Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 18:45
HappyPinguin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:02:
[...]

Ik heb geen bewijs op papier, maar mijn hypotheekadviseur heeft afgelopen november (bij het afsluiten van mijn hypotheek) gewaarschuwd voor spaargeld hebben bij dezelfde bank als je hypotheek. Zodra mijn hypotheekverstrekker om zou vallen (die onderdeel is van een grote bank), zouden ze mijn spaargeld gebruiken om mijn hypotheekschuld te betalen. Dus zijn advies was het spaargeld weg te halen bij de bank.
Vreemd verhaal dit. Bij een aan de hypotheek c.q. woning gekoppelde spaarrekening kan ik mij dit nog voorstellen.
Dan zou een dergelijk scenario toch ook als voorwaarde opgenomen moeten zijn in de hypotheek akte? Heb de mijne nog even doorgenomen maar daar staat niets in. Behalve het maximum percentage boetevrij aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
W1ck1e schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Prijsdalingen, die heb ik even gemist. Heb je een paar voorbeelden hiervan ?
En dan bedoel ik niet die van bijvoorbeeld pc's of laptops waar door het verschijnen van nieuwere snellere modellen de eerdere modellen goedkoper worden.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83135NED
De Index voor de eurolanden (muicp) stond bijvoorbeeld oktober 2023 op 124,54 en in november 2023 op 123,85. Dat betekent een prijsdaling van een half procent in een maand. Dan is het niet onverwacht dat een jaar later de jaar op jaar stijging 'ineens' na een maand stijgt.

Je kunt ook zien dat ondanks dat de index van oktober 2024 naar november 2024 daalde, de jaar op jaar inflatie in november juist hoger was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Hmm, gaat nu snel. CF+ 6 maanden gaat dinsdag met 0.25% naar 2.60% Ik had gehoopt nog een weekje te kunnen wachten, maar moet nou toch maar weer vast gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
mpandroid schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:09:
[...]Dan zou een dergelijk scenario toch ook als voorwaarde opgenomen moeten zijn in de hypotheek akte?
Nee hoor, het is gewoon het recht van een curator, verrekenen.
Zo mag bijv. een (hypotheek)bank jouw schuld aan die bank aan een ander verkopen. Staat er ook niet in.
Geldt overigens voor iedere financiële schuld. Wehkamp op afbetaling ofzo.
Maar we dwalen af.

[ Voor 26% gewijzigd door Harry720A op 10-01-2025 23:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
HappyPinguin schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:02:
Ik heb geen bewijs op papier, maar mijn hypotheekadviseur heeft afgelopen november (bij het afsluiten van mijn hypotheek) gewaarschuwd voor spaargeld hebben bij dezelfde bank als je hypotheek. Zodra mijn hypotheekverstrekker om zou vallen (die onderdeel is van een grote bank), zouden ze mijn spaargeld gebruiken om mijn hypotheekschuld te betalen. Dus zijn advies was het spaargeld weg te halen bij de bank.
Vaak bestaan banken uit verschillende juridische entiteiten, en zal het faillissement van de een losstaan van de ander, en valt er voor een curator daardoor niet zomaar op een dergelijke manier te verrekenen. Maar goed, zie dat maar eens uit te zoeken. In elk geval is het blijkbaar niet zo zwart/wit:

https://www.vanspaarbankv...verrekenen-met-hypotheek/

Maar ook ik kan me voorstellen dat men minder belangstelling heeft om uit te vinden welke grijstint in ieders geval van toepassing zou zijn.

Voorbeeldje ABN:

https://www.dnb.nl/openba...FTKF&relationNumber=B0012 - hypotheken

Maar ook een voor verzekeringen, pensioenen, en nog een aantal. Waar het spaargeld dan precies onder valt weet ik zo niet eens: hier de lijst:

https://www.dnb.nl/openba...ster/?s=ABN+amro&p=1&l=20

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 11-01-2025 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Aan Wilke.
Los van het uitzoekwerk over de situatie op het moment van afsluiten van een (hypotheek)lening, kan het bij wijze van spreken de volgende dag helemaal anders zijn. Jij daarentegen zit vast aan een (meestal langdurige) overeenkomst en het schuldpapier verandert zonder dat je er iets aan kunt doen zomaar van eigenaar.
Soortgelijk gebeurt dat soms ook bij (spaar)banken, samenvoegen, en dan kom je als rekeninghouder plotsklaps in de knoei met het DGS/vergunningen.
Geef mijn portie maar aan Fikkie. En al helemaal als het vrij eenvoudig te voorkomen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Harry720A op 11-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 16:23
Wilke schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:55:
[...]

Vaak bestaan banken uit verschillende juridische entiteiten, en zal het faillissement van de een losstaan van de ander, en valt er voor een curator daardoor niet zomaar op een dergelijke manier te verrekenen. Maar goed, zie dat maar eens uit te zoeken. In elk geval is het blijkbaar niet zo zwart/wit:

https://www.vanspaarbankv...verrekenen-met-hypotheek/
Dit geldt dus alleen voor het bankspaartegoed dat is gekoppeld aan de hypotheek:
Anno 2018 geldt dit alleen voor het tegoed op de bankspaarrekening die hoort bij uw bankspaarhypotheek.
De logica hiervan kan ik mij nog wel voorstellen want dat spaartegoed is al gereserveerd voor de aflossing van de hypotheek. Het aflossen gebeurd nu alleen iets eerder door het faillissement. Daarnaast is het tevens mogelijk dat het bankspaartegoed formeel niet jouw eigendom meer is. Of dit zo is kun je in je hypotheekakte waarschijnlijk wel terugvinden.

Maar voor gewone spaartegoeden gaat dit allemaal natuurlijk niet op. Ik denk niet dat dit juridisch kan voor spaartegoeden die niet aan een hypotheek zijn gekoppeld. Het kan immers niet zo zijn dat een curator kan treden in de bestemming van jouw spaargeld. Dat zou namelijk een enorme aantasting van je eigendomsrecht zijn.

Aan degenen hier die het tegendeel beweren zou ik graag een verwijzing willen vragen naar de wettelijke regeling die dit dan mogelijk zou maken.
Maar ook ik kan me voorstellen dat men minder belangstelling heeft om uit te vinden welke grijstint in ieders geval van toepassing zou zijn.

Voorbeeldje ABN:

https://www.dnb.nl/openba...FTKF&relationNumber=B0012 - hypotheken

Maar ook een voor verzekeringen, pensioenen, en nog een aantal. Waar het spaargeld dan precies onder valt weet ik zo niet eens: hier de lijst:

https://www.dnb.nl/openba...ster/?s=ABN+amro&p=1&l=20
Dit zijn linkjes naar het register van DNB. Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen in het kader van het automatisch verrekenen van spaargelden met hypotheekschulden?

[ Voor 22% gewijzigd door marktweakt op 11-01-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wilke schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:55:
[...]
Waar het spaargeld dan precies onder valt weet ik zo niet eens:
Dat zou je wel moeten weten, dat staat namelijk in het informatieblad depositogarantiestelsel dat je ieder jaar van je bank verplicht ontvangt :)

Hier is het informatieblad van ABN AMRO: https://assets.abnamro.co...positogarantiestelsel.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 11-01-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Ik denk dat er een misverstand is ontstaan over het DGS en uitvoering van de FaillissementsWet,
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001860/2025-01-01 inzake wel of niet mogen verrekenen.
Bij verrekening in faillissement doet het DGS helemaal niet ter zake.

[ Voor 4% gewijzigd door Harry720A op 11-01-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Dit is toch het spaar topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Het gaat toch over spaargeld, waar en hoe, wel of niet te stallen?
Niets mis mee.
Bovendien, je bent niet verplicht alles te lezen of op te reageren.
Zo sla ik veel over als het over Raisin of aanverwanten gaat.

[ Voor 55% gewijzigd door Harry720A op 11-01-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Ik vraag volgens mij alleen of dit het spaar topic is, niets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
Harry720A schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:05:
Ik denk dat er een misverstand is ontstaan over het DGS en uitvoering van de FaillissementsWet,
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001860/2025-01-01 inzake wel of niet mogen verrekenen.
Bij verrekening in faillissement doet het DGS helemaal niet ter zake.
In de Faillissementswet staat niets over dat een curator spaartegoeden kan verrekenen met een hypotheek.

Echter in het Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft (de Nederlandse DGS regeling) staat in artikel 2 lid e het volgende:
2 Het depositogarantiestelsel is niet van toepassing op:
...
e. bankspaardeposito’s eigen woning, voor zover deze ingevolge artikel 3:265d van de wet worden verrekend met een verbonden eigenwoningschuld.
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0020414/2024-09-01

En in Artikel 29.03 lid 2:
2 Een bank stelt houders van bankspaardeposito’s eigen woning voor het aangaan van de deposito-overeenkomst in kennis van de verrekening van die deposito’s ingevolge artikel 3:265d van de wet bij de toepassing van het depositogarantiestelsel.

De mogelijkheid tot verrekening van dergelijke bankspaardeposito's is geregeld in Artikel 3:265d van de Wet op het financieel toezicht:
Artikel 3:265d
1 Een bankspaardeposito eigen woning dat een depositohouder bij een bank aanhoudt en de daarmee verbonden eigenwoningschuld aan die bank of een ander worden tot hun gemeenschappelijk beloop opeisbaar en van rechtswege met elkaar verrekend, voor zoveel mogelijk eerst met de eigenwoningschuld aan de bank, ongeacht mogelijk bestaande rechten van derden ten aanzien van het bankspaardeposito eigen woning, onderscheidenlijk de verbonden eigenwoningschuld, op het tijdstip dat zich als eerste van de volgende tijdstippen voordoet:

a. het tijdstip waarop de Nederlandsche Bank de depositogarantieregeling in werking heeft gesteld ingevolge artikel 3:260, eerste lid, aanhef en onderdeel a;

b. het tijdstip dat de rechtbank ingevolge artikel 14, eerste lid, laatste volzin, van de Faillissementswet vermeldt op de beschikking waarbij zij het faillissement uitspreekt.

2 Het eerste lid is niet van toepassing ingeval de deposito’s worden overgedragen aan degene aan wie de depositohouder de eigenwoningschuld heeft.

3 De verrekening, bedoeld in het eerste lid, kan niet ertoe leiden dat degene die een eigenwoningschuld heeft, een additioneel bedrag verschuldigd wordt.
Bron: https://wetten.overheid.n...aaf3.5.6.1b_Artikel3:265d

Kortom: bankspaardeposito's die gekoppeld zijn aan een hypotheek zijn uitgesloten van het DGS en kunnen bij een faillissement worden verrekend met de gekoppelde hypotheek. De bank die deze deposito's uitgeeft moet de klant waarschuwen dat ze buiten het DGS vallen en zullen worden verrekend in het geval van een faillissement.

Voor alle andere spaarvormen is er geen grond in de wet voor verrekening door een curator bij een faillissement van de bank.

[ Voor 30% gewijzigd door marktweakt op 11-01-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Mooi, dan neem je toch de gok dat een curator er in het belang van de boedel niet anders over denkt en je te glad af is.
Voor mij telt momenteel alleen dat verrekenen vrijwel per omgaande als onzin bestempeld werd.
Ook uit jouw betoog blijkt voor mij sowieso dat het verre van onzin was en er verrekend kan worden.
Nogmaals: het DGS speelt bij verrekening in faillissement van een financiële instelling geen enkele rol.
(Alleen als er niet verrekend wordt.)
Maar bedankt voor je inzet.

[ Voor 49% gewijzigd door Harry720A op 12-01-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-09 17:09
marktweakt schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:19:
[...]

In de Faillissementswet staat niets over dat een curator spaartegoeden kan verrekenen met een hypotheek.

Echter in het Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft (de Nederlandse DGS regeling) staat in artikel 2 lid e het volgende:

[...]

En in Artikel 29.03 lid 2:

[...]

De mogelijkheid tot verrekening van dergelijke bankspaardeposito's is geregeld in Artikel 3:265d van de Wet op het financieel toezicht:

[...]

Bron: https://wetten.overheid.n...aaf3.5.6.1b_Artikel3:265d

Kortom: bankspaardeposito's die gekoppeld zijn aan een hypotheek zijn uitgesloten van het DGS en kunnen bij een faillissement worden verrekend met de gekoppelde hypotheek. De bank die deze deposito's uitgeeft moet de klant waarschuwen dat ze buiten het DGS vallen en zullen worden verrekend in het geval van een faillissement.

Voor alle andere spaarvormen is er geen grond in de wet voor verrekening door een curator bij een faillissement van de bank.
Ik heb een hypotheek bij Argenta en ook een flinke som aan spaargeld op een spaarrekening staan daar. Als hypotheek klant krijg je namelijk een hogere rente van + 0,50%. Misschien wordt er verrekend bij een faillissement. Maar die gok heb ik maar genomen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:13
kbus schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:06:

Ik heb een hypotheek bij Argenta en ook een flinke som aan spaargeld op een spaarrekening staan daar. Als hypotheek klant krijg je namelijk een hogere rente van + 0,50%. Misschien wordt er verrekend bij een faillissement. Maar die gok heb ik maar genomen _/-\o_
Ik zou het risico nooit nemen. De hypotheek was bij AbnAmro, het spaargeld zat bij andere banken vanwege de daar hogere rente (opties genoeg). Dan KAN de bank de saldo's niet verrekenen.
Als ik mij niet vergis speelde dit ook bij het einde van de DSB bank. Mocht ik mij wel vergissen dan lijkt mij dat geen discussie waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
W1ck1e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Ik zou het risico nooit nemen. De hypotheek was bij AbnAmro, het spaargeld zat bij andere banken vanwege de daar hogere rente (opties genoeg). Dan KAN de bank de saldo's niet verrekenen.
Het zou voor mij niet echt een issue zijn. Je moet dan én een bank hebben die failliet gaat én de bank moet willen verrekenen zonder dat je daar van tevoren op de hoogte van bent gesteld én je zou al je geld op die ene rekening moeten hebben staan. En dan nog is het enige risico niet dat je het geld kwijt raakt, maar dat een deel van je schuld iets eerder zou worden afgelost met je spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:41:

Het zou voor mij niet echt een issue zijn. Je moet dan én een bank hebben die failliet gaat én de bank moet willen verrekenen zonder dat je daar van tevoren op de hoogte van bent gesteld én je zou al je geld op die ene rekening moeten hebben staan. En dan nog is het enige risico niet dat je het geld kwijt raakt, maar dat een deel van je schuld iets eerder zou worden afgelost met je spaargeld.
Stel 150k op rekening en 80k hypotheek
rampscenario:
bank "eindigt"
150k wordt vanwege dgs maar 100k
min 80k hypotheek is 20k
ik weet niet of het zo werkt maar door te sparen bij een andere bank hoef ik hier niet over na te denken of bang voor te zijn.
(en ja, op het moment toen ik/wij de hypotheek vervroegd aflosten hadden we meer dan genoeg spaargeld en boven het dgs bedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

W1ck1e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Stel 150k op rekening en 80k hypotheek
rampscenario:
bank "eindigt"
min 80k hypotheek is 20k
ik weet niet of het zo werkt maar door te sparen bij een andere bank hoef ik hier niet over na te denken of bang voor te zijn.
(en ja, op het moment toen ik/wij de hypotheek vervroegd aflosten hadden we meer dan genoeg spaargeld en boven het dgs bedrag)
Volgens https://www.vanspaarbankv...verrekenen-met-hypotheek/ geldt dit verrekenen alleen bij een bankspaarhypotheek. En dat is op zich ook wel logisch, de betreffende spaarrekening is onlosmakelijk gekoppeld aan de hypotheek vanwege de belastingaftrek en het gaat meestal ook over bedragen ruim boven de 100k. Het enige vervelende is dat ander spaargeld bij dezelfde bank daarmee ook boven de grens van het DGS uit komt, maar daar tegenover staat dat de verrekening (indien groter dan 100k) ook groter is dan de dekking.

Bij een normale hypotheek zonder bankspaarcomponent speelt dit niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 12-01-2025 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ztmsl
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-09 01:26
Magreet1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:09:
Weet iemand of je bij een verlenging van een deposito je altijd dezelfde deposito moet kiezen? Ik heb bij BigBank een deposito van 3 maanden die bijna afgelopen is, ik zou die willen verlengen maar dan met 9 maanden. Bij BigBank krijg je bij verlenging net iets meer dan bij gewoon afsluiten.
Zodra het aflopende deposito beschikbaar komt voor verlenging, kan je zowel het bedrag als de looptijd kiezen. Beide kunnen zowel langer/hoger als korter/lager zijn dan het aflopende deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Zr40 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:28:
[...]

Volgens https://www.vanspaarbankv...verrekenen-met-hypotheek/ geldt dit verrekenen alleen bij een bankspaarhypotheek. En dat is op zich ook wel logisch, de betreffende spaarrekening is onlosmakelijk gekoppeld aan de hypotheek vanwege de belastingaftrek en het gaat meestal ook over bedragen ruim boven de 100k. Het enige vervelende is dat ander spaargeld bij dezelfde bank daarmee ook boven de grens van het DGS uit komt, maar daar tegenover staat dat de verrekening (indien groter dan 100k) ook groter is dan de dekking.

Bij een normale hypotheek zonder bankspaarcomponent speelt dit niet.
Waar baseer je op dat de bankspaardeposito's wel meetellen voor de maximum 100K garantie van het DGS?

In de wettelijke regeling van het Nederlandse DGS staat namelijk letterlijk dat het depositogarantiestelsel niet van toepassing is op bankspaardeposito's. Zie mijn eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

marktweakt schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Waar baseer je op dat de bankspaardeposito's wel meetellen voor de maximum 100K garantie van het DGS?

In de wettelijke regeling van het Nederlandse DGS staat namelijk letterlijk dat het depositogarantiestelsel niet van toepassing is op bankspaardeposito's. Zie mijn eerdere post.
Ik baseerde mij op dat artikel van Vanspaarbankveranderen. Dat kan inderdaad onjuist of verouderd zijn. :)

Zelf weet ik het niet. Maar zonder bankspaarhypotheek speelt de kwestie sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Zr40 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Ik baseerde mij op dat artikel van Vanspaarbankveranderen. Dat kan inderdaad onjuist of verouderd zijn. :)

Zelf weet ik het niet. Maar zonder bankspaarhypotheek speelt de kwestie sowieso niet.
Er staat letterlijk in dat artikeltje:
Anno 2018 geldt dit alleen voor het tegoed op de bankspaarrekening die hoort bij uw bankspaarhypotheek.
In de wet die het DGS regelt staat:
Artikel 29.02
1 Ingevolge het depositogarantiestelsel zijn deposito’s als bedoeld in artikel 29.01 gegarandeerd tot een bedrag van € 100.000 per depositohouder per bank.
Bron: https://wetten.overheid.n...09-01#Hoofdstuk6_Afdeling

Ik heb in mijn post hierboven artikel 29.01 lid e aangehaald waarin staat dat bankspaardeposito's niet onder het DGS vallen.

Hieruit kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toch wel concluderen dat bankspaardeposito's niet meetellen voor de 100K maximum vergoeding van het DGS?

Daarnaast is verrekening van bankspaardeposito's met een hypotheekschuld volgens de beleidsregels van DNB alleen van toepassing als de bank/verzekeraar tevens de kredietverstrekker is en/of er geen sprake is van zekerheden tussen de bank/verzekeraar en de kredietverstrekker:
Variant I: geen zekerheden

Binnen deze variant zijn twee subvarianten te onderscheiden:

a In geval van faillissement van de kredietverstrekker blijft de verplichting van de verzekeraar jegens de kredietnemer ongewijzigd. Er vindt dus geen verrekening plaats met het aanwezige spaarsaldo.

b In geval van faillissement van de kredietverstrekker wordt de hypotheeklening afgelost met het op dat moment aanwezige spaarsaldo. De verplichting van de verzekeraar aan de kredietnemer komt daarmee te vervallen. Tegelijk wordt er een nieuwe spaarhypotheeklening afgesloten om de resterende hypotheekschuld in de resterende looptijd af te lossen. In dit nieuwe contract zijn de rentebetalingen van de kredietnemer aan de kredietverstrekker op de hypotheekschuld lager dan in het oude contract, omdat de hoofdsom van de hypotheeklening is afgenomen. Doordat de spaarpremies stijgen met hetzelfde bedrag als waarmee de rentebetalingen dalen, zijn de totale betalingen vanuit het perspectief van de kredietnemer gelijk in het nieuwe en oude contract.
Bron: https://www.dnb.nl/voor-d...theken-onder-solvency-ii/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-09 08:16
Mag het hier weer over sparen zelf gaan? Ik verlang zelfs bijna weer naar desnoods Advanzia spaar reageerders met berichten over dat ze nog geen verlenging hebben gekregen hebben of niet kunnen inloggen, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Datisraar schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:06:
Mag het hier weer over sparen zelf gaan? Ik verlang zelfs bijna weer naar desnoods Advanzia spaar reageerders met berichten over dat ze nog geen verlenging hebben gekregen hebben of niet kunnen inloggen, etc.
Het mag hier ook over DGS gaan en de (mogelijke) valkuilen waarmee je je spaargeld verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Iemand een idee/visie over de renteontwikkeling, rekening houdend met meneer Trump, de komende tijd en hoe daar met sparen rekening mee te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:45
TvanW schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:25:
Iemand een idee/visie over de renteontwikkeling, rekening houdend met meneer Trump, de komende tijd en hoe daar met sparen rekening mee te houden ?
Hypoptheekrentes stijgen weer, rente op kapitaalmarkten ook...dus langere termijn deposito's zouden mee moeten stijgen zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:23
TvanW schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:25:
tot nu toe zie ik dat de ECB rente toch wel heel dominant is op de spaarmarkt. Staat nu op 3% en er komen maar mondjesmaat aanbieders boven, dus zo lang die daalt of gelijk blijft hoef je weinig verhogingen te verwachten lijkt me. Stiekem hoop ik dat dat niet zo is ;)
Al zou stilstand al winst zijn nu maar dat is mijn bescheiden mening

[ Voor 6% gewijzigd door Moke11 op 12-01-2025 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:41:
[...]Je moet dan én een bank hebben die failliet gaat én de bank moet willen verrekenen .........
Lees voor de bank maar curator. De bank heeft bij een faillissement niets meer te willen.

[ Voor 10% gewijzigd door Harry720A op 12-01-2025 17:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:21
Datisraar schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:06:
Ik heb er nog wel eentje over Advanzia: het is ontstellend makkelijk om op te zeggen. Stuur een "kündigung" in je eigen online-omgeving. De volgende dag heb je je hele saldo al terug, met rente. De dag daarna kun je alweer een rekening met welkomstrente openen.
Ze vinden het blijkbaar erg leuk als rekeninghouders opzeggen en terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:50:
[...]Stel 150k op rekening en 80k hypotheek
rampscenario:
bank "eindigt"
min 80k hypotheek is 20k
De berekening wordt 150 - 80 = 70k. En voor die 70k kan je bij het DGS terecht. Dat dan weer wel. DGS komt na verrekening. En inderdaad zo als een ander schreef: je raak bij verrekening geen geld kwijt. Alleen je eventuele financiële planning staat op z'n kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:50:

De berekening wordt 150 - 80 = 70k. En voor die 70k kan je bij het DGS terecht. Dat dan weer wel. DGS komt na verrekening. En inderdaad zo als een ander schreef: je raakt bij verrekening geen geld kwijt. Alleen je eventuele financiële planning staat op z'n kop.
Dat (het meevalt) zou zomaar kunnen, maar ik zou het risico niet willen lopen. Dat bereikte ik door mijn geld elders te stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:55:
[...]Dat (het meevalt) zou zomaar kunnen, maar ik zou het risico niet willen lopen. Dat bereikte ik door mijn geld elders te stallen.
Precies, kinderlijk eenvoudig om het uit de weg te gaan. Maar er zijn altijd mensen die wel van een gokje houden. Best vreemd eigenlijk, wel langdurig tobben over de prijs van bijv. toiletpapier, maar met grote zwier beslissen over vele tonnen bij de aankoop van huis en het afsluiten van een hypotheek. Zal wel de emotie zijn die een rol speelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
W1ck1e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:55:
[...]

Dat (het meevalt) zou zomaar kunnen, maar ik zou het risico niet willen lopen. Dat bereikte ik door mijn geld elders te stallen.
Dus als ik het goed begrijp wil je hypothetisch liever het risico lopen om bij een faillissement 50k van je 150k spaargeld te verliezen en je hypotheek in stand te houden, dan dat eerst je spaargeld verrekend wordt niet de hypotheek en je geen geld kwijt raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:40:

Dus als ik het goed begrijp wil je hypothetisch liever het risico lopen om bij een faillissement 50k van je 150k spaargeld te verliezen en je hypotheek in stand te houden, dan dat eerst je spaargeld verrekend wordt niet de hypotheek en je geen geld kwijt raakt?
150k was een fout voorbeeld. Punt wat ik wilde maken was dat ik door geen spaargeld bij mijn hypotheekbank te hebben geen risico liep dat het met elkaar verrekend kon worden.

[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 13-01-2025 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Alisa (via Raisin) per vandaag naar 2,57% (-0.05%)

Nordax (via Raisin) ook vandaag omlaag, zoals al eerder gemeld (marktweakt in "Het spaartopic - Deel 4").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Ik kan niet meer terugvinden hoelang tevoren Raisin rentewijzigingen aankondigt. Ik meen 3 werkdagen gelezen te hebben maar vrijdagmiddag/avond aankondigen dat rente dinsdag naar beneden gaat voldoet daar niet aan.

Ben ook wel benieuwd wat instant payments gaat betekenen, worden inleg en uitbetaling van/naar "partners" ook "instant"? Bij sommige "partners" is dat nu nogal traag, mail van Raisin: deposito is uitbetaald maar dan staat t pas anderhalve dag later in je account....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
DjoeC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:18:
Ik kan niet meer terugvinden hoelang tevoren Raisin rentewijzigingen aankondigt. Ik meen 3 werkdagen gelezen te hebben maar vrijdagmiddag/avond aankondigen dat rente dinsdag naar beneden gaat voldoet daar niet aan.
Volgens mij is Raisin afhankeliik van de partner-bank. Als je inlogt op de website en naar het aanbod gaat zijn sommige wijzigingen al heel ruim van te voren bekend.
Er actief over communiceren doen ze alleen naar mensen die al een product bij de betreffende bank hebben lopen. Voor zover ik weet kun je je niet abonneren op "alles".
Ben ook wel benieuwd wat instant payments gaat betekenen, worden inleg en uitbetaling van/naar "partners" ook "instant"? Bij sommige "partners" is dat nu nogal traag, mail van Raisin: deposito is uitbetaald maar dan staat t pas anderhalve dag later in je account....
Ik heb nog niet meegemaakt dat het langer dan 1 werkdag duurde. Heb wel al eens een deposito dat tijdens het weekend zou aflopen proactief op de vrijdag helemaal (dus inclusief de "komende" dagen) uitgekeerd gekregen.

Het is hier al diverse malen gemeld: het EU IP Directive is gerelateerd aan betaalrekeningen en via Raisin heb je een spaarrekening. Dat je bij de spaarrekeningen iets van IP gaat terug zien is alleen maar mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:50:
[...]
Volgens mij is Raisin afhankeliik van de partner-bank. Als je inlogt op de website en naar het aanbod gaat zijn sommige wijzigingen al heel ruim van te voren bekend.
Er actief over communiceren doen ze alleen naar mensen die al een product bij de betreffende bank hebben lopen. Voor zover ik weet kun je je niet abonneren op "alles".
Ja, de site houd ik als ik iets wil doen bijna fanatisch in de gaten. Maar met doorlooptijden van ophalen van spaarrekening (Distingo traag, ING spaarrekening naar Raisin gaat een stuk sneller) is 1 werkdag aankondiging van verlaging (vrijdagmiddag laat/avond, gaat dinsdag in) eigenlijk onvoldoende om op te acteren.
[...]

Ik heb nog niet meegemaakt dat het langer dan 1 werkdag duurde. Heb wel al eens een deposito dat tijdens het weekend zou aflopen proactief op de vrijdag helemaal (dus inclusief de "komende" dagen) uitgekeerd gekregen.

Het is hier al diverse malen gemeld: het EU IP Directive is gerelateerd aan betaalrekeningen en via Raisin heb je een spaarrekening. Dat je bij de spaarrekeningen iets van IP gaat terug zien is alleen maar mooi meegenomen.
Hmm, het lijkt mij dat het Raisin account een "betaalrekening" is vanwege het ontvangen van en overschrijven naar "elders". Idem storten naar en overschrijven vanaf deposito (interbancair). Maar, ik zal t wel fout hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:40
DjoeC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Ja, de site houd ik als ik iets wil doen bijna fanatisch in de gaten. Maar met doorlooptijden van ophalen van spaarrekening (Distingo traag, ING spaarrekening naar Raisin gaat een stuk sneller) is 1 werkdag aankondiging van verlaging (vrijdagmiddag laat/avond, gaat dinsdag in) eigenlijk onvoldoende om op te acteren.
Opname Distingo net na 24.00 uur staat tussen 14.30 en 14.45uur op de Raisin rekening. Gelijk doorsturen staat het laat in de middag op de ING rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
[...]

[...]

Hmm, het lijkt mij dat het Raisin account een "betaalrekening" is vanwege het ontvangen van en overschrijven naar "elders". Idem storten naar en overschrijven vanaf deposito (interbancair). Maar, ik zal t wel fout hebben.....
Raisin is zeker geen betaalrekening. Je kunt alleen zelf geld overboeken van en naar je vaste tegenrekening. Het overboeken van en naar een partnerbank doet Raisin voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]
Dat zie je volgens mij inderdaad verkeerd. Mijn OpenBank, MeDirect en Klarna Flex spaarrekening hebben gewoon een eigen IBAN en ik kan daar direct naar/van overboeken.

Mijn KNAB rekeningen (buffer en klein potje) hebben geen IBAN en die moeten wel via de betaalrekening met intern schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 17:30

Fanta

FordPerformance™️

Coffeeroam schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:40:
[...]

Ik heb er nog wel eentje over Advanzia: het is ontstellend makkelijk om op te zeggen. Stuur een "kündigung" in je eigen online-omgeving. De volgende dag heb je je hele saldo al terug, met rente. De dag daarna kun je alweer een rekening met welkomstrente openen.
Ze vinden het blijkbaar erg leuk als rekeninghouders opzeggen en terugkomen.
Ik heb dit (opnieuw aanmelden) geprobeerd, maar ik kom niet voorbij stap 2 in het registratieproces (waar je o.a. password instelt en je BSN invult). Alsof het formulier herkent dat mijn BSN al gebruikt is.

Mijn account is niet meer actief, want ik kan niet meer inloggen met mijn oude gegevens.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:12
Harry720A schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:07:
[...]
Precies, kinderlijk eenvoudig om het uit de weg te gaan. Maar er zijn altijd mensen die wel van een gokje houden. Best vreemd eigenlijk, wel langdurig tobben over de prijs van bijv. toiletpapier, maar met grote zwier beslissen over vele tonnen bij de aankoop van huis en het afsluiten van een hypotheek. Zal wel de emotie zijn die een rol speelt.
Ach risico. Je bent het niet kwijt hè. Het zit in het ergste geval noodgedwongen in je huis ipv op een spaarrekening. Dat is voor mij geen reden om geen spaargeld aan te houden bij de bank waar ik mijn hypotheek heb. Er is nog meer spaargeld bij andere banken.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:13
[...]

Een betaalrekening is gedefinieerd als een rekening die geld kan ontvangen vanaf elke willekeurige rekening en geld kan over maken naar elke willekeurige rekening.

Dat geldt voor de Raisin rekening dus zeer zeker niet. Aangezien die alleen geld kan ontvangen vanaf een rekening op dezelfde naam of zelfs één specifiek ingestelde IBAN (voorwaarde 1 waaraan niet voldaan wordt), en alleen geld kan overmaken naar één specifieke rekening (voorwaarde 2 waaraan niet voldaan wordt). Uiteraard kun je de partnerbanken ook nog meetellen. Maar dat is nog steeds niet elke willekeurige rekening. Ik kan geen geld overmaken naar jouw Raisin rekening en jij kunt geen geld overmaken naar mijn rekening bij een (groot)bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 10:55
DjoeC schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:18:

Het lijkt wel of Raisin de automatisering van de communicatieafdeling beter voor elkaar heeft, dan die van het transactiesysteem. Ik heb dezelfde ervaring. Keurige mail op (vrijdag) de 10de dat een deposito zou zijn uitbetaald naar mijn Raisinrekening. In werkelijkheid is deze pas op (maandag) 13 januari uitbetaald. In het weekend(!) dat ertussen zat, is de einddatum van het deposito gewijzigd naar (zaterdag) 11 januari. Waarom dan niet naar (zondag) 12 januari verlengd is mij een raadsel. Eerlijk is eerlijk, de rente van die ene dag verlenging is inderdaad uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
RobertMe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:11:
[...]

Een betaalrekening is gedefinieerd als een rekening die geld kan ontvangen vanaf elke willekeurige rekening en geld kan over maken naar elke willekeurige rekening.

Dat geldt voor de Raisin rekening dus zeer zeker niet. Aangezien die alleen geld kan ontvangen vanaf een rekening op dezelfde naam of zelfs één specifiek ingestelde IBAN (voorwaarde 1 waaraan niet voldaan wordt), en alleen geld kan overmaken naar één specifieke rekening (voorwaarde 2 waaraan niet voldaan wordt). Uiteraard kun je de partnerbanken ook nog meetellen. Maar dat is nog steeds niet elke willekeurige rekening. Ik kan geen geld overmaken naar jouw Raisin rekening en jij kunt geen geld overmaken naar mijn rekening bij een (groot)bank.
Tja, ik vermoed dat de vertraging onderdeel is van het verdienmodel......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gloopie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-09 12:05
Vorige week waren er wat vragen/opmerkingen over de woonplaatsverklaring van de belastingdienst. Ik had op 25-12 een mail gestuurd voor een woonplaatsverklaring voor 2025. Afgelopen vrijdag (10-01) is deze al met de post binnen gekomen. Vind ik best netjes, met ook wat feestdagen in deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 10:51
Ik heb afgelopen donderdag een spaarrekening geopend bij Trade Republic met de intentie om te sparen (dus neem ik aan dat ik mijn vraag ook hier mag stellen).
Afgelopen vrijdag heb ik:
  • om 08:42 vanaf mijn ABN AMRO rekening €0,01 gestort op mijn TR rekening -> bedraag meteen binnen bij TR
  • om 15:44 vanaf mijn TR rekening €0,01 gestort op mijn ABN AMRO rekening -> bedraag afgeschreven van TR maar nog niet binnen bij ABN AMRO
Hoe lang duren de transacties van TR (rekening lijkt in DE tr zijn) naar ABN AMRO normaliter? Ik snap dat de banken hún welverdiend weekend houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
AE69 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:20:
Ik heb afgelopen donderdag een spaarrekening geopend bij Trade Republic met de intentie om te sparen (dus neem ik aan dat ik mijn vraag ook hier mag stellen).
  • om 08:42 vanaf mijn ABN AMRO rekening €0,01 gestort op mijn TR rekening -> bedraag meteen binnen bij TR
  • om 15:44 vanaf mijn TR rekening €0,01 gestort op mijn ABN AMRO rekening -> bedrag afgeschreven van TR maar nog niet binnen bij ABN AMRO
Hoe lang duren de transacties van TR (rekening lijkt in DE tr zijn) naar ABN AMRO normaliter? Ik snap dat de banken hún welverdiend weekend houden.
Je kan beter je vraag in het TR topic stellen. Lees vooral de openings post. TR is in het begin vaak wat langzaam. My 2 cents ;)

Mijn ervaring is dat het de volgende dag aankomt, tenzij de opname vroeg in de ochtend is. Dit is met ING en ASN. Dan heb ik het dezelfde dag nog.

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 13-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:14
AE69 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:20:
  • om 15:44 vanaf mijn TR rekening €0,01 gestort op mijn ABN AMRO rekening -> bedraag afgeschreven van TR maar nog niet binnen bij ABN AMRO
Bij mij heeft storten 1 dag geduurd en opname 2 dagen. Dit was de eerste keer. 2e keer storten duurde ook 1 dag.

Ik lees dat het soms binnen een paar uur kan. Het schijnt sneller te gaan tijdens werkuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 12:07
hoihoi66 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:02:
Iemand ervaring met A&G Banco uit Spanje? Wil daar een deposito van 6 maanden vastleggen via Raisin.
Ik heb er nog eentje lopen die binnenkort afloopt. Vooralsnog geen klachten.

Echter heb ik wel een probleem met een andere aanvraag (banco sistema). Deze is na 14 dagen verdwenen. Raisin kan hier "niets aan doen" vertelden ze over de telefoon, de bank had het druk en het komt goed. Gevraagd of de aanvraag geannuleerd kon worden: dat doen ze niet. Bedrag is dus gewoon verdwenen, maar wel terug te vinden in de transactie historie.
Het zal wel loslopen maar dit kan natuurlijk echt niet, dit was denk ik mijn laatste Raisin deposito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27
Woensdag valt er een depo van Haitong vrij, wat zijn de tegenwoordige ervaringen met de uitkeringstijd?

Haiton: duurde 3 jaar geleden ook 1 dag, als Progetto, alleen was het pas in de middag beschikbaar en (hopelijk nu sneller)
Progetto: 1 dag verlies (valt vrij/uitgekeerd op 1e werkdag om 8:20 op Raisin na vervaldatum)
Klarna: 2 dagen verlies, vrij laat beschikbaar op Raisin
LHV: geen renteverlies (valt vrij/uitgekeerd op vervaldag om 8:20 op Raisin)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1ck1e
Rentewijzigingen (dalingen) bij Credit Europe Bank
vrij opneembaar
nieuwe klanten voor 3 maanden : 3,25%
bestaande (niet in een voorgaande aktie) klanten : 1,5%
deposito's: 3, 6 & 12 maanden: 2,55%, 2,35% & 2,4%
(rest niet bekeken)

[ Voor 22% gewijzigd door W1ck1e op 14-01-2025 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:08
W1ck1e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:17:
vrij opneembaar
bestaande klanten : 1,5%
(rest niet bekeken)
De "rest" bij Credit Europe Bank is wel omhoog gegaan. Het houdt nog niet over maar toch.. :)

vandaag (14-1-2025)

2 jaar
2,30% 2,60% = +0,30%
3 jaar
2,20% 2,65% = +0,45%
4 jaar
2,15% 2,55% = +0,40%
5 jaar
2,05% 2,60% = +0,55%
7 jaar
2,00% 2,70% = +0,70%
10 jaar
1,99% 2,80% = +0,81%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

vrij opneembaar
(rest niet bekeken)
1,5%?? :|

Dat wordt weer schuiven.. Net mijn hele Advanzia spaarpot naar CEB verplaatst.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-09 08:16
vrij opneembaar
(rest niet bekeken)
Oh, voor de gewone spaarrekening is dat wel snel gegaan. Vorige week daar nog geopend voor 3,55%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Laatst online: 01:08
Fanta schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:17:
[...]

1,5%?? :|

Dat wordt weer schuiven.. Net mijn hele Advanzia spaarpot naar CEB verplaatst.. |:(
Moest je sowieso, voor deze wijziging naar 1,50%, was het 1,77% na de actieperiode van 3 maanden ( dan ben je bestaande klant geworden). Nieuwe klanten krijgen nu, zoals hierboven ook ergens staat 3,25% voor eerste 3 maanden, ipv tm gister 3,55%

[ Voor 15% gewijzigd door Hendriks1 op 14-01-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Datisraar schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:21:

Oh, voor de gewone spaarrekening is dat wel snel gegaan. Vorige week daar nog geopend voor 3,55%.
Dan heb jij nog die 3,55% (voor 1 week minder dan 3 maanden)
Niet panikeren ! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Hendriks1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:13:

De "rest" bij Credit Europe Bank is wel omhoog gegaan. Het houdt nog niet over maar toch.. :)
...
Dank voor de aanvulling, ik volg op dit moment alleen de korter lopende deposito's.

Dus Credit Europe verwacht dat op langere termijn de rentes weer gaan stijgen zodat zij zich deze nu kunnen veroorloven
Misschien is 3 jaar voor mij binnenkort een optie (al dan niet bij deze bank)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Grappig - deze banken hebben nu via Weltsparen.de een lagere spaarrente dan via Raisin.nl (daar zijn ze net naar 2,83% gegaan):

14.01. Collector Bank senkt auf 2,80% p.a.
14.01. Nordax senkt auf 2,74% p.a.
13.01. Resurs Bank senkt auf 2,74% p.a.

(Via Tagesgeld-Vergleich)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
De deposito rentes bij Banca Progetto dalen opnieuw per 17 januari. Hier dus wel netjes 3 (werk)dagen voor ingang de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:07:
De deposito rentes bij Banca Progetto dalen opnieuw per 17 januari. Hier dus wel netjes 3 (werk)dagen voor ingang de melding.
Inderdaad netjes, maar bij deposito's zijn ze natuurlijk niet verplicht om aanstaande rentewijzigingen te melden. Dat is alleen als je een spaarrekening met variabele rente hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Novax schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:17:

Inderdaad netjes, maar bij deposito's zijn ze natuurlijk niet verplicht om aanstaande rentewijzigingen te melden. Dat is alleen als je een spaarrekening met variabele rente hebt.
Dat laatste klopt volgens mij niet. Alleen verplicht om de actuele rente te tonen. Op de website. Niet aktief communiceren in een mail of iets dergelijks. Het mag dus niet met terugwerkende kracht bekend worden gemaakt. Dus als de rente je niet meer bevalt, neem je gewoon je saldo op. En dan heb je geen schade.

Dat sommige banken wel vooraf de rente bekend maken is fijn en leuk voor spaarders, maar dat verplicht het niet andere banken ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@W1ck1e Eens MAAR als je vandaag het deposito aanvraagt dat pas morgen actief gaat worden is vooraf "weten" wel netjes.... Anders moet je (eventueel) weer herroepen met renteverlies (dagen).

Ik geloof niet zo in "het goede" van (spaar)banken - die bestaan niet voor mij, maar voor hun eigen aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:52:
@W1ck1e Eens MAAR als je vandaag het deposito aanvraagt dat pas morgen actief gaat worden is vooraf "weten" wel netjes.... Anders moet je (eventueel) weer herroepen met renteverlies (dagen).
...
Mijn opmerking gaat over
Dat is alleen als je een spaarrekening met variabele rente hebt.
"dus" vrij opneembare rekeningen. Ik zet geen geld vast op rekeningen waar de rente kan wijzigen (dalen)

Wanneer ik een deposito open gebeurt dat diezelfde dag nog. Ik maak geen gebruik van banken die er een dag voor nodig hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door W1ck1e op 14-01-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:49:
Dat laatste klopt volgens mij niet. Alleen verplicht om de actuele rente te tonen. Op de website. Niet aktief communiceren in een mail of iets dergelijks. Het mag dus niet met terugwerkende kracht bekend worden gemaakt. Dus als de rente je niet meer bevalt, neem je gewoon je saldo op. En dan heb je geen schade.
De term melden werd gebruikt, dan kan op vele manieren, Raisin zelf gebruikt bij flexibele spaarrekeningen: "op de hoogte stellen"
Het rentetarief is variabel. U wordt één (1) werkdag van tevoren op de hoogte gesteld van een rentetariefverhoging, en vier (4) werkdagen van tevoren van een rentetariefverlaging, via het Raisin internetplatform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Novax schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:02:

De term melden werd gebruikt, dan kan op vele manieren, Raisin zelf gebruikt bij flexibele spaarrekeningen: "op de hoogte stellen"

[...]
Het is mooi/leuk/lief dat raisin dat doet ;)
Maar niet verplicht om dat vooraf te doen (volgens mij)
En heeft misschien te maken met enige vertraging die platforms wellicht hebben. Geen idee, ik ben geen klant.

[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 14-01-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:05:
Het is mooi/leuk/lief dat raisin dat doet ;)
Maar niet verplicht om dat vooraf te doen (volgens mij)
En heeft misschien te maken met enige vertraging die platforms wellicht hebben. Geen idee, ik ben geen klant.
Staat in de voorwaarden (bij spaarrekeningen met variabele rente). Maar volgens mij is die voorwaarde vrij standaard bij spaarrekeningen met variabele rente, wellicht dat de termijn wat kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Novax schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:16:

Staat in de voorwaarden (bij spaarrekeningen met variabele rente). Maar volgens mij is die voorwaarde vrij standaard bij spaarrekeningen met variabele rente, wellicht dat de termijn wat kan verschillen.
Het kan zijn dat een bank/platform zich vrijwillig er toe verplicht dat te melden. Bij verplichting denk ik echter aan een wet of regel die bijvoorbeeld de Nederlandse bank oplegt aan banken die actief zijn in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:42
W1ck1e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:18:
[...]

Het kan zijn dat een bank/platform zich vrijwillig er toe verplicht dat te melden. Bij verplichting denk ik echter aan een wet of regel die bijvoorbeeld de Nederlandse bank oplegt aan banken die actief zijn in Nederland.
Je grootbank meld het ook als de rente veranderd, dat is niet specifiek voor Raisin.
Een onderdeel van de dienstverlening, niet alles hoeft in een wet vastgelegd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:18:
Mijn "verplicht" refereerde aan de verplichting dat de bank zich aan de voorwaarden van het product houdt. Of er een wettelijke verplichting is weet ik niet, het zou kunnen dat het onder de (bancaire) zorgplicht valt of het consumentenrecht. Ik zelf ben nog geen bank tegen gekomen waar een dergelijke passage voor variabele rente niet in de voorwaarden staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Per vandaag (!) heeft Garantibank de rente van de nieuwe (vanaf nu) klanten actie aangepast naar 3,05%.
Rentes van deposito's zijn niet gewijzigd. De basis rente (bestaande klanten buiten hun bonus periode) is nog steeds 1,75%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:13
W1ck1e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:36:
Per vandaag (!) heeft Garantibank de rente van de nieuwe (vanaf nu) klanten actie aangepast naar 3,05%.
Rentes van deposito's zijn niet gewijzigd. De basis rente (bestaande klanten buiten hun bonus periode) is nog steeds 1,75%
Wel apart dat ze na inloggen v.w.b. "actuele rente" linken naar de standaard pagina op de website. Én de "verlengde nieuwe klanten actie" v.w.b. de 2,50% als je ergens na september / oktober de rekening had geopend, daar niet vermeld staat. * RobertMe had gehoopt dat die ook onder deze 3,05% actie zou vallen. Maar daar is de website dan weer duidelijk over "alleen als geopend vanaf 14-1".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:49:

Wel apart dat ze na inloggen v.w.b. "actuele rente" linken naar de standaard pagina op de website. Én de "verlengde nieuwe klanten actie" v.w.b. de 2,50% als je ergens na september / oktober de rekening had geopend, daar niet vermeld staat. * RobertMe had gehoopt dat die ook onder deze 3,05% actie zou vallen. Maar daar is de website dan weer duidelijk over "alleen als geopend vanaf 14-1".
Ik heb vandaag niet aangelogd. Mijn saldo daar zit helemaal in deposito's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:10
Centraal Beheer verlaagt de rente op haar RentePlus rekening per 16 januari van 2,1% naar 1,95%. Op de website kan ik het bericht nog niet vinden, maar hierover werd ik via de e-mail geinformeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rechtsherstel
Nieuwe spaarrekening bij Raisin. De EuroExtra rekening. De EuroExtra spaarrekening wordt door Raisin Bank namens u geopend bij een Duitse partnerbank ( Deutsche Bank). Rente 2,7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
rechtsherstel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:58:
Nieuwe spaarrekening bij Raisin. De EuroExtra rekening. De EuroExtra spaarrekening wordt door Raisin Bank namens u geopend bij een Duitse partnerbank ( Deutsche Bank). Rente 2,7%.
Ziet er goed uit. Ik kreeg vandaag een mailtje van Centraal Beheer dat de rente van 2,1% naar 1,95% gaat. Volgens mij is dit een mooie kandidaat om wat centjes naar toe te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
De nieuwe klanten aanbieding bij Consors is per vandaag verlaagd naar 3,25% (-0,25%).
De €40 bonus als je €25K of meer stort is vooralsnog gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
GioStyle schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Ziet er goed uit. Ik kreeg vandaag een mailtje van Centraal Beheer dat de rente van 2,1% naar 1,95% gaat. Volgens mij is dit een mooie kandidaat om wat centjes naar toe te schuiven.
Ben je dan al door de 8 tijdelijke nieuwe-klanten acties en 11 andere opties met een hogere rente heen?
(eigenlijk 12, maar ik tel Revolut Ultra met €50/mnd kosten even niet mee ...)

[ Voor 9% gewijzigd door GroteVoet459 op 15-01-2025 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
En met maandelijkse rente uitkering i.p.v. per kwartaal zoals de andere spaarrekeningen bij Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
GroteVoet459 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Ben je dan al door de 8 tijdelijke nieuwe-klanten acties en 11 andere opties met een hogere rente heen?
Bedankt dat je me op wijst dat er misschien betere alternatieven zijn, maar ik heb al meerdere spaarrekeningen en ik heb een aantal eisen. De EuroExtra spaarrekening is een mooi alternatief voor mijn Centraal Beheer spaarrekening. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
GioStyle schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:47:

Bedankt dat je me op wijst dat er misschien betere alternatieven zijn, maar ik heb al meerdere spaarrekeningen en ik heb een aantal eisen. De EuroExtra spaarrekening is een mooi alternatief voor mijn Centraal Beheer spaarrekening. :)
Wij kunnen niet ruiken dat jij al meerdere spaarrekeningen hebt, zodat het VOOR jou een goede optie is. Als je meteen zo'n context inclusief eisen geeft krijg je wellicht wel de reacties die je wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Interessant. Ze laten hier ook bedragen boven het DGS toe (tot 1 miljoen), of zou dat een foutje zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
Staat ook in het productinformatieblad, dus zal wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

GroteVoet459 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Misschien een domme vraag, maar is hier ergens een overzicht van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
DjoeC schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Interessant. Ze laten hier ook bedragen boven het DGS toe (tot 1 miljoen), of zou dat een foutje zijn?
Zijn er wel meer die dat doen. OpenBank tot €300K, Rabo Tijdslot zelfs tot €5M (hoger mag, maar dan is de rente 0,00%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Zijn er wel meer die dat doen. OpenBank tot €300K, Rabo Tijdslot zelfs tot €5M )hoger mag, maar dan is de rente 0,00%).
Het gaat mij dan met name binnen het Raisin ecosysteem, niet om de rechtstreekse banken. Daar ben _ik_ het nog niet eerder tegengekomen (maar ik heb niet alle produktbladen gelezen).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GroteVoet459
Fanta schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:28:
[...]
Misschien een domme vraag, maar is hier ergens een overzicht van?
Er staan diverse vergelijkingssites in de Topic Start.

Maar geen van die is compleet en het (soms minimale) verschil in resultaat van de verschillende rentes is vaak moeilijk te zien, zeker als je ook de tijdelijke aanbiedingen wilt meenemen.

Top 12 op dit moment:
Advanzia (3 mnd) - 3,40% / 2,12%
OpenBank Welkom (6 mnd) - 3,25% / 2,50%
Credit Europe Welkom (3 mnd) - 3,25% / 1,50%
Consors (3 mnd) - 3,25% (+ €40 indien boven de €25K) / 1,00%
BigBank (4 mnd) - 3,15% / 2,70%
Klarna Flex - 3,05%
Garanti (3 mnd) - 3,05% / 1,75%
Trade Republic - 3.00% (tot €50K)
Revolut Ultra - 3.00% (abo kost €50/mnd !)
Santander Consumer Bank - 2.95%
MeDirect - 2.91%
Banca Progetto (via Raisin) 4-dagen slot - 2.85%

[ Voor 38% gewijzigd door GroteVoet459 op 15-01-2025 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:21:
[...]

De bank is naast het Duitse DGS ook onderdeel van een DGS van private banken. Dekking zou €438.000 totaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@GroteVoet459 Credit Europe Welkom is 3,25%
@_AcS_

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 15-01-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:15
GroteVoet459 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Er staan diverse vergelijkingssites in de Topic Start.

Maar geen van die is compleet en het (soms minimale) verschil in resultaat van de verschillende rentes is vaak moeilijk te zien, zeker als je ook de tijdelijke aanbiedingen wilt meenemen.

Top 12 op dit moment:
Credit Europe Welkom (3 mnd) - 3.,55% / 1,77%
Advanzia (3 mnd) - 3,40% / 2,12%
OpenBank Welkom (6 mnd) - 3,25% / 2,50%
Consors (3 mnd) - 3,25% (+ €40 indien boven de €25K) / 1,00%
BigBank (4 mnd) - 3,15% / 2,70%
Klarna Flex - 3,05%
Garanti (3 mnd) - 3,05% / 1,75%
Trade Republic - 3.00% (tot €50K)
Revolut Ultra - 3.00% (abo kost €50/mnd !)
Santander Consumer Bank - 2.95%
MeDirect - 2.91%
Banca Progetto (via Raisin) 4-dagen slot - 2.85%
Dankjewel, ik was mij net aan het oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
Novax schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:32:
[...]

En met maandelijkse rente uitkering i.p.v. per kwartaal zoals de andere spaarrekeningen bij Raisin.
De maandelijkse spaarrente wordt op de Raisin rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
@GroteVoet459 Scalable Capital niet bewust in deze lijst meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:15
Gebruiken jullie allemaal meerdere rekeningen?

Bijv. na 3 maanden bij Credit Europe Welkom te zijn geweest, dan naar een andere aanbieder gaan met de beste aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rechtsherstel
Harbo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:37:
@GroteVoet459 Scalable Capital niet bewust in deze lijst meegenomen?
https://www.kritische-anleger.de:
Houd er rekening mee dat het "tagesgeld" van Scalable Capital inmiddels geen puur spaarrekening met rente meer is, maar een combinatie van klassiek tagesgeld en geldmarktfondsen. De broker behoudt zich het recht voor om een deel of het volledige geld van de rekening ook in geldmarktfondsen te beleggen om de geadverteerde rente te bereiken. Deze aanpak vinden wij problematisch, omdat het bij deze beleggingen om een heel andere beleggingscategorie gaat en er twee verschillende dingen worden vermengd die eigenlijk niet vermengd zouden moeten worden. De concurrent Trade Republic hanteert een soortgelijk concept, dat naar onze mening terecht door veel beleggers op afkeuring stuit.

Geldt vooralsnog niet voor Trade Republic in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door rechtsherstel op 15-01-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
rechtsherstel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:24:
De maandelijkse spaarrente wordt op de Raisin rekening gestort.
Dat is wel wat raar, moet je iedere maand dat weer overboeken naar de spaarrekening als je rente-op-rente wil. Verklaart wel waarom Effectief rentetarief hetzelfde is als het Nominaal rentetarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
_AcS_ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:44:
Gebruiken jullie allemaal meerdere rekeningen?

Bijv. na 3 maanden bij Credit Europe Welkom te zijn geweest, dan naar een andere aanbieder gaan met de beste aanbieding?
De meesten hebben meerdere rekeningen. Soms omdat het moet. Vaak omdat het kan. Bepaal voor jezelf of het de moeite loont. Spaarrekeningen zijn vaak gratis. Gewoon gebruik van maken. Het is jouw geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@rechtsherstel
W1ck1e schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:39:
Over scalable: ik heb begrepen dat indien je minder dan 50k spaart (zonder kosten 3% mogelijk) het bedrag door Scalable NIET in geldmarktfondsen wordt geparkeerd. Ik houd het in de gaten.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:21
@GroteVoet459 Credit Europe 3.25%/1.5% na de welkom periode

Dank voor het upgedatete lijstje!
Pagina: 1 ... 122 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling