Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Tije schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:54:
Mijn vraag wat de werking is van het DGS is bij een hack geldt niet alleen voor Raisin, maar ook voor andere banken (dus ook mijn huisbank, of andere spaarbanken).
Deze storing bij Raisin roept wat vragen op, that's all.
Het DGS zal alleen in werking treden als de bank omvalt als gevolg van de hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:19
Anoniem: 479106 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:51:
En al dat gezeik voor een paar tienden procentjes... Als je ruim meer dan 20k hebt dan snap ik het nog maar misschien is een wandeling in het bos een betere investering dan hier op een forum klagen over de verwerkingsduur van een of ander platform. (Beetje flauw, ik weet het) Maar als ik dit lees heb ik al direct geen zin in Raisin. Maar ik heb dan ook geen 20k + geef ik toe
Er is meer onder de zon dan Raisin. Ook bij minder dan 20k kan het interessant zijn, al is het maar om de grootbanken een signaal te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Drardollan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Ik ervaar in ieder geval al zo'n 24 uur geen storingen meer. Inloggen gaat gewoon snel en soepel, zowel via de site als de app. Maar dat is natuurlijk niet maatgevend voor alle klanten.

[...]

Men lijkt zich niet te realiseren dat je met/via Raisin te maken hebt met een andere manier van bankieren dan we in NL gewoon zijn. Transacties duren zoals vanouds 2 tot 3 dagen normaliter, iets wat vroeger in NL ook was maar sinds de komst van Instant Payments lijkt men dit volledig vergeten te zijn.

Snap niet zo goed waarom mensen sparen in het buitenland en zich vervolgens druk maken als iets een dagje duurt. Dat is inherent aan wat je aan het doen bent. Als je dat slecht trekt dan kan je beter je geld lekker bij je huisbank laten staan. Het is ook niet voor niets dat hier in het topic al sinds jaar en dag geadviseerd wordt om je spaargeld op te delen en een deel bij je huisbank, een deel bij een bank met Instant Payment zoals LPB of Bunq en een deel via een platform als Raisin weg te zetten. Omdat het nu eenmaal wel eens een paar dagen tot een week kan duren voor je geld van verzender tot ontvanger geregeld is.
Tussen de huisbanken en sparen via een platform zit nog wel wat ruimte. Naast LPB zijn er nog andere banken in Nederland die weliswaar geen instant pay aanbieden maar wel een hogere rente. Dan heb je dus niet een extra tussen partij. En de overschrijftijd is vaak minder dan 1 dag. (mijn ervaring). Mijn methode: zo weinig mogelijk op de tegenrekening bij de grootbank. De rest op spaarbanken in Nederland tegen een rente die wel nog wat oplevert. Spreiden om minder kans te hebben dat je even niet aan je geld komt.

[ Voor 17% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Drardollan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:01:

Wat eigenlijk gek is, want een storing bij Rabo of ING (wat schering en inslag is) roept enkel irritatie op bij de meeste mensen. Raisin is vanaf het begin duidelijk geweest over problemen, de melding heeft er dinsdag en woensdag de hele dag gestaan.
Dergelijke storingen roepen inderdaad vooral irritatie op, maar die storingen zijn over het algemeen van kortere duur. Deze storing bij Raisin werd in eerste instantie niet gemeld (ik begrijp dat dit tijd kan kosten), toen wel, inmiddels niet meer (ik kan nog steeds niet inloggen).
Het viel nu op omdat ik een aantal dagen aan het wachten was op een transactie en opening van een nieuwe rekening. Een dergelijke wachttijd vind ik niet verontrustend.

Dat Raisin niet de omvang heeft van Rabo of ING, en dat storingen daardoor langer kunnen duren, begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-07 15:38
W1ck1e schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:02:
[...]
Dat is goed nieuws. Opname of storting ? Welke tegenrekening bank ?
Van Rabo naar TR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:21
En al dat gezeik voor een paar tienden procentjes... Als je ruim meer dan 20k hebt dan snap ik het nog maar misschien is een wandeling in het bos een betere investering dan hier op een forum klagen over de verwerkingsduur van een of ander platform. (Beetje flauw, ik weet het) Maar als ik dit lees heb ik al direct geen zin in Raisin. Maar ik heb dan ook geen 20k + geef ik toe
Ik denk inderdaad dat de meeste die veel posten in dit topic wel iets meer dan 20k bij Raisin (of evt andere buitenlandse banken) hebben staan. Zelf heb ik in ieder geval maar een heel klein deel van mijn spaargeld in Nederland staan.
En op al mijn spaargeld heb ik nu een gemiddelde rente van boven de 2,50% (en dat kon veel hoger zijn als ik niet een deposito met 0,90% had lopen). Dat is dus ~1-procentpunt hoger dan ik bij de Nederlandse grootbanken zou krijgen en gaat om duizend(en) euros verschil aan rente, en niet om een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Ik denk inderdaad dat de meeste die veel posten in dit topic wel iets meer dan 20k bij Raisin (of evt andere buitenlandse banken) hebben staan. Zelf heb ik in iedee geval maar een heel klein deel van mijn spaargeld in Nederland staan.
En op al mijn spaargeld heb ik nu een gemiddelde rente van boven de 2,50% (en dat kon veel hoger zijn als ik niet een depisito met 0,90% had lopen). Dat is dus ~1-procentpunt hoger dan ik bij de Nederlandse grootbanken zou krijgen en gaat om duizend(en) euros verschil aan rente, en niet om een paar euro.
Ik zit eigenlijk alleen in Nederland: vrij opneembaar zit ik op 2,93% en deposito's op 3,01%. (gewogen gemiddelde) Zonder gebruik te maken van een platform voor de hogere rente. Over een dikke maand ga ik waarschijnlijk weer gebruik maken van TR. Dan is de arbitrage periode weer voorbij.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Tussen de huisbanken en sparen via een platform zit nog wel wat ruimte. Naast LPB zijn er nog andere banken in Nederland die weliswaar geen instant pay aanbieden maar wel een hogere rente. Dan heb je dus niet een extra tussen partij. En de overschrijftijd is vaak minder dan 1 dag. (mijn ervaring). Mijn methode: zo weinig mogelijk op de tegenrekening bij de grootbank. De rest op spaarbanken in Nederland tegen een rente die wel nog wat oplevert. Spreiden om minder kans te hebben dat je even niet aan je geld komt.
Je huisbank (/tegenrekening) is dan natuurlijk wel nog een SPOF (single point of failure). Ik wilde gisteren een aankoop doen, en gistermorgen had mijn huisbank een storing. Nu was dat niet op het moment dat ik de aankoop wilde doen, maar toch. Ik was wel al aan het denken dat ik OpenBank heb, met spaargeld, maar zij ondersteunen geen iDeal, dus daar heb ik niks aan*. En ik heb niet lang geleden een rekening bij Revolut , die iDeal ondersteunen, geopend "maar daar staat niks op" (€10). En geld overmaken van OpenBank naar Revolut gaat een dag overheen**. Eigenlijk zou ik dus bij mijn spaarrekeningen een tweede tegenrekening willen hebben. Zodat ik bv dus ook geld kan overmaken naar mijn Revolut rekening. En liefst dus dat LPB dat kan, want instant payments. Dan heb ik niet alleen een tweede bank voor storingen bij de primaire te overbruggen, maar hoeft er ook geen (noemenswaardig) spaargeld op te staan alleen voor het geval dat...

* dacht ik. Shop leek uiteindelijk ook betalingen via MasterCard / Visa te accepteren, en ook nog eens kosteloos.
** Bedenk me nu dat Revolut wel "opgeladen" kan worden via MasterCard / Visa, meen kostenloos, en instant. Dus OpenBank spaarrekening => OpenBank betaalrekening => Revolut "opladen" via kaart had gekund zonder vertragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:22:
[...]
Ik zit eigenlijk alleen in Nederland: vrij opneembaar zit ik op 2,93% en deposito's op 3,01%. (gewogen gemiddelde) Zonder gebruik te maken van een platform voor de hogere rente. Over een dikke maand ga ik waarschijnlijk weer gebruik maken van TR. Dan is de arbitrage periode weer voorbij.
Vrij opneembaar heb ik het grootste deel bij OpenBank (3,65%), een iets kleiner deel bij Progetto (3,50%), een kleiner deel bij CEB (3,55%) een nog wat kleiner deel bij Renault (2,90%) en dan nog wat "noodgeld" bij LPB (2,20%) en de huisbank (1,70%). Gewogen gemiddelde zal in de buurt van de 3,50% zitten schat ik zo.
Deposito(s) heb ik niet veel en meer dan 50% aan die 0,90% (en rest ook 3,50-4,00 dus niet super hoog). Dus dat valt dan wel laag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Je huisbank (/tegenrekening) is dan natuurlijk wel nog een SPOF (single point of failure).
...
Ik heb sinds een aantal maanden naast mijn tegenrekening ook een betaalrekening waar mijn inkomen op binnenkomt. In het verleden kwam mijn salaris binnen op mijn tegenrekening. Neen, ik ga niet mijn tegenrekening wijzigen naar mijn inkomen rekening. Mijn betaalrekening ziet eigenlijk alleen maar transacties van en naar mijn tegenrekening.
Naast mijn eigen rekening kan ik ook aan de gezamenlijke betaal en spaarrekeningen.
En als het echt uit de klauwen loopt kan ik misschien wat lenen van mijn partner, die ook over 2 betaalrekeningen beschikt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:47
Ik heb de voorwaarden compleet doorgelezen maar toch even de zekere Tinus uithangen,

Resumerend m.b.t. Credit Europe Bank (CEB):
Als ik de Welkom Spaarrekening (3,55%) pak dan gaat deze na een half jaar over in Internet Spaarrekening (Variabel).
Ik kan altijd weg met (een deel van) mijn geld, ook binnen de 6 maanden en ik krijg evengoed 3,55%
Zolang ik de rekening niet op zeg krijg ik rente uitgekeerd op 1 januari anders bij het opzeggen.

Is dit juist?

Aangezien dit ook een geregistreerd Nederlandse bank is zitten er verder weinig haken en ogen aan...?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Vogels60 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:48:
Ik heb de voorwaarden compleet doorgelezen maar toch even de zekere Tinus uithangen,

Als ik de Welkom Spaarrekening (3,55%) pak dan gaat deze na een half jaar over in Internet Spaarrekening (Variabel).
Ik kan altijd weg met (een deel van) mijn geld, ook binnen de 6 maanden en ik krijg evengoed 3,55%
Zolang ik de rekening niet op zeg krijg ik rente uitgekeerd op 1 januari anders bij het opzeggen.

Is dit juist?

Aangezien dit ook een geregistreerd Nederlandse bank is zitten er verder weinig haken en ogen aan...?
Helemaal en alles goed !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vogels60 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:48:

Correct. Alhoewel er theoretisch een voordeeltje kan zijn in dat je de eerste maanden gegarandeerd 3,55% krijgt. Dus ze kunnen evt wel verhogen (maar niet verlagen).
Uiteindelijk valt er altijd iets te vinden :p Maar ja, Nederlands hoofdkantoor, Nederlandse banklicentie, Nederlands DGS, Nederlands toezicht (AFM, DNB, .. ).

"The bad" is de Turkse achtergrond en dat er een paar jaar terug een rechtzaak tegen de oprichter is geweest waar de bank ook bij betrokken was. Maar uiteindelijk zijn dat ook kinda risico's die je altijd loopt (Nederlandse grootbanken die allemaal boete hebben gekregen onder Wwft / KYC wetgeving, ING, ABN & Volksbank die door overheid gered zijn geworden, ...). Wellicht belangrijker dan de reputatie van de bank zijn dus de valnetten. En dat is allemaal Nederlands (en dus hopelijk betrouwbaar / 'betrouwbaarder dan "ver weg"' volgens sommigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:40:
[...]

V.w.b. Nederlandse banken met een hoge rente: CreditEurope Bank, YapiKredi, DHB, Garanti, <nog een aantal van Turkse komaf>, Bunq, LeasePlan Bank, Centraal Beheer, NIBC (in onbepaalde volgorde). Die geven op zijn minst een hogere rente dan de grootbanken.

Laat je daarbij overigens niet afschrikken door "Turkse komaf". Zijn allemaal gevestigd in Nederland, hebben een Nederlandse banklicentie, en staan (daardoor) allemaal onder toezicht van de AFM en worden allemaal gedekt door het Nederlandse DGS. Dat de oprichter vervolgens van Turkse komaf is of dat het opgehaalde geld in Turkije wordt weggezet (uitgeleend) of wat dan ook maakt natuurlijk allemaal niet uit voor het formele gebeuren.
Bedankt voor je reactie en hulp.

Aan de hand van de reacties heb ik toch besloten om een bank onder Nederlandse banklicentie te nemen.
Ik neem aan dat het dan ook automatisch allemaal in de belasting omgeving staat met de aangifte?
Sluit je dit direct af bij de bank of via raisin?

Ik lees veel over raisin hier namelijk

Welke is te adviseren?
Zag dat bv YapiKredi 3.75% biedt voor 2 jaar

Excuus voor de beginners vragen maar ik ben totaal nieuw hiermee

[ Voor 6% gewijzigd door NicoHF op 04-01-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:01:
Ik neem aan dat het dan ook automatisch allemaal in de belasting omgeving staat mnt de aangifte?
Dat geldt als het goed is ook voor de buitenlandse (die zich op de Nederlandse markt bevinden? Dus Raisin, OpenBank, BigBank, etc.. Advanzia, Consors etc durf ik niet te zeggen). Maar daar kom ik zelf ook pas dit jaar achter v.w.b. Raisin, en OpenBank pas volgend jaar.
Welke is te adviseren?
Zag dat bv YapiKredi 3.75% biedt voor 2 jaar
Die met de hoogste rente? :+ Zelf geen ervaring met YapiKredi, maar anderen in dit topic zijn er AFAIK tevreden over. Wat wel een dingetje zou kunnen zijn is voorwaarden tot open breken. CEB is daar redelijk ruim in (aankoop woning, ontslag, arbeidsongeschikt kun je allemaal kosteloos open breken), Yapi meen ik gelezen te hebben dat die in ieder geval aankoop woning niet meer hebben (waar bijna iemand "in gevallen" was bij een "verlenging", oude had het wel, nieuw aanvragen niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:47
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Correct. Alhoewel er theoretisch een voordeeltje kan zijn in dat je de eerste maanden gegarandeerd 3,55% krijgt. Dus ze kunnen evt wel verhogen (maar niet verlagen).

[...]

Uiteindelijk valt er altijd iets te vinden :p Maar ja, Nederlands hoofdkantoor, Nederlandse banklicentie, Nederlands DGS, Nederlands toezicht (AFM, DNB, .. ).

"The bad" is de Turkse achtergrond en dat er een paar jaar terug een rechtzaak tegen de oprichter is geweest waar de bank ook bij betrokken was. Maar uiteindelijk zijn dat ook kinda risico's die je altijd loopt (Nederlandse grootbanken die allemaal boete hebben gekregen onder Wwft / KYC wetgeving, ING, ABN & Volksbank die door overheid gered zijn geworden, ...). Wellicht belangrijker dan de reputatie van de bank zijn dus de valnetten. En dat is allemaal Nederlands (en dus hopelijk betrouwbaar / 'betrouwbaarder dan "ver weg"' volgens sommigen).
Hehe, nu dacht ik een "safe" Nederlandse bank te pakken te hebben.
In wat voor opzicht is de Turkse achtergrond/sfeer merkbaar?
Hoe zit het met als mijn geld in Turkije geparkeerd wordt en dingen worden grimmig in zo'n land, denk aan ruzie met Nederland/Europa, hyper inflatie/deflatie?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:00

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:22:
[...]
Met 3,87 vrij opneembaar en 3,8-4,3 deposito's kan het verschil in rente op jaarbasis dan flink oplopen als je voor het buitenland kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
Gisteren was het deposito uitgekeerd en gisteravond ook direct via raisin terug laten storten en vanmorgen stond het er al bij op de rekening.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Vogels60 @NicoHF Ik maak mij geen zorgen over yapi kredi. Ik was al eerder klant in 2008 en sinds 2022 weer. 2 jaar is trouwens 3,70% als ik mij niet vergis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Met 3,87 vrij opneembaar en 3,8-4,3 deposito's kan het verschil in rente op jaarbasis dan flink oplopen als je voor het buitenland kiest.
Klopt, maar ik ga het niet uitrekenen. Gezien veel berichten over raisin en dergelijke hoef ik NIET het onderste uit de kan te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Vogels60 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Hehe, nu dacht ik een "safe" Nederlandse bank te pakken te hebben.
In wat voor opzicht is de Turkse achtergrond/sfeer merkbaar?
Hoe zit het met als mijn geld in Turkije geparkeerd wordt en dingen worden grimmig in zo'n land, denk aan ruzie met Nederland/Europa, hyper inflatie/deflatie?
Zie AmsterdamTradeBank. Ondanks de naam was dat een bank met Russische achtergrond. Na de inval in Oekraïne (en de sancties) zijn die opgehouden te bestaan. Het DGS heeft de klanten toen allemaal gewoon gecompenseerd. En een aantal mede-Tweakers hebben daar in het verleden ook over gepost (dat de afhandeling gewoon goed/snel was).
Mocht je de posts willen terugzoeken heb je potentieel meer succes met zoeken op ATB i.p.v. AmsterdamTradeBank voluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:18:
[...]
Klopt, maar ik ga het niet uitrekenen. Gezien veel berichten over raisin en dergelijke hoef ik het onderste uit de kan te hebben.
Ik heb totaal geen problemen ondervonden met Raisin (je logt toch niet dagelijks in...), en voor >1k verschil op jaarbasis wil ik wel wat voor lief nemen, dat is niet het onderste uit de kan halen maar gebruik maken van... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Ik heb totaal geen problemen ondervonden met Raisin (je logt toch niet dagelijks in...), en voor >1k verschil op jaarbasis wil ik wel wat voor lief nemen, dat is niet het onderste uit de kan halen maar gebruik maken van... ;)
Ik heb andere afwegingen. (toch net het verschil geschat, niet overtuigd)

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Zie AmsterdamTradeBank. Ondanks de naam was dat een bank met Russische achtergrond. Na de inval in Oekraïne (en de sancties) zijn die opgehouden te bestaan. Het DGS heeft de klanten toen allemaal gewoon gecompenseerd. En een aantal mede-Tweakers hebben daar in het verleden ook over gepost (dat de afhandeling gewoon goed/snel was).
Mocht je de posts willen terugzoeken heb je potentieel meer succes met zoeken op ATB i.p.v. AmsterdamTradeBank voluit.
Op dat moment was mijn rekening daar al nihil, en toen werd hij beeindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
sanook schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:16:
[...]

advanziakonto.com nu: vrij opneembaar, rente 4,13% geldt in januari 2024 voor 3 maanden, daarna 1,61%. Kan worden opgezegd en opnieuw geopend voor de dan geldende actierente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

mrmrmr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:27:
[...]

advanziakonto.com nu: vrij opneembaar, rente 4,13% geldt in januari 2024 voor 3 maanden, daarna 1,61%. Kan worden opgezegd en opnieuw geopend voor de dan geldende actierente.
Ja dat was al bekend, heb de boel daar al weggehaald en opgezegd zodat ik rond 1 feb weer aan kan gaan vragen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
W1ck1e schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:22:
[...]
Ik heb andere afwegingen. (toch net het verschil geschat, niet overtuigd)
Dat kan, maar samen met o.a. "Gezien veel berichten over raisin en dergelijke" en "Maar als ik dit lees heb ik al direct geen zin in Raisin." zijn dergelijke postings een zelfvoorzienende echo-put van negativiteit over Raisin, zonder dat er ook maar één echt argument opgevoerd wordt.

Als ik een negatief punt moet vinden is het de erfbelasting; het "gemak" waarmee Raisin zegt dat zij dit afgedekt hebben is zonder bewijs niet meer dan een regeltje tekst. Nu ben ik getrouwd in gemeenschap en heeft mijn vrouw een uitgebreide eigen buffer, maar kan me voorstellen dat dat nu een argument is om het niet te doen.

Aan de andere kant een volledig nederlandstalige dienst, en maar één account en app nodig om met meerdere banken en produkten te kunnen werken. Toegang tot producten die ik niet anders kan bereiken. Prima rentes (zonder tijdelijk acties). Goed bereikbare helpdesk. Veel minder storingen dan mijn huisbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
Die paar tienden procenten zullen mij ook worst zijn met de bedragen waar ik mee spaar. Voor ieder persoonlijk maar je kunt het zo lastig maken als je zelf wilt. Ik zou zo weer voor Klarna kiezen voor een deposito.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
sanook schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Ja dat was al bekend, heb de boel daar al weggehaald en opgezegd zodat ik rond 1 feb weer aan kan gaan vragen ;)
Ja, dat is optimaal voor de totale renteduur, maar je kunt al vrij snel na opzeggen opnieuw aanvragen, althans dat werkte bij mij goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Dat kan, maar samen met o.a. "Gezien veel berichten over raisin en dergelijke" en "Maar als ik dit lees heb ik al direct geen zin in Raisin." zijn dergelijke postings een zelfvoorzienende echo-put van negativiteit over Raisin, zonder dat er ook maar één echt argument opgevoerd wordt.

Als ik een negatief punt moet vinden is het de erfbelasting; het "gemak" waarmee Raisin zegt dat zij dit afgedekt hebben is zonder bewijs niet meer dan een regeltje tekst. Nu ben ik getrouwd in gemeenschap en heeft mijn vrouw een uitgebreide eigen buffer, maar kan me voorstellen dat dat nu een argument is om het niet te doen.
...
Ik geef alleen aan wat ik doe, misschien niet helemaal nauwkeurig waarom. Erfbelasting is echter een reden. Dan hoef ik daar geen rekening mee te houden. En dat is mijn keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Kijk...en dit is het verschil tussen mensen die tegen de tijd dat ze met pensioen gaan het wel of niet goed hebben. Of wel geld hebben om hun hypotheek af te lossen. Of wel geld hebben om alles zonder financiering te kopen behalve een huis met hypotheek.

Al is het 10 mille. 2% procent verschil is €200,- is weer 2x gratis tanken in een jaar.

Sowieso hebben veel mensen al niet de discipline om minimaal 10%/15% van hun inkomen te reserveren via sparen en/of beleggen en die komen allemaal zichzelf ooit tegen. NB: heb het niet over diegene die echt geen ruimte hebben om te sparen. Die zijn er ook helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 18:52
Dibbuz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:16:
Gisteren was het deposito uitgekeerd en gisteravond ook direct via raisin terug laten storten en vanmorgen stond het er al bij op de rekening.
Een Orange bank deposito liep af op 28 dec, nog steeds is het niet uitgekeerd....
Gisteren en vandaag gebeld met Raisin, ze zouden escaleren, maar dus nog steeds geen effect. En dit is toch echt inmiddels de 4e werkdag sindsdien.

Update: hmm, het lijkt nu net vrij te komen....

[ Voor 4% gewijzigd door mcmd op 04-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
mcmd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Een Orange bank deposito liep af op 28 dec, nog steeds is het niet uitgekeerd....
Gisteren en vandaag gebeld met Raisin, ze zouden escaleren, maar dus nog steeds geen effect. En dit is toch echt inmiddels de 4e werkdag sindsdien.
29-Dec tm 1 Jan gebeurde er sowieso weinig tot niets in banken-land. De verdere vertraging zou zo maar iets te maken kunnen hebben met het feit dat per 1 januari het Franse hoofdkantoor de deposito's heeft overgenomen van het Spaanse bijkantoor.

Verder had Raisin ook wat IT-problemen de afgelopen dagen.

Mooi dat het net goed is gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door GroteVoet459 op 04-01-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 18:52
GroteVoet459 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:27:
[...]

29-Dec tm 1 Jan gebeurde er sowieso weinig tot niets in banken-land. De verdere vertraging zou zo maar iets te maken kunnen hebben met het feit dat per 1 januari het Franse hoofdkantoor de deposito's heeft overgenomen van het Spaanse bijkantoor.

Verder had Raisin ook wat IT-problemen de afgelopen dagen.

Mooi dat het net goed is gekomen.
Volgens mij is de afspraak om het binnen 2 werkdagen te regelen. Mocht dat niet lukken om een of andere reden, dan is het goed hierover te communiceren en uitleggen wat er aan de hand is en wanneer het allemaal goed komt. Als dat niet gebeurt dan gaat het vertrouwen toch wel een beetje weg....
Enfin, ik heb nog voldoende vertrouwen over, maar het moet al te vaak gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
mcmd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:33:
[...]
Volgens mij is de afspraak om het binnen 2 werkdagen te regelen.
"het" is de verhuizing.
2 werkdagen is Jan 2+3
Standaard 1 werkdag echte verwerking (uitkering aan Raisin) is Jan 4 en je hebt het geld net ontvangen.
Dus wat mij betreft alles volgens plan.

Dat er een (extra lang) weekend tussen zat is vervelend, maar dat komt vaker voor - heb zelf ook een deposito dat eind deze maand in het weekend vrij valt en verwacht de centen pas dinsdag rond de.lunch beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
@Raisin: fijn dat jullie zo snel de boel weer op orde hebben!

Komen er in NL nog meer banken/aanbieders bij binnenkort?

Ik zie op Weltsparen dat er vandaag bijvoorbeeld nog 18 banken in Duitsland zijn die 1-jaars deposito's die 3,95% of meer bieden die we in NL helaas niet aantreffen. 13 banken die we in NL niet tegenkomen bieden 4% of meer voor een 2-jaars deposito.
Maar ook zijn er daar nog 11 partijen die een dagelijkse opneembare spaarrekening bieden met een rente van 3,0% of meer die wij hier ook niet kennen.

Leve de concurrentie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Leve de Nederlanders die 98% van hun spaargeld gewoon in Nederland laten staan.

https://www.nu.nl/economi...ondanks-hogere-rente.html :
"We zien wel dat de aantallen gestaag stijgen, maar het blijft beperkt tot minder dan 2 procent van het totale spaartegoed van Nederlanders"
...
Het totale spaargeld in Nederland bedroeg medio dit jaar ruim 430 miljard euro. Dit zou betekenen dat minder dan 8,6 miljard euro op buitenlandse rekeningen staat.
Van mijn spaargeld staat nog maar ongeveer 3,5% in NL

[ Voor 18% gewijzigd door GroteVoet459 op 04-01-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:45
mrmrmr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Ja, dat is optimaal voor de totale renteduur, maar je kunt al vrij snel na opzeggen opnieuw aanvragen, althans dat werkte bij mij goed.
Hoe lang zat er bij jou ongeveer tussen na opzeggen en opnieuw aanvragen?
Die 4.13% is wel erg interessant zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:09:
[...]

https://www.nu.nl/economi...ndanks-hogere-rente.html:

[...]

Deze link bevat geen ":" aan het eind, en werkt wel.

van die 98% is er 90% bij de grootbanken. De ontbrekende 8% staat bij de kleinere Nederlandse spaarbanken. Maar daar gaan de meeste berichten niet over (in de media)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:07

QAI

Off-topic.
Als engineer bij een groot online platform die een paar ton er dag aan omzet en transacties verwerkt is het weer overduidelijk geworden hoe belangrijk de uptime van een online platform is. Je kan maanden soms zelfs jarenlang een uptime van 98-99% hebben, doet er niet toe. Men kijkt alleen naar die ene dag toen het inloggen even lastig ging (na een browser refresh kon ik gewoon inloggen), alleen dat is al voldoende dat men de hele boel niet meer vertrouwt en gelijk in de richting van oplichting en hacks gaan denken :)

Ieder zijn eigen ding, maar ik heb me geen seconde druk gemaakt de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Op welke manier kan ik mijn Advanzia rekening laten sluiten? Via Meine Serviceanfrage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Harbo schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:29:
Op welke manier kan ik mijn Advanzia rekening laten sluiten? Via Meine Serviceanfrage?
Email sturen naar advanziakonto@advanzia.com (vanaf het email account waarmee je je aangemeld hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-07 20:15
sanook schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Email sturen naar advanziakonto@advanzia.com (vanaf het email account waarmee je je aangemeld hebt)
Heb nog steeds geen reactie op de vraag of ik als bestaande klant ook de verhoging kan krijgen. Heb dus vanmorgen maar via de mail mijn rekening bij Advanzia opgezegd en kreeg zojuist bevestiging via de mail...

Volgende week maar eens proberen een nieuwe rekening te openen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Rockel83 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:20:
Hoe lang zat er bij jou ongeveer tussen na opzeggen en opnieuw aanvragen?
1 dag van ontvangst bevestiging van opzegging en opnieuw aanvragen.

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 04-01-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

erniee schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Heb nog steeds geen reactie op de vraag of ik als bestaande klant ook de verhoging kan krijgen. Heb dus vanmorgen maar via de mail mijn rekening bij Advanzia opgezegd en kreeg zojuist bevestiging via de mail...

Zo dan waren ze erg snel bij jou. Ik heb gisteren opgezegd maar nog geen bevestiging gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:52
Ter info en geruststelling, de boeking die ik vanmorgen vanaf Raisin naar mijn huisbank heb ingeschoten rond 07:00 is zojuist binnengekomen bij mijn huisbank.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Als er nu diverse mensen aan het verversen zijn vij Advanzia, kijk dan a.u.b. naar de onderdelen in mijn MeDirect bewaarpost (GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4") en DM mij even jullie input, dan verzamel ik die in een nieuwe bewaarpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-07 11:08

FlashBang

Hoi.

Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,28% p.j. naar 3,26% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 10.01.2024 om 12 uur 's middags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
FlashBang schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:31:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,28% p.j. naar 3,26% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 10.01.2024 om 12 uur 's middags.
Heftige stap! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GroteVoet459 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:09:
[...]

https://www.nu.nl/economi...ondanks-hogere-rente.html :

[...]

De top bij banken heeft niet voor niets een dik inkomen en dikke bonus. En de aandeelhouders een mooi dividend. Het moet ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wen er maar aan. Eind van het jaar is het feest denk ik voorbij. Mijn advies......nu aandelen kopen. Maar dat is voor een ander topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Wen er maar aan. Eind van het jaar is het feest denk ik voorbij. Mijn advies......nu aandelen kopen. Maar dat is voor een ander topic.
Mijn sarcasme ontging je :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:33
Juan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:11:
[...]

En iemand hier vond mijn opmerking over "instorten" van de rente overdreven.. voor februari zit alles weer onder de 4%. Blijft apart aangezien de ECB nog niets van verlagen wil weten..
Het valt inderdaad op dat de rente op deposito'set een looptijd van 1 jaar of langer daalt terwijl vrij opneembaar nog (licht) stijgt. Op Nordax na dan, maar dat kan natuurlijk ook een correctie zijn omdat men daar de benodigde pecunia al binnen heeft.

Net als @Juan verwacht ik niet dat de ECB op 25 januari de rente zal verlagen. Zeker niet omdat in december de inflatie in zowel Duitsland als Frankrijk weer gestegen is.
Tot zover een update uit mijn glazen bol. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]
Mijn advies......nu aandelen kopen. Maar dat is voor een ander topic.
Je had beter gisteren rond 14:00u in de altcoins kunnen stappen - met gemak 2x mijn hoogste deposito jaarrente in slechts 24 uur :o

Maar da's wel weer erg offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GroteVoet459 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Je had beter gisteren rond 14:00u in de altcoins kunnen stappen - met gemak 2x mijn hoogste deposito jaarrente in slechts 24 uur :o

Maar da's wel weer erg offtopic
_O- Klopt. Maar ik investeer niet in gebakken lucht. Vertegenwoordigt in mijn ogen geen enkele waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
[...]

Indirect adviseer je dus aandelen van Nederlandse grootbanken te kopen? Dit omdat daar nu gigawinsten worden gemaakt. _O-

Zoals sommigen zich niet prettig voelen bij sparen in het buitenland of zelfs een niet grootbank zijn er ook veel mensen die zich niet prettig voelen bij beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:57:
[...]

_O- Klopt. Maar ik investeer niet in gebakken lucht. Vertegenwoordigt in mijn ogen geen enkele waarde.
Crypto is geen investering, crypto is een gok spelletje.

En ik doe daar heerlijk aan mee, mijn botjes pakten gisteren een lekkere winst dankzij een mega dip *O*

Maar dat is een beetje offtopic, sorry ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 04-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GroteVoet459
Zoals ik een paar dagen geleden al postte: iedereen moet doen met zijn/haar/hullie centen wat ze willen, maar doe het wel verstandig:
  1. Zorg dat je je NIBUD buffer beschikbaar hebt (vrij opneembaar)
  2. Spaar voor de (redelijk) korte termijn uitgaven die je gepland hebt (vrij + maanddepositos)
  3. Spaar voor de langere termijn uitgaven die je gepland hebt (jaardeposito's)
  4. Geef wat je over hebt/kunt riskeren aan mensen die er meer uit kunnen halen dan je spaarbank (EFT, fondsen, etc.)
  5. Ga zelf gokken met geld dat je echt kunt missen - zelf beleggen, crypto, Holland Casino, ...
In dit topic zit je goed voor 1 t/m 3 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:50
Ja en maak het nou niet te ingewikkeld voor jezelf, wees flexibel en je moet ook gewoon wat geluk hebben :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Zijn er Tweakers die een spaarrekening hebben in buitenlandse valuta (dollar, pond of Turkse lira)? Ik vraag dit omdat de rente percentages soms aanzienlijk hoger zijn.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar het behaalde rendement, zowel positief als negatief, mede rekening houdend met koersverschillen en lengte van de periode waarin dit rendement behaald is.

Persoonlijk denk ik dat een rekening in Turkse lira best interessant kan zijn voor de langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Otto Jans schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:12:
Misschien offtopic maar toch even melden, ben al jaren klant van Bigbank en kreeg dit bericht. Ze hebben een terugbetaling overboeking dus naar mijn tegenrekening 2 keer verwerkt ipv 1 keer.

Misschien niet de enige met dit probleem?
Mail bigbank:

Tot onze spijt dienen wij u te informeren dat op 31 december 2023 een technische storing heeft geleid tot de onbedoelde verwerking van een dubbele betaling vanaf uw spaarrekening. Mogelijk heeft u deze onregelmatigheid reeds opgemerkt tijdens het bekijken van uw recente transacties bij uw thuisbank.

Wij verzoeken u vriendelijk om uw medewerking bij het terugstorten van de dubbele betaling naar dezelfde rekening van waaruit deze afkomstig is. De betaling van bedrag is tweemaal op 2 januari 2024 naar uw rekening bij de ING bank overgemaakt. Graag verzoeken wij u dit bedrag eenmaal retour te sturen.

Indien u al de nodige stappen heeft ondernomen om dit bedrag terug te storten, bieden wij onze excuses aan voor enig ongemak dat dit heeft veroorzaakt, en kunt u deze e-mail negeren. Mocht u in de komende dagen een terugbetalingsverzoek van uw thuisbank ontvangen en u heeft al de nodige stappen ondernomen, dan kunt u het terugbetalingsverzoek tevens negeren.

Onze oprechte excuses voor eventueel ongemak dat hierdoor is ontstaan, en wij waarderen uw snelle aandacht voor deze kwestie. Dank u voor uw medewerking.

Mocht u problemen ondervinden of verdere vragen hebben over deze kwestie, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice op 020 2626 962 of antwoord te geven op deze e-mail.

Met vriendelijke groet
,

Hoe zit dit juridisch? Dit is toch een fout van hun?
Ik had hetzelfde, zojuist de mail ontvangen. Ik dacht al hoe lang gaat het nog duren voor ik bericht krijg. Wel netjes dat ze niet gewoon zelf terugdraaien, ik ben bang dat dat wel kan. Wel jammer dat ik niet voor de vorm een paar euro minder hoef terug te storten :P

Het doet met wel twijfelen over het achterliggende systeem, dat zoiets uberhaupt kan gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-07 21:09
mpandroid schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:25:

Persoonlijk denk ik dat een rekening in Turkse lira best interessant kan zijn voor de langere termijn.
Is de inflatie van de lire niet veel hoger waardoor 't minder interessant is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Wat noem jij lange termijn? Volgens mij is de inflatie in Turkije is al een paar jaar bijna het dubbele van de rente. En ze willen die hogere rente snel gaan afbouwen om de economie niet te veel te schaden.
Rente 42%, inflatie 64% - 04-Jan-2024 - https://www.nu.nl/economi...te-niveau-sinds-2001.html

Verder voeg je valuta-risico en geen DGS toe aan de mogelijke problemen als je in niet-€ gaat sparen vanuit hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-07 15:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

W1ck1e schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:21:
[...]
van die 98% is er 90% bij de grootbanken. De ontbrekende 8% staat bij de kleinere Nederlandse spaarbanken. Maar daar gaan de meeste berichten niet over (in de media)
Er wordt wel geroeptoeterd over 2 van 100, maar niet over 8 van 100 ?
Dan zal dat wel de bedoeling zijn.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Aikon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Ik had hetzelfde, zojuist de mail ontvangen. Ik dacht al hoe lang gaat het nog duren voor ik bericht krijg. Wel netjes dat ze niet gewoon zelf terugdraaien, ik ben bang dat dat wel kan. Wel jammer dat ik niet voor de vorm een paar euro minder hoef terug te storten :P

Het doet met wel twijfelen over het achterliggende systeem, dat zoiets uberhaupt kan gebeuren...
Mijn spaarrekeningen zijn(/heb ik) niet gemachtigd om van de tegenrekening bij een andere bank geld op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:34:
[...]
Mijn spaarrekeningen zijn(/heb ik) niet gemachtigd om van de tegenrekening bij een andere bank geld op te nemen.
Nee snap ik, maar of dat echt een probleem is voor de banken onderling... Nah ja, ik stort t toch terug binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
aawe mwan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:32:
[...]

Er wordt wel geroeptoeterd over 2 van 100, maar niet over 8 van 100 ?
Dan zal dat wel de bedoeling zijn.
Dat klopt. Ik weet niet de reden ervan, ik kan er wel een paar bedenken.
bijv: 2% is waaghals (willen ze ons doen geloven), 8% is slim, 90% slaapt (vertellen ze ons niet)

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
mrmrmr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:50:
[...]

Ow... Dat is redelijk snel haha :P
En daarbij kreeg je weer opnieuw de actierente voor 3/4 maanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Als je naar het verleden kijkt zeker niet en er zijn zelfs jaren dat de lira gewoon in waarde is gehalveerd tegenover de euro.
Daar kan geen spaarrente tegenop.
Let ook op dat Erdogan een soort van staats-familie-rekening heeft ingevoerd voor de Turkse burger die al het koersverlies vergeleken met de euro en dollar compenseert.
C.q. dit is een recept voor nóg meer devaluatie van de Lira en als buitenlandse investeerder ben je flink de lul.

Wat serieuzere opties zijn dan degelijke en vrij stabiele valuta zoals de Amerikaanse dollar en Britse pond.
Echter ben je dan wel wat overgeleverd aan geldmarktfondsen via o.a. Wise of Revolut want de banken die zo'n vreemde valuta aanbieden hebben jammergenoeg een erg magere rente.

[ Voor 17% gewijzigd door JohanNL op 04-01-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-07 00:20
Ik verklaar dat ik eigenaar of vruchtgebruiker ben van de rentegevende roerende kapitalen

Al sla je me dood :)

Ik neem aan akkoord?
Deposito CKV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
GroteVoet459 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Wat noem jij lange termijn? Volgens mij is de inflatie in Turkije is al een paar jaar bijna het dubbele van de rente. En ze willen die hogere rente snel gaan afbouwen om de economie niet te veel te schaden.
Rente 42%, inflatie 64% - 04-Jan-2024 - https://www.nu.nl/economi...te-niveau-sinds-2001.html

Verder voeg je valuta-risico en geen DGS toe aan de mogelijke problemen als je in niet-€ gaat sparen vanuit hier.
Mijn gedachten waren dat als de rente meer richting normale waarden teruggebracht wordt de koers van de lira stabiliseert c.q. in waarde toeneemt waardoor er eventueel zelfs een positief koers resultaat te behalen valt op langere termijn. Dit in combinatie met de hogere rente bij opening waardoor je veel meer lira krijgt.
Dan ga ik uit van zeg maar een periode van 3 jaar.

Wat ik heb begrepen is het Turkse DGS van toepassing, was rond de 7500 euro maximaal.

[ Voor 3% gewijzigd door mpandroid op 04-01-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Rockel83 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:38:
Ow... Dat is redelijk snel haha :P
En daarbij kreeg je weer opnieuw de actierente voor 3/4 maanden?
Ik heb nog een vraag uitstaan voor de zekerheid, maar ik denk 3 maanden plus het aantal dagen in de maand van afsluiten.

De termijn waarop de huidige rente van 4,13% nog vast te zetten is voor die 3 maanden, is gelimiteerd tot 31 januari 2024. Dat staat in de tekst op de site.

Ik heb zelf begin december opgezegd en opnieuw aangevraagd met 3,87% actierente. De rekening was wel al een tijdje leeg. Ik heb nu 1 keer een afschrift gehad voor deze rente over december.

Het zou kunnen dat ze nog achterstanden hebben weg te werken van de voorbije feestdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
hoihoi66 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:47:
Ik verklaar dat ik eigenaar of vruchtgebruiker ben van de rentegevende roerende kapitalen

Al sla je me dood :)

Ik neem aan akkoord?
Deposito CKV
Wat ze dus (o.a.) bedoelen "ben jij eigenaar van het geld?". Klinkt als een " Ja" dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Wat ze dus (o.a.) bedoelen "ben jij eigenaar van het geld?". Klinkt als een " Ja" dus ;)
Idd 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:16
Kreeg vandaag email via Raisin: Renteverlaging spaarrekening Nordax Bank naar 3,26% p.j.

Het gaat om een kleine verlaging, maar de trend is niet goed ;-).

Oveigens heeft Raisin best wat platform-technische uitdagingen de laatste 2 dagen. Platform langzaam, niet kunnen inloggen en nu kan de saldo-info niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
JohanNL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:41:
[...]

Als je naar het verleden kijkt zeker niet en er zijn zelfs jaren dat de lira gewoon in waarde is gehalveerd tegenover de euro.
Daar kan geen spaarrente tegenop.
Let ook op dat Erdogan een soort van staats-familie-rekening heeft ingevoerd voor de Turkse burger die al het koersverlies vergeleken met de euro en dollar compenseert.
C.q. dit is een recept voor nóg meer devaluatie van de Lira en als buitenlandse investeerder ben je flink de lul.

Wat serieuzere opties zijn dan degelijke en vrij stabiele valuta zoals de Amerikaanse dollar en Britse pond.
Echter ben je dan wel wat overgeleverd aan geldmarktfondsen via o.a. Wise of Revolut want de banken die zo'n vreemde valuta aanbieden hebben jammergenoeg een erg magere rente.
Dat van die staats-familie-rekening was mij nog niet bekend.

Ik keek inderdaad naar de Turkse lira omdat, zoals je al zegt, de rente op dollar en pond rekeningen is nauwelijks hoger dan op een euro rekening.
Geldmarkt fondsen zijn denk ik niet mijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
mpandroid schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Dat van die staats-familie-rekening was mij nog niet bekend.

Ik keek inderdaad naar de Turkse lira omdat, zoals je al zegt, de rente op dollar en pond rekeningen is nauwelijks hoger dan op een euro rekening.
Geldmarkt fondsen zijn denk ik niet mijn ding.
Volgens mij als je wilt sparen in Lira kan dit enkel nog bij Yapi Kredi en die bieden inderdaad een gigantische rente van 35%.
Maar het tarief van de centrale bank staat op 40% en met een snelle zoektocht lijken Turken zelf wel tegen percentages te kunnen sparen die boven dit tarief liggen.
Dus die 35% die je hier kunt krijgen is uiteindelijk ook best aan de lage kant.
Maar dan alsnog, het verleden heeft uitgewezen dat je wel een rente van nabij de 100% nodig hebt om ongeveer gelijk te spelen tegen euro/dollar ;)

Overigens kun je er voor de rest ook niets mee, uiteindelijk moet je het weer omzetten naar euro's en overboeken naar je tegenrekening.
Het geld in die fondsen van Revolut/Wise kun je daadwerkelijk gebruiken, wat het toch ook wel interessant maakt als je ook wel eens wat koopt met ponden of dollars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-07 21:27
Als je opzegt bij Advanzia, moet je dan letterlijk weer alle stappen op de website doorlopen mbt versturen van je paspoort als je opnieuw een account wilt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Even als tegengeluid voor al die ongefundeerde negativiteit over Raisin:
Vanmiddag iets voor 13:00 uur geld opgenomen van de Raisin rekening, stond vanmiddag rond 16:00 uur op m'n tegenrekening! (of misschien eerder, ik heb niet eerder gekeken, want ik verwachtte het morgen pas)
Zou Raisin richting Instant Payment gaan? :9~

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rockel83
Crasheeee schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:55:
Als je opzegt bij Advanzia, moet je dan letterlijk weer alle stappen op de website doorlopen mbt versturen van je paspoort als je opnieuw een account wilt?
Ik zou een kopie van het paspoort sturen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:25
mrmrmr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:50:
[...]

Dat is jou gelukt?
Zou interessant zijn. Hoe lang duurt de aanvraag ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-07 21:50
Satefan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:13:
Kreeg vandaag email via Raisin: Renteverlaging spaarrekening Nordax Bank naar 3,26% p.j.

Oveigens heeft Raisin best wat platform-technische uitdagingen de laatste 2 dagen. Platform langzaam, niet kunnen inloggen en nu kan de saldo-info niet kloppen.
Bij mij lijkt het saldo van CKV niet te kloppen! Staat dat ergens dat er onjuiste saldo informatie te zien is? Ik zie in de app niks staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Exar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:12:
Zou Raisin richting Instant Payment gaan? :9~
Ja!
Instant Payments wordt dit jaar namelijk ingevoerd als Europese verplichting. Nu ga ik er niet vanuit dat het echt direct verplicht wordt en er zal wel een overgangsperiode in zitten. Maar als een boeking via SEPA kan in de EU moet het ook via IP (kunnen) gaan. En dat aan dezelfde kosten als een SEPA overboeking (dus banken mogen geen extra kosten rekenen voor IP, zoals bv OpenBank nu wel doet).

Maar ik weet natuurlijk niet wat dit aan de achterkant betekent bij Raisin. Of de transactie van de Raisin rekening naar de partnerbank ook een SEPA transactie is. Ook omdat bij verschillende banken niet eens een IBAN wordt gecommuniceerd.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• GroteVoet459
Pinned/Bewaarpost: Advanzia

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNKYKYVrdzzW9IzdNV06VkQuAZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Do1qj1f6eeDryGKr8lHU6YEF.jpg?f=user_large

Website: https://www.advanziakonto.com/Home
Klantenportal: https://mein.advanziakonto.com/
Rating: Lower medium (https://thebanks.eu/banks/16191)

Actuele rente: Voor nieuwe klanten voor 3 maanden 2,73% effektief (2,70% nominaal), daarna 1,75%% effektief. Minimale inleg is € 5.000, maximaal € 1.000.000.

Rentebetaling: Maandelijks, op de eerste werkdag van de volgende maand
Kosten: Geen
Type: Vrij opneembaar

DGS: Luxemburg, tot € 100.000 - www.fgdl.lu.
Bronbelasting: Alleen voor inwoners van Luxemburg.
Erfbelasting: Alleen voor inwoners van Luxemburg.

En/Of: Nee
App: Nee
Wordt opgebouwde rente getoond: Nee
Je kunt onder de tab Rekeningen een "Simulatie interestafrekening" doen om te zien hoeveel je vandaag of de volgende maand aan rente hebt opgebouwd.
Je kunt maandelijks een nieuw afschrift downloaden in PDF formaat, met daarop ook het actuele rentetarief. Het maandelijkse afschrift wordt tevens per email toegezonden.
Let op: je naam en adres staat niet op dit afschrift en dat kan problemen opleveren als je het nodig hebt als bewijs, bijvoorbeeld bij een hypotheekaanvraag
Snelheid van overboeken: Meerdere werkdagen
Beperkingen opnemen/overboeken? Overboeken naar Advanzia vanuit elke rekening met dezelfde naam, terugboeken vanuit Advanzia alleen naar rekeningen waar geld vanaf gestort is.
Moment van jaaropgaaf (voor IB): Eind februari (2023)
Andere diensten: niet voor NL of BE
Bijzonderheden: Nederland valt officieel niet onder de markten waar deze bank zich op richt en contact is dan ook in het Duits, Engels of Frans. De duitstalige site is het meest compleet.

Het actietarief voor nieuwe klanten is voor 3 maanden, maar ervaring leert dat hier met 3 hele maanden gerekend wordt, dus bij storten aan het begin van een maand is de lopende maand "bonus".

Je kunt je herhaald als nieuwe klant opgeven voor de actierente. Na de bevestiging van opzeggen (per email naar advanziakonto@advanzia.com) kun je je bijna direct weer aanmelden als nieuwe klant (hele procedure opnieuw doorlopen, inclusief opsturen documentatie) en de dan op dat moment lopende aanbieding krijgen.

Als je de link naar de lantenportal als bookmark hebt opgeslagen, maar je moet dan steeds in 2 keer inloggen omdat je de eerste keer geen SMS krijgt, controlleer dan dat de URL eindigt op een slash ("/"), dus https://mein.advanziakonto.com/

Let op; De bank is vrij strikt bij het verlopen van de gebruikte ID. Zodra je een nieuwe ID ontvangen hebt van je gemeente, stuur die dan direct door. Als je een email hebt ontvangen dat ze gezien hebben dat je ID verlopen is wordt de toegang tot je rekening geblokkeerd tot een geldige ID is ontvangen!

Doorlooptijd openen rekening: 1 werkdag tot enkele weken. Hou rekening met de tijd van eventuele briefverzending van je kopie ID.
Identificatie:
  • Gebruik geen speciale tekens bij aanmaken wachtwoord - alleen cijfers en letters
  • Je moet 2 wachtwoorden aanmaken in het aanmeldproces.Één is om mee in te loggen en die andere is ter verificatie wanneer je o.a. telefonisch contact opneemt.
  • Vul de verplichte velden van het aanmeldformulier in
  • Benodige documentatie moet per email aan id@advanzia.com of per post verzonden worden:
    a) Kopie ID
    b) Bewijs van adres, bijvoorbeeld kopie rekening energieleverancier
    c) "Selbstauskunft zur steuerlichen Ansässigkeit" (eigenverklaring van belastingplichtigheid)
  • Mobielnummer is verplicht, formaat: "+316xxxx" (zonder de 0 van 06) - dit is niet voor een app
  • TIN (Tax Identification Number) is je BSN
Wacht 2 werkdagen na bevestiging opening account alvorens in te loggen.

Pas op: Je bent bij openen verplicht om akkoord te gaan dat jouw data en live foto gebruikt worden voor een AI learning machine. Je kunt dit tegengaan door een email te sturen naar dpo@advanzia.com. Mijn advies hierbij is om een bevestiging van verwijdering te vragen.

Gerelateerd nieuws:
24-Nov-2020: https://ibsintelligence.c...ut-three-new-mobile-apps/ - Maar niet voor NL of BE klanten.

Rentewijzigingen (effektieve rente):
02-Jun-2025: Vervolgrente naar 1,75% (-0,25)
20-Mrt-2025: 2,73% (-0,21)
24-Feb-2025: 2,94% (-0,45)
01-Nov-2024: 3,40% (-0,16)
24-Feb-2025: 2,94% (-0,46) voor 3 maanden
01-Sep-2024: 3,56% (-0,20) voor 4 maanden
01-Mei-2024: 3,76% (-0,21)
01-Apr-2024: 2,12% (+0,51) vervolgrente (na 3 maanden actieperiode)
01-Feb-2024: 3,97% (-0,16)
01-Jan-2024: 4,13% (+0,26)
01-Nov-2023: 3,87% (+0,07) - Klanten op 3,40% kregen deze nieuwe rente ook voor de rest van hun actieperiode.
01-Okt-2023: 3,80% (+0,14) - Maar actietarief nog maar voor 3 maanden (i.p.v. 6)
31-Jul-2023: 3,66% (+0,26)
30-Jun-2023: 3,40% (+0,15) - Na actieperiode: 1,61%
29 Mei 2023: 3,25% (+0,25)
06-Apr-2023: 3,00% (+0,80)
Xx-Feb-2022: 2,20% (+0,20)
Xx-Jan-2023: 2,00% (+0,40)
Xx-Okt-2022: 1,60% (+0,50)
Xx-Okt-2022: 1,10% (+0,45)
Xx-Sep-2022: 0,65% (+0,40)
Xx-Sep-2022: 0,25% (-0,25)
Xx-Aug-2022: 0,50% (+0,20)
Xx-Jul-2022: 0,30%

Dank aan: mrmrmr

[ Voor 16% gewijzigd door GroteVoet459 op 05-06-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:29:
Bewaarpost: Advanzia

[Afbeelding]

Website: https://www.advanziakonto.com/Home
[b]Klantenportal:[/b} https://mein.advanziakonto.com
Rating: Lower medium (https://thebanks.eu/banks/16191)

Actuele rente: Voor nieuwe klanten voor 3 maanden 4,13% effektief (4,05% nominaal), daarna 1,61% effektief. Minimale inleg is € 5.000.

Rentebetaling: Maandelijks, op de eerste werkdag van de volgende maand
Kosten: Geen
Type: Vrij opneembaar

DGS: Luxemburg, tot € 100.000 - www.fgdl.lu.
Erfbelasting: Alleen voor inwoners van Luxemburg.

En/Of: Nee
App: Nee
Wordt opgebouwde rente getoond: Nee
Op de website kun je maandelijks een nieuw afschrift downloaden in PDF formaat, met daarop ook het actuele rentetarief. Het maandelijkse afschrift wordt tevens per email toegezonden.
Snelheid van overboeken: Meerdere werkdagen
Beperkingen opnemen/overboeken? Overboeken naar Advanzia vanuit elke rekening met dezelfde naam, terugboeken vanuit Advanzia alleen naar rekeningen waar geld vanaf gestort is.
Moment van jaaropgaaf (voor IB): ?
Andere diensten: Mastercard Gold (via www.gebuhrenfrei.com) - niet gekoppeld en niet voor NL of BE.
Bijzonderheden: Nederland valt officieel niet onder de markten waar deze bank zich op richt en contact is dan ook in het Duits, Engels of Frans. De duitstalige site is het meest compleet.

Het actietarief voor nieuwe klanten is voor 3 maanden, maar ervaring leert dat hier met 3 hele maanden gerekend wordt, dus bij storten aan het begin van een maand is de lopende maand "bonus".

Je kunt je herhaald als nieuwe klant opgeven voor de actierente. Na de bevestiging van opzeggen (per email naar advanziakonto@advanzia.com) kun je je bijna direct weer aanmelden als nieuwe klant (hele procedure opnieuw doorlopen, inclusief opsturen documentatie) en de dan op dat moment lopende aanbieding krijgen.

De website ziet er verouderd uit. Er werd in november 2023 notie gemaakt van een aanstaande vernieuwing.

Doorlooptijd openen rekening: 1 werkdag tot enkele weken. Hou rekening met de tijd van eventuele briefverzending van je kopie ID.
Identificatie:
  • Vul de verplichte velden van het aanmeldformulier in
  • Benodige documentatie moet per email aan id@advanzia.com of per post verzonden worden:
    a) Kopie ID
    b) Bewijs van adres, bijvoorbeeld kopie rekening energieleverancier
    c) "Selbstauskunft zur steuerlichen Ansässigkeit" (eigenverklaring van belastingplichtigheid)
  • Mobielnummer is verplicht, formaat: "+316xxxx" (zonder de 0 van 06) - dit is niet voor een app
  • TIN (Tax Identification Number) is je BSN
Gerelateerd nieuws:
24-Nov-2020: https://ibsintelligence.c...ut-three-new-mobile-apps/ - Maar niet voor NL of BE klanten.

Rentewijzigingen (effektieve rente):
01-Jan-2024: 4,13% (+0,26)
01-Nov-2023: 3,87% (+0,07) - Klanten op 3,40% kregen deze nieuwe rente ook voor de rest van hun actieperiode.
01-Okt-2023: 3,80% (+0,14) - Maar actietarief nog maar voor 3 maanden (i.p.v. 6)
31-Jul-2023: 3,66% (+0,26)
30-Jun-2023: 3,40% (+0,15) - Na actieperiode: 1,61%
29 Mei 2023: 3,25% (+0,25)
06-Apr-2023: 3,00% (+0,80)
Xx-Feb-2022: 2,20% (+0,20)
Xx-Jan-2023: 2,00% (+0,40)
Xx-Okt-2022: 1,60% (+0,50)
Xx-Okt-2022: 1,10% (+0,45)
Xx-Sep-2022: 0,65% (+0,40)
Xx-Sep-2022: 0,25% (-0,25)
Xx-Aug-2022: 0,50% (+0,20)
Xx-Jul-2022: 0,30%

Dank aan: mrmrmr
Ik mis het FAQ waar als antwoord in staat dat je geen (te?) speciale tekens moet gebruiken voor het wachtwoord :+.

Edit:
Overigena is dat knopje waar je op gedrukt hebt een "pin" en noemen "we" op Tweakers dat een "gepinde post". Geen "bewaarpost".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-07 01:31
[quote]Satefan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:13:

Vanaf 25-12-23 aanvraag lopen CKV spaar 3,55 %, nu pas bericht, willen nog extra uittreksel BRP Gemeente, deze maar ingezonden, onderstaand bericht van Raisin:

"Sommige klanten ervaren op dit moment een onjuiste of vertraagde saldoweergave van hun Raisin-rekening. Dit probleem is reeds bekend en wordt zo spoedig mogelijk verholpen. Onze excuses voor het ongemak en dank voor uw begrip".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zijn er Tweakers die een spaarrekening hebben in buitenlandse valuta (dollar, pond of Turkse lira)? Ik vraag dit omdat de rente percentages soms aanzienlijk hoger zijn.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar het behaalde rendement, zowel positief als negatief, mede rekening houdend met koersverschillen en lengte van de periode waarin dit rendement behaald is.

Als ik jou was, zou ik heel ver van de lira blijven :X
Het is nog net geen argentijnse pesos, maar zelfs met torenhoge rentes kun je hier niets mee (je moet het op een gegeven moment ook weer inwisselen naar euro's/dollars).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMKemrgnqIDZsNU5dWuTVZBBKss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8K67uE9qqQPx0x5zSHVuJZtf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-07 00:07
Hier een brief van de Belastingdienst over TR waarin wordt bevestigd dat het niet belegd vermogen als sparen wordt gezien.

https://drive.google.com/...GZUITe-n-VcdeDEoHr8D/view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:48
erniee schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Huh, hoe heb jij jouw rekening opgezegd?

Ik heb ze op dinsdag gemaild om mijn rekening op te zeggen en nog geen reactie.
Verder heb ik ze in december ook al eens gemaild maar ook nog geen reactie op ontvangen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
indica schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:01:
Hier een brief van de Belastingdienst over TR waarin wordt bevestigd dat het niet belegd vermogen als sparen wordt gezien.

https://drive.google.com/...GZUITe-n-VcdeDEoHr8D/view
Volgens mij heeft deze inspecteur helemaal niet door dat het geld niet bewaard wordt op het de rekening met het bewuste IBAN nummer maar goed, maakt niet uit want uitkomst is toch hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Volgens mij heeft deze inspecteur helemaal niet door dat het geld niet bewaard wordt op het de rekening met het bewuste IBAN nummer maar goed, maakt niet uit want uitkomst is toch hetzelfde.
"Hiervoor heeft TradeRepublic omnibus trustrekeningen geopend bij partnerbanken waarop uw geld wordt bewaard" lijkt mij toch wel degelijk aan te geven dat die weet dat het niet op eigen naam staat maar op een omnibus trustrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-07 13:51
Ook Nationale Nederlanden gaat mee zakken per maandag a.s.

Deposito rente
Looptijd Huidige rente Rente vanaf 8 januari 2024
1 jaar 2,85% 2,70%
2 jaar 2,95% 2,80%
3 jaar 3,05% 2,80%
4 jaar 3,05% 2,80%
5 jaar 3,05% 2,80%
6 jaar 3,05% 2,80%
7 jaar 3,05% 2,80%
8 jaar 3,10% 2,80%
9 jaar 3,15% 2,80%
10 jaar 3,25% 2,80%

Ik schreef gisteren al: het wordt een drama. Ik denk niet dat daar iets aan gelogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:30:
[...]
"Hiervoor heeft TradeRepublic omnibus trustrekeningen geopend bij partnerbanken waarop uw geld wordt bewaard" lijkt mij toch wel degelijk aan te geven dat die weet dat het niet op eigen naam staat maar op een omnibus trustrekening.
Ja zit wat in.

Wel fijn om het nu zwart op wit te hebben van de BD. Ik had zelf overigens op 1 januari al een flink bedrag staan bij TR.

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 04-01-2024 23:47 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Il 2 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:46:
[...]

Als ik jou was, zou ik heel ver van de lira blijven :X
Het is nog net geen argentijnse pesos, maar zelfs met torenhoge rentes kun je hier niets mee (je moet het op een gegeven moment ook weer inwisselen naar euro's/dollars).

[Afbeelding]
Met 50% rente sta je echt wel in de plus.
De euro is al sinds de zomer rond de 30 nu na bijna 6 maanden 32,60.
Reken maar uit.

Met 1.000.000 TL heb je netto na 3 maanden 107.000 TL rente te pakken.

Zeg eens je hebt 33.333.33 euro in de zomer en je wisselt het voor Turkse lira, je krijt er 1.000.000 tl
Voor terug

Je zet het voor 6 maanden vast. Na 6 maanden heb je 107.000 + 109.000+ je inzet van 1.000.000

= 1.216.000/32,60= 37,300.61 ruim 4000 euro winst in 6 maand en tijd.

Het probleem is, je hebt geen grip op de Lira. Als het ineens de 38 aantikt omdat Erdogan ruzie krijgt met Biden dan hang je. Want dan is je inleg ineens 32k waard ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IaqpnX5eYGHKiVNEsnVMiH0tGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPw2ebxOutNpfAtHDvhT7qA1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Hoelang duurt een deposito aanvraag bij CKV eigenlijk?

Wil morgen van de Rabo naar Raisin geld overmaken.
Of kan je het proces versnellen door een aanvraag alvast in te schieten bij CKV zonder dat je geld hebt op je Raisin rekening?

Weer een onduidelijke vraag trouwens…
Hebt u minstens één rekening bij CKV (via Raisin of andere weg) dat reeds actief was per 8 juni 2022?:*

Ik heb enkel een Raisin rekening geopend en.Nog niets bij CKV want ben met een aanvraag bezig :).
Is het antwoord dan Nee hier?

[ Voor 46% gewijzigd door hoihoi66 op 04-01-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
hoihoi66 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:48:
Hoelang duurt een deposito aanvraag bij CKV eigenlijk?

Wil morgen van de rabo naar raisin geld overmaken.
Of kan je een aanvraag alvast inschieten bij CKV zonder dat je geld hebt op je Raisin rekening?
Je moet wel zeker van je zaak zijn. Voortijdige opname is niet mogelijk, tenzij de bank toestemming verleend. Maar dan kun je wellicht naar de opgebouwde maar niet uitgekeerde rente fluiten. Hoewel je hier ook helemaal niet bij stil kan staan of het positief kunt bekijken: als de rente straks lager staat vindt CKV het wellicht niet zo'n punt als je je deposito wil vroegtijdig wil afbreken maar ook om de opgebouwde rente vraagt. Dan zijn ze van hun dure deposito af.

Maar allé, als je ziet wat nu gebeurt met de rente is 5 jaar CKV 3,6% misschien nog niet zo slecht.

In de toekomst kijken kan niemand, maar de komende tijd ziet het er niet goed uit voor de rente.

Waarom zo'n haast? Als je morgen de opdracht plaatst, wordt het morgen afgeschreven bij Rabo en maandag bijgeschreven bij Raisin. Ik neem aan dat je bij Rabo een spaarrekening hebt. Wacht maar met die opdracht tot maandagochtend vroeg. Scheelt je een paar dagen rente. Aanvraag bij Raisin kan je ook doen zonder saldo.

Jij vond dit een onduidelijke vraag:

Hebt u minstens één rekening bij CKV (via Raisin of andere weg) dat reeds actief was per 8 juni 2022?:*

Ik niet. Vind hem heel duidelijk. Maar denk eraan, een deposito voortijdig beeindigen zou lastig kunnen zijn. Bij CEB, CB of NN kan dit makkelijker, ook bij Bigbank zijn er wat mogelijkheden. Voortijdig beeindigen bij Yapi Kredi is dan weer heel lastig - dan moet je kassie wijlen zijn...

[ Voor 27% gewijzigd door Frankenstein op 04-01-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Frankenstein schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:53:
[...]

Je moet wel zeker van je zaak zijn. Voortijdige opname is niet mogelijk, tenzij de bank toestemming verleend. Maar dan kun je wellicht naar de opgebouwde maar niet uitgekeerde rente fluiten. Hoewel je hier ook helemaal niet bij stil kan staan of het positief kunt bekijken: als de rente straks lager staat vindt CKV het wellicht niet zo'n punt als je je deposito wil vroegtijdig wil afbreken maar ook om de opgebouwde rente vraagt. Dan zijn ze van hun dure deposito af.

Maar allé, als je ziet wat nu gebeurt met de rente is 5 jaar CKV 3,6% misschien nog niet zo slecht.

In de toekomst kijken kan niemand, maar de komende tijd ziet het er niet goed uit voor de rente.
Zie geen interessante meer rond de 4% dicht bij huis.
Wil het voor een jaar vastzetten en niet langer.

Weet vrijwel zeker dat in 2024 de rente gaat halveren :).

Daarnaast kan ik mijn inleg wel missen voor een jaar.

Maar nu je het zegt, spaarrekening van 3,5% is ook niet verkeerd mits de percentage een tijdje rond de 3-3,5% blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door hoihoi66 op 05-01-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
@hoihoi66De meeste bijdragen hier gaan over zulke korte deposito's en velen zijn ook nog steeds bezig met vrij opneembaar. Maar we zitten net over de piek, het is/was de juiste tijd om voor langer vast te gaan. Als je het kan missen. Heb net ingelegd op 10 jaar NN (rente daar gaat zakken per maandag a.s.). 3,25% - dat is nu niet zo hoog, maar als we weer jarenlang blijven dalen dan komt ie wel boven drijven.

Gisteren dacht ik nog een overboeking van spaargeld (Consorsbank) --> Rabo te hebben ingegeven, maar daar had ik iets verkeerd gedaan. Bedoeling was om nog een NN deposito te openen voor 10 jaar. Nu heb ik deze avond de overboeking alsnog ingegeven, maar ik vrees dat dat nu te laat is om het voor maandag bij NN te hebben. En maandag is te laat, lagere rente.

Maar positief: bij Credit Europe 3 jaar, Renault 5 jaar en nu een deel bij NN 10 jaar was ik wel op tijd, steeds minder dan een week voor verlaging.

CKV 5 jaar 3,6% lijkt me dus nog interessant. Het klinkt al wat mager, maar ik ben echt bang dat er weer magere jaren komen. Hoewel dat allerminst met zekerheid te zeggen is. Er wordt hier juist over de rente in Turkije gesproken. En ja CEB en FED willen de rentes graag op een laag niveau krijgen en houden, maar of dat lukt weet niemand zeker. Maar ik hoop dat mijn extra overboeking morgenavond bij NN staat, dan zet ik die 10 jaar vast tegen 3,25%.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Frankenstein schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:07:
@hoihoi66De meeste bijdragen hier gaan over zulke korte deposito's en velen zijn ook nog steeds bezig met vrij opneembaar. Maar we zitten net over de piek, het is/was de juiste tijd om voor langer vast te gaan. Als je het kan missen. Heb net ingelegd op 10 jaar NN (rente daar gaat zakken per maandag a.s.). 3,25% - dat is nu niet zo hoog, maar als we weer jarenlang blijven dalen dan komt ie wel boven drijven.

Gisteren dacht ik nog een overboeking van spaargeld (Consorsbank) --> Rabo te hebben ingegeven, maar daar had ik iets verkeerd gedaan. Bedoeling was om nog een NN deposito te openen voor 10 jaar. Nu heb ik deze avond de overboeking alsnog ingegeven, maar ik vrees dat dat nu te laat is om het voor maandag bij NN te hebben. En maandag is te laat, lagere rente.

Maar positief: bij Credit Europe 3 jaar, Renault 5 jaar en nu een deel bij NN 10 jaar was ik wel op tijd, steeds minder dan een week voor verlaging.

CKV 5 jaar 3,6% lijkt me dus nog interessant. Het klinkt al wat mager, maar ik ben echt bang dat er weer magere jaren komen. Hoewel dat allerminst met zekerheid te zeggen is. Er wordt hier juist over de rente in Turkije gesproken. En ja CEB en FED willen de rentes graag op een laag niveau krijgen en houden, maar of dat lukt weet niemand zeker. Maar ik hoop dat mijn extra overboeking morgenavond bij NN staat, dan zet ik die 10 jaar vast tegen 3,25%.

Veel succes!
Helemaal goed en jij ook succes!
Ik wacht nog even tot maandag dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
hoihoi66 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:10:
[...]

Helemaal goed en jij ook succes!
Ik wacht nog even tot maandag dan :)
Zeker even wachten. Trouwens, CKV heeft nog geen verlaging aangekondigd. Dus je hebt zeker nog de tijd, lijkt mij. Voor een jaardeposito is het allemaal wat makkelijker denk ik. Bij langere looptijden kan het fijn zijn te weten onder welke voorwaarden je eventueel eerder kan stoppen met een deposito. Volgende week heb ik een vrijvallende CKV 1 jaar 2,9%. Zou ik ook weer voor 1 jaar vast kunnen zetten bijvoorbeeld bij CKV. Maar de tijd is volgens mij (en in mijn situatie) rijp voor langer vast.

(Als de beurs nou ff instort dan wordt het weer makkelijker om een keuze te maken. Maar aandelen zijn best duur momenteel).
Pagina: 1 ... 21 ... 151 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling