Het is vandaag een feestdag nog in Nederland, maandag 2e Pinksterdag. Weet iemand of er vandaag Europees bankverkeer is (behalve Instant Payment uiteraard waar van toepassing) ?
lloyds heeft een dagje vrij.Datisraar schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:51:
Het is vandaag een feestdag nog in Nederland, maandag 2e Pinksterdag. Weet iemand of er vandaag Europees bankverkeer is (behalve Instant Payment uiteraard waar van toepassing) ?
De beurzen zijn volgens mij wel open.
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 20-05-2024 10:11 ]
Okay, dank. Komt het dan ook omdat voor de meeste, andere Europese landen het geen feestdag is wellicht maar een gewone werkdag. Net zoals 1 mei bij ons een werkdag is, en veel Europese banken dan juist gesloten zijn.Juan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:14:
Banken werken vandaag gewoon (betalingen, incasso, etc..)
Ik kreeg toevallig net een creditering van Amazon binnen.Datisraar schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:51:
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Er is niet zoiets als een algemene feestdag voor het Europees betalingsverkeer, dat hangt van de individuele banken af. Het is alleen zo dat veel landen meer feestdagen buiten de Christelijke dagen hebben, en daardoor iets als Tweede Pinksterdag niet vrij hebben. Of men vindt andere Christelijke dagen weer belangrijker, zoals 15 augustus (Maria-Hemelvaart) in Italië. Het is ook niet zeldzaam dat een lokale beurs en het bankwezen op een landspecifieke feestdag dicht is, alleen dat krijgen wij niet zo snel mee.Datisraar schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:19:
[...]
Okay, dank. Komt het dan ook omdat voor de meeste, andere Europese landen het geen feestdag is wellicht maar een gewone werkdag. Net zoals 1 mei bij ons een werkdag is, en veel Europese banken dan juist gesloten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 20-05-2024 10:53 ]
Mwah, er zijn wel dagen waarop TARGET2 gesloten is, wat betekent dat de banken in de EU over het algemeen ook alleen nog instant payments doen en geen reguliere betalingen:The Third Man schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:48:
[...]
Er is niet zoiets als een algemene feestdag voor het Europees betalingsverkeer, dat hangt van de individuele banken af.
The TARGET2 system is closed on Saturdays and Sundays and on the following public holidays in all participating countries: 1 January, Good Friday and Easter Monday (according to the calendar used by Western Christianity), 1 May, 25 December and 26 December.
Hierom heb ik onlangs ook een rekening geopend bij LP. Meer rente dan bijvoorbeeld de ING, en gewoon in Nederland dus geen andere regelgeving. Daarbij ben ik geen miljonair en voor 100 euro heen en weer schuiven van actie naar actie heb ik geen behoefte aan.TNThomas schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:31:
[...]
Bedankt voor de informatie! LeasePlan Bank spreekt me erg aan door hun ‘simpele’ opzet (als ik de website zo zie). Dit voelt momenteel als de beste keuze als ik echt volledig op veilig wil spelen. Ze hebben een redelijke rente (voor NL), Instant Payment, goede app en vallen onder het Nederlandse garantiestelsel. Morgen eens alles op een rijtje zetten en kiezen tussen LeasePlan Bank en Raisin…
Tot nu toe bevalt dit prima. Wanneer TP haar eigen banklicentie gaat gebruiken of mij een Duitse rekening geeft wil ik dat in de toekomst ook nog wel proberen.
Ik zal nog een outsider noemen: Revolut. Nederlandse bankvergunning, Nederlandse IBAN, Instant Pay, 3.68% rente via een veilig geldmarktfonds. Nadeel is dat dit als een belegging in box 3 wordt gezien, maar dit kun je voorkomen door 1 oktober je geld te verhuizen.TNThomas schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:31:
[...]
Bedankt voor de informatie! LeasePlan Bank spreekt me erg aan door hun ‘simpele’ opzet (als ik de website zo zie). Dit voelt momenteel als de beste keuze als ik echt volledig op veilig wil spelen. Ze hebben een redelijke rente (voor NL), Instant Payment, goede app en vallen onder het Nederlandse garantiestelsel. Morgen eens alles op een rijtje zetten en kiezen tussen LeasePlan Bank en Raisin…
En geen DGSPistachenootje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:17:
[...]
Ik zal nog een outsider noemen: Revolut. Nederlandse bankvergunning, Nederlandse IBAN, Instant Pay, 3.68% rente via een veilig geldmarktfonds. Nadeel is dat dit als een belegging in box 3 wordt gezien, maar dit kun je voorkomen door 1 oktober je geld te verhuizen.
Wel BCS tot 20k. En schijnbaar een betrouwbaar geldmarktfonds waarin wordt belegd dus zeer kleine kans dat de aandelen verdwijnen.
Geen DGS, niet geheel onbelangrijkRobertMe schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:26:
[...]
En geen DGS
Wel BCS tot 20k. En schijnbaar een betrouwbaar geldmarktfonds waarin wordt belegd dus zeer kleine kans dat de aandelen verdwijnen.
Elect a clown, expect a circus.
Als Duitsland geen probleem is zou je Lloyds Bank ook kunnen overwegen met 2,50%. Eenvoudig te openen en Nederlandse IBAN. Wel jaarlijkse rente uitkering i.p.v maandelijks bij LP maar als je niet veel met geld schuift hoeft dat geen probleem te zijn.My-life schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:40:
Hierom heb ik onlangs ook een rekening geopend bij LP. Meer rente dan bijvoorbeeld de ING, en gewoon in Nederland dus geen andere regelgeving. Daarbij ben ik geen miljonair en voor 100 euro heen en weer schuiven van actie naar actie heb ik geen behoefte aan.
Tot nu toe bevalt dit prima. Wanneer TP haar eigen banklicentie gaat gebruiken of mij een Duitse rekening geeft wil ik dat in de toekomst ook nog wel proberen.
Allereerst wordt alles wat je hier vraagt tot uit ten treure besproken in dit topic. Teruglezen is niet zoveel moeite lijkt me.TNThomas schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:45:
Momenteel spaar ik bij één van de grote Nederlandse banken met relatief lage spaarrente. Na veel over alternatieve banken te lezen (waaronder hier), sta ik op het punt de knoop door te hakken bij welke bank ik mijn spaargeld grotendeels ga plaatsen. Echter vind ik het een lastige keuze, omdat ik graag op ‘safe’ speel en dus risico’s wil minimaliseren. Ik ben tot de volgende shortlist gekomen:Mijn gevoel / voorkeur gaat uit naar de Nederlandse banken, want dat voelt het veiligst. Met op de tweede plaats Lloyds Bank uit Duitsland, omdat Duitsland veiliger voelt dan Spanje of een platform als Raisin (terecht?). De andere opties voelen ‘ver weg’, maar ik weet niet of mijn gevoel terecht is dat dit werkelijk minder veilig is. Ik ben bekend met het Europese garantiestelsel, maar hoe het zit met erfbelasting bij buitenlandse banken lijkt nog altijd vaag. Kortom, ik zoek hogere rente dan bij de bekende Nederlandse banken met minimaal risico. Wat is jullie advies?
- Nederland: LeasePlan Bank, Centraal Beheer Bank
- Duitsland: Lloyds Bank
- Spanje: Santander Consumer Bank
- Europa: Europese banken via Raisin
Verder speel je niet op safe want je vertrouwt op je gevoel en je gevoel is vaak irrationeel. Waarom denk je dat Nederlandse banken safe zijn? De meeste handelen internationaal net als alle buitenlandse banken. Of dacht je dat ING Nederland al die miljarden alleen in NL investeert? Ik zie op dat vlak dus geen enkel verschil en bankgarantie is bankgarantie. Ik heb al tijden geen euro in Nederland staan behalve mijn priverekening en beleggingen bij de Giro.
Neem op dit moment gewoon een rekening bij Santander https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen en gaan met die banaan. Angst is een slechte raadgever en dat weten de banken in Nederland ook. Ga je dood laat je partner gewoon het geld eraf halen en boek het naar Nederland. Probleem erfbelasting opgelost als het er al is.
Voor 2,5% rente kun je ook bij Evi van Lanschot terecht, dan blijf je ook gewoon in Nederland.Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Als Duitsland geen probleem is zou je Lloyds Bank ook kunnen overwegen met 2,50%. Eenvoudig te openen en Nederlandse IBAN. Wel jaarlijkse rente uitkering i.p.v maandelijks bij LP maar als je niet veel met geld schuift hoeft dat geen probleem te zijn.
Daar moet je dan weer een beleggingsrekening bij nemen, Loyds is wat laagdrempeliger als je alleen een spaarrekening wilt.Rubbergrover1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:21:
Voor 2,5% rente kun je ook bij Evi van Lanschot terecht, dan blijf je ook gewoon in Nederland.
Momenteel gaat onze voorkeur ook hiernaar uit, maar toch blijft Raisin een optie voor ons. Miljonair zijn wij trouwens ook zeker niet, dus ik herken me ook erin dat ik niet elke euro eruit hoef te halen. Echter is meer dan bij ING wel leuk inderdaad!My-life schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Hierom heb ik onlangs ook een rekening geopend bij LP. Meer rente dan bijvoorbeeld de ING, en gewoon in Nederland dus geen andere regelgeving. Daarbij ben ik geen miljonair en voor 100 euro heen en weer schuiven van actie naar actie heb ik geen behoefte aan.
Bedankt voor de tip! Helaas geen DGS en belast als belegging, dus dan toch liever een andere optie.Pistachenootje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:17:
[...]
Ik zal nog een outsider noemen: Revolut. Nederlandse bankvergunning, Nederlandse IBAN, Instant Pay, 3.68% rente via een veilig geldmarktfonds. Nadeel is dat dit als een belegging in box 3 wordt gezien, maar dit kun je voorkomen door 1 oktober je geld te verhuizen.
Lloyds is ook een goede optie! Wel ‘maar’ 0,28% verschil t.o.v. LP. Dan is het de vraag of dat me het waard is een Duitse rekening te hebben zonder Instant Payment. Toch nog eens even op de website rondneuzen, bedankt!Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Als Duitsland geen probleem is zou je Lloyds Bank ook kunnen overwegen met 2,50%. Eenvoudig te openen en Nederlandse IBAN. Wel jaarlijkse rente uitkering i.p.v maandelijks bij LP maar als je niet veel met geld schuift hoeft dat geen probleem te zijn.
Hoe denk je dat miljonairs zijn begonnen? Die halen juist overal iedere euro uit. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert.TNThomas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:32:
[...]
Momenteel gaat onze voorkeur ook hiernaar uit, maar toch blijft Raisin een optie voor ons. Miljonair zijn wij trouwens ook zeker niet, dus ik herken me ook erin dat ik niet elke euro eruit hoef te halen. Echter is meer dan bij ING wel leuk inderdaad!
Raisin heeft een aanmeld actie lopen tot vandaag, even afwachten of ze dat morgen nog verlengen of dat er een nieuwe actie komt, anders zou je je daar kunnen aanmelden en dan later met de actie je partner voor wat bonus. (Om er toch elke Euro uit te halenTNThomas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:32:
Momenteel gaat onze voorkeur ook hiernaar uit, maar toch blijft Raisin een optie voor ons. Miljonair zijn wij trouwens ook zeker niet, dus ik herken me ook erin dat ik niet elke euro eruit hoef te halen. Echter is meer dan bij ING wel leuk inderdaad!
Bij "TP" denk ik aan Turbo Pascal. Dat waren nog eens tijden.My-life schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:40:
... Tot nu toe bevalt dit prima. Wanneer TP haar eigen banklicentie gaat gebruiken of mij een Duitse rekening geeft wil ik dat in de toekomst ook nog wel proberen.
Dat zal je wel niet bedoelen.
Het verschil tussen maandelijkse en jaarlijkse uitkering is bij 2,5% maar 0,03%. Uiteraard fijn om te hebben, maar m.i. een stuk minder belangrijk dan andere overwegingen (wel/geen NL, wel/geen bronbelasting, etc.).Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:11:
[...]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Why not both? Ik heb 5k bij LPB staan met dus instant payments, en de rest ergens anders. Als ik aan de spaarrekening bij de grootbank (max 5k) + die 5k bij LPB niet genoeg heb zal het een aankoop zijn die niet over een nacht ijs gaat of waarbij er een betaaltermijn is. Tijd dus om meerdere dagen op geld te wachten. Heck, ik heb zelfs een spaarrekening bij Banca Progetto (via Raisin) waar je na "opname" nog 4 dagen moet wachten (en dan 1 dag voordat het op de Raisin rekening staat en nog 1 dag om van Raisin naar de grootbank over te maken). Alles bij elkaar passeert daar dus een ruime week voordat ik het geld kan gebruiken.TNThomas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:35:
[...]
Lloyds is ook een goede optie! Wel ‘maar’ 0,28% verschil t.o.v. LP. Dan is het de vraag of dat me het waard is een Duitse rekening te hebben zonder Instant Payment. Toch nog eens even op de website rondneuzen, bedankt!
Een ander nadeel van jaarlijkse uitkering ten opzichte van kwartaal of maand is als je wel hopt met je spaargeld. Bij Loyds gaat de rente per 27 mei van nu 3% naar 2,5%. Voor sommigen een reden om het te verplaatsen en dan moet je opzeggen om direct je rente te krijgen, net als bij Credit Europe.Herko_ter_Horst schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:46:
Het verschil tussen maandelijkse en jaarlijkse uitkering is bij 2,5% maar 0,03%. Uiteraard fijn om te hebben, maar m.i. een stuk minder belangrijk dan andere overwegingen (wel/geen NL, wel/geen bronbelasting, etc.).
Of je wacht tot het einde van het jaar en boekt de rente dan over...Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:58:
[...]
Een ander nadeel van jaarlijkse uitkering ten opzichte van kwartaal of maand is als je wel hopt met je spaargeld. Bij Loyds gaat de rente per 27 mei van nu 3% naar 2,5%. Voor sommigen een reden om het te verplaatsen en dan moet je opzeggen om direct je rente te krijgen, net als bij Credit Europe.
Het is de zelfde actie. Je opent een rekening. Zo simpel is het. Grote verschil is dat je bij Evi van Lanschot niet alleen kunt sparen, maar ook de mogelijkheid hebt om te beleggen.Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:25:
[...]
Daar moet je dan weer een beleggingsrekening bij nemen, Loyds is wat laagdrempeliger als je alleen een spaarrekening wilt.
Het voordeel van maandelijks is dat je dan de (lege) rekening kan aanhouden? Tjsa, voor mij nog steeds geen reden om dan maar niet te kiezen voor een aanbieder met jaarlijkse uitkering, andere aspecten zijn voor mij een stuk belangrijker.Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:58:
[...]
Een ander nadeel van jaarlijkse uitkering ten opzichte van kwartaal of maand is als je wel hopt met je spaargeld. Bij Loyds gaat de rente per 27 mei van nu 3% naar 2,5%. Voor sommigen een reden om het te verplaatsen en dan moet je opzeggen om direct je rente te krijgen, net als bij Credit Europe.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Het is wel belangrijk om te doen wat goed voelt en die grens is voor jou anders dan voor anderen. Ik zou niet al mijn spaargeld bij een bank onder Spaans DGS stallen (maar misschien wel een kleiner deel). Rente is één factor maar zeker niet de enige.MotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:17:
Allereerst wordt alles wat je hier vraagt tot uit ten treure besproken in dit topic. Teruglezen is niet zoveel moeite lijkt me.
Verder speel je niet op safe want je vertrouwt op je gevoel en je gevoel is vaak irrationeel. Waarom denk je dat Nederlandse banken safe zijn? De meeste handelen internationaal net als alle buitenlandse banken. Of dacht je dat ING Nederland al die miljarden alleen in NL investeert? Ik zie op dat vlak dus geen enkel verschil en bankgarantie is bankgarantie. Ik heb al tijden geen euro in Nederland staan behalve mijn priverekening en beleggingen bij de Giro.
Neem op dit moment gewoon een rekening bij Santander https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen en gaan met die banaan. Angst is een slechte raadgever en dat weten de banken in Nederland ook. Ga je dood laat je partner gewoon het geld eraf halen en boek het naar Nederland. Probleem erfbelasting opgelost als het er al is.
(DeGiro is nu trouwens in Duitse handen.)
[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 20-05-2024 14:49 ]
Wel BCS tot 20k en geen probleem met belastingen als je het alleen tot 1 oktober gebruikt.TNThomas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:33:
[...]
Bedankt voor de tip! Helaas geen DGS en belast als belegging, dus dan toch liever een andere optie.
marktweakt schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:01:
Of je wacht tot het einde van het jaar en boekt de rente dan over...
Nee, ik schreef origineel "Wel jaarlijkse rente uitkering i.p.v maandelijks bij LP" als een verschil tussen LP en Lloyds en "maar als je niet veel met geld schuift hoeft dat geen probleem te zijn." oftewel als dat je niet boeit zoals jij (en mij ook niet) dan maakt dat verschil inderdaad niets uit.[b]Herko_ter_Horst schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:20:[/
Het voordeel van maandelijks is dat je dan de (lege) rekening kan aanhouden? Tjsa, voor mij nog steeds geen reden om dan maar niet te kiezen voor een aanbieder met jaarlijkse uitkering, andere aspecten zijn voor mij een stuk belangrijker.
Maar er zijn mensen (ook hier) die dat wel boeit omdat die met geld schuiven zoals bijvoorbeeld hoppers. Ben dat zelf niet, maar als je hopper bent lijkt me dat alleen zinvol bij grotere bedragen dus dan zal het rente bedrag ook relatief groot zijn en dat wil je dan ook snel hebben. Plus dat het administratief wat vervelender is omdat je die rente dan in een nieuw belastingjaar krijgt. (Alhoewel Lloyds op 31 december de rente uitkeert)
Het is een garantiestelsel wat Europees geregeld is. https://www.ecb.europa.eu...deposit_guarantee.nl.html Of een bank nu omvalt in Nederland, Duitsland, Spanje etc etc. Waarom mensen zo'n vertrouwen hebben in Nederlandse banken is mij een raadsel. Heb zelf gewerkt bij ING en SNS en heb daar genoeg meegemaakt. SNS stond zelfs bijna op omvallen toen ik er werkte.user109731 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:22:
[...]
Je bericht leest als "niet zeuren en zet gewoon je geld bij SCB in Spanje". Het is wel belangrijk om te doen wat goed voelt en die grens is voor jou anders dan voor anderen. Ik zit er zelf echt niet op te wachten om al mijn spaargeld bij een bank onder Spaans DGS te stallen (maar misschien wel een kleiner deel). Rente is één factor maar zeker niet de enige.
(DeGiro is nu trouwens in Duitse handen.)
Rente is wel de enige factor.....in ieder geval voor mij want ik kijk objectief naar de markt. En of de Giro nu Duits of Nederlands is zal mij een zorg zijn. Ook over de Giro lees je allerlei cowboy verhalen. En Duits is zogenaamd zooooo betrouwbaar. VW met sjoemelsoftware is ook zo'n betrouwbaar Duits label.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 20-05-2024 14:55 ]
Nee, het is niet Europees geregeld. Er is Europese regelgeving over. Er is geen "Europees DGS", maar wel een landelijk DGS naar Europese regelgeving.MotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:52:
[...]
Het is een garantiestelsel wat Europees geregeld is. https://www.ecb.europa.eu...deposit_guarantee.nl.html
Maakt dus wel een verschil. Want Nederland heeft een eigen pot aan geld en Spanje ook. En als een landelijk potje leeg is is er geen enkele verplichting dat de andere DGSen bijspringen.Of een bank nu omvalt in Nederland, Duitsland, Spanje etc etc.
Edit:
Voor mij persoonlijk overigens niet direct een reden om landen links te laten liggen. Maar er zit wel degelijk verschil in het land van DGS etc.
[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 20-05-2024 14:55 ]
Ik slaap er niet minder om. Er zal nooit geen enkel land de boel laten klappen binnen het euro gebied. En mochten ze al tekort komen springen de andere landen bij.RobertMe schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:55:
[...]
Nee, het is niet Europees geregeld. Er is Europese regelgeving over. Er is geen "Europees DGS", maar wel een landelijk DGS naar Europese regelgeving.
[...]
Maakt dus wel een verschil. Want Nederland heeft een eigen pot aan geld en Spanje ook. En als een landelijk potje leeg is is er geen enkele verplichting dat de andere DGSen bijspringen.
Dat is uiteraard jou (sterkeMotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:56:
[...]
Ik slaap er niet minder om. Er zal nooit geen enkel land de boel laten klappen binnen het euro gebied. En mochten ze al tekort komen springen de andere landen bij.
Blijft over dat iedereen dus moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. En de een slaapt niet minder om spaargeld in Spanje / Italie / Malta, en de ander wel. En dan moeten "wij" niet gaan verplichten / overtuigen data die laatste categorie alsnog gaat sparen in die landen.
Soms hebben mensen een zetje nodig.RobertMe schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:59:
[...]
Dat is uiteraard jou (sterke) mening hier in. Dat maakt het echter nog geen feit. En dat er een Europees geregeld DGS is is dus sowieso niet waar.
Blijft over dat iedereen dus moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. En de een slaapt niet minder om spaargeld in Spanje / Italie / Malta, en de ander wel. En dan moeten "wij" niet gaan verplichten / overtuigen data die laatste categorie alsnog gaat sparen in die landen.
Vanmorgen om 10.30 uur twee testtransacties gedaan van ING naar Santander en Trade Republic. Allebei om 14.00 uur aangekomen. Die kant op gaat dus prima.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Vandaag naar Raisin, nog niet aangekomen. Dus in Duitsland is het echt allemaal stilgelegd. Vandaag wel geld ontvangen uit Finland.THE_BASE schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:10:
Vanmorgen om 10.30 uur twee testtransacties gedaan van ING naar Santander en Trade Republic. Allebei om 14.00 uur aangekomen. Die kant op gaat dus prima.
Nau dat zetje hebben ze op nu.nl niet nodig. Gaat em daar niet worden. Vandaag weer een artikel of het slim is te sparen in het buitenland.MotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:06:
[...]
Soms hebben mensen een zetje nodig.Ik ben altijd banger dat mijn auto kapot gaat op vakantie in Italie/Spanje omdat ze er vaak geen Engels/Duits taal spreken (ervaring mee). Desondanks ga ik toch.
Een paar procent verhuisd naar het buitenland en 95% procent spaargeld blijft bij de grootbanken. Wat een aversie; Ik lees een hoop weerstand van reag(l)uurders op die site dat het hel en verdoemenis (sorry, 2e Pinksterdag) is om buiten Nederland te sparen. Wat een weerstand zeg. Niet zozeer lui en voorzichtig, maar alles wordt erbij gehaald om buiten NL maar niet te sparen, Icesave (uiteraard weer), bronbelasting en de befaamde Openbank erfbelasting. En daar dan ook nog de discussie over DGS of het dan wel verstandig is.
[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 20-05-2024 18:00 ]
Wellicht dat alleen ook België en Duitsland een 2e Pinkster dag kennen. Van Nederland Feestdag trouwens, naar Engeland gewone dag- over en weer - werkte vandaag wel qua bankverkeer bijschrijvingen.mikeyfire643 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:40:
[...]
Vandaag naar Raisin, nog niet aangekomen. Dus in Duitsland is het echt allemaal stilgelegd. Vandaag wel geld ontvangen uit Finland.
Ergens in 2025 zijn we van de onzekerheid af met Instant Payment bij alle banken in de EU.
[ Voor 12% gewijzigd door Datisraar op 20-05-2024 17:59 ]
Newsflash: internetcommentsecties zijn vliegenvangers voor zulke types. Ik kan je ook zo voorspellen hoe Jan en Henk in het visserscafe erover zouden praten, maar ook daarvan is dat niet meer dan voorspelbaar. Lijkt me dan ook niet veel toe te voegen hoe andere types in andere situaties daar niet bijster slim in staan.Datisraar schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Nau dat zetje hebben ze op nu.nl niet nodig. Gaat em daar niet worden. Vandaag weer een artikel of het slim is te sparen in het buitenland.
Een paar procent verhuisd naar het buitenland en 95% procent spaargeld blijft bij de grootbanken. Wat een aversie; Ik lees een hoop weerstand van reaguurders op die site dat het hel en verdoemenis (sorry, 2e Pinksterdag) is om buiten Nederland te sparen. Wat een weerstand zeg. Niet zozeer lui en voorzichtig, maar alles wordt erbij gehaald om buiten NL maar niet te sparen, Icesave (uiteraard weer), bronbelasting en de befaamde Openbank erfbelasting. En daar dan ook nog de discussie over DGS of het dan wel verstandig is.
[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 20-05-2024 18:01 ]
Ja, meer reacties op café zoals ‘ alle banken zijn boeven’ 😉The Third Man schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:00:
[...]
Newsflash: internetcommentsecties zijn vliegenvangers voor zulke types. Ik kan je ook zo voorspellen hoe Jan en Henk in het visserscafe erover zouden praten, maar ook daarvan is dat niet meer dan voorspelbaar. Lijkt me dan ook niet veel toe te voegen hoe andere types in andere situaties daar niet bijster slim in staan.
Dat vind ik niet vreemd. Puur rationeel zakelijk gezien zou waarschijnlijk een groot deel van dat vermogen sowieso niet in spaargeld moeten zitten, maar op een andere manier belegd moeten zijn. Maar geld wegzetten is niet een puur rationele actie. Daar komt ook een hoop 'gevoel' bij kijken. Een vergelijkbaar gevoel dat ervoor zorgt dat mensen niet beleggen maar sparen, zorgt er ook voor dat mensen dat spaargeld liever in Nederland zetten dan in het buitenland. En liever bij een grootbank dan bij een kleinere meer concurrerende bank.Datisraar schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Nau dat zetje hebben ze op nu.nl niet nodig. Gaat em daar niet worden. Vandaag weer een artikel of het slim is te sparen in het buitenland.
Een paar procent verhuisd naar het buitenland en 95% procent spaargeld blijft bij de grootbanken. Wat een aversie;
Daarom zeg ik ook dat je gevoel een slechte raadgever is, lees angst. Je moet rationeel naar je geld kijken. En die angst om binnen eurolanden te gaan sparen is gewoonweg onterecht. Hoeveel meer zekerheid wil je hebben dan DGS? Als je dat geen zekerheid vindt dan moet je ook je geld bij Nederlandse banken weghalen. Tijdens de financiële crisis 2008 waren ook de Nederlandse grootbanken in zwaar weer. Nu slaapt niemand meer die met angst naar zijn geld kijkt.Rubbergrover1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:29:
[...]
Dat vind ik niet vreemd. Puur rationeel zakelijk gezien zou waarschijnlijk een groot deel van dat vermogen sowieso niet in spaargeld moeten zitten, maar op een andere manier belegd moeten zijn. Maar geld wegzetten is niet een puur rationele actie. Daar komt ook een hoop 'gevoel' bij kijken. Een vergelijkbaar gevoel dat ervoor zorgt dat mensen niet beleggen maar sparen, zorgt er ook voor dat mensen dat spaargeld liever in Nederland zetten dan in het buitenland. En liever bij een grootbank dan bij een kleinere meer concurrerende bank.

Waarom denk je dat banken miljarden winst maken? En de topmensen een bonus krijgen op prestatie van de bank? Die topman kijkt echt niet naar de klanten. Wel naar de aandeelhouders.Datisraar schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Een paar procent verhuisd naar het buitenland en 95% procent spaargeld blijft bij de grootbanken. Wat een aversie; Ik lees een hoop weerstand van reag(l)uurders op die site dat het hel en verdoemenis (sorry, 2e Pinksterdag) is om buiten Nederland te sparen. Wat een weerstand zeg. Niet zozeer lui en voorzichtig, maar alles wordt erbij gehaald om buiten NL maar niet te sparen, Icesave (uiteraard weer), bronbelasting en de befaamde Openbank erfbelasting. En daar dan ook nog de discussie over DGS of het dan wel verstandig is.
Je moet helemaal niets. Het enige wat je in mijn optiek zou moeten willen is doen waar jij je goed bij voelt. Je schiet er weinig mee op als je vermogen beter rendeert, terwijl dat je tegelijk slapeloze nachten geeft.MotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:41:
[...]
Daarom zeg ik ook dat je gevoel een slechte raadgever is, lees angst. Je moet rationeel naar je geld kijken.
En dan staat er zelfs niet eens bij dat landen helemaal niet verplicht zijn om bij te springen in het geval het DGS niet voldoende dekking heeft. Integendeel; ze zeggen dat landen wel moeten bijspringen in dat geval.Datisraar schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Waardeloos artikeltje van een stagiaire ofzo...
In mijn zoektocht over informatie over Raisin kwam ik interessant en positief nieuws tegen m.b.t. het valautarisico bij sparen in Zweden. Dit bestaat sinds kort niet meer volgens deze website: https://www.vanspaarbankv...ws-over-sparen-in-zweden/
Ik kon in dit topic hier nog niks over vinden en ik vind er (naast bovenstaande website) ook niet veel over. Was dit hier al bekend en klopt dit dus ook?
Ik kon in dit topic hier nog niks over vinden en ik vind er (naast bovenstaande website) ook niet veel over. Was dit hier al bekend en klopt dit dus ook?
net alsnog aangekomen.mikeyfire643 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:40:
[...]
Vandaag naar Raisin, nog niet aangekomen. Dus in Duitsland is het echt allemaal stilgelegd. Vandaag wel geld ontvangen uit Finland.
Dat is hier misschien zelfs al een jaar bekend. En daarnaast klopt het niet eens. Er is nog steeds een, minimaal, valutarisico.TNThomas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:10:
In mijn zoektocht over informatie over Raisin kwam ik interessant en positief nieuws tegen m.b.t. het valautarisico bij sparen in Zweden. Dit bestaat sinds kort niet meer volgens deze website: https://www.vanspaarbankv...ws-over-sparen-in-zweden/
Het Zweedse DGS doet nig steeds een euro => SEK conversie, past vervolgens de limiet van 1,05M SEK toe, en doet vervolgens een SEK => euro conversie. De euro => SEK, SEK => euro conversie vindt op dezelfde dag, tegen dezelfde wisselkoers, plaats. Maar de DGS grens is en blijft in SEK. Als je bij wijze van nu denkt €100k veilig er op te zetten, en vervolgens zakt de koers van de Zweedse kroon dan is die €100k dus veel meer dan 1,05M SEK en krijg je dus ook niet €100k terug.
Last time I checked was 1,05M SEK ik meen ongeveer €92k. Waarbij Raisin een eigen limiet hanteert bij Zweedse banken, ik meen €85k.
Probeer ik eens te helpen, is het oud nieuws.RobertMe schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:19:
[...]
Dat is hier misschien zelfs al een jaar bekend. En daarnaast klopt het niet eens. Er is nog steeds een, minimaal, valutarisico.
Het Zweedse DGS doet nig steeds een euro => SEK conversie, past vervolgens de limiet van 1,05M SEK toe, en doet vervolgens een SEK => euro conversie. De euro => SEK, SEK => euro conversie vindt op dezelfde dag, tegen dezelfde wisselkoers, plaats. Maar de DGS grens is en blijft in SEK. Als je bij wijze van nu denkt €100k veilig er op te zetten, en vervolgens zakt de koers van de Zweedse kroon dan is die €100k dus veel meer dan 1,05M SEK en krijg je dus ook niet €100k terug.
Last time I checked was 1,05M SEK ik meen ongeveer €92k. Waarbij Raisin een eigen limiet hanteert bij Zweedse banken, ik meen €85k.
Degiro is tegenwoordig DuitsMotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:17:
[...]
Allereerst wordt alles wat je hier vraagt tot uit ten treure besproken in dit topic. Teruglezen is niet zoveel moeite lijkt me.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Nouja, tegenwoordig. Ze zijn al zo lang door Flatex overgenomen dat de AFM alweer een tijd terug (zeker 1 jaar, wellicht 2 jaar) een voorwaardelijke boete (meen ik) heeft opgelegd op basis van misstanden bij de gang van zaken bij FlatexDeGiro. En zo'n onderzoek doen ze natuurlijk ook niet in een paar dagen.
spoiler:
Overname was in 2020? Dus alweer 4 jaar geleden.
Je zoekt in het verkeerde topic. Zie het DGS topic.TNThomas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:10:
Ik denk dat zij hun energie besteden daar waar het verschil gemaakt kan worden en niet in de margeMotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:36:
[...]
Hoe denk je dat miljonairs zijn begonnen? Die halen juist overal iedere euro uit. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert.
Als ik 1.000 euro rente kan krijgen bij een bank met Nederlandse vergunning, die gebruiksvriendelijk is, en die onder het Nederlandse DGS valt, of 1100 euro bij een Turkse bank waarbij dit minder is, kies ik liever voor de Nederlandse.
Rationeel? Volgens mij wel, alleen niet het hoogste rendement.
Ik zie op de site van Raisin zelf geen actie behalve de doorverwijzing. Wellicht is de actie van CashbackXL interesant: https://www.cashbackxl.nl/webshops/raisin €40.00 Cashback en €100.00 bonus van Raisin met een inleg van €5.000 en wat andere voorwaarden..Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:37:
[...]
Raisin heeft een aanmeld actie lopen tot vandaag, even afwachten of ze dat morgen nog verlengen of dat er een nieuwe actie komt, anders zou je je daar kunnen aanmelden en dan later met de actie je partner voor wat bonus. (Om er toch elke Euro uit te halen)
Die van Cashback is dus gelijk aan de referral "actie" van Raisinjohjohan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:53:
[...]
Ik zie op de site van Raisin zelf geen actie behalve de doorverwijzing. Wellicht is de actie van CashbackXL interesant: https://www.cashbackxl.nl/webshops/raisin €40.00 Cashback en €100.00 bonus van Raisin met een inleg van €5.000 en wat andere voorwaarden..
Note: vragen naar referrals mag hier niet.
Phoe, hoe oud ben jij johW1ck1e schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:40:
[...]
Bij "TP" denk ik aan Turbo Pascal. Dat waren nog eens tijden.
Dat zal je wel niet bedoelen.Maar wat dan wel ?
Met TR bedoelde ik Trade Republic. Zij bijvoorbeeld https://www.vanspaarbankv...-onze-vergelijking-staat/ en het topic Discussie over & Ervaringen met Trade Republic.
De LeasePlan Bank (LPB) biedt 2,20%, dat scheelt per 10K dus 30 euro. Daarvoor neem ik de moeite niet. TR biedt 4% waarbij het verschil oploopt tot 180 euro per 10K aan spaarsaldo. Dat is voor mij al een stukje aantrekkelijker.Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Die stond er wel maar nu moet je ingelogd zijn? https://www.raisin.nl/refer-a-friend/johjohan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:53:
Ik zie op de site van Raisin zelf geen actie behalve de doorverwijzing. Wellicht is de actie van CashbackXL interesant: https://www.cashbackxl.nl/webshops/raisin €40.00 Cashback en €100.00 bonus van Raisin met een inleg van €5.000 en wat andere voorwaarden..
Van CashbackXL heb ik ook gebruikt gemaakt maar (nog) niets ontvangen omdat mijn eerste aanvraag een spaarrekening met variabele rente was en dan moet je 6 maanden wachten, je kan dan beter een 6 maanden deposito nemen want dan krijg je het na 2 weken.
Ik verwachtte al zoietsMy-life schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:07:
[...]
Phoe, hoe oud ben jij joh![]()
Met TR bedoelde ik Trade Republic. ...
btw: 58,75 jaar
Vanmorgen de test terug gedaan: om 7:20 uur 1 euro overgemaakt van Santander naar ING en die was om 10:30 uur al bijgeschreven. Op de andere euro van Trade Republic wacht ik nog steeds en verwacht dat dit (net als bij een bedrag van Openbank) op zijn vroegst morgen wordt bijgeschreven.THE_BASE schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:10:
Santander verbaasd me wel, omdat ik Openbank gewend ben. Maar het is een positieve verrassing, aangezien ik daar het deel spaargeld op zet waar ik af en toe bij moet kunnen. Het deel Trade Republic mag daar blijven staan zonder aan te raken, dus hoeft snel overmaken niet (tot de EU dat verplicht heeft gesteld).
"Nordax Bank AB (publ) heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,29 % p.j. naar 3,25 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 27.05.2024 om 12 uur 's middags."
Eventuele alternatieven voor wie zijn geld in Zweden wil houden via Raisin:
1. Hoist Finance, 3,32% per jaar
2. Collector Bank, 3,32% per jaar
Bron: Raisin
[ Voor 27% gewijzigd door vdr01 op 21-05-2024 19:06 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Nordax Bank AB (publ) heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,29 % p.j. naar 3,25 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 27.05.2024 om 12 uur 's middags.
Kreeg zojuist net de zelfde mail. Hoe gaat het met rente verrekening als ik nu overstap. Worden dan de dagen berekend?vdr01 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:01:
"Nordax Bank AB (publ) heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,29 % p.j. naar 3,25 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 27.05.2024 om 12 uur 's middags."
Heb fors bedrag staan dus dit paar 10de is toch weer geld.
Rente wordt altijd per dag berekend. Dus een (hypothetische) rente van 3,65% betekent dat je elke dag 0,01% rente krijgt (bij een rekenmethode op basis van 365 dagen per jaar of daadwerkelijk aantal dagen in een jaar in een jaar met 365 dagen).Tito129 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:27:
[...]
Kreeg zojuist net de zelfde mail. Hoe gaat het met rente verrekening als ik nu overstap. Worden dan de dagen berekend?
Heb fors bedrag staan dus dit paar 10de is toch weer geld.
Dus bij 3,65% rente en €1000 saldo krijg je per dag €0,10 aan rente gerekend.
Kan momenteel niet inloggen bij Credit Europe Bank (krijg geen sms).
Meer mensen met dit probleem ?
edit:
opgelost probleem lag bij mij
Meer mensen met dit probleem ?
edit:
opgelost probleem lag bij mij
[ Voor 18% gewijzigd door TvanW op 22-05-2024 19:17 ]
Orange Bank 1 jaar deposito gaat vanaf 28 mei van 1% naar 0%! De kortlopende van 3 en 6 maanden zijn er nog wel maar dit lijkt me dan het einde van Orange Bank op Raisin (voor nieuwe aanvragen dan)
Ik heb mijn geld teruggetrokken bij Trading212 het voelde niet goed dat bijna 50% van mijn spaargeld in QMMF,s zat. Ivm geen garantie stelsel.
Laat maar.
[ Voor 95% gewijzigd door TvanW op 23-05-2024 12:54 ]
Ik snap jouw beweegredenen.Vsnah schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:38:
Ik heb mijn geld teruggetrokken bij Trading212 het voelde niet goed dat bijna 50% van mijn spaargeld in QMMF,s zat. Ivm geen garantie stelsel.
Aangezien dit forum over spaarrekeningen gaat is het misschien wel leuk voor jouw mede Tweakers om te vernemen waar jij jouw spaargeld nu dan hebt ondergebracht c.q. onder gaat brengen nadat je het bij Trading212 weggehaald hebt.
Heb je het geld ondanks dat het in een QMMF stond snel teruggekregen?Vsnah schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:38:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Bij Raisin en TradeRepublicmpandroid schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Ik snap jouw beweegredenen.
Aangezien dit forum over spaarrekeningen gaat is het misschien wel leuk voor jouw mede Tweakers om te vernemen waar jij jouw spaargeld nu dan hebt ondergebracht c.q. onder gaat brengen nadat je het bij Trading212 weggehaald hebt.
2 Werkdagen ging vrij vlot. En ze zeiden het kan 3 werkdagen duren.fsfikke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:23:
[...]
Heb je het geld ondanks dat het in een QMMF stond snel teruggekregen?
Bij de QMMF's van Wise en Revolut gaat het instant. En die maken gewoon bekend welke QMMF ze gebruiken.
Je krijgt sowieso alleen 20k beschermd door het beleggerscompensatiestelsel. Dat geldt ook voor die andere 50%.Vsnah schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:38:
Bij mij werkt het gewoon.WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:42:
Ligt de App van NIBC op zijn gat ofzo?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Denkfout gemaakt. Mag weg
[ Voor 93% gewijzigd door PHPResource op 24-05-2024 11:58 ]
https://nos.nl/l/2521727
Ali Niknam heeft het niet zo op veiligheid.Phishing-oplichters hebben het gemunt op klanten van onlinebank Bunq, waarbij ze per slachtoffer bedragen van vaak tienduizenden euro's weten buit te maken. Dat blijkt uit onderzoek van NOS en NRC.
@handoff Na (niet bij) het lek bij uwv kreeg ik ook een phishing mail, maar ik heb geen bunq.
Anoniem: 374460
De enige manier om slachtoffer te worden is door zelf je persoons- en inloggegevens af te staanhandoff schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:08:
[...]
Ali Niknam heeft het niet zo op veiligheid.
is dit echt zo? ik denk in veel gevallen wel
Dat is een beetje de essentie van phishing ja. Dat je "vist" om het slachtoffer iets te laten doen. Dus als het daadwerkelijk om phishing gaat dan is het 100% zeker dat de klant zelf de overboeking gedaan heeft / ....Anoniem: 374460 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:22:
[...]
De enige manier om slachtoffer te worden is door zelf je persoons- en inloggegevens af te staan
is dit echt zo? ik denk in veel gevallen wel
Het feit dat ze niet met een vaste tegenrekening werken is natuurlijk ook vragen om problemen.handoff schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:08:
[...]
@Heisenbug Volgens mij heeft een klant van bunq daar een spaarrekening met daaraan gekoppeld een betaalrekening. Die laatste kan je natuurlijk overal voor gebruiken. Dan maakt het niet uit of de betaalrekening de enige tegenrekening is van de spaarrekening.
Van het Journaal item begrijp ik dat het slachtoffer de rekening omzet naar een betaalrekening, zonder dat te willen.
Van het Journaal item begrijp ik dat het slachtoffer de rekening omzet naar een betaalrekening, zonder dat te willen.
[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 24-05-2024 18:16 ]
handoff schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:08:
[...]
Stuitend dit. Veiligheid is dus echt een serieus issue bij Bunq.De afhandeling wijkt eveneens af. Andere banken geven slachtoffers van oplichting in vergelijkbare gevallen hun geld terug, als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
In de regel krijgen slachtoffers niets terug van Bunq. Weg is weg, is het mantra van Bunq-oprichter Niknam. "Het is alsof je buiten op straat iemand je autosleutels geeft. Dan is je auto weg", zei Niknam in gesprek met een slachtoffer.
Extra voorzichtig zijn dus!
Bunq is een betaalrekening met hoge rente.Stuitend dit. Veiligheid is dus echt een serieus issue bij Bunq.
Extra voorzichtig zijn dus!
Wees dus heel voorzichtig.
Wiskunde is de taal van de natuur.
Met een vaste tegenrekening voor je spaarrekening (zoals bij Raisin, TR, Santander, etc.) was dit allemaal simpel te voorkomen. Bunq wil dit gewoon niet (snappen). Dit draadje loopt al meer dan een jaar en is erg typerend voor Bunq: https://together.bunq.com...g-met-vaste-tegenrekening
Sinds het zoveelste phishing verhaal van een mevrouw die 80 betaalpassen kreeg van Bunq, ook maar mijn laatste centen daar weggehaald. YouTube: Rekening geplunderd, Bunq onbereikbaar
Die eigen-schuld-dikke-bult en ons-niet-bellen principes zijn mij de 1 procent extra rente niet waard.
Sinds het zoveelste phishing verhaal van een mevrouw die 80 betaalpassen kreeg van Bunq, ook maar mijn laatste centen daar weggehaald. YouTube: Rekening geplunderd, Bunq onbereikbaar
Die eigen-schuld-dikke-bult en ons-niet-bellen principes zijn mij de 1 procent extra rente niet waard.
Wat is dat toch met die Zweedse spaarbanken dat ze elke keer de rente maar aanpassen met 1/100 procent?Novax schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:01:
Collector gaat met de spaarrekening vanaf 30 mei weer 0,01% punt naar beneden
Je zou zeggen dat dat toch geen enkel effect heeft?
De brancheorganisatie van banken in Nederland geeft ook geld terug als er grof misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen wat klanten in hun bank hebben, zelfs als de klant zelf het geld heeft overgemaakt. En dan gaat het ook om phishing.RobertMe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:25:
[...]
Dat is een beetje de essentie van phishing ja. Dat je "vist" om het slachtoffer iets te laten doen. Dus als het daadwerkelijk om phishing gaat dan is het 100% zeker dat de klant zelf de overboeking gedaan heeft / ....
Ff dubbelcheck, heeft nu geen zin om m'n vakantiegeld door te zetten naar Santander toch? Dan komt er pas maandag bij sowieso?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Krijg je zoveel vakantiegeld dat een paar dagen eerder of later een wezenlijk verschil maakt?Oekol schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:36:
Ff dubbelcheck, heeft nu geen zin om m'n vakantiegeld door te zetten naar Santander toch? Dan komt er pas maandag bij sowieso?
Het zal later zichtbaar zijn, maar de rente datum scheelt hooguit 1 a 2 dagen.
Waarschijnlijk wel, maar het is wel de beste optie lijkt me want als je het maandag doet staat het er pas dinsdag op...Oekol schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:36:
Ik heb gistermorgen (~9:15) en gistermiddag (~13:30) een overboeking naar Santander gedaan. Beide stonden voor het eind van de dag er op. Dus op maandag overboeken kan zeker wel ook op maandag zijn bijgeschreven.sanook schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:03:
[...]
Waarschijnlijk wel, maar het is wel de beste optie lijkt me want als je het maandag doet staat het er pas dinsdag op...
Alternatief: zondag de boeking doen. Dan zou die nog steeds maandag "zo vroeg mogelijk" worden uitgevoerd. Maar in mijn ervaring (ook van vorige keren) kun je prima binnen dezelfde dag geld overmaken naar Santander.
Wat een discussie.... Hoe langer je wacht met overboeken hoe langer het duurt voor het op je rekening staat. En hoe eerder je het doet hoe eerder het er op staat.
Wellicht gaat het niet over rente dagen, maar over controle waar het geld is. Ik wacht ook liever geen heel weekend op m’n geld en boek het dus op werkdagen ‘s morgens vroeg over. Bij Santander gaat het lekker vlot.naizzen schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:10:
[...]
Krijg je zoveel vakantiegeld dat een paar dagen eerder of later een wezenlijk verschil maakt?
Het zal later zichtbaar zijn, maar de rente datum scheelt hooguit 1 a 2 dagen.
Die rentedagen missen is wel het laatste waar ik over na denk.
@Oekol
Dat vakantiegeld staat nu waarschijnlijk op een betaalrekening waar je 0% rente krijgt.
Dan maakt het niets uit of je het geld vandaag of maandag naar een spaarrekening overboekt.
Dat vakantiegeld staat nu waarschijnlijk op een betaalrekening waar je 0% rente krijgt.
Dan maakt het niets uit of je het geld vandaag of maandag naar een spaarrekening overboekt.
Niet hoe langer het duurtsanook schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:17:
Wat een discussie.... Hoe langer je wacht met overboeken hoe langer het duurt voor het op je rekening staat. En hoe eerder je het doet hoe eerder het er op staat.
Neen, als je geld overschrijft op een vrijdag waarbij het waarschijnlijk is dat het pas maandag aankomt, dan is het dus 3 dagen onderweg. Dan kan je het beter even verplaatsen binnen de bank waar je die betaalrekening en een spaarrekening hebt. Dan krijg je nog een beetje rente. Ik neem aan dat de meeste banken met een betaalrekening deze optie hebben. In ieder geval, sns, asn, ing & abnamro.sanook schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:17:
@devriesjande En dat kan dan ook op een zaterdag.
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 25-05-2024 08:53 ]
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling