Maar de ACM ziet ook dat de banken drempels opwerpen die het moeilijker maken om over te kunnen stappen. Zo is het voor veel mensen lastig om verschillende spaarproducten te vergelijken. Daarnaast verplichten banken klanten om aan de spaarrekening ook een betaalrekening te koppelen, wat meer gedoe oplevert als je van bank wil wisselen.LongBowNL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:45:
Waakhond: spaarrentes Nederlandse banken te laag, maatregelen nodig - https://nos.nl/l/2522168
Het onderzoek is afgerond en de ACM stelt nieuwe regels voor.
Stoppen met koppelverkoop
De toezichthouder wil daarom dat banken klanten beter informeren over wat de spaarrente oplevert en stoppen met koppelverkoop. Daarnaast moet er een verplichte overstapservice komen, waarbij banken onderling regelen dat het geld naar de nieuwe rekening wordt overgemaakt. Hiervoor moet wel de wet worden aangepast, dus het is volgens de ACM aan de politiek om hier verdere stappen in te ondernemen.
Typisch weer een reactie van de ACM; we leggen de nadruk niet op het echte probleem maar op een bijverschijnsel. Dan wekken we in ieder geval de suggestie dat er iets aan wordt gedaan, maar veranderd er vervolgens niets.
Bijna alle banken hebben al een 'overstapservice', en geloof mij, dan nog is overstappen met een betaalrekening een nachtmerrie. Ik spreek uit eigen ervaring.
Als ze overstappen tussen banken eenvoudig hadden willen maken dat had je dat bij de invoering van het IBAN moeten doen door een IBAN niet te koppelen aan een specifieke bank. Maar ja, dat heeft de bankenlobby natuurlijk succesvol weten te voorkomen...
Edit:
En spaarrentes vergelijken is helemaal geen probleem. Ik kan zo 3 of 4 vergelijkingssites noemen die ik zelf regelmatig gebruik en die prima functioneren.
Het probleem zit veel meer in het feit dat mensen buitenlandse banken en nieuwe spaarplatforms niet vertrouwen nadat het in de kredietcrisis flink is misgegaan.
[ Voor 22% gewijzigd door marktweakt op 28-05-2024 09:21 ]