| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Hmm, zo gestroomlijnd is het niet, althans niet voor mij. Ik dacht, ik probeer toch maar eens een rekening te openen om te kijken hoe dat loopt. Op het beginscherm BSN en mobiel nummer, aanvinken dat je een en/of rekening wilt en dan BSN en mobiel partner. Dan paspoort fotograferen en selfie, via IDnow. Wat gehannes maar dat lukte ook. Toen tegenrekening en adresgegevens en daar ging het fout. BSN klopt niet (weet 100% zeker dat ik het wel goed had ingevuld) maar zag toen ook dat mijn voornaam verkeerd werd gespeld. Die heb ik zelf niet ingevoerd dus is waarschijnlijk overgetypt van mijn paspoort? En zal dat de reden zijn dat het BSN niet klopt? Maar hoe weet IDnow of mijn BSN klopt? In ieder geval nu geblokkeerd voor 24 uur om het daarna nog eens te proberen. Weet niet of ik dat nog ga doen.Coneing schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:14:
Bedankt voor de info! Klinkt als een vrij gestroomlijnd proces.
En hebben ze bij jou geen belasting ingehouden?wibblemoo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:38:
[...]
Volgens mij vraag je om het verkeerde formulier. De 'Freistellingsauftrag' lijkt alleen voor Duitse ingezetenen. Aangezien je dat niet bent, heb je volgens mij deze nodig:
https://www.consorsbank.d...rlichen-ansaessigkeit.pdf
Die heb ik ingevuld destijds.
En hebben ze bij jou geen belasting ingehouden?
Volgens mij heb ik al eens zo'n formulier ingevuld. Alleen een iets andere variant. De '' Erklärung bezüglich steuerkonformität''. Is dat niet de juiste dan?
[ Voor 17% gewijzigd door LuckyStriker op 26-03-2024 19:53 ]
Deze bank is totaal niet duidelijk als het gaat om communicatie. Ik krijg een week geleden een mail dat ik niet moet vergeten om een Freistellungsauftrag in te dienen. Dus ik probeer dat formulier online in te vullen. Krijg ik een foutmelding. Kreeg dat formulier via de mail - op verzoek - toegestuurd. Stuur deze ingevuld terug. En krijg een mail terug dat ik die auftrag niet kan indienen, omdat ik niet in Duitsland woon.wibblemoo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:19:
Nee bij mij is geen bronbelasting ingehouden. Ik zou het toch via de klantenservice proberen, en vragen wat je fiscale status is en wat ze nodig hebben om je als niet-ingezetene te kunnen behandelen.
Dat formulier dat jij postte... daarmee verklaar je alleen maar dat je naast de in het formulier genoemde landen geen andere fiscale woonplaats heb. Ik heb mijn fiscale woonplaats al doorgegeven.
Deze bank meet met twee maten. Hebben we ook wel gezien met die woonplaatsverklaring. Bij de een werd die geaccepteerd. Bij de ander niet. Houd ik niet zo van dat soort praktijken.
Ik denk dat Wibblemoo gelijk heeft. Je moet het formulier: feststellung-der-steuerlichen-ansaessigkeit.pdf indienen. Dit vind je op de website onder: Hilfe&Kontakt dan Online Hilfe&Formulare dan Steuern dan onder International het formulier: Steuerliche Ansässigkeit: BestätigungLuckyStriker schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:49:
[...]
Deze bank is totaal niet duidelijk als het gaat om communicatie. Ik krijg een week geleden een mail dat ik niet moet vergeten om een Freistellungsauftrag in te dienen. Dus ik probeer dat formulier online in te vullen. Krijg ik een foutmelding. Kreeg dat formulier via de mail - op verzoek - toegestuurd. Stuur deze ingevuld terug. En krijg een mail terug dat ik die auftrag niet kan indienen, omdat ik niet in Duitsland woon.
Dat formulier dat jij postte... daarmee verklaar je alleen maar dat je naast de in het formulier genoemde landen geen andere fiscale woonplaats heb. Ik heb mijn fiscale woonplaats al doorgegeven.
Deze bank meet met twee maten. Hebben we ook wel gezien met die woonplaatsverklaring. Bij de een werd die geaccepteerd. Bij de ander niet. Houd ik niet zo van dat soort praktijken.
Dan weet Consors dat je vrijstelling van bronbelasting hebt. Daarnaast dien je nog een document te sturen dat je adres en woonplaats laat zien, bijv een deel van een BsGW- of Aangifteformulier waar je naam en adres duidelijk op vermeld staan. Bij mij ging dit in december zonder enkel probleem. Heb ik als .pdf per mail gestuurd.
Je weet wel dat je met een Duitse bank bezig bent: veel Formulare.....
Consors is niet de enige. Volkswagen bank kan er ook wat van. Hielden gelijk bij de 1e ontvangen rente, 25% van het bedrag in. Belastingverklaring ingediend en kreeg die 25 procent alsnog weer uitgekeerd. Op dat moment had ik abusievelijk een verkeerde vrijstelling formulier ingevuld en kwamen VW bank en ik uiteindelijk achter dat dat als niet ingezetene van Duitsland, niet voor mij was bedoeld maar voor Duitse klanten.Hansi55 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:25:
[...]
Ik denk dat Wibblemoo gelijk heeft. Je moet het formulier: feststellung-der-steuerlichen-ansaessigkeit.pdf indienen. Dit vind je op de website onder: Hilfe&Kontakt dan Online Hilfe&Formulare dan Steuern dan onder International het formulier: Steuerliche Ansässigkeit: Bestätigung
Dan weet Consors dat je vrijstelling van bronbelasting hebt. Daarnaast dien je nog een document te sturen dat je adres en woonplaats laat zien, bijv een deel van een BsGW- of Aangifteformulier waar je naam en adres duidelijk op vermeld staan. Bij mij ging dit in december zonder enkel probleem. Heb ik als .pdf per mail gestuurd.
Je weet wel dat je met een Duitse bank bezig bent: veel Formulare.....Viel Glueck!!
Dan vul ik dat formulier in. Ze hebben al een woonplaatsverklaring van me ontvangen.Hansi55 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:25:
[...]
Ik denk dat Wibblemoo gelijk heeft. Je moet het formulier: feststellung-der-steuerlichen-ansaessigkeit.pdf indienen. Dit vind je op de website onder: Hilfe&Kontakt dan Online Hilfe&Formulare dan Steuern dan onder International het formulier: Steuerliche Ansässigkeit: Bestätigung
Je weet wel dat je met een Duitse bank bezig bent: veel Formulare.....Viel Glueck!!
Hoe heb je hierover met hun gecommuniceerd? Ik heb hetzelfde probleem. Op mijn mail van 8 maart hierover naar vwbank@vwfs.com is nog niet gereageerd.Datisraar schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:36:
[...]
Consors is niet de enige. Volkswagen bank kan er ook wat van. Hielden gelijk bij de 1e ontvangen rente, 25% van het bedrag in. Belastingverklaring ingediend en kreeg die 25 procent alsnog weer uitgekeerd. Op dat moment had ik abusievelijk een verkeerde vrijstelling formulier ingevuld en kwamen VW bank en ik uiteindelijk achter dat dat als niet ingezetene van Duitsland, niet voor mij was bedoeld maar voor Duitse klanten.
........................................................................................................................................................
Ik heb het geld overgemaakt van mijn ABN Amro tegenrekening naar het Duitse iban(?) van Raisin.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Hangt af van het dagdeel van verzending en het kan dan wel een dag duren. Het is zeker niet direct, maar bij een overschrijving vroeg in de ochtend kan het geld er dezelfde dag al opstaan.Yorinn schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:15:
Ik kan het zo gauw niet vinden bij Raisin. Hoe lang duurt het voor mijn inleg zichtbaar is na een overschrijving? Zou dit direct moeten zijn of is dit pas na een paar uur (of dag) pas zichtbaar?
Ik heb het geld overgemaakt van mijn ABN Amro tegenrekening naar het Duitse iban(?) van Raisin.
[ Voor 10% gewijzigd door Novax op 26-03-2024 22:24 ]
Vreemd he, overboeken zonder instant paymentsYorinn schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:15:
Ik kan het zo gauw niet vinden bij Raisin. Hoe lang duurt het voor mijn inleg zichtbaar is na een overschrijving? Zou dit direct moeten zijn of is dit pas na een paar uur (of dag) pas zichtbaar?
Houd rekening met een (werk/bank)dag. Maar meestal 's morgens overmaken en het staat er 's middags op. Als je bij Raisin een spaarrekening hebt kun je het "plan id" als omschrijving gebruiken om het geld weer meteen over te maken naar de spaarrekening. Dan scheelt het in ieder geval wachten en zelf controleren dat het geld is aangekomen en dan weer handmatig doorboeken. Via die route heb ik tijdje terug nog binnen een goede halve dag geld vanaf mijn grootbank naar Distingo over gemaakt.
Voordat ik verder ga met het - in stappen - overboeken van spaargeld, toch maar even reviews gaan lezen en kwam op TrustPilot terecht. Daar schrik ik toch wel van de verhalen over overboekingen die niet verschijnen en de klantenservice die niet meewerkt of niet reageert bij issues. Ook wordt vaak vermeld dat kleine bedragen prima overgeboekt worden, maar dat het juist bij een groter bedrag fout gaat.
In contrast lees ik in dit topic eigenlijk geen negatieve verhalen over TR voor wat betreft overboekingen die niet aankomen etc.
Ook zijn de meeste reviews op TrustPilot nog voor dat TR een banklicentie had. Het lijkt me dat ze een stuk meer verantwoordelijkheid hebben / moeten nemen nu ze een banklicentie hebben.
Kortom, hoeveel waarde zou ik moeten hechten aan deze reviews? Zeker ook omdat ontevreden klanten veel sneller een negatieve review zullen schrijven dan andersom.
Dan is het gewoon afwachten. Ik heb het rond 18:00 overgeboekt, wel zonder omschrijving omdat m'n depositospaarrekening nog wordt aangemaakt.RobertMe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:22:
[...]
Vreemd he, overboeken zonder instant payments
Houd rekening met een (werk/bank)dag. Maar meestal 's morgens overmaken en het staat er 's middags op. Als je bij Raisin een spaarrekening hebt kun je het "plan id" als omschrijving gebruiken om het geld weer meteen over te maken naar de spaarrekening. Dan scheelt het in ieder geval wachten en zelf controleren dat het geld is aangekomen en dan weer handmatig doorboeken. Via die route heb ik tijdje terug nog binnen een goede halve dag geld vanaf mijn grootbank naar Distingo over gemaakt.
Inderdaad iets met verwend zijn met instant overboekingen.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Na 18 uur gebeurd er sowieso niks meer (tenzij IP).Yorinn schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:30:
[...]
Dan is het gewoon afwachten. Ik heb het rond 18:00 overgeboekt, wel zonder omschrijving omdat m'n depositospaarrekening nog wordt aangemaakt.
Inderdaad iets met verwend zijn met instant overboekingen.
Edit:
En als je deposito hebt aangevraagd dan komt het geld aan en wordt het meteen gereserveerd. Hoef je dus niks voor te doen.
[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 26-03-2024 22:32 ]
Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met TR. Ik maak grote en kleine bedragen heen en weer over. Ik heb een ING tegenrekening. Dat is niet Instant Pay. Stortingen (op een werkdag) komen dezelfde dag nog aan, opnames duren bij mij tot de volgende werkdag. Dat ligt aan ING. Andere banken kunnen sneller zijn. Ik ga niet zeggen dat je de TrustPilot reviews moet negeren.Sanchaz12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:26:
Net een begin gemaakt met wat spaargeld overzetten naar Trade Republic vanwege de 4% rente. Gisteren als eerste overboeking een klein bedrag (€50,-) overgemaakt als test, rond 7.30u overgemaakt en stond er rond 14.30u bij. Ik verwacht dat terugboeken ook gewoon zou moeten werken, maar toch even als test net de €50,- terug overgeboekt naar de tegenrekening om te zien of deze ook morgen verschijnt.
Voordat ik verder ga met het - in stappen - overboeken van spaargeld, toch maar even reviews gaan lezen en kwam op TrustPilot terecht. Daar schrik ik toch wel van de verhalen over overboekingen die niet verschijnen en de klantenservice die niet meewerkt of niet reageert bij issues. Ook wordt vaak vermeld dat kleine bedragen prima overgeboekt worden, maar dat het juist bij een groter bedrag fout gaat.
In contrast lees ik in dit topic eigenlijk geen negatieve verhalen over TR voor wat betreft overboekingen die niet aankomen etc.
Ook zijn de meeste reviews op TrustPilot nog voor dat TR een banklicentie had. Het lijkt me dat ze een stuk meer verantwoordelijkheid hebben / moeten nemen nu ze een banklicentie hebben.
Kortom, hoeveel waarde zou ik moeten hechten aan deze reviews? Zeker ook omdat ontevreden klanten veel sneller een negatieve review zullen schrijven dan andersom.
Je saldo is nu nul, als je er precies 90 euro opzet (morgen even doen), dan krijg je 1 cent aan rente per dag. Of je pakt een veelvoud. Dan kan je mooi de rente opbouw volgen in de app, 1 april (geen grap) zou de rente bijgeschreven moeten worden. Vanwege paasmaandag kan het ook een dag later zijn. Laat je beslissing afhangen van jouw ervaring. Je moet het zelf vertrouwen.
Ik ga het gewoon in stappen overzetten, om het risico te minimaliseren dat er onverhoopt een groot bedrag blijft zweven.
Eerder heb ik ook een bedrag overgemaakt naar Trading 212, in eerste instantie om mee te beleggen maar toch op de rekening laten staan als saldo vanwege de 4.2% rente. Uiteindelijk erachter gekomen dat dit saldo in een geldmarkt fonds staat en dus ook als belegging gezien wordt door de Belastingdienst, wat het als spaarrekening veel minder interessant maakt dan Trade Republic. Eigenlijk wou ik dat bedrag weer opnemen en bij TR wegzetten, maar daar kan ik nog even mee wachten zolang ik voor de peildatum maar een beslissing neem.
@YorinnRobertMe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:22:
[...]
Als je bij Raisin een spaarrekening hebt kun je het "plan id" als omschrijving gebruiken om het geld weer meteen over te maken naar de spaarrekening.
Bij mij was "meteen" met gebruik van plan id ook relatief. Ik had het eerste voor een dagdeel bij raisin als 'beschikbaar' staan waarna het daarna ineens door was. Duurde weer even voor het op de deposito stond dus ook daar geen IP en nog een zwart gat.
Back to the 90's! (kwa IP)
Met "ineens" doelde ik ook op "zonder extra handelingen" en niet op "direct / binnen enkele seconden"sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:40:
[...]
@Yorinn
Bij mij was "meteen" met gebruik van plan id ook relatief. Ik had het eerste voor een dagdeel bij raisin als 'beschikbaar' staan waarna het daarna ineens door was. Duurde weer even voor het op de deposito stond dus ook daar geen IP en nog een zwart gat.
Back to the 90's! (kwa IP)
En IP komt er dus (gedeeltelijk?) aan op basis van de nieuwe SEPA vordering.
Maar uhm "plan id" en "duurde nog een dagdeel voordat het op deposito stond"? Plan id hoort bij een spaarrekening
Afgelopen zaterdag liep er een deposito af. Zoals bekend gebeurd er in banken-land heel erg weinig in het weekend, dus verwachte het pas op maandag uitbetaald.
Op zondag een klein bedrag van een spaarrekening (ook bij Raisin) opgenomen om een nieuwe deposito iets te kunnen oprekken.
Op zondag ook de nieuwe deposito aangevraagd. Raisin geeft dan aan dat je eerst het geld moet storten - ik wist dat dat al onderweg was.
Maandag werd zoals verwacht het geld beschikbaar; 's ochtends de opname van de spaarekening en kort na de lunch de uitkering van de vorige deposito. Samen werd het direct direct gebruikt om de aanvraag van de nieuwe deposito door te zetten naar de partnerbank.
Vanmorgen (woensdag) stond de nieuwe deposito actief in de app, met startdatum 26 maart (maandag).
Tijdens dit proces zie je je totaalbedrag in de app/website een aantal keren veranderen. Soms is geld tijdelijk "weg" (niet zichtbaar), maar daar hoef je je geen zorgen ove te maken - het is ONDERweg ...
PS; Imprebanca doet volgens de documentatie geen rente-op-rente in een 1-jaars deposito (nominaal=effectief), maar ik kreeg wel wat extra uitgekeerd voor de extra dag (de zondag) dat het geld vast stond).
Goed om dit verhaal te delen. Dank daarvoor. Mijn ervaringen met aflopende deposito's zijn exact hetzelfde bij Raisin. Dat loopt soms wat moeilijk in de app, maar tot nu toe is het allemaal goedgekomen en binnen 1 of 2 werkdagen stond het alweer ergens anders.GroteVoet459 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:54:
Even een Raisin ervarings-verhaal voor mensen die hier nieuw zijn:
Afgelopen zaterdag liep er een deposito af. Zoals bekend gebeurd er in banken-land heel erg weinig in het weekend, dus verwachte het pas op maandag uitbetaald.
Op zondag een klein bedrag van een spaarrekening (ook bij Raisin) opgenomen om een nieuwe deposito iets te kunnen oprekken.
Op zondag ook de nieuwe deposito aangevraagd. Raisin geeft dan aan dat je eerst het geld moet storten - ik wist dat dat al onderweg was.
Maandag werd zoals verwacht het geld beschikbaar; 's ochtends de opname van de spaarekening en kort na de lunch de uitkering van de vorige deposito. Samen werd het direct direct gebruikt om de aanvraag van de nieuwe deposito door te zetten naar de partnerbank.
Vanmorgen (woensdag) stond de nieuwe deposito actief in de app, met startdatum 26 maart (maandag).
Tijdens dit proces zie je je totaalbedrag in de app/website een aantal keren veranderen. Soms is geld tijdelijk "weg" (niet zichtbaar), maar daar hoef je je geen zorgen ove te maken - het is ONDERweg ...
PS; Imprebanca doet volgens de documentatie geen rente-op-rente in een 1-jaars deposito (nominaal=effectief), maar ik kreeg wel wat extra uitgekeerd voor de extra dag (de zondag) dat het geld vast stond).
Even bellen. Aangezien ik redelijk Duits spreek, heb ik ze gebeld en situatie uitgelegd dat ik in Holland woon, en het goede formulier gekregen om in te sturen.ikbenwouter schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:08:
[...]
Hoe heb je hierover met hun gecommuniceerd? Ik heb hetzelfde probleem. Op mijn mail van 8 maart hierover naar vwbank@vwfs.com is nog niet gereageerd.
Ik heb alles over TR doorgenomen maar het is mij nog altijd niet duidelijk of er werkelijk iets is veranderd of dit gebaseerd is op de reactie van 1 BD inspecteur?Pistachenootje schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:45:
Voor alle duidelijkheid voor mensen die dit lastig te volgen vinden: er is belastingtechnisch nu geen enkele reden meer om je TradeRepublic rekening niet als spaargeld te gebruiken.
1. Is je saldo bij TR volgens de BD gewoon je spaargeld?
2. Is het werkelijk gedekt, ook als de onderliggende banken als Citi omvallen?
Rente op rente bij een 1 jaars deposito?GroteVoet459 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:54:
Sommige banken keren de rente bijvoorbeeld maandelijks uit. De effectieve rente op de deposito is dan hoger dan de nominale rente.
Pin me er niet op vast, maar er zou eind vorig jaar ook een wetswijziging zijn geweest m.b.t. hoe geld op een derdegeldenrekening wordt aangemerkt. Dit omdat als je bv geld naar een notaris over maakte (bv aankoop woning) dit ook gezien zou worden als "overig vermogen", terwijl dat natuurlijk niet echt zo was. Het was immers een borg/voorschot van een betaling, die bij een tussenpersoon staat.Jazco2nd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:30:
1. Is je saldo bij TR volgens de BD gewoon je spaargeld?
En diezelfde wetgeving zou dus ook betrekking hebben op de constructie die TR heeft.
V.w.b. DGS ga ik mijn vingers niet aan branden. Enige dat ik weet is dat TR intussen een volledige banklicentie zou hebben. Maar het geld nog steeds bij "andere banken" zet (Citi dus bv). Dus die licentie heeft dan (nog) geen betekenis naar mijn idee. In hoeverre TR - Citi vervolgens gedekt is houd ik me buiten
De FAQ zegt wel dat je "legally" beschermt bent tot 100K en dat ze een volwaardige bank zijn:
/f/image/NSuznpncDxDE4QwG7PRaGHx8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UElQw0sG7rpC5M2IdzlC723R.png?f=fotoalbum_large)
Waarom vraag je het dan?Jazco2nd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:12:
@RobertMe
De FAQ zegt wel dat je "legally" beschermt bent tot 100K en dat ze een volwaardige bank zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dat stukje van de screenshots beschrijft toch precies wat ik al aangaf. Ze hebben een banklicentie, die ze niet gebruiken, want zoals ze zelf aangeven wordt het geld (nog steeds) bij de partnerbanken gestalt. Dus het geld wordt beschermd door het DGS op de rekening bij de partnerbank. En aangezien dat een derdegeldenrekening is...? Heb ik geen idee hoe het DGS daar mee om gaat. Immers is het geen rekening op jou naam, het is een rekening van TR, waar ze het geld van meerdere klanten op zetten. Dus is het tot 100k gedekt per TR klant? Of zijn alle rekeningen (van TR) tezamen gedekt tot 100k, en mag het dan mooi verdeeld worden onder de duizenden klanten (zeg maar minder dan €100 per klant)?
Ik weet het in ieder geval niet. Doordat het dus een niet standaard constructie is waarbij het geld staat op een rekening op de eigen naam maar op een gezamenlijke rekening.
Ja precies om die tegenstrijdigheid ("full bank" maar ondertussen staat het geld elders en geen IBAN op je naam) vraag ik het.. maar ok ik heb het Icesave drama meegemaakt dus ik kijk wel uit. Laat mijn spaargeld lekker bij CreditEurope en blijf voorlopig bij DeGiro..RobertMe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:22:
[...]
Waarom vraag je het dan?
En dat stukje van de screenshots beschrijft toch precies wat ik al aangaf. Ze hebben een banklicentie, die ze niet gebruiken, want zoals ze zelf aangeven wordt het geld (nog steeds) bij de partnerbanken gestalt. Dus het geld wordt beschermd door het DGS op de rekening bij de partnerbank. En aangezien dat een derdegeldenrekening is...? Heb ik geen idee hoe het DGS daar mee om gaat. Immers is het geen rekening op jou naam, het is een rekening van TR, waar ze het geld van meerdere klanten op zetten. Dus is het tot 100k gedekt per TR klant? Of zijn alle rekeningen (van TR) tezamen gedekt tot 100k, en mag het dan mooi verdeeld worden onder de duizenden klanten (zeg maar minder dan €100 per klant)?
Ik weet het in ieder geval niet. Doordat het dus een niet standaard constructie is waarbij het geld staat op een rekening op de eigen naam maar op een gezamenlijke rekening.
Icesave drama? Je bedoelt het faillisement waar al het geld, inclusief de rente tot de datum van uitbetaling terug kwam? Ik zou dat geen drama willen noemen.Jazco2nd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:25:
[...]
Ja precies om die tegenstrijdigheid ("full bank" maar ondertussen staat het geld elders en geen IBAN op je naam) vraag ik het.. maar ok ik heb het Icesave drama meegemaakt dus ik kijk wel uit. Laat mijn spaargeld lekker bij CreditEurope en blijf voorlopig bij DeGiro..
Of je was geen klant of je bent vergeten dat het bijna een jaar duurde voordat je je spaargeld terug kreegDjoeC schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:38:
[...]
Icesave drama? Je bedoelt het faillisement waar al het geld, inclusief de rente tot de datum van uitbetaling terug kwam? Ik zou dat geen drama willen noemen.
IceSave viel om in oktober 2008, en eind december heeft De Staat/DNB de garantie overgenomen van IJsland, toen bleek dat die de verplichting niet kon nakomen. Volgens mij is de uitbetaling toen vrij vlotjes gegaan. Desalniettemin een ongezellige tijd voor de spaarders destijds.
Ik meen dat destijds de provincie Noord-Holland iets van 100 miljoen had gestald bij IceSave. Die hebben wat langer op hun (lees: ons) geld moeten wachten..
[ Voor 20% gewijzigd door wibblemoo op 27-03-2024 12:57 ]
En ga jij @Jazco2nd de garantie geven dat bij TR dat geld ook terug komt?DjoeC schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:38:
[...]
Icesave drama? Je bedoelt het faillisement waar al het geld, inclusief de rente tot de datum van uitbetaling terug kwam? Ik zou dat geen drama willen noemen.
De vraag is niet of het DGS werkt. De vraag is of het DGS van toepassing is op de constructie die TR hanteert (met het geld stallen bij een partnerbank op een derdegeldenrekening).
Maar er hoeft helemaal geen twijfel te zijn, want de wetgeving is duidelijk. Krijg je jaarlijks van je bank een mededeling over het depositogarantiestelsel, dan staat in die mededeling wat precies de voorwaarden zijn. Krijg je die niet, dan geldt er geen DGS.
[ Voor 85% gewijzigd door Jdome op 27-03-2024 13:15 ]
nog steeds geen bevestiging gekregen, maar wel dit:xileS schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:30:
[...]
Ik heb 10 maart opgezegd per mail, maar nog geen reactie. Hoe lang duurt dat normaal?
Good news: From 01.04.2024 we will increase the standard interest rate for your Advanzia Deposit account to 2.12% eff. p.a.!
This means that your entire balance will earn interest at the new rate from that day onwards.
The new interest rate will be reflected on your next statement.
Our terms and conditions apply.
Advanzia Bank S.A.
14, rue Gabriel Lippmann
Parc d'Activité Syrdall 2
L-5365 Munsbach
Ja klant en ja vrij snel (geen idee meer hoe lang) het geld terug gekregen. De stressfactor laat ik -achteraf - buiten bescchouwing: Het systeem werkt gewoon, ook met buitenlandse banken. Geen reden om panisch over te doen. Bij de hogere rente iets meer stress moet kunnen ;-)Jazco2nd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:44:
[...]
Of je was geen klant of je bent vergeten dat het bijna een jaar duurde voordat je je spaargeld terug kreegdat vond ik al erg genoeg. Het risico lopen een deel of geen geld terug te krijgen ga ik dan niet lopen.
Bij een gewone spaarrekening zou dat kunnen, maar bij een (1 jarig) deposito heb ik dat nog nooit gezien...user109731 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:44:
[...]
Sommige banken keren de rente bijvoorbeeld maandelijks uit. De effectieve rente op de deposito is dan hoger dan de nominale rente.
Fijn dat het voor jou wel snel ging. Hier een hele tijd zonder spaargeld gezeten.. zo blind vertrouw ik dus absoluut niet op dat systeem. Het is puur een vangnet..maar als zelfs niet zeker is of dat vangnet bij TR geldt kijk ik wel uit. Voor die 0.25% meer renteDjoeC schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:32:
[...]
Ja klant en ja vrij snel (geen idee meer hoe lang) het geld terug gekregen. De stressfactor laat ik -achteraf - buiten bescchouwing: Het systeem werkt gewoon, ook met buitenlandse banken. Geen reden om panisch over te doen. Bij de hogere rente iets meer stress moet kunnen ;-)

O.a. doordat ze het geld bij een andere bank storten op een derdengeldenrekening. Daarnaast geven ze in de kleine letters al zoiets aan van 'als het misgaat moet het maar uitgezocht worden'. Schept ook weinig vertrouwen. En dan hebben we ook nog gevallen van geld enkele weken kwijtraken.joriannn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:04:
Maar waarom vind je het onzeker? TR heeft gewoon depositogarantiestelsel, er is helemaal geen vraag of dat er wel of niet is. Gewoon banklicentie, gewoon depositogarantiestelsel.
Overigens heb ik gewoon 50k bij TR. Ik zie Citibank niet zo gauw omvallen.
Is dit wel gelukt? Ik hou het topic slecht bij.LuckyStriker schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:41:
[...]
Dan vul ik dat formulier in. Ze hebben al een woonplaatsverklaring van me ontvangen.
Die focus had ik, omdat het lijkt dat Raisin zegt, dat Raisin bij overlijden meteen geld terugstort. (na aanlevering van actes aan Raisin).sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:33:
[...]
Vanwaar de focus op blokkeren? In NL werkt dit toch hetzelfde? Bank blokkeert de toegang wanneer er gemeld wordt dat de persoon overleden is, daarna via notariële akte uitbetalen aan rechthebbende?
Of heb ik dat mis?
Prima wanneer dit zo is. Maar er is veel onduidelijkheid over op internet.
Enfin, dit is echter in tegenspraak met info dat je in het buitenland ook aangifte van overlijden zou moeten doen. Wanneer de rekening vervolgens wordt geblokkeerd, totdat je de erfbelasting in het buitenland hebt voldaan.
Wanneer dit gebeurd...is dit wellicht ook weer geen ramp wanneer je de belasting betaald in het buitenland, kan wegstrepen tegen de erfbelasting die je in Nederland zou moeten betalen. Dit is me verteld door de belastingdienst. Dit kan op basis van een specifieke overeenkomst met een land of op basis van een verdrag uit 2001.
Maar ik heb de voorkeur voor duidelijkheid, zodat er voor de mensen die ermee te maken hebben, geen ingewikkelde akties nodig zijn met buitenlandse notarissen/(buitenlandse) fiscaal specialisten etc.
En wirecard dan?Orangelights23 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:53:
Ik werkte bij een fintech en had veel te maken met regulators in europa, waaronder die in Duitsland. Als TR onder toezicht van Bafin staat, dan moeten ze het wel onder controle hebben. Zo niet, fikse boetes en mogelijk intrekken van de banklicentie.
Vraag dat eens aan de WireCard beleggers ;-)Orangelights23 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:53:
Ik werkte bij een fintech en had veel te maken met regulators in europa, waaronder die in Duitsland. Als TR onder toezicht van Bafin staat, dan moeten ze het wel onder controle hebben. Zo niet, fikse boetes en mogelijk intrekken van de banklicentie.
Sterker nog, BaFin legde een shortsell-verbod op, omdat het zo zielig was voor WireCard ;-)RobertMe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:54:
[...]
En wirecard dan?Die stonden ook onder toezicht van Bafin en was IIRC geod weggesluisd? Kwijt geraakt? En op tijd van niks was de bank in rook opgegaan.
[ Voor 31% gewijzigd door wibblemoo op 27-03-2024 15:55 ]
Die voorkeur hebben wij ook.demonk schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:35:
[...]
Die focus had ik, omdat het lijkt dat Raisin zegt, dat Raisin bij overlijden meteen geld terugstort. (na aanlevering van actes aan Raisin).
Prima wanneer dit zo is. Maar er is veel onduidelijkheid over op internet.
...
Maar ik heb de voorkeur voor duidelijkheid...
Het statement van Raisin is dat zij met hun partnerbanken overeen zijn gekomen dat het geld zonder inhoudingen terug gestort wordt.
Totdat iemand met een praktijk-voorbeeld komt waaruit blijkt dat dat niet klopt of niet kompleet is, is er geen onduidelijkheid maar ongefundeerd wantrouwen.
Alles weggehaald bij Bunq en Openbank, rekensommetje gemaakt en blijkbaar is het ‘t al vrij snel waard. Nu achterover leunen.
Ik zit liever bij een echte Bank ipv trading platforms die er mee beleggen xD.
Fintech/Banks ervaring: Rabobank, ING, SNS, ABN AMRO, Sumitomo Mitsui (三井住友銀行), Shinsei Bank (新生銀行), LeaseplanBank, KNAB, N26, N26 Business, Revolut, Monese, Bunq, Curve, Bitwala, Moneyou GO, Openbank, ICS Visa, American Express, Crypto.com, Plutus.
Deze gaan we wel in de woning stoppen maar dat zal geleidelijk zijn in het eerste jaar.
Iemand een tip hoe slim hiermee om te gaan en met de wetenschap dat je soms een bedrag binnen 24uur op de rekening wilt hebben bijv?
Beleggen willen we niet omdat we zekerheid willen hebben en geen risico's hiermee willen lopen.
[ Voor 13% gewijzigd door BaBoK op 27-03-2024 20:36 ]
Ik ken die bank niet, een rekening daar kost 5 euro per maand toch?Idree schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:14:
Vorige week een Metal rekening geopend bij N26 voor de 4% rente.
Alles weggehaald bij Bunq en Openbank, rekensommetje gemaakt en blijkbaar is het ‘t al vrij snel waard. Nu achterover leunen.
Je zou het bij mij kunnen stallenBaBoK schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:22:
Wij staan op het punt om onze woning te verkopen en een nieuwe woning is aangekocht, hierdoor hebben we een overwaarde van ca 250000euro die we op de rekening gaan krijgen.
Deze gaan we wel in de woning stoppen maar dat zal geleidelijk zijn in het eerste jaar.
Iemand een tip hoe slim hiermee om te gaan en met de wetenschap dat je soms een bedrag binnen 24uur op de rekening wilt hebben bijv?
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Heb je niet gewoon een dag extra gehad omdat er een schrikkeldag in zat en een jaar dus 366 dagen had?GroteVoet459 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:54:
Als je die 4,00% rente van N26 af zet tegen 2,47% (bunq) of 2,75% (OpenBank onder voorwaarden) dan heb je inderdaad vanaf ~€17K bij N26 al meer rente per maand.Idree schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:14:
Vorige week een Metal rekening geopend bij N26 voor de 4% rente.
Maar kom je van Distingo met 3,31% dan moet je al zo'n €30K aan spaargeld verhuizen. Vanaf Santander met 3,60% is dat al rond de €50K.
Een N26 Metal kaart is € 16,90 / pmdKal-Ell schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:23:
[...]
Ik ken die bank niet, een rekening daar kost 5 euro per maand toch?
Dan wordt het €13K vs €41KW1ck1e schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:31:
@GroteVoet459 Aangezien je er toch een jaar aan vastzit kan je ook meteen een jaar betalen. Dan is het 13,50 per maand / 162 per jaar. Reken even maar opnieuw uit
Hele goeie - niet aan gedacht dat die schrikkeldag er inderdaad precies in viel, dus dat is ook een optie.Miersel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:26:
[...]
Heb je niet gewoon een dag extra gehad omdat er een schrikkeldag in zat en een jaar dus 366 dagen had?
En een betere voor de lopende 5 deposito's waar die schrikkeldag ook in valt
Dat klopt, had ik hier ook al gelezen. Ik heb wel direct een jaar genomen (13,50p/m) en meer als €50k overgemaakt.GroteVoet459 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:27:
[...]
Als je die 4,00% rente van N26 af zet tegen 2,47% (bunq) of 2,75% (OpenBank onder voorwaarden) dan heb je inderdaad vanaf ~€17K bij N26 al meer rente per maand.
Maar kom je van Distingo met 3,31% dan moet je al zo'n €30K aan spaargeld verhuizen. Vanaf Santander met 3,60% is dat al rond de €50K.
[...]
Een N26 Metal kaart is € 16,90 / pmd
Nu is mijn iPhone ook meteen verzekerd, en al mijn online aankopen

N26 heeft namelijk ook iDeal, en aankopen met iDeal zijn nu verzekerd, heb dus ook meteen mijn KNAB ICS Visa weggedaan (€24p/j). Ik houd het dus bij mijn N26, Plutus & Amex voor online aankopen.
Fintech/Banks ervaring: Rabobank, ING, SNS, ABN AMRO, Sumitomo Mitsui (三井住友銀行), Shinsei Bank (新生銀行), LeaseplanBank, KNAB, N26, N26 Business, Revolut, Monese, Bunq, Curve, Bitwala, Moneyou GO, Openbank, ICS Visa, American Express, Crypto.com, Plutus.
Je doelt daarmee vast op (o.a.) Trade Republic? Een handelsplatform dat het niet belegde geld op een rekening bij een partnerbank zet. Dus die 4% is gewoon echte spaarrente, en komt helemaal niet uit beleggen. (En hetzelfde geldt volgens mij voor die andere platformen, zoals trading 212 of hoe heet die? Onbelgde geld krijg je "gewone" rente over, en is dus... onbelegd)Idree schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:14:
Is die 4% ook een jaar lang gegarandeerd of enkel een tijdelijk lokkertje?Idree schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:43:
[...]
Dat klopt, had ik hier ook al gelezen. Ik heb wel direct een jaar genomen (13,50p/m) en meer als €50k overgemaakt.
Ik zou zeggen lees de laatste pagina’s door om te zien wat op het moment de interessante spaarrekeningen zijn met hoge rentes en welke ook IP hebben. Verder gelden dezelfde overwegingen als elk ander spaargeld.BaBoK schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:22:
Wij staan op het punt om onze woning te verkopen en een nieuwe woning is aangekocht, hierdoor hebben we een groot bedrag aan overwaarde van die we op de rekening gaan krijgen.
Beleggen willen we niet omdat we zekerheid willen hebben en geen risico's hiermee willen lopen.
[ Voor 56% gewijzigd door fsfikke op 27-03-2024 21:05 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Klopt, ik had ook een rekening bij TR geopend.RobertMe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:45:
[...]
Je doelt daarmee vast op (o.a.) Trade Republic? Een handelsplatform dat het niet belegde geld op een rekening bij een partnerbank zet. Dus die 4% is gewoon echte spaarrente, en komt helemaal niet uit beleggen. (En hetzelfde geldt volgens mij voor die andere platformen, zoals trading 212 of hoe heet die? Onbelgde geld krijg je "gewone" rente over, en is dus... onbelegd)
En ja ik geloof graag dat zij het niet beleggen, ik lees soms wat tegengeluiden.
Wil toch het liefst bij een bank blijven waar ik snel bij mijn geld kan wegen mijn risico aversie xD.
Vanaf een Rabo rekening een paar uur, dus ik zou zeggen een uur 20:00. Maar kan wellicht per bank verschillen?kbus schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:49:
Heeft iemand een idee wat de uiterste tijd voor een overboeking naar de Santander spaarrekening is om nog dezelfde dag bijgeschreven te worden. Ik wil morgen een bedrag van Credit Europe (de aktie rente is daar afgelopen) naar Santander. Goede vrijdag en 2e Paasdag zijn feestdagen. Als het niet lukt zou het pas dinsdag bijgeschreven worden. Wat is wijsheid?
[ Voor 6% gewijzigd door sig69 op 27-03-2024 21:06 ]
Lees ook mijn eerdere posts over TR van vandaagIdree schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:02:
[...]
Klopt, ik had ook een rekening bij TR geopend.
En ja ik geloof graag dat zij het niet beleggen, ik lees soms wat tegengeluiden.
Wel m.b.t. (voorheen) de VRH (belast als sparen of overige bezitting) en DGS afhandeling.
Nee, is het niet. Maar ik heb het binnen 2 maanden er al uit volgens mijn berekeningenfsfikke schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:57:
[...]
Is die 4% ook een jaar lang gegarandeerd of enkel een tijdelijk lokkertje?
Waar ik voorheen zat was het ook niet gegarandeerd, maar tegen die tijd is het al terugverdiend en kan ik eventueel nog alle kanten op met mijn geld.
Afgelopen maandag heb ik CEB => Rabo => Santander gedaan. In één dag dus. Wel al 's morgens vroeg (voor half 8 ) de boeking bij CEB gedaan. Vervolgens zag ik rond de middag dat het bij Rabo stond en toen weer over gemaakt naar Santander. Geen idee hoe laat het daar was, maar datum (bij Santander) staat ook op de 25e.kbus schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:49:
Heeft iemand een idee wat de uiterste tijd voor een overboeking naar de Santander spaarrekening is om nog dezelfde dag bijgeschreven te worden. Ik wil morgen een bedrag van Credit Europe (de aktie rente is daar afgelopen) naar Santander. Goede vrijdag en 2e Paasdag zijn feestdagen. Als het niet lukt zou het pas dinsdag bijgeschreven worden. Wat is wijsheid?
Ben zelf nog niet gedoken in N26 en hun betaalde abonnementen, maar het lijkt mij dat er wel meer voordelen aanzitten dan enkel de spaarrente.GroteVoet459 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:27:
[...]
Als je die 4,00% rente van N26 af zet tegen 2,47% (bunq) of 2,75% (OpenBank onder voorwaarden) dan heb je inderdaad vanaf ~€17K bij N26 al meer rente per maand.
[...]
Een N26 Metal kaart is € 16,90 / pmd
Dat tezamen met een hogere rente kan ook een beweegreden zijn om voor N26 te kiezen met het Metal plan.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik heb vandaag hetzelfde gedaan.RobertMe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:09:
[...]
Afgelopen maandag heb ik CEB => Rabo => Santander gedaan. In één dag dus. Wel al 's morgens vroeg (voor half 8 ) de boeking bij CEB gedaan. Vervolgens zag ik rond de middag dat het bij Rabo stond en toen weer over gemaakt naar Santander. Geen idee hoe laat het daar was, maar datum (bij Santander) staat ook op de 25e.
Ik zie het nu nog niet bij Santander, maar best mogelijk dat ik morgen zie met de datum van vandaag.
Ik heb ook deels overgeboekt naar YapiKredi t.b.v. 1 en/of 2 jaar. Daar wel ontvangen, maar bij poging deposito te openen krijg ik melding niet mogelijk vanwege tijdsrestrictie o.i.d., Weet iemand hoe lang die tijdsrestrictie is?
[ Voor 16% gewijzigd door sipjohn op 27-03-2024 22:55 ]
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Anderzijds kan het ook weer prettiger zijn om niet "alle" spaargeld te hebben staan bij dezelfde bank als waarmee je doet bankieren / bij een bank waar het geld zo vanaf geboekt kan worden. Met een Raisin / CEB / TR / Advanzia kan het geld alleen worden overgeboekt naar de vaste tegenrekening en moet een kwaadwillende al toegang hebben tot beide banken.JohanNL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:15:
[...]
Ben zelf nog niet gedoken in N26 en hun betaalde abonnementen, maar het lijkt mij dat er wel meer voordelen aanzitten dan enkel de spaarrente.
Dat tezamen met een hogere rente kan ook een beweegreden zijn om voor N26 te kiezen met het Metal plan.
Spreiden over een aantal vrij opneembare spaarrekeningen bij verschillende banken met hogere rente dan de huisbank (tot maximaal €100.000 per bank). Hangt er wel van af of het en/of rekeningen moeten zijn want dan zijn de mogelijkheden wat beperkter.BaBoK schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:22:
Wij staan op het punt om onze woning te verkopen en een nieuwe woning is aangekocht, hierdoor hebben we een groot bedrag aan overwaarde van die we op de rekening gaan krijgen.
Het niet belegde saldo bij Trading 212 valt, als ik het goed heb, voor de belastingdienst wel onder beleggen want;RobertMe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:45:
[...]
Je doelt daarmee vast op (o.a.) Trade Republic? Een handelsplatform dat het niet belegde geld op een rekening bij een partnerbank zet. Dus die 4% is gewoon echte spaarrente, en komt helemaal niet uit beleggen. (En hetzelfde geldt volgens mij voor die andere platformen, zoals trading 212 of hoe heet die? Onbelgde geld krijg je "gewone" rente over, en is dus... onbelegd)
- Het saldo staat bij een bank of geldmarktfonds (QMMF), waar je zelf geen keuze over hebt, enkel een overzicht welk percentage van het saldo waar in staat. En het valt niet onder het DGS.
Verdere uitleg in de FAQ over rente bij Trading 212:
"Als we uw geld bij een bank aanhouden bent u beschermd door het ICF tot een limiet van €20.000 en bent u aanvullend verzekerd tot €1M door Lloyd’s of London.
Geld dat bij een QMMF wordt geplaatst, wordt behandeld als een investering en niet als geld dat bij een bank wordt aangehouden".
- Je hebt geen persoonlijk IBAN wat je op kan geven bij de belastingdienst, want de rekening staat op naam van 'Trading 212 Markets Limited'.
Met deze twee dingen lijkt het mij te gecompliceerd om te kunnen zeggen dat er met het saldo niet belegd wordt.
Looptijd Rente
3 maanden: 3,50%
6 maanden: 3,60%
9 maanden: 3,60%
1 jaar: 3.50%
Als je zeker weet dat je je geld in ieder geval 3 of 6 maanden kunt missen, ben je die periode in geval verzekerd van het rentepercentage.
https://www.bigbank.nl/depositocontracten/
Die rente krijg je nu ook bij Santander. Die is vrij opneembaar.mathijsv schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:33:
Bij Bigbank nu kortlopende deposito's met wel aantrekkelijke rente:
Looptijd Rente
Als je zeker weet dat je je geld in ieder geval 3 of 6 maanden kunt missen, ben je die periode in geval verzekerd van het rentepercentage.
Maar daar weet je niet zeker dat je die het hele jaar krijgt, die kunnen de rente morgen verlagen (ok, voorwaarden zeggen wellicht dat ze verlaging paar dagen van tevoren aankondigen).Kurios schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:34:
[...]
Die rente krijg je nu ook bij Santander. Die is vrij opneembaar.
Tot 6 maanden kan CEB vrij opneembaar wel interessanter zijn. Nieuwe klanten krijgen daar 3,75% gegarandeerd de eerste 6 maanden. Dus én een hogere rente, én vrij opneembaar, én ook gegarandeerd die hoge rente.
En bij Raisin zijn er ook nog wel wat depositos met vergelijkbare rente.
Maar dat maakt het aanbod van Bigbank natuurlijk niet slecht. Alleen is het niet echt een reden om Bigbank klant te worden of zo.
Tja, kun je beter bij Credit Europe een spaarrekening openen. Eerste zes maanden 3,75% rente (vrij opneembaar).mathijsv schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:33:
Bij Bigbank nu kortlopende deposito's met wel aantrekkelijke rente:
Looptijd Rente
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Zeker, maar voor de early adopters is die 6 maanden nu voorbij en staat de rente daar nu op 1,77%. Groot deel daarvan zal overgaan (of al overgegaan zijn) naar Santander. Maar als ze daar de rente tzt naar beneden bijstellen, kan zo'n kortlopende deposito een goed alternatief zijn.Bravertal schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:10:
[...]
Tja, kun je beter bij Credit Europe een spaarrekening openen. Eerste zes maanden 3,75% rente (vrij opneembaar).
En morgen is het Goede Vrijdag en is er - behalve als Instant Payment werkt - geen internationaal bank verkeer verwerking voor gewone overboekingen in Europa.Crasheeee schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:26:
1 tot 2 werkdagen. Als je op je geld wacht lijkt het soms een eeuw te duren.
[ Voor 5% gewijzigd door Datisraar op 28-03-2024 09:40 ]
Bij depositos wordt de rente op je raisin account gestort als deze is afgelopen.mark de man schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:57:
Klopt het eigenlijk dat het bij Raisin niet mogelijk is om de opgebouwde rente te bekijken? Zowel in de app als op de website kan ik dit niet terugvinden.
Voor spaarrekeningen krijg je de rente gewoon uitgekeerd en neemt je saldo toe.
Volgens mij niet.mark de man schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:57:
Klopt het eigenlijk dat het bij Raisin niet mogelijk is om de opgebouwde rente te bekijken? Zowel in de app als op de website kan ik dit niet terugvinden.
Ik heb begrepen dat het soms mogelijk is om in de source van de pagina dit te kunnen zien, maar mij is dit (ook) niet gelukt.
http://specs.tweak.to/5253
Nou het geld is er eindelijk, met meteen een mail erachteraan dat ze m’n rekening hebben geblokkeerd totdat ik kan bewijzen waar het geld vandaan komtCrasheeee schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:26:
1 tot 2 werkdagen. Als je op je geld wacht lijkt het soms een eeuw te duren.

Wat moet je dan? Ze van te voren toestemming vragen om geld te mogen stortten?
[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 28-03-2024 12:45 ]
Ik denk dat jouw laatste overboeking opviel vergeleken met de andere van jou, of die van anderen. Ik denk als je jouw verhaal over jouw geld aannemelijk maakt en dat geld is allemaal uit legale bron dat het dan wel los loopt. Ik heb laatst vragen van de ing moeten beantwoorden en dat keurig gedaan. Volgens mij geen hard onomstotelijk bewijs maar wel aannemelijk (en correct). Naar mening van de ing was mijn verklaring in orde bevonden.fsfikke schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:43:
[...]
Nou het geld is er eindelijk, met meteen een mail erachteraan dat ze m’n rekening hebben geblokkeerd totdat ik kan bewijzen waar het geld vandaan komt
Wat moet je dan? Ze van te voren toestemming vragen om geld te mogen stortten?
/f/image/lRZFy4xtP3pwKS92TXTORfcU.png?f=fotoalbum_large)
Weet niet of andere spaarders bij Raisin dit ook ervaren, maar ik vind deze presentatie nogal verwarrend.
ServiceDesk via interne mail gevraagd om over te boeken en kreeg vrij snel daarna onderstaand antwoord:
"Het saldo dat u bij deze spaarproducten ziet is het openingsbedrag waarmee u de rekening heeft aangevraagd.
Beide spaarrekeningen zijn gesloten en al het saldo is volledig aan u uitbetaald.
Onze excuses voor de verwarring, wij hebben de verantwoordelijke afdeling gevraagd om dit te verduidelijken/ anders te formuleren"
We zullen zien wanneer en hoe dit wordt aangepast.
Denk dat dit te make heeft met het vergelijkbare overzicht bij gesloten deposito's. Daar is het bedrag dat er stond natuurlijk wel van belang, en staat de uitgekeerde rente er in het groen nog onder.Taatort schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:34:
Ter info, in mijn Raisin dashboard staan 2 rekeningen onder 'Gesloten' maar met saldo. M.i. niet correct
[Afbeelding]
Weet niet of andere spaarders bij Raisin dit ook ervaren, maar ik vind deze presentatie nogal verwarrend.
Het was me niet opgevallen, dus blijkbaar vind ik het niet storend.
[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 28-03-2024 14:23 ]
De strategie van CVK verbaast mij hierin. In het verleden gaven ze één van de hoogste rentes via Raisin, maar ze lijken langzaam een echte middemoot te worden en niet echt meer intresant voor de meeste spaarders.Roadster112 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:23:
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,10% p.j. naar 3,00% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 08.04.2024 om 12 uur 's middags.
Of gaan anderen nu ook de rentes verlagen?
7400 Wp op het dak
Misschien is de strategie om eerst een hoop mensen aan te trekken en vervolgens verlagen met de hoop dat veel mensen te lui zijn om te verhuizen. Verhogen kan altijd weer indien nodig.Theo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:44:
[...]
De strategie van CVK verbaast mij hierin. In het verleden gaven ze één van de hoogste rentes via Raisin, maar ze lijken langzaam een echte middemoot te worden en niet echt meer intresant voor de meeste spaarders.
Of gaan anderen nu ook de rentes verlagen?
De grootbanken komen hier mee weg. Als het ook de strategie is van CVK dan weet je wat je moet doen.dj_ryow schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:49:
[...]
Misschien is de strategie om eerst een hoop mensen aan te trekken en vervolgens verlagen met de hoop dat veel mensen te lui zijn om te verhuizen. Verhogen kan altijd weer indien nodig.
Als het goed is hanteren banken rentes die zij nodig hebben en/of die ze zich kunnen veroorloven. Binnen dat bereik kan je reageren door geld te verplaatsen naar een andere bank die je meer bevalt. Het is een kwestie van vraag en aanbod. De meeste spaarrekeningen kosten geen geld dus dat hoeft je niet te weerhouden om er een te openen. Bij spaarrekeningen waar wel kosten aan verbonden zijn, kan je die kosten meenemen in de beslissing om er een te nemen. Bij spaarrekeningen bij de grootbanken heb je geen kosten, maar loop je waarschijnlijk wel rente mis in vergelijking met de concurrentie.
Doet niet iedereen het alvast voor het lange weekend? Zag dat santander ook de rente bijgestort heeft vandaag.wibblemoo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:54:
Voor de liefhebbers: Consors heeft vandaag de rente bijgeschreven voor het eerste kwartaal.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ah dat kan goed inderdaad. Dacht dat het bijzonder was bij Consors, aangezien in December de rente ook werd bijgeschreven eind december.Oekol schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:19:
[...]
Doet niet iedereen het alvast voor het lange weekend? Zag dat santander ook de rente bijgestort heeft vandaag.
En ondanks dat ik pas gisteren het juiste formulier heb gemaild lijkt het gewoon 4% rente te zijn.wibblemoo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:54:
Voor de liefhebbers: Consors heeft vandaag de rente bijgeschreven voor het eerste kwartaal.
@LuckyStriker
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling