RobertMe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:10:
[...]
Enige dat we in het algemeen weten is dat de belastingdienst het altijd laat verrekenen. Maar je kunt dus ook niet meer terugkrijgen dan je in NL zou betalen. Dus in extremis kun je de situatie hebben dat je bv met geregistreerd partnerschap in het buitenland wel (veel) erfbelasting betaald (omdat geregistreerd partnerschap niet erkent wordt, maar alleen een huwelijk), maar in Nederland €0 erfbelasting betaald "want partner" (wel erkent).
En daarnaast zijn er een beperkt aantal landen die helemaal geen erfbelasting heffen, die zouden dus sowieso "veilig" zijn (/betaal je alleen in NL).
Zeer bedankt voor je antwoord!
Ik had ergens gelezen dat de verrekening, volgens het besluit in 2001 voor de voorkoming dubbele belasting, alleen via het opgeven van de buitenlandse belasting als "schuld" afgetrokken kan worden.
Nu heb ik de belastingdienst gebeld en zij stellen het volgende:
1. er zijn bedragen met 7 landen om dubbele belasting te voorkomen ( Finland, Zwitserland, VS, Zweden, Israel, VK (GB/Noord-Ierland) en Zweden). De inhoud staat op verdragenbank.overheid.nl. Inhoud heb ik nog niet inhoudelijk bekeken.
2. Wanneer er geen verdrag is, wordt een besluit uit 2001 van kracht om dubbele belasting te voorkomen.
Wat ik begrijp is dat je bij de aangifte erfbelasting in Nederland, de in het buitenland betaalde belasting kunt aangeven en de Nederlandse erfbelasting wordt dan verlaagd met dit bedrag (tegen elkaar weggestreept).
Uiteraard moet de belasting in het buitenland niet hoger zijn, dan kan dit niet verrekend worden. Igv geregistreerd partnerschap heb ik inderdaad gelezen, dat dit niet herkent wordt in sommige landen, waardoor je in een andere categorie valt (met een kleinere vrijstelling) waardoor je in het buitenland wel potentieel meer belasting betaald dan in Nederland).
En een paar landen hebben geen erfbelasting meer, zoals Zweden, Oostenrijk, Portugal, Rusland, Israel, Zwitserland(vele provincies) en Italie heeft het nog wel, maar een zeer laag tarief. Enfin misschien zijn er meer landen. En ik verzin het zelf niet, maar ik herhaal wat ik ergens lees (en daar begint soms de verwarring, wellicht :-)
Al met al, stelt mij dit wel gerust. Wel zijn er een aantal sites die hier onduidelijke en soms tegenstrijdige berichten over delen. Dus ik ga e.a. nog controleren.
Verder wil ik nog graag bevestig zien dat de buitenlandse rekeningen igv Raisin niet geblokkeerd worden, zoals ik zou verwachten en of Raisin dan het melden van overlijden regelt met de verschillende landen.
[
Voor 5% gewijzigd door
demonk op 21-03-2024 16:26
]