Chris79 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:54:
Ik zit ook te kijken om een bedragje op een deposito te zetten. Bij Triodos is bij 10 jaar het rentepercentage 3,05% maar het is geen rente op rente; elk jaar wordt het rentepercentage op je tegenrekening geplaatst, bijstorten is geen optie.
Nu ben ik een complete leek op dit gebied; wat zijn andere goede opties? Want ik kan me voorstellen dat het beter kan dan bij Triodos.
Heb ik het wel juist dat men de komende jaren niet echt een grote verhoging van de spaarrente verwacht en dit een goed moment is?
Alvast bedankt!
Hier kun je rentes vergelijken:
https://www.vanspaarbankv...rgelijken/depositosparen/
Let op: NN verlaagt 8 januari naar 2,8%.
Opmerking (die voor meerdere lezers interessant en van belang is!).
CKV via Raisin staat bovenaan met 3,75%.
Er is zeer tegenstrijdige informatie in omloop over het wel of niet toepassen van samengestelde interest (rente op rente) bij meerjarige CKV deposito's. Raisin beweert van wel op hun website, maar de berekening in de Raisin app geeft hier geen samengestelde interest weer. Volgens de Frankfurter Algemeine is géén sprake van samengestelde rente. Omdat CKV via Raisin (zoals de meeste via-Raisin banken) alle rente pas einde looptijd uitkeert is er daardoor in werkelijkheid geen sprake van 3,75% (of wel, maar dan zónder rente-op-rente), maar van
slechts 3,23% per jaar (met rente-op-rente). Opmerkelijk is dat op de Raisin.nl website géén berekend rentebedrag is weergegeven.
Wie hierover meer wil lezen:
https://forum.spaarinform...rente-t11518.html#p110597
Bij 10 jaar vast kijk ik zelf naar de voorwaarden en mogelijkheden om voortijdig te beeindigen. Bij sommige banken is dit niet mogelijk, zoals Yapi Kredi Bank. Bij alle banken via-Raisin zijn er geen duidelijke voorwaarden of omstandigheden waarbij voortijdig beëindigen kan en is het "aan de bank" om aan een verzoek wel of geen medewerking te verlenen. Bij NN, CB en Rabo kun je in bepaalde situaties gratis (NN) of tegen geringe (actueel 50 EUR) kosten (CB) of tegen "door ons te bepalen administratiekosten" (Rabo) voortijdig beeindigen; als de actuele rente gedaald is. Bij CEB zijn er in sommige situaties mogelijkheden om voortijdig te beeindigen, zie:
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos
Triodos ken ik verder niet, dus ook niet de voorwaarden.
Voor het overzicht, 10 jaar vast bij banken met een Nederlandse bankvergunning, van Spaarinformatie geplukt.
Deposito's met een looptijd van 10 jaar
Yapi Kredi Bank Euro-Plus Deposito (10 jaar) 3.25% Minimale inleg €2,000. Bij rente einde looptijd 3.75% daarbij ontvangt u geen rente op rente, hierdoor kan de effectieve rente per jaar lager zijn! De uitbetaling van de jaarlijkse rente wordt gedaan op uw tegenrekening 20-09-23
Credit Europe Bank Termijndeposito (10 jaar) 3.25% Minimale inleg €2,500. Maandelijkse rentebetaling mogelijk 21-09-23
Nationale-Nederlanden Depositosparen (10 jaar) 3.25% Minimale inleg €1,000 13-10-23
Centraal Beheer RenteVast Rekening (10 jaar) 3.10% Minimale inleg €500. De rentevergoeding wordt bijgeschreven op de RenteVast Rekening en valt vrij aan het einde van de looptijd 20-12-23
Rabobank Doelsparen (10 jaar) 3.10% 20-11-23
Triodos Bank Spaar Deposito (10 jaar) 3.05% Minimale inleg €500 28-12-23
ABN AMRO Spaar Deposito (10 jaar) 3.00% Minimale inleg €500 21-12-23
NIBC Termijndeposito (10 jaar) 3.00% Minimale inleg €250 24-07-23
SNS Bank Keuzedeposito (10 jaar) 3.00% Minimale inleg €500 bij jaarlijkse renteuitkering 26-10-23
RegioBank Spaar-op-Maat Vast (Keuzedeposito) (10 jaar) 3.00% Minimale inleg €500. De rente wordt jaarlijks bijgeschreven op uw Spaar-op-Maat Vrij rekening 26-10-23
ASN Bank Depositosparen (10 jaar) 2.95% Minimale inleg €500 26-10-23
Ik proef wel toegenomen animo om langer vast te zetten en ik acht het een aardig goed moment (hoewel NN en CB al verlaagd hebben, was 3,25% en 3,50%). Wie denkt daar anders over?
[
Voor 24% gewijzigd door
Frankenstein op 08-01-2024 00:58
]