• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-12 08:15
Wally2002 schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:17:
Hoelang geleden hebben diegenen die een afwijzing hebben gehad, de rekening met actie rente van 2,55 geopend? Oftewel waar wordt door Garantibank de grens gelegd?
Ik denk 2 weken, maar dat is gissen natuurlijk.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:15
Wally2002 schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:17:
Hoelang geleden hebben diegenen die een afwijzing hebben gehad, de rekening met actie rente van 2,55 geopend? Oftewel waar wordt door Garantibank de grens gelegd?
Bij mij langer dan 2 weken. Dus ik denk ook zoiets als 2 weken "coulanceperiode".

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-12 11:34

S91

Eix schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:17:
Ik lees hier vooral mee om een beetje beeld te krijgen van de ontwikkelingen in spaarland, zoals waar de rente naartoe beweegt. En uiteraard de algemene ervaringen met bepaalde banken. Maar al die persoonlijke updates over Advanzia en Consors mag m.i. wel wat minder.
Sluit ik me volledig bij aan. Komt overeen met de topic warning:
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Dit topic was ooit mijn leidraad in de wereld van (buitenlandse) spaarrekeningen en dergelijke, en daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Ik heb hier indertijd voor het eerst gehoord van bijvoorbeeld Raisin en TR.
Maar het is hier nu verzand in een onleesbare brij aan storinkjes, actierenteverlengingspogingen, instant payments die wel/niet werken, individuele compensatieaanvragen, enz.

Is het ook een idee om deze draad aan te houden als "Sparen - het kroegtopic" en ergens anders even opnieuw beginnen met een helder overzichtje van de verschillende mogelijkheden die er op dit moment zijn (Raisin, TR, Yapi, Advanzia, enz enz) met links en algemene info (bronbelasting, DGS, enz enz) à la de TS. En daar proberen het verder een beetje schoon te houden door echt alleen te posten als je de wereld wil dienen met nieuwe informatie, of iets inhoudelijk ter discussie wilt stellen ofzo. Of ben ik de enige die er zo over denkt.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-12 15:31
S91 schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:57:
[...]

[...]

Dit topic was ooit mijn leidraad in de wereld van (buitenlandse) spaarrekeningen en dergelijke, en daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Ik heb hier indertijd voor het eerst gehoord van bijvoorbeeld Raisin en TR.
Maar het is hier nu verzand in een onleesbare brij aan storinkjes, actierenteverlengingspogingen, instant payments die wel/niet werken, individuele compensatieaanvragen, enz.

Is het ook een idee om deze draad aan te houden als "Sparen - het kroegtopic" en ergens anders even opnieuw beginnen met een helder overzichtje van de verschillende mogelijkheden die er op dit moment zijn (Raisin, TR, Yapi, Advanzia, enz enz) met links en algemene info (bronbelasting, DGS, enz enz) à la de TS. En dan proberen het verder een beetje schoon te houden door echt alleen te posten als je de wereld wil dienen met nieuwe informatie, of iets inhoudelijk ter discussie wilt stellen ofzo. Of ben ik de enige die er zo over denkt.
Hoewel je gedeeltelijk een punt hebt zul je dan zien dat dit topic dood gaat bloeden en er nauwelijks meer gepost gaat worden. Een nieuw op te zetten topic zal dit topic dan vervangen. Just my 2 € ¢.

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Geen idee of het kroegpraat is, maar recent heb ik bij de Garantibank een nieuwe spaarrekening kunnen openen met het actietarief van 2.8% voor 6 maanden, terwijl ik de oude eind juni heb beëindigd. Na 4 maanden dus als nieuwe klant geaccepteerd in plaats van de 12 maanden zoals vermeld op de website.

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:31
[...]

[...]

Is het ook een idee om deze draad aan te houden als "Sparen - het kroegtopic" en ergens anders even opnieuw beginnen met een helder overzichtje van de verschillende mogelijkheden die er op dit moment zijn (Raisin, TR, Yapi, Advanzia, enz enz) met links en algemene info (bronbelasting, DGS, enz enz) à la de TS. En daar proberen het verder een beetje schoon te houden door echt alleen te posten als je de wereld wil dienen met nieuwe informatie, of iets inhoudelijk ter discussie wilt stellen ofzo. Of ben ik de enige die er zo over denkt.
Dit topic is helaas inderdaad steil bergafwaarts gegaan en veel mensen, met echt goede informatie, hebben het de rug toegekeerd. Er was al eerder een voorstel, maar onder invloed van enkele veelposters hier heeft de moderator het destijds op slot gedaan. Het hoeft alleen maar ontsloten te worden...
Gewoon de hoogste rente, zonder discussie

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-12 19:35
Globalcitizen schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:36:
[...]

Dit topic is helaas inderdaad steil bergafwaarts gegaan en veel mensen, met echt goede informatie, hebben het de rug toegekeerd. Er was al eerder een voorstel, maar onder invloed van enkele veelposters hier heeft de moderator het destijds op slot gedaan. Het hoeft alleen maar ontsloten te worden...
Of je kijkt hier gewoon naar de maandelijks door mij geposte Top 15 .voor vrijopneembaar?
Als je iets soortgelijks wilt starten voor deposito's ben je van harte welkom - ik pin ze wel.

• Coffeeroam
Bar_en_boos schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:24:
Geen idee of het kroegpraat is, maar recent heb ik bij de Garantibank een nieuwe spaarrekening kunnen openen met het actietarief van 2.8% voor 6 maanden, terwijl ik de oude eind juni heb beëindigd. Na 4 maanden dus als nieuwe klant geaccepteerd in plaats van de 12 maanden zoals vermeld op de website.
Dit is gewoon zinvolle, nuttige informatie. Geen kroegpraat. Hier kunnen we wat mee.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Coffeeroam schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:09:
[...]

Dit is gewoon zinvolle, nuttige informatie. Geen kroegpraat. Hier kunnen we wat mee.
Sommigen, ik niet, zien er echter een persoonlijke update in.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
:)

[ Voor 99% gewijzigd door TvanW op 02-11-2025 19:17 ]

• S91
  • Laatst online: 05-12 11:34

S91

Je kunt er in elk geval over twisten hoe wenselijk het is om hier te melden dat beperkende actievoorwaarden van een product te omzeilen zijn. Referral codes mogen immers ook niet.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
S91 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:17:
Je kunt er in elk geval over twisten hoe wenselijk het is om hier te melden dat beperkende actievoorwaarden van een product te omzeilen zijn. Referral codes mogen immers ook niet.
Ik zou het geen omzeilen noemen. De bank accepteert je toch gewoon, en het is niet alsof je het ineens met een neppe naam en een foto met plaksnor doet. Je doorloopt het normale proces en het is aan de bank om je wel of niet te accepteren / de actievoorwaarden toe te passen. Je omzeilt dus niks, doorloopt gewoon op de normale manier op het proces en de bank kan er mee doen wat ze willen. I.t.t. bv het omzeilen van voorwaarden / regio blokkades van bv streaming diensten. Het bespreken daarvan mag niet idd niet omdat je daadwerkelijk iets omzeilt en je jezelf anders voor doet naar de dienstverlener dan daadwerkelijk het geval is (zoals dus net doen alsof je in een ander land of op een ander adres woont).

En het niet mogen geven van verwijzingen heeft volgens mij allemaal andere redenen. Volgens mij dat Tweakers niet als "middle man" dienst wilt doen waardoor het lijkt alsof ze in bepaalde mate er verantwoording voor nemen.

Edit/aanvulling:
En in de ISP topics is het ook de normaalste zaak van de wereld dat er besproken wordt dat je bv jaarlijks je abo kunt opzeggen en opnieuw afsluiten op naam en rekeningnr van je partner en zo weer de nieuwe klanten korting krijgt. Nog geen enkele keer gezien dat een mod daar op ingreep. Terwijl dat al meer "omzeilen" is (want je gebruikt daadwerkelijk elke keer/om-en-om een andere naam als klant).

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 02-11-2025 20:27 ]

• Bar_en_boos
  • Niet online
S91 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:17:
Het is wat mij betreft aan de bank om haar 'checks and balances' op orde te hebben en niet aan de klant om de poortwachtersfunctie mbt eventuele actievoorwaarden uit te voeren. Als een bank haar eigen beperkende actievoorwaarden niet toepast hebben ze: a) hun administratie niet op orde, of b) eigenlijk toch wel behoefte aan toestromend spaargeld.
Ik kan me overigens niet echt voorstellen dat een bank verlies leidt op een actietarief van 2.8% rente.

• Bar_en_boos
  • Niet online
Dan heb ik nog wel een omzeiltip. Bij in ieder geval de FCM Bank is het mogelijk de aangegeven depositorente te 'omzeilen' door te vragen naar een concurrerend rentetarief. Het scheelde bij mij maar 0.05%, maar het is dus onderhandelbaar. Misschien geldt dit voor meer banken, maar ik vermoed dat de grootbanken hier niet aan meedoen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:36
[...]

[...]

De oplossing hiervoor is een eigen topic openen voor veel besproken banken/platformen.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09
Iemand al volledig door het proces bij Quirion heen?

Nu tot 2x toe een betaling via IP gedaan, waarbij er gezegd word "geld staat direct op de rekening" en het toch 2 dagen duurt voor het zichtbaar is bij Quirion (wel de juiste valuta datum)

Is dit normaal bij deze partij?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:10
Juan schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:21:
Iemand al volledig door het proces bij Quirion heen?

Nu tot 2x toe een betaling via IP gedaan, waarbij er gezegd word "geld staat direct op de rekening" en het toch 2 dagen duurt voor het zichtbaar is bij Quirion (wel de juiste valuta datum)

Is dit normaal bij deze partij?
Beste @Juan ,

Heb je de discussie van de afgelopen dagen gelezen?
Als antwoord op je vraag: Dat weet ik niet.
Waarom stel je je vraag niet aan de bank?
En wat is je probleem? De valutadatum klopt immers.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

MeDirect wijzigt per 3 november de spaarrente van 1,75% naar 1,50% per jaar.

Juist

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Juan Gisteren IBAN van hun ontvangen. Geprobeerd E 1 (test) over te maken en werd door de Rabobank teruggezet omdat rekening verificatie niet klopt. Bij de tweede poging hetzelfde. In mijn Revolut dit IBAN nummer opgevoerd en daar wordt ook geklaagd over de verificatie. Via Revolut heb ik bewust niets geprobeerd om Quirion over te maken omdat dit mijn opgegeven tegenrekening niet is. Ik heb een e-mail naar Quirion gestuurd of mijn rekening daar überhaupt actief is. Wacht nu op hun antwoord.

• W1ck1e
  • Nu online
Ik heb het idee dat bij veel stortingen naar spaarrekeningen (al dan niet recent geopend) die niet goed gaan de Rabobank de verzendende bank is. Ligt misschien daar het probleem ?

• GroteVoet459
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Bfor+ (3 mnd) — 3,50% tot €75K / 1,00% - diverse opties voor extra bonussen. +
Consorsbank (3 mnd) — 3,10% / 0,80% +
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 0,60% - NIEUW
Quirion (tot 28-Feb) — 3,00% / 1,00% - actie loopt t/m 23-Nov NIEUW
OpenBank Welkom (3 mnd) — 3.00% / 1,90% +
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55% +
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25% ==
Advanzia (3 mnd) — 2.73% / 1,51% - tot 30-Nov +
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 2.50% / 1,00% +
Revolut Ultra — 2.50% (abo kost €50/mnd !) ==
FCM Top Saver Pro — 2.48% tot €10K (2,08% tot €25K, 1,58% daarboven) ==
BigBank — 2.10% - tot €250K ==
FCM Bank — 2.03% indien meer dan €50K, anders 1,33% ==
Santander Consumer Bank — 2,00% ==
Scalable Capital — 2,00% (Tot €100K, met PRIME+ á €4,99/mnd geen maximum) ==

FCM lijkt hogere rentes te bieden via hun tsjechische website, maar nederlanders kunnen daar (voorheen?) niet terecht.

Er zitten een aantal banken op gelijke rentes. Ik sorteer die op eerste verhoging, laatste verlaging, en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.

Wijzigingen (zolang het kan): Vervolgrente BFOR+ geen 1,90% maar nog maar 1,00%.

[ Voor 9% gewijzigd door GroteVoet459 op 03-11-2025 12:14 ]

• GroteVoet459
Melding van MeDirect:

Per 03-Nov (vandaag) gaat de rente op de vrij opneembare MeSave rekening van 1,76% naar 1,50% (-0,26%)

Zie nu dat dit net al gemeld is

[ Voor 13% gewijzigd door GroteVoet459 op 03-11-2025 09:57 ]

• W1ck1e
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:41:
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
...
Uiteraard bedankt voor je werk.
Jouw lijstje is gesorteerd op eventuele actie rente. Indien je de lijst sorteert op rente voor bestaande klanten dan wordt de volgorde iets als dit:

Bfor+ (3 mnd) — 3,50% tot €75K / 1,90% - diverse opties voor extra bonussen.
Revolut Ultra — 2.50% (abo kost €50/mnd !)
FCM Top Saver Pro — 2.48% tot €10K (2,08% tot €25K, 1,58% daarboven)
BigBank — 2.10% - tot €250K
FCM Bank — 2.03% indien meer dan €50K, anders 1,33%
Santander Consumer Bank — 2,00%
Scalable Capital — 2,00% (Tot €100K, met PRIME+ á €4,99/mnd geen maximum)
OpenBank Welkom (3 mnd) — 3.00% / 1,90%
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55%
Advanzia (3 mnd) — 2.73% / 1,51% - tot 30-Nov
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25%
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 2.50% / 1,00%
Consorsbank (3 mnd) — 3,10% / 0,80%

De "NIEUW"e rekeningen hebben natuurlijk nog niet zoveel bestaande klanten, dus die zouden dan bijna bovenaan moeten staan.
EN Trade Republic verdient dan ook een plekje, ongeveer in het midden

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 03-11-2025 10:25 ]

• Juan
@Harbo

Ze weten zelf niet dat ze IP ondersteunen.. 😂 anders geeft de Rabo niet aan " staat gelijk op de rekening"
Heb ze daarop gewezen. kijken wat ze daarop zeggen..

• Harbo
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:16:
[...]

Uiteraard bedankt voor je werk.
Jouw lijstje is gesorteerd op eventuele actie rente. Indien je de lijst sorteert op rente voor bestaande klanten dan wordt de volgorde iets als dit:

Bfor+ (3 mnd) — 3,50% tot €75K / 1,90% - diverse opties voor extra bonussen.
Revolut Ultra — 2.50% (abo kost €50/mnd !)
FCM Top Saver Pro — 2.48% tot €10K (2,08% tot €25K, 1,58% daarboven)
BigBank — 2.10% - tot €250K
FCM Bank — 2.03% indien meer dan €50K, anders 1,33%
Santander Consumer Bank — 2,00%
Scalable Capital — 2,00% (Tot €100K, met PRIME+ á €4,99/mnd geen maximum)
OpenBank Welkom (3 mnd) — 3.00% / 1,90%
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55%
Advanzia (3 mnd) — 2.73% / 1,51% - tot 30-Nov
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25%
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 2.50% / 1,00%
Consorsbank (3 mnd) — 3,10% / 0,80%

De "NIEUW"e rekeningen hebben natuurlijk nog niet zoveel bestaande klanten, dus die zouden dan bijna bovenaan moeten staan.
EN Trade Republic verdient dan ook een plekje, ongeveer in het midden
BFOR is ook voor 3 maanden toch (en daarna 1 %)? Daar moet jij ook klant worden? En hoe weet de topicstarter of jij wel of niet een bestaande klant ben?

• GroteVoet459
BW-Bank (via Raisin) heeft de rente verlaagd van 1,80% naar 1,76% (-0,04%)

• W1ck1e
  • Nu online
Harbo schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:26:

BFOR is ook voor 3 maanden toch (en daarna 1 %)? Daar moet jij ook klant worden? En hoe weet de topicstarter of jij wel of niet een bestaande klant ben?
Ik schreef dan ook "dan wordt de volgorde iets als dit". Dus niet gegarandeerd zonder fouten. Ik dacht dat je bij BFOR over de eerste 75k de hoge rente kreeg, en daarboven de lagere.
Uiteraard weet @GroteVoet459 niet of iemand een bestaande klant is.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 03-11-2025 10:33 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Voor mensen met een Duits adres (lopen een paar rond hier):
BBVA.de (6 mnd) — 3,00% tot €500K / variabel - gratis volledige betaalrekening

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Juan
W1ck1e schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:30:
Ik heb het idee dat bij veel stortingen naar spaarrekeningen (al dan niet recent geopend) die niet goed gaan de Rabobank de verzendende bank is. Ligt misschien daar het probleem ?
Hier nu geen problemen meer met overboeken, blijkbaar doen ze aan het begin van het proces wellicht iets niet goed. (dat systemen niet gesynced zijn of zo)

Kreeg net als Harbo eerder (1e overboeking) een melding dat het IBAN niet juist zo zijn, maar 2 pogingen later ging het wel goed. Quirion zit blijkbaar ook met de tenaamstelling te klooien bij sommige mensen, dat ze speciale tekens gebruiken umlaut, dakje etc..) dat geeft dus bij iemand ook problemen.

Dat lijkt mij toch echt geen issue van de Rabobank.
Er was wel een storing bij IP (volgens Rabobank) dat het " leek" alsof betalingen niet via IP gingen, maar in de praktijk wel (zaterdag/zondag) de correcte melding word bij de Rabo nu weer gegeven bij het overboeken van Rabo naar IP rekening.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:31:
[...]

Ik schreef dan ook "dan wordt de volgorde iets als dit". Dus niet gegarandeerd zonder fouten. Ik dacht dat je bij BFOR over de eerste 75k de hoge rente kreeg, en daarboven de lagere.
Uiteraard weet @GroteVoet459 niet of iemand een bestaande klant is.
Je zou BFOR een heel stuk lager moeten plaatsen. Na de actieperiode is de rente 1.00%, niet 1.9%.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:02

Jerra

Beunhaas in wording

Klarna heeft tegenwoordig ook een betaald abbonement met o.a. een hogere rente op de flex rekeningen.
Daarnaast is de rente op de "balance" / main account rekening verdwenen, volgens de website is deze er nog wel voor klanten met een membership.

Ik vind het persoonlijk niet interessant, maar als iemand mij van meer details kan voorzien over de memberships dan wil ik die verder wel toevoegen aan de gepinde post natuurlijk!

• W1ck1e
  • Nu online
Jerra schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:28:
Klarna heeft tegenwoordig ook een betaald abbonement met o.a. een hogere rente op de flex rekeningen.
Daarnaast is de rente op de "balance" / main account rekening verdwenen, volgens de website is deze er nog wel voor klanten met een membership.
Ik kan het niet vinden, heb je een link ? Of een bron ?

• GroteVoet459
Jerra schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:28:

Ik vind het persoonlijk niet interessant, maar als iemand mij van meer details kan voorzien over de memberships dan wil ik die verder wel toevoegen aan de gepinde post natuurlijk!
Deze?
https://cdn.klarna.com/1....NL/klarna-membership-plan

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik zie dit in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT3KZf1EfXtku54s3j4sORjWwT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ej7CdbdTKVyuGlvzsOZvjwXU.jpg?f=fotoalbum_large

Dus 0,1 procentpunt meer als ik het goed heb?

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ja, naast de rente op de hoofdrekening en de iets hogere rente op de flex rekening vroeg ik me af of er nog andere zaken zijn die goed zijn om mee te nemen.

Ik kan bijvoorbeeld niet vinden of je met een membership ook nog steeds max 3 rekeningen mag hebben.

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:43:
Ik zie dit in de app:

[Afbeelding]

Dus 0,1 procentpunt meer als ik het goed heb?
Volgens mij wel. Om die 8 euro per maand met die 0,1% terug te verdienen moet je dus een saldo hebben van 96k. Dat is veel om te stallen bij klarna, daarnaast is er concurrentie die meer gunt.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-12 10:49
W1ck1e schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:54:
[...]

Volgens mij wel. Om die 8 euro per maand met die 0,1% terug te verdienen moet je dus een saldo hebben van 96k. Dat is veel om te stallen bij klarna, daarnaast is er concurrentie die meer gunt.
Waarom is dat veel voor Klarna?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:38

The Third Man

The Third Jellyfish

ColeJ schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:55:
[...]

Het Zweedse DGS beschermt maar tot ca. 96k euro (1.050.000 SEK).

• Coffeeroam
[...]

Voor Klarna is dat inderdaad niet veel :) . Voor de eenvoudige spaarder die 0.1% meer rente wil is dat mogelijk wel veel om te stallen.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
The Third Man schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:58:
[...]
Het Zweedse DGS beschermt maar tot ca. 96k euro (1.050.000 SEK).
Dat gaat omhoog naar SEK 1.150.000 per 1 januari, zie https://storage.mfn.se/c506f346-af5a-40d8-8d7b-f93d8bc6b700

Op dit moment ongeveer EUR 105.000

• GroteVoet459
[...]
0,10% bonus boven op 1,75% basis rente levert 1,85% - dan zijn er ongeveer 25 vrij opneembare spaarrekeningen waar je meer rente kunt krijgen, en met €96K telt dat best aan; tussen de €50 en €1110 op jaarbasis, en nog meer als je tussen de aanbiedingen hopt.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
En Klarna daalt ook elke keer snel bij nieuwe renteverlagingen.
Dan is die 0,1% extra wel erg weinig en niet de moeite waard om je daar aan te verbinden.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Helemaal mee eens, het lijkt dan ook een extraatje voor mensen die er teovalligerwijs ook sparen (meer binding van de betaal-klanten)

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 05:44
[...]

Vooral ook omdat je dan nog steeds niet beter uit bent dan als je gratis 0,1% minder rente ontvangt. Je speelt dan slechts quitte. Om er echt meer aan over te houden, moet je dus een saldo hebben dat nog significant hoger is dan die 96k.

• Juan
*knip* graag constructief en inhoudelijk reageren, geen oneliners

[ Voor 73% gewijzigd door ZieMaar! op 04-11-2025 20:48 ]

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-12 20:56

sanook

_/-\o_

Juan schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:46:
Welllicht valt IP uitgaand bij Klarna voortaan onder een betaald abonnement.. geen idee of dat mag.

Ben weg bij die gasten..
En weer bedant voor je update!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:28
Welllicht valt IP uitgaand bij Klarna voortaan onder een betaald abonnement.. geen idee of dat mag.

Ben weg bij die gasten..
Kun jij je dagboek ergens anders bijhouden ?

Wiskunde is de taal van de natuur.

• Juan
Kunnen jullie dan commentaar voor jullie houden? Gelijk oversteken? 🤪

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:03

Fanta

FordPerformance™️

Juan schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:26:
Kunnen jullie dan commentaar voor jullie houden? Gelijk oversteken? 🤪
Nee. Die slowchat over IP of een paar cent compensatie etc is echt een beetje irritant, en het voegt niets toe. Gewoon mee kappen! :7

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Weekend car | ’07 Mazda MX-5 | Copper Red

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ben weg bij die gasten..
Hoewel ik het vervelend voor je vind dat je deze, voor jou zeer belangrijke, functie nu mist zou ik het graag constructief houden.

Ik heb al genoemd dat ik het heb gecontroleerd en deze optie gewoon is gebleven bij ASN (en terug).

Liever geef je aan welke betaalrekeningen jij gebruikt en als je het dan zo nodig moet herhalen noem dan ook alleen de bank waarvan je zeker weet dat de combinatie niet meer werkt.

• W1ck1e
  • Nu online
Jerra schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:31:
...
Liever geef je aan welke betaalrekeningen jij gebruikt en als je het dan zo nodig moet herhalen noem dan ook alleen de bank waarvan je zeker weet dat de combinatie niet meer werkt.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het om de Rabobank gaat.
Toen ik Klarna nog gebruikte was het naar en van ING & ASN instant.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 03-11-2025 17:11 ]

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-12 10:37

QAI

Globalcitizen schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:36:
[...]

Hmmm, dit topic/draadje is eigenlijk prima. Waarom zou iedereen moeten wijken voor één of twee personen die zich (telkens weer) niet aan de huisregels kunnen houden? Het is de laatste paar dagen vaak genoeg aangegeven (posts met veel duimpjes omhoog). Deze personen moeten zich aanpassen, niet andersom

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bij Raisin een nieuwe Zweedse bank met een spaarrekening met voorwaarden: vast inleg bedrag van minimaal €5000, variable rente van effectief 1,83% met maandelijkse uitkering, en 4 dagen opzegtermijn.
Lea Bank is een Zweedse digitale nichebank met innovatieve en gebruiksvriendelijke oplossingen voor sparen, betalen en lenen. De bank maakt het financiële leven van klanten eenvoudiger en overzichtelijker – met focus op service, transparantie en verantwoord lenen. Lea Bank biedt spaarrekeningen met aantrekkelijke rentes en is actief in Zweden, Noorwegen, Finland, Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Nederland. De bank ontstond in 2016 uit een fusie tussen BRAbank en Easybank en heeft sindsdien een sterke reputatie opgebouwd als betrouwbare en innovatieve speler in Noord-Europa. In juni 2024 ontving Lea Bank haar Zweedse bankvergunning; vanaf 2025 opereert zij volledig onder deze licentie met hoofdkantoor in Göteborg. Met ruim twintig jaar ervaring en de missie – meer vrijheid voor je financiën – combineert Lea Bank moderne technologie met persoonlijke aandacht.

• sanook

sanook

_/-\o_

fissa schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:44:
[...]

E-mail ontvangen dat ik met terugwerkende kracht toch 2,8% krijg. Had dezelfde dag ook een e-mail gestuurd en toen dat te lang duurde gebeld. Misschien hebben ze de “overgangsperiode” toch iets uitgebreid van 1 week naar 2 weken! :)
Zojuist ook bericht ontvangen dat de rekening van mijn vrouw, geopend op 19 oktober, óók 2,8% aktierente krijgt per 31 oktober j.l.
Over mijn eigen account, geopend op 19 september (jaja, ik durf het toch te vragen :)) heb ik nog geen antwoord gehad op mijn vraag over de 2,8% aktierente.

• Juan
*knip* graag wat meer inhoudelijk en constructief posten ipv alleen maar korte oneliners

[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 04-11-2025 20:46 ]

• RobertMe
  • Nu online
Blijkbaar heeft GarantiBank in bulk de rentes aangepast. Mijn ouders hebben een rekening geopend 1 dag voor de verhoging. En ook zij hebben nu ("ongevraagd") een mail dat de rente per 31-10 naar 2,80% is gegaan.

Dus diegenen die nu niks hebben gehoord zullen ook wel geen verhoging krijgen op verzoek denk ik dan.

• sanook

sanook

_/-\o_

touché :)

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-12 16:24

PnD

like in Pinda ^_^

Novax schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:27:
HoistSpar is bij Raisin nu nog de hoogste voor deposito's van 3,4 en 5 jaar zonder bronbelasting maar verlaagt per 15 september de rentes:
  • 3 jaar: 2,85% naar 2,65%
  • 4 jaar: 2,90% naar 2,72%
  • 5 jaar: 3,00% naar 2,87%
Ik zit naar dat deposito van Hoistspar te kijken bij Raisin. Liet de Zweedse banken altijd links liggen, omdat die depositie garantie in SEK uitgekeerd zou krijgen. Nu staat er wel het max bedrag in SEK in Raisin, maar wel uitbetaling in EUR. Zit hier nou nog een risico in met conversies ofzo of krijg je gewoon je saldo in EUR?

Edit: kak laat maar, had nog even een search op SEK gedaan en vond al een post erover

[ Voor 5% gewijzigd door PnD op 03-11-2025 21:32 ]

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-12 06:34
Hans Denhaag schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:12:
[...]

Kun jij je dagboek ergens anders bijhouden ?
Ter info: deze gast heeft om bepaalde redenen zijn biezen moeten pakken op het forum van Spaarinformatie.nl.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-12 13:03
Ik ben bezig met openen rekening bij UmweltBank.
Nu vragen zij om een "Meldebescheinigung". Wat is dat?
Google translate vertaal het als registratiebewijs, maar ik weet ook niet wat dat is.
(woonplaatsverklaring Belasingdienst? uitreksel BRP? of mag het ook iets anders zijn?)(waarschijnlijk gaat het om woonplaats)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• GroteVoet459
Novax schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:43:
Bij Raisin een nieuwe Zweedse bank met een spaarrekening met voorwaarden: vast inleg bedrag van minimaal €5000, variable rente van effectief 1,83% met maandelijkse uitkering, en 4 dagen opzegtermijn.

[...]
Lea Bank was al een hele tijd beschikbaar via Weltsparen. Mooi dat er weer een extra optie is voor de Nederlandse spaarders.

• Harbo
  • Niet online
sipjohn schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:03:
Ik ben bezig met openen rekening bij UmweltBank.
Nu vragen zij om een "Meldebescheinigung". Wat is dat?
Google translate vertaal het als registratiebewijs, maar ik weet ook niet wat dat is.
(woonplaatsverklaring Belasingdienst? uitreksel BRP? of mag het ook iets anders zijn?)(waarschijnlijk gaat het om woonplaats)
Met Meldebescheinigung bedoelen ze idd een BRP. Hier gaat het om bewijs van je adres. Ik heb ze een voorlopige aanslag van de Belastingdienst gestuurd (eerste pagina) en dat was geaccepteerd.

• Noom
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:07
Voor het geval iemand geïnteresseerd is hoe het mailtje van Garanti eruitziet als je wel een upgrade krijgt naar 2,8%. Ik zat 6 dagen tussen de aanvraag en de verhoging van de rente. Een reactie van Garanti duurde wel een week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMkQir_ya8l3hPLKJ7vIPw7sZz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sh14uDOZQpaQN66SUhZqv02l.png?f=fotoalbum_large

• DjoeC
Noom schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:15:
Voor het geval iemand geïnteresseerd is hoe het mailtje van Garanti eruitziet als je wel een upgrade krijgt naar 2,8%. Ik zat 6 dagen tussen de aanvraag en de verhoging van de rente. Een reactie van Garanti duurde wel een week.

[Afbeelding]
Ik vind dit eigenlijk super netjes! Ze HOEVEN het namelijk niet te doen want toen je de rekening opende kende je de voorwaarden en het percentage van dat moment.

• W1ck1e
  • Nu online
DjoeC schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:36:
[...]

Ik vind dit eigenlijk super netjes! Ze HOEVEN het namelijk niet te doen want toen je de rekening opende kende je de voorwaarden en het percentage van dat moment.
Dat is het ook. Ik kan mij zomaar voorstellen dat Garantibank zelf op het moment van openen door de nieuwe klant wel al wist dat de aktie een kleine week later zou starten. Er werken gewoon mensen bij de bank, en ergens zal ook wel een grens liggen.

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:44
DjoeC schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:36:
[...]

Dat doen ze standaard. Ook met het openen van deposito's gedurende een aantal dagen bij verhoging.
Om gezeur van klanten te voorkomen waarschijnlijk en om dit soort positieve reacties te krijgen anderzijds. Dat laatste is heel goede marketing.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:42
Iemand een idee tot wanneer je mee kunt doen aan de Garantibank 2,8% actie?

• RobertMe
  • Nu online
Nougat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:18:
Totdat ze de rente verlagen (of verhogen, maar dat vind je vast niet erg ;)). Volgens mij heeft Garanti nu al een hele lange tijd (/jaren) een actie. Maar er wordt niet gecommuniceerd over een duur van de "huidige" rente. De actierente kan morgen dus net zo goed anders zijn (voor nieuwe klanten).

AFAIK is Advenzia ook de enige die altijd aangeeft "deze actie(rente) is geldig tot <eind van de maand>"? Bij CreditEurope / Nexent, OpenBank, ... wordt er volgens mij ook geen datum gecommuniceerd v.w.b. hoe lang die actie geldt.

• W1ck1e
  • Nu online
Nougat schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:18:
In het verleden heeft Garantibank een keer een deposito actie gehad, met een einddatum (te openen tot ...), maar ook met "wijzigingen voorbehouden" of iets van dien aard. In ieder geval werd 10 dagen voor die datum toch de actie eerder (per die datum) beeindigd. Omdat ik het benodigde geld toch al op de rekening had staan, kon ik wel nog het deposito openen (zoals mij werd medegedeeld in een telefoongesprek).

Dus als ze al een einddatum zouden noemen zou ik er niet vanuitgaan dat het zo lang mogelijk zou blijven, al is het maar vanwege "genoeg (danwel teveel) geld" te hebben opgehaald.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:42
*knip* graag constructief en inhoudelijk reageren, geen oneliners

[ Voor 71% gewijzigd door ZieMaar! op 04-11-2025 20:47 ]

• Coffeeroam
Sander12 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:59:
[...]

Dat doen ze standaard. Ook met het openen van deposito's gedurende een aantal dagen bij verhoging.
Om gezeur van klanten te voorkomen waarschijnlijk en om dit soort positieve reacties te krijgen anderzijds. Dat laatste is heel goede marketing.
Probleem is dat je niet weet hoeveel die "aantal dagen" zijn. Waren ze daar dan maar wat helderder over.

Bij mij dus minder vrolijk nieuws van Garantibank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5kqOpM3QZZXPgkgYo1iLb3aXqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ji5kewoUo5NKtucCvnUkMxMS.png?f=fotoalbum_large

• sanook

sanook

_/-\o_

Coffeeroam schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:24:
[...]

Probleem is dat je niet weet hoeveel die "aantal dagen" zijn. Waren ze daar dan maar wat helderder over.

Bij mij dus minder vrolijk nieuws van Garantibank:
[Afbeelding]
En wanneer had jij je rekening geopend?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Zoals in de TW staat: We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.. Ik heb hier en daar wat geknipt in posts die echt niets toevoegen. Graag vanaf hier geen persoonlijke updates meer en zie je ze toch: reageer er dan niet op, maar rapporteer ze gewoon. Merci

• W1ck1e
  • Nu online
Op de aanlog pagina van Advanzia:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqB2SCA27qpQQf0Qead9x0ZCVhQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4kwcYSQGShpYbBIhxNNt5TfI.png?f=user_large

De melding kwam voor mij te laat, maar volgens mij was de rente berekening correct. In ieder geval zijn ze weer laat met het maandoverzicht.

De door mij op zaterdag gestarte transactie werd weliswaar gisteren pas uitgevoerd, en kwam ook gisteren al aan op de tegenrekening. Dus geen rente verlies door onderweg zijn van opgenomen saldo.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 04-11-2025 23:11 ]

• Juan
In het ergste geval was het teveel, en heeft iemand dat vrijdagavond al opgenomen (toen stond de rente er al op) en krijg je een negatief saldo

Dan moeten ze de rente pas echt storten als het definitief is.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Voor mensen die Openbank overwegen:
Ik had een spaarrekening bij Openbank voor de 'welkom rente'. Bij het opzeggen kon ik online (door een storing blijkt later) geen geld overmaken. De helpdeks gebeld die me geholpen hebben om handmatig de laatste 1000 euro van de rekening te halen. Helaas kregen zij ook een foutmelding bij het overmaken. Alleen het geld bleek later wel afgeschreven (en nooit aangekomen op de tegenrekening).

Inmiddels twee weken bezig om mijn geld terug te proberen te krijgen. De helpdesk is hulpvaardig, erkent de fout en het geld is niet 'weg' maar ergens op een tussenrekening. Maar tot nu toe niet opgelost.

Ik weet niet hoe het bij andere banken is, maar als je geen zin hebt in dit soort gedoe voor een paar euro extra rente kun je Openbank beter overslaan.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Harry720A
  • Niet online
Openbank voor nieuwkomers 3 maanden 3%.
https://www.banken.nl/nie...erhoogt-spaarrente-naar-3

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:32
Devil schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:57:
Voor mensen die Openbank overwegen:
Ik had een spaarrekening bij Openbank voor de 'welkom rente'. Bij het opzeggen kon ik online (door een storing blijkt later) geen geld overmaken. De helpdeks gebeld die me geholpen hebben om handmatig de laatste 1000 euro van de rekening te halen. Helaas kregen zij ook een foutmelding bij het overmaken. Alleen het geld bleek later wel afgeschreven (en nooit aangekomen op de tegenrekening).

Inmiddels twee weken bezig om mijn geld terug te proberen te krijgen. De helpdesk is hulpvaardig, erkent de fout en het geld is niet 'weg' maar ergens op een tussenrekening. Maar tot nu toe niet opgelost.

Ik weet niet hoe het bij andere banken is, maar als je geen zin hebt in dit soort gedoe voor een paar euro extra rente kun je Openbank beter overslaan.
Is dit niet juist een voorbeeld van hoe een fout kan worden gemaakt maar er vooralsnog juist goed wordt gereageerd?

• Hans Denhaag
  • Laatst online: 11:28
Houd ook rekening met het spaanse erfrecht/belasting. Zeker als je niet getrouwd bent.
Voor mij de reden om de rekening weer op te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans Denhaag op 05-11-2025 13:17 ]

Wiskunde is de taal van de natuur.

• PsYcHoPunK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:59
Wat ik het allergrootste minpunt vind van Openbank is dat bij grotere bedragen ( weet niet de grens ) je altijd moet bellen om het terug naar je eigen rekening te laten overmaken, dat kan niet digitaal. Ik moest tijdens het bellen mijn wachtwoord, sms code en alle gegevens om een boeking maken telefonisch doorgeven, en die medewerker vult het dan in het systeem in, ik heb er geen enkele invloed op. Als iemand kwaad wil kan die zomaar al het geld naar een andere rekening overmaken. Ik heb gelijk een klacht ingediend en de rekening opgezegd. Tegenwoordig vind ik dit echt niet kunnen gezien alle bankfraude die plaatsvindt en aandacht die er is voor veilig bankieren.

• W1ck1e
  • Nu online
Hans Denhaag schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:16:
Houd ook rekening met het spaanse erfrecht/belasting. Zeker als je niet getrouwd bent.
Voor mij de reden om de rekening weer op te zeggen.
Van chatgpt begrijp ik dat het niet speelt wanneer erfgenaam en erflater beiden in Nederland wonen. Bij bankrekeningen van Nederlanders wordt het geld dan ook niet als "in Spanje gelegen actief" gezien. Maar chatgpt is ook maar een mening.

edit: in het Openbank.nl draadje staat er wel iets over erfrecht

[ Voor 20% gewijzigd door W1ck1e op 05-11-2025 15:07 ]

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:18
Als iemand jouw wachtwoord, telefoon (voor sms code) en alle andere gegevens heeft zou het wel veilig zijn als het online zonder tussenkomt van een telefoontje met een medewerker? Volgens mij heb je dan bij elke bank een probleem.

Persoonlijk geen problemen gehad met OpenBank. Grote bedragen doe ik eigenlijk nooit in 1x, dat zie ik vaak wel aan komen dus dan elke dag een x duizend euro. Dat gaat prima.

• PsYcHoPunK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:59
B-Real schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:49:
Als iemand jouw wachtwoord, telefoon (voor sms code) en alle andere gegevens heeft zou het wel veilig zijn als het online zonder tussenkomt van een telefoontje met een medewerker? Volgens mij heb je dan bij elke bank een probleem.
Het punt is juist dat het de bedoeling is dat andere mensen mijn gegevens niet hebben om boekingen te kunnen maken, en al zeker geen call center medewerker. Ik wil zelf de boeking doen zoals bij elke andere bank. Maar goed, ik was niet de eerste die daar een klacht over ingediend had, ik was de zoveelste.

Wellicht is het een persoonlijke voorkeur, voor mij is dit een no-go, het is voor ieder zelf om te bepalen of dat een probleem is :) Ik wilde het alleen meegeven aan degene die daar een rekening willen openen.

• Coffeeroam
PsYcHoPunK schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:36:
Wat ik het allergrootste minpunt vind van Openbank is dat bij grotere bedragen ( weet niet de grens ) je altijd moet bellen om het terug naar je eigen rekening te laten overmaken, dat kan niet digitaal. Ik moest tijdens het bellen mijn wachtwoord, sms code en alle gegevens om een boeking maken telefonisch doorgeven, en die medewerker vult het dan in het systeem in, ik heb er geen enkele invloed op. Als iemand kwaad wil kan die zomaar al het geld naar een andere rekening overmaken. Ik heb gelijk een klacht ingediend en de rekening opgezegd. Tegenwoordig vind ik dit echt niet kunnen gezien alle bankfraude die plaatsvindt en aandacht die er is voor veilig bankieren.
Alle overboekingen tot en met 10000 euro waren in ieder geval zonder tussenkomst van een medewerker. Dat valt meestal best wel zo te plannen.

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:47:
[...]

Van chatgpt begrijp ik dat het niet speelt wanneer erfgenaam en erflater beiden in Nederland wonen. Bij bankrekeningen van Nederlanders wordt het geld dan ook niet als "in Spanje gelegen actief" gezien. Maar chatgpt is ook maar een mening.
Dat vind ik wel het slechtste argument om de waarschuwing over de Spaanse erfbelasting/erfrecht in de wind te slaan. En dat is mijn mening.

• Harbo
  • Niet online
Coffeeroam schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:39:
[...]

Alle overboekingen tot en met 10000 euro waren in ieder geval zonder tussenkomst van een medewerker. Dat valt meestal best wel zo te plannen.
Dit klopt niet. Onlangs heb ik dit geprobeerd maar meer dan E 3000 (als jij de nieuwe klant binnen de eerste 3 maanden bent) gaat zonder bellen niet. Dat heeft mij de dame aan de lijn verteld. Uiteindelijk kon ik zelf E 3000 overboeken en daarna weer teruggestort. Ik was nml. op 9 Oktober 2025 getest of daar IP werkt. :*) Vandaar dat ik dit toevallig weet.

• RobertMe
  • Nu online
sanook schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:42:
[...]

Dat vind ik wel het slechtste argument om de waarschuwing over de Spaanse erfbelasting/erfrecht in de wind te slaan. En dat is mijn mening.
Als het klopt is het toch een prima argument? Zolang de rekeninghouder en de erfgenamen in NL wonen is er geen erfbelasting van toepassing. Hoe kan dat nu een slecht argument zijn?

Of het klopt is wel onduidelijkheid over. Er zijn online een aantal (horror) verhalen te vinden. Maar die zijn erg onduidelijk in het volledige plaatje, en IIRC incidenteel wel onder vermelding dat de rekeninghouder (/overledene) in Spanje woonde. Het kan dus zomaar kloppen dat dit hele erfrecht verhaal alleen speelt als een van beide partijen in Spanje woont. En dus in de situatie van de meesten hier niet relevant zal zijn. (Ja, een enkeling in dit topic meen ik van te weten dat die in Spanje woont).

• DjoeC
RobertMe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:08:
[...]

Als het klopt is het toch een prima argument? Zolang de rekeninghouder en de erfgenamen in NL wonen is er geen erfbelasting van toepassing. Hoe kan dat nu een slecht argument zijn?

Of het klopt is wel onduidelijkheid over. Er zijn online een aantal (horror) verhalen te vinden. Maar die zijn erg onduidelijk in het volledige plaatje, en IIRC incidenteel wel onder vermelding dat de rekeninghouder (/overledene) in Spanje woonde. Het kan dus zomaar kloppen dat dit hele erfrecht verhaal alleen speelt als een van beide partijen in Spanje woont. En dus in de situatie van de meesten hier niet relevant zal zijn. (Ja, een enkeling in dit topic meen ik van te weten dat die in Spanje woont).
In mijn beleving (...) zou (minimaal) een executeur toegang moeten hebben tot alle online bankomgevingen van overledene om de zaken af te kunnen handelen. Een (buitenlandse) bank hoeft niet persee expliciet op de hoogte gesteld te worden van de status van de rekeninghouder. Tenminste, ik heb nu 2x iets afgehandeld zonder problemen. Het geld kan meestal alleen maar terug naar de bronrekening en blijft dus binnen de boedel. Maak partijen niet wijzer dan ze zijn, scheelt een hoop gedoe.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:07
DjoeC schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:15:
[...]

In mijn beleving (...) zou (minimaal) een executeur toegang moeten hebben tot alle online bankomgevingen van overledene om de zaken af te kunnen handelen. Een (buitenlandse) bank hoeft niet persee expliciet op de hoogte gesteld te worden van de status van de rekeninghouder. Tenminste, ik heb nu 2x iets afgehandeld zonder problemen. Het geld kan meestal alleen maar terug naar de bronrekening en blijft dus binnen de boedel. Maak partijen niet wijzer dan ze zijn, scheelt een hoop gedoe.
Maar als het om deposito's gaat kun je die niet zomaar terugboeken, dan zul je wel degelijk de andere bank moeten informeren dat de rekinghouder overleden is.

• DjoeC
deejeebv schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:17:
[...]

Maar als het om deposito's gaat kun je die niet zomaar terugboeken, dan zul je wel degelijk de andere bank moeten informeren dat de rekinghouder overleden is.
Bij Raisin schakel je verlenging uit, geld komt naar je account en boek je over naar "tegenrekening". Ik neem aan dat een soortgelijk proces bij andere banken bestaat. Ik heb nog nooit m'n gezicht hoeven laten zien om geld naar tegenrekening terug te halen.

• W1ck1e
  • Nu online
deejeebv schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:17:
[...]

De aanleiding was een bericht over de actie rente van 3% voor de duur van 3 maanden op een vrij opneembare rekening. Ik gebruik in/uit principe geen deposito's in het buitenland.

btw: dit is geen advies: na het overlijden van mijn moeder gaf ik dat pas na 1 jaar door aan haar bank. Dat was niet om te frauderen, maar scheelde mogelijk een hoop problemen. Bankmedewerkster zei dat dat niet hoorde, maar dat was het dan ook.

• RobertMe
  • Nu online
DjoeC schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:24:
[...]

Bij Raisin schakel je verlenging uit, geld komt naar je account en boek je over naar "tegenrekening". Ik neem aan dat een soortgelijk proces bij andere banken bestaat. Ik heb nog nooit m'n gezicht hoeven laten zien om geld naar tegenrekening terug te halen.
Het punt lijkt me meer dat het ook nog maanden of jaren kan duren voordat het deposito vrijvalt. Terwijl die erfgenamen wellicht wel "gisteren" toegang tot het geld wilden hebben.
En een rekening nog jaren laten bestaan op naam van een overledene gaat wellicht ook ooit opvallen (in de zin van dat de bank er achter komt dat.... Bv een Belastingdienst die een jaaropgave krijgt aangeleverd en denkt "die's toch dood?" en dat terugkoppelt naar de bank).

• Coffeeroam
Harbo schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:49:
[...]

Dit klopt niet. Onlangs heb ik dit geprobeerd maar meer dan E 3000 (als jij de nieuwe klant binnen de eerste 3 maanden bent) gaat zonder bellen niet. Dat heeft mij de dame aan de lijn verteld. Uiteindelijk kon ik zelf E 3000 overboeken en daarna weer teruggestort. Ik was nml. op 9 Oktober 2025 getest of daar IP werkt. :*) Vandaar dat ik dit toevallig weet.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij Openbank tot en met €10000 (beide kanten op), óók niet in mijn eerste 3 maanden.

• Juan
snip: zie topicwarning over persoonlijke updates

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 05-11-2025 21:53 ]

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

GeEkIe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:10:
[...]

Is dit niet juist een voorbeeld van hoe een fout kan worden gemaakt maar er vooralsnog juist goed wordt gereageerd?
Vooralsnog zijn ze dus heel aardig, maar heb ik mijn geld nog steeds niet terug.

40 jaar klant bij ING, nog nooit een cent kwijt geweest.
6 maanden klant bij Openbank, 1000 euro foetsie.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Harry720A
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:26:[...] Bv een Belastingdienst die een jaaropgave krijgt aangeleverd en denkt "die's toch dood?" en dat terugkoppelt naar de bank).
Overheid welke een particulier (bank)bedrijf informeert ?? Beetje ongeloofwaardig. Dat bijv. de belastingdienst geen kapitaal of bezittingen kan belasten van een dooie kan vanuit de BD misschien wel op vragen rekenen. Niet meer en niet minder.

• GroteVoet459
Advanzia heeft de rente voor nieuwe klanten van 2,70% verhoogd naar 2,90% (2,94% effektief).
Nog steeds voor 3 maanden en de vervolgrente blijft 1,50% (1,51% eff.)

• Coffeeroam
GroteVoet459 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:12:
Advanzia heeft de rente voor nieuwe klanten van 2,70% verhoogd naar 2,90% (2,94% effektief).
Nog steeds voor 3 maanden en de vervolgrente blijft 1,50% (1,51% eff.)
Je zou er bijna de rekening voor opzeggen.....(om opnieuw aan te vragen).

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-12 13:45
snip: zie topicwarning, persoonlijke update

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 26-11-2025 12:57 ]

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-12 13:03
Mag 100 overmaken naar Umweltbank ook al niet meer :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_jxHQdv7rkkmBY3jOxw0CEVCcs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9WWW9pE3bGzzW1Xi7RKtQ10x.jpg?f=user_large

Iemand ervaring hoelang zoiets bij Rabobank duurt?

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Pagina: 1 ... 168 ... 172 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling