Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:09
hoihoi66 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:43:
[...]

Met 50% rente sta je echt wel in de plus.
De euro is al sinds de zomer rond de 30 nu na bijna 6 maanden 32,60.
Reken maar uit.

Met 1.000.000 TL heb je netto na 3 maanden 107.000 TL rente te pakken.

Zeg eens je hebt 33.333.33 euro in de zomer en je wisselt het voor Turkse lira, je krijt er 1.000.000 tl
Voor terug

Je zet het voor 6 maanden vast. Na 6 maanden heb je 107.000 + 109.000+ je inzet van 1.000.000

= 1.216.000/32,60= 37,300.61 ruim 4000 euro winst in 6 maand en tijd.

Het probleem is, je hebt geen grip op de Lira. Als het ineens de 38 aantikt omdat Erdogan ruzie krijgt met Biden dan hang je. Want dan is je inleg ineens 32k waard ;)

[Afbeelding]
Ik denk dat het meest leuke hiervan nog is om te kunnen zeggen dat je (multi)miljonair bent terwijl je niet zo ontzettend veel vermogen hebt.
Voor de rest is het een grote gok en is de beste rente die we als Nederlander kunnen krijgen zover ik weet die 35% van Yapi Kredi.
En ja bij zulke rendementen horen hoge risico's, het risico hiervan is dan ook zeker groter dan beleggen in een mandje aandelen, dat terwijl het in feite sparen betreft.
Turkije is ook al meermaals failliet gegaan in het verleden.
* oke een staat kan in principe niet failliet gaan, maar dan komt er een nieuwe-nieuwe lira die dan ongeveer weer evenveel waard is als een euro en dat je een miljoen ( of nog meer ) van de oude-nieuwe lira nodig hebt om een nieuwe-nieuwe lira te krijgen.
Weet waar je aan begint...

[ Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 05-01-2024 00:22 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Reintje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:17:
[...]

Dat is jou gelukt?
Zou interessant zijn. Hoe lang duurt de aanvraag ook alweer?
dag 0 opzegging
dag 1 aanmelding (bevestiging per email)
dag 2 opsturen documenten per post naar adres in Trier (Duitsland)
dag 6 rekening geopend, toegang tot online account

Dus opzeggen en aanmelden gaat snel, maar afhankelijk van hoe je papieren verstrekt (via email of per post) en of er weekeinden of (bank-)feestdagen tussen zitten duurt het nog enige tijd voordat de spaarrekening daadwerkelijk is geopend. Dat kan variëren van een aantal dagen tot enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
indica schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:01:
Hier een brief van de Belastingdienst over TR waarin wordt bevestigd dat het niet belegd vermogen als sparen wordt gezien.

https://drive.google.com/...GZUITe-n-VcdeDEoHr8D/view
Geld dan ook voor Wise?
Is dus gewoon spaargeld 😀

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:42
Juan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 04:08:
[...]

Geld dan ook voor Wise?
Is dus gewoon spaargeld 😀
Wise (en ook Vivid Money) heeft een echt andere constructie voor hun Interest-producten, met geldmarktfondsen. Deze brief is daarom niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Laatst online: 19:42
(Helaas...
Ik wil een Vivid Interest pocket openen, maar de te verwachten belasting is relatief echt hoog...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-06 21:24
Aikon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Ik had hetzelfde, zojuist de mail ontvangen. Ik dacht al hoe lang gaat het nog duren voor ik bericht krijg. Wel netjes dat ze niet gewoon zelf terugdraaien, ik ben bang dat dat wel kan. Wel jammer dat ik niet voor de vorm een paar euro minder hoef terug te storten :P

Het doet met wel twijfelen over het achterliggende systeem, dat zoiets uberhaupt kan gebeuren...
Ik heb hetzelfde, ik ga al mijn geld weghalen bij Bigbank. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:45
Nou, het geld is overgemaakt! Maar: wat een stress gevoel om zo voor het eerst alles online te regelen en over te boeken buitrin mijn eigen bank.

Eerst gecontroleerd of https://www.crediteurope.nl/ wel betrouwbaar is en echt is, hij ziet er zo simpel uit en https://www.crediteuropebank.com/ bestaat ook.

Daarna het geld overmaken: gekopieerd vanaf de app en vervolgens in mijn adresboek geplakt zodat ik zeker weten naar het juiste adres overmaak. Eerst maar 1 euro overgemaakt, maar dan krijg je de melding dat de iban naam controle niet kan worden uitgevoerd... Een fbhl erin, bij abn is het gewoon abna waarom bij credit Europe niet iets van de naam erin ...

1 euro ging goed, paar uur later stond het erop

Gisteravond 50k overgemaakt, maar zie het nu nog steeds niet in de app van Credit Europe staan :-(

[ Voor 6% gewijzigd door President op 05-01-2024 06:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

President schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 06:34:
Gisteravond 50k overgemaakt, maar zie het nu nog steeds niet in de app van Credit Europe staan :-(
Dit soort opmerkingen komen erg vaak in dit topic voor.

Je zal toch echt moeten accepteren dat de meeste spaarbanken de betalingen niet zo snel verwerken als betaalbanken. Lang niet elke spaarbank doet dat instant. Dat geldt met name voor het van spaarbank naar je tegenrekening boeken (dat kan maar een handjevol banken), maar ook van tegenrekening naar spaarbank gaat bij lang niet allemaal instant.

Bij degenen die het niet instant verwerken is het vrij gebruikelijk dat e.e.a. pas de eerstvolgende middag van een bankdag is verwerkt (de meeste doordeweekse dagen, waaronder gisteren en vandaag zijn bankdagen, dus dat scheelt :) ). Dus 's avonds laat of 's ochtends vroeg boeken wordt dan op ruwweg hetzeflde moment zichtbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 05-01-2024 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-06 15:50
President schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 06:34:
Nou, het geld is overgemaakt! Maar: wat een stress gevoel om zo voor het eerst alles online te regelen en over te boeken buitrin mijn eigen bank.

Eerst gecontroleerd of https://www.crediteurope.nl/ wel betrouwbaar is en echt is, hij ziet er zo simpel uit en https://www.crediteuropebank.com/ bestaat ook.

Daarna het geld overmaken: gekopieerd vanaf de app en vervolgens in mijn adresboek geplakt zodat ik zeker weten naar het juiste adres overmaak. Eerst maar 1 euro overgemaakt, maar dan krijg je de melding dat de iban naam controle niet kan worden uitgevoerd... Een fbhl erin, bij abn is het gewoon abna waarom bij credit Europe niet iets van de naam erin ...

1 euro ging goed, paar uur later stond het erop

Ik ben het met je eens dat het de eerste paar keren best wel spannend is, maar zo te horen heb jij alles goed gedaan.
Zelf plaats ik ook rekeningen in het adresboek door knippen en plakken.

Dat het nu nog niet bijgeschreven is kan verschillende oorzaken hebben:
- tijdstip van overboeking (als je het vroeg in de ochtend overschrijft is het vaak dezelfde dag bijgeschreven)
- dag van boeking (als je te laat op vrijdag overmaakt is de kans groot dat het pas maandag bijgeschreven wordt)
- transactie controle bij verzenden en/of ontvangende bank i.v.m. WWFT. Dit kan even voor oponthoud zorgen
- storing bij een van de betrokken banken

Ik zou mij niet al te grote zorgen maken en verwacht dat het vandaag wel bijgeschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-06 07:22
Eind oktober heb ik €1 overgemaakt naar Advanzia ter controle. Ik heb op 3 november een bedrag groter dan €5000 gestort. Als ik jullie goed begrijp is november geen hele maand. Waardoor ik naast november nog drie volle maanden actierente heb tot en met 29 februari?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 09:15

sanook

_/-\o_

sander121 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:19:
Eind oktober heb ik €1 overgemaakt naar Advanzia ter controle. Ik heb op 3 november een bedrag groter dan €5000 gestort. Als ik jullie goed begrijp is november geen hele maand. Waardoor ik naast november nog drie volle maanden actierente heb tot en met 29 februari?
Normaal gesrpoken wel. Je kunt ook een email sturen en vragen tot wanneer jouw rente geldig is, als je 100% zekerheid wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Ik mis het FAQ waar als antwoord in staat dat je geen (te?) speciale tekens moet gebruiken voor het wachtwoord :+.

Edit:
Overigena is dat knopje waar je op gedrukt hebt een "pin" en noemen "we" op Tweakers dat een "gepinde post". Geen "bewaarpost".
Dat van het wachtwoord is blijkbaar weggevallen bij de laatste knip-n-plak; staat er nu weer bij, net als Pistacheo's opmerking over 2 dagen wachten met inloggen na de bevestiging van het account (Pistachenootje in "Het spaartopic - Deel 4")

Dat Pinnen kende ik helemaal niet, tot ik ineens onbedoeld topic-starter werd. Omdat ik de term Bewaarpost al meerdere keren gebruikt had in het vorige deel bleef ik dat maar gebruiken. Nu beide ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:42
GroteVoet459 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:59:
Dat Pinnen kende ik helemaal niet, tot ik ineens onbedoeld topic-starter werd.
offtopic:
Die pin staat ook bovenaan elke pagina waar je kunt filteren op posts met plaatjes, duimpjes, zelf gegeven duimpjes, of dus gepind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:31
Hoe kijken jullie aan tegen het delen van bedragen in dit topic? Ik ben altijd erg terughoudend geweest om de omvang van een transactie te benoemen/delen op een openbaar internetforum. Met name vanwege een toenemende mate van cybercriminaliteit. Is het wijs om anderen hierop te wijzen in een topic als deze zodra dat gebeurt, of gevalletje eigen verantwoordelijkheid? Biedt volgens mij geen meerwaarde om exacte bedragen te noemen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25

TFHfony

Professional Weirdo

Slappyjoez schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:28:
Hoe kijken jullie aan tegen het delen van bedragen in dit topic? Ik ben altijd erg terughoudend geweest om de omvang van een transactie te benoemen/delen op een openbaar internetforum. Met name vanwege een toenemende mate van cybercriminaliteit. Is het wijs om anderen hierop te wijzen in een topic als deze zodra dat gebeurt, of gevalletje eigen verantwoordelijkheid? Biedt volgens mij geen meerwaarde om exacte bedragen te noemen.
Ik snap wat je bedoelt. Aan de andere kant heb ik het vermoeden dat de gemiddelde tweaker die hier in dit topic rond hangt waarschijnlijk wel alert genoeg is op dat soort zaken. Maar goed, aan de andere kant heeft het noemen van bedragen zelden meerwaarde.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Zijn er nog meer raisin gebruikers waarbij saldo op de spaarrekening (Alisa) niet klopt.Staan wel transacties bij maar saldo lijkt niet up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02:32
TFHfony schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Aan de andere kant heb ik het vermoeden dat de gemiddelde tweaker die hier in dit topic rond hangt waarschijnlijk wel alert genoeg is op dat soort zaken. Maar goed, aan de andere kant heeft het noemen van bedragen zelden meerwaarde.
Er komen hier ook wel basale vragen voorbij dus daar zou ik niet direct vanuit gaan.
Gezien het noemen van bedragen doorgaans geen toevoeging heeft kun je het maar beter weg laten om enig risico te beperken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:04
Het fictieve rendement voor sparen in 2023 wordt 0,9233%. In de voorlopige aanslag wordt gerekend met 0,36%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:23
feddesman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:53:
Zijn er nog meer raisin gebruikers waarbij saldo op de spaarrekening (Alisa) niet klopt.Staan wel transacties bij maar saldo lijkt niet up to date.
Hier klopt juist alles weer sinds vanmorgen. In mijn geval lijkt alles verwerkt te zijn. Ik kan mij eindelijk op gaan maken voor een portie geld verplaatsen :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25

TFHfony

Professional Weirdo

feddesman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:53:
Ik had dit, met name gisteren, ook bij Nordax/Klarna. Sinds vanochtend ziet het er weer normaal uit en klopt alles.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acbi1986
  • Laatst online: 05-04 14:27
Ik heb een 2 jarig deposito afgesloten bij Inbank (Estland). Ik begin alleen te twijfelen of ik daar verstandig aan heb gedaan. Wat gebeurt er met mijn geld als daar oorlog uitbreekt? Dan zal de DSG wel niet werken of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:10
Exar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:12:
Zou Raisin richting Instant Payment gaan? :9~
Het lijkt er wel op, de storting van vandaag is inderdaad aanmerkelijk sneller verwerkt dan de vorige week. Toen stond het pas aan het eind van de werkdag (16-17 uur) op de spaarrekening, en vandaag is het nu al bijgeboekt. ING via Raisin naar Nordax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:28
rechtsherstel schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:10:
Het fictieve rendement voor sparen in 2023 wordt 0,9233%. In de voorlopige aanslag wordt gerekend met 0,36%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
wibblemoo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Heb je een bron toevallig? Ben dit nog niet tegen gekomen.
Zelf uitgerekend met de data van DNB: https://www.dnb.nl/statis...96-43b8-a18b-5ba293f01c1d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Exar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:12:
Even als tegengeluid voor al die ongefundeerde negativiteit over Raisin:
Vanmiddag iets voor 13:00 uur geld opgenomen van de Raisin rekening, stond vanmiddag rond 16:00 uur op m'n tegenrekening! (of misschien eerder, ik heb niet eerder gekeken, want ik verwachtte het morgen pas)
Zou Raisin richting Instant Payment gaan? :9~
Dat klinkt nog niet heel instant hoor ;) Maar het zou wel een verademing zijn, al zouden we maar instant van en naar Raisin kunnen storten dan zou dat veel wachten schelen. Al moet ik zeggen dat ik er normaal met 1-2 werkdagen weinig last van heb, er staat geen geld wat ik acuut nodig heb via Raisin bij een partnerbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Vanaf gisteren ook trouwens af van de constante SMS stroom bij Raisin als je je transacties wil bekijken. Dat lijkt nu niet meer nodig voor transacties van <90 dagen geleden. Heel irritant overigens, heb het ook bij OpenBank. Schijnt iets met Europese PSD2 regels te maken te hebben. Maar het nut ontgaat mij aan alle kanten, ik ben eigenaar van de rekening en vind elke stap extra na inloggen onnodig en zinloos eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:28
Over het algemeen lijken internationale betalingen (N=2 hier) sneller te gaan in het nieuwe jaar. Een overboeking van ING NL om 1u smiddags stond om 4u bij Consors. Overboeking van ING ES naar ING NL duurt normaal een werkdag maar was nu binnen een dag rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:22
acbi1986 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:24:
Ik heb een 2 jarig deposito afgesloten bij Inbank (Estland). Ik begin alleen te twijfelen of ik daar verstandig aan heb gedaan. Wat gebeurt er met mijn geld als daar oorlog uitbreekt? Dan zal de DSG wel niet werken of wel?
Het zou mij verbazen indien iemand hier het antwoord nu al weet. Heb je je dit niet al eerder afgevraagd ?
Misschien kan je even googlen naar de Amsterdam Trade Bank (viel onder NL dgs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 22:31
Indien ook de staat Estland door de oorlog failliet gaat dan ben je het geld kwijt. Tenzij de EU het wil opvangen, wat ze niet verplicht zijn.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
gratiz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Indien ook de staat Estland door de oorlog failliet gaat dan ben je het geld kwijt. Tenzij de EU het wil opvangen, wat ze niet verplicht zijn.
Ook de staat is dat niet verplicht. De DGS instantie moet een draaiboek klaar hebben met partijen die geld willen/kunnen lenen als het DGS te klein is. Een regeling met de staat ligt voor de hand, maar dat hoeft niet. En de staat hoeft ook niet de enige partij te zijn.

Overigens is Estland ook een NAVO land. Dus oorlog in Estland betekent dat (vrijwel) geheel Europa in oorlog is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Als daar van alles mis gaat dan heb je een veel groter probleem. In dat geval zullen de EU en met name de NAVO in gaan grijpen. Ik denk dat het dan nog weinig uitmaakt of je geld in Estland staat of in Spanje. Dan hebben we andere zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Laatst online: 29-06 09:29
kbus schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Bij mij lijkt het saldo van CKV niet te kloppen! Staat dat ergens dat er onjuiste saldo informatie te zien is? Ik zie in de app niks staan.
Ik kreeg een melding (zowel in de app als op de site) dat er mogelijk onjuiste saldo informatie te zien zou kunnen zijn, en dat was inderdaad ook zo.

Dit lijkt inmiddels alweer opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Als er oorlog uitbreekt in Estland, dan breekt er oorlog uit voor zowel de NATO als de Europese Unie. Er is een actieve troepenmacht in Estland uit zowel USA, als ook Engeland en Frankrijk. Het zou voor Rusland een suïcidale stap zijn.

Zoals al door meerdere mensen gemeldt ga je dat dan sowieso ook in de rest van Europa voelen. Estland gebruikt de Euro en alle EU-lidstaten zullen gedeeltelijk op een oorlogseconomie moeten overstappen.

Maar je roept al direct om het DGS - waarom? Dat er oorlog is betekent niet direct dat een bank failliet gaat. Ukraine is al bijna 2 jaar in staat van oorlog maar de banken draaien er "gewoon" door. Je kunt zonder problemen je NAFO Fellas donaties overmaken aan rekeningen bij monobank.ua.

ATB (Amsterdam Trade Bank) was een heel ander verhaal; daar ging het om een Nederlandse bank die door de sancties niet meer bij hun Russische moedermaatschappij kon komen. Bij de opheffing was het Nederlandse DGS van toepassing, niet een buitenlands.

Is er geen gevaar? Nee, dat is er wel
Is er een enorm risico op oorlog? Denk 't persoonlijk niet
Is er een enorm risico dat de bank omvalt? Denk 't persoonlijk nog minder
Moet je het in je beslissing mee laten wegen? Denk 't wel zeker, maar niemand zegt dat je al je spaargeld op één plek moet zetten. Naast een financieel risico is je mentale gezondheid ook belangrijk.

[ Voor 8% gewijzigd door GroteVoet459 op 05-01-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 08:11
Ik ben zzp'er en bankier zakelijk bij Knab. Ik heb daar nu alleen een betaalrekening maar ze hebben ook redelijke rentes op de spaarrekening.

Nu ben ik bekend met dat zakelijk sparen in box 1 belast wordt a.h.v. dat de genoten rente als winst wordt gezien en dat prive sparen in box 3 belast wordt.

Echter, wordt het automatisch gezien als zakelijk als ik het bij Knab neerzet i.p.v. bv bij een Klarna? Dus ook als ik het vervolgens uitcash voor privé doeleinden i.p.v. een zakelijke investering? Ik kan meerdere potjes maken bij Knab dus zou eventueel zakelijke en privé potjes kunnen maken, mits het niet automatisch wordt gezien als zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Hertog_Martin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:37:
Ik ben zzp'er en bankier zakelijk bij Knab. Ik heb daar nu alleen een betaalrekening maar ze hebben ook redelijke rentes op de spaarrekening.
...
Echter, wordt het automatisch gezien als zakelijk als ik het bij Knab neerzet i.p.v. bv bij een Klarna?
Ik ga er vanuit dat je privé en zakelijk geld niet op één en dezelfde rekening laat staan en dat overboekingen tussen de twee omgevingen een duidelijk doel en omschrijving hebben.

Maar voor dat sooort vragen moet je bij je boekhouder of een andere fiscaal specialist zijn, niet in een Spaar-forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Nou Raisin, heeft zojuist 6,90 EUR betaald aan Goodwill.. dat is precies het misgelopen rente bedrag van mijn ?1 jaars? (27 dec 2023 t/m 23 dec 2024 is geen jaar) deposito bij Banca Progetto tegen 4,2% over 10k, over de periode 21 dec 2023 t/m 26 dec 2023 _/-\o_

Alleen jammer dat ze niet ff terugberichten met de uitslag.
Dan toch nog over 366 dagen rente, (wat wellicht ook aan 29 februari kan liggen)
Op 23 december weet ik het.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 23:55
indica schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:01:
Hier een brief van de Belastingdienst over TR waarin wordt bevestigd dat het niet belegd vermogen als sparen wordt gezien.

https://drive.google.com/...GZUITe-n-VcdeDEoHr8D/view
Bedankt voor het vragen. Het antwoord verrast me wel. Ik herinner me van vorige spaartopics dat dit artikel werd aangedragen in de discussie van 'valt TR onder sparen of beleggen?': https://kennisgroepen.bel...-het-rechtsherstel-box-3/

Dat betekent dus dat TR niet een traditionele notarisrol speelt in deze derdenrekening. Voor 2024 scheelt dat wel weer ongeveer 5 procent in het belastingsrendement :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
Hertog_Martin schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:37:

Nu ben ik bekend met dat zakelijk sparen in box 1 belast wordt a.h.v. dat de genoten rente als winst wordt gezien en dat prive sparen in box 3 belast wordt.

Echter, wordt het automatisch gezien als zakelijk als ik het bij Knab neerzet i.p.v. bv bij een Klarna? Dus ook als ik het vervolgens uitcash voor privé doeleinden i.p.v. een zakelijke investering? Ik kan meerdere potjes maken bij Knab dus zou eventueel zakelijke en privé potjes kunnen maken, mits het niet automatisch wordt gezien als zakelijk.
Als je IB aangfite doet, krijg je bij elke bankrekening (die automatisch geimporteerd is middels CRS, de "vooringevulde gegevens" heet dat daar geloof ik) de vraag of deze zakelijk of prive is. Dat bepaal je dan dus zelf, ook als je het zelf moet invullen omdat het niet vooringevuld is.
Verder moet je het dan ook inderdaad goed boekhouden (de zakelijke rekeningen moeten op je balans, de prive rekeningen niet; als je het naar prive boekt dan boek je het als prive onttrekking in je boekhouding). Dit doe je zelf of laat je door je boekhouder doen.
Dit alles gaat ervanuit dat je een EMZ hebt en geen BV. Als dat wel zo is, dan verandert dat de zaak (pun intended :*) ).
Zie verder het freelance topic inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Daling bij SME Bank vanaf 11 januari:
  • 3 maanden: 3,60% naar 3,20%
  • 6 maanden: 3,85% naar 3,60%
  • 2 jaar: 4,00% naar 3,70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:21
Vandaag de eerste moeizame ervaring bij Raisin. Begin van de week een deposito geopend bij CKV. Adresverificatie ingediend met pdf RDW gegevens. Vervolgens geld overgemaakt.
Vervolgens kreeg ik vanmorgen de melding dat de datum niet op het document staat vermeldt. Zowel in de berichtenfunctie als telefonisch gereageerd dat de datum wel in het document staat.
De medewerker die ik telefonisch aan de lijn kreeg was zeer onvriendelijk. Uiteindelijk het gesprek hiermee afgerond en nogmaals gebeld. De volgende medewerker was een stuk vriendelijker. Hij gaf aan dat de datum inderdaad op het document stond en dat hij alles in orde ging maken.

Helaas krijg ik nu het bericht dat het RDW-document toch niet wordt geaccepteerd, omdat CKV dit type document niet aanvaardt. De overige opties die worden gegeven zijn via een inschrijvingsbewijs van de gemeente of van de belastingdienst. De eerste optie duurt meerdere dagen om op te vragen. In mijn belastingdienst heb ik geen recente documenten staan.

Iemand nog een tip welk document recent nog wel is geaccepteerd door CKV (Raisin) en die ik net zoals de RDW gegevens meteen kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Some0ne schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:26:
Vandaag de eerste moeizame ervaring bij Raisin. Begin van de week een deposito geopend bij CKV. Adresverificatie ingediend met pdf RDW gegevens. Vervolgens geld overgemaakt.
Vervolgens kreeg ik vanmorgen de melding dat de datum niet op het document staat vermeldt. Zowel in de berichtenfunctie als telefonisch gereageerd dat de datum wel in het document staat.
De medewerker die ik telefonisch aan de lijn kreeg was zeer onvriendelijk. Uiteindelijk het gesprek hiermee afgerond en nogmaals gebeld. De volgende medewerker was een stuk vriendelijker. Hij gaf aan dat de datum inderdaad op het document stond en dat hij alles in orde ging maken.

Helaas krijg ik nu het bericht dat het RDW-document toch niet wordt geaccepteerd, omdat CKV dit type document niet aanvaardt. De overige opties die worden gegeven zijn via een inschrijvingsbewijs van de gemeente of van de belastingdienst. De eerste optie duurt meerdere dagen om op te vragen. In mijn belastingdienst heb ik geen recente documenten staan.

Iemand nog een tip welk document recent nog wel is geaccepteerd door CKV (Raisin) en die ik net zoals de RDW gegevens meteen kan downloaden?
Zo'n RDW document ziet er eigenlijk niet erg officieel uit, misschien accepteren ze (daarom) juist geen documenten die te downloaden zijn...
Ik heb zelf deze week een spaarrekening bij CKV geopend en bij de gemeente een document opgevraagd. Helaas is de postbezorging hier de laatste tijd een beetje een drama.
Wordt het account bij CKV pas geopend als dit bewijs ontvangen/goedgekeurd is of maakt dat niet uit?
Geld voor de rekeniing staat reeds gereserveerd bij Raisin.

[ Voor 10% gewijzigd door sanook op 05-01-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Vreemd dat de RDW data niet geaccepteerd wordt.
Net even gekeken wat daar te vinden is - heb je gegevens wel gedownload inclusief je BSN?

Staat er nog iets nuttigs in je Mijn Overheid Berichtenbox? Mogelijk dat daar nog bijvoorbeeld een herinnering APK staat.

Ik keek daar net en omdat de BD nog geen definitieve aanslag 2022 heeft verstuurd is mijn meest recente van 23 juni, dus te oud. APK komt pas in 2025 weer :+

[ Voor 11% gewijzigd door GroteVoet459 op 05-01-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:27
Senui schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Bedankt voor het vragen. Het antwoord verrast me wel. Ik herinner me van vorige spaartopics dat dit artikel werd aangedragen in de discussie van 'valt TR onder sparen of beleggen?': https://kennisgroepen.bel...-het-rechtsherstel-box-3/

Dat betekent dus dat TR niet een traditionele notarisrol speelt in deze derdenrekening. Voor 2024 scheelt dat wel weer ongeveer 5 procent in het belastingsrendement :)
Je moet ook niet alles geloven wat hier gezegd word, verschillende mensen van TR hebben gezegd dat het onder spaargeld valt, waaronder de Directeur van TR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 23:33

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

CKV vrij opneembaar naar 3.30% p.j.
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,50% p.j. naar 3,30% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 11.01.2024 om 12 uur 's middags.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

[ Voor 78% gewijzigd door MisteRMeesteR op 05-01-2024 15:02 ]

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Vsnah schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:59:
[...]
, verschillende mensen van TR hebben gezegd dat het onder spaargeld valt, waaronder de Directeur van TR
Wij van WC-eend ... ?

Ik denk dat de PDF van het antwoord van de Belasting inspecteur en eventuele toekomstige aangiftes een stuk beter bewijs gaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,50% p.j. naar 3,30% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 11.01.2024 om 12 uur 's middags.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Dit was te verwachten. Ze stapten in december heel hoog in met een meer dan 0,2x% hogere rente en het aantal mensen dat in dit forum nu meldt dat ze zich aan het aanmelden zijn is de werkdruk in België momenteel erg hoog. En de influx van spaargeld misschien wel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-06 15:50
GroteVoet459 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Net even gekeken wat daar te vinden is - heb je gegevens wel gedownload inclusief je BSN?

Staat er nog iets nuttigs in je Mijn Overheid Berichtenbox? Mogelijk dat daar nog bijvoorbeeld een herinnering APK staat.

Ik keek daar net en omdat de BD nog geen definitieve aanslag 2022 heeft verstuurd is mijn meest recente van 23 juni, dus te oud. APK komt pas in 2025 weer :+
Zelf heb ik de aanslag wegenbelasting hiervoor gebruikt. Alleen logo BD, mijn NAW en datum.
Ik betaal per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vsnah schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:59:
[...]

Je moet ook niet alles geloven wat hier gezegd word, verschillende mensen van TR hebben gezegd dat het onder spaargeld valt, waaronder de Directeur van TR
Want uiteraard is er TR niks aan gelegen om de zorgen te ontnemen / "ontkennen". En hoe bekend is die directeur van TR (een Duits bedrijf) met het Nederlandse belastingstelsel?

Gelukkig is TR dan weer wel eerlijk in het DGS verhaal: "als het zo ver komt moet de DGS instantie het zich maar uitzoeken, of / wie recht heeft op een vergoeding, en hoe hoog die is". Dat schept veel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Heel de spaarwereld valt uit elkaar deze week geloof ik.

Nu bij Lloyds:
Access Denied
You don't have permission to access "http://banking.lloydsbank.nl/" on this server.

Reference #18.6XXXe68.1XXXX65017.4cf1XXX2
En net was inloggen bij LeaseplanBank niet te doen.

Lekker weekje hoor :P Maar ondanks alle tegenwerking van de banken is het ondertussen zover dat 90% van mijn geld weer op de plek staat waar het hoort en waar het het meeste oplevert *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
GroteVoet459 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Ja heel vreemd. Tot nu toe altijd met de RDW gegevens gedaan. Ik geloof ook altijd zonder BSN. Nu ook zonder BSN gedaan, deze hebben ze niet nodig voor mijn adresverificatie lijkt mij.

Nee laatste bericht in Berichtenbox dateert van mei '23. Auto is Private Lease, dus hier heb ik ook geen recente brieven voor ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:58

In de uitleg van raisin staat letterlijk rdw vermeld als optie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
helloitsme schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Ja dat heb ik de medewerkers ook verteld. De eerste medewerker gaf aan dat CKV deze niet accepteert. De tweede medewerker gaf wel aan dat het goed was. Toch daarna een bericht gekregen dat het document (wel zonder BSN) niet wordt geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

helloitsme schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:42:
[...]

er staat vermeld dat het om een brief moet gaan. Daar valt z'n download niet onder misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:10
Some0ne schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:46:
Ja dat heb ik de medewerkers ook verteld. De eerste medewerker gaf aan dat CKV deze niet accepteert. De tweede medewerker gaf wel aan dat het goed was. Toch daarna een bericht gekregen dat het document (wel zonder BSN) niet wordt geaccepteerd.
Heb je een recent bankafschrift al eens geprobeerd? Dat was in mijn geval naar wens. Met recent bedoel ik niet ouder dan 3 maanden. Voor aanmelding bij Raisin was dat in ieder voldoende, tijdens de videocall vroegen ze ook om een adresdocument en daarvoor heb ik hetzelfde uitgeprinte bankafschrift gebruikt. Maar ik las ook dat daar niet altijd om gevraagd wordt tijdens de videocall.

Daarna was dat ook genoeg om een spaarrekening te kunnen openen, al vroeg die bank wel naar een Tax ID (=BSN). Dat was wel bij een andere bank dan CKV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
grun93 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Heb je een recent bankafschrift al eens geprobeerd? Dat was in mijn geval naar wens. Met recent bedoel ik niet ouder dan 3 maanden. Voor aanmelding bij Raisin was dat in ieder voldoende, tijdens de videocall vroegen ze ook om een adresdocument en daarvoor heb ik hetzelfde uitgeprinte bankafschrift gebruikt. Maar ik las ook dat daar niet altijd om gevraagd wordt tijdens de videocall.

Daarna was dat ook genoeg om een spaarrekening te kunnen openen, al vroeg die bank wel naar een Tax ID (=BSN). Dat was wel bij een andere bank dan CKV.
Bank niet geprobeerd, omdat deze niet als mogelijkheid tot verificatie werd getoond.

Zojuist opnieuw telefonisch contact gehad met Raisin. Alles lijkt nu in orde te zijn en mijn RDW document (zonder BSN) wordt toch geaccepteerd. Ik zal volgende week een update geven als de rekening daadwerkelijk geopend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:31:

Nu bij Lloyds:

[...]

De LPB app, kan ik niet inloggen, website wel
Net om 14:00 een overboeking gedaan vanaf Raisin, was om 15:39 binnen bij de Rabo

Lekker weekje hoor :P Maar ondanks alle tegenwerking van de banken is het ondertussen zover dat 90% van mijn geld weer op de plek staat waar het hoort en waar het het meeste oplevert *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:31:

Nu bij Lloyds:

[...]

Net om 14:00 een overboeking gedaan vanaf Raisin, was om 15:39 binnen bij de Rabo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rechtsherstel
1-jrs deposito CKV ook omlaag

Opmerking: Vanaf 11-01-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,00% p.j. in plaats van 3,95% p.j

Om het huidig geldende rentetarief van 3,95% p.j. te ontvangen, dient uiterlijk de werkdag vóór 11-01-24 te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag tijdig te kunnen doorsturen naar de bank. Vanaf 11-01-24 wordt uw termijndeposito geopend met het nieuwe rentetarief van 3,00% p.j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
rechtsherstel schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:23:
1-jrs deposito CKV ook omlaag

Opmerking: Vanaf 11-01-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,00% p.j. in plaats van 3,95% p.j

Om het huidig geldende rentetarief van 3,95% p.j. te ontvangen, dient uiterlijk de werkdag vóór 11-01-24 te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag tijdig te kunnen doorsturen naar de bank. Vanaf 11-01-24 wordt uw termijndeposito geopend met het nieuwe rentetarief van 3,00% p.j.
Netjes dat ze het 6 dagen van te voren aankondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Plof-kip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Netjes dat ze het 6 dagen van te voren aankondigen.
6 dagen is theoretisch, ik denk dat het in de praktijk net niet gaat lukken om alles geregeld te hebben vóór 11 januari als je dat proces nu gaat starten.

[ Voor 5% gewijzigd door sanook op 05-01-2024 16:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Zoals al gemeld hier maar alle dalingen bij CKV vanaf 11 januari:
  • spaarrekening: 3,50% naar 3,30%
  • 1 jaar: 3,95% naar 3,00%
  • 2 jaar: 3,95% naar 3,30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-06 00:44
Heeft CKV nog zin vanaf vandaag? Voor een deposito van 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-06 10:18
Weet iemand hier hoelang die 4% rente bij Trade Republic gaat duren?

Is er ergens een historisch overzicht van hun rentes beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Juan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Raisin heeft er behoorlijk de vaart in sinds vandaag. Problemen zijn duidelijk opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Zou echt mooi zijn, als ze naar IP gaan, en ook de partnerbanken.. kunnen ze deposito's ook in de weekenden laten vrijvallen.. dat is dan wat minder, krijg je geen extra dagen meer als de vrijval in het weekend valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Juan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Dus ik ben niet de enige waarbij inloggen bij LPB met de app al een week niet lukt. Gisteren maar eens de website geopend, op dezelfde telefoon, en tada, dat werkte wel.

Slimmeriken hebben vast een release gedaan voor kerst en vervolgens lekker twee weken verlof genomen. Dat het dus nog niet is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ook voor hier interessant. @Green.car6808 heeft bij DNB navraag gedaan over LeasePlan Bank die de NL IBAN van Revolut niet accepteren. De reactie van DNB staat hier: Green.car6808 in "Discussie over & Ervaringen met Revolut bank"

Wat ik hierin lees is dat ten eerste LPB de Revolut IBAN niet hoeft te accepteren. Dit omdat LPB geen betaalrekening aanbied (met als definitie geld kunnen overmaken naar willekeurige andere (betaal)rekeningen) en IBAN discriminatie alleen "kan" tussen twee betaalrekeningen. En daardoor mag LPB dus zelf eisen stellen aan de IBAN.

Maar wat ik ook interessant vind, en breder is, is dat er gesproken wordt over "SEPA vordering", die alleen betrekking heeft op overboekingen tussen twee betaalrekeningen. Mijn vermoeden is dus dat de door mij vaker aangehaalde "alle transacties moeten IP worden als het een SEPA transactie is/kan zijn" ook onder deze "SEPA vordering" zal vallen. En daardoor ook alleen zal gelden voor verkeer tussen betaalrekeningen. En het dus niet van toepassing zal zijn op, bv, Raisin (of CEB, Advanzia, Consors, TR,...) immers zijn dat allemaal spaarrekeningen met een (of meerdere) vaste tegenrekening(en). Twijfelgeval is dan wel bv de OpenBank spaarrekening. Die kan wel geld overmaken naar en ontvangen van andere (betaal)rekeningen. Maar kan (denk ik, niet geprobeerd) niet gebruikt worden voor automatische incassos. En Bunq geldt hetzelfde voor? Ook daar kan de spaarrekening geld overmaken naar en ontvangen van willekeurige (betaal)rekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
sanook schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Zo'n RDW document ziet er eigenlijk niet erg officieel uit,
De pdf die je bij het RDW genereert is digitaal ondertekent met een certificaat dat extern geverifieerd kan worden. Vergelijkbaar met een certificaat voor een website.

Feitelijk beter dan bijv. een bankafschrift pdf van mijn bank (Rabo) dat geen certificaat heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 23:17
hoihoi66 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:02:
Ik gok van wel, maar ben niet echt ervaringsdeskundige. Nu direct aanvragen en zondagavond / maandag voor 8u overboeken naar Raisin, dan gaan ze er snel mee aan de slag.

Ik zou adviseren om voor Orange Bank 1 jaar te kiezen. Die verlagen ook naar 3,9% per 9 januari, maar dan heb je zeker een leuk percentage. Franse bank en Franse garantie, daar is niks mis mee. Ok, bij CKV spreken ze Vlaams ;) (en bij Orange (koeter-) Waals).

PS. Het is wel gelukt! Vandaag nog een 10 jaar deposito Nationale Nederlanden 3,25% geopend! Gaan maandag verlagen op alle looptijden!

[ Voor 9% gewijzigd door Frankenstein op 05-01-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
.

[ Voor 99% gewijzigd door Frankenstein op 05-01-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Frankenstein schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Ik gok van wel, maar ben niet echt ervaringsdeskundige. Nu direct aanvragen en zondagavond / maandag voor 8u overboeken naar Raisin, dan gaan ze er snel mee aan de slag.

Ik zou adviseren om voor Orange Bank 1 jaar te kiezen. Die verlagen ook naar 3,9% per 9 januari, maar dan heb je zeker een leuk percentage. Franse bank en Franse garantie, daar is niks mis mee. Ok, bij CKV spreken ze Vlaams ;) (en bij Orange (koeter-) Waals).
Thnx, wat is bij ABN eigenlijk de netto opbrengst bij een depositor van 1 jaar 2,5%?

Ik zie nergens een pagina voor een berekening op hun site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Novax schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:49:
Zoals al gemeld hier maar alle dalingen bij CKV vanaf 11 januari:
  • spaarrekening: 3,50% naar 3,30%
  • 1 jaar: 3,95% naar 3,00%
  • 2 jaar: 3,95% naar 3,30%
Enigszins verbaasd dat de langere looptijden onveranderd zijn. Nog even kijken, misschien nog 5 jaar inleggen 3,6% volgende week. Of ben ik te paniekerig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
hoihoi66 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:34:
[...]
Thnx, wat is bij ABN eigenlijk de netto opbrengst bij een depositor van 1 jaar 2,5%?
Tja, wat zal bij een één-jaarsdeposito met een één-jaarsrente van 2,5% nou de opbrengst zijn .... ???

(Behalve veel te laag ...)

[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 05-01-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:17
@RobertMe e.a. ik heb tot nog toe, iedere keer dat ik op Lpb App keek geen enkele keer last van storing....vandaag paar keer geprobeerd, nadat ik de opmerkingen hier zag, ook afgelopen dagen niet. Apart wel...Misschien hebben jullie al een nieuwere release, danwel oudere...

[ Voor 19% gewijzigd door Hendriks1 op 05-01-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
hoihoi66 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Ik zie nergens een pagina voor een berekening op hun site
De opbrengst is de inleg+ 2,5% van de inleg. Maar wat bedoel je met netto opbrengst? Als je vermogensbelasting moet betalen is de netto opbrengst afhankelijk van hoeveel belasting je moet betalen - want er zijn vrijstellingen.

Ik heb nog vijf lopende jaardeposito's, allemaal via Raisin, bij CKV, 2x Orangebank, Nordax en Progetto. Dus je ziet, zelfs ik spaar bij Orangebank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
marktweakt schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:12:

ik niet, en @Frankenstein ook niet, maar
2/3 januari 2023: 2,0%
1 oktober 2023: 4,0%

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 05-01-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ik zie bij sommige Algemene Voorwaarden van partnerbanken bij Raisin aan het eind het volgende staan:
Recht van bezwaar tegen gegevensverwerking voor directe reclame
In afzonderlijke gevallen verwerken wij uw persoonsgegevens voor het maken van directe reclame. U bent gerechtigd om op elk gewenst moment bezwaar te maken tegen de verwerking van op u betrekking hebbende gegevens ten behoeve van dergelijke reclame. Dit is ook van toepassing op profilering, voor zover deze gerelateerd is aan dergelijke directe reclame. Indien u bezwaar maakt tegen de verwerking ten behoeve van directe marketing, zullen wij uw persoonsgegevens niet langer voor dit doeleinde verwerken. U kunt uw bezwaar op informele wijze overbrengen. Wij verzoeken u vriendelijk om dit bij onze klantenservice te doen, telefonisch of via e-mail: klantenservice@raisin.nl
Iemand hier die dat gedaan heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
marktweakt schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:12:

Het is variabel, dus dat weet niemand. Het overzicht heb ik niet, maar als ik me niet vergis zijn ze vorig jaar begonnen met 2% en is dat sinds ergens in het afgelopen najaar 4%. Wel vind ik het erop lijken dat TR die 4% wil blijven aanhouden zolang de ECB de rente niet wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16

slaay

Natuurbeleven.com

*knip*
Was al eerder gedeeld in dit topic wat ik wilde posten.

[ Voor 82% gewijzigd door slaay op 05-01-2024 19:59 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Frankenstein schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:39:
[...]

De opbrengst is de inleg+ 2,5% van de inleg. Maar wat bedoel je met netto opbrengst? Als je vermogensbelasting moet betalen is de netto opbrengst afhankelijk van hoeveel belasting je moet betalen - want er zijn vrijstellingen.

Ik heb nog vijf lopende jaardeposito's, allemaal via Raisin, bij CKV, 2x Orangebank, Nordax en Progetto. Dus je ziet, zelfs ik spaar bij Orangebank ;)
Is die 2,5% bruto of netto. Dat was mij niet helemaa duidelijk vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
hoihoi66 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:04:
[...]

En bedoel je dat qua belasting? Zo ja, de eerste 57.000 EUR zijn vrijgesteld van vermogensheffing. Daarnaast zijn er heffingskortingen. Dus het is lastig te zeggen. Bovendien weet ik er het fijne niet van. Misschen een medetweaker wel.

Edit. Dit is wat mij betreft niet zo belangrijk. Want of je er nu veel of weinig belasting over betaald, een deposito van 2,5% levert minder op dan eentje van 3%, 3,9%, 3,95% of 4%...

[ Voor 18% gewijzigd door Frankenstein op 05-01-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
hoihoi66 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Je moet je misschien toch iets beter inlezen in de materie.

Het gaat niet over Bruto en Netto, maar over Nominaal en Effektief.
Bij een 1-jaars deposito is de periode waarover de rente betaald wordt 100% gelijk aan de rente (die altijd per jaar vermeld wordt) én aan de periode dat de deposito loopt. Dus Nominaal en Effektief zijn gelijk.
Bij een 1-jaarsdeposito zijn er geen tussentijdse rentebetalingen, dus er is geen rente-op-rente om te verrekenen.

Ook bij een 2-jaars of langere deposito van ABN komt er geen andere effektieve rente uit, omdat ze jaarlijks die rente op je betaalrekening storten. Dat staat gewoon op de ABN Amro site.

Aanvullend: als je een 3-maands deposito opent met een rente van 2,50% krijg je maar 0,625% rente gestort als die na 3 maanden afloopt. Want die 2,50% is de jaar-rente maar je looptijd is slechts 1/4e van een jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door GroteVoet459 op 05-01-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
En maar weer depo bij Progetto gepakt van 1 jaar. Echter nu 4,1% woensdag 10e overmaken. Hopelijk gaat het nu wel weer goed. Dan zou het op 13 januari 2025 moeten vrijvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
GroteVoet459 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Je moet je misschien toch iets beter inlezen in de materie.

Het gaat niet over Bruto en Netto, maar over Nominaal en Effektief.
Bij een 1-jaars deposito is de periode waarover de rente betaald wordt 100% gelijk aan de rente (die altijd per jaar vermeld wordt) én aan de periode dat de deposito loopt. Dus Nominaal en Effektief zijn gelijk.
Bij een 1-jaarsdeposito zijn er geen tussentijdse rentebetalingen, dus er is geen rente-op-rente om te verrekenen.

Ook bij een 2-jaars of langere deposito van ABN komt er geen andere effektieve rente uit, omdat ze jaarlijks die rente op je betaalrekening storten. Dat staat gewoon op de ABN Amro site.

Aanvullend: als je een 3-maands deposito opent met een rente van 2,50% krijg je maar 0,625% rente gestort als die na 3 maanden afloopt. Want die 2,50% is de jaar-rente maar je looptijd is slechts 1/4e van een jaar.
Helemaal duidelijk. Ik was bang dat die 2,5 ook nog eens ingekort zou worden met eea waardoor je maar rond de 2 zou overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Juan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:26:
En maar weer depo bij Progetto gepakt van 1 jaar. Echter nu 4,1% woensdag 10e overmaken. Hopelijk gaat het nu wel weer goed. Dan zou het op 13 januari 2025 moeten vrijvallen.
Hoeveel heb je er nu? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
hoihoi66 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Helemaal duidelijk. Ik was bang dat die 2,5 ook nog eens ingekort zou worden met eea waardoor je maar rond de 2 zou overhouden.
De enige die eventueel iets afroomt is de Belastingdienst bij je Aangifte Inkomsten Belasting als je boven de vrijstelling van €57K (€114K met een fiscale partner) uit komt. Veel plezier daarover in het Vermogensrendementsheffing 2.0 topic.

[ Voor 3% gewijzigd door GroteVoet459 op 05-01-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
GroteVoet459 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:33:
[...]

De enige die eventueel iets afroomt is de Belastingdienst bij je Aangifte Inkomsten Belasting als je boven de vrijstelling van €57K (€114K met een fiscale partner) uit komt. Veel plezier daarover in het Vermogensrendementsheffing 2.0 topic.
Ik blijf er lekker onder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Velen slagen daar in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GroteVoet459
Niet meer bij de ABN Amro sparen, maar ergens waar je geld gewaardeerd wordt..
Een jaartje later genieten van de eerste aangifte waar je wel over die grens bent en je eigenlijk moet betalen maar onder de €49 blijft en kwijtschelding krijgt.
Het jaar er op van de Belastingdienst de bevestiging krijgen dat je contributie mag betalen om lid te zijn van de "Vermogende Nederlanders Club"

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pushedspore
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:22
hoihoi66 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:02:
Ik heb afgelopen dinsdag aangemeld en aangevraagd bij Raisin een CKV rekening met video check en document opsturen. Nog steeds in afwachting van openen dus duurt langer dan de aangeven 2-3 werkdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Pushedspore schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Ik heb afgelopen dinsdag aangemeld en aangevraagd bij Raisin een CKV rekening met video check en document opsturen. Nog steeds in afwachting van openen dus duurt langer dan de aangeven 2-3 werkdagen.
Als je een video check gedaan hebt dan was je nog geen Raisin klant. En dan duurt alles wel "iets" langer ja ;) Met een beetje pech duurt het uberhaupt 1 of 2 weken voordat de Raisin rekening geopend is. Vervolgens moet je nog geld overmaken naar de Raisin rekening, en dan gaan ze pas de CKV aanvraag doorzetten naar CKV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pushedspore
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:22
RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Als je een video check gedaan hebt dan was je nog geen Raisin klant. En dan duurt alles wel "iets" langer ja ;) Met een beetje pech duurt het uberhaupt 1 of 2 weken voordat de Raisin rekening geopend is. Vervolgens moet je nog geld overmaken naar de Raisin rekening, en dan gaan ze pas de CKV aanvraag doorzetten naar CKV.
Hmm nou rip -O-. Dan had ik maar eerder klant moeten worden van Raisin. Er zijn gelukkig nog alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 15:38
sanook schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:48:
[...]

6 dagen is theoretisch, ik denk dat het in de praktijk net niet gaat lukken om alles geregeld te hebben vóór 11 januari als je dat proces nu gaat starten.
Je bedoelt met starten het openen van een deposito inclusief het overmaken van het bedrag? Bij mij valt Orange bank na het eerste jaar vrij rond de 20e, dan ben ik dus kansloos voor de CKV deal met 3,95. Nou ja ga dan wel naar Orange Frankrijk (nu Spanje) voor 3,9 met een 1 jaars deposito. In juli 2023 was ik nog heel blij met 1 jaar 3,7 bij OB dus is nu 3,9 nog steeds 0,2 hoger. Volgens mij kan ik mijn deposito niet verlengen ondanks dat ik daar een mail over heb gehad van Raisin. Zal wel komen door de switch van Spanje naar Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
CKV aangevraagd voor 1 jaar, adresbewijs ook gelijk geupload.
Blijft enkel het overmaken van rabo naar raisin nog over nu in het weekend.
Vermoed dat er niet veel gaat gebeuren in het weekend maar meer die op een zaterdag of zondag hebben overgemaakt? Wanneer kan Raisin hier dan wat mee?

Ik ben trouwens al een raisin klant ;), gelukkig hoef ik daarop niet te wachten.

Maar mocht het zo zijn dat ze mij verrassen met een 3% omdat het pas op of na 11-1 is goedgekeurd kan ik het dan nog annulleren? Scheelt 1%

[ Voor 21% gewijzigd door hoihoi66 op 06-01-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
hoihoi66 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:02:
CKV aangevraagd voor 1 jaar, adresbewijs ook gelijk geupload.
Blijft enkel het overmaken van rabo naar raisin nog over nu in het weekend.
Vermoed dat er niet veel gaat gebeuren in het weekend maar meer die op een zaterdag of zondag hebben overgemaakt? Wanneer kan Raisin hier dan wat mee?

Ik ben trouwens al een raisin klant ;), gelukkig hoef ik daarop niet te wachten.

Maar mocht het zo zijn dat ze mij verrassen met een 3% omdat het pas op of na 11-1 is goedgekeurd kan ik het dan nog annulleren? Scheelt 1%
Als het goed is geldt de 14 dagen bedenktijd in heel Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
hoihoi66 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:02:
Hoi hoihoi. Dat kan altijd, zie:
https://www.rijksoverheid...is-belangrijk-om-te-weten

Maar voor een antwoord stel ik je een vraag, waarom CKV en niet Orange. Oh ja, omdat België dichter bij huis is. CKV heeft ook een langer bestaan. Dat laatste blijkt - ik zoek het even op - maar nauwelijks waar. 1956 en Orange 1957 vanuit het bedrijf waar het uit voortkomt. Orange Bank is het grootste bedrijf van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielbleker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-06 08:16
Op 1 januari heb ik ook een aanvraag gedaan bij CKV. Mijn identificatie was eind 2023 al afgerond. Documenten zijn geupload en de status is "in behandeling". Ik snap alleen niet of ik nu gelijk het geld al over moet maken, of dat ik moet wachten tot het woonadres document is goedgekeurd?

Blijkbaar moet alles voor 11 januari rond zijn anders zakt de rente naar 3%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Danielbleker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:38:
Op 1 januari heb ik ook een aanvraag gedaan bij CKV. Mijn identificatie was eind 2023 al afgerond. Documenten zijn geupload en de status is "in behandeling". Ik snap alleen niet of ik nu gelijk het geld al over moet maken, of dat ik moet wachten tot het woonadres document is goedgekeurd?

Bij mij is het woonadres en alles rondom Raisin al OK. Enkel dus nog het geld overmaken.

Kreeg zojuist een mail van Raisin: Om nog te profiteren van het huidig geldende rentetarief van 3.95% moet uiterlijk de werkdag vóór 11.1.2024 aan alle voorwaarden voor het openen van de rekening voldaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Danielbleker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:38:

Raisin zet de aanvraag niet doir totdat alles compleet is. Dat betekent dus ook dat het geld op de Raisin rekening moet staan.
Ik weet daarbij ook niet of Raisin terugkoppeling geeft op het moment dat de aanvraag / aangeleverde documenten zijn goedgekeurd, en ze dus nog alleen op het geld wachten. Ik zou dus als de wiedeweerga zondagavond / maandagmorgen zo vroeg mogelijk het geld over maken naar de Raisin rekening.

Vanaf het moment dat je de aanvraag doet staat er volgens mij ook een melding op het overzicht dat je het gelf over moet maken. Ook dat had dus al een teken kunnen zijn ;)
Pagina: 1 ... 22 ... 148 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling