Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:09
Hans Denhaag schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Geld opnemen wanneer ik dat wil en dan niet moeten wachten tot de server het weer doet.
Welke huisbank heb jij dan? Kan geen ING, ABN Amro of Rabobank zijn ..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-07 17:02
Het inloggen bij Raisin lijkt weer normaal te werken, stabiel en snel. Nu is het afwachten wanneer de achterstanden in de transacties weggewerkt zijn. Zal nog wel een dagje kosten met wat pech.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 03-01-2024 14:04 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Hans Denhaag schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:45:
Zit nog steeds te twijfelen om een rekening bij Raisin te openen. De hogere rente is aantrekkelijk maar erg
betrouwbaar is het niet.
Nog maar een nachtje slapen, wil geen zorgen over geld.
Hans Denhaag schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Geld opnemen wanneer ik dat wil en dan niet moeten wachten tot de server het weer doet.
Gevalletje onderbuikgevoel. Raisin heeft het prima voor elkaar normaal. Het is toevallig nu 2 dagen wat vervelend, maar ook de Rabobank heeft de eerste grote storing alweer achter de rug voor 2024.

Raisin is sowieso geen "snelle bank", reken op minstens 4 werkdagen gemiddeld voor transacties van begin tot eind. Tijdens feestdagen gerust nog wat langer.

[ Voor 26% gewijzigd door Drardollan op 03-01-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-07 12:47

QAI

Novax schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:22:
Vanwege de twijfels over de depositos bij Orange Bank toch maar even een quote over het gebeuren uit een persbericht van Orange zelf: https://newsroom.orange.c...iations-with-bnp-paribas/

[...]

[...]

Persbericht is wel van 28 Juni 2023 en wat ze hier zeggen is natuurlijk geen garantie maar voor mij voorlopig voldoende
Deze had ik toen ook gelezen inderdaad.

Over een overname door een bank waar ik al deposito's heb lopen had ik toen ook iets gelezen. Als ik me niet vergis moet de bank in dat geval de klant informeren en mocht de klant besluiten zijn geld op te nemen moeten ze de (gedeelte van de) deposito's inclusief de tot op dat moment opgedane rente kosteloos uitbetalen. Dus geen boete want de bank heeft het contract verbroken.
Enige vraag die ik had was hoe Raisin daarmee om zal gaan, want rechtstreeks bij een partnerbank mag iemand meer dan 100k stallen (risico van de rekeninghouder), Raisin als tussenpartij staat dat alleen niet toe.

Edit:
Gevonden. Alhoewel van de Nederlandse DGS. Aanname dat het niet veel anders zal zijn bij een andere.
Rechten en verplichtingen

Een bank is verplicht tijdig het DGS en haar klanten te informeren over een fusie of andere grote operatie. Tegelijkertijd hebben de rekeninghouders het recht om kosteloos en met behoud van alle voordelen hun tegoeden boven het gegarandeerde bedrag van EUR 100.000 op te nemen dan wel over te zetten naar een andere bank, ook al staat dat geld bijvoorbeeld ‘vast’ zoals bij een termijndeposito.
bron: https://www.dnb.nl/voor-d...htingen-bij-bankmutaties/

[ Voor 22% gewijzigd door QAI op 03-01-2024 14:19 . Reden: bron toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-07 05:36
QAI schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Ik heb, met kennis van een mogelijke overname, voor 3 achtereenvolgende maanden 1-jarige deposito's bij Orange afgesloten. Mijn redenatie, ik neem aan dat Orange geen producten zal aanbieden wetende dat er een overname aan zit te komen en dat daar risico's aan vast zitten. Daarnaast zal Raisin ook op de hoogte zijn van de overname en ook zij zullen dan stoppen met Orange producten want anders imagoschade, better safe than sorry. En als beide toch in hun due diligence falen dan is er nog altijd de Franse DGS. Mijn volgende wordt geen Orange maar dat komt omdat ik wil spreiden anders zou ik gerust nog eentje afsluiten.

Ben eigenlijk we benieuwd naar wat voor risico's u ziet.
Risico zoals je inleg terug zonder rente.
Het ligt eraan wat voor afspraken ze (de nieuwe eigenaar) zullen maken met Orange over bestaande klanten die een deposito hebben lopen uiteraard.

Liever niets aan mijn hoofd gedurebde 12 of 24 maanden dan ieder keer te chekken of ze overgemomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe lang duurt het geld overmaken van Advanzia rekening naar de referentierekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:37
Heb een Raison spaarrekening geopend. 29 december heb ik mijn tegenrekening opgegeven.

Tot op heden is dat nog niet aangepast, hoe lang duurt zoiets?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-07 20:09
Ik heb zojuist openbank gebeld met de vraag of ze een persoonlijk renteaanbod kunnen doen ´als vaste klant die de intentie heeft een aanzienlijk bedrag bij hen te stallen´. Morgen belt ze mij terug. Heb op dit moment eenzelfde vraag bij Advanzia via de mail uitstaan waar op dit moment mijn geld tot eind deze maand staat tegen 3,87%.

De rekening van mijn vrouw bij Advanzia ga ik straks opzeggen om hopelijk halverwege deze maand een nieuwe rekening te openen tegen 4,01%. Eens kijken wat er uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Bravertal schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:30:
Heb een Raison spaarrekening geopend. 29 december heb ik mijn tegenrekening opgegeven.

Tot op heden is dat nog niet aangepast, hoe lang duurt zoiets?
Ga ervan uit dat je bij Raisin een aanvraag hebt gedaan.
Afhankelijk van hoe druk het is een paar werkdagen.

Maar hou rekening met:
29 = vrijdag, in wat voor de meeste bedrijven een time-out week is.
zat/zon gebeurd er sowieso niets bij banken
maa = 01 jan, wederom geen werkdag.
02-Jan - grote IT-storing bij Raisin, die momenteel maar gedeeltelijk opgelost is.
Dus reken maar op een paar dagen extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:48
erniee schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:34:
Ik heb zojuist openbank gebeld met de vraag of ze een persoonlijk renteaanbod kunnen doen ´als vaste klant die de intentie heeft een aanzienlijk bedrag bij hen te stallen´. Morgen belt ze mij terug. Heb op dit moment eenzelfde vraag bij Advanzia via de mail uitstaan waar op dit moment mijn geld tot eind deze maand staat tegen 3,87%.

De rekening van mijn vrouw bij Advanzia ga ik straks opzeggen om hopelijk halverwege deze maand een nieuwe rekening te openen tegen 4,01%. Eens kijken wat er uit komt.
Ben erg benieuwd. Niet geprobeerd om Advanzia op bestaande rekening hogere rente te laten geven? Totnu toe leken ze dat maar sporadisch te doen. Geen idee ook wat nu bij hen de trigger is dit wel of niet te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• erniee
ebk71 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Ben erg benieuwd. Niet geprobeerd om Advanzia op bestaande rekening hogere rente te laten geven? Totnu toe leken ze dat maar sporadisch te doen. Geen idee ook wat nu bij hen de trigger is dit wel of niet te doen.
Jawel, heb eenzelfde vraag bij Advanzia uitstaan of ze mij daar ook de rente voor nieuwe klanten komende 3 maanden willen geven. Maar van hen nog geen reactie (is via mail).

Wel zojuist al teruggebeld door Openbank en zij hebben mij een persoonlijk aanbod gedaan van 3,65% voor komend half jaar (net als bij nieuwe klanten). Dit bij hoge uitzondering werd aangegeven. Dus mocht het bij Advanzia allemaal lastig worden dan maar terug naar Openbank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Ook bij mij verloopt de actierente als het goed is eind van de maand. Ik dacht ze ook te mailen, maar had geen idee of ze al automatisch met een aanbod zouden komen deze weken. Laat vooral weten met wat voor een reactie ze komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 12:24
Ik heb zojuist openbank gebeld met de vraag of ze een persoonlijk renteaanbod kunnen doen ´als vaste klant die de intentie heeft een aanzienlijk bedrag bij hen te stallen´.
interessant. Ik heb daar na een belletje inderdaad ook een extra welkomstrekening (6mnd 3.65%) en een lifetime 3.01% rekening aan overgehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-07 08:43

sanook

_/-\o_

Harbo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:22:
Hoe lang duurt het geld overmaken van Advanzia rekening naar de referentierekening?
Vanochtend rond 8:30u geld overgemaakt van Advanzia naar Rabo en dit stond zojuist op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
sanook schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Vanochtend rond 8:30u geld overgemaakt van Advanzia naar Rabo en dit stond zojuist op mijn rekening.
Gisteren rond 14:00 geld overgemaakt van Advanzia naar Rabo en zie ik hem nog niet bijgeschreven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Harbo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Gisteren rond 14:00 geld overgemaakt van Advanzia naar Rabo en zie ik hem nog niet bijgeschreven staan.
Apart, ik heb wel meteen na de overboeking vanochtend een email gestuurd naar Advanzia dat ik mijn rekening op wil zeggen, misschien heeft iemand op een knopje gedrukt voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:07
erniee schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:52:
Wel zojuist al teruggebeld door Openbank en zij hebben mij een persoonlijk aanbod gedaan van 3,65% voor komend half jaar (net als bij nieuwe klanten). Dit bij hoge uitzondering werd aangegeven. Dus mocht het bij Advanzia allemaal lastig worden dan maar terug naar Openbank :)
For what it's worth: ik ben sinds januari ('23) klant bij OpenBank en krijg ook 3,65%. Bij elke rentewijziging voor nieuwe Welkom klanten heb ik hen opgebeld of ik als bestaande Welkom klant de nieuwe rente kon krijgen. Eerste keer hebben ze de rente aangepast (en rekening + looptijd behouden). De twee keren daarna heb ik een nieuwe rekening gekregen, met dus ook een nieuwe looptijd van 6 maanden.
Zo "persoonlijk" zijn die aanbiedingen dus niet.
Voornamelijk een gevalletje "nee heb je, ja kun je krijgen krijg je".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
sanook schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Apart, ik heb wel meteen na de overboeking vanochtend een email gestuurd naar Advanzia dat ik mijn rekening op wil zeggen, misschien heeft iemand op een knopje gedrukt voor mij :)
Geld is nu bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
[...]

Die aanbiedinging heb ik ook gehad idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:45
Harbo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:22:
Nu zojuist mijn eerste overboeking gemaakt om 15:59. Krijg nu net het volgende bericht:

"By this e-mail we confirm your withdrawal of EUR **** from your Advanzia account. The amount has been transferred to your reference account today."

Dus hoop ergens morgen. Al heb ik het wel over gemaakt naar Openbank, dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
RobertMe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:54:
[...]

For what it's worth: ik ben sinds januari ('23) klant bij OpenBank en krijg ook 3,65%. Bij elke rentewijziging voor nieuwe Welkom klanten heb ik hen opgebeld of ik als bestaande Welkom klant de nieuwe rente kon krijgen. Eerste keer hebben ze de rente aangepast (en rekening + looptijd behouden). De twee keren daarna heb ik een nieuwe rekening gekregen, met dus ook een nieuwe looptijd van 6 maanden.
Zo "persoonlijk" zijn die aanbiedingen dus niet.
Voornamelijk een gevalletje "nee heb je, ja kun je krijgen krijg je".
Ik was inmiddels al een tijdje klant bij hun en had ze een paar maanden geleden gebeld met de vraag of men iets voor me kon betekenen.
Die actierente was kennelijk niet meer mogelijk. Maar men zou het voor me gaan navragen en er op terugkomen.
Twee dagen later werd ik terug gebeld en mocht ik kiezen uit één van twee voorstellen.
- of een persoonlijke spaarrekening met 3% (zonder, vooralsnog, een specifieke termijn)
- of een éénjaars deposito voor de termijn van 1 jaar.

Toch wel netjes, bij een Rabobank krijg je zowaar 0.0 voor elkaar als je belt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
Rockel83 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:22:
[...]

- of een persoonlijke spaarrekening met 3% (zonder, vooralsnog, een specifieke termijn)
- of een éénjaars deposito voor de termijn van 1 jaar.
Ik kreeg in gesprek 1 het eerste aangeboden en in 'n gesprek een paar dagen later (met een aardige dame die 17jr geleden in Spanje was gaan wonen voor de liefde) de welkomstrekening.

ps een eenjaarsdeposito heeft vaker een termijn van 1 jaar ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rockel83
ascent schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:26:
[...]

ps een eenjaarsdeposito heeft vaker een termijn van 1 jaar ;)
Jeetje, nu ik dit zo lees vraag ik me letterlijk hardop zelf af hoe ik dit zo heb kunnen schrijven 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Rockel83 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:36:
[...]

Jeetje, nu ik dit zo lees vraag ik me letterlijk hardop zelf af hoe ik dit zo heb kunnen schrijven 8)7 :+
Had die deposito nog een hoger-dan-standaard rentepercentage?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
QAI schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:06:
Over een overname door een bank waar ik al deposito's heb lopen had ik toen ook iets gelezen. Als ik me niet vergis moet de bank in dat geval de klant informeren en mocht de klant besluiten zijn geld op te nemen moeten ze de (gedeelte van de) deposito's inclusief de tot op dat moment opgedane rente kosteloos uitbetalen. Dus geen boete want de bank heeft het contract verbroken.
Ik heb ook nog even de huidige voorwaarden van Orange Bank bij Raisin bekeken er daar staat het volgende:
Onverminderd het bovenstaande mag de Bank naar eigen goeddunken overgaan tot vervroegde terugbetaling van het termijndeposito. In dat geval betaalt de bank de klant het volledige inlegbedrag terug, vermeerderd met de rente die de bank verschuldigd zou zijn geweest als het termijndeposito de oorspronkelijke looptijd had volgemaakt.
Het depositobedrag wordt binnen een redelijke termijn overgemaakt naar de Raisin-rekening van de klant. De Raisin-rekening moet open blijven tot de procedure voor beëindiging (inclusief terugstorting op de Raisin-rekening) is afgerond.
Ze kunnen om wat voor reden dan ook het deposito stoppen maar dan krijg je wel de volledige rente van de oorspronkelijke looptijd, dus dat is positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
ascent schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Had die deposito nog een hoger-dan-standaard rentepercentage?
Die was toen wel hoger ja, al kan ik het me niet meer voor de geest halen hoeveel precies. Hij lijkt nu in ieder geval op 3,45% te staan voor 12 maanden. Maar heb Openbank de laatste maanden niet echt bijgehouden met dalingen. Kan goed zijn dat die ten tijde wel iets hoger stond. Het was toen in ieder geval nog een interessante overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
Rockel83 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Die was toen wel hoger ja, al kan ik het me niet meer voor de geest halen hoeveel precies. Hij lijkt nu in ieder geval op 3,45% te staan voor 12 maanden. Maar heb Openbank de laatste maanden niet echt bijgehouden met dalingen. Kan goed zijn dat die ten tijde wel iets hoger stond. Het was toen in ieder geval nog een interessante overweging.
ahja, de nu geldende rente voor iedereen voor 12mnd is 3.4% dus 3.45 is net wat hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Daling van deposito rentes bij Klarna bank vanaf 9 januari:
  • 6 maanden: 3,62% naar 3,29%
  • 1 jaar: 3,76% naar 3,59%
  • 1.5 jaar: 3,79% naar 3,64%
  • 2 jaar: 3,74% naar 3,59%
  • 3 jaar: 3,65% naar 3,59%
  • 4 jaar: 3,59% naar 3,54%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
SparRekening bij Europe credit gelukt!

Maar met die dalende rentes vraag ik mij af of 6 maanden voor 3,55 wel verstandig is of dat ik beter een andere bank kan kiezen voor 1 jaar tegen 3,4%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
President schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:51:

Maar met die dalende rentes vraag ik mij af of 6 maanden voor 3,55 wel verstandig is of dat ik beter een andere bank kan kiezen voor 1 jaar tegen 3,4%?
De wat bij welke bank?

En als je spaarrekening bij CreditEurope Bank bedoeld: ja, de rente is leuk voor 6 maanden. Wat er daarna gebeurt weet niemand. En of nu een deposito afsluiten beter is weet ook niemand. Wat je wel weet is dat nu een deposito afsluiten voor een jaar betekent dat je een heel jaar niet (/onmogelijk) bij dat geld kunt. Daar waar je bij CEB het geld elk moment kunt opnemen. Het is dus gedeeltelijk appels met peren vergelijken. Vind jr zowel appels als peren lekker dan kun je potentieel beter voor een jaar lang peren inslaan. Anders zou ik het bij appels houden en over een half jaar kijken of je peren dan wel lekker vind, wat de prijs van de peren is, en hoe dat in verhouding tot de appels staat.

Meer serieus: als je het geld een jaar kunt missen lijkt een deposito wellicht interessanter te zijn. Dan weet je wat je voor een jaar hebt. Wat de dalende rentes gaan doen kan niemand iets over zeggen. Het gebeurt voornamelijk bij depositos (en hier en daar wat acties zoals Consors). De onderliggende reden daarvoor is uiteraard dat ook banken de toekomst niet kunnen voorspellen. Bij een depisito moeten ze nu een rente kiezen die ook voor hun rendabel is dat hele jaar lang. En als de vooruitzichten negatief zijn dan zullen de deposito renten meteen dalen. Spaarrekeningen daarentegen hebben een variabele rente die de bank op elk moment kan aanpassen. Als van vandaag of morgen de vooruitzichten veranderen (bv positief wordt negatief) kunnen ze volgende week de rente al verlagen als ze dat willen.
Met de vraag die je nu stelt komt het eigenlijk dus neer op "weet jij beter dan de bank wat de rente in de toekomst gaat doen?". Als in: weet jij dat de deposito rentes nu te laag zijn en in de komende weken/maanden (fors) oplopen. Waarbij (tijdelijk) een spaarrekening dus een hoger gemiddeld rendement geeft doordat de rente daarop wel sneller omhoog gaat. Zo heb ik begin dit jaar 6 maanden depositos afgesloten die aan het eind van de looptijd waren bijgehaald door spaarrekeningen. Effectief dan geen "verlies" want ik had daarmee de hogere rente eerder en de variabele rente was niet hoger geworden. Maar zo snel kan het wel gaan, en als je dan een deposito van bv 1 of 2 jaar hebt kun je zomaar gemiddeld een lagere rente hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
President schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:51:

Die keuze kun je denk ik enkel zelf maken. Niemand weet wat de rente over 6 maanden is, ook al zitten we nu in een dalende lijn.
Met CEB val je na 6 maanden terug naar de op dat moment geldende rente (ergens rond de 1,7% dacht ik nu?).
Je kunt je afvragen of je 0,15% verschil het waard vind op de lange termijn. Je zou ook 50/50 kunnen doen. Of gewoon het gewoon een jaar vastzetten in een ander deposito tegen 4%.

Het laatste lijkt dan aantrekkelijker als je toch al een deposito van een jaar overweegt en je je geld een jaar kunt missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:48
RobertMe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:13:
...

En als je spaarrekening bij CreditEurope Bank bedoeld: ja, de rente is leuk voor 6 maanden. ...
Voor een deel dat ik vrij opneembaar wil hebben maak ik graag gebruik van deze rekening. Naast mijn deposito's. Ik denk trouwens wel dat ceb rekening houdt met klanten die vanwege de lagere rente hun spaarrekening leeghalen. Dat is gelukkig niet op hetzelfde moment. Ze zullen dan toch in de buurt van de rentes van de concurrerende banken gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Harbo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Dan gaat er een werkdag overheen en zal je ‘t vandaag ergens op je eigen rekening hebben.

Alleen als je vroeg bent (in de ochtend) heb je goede kans dat het er ook nog dezelfde dag op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
Orange Bank heeft ons geïnformeerd dat het de rente op uw aangevraagde termijndeposito gaat verlagen. De rekening is nog niet geopend. Om nog te profiteren van het huidig geldende rentetarief van 4% moet uiterlijk de werkdag vóór 9.1.2024 aan alle voorwaarden voor het openen van de rekening voldaan zijn. U vindt de voorwaarden in het productinformatieblad, onder ‘Informatie m.b.t. het openen van een termijndeposito’. Daarnaast moet het spaarbedrag ontvangen zijn op uw Raisin-rekening.
Orange gaat ook zakken. Ben benieuwd wanneer m'n geld vanaf openbank binnenkomt :)

[ Voor 7% gewijzigd door ascent op 03-01-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Je hebt nu het Meesman rentefonds. Die rente lijkt best hoog, 3,9%. De rente kan weer zakken maar lijkt toch best competitief. Wij willen per maand samen €800 extra sparen om over 17 jaar, als onze rentevaste periode van 2% hypotheek afloopt niet voor een fors hogere rente te staan en we de hypotheek dan dus in een keer kunnen aflossen. We willen niet aflossen omdat het ook kan zijn dat we over 7 jaar ineens toch willen verhuizen. Spaardeposito's zou ook kunnen, maar dat is dan vaak bij Credit Europe achtige banken, en ja deposito garantie stelsel, maar als er echt een giga crisis plaatsvindt dan gaan overheden echt niet inspringen om al die banken te redden, want die moeten elkaar helpen in geval van crisis en dat gaat snel mis als in niet genoeg geld in kas. Kortom: dat Meesman rentefonds vind ik wel interessant. Een betrouwbare partner, een redelijke rente, je kan er altijd bij en je bent niet afhankelijk van dgs, banken en de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-07 22:06
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:25:
Kortom: dat Meesman rentefonds vind ik wel interessant. Een betrouwbare partner, een redelijke rente, je kan er altijd bij en je bent niet afhankelijk van dgs, banken en de overheid. Of zie ik het niet goed?
Ik vind een DGS veel betrouwbaarder dan een commercieel rentefonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Je hebt nu het Meesman rentefonds. Die rente lijkt best hoog, 3,9%. De rente kan weer zakken maar lijkt toch best competitief. Wij willen per maand samen €800 extra sparen om over 17 jaar, als onze rentevaste periode van 2% hypotheek afloopt niet voor een fors hogere rente te staan en we de hypotheek dan dus in een keer kunnen aflossen. We willen niet aflossen omdat het ook kan zijn dat we over 7 jaar ineens toch willen verhuizen. Spaardeposito's zou ook kunnen, maar dat is dan vaak bij Credit Europe achtige banken, en ja deposito garantie stelsel, maar als er echt een giga crisis plaatsvindt dan gaan overheden echt niet inspringen om al die banken te redden, want die moeten elkaar helpen in geval van crisis en dat gaat snel mis als in niet genoeg geld in kas. Kortom: dat Meesman rentefonds vind ik wel interessant. Een betrouwbare partner, een redelijke rente, je kan er altijd bij en je bent niet afhankelijk van dgs, banken en de overheid.
Dit is een beleggingsfonds toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is het gewoon een moneymarket fund, daar zijn er veel meer van. Let wel dat het geen rente is maar rendement, ze proberen zo goed mogelijk de korte termijn rente te volgen (en dat gaat behoorlijk goed). Hou er rekening mee dat het geen spaarrekening is en dus in een ander box 3 regime komt. En dat het niet direct liquide is (kan een week of 2 tussen zitten zag ik zo).

Hou er ook reken mee dat als er een giga crisis is waarbij de DGS niet zouden (kunnen) uitbetalen je ook wel eens met dit product in de problemen kan komen.

Oh en het kan een betrouwbare partner zijn maar let wel dat het fonds zelf er niet een is die Meesman zelf beheert, dat doet Avendi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
en ja deposito garantie stelsel, maar als er echt een giga crisis plaatsvindt dan gaan overheden echt niet inspringen om al die banken te redden, want die moeten elkaar helpen in geval van crisis en dat gaat snel mis als in niet genoeg geld in kas.
Grote kans dat de printer bij de ECB dan prrrr gaat doen. Als echt heel de euro op omvallen staat.
Kortom: dat Meesman rentefonds vind ik wel interessant. Een betrouwbare partner, een redelijke rente, je kan er altijd bij en je bent niet afhankelijk van dgs, banken en de overheid.
Want een commercieel bedrijf dat vervolgens belegt in aandelen van een ander commercieel bedrijf is wel super betrouwbaar? En daarnaast heb je wel met de overheid te doen, want 20k wordt gedekt door het BCS. En ook met banken, want die geldmarktfondsen stallen geld o.a. in kortlopende depositos, dus dan ben je terug bij af, want dan ben je ineens wel afhankelijk van het DGS, banken, en de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmmm okay. Dus niet super positief toch over dat rentefonds. Het moet toch wel voordelen hebben anders zou niemand het toch doen? Wat doe ik dan met mijn €800 per maand die ik extra wil sparen voor de aflossing van mijn hypotheek? Ik wil tegelijk sparen om die verhoging hypotheekrente te voorkomen over 17 jaar maar ook het geld liquide houden omdat ik over een jaar of 10 zeker wil verhuizen. Ik kan mijn hypotheek met gunstige voorwaarden misschien niet meenemen is mijn inschatting. (voert te ver om uit te leggen waarom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Even serieus? Je maakt een grap neem ik aan? :? Een rentefonds vind je betrouwbaarder dan een bank,dgs en zelfs de overheid (je moet wel heel erg je best doen om de Nederlandse Staat om te laten vallen). Nee het is een geintje. _O- Ik snap het nu. Excuses voor mijn cynisme. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-07 11:58
Het Meesman Rentefonds is onderliggend het geldmarktfonds Amundi Euro Liquidity SRI.
Dit fonds belegt in geldmarktinstrumenten van banken en overheden. Als die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen dan is de inleg weg. Dit wordt geclassificeerd als laag risico. Persoonlijk geeft DGS mij veel meer zekerheid. Daarnaast is de VRH-klasse hoog want dit is onderliggend een belegging en geen spaarrekening of deposito.

TER bij Meesman 0,35%
TER bij Amundi 0,10%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Daling van deposito rentes bij Orange bank vanaf 9 januari:
  • 1 jaar: 4,00% naar 3,90%
  • 2 jaar: 3,00% naar 2,50%
En ook bij CiviBank vanaf 10 januari
  • 6 maanden: 3,90% naar 3,85%
  • 9 maanden: 4,00% naar 3,70%
  • 1 jaar: 3,85% naar 3,50%
  • 1.5 jaar: 3,70% naar 3,20%
  • 2 jaar: 3,40% naar 2,80%
  • 3 jaar: 2,80% naar 2,60%
  • 4 jaar: 2,60% naar 2,50%
  • 5 jaar: 2,65% naar 2,45%
  • 7 jaar: 2,70% naar 2,45%
  • 8 jaar: 2,65% naar 2,45%
  • 10 jaar: 2,60% naar 2,50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:45:
Hmmmm okay. Dus niet super positief toch over dat rentefonds. Het moet toch wel voordelen hebben anders zou niemand het toch doen? Wat doe ik dan met mijn €800 per maand die ik extra wil sparen voor de aflossing van mijn hypotheek? Ik wil tegelijk sparen om die verhoging hypotheekrente te voorkomen over 17 jaar maar ook het geld liquide houden omdat ik over een jaar of 10 zeker wil verhuizen. Ik kan mijn hypotheek met gunstige voorwaarden misschien niet meenemen is mijn inschatting. (voert te ver om uit te leggen waarom)
Mijn denkwijze. Spaar de helft per maand weg, en de andere helft in Ishares ETF Msci World en je lacht over 17 jaar om je beleggingen. Alleen sparen is altijd geldontwaarding.

Mocht de rente zijn gestegen en je kan je hypotheek niet meenemen sluit je voor dat gedeelte een spaarhypotheek en krijg je gegarandeerd dezelfde rente op je inleg in de hypotheek. Let wel, alleen door inflatie daalt je schuld ook al. Ik lach om mijn hypotheek die 25 jaar oud is.

Eerst verdiepen, dan pas actie ondernemen. NB: je weet ook niet hoe de fiscaliteit er dan uit ziet. Allerlei variabelen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-01-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Anoniem: 479106 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:45:
Het is al een beetje aangegeven, maar eigenlijk ben je juist op zoek naar partijen als banken, de overheid en het depositogarantiestelsel.

Je geeft aan dat je het geld liquide wil houden 'zodat je over een jaar of 10' kan gaan verhuizen. Dat duurt dus echt nog wel lang. Je zou kunnen overwegen een deposito-ladder op te zetten met telkens een looptijd van 1 jaar. Dat houdt dus in dat je in januari 1/12e deel van je spaargeld in 1 jarige deposito stopt, in februari 1/12e deel, in maart 1/12e deel, etc.

Over een jaar heb je dan eigenlijk al je geld zitten in 1-jarige deposito's (die dus een vergelijkbaar of zelfs rendement bieden als jou rentefonds). Tegelijkertijd geniet je (tot een totaalbedrag van €100.000 per bank) van de bescherming van het depositogarantiestelsel.

Iedere maand valt er 1/12e deel vrij. Over een jaar valt dus 1/12e deel vrij (namelijk dat van januari 2024) en die kun je dan opnieuw in een deposito van 1 jaar stoppen.

Het grote voordeel van 12x 1-jarige deposito's? Juist dat 1/12e deel van je spaargeld iedere maand liquide wordt. Tegen de tijd dat je serieus begint na te denken over een verhuizing stop je gewoon met die depositoladder. Iedere maand valt immers een deel vrij. Dat kan dan naar een vrij opneembare spaarrekening. Daarnaast zal je hypotheekschuld tegen die tijd verder gedaald zijn én je inkomen zijn gestegen waardoor je meer kan lenen, waardoor het niet erg is als bijv. 3/12e deel nog in die depositoladder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40
Novax schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:58:
Daling van deposito rentes bij Orange bank vanaf 9 januari:
  • 1 jaar: 4,00% naar 3,90%
  • 2 jaar: 3,00% naar 2,50%
En ook bij CiviBank vanaf 10 januari
  • 6 maanden: 3,90% naar 3,85%
  • 9 maanden: 4,00% naar 3,70%
  • 1 jaar: 3,85% naar 3,50%
  • 1.5 jaar: 3,70% naar 3,20%
  • 2 jaar: 3,40% naar 2,80%
  • 3 jaar: 2,80% naar 2,60%
  • 4 jaar: 2,60% naar 2,50%
  • 5 jaar: 2,65% naar 2,45%
  • 7 jaar: 2,70% naar 2,45%
  • 8 jaar: 2,65% naar 2,45%
  • 10 jaar: 2,60% naar 2,50%
En iemand hier vond mijn opmerking over "instorten" van de rente overdreven.. voor februari zit alles weer onder de 4%. Blijft apart aangezien de ECB nog niets van verlagen wil weten..

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Juan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:11:
[...]

En iemand hier vond mijn opmerking over "instorten" van de rente overdreven.. voor februari zit alles weer onder de 4%. Blijft apart aangezien de ECB nog niets van verlagen wil weten..
Tja, het zijn nou eenmaal de verwachtingen van de markt dat in ieder geval de FED en mogelijk ook de ECB de rente weer gaat verlagen.

Als zij er voor kiezen om dat voorlopig - tegen de marktverwachtingen in - tóch niet te doen, dan kan de rente weer net zo hard oplopen. Immers: de enige reden dat de werkelijke rente lager ligt dan de FED/ECB rente, is omdat er vanuit wordt gegaan dat cash over X maanden minder oplevert juist ómdat de FED/ECB rente dan wel lager zou zijn.

Als de marktverwachtingen daarover omslaan, dan zal de rente ook weer stijgen. (Met nadruk op áls - want dat valt immers niet te voorspellen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Hoezo apart? Wet van vraag en aanbod. Winsten van partijen verkrappen omdat er minder geleend wordt en ze ondertussen wel met een bak spaargeld zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zitten er nog nadelen om redelijk wat spaargeld te stallen bij Openbank? Ik heb daar namelijk nog een betaalrekening lopen en dacht eraan om daar me spaargeld neer te zetten voor de hogere rente.
Opzich kan ik het wel een jaar missen voor een deposito

Maar wil geen gedoe krijgen met de belastingdienst, lees ingewikkeld met invullen en dat soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 23:17
Helaas, ook verlaagd.

Looptijd Bruto-interest* Netto-interest Brutokapitalisatievoet** Nettokapitalisatievoet
1 jaar 1,10 % 0,770 %
2 jaar 3,30 % 2,310 % 1,20 % 0,840 %
3 jaar 3,40 % 2,380 % 1,20 % 0,840 %
4 jaar 3,50 % 2,450 % 1,20 % 0,840 %
5 jaar 3,60 % 2,520 % 1,20 % 0,840 %
6 jaar 1,40 % 0,980 % 1,20 % 0,840 %
7 jaar 1,40 % 0,980 % 1,20 % 0,840 %
8 jaar 1,40 % 0,980 % 1,20 % 0,840 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:44:
Zitten er nog nadelen om redelijk wat spaargeld te stallen bij Openbank? Ik heb daar namelijk nog een betaalrekening lopen en dacht eraan om daar me spaargeld neer te zetten voor de hogere rente.

Maar wil geen gedoe krijgen met de belastingdienst, lees ingewikkeld met invullen en dat soort dingen
Erfbelasting kan een issue zijn met Spanje, maar echte duidelijkheid over hoe of wat is er volgens mij niet. Schijnt behoorlijk op te kunnen lopen dus bij een aanzienlijk bedrag wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:17
[...]

Jawel, heb eenzelfde vraag bij Advanzia uitstaan of ze mij daar ook de rente voor nieuwe klanten komende 3 maanden willen geven. Maar van hen nog geen reactie (is via mail).

Das ook wat, vanmorgen toevallig ook gebeld, maar ik kreeg keurig nee op het rekest. Het was volgens de man niet mogelijk voor mensen die al >6 maanden klant waren. Zijn 'tip' was om een termijndeposito te openen, maar liefst 3.4% voor 1 jaar vast :N

Prima, trekken we de boel leeg. Op Raisin heb ik CKV en Alisa spaarrekeningen aangevraagd. Ik vond het al achterlijk dat je moet bellen om hogere rente te krijgen (2x wel gelukt, van 2 naar 2,5 naar 3), maar nu meten ze ook met verschillende maten. K*tbank als je 't mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 23:17
[...]

Het wordt een drama.

Europabank 4 jaar 3,5% was 4%, 3 jaar 3,4% was 4%. 5 jaar is wel verhoogd: 3,6% was 3%. Vrijwel gelijk aan CKV. Maar ik vrees dat CKV binnenkort ook verlaagd...

[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 03-01-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:44:

Als je er nu al een betaalrekening hebt veranderd er niet veel, immers gelden daar dezelfde (belasting, erfbelasting, ...)regels voor.

Spanje heft wel bronbelasting, maar als je bij OpenBank het contract digitaal ondertekend onderteken je automatisch ook de Spaanse zelfverklaring dat je geen inwoner / belastingplichtige / ... in Spanje bent waarna OpenBank ook geen belasting hoeft te rekenen over de rente. Dus dat is afgedekt.

Enige / voornaamste ding is dan erfbelasting. Daarover zijn redelijk wat horror verhalen te vinden (bij TrustPilot). OpenBank blokkeert bij overlijden de rekening en wil een Spaanse belastingaangifte zien voordat ze de rekening weer vrijgeven. En een Nederlander zal niet snel even de Spaanse belastingaangifte (kunnen) doen (ook niet met ondersteuning van een belastingkantoor / ...) en een Spaans kantoor in de arm nemen zal ook lastig zijn (en die hebben weer geen kennis van Nederlandse systeem dat al dan niet van toepassing is). Daarnaast is het in Spanje ook nog eens lokaal geregeld. Dus OpenBank zit meen ik in Madrid, maar daar kunnen de belastingregels en / of percentages weer anders zijn dan in bv Barcelona, ook dat maakt het er niet makkelijker op.
sanook schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Erfbelasting kan een issue zijn met Spanje, maar echte duidelijkheid over hoe of wat is er volgens mij niet. Schijnt behoorlijk op te kunnen lopen dus bij een aanzienlijk bedrag wel iets om rekening mee te houden.
Echte duidelijkheid is er niet. Maar het is wel duidelijk dat het een ding is. Zie bv de reviews op TrustPilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
sanook schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Is onder de 30k, weet niet of het dan ook van toepassing is?
Of toch beter via raisin doen? Maar heb daar geen verstand van.
Belangerijkste is dat het makkelijk gaat via de belastingdienst en onder de DGS valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Ook bij mij verloopt de actierente als het goed is eind van de maand. Ik dacht ze ook te mailen, maar had geen idee of ze al automatisch met een aanbod zouden komen deze weken. Laat vooral weten met wat voor een reactie ze komen.
Bij mij liep de actierente bij Advanzia eind december af. Begin december heb ik een flink deel afgeboekt, maar heb ondanks dat ook geen tussentijds aanbod gehad. Het lijkt erop dat ze daarvan afgestapt zijn. Ik heb de rekening dus opgezegd en zal in de loop van de maand een nieuwe openen. Helaas dan maar voor 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Is onder de 30k, weet niet of het dan ook van toepassing is?
Of toch beter via raisin doen? Maar heb daar geen verstand van.
Belangerijkste is dat het makkelijk gaat via de belastingdienst en onder de DGS valt
Tsja, wat heb je liever? Duidelijkheid over dat erfbelasting aan de orde is of een groot vraagteken over erfbelasting? Sparen in het buitenland is erfbelasting gewoon een ding bij. Er zijn een zeer beperkt aantal landen waar de erfbelasting, onafhankelijk van erven, 0% is, dan zou je alleen voor die kunnen kiezen. Voor de rest is het een wespennest. Het begint al met de vraag: ben je getrouwd? Of "maar" een samenlevingscontract of andere constructie? Want het ene land erkent alleen het huwelijk, waarbij de erfbelasting 0% is, en het andere land erkend ook andere "constructies" als zijnde partner en 0% erfbelasting. Om nog maar te zwijgen over kinderen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiqH
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-12-2024
Hallo allemaal,
Ik spaar nu een tijdje in het buitenland via raisin dankzij dit topic. Ik vind echter erfbelasting onduidelijk bij het sparen in het buitenland. Als ik het goed begrijp is bij het overlijden de erfbelasting van toepassing in het land waarin de rekening actief is. Moet hierover dan nogmaals erfbelasting in Nederland betaald worden, dus dubbele belasting? In hoeverre houden jullie rekening met erfbelasting bij het kiezen van een bank? En hoe werkt het proces bij overlijden bij raisin? Hopelijk kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

MiqH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:10:
Hallo allemaal,
Ik spaar nu een tijdje in het buitenland via raisin dankzij dit topic. Ik vind echter erfbelasting onduidelijk bij het sparen in het buitenland. Als ik het goed begrijp is bij het overlijden de erfbelasting van toepassing in het land waarin de rekening actief is. Moet hierover dan nogmaals erfbelasting in Nederland betaald worden, dus dubbele belasting? In hoeverre houden jullie rekening met erfbelasting bij het kiezen van een bank? En hoe werkt het proces bij overlijden bij raisin? Hopelijk kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen.
Wat is voor je onduidelijk en wat kon je niet vinden in de gebruikers informatie van de banken en waar heb je je geld gestald hebt via Raisin?

Erfbelasting geldt sowieso voor Spaanse banken, andere zou kunnen.
En of je nabestaanden dan nog een keer moeten betalen is afhankelijk van de verdragen tussen de landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Tsja, wat heb je liever? Duidelijkheid over dat erfbelasting aan de orde is of een groot vraagteken over erfbelasting? Sparen in het buitenland is erfbelasting gewoon een ding bij. Er zijn een zeer beperkt aantal landen waar de erfbelasting, onafhankelijk van erven, 0% is, dan zou je alleen voor die kunnen kiezen. Voor de rest is het een wespennest. Het begint al met de vraag: ben je getrouwd? Of "maar" een samenlevingscontract of andere constructie? Want het ene land erkent alleen het huwelijk, waarbij de erfbelasting 0% is, en het andere land erkend ook andere "constructies" als zijnde partner en 0% erfbelasting. Om nog maar te zwijgen over kinderen etc etc.
Eerlijk gezegd had ik daar nog niet eens over nagedacht.
Nou ben ik nog wel van plan om heel lang te leven en ben ik nog lang niet bejaard maar toch wel een ding om rekening mee te houden.

Welke bank zou jij dan adviseren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:36:
Ik ben zelf alleen dus speelt het "niet". Maar als je 100% zekerheid wilt hebben zijn alleen de Nederlandse banken een optie. Dan geldt hetzelfde als bij de Nederlandse grootbank die je waarschijnlijk ook hebt.

Voor de rest blijft het gewoon lastige / complexe materie. Want al spaar je in een land met 0% erfbelasting kan het nog steeds zijn dat er iets van een "aangifte" gedaan moet worden, met wat pech in de lokale taal, etc etc. Een mailtje met "eey, mijn partner is overleden. Geef me zijn geld" zal vast de rekening niet vrijgegeven / uitkeren zeg maar. Daar zal vast een officieel document bij nodig zijn dat dan op zijn minst in het Engels, als niet in de lokale taal, moet zijn.
MiqH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:10:
Hallo allemaal,
Daar valt weinig over te zeggen, nog. En er zal ook vast niemand de proef op de som willen nemen. Raisin geeft aan "wij houden geen erfbelasting in", en dat klopt ook kinda? Want erfbelasting betaal je aan de belastingdienst, dat doet de bank niet inhouden.
Verder staat er wel ergens dat in het overlijden van de rekeninghouder Raisin / de bank ingelicht moet worden. Waarbij mogelijk een voordeel is dat je Raisin dan Nederlandstalig bewijs kunt geven en zij dat controleren en doorzetten naar de bank? Geen idee.
En v.w.b. dubbele belasting is ook complex. Of er een belastingverdrag is, mogelijk kan uberhaupt (een deel) worden verrekend / in mindering worden gebracht omdat je anders dubbel betaald, etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Laatst online: 03:07
NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Eerlijk gezegd had ik daar nog niet eens over nagedacht.
Nou ben ik nog wel van plan om heel lang te leven en ben ik nog lang niet bejaard maar toch wel een ding om rekening mee te houden.

Zonder al te veel gezeik en redelijke zekerheid zou ik de kleine "onbekende Nederlandse banken" kiezen onder NL Dgs en de Nederlandse regels.....ja je krijgt dan niet de allerhoogste rente. Je zal het met tot ca 0.5% minder moeten doen, op deposito gebied, bijv 1-10jr vast etc....Maar goed geen gedoe is misschien ook wat waard. Ieder zijn keuze overigens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Ik ben zelf alleen dus speelt het "niet". Maar als je 100% zekerheid wilt hebben zijn alleen de Nederlandse banken een optie. Dan geldt hetzelfde als bij de Nederlandse grootbank die je waarschijnlijk ook hebt.

Voor de rest blijft het gewoon lastige / complexe materie. Want al spaar je in een land met 0% erfbelasting kan het nog steeds zijn dat er iets van een "aangifte" gedaan moet worden, met wat pech in de lokale taal, etc etc. Een mailtje met "eey, mijn partner is overleden. Geef me zijn geld" zal vast de rekening niet vrijgegeven / uitkeren zeg maar. Daar zal vast een officieel document bij nodig zijn dat dan op zijn minst in het Engels, als niet in de lokale taal, moet zijn.

[...]

Daar valt weinig over te zeggen, nog. En er zal ook vast niemand de proef op de som willen nemen. Raisin geeft aan "wij houden geen erfbelasting in", en dat klopt ook kinda? Want erfbelasting betaal je aan de belastingdienst, dat doet de bank niet inhouden.
Verder staat er wel ergens dat in het overlijden van de rekeninghouder Raisin / de bank ingelicht moet worden. Waarbij mogelijk een voordeel is dat je Raisin dan Nederlandstalig bewijs kunt geven en zij dat controleren en doorzetten naar de bank? Geen idee.
En v.w.b. dubbele belasting is ook complex. Of er een belastingverdrag is, mogelijk kan uberhaupt (een deel) worden verrekend / in mindering worden gebracht omdat je anders dubbel betaald, etc..
Hoezo zou dit dan niet bij jou spelen? Stel er gebeurd iets met jou dan hebben jou erfgenamen toch hetzelfde probleem?

Overig ben ik op papier ook alleen (nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Hendriks1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Zonder al te veel gezeik en redelijke zekerheid zou ik de kleine "onbekende Nederlandse banken" kiezen onder NL Dgs en de Nederlandse regels.....ja je krijgt dan niet de allerhoogste rente. Je zal het met tot ca 0.5% minder moeten doen, op deposito gebied, bijv 1-10jr vast etc....Maar goed geen gedoe is misschien ook wat waard. Ieder zijn keuze overigens...
Welke Nederlandse bank zou je dan kunnen adviseren?

Ik zat te Googlelen en kwam garantibank tegen is dat wat bv?
Heb nog niet veel gezocht daar ga ik anders een deze dagen verder naar op zoek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Hoezo zou dit dan niet bij jou spelen? Stel er gebeurd iets met jou dan hebben jou erfgenamen toch hetzelfde probleem?
Nouja, er zit naar mijn idee nogal een verschil tussen partner / kinderen die (mee)leven van jou inkomen / spaargeld en dat vervolgens maar een deel van dat spaargeld over blijft vs dat het geld naar broers/zussen of ouders gaat en waarvoor je bij wijze van niet gespaard hebt. Als in: voor partner / kinderen kan(/zal?) de erfenis essentieel zijn, voor broers/zussen / ouders is het een "financiële 'meevaller'".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:28:
[...]

V.w.b. Nederlandse banken met een hoge rente: CreditEurope Bank, YapiKredi, DHB, Garanti, <nog een aantal van Turkse komaf>, Bunq, LeasePlan Bank, Centraal Beheer, NIBC (in onbepaalde volgorde). Die geven op zijn minst een hogere rente dan de grootbanken.

Laat je daarbij overigens niet afschrikken door "Turkse komaf". Zijn allemaal gevestigd in Nederland, hebben een Nederlandse banklicentie, en staan (daardoor) allemaal onder toezicht van de AFM en worden allemaal gedekt door het Nederlandse DGS. Dat de oprichter vervolgens van Turkse komaf is of dat het opgehaalde geld in Turkije wordt weggezet (uitgeleend) of wat dan ook maakt natuurlijk allemaal niet uit voor het formele gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Laatst online: 03:07
NicoHF schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Exact wat @RobertMe ook in bovenstaande bericht aanhaalt.
Wat betreft garantibank, ze hebben net wel gisteren hun 1 jaar deposito verlaagd van 3,45 naar 3,25. Wat misschien nog wel enigzins intressant kan zijn, is dat zij naast nog een kleine 3 mnd 3,60% aktie rente aanbieden, ook nog kortlopende 6 en 9 maanddeposito's hebben naar ik meen 3,30%...
Ceb bijv heeft die kortlopende redelijke percentages weer niet (wel 6 mnd aktierente a 3.55%), wel zijn zij juist voor NL begrippen weer met redelijke % op de langere deposito's bijv tot 3,50% op de 7 jr...met mogelijkheid tot maandelijkse rente uitkering va 20k inleg....

Maar ik weet het uiteraard ook niet, maar het zou zomaar kunnen dat ze deze week ook verlagen met name de langer lopende deposito's >1jr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bij Raisin is de boel weer onder controle aan het komen. Mijn saldo klopt weer en uitbetalen is weer mogelijk. Ze hebben vannacht de boel weer in sync gekregen. Inlog ook gewoon snel zoals altijd.

Hoop dat dit voor iedereen geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-07 15:26
TradeRepublic lijkt haar zaken nu een stuk beter voor elkaar te hebben. Mijn laatste overboekingen worden telkens snel bijgeschreven. 1:44am overgemaakt, rond 7 uur bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:48
Pistachenootje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:22:
TradeRepublic lijkt haar zaken nu een stuk beter voor elkaar te hebben. Mijn laatste overboekingen worden telkens snel bijgeschreven. 1:44am overgemaakt, rond 7 uur bijgeschreven.
Dat is goed nieuws. Opname of storting ? Welke tegenrekening bank ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Pistachenootje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:22:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faB144_4Yu52tl_zaNGp2xEiOB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fliRiz6o08rUe14ADnjdo3FY.jpg?f=fotoalbum_large

Behalve alles anders dan een bank transfer nog steeds zo te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
Drardollan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 06:59:
Bij Raisin is de boel weer onder controle aan het komen. Mijn saldo klopt weer en uitbetalen is weer mogelijk. Ze hebben vannacht de boel weer in sync gekregen. Inlog ook gewoon snel zoals altijd.

Hier nog wel het verschijnsel dat de app en site het niet met elkaar eens zijn. De app ziet mn overboeking nog niet, de site al wel. Was gister ook al zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofn6d6vf7nSLJvRidbGB81yzcHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZY8AGPl2tTZiI4mND8T9h3t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiJ0puZ80oYlYIJmusM7PdFEitg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQiK97F1KyswXcWH4xtxmfjW.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door ascent op 04-01-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ascent schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Hier nog wel het verschijnsel dat de app en site het niet met elkaar eens zijn. De app ziet mn overboeking nog niet, de site al wel. Was gister ook al zo.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is al zolang ik mij kan heugen het geval *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:28
Misschien offtopic maar toch even melden, ben al jaren klant van Bigbank en kreeg dit bericht. Ze hebben een terugbetaling overboeking dus naar mijn tegenrekening 2 keer verwerkt ipv 1 keer.

Misschien niet de enige met dit probleem?
Mail bigbank:

Tot onze spijt dienen wij u te informeren dat op 31 december 2023 een technische storing heeft geleid tot de onbedoelde verwerking van een dubbele betaling vanaf uw spaarrekening. Mogelijk heeft u deze onregelmatigheid reeds opgemerkt tijdens het bekijken van uw recente transacties bij uw thuisbank.

Wij verzoeken u vriendelijk om uw medewerking bij het terugstorten van de dubbele betaling naar dezelfde rekening van waaruit deze afkomstig is. De betaling van bedrag is tweemaal op 2 januari 2024 naar uw rekening bij de ING bank overgemaakt. Graag verzoeken wij u dit bedrag eenmaal retour te sturen.

Indien u al de nodige stappen heeft ondernomen om dit bedrag terug te storten, bieden wij onze excuses aan voor enig ongemak dat dit heeft veroorzaakt, en kunt u deze e-mail negeren. Mocht u in de komende dagen een terugbetalingsverzoek van uw thuisbank ontvangen en u heeft al de nodige stappen ondernomen, dan kunt u het terugbetalingsverzoek tevens negeren.

Onze oprechte excuses voor eventueel ongemak dat hierdoor is ontstaan, en wij waarderen uw snelle aandacht voor deze kwestie. Dank u voor uw medewerking.

Mocht u problemen ondervinden of verdere vragen hebben over deze kwestie, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice op 020 2626 962 of antwoord te geven op deze e-mail.

Met vriendelijke groet
,

Hoe zit dit juridisch? Dit is toch een fout van hun?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:09

TFHfony

Professional Weirdo

Otto Jans schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:12:
Misschien offtopic maar toch even melden, ben al jaren klant van Bigbank en kreeg dit bericht. Ze hebben een terugbetaling overboeking dus naar mijn tegenrekening 2 keer verwerkt ipv 1 keer.

Misschien niet de enige met dit probleem?
Mail bigbank:

Tot onze spijt dienen wij u te informeren dat op 31 december 2023 een technische storing heeft geleid tot de onbedoelde verwerking van een dubbele betaling vanaf uw spaarrekening. Mogelijk heeft u deze onregelmatigheid reeds opgemerkt tijdens het bekijken van uw recente transacties bij uw thuisbank.

Wij verzoeken u vriendelijk om uw medewerking bij het terugstorten van de dubbele betaling naar dezelfde rekening van waaruit deze afkomstig is. De betaling van bedrag is tweemaal op 2 januari 2024 naar uw rekening bij de ING bank overgemaakt. Graag verzoeken wij u dit bedrag eenmaal retour te sturen.

Indien u al de nodige stappen heeft ondernomen om dit bedrag terug te storten, bieden wij onze excuses aan voor enig ongemak dat dit heeft veroorzaakt, en kunt u deze e-mail negeren. Mocht u in de komende dagen een terugbetalingsverzoek van uw thuisbank ontvangen en u heeft al de nodige stappen ondernomen, dan kunt u het terugbetalingsverzoek tevens negeren.

Onze oprechte excuses voor eventueel ongemak dat hierdoor is ontstaan, en wij waarderen uw snelle aandacht voor deze kwestie. Dank u voor uw medewerking.

Mocht u problemen ondervinden of verdere vragen hebben over deze kwestie, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice op 020 2626 962 of antwoord te geven op deze e-mail.

Met vriendelijke groet
,

Hoe zit dit juridisch? Dit is toch een fout van hun?
Naast het feit dat je gewoon wettelijk verplicht bent om het terug te storten, is het natuurlijk ook gewoon nog eens moreel verwerpelijk om het bedrag te houden.
Verplichting om terug te betalen
Dat de bank het geld overmaakt, wil niet zeggen dat de ontvanger het zomaar mag houden. Er is eigenlijk sprake van een onverschuldigde betaling. Op basis van artikel 6:203 Burgerlijk Wetboek is de ontvanger verplicht om het onverschuldigde geldbedrag terug te geven. De ontvanger moet dit zelf doen, de bank is niet verplicht om het geld van de rekening van de ontvanger te halen. In het beste geval doet de ontvanger hier niet moeilijk over en stort hij het verkeerd betaalde bedrag gewoon terug.

[ Voor 12% gewijzigd door TFHfony op 04-01-2024 09:17 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:28
TFHfony schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Naast het feit dat je gewoon wettelijk verplicht bent om het terug te storten, is het natuurlijk ook gewoon nog eens moreel verwerpelijk om het bedrag te houden.

[...]
Duidelijk verhaal.

Danku :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Drardollan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 06:59:

M'n overboeking van de kwartaalrente 48 uur geleden zie ik nog steeds niet verwerkt, maar dat zou vandaag nog kunnen natuurlijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pdukers schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:14:
[...]

Ik had gisteren dezelfde ervaring met Banca Progetto.

CKV echter is qua doorlooptijd een drama. Rekening aanvraag staat al bijna 1 week in de wacht.
Ik wacht hier inmiddels al 3 weken, en al die tijd rendeert het spaargeld natuurlijk niet. Schiet ook niet op zo.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-07 11:58
Rente van december is ook nog niet bijgeschreven door CKV...
Hopelijk zijn ze nu sneller dan vorige maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 22:31
brama schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Ik wacht hier inmiddels al 3 weken, en al die tijd rendeert het spaargeld natuurlijk niet. Schiet ook niet op zo.
Hier ook al 3 weken. Geen enkele deposito aanvraag of aanvraag voor een spaarrekening wordt doorgezet door Raisin. Na 20 belletjes denken ze dat mijn account is vast gelopen. De technische dienst moet het oplossen, niks meer van gehoord.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

gratiz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Hier ook al 3 weken. Geen enkele deposito aanvraag of aanvraag voor een spaarrekening wordt doorgezet door Raisin. Na 20 belletjes denken ze dat mijn account is vast gelopen. De technische dienst moet het oplossen, niks meer van gehoord.
Bij mij ging aanvragen CKV (spaar) tot nu toe voorspoedig. Aanvragen en aanmaken was in no time gedaan. Geld is nu onderweg naar Raisin, verwacht dat dat vandaag aankomt en dan kijken hoe snel het bij CKV is. Ik moet nog wel een adresbewijs versturen, die krijg ik vandaag/morgen en zal deze direct online doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdJtA
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 15:51
brama schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Gaat duidelijk iets niet goed bij en/of tussen Raisin en CKV. Bij Raisin gaven ze me aan dat na het doorsturen de partnerbank in principe 4 (werk)dagen heeft om de aanvraag te beoordelen.

Misschien hebben ze bij CKV spijt van de renteverhoging :+ . In ieder geval kunnen ze blijkbaar het aantal aanvragen niet (goed) aan. Bij mij werd zoals eerder gemeld het geld opeens weer beschikbaar op mijn Raisin-rekening afgelopen dinsdag terwijl de aanvraag op 28 december al was doorgestuurd naar CKV. Heb toen het geld maar terug geboekt naar mijn reeds actieve spaarrekening.

Nu is Raisin alleen nog aan het uitzoeken hoe ze de aanvraag die nog in behandeling staat moeten verwijderen. Weet niet wat er nu zou gebeuren als ik een ander product wil aanvragen of geld wil opnemen van mijn spaarrekening maar vermoed dat de CKV-aanvraag daar weleens voor problemen kan gaan zorgen.

Vervallen aanvragen in behandeling na een bepaalde tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Drardollan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:12:
[...]

Dat is al zolang ik mij kan heugen het geval *O*
Ik weet ook niet zo goed hoe ik 't moet lezen in de app. Je kunt "pending transfer" zien als "wacht tot klant (ik) het overmaak naar raisin" of "wacht tot raisin 't overmaakt naar orange (in dit geval)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:50
ascent schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Ik weet ook niet zo goed hoe ik 't moet lezen in de app. Je kunt "pending transfer" zien als "wacht tot klant (ik) het overmaak naar raisin" of "wacht tot raisin 't overmaakt naar orange (in dit geval)"
Pending transfer wil zeggen dat dit geld gereserveerd is en onderweg is naar de bank waar je een rekening of deposito hebt aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
JdJtA schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Gaat duidelijk iets niet goed bij en/of tussen Raisin en CKV. Bij Raisin gaven ze me aan dat na het doorsturen de partnerbank in principe 4 (werk)dagen heeft om de aanvraag te beoordelen.

Misschien hebben ze bij CKV spijt van de renteverhoging :+ . In ieder geval kunnen ze blijkbaar het aantal aanvragen niet (goed) aan. Bij mij werd zoals eerder gemeld het geld opeens weer beschikbaar op mijn Raisin-rekening afgelopen dinsdag terwijl de aanvraag op 28 december al was doorgestuurd naar CKV. Heb toen het geld maar terug geboekt naar mijn reeds actieve spaarrekening.

Nu is Raisin alleen nog aan het uitzoeken hoe ze de aanvraag die nog in behandeling staat moeten verwijderen. Weet niet wat er nu zou gebeuren als ik een ander product wil aanvragen of geld wil opnemen van mijn spaarrekening maar vermoed dat de CKV-aanvraag daar weleens voor problemen kan gaan zorgen.

Vervallen aanvragen in behandeling na een bepaalde tijd?
Ik heb mijn aanvraag zojuist gecanceld, duurde me allemaal te lang.. zodra ik het naar mijn tegenrekening kan boeken gaat het richting Openbank (voor 3,65% dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:31
CKV is met alles heel traag , Mischien wel een verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tije
  • Laatst online: 17-12-2024
Helaas kan ik al de hele ochtend niet inloggen bij Raisin, gisteren werkte het soms.
Geld staat momenteel niet bij Raisin, maar bij partnerbanken via Raisin.
Raisin is gewoon bereikbaar en heb vanochtend een medewerker gesproken. Ze geven aan dat er problemen zijn met het inlogsysteem, maar wat de problemen zijn kon de medewerker niet zeggen. Ik heb gevraagd of er sprake is van een hack, dat werd ontkend.
Mocht een platform zoals Raisin zijn gehackt, en geld verdwenen, worden tegoeden dan vergoed vanuit het DGS?

[ Voor 5% gewijzigd door Tije op 04-01-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

.

[ Voor 197% gewijzigd door sanook op 04-01-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tije
Op het moment niet, maar er zijn verschillende scenario's denkbaar:
1. Geld staat wel op de Raisin rekening, bijvoorbeeld tijdens wachten op opening rekening bij partnerbank.
2. Een hacker krijgt toegang tot een Raisin account en kan geld wegboeken van een partnerbank.

Los van deze scenario's ben ik überhaupt benieuwd hoe het DGS werkt bij een hack, waardoor tegoeden verdwijnen (dus ook buiten Raisin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Tije schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Op het moment niet, maar er zijn verschillende scenario's denkbaar:
1. Geld staat wel op de Raisin rekening, bijvoorbeeld tijdens wachten op opening rekening bij partnerbank.
2. Een hacker krijgt toegang tot een Raisin account en kan geld wegboeken van een partnerbank.

Los van deze scenario's ben ik überhaupt benieuwd hoe het DGS werkt bij een hack, waardoor tegoeden verdwijnen (dus ook buiten Raisin).
Allemaal doem scenario's, heeft geen zin om je daar druk over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Tije schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:32:
Helaas kan ik al de hele ochtend niet inloggen bij Raisin, gisteren werkte het soms.
Geld staat momenteel niet bij Raisin, maar bij partnerbanken via Raisin en ik maak me enigszins zorgen. Raisin is gelukkig gewoon bereikbaar en heb vanochtend een medewerker gesproken. Ze geven aan dat er problemen zijn met het inlogsysteem, maar wat de problemen zijn kon de medewerker niet zeggen. Ik heb gevraagd of er sprake is van een hack, dat werd ontkend.
Mocht een platform zoals Raisin zijn gehackt, en geld verdwenen, worden tegoeden dan vergoed vanuit het DGS?
Ik kan al sinds gistermiddag weer prima inloggen en transacties beginnen ook weer te lopen. Alles tot en met dinsdag is ondertussen verwerkt hier.

Verder denk ik dat je wat minder gestressed moet doen. Al zou Raisin gehackt zijn dan zou het enkel om de frontend gaan. Die praat echt niet direct met de partnerbanken. Daar zitten weet ik hoeveel lagen beveiliging tussen. Natuurlijk is de kans nooit 0, maar ik acht de kans wel behoorlijk richting 0 dat er geld zou verdwijnen. Dat zou dan voor het eerst in de EU zijn dat dat gebeurd denk ik.

En vergeet vooral niet dat Raisin een bank is en niet een simpel platform. Daar gelden nogal hoge eisen voor qua beveiliging en opzet van de systemen. Het is echt niet dat ze met 1 servertje aan het internet hangen waar alles op gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Tije schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:32:
Geld staat momenteel niet bij Raisin, maar bij partnerbanken via Raisin en ik maak me enigszins zorgen.
...
De inlogproblemen zijn er al meerdere dagen en worden ook al zo lang hier gemeld, dus dat mag geen verrassing zijn. (al hebben ze https://www.raisin.nl/storingen-onderhoud/ ergens vanmorgen aangepast en alles zou nu goed zijn ... ??)

Maak je je ook direct zorgen als ING/SNS/ABN/Rabo er weer eens uit ligt?

Waarom stel je de vraag betreffende hacken en verdwenen geld alleen over Raisin? Normaliter staat er helemaal geen geld bij Raisin - daar staat alleen heel tijdelijk geld dat onderweg is tussen je tegenrekening en/of je spaarproducten.

Heb je diezelfde vraag ook al gesteld over je huisbank? Bij je thuisbank staat geld dat je dagelijks nodig hebt en dan is de urgentie veel hoger ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

En al dat gezeik voor een paar tienden procentjes... Als je ruim meer dan 20k hebt dan snap ik het nog maar misschien is een wandeling in het bos een betere investering dan hier op een forum klagen over de verwerkingsduur van een of ander platform. (Beetje flauw, ik weet het) Maar als ik dit lees heb ik al direct geen zin in Raisin. Maar ik heb dan ook geen 20k + geef ik toe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
GroteVoet459 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:44:
[...]

De inlogproblemen zijn er al meerdere dagen en worden ook al zo lang hier gemeld, dus dat mag geen verrassing zijn. (al hebben ze https://www.raisin.nl/storingen-onderhoud/ ergens vanmorgen aangepast en alles zou nu goed zijn ... ??)
Ik ervaar in ieder geval al zo'n 24 uur geen storingen meer. Inloggen gaat gewoon snel en soepel, zowel via de site als de app. Maar dat is natuurlijk niet maatgevend voor alle klanten.
Maak je je ook direct zorgen als ING/SNS/ABN/Rabo er weer eens uit ligt?

Waarom stel je de vraag betreffende hacken en verdwenen geld alleen over Raisin? Normaliter staat er helemaal geen geld bij Raisin - daar staat alleen heel tijdelijk geld dat onderweg is tussen je tegenrekening en/of je spaarproducten.

Heb je diezelfde vraag ook al gesteld over je huisbank? Bij je thuisbank staat geld dat je dagelijks nodig hebt en dan is de urgentie veel hoger ...
Men lijkt zich niet te realiseren dat je met/via Raisin te maken hebt met een andere manier van bankieren dan we in NL gewoon zijn. Transacties duren zoals vanouds 2 tot 3 dagen normaliter, iets wat vroeger in NL ook was maar sinds de komst van Instant Payments lijkt men dit volledig vergeten te zijn.

Snap niet zo goed waarom mensen sparen in het buitenland en zich vervolgens druk maken als iets een dagje duurt. Dat is inherent aan wat je aan het doen bent. Als je dat slecht trekt dan kan je beter je geld lekker bij je huisbank laten staan. Het is ook niet voor niets dat hier in het topic al sinds jaar en dag geadviseerd wordt om je spaargeld op te delen en een deel bij je huisbank, een deel bij een bank met Instant Payment zoals LPB of Bunq en een deel via een platform als Raisin weg te zetten. Omdat het nu eenmaal wel eens een paar dagen tot een week kan duren voor je geld van verzender tot ontvanger geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tije
Mijn stresslevel valt gelukkig mee, maar ik begrijp uit jullie reacties dat het anders overkomt.

Ik ben ervan bewust dat Raisin een banklicentie heeft, onder het Duitse DGS valt (voor tegoeden bij Raisin, partnerbanken uiteraard bij het land waar deze gevestigd zijn), en dat de eisen qua beveiliging hoog zijn (dat ze geen MFA hebben valt me wel wat tegen en de mTan via SMS kan wat mij betreft beter).
Verder weet ik dat de kans op een hack bijzonder klein is, maar niet uitgesloten. Ook ben ik bekend met de werking van Raisin - dat het geen 'gewone' bank is met snelle verwerkingstijden, daarvoor heb ik tegoeden bij mijn huisbank.

Mijn vraag wat de werking is van het DGS is bij een hack geldt niet alleen voor Raisin, maar ook voor andere banken (dus ook mijn huisbank, of andere spaarbanken).
Deze storing bij Raisin roept wat vragen op, that's all.

[ Voor 8% gewijzigd door Tije op 04-01-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 479106 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:51:
En al dat gezeik voor een paar tienden procentjes... Als je ruim meer dan 20k hebt dan snap ik het nog maar misschien is een wandeling in het bos een betere investering dan hier op een forum klagen over de verwerkingsduur van een of ander platform. (Beetje flauw, ik weet het) Maar als ik dit lees heb ik al direct geen zin in Raisin. Maar ik heb dan ook geen 20k + geef ik toe
Maar dat is toch ook je goed recht?

Raisin is een betrouwbaar en groot platform is wat enkel zaken doet met gerenommeerde banken die onder het DGS vallen. Er is werkelijk nergens een woord van kritiek te vinden op Raisin van mensen met verstand van zaken (dus niet dit topic of X, met alle respect). Er zijn ook geen verhalen bekend uit het verleden over problemen en de opzet van Raisin is dusdanig dat ze weinig tot geen tegoeden van klanten hebben staan. Ze verdienen hun geld middels provisie en zijn niet vatbaar voor een bankrun bijvoorbeeld. Telefonisch zijn ze in principe altijd goed bereikbaar en ze hebben alle papiertjes en vergunningen voor elkaar.

Raisin levert meer geld op als je spaart, ook als je 100 euro wegzet. Maar het brengt ook wat vervelende zaken mee zoals tragere verwerking. Het lijkt wat dat betreft een beetje op beleggen, dat is ook geen instant geld verschuiven.

Maar als het je niets lijkt dan zoek je toch een alternatief? Er zijn er voldoende, ook met rentes die richting Raisin gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik heb inmiddels besloten om voor dit jaar de auto de deur uit te doen en een scooter te kopen.

Ik betaal nu gemiddeld 200 euro per maand inclusief benzine voor een 16 jaar oud barrel waarvan de verwarming stuk is.

Momenteel kost de auto mij 2,400 euro per jaar exclusief APK en enige beurten, een dikke maand salaris per jaar voor dat oude kreng.

aanschaf van een tweedehands scootertje met een jaar verzekering en benzine. is 1280 euro als ik uit ga van 40 euro benzine per maand wat waarschijnlijk veelste veel is. Scheeld toch weer zo`n 1000 euro voor mijn spaardoel van 2024 om 10k euro gespaard te krijgen.

Over 1 a 2 jaar kijk ik dan wel weer naar een tweedehandse kleine toyota aygo oid.

Eerst even alles zetten om 10k spaargeld zien te verkrijgen voor 2024.
Iemand anders die zulke stappen onderneemt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GroteVoet459
Anoniem: 479106 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:51:
Maar als ik dit lees heb ik al direct geen zin in Raisin.
Als mensen zich gewoon inlezen dan is bijna alles waar hier over geklaagd wordt mosterd na de maaltijd.
  1. Internationaal bankverkeer is vooralsnog geen Instant Payment en je bent je geld voor bijna elke transactie een werkdag kwijt. Huisbank-Raisin-Partnerbank is dus minimaal 2 werkdagen
  2. Als je probeert direct mee te liften met een (ver)nieuw(d) populair product, zoals nu CVK, dan is het niet meer dan logisch dat er extra verwerkingstijd is. Daarom open je een vrij opneembare rekening bij een nieuwe bank met een minimaal bedrag
Dat Raisin nu de afgelopen dagen een technische storing heeft gehad is voor zover ik me kan herinneren een uitzondering, zeker afgezet tegen de veelvuldige storingen bij de Nederlandse grootbanken. Ik ben er al een paar jaar klant, tot volle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Tije schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:54:
Mijn vraag wat de werking is van het DGS is bij een hack geldt niet alleen voor Raisin, maar ook voor andere banken (dus ook mijn huisbank, of andere spaarbanken).
Zonder het op te zoeken zou ik zeggen: ja. Ik zou niet weten waarom niet namelijk. Ik kan geen situatie bedenken waarin dit niet zou zijn.

Maar ook al zou het niet zo zijn, je geld staat niet bij Raisin. De partnerbanken zijn er ook nog en die zijn ook niet gek. Als die ineens giga veel boekingen vanuit Raisin zouden zien dan doen ze de deur echt wel even dicht.
Deze storing bij Raisin roept wat vragen op, that's all.
Wat eigenlijk gek is, want een storing bij Rabo of ING (wat schering en inslag is) roept enkel irritatie op bij de meeste mensen. Raisin is vanaf het begin duidelijk geweest over problemen, de melding heeft er dinsdag en woensdag de hele dag gestaan.

Pagina: 1 ... 20 ... 149 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling