmelding uit het systeem had gehaald. Als je eenmaal een actief account hebt, is het een best goede spaarbank. App is simpel, maar werkt goed en stortingen/onttrekkingen gaan snel voor een bank die geen IP aanbiedt (ongeveer 4u). Daarnaast maandelijkse rente bijschrijving, want ook fijn is ipv bijv jaarlijks
Geen centje pijn hier.

En weer een rentesignaal https://www.iex.nl/Nieuws...edige-renteverlaging.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:17
Hmm, "het kan binnenkort gepast zijn"..... Hoe vaag wil je het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DjoeC schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Hmm, "het kan binnenkort gepast zijn"..... Hoe vaag wil je het hebben.
Als je het zeker wist zouden we slapend rijk worden. Beurs anticipeert er al maanden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:01
Weet iemand hoe je in de Raisin-app de tot nu toe opgebouwde rente kunt zien? Ik heb nu enkele dagen een paar rekeningen lopen, maar kan dit niet vinden in de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:19

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

"Grote Nederlandse banken houden rente laag. Waarom stappen zo weinig mensen over?" https://archive.ph/hYbnx

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
vdr01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:43:
"Grote Nederlandse banken houden rente laag. Waarom stappen zo weinig mensen over?" https://archive.ph/hYbnx
Hoezo overstappen ?

Wordt in het artikel en ook vandaag door ACM bij nu.nl aangegeven:

- te veel gedoe (wat niet zo is)
- klanten willen niet graag overstappen (dat is niet van belang, gewoon bij je eigen bank blijven en een gratis spaarrekening openen bij een kleine Nederlandse bank, of binnen de EU)
- desinteresse van klanten
- voorzichtigheid door Icesave en recent nu door Bunq perikelen.

Hebben we zo alles samengevat waarom klanten bij de grootbanken blijven sparen ?
Vooral dat ACM en vooral ook de reacties op nu.nl het vandaag maar steeds over overstappen hebben verbaasd me, wat in dit geval niet relevant is, als je gratis een spaarrekening elders kan openen in Nederland en EU. En gewoon je eigen bank aanhoudt. Artikel Telegraaf brengt daar wat nuance in dat dan weer wel, wat de mogelijkheden zijn om elders te sparen buiten de grootbanken om.

[ Voor 15% gewijzigd door Datisraar op 28-05-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Datisraar schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:58:
[...]

Hoezo overstappen ?

Wordt in het artikel en ook vandaag door ACM bij nu.nl aangegeven:

- te veel gedoe (wat niet zo is)
- klanten willen niet graag overstappen (dat is niet van belang, gewoon bij je eigen bank blijven en een gratis spaarrekening openen bij een kleine Nederlandse bank, of binnen de EU)
- desinteresse van klanten
- voorzichtigheid door Icesave en recent nu door Bunq perikelen.

Hebben we zo alles samengevat waarom klanten bij de grootbanken blijven sparen ?
Vooral dat ACM en vooral ook de reacties op nu.nl het vandaag maar steeds over overstappen hebben verbaasd me, wat in dit geval niet relevant is, als je gratis een spaarrekening elders kan openen in Nederland en EU. En gewoon je eigen bank aanhoudt. Artikel Telegraaf brengt daar wat nuance in dat dan weer wel, wat de mogelijkheden zijn om elders te sparen buiten de grootbanken om.
En dat er te weinig concurrentie is, is helemaal een non argument. Er is concurrentie zat.

Vreemde is dat als mensen geld hebben ze te schijterig zijn om uit te kijken naar een andere banken voor hogere rente en als ze schuld willen hebben (lees hypotheek) ze voor 0,1 % minder naar een volslagen onbekende geldverstrekker gaan.

Bij alle banken komt phish(ing) >:) voor dus dat is ook een non argument https://opgelicht.avrotro...mail-over-ing-kaartlezer/

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 28-05-2024 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datisraar
MotorBeast schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:26:
[...]

En dat er te weinig concurrentie is, is helemaal een non argument. Er is concurrentie zat.

Vreemde is dat als mensen geld hebben ze te schijterig zijn om uit te kijken naar een andere banken voor hogere rente en als ze schuld willen hebben (lees hypotheek) ze voor 0,1 % minder naar een volslagen onbekende geldverstrekker gaan.
.

Bij alle banken komt phish(ing) >:) voor dus dat is ook een non argument https://opgelicht.avrotro...mail-over-ing-kaartlezer/
Ja, voor auto’s, hypotheken en mobiele telefoons struinen consumenten heel lang het hele internet af, op zoek naar de beste deal, maar spaarrekeningen zijn blijkbaar ‘niet sexy’

[ Voor 22% gewijzigd door Datisraar op 28-05-2024 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-07 10:36
[b]Datisraar in "Het spaartopic - Deel 4"Hebben we zo alles samengevat waarom klanten bij de grootbanken blijven sparen ?
Nee, er zijn nog andere redenen. De eerste is dat Nederlandse grootbanken, onder het mom van 'bescherming van de klant', allerlei beperkingen zoals limieten voor het overmaken, hebben ingevoerd om het moeilijker dan nodig te maken geld over te schrijven naar een (spaar)rekening van een andere bank elders. Uiteraard is dit voor een grootbank niets anders dan een vorm van capital control. Daarmee samenhangend worden er inmiddels met zeer grote regelmaat en onder allerlei voorwendselen rekeningen geblokkeerd vanwege een zogenaamd vermoeden van 'witwassen', 'fraude' of 'verdachte transacties'. Ook dit betreft vooral de rekeninghouders van Nederlandse grootbanken. Het opnemen en overmaken van een aanzienlijk spaartegoed leidt dus al snel tot 'vragen over herkomst en doel' en/of tot een geblokkeerde of zelfs gesloten rekening. Het gevolg is uiteraard wel dat de hoeveelheid spaargeld dat verdwijnt van de rekeningen van de Nederlandse grootbanken relatief beperkt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-07 21:41
Ik heb zelf geen zin om ieder half jaar naar de bank te bellen om een hogere rente te vragen of over te stappen omdat de actierente afloopt.

Heeft iemand ervaring met BUX? Volgens spaarinformatie.nl op dit moment een van de hogere rentes (los van de actietarieven). Geld staat in Nederland bij ABN en is gedekt met DGS. Je hoeft alleen een cashpositie aan te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door St3ve-0 op 28-05-2024 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Wim1147 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Nee, er zijn nog andere redenen. De eerste is dat Nederlandse grootbanken, onder het mom van 'bescherming van de klant', allerlei beperkingen zoals limieten voor het overmaken, hebben ingevoerd om het moeilijker dan nodig te maken geld over te schrijven naar een (spaar)rekening van een andere bank elders. Uiteraard is dit voor een grootbank niets anders dan een vorm van capital control. Daarmee samenhangend worden er inmiddels met zeer grote regelmaat en onder allerlei voorwendselen rekeningen geblokkeerd vanwege een zogenaamd vermoeden van 'witwassen', 'fraude' of 'verdachte transacties'. Ook dit betreft vooral de rekeninghouders van Nederlandse grootbanken. Het opnemen en overmaken van een aanzienlijk spaartegoed leidt dus al snel tot 'vragen over herkomst en doel' en/of tot een geblokkeerde of zelfs gesloten rekening. Het gevolg is uiteraard wel dat de hoeveelheid spaargeld dat verdwijnt van de rekeningen van de Nederlandse grootbanken relatief beperkt blijft.
Zal wel meevallen. Ik boek spaargeld al jaren rond met vermelding "spaargeld". En weet zeker dat de gemiddelde spaarder geen tonnen rondboekt.

Nu zit Bunq, Ali Niknam bij Jeroen op Ned 1. Betrouwbaar joh Nederlandse Banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
[...]

En het enge alternatief is dus Bunq waarvan nu alleen maar negatieve berichten in de media komen, door een vrouw die op een phishing link in een SMS klikt en gegevens achterlaat...

Die limieten zouden dat overigens wel beperken, net als een klantenservice, blokkades na vreemde rekeningen etc.
Bunq gaat dus ook zeker niet vrijuit.

Maar het helpt zeker niet mee waardoor genoeg mensen bij de grote banken zullen blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
dutchgio schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:42:
En het enge alternatief is dus Bunq waarvan nu alleen maar negatieve berichten in de media komen, door een vrouw die op een phishing link in een SMS klikt en gegevens achterlaat...

Die limieten zouden dat overigens wel beperken, net als een klantenservice, blokkades na vreemde rekeningen etc.
Bunq gaat dus ook zeker niet vrijuit.
Het is door die gebrekkige controle van Bunq dat oplichters juist meer pogingen doen om te phishen met Bunq dan andere banken, groter net en dus grotere kans dat je beet hebt. Overigens was er ook een verhaal van een slachtoffer die gebeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
... Het opnemen en overmaken van een aanzienlijk spaartegoed leidt dus al snel tot 'vragen over herkomst en doel' en/of tot een geblokkeerde of zelfs gesloten rekening. ...
1 op de 9 klanten valt in zo'n steekproef. Ik ook, vragen keurig beantwoord en door. Ik moest wel zelf even bellen om te horen of daarmee alles in orde was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden, hier de pagina over het voorlopige rapport, met daaronder de links naar het rapport en het consumentenonderzoek door CPS GfK:

https://www.acm.nl/nl/pub...ng-nederlandse-spaarmarkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfertDK
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 14:54
CT schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Ik zat ook al te kijken, maar blijkbaar:

[...]

Dus dat maakt het wel heel interessant, maar ook spannend, tenslotte is het DGS tot 100k.. maar 4% op alles..

Maar is inlezen hoe stabiel N26 is, en of het nog geen 'bunqje' heeft gedaan in duitsland/de media :+
N26 heeft geen 'bunqje' gehad, wel heel veel erger (onveilig is een understatement): Zie ook deze mooie presentatie: https://media.ccc.de/v/33c3-7969-shut_up_and_take_my_money

Ik zou m'n geld er niet durven stallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 17:58
WolfertDK schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:44:
[...]

N26 heeft geen 'bunqje' gehad, wel heel veel erger (onveilig is een understatement): Zie ook deze mooie presentatie: https://media.ccc.de/v/33c3-7969-shut_up_and_take_my_money

Je hebt gezien dat het over 2016 gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-06 11:45
Met al het nieuws over Bunq ben ik ook wat meer gaan nadenken over de beveiliging van mijn spaargeld. Natuurlijk is niet in de truc van de scammer trappen de beste beveiliging, maar desondanks wil ik het risico zo klein mogelijk maken. Momenteel zit ik bij Trade Republic en Santander. Als ik het goed begrijp zit het geld hier relatief veilig. Bij beiden kun je alleen maar geld terugboeken naar een referentie rekening.
- De referentie rekening van TR kun je wijzigen door geld over te maken van een nieuwe rekening en dan moet je 1-2 werkdagen wachten op een 'recensie' van TR. Het staat niet expliciet, maar ik verwacht wel een email/sms ter controle, maar dit weet ik niet zeker. Iemand al ervaringen met het wijzigen van een referentie rekening bij TR?
- De referentie rekening van SCB kun je wijzingen en gaat middels een SMS ter verificatiecode.

Is dit volgens jullie veilig genoeg? Zijn er dingen die je kan doen om het nog veiliger te doen? Verder vroeg ik mij af hoe het bij andere banken zit? Bij Bunq is dus het probleem dat je vanaf je spaarrekening naar een willekeurige rekening kan overmaken. Mocht een scammer onverhoopt je gegevens bemachtigen, dan kan diegene dus alles overboeken. Als er een referentie rekening is moet deze eerst gewijzigd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ABCstabiel schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:19:
...
- De referentie rekening van TR kun je wijzigen door geld over te maken van een nieuwe rekening en dan moet je 1-2 werkdagen wachten op een 'recensie' van TR. Het staat niet expliciet, maar ik verwacht wel een email/sms ter controle, maar dit weet ik niet zeker. Iemand al ervaringen met het wijzigen van een referentie rekening bij TR?
...
Je kunt een referentie rekening toevoegen. Het duurde bij mij niet langer dan een uur, als ik mij niet vergis. Geen berichtje of sms-je. Wel kon ik nadat de storting zichtbaar was bij TR geld terugboeken naar die nieuwe rekening. In de app kan je op naam van de rekeninghouder klikken en dan de nieuwe rekening kiezen.
Op de pc zie ik alleen de nieuwe.

Meer info in het Trade Republic draadje. Zoek daar bijvoorbeeld op "tegenrekening"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Waar kan ik nu, onder een betrouwbaar garantiestelsel, zonder gebruik van Raisin, zonder bronbelasting en zonder vage erf problematiek de beste rente krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 12:14
Ik weet niet hoe het zit bij TR maar bij consors kwam mijn geld terug omdat het niet op mijn naam stond. Als dat de check is dan wordt het wel lastig om te scammen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:28:
Waar kan ik nu, onder een betrouwbaar garantiestelsel, zonder gebruik van Raisin, zonder bronbelasting en zonder vage erf problematiek de beste rente krijgen?
TR.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
ABCstabiel schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:19:
Met al het nieuws over Bunq ben ik ook wat meer gaan nadenken over de beveiliging van mijn spaargeld. Natuurlijk is niet in de truc van de scammer trappen de beste beveiliging, maar desondanks wil ik het risico zo klein mogelijk maken. Momenteel zit ik bij Trade Republic en Santander. Als ik het goed begrijp zit het geld hier relatief veilig. Bij beiden kun je alleen maar geld terugboeken naar een referentie rekening.
- De referentie rekening van SCB kun je wijzingen en gaat middels een SMS ter verificatiecode.

Is dit volgens jullie veilig genoeg? Zijn er dingen die je kan doen om het nog veiliger te doen? Verder vroeg ik mij af hoe het bij andere banken zit? Bij Bunq is dus het probleem dat je vanaf je spaarrekening naar een willekeurige rekening kan overmaken. Mocht een scammer onverhoopt je gegevens bemachtigen, dan kan diegene dus alles overboeken. Als er een referentie rekening is moet deze eerst gewijzigd worden.
Bij een vaste tegenrekening gaat het vaak ook om een rekening die op je eigen naam staat, dat zou voldoende beveiliging moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Euhm nee. Dat is geen bank met je spaarsaldo onder een garantiestelsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Je kunt ook kijken naar Credit Europe Bank (Nederlands, 3,75% gegarandeerd voor 6 maanden) of Santander (Spaanse bank via Belgisch kantoor, 3,6% variabel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Johan Bogle schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:44:
[...]
Euhm, jawel?

Maar verder > Discussie over & Ervaringen met Trade Republic

[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 28-05-2024 22:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Geen gedoe met money market fondsen, maar echt spaargeld ergo echt onder het garantiestelsel? Heb dat verkeerd begrepen dan. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Johan Bogle schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:53:
[...]
Geen gedoe met money market fondsen, maar echt spaargeld ergo echt onder het garantiestelsel? Heb dat verkeerd begrepen dan. Thx
Nooit handig om maar wat te roepen ;) De €50k limiet lijkt binnenkort ook te verdwijnen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:54:
Nooit handig om maar wat te roepen ;) De €50k limiet lijkt binnenkort ook te verdwijnen btw.
Gaan ze dan ook echt gebruik maken van de banklicentie die ze onlangs hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-06 11:45
quote]W1ck1e schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:27:
[...]
Je kunt een referentie rekening toevoegen. Het duurde bij mij niet langer dan een uur, als ik mij niet vergis. Geen berichtje of sms-je. Wel kon ik nadat de storting zichtbaar was bij TR geld terugboeken naar die nieuwe rekening. In de app kan je op naam van de rekeninghouder klikken en dan de nieuwe rekening kiezen.
Op de pc zie ik alleen de nieuwe.

Meer info in het Trade Republic draadje. Zoek daar bijvoorbeeld op "tegenrekening"
[/quote]

Als het binnen een uur geregeld is, zonder verdere verificatie, is het dan misschien niet te makkelijk voor scammers? Aan de andere kant moet de tegenrekening wel dezelfde naam hebben zoals @dutchgio beschrijft. Ik lees op het TR forum dat het juist moeilijk is om een tegenrekening toe te voegen als de naam maar ietwat afwijkt van de naam op je ID.

Achten jullie de tegenrekening op naam veilig genoeg? Is het bij andere banken nog op ander manieren beveiligd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:56:
[...]

Gaan ze dan ook echt gebruik maken van de banklicentie die ze onlangs hebben gekregen?
Je wilt zeggen... dat het niet voldoende is dat ze een banklicentie hebben? /s

En dan nog. Nu zetten ze het geld bij Citibank weg (op die omnibusrekening). Waarbij Citibank een van de grootste banken ter wereld is. Zou dus een gevalletje "too big to fail" moeten zijn. Als TR hun eigen licentie gaat inzetten zal dat echt geen "too big to fail" zijn. En daarnaast zullen ze een doel voor het spaargeld hebbem dat redelijk beperkt zal zijn. Een wereldwijd opererende bank zoals Citibank zal zich op zoveel markten bevinden en in zoveel (soorten) producten zitten dat een klap in een economie of bij een type product niet direct kritiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:04:
Je wilt zeggen... dat het niet voldoende is dat ze een banklicentie hebben? /s

En dan nog. Nu zetten ze het geld bij Citibank weg (op die omnibusrekening). Waarbij Citibank een van de grootste banken ter wereld is. Zou dus een gevalletje "too big to fail" moeten zijn. Als TR hun eigen licentie gaat inzetten zal dat echt geen "too big to fail" zijn. En daarnaast zullen ze een doel voor het spaargeld hebbem dat redelijk beperkt zal zijn. Een wereldwijd opererende bank zoals Citibank zal zich op zoveel markten bevinden en in zoveel (soorten) producten zitten dat een klap in een economie of bij een type product niet direct kritiek is.
Nou nee :) , ik vraag me dan namelijk af of ze die rente van 4% dan nog zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ABCstabiel schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:00:
[...]

Als het binnen een uur geregeld is, zonder verdere verificatie, is het dan misschien niet te makkelijk voor scammers? Aan de andere kant moet de tegenrekening wel dezelfde naam hebben zoals @dutchgio beschrijft. Ik lees op het TR forum dat het juist moeilijk is om een tegenrekening toe te voegen als de naam maar ietwat afwijkt van de naam op je ID.

Achten jullie de tegenrekening op naam veilig genoeg? Is het bij andere banken nog op ander manieren beveiligd?
Eigenlijk wel. Daarnaast vertel ik niemand welk rekeningnummer ik bij TR heb. Alleen een tegenrekening bank heeft deze informatie als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Nou nee :) , ik vraag me dan namelijk af of ze die rente van 4% dan nog zullen hebben.
Ze stallen het geld bij de ecb, tegen 4%. Waarom zou de grootte van de bank van invloed op zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Dat was eigenlijk wat ik mij ook af vroeg. Mooi dat ze bij Citibank het geld kunnen zetten met 4% rente. Maar of ze dat geld zelf ook kwijt kunnen tegen meer dan 4% rente? (Zodat ze 4% kunnen uitkeren en er winst op maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:12:
[...]
Ze stallen het geld bij de ecb, tegen 4%. Waarom zou de grootte van de bank van invloed op zijn ?
Volgens mij zijn daar wettelijke regels over wat wel en niet mag? En 100% bij de ECB stallen zal niet mogen. Niet zoals niet 100% uitgeleend mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:14:
[...]

Volgens mij zijn daar wettelijke regels over wat wel en niet mag? En 100% bij de ECB stallen zal niet mogen. ...
Heb je daar een bron voor ?

hallo chatgpt:
hoeveel geld mag een bank stallen bij de ecb ?
Het bedrag dat een bank mag stallen bij de Europese Centrale Bank (ECB) is in principe onbeperkt. Banken kunnen hun overtollige liquiditeiten parkeren bij de ECB tegen de dan geldende depositorente.

De depositorente, ook wel depositofaciliteit genoemd, is een instrument waarmee de ECB de rente bepaalt die commerciële banken ontvangen voor hun tegoeden bij de ECB. Als banken meer liquide middelen hebben dan ze nodig hebben voor hun dagelijkse operaties en de verplichte reserveringen, kunnen ze dit overschot stallen bij de ECB.

Echter, het bedrag dat een bank besluit te stallen kan worden beïnvloed door de beleidsrente die de ECB hanteert. Wanneer de depositorente negatief is, zoals in recente jaren vaak het geval is geweest, moeten banken betalen om hun geld bij de ECB te stallen. Dit ontmoedigt banken om te veel overtollige liquiditeiten bij de ECB te parkeren en moedigt hen aan om het geld uit te lenen aan bedrijven en consumenten om zo de economische activiteit te stimuleren.

Daarnaast zijn er enkele technische en praktische limieten en regels, zoals de reserveverplichtingen die de ECB aan banken oplegt, maar deze hebben niet direct een maximale limiet op het totaalbedrag dat kan worden gestald.

Samenvattend, er is geen expliciete bovengrens voor hoeveel geld een bank bij de ECB mag stallen, maar het gebruik van deze faciliteit wordt sterk beïnvloed door de rentetarieven die door de ECB worden vastgesteld.

[ Voor 75% gewijzigd door W1ck1e op 28-05-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ik kan me ook voorstellen dat als ze de banklicentie gaan gebruiken (ook in de marketing) en ze gaan het limiet verhogen naar € 100.000 dat die 4% niet lang houdbaar is. Omdat er dan meer klanten komen die eerder misschien bezwaren hadden zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
plus nog dat de ECB de rente gaat verlagen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:26:
Ik kan me ook voorstellen dat als ze de banklicentie gaan gebruiken (ook in de marketing) en ze gaan het limiet verhogen naar € 100.000 dat die 4% niet lang houdbaar is. Omdat er dan meer klanten komen die eerder misschien bezwaren hadden zoals hierboven.
Van X/twitter:
4 % Interest Uncapped:
Trade Republic continues to pass on the ECB interest rate, currently 4 % interest to customers. Now unlimited on all cash deposits, removing the previous €50,000 limit for all Trade Republic IBAN holders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:26:
plus nog dat de ECB de rente gaat verlagen
Dat moeten we nog maar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
OK, dat is duidelijk, en eigen IBAN dus inderdaad gebruik van de banklicentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:25

QAI

Het zou mij als ontvanger van die 4% eigenlijk niet moeten interesseren waar TR dan hun winst vandaan haalt, toch ben ik heel nieuwsgierig. Zullen ze zoveel spaarders binnenhalen die de verleiding om toch te gaan beleggen met hun geld niet kunnen weerstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:33:
[...]

OK, dat is duidelijk, en eigen IBAN dus inderdaad gebruik van de banklicentie.
Interpretatie dingetje misschien. Maar iedere klant heeft al een eigen IBAN van TR (al dan niet van een andere bank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 23:07
RobertMe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:13:
[...]

Dat was eigenlijk wat ik mij ook af vroeg. Mooi dat ze bij Citibank het geld kunnen zetten met 4% rente. Maar of ze dat geld zelf ook kwijt kunnen tegen meer dan 4% rente? (Zodat ze 4% kunnen uitkeren en er winst op maken)
Ze maken geen winst op de ECB rente maar op andere zaken, zie YouTube: How BROKERS Make Money: Are There Hidden Fees? (ETFs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 16:30
Openbank of Santander

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 29-05-2024 05:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:44:
[...]
Zeker wel. De bank heeft een Duitse banklicentie en het geld staat gestald bij een van de vier banken zoals Citibank in Ierland.

[ Voor 7% gewijzigd door THE_BASE op 29-05-2024 08:48 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfertDK
  • Laatst online: 15-06 14:54
appie39 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:50:
[...]

Je hebt gezien dat het over 2016 gaat?
Ja, klopt! Ik zat daar in de zaal zowaar :-)

Het was niet zozeer een flink lek, meer een getuige van gebrek aan begrip van security.
we succeeded independently from the used device to leak customer data, manipulate transactions, and to entirely take over accounts to ultimately issue arbitrary transactions—even without credit
(presentatie is het kijken waard overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

WolfertDK schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:48:
[...]

Ja, klopt! Ik zat daar in de zaal zowaar :-)

Het was niet zozeer een flink lek, meer een getuige van gebrek aan begrip van security.

[...]

(presentatie is het kijken waard overigens)
Neem aan dat zo'n bank in acht jaar tijd heel wat heeft kunnen opdoen aan ervaring. Dan blijft 't niet altijd de bank die het was en dus geen optie toch? Als we mijn persoon gaan verguisen voor iets wat ik in de jonge jaren heb gedaan was ik niet de persoon die ik nu ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is dat erfbelastingverhaal van Openbank inmiddels duidelijk dan? Heb me er na vorig jaar niet meer in verdiept, maar toen wist niemand daar een goed antwoord op (met bronvermelding etc.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:17:
[...]

Is dat erfbelastingverhaal van Openbank inmiddels duidelijk dan? Heb me er na vorig jaar niet meer in verdiept, maar toen wist niemand daar een goed antwoord op (met bronvermelding etc.).
Je betaalt nog altijd erfbelasting. Althans, je nabestaanden. En dat bleef een beetje sudderen en wil ik mijn naasten niet aandoen als ik er niet meer ben.

Voor mij een reden om te vertrekken nu de rente is gezakt. Nu een bank zonder erf- en bronbelasting en depositogarantiestelsel gekozen, zelfs Santander biedt dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MotorBeast schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:26:
[...]

Dat vind ik helemaal niet zo vreemd. Veel mensen laten zo veel geld zo lang op de spaarrekening staan, dat het puur financieel-rationeel gezien veel logischer zou zijn om een deel van dat geld te beleggen. Maar het gaat bij het wegzetten van geld niet alleen om de optimale rendement-risico afweging, het gaat juist ook om waar je je prettig bij voelt.

De mensen die vooral rationeel redeneren, zullen een belangrijk deel van het vermogen beleggen. En zullen dus niet bij de groep horen met een hoog spaarsaldo. De mensen die een hoog spaarsaldo hebben, zullen daarom juist de mensen zijn die daar meer onzeker over zijn. En voor wie het 'gevoel' een belangrijke factor is. Dan zal een onbekende bank waarschijnlijk ook niet prettig voelen.En zullen ze liever het geld bij een bekende naam stallen. Ook als dat minder oplevert.

Daarom zullen veel mensen met een groot spaarsaldo dus juist kiezen voor de grootbanken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:43
TR, CEB, Santander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
WolfertDK schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:44:
[...]

Thanks! Erg entertaining en duidelijk gepresenteerd. Schokkend dat zo veel van dit soort beginnersfouten in dergelijke organisaties kunnen voorkomen. Geen idee of ze ook onderhevig waren aan sec audits maar als dat zo was hebben die ook wel wat gemist zeg.

jammer dat ik niet meer (y) kan geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30
Garantibank verlaagd zijn actierente naar 3.00%, dit was 3.6%. Actierente is nu geldig van 1 Juni tot 30 Juni.

Tijd voor de boel maar door te sluizen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:58
zo precies 72 uur na aanvraag werkt de Santander. Een 2e overschrijving stond er nu vrij snel op (niet meteen, maar geloof iets van een uurtje later bijgeschreven). En hoe simpel de app eruit ziet, het voelt beter qua beveiliging dan Bunq dus ik denk dat ik maar eens alles over ga zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Hopjesvla79 op 29-05-2024 18:22 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
10 jaars rente alweer bijna op 3%, wordt tijd dat de deposito's ook weer gaan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-06 17:19
Ik heb nu o.a. een CEB rekening, welke ik binnenkort een 1/2 heb en de rente gaat dalen van 3,55% naar xxx%. Deze rekening staat op mijn naam met mijn eigen tegen rekening.
Kan mijn vrouw nu ook een CEB rekening openen met een eigen tegen rekening met de huidige hoge rente of zouden ze ons als één zien ivm het zelfde adres? (Dezelfde vraag ook eigenlijk voor TR).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
PeterDee schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:47:
Ik heb nu o.a. een CEB rekening, welke ik binnenkort een 1/2 heb en de rente gaat dalen van 3,55% naar xxx%. Deze rekening staat op mijn naam met mijn eigen tegen rekening.
Kan mijn vrouw nu ook een CEB rekening openen met een eigen tegen rekening met de huidige hoge rente of zouden ze ons als één zien ivm het zelfde adres? (Dezelfde vraag ook eigenlijk voor TR).
Dat kan bij ceb, hebben wij ook gedaan. De aanbieding is per persoon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

PeterDee schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:47:
Dat zou in principe niet afhankelijk van het adres mogen zijn. Je hebt namelijk genoeg woningen waarbij er meerdere mensen op één adres wonen (en niet met elkaar zijn), de zogenaamde onzelfstandige woonruimtes, kamers, studios enzovoort. En ook een huwelijk is natuurlijk niet altijd in gemeenschap van goederen, dus ook daar zou het onafhankelijk van moeten zijn.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:33
Hoi! Gezien alle debacle bij Bunq overweeg ik mijn Bunq rekening op te zeggen, terug te gaan naar ABN voor betalen en een aparte spaarrekening te openen bij een andere bank. Voorwaarden zijn: maandelijks (of kwartaal) rente, vrij opneembaar, onder garantiefonds. Ik zat zelf te kijken naar Openbank (loopt nu nog een actie, of Renault - via Raisin) - maar die lijkt wat langer te doen over de overschrijvingen (1-2 werkdagen).

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Lees de laatste paar pagina’s van dit topic door, daar worden nog wat alternatieven genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Fedde schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:18:
Hoi! Gezien alle debacle bij Bunq overweeg ik mijn Bunq rekening op te zeggen, terug te gaan naar ABN voor betalen en een aparte spaarrekening te openen bij een andere bank. Voorwaarden zijn: maandelijks (of kwartaal) rente, vrij opneembaar, onder garantiefonds. Ik zat zelf te kijken naar Openbank (loopt nu nog een actie, of Renault - via Raisin) - maar die lijkt wat langer te doen over de overschrijvingen (1-2 werkdagen).

Wat raden jullie aan?
Houd bij OpenBank (en andere Spaanse banken) rekening met de onduidelijkheden over erfbelasting.
Pagina: 1 ... 66 ... 150 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling