In welk geval het meer oplevert door nog snel bij Garanti te openen. Al is er zeker voor Advanzia te pleiten, die doen immers vaak (maar niet altijd) aan verlengingen van de actierente. Just sayin'.sanook schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:01:
[...]
Waarschijnlijk wel, als je de 2,7 wilt hebben zul je je account moeten sluiten en opnieuw een account openen. Dat gaat in de regel vrij snel (paar werkdagen) bij Advanzia.
Dat verlengen is toevallig een aantal keren achter elkaar gebeurd maar daarvoor deden ze daar niet aan en moest je iedere keer weer een nieuwe rekening openen om te profiteren van de aanbieding. Gelukkig deden ze daar niet moeilijk over en kost het maar een paar dagen. + bijkomend voordeel dat een 3 maands aktie bij hun bijna 4 maanden kan duren (maand van 1e storting + 3 volgende maanden)Frankenstein schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:19:
[...]
In welk geval het meer oplevert door nog snel bij Garanti te openen. Al is er zeker voor Advanzia te pleiten, die doen immers vaak (maar niet altijd) aan verlengingen van de actierente. Just sayin'.
Het heeft even geduurd, maar vandaag (nét geen 5 maanden later) in een email van Raisin:Novax schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:00:
Binnenkort waarschijnlijk nog twee nieuwe banken op Raisin:
[...]
en Italiaanse bank Guber Banca.
[...]
https://www.raisin.nl/banken/guber-banca/• Guber Banca – een innovatieve digitale bank, gevestigd in het noorden van Italië dichtbij de Zwitserse grens. De bank biedt scherpe rentes op 4 en 5 jaar vast tot wel 2,76% p.j.
[ Voor 3% gewijzigd door GroteVoet459 op 20-03-2025 15:17 ]
Revolut verlaagd de rentes op hun Euro-rekeningen:
Standard: 1,00%
Plus: 1,00%
Premium: 1,50%
Metal: 2,00%
Ultra: 2,50%
Dank aan RobertMe in "Discussie over & Ervaringen met Revolut bank"
Plus: 1,00%
Dicht bij de Zwitserse grens gevestigd... Dan zit het met de betrouwbaarheid vast wel goedGroteVoet459 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:16:
[...]
Het heeft even geduurd, maar vandaag (nét geen 5 maanden later) in een email van Raisin:
[...]
https://www.raisin.nl/banken/guber-banca/
[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 20-03-2025 17:19 ]
"Plus", niceGroteVoet459 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:31:
Revolut verlaagd de rentes op hun Euro-rekeningen:
Plus: 100%
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,41% p.j. naar 2,31% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 26.03.2025.
Wel prettig om niet door hoepeltjes te hoeven springen.GroteVoet459 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:37:
[...]
Ik heb een aantal reviews bekeken - het openen van een rekening kan blijkbaar wel tot 2 weken duren. Er gaat nog het nodige via de ouderwetse postduif, maar daar zouden ze niet uniek in zijn.
Ik heb even nagekeken wat voor soort bank het is. Fimbank, met Fitch rating 'B', zetelt in Malta, een dwergstaatje met een Fitch A+ rating, dat komt met vragen over deposito garanties (Depositor Compensation Scheme).Het online registratie-formulier vind een email adres met een "+" (zoals je via Gmail kunt gebruiken) niet goed en bij het indienen van een vraag hierover krijg ik een 404 Page Not Found.
In 2016 werd er bij een andere bank in nood een dagelijkse opnamelimiet door Malta Financial Services Authority (MFSA) opgelegd van € 250, later verhoogd tot € 2500. Uitbetaling van de compensation scheme werd gedaan via IBAN of cheque.
Fimbank, een merchant bank, financieert kennelijk "shipping". Letterlijk transport per schip. Daar zijn rechtszaken over te vinden online waarbij de bank probeert beslag te leggen op een lading.
Je vroeg hoe dan? - eind februari nieuwe rekening geopend en €5000 gestort. Drie maanden actie, dat is tot 31 mei.Frankenstein schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:40:
[...]
Hoe dan! (Maar ik meen dat mijn vriendin dat ook heeft...). Edit: nee, bij mijn vriendin loopt Advanzia ook 1 april af.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Coffeeroam op 21-03-2025 13:12 ]
Nou heel verhaal: de rekening bleef maar in aanvraag staan, dus even gebeld met Raisin. Toen kreeg ik het antwoord dat ik me opnieuw moest identificeren voor deze rekening.kbus schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:35:
[...]
Wat gek, ik heb vorige week ook een BW rekening geopend en niet de vraag gekregen voor heridentificatie of de €0,10. De rekening is overigens nog niet open en staat nog in aanvraag.
Ik kreeg helemaal niet die melding of mogelijkheid bij aanvraag en ook niet later via email.
Mijn laatste identificatie was van eind november 2024, dus ook niet heel er oud.
Toen ik de identificatie gedaan had en de EUR 0,10 overgeboekt had was de rekening zo geopend.
Voor degene die deze rekening ook willen openen even een punt om op te letten
vind het eigenlijk best kort verhaalkbus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:10:
[...]
Nou heel verhaal: de rekening bleef maar in aanvraag staan, dus even gebeld met Raisin. Toen kreeg ik het antwoord dat ik me opnieuw moest identificeren voor deze rekening.
Ik kreeg helemaal niet die melding of mogelijkheid bij aanvraag en ook niet later via email.
Mijn laatste identificatie was van eind november 2024, dus ook niet heel er oud.
Toen ik de identificatie gedaan had en de EUR 0,10 overgeboekt had was de rekening zo geopend.
Voor degene die deze rekening ook willen openen even een punt om op te letten
Ook geen verlenging van Advanzia ontvangen dus een Garanti rekening geopend, let op; Jaarlijks op 1 januari wordt de opgebouwde rente uitgekeerd op uw spaarrekening.
Zal wel meekomen met opzeggen maar zat zelf in de maandelijkse cyclus 😬
Zal wel meekomen met opzeggen maar zat zelf in de maandelijkse cyclus 😬
Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.
@ZyMoTiC Bij opzeggen idd worden rente meteen uitbetaald.
Collector (via Raisin) gaat van 2,35% naar 2,25%, vanaf 27 maart.
Nordax deposito voor 2 jaar gaat van 2,60% naar 2,80% en is daarmee het hoogste bij Raisin voor 2 jaar zonder bronbelasting. Waarschijnlijk vanwege de lentebonus actie bij Raisin.
https://www.accountancyva...l-voor-vermogen-in-box-3/
PVV tegen nieuw belastingvoorstel voor vermogen in box 3
Daar is ie Advanzia verlenging 👌
gute Neuigkeiten für Sie!
Ab dem 01.04.2025 verlängern wir den attraktiven Sonderzinssatz für weitere 3 Monate.
Das bedeutet, dass Ihr gesamtes Guthaben noch bis einschließlich 30.06.2025 mit dem profitablen Sonderzinssatz von 2,73% eff. p.a. (2,70% nom. p.a.) verzinst wird.
Den Zinssatz finden Sie wie gewohnt auf Ihrem nächsten
Heb nog 3,35% tot 1 april (geen grap)
gute Neuigkeiten für Sie!
Ab dem 01.04.2025 verlängern wir den attraktiven Sonderzinssatz für weitere 3 Monate.
Das bedeutet, dass Ihr gesamtes Guthaben noch bis einschließlich 30.06.2025 mit dem profitablen Sonderzinssatz von 2,73% eff. p.a. (2,70% nom. p.a.) verzinst wird.
Den Zinssatz finden Sie wie gewohnt auf Ihrem nächsten
Heb nog 3,35% tot 1 april (geen grap)
[ Voor 3% gewijzigd door Juan op 24-03-2025 11:15 ]
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Je zocht Vermogensrendementsheffing 2.0 ?Sander12 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:43:
https://www.accountancyva...l-voor-vermogen-in-box-3/
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Bericht van Advanzia:
Note: Ik krijg de aanbieding tot nu toe alleen op de (niet zo lang geleden geopende) rekening van mijn vrouw. Op mijn eigen (oude) rekening nog geen aanbieding ontvangen.
Helaas niet een heel goede aanbieding dus we gaan de boel verplaatsen naar Garantibank.Good news for you!
Starting April 1, 2025, we are extending the attractive special interest rate for an additional 3 months.
This means that your entire balance will continue to earn the profitable special interest rate of 2.73% effective p.a. (2.70% nominal p.a.) until and including June 30, 2025.
The new interest rate will be reflected on your next statement.
Note: Ik krijg de aanbieding tot nu toe alleen op de (niet zo lang geleden geopende) rekening van mijn vrouw. Op mijn eigen (oude) rekening nog geen aanbieding ontvangen.
[ Voor 25% gewijzigd door sanook op 24-03-2025 11:43 ]
2,7% is ook bar weinig.. maar ja.. hoger dan andere vrij opneembaar, en nog zeker t/m juni (los van nieuwe klantactie bv Garantie)
Daar heb ik helaas al een rekening.
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Bar weinig valt wel mee. is nog zo'n 0,3% boven wat Raisin nu biedt. Als je maar 1 bank gebruikt/nodig hebt kun je beter naar garantibank gaan maar als je die al gebruikt kan Advanzia een goed alternatief zijn om bv een huidige Raisin rekening te verplaatsen.Juan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:34:
2,7% is ook bar weinig.. maar ja.. hoger dan andere vrij opneembaar, en nog zeker t/m juni (los van nieuwe klantactie bv Garantie)
[ Voor 4% gewijzigd door sanook op 24-03-2025 11:51 ]
@Juan Hier ook.
*knip* Maak liever een topicreport aan.
[ Voor 84% gewijzigd door Zr40 op 24-03-2025 16:58 ]
Wel weer gegarandeerd voor 3 maanden, met een dalende trend kan het verschil ten opzichte van de rest tegen die tijd wel groter zijn.Juan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:34:
ik heb nog nooit een verlengingsaanbieding ontvangen. ook nu niet.sanook schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:28:
Bericht van Advanzia:
[...]
Helaas niet een heel goede aanbieding dus we gaan de boel verplaatsen naar Garantibank.
(saldo te hoog?)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Betreffende rekening die de aanbieding wel kreeg zit bijna tegen de DGS grens...sipjohn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:15:
[...]
ik heb nog nooit een verlengingsaanbieding ontvangen. ook nu niet.
(saldo te hoog?)
Dit was een informatief bericht dat men weet dat ik het ook ontvangen heb. Ik weet niet wie zijn "we" omdat ik geen overzicht heb wie deze email niet gekregen heeft. Dus niet bedoeld om iemand te pesten. Ik ben ook niet zelf tevreden met 2,73 % (heb ik meer verwacht rond 2,9 %) maar daar aan kan ik ook niets doen. Santander is nu ook een leuke optie 2,50% vrijopneembaar maar idd geen garantie voor de komende tijd.
[ Voor 9% gewijzigd door Harbo op 24-03-2025 13:37 ]
@sipjohn "saldo te hoog?" - Denk ik niet. Ik heb rond 20ste van deze maand een extra bedrag gestort om "zeker" te zijn dat ik een verlenging krijg. Hoe ze dit bepalen blijft onduidelijk.
Discriminatie?sanook schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:28:
Bericht van Advanzia:
[...]
Helaas niet een heel goede aanbieding dus we gaan de boel verplaatsen naar Garantibank.
Ik ook nooit!sipjohn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:15:
[...]
ik heb nog nooit een verlengingsaanbieding ontvangen. ook nu niet.
(saldo te hoog?)
Volgens mij ligt het niet aan het saldo. Ik heb een keer (bijna) alles voor het einde van de welkomperiode afgehaald, en een keer pas daarna. Ik beide gevallen geen verlenging.
Je probeert vanalles, maar komt er niet achter.
Misschien moet je een vrouw zijn? (zie boven).
Ik kijk vast niet goed, maar waar kan bij Advanzia kan ik zien tot wanneer ik recht heb op welk rentepercentage?
@jantje888 : Staat in Advanzia Account Statement die je elk maand per email krijgt.
Harbo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:55:
@jantje888 : Staat in Advanzia Account Statement die je elk maand per email krijgt.
In mijn statement staat alleen het actuele rentepercentage, niet tot wanneer ik dat krijg. Die datum staat in de aanbieding die ze je (ooit) gestuurd hebben.jantje888 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:44:
Ik kijk vast niet goed, maar waar kan bij Advanzia kan ik zien tot wanneer ik recht heb op welk rentepercentage?
[ Voor 34% gewijzigd door sanook op 24-03-2025 15:08 ]
Voorbeeld :
Vanaf en tot wanneer (staat in email) : From 01.01.2025, you will benefit from an attractive interest rate for a further 3 months, which is far above our standard interest rate. We guarantee you our special interest rate of 3.40% eff. p.a. (3.35% nom. p.a.) up to and including 31.03.2025.
Hoeveel : staat ook in email (statement) die je elke maand krijgt : 28/02/2025 CREDIT INTEREST XXXX (XXX is bedrag per maand)
The interest rate on your Advanzia deposit account is currently 3.40 % effective (3.3500 % nom.). (Dit is ook in statement vermeld).
Vanaf en tot wanneer (staat in email) : From 01.01.2025, you will benefit from an attractive interest rate for a further 3 months, which is far above our standard interest rate. We guarantee you our special interest rate of 3.40% eff. p.a. (3.35% nom. p.a.) up to and including 31.03.2025.
Hoeveel : staat ook in email (statement) die je elke maand krijgt : 28/02/2025 CREDIT INTEREST XXXX (XXX is bedrag per maand)
The interest rate on your Advanzia deposit account is currently 3.40 % effective (3.3500 % nom.). (Dit is ook in statement vermeld).
Klopt, er staat niet op tot wanneer je de verhoogde rente krijgt.sanook schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:07:
[...]
[...]
In mijn statement staat alleen het actuele rentepercentage, niet tot wanneer ik dat krijg. Die datum staat in de aanbieding die ze je (ooit) gestuurd hebben.
En als je alleen een start-welkomrekening hebt (die dus niet verlengd is), dan heb je ook geen e-mail gehad waarin staat hoelang die rente duurt.
Maar uit ervaring weten we dat de aanbieding loopt vanaf de dag dat er minimaal €5000 op staat gedurende de rest van die maand plus 3 hele maanden.
Voorbeeld: op 22 februari overschrijdt je de €5000, dan heb je tot 31 mei de welkomrente.
Je kan ook nog naar credit Europe voor 3 maanden gegarandeerd 3,10%. Ik heb daar al twee keer een nieuwe klanten rekening gehad. Met een tussenpoos van ongeveer 8 maanden.sanook schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:28:
Bericht van Advanzia:
[...]
Heb m'n rekening daar pakweg 2.5 maand geleden geopend, en er sindsdien alleen maar 1k naar overgemaakt. Onder de 5k grens, dus maar 2.12% rente.Coffeeroam schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:12:
[...]
Klopt, er staat niet op tot wanneer je de verhoogde rente krijgt.
En als je alleen een start-welkomrekening hebt (die dus niet verlengd is), dan heb je ook geen e-mail gehad waarin staat hoelang die rente duurt.
Maar uit ervaring weten we dat de aanbieding loopt vanaf de dag dat er minimaal €5000 op staat gedurende de rest van die maand plus 3 hele maanden.
Voorbeeld: op 22 februari overschrijdt je de €5000, dan heb je tot 31 mei de welkomrente.
Of ik nog recht heb op die 3.40%, daar kan ik dus alleen maar achter komen door >5k erneer te zetten en op het volgende statement te wachten?
Actueel is de actierente 2,94%. Het lijkt me dat dat de rente wordt als je voor de verlaging naar 2,73% op 1 april aan de inlegvoorwaarde voldoet.jantje888 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:29:
Of ik nog recht heb op die 3.40%, daar kan ik dus alleen maar achter komen door >5k erneer te zetten en op het volgende statement te wachten?
Opvallend: bij Banca Progetto is het maximum bedrag voor een deposito verlaagd naar € 90.000. Productinformatieblad is nog niet veranderd.
Want geen tussentijdse renteuitkering waardoor je niet 100% terug zou krijgen als je 100k er op zet. (/bij langer lopende depositos het rentebedrag steeds verder oploopt en je ook bij lagere bedragen ruim over de 100k kunt gaan).Novax schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:29:
Opvallend: bij Banca Progetto is het maximum bedrag voor een deposito verlaagd naar € 90.000. Productinformatieblad is nog niet veranderd.
Maar op zich dan nog steeds opvallend. Lijkt me dan dat toch ook het maximum spaartegoed (over alle depisitos + spaarrekeningen) verlaagd moet worden.
En mogelijk dat andere banken dan dezelfde wijziging gaan doen?
Heb het nooit zo geprobeerd, maar ik denk net als @Frankenstein dat je wel nog recht hebt op de welkomrente, maar dan de huidige 2.94% als je >5k inlegt voor 31 maart. Dan zou je op het statement van 1 april moeten kunnen zien of het gewerkt heeft. Zoniet, dan kun je ze bellen of mailen daarover.jantje888 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:29:
[...]
Heb m'n rekening daar pakweg 2.5 maand geleden geopend, en er sindsdien alleen maar 1k naar overgemaakt. Onder de 5k grens, dus maar 2.12% rente.
Weet je wel zeker dat je 2.12% rente krijgt met een saldo van < 5k? Ik heb daar ook een tijdje onder gezeten met het saldo, maar kreeg toen 0.00% rente!
Advanzia zegt het ook: "Interests will only be credited for a minimum deposit amount of €5,000.", of, op zijn Duits: Guthabenzins bei Saldo unter 5.000 €..........0%
[ Voor 3% gewijzigd door Coffeeroam op 25-03-2025 16:29 ]
Bigbank wijzigt per 27 maart de rente op Flexibel Sparen van 2,5% naar 2,3%. (bron: homepage Bigbank)
Op het maandelijkse statement staat onderstaande, maar ik krijg inderdaad niet daadwerkelijk rente omdat er nog <5k op de rekening staat.Coffeeroam schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Heb het nooit zo geprobeerd, maar ik denk net als @Frankenstein dat je wel nog recht hebt op de welkomrente, maar dan de huidige 2.94% als je >5k inlegt voor 31 maart. Dan zou je op het statement van 1 april moeten kunnen zien of het gewerkt heeft. Zoniet, dan kun je ze bellen of mailen daarover.
Weet je wel zeker dat je 2.12% rente krijgt met een saldo van < 5k? Ik heb daar ook een tijdje onder gezeten met het saldo, maar kreeg toen 0.00% rente!
Advanzia zegt het ook: "Interests will only be credited for a minimum deposit amount of €5,000.", of, op zijn Duits: Guthabenzins bei Saldo unter 5.000 €..........0%
Best wel vervelend dat je enkel op dat statement je huidige percentage ziet. Ook de einddatum daarvan is maar gissen en 'n keer op je statement vinden dus (aangezien die ook nergens in de bevestiging is genoemd).The interest rate on your Advanzia deposit account is currently 2.12 % effective (2.1000 % nom.).
[ Voor 9% gewijzigd door jantje888 op 25-03-2025 19:52 ]
ik nog maandje 3,3budjepaul schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:31:
Bigbank wijzigt per 27 maart de rente op Flexibel Sparen van 2,5% naar 2,3%. (bron: homepage Bigbank)
(eind vorig jaar was er aktie vast voor aantal maanden)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4DkhYbaxEEI9f16p1qt2BYJQ.jpg?f=user_large)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Zou dit een Progetto of een Raisin besluit zijn en als Raisin, zou het dan ook niet voor andere banken moeten gelden?Novax schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:29:
Geen idee, voorlopig is het alleen bij Banca Progetto. Het staat ook nog niet in het productinformatie blad.DjoeC schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:51:
[...]
Zou dit een Progetto of een Raisin besluit zijn en als Raisin, zou het dan ook niet voor andere banken moeten gelden?
Anadolu heeft vandaag de rentes verlaagd:
Alfa Rente Direct Spaarrekening / Alfa Spaarrekening - 2,15% (-0,10%)
Alfa Slimmer Sparen - 2,20% (-0,10%)
Deposito's:
1 jaar: 2,50% (-0,15%)
1,5 jaar: 2,50% (-0,20%)
2 jaar: 2,60% (-0,10%)
Deposito's:
GroteVoet459 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:59:
Anadolu heeft vandaag de rentes verlaagd:
Deposito's:

Ik zat eens door m'n Raisin transacties te kijken en nu valt me pas op dat inleggen bij Distingo op naam van Distingo gebeurt, maar dat opnemen via Credipar loopt. Nou is Distingo "een merk van" Credipar, maar ik vind t wel een bijzondere manier van werken. Misschien een beetje met "de Franse slag"?
Één van de 1-jaars-deposito's in mijn treintje loopt vandaag af, en de 2,65% die Anadolu boodt was de hoogste. Nu zijn er nog diverse (4?) met 2,55% - bij Klarna (direct) gaat openen het snelst voor mij.RobertMe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:33:
[...]
. Had ik toch in het weekend moeten doorlezen aan de AV zodat ik al een deposito geopend had (als nieier klant). Alhoewel ik niet weet hoe concurrerend ze nu zijn. 2,50% voor 1 jaar is ATM denk ik nog steeds lang niet slecht in vergelijking met de rest.
Het vrijkomende geld uit het deposito gaat vanaf morgen meedraaien in de nieuwe-klanten-carrousel. Sinds gisteren verblijft dat karretje bij CEB (Credit Europe Bank) voor 3,10%.
Enig idee hoe dit gecommuniceerd is? Mijn laatste rente wijziingsmail van bunq is van 8 januari, en ik kwam er achter omdat ik vandaag toevallig op m'n bunq spaar kijk. Heb nergens iets van een melding hier over gekregen (of een mail)Trishul schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:39:
Bunq gaat ook omlaag, per 25 maart:
-rente van 2,01 naar 1,76%
-bonusrente van 2,67 naar 2,51%
Blijkbaar email rond 13 maart: dbzfan in "Discussie over & Ervaringen met bunq"Sandernochill schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:12:
[...]
Enig idee hoe dit gecommuniceerd is? Mijn laatste rente wijziingsmail van bunq is van 8 januari, en ik kwam er achter omdat ik vandaag toevallig op m'n bunq spaar kijk. Heb nergens iets van een melding hier over gekregen (of een mail)
In mijn rijtje banken bij 12 maanden bovenaan en gelijk aan Ayvens. In een markt met dalende spaarrentes interessanter dan 2,5% bij vrij opneembaar (TR, Klarna, Scalable).RobertMe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:33:
...
Alhoewel ik niet weet hoe concurrerend ze nu zijn. 2,50% voor 1 jaar is ATM denk ik nog steeds lang niet slecht in vergelijking met de rest.
Hmm, Ayvens... Ik zat te denken om daar alles af te halen (kleine buffer voor IP, maar kan nu bij Klarna). Maar als daar de rente 2,5% is op 1 jaar kan ik daar nog wel wat stallen.W1ck1e schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:08:
[...]
In mijn rijtje banken bij 12 maanden bovenaan en gelijk aan Ayvens. In een markt met dalende spaarrentes interessanter dan 2,5% bij vrij opneembaar (TR, Klarna, Scalable).
Edit:
V.w.b. Klarna met 2,55% dat @GroteVoet459 aanhaalde: Klarna vind ik "tricky". Heb daar wel wat vrij opneembaar staan, maar wil er niet te veel zetten i.v.m. DGS verhaal. En als ik vrij opneembaar daar weg haal zou ik weer een alternatief moeten zoeken met dezelfde rente. En SCB heb ik al, en TR "vind ik niks" (op basis van de eerste ervaringen daar).
[ Voor 27% gewijzigd door RobertMe op 26-03-2025 14:16 ]
Ik zie bij mijn Klarna Flex 2,5% staan, wellicht is het 2,55% als je rente op rente meeneemt in de berekening. Maar dat geldt dan ook bij TR (ook elke maand rente) en in mindere mate Scalable (elke 3 maanden rente). Vanwege een dag doorlooptijd bij een opname staat bij mij Scalable achteraan in dit rijtje banken. Na TR & Klarna.RobertMe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:13:
[...]
Hmm, Ayvens... Ik zat te denken om daar alles af te halen (kleine buffer voor IP, maar kan nu bij Klarna). Maar als daar de rente 2,5% is op 1 jaar kan ik daar nog wel wat stallen.
Edit:
V.w.b. Klarna met 2,55% dat @GroteVoet459 aanhaalde: Klarna vind ik "tricky". Heb daar wel wat vrij opneembaar staan, maar wil er niet te veel zetten i.v.m. DGS verhaal. En als ik vrij opneembaar daar weg haal zou ik weer een alternatief moeten zoeken met dezelfde rente. En SCB heb ik al, en TR "vind ik niks" (op basis van de eerste ervaringen daar).
Zodra bij mij de eerste rente uitkering van Scalable komt weet ik met welk aantal dagen in het jaar rekenen. Als dat 360 dan is dat weer een klein voordeel.
Het ging over deposito van 1 jaar heW1ck1e schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:32:
[...]
Ik zie bij mijn Klarn Flex 2,5% staan, wellicht is het 2,55% als je rente op rente meeneemt in de berekening.
Maar zie dat Progetto (Raisin) ook 2,55% heeft. Maarja, 2,55% vs 2,50% is €5 per 10k. Ook niet heel veel.
Oops, ik heb Klarna relatief kort, en het zit nog niet in mijn systeem dat je daar deposito's kunt openenRobertMe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:37:
[...]
Het ging over deposito van 1 jaar heDaar staat bij mij de 2,55% die @GroteVoet459 aangaf. Vrij opneembaar is 2,50%. Maar ik wil daar niet mijn totale saldo (fors) verhogen (dus geen nieuw geld inbrengen), en als ik daar depo zou nemen zou ik dat andere bedrag weer ergens moeten stallen.
Maar zie dat Progetto (Raisin) ook 2,55% heeft. Maarja, 2,55% vs 2,50% is €5 per 10k. Ook niet heel veel.
Trouwens:
2,5% nominaal per jaar bij maandelijkse uitkering is volgens mij 2,529% effectief per jaar als ik mij niet vergis (TR & Klarna)
2,5% met 360 dagen is volgens mij 2,535% (eventueel bij Scalable), Effectief door rente op rente is dat dan weer 2,559%.
Allemaal geen grote verschillen die je echt gaat merken.
[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 26-03-2025 14:51 ]
BW-Bank bij Raisin gaat per 1 April van 2,45% naar 2,20%.
Flink stap in één keer in tegenstelling tot de kleine stapjes van ander banken bij Raisin. BW-Bank is nu nog de hoogste bij Raisin.
Ook de tweede hoogste Collector gaat per 27 Maart van 2,35% naar 2,25%.
Flink stap in één keer in tegenstelling tot de kleine stapjes van ander banken bij Raisin. BW-Bank is nu nog de hoogste bij Raisin.
Ook de tweede hoogste Collector gaat per 27 Maart van 2,35% naar 2,25%.
@W1ck1e @RobertMe
Misschien een idee om dit soort berichten via PM te versturen naar elkaar, zit naar mijn idee totaal geen toegevoegde waarde in voor andere lezers van dit topic.
Zie de voetnoot van dit topic:
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Misschien een idee om dit soort berichten via PM te versturen naar elkaar, zit naar mijn idee totaal geen toegevoegde waarde in voor andere lezers van dit topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
[ Voor 33% gewijzigd door sanook op 26-03-2025 15:53 ]
Ik zie geen "persoonlijke updates" in mijn laatste berichtjes, dus ?sanook schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:51:
@W1ck1e @RobertMe
Misschien kun je dit de volgende keer per DM doen? Is hier namelijk nogal offtopic en niet interessant voor anderensanook schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:51:
@W1ck1e @RobertMe
Daarnaast zijn het natuurlijk geen persoonlijke updates, maar begon het soort van met mijn "welke banken hebben nu een hoge (/hoogste) rente op 1 jaar deposito?".
Persoonlijke updates gaat naar mijn idee veel meer over Advanzia met hun persoonlijke verlenging etc. Maarja, toen het eerder deze week daar over ging heb ik niks van je gelezen over dat die persoonlijke updates niet wenselijk zijn.
Ik dacht dat met Advanzia als je het vroeg in de ochtend geld erop stort dat het nog dezelfde dag op de rekening stond toch? Of als je avond van te voren het geld overmaakt dat het de volgende ochtend of middag erop staat.
Ik heb eergisteren weer iets overgemaakt en het valt mij nu op dat het steeds 2 werkdagen duurt voordat ik een mail krijg dat er een transactie binnen is, maar als ik inlog zie ik wel weer de datum van gisteren bij de transactie staan. Terwijl ik gisteren het niet bij de transacties op de site zag. Rentedatum zal in dit geval denk ik wel gisteren zijn.
Ff als test ook even een bedrag opgenomen om te zien of je het bedrag wel binnen 1 dag ontvangt op je normale rekening. 2 dagen zou ik best lang vinden namelijk.
Ik heb eergisteren weer iets overgemaakt en het valt mij nu op dat het steeds 2 werkdagen duurt voordat ik een mail krijg dat er een transactie binnen is, maar als ik inlog zie ik wel weer de datum van gisteren bij de transactie staan. Terwijl ik gisteren het niet bij de transacties op de site zag. Rentedatum zal in dit geval denk ik wel gisteren zijn.
Ff als test ook even een bedrag opgenomen om te zien of je het bedrag wel binnen 1 dag ontvangt op je normale rekening. 2 dagen zou ik best lang vinden namelijk.
Ze hebben bij Raisin nu ook de beschrijving van Banca Progetto veranderd naar aanleiding van de ondertoezichtstelling van de Italiaanse bank
:
Lijkt mij dat de verandering van het maximum naar €90.000 hier ook mee te maken heeft en dat dit dus specifiek voor Banca Progetto is. Het productinformatieblad is inmiddels ook aangepast.De Italiaanse Banca Progetto werd opgericht in 1994 en maakt sinds december 2015 deel uit van het Amerikaanse Oaktree Capital Management, een van de grootste investeringsmaatschappijen ter wereld met circa $202 miljard onder beheer per eind 2024. De bank is actief in Italië en heeft haar hoofdkantoren in Milaan en Rome. Haar productportefeuille omvat met name beleggingsproducten, leningen voor de publieke sector en financieringsmogelijkheden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Sinds 21 maart 2025 staat de bank tijdelijk onder bijzonder bestuur van financieel toezichthouder Banca d'Italia. Dit heeft geen invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van de bank.
[ Voor 8% gewijzigd door Novax op 27-03-2025 09:34 ]
Kranten in Italie scrhijven over mogelijke faillissement van Progetto en het instorten van hun financieringssysteem voor de MKB. Translate link.
Ik heb even een waarschuwing in relatie tot het nieuws over Banco Progetto in de TS gezet.
Ze hebben i.i.g. mijn deposito dat gisteren af liep gewoon uitbetaald - hopelijk gaan we als klanten hier weinig van zien.
Ze hebben i.i.g. mijn deposito dat gisteren af liep gewoon uitbetaald - hopelijk gaan we als klanten hier weinig van zien.
overdenking (geen vraag aan Harbo):Harbo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:02:
Kranten in Italie scrhijven over mogelijke faillissement van Progetto en het instorten van hun financieringssysteem voor de MKB. Translate link.
Mocht het straks fout gegaan zijn, en je hebt er geld gespaard:
ben je dan een van de spaarders die heeft bijgedragen aan het omvallen door geld op te nemen indien dat kon
of ben je dan een van de spaarders die een deel van het spaargeld kwijt is geraakt (indien garanties niet voldoende blijken te zijn) ?
Ik zou het niet weten.
Oei, ik heb daar nog een deposito lopen tot augustus dit jaar. Enig idee hoe Raisin hiermee omgaat? Betalen ze alleen de inleg terug of ook de rente?GroteVoet459 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:19:
Ik heb even een waarschuwing in relatie tot het nieuws over Banco Progetto in de TS gezet.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Mooie test voor het DGS!
Zal zo'n vaart niet lopen, voor Oaktree en met name de Italiaanse staat geen optie om de boel om te laten donderen.
Zal zo'n vaart niet lopen, voor Oaktree en met name de Italiaanse staat geen optie om de boel om te laten donderen.
Serieus:Fanta schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:28:
[...]
Oei, ik heb daar nog een deposito lopen tot augustus dit jaar. Enig idee hoe Raisin hiermee omgaat? Betalen ze alleen de inleg terug of ook de rente?
Dat hoef je toch niet te vragen? Dat heb je toch uitgezocht voor je een rekening bij Raisin opende?
En nu jij je zorgen maakt lees je het produktblad en je contract gewoon nog eens door?
Serieus II:
lees gewoon de FAQ bij Raisin - https://klantenservice.ra...lsel-mijn-spaar-geld-valt
Je geld staat niet bij Raisin (uitgezonderd dat wat er op je tussenrekening staat), dus Raisin heeft/hoeft niets terug te betalen. Dat gaat via het DGS van de betreffende bank.
[ Voor 12% gewijzigd door GroteVoet459 op 27-03-2025 10:36 ]
@Fanta Geldrun op dit moment is de slechste optie voor een bank.
Voorwaarden :
"Vroegtijdige beëindiging is uitsluitend mogelijk onder zwaarwegende omstandigheden
(zoals overlijden van de klant) na goedkeuring door de Bank. De Bank
reserveert het recht elk verzoek te accepteren of weigeren op individuele
basis (zie punt 6 voor details)."
Als jij van plan bent om te overlijden laat mij even weten dan sluit ik achteraan in de rij.
Gewoon rustig afwachten. Als daar iets misgegaan is dan zijn we sowieso te laat. Wat ik uit krantenverhal opsommen kan is dat met onze spaargeld leningen aan zgn. MKB bedrijven gekoppeld met maffia zijn verleend.
Voorwaarden :
"Vroegtijdige beëindiging is uitsluitend mogelijk onder zwaarwegende omstandigheden
(zoals overlijden van de klant) na goedkeuring door de Bank. De Bank
reserveert het recht elk verzoek te accepteren of weigeren op individuele
basis (zie punt 6 voor details)."
Als jij van plan bent om te overlijden laat mij even weten dan sluit ik achteraan in de rij.
Gewoon rustig afwachten. Als daar iets misgegaan is dan zijn we sowieso te laat. Wat ik uit krantenverhal opsommen kan is dat met onze spaargeld leningen aan zgn. MKB bedrijven gekoppeld met maffia zijn verleend.
[ Voor 19% gewijzigd door Harbo op 27-03-2025 10:38 ]
Het zijn niet 'kranten' maar een blog van een consultant. Daarnaast schrijft hij niet concreet over een mogelijk faillissement, maar over de gevolgen voor de kredietverlening in Italië aan het MKB door het ingrijpen van de overheid bij BP.Harbo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:02:
BP is financieel solvabel, alleen is het bestuur aan de kant gezet ivm banden met de mafia en het verlenen van dubieuze leningen aan het MKB. De staat heeft nu onafhankelijke bestuurders aangesteld.
Deze consultant is nu bang dat andere banken kritischer gaan zijn bij het verlenen van leningen en de impact daarvan op het MKB
Serieus III: Moet dat op zo'n neerbuigende toon?GroteVoet459 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:32:
[...]
Serieus:
Dat hoef je toch niet te vragen? Dat heb je toch uitgezocht voor je een rekening bij Raisin opende?
En nu jij je zorgen maakt lees je het produktblad en je contract gewoon nog eens door?
Serieus II:
lees gewoon de FAQ bij Raisin - https://klantenservice.ra...lsel-mijn-spaar-geld-valt
Je geld staat niet bij Raisin (uitgezonderd dat wat er op je tussenrekening staat), dus Raisin heeft/hoeft niets terug te betalen. Dat gaat via het DGS van de betreffende bank.
Ik had al wat rond zitten snuffelen in de FAQ maar kon zo gauw geen antwoord vinden. Ook na wat langer snuffelen kan ik niet vinden of de opgebouwde rente ook wordt terugbetaald. Mijn welgemeende excuses dat ik deze ontzettend domme vraag hier stel.

P.S. het gaat maar over 10K, dus ik was sowieso al niet van plan om uit paniek te proberen de rekening leeg te halen, omdat ik weet dat ik tot €100.000 verzekerd ben. Ik heb er alleen nog geen ervaring mee dat een bank waar ik een deposito heb lopen omvalt.
Edit: Inmiddels gevonden:
Geen reden tot zorg dus.Binnen de EU is afgesproken dat ieder nationaal depositogarantiestelsel banktegoeden – inclusief rente die is aangegroeid maar nog niet bijgeschreven – tot € 100.000 per rekeninghouder per bank garandeert.
[ Voor 10% gewijzigd door Fanta op 27-03-2025 11:04 ]
@Fanta Jij bent zeker niet de enige die dit soort vragen stelt. Maar wij als tweakers kunnen niks roepen waar je iets echt aan hebt. Want wij zijn geen partij in deze. Dus je hebt te maken met de voorwaarden en condities van het product dat je afgesloten hebt. Daaraan moeten de bedrijven voldoen.
En hoe het in het verleden is afgehandeld is iets van "resultaten in het verleden....", en dan is het ook nog vaak een andere bank.
Sinds dat ik bij het failisement van de sns bank indertijd tijdelijk 10k kwijt was (is als ik mij niet vergis helemaal terugbetaald inclusief rente), omdat ik participatie certificaten had gekocht die onteigend werden, lees ik mij in in de materie. Als het teveel leeswerk is of mij niet aanstaat dan sla ik de instelling over. In spaarplatformen verdiep ik mij sowieso niet, daar zijn voor mij te veel partijen en factoren die een rol spelen. Dus daar maak ik dan ook geen gebruik van.
En hoe het in het verleden is afgehandeld is iets van "resultaten in het verleden....", en dan is het ook nog vaak een andere bank.
Sinds dat ik bij het failisement van de sns bank indertijd tijdelijk 10k kwijt was (is als ik mij niet vergis helemaal terugbetaald inclusief rente), omdat ik participatie certificaten had gekocht die onteigend werden, lees ik mij in in de materie. Als het teveel leeswerk is of mij niet aanstaat dan sla ik de instelling over. In spaarplatformen verdiep ik mij sowieso niet, daar zijn voor mij te veel partijen en factoren die een rol spelen. Dus daar maak ik dan ook geen gebruik van.
Als ik het artikel en andere artikelen goed lees is de bank onder curatele gesteld ivm "onregelmatigheden" en verbindingen tussen boven en onder wereld. Hij zou nu via Mediocredito Centrale en daar nog weer een entiteit boven onder verantwoordelijkheid het ministerie van EZ vallen.
Als ik dit artkel lees is er voor spaarders op dit moment niks aan de hand en omdat ze nu "zuiver" geld zullen moeten aantrekken blijven mogelijk zelfs de hogere rentes in stand. Binnen het DGS en de berichten maak ik me nog geen zorgen.
<aanvulling/vraag>
Wat ik me nu wel afvraag: Als een bank koppie onder gaat en je geld staat via Raisin, zou Raisin dan "ondersteuning" bieden bij een DGS aanvraag en/of de aanvraag voor de klant verzorgen? Of misschien concreter: Zou Raisin in die context enige rol spelen?
Als ik dit artkel lees is er voor spaarders op dit moment niks aan de hand en omdat ze nu "zuiver" geld zullen moeten aantrekken blijven mogelijk zelfs de hogere rentes in stand. Binnen het DGS en de berichten maak ik me nog geen zorgen.
<aanvulling/vraag>
Wat ik me nu wel afvraag: Als een bank koppie onder gaat en je geld staat via Raisin, zou Raisin dan "ondersteuning" bieden bij een DGS aanvraag en/of de aanvraag voor de klant verzorgen? Of misschien concreter: Zou Raisin in die context enige rol spelen?
[ Voor 17% gewijzigd door DjoeC op 27-03-2025 11:16 ]
Volgens Raisin zelf:DjoeC schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:09:
<aanvulling/vraag>
Het stelsel in kwestie is verantwoordelijk en daar hoef je verder niets voor te regelen.Mocht één van onze partnerbanken failliet gaan, is je geld als Nederlandse spaarder tot € 100.000 beschermd, of een gelijkwaardig bedrag in de lokale valuta. Door het depositogarantiestelsel van het land in kwestie, automatisch en zonder verdere voorwaarden.
In beginsel is Raisin geen partij. Je hebt rechtstreeks een rekening bij een bank, Raisin faciliteert hier slechts als intermediar. Maar mocht het zover komen, zullen ze vast pro-actief handelen en communiceren naar hun klanten, al is het maar vanuit PR perspectief.DjoeC schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:09:
<aanvulling/vraag>
Zijn punt is natuurlijk dat je dit soort dingen uitzoek VOOR je je geld er neerzet, niet achteraf.....Fanta schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:46:
[...]
Serieus III: Moet dat op zo'n neerbuigende toon?
Totaal geen reden om neerbuigend te gaan doen, we zitten hier om elkaar te helpen volgens mij. Ik snap zelf ook wel dat je ff nadenkt voordat je je geld weg zet (wat ik op zekere hoogte ook zeker heb gedaan), maar uit de reacties ná mijn vraag blijkt wel dat zelfs van tevoren iets uitzoeken niet garandeert dat het op een bepaalde manier gaat lopen.TweakGP schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:36:
[...]
Zijn punt is natuurlijk dat je dit soort dingen uitzoek VOOR je je geld er neerzet, niet achteraf.....
Deze consultant waarschuwt wel voor een domino effect bij andere Italiaanse banken, zou even voorzichtig zijn dus, zou ook niet graag als particulier het DGS stelsel van Italië willen testen.jeroenkb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:42:
[...]
Het zijn niet 'kranten' maar een blog van een consultant. Daarnaast schrijft hij niet concreet over een mogelijk faillissement, maar over de gevolgen voor de kredietverlening in Italië aan het MKB door het ingrijpen van de overheid bij BP.
BP is financieel solvabel, alleen is het bestuur aan de kant gezet ivm banden met de mafia en het verlenen van dubieuze leningen aan het MKB. De staat heeft nu onafhankelijke bestuurders aangesteld.
Deze consultant is nu bang dat andere banken kritischer gaan zijn bij het verlenen van leningen en de impact daarvan op het MKB
Het gaat meer over het domino-effect mbt het opdrogen van kredietverstrekking aan het MKB in Italië en de gevolgen daarvan op de economie wat in het artikel als 'kredietcrisis' wordt omschreven, dus niet een bankencrisis.Hans4545 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:51:
[...]
Deze consultant waarschuwt wel voor een domino effect bij andere Italiaanse banken, zou even voorzichtig zijn dus, zou ook niet graag als particulier het DGS stelsel van Italië willen testen.
Uit antwoorden op vragen die er bij het Zweedse DGS hebben gesteld krijgen de banken en DGS instellingen een tegen-/andere rekening van de klant en keert het DGS als ze voldoende informatie (van de klant) hebben direct uit. Indien ze die gegevens niet hebben neemt naar mijn idee het DGS contact op (want een (post)adres en evt mailadres zullen ze sowieso hebben). Maar via Raisin, dus alle partnerbanken zullen het Raisin rekeningnummer ontvangen hebben en doorgeven aan het DGS*. In zoverre maak ik mij daar dus niet direct zorgen om. Als Progetto omvalt / ... dan zal naar mijn idee binnen de 7 werkdagen het geld op de Raisin rekening staan (incl. tot dan toe opgebouwde rente), zonder dat ik daar zelf iets voor hoef te doen.DjoeC schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:09:
* Dit is dus wat het Zweedse DGS IIRC communiceerde. Geld gaat naar de Raisin rekening want daarvan hebben ze het rekeningnummer.
En diezelfde procedure geldt dus denk ik voor elke spaarbank die met een (/één) vaste tegenrekening werkt.
Ik heb op 18 maart hier al een klein ballontje over opgelaten .Harbo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:02:
https://www.bancaditalia....01/Banca-Progetto-SPA.pdf
Ik vertrek gelukkig op 7 en 19 april met een behoorlijke som bij deze bank. ( deposito 6 en 9 maanden)DjoeC schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:30:
[...]
O? Wat weet jij dat wij niet weten? Ben benieuwd....
naar Garanti zoals eerder medegedeeld.
Nu hopen dat het Italië nog een maandje uithoudt.
Banca Progetto, is de Bank die vorige vrijdag door de Bank van Italië onder speciaal toezicht werd geplaatst om ervoor te zorgen dat «klanten en spaarders met het gebruikelijke vertrouwen kunnen blijven opereren»
Bron.
27.03.2025
Banca Progetto, i pm: sui prestiti un’associazione a delinquere
https://iusletter.com/ogg...ssociazione-a-delinquere/
[ Voor 16% gewijzigd door Ceas op 27-03-2025 18:14 ]
Mag het in het belang van anderen ook wat langer duren, of zelfs helemaal niet fout gaan ?Ceas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:46:
[...]
Ik heb op 18 maart hier al een klein ballontje over opgelaten .
[...]
Ik vertrek gelukkig op 7 en 19 april met een behoorlijke som bij deze bank. ( deposito 6 en 9 maanden)
naar Garanti zoals eerder medegedeeld.
Nu hopen dat het Italië nog een maandje uithoudt.
...
Inderdaad. Het zijn rare tijden.W1ck1e schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:01:
[...]
Mag het in het belang van anderen ook wat langer duren, of zelfs helemaal niet fout gaan ?
Hier een betere inzicht over deze bank en de ratio.
https://bebeez.it/crisi-r...istrazione-straordinaria/
[ Voor 27% gewijzigd door Ceas op 27-03-2025 18:35 ]
[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 28-03-2025 08:41 ]
In de hoop dat dit berichtje niet wordt weggemodereerd (dat zij dan zo):
Ik was net bezig met een berichtje te tikken met betrekking tot de inmiddels verwijderde posts. Terwijl het niet bedoeling was en is om op de man te reageren toch nog even de essentie van mijn berichtje.
Het artikel van de link werd door chatgpt vertaald met daarin de formulering "Het faillissement van Banca Progetto heeft ... ". Mijn Italiaans is niet goed genoeg om te bepalen of deze formulering van chatgpt of van het oorspronkelijk artikel is. Dus het kan een voorbeeldje zijn van "garbage in garbage out". Daarnaast, de Nederlandse formulering kan je lezen alsof het een feit is. Echter dat staat er volgens mij niet. Het was echter wel beter geweest om iets te schrijven als "Een eventueel faillissement van Banca Progetto zal ...."
Ik gebruik zelf ook wel eens chatgpt om een andere taal te vertalen, en dat wil ik ook nog wel eens posten. Ik besef (nu meer) dat ik dan als er volgens mij onzin in staat dat ook zo moet duiden in een stukje toelichting. Want dan is het mijn berichtje waar ik verantwoordelijk voor ben. "verschuilen" achter "door chatgpt" is volgens mij dan niet voldoende.
Naar mijn mening is "Taal" in een topic over een serieus onderwerp zoals dit nooit "Offtopic".
Ik was net bezig met een berichtje te tikken met betrekking tot de inmiddels verwijderde posts. Terwijl het niet bedoeling was en is om op de man te reageren toch nog even de essentie van mijn berichtje.
Het artikel van de link werd door chatgpt vertaald met daarin de formulering "Het faillissement van Banca Progetto heeft ... ". Mijn Italiaans is niet goed genoeg om te bepalen of deze formulering van chatgpt of van het oorspronkelijk artikel is. Dus het kan een voorbeeldje zijn van "garbage in garbage out". Daarnaast, de Nederlandse formulering kan je lezen alsof het een feit is. Echter dat staat er volgens mij niet. Het was echter wel beter geweest om iets te schrijven als "Een eventueel faillissement van Banca Progetto zal ...."
Ik gebruik zelf ook wel eens chatgpt om een andere taal te vertalen, en dat wil ik ook nog wel eens posten. Ik besef (nu meer) dat ik dan als er volgens mij onzin in staat dat ook zo moet duiden in een stukje toelichting. Want dan is het mijn berichtje waar ik verantwoordelijk voor ben. "verschuilen" achter "door chatgpt" is volgens mij dan niet voldoende.
Naar mijn mening is "Taal" in een topic over een serieus onderwerp zoals dit nooit "Offtopic".
Ayvens verlaagt de rente per 1 april fors. Zowel de spaar- als de depositorente gaan met 0,20% omlaag.
Uitsnede uit Deepl vertaling:Ceas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:07:
Hier een betere inzicht over deze bank en de ratio.
https://bebeez.it/crisi-r...istrazione-straordinaria/
Dat is toch wel wat anders dan "faillissement".De bank "zet daarom haar activiteiten voort en daarom kunnen klanten en depositohouders met hun gebruikelijke vertrouwen blijven opereren"
Wat ik er verder uit op maak is dat bepaalde zaken wel onder vereisten van de Bank van Italië zitten, maar niet perse veel (iets dat 10,10 moest zijn, voorheen 13,xx was en nu 9,xx is). En de jaarcijfers van 2024 zijn niet bekend, maar in 2023 maakten ze nog winst en als ik het goed heb was de balans in 2024 ook nog positief.
Dus nogmaals, niks v.w.b. "failliet". Maar de bank loopt wel meer risico's / ... dan mag.
Dus ja, ChatGPT zal wel lekker hebben zitten te hallucineren. Ziet woordjes als onder curatele gesteld en in 99% van de gevallen wordt dat vooraf gegaan of opgevolgd door een woord als faillissement en dus zet ChatGPT er met alle plezier dat woord bij "want dat hoort zo".
Ayvens naar 1.8%
Rentewijziging voor Flexibel Sparen
De variabele spaarrente wordt vanaf dinsdag 1 april 2025 1,80% nominaal op jaarbasis. De spaarrente daalt daarmee met 0,20%.
[ Voor 84% gewijzigd door Slasher op 28-03-2025 10:08 ]
Elect a clown, expect a circus.
Je kan ook nog gewoon Google Translate gebruiken:
https://bebeez-it.transla...r_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
Het stuk waar @RobertMe aan refereert:
https://bebeez-it.transla...r_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
Het stuk waar @RobertMe aan refereert:
De cijfers uit de begroting van Banca Progetto voor 2024 zijn nog niet beschikbaar, maar een artikel dat zaterdag werd gepubliceerd in Corriere della Sera (inmiddels verwijderd van de website van de krant, maar nog steeds te lezen op msn ), onthult een reeks details die uit de inspectie van Bankitalia naar voren zijn gekomen. In het bijzonder lijkt het erop dat er “een duidelijke onderschatting van het risico van de kredietportefeuille” werd benadrukt en dat de NPL-ratio “steeg naar 17% tegenover 11,2% op 30 september 2024. Dit resulteerde in ernstige kapitaalverliezen die nog niet door de onderneming waren verantwoord: op 31 december 2024 daalde het eigen vermogen van 296,4 miljoen euro naar 188 miljoen euro netto na belastingeffecten”. Bovendien is de TCR (d.w.z. de verhouding tussen het totale kapitaal van de bank en de risicogewogen activa) "gedaald van 13,9% naar 9,3%, lager dan het minimumniveau (10,10%) dat door de toezichthouder is opgelegd, terwijl de leverage ratio ook onder de wettelijke drempel ligt (1,9% in plaats van 3%)". Bovendien "vertegenwoordigt de aanwezigheid van een aanzienlijk percentage posities die zich nog in de pre-amortisatiefase (23%) en in moratoriumfase (6%) bevinden, een verdere factor van mogelijke toekomstige verslechtering van het risico en de financiële situatie". Als we ons beperken tot de steekproef die door de inspecteurs van de Bank van Italië is onderzocht, was het noodzakelijk om “96 debiteuren te herclassificeren als slechte debiteuren (74% van het totale aantal leningen van dit type dat in de steekproef is opgenomen)”, werden “grotere verliezen van 91 miljoen” geteld en “verdere aanpassingen op slechte schulden die niet in de inspectiesteekproef zijn opgenomen voor 24 miljoen” staan op stapel.
Die daling is niet mooi, het is wel mooi dat we 2 werkdagen de tijd krijgen om nog even van de oude deposito rente te genieten. Dat zal dan ook wel opzet zijn. Vrij opneembaar bij de concurrentie zal binnen een jaar ook wel beneden de huidige 2,5% zakken, verwacht ik.Shiphost schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:51:
Ayvens verlaagt de rente per 1 april fors. Zowel de spaar- als de depositorente gaan met 0,20% omlaag.
Recent heb ik een account geopend bij de Maltese FIM Bank. Dit als alternatief op de dalende rentes op de spaarrekeningen bij de wat meer bekende banken die in dit topic langskomen. Het gaat daarbij om de Easisave-rekening met als doel om daarna een deposito te openen.
Momenteel doet de Easisave-rekening 2,35%. Spaardeposito's 3,1% (3 mnd), 2,9% (6 mnd), 2,6% (9 mnd) en 2,75% (1, 2 en 3 jaar). Uiteraard alles onder het Maltese DGS. Of dat vertrouwd en betrouwbaar is, is een andere discussie en laat ik hier even buiten.
Het openen gaat op zichzelf makkelijk. Digitaal via de website aan te vragen. Aandachtspunt is wel dat er een (gescande) natte handtekening noodzakelijk is. Daar wordt echt op gelet. Had ik digitaal gezet en werd geweigerd. Dus printen, ondertekenen en gescand retourneren.
Ook de tenaamstelling van de tegenrekening moet exact overeenkomen. Bewijs van woonplaats (afschrift belastingdienst, energierekening oid), ingevuld aanvraagformulier en uiteraard kopie id is nodig en kan worden verzonden via een eigen beveiligde emailomgeving op hun website. De inloggegevens krijg je per email van tevoren toegestuurd. Er wordt trouwens binnen een werkdag op vragen gereageerd, dus dat is positief.
Met een eenmalige minimale storting van € 50,- wordt de rekening vervolgens geactiveerd en ontvang je dan bericht over. Ook via de post vanuit Malta worden alle gegevens en voorwaarden verzonden. Het bewijs van opening betekent nog niet dat je in de online omgeving direct iets kan doen. De inloggevens incl. tijdelijk wachtwoord ontvang je daarna ook weer per post. Dat nam in mijn geval toch een dikke week in beslag. Dat is dan ook gelijk het enige minpunt van deze bank, tenzij je verzamelaar van Maltese postzegels bent. Als extra beveiliging moet je verder inloggen met een authenticator app (Microsoft, Google) op je telefoon.
De online bankomgeving ziet er verder simpel maar overzichtelijk uit. Zodra mijn Openbank actietarief van 3.65% begin april voorbij is, maar eens wat gaan overhevelen en vanuit de Easisave spaarrekening een deposito openen.
Positief: snelle persoonlijke reacties, goede online bankomgeving, hoge (deposito)rentes
Negatief: mengelmoes van post en digitaal werkt vertragend, ietwat onoverzichtelijke procedures
Momenteel doet de Easisave-rekening 2,35%. Spaardeposito's 3,1% (3 mnd), 2,9% (6 mnd), 2,6% (9 mnd) en 2,75% (1, 2 en 3 jaar). Uiteraard alles onder het Maltese DGS. Of dat vertrouwd en betrouwbaar is, is een andere discussie en laat ik hier even buiten.
Het openen gaat op zichzelf makkelijk. Digitaal via de website aan te vragen. Aandachtspunt is wel dat er een (gescande) natte handtekening noodzakelijk is. Daar wordt echt op gelet. Had ik digitaal gezet en werd geweigerd. Dus printen, ondertekenen en gescand retourneren.
Ook de tenaamstelling van de tegenrekening moet exact overeenkomen. Bewijs van woonplaats (afschrift belastingdienst, energierekening oid), ingevuld aanvraagformulier en uiteraard kopie id is nodig en kan worden verzonden via een eigen beveiligde emailomgeving op hun website. De inloggegevens krijg je per email van tevoren toegestuurd. Er wordt trouwens binnen een werkdag op vragen gereageerd, dus dat is positief.
Met een eenmalige minimale storting van € 50,- wordt de rekening vervolgens geactiveerd en ontvang je dan bericht over. Ook via de post vanuit Malta worden alle gegevens en voorwaarden verzonden. Het bewijs van opening betekent nog niet dat je in de online omgeving direct iets kan doen. De inloggevens incl. tijdelijk wachtwoord ontvang je daarna ook weer per post. Dat nam in mijn geval toch een dikke week in beslag. Dat is dan ook gelijk het enige minpunt van deze bank, tenzij je verzamelaar van Maltese postzegels bent. Als extra beveiliging moet je verder inloggen met een authenticator app (Microsoft, Google) op je telefoon.
De online bankomgeving ziet er verder simpel maar overzichtelijk uit. Zodra mijn Openbank actietarief van 3.65% begin april voorbij is, maar eens wat gaan overhevelen en vanuit de Easisave spaarrekening een deposito openen.
Positief: snelle persoonlijke reacties, goede online bankomgeving, hoge (deposito)rentes
Negatief: mengelmoes van post en digitaal werkt vertragend, ietwat onoverzichtelijke procedures
Dat had ik al eerder medegedeeld.RobertMe schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:03:
[...]
Uitsnede uit Deepl vertaling:
[...]
Dat is toch wel wat anders dan "faillissement".
.
Inderdaad Google translate gebruiken voor degene die moeite hebben met Italiaans.Ceas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:46:
[...]
Banca Progetto, is de Bank die vorige vrijdag door de Bank van Italië onder speciaal toezicht werd geplaatst om ervoor te zorgen dat «klanten en spaarders met het gebruikelijke vertrouwen kunnen blijven opereren»
Bron.
27.03.2025
Banca Progetto, i pm: sui prestiti un’associazione a delinquere
https://iusletter.com/ogg...ssociazione-a-delinquere/
Verder zou ik toch maar eens 3 keer nadenken om in zee te gaan met Banca-Progetto.
Ik zit voor een deel bij BP en op basis van de door mij zelf gelezen berichten zie ik nog geen reden om te verkassen.Ceas schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:17:
[...]
Verder zou ik toch maar eens 3 keer nadenken om in zee te gaan met Banca-Progetto.
Het zal toch voor iedere serieuze spaarder duidelijk zijn dat niet-zuivere banden bij elke bank in de EU voorkomen, of je hebt niet meegekregen dat er constant boetes worden uitgedeeld. Ze waren al bezig zich door te verkopen, dat zal op enig moment wel worden doorgezet.
Aan de negatief zou ik nog toe willen voegen dat je geen Google Email Alias mag gebruiken (account+service@gmail.com). Dat is iets dat ik eigenlijk overal gebruik waar ik met een emailadres moet registreren en hun formulier vindt dat een niet-geldig email adres. Ik was de (blijkbaar) eerste die dit meldde en ze gaan er (vooralsnog) niets aan doen.Bar_en_boos schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:07:
Recent heb ik een account geopend bij de Maltese FIM Bank. Dit als alternatief op de dalende rentes op de spaarrekeningen bij de wat meer bekende banken die in dit topic langskomen. Het gaat daarbij om de Easisave-rekening met als doel om daarna een deposito te openen.
...
Negatief: ...
Die 3 tientjes extra op een jaar-deposito was het me niet waard, zeker niet met alle bijkomende handelingen en postale vertragingen in het process ...
Mijn reactie was eigenlijk meer bedoeld op de verwijderde berichten. De ChatGPT vertaling (+ wellicht samenvatting?) van dezelfde link waarin ronduit stond dat de bank failliet is. En dat is gewoon totaal niet waar, of in ieder geval niet wat ik uit de Deepl vertaling opmaak.Ceas schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:17:
[...]
Dat had ik al eerder medegedeeld.
[...]
Inderdaad Google translate gebruiken voor degene die moeite hebben met Italiaans.
GroteVoet459 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:59:
[...]
Aan de negatief zou ik nog toe willen voegen dat je geen Google Email Alias mag gebruiken (account+service@gmail.com). Dat is iets dat ik eigenlijk overal gebruik waar ik met een emailadres moet registreren en hun formulier vindt dat een niet-geldig email adres. Ik was de (blijkbaar) eerste die dit meldde en ze gaan er (vooralsnog) niets aan doen.
Die 3 tientjes extra op een jaar-deposito was het me niet waard, zeker niet met alle bijkomende handelingen en postale vertragingen in het process ...
offtopic:
Ook dat is dan weer een argument voor eein eigen domein met catchall mail: banknaam@jouwdomein.xxx. Een mailadres + alias is natuurlijk heel eenvoudig te strippen naar mailadres en je bent bij goegel weg..... Maar goed, daar zijn andere topics over.
Ook dat is dan weer een argument voor eein eigen domein met catchall mail: banknaam@jouwdomein.xxx. Een mailadres + alias is natuurlijk heel eenvoudig te strippen naar mailadres en je bent bij goegel weg..... Maar goed, daar zijn andere topics over.
In dit bericht gaf ik al aan dat BP onder curatele is gesteld. Dat is heel iets anders als (bijna) failliet.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling