• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

SanookH

_/-\o_

Frankenstein schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:14:
Leuk die verhoginkjes. Maar waarom gaat er (bijna) niks over Advanzia heen... :D
Genoeg mensen die niet genoeg hebben aan Advanzia.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-09 18:10
SanookH schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:22:
[...]

Genoeg mensen die niet genoeg hebben aan Advanzia.
En die mensen hebben allemaal een Raisin-actie rekening?

Neen. Vrijwel al het vrij opneembare spaargeld staat op rekeningen met een lagere rentevoet. En er wordt ook veel kort opneembaar vast weggezet tegen minder dan de 3,5 of 4% van Advanzia...

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:49
Frankenstein schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:54:
...
Neen. Vrijwel al het vrij opneembare spaargeld staat op rekeningen met een lagere rentevoet. En er wordt ook veel kort opneembaar vast weggezet tegen minder dan de 3,5 of 4% van Advanzia...
Met 90% van het spaargeld bij de grootbanken is dat zeker correct. Zolang de korte deposito rente lager is dan waar ik nog vrij opneembaar kan sparen tegen een betere rente zet ik nu even geen geld vast. Maar zodra mijn actie rentes aflopen ga ik dat wel weer doen. Het is even niet anders. Een verlengingsaanbod van de actie rentes zou ik wel waarderen.

• Frankenstein
W1ck1e schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Met 90% van het spaargeld bij de grootbanken is dat zeker correct. Zolang de korte deposito rente lager is dan waar ik nog vrij opneembaar kan sparen tegen een betere rente zet ik nu even geen geld vast. Maar zodra mijn actie rentes aflopen ga ik dat wel weer doen. Het is even niet anders. Een verlengingsaanbod van de actie rentes zou ik wel waarderen.
Als mijn Advanzia 3,5% afloopt zet ik het ff bij Garanti 3% en binnen de maand staat het weer bij Advanzia. Consors 3,4% kan ook, maar meet gedoe.

Inderdaad, tot kort vast of "lang flexibel vast" meer oplevert.

Als Rabo "lang flexibel vast" (Doelsparen) verhoogd breek ik mijn 15 jaar vast mogelijk ook gratis open. Hoewel, bij Advanzia kan ik ook niet onbeperkt parkeren...

• SanookH
  • Nu online

SanookH

_/-\o_

.

[ Voor 101% gewijzigd door SanookH op 27-07-2026 09:30 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:36
Is dit gek?

Ik probeer bij Raising een deposito te openen bij Banco Piu tegen 2.56%. Dat is het percentage in het overzicht en het percentage dat verschijnt op het aanvraagformulier als vertrekpunt.

Zodra de aanvraag is afgerond en de aanvraag staat te wachten op binnenkomend geld zir dat het percentage plotseling 2.4% (2.41% effectief) is geworden terzijl een nieuwe aanvraag opnieuw tegen 2.56% kan worden afgehandeld. Heeft iemand dit al eerder gezien en zo ja, wat is het uiteindelijke percentage?

Raisin is telefonisch niet echt bereikbaar. Ik heb de aanvraag voor het deposito voorlopig maar terug getrokken - ik ben niet zo van negatieve verrassingen.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:19:
Is dit gek?

Ik probeer bij Raising een deposito te openen bij Banco Piu tegen 2.56%. Dat is het percentage in het overzicht en het percentage dat verschijnt op het aanvraagformulier als vertrekpunt.

Zodra de aanvraag is afgerond en de aanvraag staat te wachten op binnenkomend geld zir dat het percentage plotseling 2.4% (2.41% effectief) is geworden terzijl een nieuwe aanvraag opnieuw tegen 2.56% kan worden afgehandeld. Heeft iemand dit al eerder gezien en zo ja, wat is het uiteindelijke percentage?

Raisin is telefonisch niet echt bereikbaar. Ik heb de aanvraag voor het deposito voorlopig maar terug getrokken - ik ben niet zo van negatieve verrassingen.
Is dat in het aanvraag document zelf? De rente voor dat deposito is pas vandaag van 2.4% naar 2,56% gegaan dus wellicht dat er voor die weergave incorrect nog het oude percentage wordt getoond.

• DjoeC
Novax schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:38:
[...]
Is dat in het aanvraag document zelf? De rente voor dat deposito is pas vandaag van 2.4% naar 2,56% gegaan dus wellicht dat er voor die weergave incorrect nog het oude percentage wordt getoond.
Ja, in het aanvraagdocument zelf...... Maar goed, dan probeer ik het tegen de avond nog wel een keer. Jammer dat het wel 1 dag geld kost want het te storten bedrag zal zometeen wel bij Raisin binnenkomen :X

• W1ck1e
DjoeC schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:19:
...

Ik probeer bij Raising een deposito te openen bij Banco Piu tegen 2.56%. ...
Is 3,1% voor 12 maanden bij YapiKredi geen optie ?

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

frapex

got r00t

DjoeC schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:07:
[...]

Ja, in het aanvraagdocument zelf...... Maar goed, dan probeer ik het tegen de avond nog wel een keer. Jammer dat het wel 1 dag geld kost want het te storten bedrag zal zometeen wel bij Raisin binnenkomen :X
Mijn ervaring met Raisin is dat de nieuwe rentes na 12.00 uur actief worden.

[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 27-07-2026 12:43 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• DjoeC
frapex schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:39:
[...]

Daar lijkt t op (wel vreemd dat ze dat dan niet aangeven). Nieuwe poging gedaan en die staat wel correct in t dashboard.

• DjoeC
W1ck1e schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Is 3,1% voor 12 maanden bij YapiKredi geen optie ?
Ja, maar 12 maanden is voor dit geld "te lang" en de 3 maanden 3.3% is ook wel aardig maar da's dan voor RC....

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-09 11:55
Ik wil mijn geld voor maximaal 6 maanden vastzetten, flexibel mag ook.

Nu twijfel ik tussen Santander en Garanti. Wie heeft er ervaring met beide banken en zit er echt verschil in of kan ik gewoon de hoogste rente pakken? Beide zweven rond de 3%
edit:
Kom nu ook Advanzia tegen, is die beter/slechter dan die 2 hierboven?

[ Voor 20% gewijzigd door empowerfreedom op 27-07-2026 13:37 ]

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
empowerfreedom schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:33:
Ik wil mijn geld voor maximaal 6 maanden vastzetten, flexibel mag ook.

Nu twijfel ik tussen Santander en Garanti. Wie heeft er ervaring met beide banken en zit er echt verschil in of kan ik gewoon de hoogste rente pakken?
Hoogste rente (flexibel) op dit moment heb jij bij Advanzia. Verschil Santander / Garanti is dat Santander betaalt rente per maand uit en Garanti per 1 Januari of als jij de rekening afsluit.

• empowerfreedom
Harbo schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:38:
[...]

Hoogste rente (flexibel) op dit moment heb jij bij Advanzia. Verschil Santander / Garanti is dat Santander betaalt rente per maand uit en Garanti per 1 Januari of als jij de rekening afsluit.
Oke dus het meeste haal je eruit door Advanzia te nemen voor 3 maanden (3,9%) en daarna na die 3 maanden naar Santander te gaan? Want de kans dat die onder de 3% zakken over 3 maanden is wel erg klein toch?

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
empowerfreedom schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:46:
[...]

Oke dus het meeste haal je eruit door Advanzia te nemen voor 3 maanden (3,9%) en daarna na die 3 maanden naar Santander te gaan? Want de kans dat die onder de 3% zakken over 3 maanden is wel erg klein toch?
Als jij nog deze week Advanzia opent, maar na 1 augustus E 5000 (of meer) daar stort, pak jij 4 maanden, 3,97% ipv 3 maanden. Daarna heb jij ook de kans dat Advanzia na afloop weer 3 maanden verlengt.

• empowerfreedom
Harbo schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:50:
[...]

Als jij nog deze week Advanzia opent, maar na 1 augustus E 5000 daar stort, pak jij 4 maanden, 3,97% ipv 3 maanden. Daarna heb jij ook de kans dat Advanzia na afloop weer 3 maanden verlengt.
Het openen duurt vast ook wel een paar dagen, voordat je er echt gebruik van kan maken. En dat na 1 augustus, mag dat dan ook bijvoorbeeld 10 augustus zijn? Mijn geld staat nu nog in een deposito dat 9-8 afloopt. Of krijg je dan 3 maanden en 20 dagen?

• W1ck1e
empowerfreedom schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Het openen duurt vast ook wel een paar dagen, voordat je er echt gebruik van kan maken. En dat na 1 augustus, mag dat dan ook bijvoorbeeld 10 augustus zijn? Mijn geld staat nu nog in een deposito dat 9-8 afloopt. Of krijg je dan 3 maanden en 20 dagen?
In de maand dat je de 5000 euro hebt of overschrijdt krijg je nog tot het eind van die maand de actie rente, en vervolgens nog 3 maanden. Meer informatie in het Advanzia topic
Je kunt wel de rekening al eerder openen, en wat test stortingen en opnames doen, zodat je alles up'n'running hebt op het moment dat je depoito vrijkomt.

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 27-07-2026 14:01 ]

• empowerfreedom
W1ck1e schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:58:
[...]

In de maand dat je de 5000 euro hebt of overschrijdt krijg je nog tot het eind van die maand de actie rente, en vervolgens nog 3 maanden. Meer informatie in het Advanzia topic
Je kunt wel de rekening al eerder openen, en wat test stortingen en opnames doen, zodat je alles up'n'running hebt op het moment dat je depoito vrijkomt.
Oke dus eerder is wel beter, maar ook al loop ik 10 dagen mis dan is het nog steeds het meeste. Fijn dit topic :D

• Frankenstein
empowerfreedom schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:46:
[...]

Als het verschil zo groot is, dan zou ik, na afloop van de Advanzia actierente, even parkeren bij een actierente elders. Bijvoorbeeld Garanti, omdat deze snel opent, snel sluit en na sluiten, net als Advanzia, meteen weer opnieuw te openen is tegen actierente.

Zo lang Advanzia (of een andere bank) de hoogste rente vergoedt, boek ik daar geen saldo meer af voor ik opdracht tot sluiten van de rekening geef. Immers, ik loop dan rente mis en Advanzia (en de meeste banken) boeken bij het sluiten van de rekening ook het openstaande saldo en opgebouwde rente over naar de tegenrekening. (Als ze dit niet doen, dan sluiten ze de rekening niet, en staat er in de voorwaarden dat de rekenhouder het saldo geheel af moet boeken voordat de bank tot sluiting over kan gaan).

[ Voor 30% gewijzigd door Frankenstein op 27-07-2026 14:22 ]

• DjoeC
frapex schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:39:
[...]

Hmm, net ingelogd om de status te bekijken, staat ie op " in behandeling 2.4%"... Dat na 12:00 werkt dus ook niet (goed)........ Ik heb de transactie maar weer ingetrokken.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-09 17:02
empowerfreedom schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Oke dus eerder is wel beter, maar ook al loop ik 10 dagen mis dan is het nog steeds het meeste. Fijn dit topic :D
Let wel: als je ná 1 augustus bij Advanzia €5000 stort, dan krijg je de actierente van dát moment. Die kan hetzelfde zijn, maar ook lager (of hoger) zijn dan de 3.97% die nu geldt. Dus 100% zekerheid over precies welke rente je dan krijgt heb je nu niet. Vanaf 1 augustus zullen we weten wat de nieuwe actierente is.

• empowerfreedom
Coffeeroam schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Let wel: als je ná 1 augustus bij Advanzia €5000 stort, dan krijg je de actierente van dát moment. Die kan hetzelfde zijn, maar ook lager (of hoger) zijn dan de 3.97% die nu geldt. Dus 100% zekerheid over precies welke rente je dan krijgt heb je nu niet. Vanaf 1 augustus zullen we weten wat de nieuwe actierente is.
En als ik vandaag de rekening open, 5k stort (oftewel 100% zeker de rente heb) en dan 10 augustus 10k bijstort (15k totaal dan). Dan krijg ik vanaf 10-8 over dat hele bedrag van 15k de 3,96 he?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:37
empowerfreedom schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:49:
[...]

En als ik vandaag de rekening open, 5k stort (oftewel 100% zeker de rente heb) en dan 10 augustus 10k bijstort (15k totaal dan). Dan krijg ik vanaf 10-8 over dat hele bedrag van 15k de 3,96 he?
Ja, maar je actierente loopt dan een deel van juli, augustus, september, oktober (volledig). Dus 3 maanden en een klein beetje.
Stort je de eerste 5k op 10 augustus dan krijg je de actierente voor meer dan de helft van augustus, september, oktober, november (volledig). Dus iets meer dan 3,5e maand. Daarom ook de eerdere opmerking dat je beter nu kunt openen en dan 1 aug 5k(+) overmaken, dan heb je bijna 4 maanden de actierente.

Je moet dus zelf inschatten of je denkt dat ze de rente verlagen en of incl. verlaging je uiteindelijk minder rente krijgt over meer dagen die hogere rente (ten opzichte van waar het nu staat / later staat).

• W1ck1e
RobertMe schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:51:
...
Je moet dus zelf inschatten of je denkt dat ze de rente verlagen en of incl. verlaging je uiteindelijk minder rente krijgt over meer dagen die hogere rente (ten opzichte van waar het nu staat / later staat).
Dit gokken met sparen is toch veel leuker dan sparen bij de grootbanken ;)

• brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:58
Jelle Steenbergen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:14:
[...]

Deze Nationale Nederlanden betaalrekening actie is nadat het afliep op 16 juli aangepast en verlengd t/m 31 augustus.

https://www.nn.nl/Particulier/Betalen/Tarieven/Actievoorwaarden-Betalen-6-maanden-en-100-euro.htm
Nu 6 ipv 12 maanden gratis, groter cadeau, maar ook een minimum storting,
Deel van de nieuwe voorwaarden:

[...]
https://www.nn.nl/Particulier/Betalen/Tarieven/Actievoorwaarden-Zomeractie-Betalen.htm

Geen toeslag bij betalen of opnemen buiten EU. Hiermee wordt de actie nog iets aantrekkelijker voor sommigen.

• Novax
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Hmm, net ingelogd om de status te bekijken, staat ie op " in behandeling 2.4%"... Dat na 12:00 werkt dus ook niet (goed)........ Ik heb de transactie maar weer ingetrokken.
Elk nadeel heb zijn voordeel. Vandaag is FIM Bank uit Malta met 2,68% voor 6 maanden het hoogste bij Raisin zonder bronbelasting boven Banca Più. Nu is daar natuurlijk ook de vraag of die verhoging in de aanvraag correct wordt meegenomen, oude percentage was 2,43%.

Die 2,68% voor 6 maanden is overigens hoger dan wat FIM Bank via hun eigen www.easisave.com platform heeft, daar is 6 maanden 2,60%

• DjoeC
Novax schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Elk nadeel heb zijn voordeel. Vandaag is FIM Bank uit Malta met 2,68% voor 6 maanden het hoogste bij Raisin zonder bronbelasting boven Banca Più. Nu is daar natuurlijk ook de vraag of die verhoging in de aanvraag correct wordt meegenomen, oude percentage was 2,43%.

Die 2,68% voor 6 maanden is overigens hoger dan wat FIM Bank via hun eigen www.easisave.com platform heeft, daar is 6 maanden 2,60%
Inderdaad ;) En die aanvraag staat wel met het "correcte" percentage. Dus ergens zit er vast een hikje in het Banca Più proces.

<aanvulling>
Schiet mij maar lek..... 2,68% bij inschieten van de aanvraag en bij controle na aanvraag. Uitgelogd en net opnieuw ingelogd:
In behandeling: Rentetarief 2,43% p.j. Huidige rente. Kan afwijken van de rente na opening

[ Voor 16% gewijzigd door DjoeC op 28-07-2026 11:35 ]

• ocn
  • Laatst online: 01-09 15:25

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Viper® schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:48:
Moet je voor een rekening bij BigBank nou via Amp een persoonlijke afspraak maken voor verificatie? Dat is toch zo 2000
Probeer ook een rekening te openen bij Bigbank. Wel bijzonder dat er iemand langs mijn huis komt voor identificatie. Denk niet dat Bigbank geld aan mij gaat verdienen op deze manier 8)7 meeste mensen uit dit topic stallen hun geld na de eerste 6 actiemaanden toch weer ergens anders.

[ Voor 10% gewijzigd door ocn op 28-07-2026 15:54 ]

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:28
Avarda Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,06% p.j. naar 2,15% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 29.07.2026.

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:49
ocn schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:53:
[...]

... Wel bijzonder dat er iemand langs mijn huis komt voor identificatie. ...
AMP is 1 van de diensten die gerechtigd zijn om paspoorten en id-kaarten te bezorgen waarbij zij de identiteit van de houder moeten vaststellen en vorige documenten, indien nog nodig, door hen ingenomen moeten worden. Mogelijk beter dan je biometrische data, met je toestemming voor training van AI-modellen in een cloud hebben rondhangen.

• ocn
  • Laatst online: 01-09 15:25

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

rindertb schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:29:
[...]

AMP is 1 van de diensten die gerechtigd zijn om paspoorten en id-kaarten te bezorgen waarbij zij de identiteit van de houder moeten vaststellen en vorige documenten, indien nog nodig, door hen ingenomen moeten worden. Mogelijk beter dan je biometrische data, met je toestemming voor training van AI-modellen in een cloud hebben rondhangen.
Ik zeg niet dat het slecht is. Ik zeg dat het duur is, voor klanten die vooral komen voor de actierente, en daarna doorhoppen naar de volgende bank met actierente. Sterker nog, ik denk dat ze meer geld aan mij kwijt zullen zijn voor de identificatie dan dat ik aan rente ga verdienen 😂

[ Voor 8% gewijzigd door ocn op 28-07-2026 19:51 ]

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-08 17:57
brabosnol1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:16:
[...]

https://www.nn.nl/Particulier/Betalen/Tarieven/Actievoorwaarden-Zomeractie-Betalen.htm

Geen toeslag bij betalen of opnemen buiten EU. Hiermee wordt de actie nog iets aantrekkelijker voor sommigen.
Klopt! Heb net een USA online betaling gedaan in dollars. Omrekenen zonder enige opslag, netjes.

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-09 18:45
Sinds een aantal dagen is bekend dat Rabobank een aantal rentes gaat verhogen (Doelsparen niet). Nog niet gelezen hier, daarom bij deze.

Bv. Reguliere spaarrekening van 1.4 naar 1.5 tot 10.000.

https://www.rabobank.nl/particulieren/sparen/alles-over-rente/rentewijziging

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

thegreenhunter schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:10:
Sinds een aantal dagen is bekend dat Rabobank een aantal rentes gaat verhogen (Doelsparen niet). Nog niet gelezen hier, daarom bij deze.

Wow.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• SanookH
  • Nu online

SanookH

_/-\o_

Datisraar schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Klopt! Heb net een USA online betaling gedaan in dollars. Omrekenen zonder enige opslag, netjes.
Jammer dat dat nog niet meetelt voor de voorwaarden om de 100 euro bonus te krijgen (als je een nieuwe rekening geopend hebt).

[ Voor 45% gewijzigd door SanookH op 28-07-2026 22:02 ]

• Geen12
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-09 11:54
Ik heb ruim 3 weken geleden de woonplaats-verklaring naar Consorsbank gestuurd per mail. Netjes een automatische ontvangstbevestiging ontvangen, maar geen reactie. Ook na een herinneringsmail vorige week ontvang ik geen reactie. Weet iemand hoe ik het proces kan versnellen?

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:57

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Geen12 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:05:
Ik heb ruim 3 weken geleden de woonplaats-verklaring naar Consorsbank gestuurd per mail. Netjes een automatische ontvangstbevestiging ontvangen, maar geen reactie. Ook na een herinneringsmail vorige week ontvang ik geen reactie. Weet iemand hoe ik het proces kan versnellen?
Na enkele dagen stuurde ik een herinnering en daarna een bevestiging en akkoord ontvangen. Dat was 1 maand geleden.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:13
Nou, bijna 5 euro meer rente dit jaar. Helaas heeft die 1,50% wel een opdrijvend effect op de gemiddelde rentestand voor Box3 over 2026, zodat het nadeel waarschijnlijk groter is dan het voordeeltje.

• DjoeC
TanteBeth schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:53:
[...]

Nou, bijna 5 euro meer rente dit jaar. Helaas heeft die 1,50% wel een opdrijvend effect op de gemiddelde rentestand voor Box3 over 2026, zodat het nadeel waarschijnlijk groter is dan het voordeeltje.
Ja, dat gaat zeker verschil maken. Het percentage voor spaargeld staat "voorlopig" op 1.28%, laat dan nou 2.5% (bijna het dubbele) worden dan heb je over je 5 euro 12,50 cent bijtelling. Dan betaal je in de hoogste schaal (afgerond) 6 cent extra belasting. Ofwel, je hebt nog steeds (afgerond) 4,94 euro extra vanwege die rente verhoging.....

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:10
DjoeC schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Ja, dat gaat zeker verschil maken. Het percentage voor spaargeld staat "voorlopig" op 1.28%, laat dan nou 2.5% (bijna het dubbele) worden dan heb je over je 5 euro 12,50 cent bijtelling. Dan betaal je in de hoogste schaal (afgerond) 6 cent extra belasting. Ofwel, je hebt nog steeds (afgerond) 4,94 euro extra vanwege die rente verhoging.....
Vollgens mij klopt dat niet:

uitgaande van 5 hogere rente over half jaar is saldo ongeveer 10000.

Extra belasting in hoogste schaal dan 10000 x (2,5-1,28)% x (36%+6,4%) = € 52.

Al geloof ik niet dat het door die verhoging van 0,1% over eerste 10000 de 1,28% veel omhoog gaat.

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• TanteBeth
DjoeC schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Die 1,40% naar 1,50% levert iemand die bij Rabo spaart maximaal 4,80 op in 2026. Maar een verhoging van het gemiddelde rentepercentage in Box3 van 2026 van nu (volgens DNB-statistiek) 1,27% naar 1,28% wordt toegepast over je gehele saldo van alle banken samen en niet alleen over die 10.000 van de Rabobank. Dus ook voor mensen die niet bij Rabo sparen en genoemd voordeeltje dus niet hebben.

Al denk ik niet dat het verhogingseffect nu speelt, maar kan wel straks net het kantelpunt zijn tussen 1,274% en 1,275% (wordt dan in de wet 1,27% danwel 1,28%)
Zo kan iets van de Rabobank bijv. 10 miljoen kost, de staat bijv. 50 miljoen opleveren.

[ Voor 12% gewijzigd door TanteBeth op 29-07-2026 14:32 ]

• W1ck1e
@TanteBeth 0,01% meer op 100000 euro is 10 euro. Met zo'n saldo zit je beter niet bij een grootbank. Dan kan je die 10 euro ook wel missen. Voor mij is het heel goed dat er zoveel gespaard wordt bij de grootbanken ;)

• TanteBeth
W1ck1e schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:33:
@TanteBeth 0,01% meer op 100000 euro is 10 euro. Met zo'n saldo zit je beter niet bij een grootbank. Dan kan je die 10 euro ook wel missen. Voor mij is het heel goed dat er zoveel gespaard wordt bij de grootbanken ;)
Het is trouwens 0,1% bij 10.000 en dat is ook een tientje. En ik spaar niet bij de Rabo. Maar heb straks mogelijk wel het nadeel van een hogere belasting. En jij dus ook.

• W1ck1e
TanteBeth schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:36:
[...]

Het is trouwens 0,1% bij 10.000 en dat is ook een tientje. En ik spaar niet bij de Rabo. Maar heb straks mogelijk wel het nadeel van een hogere belasting.
Ik heb het echter over het verschil bij box3.

• mwoe
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 07:17
Geprobeerd een rekening te openen bij YapiKredi.

App vervolgens geinstalleerd en geprobeerd een account aan te maken 'Nieuwe klant? Rekening opnenen'.

Krijg gelijk de melding "Thank you for you rinterest. We are unable to process your application at this time. Please contact us for assistance. D003.

Meer mensen dit gehad?

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

• SanookH
  • Nu online

SanookH

_/-\o_

W1ck1e schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:38:
[...]

Ik heb het echter over het verschil bij box3.
Dit gaat offtopic

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

• W1ck1e
SanookH schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Dit gaat offtopic

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.
Het gaat over de impact van een rente verhoging via de vrh op wat het aan belasting scheelt voor een spaarder. Ik zou zeggen relatief verwaarloosbaar.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
mwoe schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:07:
Geprobeerd een rekening te openen bij YapiKredi.

App vervolgens geinstalleerd en geprobeerd een account aan te maken 'Nieuwe klant? Rekening opnenen'.

Krijg gelijk de melding "Thank you for you rinterest. We are unable to process your application at this time. Please contact us for assistance. D003.

Meer mensen dit gehad?
Ik zou gewoon bellen, dan weet je wat. :)

• Datisraar
thegreenhunter schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:10:

Ik schrik me wezenloos; de Rabo gaat , na al die jaren de spaarrente helemaal verhogen ? Ik ga gelijk kijken nu per vandaag…..oh wacht, pas per 5 augustus. Duurt altijd heh voor de verwerking.

• RobertMe
Datisraar schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:44:
[...]

Ik schrik me wezenloos; de Rabo gaat , na al die jaren de spaarrente helemaal verhogen ? Ik ga gelijk kijken nu per vandaag…..oh wacht, pas per 5 augustus. Duurt altijd heh voor de verwerking.
Laatste verhoging is toch niet zó lang geleden? 2020, 2021 was de rente nog bijna negatief, is daarna dus sowieso nog gestegen. Waarbij Rabo denk ik tegen de 2% aan heeft gehikt voordat het daalde.
En de andere grootbanken hebben AFAIK nóg slechtere rentes.

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:58
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,10% p.j. naar 2,13% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 30.07.2026.

• SanookH
  • Nu online

SanookH

_/-\o_

mpandroid schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:19:
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,10% p.j. naar 2,13% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 30.07.2026.
Voor de volledigheid: Dat is Nordax via Raisin.nl

• Frankenstein
Begin juni Advanzia geopend (of heropend...) en ingelegd tegen toen 3,51%.
Per 17 juni verhoogden ze naar 3,97%.
Ik zie nu (pas of al) op het statement over juni dat ze me in de 3,97% tier hebben ingedeeld.
Lekker sparen zo.
Niets vastzetten voorlopig, de depositorentes moeten nog wat aantrekken.

• Datisraar
Frankenstein schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:23:
Begin juni Advanzia geopend (of heropend...) en ingelegd tegen toen 3,51%.
Per 17 juni verhoogden ze naar 3,97%.
Ik zie nu (pas of al) op het statement over juni dat ze me in de 3,97% tier hebben ingedeeld.
Lekker sparen zo.
Niets vastzetten voorlopig, de depositorentes moeten nog wat aantrekken.
Er is een aparte Advanzia topic ; Het Grote Advanzia Topic waar je je reactie kan posten.

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Justie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:38:
Ik probeer opnieuw een rekening te openen bij Garantibank (via website). Op de eerste pagina van de aanvraag moet je je naam, tel.nr, en email geven. Daarna krijg je een code per email om verder te gaan. Ik krijg die code maar niet. Gisteravond meerdere pogingen gedaan, niet gelukt. Ook vandaag lukt het mij niet, geen code.. Na 2 minuten kun je nieuwe code aanvragen, en ook dan geen code in email. Ik zie nu wel ineens staan: Session does not have a validated Captcha.

Heeft iemand dit probleem ook gehad? Is er een oplossing voor?

(Ik ga Garanti niet bellen omdat het nog niet zo lang geleden is dat ik er een rekening had)
edit:
incognito venster werkt ook niet
Is het nog gelukt? Vorig week heb ik mijn garantie rekening afgesloten en ben van plan een nieuwe aan te vragen.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-08 17:38
Heb in de zoekfunctie al beetje rondgezocht, maar hebben mensen nog suggesties voor een gratis gezamenlijke spaarrekening? Zag die van Nationale Nederlanden, maar met die voorwaarden qua betalingen gaat dat niet lukken helaas.

Alle usual suspects zoals Advanzia lijken voornamelijk gefocust op persoonlijke rekeningen als in alles goed lees.

• W1ck1e
Crasheeee schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:19:
Heb in de zoekfunctie al beetje rondgezocht, maar hebben mensen nog suggesties voor een gratis gezamenlijke spaarrekening? Zag die van Nationale Nederlanden, maar met die voorwaarden qua betalingen gaat dat niet lukken helaas.

Alle usual suspects zoals Advanzia lijken voornamelijk gefocust op persoonlijke rekeningen als in alles goed lees.
Volgens mij hebben die voorwaarden van NN te maken met de actie en "hoge" rente. Ik heb een en/of spaarrekening bij DHB. Ook een actie van 3% voor 6 maanden als ik mij niet vergis. Geen betaalrekening, "dus" gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 30-07-2026 10:29 ]

• RobertMe

De Nederlandse usual suspects ondersteund meen ik het merendeel en/of. Nexent sowieso, maar meen ook Anadolu, YapiKredi, @W1ck1e meld al DHB, ....

• Coffeeroam

Die vraag is een tijdje geleden ook al voorbij gekomen en beantwoord. Naast wat nu zojuist is genoemd heb je ook nog en/of rekeningen bij Nexent, Ayvens, Centraal Beheer, ASN, ...

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:12
Waarom is een en/of rekening een meerwaarde bij sparen? Als er gezamenlijk geld op een persoonlijke rekening, of persoonlijk geld op een gezamenlijke rekening staat veranderd dat niets aan de juridische status van dat geld. Sluit een rekening af, deel de login informatie (of geef je partner een update als deze er om vraagt), klaar. Als het aangeboden wordt fijn, maar ik zou er nooit significante rente voor laten liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Janpietertje89 op 31-07-2026 07:48 ]

• W1ck1e
Janpietertje89 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:46:
Waarom is een en/of rekening een meerwaarde bij sparen? Als er gezamenlijk geld op een persoonlijke rekening, of persoonlijk geld op een gezamenlijke rekening staat veranderd dat niets aan de juridische status van dat geld. Sluit een rekening af, deel de login informatie (of geef je partner een update als deze er om vraagt), klaar. Als het aangeboden wordt fijn, maar ik zou er nooit significante rente voor laten liggen.
In een huishouden met een stelletje is het wel handig dat er een gezamelijke betaalrekening en een gezamelijke spaarrekening zijn. Die zijn er dan voor de gezamelijke uitgaven en spaarbuffers. Dan heb je een beetje een beeld van het huishoudboekje van het huishouden. En of er een probleem is qua inkomsten en uitgaven.

Wij hebben ook een gezamelijke spaarrekening (bij de DHB) maar daar staat heel weinig op. Het meeste geld staat op persoonlijke rekeningen omdat daar de rente hoger is. Maandelijks gaat er genoeg geld door de gezamelijke betaalrekening voor de uitgaven. Extra spaargeld komt van de persoonlijke spaarrekening indien nodig.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Er zijn ook niet getrouwde stellen met behoefte aan een gezamenlijke rekening.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 31-07-2026 08:16 ]

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-08 17:38
Het is geld wat we gezamenlijk sparen voor ons kind. Ik dacht eerlijk gezegd zoals jij het nu stelt dat precies andersom was. Maar goed dat is eerlijk gezegd nergens op gebaseerd :)

• Sempy
  • Registratie: April 2004
Juridisch heb je gelijk, maar praktisch kan het enorm veel tijd en gedoe besparen bij onverwachte gebeurtenissen (overlijden, scheiding, etc).

• Novax
  • Niet online
Verhoging van deposito rentes bij Klarna via Raisin:
  • 3 maanden: 1,65%
  • 6 maanden: 2,20% naar 2,70%
  • 9 maanden: 2,27%
  • 1 jaar: 2,90% naar 3,00%
  • 1,5 jaar: 2,92% naar 3,02%
  • 2 jaar: 2,96% naar 3,05%
  • 3 jaar: 3,01% naar 3,08%
  • 4 jaar: 3,05% naar 3,10%
Hoger dan wat Klarna op dit moment aanbiedt op de eigen website maar wellicht dat de wijzigingen daar nog komen.
Op de eigen website nu ook de verhogingen, alleen de rentes voor 3, 6, en 9 maanden zijn daar hoger:
  • 3 maanden: 1,84%
  • 6 maanden: 2,39% naar 2,89%
  • 9 maanden: 2,46%
De 3 en 9 maanden rentes blijven een beetje achter ten opzichte van de 6 maanden deposito.

[ Voor 43% gewijzigd door Novax op 31-07-2026 11:02 ]

• W1ck1e
Crasheeee schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Het is geld wat we gezamenlijk sparen voor ons kind. Ik dacht eerlijk gezegd zoals jij het nu stelt dat precies andersom was. Maar goed dat is eerlijk gezegd nergens op gebaseerd :)
Als het om serieuze bedragen gaat zou ik overwegen het geld dan ook op een rekening van jullie kind zetten. Tot de achtiende staat het er veilig. Je kunt elk jaar belastingvrij schenken tot een limiet. Dan staat het er alvast. Voor jullie belastingaangifte maakt het niks uit, het geld van jullie kind telt gewoon bij jullie mee.

• frapex

frapex

got r00t

Raisin ondersteunt sinds kort (vandaag?) ook uitgaand Instant Payment (IP).

Er is bij "Uitbetalen naar (uw) tegenrekening" een optie bijgekomen: "Bij de ontvanger: Direct".
Deze optie staat standaard aan, maar kan ook worden uitgeschakeld.

[ Voor 4% gewijzigd door frapex op 31-07-2026 09:33 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Eleanor4
  • Registratie: Juli 2025
NIBC verhoogt als tijdelijke actie de rente op het 1-jaars termijndeposito. De actie loopt volgens een mail van NIBC van 31 juli t/m 14 augustus. Op de website staat de verhoogde rente inmiddels ook vermeld, maar de (voorlopige) actieperiode ontbreekt daar nog.

Bron: ontvangen e-mail + https://nibc.nl/particulieren/sparen/termijndeposito

• Novax
  • Niet online
Eleanor4 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:30:
NIBC verhoogt als tijdelijke actie de rente op het 1-jaars termijndeposito. De actie loopt volgens een mail van NIBC van 31 juli t/m 14 augustus. Op de website staat de verhoogde rente inmiddels ook vermeld, maar de (voorlopige) actieperiode ontbreekt daar nog.

Bron: ontvangen e-mail + https://nibc.nl/particulieren/sparen/termijndeposito
Is 2,66% voor 1 jaar. In Nederland heeft YapiKredi 3,10% voor 1 jaar.

• Novax
  • Niet online
In tegenstelling tot Klarna een flinke verlaging van deposito rentes bij Banca Più via Raisin vanaf 5 augustus:
  • 6 maanden: 2,56% naar 2,15%
  • 1 jaar: 2,96% naar 2,25%
  • 2 jaar: 3,00% naar 2,35%
  • 4 jaar: 2,85% naar 2,35%

• DjoeC
frapex schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:11:

Er is bij "Uitbetalen naar (uw) tegenrekening" een optie bijgekomen: "Bij de ontvanger: Direct".
Eindelijk..... Nu nog de optie dat je een deposito uitbetaling of een spaarrekeningopname "meteen" terug kunt sluizen naar je tegenrekening. Het is toch van de zotte dat je bij Raisin niet een reservering kunt aanmaken voordat het geld fysiek bij Raisin staat. Of zou dat (renteloze bedrag) onderdeel van het verdienmodel zijn?

• Coffeeroam
Met een rekening op twee namen is de depositiegarantie 2x zo hoog, dus kun je veilig méér inleggen op die rekening. Dat kan juist voorkomen dat je rente moet laten liggen (als die en/of rekening een gunstige rente heeft).

Bij overlijden kan de overlevende partner zonder gedoe de hele rekening leegtrekken.

• President
  • Registratie: Februari 2015
Zo, ik heb vanochtend een rekening geopend bij Garantibank en inmiddels kan ik inloggen, dus de verificatie zal wel verwerkt zijn.

Nadeeltje is dat die van .nl naar .eu verspring wat gewoon wat raar aanvoelt.

Verder 1 euro overgemaakt vanaf mijn rekening, was binnen een paar seconde binnen. Nu net weer terug overgemaakt, maar die staat nog niet op mijn gewone betaalrekening

Even afwachten dus, 3% is een stuk meer dan mijn huisbank

• Coffeeroam
NIBC tot 14 augustus 2,66% op 1-jaars deposito.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 19:16
Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap hebt (onder vergelijkbare voorwaarden) dan veranderd dit inderdaad niets aan de juridische status van dat geld als het onder Nederlands recht valt. In alle andere situaties kan het wel degelijk een andere juridische status hebben voor bijvoorbeeld het erfrecht.

• Novax
  • Niet online
frapex schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:11:

Blijkbaar al 6 dagen? https://klantenservice.ra...aken-van-instant-payments

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:28
Dubbel

[ Voor 53% gewijzigd door Sander12 op 31-07-2026 11:14 ]

• W1ck1e
Sander12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:05:
Nibc
Renteverhoging
31 juli tot en met 14 augustus 2026
TermijndepositoHuidige rente*Nieuwe rente*
1 jaar2,50%2,66%
Ik denk dat ze geld nodig hebben. Misschien als we nu allemaal niet happen dat er een betere deal komt. YapiKredi toont dat het kan (in ieder geval voor ons) met 12 maanden tegen 3,1%.

• frapex

frapex

got r00t

DjoeC schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Eindelijk..... Nu nog de optie dat je een deposito uitbetaling of een spaarrekeningopname "meteen" terug kunt sluizen naar je tegenrekening. Het is toch van de zotte dat je bij Raisin niet een reservering kunt aanmaken voordat het geld fysiek bij Raisin staat. Of zou dat (renteloze bedrag) onderdeel van het verdienmodel zijn?
Geld opnemen van een spaarrekening (via Raisin) en meteen doorsluizen naar de tegenrekening zou zeker een nuttige aanwinst zijn, de andere kant op is al mogelijk. Maar Raisin wil vast het geld binnenboord houden, dus je moet door wat hoepels heenspringen als je de andere kant op wil gaan :+.

Als het geld een nachtje op de tussenrekening blijft staan, dan krijgt Raisin daar een vergoeding voor van de ECB. Onderdeel van het verdienmodel, wie weet.

Ik vind het zelf vooral erg vervelend als mijn geld dagenlang op de Raisin tussenrekening staat te wachten op een termijndeposito dat nog geopend moet gaan worden. Of dat, bij het verlengen van een termijndeposito, de rente nog even verlaagd wordt :(.

• Janpietertje89
marktweakt schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap hebt (onder vergelijkbare voorwaarden) dan veranderd dit inderdaad niets aan de juridische status van dat geld als het onder Nederlands recht valt. In alle andere situaties kan het wel degelijk een andere juridische status hebben voor bijvoorbeeld het erfrecht.
Nee hoor, een en/of rekening veranderd niets aan de juridische status van het geld dat erop staat, enkel over de rekening (namelijk dat je beide hoofdelijk bevoegd bent). Als je niet getrouwd bent en nog nooit bij een notaris bent geweest dan is het geld op een gezamenlijke spaarrekening simpelweg van de persoon die het erop gestort heeft. Een en/of rekening maakt van het saldo echt niet ineens magisch een gemeenschap van goederen oid. Een en/of rekening is ook zeker geen manier om als niet getrouwde/anderszins geregistreerde stellen belastingvrij grote schenkingen (of erfenissen) te doen.

• DjoeC
frapex schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Geld opnemen van een spaarrekening (via Raisin) en meteen doorsluizen naar de tegenrekening zou zeker een nuttige aanwinst zijn, de andere kant op is al mogelijk. Maar Raisin wil vast het geld binnenboord houden, dus je moet door wat hoepels heenspringen als je de andere kant op wil gaan :+.

Als het geld een nachtje op de tussenrekening blijft staan, dan krijgt Raisin daar een vergoeding voor van de ECB. Onderdeel van het verdienmodel, wie weet.

Ik vind het zelf vooral erg vervelend als mijn geld dagenlang op de Raisin tussenrekening staat te wachten op een termijndeposito dat nog geopend moet gaan worden. Of dat, bij het verlengen van een termijndeposito, de rente nog even verlaagd wordt :(.
Yes, deposito openen bij FIMBank: Opname spaarrekeing Distingo op de 27e, aanvraag deposito FIMBank 28e om 09:15, geld van Distingo 29e 14:45 bij Raisin, ging door naar FIMBank, deposito open met valutadatum 30e....
Naar mijn idee zijn dergelijke doorlooptijden niet meer "van deze tijd".

• DjoeC
W1ck1e schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat ze geld nodig hebben. Misschien als we nu allemaal niet happen dat er een betere deal komt. YapiKredi toont dat het kan (in ieder geval voor ons) met 12 maanden tegen 3,1%.
Je hebt gelijk, we moeten met z'n allen er nu voor kiezen om GEEN hogere rente te krijgen want dan gaat "de markt" vast meer bieden ;) Ik vind dat wel een leuke geste.

Maar is het ook verstandig? Je liest dus voor "minder" rente omdat ie misschien nog wel "meer" kan worden. Dat is geen sparen maar gokken.

• W1ck1e
DjoeC schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Je hebt gelijk, we moeten met z'n allen er nu voor kiezen om GEEN hogere rente te krijgen want dan gaat "de markt" vast meer bieden ;) Ik vind dat wel een leuke geste.

Maar is het ook verstandig? Je liest dus voor "minder" rente omdat ie misschien nog wel "meer" kan worden. Dat is geen sparen maar gokken.
Neen, als ik nu geld in een 12 maands deposito zou willen zetten dan zou ik dat bij Yapi Kredi (3,10%) doen en niet bij NIBC (2,66%).
Het kan meer worden bij NIBC wanneer zij over een tijdje nog niet genoeg geld hebben opgehaald voor hun plannen.

• DjoeC
W1ck1e schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Neen, als ik nu geld in een 12 maands deposito zou willen zetten dan zou ik dat bij Yapi Kredi (3,10%) doen en niet bij NIBC (2,66%).
Het kan meer worden bij NIBC wanneer zij over een tijdje nog niet genoeg geld hebben opgehaald voor hun plannen.
Ik snap dat je spaargeld in blokken van hoge naar lage rente wilt stallen. Maar als je Japie al gevuld hebt met een ton, laat je dan "de rest" tegen een lagere rente staan omdat het "misschien" nog wel omhoog kan? Is dan ING tegen 1,25%/1,00% een goeie wachtkamer want NIBC gaat misschien wel verder omhoog? Dacht t niet.... En als je wacht op een stijging van de rente op 1 jaars deposito is een ander termijn deposito geen goeie optie want tijdens je looptijd wachttijd kan de rente zowel omhoog als omlaag.

De beste rente is de rente die je "vandaag" (nuancering: als de rente morgen reeds aangekondigd hoger is en een dag rente verlies overkomen kan worden is "morgen" ook goed) kun krijgen tegen de voorwaarden die jij wilt accepteren, niet wat het "eventueel kan gaan worden".

• W1ck1e
DjoeC schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Ik snap dat je spaargeld in blokken van hoge naar lage rente wilt stallen. Maar als je Japie al gevuld hebt met een ton, laat je dan "de rest" tegen een lagere rente staan omdat het "misschien" nog wel omhoog kan? Is dan ING tegen 1,25%/1,00% een goeie wachtkamer want NIBC gaat misschien wel verder omhoog? Dacht t niet.... En als je wacht op een stijging van de rente op 1 jaars deposito is een ander termijn deposito geen goeie optie want tijdens je looptijd wachttijd kan de rente zowel omhoog als omlaag.

De beste rente is de rente die je "vandaag" (nuancering: als de rente morgen reeds aangekondigd hoger is en een dag rente verlies overkomen kan worden is "morgen" ook goed) kun krijgen tegen de voorwaarden die jij wilt accepteren, niet wat het "eventueel kan gaan worden".
Ik heb ruimte bij Yapi en bij NIBC. Mijn vrij opneembare geld staat voorlopig tegen 3% of meer. En ook daar heb ik ruimte. En ik heb ook nog te maken met de verhouding vrij opneembaar en deposito's die ik ongeveer wil aanhouden. Dus op dit moment ga ik even niks vast zetten.
Als ik het wel zou doen dan zou het bij Yapi zijn.
En als NIBC niet genoeg geld ophaalt dan zouden ze de rente kunnen verhogen om mensen over de streep te trekken.

• Frankenstein
W1ck1e schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:13:
[...]

YapiKredi toont dat het kan (in ieder geval voor ons) met 12 maanden tegen 3,1%.
Ze staan in de diepe schaduw van Advanzia!

Deposito's behoren een hogere rentevoet te kennen en niet een drie treden lagere!

[ Voor 15% gewijzigd door Frankenstein op 31-07-2026 13:51 ]

• W1ck1e
Frankenstein schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:50:
...Deposito's behoren een hogere rentevoet te kennen en niet een drie treden lagere!
Ik begrijp dat jij dat wil/denkt, maar dat is geen regel of wet. Het is een kwestie van vraag en aanbod.

• marktweakt
Janpietertje89 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Nee hoor, een en/of rekening veranderd niets aan de juridische status van het geld dat erop staat, enkel over de rekening (namelijk dat je beide hoofdelijk bevoegd bent). Als je niet getrouwd bent en nog nooit bij een notaris bent geweest dan is het geld op een gezamenlijke spaarrekening simpelweg van de persoon die het erop gestort heeft. Een en/of rekening maakt van het saldo echt niet ineens magisch een gemeenschap van goederen oid. Een en/of rekening is ook zeker geen manier om als niet getrouwde/anderszins geregistreerde stellen belastingvrij grote schenkingen (of erfenissen) te doen.
In bijvoorbeeld veel samenlevingscontracten is vastgelegd wat gezamenlijk en wat privé bezit is. Daar is ook vaak vastgelegd dat als 1 van de partners komt te overlijden dat het gezamenlijk bezit (het deel wat van de overledene was) dan naar de langstlevende gaat en niet naar de erven van de overledene (veelal de familie). Dit heet een verblijvingsbeding. Een gezamenlijke rekening is dus geen gemeenschap van goederen maar het heeft wel een dergelijke werking voor het erfrecht en ook voor de fiscale afhandeling in zo'n geval. De langstlevende partner heeft in zo'n geval bijvoorbeeld dezelfde hoge partnervrijstelling voor de erfbelasting als iemand die in gemeenschap van goederen was getrouwd.
In zo'n geval is het dus essentieel of het geld op een persoonlijke rekening staat of dat het op een gezamenlijke rekening staat.

[ Voor 7% gewijzigd door marktweakt op 31-07-2026 14:25 ]

• Frankenstein
Actierente Advanzia gaat naar 3,76% effectief per 1 augustus (-0,21%).

• W1ck1e
Frankenstein schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:38:
Actierente Advanzia gaat naar 3,76% effectief per 1 augustus (-0,21%).
En aangezien "bijna 4" x 3,76 meer is dan "ruim 3" x 3,97 , even wachten met een saldo van 5k. Voor de mensen die nog de keuze moeten maken.

• Frankenstein
W1ck1e schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:04:
[...]

Ik begrijp dat jij dat wil/denkt, maar dat is geen regel of wet. Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Maar waarom kiezen velen dan niet voor 3,97% bij Advanzia?

* omdat het maar voor (bijna) vier maanden is
* omdat het niet onder Nederlands DGS valt
* omdat het onder een DGS van een klein land valt
* omdat het geen Nederlandse bank is of bank met Nederlandse achtergrond
* omdat de 100k buffer bij Advanzia al vol staat
* geen Nederlandstalige dienstverlening

Waarom kies ik wél voor Advanzia?

* de rentes van deposito's zijn lager
* de rentes van deposito's zijn aan het stijgen, dus geduld wordt beloond
* omdat ik er al jaren bankier (13 jaar!)
* actierentes worden geregeld verlengd
* openen rekening gaat snel een eenvoudig

• Frankenstein
W1ck1e schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:42:
[...]

En aangezien "bijna 4" x 3,76 meer is dan "ruim 3" x 3,97 , even wachten met een saldo van 5k. Voor de mensen die nog de keuze moeten maken.
Zou het nog lukken om vandaag, net na de rentewijzigingsaankondiging, 5k over te boeken om 3,97% te krijgen? Ik denk het niet. Overigens is "ruim 3" x 3,97% m.i. meer dan "bijna 4" x 3,76%. Je hoeft alleen maar in maand 4 ergens 3,13% te ontvangen. Moet lukken, want t.z.t. is je nieuwe Consorsrekening of Yapi Kredi Actierekening wel geactiveerd :*) - ook verwacht ik dat ook de vrij opneembare rentes nog wel iets omhoog zullen gaan...

[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 31-07-2026 14:49 ]

• Janpietertje89
marktweakt schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:14:
[...]

In bijvoorbeeld veel samenlevingscontracten is vastgelegd wat gezamenlijk en wat privé bezit is. Daar is ook vaak vastgelegd dat als 1 van de partners komt te overlijden dat het gezamenlijk bezit (het deel wat van de overledene was) dan naar de langstlevende gaat en niet naar de erven van de overledene (veelal de familie). Dit heet een verblijvingsbeding. Een gezamenlijke rekening is dus geen gemeenschap van goederen maar het heeft wel een dergelijke werking voor het erfrecht en ook voor de fiscale afhandeling in zo'n geval. De langstlevende partner heeft in zo'n geval bijvoorbeeld dezelfde hoge partnervrijstelling voor de erfbelasting als iemand die in gemeenschap van goederen was getrouwd.
In zo'n geval is het dus essentieel of het geld op een persoonlijke rekening staat of dat het op een gezamenlijke rekening staat.
Ja in dat geval ben je dus bij een notaris geweest en bepaalt de inhoud van de notariële acte de fiscale status van het geld. Je kan ook prima vastleggen bij de notaris dat geld op privé spaarrekeningen richting je partner gaat bij overlijden.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

W1ck1e schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:04:
[...]

Idd, niemand weet hoe de wereld er over x maanden/jaren uit ziet. Langdurig een vaste rente afspreken is gewoon een verzekering en voor die zekerheid betaal je een provisie.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Novax
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:08:
[...]

Gaat dus waarschijnlijk alleen om OpenBank. Alleen daar ben je klant van de Spaanse bank. Bij Santander ben je klant van de Belgische vestiging waardoor de Belgische wetgeving van toepassing is. (Hetzelfde als dat Duitsers die klant zijn van de Duitse ING niks te maken zullen hebben met het Nederlandse hoofdkantoor).
Nog even hier op terugkomen naar aanleiding van de fusie. Er spelen hier twee dingen:

1. Welk erfrecht is van toepassing.
2. Is een Europese verklaring van erfrecht nodig om de rekening te deblokkeren want dit staat niet duidelijk in de voorwaarden. (even buiten beschouwing laten of je wel of niet moet melden dat iemand overleden is)

Volgens navraag bij Santander Consumer Bank is Nederlands erfrecht van toepassing en is een Nederlandse verklaring van erfrecht voldoende om de rekening te deblokkeren. Dit verschilt dus van de ervaring met OpenBank uit de Reddit post. Of dit in de toekomst zo blijft en of dit in de praktijk daadwerkelijk zo gaat is de vraag.

• marktweakt
Janpietertje89 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Ja in dat geval ben je dus bij een notaris geweest en bepaalt de inhoud van de notariële acte de fiscale status van het geld. Je kan ook prima vastleggen bij de notaris dat geld op privé spaarrekeningen richting je partner gaat bij overlijden.
Ja maar dat kan niet in een samenlevingsovereenkomst. Daarvoor moet je dan een testament laten opmaken.

• Frankenstein
fsfikke schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:12:
[...]

Idd, niemand weet hoe de wereld er over x maanden/jaren uit ziet. Langdurig een vaste rente afspreken is gewoon een verzekering en voor die zekerheid betaal je een provisie.
Naar het zich laat aanzien wordt deze verzekering goedkoper. Een economische wet is dat dalende prijzen leiden tot uitstel van aankopen. Dat gaat niet voor iedereen en niet voor elk product op. Maar voor mij wel. Ik wacht wel, want de depositorentes trekken aan en vrij opneembaar levert meer op. Flexibele rente is tenslotte ook gewoon rente.

Depositorente die lager is dan vrij opneembaar lijkt mij niet gezond of normaal; het lijkt wat op een 5 halen = 6 betalen actie. Gaan we niet doen.

NB. Mijn lopende deposito's staan uit tegen 3,58% gewogen gemiddeld. Dus inderdaad, óók iets lager dan de 3,97% vrij opneembaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 31-07-2026 17:37 ]

• tudeurnus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:31
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,15% p.j. naar 2,17% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 03.08.2026.

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:59
Er kwam wat rente vrij van een Klarna deposit, gelijk maar weghalen daar dacht ik. Kon het overmaken met IP naar een debitcard , dus ik het vanochtend overboeken naar mijn Rabobankrekening. Daar kwam het om 09:04 aan als reservering, en nu om 21:34 staat het daar nog steeds als reservering en kan ik er niets mee! Dat kan je toch geen IP noemen....

Wat zou het fijn zijn als je alles precies zou kunnen uitrekenen!

Pagina: 1 ... 207 ... 211 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Politieke achtergrond kan hier: Het Nederlandse belastingstelsel

Trade Republic heeft zijn eigen topic, net als Advanzia Het Grote Advanzia Topic

We willen hier geen persoonlijke updates zien ( a la 'ik ook', 'bevestiging gehad'), dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling