True. Goed om in de smiezen te hebben, al zal het bedrag daar altijd maar heel kort staan.marktweakt schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:30:
[...]
Het saldo op je Raisin account valt gewoon onder het Duitse DGS.
Ja dat klopt maar ze kunnen niet voor het lopende jaar iets verklaren terwijl je morgen fiscaal naar een ander land zou kunnen verhuizen.Wolly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:23:
[...]
Ik haal uit het stuk op de site van de BD niet dat ze het alleen over voorgaande jaren uitgeven.
Ik zie nu wel dat je de verklaring inmiddels per email kan aanvragen. Tot voor kort moest dat ook nog schriftelijk op papier.
Ja ja mensen, leuker kunnen we het niet maken en makkelijker zeker ook niet.
[ Voor 8% gewijzigd door marktweakt op 09-01-2025 10:55 ]
Heeft er hier iemand hier ervaring met je euro rekening omzetten in US Dollars en eventueel daarin sparen? Ik begin toch steeds meer het vertrouwen in de Euro te verliezen. Ik snap dat je dan ook het DGS laat vallen.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Bij de meeste reguliere (spaar)banken kan dat niet. Als je dit wilt dan kom je al snel bij een Broker/beleggingsrekening terecht en dan is er inderdaad in de meeste gevallen geen DGS van toepassing.Jumpman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:44:
Heeft er hier iemand hier ervaring met je euro rekening omzetten in US Dollars en eventueel daarin sparen? Ik begin toch steeds meer het vertrouwen in de Euro te verliezen. Ik snap dat je dan ook het DGS laat vallen.
Paypal heeft die mogelijkheid dan weer wel maar daar krijg je geen rente maar wel kosten voor valuta omwisseling. En ook geen DGS natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door marktweakt op 09-01-2025 10:56 ]
Maar je hebt dus wel vertrouwen in Trump als president van de US ... ?Jumpman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:44:
Heeft er hier iemand hier ervaring met je euro rekening omzetten in US Dollars en eventueel daarin sparen? Ik begin toch steeds meer het vertrouwen in de Euro te verliezen.
Jammer toch - weer zo'n half antwoord. Lijkt wel of men snel antwoorden tegenwoordig belangrijker vindt dan correct en compleet ...marktweakt schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:49:
[...]
Bij de meeste reguliere (spaar)banken kan dat niet. Als je dit wilt dan kom je al snel bij een Broker/beleggingsrekening terecht en dan is er inderdaad in de meeste gevallen geen DGS van toepassing.
Paypal heeft die mogelijkheid dan weer wel maar daar krijg je geen rente maar wel kosten voor valuta omwisseling.
Bij diverse gewone banken kun je prima sparen USD - bijvoorbeeld ABN AMRO, Garanti Bank en bunq.
Behalve het verlies van de ondersteuning van de DGS-regelingen loop je natuurlijk een valuta-risico.
Dat het de afgelopen tijd met de US$ betere gaat dan met de Euro zegt niets over de toekomst.
[ Voor 23% gewijzigd door GroteVoet459 op 09-01-2025 11:16 ]
Hé die kende ik nog niet. Weer wat geleerd. Dank je.GroteVoet459 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Maar je hebt dus wel vertrouwen in Trump als presdient van de US ... ?
[...]
Jammer toch - weer zo'n half antwoord. Lijkt wel of men snel antwoorden tegenwoordig belangrijker vind dan correct en compleet ...
Bij diverse gewone banken kun je prima sparen USD - bijvoorbeeld ABN AMRO, Garanti Bank en bunq.
Behalve het verlies van de ondersteuning van de DGS-regelingen loop je natuurlijk een valuta-risico.
Dat het de afgelopen tijd met de US$ betere gaat dan met de Euro zegt niets over de toekomst.
Bij ABN AMRO zeggen ze dat die rekening wel onder het DGS valt.
[ Voor 3% gewijzigd door marktweakt op 09-01-2025 11:04 ]
Bedankt voor de antwoorden, ik ga hier eens verder mee op onderzoek uit. Zelf kon ik het zo snel niet vinden op de website van de Nederlandse banken.
Hopelijk wel gebruikt gemaakt van de doorverwijs bonus.hoihoi66 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:02:
Vrouwtje kunnen overhalen om ook bij Raisin een rekening te openen en niet bij ABN te blijven met hun deposito van 2,15% voor een jaar.
Scheelt toch nog altijd 0,75%.
Hoewel (een beetje) OT: USD & EUR zijn momenteel vrijwel op parity. De kans bestaat dat dit naar 0.9 oid gaat, dan maak je valutawinst. MAAR het verleden leert dat het ook naar 1.2 tot 1.5 kan gaan, dan heb je (tot 50%) valuta verlies. Wel is de US rente momenteel een stuk hoger (bij de juiste bank) maar of dat het valutarisico compenseert?Jumpman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:44:
Sparen buiten de Euro (gerelateerde) zone is dus een stukje beleggen/speculeren. Wees je bewust van de bijkomende risico's, Daar horen ook de te verwachten termijnen en de snelheid van kunnen acteren (inleggen/terugboeken) bij.
Goeie nog geen tijd gehad om een account aan te makenNovax schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:29:
[...]
Hopelijk wel gebruikt gemaakt van de doorverwijs bonus.
Hmmm, interessant. Even zien hoe de belastingdienst hier voor box 3 meer omgaat. Is het nog spaargeld of een belegging.DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:55:
[...]
Hoewel (een beetje) OT: USD & EUR zijn momenteel vrijwel op parity. De kans bestaat dat dit naar 0.9 oid gaat, dan maak je valutawinst. MAAR het verleden leert dat het ook naar 1.2 tot 1.5 kan gaan, dan heb je (tot 50%) valuta verlies. Wel is de US rente momenteel een stuk hoger (bij de juiste bank) maar of dat het valutarisico compenseert?
Sparen buiten de Euro (gerelateerde) zone is dus een stukje beleggen/speculeren. Wees je bewust van de bijkomende risico's, Daar horen ook de te verwachten termijnen en de snelheid van kunnen acteren (inleggen/terugboeken) bij.
Terugboeken en wisselen maak ik mij niet zo’n zorgen om. Het is vooral juist om risico spreiding te doen m.b.t. een andere valuta tegenover de euro.
Ik dacht dat vanaf vandaag banken binnen de eurozone instant payments moeten kunnen ontvangen. Ik heb het getest met SCB (vanaf ABN) en daar werkt het nog niet. Misschien betekent vanaf 9 januari 2025 eigenlijk morgen? Ik zal het blijven testen. Of misschien zitten er haken en ogen aan en geldt het niet voor spaarrekeningen o.i.d.?
Is "kunnen ontvangen" hetzelfde als "kunnen verzenden"? Ik meen dat voor verzenden 9 oktober 2025 als datum staat:love-nijntje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:11:
Ik dacht dat vanaf vandaag banken binnen de eurozone instant payments moeten kunnen ontvangen. Ik heb het getest met SCB (vanaf ABN) en daar werkt het nog niet. Misschien betekent vanaf 9 januari 2025 eigenlijk morgen? Ik zal het blijven testen. Of misschien zitten er haken en ogen aan en geldt het niet voor spaarrekeningen o.i.d.?
PSPs in the European Union (EU) have until 9th January 2025 to prepare for receiving instant payments, and until 9th October 2025 to ensure consumer and business banking customers can send instant payments.
Zijn er nog recente ervaringen met Privatbanka? Die hebben tot de 15e nog een deposito van 3% beschikbaar bij 1 jaar vast. Wel "gedoe" met bronbelasting. iemand dat al een keer geregeld aan het eind van de looptijd? Is zo'n woonplaatsverklaring makkelijk te krijgen van de belastingdienst?
voorwaarden:
Slowakije heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 19%. Als belastingplichtige in Nederland kunt u vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overlegt u uiterlijk 4 weken voor de vervaldatum een woonplaatsverklaring van de Nederlandse Belastingdienst die niet eerder dan 12 maanden voor de vervaldatum is gedateerd. Lees meer in het Productinformatieblad.
voorwaarden:
Slowakije heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 19%. Als belastingplichtige in Nederland kunt u vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overlegt u uiterlijk 4 weken voor de vervaldatum een woonplaatsverklaring van de Nederlandse Belastingdienst die niet eerder dan 12 maanden voor de vervaldatum is gedateerd. Lees meer in het Productinformatieblad.
Mijn interpretatie was dat die wetgeving alleen geldt voor transacties tussen twee betaalrekeningen (als in: een rekening die vanaf elke willekeurige rekening geld kan ontvangen en naar elke willekeurige rekening geld kan overmaken).love-nijntje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:11:
Maar... gezien al die spaarbanken die het nu ineens wel ondersteunen lijkt het er inderdaad op dat het wel voor alle (binnenkomende?) transacties van toepassing is.
@laredo Dit vaker gedaan. 6X weken vooraf email naar de BD sturen en dan krijg jij het via post. Daarna in envelop (kan niet digitaal) en naar Berlijn opsturen.
Email naar : woonplaatsverklaring@belastingdienst.nl
Onderwerp : Woonplaatsverklaring aanvraag
Hallo,
bij deze wil ik woonplaatsverklaring aanvragen. Dit i.v.m. lopende deposito in Slowakije (loopt via Raisin).
Naam : <naam+achternaam>
Adres : <adres>
BSN : <BSN>
Verdragsland : Slowakije
Jaar waarvoor verklaring nodig is : 2025
Groet,
<naam+achternaam>
Stuur de originele woonplaatsverklaring ten slotte door naar Raisin: Raisin | Postbus 44 05 60 | 12005 Berlijn | Duitsland.
Email naar : woonplaatsverklaring@belastingdienst.nl
Onderwerp : Woonplaatsverklaring aanvraag
Hallo,
bij deze wil ik woonplaatsverklaring aanvragen. Dit i.v.m. lopende deposito in Slowakije (loopt via Raisin).
Naam : <naam+achternaam>
Adres : <adres>
BSN : <BSN>
Verdragsland : Slowakije
Jaar waarvoor verklaring nodig is : 2025
Groet,
<naam+achternaam>
Stuur de originele woonplaatsverklaring ten slotte door naar Raisin: Raisin | Postbus 44 05 60 | 12005 Berlijn | Duitsland.
[ Voor 63% gewijzigd door Harbo op 09-01-2025 13:17 ]
Buitenlandse bronbelasting terug - met verklaring Belastingdienst *laredo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:27:
...
Is zo'n woonplaatsverklaring makkelijk te krijgen van de belastingdienst?
Kan tot 8 weken duren, maar dan ben je nog steeds ruim op tijd ...
* - Toegevoegd aan de TS.
Dan moet je wel je BSN in een onversleutelde email opsturen (AVG iemand?).GroteVoet459 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:13:
[...]
Buitenlandse bronbelasting terug - met verklaring Belastingdienst *
Kan tot 8 weken duren, maar dan ben je nog steeds ruim op tijd ...
* - Toegevoegd aan de TS.
Zou inderdaad een stuk simpeler en sneller moeten kunnen:DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:31:
[...]
Dan moet je wel je BSN in een onversleutelde email opsturen (AVG iemand?).
- Inloggen met DigiD (is je BSN geverifieerd)
- Checkboxjes jaren die je wilt.
- Checkboxjes land(en) waar je het nodig voor hebt.
- Knop [Dien Aanvraag In]
- Download gecertificeerde PDF
Scheelt een boel tijd en ambtenaren-ogen en -handen ...
Maar we praten hier over sparen - niet klagen over de overheid staat in de TS
Ik kreeg ander antwoord:marktweakt schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:23:
[...]
Omdat de BD zich tegenwoordig vaak niet meer aan de eigen termijnen houdt en de verklaring alleen wordt afgegeven over voorgaande jaren.
Geachte meneer, mevrouw
Uw verzoek van 12-12-2024 voor een woonplaatsverklaring 2025 kunnen wij nu nog niet afhandelen.
Wij houden uw verzoek in behandeling en u ontvangt de verklaring in januari 2025.
Met vriendelijke groet,
Dus lopend jaar wel mogelijk.
Voor mij waarschijnlijk wel 1 of 2 maanden te laat(Poolse bank betaald rente maandelijks en verlaagd bronheffing alleen met verklaring voor lopende jaar.)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
@sipjohn In box 3 kan jij altijd ingehouden betalade buitenlands belasting (per bank) verrekenen / aftrekken. Dit indien je daar belasting betaald (vermogen meer dan vrijstelling). Dit is wel achteraf maar beter dan niets.
Ik heb maar eens wat spaargeld naar Klarna overgemaakt wat heel gemakkelijk ging.
Maar ik vraag me wel af hoe en waarom ze 3,05% rente kunnen bieden voor vrij opneembaar spaargeld?
Is dit hun commerciële afweging dat ik andere zaken van hun platform ga gebruiken ofzo?
Maar ik vraag me wel af hoe en waarom ze 3,05% rente kunnen bieden voor vrij opneembaar spaargeld?
Is dit hun commerciële afweging dat ik andere zaken van hun platform ga gebruiken ofzo?
Ik heb vanmorgen de stappen doorlopen om een spaarrekening te openen. Dat was enkele minuten werk.irongalaxy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:22:
Vanmiddag weer een spaarrekening geopend bij Credit Europe Bank (CEB) met een actierente van 3,55% voor 3 maanden. Ik had de vorige rekening in juni 2024 opgezegd. Zoals eerdere berichten in dit topic lukt dat.
Mijn rekening eind oktober vorig jaar opgezegd, dus op goed geluk maar eens geprobeerd.
Zoeven een email ontvangen dat het openen van de rekening helaas niet is gelukt. Verzoek om te bellen.
Het blijkt echter dat telefonisch contact (ten minste vanmorgen) veel lastiger is dan het aanvragen van een spaarrekening. Ik probeer het later nog wel even weer....maar vermoed dat ik geen rekening kan openen omdat ik nog recent een rekening had. Heb het niet direct kunnen terugvinden op hun website maar hoeveel tijd moet zijn verstreken voor je een nieuwe rekening kan openen?
Wat bieden ze nog meer aan op hun spaarplatform dan?Dtrierum schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:01:
Ik heb maar eens wat spaargeld naar Klarna overgemaakt wat heel gemakkelijk ging.
In vino veritas, in aqua sanitas
Klarna rekent na de betaaltermijn een rente van 10-15% aan de klanten. 3.05% is dus een schijntje.Dtrierum schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:01:
Bij Klarna spaar je op hun gespreid-betalen en cashback-platform - dat werkt dus andersom.JohanNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:03:
[...]
Wat bieden ze nog meer aan op hun spaarplatform dan?
En je geld komt binnen op je Klarna Balance hoofdrekening - die heeft maar 1,00% rente.DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:05:
[...]
Klarna rekent na de betaaltermijn een rente van 10-15% aan de klanten. 3.05% is dus een schijntje.
Er zullen genoeg mensen zijn die (tijdelijk) vergeten het geld naar de Klarna Flex rekening te verhuizen.
[ Voor 45% gewijzigd door GroteVoet459 op 09-01-2025 14:18 ]
Aha, dat kende ik nog nietGroteVoet459 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:06:
[...]
Bij Klarna spaar je op hun gespreid-betalen-platform - dat werkt dus andersom.
Maar dan denk ik het wel te weten @Dtrierum
Inderdaad de klantenbinding voor hun andere producten, maar één van de risico's voor hun is ook dat klanten mogelijk niet genoeg geld hebben om hun rekeningen bij Klarna te voldoen, of willen deze simpelweg niet voldoen.
Dat geld op die spaarrekening is dan ook gelijk onderpand hiervoor, wat slim bedacht is en daarom willen ze ook een best riante spaarrente betalen.
In vino veritas, in aqua sanitas
@Taatort 6x maanden moet jij wachten. Anders wordt jij gebeld en krijg jij aangeboden nu geldende rente (geen actie). In jouw geval dan in April weer proberen.
Net zo slim als saldo bij een bank en gelijktijdig het hebben van een hypotheek of andere lening bij die zelfde bank.JohanNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:17:
[...]Dat geld op die spaarrekening is dan ook gelijk onderpand hiervoor, wat slim bedacht is en daarom willen ze ook een best riante spaarrente betalen.
Valt de bank om dan verrekent de curator die twee met elkaar. Helemaal gratis.
[ Voor 3% gewijzigd door Harry720A op 09-01-2025 14:25 ]
Graag een bronvermelding, want volgens mij is dit onzin.Harry720A schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Net zo slim als saldo bij een bank en gelijktijdig het hebben van een hypotheek of andere lening bij die zelfde bank.
Dat verrekenen gebeurd alleen voor de specifieke bankspaardeposito’s eigen woning.
Dus niet met je gewone spaarrekeningen.
Je kunt het direct overboeken naar de Flex rekening om dat te voorkomen. Nog met Instant Payment ook.GroteVoet459 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:06:
[...]
Bij Klarna spaar je op hun gespreid-betalen en cashback-platform - dat werkt dus andersom.
[...]
En je geld komt binnen op je Klarna Balance hoofdrekening - die heeft maar 1,00% rente.
Er zullen genoeg mensen zijn die (tijdelijk) vergeten het geld naar de Klarna Flex rekening te verhuizen.
Tnx - Zie inderdaad een knop "Add IBAN to Klarna Flex [Enable]" in de app, onder de Settings van die Flex rekening (telefoon staat in het Engels). Maar net als de Flex-rekening zelf aanvragen (naast je hoofdrekening) moet je dat als gebruiker dus zelf doen.dutchgio schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:44:
[...]
Je kunt het direct overboeken naar de Flex rekening om dat te voorkomen. Nog met Instant Payment ook.
Voorbeeld:GroteVoet459 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:44:
[...]Graag een bronvermelding, want volgens mij is dit onzin.
https://svz-advocaten.nl/...ekening-in-faillissement/Er zijn in een faillissementssituatie verruimde mogelijkheden om tot verrekening in faillissement over te gaan.
.....
Niet voor niets wordt verrekening in faillissement daarom ook wel gekwalificeerd als een sterk zekerheidsrecht.
[ Voor 12% gewijzigd door Harry720A op 09-01-2025 14:52 ]
Maar hoe weten ze dan dat jij niet volgende week naar Malta gaat verhuizen en dus voor belastingjaar 2025 dat je fiscale woonplaats is?sipjohn schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:50:
[...]
Ik kreeg ander antwoord:
Geachte meneer, mevrouw
Uw verzoek van 12-12-2024 voor een woonplaatsverklaring 2025 kunnen wij nu nog niet afhandelen.
Wij houden uw verzoek in behandeling en u ontvangt de verklaring in januari 2025.
Met vriendelijke groet,
Dus lopend jaar wel mogelijk.
Voor mij waarschijnlijk wel 1 of 2 maanden te laat(Poolse bank betaald rente maandelijks en verlaagd bronheffing alleen met verklaring voor lopende jaar.)
Hebben ze een glazen bol bij de BD of houden ze je dan tegen als je op het vliegtuig wilt stappen
Ik denk dat Harry720A helemaal gelijk heeft. Zie deze links:Harry720A schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Net zo slim als saldo bij een bank en gelijktijdig het hebben van een hypotheek of andere lening bij die zelfde bank.
==>https://www.plusonline.nl/geld-recht/bank-failliet-spaargeld-en-hypotheek-verrekend
==>https://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/spaarinformatie/spaarvragen/veilig-sparen/faillissement-bank-spaargeld-verrekenen-met-hypotheek/#:~:text=Antwoord%3A,elkaar%20verrekend%20(gesaldeerd)%20worden.
Dat Plusonline artikel is van 2008 en (blijkbaar) achterhaald.Hansi55 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Ik denk dat Harry720A helemaal gelijk heeft. Zie deze links:
==>https://www.plusonline.nl/geld-recht/bank-failliet-spaargeld-en-hypotheek-verrekend
==>https://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/spaarinformatie/spaarvragen/veilig-sparen/faillissement-bank-spaargeld-verrekenen-met-hypotheek/#:~:text=Antwoord%3A,elkaar%20verrekend%20(gesaldeerd)%20worden.
Het tweede artikel begint het eerstvolgende alinea na de markering met:
En de DNB zegt (PDF):Anno 2018 geldt dit alleen voor het tegoed op de bankspaarrekening die hoort bij uw bankspaarhypotheek.
En ook daar staat dus "Bankspaardeposito’s eigen woning" en dat is je gewone spaarrekening niet.Hier staat tegenover dat de saldi van bankspaardeposito’s eigen
woning ook in het geval van de berekening van de depositobasis
niet in acht genomen hoeven te worden, omdat deze deposito’s in
beginsel niet worden aangemerkt als gegarandeerd deposito.
Bankspaardeposito’s eigen woning worden namelijk door de
curator verrekend met de hypotheekschuld van de
depositohouder.
[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 09-01-2025 15:33 ]
Dat klopt, maar ABN doet al aan instant payments verzenden en ontvangen. Dus ik had verwacht dat vandaag van ABN naar SCB instant zou zijn. Dat is dus nog niet zo.DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Is "kunnen ontvangen" hetzelfde als "kunnen verzenden"? Ik meen dat voor verzenden 9 oktober 2025 als datum staat:
[...]
Beetje ook als van Rabobank naar Credit Europe bank. Heen vanaf Rabo, 1 seconde, terugboeken een halve werkdag .love-nijntje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:14:
[...]
Dat klopt, maar ABN doet al aan instant payments verzenden en ontvangen. Dus ik had verwacht dat vandaag van ABN naar SCB instant zou zijn. Dat is dus nog niet zo.
Je kan een Revolut rekening openen, daar kan je gemakkelijk je euro’s omzetten naar USD. Je kunt het daar ook op een soort spaarrekening zetten. Ik heb het van de zomer voor een vakantie naar Amerika gebruikt. De Revolut rekening is gratis.Jumpman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:44:
Ik zou er niet op speculeren dat de dollar omhoog gaat. Het hangt voor een groot deel af van het onderlinge renteverschil. En tijdens Trump-1 ging overigens juist de dollar omlaag, waarbij de Euro op zo'n €1,23 kwam.Jumpman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:44:
Er loopt bij mij binnenkort bij Raisin en deposito van Orange Bank af.
Ik zie dat ze niet in het rente overzicht meer voorkomen en dat de bank ook niet bij de samenwerkende banken met Raisin meer staat.
Is dit meer mensen opgevallen ?
Ik zie dat ze niet in het rente overzicht meer voorkomen en dat de bank ook niet bij de samenwerkende banken met Raisin meer staat.
Orange Bank stopt er mee. Is hier vorig jaar al een paar keer voorbij gekomen.sander36 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:37:
Er loopt bij mij binnenkort bij Raisin en deposito van Orange Bank af.
Op de verklaring staat ongetwijfeld een datum, de ontvanger van de verklaring moet er vanuitgaan dat deze klopt op de datum van afgifte.marktweakt schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:54:
[...]
Maar hoe weten ze dan dat jij niet volgende week naar Malta gaat verhuizen en dus voor belastingjaar 2025 dat je fiscale woonplaats is?
Hebben ze een glazen bol bij de BD of houden ze je dan tegen als je op het vliegtuig wilt stappen
Dat is verder geen probleem want bij Raisin vragen ze om een verklaring die niet eerder dan binnen x maanden voor vervaldatum is gedateerd. Als jij er dus voor zorgt dat de afgiftedatum in die periode valt is het goed geregeld.
Ze brengen hun klanten in diepe problemen met hoge leenrentes (en springen niet erg zorgvuldig om met privacyregels). Het zou niet mijn keus zijn om zo'n bedrijf te voorzien van kapitaal om nog meer mensen ongelukkig te maken.Dtrierum schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:01:
Die mensen kiezen daar toch echt zelf voor.Wolly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:05:
[...]
Ze brengen hun klanten in diepe problemen met hoge leenrentes (en springen niet erg zorgvuldig om met privacyregels). Het zou niet mijn keus zijn om zo'n bedrijf te voorzien van kapitaal om nog meer mensen ongelukkig te maken.
Principes hebben kost bijna altijd geld.Wolly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:05:
[...]Het zou niet mijn keus zijn om zo'n bedrijf te voorzien van kapitaal om nog meer mensen ongelukkig te maken.
Misschien kan iemand me iets wijzer maken over Rabobank doelsparen ik zit nog met 2 vragen ( de rest heb ik al gevonden):
1. Begrijp ik het goed dat je maar een doelspaarrekening opent en daar verschillende inleg op doet (of een inleg?). Of kun je meerdere doelspaarrekeningen naast elkaar openen, zoals bij een normaal deposito.
2. Vwb de middelrente en extra stortingen: het lijkt me dat dan je rendement toch flink naar beneden gaat als de rente flink daalt?
1. Begrijp ik het goed dat je maar een doelspaarrekening opent en daar verschillende inleg op doet (of een inleg?). Of kun je meerdere doelspaarrekeningen naast elkaar openen, zoals bij een normaal deposito.
2. Vwb de middelrente en extra stortingen: het lijkt me dat dan je rendement toch flink naar beneden gaat als de rente flink daalt?
Zeker. Maar in dit geval kost het misschien 0,1% of 0,2%, dat heb ik er wel voor overHarry720A schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:25:
[...]
Principes hebben kost bijna altijd geld.
Binnenkort wellicht weer een nieuwe Italiaanse bank bij Raisin: Banca Investis
Geen idee nog met welke rentes.BANCA INVESTIS is an independent Italian bank and the parent company of the BANCA INVESTIS GROUP. It has a distinct approach, focused primarily on serving High Net Worth Individuals (HNWI), with a mission to provide high-value advisory services for managing and optimizing clients' overall wealth. The BANCA INVESTIS GROUP operates through six core business areas: wealth management, asset management, alternative investments, corporate advisory & capital markets, global markets, and family office. These areas are integrated to provide a cohesive and comprehensive service offering.
Waar is die info (normaliter) te vinden? Eind volgende week is het weer tijd voor een nieuw deposito...Novax schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:51:
Binnenkort wellicht weer een nieuwe Italiaanse bank bij Raisin: Banca Investis
[...]
Geen idee nog met welke rentes.
Preview:
https://pickthebank.eu/ba...ca-investis-spa-bimtittt/
https://pickthebank.eu/ba...ca-investis-spa-bimtittt/
ANCA INVESTIS SPA biedt 8 deposito's en 0 spaarrekeningen in EUR.
[ Voor 37% gewijzigd door Harry720A op 09-01-2025 23:07 ]
We hebben nu de oorlog hier en gas prijzen etc. Andere situatieCoffeeroam schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:16:
[...]
Ik zou er niet op speculeren dat de dollar omhoog gaat. Het hangt voor een groot deel af van het onderlinge renteverschil. En tijdens Trump-1 ging overigens juist de dollar omlaag, waarbij de Euro op zo'n €1,23 kwam.
Wat ik dus ook bedoel.Maxwp schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 00:42:
[...]
We hebben nu de oorlog hier en gas prijzen etc. Andere situatie
1. Je kunt een onbeperkt aantal DoelSpaarrekeningen openen.Moke11 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:32:
Misschien kan iemand me iets wijzer maken over Rabobank doelsparen ik zit nog met 2 vragen ( de rest heb ik al gevonden):
2. In de regel zal de middelrente bij een extra storting ook dalen bij gelijkblijvende rentestanden aangezien voor de resterende looptijd van deze extra storting meestal een lager rentepercentage zal gelden.
Bij BigBank zijn de deposito’s ook verlaagd, helaas.
Weet iemand of je bij een verlenging van een deposito je altijd dezelfde deposito moet kiezen? Ik heb bij BigBank een deposito van 3 maanden die bijna afgelopen is, ik zou die willen verlengen maar dan met 9 maanden. Bij BigBank krijg je bij verlenging net iets meer dan bij gewoon afsluiten.
Weet iemand of je bij een verlenging van een deposito je altijd dezelfde deposito moet kiezen? Ik heb bij BigBank een deposito van 3 maanden die bijna afgelopen is, ik zou die willen verlengen maar dan met 9 maanden. Bij BigBank krijg je bij verlenging net iets meer dan bij gewoon afsluiten.
Niet, Raisin zet die bank er dan eventjes op als test, vaak met een rente van 0,01%DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:01:
Waar is die info (normaliter) te vinden? Eind volgende week is het weer tijd voor een nieuw deposito...
Als je bij diezelfde site de rentes van bijvoorbeeld Banca Progetto ziet zijn die een stuk hoger dan van BANCA INVESTIS, dus dan zullen de rentes op Raisin ook wel niet hoger zijn.
Dank, maar ik bedoelde eigenlijk de toevoegingen aan Raisin.
Maar, dat zij in Italië nog steeds 3.45% betalen voor een jaar vast zegt misschien iets over de commissie die Raisin krijgt? Progetto staat daar ook 1.25 procent hoger voor 12m..... Hoezo 1 EU markt?
Heeft ook met de concurrentie in het land zelf te maken. Distingo heeft bijvoorbeeld bij Raisin in Duitsland (weltsparen.de) een rente van 2,96%, in Nederland 2,81%. Maar bij weltsparen.de zijn er ook veel meer aanbieders.DjoeC schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:40:
Maar, dat zij in Italië nog steeds 3.45% betalen voor een jaar vast zegt misschien iets over de commissie die Raisin krijgt? Progetto staat daar ook 1.25 procent hoger voor 12m..... Hoezo 1 EU markt?
Er is (nog) helemaal geen 1 EU markt.(en als het aan de NEXIT-ers ligt komt die er ook nooit).DjoeC schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:40:
[...]
In Duitsland liggen de spaarrentes structureel 0,3- á 0,5% hoger. Grotere markt en meer concurrentie.
De financiële situatie in Italië is ook (nog) niet te vergelijken met die in Nederland. Hoger risico vertaald zich naar hogere rentes.
In Frankrijk sponsort de overheid een soort Zilvervloot-rekening voor alle inwoners om te zorgen dat die aan hun buffer werken (LEF en Livret A). Dat zorgt voor een hogere rente op de eerste staffels en dat sijpelkt door.
Geeft niet, je heb er in ieder geval een link bij, naar het zusje van Raisin.DjoeC schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:40:
[...]Dank, maar ik bedoelde eigenlijk de toevoegingen aan Raisin.
Sommige rentes op die site lopen achter (zijn hoger) dan de werkelijkheid. Bv. Bunq.
Een deposito bij Bigbank valt (dacht ik)niet standaard vrij op je spaarrekening bij Bigbank. Het ligt er aan wat je bij opening hebt ingesteld. Je kunt het simpel uitzetten middels de schuifknop rechtboven in je deposito, ook tijdens de looptijd.Magreet1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:09:
Bij BigBank zijn de deposito’s ook verlaagd, helaas.
Je kunt het uitbetalen ook zo instellen dat de rente + inleg rechtstreeks naar je betaalrekening gaat, als je dat zou willen. Dit kun je nog voor afloop wijzigen, mocht je dat willen, in je deposito, klik op het pennetje achter het rekeningnummer.
Je hebt geluk, want normaal geeft men een bonus van 0,1%, als je het deposito velengd (ik neem aan met dezelfde looptijd alleen, dat weet ik ook nog niet), BEHALVE bij een deposito van 3 maanden. Dus: laat het uitbetalen: inleg en deposito (kijk even na hoe je het dus hebt ingesteld) en open dan gewoon een nieuwe met de nieuwe looptijd en bedrag.
Bij de question en answer, staat het allemaal omschreven: zoek even de vraag en antwoord bij deposito's.
[ Voor 3% gewijzigd door Moke11 op 10-01-2025 11:24 ]
Kan zijn. Maar het kan ook zo zijn dat de rente hoger is via deze bemiddelaar. Soms moet men investeren alvorens de vruchten te kunnen plukken.Coffeeroam schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:53:
[...]Sommige rentes op die site lopen achter (zijn hoger) dan de werkelijkheid. Bv. Bunq.
Mijn deposito bij Banca Progetto loopt binnekort af. Ik wil liever niet langer dan 1 jaar vast zetten. Als ik nu bij Raisin kijk zie ik een aantal Zweedse banken (zonder bronbelasting) die een zelfde rente tarief aanbieden voor een flexibele rekening als dat de deposito's zijn.
Dat lijkt mij een goede deal of mis ik hier iets?
Het leven is te kort om te testen
Dit is de meest standaard vraag in het topic. Zoek zelfs eens een beetje terug, het is hier geen chatbotBeneveerg schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:09:
Mijn deposito bij Banca Progetto loopt binnekort af. Ik wil liever niet langer dan 1 jaar vast zetten. Als ik nu bij Raisin kijk zie ik een aantal Zweedse banken (zonder bronbelasting) die een zelfde rente tarief aanbieden voor een flexibele rekening als dat de deposito's zijn.
Geen idee of jullie ervaring hetzelfde is bij Santander Consumer Bank, maar ik heb flinke moeite om er een spaarrekening te openen. Het identificatieproces voor een en/of rekening loopt stroef. Ikzelf prima te verifiëren, mijn vrouw daarentegen al vier keer opnieuw de paspoort & gezichtscan moeten doen. Nog steeds niet geregeld en de klantenservice geeft aan dat ik/wij niet in het systeem zitten. Dit draagt helaas niet positief bij aan het vertrouwen in de bank. Dat heeft Bunq dan echt veel beter voor elkaar…
een flexibele rekening kan dus ieder moment door de bank gewijzigd worden qua rente. Deposito staat vast voor de looptijd. In de komende maanden met (licht) dalende rente's wist ik het welBeneveerg schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:09:
Op de lange termijn is het koffiedik kijken, de inflatie kan ook weer toe gaan nemen maar of de ECB daar op reageert is maar de vraag.
De ECB had met deze inflatie de rente helemaal niet mogen verlagen. Ons geld wordt steeds minder waard.
Kreeg gister een mail dat Hoist Sparen vanaf 10 januari (vandaag) weer omhoog gaat van 1,60% naar 2,65%.GroteVoet459 schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:21:
Hoist Sparen (via Raisin) gaat per 27-Dec nog verder terug, naar 1,60% (-0,20%) en komt zo zelfs onder de Rabo-rente tot €100K ...
Zouden ze soms een foutje hebben gemaakt in december?
Daar hebben wij helemaal geen last van gehad, waren zo door de keuring heen.fissa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:29:
Geen idee of jullie ervaring hetzelfde is bij Santander Consumer Bank, maar ik heb flinke moeite om er een spaarrekening te openen. Het identificatieproces voor een en/of rekening loopt stroef. Ikzelf prima te verifiëren, mijn vrouw daarentegen al vier keer opnieuw de paspoort & gezichtscan moeten doen. Nog steeds niet geregeld en de klantenservice geeft aan dat ik/wij niet in het systeem zitten. Dit draagt helaas niet positief bij aan het vertrouwen in de bank. Dat heeft Bunq dan echt veel beter voor elkaar…
Verklaar.Pimirene schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:40:
De ECB had met deze inflatie de rente helemaal niet mogen verlagen. Ons geld wordt steeds minder waard.
De ECB werkt voor de landen in de Europese Unie en niet alleen voor Nederland. En niet alleen voor spaarders die redelijk korte-termijn denken, maar over de hele economie en zeker ook de langere termijn.Pimirene schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:40:
Misschien is het maar eens goed dat wij in dit land merken dat we met afstand niet het beste jongetje van de klas meer zijn. Te weinig geïnvesteerd in de infrastructuur, verlies gasbaten en zo zijn er nog wel wat zaken.
Maar die 4,10% inflatie Dec 2024 is precies gelijk aan mijn deposito dat deze maand afloopt.
De inflatie over 2024 van 3,3% zit zelfs iets onder mijn gemiddelde spaarrente over dat jaar.
Hoist is in maart 2024 geïntroduceerd bij Raisin. Sindsdien hebben ze maar 2 maanden dat ze slechts één rentewijziging hebben doorgevoerd. In november hadden ze zelfs een keer maar 4 dagen tussen 2 wijzigingen in.Pendaco schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:40:
[...]
Kreeg gister een mail dat Hoist Sparen vanaf 10 januari (vandaag) weer omhoog gaat van 1,60% naar 2,65%.
Zouden ze soms een foutje hebben gemaakt in december?Maar nu staan ze in Raisin iig niet meer stijf onderaan.
Deze 2,65% zal wel een kortlopend lokkertje zijn. Maar alleen al bij Raisin zitten er nog 7 banken boven.
Dit klopt niet. Je kunt iedere deposito voor een willekeurige periode die Bigbank aanbiedt verlengen. Kies je bij de verlenging voor een looptijd van 6 maanden of langer, dan krijg je automatisch de 0,1%-punt bonus.Moke11 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:04:
[...]
Je hebt geluk, want normaal geeft men een bonus van 0,1%, als je het deposito velengd (ik neem aan met dezelfde looptijd alleen, dat weet ik ook nog niet), BEHALVE bij een deposito van 3 maanden. Dus: laat het uitbetalen: inleg en deposito (kijk even na hoe je het dus hebt ingesteld) en open dan gewoon een nieuwe met de nieuwe looptijd en bedrag.
Wat is zo door de keuring heen? En hoe lang geleden. Ik heb het idee dat door grote drukte (van aanvragen) het niet helemaal soepel loopt momenteel. Wat is jouw ervaring met de App van ze?piotr123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:51:
[...]
Daar hebben wij helemaal geen last van gehad, waren zo door de keuring heen.
Gr.
Lezen! Als de inflatie hoog is moet men juist de rente verhogen! Google maar ff. Zat onderbouwing hiervoor.
Daarin kun je onder andere lezen dat het effect van rentestijging en daling altijd een vertraging heeft. Daarom is het goed om op te anticiperen.
Maar nog belangrijker is dat de inflatie al bijna een jaar ontzettend laag is. Dat de inflatie op jaarbasis nog boven de 2% uitkomt zit hem vooral in de stijgingen van begin 2024. De prijzen zijn het afgelopen halfjaar met nog geen 0,3% gestegen. Wat een veel te laag percentage is. Het is daarom heel verstandig dat de ecb maatregelen neemt om de inflatie weer wat op te stuwen.
Dat de jaar op jaar inflatie hoger was dan vorige maand heeft ook niet zo zeer te maken met prijsstijgingen in de afgelopen maand, maar juist met prijsdalingen een jaar geleden. Daardoor zou je ook bij gelijkblijvende prijzen deze maanden, toch uitkomen op een hoger jaar op jaar percentage.
Midden vorig jaar de aanvraag gedaan, de app werkt goed en is verder vrij basic. Maar geld storten en terug boeken werkt en daar gaat het om.fissa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:47:
[...]
Wat is zo door de keuring heen? En hoe lang geleden. Ik heb het idee dat door grote drukte (van aanvragen) het niet helemaal soepel loopt momenteel. Wat is jouw ervaring met de App van ze?
Gr.
Dat is een algemeen verhaal dat uitlegt wat het idee achter de ECB activiteiten is. Met geen minimale actuele data, niets weinig over de verschillen tussen de inflatie in de diverse EU landen, of de achterliggende gedachte van de ECB (zie daarvoor de links in de TS).
Nederland doet het gewoon slecht: https://www.inflation.eu/...ijfers/hicp-inflatie.aspx
Wij lezen wel, maar jij blijkbaar niet, of in ieder geval niet de goede (actuele) artikelen ...Pimirene schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:50:
[...]
Lezen! Als de inflatie hoog is moet men juist de rente verhogen! Google maar ff. Zat onderbouwing hiervoor.
De inflatie in de EU is niet (veel) te hoog daarom verlaagd de ECB de rente.Pimirene schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:50:
[...]
Maar ik heb nog steeds geen antwoord waarom de ECB van jou de rente niet zou mogen verlagen.
Misschien moet je Lagarde opvolgen want je weet het kennelijk beter.
Zonder enige duiding door de poster wordt voor mij vaak niet duidelijk wat er wordt bedoeld met het posten van een linkje. Maar dat zal vast aan mij liggen
Prijsdalingen, die heb ik even gemist. Heb je een paar voorbeelden hiervan ?Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:53:
... Dat de jaar op jaar inflatie hoger was dan vorige maand heeft ook niet zo zeer te maken met prijsstijgingen in de afgelopen maand, maar juist met prijsdalingen een jaar geleden. ...
En dan bedoel ik niet die van bijvoorbeeld pc's of laptops waar door het verschijnen van nieuwere snellere modellen de eerdere modellen goedkoper worden.
Slechts deels! Bronbelasting Polen is standaard 19%, met woonplaatsverklaring te verminderen naar 5%, welke 5% in NL verrekend kan worden, maar dus alleen deze 5%, meerdere niet!Harbo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:58:
@sipjohn In box 3 kan jij altijd ingehouden betalade buitenlands belasting (per bank) verrekenen / aftrekken. Dit indien je daar belasting betaald (vermogen meer dan vrijstelling). Dit is wel achteraf maar beter dan niets.
(In principe zou je het ook bij Poolse Belastingdienst kunnen terugvragen, wat ik over 2022 geprobeerd heb, maar die vroegen om door officieele tolk verklaarde woonplaatsverklaring, etc, dus daar ben ik maar mee gestopt, kost waarschijnlijk meer dan belang.)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Dat heb ik mij ook afgevraagd, maar blijkbaar kan het. Blijkbaar internationale afspraak om dit risico te nemen, om bureaucratie van dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse aanvragen te voorkomen).marktweakt schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:54:
[...]
Maar hoe weten ze dan dat jij niet volgende week naar Malta gaat verhuizen en dus voor belastingjaar 2025 dat je fiscale woonplaats is?
Als je de artikelen van de Nederlandse Bank niet meer mag geloven, dan zegt dat ook wel wat over de berichtgeving.GroteVoet459 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Wij lezen wel, maar jij blijkbaar niet, of in ieder geval niet de goede (actuele) artikelen ...
Ze geven het mechanisme aan, dat is m.i. tijdsonhankelijk.
En ik merk dat ik steeds minder kan doen met een euro, dus mijn spaarrente houdt de inflatie niet bij.
En pensioenen worden ook al jaren niet meer of nauwelijks geïndexeerd .
Precies - ze leggen het principe uit. De ECB (Europese Centrale Bank) wil de inflatie in de Europese Unie rond de 2% houden. En dat doen ze.Pimirene schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:06:
[...]
Als je de artikelen van de Nederlandse Bank niet meer mag geloven, dan zegt dat ook wel wat over de berichtgeving.
Ze geven het mechanisme aan, dat is m.i. tijdsonhankelijk.
Dat jij je vervolgens op alleen Nederland richt - daar ga je dan de fout in.
Moet dat dan, dat die spaarrente de inflatie bij houdt? Dat wij dat als spaarders graag zo zien is leuk, maar die inflatie wordt door veel meer beïnvloed dan alleen de spaarrente.En ik merk dat ik steeds minder kan doen met een euro, dus mijn spaarrente houdt de inflatie niet bij.
Houd je inkomen de inflatie wel bij?
Bedrijven moeten investeren, dus misschien moet je gaan beleggen (ja, dat is hier Off Topic).
En wat heeft dat met particuliere spaarrentes te maken? Pensioenfondsen houden misschien wel een deel "spaargeld" aan, maar dat doen ze echt niet bij Raisin.nl en via dagelijks op Tweakers kijken.En pensioenen worden ook al jaren niet meer of nauwelijks geïndexeerd .
En ook daar zijn nog een hele reeks andere invloeden van toepassing - maar wederom OT hier
Inkomen houd de inflatie niet bij (pensioen) en beleggen vind ik teveel risico.GroteVoet459 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:18:
[...]
Precies - ze leggen het principe uit. De ECB (Europese Centrale Bank) wil de inflatie in de Europese Unie rond de 2% houden. En dat doen ze.
Dat jij je vervolgens op alleen Nederland richt - daar ga je dan de fout in.
[...]
Moet dat dan, dat die spaarrente de inflatie bij houdt? Dat wij dat als spaarders graag zo zien is leuk, maar die inflatie wordt door veel meer beïnvloed dan alleen de spaarrente.
Houd je inkomen de inflatie wel bij?
Bedrijven moeten investeren, dus misschien moet je gaan beleggen (ja, dat is hier Off Topic).
[...]
En wat heeft dat met particuliere spaarrentes te maken? Pensioenfondsen houden misschien wel een deel "spaargeld" aan, maar dat doen ze echt niet bij Raisin.nl en via dagelijks op Tweakers kijken.
En ook daar zijn nog een hele reeks andere invloeden van toepassing - maar wederom OT hier
Ik weet niet of je er al uit bent maar ik vond nog een voorbeeld, gepubliceerd door Independer inzake failliete DSB.GroteVoet459 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:44:
[...]Graag een bronvermelding, want volgens mij is dit onzin.
Dat verrekenen gebeurd alleen voor de specifieke bankspaardeposito’s eigen woning.
https://weblog.independer...3A%2F%2Fwww.google.com%2FHeeft u zowel behalve een krediet en/of hypotheek ook nog een spaarrekening bij DSB Bank? Dan kan er een verrekening plaatsvinden. Uw schuld wordt dan verminderd met uw spaargeld bij DSB Bank. Als er dan een positief saldo overblijft, kunt u alleen dat deel claimen bij het depositogarantiestelsel. De Nederlandsche Bank bekijkt per geval of verrekening kan plaats vinden.
Ook onzin?Ik heb een spaarsaldo én een schuld. Wat dan?
Spaarsaldo’s en schulden worden in principe met elkaar verrekend.
Twee voorbeelden van verrekening:
saldo van 50.000 en schuld van 100.000. Dan is de netto schuld 50.000
saldo van 100.000 en schuld van 50.000. Dan is het netto batig saldo: 50.000
Zo, nu kan ik weer slapen.

Nee, maar dat is van 2009, en zoals in mijn eerdere reactie blijkbaar al per minimaal 2018 achterhaald.Harry720A schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:31:
[...]
Ik weet niet of je er al uit bent maar ik vond nog een voorbeeld, gepubliceerd door Independer inzake failliete DSB.
[...]
https://weblog.independer...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
[...]
Ook onzin?
Ik heb zelfs recente DNB publicatie (PDF) uit 2022 geplaatst ...
Ik ga geen ongeveer 73 bladzijden lezen zonder vingerwijzing.GroteVoet459 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:34:
[...]Nee, maar dat is van 2009, en zoals in mijn eerdere reactie blijkbaar al per minimaal 2018 achterhaald.
Ik heb zelfs recente DNB publicatie (PDF) uit 2022 geplaatst ...
Het zal ook wel geschreven zijn vanuit de visie van de DNB.
Een curator kan daar heel anders over denken en mee omgaan.
Enfin, ik heb mijn voorzorgsmaatregelen al genomen. Ik gun de gok aan een ander die er behoefte aan heeft.
Hallo allemaal,
Ben hier nieuw, mijn naam is Robert en mijn forumnaam verwijst naar mijn auto
Ik heb een vraag over Raisin. Ik heb daar een 6-maands deposito lopen bij Orange Bank (tot februari). Nu lees ik op de site van Orange Bank (https://www.orangebank.fr/) dat de online banking activiteiten in Frankrijk beëindigd zijn. En de website suggereert dat alle accounts zijn gesloten (alleen leningen aan consumenten blijven in stand). Wie weet meer over de impact op het deposito dat via Raisin wordt aangehouden?
Gewoon nog een maand afwachten en hopen dat het deposito wordt terugbetaald, of hebben jullie andere ervaringen?
Ik heb een vraag over Raisin. Ik heb daar een 6-maands deposito lopen bij Orange Bank (tot februari). Nu lees ik op de site van Orange Bank (https://www.orangebank.fr/) dat de online banking activiteiten in Frankrijk beëindigd zijn. En de website suggereert dat alle accounts zijn gesloten (alleen leningen aan consumenten blijven in stand). Wie weet meer over de impact op het deposito dat via Raisin wordt aangehouden?
Gewoon nog een maand afwachten en hopen dat het deposito wordt terugbetaald, of hebben jullie andere ervaringen?
Deposito zal gewoon worden uitbetaald, desnoods door het DGS, maar dan was dat wel al bekend . Orange Bank is verkocht aan een andere bank en staakt hun activiteiten (zoals hier gisteren ook nog is geschreven). Ik maak mij er verder dan ook gern zorgen om.328i schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:44:
Hallo allemaal,
Vogens mij hoef je niet te hopen - aan het einde van de periode wordt het lopende deposito uitbetaald volgens contract - Bumperke in "Het spaartopic - Deel 4"328i schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:44:
Je kunt niet verlengen en geen nieuwe meer afsluiten bij deze partner-bank.
We weten al even dat ze de diensten stoppen/overdragen: Mike-Patrick in "Het spaartopic - Deel 4"
Deze vraag is gisteren ook al gesteld: sander36 in "Het spaartopic - Deel 4"
Bij mij is een deposito van Orange dat een week geleden afliep ook gewoon uitbetaald met rente.328i schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:44:
Die activiteiten van Orange bank zijn overgenomen door BNP Paribas. Zie o.a. hier: https://group.bnpparibas/...igning-several-agreements328i schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:44:
Hallo allemaal,
Ik ga ervan uit dat daarmee ook de lopende deposito contracten zijn overgenomen.
Ze zijn niet failliet gegaan dus het DGS lijkt mij niet van toepassing.
Maar als je zekerheid wilt dan zou ik dat even aan Raisin vragen.
Lees nu net dat instant payments vanaf 9 januari mogelijk is bij Garantibank (maar dat was al voorbij gekomen) naar de rekening en op termijn ook van spaarrekening naar betaalrekening.
Ik heb geen bewijs op papier, maar mijn hypotheekadviseur heeft afgelopen november (bij het afsluiten van mijn hypotheek) gewaarschuwd voor spaargeld hebben bij dezelfde bank als je hypotheek. Zodra mijn hypotheekverstrekker om zou vallen (die onderdeel is van een grote bank), zouden ze mijn spaargeld gebruiken om mijn hypotheekschuld te betalen. Dus zijn advies was het spaargeld weg te halen bij de bank.GroteVoet459 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:44:
[...]
Graag een bronvermelding, want volgens mij is dit onzin.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling