TNThomas schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:45:
Momenteel spaar ik bij één van de grote Nederlandse banken met relatief lage spaarrente. Na veel over alternatieve banken te lezen (waaronder hier), sta ik op het punt de knoop door te hakken bij welke bank ik mijn spaargeld grotendeels ga plaatsen. Echter vind ik het een lastige keuze, omdat ik graag op ‘safe’ speel en dus risico’s wil minimaliseren. Ik ben tot de volgende shortlist gekomen:
- Nederland: LeasePlan Bank, Centraal Beheer Bank
- Duitsland: Lloyds Bank
- Spanje: Santander Consumer Bank
- Europa: Europese banken via Raisin
Mijn gevoel / voorkeur gaat uit naar de Nederlandse banken, want dat voelt het veiligst. Met op de tweede plaats Lloyds Bank uit Duitsland, omdat Duitsland veiliger voelt dan Spanje of een platform als Raisin (terecht?). De andere opties voelen ‘ver weg’, maar ik weet niet of mijn gevoel terecht is dat dit werkelijk minder veilig is. Ik ben bekend met het Europese garantiestelsel, maar hoe het zit met erfbelasting bij buitenlandse banken lijkt nog altijd vaag. Kortom, ik zoek hogere rente dan bij de bekende Nederlandse banken met minimaal risico. Wat is jullie advies?
Santander is met Spanje maar half correct. Je bent klant van de Belgische vestiging van het Spaanse Santander Consumer Bank. Dit betekent ook dat de Belgische wetgeving van toepassing is. En bij deze bank is ook al navraag gedaan over erfbelasting en zij zeggen (net als Raisin) dat dit niet aan de orde is. Of dat daadwerkelijk zo is heeft echter nog niemand geprobeerd

. En bijkomend voordeel is dus dat je (/de nabestaanden) te maken hebt met wetgeving geschreven in het Nederlands en uitgevoerd in een buurland waarbij de wetgeving ook nog eens landelijk(? of Vlaanderen vs Wallonië) zal zijn. Daar waar je bij Spanje te maken krijgt met wetgeving die per regio (provincie?) is waardoor het ook weer lastiger is om iemand te vinden die kennis van die wetgeving heeft.
Andere mogelijk interessante optie kan N26 zijn. Dit is een, Duitse, neobank die al jarenlang betaalrekeningen aanbied. En sinds kort hebben zij ook een spaarrekening met 2,8% rente. En als je het duurste pakket afneemt krijg je zelfs 4,0% rente. Voordeel daarbij is dus dat je een volledig gratis (tenzij je zelf kiest voor een betaald pakket) tweede bank erbij hebt. Met in ieder geval een virtuele betaalpas (te gebruiken met Google Pay & Apple Pay), tegen betaling een fysieke betaalpas, en iDeal ondersteuning. Daarmee ben je dus ook "voorbereid" op een mogelijke storing van je grootbank. Dan heb je nog een extra bank erbij. En met de 2,8% rente ook gewoon een leuke rente. (En als je, IIRC het Metal pakket, afneemt dus 4,00% rente, waarbij er uberhaupt maar zeer weinig banken met een hogere rente zijn).