Verdere dalingen van de ECB-rente en spaarrentes in 2025 (en daarna) zijn zeer waarschijnlijk nu de inflatie is afgezwakt. Economen verwachten dat de ECB-rente in juli 2025 al op 1,75% zal zitten.
Hebben jullie de voorspelling van Raisin al gelezen? De verwachting is dus dat de ECB-rente in juli al op 1,75% zit, dus deze jongeman heeft even zijn Nordax Bank Spaarrekening leeg getrokken. Daar zet ik het geld op, wat ik bij elkaar spaar voor de afschrijving van de auto.
Die afschrijving is bovengemiddeld hoog, aangezien het een electrische auto betreft. Maar ik zet dus € 250 per maand opzij en een deel dus vrij opneembaar. Vorig jaar heb ik er nog geld van opgenomen, dus het is wel handig om ook een potje vrij opneembaar te hebben. Ik heb het mijzelf nu ook direct onmogelijk gemaakt, om een andere auto te kopen
Ik beschouw Deposito's ook als een beschermingsmechanisme, want geestelijk gaat het niet altijd even goed met mij. Maar zolang ik nog bij zinnen ben, kan tenminste verstandige financiële beslissingen nemen. Dan krijg je weleens van een of andere zolderkamer autist op Tweakers te horen, dat je dan geen zelfdiscipline hebt. Overigens heb ik zelf ook autisme, dus dit is een beetje zelfspot
Wanneer je bewust geld vastzet om te voorkomen dat je het doet uitgeven? Maar de prikkels tot uitgeven zijn overal aanwezig: hier op het forum, waar flink gepronkt wordt met de modernste EV's bijvoorbeeld. Dus de verleiding is er altijd en als je juist geld hebt, dan is de verleiding ook groot om te denken? Weet je wat ik koop die Tesla model 3 gewoon, want dat gebeurt er op het moment dat je geld hebt. En juist als je een beetje ongelukkig en depressief bent, kun je al gauw denken dat het kopen van een andere bolide je problemen als zon voor de sneeuw doen oplossen.